Nieuwsblad
Onafhankelijk
voor Waddinxveen, Moerkapelle en Zevenhuizen
Vliegen dankzij middenstand:
Veertig Waddinxvenertjes
maken tocht van hun leven
JOLOP
WARMTE
OVERAL
ADVISEURS
I
I
reis-en passagebureau
Waddinxveen
Overhellen
woerden telefoon 03480-3468
VAN
GINKEL NV
□wandheaters(aardgas)
□mobiele luchtverhitters
Groot moment
„Nooit meer”
„We vliegen”
Alles zien
vanGinkel nv
kerkweg 207
waddinxveen w
tel.01828-4488 j
I
'I
I
van 19.00 tot 21.00 uur
Op woensdag 23 en 30 december a.s.
zijn onze kantoren
OH
1 I
Weekblad voor Waddinxveen
26e JAARGANG - Nr. 2215
WOENSDAG 23 DECEMBER 1970
Advertentie)
(Advertentie)
4?
Klachten over bezorging: Prinses Margrietstraat 21,
Waddinxveen, telefoon (01828) 3088.
Inzenden van advertenties en berichten: tot dinsdag
middag 12 uur.
Nog een keer terug naar Waddinx
veen om in de juiste richting van de
(foto Sjaak Noteboom)
Abonnement: 2,37 per kwartaal bij vooruitbètaling;
postabonnementen 5,75 binnen het verspreidings
gebied en 11,75 per half jaar voor overig Nederland,
exclusief incassokosten.
Tarieven bij contract: tekstadvertenties op aanvraag.
Losse mm-prijs 18 ct. (exclusief B.T.W.)
Postgironummer: 47062 ten name van Drukkerij Veld
wijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen.
die boom, mannen, vrouwen, kinderen, meer dan
in andere jaren. Ze hebben er het kerstevangelie
horen lezen door de burgemeester en ze hebben ge
luisterd naar de zang en de muziek van het Leger
des Heils. Maar ze kwamen vooral om zelf te zingen.
Te zingen van dat wonder, dat ieder jaar opnieuw
wordt beleefd. (foto Sjaak Noteboom)
Zwaaiende moeders vielen buiten
gezichtsbereik maar dat mocht het
laaiende enthousiasme van de kinde
ren niet drukken. Ze renden van
links naar rechts om alles maar te
zien.
WADDINXVEEN Daar stonden ze dan vorige week woensdag om 11 uur
bij het Verenigingsgebouw in de Stationsstraat: de veertig prijswinnaars
van de door de Middenstand georganiseerde Sinterklaasactie. Veertig kin
deren van 7 tot 12 jaar met hun winnende wedstrijdformulier in de hand,
dringend om in de bus te komen die hen naar het vliegveld Zestienhoven
zou brengen. Sommige hadden de voorgaande nacht al niet meer geslapen
en ’s ochtends de school maar verzuimd, om toch vooral op tijd te zijn. En
nu was het dan zo ver: Gewapend met een echt passagebiljet van de K.L.M.
en nagewuifd door hun moeders vertrokken wij om 11.15 uur naar het
vliegveld.
In de bus werden de meegenomen
boterhammen opgepeuzeld, om toch
vooral straks in het vliegtuig hun
handen maar vrij te hebben als het
sein voor vertrek zou worden ge
geven.
Met veel branie en bravour, maar
sommigen ook stilletjes voor zich
uitkijkend, werd de bustocht vol
bracht. Op Zestienhoven rustig om
deze tijd van het jaar kregen zij
van het reisburo een speldje aange
boden en een foto van machines
waar deze maatschappij mee vliegt.
Met zo min mogelijk bagage stapten
allen even later voor de hoofdingang
uit waar zij aan de ’’balie” hun reis
biljet toonden, dat voorzien van de
nodige stempels en uitgebreid met
een instapkaart werd terugontvan
gen. Tien minuten wachten en ra
votten in de grote aankomst- en ver
trekhal waren zo voorbij en toen
was het grote moment aangebroken
dat zij mochten instappen.
Zeven en dertig volbrachten deze
proef. Drie kinderen konden er op
het moment van de landing niet van
af blijven en brachten hun al in de
bus verorberde lunch weer ’’netjes
verpakt” mee van boord.
Nog erger verging het een van de
begeleiders die driekwart van de
vlucht in de toiletruimte doorbracht
en na afloop verklaarde nooit meer
te gaan vliegen.
Zulks in tegenstelling tot de kinde
ren die eenstemmig verklaarden
weer mee te gaan als ze een volgend
jaar weer tot de prijswinnaars zou
den behoren.
Redaktie en advertenties: Oranjelaan 9, Waddinxveen,
postbus 66, telefoon (01828) 4788 (van maandag t.e.m.
vrijdag uitsluitend tussen 8.30-17.00 uur).
De microfoon werd weer in handen
van de purser gegeven en deze ver
telde wat er nog meer te zien was.
Het Westland bijvoorbeeld, met
recht ”de glazen stad” genoemd. Den
Haag en Scheveningen met de pier
en het verlaten Noordzeestrand, de
zee met het nog meer verlaten Rem-
eiland en de Maasvlakte met de
Nieuwe Waterweg en Hoek van Hol
land. Rotterdam met zijn imposante
havens de Euromast, net ’n limona
de flesje tussen blokkendooshuisjes.
Om kwart over twee was met de bus
Waddinxveen weer bereikt, om 2.25
uur na 10 minuten voor de brug te
hebben gewacht werd het gezelschap
ontbonden.
Dank zij de Middenstand waren
veertig jonge Waddinxvenertjes een
ervaring rijker. En bovendien voor
zien van een grote foto van ”hun”
DC-9 waarmee ze echt hadden ge
vlogen.
Mooier, groter, voller dan ooit is de statige kerst
boom, die op het Koningin Wilhelminaplein in Wad
dinxveen vooral ’s avonds met al zijn lichtjes die
ongrijpbare sfeer brengt, waarin het oude jaar
naar het nieuwe rijkt. Een sfeer, die als een stille
droom een tweede silhouet vindt in het spiegelbeeld
in het water. Zaterdagavond zijn ze gekomen naar
landingsbaan te komen. De Gouwe,
de Burg. Trooststraat, de spoorlijn
en nieuwe 2e Bloksweg gleden onder
door, terwijl de DC-9 nog eens extra
naar links of rechts overhelde om
de passagiers alle gelegenheid te ge
ven hun dorp te zien.
En toen was het weer ’’riemen vast
maken”, maar niet voordat alle kin
deren ook een kijkje in cockpit ge
nomen hadden op uitnodiging van
de gezagvoerder die veel plezier had
in zijn jeugdige passagiers. Hij had
hun aan het begin van de vlucht al
beloofd dat iedereen die ’’mooie zak
met plastic voering”, die op hun zit-
laats lag, mee naar huis mocht ne
men als bewijs van luchtvaardigheid.
Begeleid door de vriendelijke grond
stewardess en de purser en met de
spanning van ”het moment” van het
gezicht af te lezen, betraden zij de
grote DC-9 die op het platform stond
te wachten, net terug uit Londen,
waarheen hij dagelijks 3 vluchten
maakt, (’s Zomers zelfs 5 en dan
’s nachts nog even naar Spanje).
10 minuten voor 1 uur waren allen
aan boord. Zelfs de chauffeur van
de bus Jaap Kroon voor wie op het
laatste moment nog een plaatsbewijs
was georganiseerd. (Als het op orga
niseren aan komt, dan kan er veel
bij de plaatselijke middenstand).
De trap werd weggereden, de deu
ren werden gesloten, twee stewar
dessen en de purser controleerden
of alle passagiers hun riemen op de
juiste manier hadden vastgemaakt.
De motoren brulden even en lang
zaam zette de grote kolos zich in be
weging, richting startbaan. Daar
aangekomen stond het vliegtuig even
stil, de piloot vroeg en verkreeg toe
stemming om te starten. De motoren
brulden nog eens zo hard, de jeug
dige passagiers werden tegen de
ruggen van hun fautuils aangedrukt
door de hoge startsnelheid.
En terwijl zij allen de grond van de
startbaan in de gaten hielden was
het ineens zo ver: ’’Daar gaatie”, hij
is los” ”we vliegen” riepen de kinde
ren door elkaar, de nieuwe ervaring
Behalve dat wij een eigen
interessant Spanje pro
gramma presenteren, zijn
wij tevens adviseur en all
round boekingskantoor
voor tientallen ANVR reis
organisaties. Enkele daar
van zijn:
VOOR VLIEGREIZEN
Eurotours/Yetclub, Airtour
Nespanda, Fit, Sterreizen,
Europa Express, Centouri/
Sunliner (Club 18/30), Ho
telplan, Magneet, Christof-
fels, Chr. Reisstichting, NC
RV, D-Tours, BBI, Arke,
Trans Europa, Marysol,
Broere, Groeneveld/Club
GT.
VOOR AUTOBUSREIZEN
De Jong’s Tours, Magneet,
Snel Co, Megga, Broere,
Cebuto, Europa Express,
Snelle Vliet.
VOOR TREINREIZEN
Railtour, Trans Europa, Ho
telplan, Christoffels, BBI,
NS.
Ook vele mogelijkheden
voor cruises (oa. op de Mid
delt. Zee) en Rijnreizen.
Vraag voor uw vakantie- of
zakenreis deskundig en on
afhankelijk advies bij on
derstaande reisspecialisten.
De rijksweg Den Haag-Utrecht vol
gend kwam even later aan de rech
terkant Moerkapelle in zicht en toen
was het nog maar even of het Wad-
dinxveense zwembad, het Sniep-
kwartier met op de achtergrond de
Groenswaardwijken lagen daar te
liggen. De kinderen verdrongen zich
voor de raampjes om toch vooral
maar niets te missen van hun dorp.
Voor het eerst in hun leven kwamen
40 Waddinxveners aan de overkant
van de Gouwe zonder voor de stop
lichten of een geopende hefbrug te
moeten wachten.
Vliegend over de polder Bloemen-
daal zagen zij rechts de Reeuwijkse
plassen en toen was Waddinxveen
alweer verdwenen. Maar met een
ruime bocht over Bodegraven en
Boskoop bracht de piloot het toestel
weer terug boven het dorp, over de
Gouwe vliegend van Boskoop tot
Gouda.
De Noordkade met de Vondelwijk
en Oranjewijk, de voor twee minia
tuur scheepjes geopende hefbrug, de
Victorwijk met kerk, de uitgebrande
fabriek van ’’Verheul” waren duide
lijk herkenbare punten.
rijker die veel van hun ouders zelf
nog niet kennen. Onder de scherpe
hoek werd snel aan hoogte gewon
nen en binnen een mum van tijd
was men op 1500 voet (plm. 500 me-
tr) hoogte.
De huizen en auto’s werden tot Ma-
durodam-proporties teruggebracht
en de kunst was nu om de verschil
lende onder door glijdende plaatsen
te herkennen en zeker Waddinx
veen: het eerste doel van deze
vlucht. Daarvoor werd door de pur
ser die via de omroepinstallatie zijn
passagiers van commentaar voorzag.
de hulp ingeroepen van een der be
geleidende middenstanders, die uit
genodigd werd om naar de cockpit te
komen en de microfoon over te ne
men.
Dit gebeurde op het moment dat het
vliegtuig net boven Zoetermeer
vloog, waar de flats twintig etages
hoog als flinke lucifersdoosjes in de
diepte lagen.
Advertentie)
Algemene Bank Nederland N.V.
Amsterdam Rotterdam Bank N.V.
Ned. Middenstandsbank N.V.
Nutsspaarbank
Coöp. Raiffeisenbank
M
gggu - I