Fitter onderkent tijdig gevaar AARDGASLEIDING BIJ BRUG BREEKT AF Lucbtbaven fascinerend bedrijf Bejaardenreis 1968 3055 Anjerloterij 1968 RAIFFEISENBANK De Raiffeisenbank is goed voor uw geld Ook voor uw vreemd geld, uw reisdeviezen WADDINXVEEN spaarbank en alle bankzaken Oranjelaan 42, Tel. (01828) 4566 Koningin Wilhelminaplein 2 Kantooruren: dagelijks van 9-12.30 uur en van 14-16 uur vrijdagavond van 19-21 uur Hoog in een „Cessna” wordt Rotterdam dwergland Onafhankelijk Nieuwsblad voor Waddinxveen Moerkapelle, Reeuwijk en Zevenhuizen (verschijnt elke donderdag) Vrij uitzicht Neusknobbel Mededeling Voor beroep bedankt Kinderbadje Stoeipartij Schooltekening op 400 meter Rondleiding Vervolg op pag. 3 Makelaarskantoor A. van Duin te Gouda Want de Raiffeisenbank kent de weg in valuta-land, kent de voorschriften en bepalingen voor alle landen. Met die kennis zijn wij u graag van dienst. Begin uw buitenlandse reis met reisdeviezen of reischequesvan de Raiffeisenbank. - makelaars I TAXATEURS Weekblad voor Waddinxveen DONDERDAG 6 JUNI 1968 uur reeds beëindigen. Energiebedrijf van slag- wegneemt. ”Ik ben uw Captain”. beheer van ontroerende goederen. alle taxaties van onroerende goederen. verzekeringen op elk gebied. Vredebest 28-30 - Telefoon (01820) 3656 Agentschap: N.V. Westlandsche Hypotheekbank. Abonnement: f 2.12 per kwartaal bij vooruitbetaling; postabonnementen f 6.15 binnen het verspreidigns- gebied en f 11.15 per half jaar voor overig Neder land, exclusief incassokosten. Tarieven bij contract; tekstadvertenties op aanvraag. Postgironummer 47062 ten name van Drukkerij Veld wijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen. te koop direct leeg op te leveren GARAGEBOX gelegen nabij De Mauritslaan te Waddinxveen. verstrekken van hypotheken, eventueel tot 90% taxatiewaarde. Bejaarden die zich hebben op gegeven voor de reis op 12 juni worden ’s morgens tussen 8-8.30 uur opgehaald. LET OP Zij die om kwart voor negen nog niet zijn opgehaald, bellen nummer WADDINXVEEN Ds. B. Koek koek heeft bedankt voor het beroep dat op hem is uitgebracht door de Ge reformeerde kerk te Ridderkerk. Achteraf constateerde de heer Pronk: „Het toeval, dat de heer Tamerus pas seerde en op het juiste moment het gevaar onderkende heeft erger voor komen. Hij wist direct wat het moest zyn. Als er in die situatie een auto of brommer was langs gegaan of als er een brandende sigaret was wegge gooid weet ik niet wat er allemaal had kunnen gebeuren Kijk daar recht, een kinderbadje met een vergeten zeilbootje, en daar links nog zo een. De Bergsche Plas en de Kralingse Plas spelen miniatuurtje De Maasbrug hangt als een loopplank over een slootje, alleen even onder broken door het Noordereiand, van de lucht uit gezien een merkwaardige conclave in een waterplan. De sterke verhalen die de Rotterdammers ver tellen over hun Brienenoordbrug blij ken bluf: op zijn hoogst een speeltje uit de bouwdoos van een jarige lilli putter. Snelheid een kleine tweehonderd kilometer. Door de hoogte wordt die gereduceerd tot het tempo van een bejaarde zondagswandelaar: het pa norama trekt behaagziek langzaam onder de kist voorbij. De man van de verkeerstoren boert plotseling weer wat geluidjes op, die captain Veld dit keer niet vertaald. Even later, op enige honderden me ters rechts, passeert een uit de klui ten gewassen broer van de Cessna, e Noors passagiersvliegtuig al bezig aan zijn duik naar de luchthaven. ’’Daar gaat-ie,” zegt Veld nu, ”dat is die kist waarvoor ze me net waar schuwden.” En hij meldt aan de to ren, dat de Noor hem keurig voorbij is gegaan. ROTTERDAM De veiligheidsriem zit vast rond mijn heupen. Het deur tje is dichtgeklapt. Er is geen ontkomen meer aan. Nu is het definitief: ik sta vlak voor mijn luchtdoop. En ik ben verbaasd. Verbaasd over mijn eigen kalmte. Ik, die over een zebrapad met rood stoplicht nog over pleeg te steken als een schichtig hert, ik zit nu met vijf andere kerels in dat vlieg tuigje, dat gebouwd lijkt voor een kabouterverhaaltje. Daar ga ik mee de lucht in. En het doet me niets. Misschien komt het door die nog jonge man aan de stuurknuppel. ”Ik ben uw captain” zei hij bij het voorstellen. Met een zelfvertrouwen wars van alle bravoure. Een lange blonde knaap, in nemende kop, die bij zijn verschijnen alle wankemoedigheid als bij tover- Gemeentelijk Gouda. Omstreeks half elf ’s avonds was de breuk weer hersteld. De rijkspoli tie kon de bewakingstaak om zeven Langs de brandweergarage. Toege rust met het allernieuwste materiaal zitten de brandweerlieden gereed, hoog in hun fel-gele wagen. Een vreemd gezicht in al die schijnbare rust van het vliegveld. Klusman wijst: ’’Kijk, daar komt- ie”. Een gróte lomperd met een kod dig aandoend gezwel op de neus be gint zijn landing. Déérom is de brand weer paraat. Als het vliegtuig de wielen aan de grond heeft taxiet het langzaam naar zijn rustplaats, binnengeloodst en af gemeerd door de ’’marchal”, een soort gesublimeerde stationschef met twee spiegeleieren. Nu pas zie je goed hoe die vreemde vogel aan zijn komische neusknobbel komt. Het is een DC-4 van British Air Ferries, omgebouwd voor vrachtver voer. Die vracht zit óók in de neus, waar je de cockpit verwacht. De crew heeft zijn behuizing nu gekregen in de opgebouwde stuurhut, die lach wekkende bult. Het vliegtuigje heeft ineens genoeg van onze dapperheid. Het laat zich heel even pesterig een metertje naar beneden vallen. Je krijgt het gevoel of een kleuter je bij een stoeipartij in de maag kopt. Dan is het al weer over. ”Een remous,” zegt de captain vak kundig. Een verandering in de luchtstroom, waarmee ook het groot ste vliegtuig moet meeglijden. Een boos vingertje priemt op uit de peuterige bouwdoos, die nog steeds onder ons voorbij gaat: de Euromast krabt hopeloos vergeef wolk. Feijenoord-stadion. Tuinperkje met een hoge ronde muur, zodat de kin deren niet kunnen weglopen. Geerj wonder, dat Ajax kampioen is gewor den. Maashavens, Waalhaven, Pemis, Redaktie en advertenties: Oranjelaan 9, Waddinxveen, postbus 66, telefoon (01828) 4788-4652 (van maan dag t/m vrijdag uitsluitend tussen 9-17 uur). Klachten over bezorging (alleen tussen 8.30-17.30 u.) telefoon 01828-4788. Inzenden van advertenties en berichten: tot dinsdag middag 12 uur. X Een viermotorige Havilland eron, blauw-zilveren vogel, vraagt woest brullend om aandacht, rijdt hoogpo tig en met onmiskenbare minachting langs onze brave Cessna naar de start baan en springt dan gierend weg naar Brussel. Een BAC HI van de KLM heeft al niet minder praats bij zijn start voor Londen Airport. En dan is daar ineens H. A. J. Klusman, directeur van ’’Flashband RONDVLUCHTEN N.V.”, in wiens Cessna we net nog door het niets dar telden. Hij weet alles van vliegtuigen, alles van Luchthaven Rotterdam. ’’Klus” zit bijna veertig jaar actief in de vliegerij. Vandaag zit hij niet achter de stuurknuppel. Je denkt warempel,dat hij kermisje gaat spelen. Hij komt voorrijden met zo’n soort auto-trein- tje, waarmee de dagjesmensen door attracties als Disneyland worden ge- toerd. Instappen. En dan begint de rond leiding langs al dat bezienswaardigs, dat een luchthaven rijk is. Over het platform. Langs de hangars. Alles komt onder handbereik afstand en ’’klus” vertelt honderd-uit. Over de hangars, de vrachtloodsen, de duizenden-één verschillende maat schappijen en instanties, die de be volking van dit Rotterdamse vlieg veld vormen. Kijk, daar, een DC-6, daar de spin- nekoppen van de helikopters. De Su- pers-Pipers, speciaal uitgerust voor sproeiwerkzaamheden. De Tiger Moth waarmee reclamenetten worden ge vlogen, nog steeds gebouwd volgens het eerste model van 1930. In een Cessna "Super Skylane" hoog boven het dwergenland van Rotterdam. Omstreeks half vijf stond de heer Tamerus met zijn auto bij het kruis punt toen hij door een voorbij gangster werd gewaarschuwd dat een zand straal dat uit het plaveisel omhoog spoot, waarbij zich een gaslucht ont wikkelde. Terwijl andere passanten verbaasd het vreemde verschijnsel gadesloegen of verschrikt wegvlucht ten liet het voor de fitter geen twijfel of een breuk in de middendrukleiding van het aardgasnet, vla welke de ho- gedrukvoeding voor de Oranjewijk wordt verzorgd, moest oorzaak zijn van het geheimzinnig gebeuren. De heer Tamerus ijlde naar het energiebedrijf, van waar onverwijld de politie werd gewaarschuwd en des kundigen uitrukten. Onmiddellijk werd ook de druk op de aardgaslei ding verminderd. Drie man van de rijkspolitie zetten de brug met in- en uitvalswegen af om alle verkeer via Gouda en Bos koop om te leiden, daar het gevaar voor een explosie beslist niet denk beeldig was. Inmiddels was gebleken, dat de middendrukleiding in het overgangs- stuk bij de brug was afgebroken. De reden hiervan moet worden gezocht in het wegzakken van de ondergrond aan het voetstuk van de massieve, door het verkeer zeer intensief be reden brug. Onder leiding van de heer M. Pronk, opzichter van de afdeling gas van het energiebedrijf, werden op het geheel voor publiek afgezette terrein van gevaar terstond de herstelwerkzaam heden ter hand genomen. Later op de middag verscheen assistentie van het ”We zitten nu ongeveer 400 meter hoog, snelheid 110 mijl, ongeveer 180 kilometer”. Vierhonderd meter kijk ik naar beneden door het raampje, dat door de bovendekse vleugels volkomen vrij uitzicht biedt. Later hoor ik dat Ernst Veld 27 jaar is, al tien jaar vliegt, zweefvliegt en parachute-springt en een opleiding in Australië en Amerika achter de rug heeft. Het deurtje zit dus dicht. Captain Veld neemt een microfoon en fluistert daar iets onverstaanbaars in zoals een verliefde jongeling dat pleegt te doen in de oorschelp van zijn meisje. Een illusie, die snel wordt verstoord als het ’’meisje” antwoord: een knorrige basstem, die resoluut het koepeltje van de cockpit binnenstapt. Ook on verstaanbaar. Je denkt iets te horen, dat op een James Bond-film moet slaan met veel ”007” en ’’PYBRRXsFl” of andere spionnagetaal. En dat alles nog wel in het Engels. De verkeerstoren. ”Ik heb gevraagd of ik mag taxieën en vertrekken,” vertaalt Veld zonder woordenboek. Nou, het mag. Hij krijgt er alle inlichtingen over wind snelheid, winddruk, richting start baan en nog een handvol noodzake lijks gratis bij. Dan de motorcheck. Brullend slaat de motor aan, de propeller begint te schroeven. Trillend van emotie pro testeert het frêle vliegtuiglijfje tegen zoveel geweld. Een vergeefs protest. Volle kracht nu. Langzaam taxiet de kist naar de startbaan, aarzelt daar even, neemt z’n aanloop en los! Ik hang in de Cessna ’’Super Skylane” PH-KFF bo ven Luchthaven Rotterdam-Zestien- hoven. Schiedam, Vlaardingen, Nieuwe Wa terweg. Het ligt er allemaal op zijn plaats, een keurig schooltekeningetje, goed voor een tien en een griffel. Het wordt tijd afscheid te nemen van dwergenland. Een wijde bocht waarvoor je amper tijd krijgt om op te schrikken. Dan priemt de piloot- snelheid minderen-naar beneden. De grijze potloodlijn daaronder wordt in eens landingsbaan. En voor je het weet zet captain Veld de Cassna aan de grond met de handigheid waarmee een ervaren automobilist zijn wagen in een leeg gaatje weet te prikken. De veiligheidsriem gaat van mijn heupen. Het deurtje klapt open. Ik stap uit met het achteloos air van een torero, die zich door een stampvolle arena bewonderd weet. Dank je wel, captain. Die ’’arena” is er. Niet stampvol. Gewoon een handvol gezellige men sen, die op het koffieterras voor het vliegveld zitten te kijken naar dat fascinerend bedrijf, dat luchtvaart heet. AMSTERDAM Ten behoeve van het Prins Bemhard Fonds en de An jerfondsen wordt wederom een Na tionale Anjerloterij georganiseerd, met totaal 180.000 aan prijzen. Naast de belastingvrije hoofdprijs van Tl.TTl,— omvat het prijzenpak ket 7 sportauto’s, 7 kleurentelevisies en vele andere fraaie prijzen. De 7 sportauto’s zullen in de maan den juni en juli een toumooi door Nederland maken. Zij zijn bemand met 7 heren en 7 dames, die de An jerloterij zullen propageren. De loten kosten 2,50 per stuk. Zij die 10 loten tegelijk kopen, hetzij voor zichzelf, hetzij voor wederverkoop, ontvangen een gratis coupon, waar mee wederom fraaie prijzen zijn te winnen. I Duizenden detaillisten hebben de I loten in verkoop. Men behoeft dus I niet te zoeken om op plezierige wijze I steun te verlenen aan cultureel werk I in de ruimste zin. WADDINXVEEN Het doortastend optreden van fitter J. Tamerus van het plaatselijk energiebedrijf heeft verleden week donderdagmiddag de buurt rond de Brugweg en de Oranjewijk voor een groot gevaar behoed. Dankzij het snelle inzicht van de fitter werd een breuk in de aardgasleiding op het kruispunt Brug- weg-Henegouwerweg tijdig als zodanig herkend, waardoor ijlings ingrijpen een ramp kon voorkomen. 24e JAARGANG - Nr. 1187

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1968 | | pagina 1