Deelnemers Sint Nicolaas aktie 1971 Sinterklaasfeest had een heidense oorsprong 7 e ginds komt de stoom Sinterklaas nog springlevend Wodan Gemeentewapens en Sï’a Sint is 1721 jaar oud Wodan-feest Bisschop Den Haag Amsterdam maken. Het had meer te maken met de vrijgevigheid van de prins van Oranje, die nogal eens een „verte- HENEGOUWERWEG HEIDENSE gewoonten en prak tijken zijn dus per definitie in het christendom ingebouwd. Ook de protestanten hebben daar na de Hervorming weinig aan kunnen ver anderen. De katholieken kregen na tuurlijk de schuld (’’paapse super stitie”) en vele dominees hebben St. Nicolaas, St. Maarten, Vastenavond enz. daarom fel bestreden, maar de heilige Nicolaas heeft hen allemaal glansrijk overleefd. En toch heeft de sint ook duidelijk een heidense oor sprong, de Germaanse christenen konden hem in elk geval goed ge- EIKENLAAN ST. NICOLAAS zal zich overi gens zelf nooit bewust zijn geweest van het feit dat men hem zou gebrui ken om een oud, heidens gebruik voort te zetten. Nicolaas werd om streeks het jaar 250 te Patras in Klein-Azië geboren. Hij was een rijk man, maar altijd bereid om anderen te laten delen in zijn rijkdom. Hij schijnt vooral een weldoener voor bruiken om hun Wodan-feest, dat eveneens begin december werd ge houden, op passende wijze te ver vangen. KANAALSTRAAT ZUIDKADE PIET HEINSTRAAT BRUGWEG ORANJELAAN KON. WILHELMINAPLEIN Slechts één vraag rest: Wat heeft het Sinterklaasfeest dan eigenlijk met Spanje te maken? Er is maar één antwoord: niets. kinderen geweest te zijn en er waren trouwens nog veel meer legendes over hem in omloop. Zo zou hij veel jonge meisjes aan een man hebben geholpen (in dat op zicht presteert de Sint tegenwoordig maar weinig meer) en de slavinnen vonden ’s ochtends gouden appels in hun schoentjes, een daad die ook aan Nicolaas werd toegeschreven. Een heel aimabel man dus, deze Nico laas. Geen wonder dat de kerk zijn goede werken honoreerde met een bisschopsmijter. Hij werd bisschop van Myra en stierf in 313, in de maand december (de zesde!). dan op gulle wijze onthaald. Althans dat is de bedoeling. In weer andere dorpen gaat de jeugd rond om bij de inwoners lied jes te zingen om daarna snoepgoed of wat los geld te krijgen. Na de reformatie werd hier en daar een grootscheepse aanval ge daan op het Sinterklaasfeest. In Arn hem werd het zelfs verboden om in het begin van december thuis specu laas te bakken! In verschillende plaatsen werd de traditionele Sinter- klaasmarkt eveneens „in de hoek ge zet.” Weer ergens anders mocht geen Sinterklaasachtig snoepgoed zoals pepernoten verkocht worden. Veel hebben die verboden echter niet uit gehaald. Het Sinterklaasfeest werd steeds gevierd. De kinderziel bleek machtiger dan puriteinen meenden. Ook de wetenschap heeft zich van Sinterklaas meester gemaakt. In 1949 schreef de psycholoog prof. Dr. A. de Groot een boek onder de titel „Sint Nicolaas, patroon der liefde”. Enkele jaren geleden werd dit boek in het Engels vertaald en in Londen uitgegeven onder de wijdlopende titel: „Saint Nicholas, a psychonaly- tic study of his history and myth”. Drie jaar geleden was Sint Nico laas zelfs wereldnieuws. In een pers bericht van United Press Internatio nal werd namelijk vermeld, dat het gebeente van de heilige Nicolaas van het Italiaanse Bari naar de Sint Ni- colaaskathedraal in het Griekse plaatsje Volos gebracht zou worden. De bisschop van Myra gaf aldus zijn bijdrage aan de oekumenische her- enigiging van de Oosterse en Wester se Christelijke kerken. De goede man zal daarvan wel nooit gedroomd hebben. Evenmin zal hij weet heb ben gehad van de trouwe schare vol gelingen, die jaarlijks in het natte en koude Nederland zijn verjaardag op zo’n merkwaardige wijze vieren. SNIEPWEG JAN DORREKENSKADE NOORDEINDE GROENSVOORDE STATIONSSTRAAT JAN DORREKENSKADE BURG. TROOSTSTRAAT NESSE BEATRIXLAAN BREDEROLAAN IN HET UTRECHTSE plaatsje Odijk staat een herberg met een bij zonder mooi uithangbord. Het stelt Sinterklaas voor met de drie kinde ren in een tobbe. Ofschoon de ge meente geen offcieel erkend wapen bezit staat de heilige kindervriend toch op het zegel van de heerlijkheid Odijk. In de Brabantse plaatsen Valkens- waard en Haps prijkt Sinterklaas in vol ornaat met mijter en staf op het gemeentewapen. Dat is eveneens het geval in het gemeentewapen van de Limburgse Peelplaatsen Meyel en Heythuizen. In Friesland is zelfs een plaats naar hem genoemd: Sint Ni- colaasga. IEPLAAN VERMOEDELIJK zou Nicolaas allang vergeten zijn, wanneer de Germanen hem niet zo nodig hadden gehad om aan één van hun oudste gebruiken een christelijk tintje te geven. Want lang vóór Sint Nicolaas reed de Germaanse god Wodan op zijn achtpotige schimmel Sleipnir door het luchtruim, gekleed in een wijde mantel en zijn stok in de hand. Wodan kwam begin december, al dus geloofden de Germanen, uit de onderwereld en joeg de storm over het land. Om hem gunstig te stem men legde men offers van koren en vruchten onder de schoorsteen. Op die manier hoopten de Germanen Wodan te bewegen hun een goede oogst te bezorgen. Toen Paus Gregorius in het jaar 601 de heidense gebruiken verbood, maar aanpassing van deze gebruiken aan de christelijke leer toeliet, werd de Wodanverering vervangen door het St. Nicolaas-feest. Maar de ge bruiken bleven vrijwel dezelfde. De schimmel werd niet afgeschaft en de dodengeesten die Wodan over het land joeg werden gepersonifieerd in de figuur van Zwarte Piet, die de roede hanteert. NEDERLAND HEET in weerwil van de toenemende onkerkelijkheid nog steeds een christelijk land. Maar het leven, geloven en denken, de ze den en de feesten van ons volk zijn veelal niet uit het christendom te verklaren. Dat geldt ook voor het St. Nicolaasfeest, dat in feite een over blijfsel is uit een vroegere heidense Germaanse periode. Niet voor niets hebben calvinistische predikanten in het verleden, zij het zonder enig suk- ses, dit feest bestreden als een „dui velse afleiding van de ware gods dienst”. VROEGER KENDE Den Haag het Sint Nicolaasgasthuis. Het werd in 1355 gesticht door Albrecht van Beieren. Na de afbraak bleef de naam voortbestaan in de nieuwe be huizing aan de Amsterdamse Veer kade in Den Haag. De deuromlijs- ting van dit pand is afkomstig van het oorspronkelijke Sint Nicolaas gasthuis, dat in 1904 werd gesloopt. In het Haagse gemeentearchief bevinden zich nog een aantal Sint Nicolaasalmanakken. Vroeger was het de gewoonte om rond 5 decem ber een dergelijke almanak ten ge schenke te geven aan vrienden en relaties. Den Haag heeft zelfs een Sint Nicolaasoproer gekend. Maar dat RONDOM het feest van Sinter klaas zingen kinderen. Weliswaar zijn de meeste van deze liedjes wat I kreupel van rijm, maar dat heeft nimmer de dolle pret kunnen druk ken. We zullen er een aantal onder de loep nemen. Omdat men hier in het mistige j Nederland wil, dat Sinterklaas - ove rigens om onverklaarbare redenen - uit het zonnige Spanje komt, spelen I sinaasappelen een belangrijke rol in diverseSinterklaasliedjes. „Sint Niklaes van Tolentuyn Breng mee wat lekkerding Lekkerding van Spanje Drie appelkens van Oranje.” De Amsterdammers, chauvinistisch I als ze zijn, zingen bij deze appeltjes I in adem door meteen over hun stad. „Sinterklaas, goedheilig man Trekje beste taberd an Rijd er mee naar Amsterdam Van Amsterdam naar Spanje Appeltjes van oranje.” De goed vaderlandse gewoonte om in december de kinderen hun schoen- tjes bij de schoorsteen te laten zet ten wordt natuurlijk ook bezongen. „Sinte Niklaas capoentje Bringde wat in mijn schoentjen Een appelken of een citroentjen.” Merkwaardig is, dat in al deze lied jes om een appeltje gevraagd wordt! De tandartsen zullen er beslist ver heugd over zijn. Toch is zoetigheid ook niet te versmaden. Getuige de tekst van het volgende fragmentje waarin ook de bekende schoorsteen een rol speelt. „Sint Niklaas, dou goede bloed! Geef me een zakje vol suikergoed Niet te veel en niet te min Smijt het maar de schoorsteen in.” Als patroon van de zeevarenden wordt Sinterklaas ook bezongen. Hoewel men het de bonkige zeelui van vroeger niet aanziet zijn er toch verschillende liederen bewaard ge bleven op een kinderlijke tekst. „Wij zullen ons scheepkens [wel stieren Als over de wilde zee Al op Sinterklaas manieren.” DORPSTRAAT IN SOMMIGE STREKEN van ons land viert men het Sinterklaas feest op een andere wijze dan wij ge wend zijn. Op de avond van 5 de cember verschijnen op Schiermon nikoog de z.g. „klozems”, een ver bastering van het woord „Klaas- l o Oom”. Spookachtig uitgedoste jon- heeft niets met de vijfde december te gens gaan dan gemaskerd en ram melend met kettingen en bussen de eilandbewoners binnen. Zij worden ZOWEL de Germaanse als de klassieke (Grieks-Romaanse) be schaving hebben een belangrijke bij drage geleverd tot onze zogenaamde christelijke kuituur. Met name de Germaanse godsdienst liet zich door het christendom niet zomaar terzij de schuiven. Na de bekering van de Germanen tot het christendom gin gen de Germaanse feesten gewoon door, totdat paus Gregorius de Grote in het begin van de zevende eeuw in arremoede besloot de heidense feesten maar in christelijke feesten te veranderen. Kennelijk durfde hij de mensen hun feesten niet te ont nemen. Maar als ze met een christe lijk sausje werden overgoten, was de kerk bereid hier genoegen mee te nemen. Zo kan de heiligenverering niet los worden gezien van de godenverering, die zo kenmerkend was voor het godsdienstige leven van de Germa nen en ook allerlei traditionele fees ten als bijvoorbeeld Sint Maarten vertonen typische mytische (lees Germaanse) trekken. AM. VAN SOLMSTRAAT DE AVOND waarop de maan door de bomen schijnt en waarop de makkers hun wild geraas staken komt dichterbij. De stoomboot hebben wij weer ginds uit Spanje zien komen en het paardje huppelde nog im mer over het dek. Nog een paar nachtjes slapen en het is dan weer zover. Het heerlijk avondje is dan geko men. Het is Sinterklaas. Sinterklaas! De folklore ron dom dit typisch Nederlandse feest is groot. En dan denken we hierbij nog niet eens aan het maken van rijmen en het in elkaar zetten van suprises. De liedjes, die aan Sinterklaas gewijd zijn moeten ontelbaar zijn. Veel zijn er zomaar ont staan. Maar er zijn er ook die van een zeer poëtische tekst voorzien zijn. Voor alles zijn het echter kinderliedjes. Andere vormen ring” weggaf waarbij drank rijkelijk stroomde en waarbij op het Binnen hof een groot vuurwerk werd afge stoken. Toen dat allemaal eens op hield kwam het volk in verzet. En hoe het feest van Sinterklaas in Amsterdam gevierd wordt weten we van de beelden, die jarenlang op de T.V. kwamen van de aankomst van Sinterklaas bij de naar zijn ge noemde kerk, vlak bij het Centraal Station. Trouwens, Sint Nicolaas is ook de patroon van onze hoofdstad. Sinterklaas is niet dood! Van stoomboot evolueerde hij naar straalvliegtuig. Van paard naar auto. Het boek van goed en kwaad zal misschien over enkele jaren vervan gen zijn door een ponskaart uit de computer. Maar ondanks moderne techniek, ondanks veranderingen in de wereld en in het denken van de mensen, de figuur van Sinterklaas zal blijven leven. Er zullen immers altijd kin deren zijn! WIM VAN BROECKHUIJSEN Eerst reed Wodan op een schimmel I J. Ulteé Geen zegels worden verstrekt op brood, melk en benzine. T. Bron BEETHOVENLAAN Fr. Versluis KERKWEG R. de Graaf H. B. van der Oest Nic. Vis Salon „Modem” P. Versloot A. van der Heiden I. C. de Graaff A. van Eeuwen Verbakel N.V. G. Huizer C. van Es Wijnjeterp Scheele H. van den Bor H. Voshol M. A. Dekker Fa. W. de Wit Zonen J. H. van Pinxteren Am. Moons A. van Ardenne C. Voshol C. de Bruin H. Cammeraat P. van der Starre G. P. Kraayestein Garage Boonstoppel D. A. de Vlaam Wijnhandel D. Kwaak A. van der Sloot C. A. Zwijgers D. Sonneveld K. van Tilburg Drogisterij van Mourik J. Kerver Fa. van der Linde Zn. Willem de Jong W. Groeneveld R. Boere J. F. Spruytenburg Wasserette van Kempen G. Kool H. C. Streng G. Visser Verzijden’s Wijnhandel C. van Es C. van Leeuwen W. van der Lee A. van der Heiden G. Huizer C. Koot A. van der Sluys (Vivo) T. de Vos Firma W. de Bas Zn. G. Bosman Wed. Kloosterman De Rooy’s Fotobedrijf Fa. H. M. de Wilde Zn. C. van der Zwaard Fa. A. Brouwer H. Koren J. Blok Mevr. Knuysting A. van Eeuwen G. van Ringelenstein A. R. van den Berg A. M. Smit J. van Triet Fa. W. de Bas Zn. P. C. van Beest D. Verwey A. Kerver Drogisterij van Mourik G. van Ringelenstein J.Tol P. van Erk L. Markus C. Borg Wiertsema Woutersen Gebr. Kooyman Kranenburg de Bruin A. R. van den Berg R. van der Wal G. Lochmans Sjaak Noteboom Boekhandel Veldwijk N.V. Fa. J. H. Mulder Zn. Nic. Vis E. Vermey C. van Leeuwen J. G. Dool J. Hoogendoorn Fa. A. van der Krans J. C. Pol W. Neeleman J. Grit W. Roskam Van Willigen Firma de Rooy Nic. Sekeris Firma Knaapen Asscheman R. den Haag Wim Sekeris C. Kerver M. Heemskerk N.V. L. Wielaard Fa. van der Linde Zn. J. Jelsma D. Kool H. van Mourik W. Tijsterman Garage van Nielen J. Sonneveld L. de Waal W. J. Los Garage Kool Boekhandel Burger G. van Tilburg L. Verhoeff WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 18 NOVEMBER 1971 Jac. Hogendoom W. Tanis

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1971 | | pagina 15