Nieuwsblad Onafhankelijk voor Waddinxveen, Moerkapelle en Zevenhuizen Vliegen dankzij middenstand: Veertig Waddinxvenertjes maken tocht van hun leven JOLOP WARMTE OVERAL ADVISEURS I I reis-en passagebureau Waddinxveen Overhellen woerden telefoon 03480-3468 VAN GINKEL NV □wandheaters(aardgas) □mobiele luchtverhitters Groot moment „Nooit meer” „We vliegen” Alles zien vanGinkel nv kerkweg 207 waddinxveen w tel.01828-4488 j I 'I I van 19.00 tot 21.00 uur Op woensdag 23 en 30 december a.s. zijn onze kantoren OH 1 I Weekblad voor Waddinxveen 26e JAARGANG - Nr. 2215 WOENSDAG 23 DECEMBER 1970 Advertentie) (Advertentie) 4? Klachten over bezorging: Prinses Margrietstraat 21, Waddinxveen, telefoon (01828) 3088. Inzenden van advertenties en berichten: tot dinsdag middag 12 uur. Nog een keer terug naar Waddinx veen om in de juiste richting van de (foto Sjaak Noteboom) Abonnement: 2,37 per kwartaal bij vooruitbètaling; postabonnementen 5,75 binnen het verspreidings gebied en 11,75 per half jaar voor overig Nederland, exclusief incassokosten. Tarieven bij contract: tekstadvertenties op aanvraag. Losse mm-prijs 18 ct. (exclusief B.T.W.) Postgironummer: 47062 ten name van Drukkerij Veld wijk. Bank: Coöp. Raiffeisenbank te Waddinxveen. die boom, mannen, vrouwen, kinderen, meer dan in andere jaren. Ze hebben er het kerstevangelie horen lezen door de burgemeester en ze hebben ge luisterd naar de zang en de muziek van het Leger des Heils. Maar ze kwamen vooral om zelf te zingen. Te zingen van dat wonder, dat ieder jaar opnieuw wordt beleefd. (foto Sjaak Noteboom) Zwaaiende moeders vielen buiten gezichtsbereik maar dat mocht het laaiende enthousiasme van de kinde ren niet drukken. Ze renden van links naar rechts om alles maar te zien. WADDINXVEEN Daar stonden ze dan vorige week woensdag om 11 uur bij het Verenigingsgebouw in de Stationsstraat: de veertig prijswinnaars van de door de Middenstand georganiseerde Sinterklaasactie. Veertig kin deren van 7 tot 12 jaar met hun winnende wedstrijdformulier in de hand, dringend om in de bus te komen die hen naar het vliegveld Zestienhoven zou brengen. Sommige hadden de voorgaande nacht al niet meer geslapen en ’s ochtends de school maar verzuimd, om toch vooral op tijd te zijn. En nu was het dan zo ver: Gewapend met een echt passagebiljet van de K.L.M. en nagewuifd door hun moeders vertrokken wij om 11.15 uur naar het vliegveld. In de bus werden de meegenomen boterhammen opgepeuzeld, om toch vooral straks in het vliegtuig hun handen maar vrij te hebben als het sein voor vertrek zou worden ge geven. Met veel branie en bravour, maar sommigen ook stilletjes voor zich uitkijkend, werd de bustocht vol bracht. Op Zestienhoven rustig om deze tijd van het jaar kregen zij van het reisburo een speldje aange boden en een foto van machines waar deze maatschappij mee vliegt. Met zo min mogelijk bagage stapten allen even later voor de hoofdingang uit waar zij aan de ’’balie” hun reis biljet toonden, dat voorzien van de nodige stempels en uitgebreid met een instapkaart werd terugontvan gen. Tien minuten wachten en ra votten in de grote aankomst- en ver trekhal waren zo voorbij en toen was het grote moment aangebroken dat zij mochten instappen. Zeven en dertig volbrachten deze proef. Drie kinderen konden er op het moment van de landing niet van af blijven en brachten hun al in de bus verorberde lunch weer ’’netjes verpakt” mee van boord. Nog erger verging het een van de begeleiders die driekwart van de vlucht in de toiletruimte doorbracht en na afloop verklaarde nooit meer te gaan vliegen. Zulks in tegenstelling tot de kinde ren die eenstemmig verklaarden weer mee te gaan als ze een volgend jaar weer tot de prijswinnaars zou den behoren. Redaktie en advertenties: Oranjelaan 9, Waddinxveen, postbus 66, telefoon (01828) 4788 (van maandag t.e.m. vrijdag uitsluitend tussen 8.30-17.00 uur). De microfoon werd weer in handen van de purser gegeven en deze ver telde wat er nog meer te zien was. Het Westland bijvoorbeeld, met recht ”de glazen stad” genoemd. Den Haag en Scheveningen met de pier en het verlaten Noordzeestrand, de zee met het nog meer verlaten Rem- eiland en de Maasvlakte met de Nieuwe Waterweg en Hoek van Hol land. Rotterdam met zijn imposante havens de Euromast, net ’n limona de flesje tussen blokkendooshuisjes. Om kwart over twee was met de bus Waddinxveen weer bereikt, om 2.25 uur na 10 minuten voor de brug te hebben gewacht werd het gezelschap ontbonden. Dank zij de Middenstand waren veertig jonge Waddinxvenertjes een ervaring rijker. En bovendien voor zien van een grote foto van ”hun” DC-9 waarmee ze echt hadden ge vlogen. Mooier, groter, voller dan ooit is de statige kerst boom, die op het Koningin Wilhelminaplein in Wad dinxveen vooral ’s avonds met al zijn lichtjes die ongrijpbare sfeer brengt, waarin het oude jaar naar het nieuwe rijkt. Een sfeer, die als een stille droom een tweede silhouet vindt in het spiegelbeeld in het water. Zaterdagavond zijn ze gekomen naar landingsbaan te komen. De Gouwe, de Burg. Trooststraat, de spoorlijn en nieuwe 2e Bloksweg gleden onder door, terwijl de DC-9 nog eens extra naar links of rechts overhelde om de passagiers alle gelegenheid te ge ven hun dorp te zien. En toen was het weer ’’riemen vast maken”, maar niet voordat alle kin deren ook een kijkje in cockpit ge nomen hadden op uitnodiging van de gezagvoerder die veel plezier had in zijn jeugdige passagiers. Hij had hun aan het begin van de vlucht al beloofd dat iedereen die ’’mooie zak met plastic voering”, die op hun zit- laats lag, mee naar huis mocht ne men als bewijs van luchtvaardigheid. Begeleid door de vriendelijke grond stewardess en de purser en met de spanning van ”het moment” van het gezicht af te lezen, betraden zij de grote DC-9 die op het platform stond te wachten, net terug uit Londen, waarheen hij dagelijks 3 vluchten maakt, (’s Zomers zelfs 5 en dan ’s nachts nog even naar Spanje). 10 minuten voor 1 uur waren allen aan boord. Zelfs de chauffeur van de bus Jaap Kroon voor wie op het laatste moment nog een plaatsbewijs was georganiseerd. (Als het op orga niseren aan komt, dan kan er veel bij de plaatselijke middenstand). De trap werd weggereden, de deu ren werden gesloten, twee stewar dessen en de purser controleerden of alle passagiers hun riemen op de juiste manier hadden vastgemaakt. De motoren brulden even en lang zaam zette de grote kolos zich in be weging, richting startbaan. Daar aangekomen stond het vliegtuig even stil, de piloot vroeg en verkreeg toe stemming om te starten. De motoren brulden nog eens zo hard, de jeug dige passagiers werden tegen de ruggen van hun fautuils aangedrukt door de hoge startsnelheid. En terwijl zij allen de grond van de startbaan in de gaten hielden was het ineens zo ver: ’’Daar gaatie”, hij is los” ”we vliegen” riepen de kinde ren door elkaar, de nieuwe ervaring Behalve dat wij een eigen interessant Spanje pro gramma presenteren, zijn wij tevens adviseur en all round boekingskantoor voor tientallen ANVR reis organisaties. Enkele daar van zijn: VOOR VLIEGREIZEN Eurotours/Yetclub, Airtour Nespanda, Fit, Sterreizen, Europa Express, Centouri/ Sunliner (Club 18/30), Ho telplan, Magneet, Christof- fels, Chr. Reisstichting, NC RV, D-Tours, BBI, Arke, Trans Europa, Marysol, Broere, Groeneveld/Club GT. VOOR AUTOBUSREIZEN De Jong’s Tours, Magneet, Snel Co, Megga, Broere, Cebuto, Europa Express, Snelle Vliet. VOOR TREINREIZEN Railtour, Trans Europa, Ho telplan, Christoffels, BBI, NS. Ook vele mogelijkheden voor cruises (oa. op de Mid delt. Zee) en Rijnreizen. Vraag voor uw vakantie- of zakenreis deskundig en on afhankelijk advies bij on derstaande reisspecialisten. De rijksweg Den Haag-Utrecht vol gend kwam even later aan de rech terkant Moerkapelle in zicht en toen was het nog maar even of het Wad- dinxveense zwembad, het Sniep- kwartier met op de achtergrond de Groenswaardwijken lagen daar te liggen. De kinderen verdrongen zich voor de raampjes om toch vooral maar niets te missen van hun dorp. Voor het eerst in hun leven kwamen 40 Waddinxveners aan de overkant van de Gouwe zonder voor de stop lichten of een geopende hefbrug te moeten wachten. Vliegend over de polder Bloemen- daal zagen zij rechts de Reeuwijkse plassen en toen was Waddinxveen alweer verdwenen. Maar met een ruime bocht over Bodegraven en Boskoop bracht de piloot het toestel weer terug boven het dorp, over de Gouwe vliegend van Boskoop tot Gouda. De Noordkade met de Vondelwijk en Oranjewijk, de voor twee minia tuur scheepjes geopende hefbrug, de Victorwijk met kerk, de uitgebrande fabriek van ’’Verheul” waren duide lijk herkenbare punten. rijker die veel van hun ouders zelf nog niet kennen. Onder de scherpe hoek werd snel aan hoogte gewon nen en binnen een mum van tijd was men op 1500 voet (plm. 500 me- tr) hoogte. De huizen en auto’s werden tot Ma- durodam-proporties teruggebracht en de kunst was nu om de verschil lende onder door glijdende plaatsen te herkennen en zeker Waddinx veen: het eerste doel van deze vlucht. Daarvoor werd door de pur ser die via de omroepinstallatie zijn passagiers van commentaar voorzag. de hulp ingeroepen van een der be geleidende middenstanders, die uit genodigd werd om naar de cockpit te komen en de microfoon over te ne men. Dit gebeurde op het moment dat het vliegtuig net boven Zoetermeer vloog, waar de flats twintig etages hoog als flinke lucifersdoosjes in de diepte lagen. Advertentie) Algemene Bank Nederland N.V. Amsterdam Rotterdam Bank N.V. Ned. Middenstandsbank N.V. Nutsspaarbank Coöp. Raiffeisenbank M gggu - I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1970 | | pagina 1