IS 400 werknemers, 150 bussen Mededeling aan tot een onze abonnees Vakantie 1969 Reisbureau A. van Ginkel Aanleg Tweede Bloksweg vanmiddag begonnen Citosa en W.S.M. fuseren vervoerbedrij f Directeur Citosa na 40 jaar JS Onafhankelijk Nieuwsblad voor Waddinxveen Moerkapelle, Reeuwijk en Zevenhuizen Betekenis meer dan lokaal O Verlossend woord Parellelweg Toerisme Bedankt voor beroep Efficient van der Linde DOKTERSDIENSTEN DONZEN DEKBED a Voorlopig plan Planning Ballonwedstrijd O HG ELS PIANO’S" ELEKTRONISCHE ORGELS U boot- I w® «O! Weekblad voor Waddinxveen DONDERDAG 12 DECEMBER 1968 In augustus 1968 kwam eindelijk De directie gespeciali- DON'S met afneembare overtrekken Kerkweg 207 - Waddinxveen - Telefoon (01828) - 4488’ Dorpsstraat 38, Waddinxveen Kon. Wilhelminaplein 43 Redaktle en advertenties: Oranjelaan 9, Waddinxveen, postbus 66, telefoon (01828) 4788 - 4652 (van maan dag t/m Vrijdag uitsluitend tussen 9-17 uur). Klachten over bezorging: Prinses Margrletstraat 21, telefoon 01828 - 3088. Inzenden van advertenties en berichten: tot dinsdag middag 12 uur. Waddinxveen: J. W. H. Helleman, Kerkweg 222, tel. 2979. Woensdag 18 december van 15.30 tot 17.30 uur wordt de heer Kok een afscheidsreceptie aangeboden in Avifauna te Alphen a.d. Rijn. Startte de heer Kok met zijn ’Ci- tosa” op zeer bescheiden wijze in 1928 met één lijn, waarbij hij de taak van chauffeur, monteur en admini strateur in zich verenigde, reeds en kele jaren later was hij aan uitbrei ding toe. Hij nam toen de exploita tie van de lijn Benthuizen-Rotter- dam op zich, kort daarna gevolgd door de opening van de lijn Bent- huizen-Hazerswoude. wel in Rotterdam, Den Haag en Loosduinen. Het vierde wordt onder de naam Cebuto-Westnederland ge vestigd in het hoofdkantoor van de onderneming in Waddinxveen. Zevenhuizen: J. A. Ensing, Dorps traat 196, Zevenhuizen (tel. 01802- 204). In februari 1967 was de kostenra ming voor het gehele project inmid dels opgelopen tot f. 4.320.000,-. Op 23 februari stelde de raad dit krediet beschikbaar en werd verder beslo ten de bestaande weg en de Piasweg van het polderbestuur over te ne men. Voor het opknappen van de oude weg kwam in mei daarop een rijksbijdrage van 143.500,- binnen. De uitvoering van het waterbe- heersingsplan van de Zuidplaspol- der was inmiddels zover gevorderd, dat alleen de nieuwe tocht langs de Tweede Bloksweg nog op zich liet wachten. Met dit argument in han den drongen B. en W. bij Gedepu teerde Staten nogmaals op spoed aan. Daar werd besloten, dat de ge meente zou zorgen voor de uitvoe ring van de reconstructie van de bestaande weg en van de aanleg van WADDINXVEEN De reeds aangekondigde fusie tussen de streekver- voerondernemingen „Citosa” en „W.S.M.” zal op 1 januari een feit worden. De nieuwe onderneming gaat de naam dragen N.V. Verenigd Streekvervoer Westnederland, maar men zal kortheidshalve in de praktijk „Westnederland” gebruiken. Het hoofdkantoor van de nieuwe onderneming wordt gevestigd in Waddinxveen in het huidige hoofdkantoor van „Citosa”. Het bestaande kan toor van de W.S.M. in Loosduinen blijft gehandhaafd voor alle zaken be treffende het openbare streekvervoer in het Westland. Door de fusie zal er thans één grote streekvervoeronderneming het openbare vervoer verzogen in een gebied dat ruwweg begrensd wordt door de lyn Leiden-Alphen a.d. Rijn Utrecht-Gouda-Rotterdam-Hoek van Holland, Den Haag. ’’Westne derland” zal bjjna 400 werknemers tellen en totaal ca. 150 bussen in ge bruik hebben. neemt van zyn bedrijf, is dat bedrijf dus ook 40 jaar oud. Dat het bedrijf op 1 januari daaropvolgend opgaat in een groter streekvervoerbedrijf, is echter voor de heer Kok geen reden tot ’’verdriet”. De gehele 40-jarige geschiedenis van Citosa bewijst na melijk, dat hy als directeur altijd voorstander is geweest van grotere en daarmede ’’betere” streekver- voerbedrjjven. De zeer belangrijke functie die ’’Citosa” door de jaren heen vervult heeft in de streek, is het bewijs dat zijn opvattingen juist waren. In 1967 werd ”van Gog” een doch teronderneming van Citosa. De nieuwe streekvervoeronderneming die na 1 januari a.s. ontstaat, bete kent weliswaar een verdwijnen van de naam Citosa, maar ook het ont staan van een nog sterkere vervoers onderneming. Centouri, Sunliner, Nespantja- Tours, Trans Europa, Airtour Holland, Rijnvakantie, N.S. reizen, Eurotours etc. via deze en vele andere bekende reis organisaties kunnen wij thans onze bemiddeling verlenen voor Uw vakantie 1969 per vliegtuig, trein, bus of boot of met Uw eigen auto. Vraag vrijblijvend nu al Uw inlichtingen en folders bij het eerste officiële reisbureau in Waddinxveen. Wist U dat wij ook een eigen programma op Spanje hebben het verlossende woord: Gedeputeer de Staten gaven hun definitieve toe stemming en namen de aanlegkos- ten van de weg voor de volle hon derd procent op de provinciale reke ning. Op 7 november kon de eerste fase van het werk worden aanbesteed. Dit deel van het werk werd gegund aan de fa. J. van Herk Tzn uit Nieu- werkerk aan de IJssel voor 470. 950,-. Dit bestek in eerste fase behelst het grondwerk, de aanleg van de nieuwe tocht en het dempen van de oude. Deze eerste stap is nu vanmid dag gezet. De uitvoering zal naar schatting een maand of vijf duren. Daarna kan men in tweede fase met de ei genlijke aanleg van de uitvalsweg beginnen. Als alles meeloopt kan de Nieuwe Tweede Bloksweg over an derhalf jaar het Waddinxveense verkeer de zo nodige lucht verschaf fen. Direct aansluitend op de aanleg van de weg is men in vergevorder de bespreking van plannen om de tocht onder de spoorweg bij de Sniep te dempen en voor de polder een nieuwe afvoer te graven recht ach ter het gemaal van Van de Breggen Gaan deze plannen door - en het schijnt dat de partijen elkaar hierin wel zullen vinden - dan zal ook dit verkeerstechnisch een grote verbe tering kunnen inluiden. In maart 1964 kreeg het architec tenbureau Stuurman opdracht een plan uit te werken. In februari 1965 werd dit voorlopige plan, dat toen 2.6 miljoen begrootte, aan Provin ciale Waterstaat voorgelegd. Een maand later werd ook het be stuur van de Zuidplaspolder bena derd, omdat in het nieuwe waterbe- heersingsplan van de polder de tocht langs de Tweede Bloksweg de hoofdtocht moest worden naar het gemaal aan de Kanaaldijk. Na veel over en weer gepraat werd besloten een nieuwe tocht te graven ten westen van de aan te leggen weg en de oude tocht te dichten. De volgende gesprekspartner werd in april 1966 Rijkswaterstaat, die zijn bemoeiingen moest hebben met de aansluiting van de nieuwe uitvalsweg op Rijksweg 12. Daarna kwamen de bezwaren van de eige naars van de landerijen, die hun uit rit hadden op de bestaande Tweede Bloksweg en deze ook wilden hou den op de nieuwe weg. In september 1966 staken het be stuur van de Zuidplaspolder, Pro vinciale Waterstaat, Cultuur Tech nische Dienst en het Waddinxveense gemeentebestuur de benen onder de gemeenschappelijke conferentietafel. openbare vervoer overtuigd steu nen. Indien door maatregelen, zoals vrije banen, voorrang bij kruispun ten etc. de gemiddelde snelheid op gevoerd zou kunnen worden, zou dat reeds een belangrijke besparing op de bedrijfskosten met zich mede brengen. Eveneens zeer belangrijk zou zijn, dat men bij de planning van woon kernen en industrie-centra, van het begin af aan, het openbare vervoer als prioriteit Op het programma zet. Te vaak komt het voor, aldus de di rectie van ’’Westnederland”, dat het openbare vervoer een nieuw woon- of industriegebied niet voldoende kan bereiken, omdat adequate we gen voor autobussen niet zijn voor zien. Reeds in het structuurplan van 1959 was een nieuwe Tweede Bloks weg in principe aangegeven .In juni 1960 zochten B. en W. voor het eerst contact met Gedeputeerde Staten om te wijzen op de meer dan lokale betekenis van de weg en daarom een belangrijke bijdrage in kosten van aanleg en onderhoud te vragen. Nadat de plannen steeds weer wa ren gewijzigd kwam op 11 december 1963 bericht van G.S., dat de weg op het tertiaire wegenplan was gezet, waarmee een provinciaal aandeel in kosteri van aanleg van 90 procent en in kosten van onderhoud van 75 procent was gegarandeerd. In 1960 nog meenden Gedeputeer de Staten, dat de realisering van de plannen tot uitbouw van Waddinx veen niet zo hard van stapel zouden lopen, dat de aanleg van de nieuwe weg al noodzakelijk was. Drie jaar later, toen de Oranjewijk en de Von- delwijk van de grond waren geko men en de eerste gronden voor het plan-Groenswaard waren aange kocht, wijzigden G.S. dit standpunt. Door de steeds stijgende produktiekosten, die in het komende jaar nog zullen toe nemen, zjjn wy helaas ge noodzaakt met ingang van 1 januari 1969 de abonnements prijs voor het Weekblad voor Waddinxveen/Hollands Hart in geringe mate te verhogen. De nieuwe abonnements prijs wordt 2.50 per kwar taal incl. incassokosten (voor heen 2.25). Bij girobetaling wordt de nieuwe prijs 2.37 2.12). Postabonnementen binnen het verspreidingsgebied gaan incl. incasso per half jaar 7.50 kosten 6.75). Bij girobe taling wordt dit 6.75 per half jaar 6.15). Voor overig Nederland wordt de abonnementsprijs per half jaarlijks postabonnement incl incasso 12.50 11.75) en bij girobetaling 11.75 11.15). Wij vertrouwen dat onze abonnees dit besluit, dat wy node hebben moeten nemen teneinde ook in de toekomst het peil van de krant te kun nen waarborgen, zullen kun nen billijken. WADDINXVEEN In tegenwoordigheid van het gemeentebestuur, de raadsleden en tal van autoriteiten zijn vanmiddag de werkzaamheden aan gevangen voor de eerste fase van de aanleg van de nieuwe Tweede Bloks weg. Na negen jaar van besprekingen, onderhandelen en dokteren aan de plannen gaat deze voor Waddinxveen uitermate belangrijke uitvalsweg naar Rijksweg 12 (Rotterdam en Den Haag) nu een realiteit worden. De uitvoering van het plan gaat bijna vier-en-half miljoen gulden kosten. De provincie neemt de aanlegkosten van deze weg, die in het tertiaire wegen plan is opgenomen geheel voor haar rekening. de nieuwe weg en de nieuwe tocht. Toen ook viel het belangrijke be sluit een tweede parallelweg aan te leggen, waardoor de landerijen een nieuwe ontsluiting zouden krijgen. Voor de werknemers van de on dernemingen heeft de fusie geen ge volgen en ook blijven overplaatsin gen tot een minimum beperkt. Het publiek zal voorlopig ook weinig merken van de fusie omdat de be staande dienstregelingen gehand haafd blijven. Wel verwacht de di rectie van ’’Westnederland” dat op wat langere termijn door integratie van de bestaande lijnen een betere vervoersverzorging in het gebied ge boden zal kunnen worden. Dit neemt niet weg dat deze fusie een belangrijke stap is in het kader van de bevordering van het open bare vervoer. De regering heeft vo rig jaar gesteld, dat ze bereid is het openbare vervoer te steunen, mits de bedijven ook zelf nagaan wat er op het gebied van bijv, efficiency ge daan kan worden. Voor wat betreft het toerisme heeft ’’Westnederland” optimistische verwachtingen. Het samengaan van de bedrijven betekent dat men op dit gebied een nog betere dienstverle ning mag verwachten. Westnederland zal 4 gespeciali seerde reisbureau’s in zijn gebied hebben, waar men niet alleen voor de huur van toerwagens terecht kan, maar voor alle mogelijke reser veringen, zoals hotels, bungalows, speciale reizen, alsmede voor vlieg tuig-, scheeps- en spoorbiljetten. Drie van deze bureau’s werken on der de naam Cebuto-Pullman en WADDINXVEEN Van de door de speeltuinvereniging „Oranjewijk” gehouden ballonwedstrijd kwam de verste ballon in Oost-Duitsland te recht. Totaal kwamen er 36 kaartjes terug. De prijswinnaars waren: 1. Ro- nand Hammers; 2. Dave Rehajaan; 3. Elly Hamstra; 4. Astrid Aalbers 5. Jos Visser; 6. Edith Asseman; 7. Ingrid Tahalele; 8. Paul Nijssen; 9. Francis v.d. Capelie; 10. Jaceline de Bruin. 26 kinderen kregen een troostprijs. De fusie tussen W.S.M. en Citosa, zo stelt de directie van ’’Westneder land”, toont dat het in dit geval in derdaad mogelijk blijkt door schaal vergroting tot een efficiëntere be drijfsvoering te komen. Als zodanig is dit samengaan een wezenlijke bij drage tot de bevordering van het openbare vervoer en vertrouwt de directie dat het daardoor mede mo gelijk zal zijn, de ongetwijfeld be- langrijker wordende taak van het openbare vervoer in westelijk Ne derland ook in de toekomst te ver vullen. Echter, zo stelt men bij ’’Westne derland”, de overheid en met name ook de lokale overheid moet door o.a. prioriteiten in het verkeer het In 1933 werd het bedrijf omgezet in een naamloze vennootschap. Op dat moment ging de onderneming ei genlijk eerst Citosa heten. Tot dan toe was de naam Cito, maar omdat er reeds meerdere ondernemingen op vervoersgebied N.V. Cito heetten, bedacht de heer Kok de lettergreep ”sa” er achter. In 1939 kreeg men verdere uitbreiding door gedeeltelij ke exploitatie van de lijnen Bos- koop-Hazerswoude-Leiden en Al phen a.d. Rijn-Hazerswoude-Leiden. In 1942 kwam de nieuwe vergun ningverlening voor autobusdiens ten tot stand en werd Citosa een ty pisch streekvervoerbedrijf. Voor het overige was het voor Citosa na tuurlijk ook uiterst moeilijk de dienst ”op gang” te houden in de oor log en na vele moeilijkheden, werd zij dan ook na ’’Dolle Dinsdag” ge staakt. Na de bevrijding kwamen verschillende diensten echter weer in exploitatie, terwijl in 1947 de be langrijke fusie tot stand kwam met het in Boskoop gevestigde bedrijf ’De Rijnstreek” waardoor het lij- nennet verder werd uitgebreid. MOERKAPELLE Ds. C. Creure te Hasselt heeft bedankt voor het door de Hervormde gemeente van Moerkapelle op hem uitgebrachte beroep. Tel. 01726-2541 Kerkstraat 2-28 Bezoekt ónze toonzalen of vraagt brochure. 21 JAARGANG - Nr. 1214 (foto Sjaak Noteboom) Desirée van Zandvoort uit Waddinxveen was de gelukki ge winnares van de hoofdprijs in een ’’kleur- en speurwed- strjjd”, die een grote schoenen fabriek over het hele land ge houden heeft. Haar pry's: een fijne vouwfiets. Dezer dagen kon zij bij Ronaat op de Lui- OD 8 december was het precies veertig jaar geleden dat de heer Jel- le Kok, toen 25 jaar oud, samen met een collega, de autobuslyn Zoeter- meer-Den Haag overnam Ny hy wegens het bereiken van de pen- Abonnement: f 2.12 per kwartaal bij vooruitbetaling; postabonnementen f 6.15 binnen het verspreidigns- gebied en f 11.15 per half jaar voor overig Neder land, exclusief incassokosten. Tarieven bij contract; tekstadvertenties op aanvraag. Postgironummer 47062 ten name van Drukkerij Veld wijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen. felbaan terecht om haar vehi kel uit handen van de directie van de fabriek in ontvangst te nemen. Natuurlijk waren me vrouw en meneer Smit van Ronaat en hun personeel by dit blye feestje present.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1968 | | pagina 1