Cantates van Bach KERSTTIPS van Al abonnee op de grootste krant Waddinxveen Hakobal Mishandel ze niet! HET KERSTDINER EN DE VERMAGERINGSKUUR Pagina 7 Lang verwaarloosd Meezingen Geen wijn! Het vlees Hors d’oeuvre Groenten Fantasie Het struikelblok De basis De soep R WEINIG VET, dat betekent: wei nig boter, geen vette jus, geen olie, geen room. Weinig koolhydraten be tekent: geen of slechts weinig aard appelen, rijst, brood en andere bak- kerijprodukten, geen suiker, dus geen snoeperijen. Zullen we met Kerstmis eerst een hors d’oeuvre sa menstellen? Dat kan als we afzien van enkele toevoegingen, die niet echt onmisbaar zijn. Laten we voor onze hors d’oeuvre bedenken, dat eiwit in zijn verschillende vormen is toegestaan. Vis mogen we daarvoor dus best gebruiken. Laat die vis dan alleen geen van het vet druipende paling zijn en liever ook geen zalm en laat er aan de sardines en aan de schaaldieren, zoals garnalen, kreef ten, oesters (of minder deftig: mos selen) geen mayonaise worden toe gevoegd. Er kan wel een blaadje sla, augurk, tomaat en wat gekookt ei bij worden gelegd en op die manier komt er toch nog een heel aardig voorgerecht uit de bus. DAARNA komt de soep. Nu niet iets uit pakjes nemen, maar zelf bouillon trekken van mager vlees. Die bouillon kunnen we als zodanig gebruiken, mét citroen, maar zonder beschuit. Aan onze soep mogen we niet te veel zout toevoegen, maar we mogen ze desgewenst wel kruiden met peper en geuriger maken met gehakte tuinkruiden. We mogen het vleesnat natuurlijk ook gebruiken als basis voor groentesoep. Geklopt ei kan worden toegevoegd en ook magere strooikaas. dan, vanzelfsprekend, rest ons het kopje koffie, dat gedurende de ver mageringskuur nooit suiker of room mag bevatten, maar wel een beetje melk, hetzij gewone, hetzij tapte. DE SACRALE CANTATES van Bach zijn ongetwijfeld een uiting van het vrome gemoed van de com ponist. Toch zou het onjuist zijn Bach af te schilderen als een dood ernstige conventionele man, die geen sprankeltje werelds besef in zijn per soonlijk leven toestaat. De meester heeft sommige van zijn kerkelijke cantates gewoon overgenomen uit profane werken,, voor het gebruik van dansvormen in sacrale composi ties is hij nooit teruggeschrokken. In de cantate ”Wir danken dir, Gott” heeft Bach bijvoorbeeld het preludi um uit een vioolsonate opgenomen en de cantate no. 65 begint met een opgewekte mars. Het sacrale en het profane gaan bij Bach hand in hand, maar storen elkaar nimmer. Ook het profane is uit God, zo zou de filosofie van Bach kunnen luiden. Zijn cantates zijn muzikale won deren, die in dit genre hun evenknie in de muziek niet kennen. Merk waardig dat vorige generaties zo wei nig belangstelling voor deze werken hebben getoond. Pas na de tweede wereldoorlog is de renaissance van Bach’s muziek begonnen en worden zijn cantates weer geregeld uitge voerd. Werken, die een helder licht werpen op Bach’s onuitputtelijke fantasie, zijn rijkdom aan stemmin gen en zijn mystieke bezonkenheid. IS DIT ALLES min of meer naar genoegen geregeld, dan blijft het voor de ware gastronomen heel erg jammer dat een glaasje wijn niet tot de feestvreugde mag bijdragen. Dat is natuurlijk nog een vervelende kwestie: ook geen aperitief en na af loop geen likeur, geen port en geen cognac. Alleen maar mineraalwater. Zo eindigen deze voorstellen voor de kerstmaaltijd toch nog in mineur, als men dat zo wil zien. Beter is het echter om het anders te bekijken. Een vermageringskuur is nu een maal geen pleziertje zolang je er mee bezig bent; dat plezier komt pas weer na een goede afloop, bijvoor beeld Bijvoorbeeld als op daar na volgende feestdagen de smoking weer past en de avondjapon een slank figuur nog extra mooi laat uit komen. VRUCHTEN uit blik moeten wel heel zorgvuldig uitgelekt zijn voor ze op tafel verschijnen. Trouwens het dessert vormt meestal een on overkomelijk struikelblok: het wordt te vet of te zoet of allebei. Een han dige kookster vervaardigt misschien een puddinkje van citroensap en ge latine, met een beetje saccharine in plaats van suiker, maar wordt dat echt lekker, nee. Dessertkaassoorten moeten zonder uitzondering worden geschrapt. Allerlei baksels: weg er mee. Wat vruchten, in bescheiden hoeveelheid, dat is eigenlijk het eni ge wat voor nagerecht overblijft. En MAAR GOED, laten we veron derstellen, dat het vermageringsdieet een beetje feestelijke uitbouw mag hebben op die dagen die nu eenmaal beroemd en berucht zijn om het werk dat er van de maaltijden wordt gemaakt. Alleen maar tevreden zijn met huiselijke gezelligheid, vrienden aan tafel en een stralende kerst boom in de nabijheid is immers niet iedereen gegeven. Als het voor de dikkerds dat tóch een feestmaal mag worden, is er een ietsje fantasie van de vrouw des huizes nodig gecom bineerd met veel verstandig overleg. AARDAPPELEN, rijst en mac- caroni zijn zetmeelspijzen, die uit sluitend voor nietdieethouders in aanmerking komen; groenten vor men in het vermageringsdieet de hoofdzaak. Als er schalen met ge mengde groenten op tafel komen is dat niet alleen een mooi gezicht, maar men kan dan van alles wat ne men zonder dieetfouten te begaan. Met compote is het moeilijker, die is meestal te zoet. Appelmoes, waar aan géén suiker is toegevoegd, is toe gestaan, maar zal niet iedereen sma ken. DE HOOFDSCHOTEL zal zeer wel uit mager vlees kunnen bestaan. Ossehaas bijvoorbeeld is wel duur, maar echt feestelijk. Wild of gevo gelte kan echter ook. Voor ons spe ciale menu kunnen we natuurlijk geen gebruik maken van een bijzon der vette poularde en ook niet van een ander gemest dier. Voor het bakken en braden is vanzelfspre kend boter nodig, maar daardoor ontstane jus kan niet als zodanig worden gebruikt; alleen het magere gedeelte daarvan komt in aanmer king. Daarom moet dit hoofdgerecht een dag van te voren worden klaar gemaakt, er is dan voldoende tijd voor afkoeling, waardoor het mage re deel van de jus kan worden af geschept. DE GRONDBEGINSELEN van het vermageringsdieet moeten na melijk gehandhaafd blijven, anders kon alle reeds gedane moeite wel eens geheel vergeefs geweest zijn. Dit betekent weinig calorieën in de vorm van vet en van koolhydraten, het betekent ook geen alcohol en geen zoete dranken. Ja, en wie dit leest en persoonlijk belang bij deze kwestie heeft zal nu wel diep zuchten en smadelijk lachen, omdat er naar zijn mening op die manier geen ordente lijk kerstdineetje samen te stellen is. LUTHER WAS heel wat ruimer van opvatting dan Calvijn op het punt van muziek tijdens de ere dienst. Alle muziek die naar zijn ge voelen niet in strijd was met Gods Woord mocht tijdens de dienst wor den uitgevoerd. Dat Luther een Duitser was, was in dit geval zeker van invloed. Ook vóór de hervor ming werd in de Duitse (en toen nog roomse) kerken de volkszang inten sief beoefend in de vorm van hym- nes en dergelijke. De Duitsers hielden nou eenmaal van zingen. Overigens werden deze geestelijke gezangen veelal in het Latijn gezongen. Op gezag van Lu ther werden deze gezangen in de DE KERKCANTATE was een meerstemmig zangstuk, waarvan de tekst dezelfde inhoud had als die van de preek. Ze gold als een voorberei ding tot de kanselrede. Sommige van Bach’s cantates zijn geschreven voor een of meer solostemmen en orkest, maar in het merendeel van zijn ker kelijke cantates is ruime plaats inge ruimd voor het koor. In deze koorcantates vormt het koraal een uiterst belangrijk ele ment, evenals trouwens in de grote passiemuziek van de Leipziger can tor. Het koraal is een evangelisch kerklied, de schepping van de Duitse hervormer Maarten Luther. (Het beroemde koraal ”Ein feste Burg ist unser Gott” is van Luther). De f unk- tie van het koraal was, dat God’s woord ook door het gezang tot de gelovigen zou doordringen. Het koraal werd in Bach’s tijd dan ook door de gehele gemeente mee gezongen. Op die manier kreeg de gemeente een aktief aandeel in de liturgie toebedeeld. Hiermee onder scheidde Luther’s Evangelische kerk zich duidelijk van de rooms-katho lieke kerk en van de volgelingen van Calvijn. In de r.k. kerk werd de sacrale zang toevertrouwd aan een koor. Die traditie bestaat al vanaf het be gin der zevende eeuw. En Calvijn duldde wel gemeentezang in de kerk, maar uitsluitend psalmgezang. volkstaal bewerkt. De volkstaal werd trouwens de kerktaal. De ge meente kon dus de koralen uit de cantates meezingen en de uitvoering van de solopartijen werd toever trouwd aan ’’geschoolde” zangers en zangeressen. De tekst van sommige cantates is ontleend aan bijbeltek sten (letterlijk of geparafraseerd), andere zijn gebaseerd op de strofen van een kerklied. Bach’s mooiste cantates en andere kerkelijke werken ontstonden na 1723, in welk jaar hij werd benoemd tot cantor van de Thomas-Kirche in Leipzig. Hij moest in deze funktie ’’muziek leveren” en kreeg daarvoor ook veel vrije tijd (hij gaf slechts 18 uur per week les). OMSTREEKS de kerstdagen zullen in verschillende plaatsen weer de zes Bach-cantates worden uitgevoerd, die de componist zelf heeft samengevoegd tot één groot werk, het Weihnachts- oratorium. Johann Sebastian Bach heeft het niet bij deze zes zangstukken gelaten. Hij componeerde honderden cantates, die een onuitputtelijke schat aan kerkmuziek bevatten en daarnaast nog talloze z.g. wereldse cantates, die niet op een liturgische tekst zijn gebaseerd. Bach schreef zijn cantates ambtshalve, nl. als can tor van de Lutherse kerk, maar niettemin drukte hij het stempel van zijn genie op deze ’’gelegenheidswerken”. WIE EEN vermageringskuur doet en ontzettend veel van lekker eten houdt (een combinatie die nogal eens wordt gezien) heeft het met Kerstmis en de daaropvolgende feestdagen verschrikke lijk moeilijk. Daarin verschilt hij of zij dan natuurlijk niet met lijders aan diabetes of aan verhoogde bloeddruk, die zich even eens beperkingen in hun voeding moeten opleggen. Wat hij of zij op deze zieken vóór heeft is, dat de beperkingen slechts van tijde lijke aard zijn, terwijl bedoelde patiënten er steeds mee door moe ten gaan. Helemaal waar is dit laatste misschien weer niet, want iemand die neiging tot dik worden heeft zal er goed aan doen ook na een bevredigend resultaat van een vermageringskuur steeds sober te blijven eten! Ja, je staat er eigenlijk niet elke dag zo bij stil, maar toch’t doet ons wat dat onze krant elke week bij negen van de tien Waddinxveense gezinnen in de bus valt. Over die negen gezinnen willen we ’t nu niet hebben (behalve dan dat we ’t erg fijn vinden ze erbij te hebben). Nee, het gaat ons nu om u, die ene abonnee (op elke tien) die we nog missen. Wij denken namelijk dat we voor die 3,10 per kwartaal best een aardige krant maken. En negen van uw buren vinden dat ook, anders zouden we niet de grootste zijn geworden. O, u wilt helemaal geen abonnee zijn op de grootste krant van Wad dinxveen. Wel, dan kunnen wij zaken doen. Het Weekblad voor Wad dinxveen is namelijk ook de kleinste krant van Waddinxveen. Leg uw dagblad er maar eens naast. Vul dan wel even eerst deze bon in, an ders hébt u helemaal geen Weekblad om te vergelijken. Week kaarsvet van metaal af in kokend water. Ga vooral niet krabben met een scherp voorwerp. U zult dan zeker krassen maken. Kaarsvet op stof kunt u het beste verwijderen door de stof tussen twee lagen grauw papier te leggen en dan met een warme bout strijken. Telkens een schone plek van het papier nemen. Kaarsvet op hout moet worden afgekrabd, maar wel heel voorzichtig. Om al dit ongemak van vlekken door afdruipend kaarsvet te voorkomen gebruikt u het beste een bobèche. Dit is een bijna plat metalen of glazen schoteltje met een gat in het midden dat op de kandelaar rust en waar de kaars precies in past. Wilt u dit jaar niet wéér alle kerstkaarten die u ontvangt, op een boeken kast ten toon stellen? Maakt u dan van een vrolijk, rood lapje een brievenhanger, die u in de kamer aan de muur hangt. Het mooiste is natuurlijk als u dit hangertje met een kerstmotiefe versiert. Hebt u nu geen tijd meer voor borduren, houdt dit dan wel in gedachten voor de nog komende lange winteravonden, maar prik nu een takje dennegroen op de brievenhanger vast. Of bevestig er een paar glinsterende kerst- versierinkjes aan. Een schellekoord is een fel begeerd handwerk. Voor kerstmis kunt u een speciaal kerst-schellekoord maken van rode, gemakkelijk af te tellen stof. Kerstmotiefjes genoeg in de handwerkboekjes. Of u koopt een voorgetekend exemplaar. Bent u niet zo handwerkerig of ontbreekt u de tijd in deze drukke maand, versier dan uw schellekoord met ver schillende kerstzaken als takjes, een kransje, snoezige kerstmannetjes of engeltjes. Door het zoompje aan de bovenkant kunt u een bamboe stokje steken of een dun latje. Aan de uiteinden kunt u een hang- koordje bevestigen. De onderkant kunt u in een punt laten uitlopen en al of niet van een kwast voorzien. Wilt u de feesttafel dekken met een speciale kerstloper? Bekijkt u dan eerst even uw servies om te zien welke kleur u het beste kan kiezen. Zal rood wat te fel staan, dan kunt u nog wit of lichtgroen nemen. Het zelfde geld als u met place-mats dekt. Een glazen fles, vaas of bokaal vol glinsterende kerstballen en kerstballetjes is een bijzonder aardige kerstversiering. Versier niet alleen uw woonkamer met dennegroen. Hang ook eens een tak in de gang, of een tak met een paar glinsterballen er aan, aan de trap leuning. Een eenvoudige versiering aan de voordeur is ook weer eens iets anders, ’t Staat vriendelijk en uitnodigend. Gooi resten kaarsvet en niet goed opgebrande kaarsen niet weg. U kunt dit smelten in een groenteblikje. Daarna giet u het in een lege plastic fles van b.v. een afwasmiddel. Nu laat u er een lont in zakken. Zodra het kaarsvet gestold is kunt u het plastic omhulsel wegsnijden en u hebt weer een kaars die vele uren kan branden. De lonten zijn in de meeste drogisterijen wel verkrijgbaar. Het kerstfeest werd niet altijd op 25 december gevierd, maar pas sinds de vierde eeuw. Het staat niet vast dat Christus op 25 december werd geboren. Het kerst feest werd op 25 december gesteld, ter kerstening van het heidense feest van de onoverwinnelijke zon. De helft van onze aarde viert het kerstfeest niet in de winter, maar in het hartje van de zomer, dat is het zuidelijk halfrond. Het gebruik van hulst is reeds zeer oud, de Romeinen gebruikten het reeds bij de viering van hun feesten ter ere van de stad Saturnus. De mistletoe is geen Engelse import, maar de oernederlandse maretak. Dat jonge meisjes onder de mistletoe gekust mogen worden dateert uit vroe gere tijden, toen men geloofde dat de maretak in bewaring gegeven was aan de godin van de liefde. De kerstboom kwam het eerst in zwang in de Elzas in het begin van de 17de eeuw. Als voorloper van de kerstboom worden beschouwd de groen geverfde houten pyramidevormige stellages welke in het midden van de vorige eeuw nog verkocht werden op de kerstmarkt in Berlijn. Onze kerstboom is geen denneboom, maar een spar, en wel een fijnspar. Uit Zweden stamt het gebruik kaarsen aan de takken van de kerstboom te bevestigen. In 1825 gaf een Duitse tekenaar gestalte aan ’t kerstmannetje. In Noord- Amerika geloven de kinderen dat het kerstmannetje Sinterklaas heet en met cadeautjes door de schoorsteen binnenkomt. In Zweden worden tijdens de kerstdagen bokken, gemaakt van stro in huis neergezet, terwijl in dat land het ook gebruikelijk is niet alleen kaarsen in de kerstboom te bevestigen, maar ze ook op het hoofd te dragen. In Twente is het gebruikelijk omstreeks de kerstdagen op de midwinter hoorns te blazen. Aan kinderen die op kerstmis geboren werden, schreef men volgens het volksgeloof de gave van voorspelling toe. Vondel dichtte het bekende ”O Kerstnacht, schoner dan de dagen. Hoe kan Herodes ’t licht verdragen. Dat in de duisternissen blikt?” Dat is niet sportief en ook niet doel treffend voor iemand die zo dol graag zijn dikte wilde kwijtraken. Daarom: niet mopperen en toch maar proberen. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 16 DECEMBER 1971 Naam: Adres: Woonplaats: Betaling: overschrijving op giro 47062 Bank: Coöp. Raiffeisenbank Waddinxveen (Doorhalen wat niet gewenst wordt) I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I Ik abonneer mij op het WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN en wens een kwartaal-abonnement 3,10 excl. incassokosten) (er hoeft geen postzegel op) i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i In het gymnastieklokaal bij het Konin gin Wilhelminaplein vindt vrijdag weer een zg. Hakobal-dag plaats tussen teams uit de verschillende klassen van de Prof. Kohnstamm-mavo. Hakobal is een uit vinding van gymleraar J. Akkerhuis, die de sporten handbal en korfbal heeft ge- kombineerd tot deze nieuwe vorm. Het toernooi dat wordt gespeeld in twee pou les met vier deelnemende teams begint om negen uur. Elk jaar bereiken de Nederlandsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren uit alle delen van het land klachten, dat kleine dieren als bijv, pluimvee en konij nen, op vaak afschuwelijke wijze worden gedood. Er zijn gevallen bekend, dat ko nijnen levend gevild en ook dat kippen levend werden geplukt. Er zijn in ons land verschillende abat toirs, waar men voor zeer geringe prijs de dieren kan laten slachten, het vlees wordt dan ook nog door deskundigen ge keurd. Men kan zich voor het slachten van dieren ook tot bonafide poeliers wenden. De Dierenbescherming wijst er op, dat o.m. het ophangen van konijnen en het levend plukken van kippen en dergelijke voor de wet strafbaar is en dat hiertegen door politie en de over het gehele land verspreide inspekteurs der vereniging zal worden opgetreden. Houdt bij de jaarwisseling ook uw die ren in huis: maar al te dikwijls worden ze door het vuurwerk in paniek gebracht of lopen zij ernstig letsel op. Stuur hem aan Weekblad voor Waddinxveen, machtigingsnummer 11, W’veen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1971 | | pagina 13