Meester Binnenkade vertelt
zijn laatste verhaal
betalen
Nederlander wil
meer
goed openbaar
vervoer
voor
Geslaagd
Niet alleen wijkverwarming
gemeenteraad
Jeugd krijgt twee centra;
vijfde openbare school
Ligthartsehool sluit
af met Songfestival
w
in
VERKEERS-
SPIEGEL
SI
Weekblad voor
Waddinxveen
v?rweg?
2 uur rijden
1/4 uur rust
I
Deelneming
bevolking
Bospark
Afscheid na ruim 40 jaar
van Koningin Julianaschool
in
Pagina 3
Jeugd
EEN BOEKENBON
IS ALTIJD RAAK!!
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 8 JULI 1971
’s Nachts
Ook in de vakantie geldt: ”Een beetje vriendelijkheid doet wonderen.” De
Groter
verkeersveiligheid stijgt daardoor belangrijk en uw vakantie-genoegens in
niet mindere mate’.
Inspraak
Welwillend
EEN PRETTIGE VAKANTIE
toe. ”Het zou ontzaglijk fijn zijn als
de bevolking hieraan meedeed,” zei
hij.
zorgden voor de regie.
Het programma telde niet
minder dan 29 nummers
die in de gymnastiekzaal
met overgave en bezieling
De eerste prijs verwierven
van klas 1 en 2 het ’kano-
groepje’, van klas 3 Ineke
Annette met Marjanne voor
’De poedel en de kater’.
Van klas 6 won het groepje
met ’Tingelingelo’.
poging waagden in dit
Songfestival konden het
niet verder brengen dan
vier ’eentjes’
Aan de Rijks-universiteit in Gronin
gen slaagde de heer A. W. J. van
Ede als M.O. leraar geschiedenis.
Mej. M. V. van Stradal slaagde bij de
gemeentelijke universiteit van Amster
dam voor het kandidaatsexamen tand
heelkunde.
Advertentietarieven
Losse mm-prijs 0,18 (exclusief
btw); contract-tarieven en tekst
advertenties op aanvraag.
Kleine advertenties: zie Kabouters
Giro
47062 tnv Drukkerij Veldwijk NV
Bank
Coöp. Raiffeisenbank W’veen
Sluitingstermijn
Voor opneming van advertenties en
berichten die dinsdagsmiddags na
12 uur binnenkomen in het Week
blad van dezelfde week kan niet
worden ingestaan
wanneer de bordjes negens
of achten vertoonden. Een
meewarig ’ach’ bij een
mager zesje. Een opwin
dende middag voor de
medespelenden en in de
Aan de katholieke universiteit van
Nijmegen slaagde voor het doctoraal
examen pedagogie mevrouw A. M.
Slot-Caris.
receptie-avond en toespraken, die soms
vervelend worden door vele herhalingen,
bleven dan ook achterwege.
Namens bestuur, oud-collega’s en oud-
leerlingen zal aan de gepensioneerde heer
C. Binnekade een studiewerk over onze
vaderlandse geschiedenis worden over
handigd. Een stuk schoolgeschiedenis
voor Waddinxveen loopt hierbij ten
einde! H. KI.
Aan het eind van de zo met een sisser afgelopen wijkverwarmingsrel in
de gemeenteraad werden ook enkele andere onderwerpen onder de loep
genomen, Teneinde deze niet al te zeer te laten overschaduwen door de
verwarmingsperikelen geven we ze u nu.
onderweg niet behoeft te
worden ingehaald door
haasten ten koste van uw
naasten, hetgeen juist uw
vakantie kan bederven.
Maak als wielrijder gebruik uur rijden een poosje op de
bromfietser niet meer dan
150 200 km per dag, en
Vakantietijd is een periode
van reizen en trekken van
de stad naar het land, soms
ver over de grenzen, en van
het land naar de steden,
waardoor het wegverkeer
meer dan normaal druk is,
met helaas ook meer dan
normale gevaren. Het r
spreekt vanzelf dat dan ook laat uw bagage (ook als
wielrijder) aan weerszijden
'g even
zwaar zijn en niet breder
dan 75 cm.
In het algemeen geldt dat
al of niet voor genoegen op men zijn voertuig niet moet
pad.
Van de vakantie-ganger
wordt overigens wel ver
wacht dat hij zich op de
weg gedraagt als iemand
de gewoonteregel van alle
dag en zijn uitgaan onder
meer zal richten op
’’veilig uit - veilig thuis”,
niet alleen voor zich en de
zijnen, maar ook voor zijn
medemens, zijn mede-
vakantieganger.
Neem er dus de tijd voor en
zorg er voor dat uw voer
tuig in orde is, zodat pech
bepakken en beladen als
een verhuiswagen. Dat is
schadelijk voor het voer
tuig, ongunstig voor de
bedrijfszekerheid en on-
die niet gejaagd wordt door veilig voor het verkeer.
Wanneer u het besturen
niet afwisselt met een an
der, rijdt dan als auto
mobilist niet meer dan 6
700 km per dag. Maak er
geen afmattende race van
maar een aangename ont
spanning, want dan alleen
beantwoordt ook dat deel
van de vakantie aan het
gestelde doel. Pas u aan de
de fietspaden. Rijds als vaak gezellige parkeer
gelegenheden. Rust op tijd,
eet op tijd, gebruik op tijd
de koffie en doe zonodig
op tijd een klein dutje. Dat
houdt u fit, hetgeen voor
veilig besturen onmisbaar
is. Laat het voldoen aan de
wettelijke bepalingen en de
beleefdheidsnormen u geen
last maar een lust zijn.
Doe gewoon. Dat wil zeg
gen, normaal. Niet te snel,
niet te langzaam, niet te
ruim, niet te bekrompen,
niet te overmoedig.
En vooral ook: niet te
breed. Gun een ander ook
een plaatsje, ook bij het
parkeren.
Wees voorzichtig en neem
geen risico’s, gedraag u be
schaafd en wees hulpvaar
dig. Dat doende mag u
hopen op wat wij u wensen:
Uiterst vitaal na deze lange schooltijd,
wist de heer Binnekade ook bij de recep
tie welke door het bestuur hem en zijn
familie aangeboden werd, de vele oud-
leerlingen en oudcollega’s lange tijd ge
amuseerd bezig met persoonlijke herin
neringen, zoals over mej. Broer, met wie
hij twintig jaar had samengewerkt en het
erelid van de school, heer C. Graafland,
waarbij frappante belevenissen werden
opgerakeld. Het was een gemoedelijke
Het schooljaar is door de
leerlingen van de Jan Ligt-
hartschool donderdagmid
dag op bijzonder feestelijke
wijze uitgeluid. Een ’song
festival’ met een heuse jury
en
cijfers gaf de scholieren
gelegenheid hun muzikale
talenten te demonstreren.
Het werd helemaal echt met
microfoons versterkt en
met piano of platenspeler
begeleid. Uit alle klassen
werden solo’s, duo’s of
groepnummers ten gehore
gebracht. De heer Koegler,
het hoofd van de school,
had de leiding van het
Bijna 90% van de ondervraagden ziet
het verkeersprobleem groter worden, ter
wijl respectievelijk 80 en 70% de veront
reinigingen en de geluidshinder zien toe
nemen. Als reden van het groter worden
van het verkeersprobleem wordt in de
eerste plaats het teveel aan auto’s ge
noemd, daarna het tekort aan wegen.
Een van de vragen luidde ook hoe men
zelf een oplossing voor de toekomstige
verkeersproblemen ziet. Opvallend is dat
52% een oplossing ziet in zowel meer en
beter openbaar vervoer als in meer en
betere wegen. Voor alleen beter openbaar
vervoer spreekt 21% zich uit en voor
standers van vooral betere wegen vormen
tezamen 26%.
Het beschikbaar stellen van een kre
diet van 13.500 voor het slopen van
drie krotten aan de Kerkwe.g stuitte
op onoverkomelijke bezwaren van
D66. De twee democraten wilden de
huisjes zien opgeknapt en vervol
gens beschikbaar gesteld zien aan
de ongeorganiseerde jeugd van Wad
dinxveen, die zcih onlangs per brief
in het Weekblad voor Waddinxveen
over het gebrek aan accommodatie
beklaagden.
Burgemeester Van der Hooft las de
lijst met gebreken voor die in de
krotten waren ontdekt. ”Een beetje
opknappen kost al 30.000”, deelde
hij mee. Ook liet de burgemeester
weten dat aan de jongeren die niet
bij het jeugd- en jongerencentrum
De Bonkelaar willen horen - ”Dat
is hun goed recht” - een stuk grond
gratis ter beschikking was gesteld,
waarop zij dan zelf een houten bouw
werk kunnen neerzetten. Dit terrein
ligt in het industrieterrein Zuidka-
de. ”Een ideale omgeving, want ze
kunnen daar net zoveel lawaai ma
ken als ze zelf willen, zonder dat
iemand er last van heeft,” zo zei de
burgemeester.
De heer De Lijster zei het te betreu
ren dat er nu twee jeugdcentra zul-
Het overgrote deel van de Neder
landse bevolking vindt dat de over
heid voor een goed wegennet moet
zorgen, maar men vindt tegelijkertijd
dat diezelfde overheid een zodanig
beleid moet voeren dat er in gelijke
mate ruimte is voor verbetering van
het openbaar vervoer. De meerder
heid blijkt geen bezwaar te hebben
tegen hogere lasten voor de gemeen
schap, hogere belastingen dus, om
die beide doelen te bereiken.
Deze conclusies kunnen worden getrok
ken uit een opinieonderzoek dat werd
uitgevoerd door het adviesbureau Van
den Broecke in opdracht van NS en
KNVTO, de Koninklijke Nederlandse
Vereniging van Transport Ondernemin
gen. Die opdracht was allereerst na te
gaan hoe de gemiddelde Nederlander
denkt over de funktie die het openbaar
vervoer in de toekomst moet vervullen.
De eerste vraag luidde wat in de ogen van
de geënqueteerden de belangrijkste pro
blemen zijn waar ons land in de komende
jaren mee te maken zal krijgen.
Het probleem dat het meest werd ge
noemd is milieubederf (53%), waarbij
nog de geluidshinder (5%) moet worden
opgeteld. Economische en sociale proble
men delen met de verkeersproblemen de
tweede plaats met elk ongeveer 37
Het verkeer springt er zeer duidelijk
uit als eerste probleem in antwoord op
de vraag: „Wilt u van elk van de proble
men vertellen of u denkt dat dat probleem
in de komende jaren groter of kleiner zal
worden?”.
I
dat de overheid op dit ogenblik te weinig
aan beide problemen doet. Men verlangt
dan ook in de toekomst meer overheids
zorg voor vervoer en verkeer.
Op de vraag hoe men de financiering
van al die dure wensen geregeld wil zien,
zeggen degenen die van het openbaar ver
voer gebruik plegen te maken, dat die
rekening maar aan de heren autobezitters
moet worden gepresenteerd. Omgekeerd
meent de automobilist dat de gebruiker
van het openbaar vervoer zelf maar een
hogere prijs moet betalen, als hij vindt
dat datzelfde openbaar vervoer moet
worden uitgebreid en verbeterd. Men is
er overigens op tegen om te bezuinigen
op de aanleg van autowegen en men ac
cepteert vrij unaniem hogere belastingen
ter verdeling over beide ’’probleem
gebieden”.
plein de kanshebbers druk
besproken. Er werd fris
drank gepresenteerd voor
de inspiratie!
’Brand in Mokum’, ’De kop Ringelenstein.
van de kat’, ’Micky Mouse’, En de derde prijzen gingen
’Aan de oevers van de
Rotte’, ’Poesje zit in ’t
zonnetje’, ’Op de markt’,
’Achter ons huis’, ’De poe-
Er was in de Koningin Juliana-
school aan de Peter Zuidlaan don
derdag iets bijzonders aan de hand.
Leerlingen en personeel beijverden
zich om de laatste schooldag voor
meester C. Binnekade tot een onver
getelijk gebeuren te maken. Deze
leerkracht heeft zich in de ruim veer
tig jaren waaraan hij aan deze
school was verbonden een unieke
plaats verworven.
Altijd actief en met gevoel voor humor
kreeg hij een vaste plaats in het school
leven. In al die tijd was de heer Binne
kade slechts een dag absent wegens ziek
te.
Geboren in Koudekerk, was hij 2lh
jaar in Leimuiden als onderwijzer werk
zaam toen Waddinxveen hem riep op 1
januari 1931 en hij als jong onderwijzer
aan de Koningin Julianaschool aan de
Kerkweg onder de heer Van Dam zijn
loopbaan aanving. Sindsdien heeft hij
nog ’’gediend” onder R. Zuidema, H.
Postma, H. de Boer en nu enkèle jaren
bij de heer P. Spijer. Nimmer heeft hij
het ’hoofd’schap geambieerd, hoewel zijn
eigenschappen hem daar stellig ’geknipt’
voor maakten.
De laatste schooldag was voor de schei
dende leerkracht een duidelijk bewijs
hoezeer hij werd gewaardeerd. Het was
de hele dag ’feest’ en voor de leerlingen
van alle klassen extra feest, want meester
Binnekade vertelde en hij is een geboren
verteller. Ook werd een film vertoond en
versnaperingen rondgedeeld.
Het resterend gedeelte van de geënquê
teerden (52%) kiest voor de oplossing
van het verkeersvraagstuk met zich uit te
spreken voor zowel meer en beter open
baar vervoer als meer en betere wegen.
In totaal dus slechts geringe verschillen
in voorkeur.
Bepaald dus een welwillende uitkomst,
zo concludeert het rapport, die voor geen
van beide technieken een veroordeling
inhoudt en die voor het openbaar ver
voer nog meer betekenis krijgt als men
bedenkt dat 60% van de ondervraagden
uit een autobezittend gezin komt.
De meningen over wat de overheid op
dit moment doet voor betere wegen en
beter openbaar vervoer, lopen duidelijk
parallel. De meerderheid is van mening
27e jaargang nr 1242
Donderdag 1 juli 1971
Uitgave Drukkerij Veldwijk NV
Direktie J. B. Veldwijk
RedaktieC. J. M. R. v.d. Bas
Exploitatie F. van Kempen
Redaktie-adres
Mauritsstraat 1, Moerkapelle,
telefoon (01793) 520
(op werkdagen na 19 uur)
Advertentie-af deling
Oranjelaan 9, Waddinxveen,
postbus 66, telefoon (01828) 4788
Klachten bezorging
Prinses Margrietstraat 21,
Waddinxveen, tel. (01828) 3088
Abonnementsprijs
2,67 per kwartaal bij vooruit
betaling; postabonnementen 7,35
per half jaar binnen verspreidings
gebied en 12,35 per half jaar voor
overig Nederland. Alle prijzen
exclusief incassokosten
De nota (al in het Weekblad gepu
bliceerd) van VOO over de splitsing
van de Klaas de Vriesschool lever
de een positieve reaktie op van wet
houder P. Lips. Hij zegde toe dat de
cijfers zeer snel zouden worden be
studeerd en dat de raad, indien no
dig, wellicht een spoedvergadering
zal moeten houden om tot de stich
ting van een vijfde openbare school
in Waddinxveen te komen. Tk ben
ervan overtuigd dat er een oplos
sing moet komen.” aldus de wet
houder.
De heer H. P. Barth (D66) maakte
melding van het feit dat de ge
meente per 1 augustus alle houten
noodlokalen weer nodig zal hebben.
’’Jammer voor het Gepensioneerden
Atelier, net nu er voor hun finan
ciële problemen een oplossing was,”
zei hij. Wethouder H. Huizer was
met deze opmerking bijzonder in
zijn nopjes. ”Ik kan u meedelen dat
het voor 99-en-een-half procent ze
ker is dat ik een ander onderdak
heb gevonden voor het Bejaarden
Atelier,” verklaarde hij troimfante-
Hjk.
De raad voteerde 4600 voor een
zeebrapad met stoplichten bij het
zwembad De Sniep, wat de heer
Barth een vraag ontlokte over de
plannen voor verkeerslichten bij het
kruispunt Kerkweg-Juliana van
Stolberglaan en bij het Koningin
Wilhelmiaplein. Burgemeester C. A.
van der Hooft liet weten dat met
betrekking tot de afsluiting van de
Kerkweg tegenover de winkelgalerij
Passage binnenkort meer kan wor
den gezegd.
De heer M. Boere (PvdA) wilde om
wille van de flexibiliteit een gepro
grammeerde stoplicht-installatie bij
het zwembad, zodat in minder druk
ke tijden de wachttijden voor de di
verse verkeersstromen kunnen
worden aangepast. De heer Van Vlo
ten (D66) wees op de noodzaak v.an
een beveiligd zebrapad over de Beêt-
hovenlaan in Groenswaard. Wethou.
der Kroes (”A1 deze dingen zijn
door de wijkverwarming wat in ’t
slop gebleven”) zegde toe de sugges
ties te zullen onderzoeken.
meer dan normale voor- ,••••- -
zichtigheid dient te worden van het voertuig
betracht. Niet alleen door --
de vakantie-ganger, maar
door alle weggebruikers,
De straatverlichtingen zullen in het
vervolg ’s nachts blijven branden,
wat de gemeente duizend gulden per
wijk 500 voor de Bomenwijk)
gaat kosten. Een bedrag van 23.000
werd bestemd voor verbetering van
de verlichting van een stuk leplaan
van de Dorpstraat tot aan de Eiken
laan.
De raad stelde vast dat de elektrici-
teitstarieven voor kleinverbruikers
met een halve cent per kilowatt-uur
zullen worden verhoogd met ingang
van periode 3 van 1971.
Bij het vaststellen van een aantal
bedragen voor onderwijs oogstte de
heer P. de Lijster (AR) bijval met
een opmerking over het uitblijven
van maatregelen om de - succesvol
gebleken ideeën van de speelleer-
klas bij het basisonderwijs ook door
de voeren in de latere klassen.
De speelleerklas van de Theo Thijs,
senschool krijgt 3150 voor het aan
schaffen van leer- en hulpmiddelen.
De Koningin Julianaschool kan, ge
zien de stijging van het aantal leer
lingen de laatste tijd voor 1200
nieuw meubilair kopen. Nieuwe,
verrijdbare kasten voor de Willem
van Oranjeschool gaan 3900 kos
ten. Dezelfde school krijgt - ook voor
een speelleerklas - 3100 om ma
teriaal en leermiddelen te kunnen
bekostigen.
tenslotte naar Petra Bothof
met Oscar Goldstein van
klas 2. Van klas 3 wonnen
Peter den Haan, met ’Aan
del en de kater’, ’Bergen op de oevers van de Rotte’ en
Zoom’ waren enkele num-
geheel. Andere leerkrachten mers van het zeer gevari-
J-J-*- eerde repertoire. Eindelijk
kon de uitslag van deze
’prijzenslag’ worden bekend De leraren, die ook een
gemaakt, maar de doodse
stilte, die werd gevraagd,
voor moeders en een enkele ontbrak nog al eens.
vader werden vertolkt.
Applaus volgde op elk
nummer en een luid hoera
Toussaint, van klas 4 ’Syl
via en Vera’ en van klas 5
Anneke Bootsma met ’Ice’.
De tweede prijs werd ge
wonnen door Margriet van
klas 1van klas 3 door
bordjes met waarderings- pauze werden op het school- Rietje Verwey en Jan
Noorlander, van klas 3
eveneens door Robbie Tol
en van klas 5 Sylvia van
Gelooven met Wilma van
gangbare snelheid aanr
waag u niet aan onnodig en
gevaarlijk inhalen of zig
zaggen van de ene file in de
andere. Stop na elke paar
Een gemeenschappelijke regeling
met Boskoop over het Bospark ten
noorden van Vondelwijk en Groens
waard deed de heer Barth opmerken
dat het, gezien de afwezigheid van
geld, wel erg lang zou kunnen gaan
duren voordat er sprake kan zijn van
een bos. Hij vroeg om aandacht voor
de gedachten die recent door een
bioloog naar voren zijn gebracht
over een ’zelfreinigende’ flora. ”Ik
vind ook dat we wegen moeten zoe
ken om de mensen zoveel mogelijk
bij plannen maken te betrekken.
Dat wordt de enige manier om er
iets van te maken, zo zei de ’groe
ne’ fraktieleider.
Hij doelde hierbij ook op de moge
lijkheid van een financiële bijdrage
van de bewoners van de nieuwe wij
ken. Burgemeester Van der Hooft
was erg ingenomen met deze sug
gestie en zegde alle medewerking
len komen. De heer A. H. van Gent
(PvdA) schaarde zich achter de bur
gemeester door te verklaren dat het
opknappen van de huisjes aan de
Kerkweg de jongelui geen steek
verder zou helpen. D66 was met al
deze uitleg echter niet tevreden en
stemde toch tegen de sloop.
De raad verkocht voor 188.000
grond aan Hageman’s Reklamedien-
sten uit Benthuizen die aan de Mer-
curiusweg een nieuw bedrijf gaat
vestigen, waar ca. vijftien menden
zullen werken. Dit verpakkingsbe
drijf maakt ook gebruik van de
dienst van ca. 50 thuiswerkers.
TI