Lezers schrijven
Nieuwe jaar
Burgemeester (2)
Jaarwisseling
Burgemeester (1)
Spreekuren
maakN
het uw
ogen
gemakkelijk
Proloog
Goedkoper?
Q^XDptiek
hi'_-
szakvat
jat voor
-vuilnis:
jonisoh
il, zónde
■I sluit It
af. Zakk
iselbaa
oranje
Pagina 4
J.GRIT
contactlensspecialist
korte tiendeweg12 gouda tel01820-13033
kleiweg 108 gouda tel.01820-16033
kerkweg 189 waddinxveen tel.01828-4303
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 6 JANUARI 1972
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke abonnee van het Weekblad voor Waddlnxveen.
Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd.
Niet alleen uw ogen krijgen het gemakkelijk met
contactlenzen, maar u zelf ook. U draagt eigenlijk een
onzichtbare bril, 's Nachts gaan de lenzen af en ’s morgens
er weer op: een routine kwestie.
Contactlenzen worden individueel aangemeten en geslepen.
Voor het juiste advies kunt u terecht bij Grit,
Meester-opticien. Meting en aanpassing in één hand.
Brugkerk (NH): 9.30 uur ds I. van den
Heuvel, 18.30 uur dsD. van Vliet
Wijkgebouw (NH): 9.30 uur ds J. Verwe-
lius, Schoonhoven, 18.30 uur ds J. van
den Heuvel.
Bethel (NH): 9.30 uur ds D. van Vliet, 17
uur ds J. Boogaard, Woerden.
Immanuëlkerk (NH): 10 uur ds N. J.
Flink, 19 uur ds J. H. Bogers.
Kruiskerk (Geref.): 10 uur ds J. Snoey,
Katwijk aan Zee, 17 uur ds D. J. Modde
raar.
Ontmoetingskerk (Geref.): 10 uur ds B.
Koekkoek, 17 uur ds C. v.d. Tas, Boskoop
Remonstr. Gem.: 10 uur ds C. A. Hooij-
kaas.
Oud-Geref. Gem.: 10 en 18.30 uur lees-
dienst.
Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 17 uur ds A.
P. Verloop.
Volle Ev. Gem. Bethel Boskoop: 9.30 uur
samenkomst; dinsdag 20 u. samenkomst.
St. Victorkerk (RK): 8 en 10 uur, ma. en
za. 19 aur, di., do. en vr. 7.45 uur, wo.
7.45 en 19 uur: H. Mis.
Ontmoetingskerk (RK): 8.30, 11.45 en
18.30 uur, di. 9 uur, do. 19 uur, za. 9 en
19 uur: H. Mis.
Jehova’s Getuigen: do. 19.30 uur bedie-
ningsschool, 20.30 uur dienstvergadering;
zo. 15.30 uur openbare toespraak, 16.30
uur Wachttorenstudie.
ONTMOETINGSKERK
Maatschappelijk werkster Geref Kerk
woensdag van 10 tot 11 uur.
ANNE FRANKCENTRUM
Maatschappelijk werkster:
donderdag 16.30-17.30 uur.
Maatschappelijk werkster NH-kerk:
woensdag 910 uur.
Pedicure/Schoonheidsspecialiste:
eerste en derde dinsdag van de maand,
9 tot 12 uur.
Hand- en spandiensten (noodhulp voor
bejaarden en jonge gezinnen): élke werk
dag van 8.30-9.30 uur, telefoon 5555.
HET ANKER (Kerkweg 234)
Maatschappelijk Werkster NH-Kerk:
maandag en vrijdag van 9 tot 10 uur;
elke eerste woensdag van de maand van
19 tot 20 uur.
J. M. HUISMAN,
St. Victorstraat 21
mr. opticien
Denk niet dat ik vuurwerk niet mooi
vind, maar tijdens Oudejaarsavond heb
ik me zelf alleen maar moeten ergeren.
Om 9 uur al werd er bij ons begonnen
met vuurwerk. Als je dan je zoontje be
loofd heb dat hij dan naar beneden mag
als het vuurwerk begint, weet u het resul
taat: drie maal ben ik naar boven ge
weest om te vertellen dat het nog niet
echt was begonnen, maar dat het alleen
maar een stoute ’meneer’ was. Van 12 tot
1 uur vind ik alles prima, maar als de
zelfden die om 9 uur begonnen om kwart
voor twee weer beginnen, waar doen die
het dan voor? Om anderen te ergeren of
om op te vallen? Want om 12 uur deden
ze niet mee. En om 3 uur werden we weer
wakker geschud door enige knallen. Moet
dat nu?
EEN INWONER.
Ik zou dan ook de inwoners van Wad
dinxveen willen vragen, nu de nieuw
jaarsreceptie om reden van bezuiniging
niet gehouden is, stuurt als u het met de
burgemeester eens bent en naast hem wilt
staan een gelukwens voor het jaar 1972.
Tot slot wens ik de burgemeester een
gelukkig 1972 en dat hij nog jaren in ons
midden zal zijn om onze gemeente weer
uit de zorgen te helpen halen.
Ook de gemeenteraadsleden wens ik
een gelukkig 1972, en dat zijn in het ko
mende jaar het vertrouwen in onze bur
gemeester terug zullen weten te vinden
zodat zij gezamenlijk aan het eind van
1972 kunnen zeggen: „Waddinxveen was
een moeilijk schip, maar wij hadden een
goede kapitein en wij hebben hem als
goede stuurlieden geholpen Waddinx
veen weer van de grond te halen en wij
varen weer een goede koers in het belang
van alle inwoners, waar tenslotte alles om
draait.”
C. I. MOL,
Minervalaan 1
Zie zo, dat is dan weer gebeurd,
De oude kalenders zijn verscheurd.
Het oude jaar is heengegaan,
Een nieuw jaar biedt zich weer aan.
Heeft het oude jaar ons gebracht,
Wat wij er van hadden verwacht.
Voor de één wel, voor een ander niet,
De één heeft pret, en de ander verdriet,
Dat zal altijd wel zo blijven,
Daarover behoeven we niet te kijven.
Maar één ding gaat mij aan het hart,
De nieuwjaarsreceptie was altijd
[iets apart.
Men kon dan nog een andere mensen,
Een voorspoedig nieuwjaar toe wensen.
Met mensen die je soms uit ’t oog
[had verloren,
Werd dan weer een nieuwe vriendschap
[geboren.
Maar ja, de gemeente kan het niet
[meer doen,
Die zit momenteel zonder poen.
Met de kerstboom is nu ook de
[receptie naar de maan.
Hoe zal dit in de toekomst gaan.
Laten wij echter het nieuwe jaar
[niet vergallen.
Het zal rrïisschien nog wel meevallen.
En dan wordt het in ons Waddinxveen,
Weer net zo als voorheen.
Dan staan B. en W. met vrouwlief
[aan hun zij,
Weer allemaal netjes in de rij.
En kunnen alle mensen,
Hen weer een voorspoedig nieuwjaar
[toe wensen.
De burgemeester heeft het jaar 1971
afgesloten in uw blad met mededelingen
waar weinig optimisme afstraalt, want de
gemeente zit financieel aan de grond.
Ook dat is niet zo verrassend, want heel
Nederland zit financieel aan de grond.
Wat wel verrassend is dat er partijen
zijn in de raad, die nu na dertien jaar de
burgemeester het liefst aan de dijk zou
den zetten of op zijn zachtst gezegd: dat
hij oplazert. En dit dan als dank voor 13
jaar goed bestuur in onze gemeente Wad
dinxveen, want wij zullen toch toe moeten
geven dat de burgemeester het nog niet
zo slecht heeft gedaan in de afgelopen
jaren. Ik geloof dan ook niet dat de hui
dige gemeenteraad mensen naar voren
kan brengen met het leiderschap en de
diplomatie zoals burgemeester Van der
Hooft deze bezit.
Natuurlijk heeft ieder mens zijn fouten
anders zou hij ophouden mens te zijn. En
fouten maken is niet het ergste, als men
ze maar wil zien en in de toekomst tracht
te voorkomen.
De hearing over Groenswaard 3 was
ook een grote fout, want hierdoor ont
stond een lang uitstel van de woning
bouw in Groenswaard 3, en de woning
bouw is juist de sector welke jaarlijks met
sprongen duurder wordt. Nu is het de
kunst om deze fout toe te geven aan de
kiezers en hen eens voor te rekenen wat
hem dat kost als hij straks in Groens
waard 3 een huis wil huren of kopen.
Want dat is tenslotte ook openheid in de
politiek waar deze partijen zo groots op
zijn.
De burgemeester heeft toen reeds ge
waarschuwd voor de gevolgen, maar men
moest zo nodig want het was zo demo
cratisch, dat inspraak hebben. Men ver
gat echter de prijs te noemen voor deze
inspraak, want men mag nu blij zijn dat
men er nog een gietbouwwoning neer kan
zetten die zo goedkoop mogelijk gehou
den wordt, wil de gewone man deze huur
nog kunnen betalen.
Ik geloof dan ook niet dat onze burge
meester alleen staat als hij vecht om bo
venstaande zaken te voorkomen en wan
neer hij eens met de_yuist op de tafel
slaat. Maar men durft in deze tijd niet zo
gemakkelijk openlijk partij te kiezen om
dat men er zo gauw iets achter zoekt.
ties hiervan voor de toekomst. De raad
wenst zich niet opnieuw onvoorgelicht in
een financieel avontuur te storten. Het
enige cijfer tot nu toe aan de raad ver
strekt, is een globale schatting uit 1969,
waarin aankoop en beplanting begroot
wordt op 10 miljoen voor het hele plan.
Dit betekent, (afgezien van de onder
houdskosten) uiteindelijk alleen al een
rentelast van 400.000 per gemeente per
jaar. Bovendien heeft de raad verzocht
eerst inzicht te verschaffen in de afloop
van de begroting 1971, omdat daaruit,
veel meer dan uit de begroting 1972 zal
blijken, hoe de gemeente er financieel
voorstaat. Pikante bijzonderheid is dat,
toen bovenstaande door de financiële
commissie in de raad ter sprake werd ge
bracht, de burgemeester (die de finan
ciën beheert) instemmend knikte!
De wijkverwarming.
De voorstelling van zaken, zoals in het
interview naar voren komt is zo mogelijk
nog meer onjuist waar het de oplossing
van de strop van 1,3 miljoen van het ver-
warmingsbedrijf-échec betreft. Het colle
ge wenste aanvankelijk afschrijving van
dit verlies in 10 jaar (ad 200.000 per
jaar). Het wilde voor 1972 aan het rijk
een bijdrage hiervoor vragen van even
eens 200.000.
Toen de heer Harms (PvdA) onomsto
telijk aantoonde dat deze wens geen
schijn van kans maakte om vervuld te
worden, bezon de financiële commissie
zich op bezuinigingen die voor 1972 die
200.000 zouden moeten opleveren. In
dat stadium kreeg de raad nota bene van
het college het bericht (door de gemeente
secretaris en de chef financiën aan de fi
nanciële commissie overgebracht) dat ge
deputeerde staten er verre de voorkeur
aan gaven dat de 1,3 mille-strop in één
jaar (nl. 1972) zou worden weggewerkt:
Dit door de inbreng van 900.000 kapi
taal en reserves van de gemeente en door
het later beginnen met overdekt zwem
bad, rioleringen, sportvelden etc. Voor
het overblijvende tekort van 80.000 ga
ven B. en W. zelf de posten aan waarop
bezuinigd kon worden.
De overwinning van Bergambacht van
het afgelopen ‘weekeinde brengt Wad
dinxveen niet alleen in min of meer zor
gelijke omstandigheden (de hekkesluiter
laat het er kennelijk nog in het geheel
niet bij zitten), het moet nu zondag ook
nog uit de handschoen opnemen tegen het
getergde Groeneweg. Een zware klas die
niet zonder zorgen tegemoet mag worden
gezien.
Hetzelfde Bergambacht verloor echter
in een vriendschappelijke wedstrijd eer
der nog van Be Fair met 30, een ge
makkelijke zege voor de Waddinxveners.
WSE oefende ook. Het speelde tegen
Moerkapelle dat de oranjezwarten met
53 de baas bleef.
Doelpunten voor Be Fair: Van Rijn.
Yahya en De Knegt; voor WSE: Geers,
Vos en Toot.
Op de Luifelbaan staat een telefooncel,
die, als hij niet kapot is wat ook nogal
eens voorkomt, heel erg druk bezet
wordt. Nu de PTT overal reclame maakt
over goedkoper bellen, maken ze deze cel
duurder. Als je nu eens de dokter of ge
meente moet bellen, kost het je al min
stens een kwartje, terwijl als ik ’s avonds
eens ging bellen (vaak naar een andere
plaats) was ik voor 10 ct of 30 ct klaar,
terwijl het mij nu meteen weer 25 ct of 50
ct kost. Voor mij hoeven ze de reklame
over goedkoper bellen niet meer te ma
ken.
MEVR. C. MOERINGS,
Vondellaan 39
gebonden achten aan besluiten in een
eerder stadium in de vergadering van B
en W genomen besluiten. Het is zeker on
terecht wanneer de omstandigheden zich
inmiddels gewijzigd hebben, en dat ge
beurt in deze dynamische tijd voortdu
rend sneller. In dit licht bezien kunnen
wij ons dan ook verenigen met de opmer
kingen welke minister Geertsema zich
heeft laten ontvallen omtrent de meest
wenselijke duur van ambtsperiodes van
benoemde bestuurders.”
Toen deze woorden door een enkele
courant werden vertaald in: Van Schie
zegt: „Burgemeester was lang genoeg in
Waddinxveen”, lichtte Van Schie e.e.a. in
de duplieken als volgt toe: „Onze op
merkingen over de voorkeur van Minister
Geertsema van ambtstermijnen van maxi
maal 8 jaar voor o.a. burgemeesters is
enigszins uit z’n verband in de pers te
recht gekomen. Deze opmerking moet
geplaatst worden in de kontekst waarin
zij werd uitgesproken, nl. „Een college
van B en W moet zich los kunnen maken
van een achterhaald beleid van het vorige
college.” (bijvoorbeeld t.a.v. de centrale
wijkverwarmingszaak en t.a.v. de steeds
verkondigde mening dat Waddinxveen
tot 40.000 inwoners moet groeien).
Aan deze o.i. beredeneerde argumen
taties besteedde de burgemeester in z’n
repliek geen woord. In het interview vat
hij e.e.a. samen in de zin: „KVP, PvdA
en D’66 zeggen dat het hoog tijd wordt
dat de burgemeester oplazert”.
Aan de lezer de conclusie.
Wij hebben er behoefte aan er tevens
op te wijzen dat ook in een aantal andere
zaken welke in het interview worden
aangesneden, de heer Van der Hooft
apert een onjuiste voorstelling van zaken
geeft, met name:
Het Bosplan.
De raad is in meerderheid wel degelijk
bereid om het bosplan aan te pakken en
er gelden voor te voteren. Op advies van
de financiële commissie (bestaande uit 5
fractievoorzitters van de raad) heeft het
college echter gevraagd eerst inzicht te
verschaffen in de financiële consequen-
Slechts enkele maanden geleden ver
kondigde burgemeester C. A. v.d. Hooft
in een emotioneel geladen reactie op een
pamflet van de Partij v.d. Arbeid, dat
slechts de raadsvergadering de plaats is
waar een burgemeester zich kan verdedi
gen tegenover aantijgingen aan zijn adres
gedaan. Nu is het een twijfelachtige zaak
of dat opgaat voor een huis-aan-huis ver
spreid pamflet, maar het staat boven twij
fel verheven dat dit wel geldt, wanneer
een aantal raadsfracties in hun algemene
beschouwingen kritiek uiten op het be
leid of de persoon van de burgemeester.
Het mag daarom minstens verbazing
wekkend genoemd worden dat bij de of
ficiële replieken in de raadszaal door de
burgemeester met geen woord over dat
onderwerp wordt gerept (en men dus mag
aannemen dat de kritiek als terecht is ge-
accepteeerd), en de burgemeester zich nog
geen maand later in de pers laat ontval
len dat hij de geuitte kritiek SCHAN
DALIG vindt, en deze kritiek bovendien
nog volledig verkeerd en ongenuanceerd
weergeeft.
Wat is er in werkelijkheid gezegd op
1 december 1.1.?
H. P. Barth (D’66) merkte mede na
mens PvdA en KVP op dat de door de
raadsvoorzitter gehouden rede bij de in
stallatie van de bestuurscommissie voor
de samenwerkings HAVO, onjuiste mede
delingen bevatte, en zei letterlijk tot slot:
„Mijnheer de voorzitter, bij de installatie-
rede van deze commissie had u de gevoe
lens van de raad moeten overbrengen en
niet die van mijnheer v.d. Hooft. Dat
laatste heeft u wel gedaan en dat noem ik
gebrek aan loyaliteit”.
A. H. van Gent (PvdA) zei letterlijk:
M. de V., de discussies in de raad zijn het
afgelopen jaar nu en dan zeer emotioneel
verlopen. Aanleiding daartoe was dikwijls
dat de argumentatie tegen uw voorstel
meestal sterker was dan de verdediging.
Botsingen zijn onvermijdelijk wanneer
het onderhavige voorstel dan ten koste
van alles ongewijzigd de eindstreep moet
halen. Dan botst de macht die de voor
zitter, de burgemeester, meent te hebben
met de macht van de raad. De tijd is ech
ter voorbij dat de burgemeester als lokale
topfiguur de gemeente bestuurt en be
heerst. De moderne burgemeester is een
manager, een overbrugger van tegen
stellingen, met goede relaties in Den
Haag.”
P. F. J. van Schie (KVP) zei letterlijk:
„Onjuist vinden wij het wanneer een
nieuw college van B en W zich te sterk
en onvoorwaardelijk gebonden acht aan
het beleid van een vorig college of wan
neer wethouders zich onvoorwaardelijk
Zeer schoorvoetend, en na uitvoerige
diskussies (ook in het bijzijn van de bur
gemeester) besloot de financiële commis
sie aan de raad te adviseren dit voorstel
van Gedeputeerde Staten te accepteren.
Een van de doorslaggevende argumenten
hierbij was dat dan alleen de kans open
bleef dat in de tweede helft 1972 met de
miljoenenplannen (zwembad, riolering
etc.) zou kunnen worden begonnen. De
burgemeester liet geen enkel protest ho
ren en sprak het volgende citaat uit op
9-12-71:
„Voorts willen wij graag onze waar
dering uitspreken voor het feit dat ver
schillende raadsleden zich duidelijk heb
ben verdiept in de begroting 1972 tenein
de mede een oplossing te zoeken, onder
meer voor de dekking van de kosten
voortvloeiende uit de calamiteit van de
centrale wijkverwarming”. Wie kan het
interview met deze woorden rijmen?
Overige wijzigingen in de begroting.
Om met een citaat te beginnen: de burge
meester op 9-12-71: „Wij (B en W) wijzen
er nogmaals op dat de raad de begroting
vaststelt, hetgeen inhoudt dat hij in het
ontwerp die wijzigingen kan aanbrengen,
welke hij (de raad) noodzakelijk acht”.
Geen spoor van kritiek derhalve, ook
niet toen de raad onder meer besloot om
de belastingen niet nogmaals fors te ver
hogen en besloot om de tarieven van het
zwembad niet met 10% maar met 5% te
laten stijgen. Een in ander in afwijking
van de door het college van B en W inge
diende begroting.
Visie en vertrouwen.
Kennelijk is de burgemeester van me
ning dat zijn kijk op de zaken de kwalifi
catie ’’visie” verdient. Wie het niet met
hem eens is heeft ’’geen visie”. Het komt
ons voor dat er op z’n minst ruimte is
voor een ’’andere visie”. Gecomfronteerd
als wij de laatste tijd zijn met financiële
debakels uit het verleden, menen wij te
mogen opmerken dat deze het geven van
volledig vertrouwen aan de financiële be
windsman een riskante zaak vinden. Een
interview als het hier besprokene maakt
het geven van vertrouwen schier onmo
gelijk.
Wethouders.
Het is volstrekt ondenkbaar dat onder
getekenden als wethouders anders over
bepaalde Waddinxveense zaken zouden
denken dan thans, tenzij de burgemeester
ons als raadslid informatie onthoudt die
hij ons als wethouder wel zou hebben
verstrekt. Ter verdediging van de huidige
wethouders dient vermeld dat zij o.i. in
de eerste plaats hun eigen portefeuilles
van onderwijs, sociale zaken en openbare
werken beheren en daarnaast (allemaal
voor een karige beloning), dikwijls op
zeer korte termijn, gesteld worden voor
bestuurlijke beslissingen welke meestal
in de financiële portefeuille van de bur
gemeester thuishoren.
Groei.
De groei van Waddinxveen is een onver
slijtbaar stokpaardje van onze eerste bur
ger, ondanks het feit dat Waddinxveen,
tegen alle plannen van hogere overheden
in, reeds in 1970 het geplande inwonertal
voor 1980 overschreed. Deze hogere over
heden hebben meerdere malen duidelijk
laten blijken dat Waddinxveen tot 1980
echt niet verder mag groeien dan tot
25.000 inwoners. Dat deze grens door ons
niet te doorbreken is komt in de groei-
visie” van de heer Van der Hooft nimmer
uit de doeken. Gelukkig biedt de aanbie
ding van het struktuurplan in de nabije
toekomst de raad de gelegenheid hierover
ook eens een visie ter tafel te brengen.
Alles bijeen geeft het interview, behal
ve in de laatste tien regels, weinig hoop
volle verwachtingen voor de sfeer waarin
het beleid in 1972 zal worden uitgevoerd.
Het bepalen van dit beleid is in de be-
grotingsvergaderingen van december ’71
gebeurd, naar wij dachten in een door
ieder gewaardeerde rustige sfeer, die men
in iedere stad of dorp mag verwachten
waar een, de tegenstellingen overbrug
gende, anti-revolutionaire burgemeester,
de raad als voorzitter dient.
H. P. BARTH,
fraktievoorzitter D’66
A. H. VAN GENT,
fraktievoorzitter PvdA
P. F. J. VAN SCHIE,
fraktievoorzitter KVP.
Ook dit jaar was de kerstboom
verbranding weer goed in trek.
Hier ziet u de enorme fik.
■iï