Beschouwing P. F. J
Schie (KVP)
Zevenhuizen moet
Be.
van
naar
hogere belastingen
E
Gemeenteraad Zevenhuizen
Rotterdam doet voorstel
Zevenkamp vol
bouwen
te
4652
Beschouwing
7Ververs
(Gem. Bel.)
„Jeugd vindt Waddinveen
al te mooi en te saai”
„Gezinsverzorging”
verleende hulp op
ruime schaal
BK
•V
Ons telefoonnummer
ADMINISTRATIE
ADVERTENTIES
REDACTIE
Herziening van
voorschriften
Ontwikkeling
Plannen Zuid
loopt achter
Pagina 4
G
VOOR
Vervolg van pag. 3
Keuzewoningen
Dan maar hoogbouw
„Schoolstrijd”
Garantie
Actie dorpshuis
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN/HOLLANDS HART - donderdag 28 Nov. 1968
WEEKE
de
op
„Het
heeft
financi
veel to
den zi
Wij ve
van vc
en vai
V
de
me
te
ind
jeu
lan
nei
F
ma
dig
ste
vei
jet
kir
org
zul
wa
ne
b.ï
vo
Ke
de
bir
he<
da'
op
W;
ter
mi
nic
be
de
vo
tie
da
tie
ini
zoi
di<
zu
gr;
u
he
vo
ph
en
lui
ve
wi
da
da
m<
m«
da
pi;
he
Mensen die de hoge huren niet kun
nen opbrengen, moeten wachten, zo
dat een flat met hoge huur aan an
dere wordt toegewezen, die feitelijk
nog niet aan de beurt waren. De si
tuatie op de geldmarkt is bij de wo
ningbouw het grote probleem. Toch
moeten wij ook voor mensen met la
gere inkomens woningen bouwen. Ik
denk hierbij aan keuzewoningen, b.v
te bouwen in de Admiralen wijk en
de St. Victorwijk.
Mijnheer de Voorzitter, het College
is vanavond niet voltallig, ik zou
wethouder Lips, vanaf deze plaats
een spoedig herstel willen toewensen.
Verder wens ik u en uw college de
gezondheid en de kracht toe om de
lijn, welke u voor 1969 uitstippelde
tot een goed einde te brengen.
Uw college kent ons fractie-stand-
punt t.a.v. de forenzen-functie die
Waddinxveen ons inziens moet ver
vullen.
Onze mening hieromtrent is sinds
de voorgaande algemene beschouwing
niet gewijzigd en daarom constateren
wij met vreugde de ontwikkeling in
het afgelopen jaar t.a.v. het zwem
bad, de blijvende goede kwaliteit der
gebouwde woningen en de voortgang
in de plannen ter verbetering van
toegangswegen
Onze pleidooien voor het weren
van flatbouw, blijken in de praktijk
niet haalbaar, de blokken worde in
Groenswaard zelfs aanzienlek dich
ter op elkaar gebouwd dan tot heden
het geval was, wat bjj ons de vraag
oproept, of wjj niet in navolging van
enkele andere gemeenten de zoge
naamde middelhoogbouw van 4 tot
8 woonlagen geheel moeten vervan
gen door werkelijke hoogbouw van
12 tot 14 woonlagen, daarbjj het aan
tal flatwoningen geljjkhoudend, zo
dat in zjjn totaliteit meer ruimte
(ook financiële ruimte) voor eenge
zinswoningen overblijft en de flat
bewoners althans verzekerd zijn van
een vrij uitzicht. Dank zij de geluk
kige ontwikkeling in de liftvoorzie-
ningen, de centrale verwarming en
de dubbele beglazing, behoeft het
hoogteprobleem geen rol te spelen.
tweede en volgende emmer blijven
ongewijzigd.
Tenslotte worden de opcenten op de
personele belasting verhoogd met
331/a%. Op deze manier vloeit 5.900
meer binnen. De belastingvoorstel
len zullen, indien ze door de raad
aanvaard worden, een hogere op
brengst van 21.000,- inhouden.
de
vigerende
zijn,
voor
Dat
grotix
vele
tend
dank
germ
ware:
Nu e
menc
zig i
doen,
dach
bepa
riteit
stellf
We s
van
geda
zijn
geda
De
nog
ken
die i
vrije
deze
paal
iets
dat
dan
gani
wus
ten.
In
win:
VOO)
grot
wee
kon
Gro
wer
grol
er
jeuj
ven
op
van
ren
bou
Wij
me<
en
inw
ten
con
zoa
we]
dam bovendien verzocht om er mee
akkoord te gaan dat een bestem
mingsplan voor de Zevenkamp
wordt voorbereid, dat ter vaststel
ling aan de raad zal worden aange
boden. Voorts wil Rotterdam de ver
worven gronden zelf bouwrijpma-
ken, de bouwrijpe grond uitgeven, de
bouwplannen realiseren en de woon
ruimte distribueren. Rotterdam heeft
de verzekering gegeven, dat alle kos
ten die hieruit voortvloeien voor zijn
rekening zullen komen. Ook heeft
Rotterdam er zich akkoord mee ver
klaard dat bij het verwerven van
gronden in het Zevenhuizense deel
van de Zevenkamp nauw overleg zal
worden gepleegd met de deskundige
van Zevenhuizen, Mr. J. H. Huizen
ga, zulks op kosten van Rotterdam.
Deze deskundige zal de belangen
van de eigenaren en de pachters van
het onroerend goed kunnen beplei
ten.
Het gemeentebestuur van Rotter
dam heeft het vertrouwen uitgespro
ken, dat Zevenhuizen de voorberei
de bestemmingsplannen zoveel mo
gelijk ongewijzigd zal aanvaarden en
zo nodig onteigeningsbesluiten zal
nemen. B. en W. van Zevenhuizen
zien hiermee geen moeilijkheden ont
staan, mits uiteraard de grenzen van
het vastgestelde structuurplan niet
worden overschreden.
Evenals destijds met Portugaal.waar
ook woonwijken door Rotterdam zijn
gesticht, wil Rotterdam ook met Ze
venhuizen overleg openen over de fi
nanciële verhouding tussen beide ge
meenten.
B. en W. van Zevenhuizen stellen de
raad voor akkoord te gaan met de
toezeggingen, voorstellen en waar
borgen van Rotterdam, onder voor
waarde dat Rotterdam akkoord gaat
met een zestal door Zevenhuizen te
stellen voorwaarden.
De eerste is, dat Zevenhuizen een
nog nader op te geven hoeveelheid
zand wil betrekken tegen voordelige
voorwaarden. Zulks t.b.v. het bouw-
rijpmaken van het bestemmingsplan
„Zevenhuizen-dorp” en de voorgeno
men reconstructie van tertiaire en
quartaire wegen, voor zover ze op
De bestudering der toegezonden
stukken, telkenjare rond de intocht
van St. Nicolaas brengt ons raadsle
den snel in de verleiding onze ver
langlijstjes nog eens met nadruk ter
bestemder plaatse te deponeren. Dit
is politiek gezien immers een veel
aantrekkelijker bezigheid en biedt
via de pers een gratis reclame - dan
het zich verdiepen in de veelheid
van geproduceerde cijfers die ons
worden voorgelegd en waarmee deze
raad wordt geacht in te stemmen,
wanneer zij haar goedkeuring aan
uw begroting hecht. Het moet mij
van het hart, dat de voorgeschreven
vorm waarin uw college volgens de
wet gedwongen wordt deze cijfers
aan ons voor te leggen, onze bewon
dering niet kan wegdragen. De ge
compliceerde berekeningen, welke
bijvoorbeeld nodig zijn om een zui
ver inzicht te verkrijgen t.a.v. de in
komsten en uitgaven voor de diver
se onderwijssectoren, doen ons ver
langend uitzien naar een herziening
der voorschriften hieromtrent. Voor
de bijgevoegde nota, waarin uw col
lege een aantal verhelderende toe
lichtingen heeft verstrekt, spreekt
onze fractie dan ook gaarne zijn
waardering uit.
Dat uw college deze raad thans
een reëel sluitende begroting voor
kan leggen, acht onze fractie op zich
een verheugend feit, waarbij wij ech
ter toch enkele kanttekeningen wil
len maken.
In zijn algemene beschouwing
brak de heer Van Schie (KVP)
een lans voor Waddinxveen-
Zuid, waar zijns inziens
ontwikkeling achter loopt
die van de andere wijken:
halverwege
het
gekomen
kwam het ons gewenst
deze prognose aan de werke
lijkheid te toetsen en wij kwa
men hierbjj tot de conclusie,
dat nagenoeg alle daarin voor
1966 en 1967 genoemde projec
ten hetzjj gereed, hetzjj in uit
voering zijn, behalve de ont
wikkeling van de plannen in
Waddinxveen-Zuid (omgeving
Burg. Trooststraat en Victor-
wjjk).
Zoals w(j begrip hebben voor
de extra moeilijkheden welke
zich bij de realisering hiervan
voordoen, zult u begrip heb
ben voor het belang, dat juist
onze fractie aan het tot stand-
komen van de hier geplande
woningen en werken hecht.
Het is ons inziens een teken
aan de wand, dat terwijl in
Waddinxveen als totaliteit een
enorme inspanning wordt ge
vraagd om met de scholen
bouw de aanwas der leerlin
gen vóór te bljjven en de mid
denstand veel initiatieven tot
modernisering neemt, juist in
deze wijk het aantal leerlingen
sterk daalt, zodat tot gecombi
neerde klassen moet worden
overgegaan en van modernise
ring der winkels geen sprake
is. Wij doen een dringend be
roep op de inventiviteit van
uw college om aan de in het
verleden gegroeide situatie in
het heden een bevredigende af
sluiting te geven.”
de taak hebben als genoemde ouder-
commissie. Gaarne vernemen wij van
uw college of langs deze weg voor de
betreffende ouderverenigingen een
financiële ruggesteun mogelijk is.
Tot slot zouden wij willen beplei
ten om ook bij de openbare lagere
scholen sneller over te gaan tot op
richting van een zelfstandige nieuwe
school, wanneer de bestaande tot een
zesklassige is volgroeid en niet dui
delijk van een tijdelijke leerlingen
toename sprake is. De kans op toe
wijzing van een extra leerkracht (en
dus kleinere klassen) is dan groter
en het nieuwe schoolhoofd krijgt van
het begin af aan de gelegenheid om
de naar zijn inzicht meest bevredi
gende leermethodes op te bouwen.
Wij vertrouwen erop, voor onze
opmerkingen een open oor bij uw
College te vinden, zoals uw College
ook voor het komende jaar kan re
kenen op een positieve opstelling
van onze fractie ten aanzien van de
grote Ijjnen van Uw beleid.
Ten aanzien van de afzonderlijke
hoofdstukken der begroting, vragen
wij, aandacht voor het navolgende.
Bij nader inzien blijkt de stijging
van de uitgaven per inwoner in de
sector algemeen beheer nagenoeg ge
heel te worden veroorzaakt door de
reservering voor het nieuwe Raad
huis. Onze fractie zal van uw College
gaarne vernemen waarom dit bedrag
niet in eerste instantie is opgenomen
onder de post onvoorziene uitgaven,
waardoor de Raad de vrijheid be
houdt deze reservering alsnog voor
dit doel te bestemmen, wanneer zich
in de loop van 1969 geen dringender
zaken voordoen.
Wij hebben met betrekking tot de
openbare veiligheid een raming ge
mist voor het voortgezette verkeers-
onderzoek dat G.S. ons in 1968 bij de
niet sluitende begroting niet toestand
hoewel deze Raad tot een dergelijk
onderzoek had besloten.
ZEVENHUIZEN B. en W. stel
len de raad voor om drie belastingen
met ingang van het nieuwe begro
tingsjaar te verhogen. Het betreft de
straatbelasting, de reinigingsrechten
en de opcenten op de personele be
lasting.
Reeds bij de behandeling van de be
groting 1967 wezen B. en W. erop,
dat het in verband met vele inves
teringen onvermijdelijk zou zijn om
in de naaste toekomst belastingen
te verhogen, dan wel nieuwe belas
tingen in te voeren. Ook bij de be
handeling van de begroting 1968 wa
ren dezelfde geluiden te horen. De
commissie van onderzoek van de be
groting gaf B. en W. toen ernstig in
overweging de toestand nauwlettend
in het oog te houden en na te gaan
of de geldende heffingen nog als al
gemeen gangbaar aanvaardbaar
zijn. Ook Ged. Staten merkten op
dat het wenselijk is de belastingen
te verhogen, daar het niet zonder
bedenking wordt geacht, de tekorten
uit de saldireserve te bestrijden. Dit
moet zoveel mogelijk worden be
perkt. N.a.v. deze opmerking hebben
B. en W. de begroting 1968 aan een
nauwgezet onderzoek onderworpen
en (omdat het jaar al ruim voor de
helft was verstreken) enige ramin
gen herzien of gecorrigeerd.
Toen bleek dat er 78.565,meer
was uitgegeven dan geraamd,
71.472,- meer was ontvangen dan
geraamd. Het tekort vermeerderd
met het bedrag wat nog uit de post
onvoorziene uitgaven betaald moet
worden, beloopt een bedrag van
25.000. Aangezien er reeds 20.000
uit de saldi-reserve was bestreden is
het totaal 45.000. Aangezien een
post van 6.000 een éénmalige uit
gave is, is het begrotingstekort terug
te brengen tot 39.000,-. B. en W.
zien geen andere uitweg dan - hoe
onaangenaam het ook is - de belas
tingen te verhogen. Bovendien is de
verhoging nodig om in de toekomst
eventueel aanvullende kredieten uit
het gemeentefonds aan te vragen.
Daarvoor is het nodig dat de belas
tingen opgevoerd zijn tot de mini-
mum-normen door de Minister van
Binnenlandse Zaken vastgesteld. De
straatbelasting wordt opgevoerd van
5% tot 7%, wat betreft de belasting
op ongebouwde eigendommen. De
belasting op gebouwde eigendom
men wordt verhoogd van gemiddeld
10% tot 15%. Deze straatbelasting
levert dan een meer-opbrengst van
10.700,- op. De minimum-normen
zijn thans respectievelijk 11% en 22
Voor de reinigingsrechten gelat een
minimum-norm van 26,50 per le
emmer per jaar. Momenteel betaalt
men in Zevenhuizen 16,- per le
emmer. In 1969 wordt dit verhoogd
tot 20,-. Hierdoor ontvangt men
4.400 meer. De rechten voor de
’’opengebied” las ik in één onzer
couranten. Waddinxveen wordt
daarin met nog enkele andere Ge
meenten genoemd door zijn krachti
ge groei. Wij bouwen wel woningen,
doch u weet, dat ik mij wel eens
zorgen maak over de te betalen
huur.
Ik zeg niet te hoge huren, maar wel
voor een aantal woningzoekende te
hoog.
Er is nog woning-nood, ook in Wad
dinxveen! Ik heb het reeds meer ge
zegd, de laatste loodjes wegen het
zwaarst, daaraan zijn wij nu bezig.
ring Brugweg dateert bijv, van 1961).
Juist daarom dringen wij hierop nog
maals bij u aan, temeer omdat de
provinciale waterstaat over deze weg
nog geen plannen heeft opgesteld.
Voor hetgeen in het afgelopen jaar
t.a.v. de huisvesting der scholen is
bereikt, past ons een woord van gro
te waardering voor uw college. Uw
slagvaardigheid van de afgelopen ja-
ren resulteerde in een aanzienlijke en
qualitatief uitnemende toename van
het scholenbezit. Het moet gezegd dat
u hierbij vooral ook de schoolbestu
ren der bijzondere scholen van be
langrijke zorgen hebt verlost.
Niettemin behouden deze schoolbe
sturen andere zorgen. De ouderbij
dragen voor de kleuterscholen moes
ten aanzienlijk worden verhoogd tot
72,50 per jaar per eerste kind en
48,50 per volgend kind. Wij spreken
de hoop uit, dat door de toekomstige
exploitatie van openbare kleuter
scholen in deze Gemeente, een stij
ging van de ouderbijdragen voorko
men kan worden, omdat dan de ver
goeding aan het bijzonder kleuteron
derwijs zal worden gebaseerd op de
werkelijke uitgaven bij het openbaar
kleuteronderwijs gedaan.
Zonder maar in bet minst de in
druk te willen vestigen, dat wij op
gemeentelijk niveau een nieuwe
schoolstrijd zouden willen ontkete
nen, deed de bestudering der begro
ting toch enkele vragen bij ons rij
zen t.a.v. de financiële gelijkstelling
van het Openbaar en Bijzonder La
ger Onderwijs. Terwijl nagenoeg al
le posten van de dienst van openba
re werken belast worden met 12J%
opslagkosten, troffen wij juist in de
sector verlichting, verwarming en
schoonhouden openbare lagere scho
len, die mede als basis dient voor het
bepalen der uitkering per leerling
aan het bijzonder onderwijs een op
slagpercentage van 3% aan.
Als een Freudiaanse vergissing komt
er in de begroting van openbare wer
ken zelfs een zetfout voor waar n.l.
12J% is gedrukt en 3% is uitgere
kend. Onze fractie vraagt zich af of
deze grote opslag-verschillen een
reëele achtergrond hebben.
Ten aanzien van de uitgaven ge
raamd voor de ouder-commissie en
ouderavonden der openbare scholen,
merken wij op, dat deze niet als kos
tenpost bij de raming voor de uitke
ring per leerling aan het bijzonder
onderwijs zijn opgenomen. Wij wil
len uw college er op wijzen, dat ook
bij de bijzondere scholen oudervere
nigingen (zelf koninklijk goedge
keurd) bestaan, die nagenoeg dezelf-
Wij zouden gaarne van het college
vernemen, of de uitkeringspolitiek
van het Gemeentefonds thans zoda
nig is gewijzigd, dat het uitgesloten
moet worden, geacht dat, zoals in het
verleden is geschiedt, na verloop
van jaren, gemeenten met begro
tingstekorten alsnog extra worden
geholpen, zodat ”de straf” voor een te
ruim uitgaven-beleid wordt uitge
keerd in de vorm van een extra aan
vullende uitkering. Wanneer t.a.
hiervan geen garantie bestaat, zou
den wij er geen bezwaar tegen heb
ben om onze goedkeuring aan een
niet-sluitende begroting te hechten.
Dit te meer, omdat uit de ons ver
strekte cijfers blijkt, dat het even
wicht in de begroting 1969 mede is
bereikt door een geraamde verho
ging van de belasting en rechten
druk per inwoner van 52,- per in
woner in 1958 tot 64,- per inwoner
in 1969, dat is een stijging van 24%,
waartegenover de geraamde uitke
ring uit het gemeentefonds per in
woner slechts 4% stijging te zien
geeft.
In het algemeen gesproken achten
wij het een juist standpunt van uw
college, dat verleende diensten zoals
de reinigingsdienst en het onderhoud
der riolering voor een zeer belangrijk
deel bekostigd dienen te worden uit
de hiertoe geheven rechten, zodat
wij het door u aangekondigde voor
stel tot verhoging der reinigings
rechten begrijpelijk achten. Daar
tegenover zouden wij dan echter ten
aanzien van de rioolrechten eenzelf
de politiek gevolgd willen zien, zodat
een verlaging der lasten ook een ver
laging der heffing tot gevolg heeft.
Tot zover de inkomstenkant der be
groting.
U staat mij toe, ook over de uitgaven
enkele opmerkingen in het algemeen
te maken.
De huidige opzet van de Gemeente
begrotingen leidt tot het resultaat,
dat alle Hoofdstukken der gewone
dienst behalve hoofdstuk XI (de be
lastingen en algemene uitkeringen)
met een nadelig saldo sluiten, welke
nadelige saldi dan in het totaliteit
moeten worden gecompenseerd door
het voordelig saldo van genoemd
hoofdstuk XI.
Onze fractie heeft zich de moeite ge
troost om de ontwikkeling na te gaan
van de bedragen per inwoner, welke
uit het voordelig saldo van Hoofd
stuk XI aan de diverse andere
hoofdstukken ter dekking worden
toebedeeld.
Hierbij kwamen wij tot de conclu
sie, dat juist de sectoren die ons na
aan het hart liggen n.l. de volks
huisvesting en het onderwijs in 1969
uit de algemene middelen 10% per
inwoner minder krijgen toebedeeld
dan in 1968, terwijl de algemene
dienst 14% meer vraagt dan in
1968. Mede gezien de opmerkingen
welke wij hierna t.a.v. de volks
huisvesting en het onderwijs zullen
maken, maken wij uw college op deze
relatieve verslechtering opmerkzaam
Na deze kritische beschouwing der
cijfers op zich, willen wij enkele
woorden wijden aan de zaken die er
aan ten grondslag liggen.
”Bij mijn pogingen om mij snel in de problematiek van de gemeente
Waddinxveen in te werken, is het mij opgevallen, dat slechts zelden in
deze raad de partijpolitieke binding der afzonderlijke raadsleden en de
verhouding der fracties ten opzichte van elkaar onderwerp van discussie
uitmaken of uit optreden naar buiten blijken.
Hedenavond is zo’n zeldzaam moment daar, nu blijkt, dat de drie frac
ties, welke in deze raad vier politieke partijen van protestants-christelijke
huize representeren, elkaar gevonden hebben in één gezamenlijke, alge
mene beschouwing.
Op de duidelijkheid, waarom op landelijk politiek vlak zo luide ge
roepen wordt, wordt hier in Waddinxveen ogenschijnlijk vooruit gelopen.
Ik zeg met nadruk ogenschijnlijk, omdat de groep welke zich hier d.m.v.
één woordvoerder presenteert, qua politieke achtergrond toch nogal uit
eenlopende standpunten vertegenwoordigt.
Wij vragen ons af of, gezien de ontwikkeling welke zich politiek gezien
op nationaal niveau thans afspeelt, dit besluit op dit moment gelukkig ge
noemd mag worden.
ZEVENHUIZEN De diaconale
commissie voor Gezinsverzorging
van de Hervormde Gemeente van
Moerkapelle en Zevenhuizen heeft
het jaarverslag over 1967 gepubli
ceerd. Daaruit bljjkt dat er weer een
veelvuldig gebruik gemaakt is van
de kiensten van deze instelling.
Ondanks het feit dat de perso
neelsbezetting in vergelijking met
die van omliggende gemeenten goed
is te noemen, meest toch in een aan
tal gevallen afwijzend beschikt wor
den op aanvragen om hulp. Met na
me betrof dit een aantal aanvragen
om hulp aan bejaarden.
Per 31 december 1967 waren er ne
gen krachten in vaste dienst. Per 1
november j.l. is dat inmiddels uitge
breid tot elf, te weten: vier gediplo
meerde gezinsverzorgsters, drie ge
zinshelpsters met volle werkweek
en vier gezins- resp. bejaardenhelp
sters met gedeeltelijke werkweek.
Bovendien zij, er nog twee dames
voor incidentele hulp.
In totaal werd in 56 gezinnen hulp
verleend, waarvan 44 in Zevenhuizen
10 in Moerkapelle en 2 in andere ge
meenten. Het totaal aantal verzor-
gings- en hulpdagen bedroeg 2090J.
Dit is 3J dag minder dan in 1966.
Van de 56 gezinnen c.q. bejaarden,
welke werden geholpen, behoorden
er 43 tot de Ned. Herv. Kerk, 5 tot de
drag van 54.258,92 12.000 meer
gemeente en Remonstrantse Broe
derschap elk één.
dan in 1966). Aangezien de inkoms-
Deze hulp vergde in totaal een be
te; en tot de R.K. Kerk, Baptisten
ten, zoals subsidies, giften en retri
buties 51313,45 bedroegen, is er
over het exploitatie-jaar 1967 een
nadelig saldo van 2945,47. Hiervan
neemt de Herv. Diakonie van Moer
kapelle 736,37 voor haarrekening
en die van Zevenhuizen 2209,10.
Walmeer wjj zo vrij mogen zjjn de
sector Jeugdzorg in het hoofdstuk
Volksgezondheid in te voegen, dan
willen wjj hier nogmaals met nadruk
uw aandacht vragen voor meer vrije
speelterreinen en voor jeugdloka-
liteiten. Helaas hebben onze nieuwe
scholen geen zolders en staan er in
onze nieuwe wijken geen oude pan
den. Dit helaas alleen gezien vanuit
het hier behandelde onderwerp. Uw
verwijzing naar het particulier ini
tiatief vinden wij terecht, maar wij
stellen hiertegenover dat na de ge
slaagde zwembadactie, binnenkort
de actie voor het dorpshuis wel zal
starten, zodat een forse jeugdhuizen
actie pas op langere termijn kans
van slagen heeft. En die lange ter
mijn is niet meer beschikbaar, dé
jeugd is er al en vindt Waddinxveen
mogelijkerwijs al te mooi en te saai.
Onze waardering voor hetgeen be
reikt is achten wij bekend. De feite
lijkheden doen ons om méér vragen.
Uit recente raadsvergaderingen is
ons standpunt t.a.v. de woningbouw
verenigingen uw college bekend. Met
u, meneer de voorzitter zijn wij er
voorstander van dat het woningbe-
zit zo efficient en vakkundig moge
lijk wordt beheerd. Wanneer dit be
reikt kan worden door een federatie
of fusie staan wij ook daar geheel
achter. Achter de motivering welke
u aanvoert om vanaf heden slechts
aan de grootste woningbouw vereni
ging woningen toe te wijzen, kunnen
wij ons niet scharen. Uit uw begro
ting hebben wij geconcludeerd dat
de woningbouwvereniging Waddinx
veen thans 737 woningen in beheer
heeft en de beide andere tezamen
502. Deze verhouding is bepaaldelijk
niet dezelfde als de verhouding pro-
gram-partijen t.o.v. confessionele
partijen binnen deze raad, wanneer
ik dit als maatstaf zou mogen nemen.
Onze fractie zou het op hoge prijs
stellen, wanneer uw college, verdere
stappen zou ondernemen om te be
werkstelligen dat tegelijkertijd met
de verbetering van de Kanaaldijk,
door de beheerders der aansluitende
wegen maatregelen worden getrof
fen om deze uitvalsweg naar Rotter
dam tot een werkelijke weg te ma
ken. Het vijfjarenplan spreekt ten
aanzien hiervan zelfs van een over
name van de polderweg van Zuid-
plaspolder in Schieland. Wij weten
dat wegverbetering een zaak van
lange adem is (raadsbesluit verbete-
Zevenhuizens grondgebied liggen.
Het zanddepot is da nnog in nader
overleg te vormen in de Zevenkamp.
De tweede voorwaarde is, dat Ze
venhuizen graag ziet dat Rotterdam
een bescheiden contingent woning
wetwoningen af staat aan Zevenhui
zen voor de bouw van die woningen
op gronden, gelegen in één van de
andere bestemmingsplannen. Door
inwilliging van deze voorwaarde
wordt geen aanspraak gemaakt op
woonruimte in de Zevenkamp voor
Zevenhuizenaren of voor degenen die
economisch aan Zevenhuizen ge
bonden zijn.
Ten derde stellen B. en W., dat, zo
dra de nieuwe woonwijk Zevenkamp
van aardgas wordt voorzien, de mo
gelijkheid bezien moet worden, of
ook aan de daaraan grenzende
buurtschap Oud Verlaat aardgas kan
worden geleverd vanwege de stad
Rotterdam.
Als vierde voorwaarde stellen B.
en W., dat Rotterdam dient toe te
zeggen, dat voor de buurtschap Oud
Verlaat de nodige waarborgen wor
den verkregen om, tijdens de reali
satie van het plan Zevenkamp, het
huidige leefklimaat te bestendigen.
B. en W. denken hierbij vooral aan
de zorg voor de wegen i.v.m. zware
transporten, e.d.
De financiële regeling met Rotter
dam zien B. en W. van Zevenhuizen
liever eerder ingaan, dan op het tijd
stip, waarop de technische voorzie
ningen voor de woningbouw een
aanvang neemt. Dit i.v.m. de indi
recte kosten van de gemeente Ze
venhuizen op bestuurlijk en ambte
lijk niveau. Deze kosten ontstaan im
mers in een vroeger stadium.
Als zesde voorwaarde stellen B. en
W. dat het zeer op prijs zou worden
gesteld, indien tijdig overleg met en
vroegtijdige voorlichting aan het ge
meentebestuur van Zevenhuizen zo
wel vóór als tijdens de realisering
van de Zevenkamp plaats vindt.
Daartoe zullen wellicht regelmatige
bijeenkomsten nodig zijn.
Wanneer de raad haar fiat aan het
voorstel geeft, zal dit betekenen dat
het inwonertal van Zevenhuizen bin
nen afzienbare tjjd zal verdrievoudi
gen of mogeljjk zelfs verviervoudi
gen.
ZEVENHUIZEN Vanavond behandelt de Zevenhuizense gemeente
raad een voorstel van B. en W., waarin gevraagd wordt medewerking te
verlenen om de gemeente Rotterdam de „Zevenkamp” te laten bebouwen.
Reeds eerder dit jaar heeft de raad
het structuurplan Rotterdam-Oost/
Capelle aan den IJssel/Zevenhuizen
goedgekeurd. Dit plan voorziet in de
stedelijke bebouwing van de gepro
jecteerde wijk „Zevenkamp” welke
gedeeltelijk (voor 150 ha) is gelegen
op Zevenhuizens grondgebied en
voor de rest op territoir van Capelle
aan den IJssel.
Door het feit, dat het structuur
plan door de raad is goedgekeurd, is
vastgelegd, dat de door het gemeen
tebestuur van Rotterdam voorgestel
de bebouwing van de Zevenkamp
doorgang kan vinden. Dit houdt in,
dat een verdere bestuurlijke samen
werking tussen de bij het plan be
trokken gemeenten noodzakelijk is,
om de Zevenkamp tot ontwikkelin
gen te kunnen brengen.
Het college van B. en W. van Rot
terdam heeft twee maanden geleden
een brief naar Zevenhuizen gezon
den met betrekking tot deze ontwik
keling. Uit deze brief blijkt boven
dien, dat Capelle a.d. IJssel voort
gaat met het verwerven van gronden
in het Capelse gedeelte van de Ze
venkamp.
Als Zevenhuizen in zijn gedeelte
van de Zevenkamp gronden zou ver
werven, zou dit voor deze gemeente
aanzienlijke geldelijke consequenties
met zich mee brengen. Daarom stelt
Rotterdam voor om zelf de verwer
ving van de gronden in de Zeven
huizense Zevenkamp ter hand te ne
men.
Als zowel Capelle aan den IJssel
als Rotterdam alle benodigde gron
den verworven hebben zou men de
Zevenkamp willen doen opspuiten
met het uit het geprojecteerde Ze-
venhuizermeer te winnen zand.
Deze combinatie van werkzaamhe
den brengt rondom de buurtschap
Oud Verlaat grote veranderingen
met zich mee. Het nu nog landelijke
gemeentedeel komt dan, mogelijk
verdrukt, te zitten tussen enerzijds
de stadsuitbreiding Zevenkamp en
anderzijds het recreatiegebied met
de Rottemeren, het Zevenhuizer-
meer en de Nesseplas.
In genoemde brief heeft Rotter-
”Nu wjj
looptijd van
vijfjarenplan