Meester Binnenkade vertelt zijn laatste verhaal betalen Nederlander wil meer goed openbaar vervoer voor Geslaagd Niet alleen wijkverwarming gemeenteraad Jeugd krijgt twee centra; vijfde openbare school Ligthartsehool sluit af met Songfestival w in VERKEERS- SPIEGEL SI Weekblad voor Waddinxveen v?rweg? 2 uur rijden 1/4 uur rust I Deelneming bevolking Bospark Afscheid na ruim 40 jaar van Koningin Julianaschool in Pagina 3 Jeugd EEN BOEKENBON IS ALTIJD RAAK!! WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 8 JULI 1971 ’s Nachts Ook in de vakantie geldt: ”Een beetje vriendelijkheid doet wonderen.” De Groter verkeersveiligheid stijgt daardoor belangrijk en uw vakantie-genoegens in niet mindere mate’. Inspraak Welwillend EEN PRETTIGE VAKANTIE toe. ”Het zou ontzaglijk fijn zijn als de bevolking hieraan meedeed,” zei hij. zorgden voor de regie. Het programma telde niet minder dan 29 nummers die in de gymnastiekzaal met overgave en bezieling De eerste prijs verwierven van klas 1 en 2 het ’kano- groepje’, van klas 3 Ineke Annette met Marjanne voor ’De poedel en de kater’. Van klas 6 won het groepje met ’Tingelingelo’. poging waagden in dit Songfestival konden het niet verder brengen dan vier ’eentjes’ Aan de Rijks-universiteit in Gronin gen slaagde de heer A. W. J. van Ede als M.O. leraar geschiedenis. Mej. M. V. van Stradal slaagde bij de gemeentelijke universiteit van Amster dam voor het kandidaatsexamen tand heelkunde. Advertentietarieven Losse mm-prijs 0,18 (exclusief btw); contract-tarieven en tekst advertenties op aanvraag. Kleine advertenties: zie Kabouters Giro 47062 tnv Drukkerij Veldwijk NV Bank Coöp. Raiffeisenbank W’veen Sluitingstermijn Voor opneming van advertenties en berichten die dinsdagsmiddags na 12 uur binnenkomen in het Week blad van dezelfde week kan niet worden ingestaan wanneer de bordjes negens of achten vertoonden. Een meewarig ’ach’ bij een mager zesje. Een opwin dende middag voor de medespelenden en in de Aan de katholieke universiteit van Nijmegen slaagde voor het doctoraal examen pedagogie mevrouw A. M. Slot-Caris. receptie-avond en toespraken, die soms vervelend worden door vele herhalingen, bleven dan ook achterwege. Namens bestuur, oud-collega’s en oud- leerlingen zal aan de gepensioneerde heer C. Binnekade een studiewerk over onze vaderlandse geschiedenis worden over handigd. Een stuk schoolgeschiedenis voor Waddinxveen loopt hierbij ten einde! H. KI. Aan het eind van de zo met een sisser afgelopen wijkverwarmingsrel in de gemeenteraad werden ook enkele andere onderwerpen onder de loep genomen, Teneinde deze niet al te zeer te laten overschaduwen door de verwarmingsperikelen geven we ze u nu. onderweg niet behoeft te worden ingehaald door haasten ten koste van uw naasten, hetgeen juist uw vakantie kan bederven. Maak als wielrijder gebruik uur rijden een poosje op de bromfietser niet meer dan 150 200 km per dag, en Vakantietijd is een periode van reizen en trekken van de stad naar het land, soms ver over de grenzen, en van het land naar de steden, waardoor het wegverkeer meer dan normaal druk is, met helaas ook meer dan normale gevaren. Het r spreekt vanzelf dat dan ook laat uw bagage (ook als wielrijder) aan weerszijden 'g even zwaar zijn en niet breder dan 75 cm. In het algemeen geldt dat al of niet voor genoegen op men zijn voertuig niet moet pad. Van de vakantie-ganger wordt overigens wel ver wacht dat hij zich op de weg gedraagt als iemand de gewoonteregel van alle dag en zijn uitgaan onder meer zal richten op ’’veilig uit - veilig thuis”, niet alleen voor zich en de zijnen, maar ook voor zijn medemens, zijn mede- vakantieganger. Neem er dus de tijd voor en zorg er voor dat uw voer tuig in orde is, zodat pech bepakken en beladen als een verhuiswagen. Dat is schadelijk voor het voer tuig, ongunstig voor de bedrijfszekerheid en on- die niet gejaagd wordt door veilig voor het verkeer. Wanneer u het besturen niet afwisselt met een an der, rijdt dan als auto mobilist niet meer dan 6 700 km per dag. Maak er geen afmattende race van maar een aangename ont spanning, want dan alleen beantwoordt ook dat deel van de vakantie aan het gestelde doel. Pas u aan de de fietspaden. Rijds als vaak gezellige parkeer gelegenheden. Rust op tijd, eet op tijd, gebruik op tijd de koffie en doe zonodig op tijd een klein dutje. Dat houdt u fit, hetgeen voor veilig besturen onmisbaar is. Laat het voldoen aan de wettelijke bepalingen en de beleefdheidsnormen u geen last maar een lust zijn. Doe gewoon. Dat wil zeg gen, normaal. Niet te snel, niet te langzaam, niet te ruim, niet te bekrompen, niet te overmoedig. En vooral ook: niet te breed. Gun een ander ook een plaatsje, ook bij het parkeren. Wees voorzichtig en neem geen risico’s, gedraag u be schaafd en wees hulpvaar dig. Dat doende mag u hopen op wat wij u wensen: Uiterst vitaal na deze lange schooltijd, wist de heer Binnekade ook bij de recep tie welke door het bestuur hem en zijn familie aangeboden werd, de vele oud- leerlingen en oudcollega’s lange tijd ge amuseerd bezig met persoonlijke herin neringen, zoals over mej. Broer, met wie hij twintig jaar had samengewerkt en het erelid van de school, heer C. Graafland, waarbij frappante belevenissen werden opgerakeld. Het was een gemoedelijke Het schooljaar is door de leerlingen van de Jan Ligt- hartschool donderdagmid dag op bijzonder feestelijke wijze uitgeluid. Een ’song festival’ met een heuse jury en cijfers gaf de scholieren gelegenheid hun muzikale talenten te demonstreren. Het werd helemaal echt met microfoons versterkt en met piano of platenspeler begeleid. Uit alle klassen werden solo’s, duo’s of groepnummers ten gehore gebracht. De heer Koegler, het hoofd van de school, had de leiding van het Bijna 90% van de ondervraagden ziet het verkeersprobleem groter worden, ter wijl respectievelijk 80 en 70% de veront reinigingen en de geluidshinder zien toe nemen. Als reden van het groter worden van het verkeersprobleem wordt in de eerste plaats het teveel aan auto’s ge noemd, daarna het tekort aan wegen. Een van de vragen luidde ook hoe men zelf een oplossing voor de toekomstige verkeersproblemen ziet. Opvallend is dat 52% een oplossing ziet in zowel meer en beter openbaar vervoer als in meer en betere wegen. Voor alleen beter openbaar vervoer spreekt 21% zich uit en voor standers van vooral betere wegen vormen tezamen 26%. Het beschikbaar stellen van een kre diet van 13.500 voor het slopen van drie krotten aan de Kerkwe.g stuitte op onoverkomelijke bezwaren van D66. De twee democraten wilden de huisjes zien opgeknapt en vervol gens beschikbaar gesteld zien aan de ongeorganiseerde jeugd van Wad dinxveen, die zcih onlangs per brief in het Weekblad voor Waddinxveen over het gebrek aan accommodatie beklaagden. Burgemeester Van der Hooft las de lijst met gebreken voor die in de krotten waren ontdekt. ”Een beetje opknappen kost al 30.000”, deelde hij mee. Ook liet de burgemeester weten dat aan de jongeren die niet bij het jeugd- en jongerencentrum De Bonkelaar willen horen - ”Dat is hun goed recht” - een stuk grond gratis ter beschikking was gesteld, waarop zij dan zelf een houten bouw werk kunnen neerzetten. Dit terrein ligt in het industrieterrein Zuidka- de. ”Een ideale omgeving, want ze kunnen daar net zoveel lawaai ma ken als ze zelf willen, zonder dat iemand er last van heeft,” zo zei de burgemeester. De heer De Lijster zei het te betreu ren dat er nu twee jeugdcentra zul- Het overgrote deel van de Neder landse bevolking vindt dat de over heid voor een goed wegennet moet zorgen, maar men vindt tegelijkertijd dat diezelfde overheid een zodanig beleid moet voeren dat er in gelijke mate ruimte is voor verbetering van het openbaar vervoer. De meerder heid blijkt geen bezwaar te hebben tegen hogere lasten voor de gemeen schap, hogere belastingen dus, om die beide doelen te bereiken. Deze conclusies kunnen worden getrok ken uit een opinieonderzoek dat werd uitgevoerd door het adviesbureau Van den Broecke in opdracht van NS en KNVTO, de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transport Ondernemin gen. Die opdracht was allereerst na te gaan hoe de gemiddelde Nederlander denkt over de funktie die het openbaar vervoer in de toekomst moet vervullen. De eerste vraag luidde wat in de ogen van de geënqueteerden de belangrijkste pro blemen zijn waar ons land in de komende jaren mee te maken zal krijgen. Het probleem dat het meest werd ge noemd is milieubederf (53%), waarbij nog de geluidshinder (5%) moet worden opgeteld. Economische en sociale proble men delen met de verkeersproblemen de tweede plaats met elk ongeveer 37 Het verkeer springt er zeer duidelijk uit als eerste probleem in antwoord op de vraag: „Wilt u van elk van de proble men vertellen of u denkt dat dat probleem in de komende jaren groter of kleiner zal worden?”. I dat de overheid op dit ogenblik te weinig aan beide problemen doet. Men verlangt dan ook in de toekomst meer overheids zorg voor vervoer en verkeer. Op de vraag hoe men de financiering van al die dure wensen geregeld wil zien, zeggen degenen die van het openbaar ver voer gebruik plegen te maken, dat die rekening maar aan de heren autobezitters moet worden gepresenteerd. Omgekeerd meent de automobilist dat de gebruiker van het openbaar vervoer zelf maar een hogere prijs moet betalen, als hij vindt dat datzelfde openbaar vervoer moet worden uitgebreid en verbeterd. Men is er overigens op tegen om te bezuinigen op de aanleg van autowegen en men ac cepteert vrij unaniem hogere belastingen ter verdeling over beide ’’probleem gebieden”. plein de kanshebbers druk besproken. Er werd fris drank gepresenteerd voor de inspiratie! ’Brand in Mokum’, ’De kop Ringelenstein. van de kat’, ’Micky Mouse’, En de derde prijzen gingen ’Aan de oevers van de Rotte’, ’Poesje zit in ’t zonnetje’, ’Op de markt’, ’Achter ons huis’, ’De poe- Er was in de Koningin Juliana- school aan de Peter Zuidlaan don derdag iets bijzonders aan de hand. Leerlingen en personeel beijverden zich om de laatste schooldag voor meester C. Binnekade tot een onver getelijk gebeuren te maken. Deze leerkracht heeft zich in de ruim veer tig jaren waaraan hij aan deze school was verbonden een unieke plaats verworven. Altijd actief en met gevoel voor humor kreeg hij een vaste plaats in het school leven. In al die tijd was de heer Binne kade slechts een dag absent wegens ziek te. Geboren in Koudekerk, was hij 2lh jaar in Leimuiden als onderwijzer werk zaam toen Waddinxveen hem riep op 1 januari 1931 en hij als jong onderwijzer aan de Koningin Julianaschool aan de Kerkweg onder de heer Van Dam zijn loopbaan aanving. Sindsdien heeft hij nog ’’gediend” onder R. Zuidema, H. Postma, H. de Boer en nu enkèle jaren bij de heer P. Spijer. Nimmer heeft hij het ’hoofd’schap geambieerd, hoewel zijn eigenschappen hem daar stellig ’geknipt’ voor maakten. De laatste schooldag was voor de schei dende leerkracht een duidelijk bewijs hoezeer hij werd gewaardeerd. Het was de hele dag ’feest’ en voor de leerlingen van alle klassen extra feest, want meester Binnekade vertelde en hij is een geboren verteller. Ook werd een film vertoond en versnaperingen rondgedeeld. Het resterend gedeelte van de geënquê teerden (52%) kiest voor de oplossing van het verkeersvraagstuk met zich uit te spreken voor zowel meer en beter open baar vervoer als meer en betere wegen. In totaal dus slechts geringe verschillen in voorkeur. Bepaald dus een welwillende uitkomst, zo concludeert het rapport, die voor geen van beide technieken een veroordeling inhoudt en die voor het openbaar ver voer nog meer betekenis krijgt als men bedenkt dat 60% van de ondervraagden uit een autobezittend gezin komt. De meningen over wat de overheid op dit moment doet voor betere wegen en beter openbaar vervoer, lopen duidelijk parallel. De meerderheid is van mening 27e jaargang nr 1242 Donderdag 1 juli 1971 Uitgave Drukkerij Veldwijk NV Direktie J. B. Veldwijk RedaktieC. J. M. R. v.d. Bas Exploitatie F. van Kempen Redaktie-adres Mauritsstraat 1, Moerkapelle, telefoon (01793) 520 (op werkdagen na 19 uur) Advertentie-af deling Oranjelaan 9, Waddinxveen, postbus 66, telefoon (01828) 4788 Klachten bezorging Prinses Margrietstraat 21, Waddinxveen, tel. (01828) 3088 Abonnementsprijs 2,67 per kwartaal bij vooruit betaling; postabonnementen 7,35 per half jaar binnen verspreidings gebied en 12,35 per half jaar voor overig Nederland. Alle prijzen exclusief incassokosten De nota (al in het Weekblad gepu bliceerd) van VOO over de splitsing van de Klaas de Vriesschool lever de een positieve reaktie op van wet houder P. Lips. Hij zegde toe dat de cijfers zeer snel zouden worden be studeerd en dat de raad, indien no dig, wellicht een spoedvergadering zal moeten houden om tot de stich ting van een vijfde openbare school in Waddinxveen te komen. Tk ben ervan overtuigd dat er een oplos sing moet komen.” aldus de wet houder. De heer H. P. Barth (D66) maakte melding van het feit dat de ge meente per 1 augustus alle houten noodlokalen weer nodig zal hebben. ’’Jammer voor het Gepensioneerden Atelier, net nu er voor hun finan ciële problemen een oplossing was,” zei hij. Wethouder H. Huizer was met deze opmerking bijzonder in zijn nopjes. ”Ik kan u meedelen dat het voor 99-en-een-half procent ze ker is dat ik een ander onderdak heb gevonden voor het Bejaarden Atelier,” verklaarde hij troimfante- Hjk. De raad voteerde 4600 voor een zeebrapad met stoplichten bij het zwembad De Sniep, wat de heer Barth een vraag ontlokte over de plannen voor verkeerslichten bij het kruispunt Kerkweg-Juliana van Stolberglaan en bij het Koningin Wilhelmiaplein. Burgemeester C. A. van der Hooft liet weten dat met betrekking tot de afsluiting van de Kerkweg tegenover de winkelgalerij Passage binnenkort meer kan wor den gezegd. De heer M. Boere (PvdA) wilde om wille van de flexibiliteit een gepro grammeerde stoplicht-installatie bij het zwembad, zodat in minder druk ke tijden de wachttijden voor de di verse verkeersstromen kunnen worden aangepast. De heer Van Vlo ten (D66) wees op de noodzaak v.an een beveiligd zebrapad over de Beêt- hovenlaan in Groenswaard. Wethou. der Kroes (”A1 deze dingen zijn door de wijkverwarming wat in ’t slop gebleven”) zegde toe de sugges ties te zullen onderzoeken. meer dan normale voor- ,••••- - zichtigheid dient te worden van het voertuig betracht. Niet alleen door -- de vakantie-ganger, maar door alle weggebruikers, De straatverlichtingen zullen in het vervolg ’s nachts blijven branden, wat de gemeente duizend gulden per wijk 500 voor de Bomenwijk) gaat kosten. Een bedrag van 23.000 werd bestemd voor verbetering van de verlichting van een stuk leplaan van de Dorpstraat tot aan de Eiken laan. De raad stelde vast dat de elektrici- teitstarieven voor kleinverbruikers met een halve cent per kilowatt-uur zullen worden verhoogd met ingang van periode 3 van 1971. Bij het vaststellen van een aantal bedragen voor onderwijs oogstte de heer P. de Lijster (AR) bijval met een opmerking over het uitblijven van maatregelen om de - succesvol gebleken ideeën van de speelleer- klas bij het basisonderwijs ook door de voeren in de latere klassen. De speelleerklas van de Theo Thijs, senschool krijgt 3150 voor het aan schaffen van leer- en hulpmiddelen. De Koningin Julianaschool kan, ge zien de stijging van het aantal leer lingen de laatste tijd voor 1200 nieuw meubilair kopen. Nieuwe, verrijdbare kasten voor de Willem van Oranjeschool gaan 3900 kos ten. Dezelfde school krijgt - ook voor een speelleerklas - 3100 om ma teriaal en leermiddelen te kunnen bekostigen. tenslotte naar Petra Bothof met Oscar Goldstein van klas 2. Van klas 3 wonnen Peter den Haan, met ’Aan del en de kater’, ’Bergen op de oevers van de Rotte’ en Zoom’ waren enkele num- geheel. Andere leerkrachten mers van het zeer gevari- J-J-*- eerde repertoire. Eindelijk kon de uitslag van deze ’prijzenslag’ worden bekend De leraren, die ook een gemaakt, maar de doodse stilte, die werd gevraagd, voor moeders en een enkele ontbrak nog al eens. vader werden vertolkt. Applaus volgde op elk nummer en een luid hoera Toussaint, van klas 4 ’Syl via en Vera’ en van klas 5 Anneke Bootsma met ’Ice’. De tweede prijs werd ge wonnen door Margriet van klas 1van klas 3 door bordjes met waarderings- pauze werden op het school- Rietje Verwey en Jan Noorlander, van klas 3 eveneens door Robbie Tol en van klas 5 Sylvia van Gelooven met Wilma van gangbare snelheid aanr waag u niet aan onnodig en gevaarlijk inhalen of zig zaggen van de ene file in de andere. Stop na elke paar Een gemeenschappelijke regeling met Boskoop over het Bospark ten noorden van Vondelwijk en Groens waard deed de heer Barth opmerken dat het, gezien de afwezigheid van geld, wel erg lang zou kunnen gaan duren voordat er sprake kan zijn van een bos. Hij vroeg om aandacht voor de gedachten die recent door een bioloog naar voren zijn gebracht over een ’zelfreinigende’ flora. ”Ik vind ook dat we wegen moeten zoe ken om de mensen zoveel mogelijk bij plannen maken te betrekken. Dat wordt de enige manier om er iets van te maken, zo zei de ’groe ne’ fraktieleider. Hij doelde hierbij ook op de moge lijkheid van een financiële bijdrage van de bewoners van de nieuwe wij ken. Burgemeester Van der Hooft was erg ingenomen met deze sug gestie en zegde alle medewerking len komen. De heer A. H. van Gent (PvdA) schaarde zich achter de bur gemeester door te verklaren dat het opknappen van de huisjes aan de Kerkweg de jongelui geen steek verder zou helpen. D66 was met al deze uitleg echter niet tevreden en stemde toch tegen de sloop. De raad verkocht voor 188.000 grond aan Hageman’s Reklamedien- sten uit Benthuizen die aan de Mer- curiusweg een nieuw bedrijf gaat vestigen, waar ca. vijftien menden zullen werken. Dit verpakkingsbe drijf maakt ook gebruik van de dienst van ca. 50 thuiswerkers. TI

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1971 | | pagina 5