Amateurs hanteren
camera
vaak als „tuinsproeier
Tsarina
Gravin
en
Winstdaling
bij „Goudse”
'f 1
GOEDKOPER TELEFONEREN
MET ZESTIEN LANDEN
Kruiswoordraadsel
BI
Geslaagd
Pagina 2
Naam en adres
Rectificatie
door Valentina Luellen
Nr. 259 E
Ander standpunt
Zones
Iets bewogen
Neem een proef
Nog enkele tips
«BBSS
13
To
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN/HOLLANDS HART - donderdag 2 juli 1970
0
HOOFDSTUK VIII
21
132
31
29
37
35
36
33
39
46
47
45
46
48
54
net.
’s Gravenzande een bezoek hadden ge
bracht aan Waddinxveen. Onze ver
in het Weekblad van vorige week
kon u lezen dat dames van de NCVB
ontschuldigingen voor deze vergissing
aan de dames uit ’s Gravenmoer.
U hebt een filmcamera in de kast liggen en u gebruikt hem nog niet zo vaak.
Of u hebt zo’n ding nog niet lang in huis en kijkt er nog een beetje vreemd te
genaan. Moet u niet doen! U hebt een toestel gekocht dat uw mooiste herinne
ringen dynamisch kan vasthouden voor later. De eerste waggelende pasjes van
uw zoontje of kleine meid. De eerste verjaardagstaart, het eerste kleine fietsje.
Uw vakanties en zonnige weekends. Alles kunt u terugzien zoals het was, stra
lend, bewegend en in fonkelende kleuren.
De heer A. Qualm uit Waddinxveen
is geslaagd aan de Hogere Tuinbouw
school te Utrecht.
landen die lid van de Europese PTT-
organisatie CEPT zijn. De regeling is
dan ook, op basis van wederkerigheid,
in CEPT-verband tot stand gekomen.
De vérlagingen zijn mogelijk gewor
den door nieuwe toepassingen in de
techniek en vergroting van de capa
citeit van kabels.
Aangezien deze twee voordelen niet
gelden voor de korte afstanden wor
den de tarieven voor telefoneren met
dicht bij gelegen landen, in ons geval
Mede terwille van de overzichtelijk
heid voor het publiek wordt een groot
deel van West-Europa ingedeeld in
slechts drie tarief-zones, namelijk 70
cent per minuut voor België, Luxem
burg, Groot-Brittannië en de eerste
zone van West-Duitsland; 85 cent per
minuut voor de tweede zone van W.
Duitsland, Denemarken, Frankrijk en
Zwitserland en 1,20 per minuut voor
Noorwegen, Zweden en Oostenrijk.
Als u bij voorbeeld een opname
maakt van uw kleine dochter, die over
een weg loopt, gebeurt het wel eens
dat u het filmen onderbreekt. Meestal
doet u dat dan, om .de scène niet te
lang te maken. Even later filmt u
door zonder van standpunt te ver
anderen. Het resultaat dat u later bij
de projektie van uw film te zien krijgt,
noemen we een ’springer’. Het kind
dat van de camera af loopt, wordt -
voor het oog - steeds kleiner, net als
bomen langs een weg. Hoe verder van
ons weg, hoe korter ze lijken. Filmt u
dat in één keer zonder te stoppen, dan
wordt het kind regelmatig kleiner.
Bent u even opgehouden met filmen,
dan is er in feite een brokje doop
scène’ uit. We zien het kind wandelen
en ineens: pats-boem!, is het een stuk
verder. Het is alsof het kind een hele
grote sprong nameen ’springer*
dus. Deze fout komt het meest voor bij
alle beginnersfilms. De oplossing is
eenvoudig: Als u namelijk na elke
scène telkens een paar passen verder
op gaat staan, naar links of naar
rechts, is er geen sprake van een
springer.
België en Luxemburg, hoger. Het niet-
automatisch verkeer met die landen
b.v. gaat 70 cent in plaats van 60 cent
per minuut kosten. Het 70-cents tarief
met de eerste zone van West-Duits
land blijft gehandhaafd. Om andere
dan de genoemde redenen wordt
voorts het bellen met Finland 10 pet
duurder en met Ierland 17 pet.
Nog deze verstandige raad tot be
sluit: steeds meer amateurfilmers be
steden per film een paar beeldjes aan
hun naam, adres en eventueel tele
foonnummer. In praktisch alle geval
len krjjgt u natuurlijk uw eigen film
pje van de ontwikkelcentrale terug.
Maar het wil voorkomen, zeker bij de
topdrukte van de komende zomertijd,
dat er eens iets misgaat. U zit dan met
de brokken met een ander filmpje
(wat reuze interessant kan zijn, daar
niet van) of helemaal geen filmpje.
Wat niet hoeft, als u even de moeite
neemt en naam en adres meefilmt.
„Tuinsproeien” met een film
camera is een beginnerseuvel,
waarmee men denkt film te be
sparen.
Het zwaaien van uw toestel maakt,
dat elk filmbeeldje net iets is bewo
gen. Uw camera maakt immers onge
veer 18 kleine fotootjes per seconde!
De sluitertijd daarbij is telkens L/30e
sekondenet als bij de meer een
voudige fototoestelletjes. Bewoog u
met zo’n ding tijdens de opname, dan
werd uw kiekje wazig. Beweegt u de
filmcamera tijdens het opnemen, dan
worden al die kleine 18 kiekjes per
seconde een tikje wazig. U kocht een
camera met een ragscherpe lens, u be
taalde ervoor en u gooit die mooie
scherpte er gelijk weer uit.
Houdt uw camera aan het oog, neem
’n scènetje op, stoppen, richt de lens
op een ander deel van het onderwerp
en film weer, terwijl u de camera stil
houdt en het resultaat is dan, dat
het onderwerp beweegt!
In veel amateurfilms zien we, dat
men de scène’s te lang neemt. Dit
geeft uw films een te traag verloop. Er
is een simpele regel om de scène een
juiste lengte te geven: Maak boeiende
en levendige onderwerpen langer, b.v.
4 a sekonden of meer. Neem stilstaan
de, statische onderwerpen (monumen
ten en gebouwen) wat korter, b.v. 2
4 a 8 sek, of meer. Neem stilstaan-
nen bepalen, telt u tijdens het filmen
rustig ’een en twintig - twee en twin
tig’, dat is twee sekonden. Spelende
kinderen, stoeiende honden, strand-
scéne’s vol beweging, mogen kalmweg
wat langer ’op het doek’ staan. Toch
geldt ook hier: 3 scène’s van tien se
konden doen het een stuk beter dan 1
scène van een halve minuut. Stap er
omheen en neem uw onderwerp als
dat interessant genoeg is met 2 of 3
verschillende camerastandpunten.
Wordt vervolgd
HORIZONTAAL
1 haarzalf; 6 onverholen; 11 jaar
getijde; 12 boom; 13 afgesneden
tak die men in de grond zet om er
een nieuwe plant uit te laten
groeien; 14 niet fijn; 15 uitroep
van blijdschap; 17 voegwoord; 19
oeroude stad ten zuiden van Ba
bylon; 21 specerij; 24 rekenkundi
ge opgave; 26 maand v. h. jaar;
29 de gezamenlijke edelen; 30
vuiststoot; 32 voertuig zonder wie
len; 33 wijnsoort; 34 vogelprodukt;
35 voorzetsel; 37 blad papier; 38
extremist, doordrijver; 39 deel v.
e. fiets; 40 muzieknoot; 42 muziek
noot; 44 voorzetsel; 45 insekt; 48
schop; 50 plat vlechtwerk van
rijshout; 53 liehtende kring om
zon of maan; 54 dier dat het mid
den houdt tussen een giraffe en
een antilope; 56 inhoudsmaat; 57
op de aloë gelijkende plant; 58 na
melijk (afk.); 60 de oudere (afk.
Latijn); 61 overkleed van ruwe
stof; 62 gasvormig element; 64
ringvormig koraaleiland; 65 volks-
Per 1 juli kan naar zestien landen goedkoper worden getelefoneerd, terwijl
naar vier landen telefoneren duurder wordt. De tarieven met de overige Euro
pese landen, met name die van het oostblok, blijven gelijk.
In ronde percentages uitgedrukt
wordt het telefoonverkeer met Groot-
Brittannië, Noorwegen, Denemarken
en Griekenland 40 pet goedkoper, met
Spanje/Balearen en Gibraltar 36 pet,
met Zweden 35 pet, met Frankrijk,
Italië, Oostenrijk en Zwitserland 30
pet, met de tweede zone van West-
Duitsland, Turkije en de Deense Far
Oer 20 pet, met Portugal 6 pet en met
Groenland 4 pet.
Deze verlagingen betreffen allemaal
U wilt van uw films natuurlijk klei
ne kunststukjes maken, en dat is be
slist niet zo lastig als het wel lijkt.
Filmen kent maar een paar eenvou
dige spelregels; al heel gauw zijn dat
routinekwesties, die maken dat u spe
lenderwijs echt fijne filmpjes maakt.
Het eerste wat de aankomende fil
mer vaak doet is: zwaaien met de
filmcamera. Dat staat stoer, zo echt
reportage-achtig. Later blijkt dan, dat
uw scène’s er niet scherper op worden
als u de camera zoveel beweegt. Nog
erger is het dat dit ’tuinsproeien’ bij
projektie doodvermoeiend wordt. De
oorzaak van dit kleine beginnerseuvel
is, dat men denkt ’firn te besparen’
door - al bewegend - een heel land-
schap op te nemen. We zouden zeggen:
Kijk nog eens even kritisch naar uw
scène’s, die zo zijn gemaakt. En ver
gelijk ze met opnamen, die u wel met
stilgehouden camera schootDe
vergelijking valt duidelijk uit in het
voordeel van de laatste soort opna
men.
Neemt u eens welbewust een proef!
Maak een opname van een bewegend
onderwerp. Stop tijdens de opname
even en film na een paar sekonden
verder. Bij de projektie zult u de
springer dan meteen zien. Het voor
deel van deze opzettelijke fout is, dat
u haar leert zien en daardoor in het
vervolg niet meer maakt.
Als u verder steeds van standpunt
verandert, zult u nog een ander voor
deel bemerken: de betere ’verteltrant’
van uw film. Een film is eigenlijk een
verhaal in beelden. Dat betekent, dat
u een soort journaal maakt. Uw film
zou saai worden, als u altijd op oog
hoogte en alles vanuit dezelfde hoek
blijft filmen. Als u steeds een ander
standpunt kiest blijft uw film leven
diger, als is uw onderwerp op zichzelf
nóg zo simpel!
Controleer - als u een elektrische
filmcamera hebt - regelmatig of de
batterijen nog goed zijn en of ze niet
lekken. Haal de batterijen uit de ca
mera als u die lange tijd niet hebt ge
bruikt. Gaan ze eenmaal lekken, dan
is het leed niet te overzien. Is het on
verhoopt toch gebeurd, breng de ca
mera dan zo gauw mogelijk naar de
fotohandelaar;
wind een camera met veerwerk na
elke scène op. Vergeet u dit, dan is het
geen ramp, maar de eerstvolgende
Vladimir Krylenko’s vrouw! Alexandreja’s stem stokte
in haar keel. Hij maakte een plotselinge beweging, als om
haar vast te grijpen en met een kreet viel zij neer in de
stoel die achter haar stond.
„Raak me niet aan!”
Vladimir richtte zich op, vol voldoening over de angst
die op haar gezicht te lezen was.
„Als je soms van plan was Catharina om hulp te vra
gen, dan zou ik je dat ten sterkste afraden. De tsaar keurt
ons huwelijk goed en hij is almachtig. En wat die voor
barige Kozak van je aangaat, die heeft me met een bij
zonder domme vergissing die hij heeft gemaakt, precies
in de kaart gespeeld. Als huwelijkscadeau zal ik je zijn
hoofd aanbieden.”
„Wat bedoelt u?”
„Je bezorgdheid is roerend, maar niet helemaal op zijn
plaats, aangezien je bëweert dat de man alleen maar een
kennis is, vind je wel?”
Hij is mijn vriend en hij zal zeker niet toelaten dat u
me tegen mijn wil tot een huwelijk dwingt.”
„Hij zal misschien niet lang genoeg leven om mij zijn
bezwaren kenbaar te maken,” zei Vladimir glimlachend.
„Ik heb genoeg bewijzen in handen om hem, zodra ik dat
wil, als moordenaar ter dood te laten brengen. Drie we
ken geleden heeft hij een van mijn agenten vermoord,
Madeline de Veaux. Waarschijnlijk heb je wel eens van
haar gehoord?”
„Maar - maar - zij was toch -” Alexandreja zweeg ver
ward en Vladimir knikte.
„Zijn maitresse, ja, dat is waar. Die verhouding is op
mijn bevel ontstaan. Hij heeft kennelijk ontdekt dat de
dame voor mij werkte en heeft haar gedood. Het is be
kend dat hij al vaker als Catharina’s beul is opgetreden.
Madeline gebruikte hiern om inlichtingen voor mij te win
nen en daarom was zij te gevaarlijk om te mogen blijven
leven. Jammer, zij was een bijzonder goede agente. Maar
goed, haar dood kost Kolonel Varanow zijn hoofd.”
Alexandreja sloot haar ogen. Zij voelde zich misselijk.
„Madeline is even buiten de stad gevonden. Zij had
haar nek gebroken, ogenschijnlijk door een val van haar
paard,” vervolgde Vladimir meedogenloos.
„Hoe kunt u dan zeggen dat het moord was?” vroeg
Alexandreja, en haar gezicht klaarde op.
„Zij is niet gevallen, er waren kneuzingen op haar pol
sen en armen, alsof zij had gevochten. Met Varanow, mis
schien, of zijn knecht, Sergej. Dat is zeker een man die
zonder enige inspanning iemands nek zou kunnen bre
ken. Men heeft hem die nacht gezien. Hij reed door het
bos op een paar mijl afstand van het jachthuis en hij leid
de een paard bij de teugel met het lichaam van een vrouw
over het zadel geworpen. Mijn agent volgde hem tot aan
de plaats waar Madeline de Veaux is gevonden en heeft
gezien dat hij haar daar achterliet. Ik geloof dat de tijd
is gekomen om de tsaar van deze feiten te verwittigen”.
Dat mocht niet gebeuren, zij moest hem redden. Lang
zaam kwam Alexandreja overeind en ging tegenover
Vladimir staan.
„Ik zal u een voorstel doen, Majoor”.
„Denk je dat jij in een positie bent om te onderhan
delen?”
„Dit huwelijk heeft misschien de goedkeuring van de
tsaar, maar niet de mijne,” zei Alexandreja koud. Zij was
zichzelf weer volkomen meester, vastbesloten dat Dmitri
niet zou sterven.
„Wat is je voorstel?” zei hij kalm. Het kon geen kwaad
naar haar te luisteren. Hij had haar in zijn macht, 'en elke
overeenkomst die zij met hem wilde sluiten kon hem
alleen nog verdere voordelen brengen.
Alexandreja zei: „Wat wilt u liever? Mij mishandelen
tot ik toegeef, of dat ik dit huwelijk uit vrije wil aan
vaard?”
Vladimir deed een stap naar voren. Zijn ogen glinster-
De forse groei van de premie-ont
vangst uit het schadeverzekerings
bedrijf heeft zich by de Goudse Ver
zekering Maatschappij te Gouda in
1969 onverminderd voortgezet. De
premie-ontvangst steeg met f 8 mln.
(15% groei) tot 61.2 mln., waarmede
de „Goudse” van de bijna 500 Neder
landse schadeverzekeringsmijen haar
achtste plaats in grootte kon hand
haven.
De afdeling brandverzekering moest
met een verlies worden afgesloten Ms
gevolg van de vele branden waarbij
de „Goudse” financieel was betrok
ken. De premieontvangst wegens
brandverzekeringen bedroeg f 5,3 mln
(v.j. 3,9 mln). Aan premie wegens
auto- en bromfietsverzekeringen werd
in 1969 12.3 mln (v.j. 10,6 mln) ont
vangen.
Tengevolge van de felle concurren
tie bleef het premie-niveau in de
sector autoverzekering te laag, zodat
het financiële resultaat niet bevredi
gend was. Daarentegen gaven de
bromfietsverzekeringen een gunstig
resultaat te zien. De premie-ontvangst
nam met 25% toe en kwam hierdoor
op 1,6 mln in totaal.
De afkondiging op 8 april 1969 van
de „algemene prijsstop” heeft ernstige
gevolgen gehad voor de resultaten in
de afd. ziektekostenverzekering, die
bij de ’Goudse’ 45% van de totale pre
mie-ontvangst uitmaakt. Hoewel de
ziekenhuizen zich genoodzaakt zagen
om - ondanks de ’’prijsstop” - de ver-
pleegtarieven drastisch te verhogen,
duurde het vier maanden alvorens de
overheid toestemming verleende de
verzekeringspremie aan te passen.
Vooral dit laatste heeft een nadelige
invloed uitgeoefend op de totale winst.
De winst daalde dan ook in 1969 tot
2.407.000 (v.j. f 3.741.000).
Bij de dochter, de Goudse Levens
verzekering Mij., steeg het verzekerde
kapitaal tot 429.488.649. Het winst-
saldo bedroeg f 1.182.000. Vergelijking
van dit cijfer met de winst over het
vorig boekjaar, toen deze 580.000 be
droeg, is niet mogelijk, aangezien het
Ministerie van Financiën van het le-
vensverzekeringsbedrijf een wijziging
verlangde in de methode van winst-
berekening.
De geconsolideerde resultatenreke
ning van de ’’Goudse” wijst een winst
aan van f 3.501.285 (v.j. 4. 257.542).
scène ontgaat u! Verder is er kans op
een blank (overbelicht) beeldje aan
het begin van de nieuwe scène;
houd uw lens vrij van vuil, stof en
vet. Maak lenzen schoon met een
lensdoekje of een schone, vaak gewas
sen (oude) zakdoek;
controleer altijd of u de lensdop van
uw toestel hebt afgehaald als u gaat
filmen (anders krijgt u van die
mooie zwarte scène’s
stof het toestel regelmatig uit met
een blaaskwastje en houd de camera
daarbij omgekeerd, zodat het stof er
uit kan vallen;
bewaar uw camera op reis in een
goede combitas en zorg dat hij niet
kan vallen;
verzeker uw toestel op reis of het
hele jaar door - daarvoor kimt u een
speciale polis aanvragen;
bewaar uw films koel niet in een
broeihete auto op de achterbank, en
zeker niet zichtbaar voor elke ’lief
hebber’ (een ruitje is gauw gefor
ceerd).
Wanneer u nog met een filmcamera
voor de gewone dubbel 8 mm-fims
werkt, is het goed om dit te weten:
Houd de camera bij het in- en uit
halen van de film in de schaduw, en
controleer - vóór u de camera sluit,
na het laden van uw film - of de film
goed doorloopt; dit voorkomt de be
ruchte filmsla.
den. „Zou je dat doen - in ruil voor zijn leven?”
„Ja.”
Zijn dikke lippen drukten zich onhandig op haar mond 9
begerig om te ontdekken of zij meende wat zij zei. Alex I
andreja sloot haar ogen en verdroeg het verschrikkelijke I
moment zonder tegenstand.
„Ik kan het me veroorloven je ter wille te zijn,” zei 1
Vladimir en liet haar los. „Ik hoef je er niet aan te her-
inneren wat de gevolgen zouden zijn als je na ons huwe-
lijk van gedachten zou veranderen.”
Alexandreja begreep dat hij van plan was haar zijn I
wetenschap voortdurend als een bedreiging boven het
hoofd te houden, maar dat was niet erg. Dmitri was gered.
„Geloof me, ik zal nooit iets doen om zijn leven in ge I
vaar te brengen,” zei ze.
„En hoe zul je die plotselinge warme gevoelens voor
mij aan hem uitleggen?”
„Ik zal hem overtuigen dat met dit huwelijk mijn be I
langen het best gediend zijn.” Met een zucht zonk Alex- I
andreja weer in haar stoel. „Laat me nu alleen, alstu- I
blieft.”
„Natuurlijk, we hebben allebei veel te doen. Ik moet
de tsarina van onze plannen op de hoogte brengen. Zij
zal de kolonel wel in bedwang weten te houden als hij I
lastig wordt.
Vladimir wierp een tromfantelijke blik op haar ge-
bogen hoofd voor hij wegging, zichzelf gelukwensend met I
zijn belangrijke overwinning.
O
„Waar komt dit vandaan?”
Catharina’s stem was schril van woede. Zij zat achter I
haar tafel in haar werkkamer, met een aanplakbiljet in I
haar hand.
„Ze hangen op alle pleinen in Sint Petersburg. Het volk
gelooft dat u ziek bent. De tsaar heeft ze opdracht gege- I
ven voor u te bidden, want uw einde nadert.”
„Dat kan ik zelf ook wel lezen,” snauwde Catharina 1
Zij verkreukelde het papier tussen haar vingers. „Zo, ik I
lig dus op sterven, hè? Dat zullen we nog wel eens zien. I
Deze keer is Peter te ver gegaan. Ken j|e de kamer hier- I
naast, Kolonel?” Haar blik ging naar het enorme gobelin I
aan de muur naast hem. Dmitri wist dat daarachter een I
kleine antichambre lag, waar Catharina ongestoord haar I
minnaars kon ontvangen. Hij knikte. „Goed. Van nu af I
aan moet jij of een van je meest vertrouwde mannen daar I
’s nachts slapen. Ik ben niet van plan mij door een van de I
tsaar’s mannen de keel door te laten snijden in mijn I
slaap. Verdubbel ook de wachten.”
„Ja, Hoogheid. En de aanplakbiljetten?”
„Scheur ze af. aMar als ze je betrappen, komt het bevel j
niet van mij.”
Dmitri glimlachte.
„Misschien kunnen we er andere voor in de plaats han- 1
gen?”
„Nee, ik zal veel krassere maatregelen nemen.”
Catharina’s woede zakte. Zij liet hem een glas wodka
voor haar inschenken. „De tijd is aangebroken om al mijn
getrouwen te verzamelen. Ik schijn Peter voor te moeten
zijn, als ik tenminste in leven wil blijven. Het je met j
Gregory Orlof gesproken, zoals ik je had opgedragen?”
„Ja. Hij staat in voor zijn eigen regiment en zeker de 1
helft van de andere. Binnen een week zal het hele leger
op uw hand zijn.”
„En de steun van de Kerk hebben we al” Catharina J
lachte geamuseerd. „Dit moet wel de eerste keer zijn dat 1
de Heilige Vaders iemand zijn komen aanraden om ver-
raad te plegen.” i
„Zij hebben even veel reden om de tsaar te vrezen als
wij.”
„Vrees je hem?” vroeg Catharina ernstig. Het was niets 1
voor Dmitri bezorgd te zijn voor zijn eigen veiligheid.
VERTICAAL
1 mengelmoes; 2 muzieknoot; 3
bloem; 4 Europeaan; 5 zinnebeeld
van kracht en trots; 6 gezichtsor
gaan; 7 deel van Zuid-Amerika;
8 zeer groot; 9 muzieknoot; 10 vo
gel; 16 sinterklaasbaksel; 18 zon
der sap, sponsachtig; 20 schijnge
stalte van de maan; 22 plaats op
de Veluwe; 23 oude lengteëenheid;
24 sint (afk.); 25 0.001 meter
(afk.); 27 overblijfsel bij verbran
ding; 28 sierlijk dier; 30 slinger
plant; 31 uiterst fijne huidopening;
34 wandversiering; 36 min of meer
bekkenvormig vaatwerk; 40 korte,
stekelige baardhaar; 41 zwaard-
walvis; 43 kledingstuk; 46 onder
leiding van (afk.); 47 aan een sa
laris enz. toegevoegd bedrag als
tegemoetkoming aan bijzondere
omstandigheden; 49 per. procuratie
(afk.); 51 voorzetsel; 52 de dato
(afk.); 53 100 gram (afk.); 55 in
naam van de kauw; 67 plantje elkaar; 57 stad in Zwitserland; 59
met blauwe bloempjes; 69 rand- vreemde titel; 60 schrijftrant; 63
schrift v. e. munt; 70 muskieten- ontkenning; 64 woonschip; 63
landbouwwerktuig; 68 laagtij.
Onder de inzenders van de goede oplossing worden twee boekenbonnen
verloot ter waarde van resp. f 7,50 en 5,Inzendingen tot uiterlijk
-
10
FÏ3
19
FiS
H6
28
26 |27
25
23
24'
22
34
38
43
42
53
50
51
52
49
56
|55
60
59
fö5
63
64
|62
68
47
66
70
69
2