Fitter onderkent tijdig gevaar
AARDGASLEIDING BIJ
BRUG BREEKT AF
Lucbtbaven fascinerend bedrijf
Bejaardenreis 1968
3055
Anjerloterij 1968
RAIFFEISENBANK
De Raiffeisenbank
is goed voor uw geld
Ook voor uw
vreemd geld, uw
reisdeviezen
WADDINXVEEN
spaarbank en alle bankzaken
Oranjelaan 42, Tel. (01828) 4566
Koningin Wilhelminaplein 2
Kantooruren: dagelijks van
9-12.30 uur en van 14-16 uur
vrijdagavond van 19-21 uur
Hoog in een „Cessna” wordt
Rotterdam dwergland
Onafhankelijk Nieuwsblad voor Waddinxveen
Moerkapelle, Reeuwijk en Zevenhuizen
(verschijnt elke donderdag)
Vrij uitzicht
Neusknobbel
Mededeling
Voor beroep bedankt
Kinderbadje
Stoeipartij
Schooltekening
op 400 meter
Rondleiding
Vervolg op pag. 3
Makelaarskantoor A. van Duin te Gouda
Want de Raiffeisenbank kent de weg
in valuta-land, kent de voorschriften
en bepalingen voor alle landen. Met die kennis zijn wij u
graag van dienst. Begin uw buitenlandse
reis met reisdeviezen of reischequesvan de Raiffeisenbank.
-
makelaars
I TAXATEURS
Weekblad voor Waddinxveen
DONDERDAG 6 JUNI 1968
uur reeds beëindigen.
Energiebedrijf
van
slag- wegneemt. ”Ik ben uw Captain”.
beheer van ontroerende goederen.
alle taxaties van onroerende goederen.
verzekeringen op elk gebied.
Vredebest 28-30 - Telefoon (01820) 3656
Agentschap: N.V. Westlandsche Hypotheekbank.
Abonnement: f 2.12 per kwartaal bij vooruitbetaling;
postabonnementen f 6.15 binnen het verspreidigns-
gebied en f 11.15 per half jaar voor overig Neder
land, exclusief incassokosten.
Tarieven bij contract; tekstadvertenties op aanvraag.
Postgironummer 47062 ten name van Drukkerij Veld
wijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen.
te koop direct leeg op te leveren
GARAGEBOX gelegen nabij De Mauritslaan
te Waddinxveen.
verstrekken van hypotheken, eventueel tot
90% taxatiewaarde.
Bejaarden die zich hebben op
gegeven voor de reis op 12
juni worden ’s morgens tussen
8-8.30 uur opgehaald.
LET OP
Zij die om kwart voor negen
nog niet zijn opgehaald, bellen
nummer
WADDINXVEEN Ds. B. Koek
koek heeft bedankt voor het beroep
dat op hem is uitgebracht door de Ge
reformeerde kerk te Ridderkerk.
Achteraf constateerde de heer Pronk:
„Het toeval, dat de heer Tamerus pas
seerde en op het juiste moment het
gevaar onderkende heeft erger voor
komen. Hij wist direct wat het moest
zyn. Als er in die situatie een auto of
brommer was langs gegaan of als er
een brandende sigaret was wegge
gooid weet ik niet wat er allemaal
had kunnen gebeuren
Kijk daar recht, een kinderbadje
met een vergeten zeilbootje, en daar
links nog zo een. De Bergsche Plas en
de Kralingse Plas spelen miniatuurtje
De Maasbrug hangt als een loopplank
over een slootje, alleen even onder
broken door het Noordereiand, van
de lucht uit gezien een merkwaardige
conclave in een waterplan. De sterke
verhalen die de Rotterdammers ver
tellen over hun Brienenoordbrug blij
ken bluf: op zijn hoogst een speeltje
uit de bouwdoos van een jarige lilli
putter.
Snelheid een kleine tweehonderd
kilometer. Door de hoogte wordt die
gereduceerd tot het tempo van een
bejaarde zondagswandelaar: het pa
norama trekt behaagziek langzaam
onder de kist voorbij.
De man van de verkeerstoren boert
plotseling weer wat geluidjes op, die
captain Veld dit keer niet vertaald.
Even later, op enige honderden me
ters rechts, passeert een uit de klui
ten gewassen broer van de Cessna, e
Noors passagiersvliegtuig al bezig
aan zijn duik naar de luchthaven.
’’Daar gaat-ie,” zegt Veld nu, ”dat
is die kist waarvoor ze me net waar
schuwden.” En hij meldt aan de to
ren, dat de Noor hem keurig voorbij
is gegaan.
ROTTERDAM De veiligheidsriem zit vast rond mijn heupen. Het deur
tje is dichtgeklapt. Er is geen ontkomen meer aan. Nu is het definitief: ik
sta vlak voor mijn luchtdoop. En ik ben verbaasd. Verbaasd over mijn eigen
kalmte. Ik, die over een zebrapad met rood stoplicht nog over pleeg te
steken als een schichtig hert, ik zit nu met vijf andere kerels in dat vlieg
tuigje, dat gebouwd lijkt voor een kabouterverhaaltje. Daar ga ik mee de
lucht in. En het doet me niets. Misschien komt het door die nog jonge man
aan de stuurknuppel. ”Ik ben uw captain” zei hij bij het voorstellen. Met
een zelfvertrouwen wars van alle bravoure. Een lange blonde knaap, in
nemende kop, die bij zijn verschijnen alle wankemoedigheid als bij tover-
Gemeentelijk
Gouda.
Omstreeks half elf ’s avonds was
de breuk weer hersteld. De rijkspoli
tie kon de bewakingstaak om zeven
Langs de brandweergarage. Toege
rust met het allernieuwste materiaal
zitten de brandweerlieden gereed,
hoog in hun fel-gele wagen. Een
vreemd gezicht in al die schijnbare
rust van het vliegveld.
Klusman wijst: ’’Kijk, daar komt-
ie”. Een gróte lomperd met een kod
dig aandoend gezwel op de neus be
gint zijn landing. Déérom is de brand
weer paraat.
Als het vliegtuig de wielen aan de
grond heeft taxiet het langzaam naar
zijn rustplaats, binnengeloodst en af
gemeerd door de ’’marchal”, een soort
gesublimeerde stationschef met twee
spiegeleieren.
Nu pas zie je goed hoe die vreemde
vogel aan zijn komische neusknobbel
komt. Het is een DC-4 van British Air
Ferries, omgebouwd voor vrachtver
voer. Die vracht zit óók in de neus,
waar je de cockpit verwacht. De crew
heeft zijn behuizing nu gekregen in
de opgebouwde stuurhut, die lach
wekkende bult.
Het vliegtuigje heeft ineens genoeg
van onze dapperheid. Het laat zich
heel even pesterig een metertje naar
beneden vallen. Je krijgt het gevoel
of een kleuter je bij een stoeipartij
in de maag kopt. Dan is het al weer
over.
”Een remous,” zegt de captain vak
kundig. Een verandering in de
luchtstroom, waarmee ook het groot
ste vliegtuig moet meeglijden.
Een boos vingertje priemt op uit de
peuterige bouwdoos, die nog steeds
onder ons voorbij gaat: de Euromast
krabt hopeloos vergeef wolk.
Feijenoord-stadion. Tuinperkje met
een hoge ronde muur, zodat de kin
deren niet kunnen weglopen. Geerj
wonder, dat Ajax kampioen is gewor
den.
Maashavens, Waalhaven, Pemis,
Redaktie en advertenties: Oranjelaan 9, Waddinxveen,
postbus 66, telefoon (01828) 4788-4652 (van maan
dag t/m vrijdag uitsluitend tussen 9-17 uur).
Klachten over bezorging (alleen tussen 8.30-17.30 u.)
telefoon 01828-4788.
Inzenden van advertenties en berichten: tot dinsdag
middag 12 uur.
X
Een viermotorige Havilland eron,
blauw-zilveren vogel, vraagt woest
brullend om aandacht, rijdt hoogpo
tig en met onmiskenbare minachting
langs onze brave Cessna naar de start
baan en springt dan gierend weg
naar Brussel. Een BAC HI van de
KLM heeft al niet minder praats bij
zijn start voor Londen Airport.
En dan is daar ineens H. A. J.
Klusman, directeur van ’’Flashband
RONDVLUCHTEN N.V.”, in wiens
Cessna we net nog door het niets dar
telden. Hij weet alles van vliegtuigen,
alles van Luchthaven Rotterdam.
’’Klus” zit bijna veertig jaar actief in
de vliegerij.
Vandaag zit hij niet achter de
stuurknuppel. Je denkt warempel,dat
hij kermisje gaat spelen. Hij komt
voorrijden met zo’n soort auto-trein-
tje, waarmee de dagjesmensen door
attracties als Disneyland worden ge-
toerd.
Instappen. En dan begint de rond
leiding langs al dat bezienswaardigs,
dat een luchthaven rijk is. Over het
platform. Langs de hangars. Alles
komt onder handbereik afstand en
’’klus” vertelt honderd-uit.
Over de hangars, de vrachtloodsen,
de duizenden-één verschillende maat
schappijen en instanties, die de be
volking van dit Rotterdamse vlieg
veld vormen.
Kijk, daar, een DC-6, daar de spin-
nekoppen van de helikopters. De Su-
pers-Pipers, speciaal uitgerust voor
sproeiwerkzaamheden. De Tiger Moth
waarmee reclamenetten worden ge
vlogen, nog steeds gebouwd volgens
het eerste model van 1930.
In een Cessna "Super
Skylane" hoog boven
het dwergenland van
Rotterdam.
Omstreeks half vijf stond de heer
Tamerus met zijn auto bij het kruis
punt toen hij door een voorbij gangster
werd gewaarschuwd dat een zand
straal dat uit het plaveisel omhoog
spoot, waarbij zich een gaslucht ont
wikkelde. Terwijl andere passanten
verbaasd het vreemde verschijnsel
gadesloegen of verschrikt wegvlucht
ten liet het voor de fitter geen twijfel
of een breuk in de middendrukleiding
van het aardgasnet, vla welke de ho-
gedrukvoeding voor de Oranjewijk
wordt verzorgd, moest oorzaak zijn
van het geheimzinnig gebeuren.
De heer Tamerus ijlde naar het
energiebedrijf, van waar onverwijld
de politie werd gewaarschuwd en des
kundigen uitrukten. Onmiddellijk
werd ook de druk op de aardgaslei
ding verminderd.
Drie man van de rijkspolitie zetten
de brug met in- en uitvalswegen af
om alle verkeer via Gouda en Bos
koop om te leiden, daar het gevaar
voor een explosie beslist niet denk
beeldig was.
Inmiddels was gebleken, dat de
middendrukleiding in het overgangs-
stuk bij de brug was afgebroken. De
reden hiervan moet worden gezocht
in het wegzakken van de ondergrond
aan het voetstuk van de massieve,
door het verkeer zeer intensief be
reden brug.
Onder leiding van de heer M. Pronk,
opzichter van de afdeling gas van het
energiebedrijf, werden op het geheel
voor publiek afgezette terrein van
gevaar terstond de herstelwerkzaam
heden ter hand genomen. Later op de
middag verscheen assistentie van het
”We zitten nu ongeveer 400 meter
hoog, snelheid 110 mijl, ongeveer 180
kilometer”.
Vierhonderd meter kijk ik naar
beneden door het raampje, dat door
de bovendekse vleugels volkomen vrij
uitzicht biedt.
Later hoor ik dat Ernst Veld 27
jaar is, al tien jaar vliegt, zweefvliegt
en parachute-springt en een opleiding
in Australië en Amerika achter de
rug heeft.
Het deurtje zit dus dicht. Captain
Veld neemt een microfoon en fluistert
daar iets onverstaanbaars in zoals een
verliefde jongeling dat pleegt te doen
in de oorschelp van zijn meisje. Een
illusie, die snel wordt verstoord als
het ’’meisje” antwoord: een knorrige
basstem, die resoluut het koepeltje
van de cockpit binnenstapt. Ook on
verstaanbaar.
Je denkt iets te horen, dat op een
James Bond-film moet slaan met veel
”007” en ’’PYBRRXsFl” of andere
spionnagetaal. En dat alles nog wel
in het Engels. De verkeerstoren. ”Ik
heb gevraagd of ik mag taxieën en
vertrekken,” vertaalt Veld zonder
woordenboek. Nou, het mag. Hij
krijgt er alle inlichtingen over wind
snelheid, winddruk, richting start
baan en nog een handvol noodzake
lijks gratis bij.
Dan de motorcheck. Brullend slaat
de motor aan, de propeller begint te
schroeven. Trillend van emotie pro
testeert het frêle vliegtuiglijfje tegen
zoveel geweld.
Een vergeefs protest. Volle kracht
nu. Langzaam taxiet de kist naar de
startbaan, aarzelt daar even, neemt
z’n aanloop en los! Ik hang in de
Cessna ’’Super Skylane” PH-KFF bo
ven Luchthaven Rotterdam-Zestien-
hoven.
Schiedam, Vlaardingen, Nieuwe Wa
terweg. Het ligt er allemaal op zijn
plaats, een keurig schooltekeningetje,
goed voor een tien en een griffel.
Het wordt tijd afscheid te nemen
van dwergenland. Een wijde bocht
waarvoor je amper tijd krijgt om op
te schrikken. Dan priemt de piloot-
snelheid minderen-naar beneden. De
grijze potloodlijn daaronder wordt in
eens landingsbaan. En voor je het
weet zet captain Veld de Cassna aan
de grond met de handigheid waarmee
een ervaren automobilist zijn wagen
in een leeg gaatje weet te prikken.
De veiligheidsriem gaat van mijn
heupen. Het deurtje klapt open. Ik
stap uit met het achteloos air van een
torero, die zich door een stampvolle
arena bewonderd weet. Dank je wel,
captain.
Die ’’arena” is er. Niet stampvol.
Gewoon een handvol gezellige men
sen, die op het koffieterras voor het
vliegveld zitten te kijken naar dat
fascinerend bedrijf, dat luchtvaart
heet.
AMSTERDAM Ten behoeve van
het Prins Bemhard Fonds en de An
jerfondsen wordt wederom een Na
tionale Anjerloterij georganiseerd,
met totaal 180.000 aan prijzen.
Naast de belastingvrije hoofdprijs
van Tl.TTl,— omvat het prijzenpak
ket 7 sportauto’s, 7 kleurentelevisies
en vele andere fraaie prijzen.
De 7 sportauto’s zullen in de maan
den juni en juli een toumooi door
Nederland maken. Zij zijn bemand
met 7 heren en 7 dames, die de An
jerloterij zullen propageren.
De loten kosten 2,50 per stuk. Zij
die 10 loten tegelijk kopen, hetzij voor
zichzelf, hetzij voor wederverkoop,
ontvangen een gratis coupon, waar
mee wederom fraaie prijzen zijn te
winnen.
I Duizenden detaillisten hebben de
I loten in verkoop. Men behoeft dus
I niet te zoeken om op plezierige wijze
I steun te verlenen aan cultureel werk
I in de ruimste zin.
WADDINXVEEN Het doortastend optreden van fitter J. Tamerus van het
plaatselijk energiebedrijf heeft verleden week donderdagmiddag de buurt rond
de Brugweg en de Oranjewijk voor een groot gevaar behoed. Dankzij het snelle
inzicht van de fitter werd een breuk in de aardgasleiding op het kruispunt Brug-
weg-Henegouwerweg tijdig als zodanig herkend, waardoor ijlings ingrijpen een
ramp kon voorkomen.
24e JAARGANG - Nr. 1187