IS
400 werknemers, 150 bussen
Mededeling aan
tot een
onze abonnees
Vakantie 1969
Reisbureau A. van Ginkel
Aanleg Tweede Bloksweg
vanmiddag begonnen
Citosa en W.S.M. fuseren
vervoerbedrij f
Directeur Citosa
na 40 jaar
JS
Onafhankelijk Nieuwsblad voor Waddinxveen
Moerkapelle, Reeuwijk en Zevenhuizen
Betekenis meer
dan lokaal
O
Verlossend woord
Parellelweg
Toerisme
Bedankt voor beroep
Efficient
van der Linde
DOKTERSDIENSTEN
DONZEN DEKBED
a
Voorlopig plan
Planning
Ballonwedstrijd
O HG ELS PIANO’S"
ELEKTRONISCHE ORGELS
U boot-
I w®
«O!
Weekblad voor Waddinxveen
DONDERDAG 12 DECEMBER 1968
In augustus 1968 kwam eindelijk
De directie
gespeciali-
DON'S
met afneembare overtrekken
Kerkweg 207 - Waddinxveen - Telefoon (01828) - 4488’
Dorpsstraat 38, Waddinxveen
Kon. Wilhelminaplein 43
Redaktle en advertenties: Oranjelaan 9, Waddinxveen,
postbus 66, telefoon (01828) 4788 - 4652 (van maan
dag t/m Vrijdag uitsluitend tussen 9-17 uur).
Klachten over bezorging: Prinses Margrletstraat 21,
telefoon 01828 - 3088.
Inzenden van advertenties en berichten: tot dinsdag
middag 12 uur.
Waddinxveen: J. W. H. Helleman,
Kerkweg 222, tel. 2979.
Woensdag 18 december van 15.30
tot 17.30 uur wordt de heer Kok een
afscheidsreceptie aangeboden in
Avifauna te Alphen a.d. Rijn.
Startte de heer Kok met zijn ’Ci-
tosa” op zeer bescheiden wijze in
1928 met één lijn, waarbij hij de taak
van chauffeur, monteur en admini
strateur in zich verenigde, reeds en
kele jaren later was hij aan uitbrei
ding toe. Hij nam toen de exploita
tie van de lijn Benthuizen-Rotter-
dam op zich, kort daarna gevolgd
door de opening van de lijn Bent-
huizen-Hazerswoude.
wel in Rotterdam, Den Haag en
Loosduinen. Het vierde wordt onder
de naam Cebuto-Westnederland ge
vestigd in het hoofdkantoor van de
onderneming in Waddinxveen.
Zevenhuizen: J. A. Ensing, Dorps
traat 196, Zevenhuizen (tel. 01802-
204).
In februari 1967 was de kostenra
ming voor het gehele project inmid
dels opgelopen tot f. 4.320.000,-. Op
23 februari stelde de raad dit krediet
beschikbaar en werd verder beslo
ten de bestaande weg en de Piasweg
van het polderbestuur over te ne
men. Voor het opknappen van de
oude weg kwam in mei daarop een
rijksbijdrage van 143.500,- binnen.
De uitvoering van het waterbe-
heersingsplan van de Zuidplaspol-
der was inmiddels zover gevorderd,
dat alleen de nieuwe tocht langs de
Tweede Bloksweg nog op zich liet
wachten. Met dit argument in han
den drongen B. en W. bij Gedepu
teerde Staten nogmaals op spoed
aan.
Daar werd besloten, dat de ge
meente zou zorgen voor de uitvoe
ring van de reconstructie van de
bestaande weg en van de aanleg van
WADDINXVEEN De reeds aangekondigde fusie tussen de streekver-
voerondernemingen „Citosa” en „W.S.M.” zal op 1 januari een feit worden.
De nieuwe onderneming gaat de naam dragen N.V. Verenigd Streekvervoer
Westnederland, maar men zal kortheidshalve in de praktijk „Westnederland”
gebruiken. Het hoofdkantoor van de nieuwe onderneming wordt gevestigd in
Waddinxveen in het huidige hoofdkantoor van „Citosa”. Het bestaande kan
toor van de W.S.M. in Loosduinen blijft gehandhaafd voor alle zaken be
treffende het openbare streekvervoer in het Westland.
Door de fusie zal er thans één
grote streekvervoeronderneming het
openbare vervoer verzogen in een
gebied dat ruwweg begrensd wordt
door de lyn Leiden-Alphen a.d. Rijn
Utrecht-Gouda-Rotterdam-Hoek
van Holland, Den Haag. ’’Westne
derland” zal bjjna 400 werknemers
tellen en totaal ca. 150 bussen in ge
bruik hebben.
neemt van zyn bedrijf, is dat bedrijf
dus ook 40 jaar oud. Dat het bedrijf
op 1 januari daaropvolgend opgaat
in een groter streekvervoerbedrijf, is
echter voor de heer Kok geen reden
tot ’’verdriet”. De gehele 40-jarige
geschiedenis van Citosa bewijst na
melijk, dat hy als directeur altijd
voorstander is geweest van grotere
en daarmede ’’betere” streekver-
voerbedrjjven. De zeer belangrijke
functie die ’’Citosa” door de jaren
heen vervult heeft in de streek, is
het bewijs dat zijn opvattingen juist
waren.
In 1967 werd ”van Gog” een doch
teronderneming van Citosa. De
nieuwe streekvervoeronderneming
die na 1 januari a.s. ontstaat, bete
kent weliswaar een verdwijnen van
de naam Citosa, maar ook het ont
staan van een nog sterkere vervoers
onderneming.
Centouri, Sunliner, Nespantja-
Tours, Trans Europa, Airtour
Holland, Rijnvakantie, N.S.
reizen, Eurotours etc. via deze
en vele andere bekende reis
organisaties kunnen wij thans
onze bemiddeling verlenen
voor Uw vakantie 1969 per
vliegtuig, trein, bus of boot of
met Uw eigen auto. Vraag vrijblijvend nu al Uw inlichtingen en
folders bij het eerste officiële reisbureau in Waddinxveen.
Wist U dat wij ook een eigen programma op Spanje hebben
het verlossende woord: Gedeputeer
de Staten gaven hun definitieve toe
stemming en namen de aanlegkos-
ten van de weg voor de volle hon
derd procent op de provinciale reke
ning.
Op 7 november kon de eerste fase
van het werk worden aanbesteed.
Dit deel van het werk werd gegund
aan de fa. J. van Herk Tzn uit Nieu-
werkerk aan de IJssel voor 470.
950,-.
Dit bestek in eerste fase behelst
het grondwerk, de aanleg van de
nieuwe tocht en het dempen van de
oude. Deze eerste stap is nu vanmid
dag gezet.
De uitvoering zal naar schatting
een maand of vijf duren. Daarna
kan men in tweede fase met de ei
genlijke aanleg van de uitvalsweg
beginnen. Als alles meeloopt kan de
Nieuwe Tweede Bloksweg over an
derhalf jaar het Waddinxveense
verkeer de zo nodige lucht verschaf
fen.
Direct aansluitend op de aanleg
van de weg is men in vergevorder
de bespreking van plannen om de
tocht onder de spoorweg bij de Sniep
te dempen en voor de polder een
nieuwe afvoer te graven recht ach
ter het gemaal van Van de Breggen
Gaan deze plannen door - en het
schijnt dat de partijen elkaar hierin
wel zullen vinden - dan zal ook dit
verkeerstechnisch een grote verbe
tering kunnen inluiden.
In maart 1964 kreeg het architec
tenbureau Stuurman opdracht een
plan uit te werken. In februari 1965
werd dit voorlopige plan, dat toen
2.6 miljoen begrootte, aan Provin
ciale Waterstaat voorgelegd.
Een maand later werd ook het be
stuur van de Zuidplaspolder bena
derd, omdat in het nieuwe waterbe-
heersingsplan van de polder de
tocht langs de Tweede Bloksweg de
hoofdtocht moest worden naar het
gemaal aan de Kanaaldijk.
Na veel over en weer gepraat werd
besloten een nieuwe tocht te graven
ten westen van de aan te leggen weg
en de oude tocht te dichten.
De volgende gesprekspartner
werd in april 1966 Rijkswaterstaat,
die zijn bemoeiingen moest hebben
met de aansluiting van de nieuwe
uitvalsweg op Rijksweg 12. Daarna
kwamen de bezwaren van de eige
naars van de landerijen, die hun uit
rit hadden op de bestaande Tweede
Bloksweg en deze ook wilden hou
den op de nieuwe weg.
In september 1966 staken het be
stuur van de Zuidplaspolder, Pro
vinciale Waterstaat, Cultuur Tech
nische Dienst en het Waddinxveense
gemeentebestuur de benen onder de
gemeenschappelijke conferentietafel.
openbare vervoer overtuigd steu
nen. Indien door maatregelen, zoals
vrije banen, voorrang bij kruispun
ten etc. de gemiddelde snelheid op
gevoerd zou kunnen worden, zou dat
reeds een belangrijke besparing op
de bedrijfskosten met zich mede
brengen.
Eveneens zeer belangrijk zou zijn,
dat men bij de planning van woon
kernen en industrie-centra, van het
begin af aan, het openbare vervoer
als prioriteit Op het programma zet.
Te vaak komt het voor, aldus de di
rectie van ’’Westnederland”, dat het
openbare vervoer een nieuw woon-
of industriegebied niet voldoende
kan bereiken, omdat adequate we
gen voor autobussen niet zijn voor
zien.
Reeds in het structuurplan van
1959 was een nieuwe Tweede Bloks
weg in principe aangegeven .In juni
1960 zochten B. en W. voor het eerst
contact met Gedeputeerde Staten
om te wijzen op de meer dan lokale
betekenis van de weg en daarom een
belangrijke bijdrage in kosten van
aanleg en onderhoud te vragen.
Nadat de plannen steeds weer wa
ren gewijzigd kwam op 11 december
1963 bericht van G.S., dat de weg op
het tertiaire wegenplan was gezet,
waarmee een provinciaal aandeel in
kosteri van aanleg van 90 procent en
in kosten van onderhoud van 75
procent was gegarandeerd.
In 1960 nog meenden Gedeputeer
de Staten, dat de realisering van de
plannen tot uitbouw van Waddinx
veen niet zo hard van stapel zouden
lopen, dat de aanleg van de nieuwe
weg al noodzakelijk was. Drie jaar
later, toen de Oranjewijk en de Von-
delwijk van de grond waren geko
men en de eerste gronden voor het
plan-Groenswaard waren aange
kocht, wijzigden G.S. dit standpunt.
Door de steeds stijgende
produktiekosten, die in het
komende jaar nog zullen toe
nemen, zjjn wy helaas ge
noodzaakt met ingang van 1
januari 1969 de abonnements
prijs voor het Weekblad voor
Waddinxveen/Hollands Hart
in geringe mate te verhogen.
De nieuwe abonnements
prijs wordt 2.50 per kwar
taal incl. incassokosten (voor
heen 2.25). Bij girobetaling
wordt de nieuwe prijs 2.37
2.12).
Postabonnementen binnen
het verspreidingsgebied gaan
incl. incasso per half jaar
7.50 kosten 6.75). Bij girobe
taling wordt dit 6.75 per
half jaar 6.15).
Voor overig Nederland wordt
de abonnementsprijs per half
jaarlijks postabonnement incl
incasso 12.50 11.75) en bij
girobetaling 11.75 11.15).
Wij vertrouwen dat onze
abonnees dit besluit, dat wy
node hebben moeten nemen
teneinde ook in de toekomst
het peil van de krant te kun
nen waarborgen, zullen kun
nen billijken.
WADDINXVEEN In tegenwoordigheid van het gemeentebestuur, de
raadsleden en tal van autoriteiten zijn vanmiddag de werkzaamheden aan
gevangen voor de eerste fase van de aanleg van de nieuwe Tweede Bloks
weg. Na negen jaar van besprekingen, onderhandelen en dokteren aan de
plannen gaat deze voor Waddinxveen uitermate belangrijke uitvalsweg
naar Rijksweg 12 (Rotterdam en Den Haag) nu een realiteit worden. De
uitvoering van het plan gaat bijna vier-en-half miljoen gulden kosten. De
provincie neemt de aanlegkosten van deze weg, die in het tertiaire wegen
plan is opgenomen geheel voor haar rekening.
de nieuwe weg en de nieuwe tocht.
Toen ook viel het belangrijke be
sluit een tweede parallelweg aan te
leggen, waardoor de landerijen een
nieuwe ontsluiting zouden krijgen.
Voor de werknemers van de on
dernemingen heeft de fusie geen ge
volgen en ook blijven overplaatsin
gen tot een minimum beperkt. Het
publiek zal voorlopig ook weinig
merken van de fusie omdat de be
staande dienstregelingen gehand
haafd blijven. Wel verwacht de di
rectie van ’’Westnederland” dat op
wat langere termijn door integratie
van de bestaande lijnen een betere
vervoersverzorging in het gebied ge
boden zal kunnen worden.
Dit neemt niet weg dat deze fusie
een belangrijke stap is in het kader
van de bevordering van het open
bare vervoer. De regering heeft vo
rig jaar gesteld, dat ze bereid is het
openbare vervoer te steunen, mits de
bedijven ook zelf nagaan wat er op
het gebied van bijv, efficiency ge
daan kan worden.
Voor wat betreft het toerisme
heeft ’’Westnederland” optimistische
verwachtingen. Het samengaan van
de bedrijven betekent dat men op dit
gebied een nog betere dienstverle
ning mag verwachten.
Westnederland zal 4 gespeciali
seerde reisbureau’s in zijn gebied
hebben, waar men niet alleen voor
de huur van toerwagens terecht
kan, maar voor alle mogelijke reser
veringen, zoals hotels, bungalows,
speciale reizen, alsmede voor vlieg
tuig-, scheeps- en spoorbiljetten.
Drie van deze bureau’s werken on
der de naam Cebuto-Pullman en
WADDINXVEEN Van de door
de speeltuinvereniging „Oranjewijk”
gehouden ballonwedstrijd kwam de
verste ballon in Oost-Duitsland te
recht. Totaal kwamen er 36 kaartjes
terug.
De prijswinnaars waren: 1. Ro-
nand Hammers; 2. Dave Rehajaan;
3. Elly Hamstra; 4. Astrid Aalbers
5. Jos Visser; 6. Edith Asseman; 7.
Ingrid Tahalele; 8. Paul Nijssen; 9.
Francis v.d. Capelie; 10. Jaceline de
Bruin.
26 kinderen kregen een troostprijs.
De fusie tussen W.S.M. en Citosa,
zo stelt de directie van ’’Westneder
land”, toont dat het in dit geval in
derdaad mogelijk blijkt door schaal
vergroting tot een efficiëntere be
drijfsvoering te komen. Als zodanig
is dit samengaan een wezenlijke bij
drage tot de bevordering van het
openbare vervoer en vertrouwt de
directie dat het daardoor mede mo
gelijk zal zijn, de ongetwijfeld be-
langrijker wordende taak van het
openbare vervoer in westelijk Ne
derland ook in de toekomst te ver
vullen.
Echter, zo stelt men bij ’’Westne
derland”, de overheid en met name
ook de lokale overheid moet door
o.a. prioriteiten in het verkeer het
In 1933 werd het bedrijf omgezet
in een naamloze vennootschap. Op
dat moment ging de onderneming ei
genlijk eerst Citosa heten. Tot dan
toe was de naam Cito, maar omdat
er reeds meerdere ondernemingen op
vervoersgebied N.V. Cito heetten,
bedacht de heer Kok de lettergreep
”sa” er achter. In 1939 kreeg men
verdere uitbreiding door gedeeltelij
ke exploitatie van de lijnen Bos-
koop-Hazerswoude-Leiden en Al
phen a.d. Rijn-Hazerswoude-Leiden.
In 1942 kwam de nieuwe vergun
ningverlening voor autobusdiens
ten tot stand en werd Citosa een ty
pisch streekvervoerbedrijf. Voor
het overige was het voor Citosa na
tuurlijk ook uiterst moeilijk de
dienst ”op gang” te houden in de oor
log en na vele moeilijkheden, werd
zij dan ook na ’’Dolle Dinsdag” ge
staakt. Na de bevrijding kwamen
verschillende diensten echter weer
in exploitatie, terwijl in 1947 de be
langrijke fusie tot stand kwam met
het in Boskoop gevestigde bedrijf
’De Rijnstreek” waardoor het lij-
nennet verder werd uitgebreid.
MOERKAPELLE Ds. C. Creure
te Hasselt heeft bedankt voor het
door de Hervormde gemeente van
Moerkapelle op hem uitgebrachte
beroep.
Tel. 01726-2541 Kerkstraat 2-28
Bezoekt ónze toonzalen
of vraagt brochure.
21 JAARGANG - Nr. 1214
(foto Sjaak Noteboom)
Desirée van Zandvoort uit
Waddinxveen was de gelukki
ge winnares van de hoofdprijs
in een ’’kleur- en speurwed-
strjjd”, die een grote schoenen
fabriek over het hele land ge
houden heeft. Haar pry's: een
fijne vouwfiets. Dezer dagen
kon zij bij Ronaat op de Lui-
OD 8 december was het precies
veertig jaar geleden dat de heer Jel-
le Kok, toen 25 jaar oud, samen met
een collega, de autobuslyn Zoeter-
meer-Den Haag overnam Ny hy
wegens het bereiken van de pen-
Abonnement: f 2.12 per kwartaal bij vooruitbetaling;
postabonnementen f 6.15 binnen het verspreidigns-
gebied en f 11.15 per half jaar voor overig Neder
land, exclusief incassokosten.
Tarieven bij contract; tekstadvertenties op aanvraag.
Postgironummer 47062 ten name van Drukkerij Veld
wijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen.
felbaan terecht om haar vehi
kel uit handen van de directie
van de fabriek in ontvangst te
nemen. Natuurlijk waren me
vrouw en meneer Smit van
Ronaat en hun personeel by
dit blye feestje present.