een
Gouwe-
Gouda,
harte
van
tot
Sportweek 1972
op volle toeren
De Sperwer
nieuws
Het onderwijs op de
samenwerkingsschool
voorlopige balans
h
van
mei
mei
Zingen bij orgel
Foto de Rooy
Samenwerkings
school
ft
Wij hebben de
nieuwe Polaroid
voor prachtige
zwart-wit foto’s
in seconden.
Pagina 4
1
even te wijzen op de evenementen
Een huwelijk in
bezettingstijd
18
L. VAN SCHOOTEN
AGEN
i
t
f
Brugperiode
Dat Gouda dit jaar 700 jaar bestaat zult u zo langzamerhand wel
weten. Deze fraaie plaat van het Goudse stadhuis en het iets jongere
raadslid J. D. van Dijk in historisch kostuum illustreert dit feeste
lijke gebeuren in stemmige symboliek. Ons Waddinxveners, gespeend
van bijna elke band met de historie, past het slechts om onze buren
van harte geluk te wensen met hun zevenhonderdste verjaardag.
I
I
Nesse 2
Telefoon 2102
Tijdsduu
|F
5
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 8 JUNI 1972
1
Advertentie)
1
door
LAAT BEZOEK.
l
E
I
G
e
s
Zondagavond 11 juni om 9 uur kunt
u weer zingen bij het orgel in de Ont-
moetingskerk. Komt u ook?
I
t
i
f
I
f
t
I
1
t
i
Bijzonder belangrijk in de brugperio-
de is, dat omvang en aanbieding van de
leerstof zoveel mogelijk aangepast moe
ten worden aan het kind. De overgang
van de basisschool naar voortgezet on
derwijs zal zo verantwoord, d.w.z. zo
geleidelijk mogelijk dienen te geschie
den. En indien aan de keuze van de
leerstof en het lesmateriaal grote zorg
wordt besteed, zal het tevens mogelijk
worden bepaalde leerlingen, die na de
basisschool tot een m.a.v.o. toegelaten
zijn, na overleg met de m.a.v.o.-school
en de ouders, op te nemen in het twee
de leerjaar.
Wanneer we pleiten voor een flexibel
toelatingsbeleid, dan doen we dit omdat
gebleken is dat leerlingen met een ’twij-
Donderdag 8 juni
Open tafel voor bejaarden, Anne Frank-
centrum, 12.30 uur
CHK. OPENBARE BIBLIOTHEEK
Jul. v. Stolberg laan: ma wo en vr 14.30
tot 17.30 u en 18.30 tot 20.30 uur; di 10
tot 12 uur.
St Victorstraat: di en vr 19 tot 21 uur,
do 15.30 tot 17.30 uur.
4nne Frank-centrum: di en vr 14.30 tot
17 uur en 18.30 tot 20.3° uur, wo 18.30 tot
20.30 uur.
Uitslag P.V. De Sperwer van de wed
vlucht St. Quentin. Afstand 263 km. In
concours 230 duiven. Gelost om 6 uur
met matige zuidwesten wind. Aankomst
eerste duif 8.53.51 uur, laatste 9.09.05
uur. Snelheid eerste duif 1506,29 m. per
minuut, laatste 1384,96 per minuut.
N. van Vliet 1 4 19 32 33 58; C. Tooi
en Zn 2 8 47; T. H. Twigt 3 10 15; A.
Bonefaas 5 7,; L. Slootjes 6 24; Gebr.
Metselaar 9 25 28 31 35 38 45 50 57;
J. C. den Riét 11 13 14 23; J. C. Koren
12; Gebr. van Kempen 16 27; T. den
Ouden 17; J. A. Versloot 18 22 39 51;
H. van Dijk 20 42; W. van Berkensteyr
21 34; C. van Dijk 26 53 55; P. Vink
en Zn 29 46 49; de Kok-Bijmans 30; F
Rip 36; W. Heuvelman 37 40 41; L. d<
Bruyn 43; P. Bonefaas 44 56; Jac. d<
Wit 48; P. Metselaar 52; H. van Harer;
54.
Tanja en Roel zaten alleen in de kamer.
Henk van Duren was, beschermd door de duisternis, naar het
doktershuis geslipt om met dokter Kollerie een potje te schaken.
Buiten ruiste de regen, woei de wind bij vlagen om het huis.
„Geen weer om er een hond met een stok uit te sturen” zei Roel.
„Wat moet nou een hond met een stok?” vroeg Tanja lachend.
„Drink je koffie.” Ze genoten beiden een ogenblik zwijgend. Het
was wel niet helemaal echte koffie, maar Tanja wist ze goed klaar
te maken.
„Zou jijjoden in huis nemen?” vroeg ze opeens.
„Je bedoeltzoals Lies?”
„Ja.”
„Nee dat is me te gewaagd. Net zoals neergestorte vliegers en
zo. Onze éigen mensen, dat ’s wat anders.”
„Zijn Joden niet onze eigen mensenje hoort er zoveel over.
Ze schijnen nogal lastig te zijn, en heel veel noten op hun zang
hebben.”
„Als ze nergens heen kunnen?”
„Ochze vinden wel onderdak” zei hij gemelijk. Dit gesprek
beviel hem niet. Roel was een man, die altijd ver vooruitzag. Tanja
had hem overrompeld met die onderduiker, en hij had haar be
wonderd en liefgehad om haar moed. Geen haar op z’n hoofd die
er aan dacht, die beslissing ongedaan te maken.
Hij maakte er een filosofische draai aanals ik voor een vol
dongen feit werd gesteld, zo redeneerde hij, dan weet ik wat ik
moet doen, maar ik ga er niet om vragen. En hij wist te veel, van
gezinnen waar onderduikers waren gevonden, de mannen wegge
voerd, alle ellende die daarmee gepaard ging. Hij moest er niet aan
denken dat Tanja straks zonder hem
in Zoetermeer hij is een vurig pleit
bezorger voor de brugperiode kan
dat eveneens met frappante staaltjes on
derschrijven.
Van bijzonder positieve betekenis is
een klassesamenstelling van leerlingen
met verschillende denk- en werkgewoon-
ten, vooral wanneer de leerstofkeuze en
-aanbieding, alsmede de coaching door
de brugleiding goed geschiedt. Men sig
naleert dat de leerlingen elkaar in posi
tieve zin beïnvloeden. Daarbij wil ik
naar voren brengen dat onderzoekingen
in het buitenland en ervaringen in Ne
derland geleerd hebben dat klassen, sa
mengesteld uit alleen maar ’’goede”
leerlingen niet de verwachte excellente
resultaten gaven en dat klassen van
alleen ’’minder goede” leerlingen zich
vaak „afgeschreven” voelden. In beide
situaties bleek de klassegeest, het sociale
klimaat, minder stimulerend voor de
prestatiedrang. Tevens viel op dat taal
achterstanden in de gevarieerd samen
gestelde klassen minder groot werden5).
Een kwestie waarover in de werk
groep didaktiek nogal lang gesproken
is en waarover tal van adviezen zijn in
gewonnen, betreft de tijdsduur van de
brugperiode. Tenslotte besloten we deze
niet langer dan 2 jaar te doen zijn, ten
einde de leerlingen voor wie het beter
lijkt eerst een m.a.v.o.-diploma te halen
in de gelegenheid te stellen dit op één
der m.a.v.o.-scholen te doen.
felachtige’ beoordeling zich toch gun
stiger ontwikkelden dan het oordeel van
de basisschool en de uitslag van de
schoolvorderingentest oorspronkelijk de
den verwachten. Hiermee willen we
niets ten nadele van de schoolhoofden
zeggen. Het bewijst eens te meer hoe
moeilijk het is zélfs voor hen een
prognose te geven van kinderen, mensen
in wording, in ontwikkeling. En ge
lukkig maar.
Eén der deskundigen op het gebied
van de brugklas-problematiek, de heer
Jacobs, heeft geschreven: „De positieve
en negatieve verwachtingen die de
school t.a.v. de leerling heeft, zijn vaak
van groter invloed op de prestaties dan
de aanleg.” „Positieve verwachtingen
stimuleren, negatieve bevorderen de weg
omlaag”4). Ons forumlid, de heer Hui-
zer, rector van de samenwerkingsschool
Vanavond (Oranjewijk): Derde ronde bedrijfsvoetbal.
Vrijdag (terrein Be Fair-WSE): wandelen.
Zaterdag: Gymnastiek, Wielrennen, Jeugdvoetbal w Waddinxveen,
Veronica Drive-in Show (in de veilinghal aan de Bredeweg).
Maandag: Klaverjassen, Bridgen.
Woensdag: Puzzelrit.
Donderdag: Bromfietscross, Atletiek.
en doe niet open, hè?”
„Nee tante Lies. Gaat u maar gerust.”
„Wat ’n schat” zei Tanja, buiten.
„Vader en moeder opgepakt, broer doodgeslagen tijdens een zo
genaamd verhoor”. Lies zei het bijna achteloos.
„Ben jij nou nooit es bang?” vroeg Tanja.
„Als je niet anders kan en mag” antwoordde Lies ernstig „dan
speelt angst geen rol meer.”
„Je lijkt Nardus wel” zei Tanja.
„Nardus is een reus” vond Lies.
En in Tanja was een wondere blijheid, dat deze mensen thans
werkelijk haar vrienden waren.
Ik bewonder uw opmerkingsgave” zei de student. En toen lach
ten ze alle drie.
Roel’s reactie was karakteristiek.
„Gezellig, een manskerel in huis” zei hij. „Tanja, meid ik knoers
van de honger. Jij zeker ook?” met een blik naar Henk wiens ma
gere gedaante verried dat hij een ontzaglijke eter was.
„Ik heb nog nooit geknoerst van de honger” zei de student,
„maar ik rammel wel, als dat hetzelfde is.”
En te middernacht zaten ze nog aan de boterhammen, mét spek.
De volgende morgen haastte Tanja zich naar Lies.
,Jk sta voor je neus” zei ze veelbetekenend.
„Dat zie ik” zei Lies verwonderd.
„Dat had je toch voorspeld?” glimlachte Tanja.
Ze zag Lies peinzen toen, opeens kwam er leven in die zwarte
ogen. „Je bedoelt
„Ja, dat bedoel ik kom een bakje drinken en maak kennis met
m’n onderduiker.”
„Moet je dat overal vertellen?” bestrafte Lies.
„Ben jij overal? Eén bondgenoot mag ik toch wel hebben?”
„Meid” opeens sloeg Lies de armen om haar heen. ,Jk wist wel
dat jij uit 't goeie hout was, al werkte je een beetje met na-ontste-
king. Ik wil dat produkt van jou wel es zien. Wacht even. Roos!”
Een meisje van een jaar of vijftien, wier afstamming onmiddel-
lijk te constateren viel als men maar naar haar gitzwarte ogen en
zwarte krullen keek, kwam aarzelend binnen.
„Roos, dit is mevrouw Meerman, en je mag wel tante Tanja zeg
gen tegen haar, want ze is m’n beste vriendin. Ja, Roos is hier al
’n paar maanden, maar daar loop ik niet mee te koop, weet je. Nu
jij in 't zelfde schuitje zit als ik, mag je het wel weten, misschien
komt het nog es te pas. Roos, ik loop even met tante Tanja mee,
wil jij dan intussen op de rijst letten? Laat de telefoon maar bellen
Het is hier uiteraard de plaats om u
van dit weekeinde.
Ons onderwijs kent, in aansluiting op
de basisschool, 3 vormen: het Algemeen
Voortgezet Onderwijs, waartoe o.a. het
m.a.v.o. en het h.a.v.o. behoren; het
Voorbereidend Wetenschappelijk Onder
wijs, we denken hierbij aan het athene
um en het gymnasium; en het Lager
Beroepsonderwijs, hiertoe rekenen we
o.a. de lagere technische school en de
huishoudschool1).
Eind april had in een van de za
len van de Ontmoetingskerk een
massaal bezochte informatie- en
diskussieavond plaats over de
Samenwerkingsschool voor Havo-
Atheneum. Aan de verschillende
inleidingen die daar werden uit
gesproken geven wij in het bij
gaande artikel en in enkele vol
gende edities van het Weekblad
uitgebreid aandacht.
Dit artikel is het eerste van een
reeks van drie, geschreven door
de heer A. A. de Bruin, lid van
de kommissie Van bestuur van de
op te richten school.
Tevens blijken er tengevolge van
het ontbreken van dïdaktische midde
len vertragingen te kunnen ontstaan
in het intellectuele ontwikkelingsproces
van de leerling, die duidelijk geschikt
lijkt voor het atheneum, het Voorberei
dend Wetenschappelijk Onderwijs. De
h.a.v.o.-leerling kan, na het behalen van
zijn diploma, altijd nog doorstromen
naar het atheneum. Zeker als h.a.v.o. en
atheneum zich onder één dak bevinden.
In de brugperiode wordt, gedurende
het eerste jaar, lesgegeven in de vakken
Nederlands, Frans, Engels, wiskunde,
aardrijkskunde, geschiedenis, biologie,
handenarbeid, gymnastiek en tekenen.
Het levensbeschouwelijk onderwijs is,
zoals u weet, ook opgenomen in de les
rooster, maar wat betreft de richting,
ter keuze. In het tweede leerjaar wordt
het aantal vakken uitgebereid met na
tuurkunde en Duits. In bepaalde scho
len voor Algemeen Voortgezet Onder
wijs kan Latijn of Russisch worden ge
kozen. Deze keuzevakken kunnen later
de waarde krijgen van een examenvak.
In het onderwijs in de moderne talen
en in het wiskunde-ondérwijs hebben
zich misschien wel de grootste verande
ringen voltrokken. In het moderne wis-
kunde-onderwijs leren de kinderen in de
brugperiode één en ander over eenvou
dige verzamelingen, vergelijkingen, gra
fieken, algebraïsche bewerkingen etc.,
waar de ouders in het begin wat vreemd
tegen aankijken, omdat de gebruikte
symbolen hun vaak volstrekt onbekend
zijn. Zij zijn in hun schoolcarrière zó
vertrouwd geraakt met de klassieke
denktrant van ’’Gegeven Te Bewijzen
Bewijs”, dat de intuïtieve en wat
speelse benadering die van hun kinderen
gevraagd wordt hun nogal vreemd aan
doen. Maar alles went, ook het moderne
wiskunde-onderwijs.
Zil»
4».”!
Demonstratie bij:
In tal van gemeenten zien we dat een
aantal van deze scholen zijn onderge
bracht in zgn. scholengemeenschappen.
In Waddinxveen zal de samenwerkings
school, wanneer hij naar wij hopen
in 1973 van start gaat, een scholen
gemeenschap zijn van h.a.v.o. en athe
neum, waarvan alle eerstejaars leerlin
gen zullen beginnen in een brugperiode.
De leerlingen die hun basisopleiding
voltooid hebben, komen zeker in het
Algemeen Voortgezet Onderwijs het
zij in een zgn. brugklas, die 1 jaar duurt,
of in een brugperiode, die 2 of 3 jaar
omvat. Hierna worden ze geplaatst in
een m.a.v.o., h.a.v.o. en/of atheneum,
dan wel een gymnasium.
De functies van een brugklas of brug
periode zijn2):
1. Het wegwijs maken van de leerling in
de nieuwe schoolsituatie, de andere
lesmethode, de andere studiemethode.
2. Het waarnemen van de leerling om
aldus gegevens te verkrijgen over zijn
begaafdheid en belangstelling.
3. Het adviseren van de leerling en diens
ouders aan het eind van het brugjaar
of de brugperiode omtrent de verder
te volgen studierichting.
U begrijpt dat daarom aan de organisa
tie van het brugjaar of de brugperiode
speciale eisen moeten worden gesteld. Zo
is er een brugleidér, een leraar, belast
met de algemene leiding, die voort
durend het contact moet onderhouden
met leraren, leerlingen en ouders. Hij
bespreekt met de leraren de specifieke
leer- en opvoedingsproblemen van de
12- tot 14-jarigen.
Studielessen worden ingevoerd om de
leerling te leren studeren, d.w.z. de
denk- en werkgewoonten te verbeteren
en de benodigde extra hulp te geven.
De geleverde prestaties moeten regel
matig worden geregistreerd op een rap
port, dat de leerling steeds bij zich
houdt, zodat de ouders van week tot
week op de hoogte blijven van de pres
taties van hun zoon of dochter. Bij te
ruglopende prestaties zijn de ouders dan
op het juiste moment gewaarschuwd.
Ik sprak zoeven over brugklas en
brugperiode. Wanneer u mij toestaat,
zal ik dit onderscheid verduidelijken. In
tal van scholengemeenschappen heeft
men gedurende een aantal jaren gewerkt
met een brugperiode, die langer dan één
cursusjaar (brugklas) duurt.3). Ook wij
Stellen ons voor dit te doen. De redénen
om aan een brugperiode de voorkeur te
verlenen komen voort uit psychologi
sche overwegingen. Het kind tussen 11
en 14 jaar bevindt zich in een labiele
fase, waarbij allerlei ontwikkelingen op
verstandelijk en gevoelsmatig gebied
zich schoksgewijze aan ons voordoen.
Het kind is dan vaak onzeker. Verant
woordelijkheidsbesef voor de maat
schappij van morgen, om het eens met
grote woorden te zeggen, is niet of nau
welijks aanwezig.
Voor de school, het voortgezet onder
wijs, vloeit hieruit voort dat de grootste
voorzichtigheid moet worden betracht
met oordelen, „vonissen”, als: „Dit kind
is volkomen ongeschikt. Het heeft niet
de juiste studie-instelling, onvoldoende
taakbesef”. Deze bepleite voorzichtig
heid wil uiteraard niet zeggen, dat de
school geen bijzondere aandacht moet
besteden aan de ontwikkeling van dat
taakbesef, de ordening in denken en
werken.
Uitslagen:
Gouwe 1-OZV 1 (dames) 10
Gouwe 2-DZV 4 (heren) 22
AZC b-Gouwe b (jongens) 11
Gouwe a-Kouderkerk a (meisjes) 11
Boskoop 2-de Gouwe 5 (heren) 24
Gouwe 3-Zwemlusit/de Hommel 4
(heren) 46
Gouwe c-OZV c (jongens) 12
Kouderkerk 1-Gouwe 4 (heren) 91
OZV a-Gouwe a (jongens) 12
Gouwe 1-DWR 1 (heren) 3—2
ZPS b-Gouwe c (meisjes) 40
Programma:
9 juni 19.45 u. TZV 1-Gouwe 1 (heren) i
10 juni 17 u. Toumooi Donk
(meisjes en jongens!
11 juni 11.45 u. Toumooi LZ’86 (heren)
13 juni 19.45 u. AZC a-Gouwe a(meisj.) I
20.10 u. BZPC b-Gouwe b (jongens)
19.50 u Gouwe l-Kon.A.Z./H.D.Z. 1 I
(dames)l
20.30 u. Gouwe 2-Kon.A.Z./H.D.Z. 2
(heren)
20.40 u. B.Z.C. 3-Gouwe 4 (heren)
14 juni 20 u. Barracuda a-Gouwe c
(meisjes)
15 juni 20.10 u. Gouwe a-BZPC a (jon.)
20.40 u. Gouwe 5-De Zijl/L.G.B. 5
(heren I
20.45 u. De Zijl/L.G.B. b-Gouwe b
(meisjesl
Er werd gebeld.
„Wie is daar nu, in dat weer?” vroeg Tanja ontsteld.
„Ik denk dat Henk al weer terug is.”
„Die komt achterom.”
Roel liep naar de deur, draaide het licht uitde verduisti
ringsbepalingen waren scherp. Toen hij de voordeur opende, w«
een regenvlaag hem in het gezicht. Op de stoep stonden twee zwad
schimmen, in een ervan herkende hij de reuzengestalte van Nardu
Achter hem stond een verregend, verfomfaaid figuurtje, ’n vrow
„Kom d’r in” zei Roel zonder omhaal, en Nardus en de vrou
stapten naar binnen, druipend waar ze hun voeten zetten.
Roel keek nieuwsgierig naar de vrouw, maar haar gezicht gin
bijna geheel verborgen in een doek die ze stijf om haar hoofd ha
gewikkeld. Slierten nat haar hingen voor haar ogen, ze leek wel ee
landloopster. Ze droeg een kort bontjasje dat er armetierig uitza
druipnat als het was.
„Loop even verder” noodde Roel verwonderd, maar met
gevoel van beduchtheid.
„Nee” zei Nardus „dat kan niet. Ik wou je alleen maar vrage
of je voor een nacht, voor één nacht maar, dezedeze dame zo
kunnen herbergen.”
Roel keek naar de vrouw, die hem aanstaarde als wilde ze iede
trek van zijn gezicht in zich opnemen. En hij wist het meteen. 2
was een Jodin
Daar had je het!
Welk voorgevoel had hen vanavond tot dat wonderlijke gespn
gedreven?
„Kijk es Roel” zei Nardus „mevrouw Jansen, zullen we ma
zeggen, moest vanavond opeens de benen nemen. Razzia. Nu mo
ten we op zoek naar een ander adres. Ik wist zo gauw niks. Bij n
kan ze niet, je weet hoe het bij mij thuis is met zeven jongens,
die andere rommel die ik thuis heb. Te heet. Als ze nou voor d
ene nacht hier slapen kan, zien we morgen wel verder. Als het ui
kan, zeg je het maar, dan gaan we verderop.”
„Jij schoft” zei Roel en stompte Nardus tegen z’n schouder „d
is doogewoon chantage, vader. Je denkt toch niet dat ik wie-da
ook in dit hondenweer naar buiten zal jagen? Maar inmiddels
,,’t Is maar voor één nacht” grinnikte Nardus „morgen kom
haar weer halen.”
Roel keek nog eens naar de vrouw. En in zijn herinnering daa
de een beeld uit z’n jeugd. Op een avond hadden ze aan de keuke
deur klaaglijk horen miauwen. Hij had opengedaan, en in de reg
stond daar, kletsnat, een poesje. Deze vrouw deed hem aan d
poesje denken een verzopen katje, dacht hij.
Locoburgeineester P. Lips deed vorige week de aftrap voor de Waddinv
veense Sportweek 1972 op het drukbezette Waddinxveen-complex in d(
Oranjewijk. Daarmee ging ook de eerste ronde van het bedrijfsvoetbal vat
start, dat dit jaar weer meer deelnemers kent dan ooit tevoren. Driehon
derd voetballers van meer in mindere klasse trokken fel ten strijde. Een
strijd die overigens, ook na twee ronden bedrijfsvoetbal, nog lang niet be
slist is. Volgende week hoort u er meer over. En ook over de resultaten bij
het schoolvoetbal en schoolzwemmen, dat deze week werd afgewerkt.
F