Amateurs hanteren camera vaak als „tuinsproeier Tsarina Gravin en Winstdaling bij „Goudse” 'f 1 GOEDKOPER TELEFONEREN MET ZESTIEN LANDEN Kruiswoordraadsel BI Geslaagd Pagina 2 Naam en adres Rectificatie door Valentina Luellen Nr. 259 E Ander standpunt Zones Iets bewogen Neem een proef Nog enkele tips «BBSS 13 To WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN/HOLLANDS HART - donderdag 2 juli 1970 0 HOOFDSTUK VIII 21 132 31 29 37 35 36 33 39 46 47 45 46 48 54 net. ’s Gravenzande een bezoek hadden ge bracht aan Waddinxveen. Onze ver in het Weekblad van vorige week kon u lezen dat dames van de NCVB ontschuldigingen voor deze vergissing aan de dames uit ’s Gravenmoer. U hebt een filmcamera in de kast liggen en u gebruikt hem nog niet zo vaak. Of u hebt zo’n ding nog niet lang in huis en kijkt er nog een beetje vreemd te genaan. Moet u niet doen! U hebt een toestel gekocht dat uw mooiste herinne ringen dynamisch kan vasthouden voor later. De eerste waggelende pasjes van uw zoontje of kleine meid. De eerste verjaardagstaart, het eerste kleine fietsje. Uw vakanties en zonnige weekends. Alles kunt u terugzien zoals het was, stra lend, bewegend en in fonkelende kleuren. De heer A. Qualm uit Waddinxveen is geslaagd aan de Hogere Tuinbouw school te Utrecht. landen die lid van de Europese PTT- organisatie CEPT zijn. De regeling is dan ook, op basis van wederkerigheid, in CEPT-verband tot stand gekomen. De vérlagingen zijn mogelijk gewor den door nieuwe toepassingen in de techniek en vergroting van de capa citeit van kabels. Aangezien deze twee voordelen niet gelden voor de korte afstanden wor den de tarieven voor telefoneren met dicht bij gelegen landen, in ons geval Mede terwille van de overzichtelijk heid voor het publiek wordt een groot deel van West-Europa ingedeeld in slechts drie tarief-zones, namelijk 70 cent per minuut voor België, Luxem burg, Groot-Brittannië en de eerste zone van West-Duitsland; 85 cent per minuut voor de tweede zone van W. Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Zwitserland en 1,20 per minuut voor Noorwegen, Zweden en Oostenrijk. Als u bij voorbeeld een opname maakt van uw kleine dochter, die over een weg loopt, gebeurt het wel eens dat u het filmen onderbreekt. Meestal doet u dat dan, om .de scène niet te lang te maken. Even later filmt u door zonder van standpunt te ver anderen. Het resultaat dat u later bij de projektie van uw film te zien krijgt, noemen we een ’springer’. Het kind dat van de camera af loopt, wordt - voor het oog - steeds kleiner, net als bomen langs een weg. Hoe verder van ons weg, hoe korter ze lijken. Filmt u dat in één keer zonder te stoppen, dan wordt het kind regelmatig kleiner. Bent u even opgehouden met filmen, dan is er in feite een brokje doop scène’ uit. We zien het kind wandelen en ineens: pats-boem!, is het een stuk verder. Het is alsof het kind een hele grote sprong nameen ’springer* dus. Deze fout komt het meest voor bij alle beginnersfilms. De oplossing is eenvoudig: Als u namelijk na elke scène telkens een paar passen verder op gaat staan, naar links of naar rechts, is er geen sprake van een springer. België en Luxemburg, hoger. Het niet- automatisch verkeer met die landen b.v. gaat 70 cent in plaats van 60 cent per minuut kosten. Het 70-cents tarief met de eerste zone van West-Duits land blijft gehandhaafd. Om andere dan de genoemde redenen wordt voorts het bellen met Finland 10 pet duurder en met Ierland 17 pet. Nog deze verstandige raad tot be sluit: steeds meer amateurfilmers be steden per film een paar beeldjes aan hun naam, adres en eventueel tele foonnummer. In praktisch alle geval len krjjgt u natuurlijk uw eigen film pje van de ontwikkelcentrale terug. Maar het wil voorkomen, zeker bij de topdrukte van de komende zomertijd, dat er eens iets misgaat. U zit dan met de brokken met een ander filmpje (wat reuze interessant kan zijn, daar niet van) of helemaal geen filmpje. Wat niet hoeft, als u even de moeite neemt en naam en adres meefilmt. „Tuinsproeien” met een film camera is een beginnerseuvel, waarmee men denkt film te be sparen. Het zwaaien van uw toestel maakt, dat elk filmbeeldje net iets is bewo gen. Uw camera maakt immers onge veer 18 kleine fotootjes per seconde! De sluitertijd daarbij is telkens L/30e sekondenet als bij de meer een voudige fototoestelletjes. Bewoog u met zo’n ding tijdens de opname, dan werd uw kiekje wazig. Beweegt u de filmcamera tijdens het opnemen, dan worden al die kleine 18 kiekjes per seconde een tikje wazig. U kocht een camera met een ragscherpe lens, u be taalde ervoor en u gooit die mooie scherpte er gelijk weer uit. Houdt uw camera aan het oog, neem ’n scènetje op, stoppen, richt de lens op een ander deel van het onderwerp en film weer, terwijl u de camera stil houdt en het resultaat is dan, dat het onderwerp beweegt! In veel amateurfilms zien we, dat men de scène’s te lang neemt. Dit geeft uw films een te traag verloop. Er is een simpele regel om de scène een juiste lengte te geven: Maak boeiende en levendige onderwerpen langer, b.v. 4 a sekonden of meer. Neem stilstaan de, statische onderwerpen (monumen ten en gebouwen) wat korter, b.v. 2 4 a 8 sek, of meer. Neem stilstaan- nen bepalen, telt u tijdens het filmen rustig ’een en twintig - twee en twin tig’, dat is twee sekonden. Spelende kinderen, stoeiende honden, strand- scéne’s vol beweging, mogen kalmweg wat langer ’op het doek’ staan. Toch geldt ook hier: 3 scène’s van tien se konden doen het een stuk beter dan 1 scène van een halve minuut. Stap er omheen en neem uw onderwerp als dat interessant genoeg is met 2 of 3 verschillende camerastandpunten. Wordt vervolgd HORIZONTAAL 1 haarzalf; 6 onverholen; 11 jaar getijde; 12 boom; 13 afgesneden tak die men in de grond zet om er een nieuwe plant uit te laten groeien; 14 niet fijn; 15 uitroep van blijdschap; 17 voegwoord; 19 oeroude stad ten zuiden van Ba bylon; 21 specerij; 24 rekenkundi ge opgave; 26 maand v. h. jaar; 29 de gezamenlijke edelen; 30 vuiststoot; 32 voertuig zonder wie len; 33 wijnsoort; 34 vogelprodukt; 35 voorzetsel; 37 blad papier; 38 extremist, doordrijver; 39 deel v. e. fiets; 40 muzieknoot; 42 muziek noot; 44 voorzetsel; 45 insekt; 48 schop; 50 plat vlechtwerk van rijshout; 53 liehtende kring om zon of maan; 54 dier dat het mid den houdt tussen een giraffe en een antilope; 56 inhoudsmaat; 57 op de aloë gelijkende plant; 58 na melijk (afk.); 60 de oudere (afk. Latijn); 61 overkleed van ruwe stof; 62 gasvormig element; 64 ringvormig koraaleiland; 65 volks- Per 1 juli kan naar zestien landen goedkoper worden getelefoneerd, terwijl naar vier landen telefoneren duurder wordt. De tarieven met de overige Euro pese landen, met name die van het oostblok, blijven gelijk. In ronde percentages uitgedrukt wordt het telefoonverkeer met Groot- Brittannië, Noorwegen, Denemarken en Griekenland 40 pet goedkoper, met Spanje/Balearen en Gibraltar 36 pet, met Zweden 35 pet, met Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland 30 pet, met de tweede zone van West- Duitsland, Turkije en de Deense Far Oer 20 pet, met Portugal 6 pet en met Groenland 4 pet. Deze verlagingen betreffen allemaal U wilt van uw films natuurlijk klei ne kunststukjes maken, en dat is be slist niet zo lastig als het wel lijkt. Filmen kent maar een paar eenvou dige spelregels; al heel gauw zijn dat routinekwesties, die maken dat u spe lenderwijs echt fijne filmpjes maakt. Het eerste wat de aankomende fil mer vaak doet is: zwaaien met de filmcamera. Dat staat stoer, zo echt reportage-achtig. Later blijkt dan, dat uw scène’s er niet scherper op worden als u de camera zoveel beweegt. Nog erger is het dat dit ’tuinsproeien’ bij projektie doodvermoeiend wordt. De oorzaak van dit kleine beginnerseuvel is, dat men denkt ’firn te besparen’ door - al bewegend - een heel land- schap op te nemen. We zouden zeggen: Kijk nog eens even kritisch naar uw scène’s, die zo zijn gemaakt. En ver gelijk ze met opnamen, die u wel met stilgehouden camera schootDe vergelijking valt duidelijk uit in het voordeel van de laatste soort opna men. Neemt u eens welbewust een proef! Maak een opname van een bewegend onderwerp. Stop tijdens de opname even en film na een paar sekonden verder. Bij de projektie zult u de springer dan meteen zien. Het voor deel van deze opzettelijke fout is, dat u haar leert zien en daardoor in het vervolg niet meer maakt. Als u verder steeds van standpunt verandert, zult u nog een ander voor deel bemerken: de betere ’verteltrant’ van uw film. Een film is eigenlijk een verhaal in beelden. Dat betekent, dat u een soort journaal maakt. Uw film zou saai worden, als u altijd op oog hoogte en alles vanuit dezelfde hoek blijft filmen. Als u steeds een ander standpunt kiest blijft uw film leven diger, als is uw onderwerp op zichzelf nóg zo simpel! Controleer - als u een elektrische filmcamera hebt - regelmatig of de batterijen nog goed zijn en of ze niet lekken. Haal de batterijen uit de ca mera als u die lange tijd niet hebt ge bruikt. Gaan ze eenmaal lekken, dan is het leed niet te overzien. Is het on verhoopt toch gebeurd, breng de ca mera dan zo gauw mogelijk naar de fotohandelaar; wind een camera met veerwerk na elke scène op. Vergeet u dit, dan is het geen ramp, maar de eerstvolgende Vladimir Krylenko’s vrouw! Alexandreja’s stem stokte in haar keel. Hij maakte een plotselinge beweging, als om haar vast te grijpen en met een kreet viel zij neer in de stoel die achter haar stond. „Raak me niet aan!” Vladimir richtte zich op, vol voldoening over de angst die op haar gezicht te lezen was. „Als je soms van plan was Catharina om hulp te vra gen, dan zou ik je dat ten sterkste afraden. De tsaar keurt ons huwelijk goed en hij is almachtig. En wat die voor barige Kozak van je aangaat, die heeft me met een bij zonder domme vergissing die hij heeft gemaakt, precies in de kaart gespeeld. Als huwelijkscadeau zal ik je zijn hoofd aanbieden.” „Wat bedoelt u?” „Je bezorgdheid is roerend, maar niet helemaal op zijn plaats, aangezien je bëweert dat de man alleen maar een kennis is, vind je wel?” Hij is mijn vriend en hij zal zeker niet toelaten dat u me tegen mijn wil tot een huwelijk dwingt.” „Hij zal misschien niet lang genoeg leven om mij zijn bezwaren kenbaar te maken,” zei Vladimir glimlachend. „Ik heb genoeg bewijzen in handen om hem, zodra ik dat wil, als moordenaar ter dood te laten brengen. Drie we ken geleden heeft hij een van mijn agenten vermoord, Madeline de Veaux. Waarschijnlijk heb je wel eens van haar gehoord?” „Maar - maar - zij was toch -” Alexandreja zweeg ver ward en Vladimir knikte. „Zijn maitresse, ja, dat is waar. Die verhouding is op mijn bevel ontstaan. Hij heeft kennelijk ontdekt dat de dame voor mij werkte en heeft haar gedood. Het is be kend dat hij al vaker als Catharina’s beul is opgetreden. Madeline gebruikte hiern om inlichtingen voor mij te win nen en daarom was zij te gevaarlijk om te mogen blijven leven. Jammer, zij was een bijzonder goede agente. Maar goed, haar dood kost Kolonel Varanow zijn hoofd.” Alexandreja sloot haar ogen. Zij voelde zich misselijk. „Madeline is even buiten de stad gevonden. Zij had haar nek gebroken, ogenschijnlijk door een val van haar paard,” vervolgde Vladimir meedogenloos. „Hoe kunt u dan zeggen dat het moord was?” vroeg Alexandreja, en haar gezicht klaarde op. „Zij is niet gevallen, er waren kneuzingen op haar pol sen en armen, alsof zij had gevochten. Met Varanow, mis schien, of zijn knecht, Sergej. Dat is zeker een man die zonder enige inspanning iemands nek zou kunnen bre ken. Men heeft hem die nacht gezien. Hij reed door het bos op een paar mijl afstand van het jachthuis en hij leid de een paard bij de teugel met het lichaam van een vrouw over het zadel geworpen. Mijn agent volgde hem tot aan de plaats waar Madeline de Veaux is gevonden en heeft gezien dat hij haar daar achterliet. Ik geloof dat de tijd is gekomen om de tsaar van deze feiten te verwittigen”. Dat mocht niet gebeuren, zij moest hem redden. Lang zaam kwam Alexandreja overeind en ging tegenover Vladimir staan. „Ik zal u een voorstel doen, Majoor”. „Denk je dat jij in een positie bent om te onderhan delen?” „Dit huwelijk heeft misschien de goedkeuring van de tsaar, maar niet de mijne,” zei Alexandreja koud. Zij was zichzelf weer volkomen meester, vastbesloten dat Dmitri niet zou sterven. „Wat is je voorstel?” zei hij kalm. Het kon geen kwaad naar haar te luisteren. Hij had haar in zijn macht, 'en elke overeenkomst die zij met hem wilde sluiten kon hem alleen nog verdere voordelen brengen. Alexandreja zei: „Wat wilt u liever? Mij mishandelen tot ik toegeef, of dat ik dit huwelijk uit vrije wil aan vaard?” Vladimir deed een stap naar voren. Zijn ogen glinster- De forse groei van de premie-ont vangst uit het schadeverzekerings bedrijf heeft zich by de Goudse Ver zekering Maatschappij te Gouda in 1969 onverminderd voortgezet. De premie-ontvangst steeg met f 8 mln. (15% groei) tot 61.2 mln., waarmede de „Goudse” van de bijna 500 Neder landse schadeverzekeringsmijen haar achtste plaats in grootte kon hand haven. De afdeling brandverzekering moest met een verlies worden afgesloten Ms gevolg van de vele branden waarbij de „Goudse” financieel was betrok ken. De premieontvangst wegens brandverzekeringen bedroeg f 5,3 mln (v.j. 3,9 mln). Aan premie wegens auto- en bromfietsverzekeringen werd in 1969 12.3 mln (v.j. 10,6 mln) ont vangen. Tengevolge van de felle concurren tie bleef het premie-niveau in de sector autoverzekering te laag, zodat het financiële resultaat niet bevredi gend was. Daarentegen gaven de bromfietsverzekeringen een gunstig resultaat te zien. De premie-ontvangst nam met 25% toe en kwam hierdoor op 1,6 mln in totaal. De afkondiging op 8 april 1969 van de „algemene prijsstop” heeft ernstige gevolgen gehad voor de resultaten in de afd. ziektekostenverzekering, die bij de ’Goudse’ 45% van de totale pre mie-ontvangst uitmaakt. Hoewel de ziekenhuizen zich genoodzaakt zagen om - ondanks de ’’prijsstop” - de ver- pleegtarieven drastisch te verhogen, duurde het vier maanden alvorens de overheid toestemming verleende de verzekeringspremie aan te passen. Vooral dit laatste heeft een nadelige invloed uitgeoefend op de totale winst. De winst daalde dan ook in 1969 tot 2.407.000 (v.j. f 3.741.000). Bij de dochter, de Goudse Levens verzekering Mij., steeg het verzekerde kapitaal tot 429.488.649. Het winst- saldo bedroeg f 1.182.000. Vergelijking van dit cijfer met de winst over het vorig boekjaar, toen deze 580.000 be droeg, is niet mogelijk, aangezien het Ministerie van Financiën van het le- vensverzekeringsbedrijf een wijziging verlangde in de methode van winst- berekening. De geconsolideerde resultatenreke ning van de ’’Goudse” wijst een winst aan van f 3.501.285 (v.j. 4. 257.542). scène ontgaat u! Verder is er kans op een blank (overbelicht) beeldje aan het begin van de nieuwe scène; houd uw lens vrij van vuil, stof en vet. Maak lenzen schoon met een lensdoekje of een schone, vaak gewas sen (oude) zakdoek; controleer altijd of u de lensdop van uw toestel hebt afgehaald als u gaat filmen (anders krijgt u van die mooie zwarte scène’s stof het toestel regelmatig uit met een blaaskwastje en houd de camera daarbij omgekeerd, zodat het stof er uit kan vallen; bewaar uw camera op reis in een goede combitas en zorg dat hij niet kan vallen; verzeker uw toestel op reis of het hele jaar door - daarvoor kimt u een speciale polis aanvragen; bewaar uw films koel niet in een broeihete auto op de achterbank, en zeker niet zichtbaar voor elke ’lief hebber’ (een ruitje is gauw gefor ceerd). Wanneer u nog met een filmcamera voor de gewone dubbel 8 mm-fims werkt, is het goed om dit te weten: Houd de camera bij het in- en uit halen van de film in de schaduw, en controleer - vóór u de camera sluit, na het laden van uw film - of de film goed doorloopt; dit voorkomt de be ruchte filmsla. den. „Zou je dat doen - in ruil voor zijn leven?” „Ja.” Zijn dikke lippen drukten zich onhandig op haar mond 9 begerig om te ontdekken of zij meende wat zij zei. Alex I andreja sloot haar ogen en verdroeg het verschrikkelijke I moment zonder tegenstand. „Ik kan het me veroorloven je ter wille te zijn,” zei 1 Vladimir en liet haar los. „Ik hoef je er niet aan te her- inneren wat de gevolgen zouden zijn als je na ons huwe- lijk van gedachten zou veranderen.” Alexandreja begreep dat hij van plan was haar zijn I wetenschap voortdurend als een bedreiging boven het hoofd te houden, maar dat was niet erg. Dmitri was gered. „Geloof me, ik zal nooit iets doen om zijn leven in ge I vaar te brengen,” zei ze. „En hoe zul je die plotselinge warme gevoelens voor mij aan hem uitleggen?” „Ik zal hem overtuigen dat met dit huwelijk mijn be I langen het best gediend zijn.” Met een zucht zonk Alex- I andreja weer in haar stoel. „Laat me nu alleen, alstu- I blieft.” „Natuurlijk, we hebben allebei veel te doen. Ik moet de tsarina van onze plannen op de hoogte brengen. Zij zal de kolonel wel in bedwang weten te houden als hij I lastig wordt. Vladimir wierp een tromfantelijke blik op haar ge- bogen hoofd voor hij wegging, zichzelf gelukwensend met I zijn belangrijke overwinning. O „Waar komt dit vandaan?” Catharina’s stem was schril van woede. Zij zat achter I haar tafel in haar werkkamer, met een aanplakbiljet in I haar hand. „Ze hangen op alle pleinen in Sint Petersburg. Het volk gelooft dat u ziek bent. De tsaar heeft ze opdracht gege- I ven voor u te bidden, want uw einde nadert.” „Dat kan ik zelf ook wel lezen,” snauwde Catharina 1 Zij verkreukelde het papier tussen haar vingers. „Zo, ik I lig dus op sterven, hè? Dat zullen we nog wel eens zien. I Deze keer is Peter te ver gegaan. Ken j|e de kamer hier- I naast, Kolonel?” Haar blik ging naar het enorme gobelin I aan de muur naast hem. Dmitri wist dat daarachter een I kleine antichambre lag, waar Catharina ongestoord haar I minnaars kon ontvangen. Hij knikte. „Goed. Van nu af I aan moet jij of een van je meest vertrouwde mannen daar I ’s nachts slapen. Ik ben niet van plan mij door een van de I tsaar’s mannen de keel door te laten snijden in mijn I slaap. Verdubbel ook de wachten.” „Ja, Hoogheid. En de aanplakbiljetten?” „Scheur ze af. aMar als ze je betrappen, komt het bevel j niet van mij.” Dmitri glimlachte. „Misschien kunnen we er andere voor in de plaats han- 1 gen?” „Nee, ik zal veel krassere maatregelen nemen.” Catharina’s woede zakte. Zij liet hem een glas wodka voor haar inschenken. „De tijd is aangebroken om al mijn getrouwen te verzamelen. Ik schijn Peter voor te moeten zijn, als ik tenminste in leven wil blijven. Het je met j Gregory Orlof gesproken, zoals ik je had opgedragen?” „Ja. Hij staat in voor zijn eigen regiment en zeker de 1 helft van de andere. Binnen een week zal het hele leger op uw hand zijn.” „En de steun van de Kerk hebben we al” Catharina J lachte geamuseerd. „Dit moet wel de eerste keer zijn dat 1 de Heilige Vaders iemand zijn komen aanraden om ver- raad te plegen.” i „Zij hebben even veel reden om de tsaar te vrezen als wij.” „Vrees je hem?” vroeg Catharina ernstig. Het was niets 1 voor Dmitri bezorgd te zijn voor zijn eigen veiligheid. VERTICAAL 1 mengelmoes; 2 muzieknoot; 3 bloem; 4 Europeaan; 5 zinnebeeld van kracht en trots; 6 gezichtsor gaan; 7 deel van Zuid-Amerika; 8 zeer groot; 9 muzieknoot; 10 vo gel; 16 sinterklaasbaksel; 18 zon der sap, sponsachtig; 20 schijnge stalte van de maan; 22 plaats op de Veluwe; 23 oude lengteëenheid; 24 sint (afk.); 25 0.001 meter (afk.); 27 overblijfsel bij verbran ding; 28 sierlijk dier; 30 slinger plant; 31 uiterst fijne huidopening; 34 wandversiering; 36 min of meer bekkenvormig vaatwerk; 40 korte, stekelige baardhaar; 41 zwaard- walvis; 43 kledingstuk; 46 onder leiding van (afk.); 47 aan een sa laris enz. toegevoegd bedrag als tegemoetkoming aan bijzondere omstandigheden; 49 per. procuratie (afk.); 51 voorzetsel; 52 de dato (afk.); 53 100 gram (afk.); 55 in naam van de kauw; 67 plantje elkaar; 57 stad in Zwitserland; 59 met blauwe bloempjes; 69 rand- vreemde titel; 60 schrijftrant; 63 schrift v. e. munt; 70 muskieten- ontkenning; 64 woonschip; 63 landbouwwerktuig; 68 laagtij. Onder de inzenders van de goede oplossing worden twee boekenbonnen verloot ter waarde van resp. f 7,50 en 5,Inzendingen tot uiterlijk - 10 FÏ3 19 FiS H6 28 26 |27 25 23 24' 22 34 38 43 42 53 50 51 52 49 56 |55 60 59 fö5 63 64 |62 68 47 66 70 69 2

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1970 | | pagina 2