Beschouwing P. F. J Schie (KVP) Zevenhuizen moet Be. van naar hogere belastingen E Gemeenteraad Zevenhuizen Rotterdam doet voorstel Zevenkamp vol bouwen te 4652 Beschouwing 7Ververs (Gem. Bel.) „Jeugd vindt Waddinveen al te mooi en te saai” „Gezinsverzorging” verleende hulp op ruime schaal BK •V Ons telefoonnummer ADMINISTRATIE ADVERTENTIES REDACTIE Herziening van voorschriften Ontwikkeling Plannen Zuid loopt achter Pagina 4 G VOOR Vervolg van pag. 3 Keuzewoningen Dan maar hoogbouw „Schoolstrijd” Garantie Actie dorpshuis WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN/HOLLANDS HART - donderdag 28 Nov. 1968 WEEKE de op „Het heeft financi veel to den zi Wij ve van vc en vai V de me te ind jeu lan nei F ma dig ste vei jet kir org zul wa ne b.ï vo Ke de bir he< da' op W; ter mi nic be de vo tie da tie ini zoi di< zu gr; u he vo ph en lui ve wi da da m< m« da pi; he Mensen die de hoge huren niet kun nen opbrengen, moeten wachten, zo dat een flat met hoge huur aan an dere wordt toegewezen, die feitelijk nog niet aan de beurt waren. De si tuatie op de geldmarkt is bij de wo ningbouw het grote probleem. Toch moeten wij ook voor mensen met la gere inkomens woningen bouwen. Ik denk hierbij aan keuzewoningen, b.v te bouwen in de Admiralen wijk en de St. Victorwijk. Mijnheer de Voorzitter, het College is vanavond niet voltallig, ik zou wethouder Lips, vanaf deze plaats een spoedig herstel willen toewensen. Verder wens ik u en uw college de gezondheid en de kracht toe om de lijn, welke u voor 1969 uitstippelde tot een goed einde te brengen. Uw college kent ons fractie-stand- punt t.a.v. de forenzen-functie die Waddinxveen ons inziens moet ver vullen. Onze mening hieromtrent is sinds de voorgaande algemene beschouwing niet gewijzigd en daarom constateren wij met vreugde de ontwikkeling in het afgelopen jaar t.a.v. het zwem bad, de blijvende goede kwaliteit der gebouwde woningen en de voortgang in de plannen ter verbetering van toegangswegen Onze pleidooien voor het weren van flatbouw, blijken in de praktijk niet haalbaar, de blokken worde in Groenswaard zelfs aanzienlek dich ter op elkaar gebouwd dan tot heden het geval was, wat bjj ons de vraag oproept, of wjj niet in navolging van enkele andere gemeenten de zoge naamde middelhoogbouw van 4 tot 8 woonlagen geheel moeten vervan gen door werkelijke hoogbouw van 12 tot 14 woonlagen, daarbjj het aan tal flatwoningen geljjkhoudend, zo dat in zjjn totaliteit meer ruimte (ook financiële ruimte) voor eenge zinswoningen overblijft en de flat bewoners althans verzekerd zijn van een vrij uitzicht. Dank zij de geluk kige ontwikkeling in de liftvoorzie- ningen, de centrale verwarming en de dubbele beglazing, behoeft het hoogteprobleem geen rol te spelen. tweede en volgende emmer blijven ongewijzigd. Tenslotte worden de opcenten op de personele belasting verhoogd met 331/a%. Op deze manier vloeit 5.900 meer binnen. De belastingvoorstel len zullen, indien ze door de raad aanvaard worden, een hogere op brengst van 21.000,- inhouden. de vigerende zijn, voor Dat grotix vele tend dank germ ware: Nu e menc zig i doen, dach bepa riteit stellf We s van geda zijn geda De nog ken die i vrije deze paal iets dat dan gani wus ten. In win: VOO) grot wee kon Gro wer grol er jeuj ven op van ren bou Wij me< en inw ten con zoa we] dam bovendien verzocht om er mee akkoord te gaan dat een bestem mingsplan voor de Zevenkamp wordt voorbereid, dat ter vaststel ling aan de raad zal worden aange boden. Voorts wil Rotterdam de ver worven gronden zelf bouwrijpma- ken, de bouwrijpe grond uitgeven, de bouwplannen realiseren en de woon ruimte distribueren. Rotterdam heeft de verzekering gegeven, dat alle kos ten die hieruit voortvloeien voor zijn rekening zullen komen. Ook heeft Rotterdam er zich akkoord mee ver klaard dat bij het verwerven van gronden in het Zevenhuizense deel van de Zevenkamp nauw overleg zal worden gepleegd met de deskundige van Zevenhuizen, Mr. J. H. Huizen ga, zulks op kosten van Rotterdam. Deze deskundige zal de belangen van de eigenaren en de pachters van het onroerend goed kunnen beplei ten. Het gemeentebestuur van Rotter dam heeft het vertrouwen uitgespro ken, dat Zevenhuizen de voorberei de bestemmingsplannen zoveel mo gelijk ongewijzigd zal aanvaarden en zo nodig onteigeningsbesluiten zal nemen. B. en W. van Zevenhuizen zien hiermee geen moeilijkheden ont staan, mits uiteraard de grenzen van het vastgestelde structuurplan niet worden overschreden. Evenals destijds met Portugaal.waar ook woonwijken door Rotterdam zijn gesticht, wil Rotterdam ook met Ze venhuizen overleg openen over de fi nanciële verhouding tussen beide ge meenten. B. en W. van Zevenhuizen stellen de raad voor akkoord te gaan met de toezeggingen, voorstellen en waar borgen van Rotterdam, onder voor waarde dat Rotterdam akkoord gaat met een zestal door Zevenhuizen te stellen voorwaarden. De eerste is, dat Zevenhuizen een nog nader op te geven hoeveelheid zand wil betrekken tegen voordelige voorwaarden. Zulks t.b.v. het bouw- rijpmaken van het bestemmingsplan „Zevenhuizen-dorp” en de voorgeno men reconstructie van tertiaire en quartaire wegen, voor zover ze op De bestudering der toegezonden stukken, telkenjare rond de intocht van St. Nicolaas brengt ons raadsle den snel in de verleiding onze ver langlijstjes nog eens met nadruk ter bestemder plaatse te deponeren. Dit is politiek gezien immers een veel aantrekkelijker bezigheid en biedt via de pers een gratis reclame - dan het zich verdiepen in de veelheid van geproduceerde cijfers die ons worden voorgelegd en waarmee deze raad wordt geacht in te stemmen, wanneer zij haar goedkeuring aan uw begroting hecht. Het moet mij van het hart, dat de voorgeschreven vorm waarin uw college volgens de wet gedwongen wordt deze cijfers aan ons voor te leggen, onze bewon dering niet kan wegdragen. De ge compliceerde berekeningen, welke bijvoorbeeld nodig zijn om een zui ver inzicht te verkrijgen t.a.v. de in komsten en uitgaven voor de diver se onderwijssectoren, doen ons ver langend uitzien naar een herziening der voorschriften hieromtrent. Voor de bijgevoegde nota, waarin uw col lege een aantal verhelderende toe lichtingen heeft verstrekt, spreekt onze fractie dan ook gaarne zijn waardering uit. Dat uw college deze raad thans een reëel sluitende begroting voor kan leggen, acht onze fractie op zich een verheugend feit, waarbij wij ech ter toch enkele kanttekeningen wil len maken. In zijn algemene beschouwing brak de heer Van Schie (KVP) een lans voor Waddinxveen- Zuid, waar zijns inziens ontwikkeling achter loopt die van de andere wijken: halverwege het gekomen kwam het ons gewenst deze prognose aan de werke lijkheid te toetsen en wij kwa men hierbjj tot de conclusie, dat nagenoeg alle daarin voor 1966 en 1967 genoemde projec ten hetzjj gereed, hetzjj in uit voering zijn, behalve de ont wikkeling van de plannen in Waddinxveen-Zuid (omgeving Burg. Trooststraat en Victor- wjjk). Zoals w(j begrip hebben voor de extra moeilijkheden welke zich bij de realisering hiervan voordoen, zult u begrip heb ben voor het belang, dat juist onze fractie aan het tot stand- komen van de hier geplande woningen en werken hecht. Het is ons inziens een teken aan de wand, dat terwijl in Waddinxveen als totaliteit een enorme inspanning wordt ge vraagd om met de scholen bouw de aanwas der leerlin gen vóór te bljjven en de mid denstand veel initiatieven tot modernisering neemt, juist in deze wijk het aantal leerlingen sterk daalt, zodat tot gecombi neerde klassen moet worden overgegaan en van modernise ring der winkels geen sprake is. Wij doen een dringend be roep op de inventiviteit van uw college om aan de in het verleden gegroeide situatie in het heden een bevredigende af sluiting te geven.” de taak hebben als genoemde ouder- commissie. Gaarne vernemen wij van uw college of langs deze weg voor de betreffende ouderverenigingen een financiële ruggesteun mogelijk is. Tot slot zouden wij willen beplei ten om ook bij de openbare lagere scholen sneller over te gaan tot op richting van een zelfstandige nieuwe school, wanneer de bestaande tot een zesklassige is volgroeid en niet dui delijk van een tijdelijke leerlingen toename sprake is. De kans op toe wijzing van een extra leerkracht (en dus kleinere klassen) is dan groter en het nieuwe schoolhoofd krijgt van het begin af aan de gelegenheid om de naar zijn inzicht meest bevredi gende leermethodes op te bouwen. Wij vertrouwen erop, voor onze opmerkingen een open oor bij uw College te vinden, zoals uw College ook voor het komende jaar kan re kenen op een positieve opstelling van onze fractie ten aanzien van de grote Ijjnen van Uw beleid. Ten aanzien van de afzonderlijke hoofdstukken der begroting, vragen wij, aandacht voor het navolgende. Bij nader inzien blijkt de stijging van de uitgaven per inwoner in de sector algemeen beheer nagenoeg ge heel te worden veroorzaakt door de reservering voor het nieuwe Raad huis. Onze fractie zal van uw College gaarne vernemen waarom dit bedrag niet in eerste instantie is opgenomen onder de post onvoorziene uitgaven, waardoor de Raad de vrijheid be houdt deze reservering alsnog voor dit doel te bestemmen, wanneer zich in de loop van 1969 geen dringender zaken voordoen. Wij hebben met betrekking tot de openbare veiligheid een raming ge mist voor het voortgezette verkeers- onderzoek dat G.S. ons in 1968 bij de niet sluitende begroting niet toestand hoewel deze Raad tot een dergelijk onderzoek had besloten. ZEVENHUIZEN B. en W. stel len de raad voor om drie belastingen met ingang van het nieuwe begro tingsjaar te verhogen. Het betreft de straatbelasting, de reinigingsrechten en de opcenten op de personele be lasting. Reeds bij de behandeling van de be groting 1967 wezen B. en W. erop, dat het in verband met vele inves teringen onvermijdelijk zou zijn om in de naaste toekomst belastingen te verhogen, dan wel nieuwe belas tingen in te voeren. Ook bij de be handeling van de begroting 1968 wa ren dezelfde geluiden te horen. De commissie van onderzoek van de be groting gaf B. en W. toen ernstig in overweging de toestand nauwlettend in het oog te houden en na te gaan of de geldende heffingen nog als al gemeen gangbaar aanvaardbaar zijn. Ook Ged. Staten merkten op dat het wenselijk is de belastingen te verhogen, daar het niet zonder bedenking wordt geacht, de tekorten uit de saldireserve te bestrijden. Dit moet zoveel mogelijk worden be perkt. N.a.v. deze opmerking hebben B. en W. de begroting 1968 aan een nauwgezet onderzoek onderworpen en (omdat het jaar al ruim voor de helft was verstreken) enige ramin gen herzien of gecorrigeerd. Toen bleek dat er 78.565,meer was uitgegeven dan geraamd, 71.472,- meer was ontvangen dan geraamd. Het tekort vermeerderd met het bedrag wat nog uit de post onvoorziene uitgaven betaald moet worden, beloopt een bedrag van 25.000. Aangezien er reeds 20.000 uit de saldi-reserve was bestreden is het totaal 45.000. Aangezien een post van 6.000 een éénmalige uit gave is, is het begrotingstekort terug te brengen tot 39.000,-. B. en W. zien geen andere uitweg dan - hoe onaangenaam het ook is - de belas tingen te verhogen. Bovendien is de verhoging nodig om in de toekomst eventueel aanvullende kredieten uit het gemeentefonds aan te vragen. Daarvoor is het nodig dat de belas tingen opgevoerd zijn tot de mini- mum-normen door de Minister van Binnenlandse Zaken vastgesteld. De straatbelasting wordt opgevoerd van 5% tot 7%, wat betreft de belasting op ongebouwde eigendommen. De belasting op gebouwde eigendom men wordt verhoogd van gemiddeld 10% tot 15%. Deze straatbelasting levert dan een meer-opbrengst van 10.700,- op. De minimum-normen zijn thans respectievelijk 11% en 22 Voor de reinigingsrechten gelat een minimum-norm van 26,50 per le emmer per jaar. Momenteel betaalt men in Zevenhuizen 16,- per le emmer. In 1969 wordt dit verhoogd tot 20,-. Hierdoor ontvangt men 4.400 meer. De rechten voor de ’’opengebied” las ik in één onzer couranten. Waddinxveen wordt daarin met nog enkele andere Ge meenten genoemd door zijn krachti ge groei. Wij bouwen wel woningen, doch u weet, dat ik mij wel eens zorgen maak over de te betalen huur. Ik zeg niet te hoge huren, maar wel voor een aantal woningzoekende te hoog. Er is nog woning-nood, ook in Wad dinxveen! Ik heb het reeds meer ge zegd, de laatste loodjes wegen het zwaarst, daaraan zijn wij nu bezig. ring Brugweg dateert bijv, van 1961). Juist daarom dringen wij hierop nog maals bij u aan, temeer omdat de provinciale waterstaat over deze weg nog geen plannen heeft opgesteld. Voor hetgeen in het afgelopen jaar t.a.v. de huisvesting der scholen is bereikt, past ons een woord van gro te waardering voor uw college. Uw slagvaardigheid van de afgelopen ja- ren resulteerde in een aanzienlijke en qualitatief uitnemende toename van het scholenbezit. Het moet gezegd dat u hierbij vooral ook de schoolbestu ren der bijzondere scholen van be langrijke zorgen hebt verlost. Niettemin behouden deze schoolbe sturen andere zorgen. De ouderbij dragen voor de kleuterscholen moes ten aanzienlijk worden verhoogd tot 72,50 per jaar per eerste kind en 48,50 per volgend kind. Wij spreken de hoop uit, dat door de toekomstige exploitatie van openbare kleuter scholen in deze Gemeente, een stij ging van de ouderbijdragen voorko men kan worden, omdat dan de ver goeding aan het bijzonder kleuteron derwijs zal worden gebaseerd op de werkelijke uitgaven bij het openbaar kleuteronderwijs gedaan. Zonder maar in bet minst de in druk te willen vestigen, dat wij op gemeentelijk niveau een nieuwe schoolstrijd zouden willen ontkete nen, deed de bestudering der begro ting toch enkele vragen bij ons rij zen t.a.v. de financiële gelijkstelling van het Openbaar en Bijzonder La ger Onderwijs. Terwijl nagenoeg al le posten van de dienst van openba re werken belast worden met 12J% opslagkosten, troffen wij juist in de sector verlichting, verwarming en schoonhouden openbare lagere scho len, die mede als basis dient voor het bepalen der uitkering per leerling aan het bijzonder onderwijs een op slagpercentage van 3% aan. Als een Freudiaanse vergissing komt er in de begroting van openbare wer ken zelfs een zetfout voor waar n.l. 12J% is gedrukt en 3% is uitgere kend. Onze fractie vraagt zich af of deze grote opslag-verschillen een reëele achtergrond hebben. Ten aanzien van de uitgaven ge raamd voor de ouder-commissie en ouderavonden der openbare scholen, merken wij op, dat deze niet als kos tenpost bij de raming voor de uitke ring per leerling aan het bijzonder onderwijs zijn opgenomen. Wij wil len uw college er op wijzen, dat ook bij de bijzondere scholen oudervere nigingen (zelf koninklijk goedge keurd) bestaan, die nagenoeg dezelf- Wij zouden gaarne van het college vernemen, of de uitkeringspolitiek van het Gemeentefonds thans zoda nig is gewijzigd, dat het uitgesloten moet worden, geacht dat, zoals in het verleden is geschiedt, na verloop van jaren, gemeenten met begro tingstekorten alsnog extra worden geholpen, zodat ”de straf” voor een te ruim uitgaven-beleid wordt uitge keerd in de vorm van een extra aan vullende uitkering. Wanneer t.a. hiervan geen garantie bestaat, zou den wij er geen bezwaar tegen heb ben om onze goedkeuring aan een niet-sluitende begroting te hechten. Dit te meer, omdat uit de ons ver strekte cijfers blijkt, dat het even wicht in de begroting 1969 mede is bereikt door een geraamde verho ging van de belasting en rechten druk per inwoner van 52,- per in woner in 1958 tot 64,- per inwoner in 1969, dat is een stijging van 24%, waartegenover de geraamde uitke ring uit het gemeentefonds per in woner slechts 4% stijging te zien geeft. In het algemeen gesproken achten wij het een juist standpunt van uw college, dat verleende diensten zoals de reinigingsdienst en het onderhoud der riolering voor een zeer belangrijk deel bekostigd dienen te worden uit de hiertoe geheven rechten, zodat wij het door u aangekondigde voor stel tot verhoging der reinigings rechten begrijpelijk achten. Daar tegenover zouden wij dan echter ten aanzien van de rioolrechten eenzelf de politiek gevolgd willen zien, zodat een verlaging der lasten ook een ver laging der heffing tot gevolg heeft. Tot zover de inkomstenkant der be groting. U staat mij toe, ook over de uitgaven enkele opmerkingen in het algemeen te maken. De huidige opzet van de Gemeente begrotingen leidt tot het resultaat, dat alle Hoofdstukken der gewone dienst behalve hoofdstuk XI (de be lastingen en algemene uitkeringen) met een nadelig saldo sluiten, welke nadelige saldi dan in het totaliteit moeten worden gecompenseerd door het voordelig saldo van genoemd hoofdstuk XI. Onze fractie heeft zich de moeite ge troost om de ontwikkeling na te gaan van de bedragen per inwoner, welke uit het voordelig saldo van Hoofd stuk XI aan de diverse andere hoofdstukken ter dekking worden toebedeeld. Hierbij kwamen wij tot de conclu sie, dat juist de sectoren die ons na aan het hart liggen n.l. de volks huisvesting en het onderwijs in 1969 uit de algemene middelen 10% per inwoner minder krijgen toebedeeld dan in 1968, terwijl de algemene dienst 14% meer vraagt dan in 1968. Mede gezien de opmerkingen welke wij hierna t.a.v. de volks huisvesting en het onderwijs zullen maken, maken wij uw college op deze relatieve verslechtering opmerkzaam Na deze kritische beschouwing der cijfers op zich, willen wij enkele woorden wijden aan de zaken die er aan ten grondslag liggen. ”Bij mijn pogingen om mij snel in de problematiek van de gemeente Waddinxveen in te werken, is het mij opgevallen, dat slechts zelden in deze raad de partijpolitieke binding der afzonderlijke raadsleden en de verhouding der fracties ten opzichte van elkaar onderwerp van discussie uitmaken of uit optreden naar buiten blijken. Hedenavond is zo’n zeldzaam moment daar, nu blijkt, dat de drie frac ties, welke in deze raad vier politieke partijen van protestants-christelijke huize representeren, elkaar gevonden hebben in één gezamenlijke, alge mene beschouwing. Op de duidelijkheid, waarom op landelijk politiek vlak zo luide ge roepen wordt, wordt hier in Waddinxveen ogenschijnlijk vooruit gelopen. Ik zeg met nadruk ogenschijnlijk, omdat de groep welke zich hier d.m.v. één woordvoerder presenteert, qua politieke achtergrond toch nogal uit eenlopende standpunten vertegenwoordigt. Wij vragen ons af of, gezien de ontwikkeling welke zich politiek gezien op nationaal niveau thans afspeelt, dit besluit op dit moment gelukkig ge noemd mag worden. ZEVENHUIZEN De diaconale commissie voor Gezinsverzorging van de Hervormde Gemeente van Moerkapelle en Zevenhuizen heeft het jaarverslag over 1967 gepubli ceerd. Daaruit bljjkt dat er weer een veelvuldig gebruik gemaakt is van de kiensten van deze instelling. Ondanks het feit dat de perso neelsbezetting in vergelijking met die van omliggende gemeenten goed is te noemen, meest toch in een aan tal gevallen afwijzend beschikt wor den op aanvragen om hulp. Met na me betrof dit een aantal aanvragen om hulp aan bejaarden. Per 31 december 1967 waren er ne gen krachten in vaste dienst. Per 1 november j.l. is dat inmiddels uitge breid tot elf, te weten: vier gediplo meerde gezinsverzorgsters, drie ge zinshelpsters met volle werkweek en vier gezins- resp. bejaardenhelp sters met gedeeltelijke werkweek. Bovendien zij, er nog twee dames voor incidentele hulp. In totaal werd in 56 gezinnen hulp verleend, waarvan 44 in Zevenhuizen 10 in Moerkapelle en 2 in andere ge meenten. Het totaal aantal verzor- gings- en hulpdagen bedroeg 2090J. Dit is 3J dag minder dan in 1966. Van de 56 gezinnen c.q. bejaarden, welke werden geholpen, behoorden er 43 tot de Ned. Herv. Kerk, 5 tot de drag van 54.258,92 12.000 meer gemeente en Remonstrantse Broe derschap elk één. dan in 1966). Aangezien de inkoms- Deze hulp vergde in totaal een be te; en tot de R.K. Kerk, Baptisten ten, zoals subsidies, giften en retri buties 51313,45 bedroegen, is er over het exploitatie-jaar 1967 een nadelig saldo van 2945,47. Hiervan neemt de Herv. Diakonie van Moer kapelle 736,37 voor haarrekening en die van Zevenhuizen 2209,10. Walmeer wjj zo vrij mogen zjjn de sector Jeugdzorg in het hoofdstuk Volksgezondheid in te voegen, dan willen wjj hier nogmaals met nadruk uw aandacht vragen voor meer vrije speelterreinen en voor jeugdloka- liteiten. Helaas hebben onze nieuwe scholen geen zolders en staan er in onze nieuwe wijken geen oude pan den. Dit helaas alleen gezien vanuit het hier behandelde onderwerp. Uw verwijzing naar het particulier ini tiatief vinden wij terecht, maar wij stellen hiertegenover dat na de ge slaagde zwembadactie, binnenkort de actie voor het dorpshuis wel zal starten, zodat een forse jeugdhuizen actie pas op langere termijn kans van slagen heeft. En die lange ter mijn is niet meer beschikbaar, dé jeugd is er al en vindt Waddinxveen mogelijkerwijs al te mooi en te saai. Onze waardering voor hetgeen be reikt is achten wij bekend. De feite lijkheden doen ons om méér vragen. Uit recente raadsvergaderingen is ons standpunt t.a.v. de woningbouw verenigingen uw college bekend. Met u, meneer de voorzitter zijn wij er voorstander van dat het woningbe- zit zo efficient en vakkundig moge lijk wordt beheerd. Wanneer dit be reikt kan worden door een federatie of fusie staan wij ook daar geheel achter. Achter de motivering welke u aanvoert om vanaf heden slechts aan de grootste woningbouw vereni ging woningen toe te wijzen, kunnen wij ons niet scharen. Uit uw begro ting hebben wij geconcludeerd dat de woningbouwvereniging Waddinx veen thans 737 woningen in beheer heeft en de beide andere tezamen 502. Deze verhouding is bepaaldelijk niet dezelfde als de verhouding pro- gram-partijen t.o.v. confessionele partijen binnen deze raad, wanneer ik dit als maatstaf zou mogen nemen. Onze fractie zou het op hoge prijs stellen, wanneer uw college, verdere stappen zou ondernemen om te be werkstelligen dat tegelijkertijd met de verbetering van de Kanaaldijk, door de beheerders der aansluitende wegen maatregelen worden getrof fen om deze uitvalsweg naar Rotter dam tot een werkelijke weg te ma ken. Het vijfjarenplan spreekt ten aanzien hiervan zelfs van een over name van de polderweg van Zuid- plaspolder in Schieland. Wij weten dat wegverbetering een zaak van lange adem is (raadsbesluit verbete- Zevenhuizens grondgebied liggen. Het zanddepot is da nnog in nader overleg te vormen in de Zevenkamp. De tweede voorwaarde is, dat Ze venhuizen graag ziet dat Rotterdam een bescheiden contingent woning wetwoningen af staat aan Zevenhui zen voor de bouw van die woningen op gronden, gelegen in één van de andere bestemmingsplannen. Door inwilliging van deze voorwaarde wordt geen aanspraak gemaakt op woonruimte in de Zevenkamp voor Zevenhuizenaren of voor degenen die economisch aan Zevenhuizen ge bonden zijn. Ten derde stellen B. en W., dat, zo dra de nieuwe woonwijk Zevenkamp van aardgas wordt voorzien, de mo gelijkheid bezien moet worden, of ook aan de daaraan grenzende buurtschap Oud Verlaat aardgas kan worden geleverd vanwege de stad Rotterdam. Als vierde voorwaarde stellen B. en W., dat Rotterdam dient toe te zeggen, dat voor de buurtschap Oud Verlaat de nodige waarborgen wor den verkregen om, tijdens de reali satie van het plan Zevenkamp, het huidige leefklimaat te bestendigen. B. en W. denken hierbij vooral aan de zorg voor de wegen i.v.m. zware transporten, e.d. De financiële regeling met Rotter dam zien B. en W. van Zevenhuizen liever eerder ingaan, dan op het tijd stip, waarop de technische voorzie ningen voor de woningbouw een aanvang neemt. Dit i.v.m. de indi recte kosten van de gemeente Ze venhuizen op bestuurlijk en ambte lijk niveau. Deze kosten ontstaan im mers in een vroeger stadium. Als zesde voorwaarde stellen B. en W. dat het zeer op prijs zou worden gesteld, indien tijdig overleg met en vroegtijdige voorlichting aan het ge meentebestuur van Zevenhuizen zo wel vóór als tijdens de realisering van de Zevenkamp plaats vindt. Daartoe zullen wellicht regelmatige bijeenkomsten nodig zijn. Wanneer de raad haar fiat aan het voorstel geeft, zal dit betekenen dat het inwonertal van Zevenhuizen bin nen afzienbare tjjd zal verdrievoudi gen of mogeljjk zelfs verviervoudi gen. ZEVENHUIZEN Vanavond behandelt de Zevenhuizense gemeente raad een voorstel van B. en W., waarin gevraagd wordt medewerking te verlenen om de gemeente Rotterdam de „Zevenkamp” te laten bebouwen. Reeds eerder dit jaar heeft de raad het structuurplan Rotterdam-Oost/ Capelle aan den IJssel/Zevenhuizen goedgekeurd. Dit plan voorziet in de stedelijke bebouwing van de gepro jecteerde wijk „Zevenkamp” welke gedeeltelijk (voor 150 ha) is gelegen op Zevenhuizens grondgebied en voor de rest op territoir van Capelle aan den IJssel. Door het feit, dat het structuur plan door de raad is goedgekeurd, is vastgelegd, dat de door het gemeen tebestuur van Rotterdam voorgestel de bebouwing van de Zevenkamp doorgang kan vinden. Dit houdt in, dat een verdere bestuurlijke samen werking tussen de bij het plan be trokken gemeenten noodzakelijk is, om de Zevenkamp tot ontwikkelin gen te kunnen brengen. Het college van B. en W. van Rot terdam heeft twee maanden geleden een brief naar Zevenhuizen gezon den met betrekking tot deze ontwik keling. Uit deze brief blijkt boven dien, dat Capelle a.d. IJssel voort gaat met het verwerven van gronden in het Capelse gedeelte van de Ze venkamp. Als Zevenhuizen in zijn gedeelte van de Zevenkamp gronden zou ver werven, zou dit voor deze gemeente aanzienlijke geldelijke consequenties met zich mee brengen. Daarom stelt Rotterdam voor om zelf de verwer ving van de gronden in de Zeven huizense Zevenkamp ter hand te ne men. Als zowel Capelle aan den IJssel als Rotterdam alle benodigde gron den verworven hebben zou men de Zevenkamp willen doen opspuiten met het uit het geprojecteerde Ze- venhuizermeer te winnen zand. Deze combinatie van werkzaamhe den brengt rondom de buurtschap Oud Verlaat grote veranderingen met zich mee. Het nu nog landelijke gemeentedeel komt dan, mogelijk verdrukt, te zitten tussen enerzijds de stadsuitbreiding Zevenkamp en anderzijds het recreatiegebied met de Rottemeren, het Zevenhuizer- meer en de Nesseplas. In genoemde brief heeft Rotter- ”Nu wjj looptijd van vijfjarenplan

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1968 | | pagina 4