een Gouwe- Gouda, harte van tot Sportweek 1972 op volle toeren De Sperwer nieuws Het onderwijs op de samenwerkingsschool voorlopige balans h van mei mei Zingen bij orgel Foto de Rooy Samenwerkings school ft Wij hebben de nieuwe Polaroid voor prachtige zwart-wit foto’s in seconden. Pagina 4 1 even te wijzen op de evenementen Een huwelijk in bezettingstijd 18 L. VAN SCHOOTEN AGEN i t f Brugperiode Dat Gouda dit jaar 700 jaar bestaat zult u zo langzamerhand wel weten. Deze fraaie plaat van het Goudse stadhuis en het iets jongere raadslid J. D. van Dijk in historisch kostuum illustreert dit feeste lijke gebeuren in stemmige symboliek. Ons Waddinxveners, gespeend van bijna elke band met de historie, past het slechts om onze buren van harte geluk te wensen met hun zevenhonderdste verjaardag. I I Nesse 2 Telefoon 2102 Tijdsduu |F 5 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 8 JUNI 1972 1 Advertentie) 1 door LAAT BEZOEK. l E I G e s Zondagavond 11 juni om 9 uur kunt u weer zingen bij het orgel in de Ont- moetingskerk. Komt u ook? I t i f I f t I 1 t i Bijzonder belangrijk in de brugperio- de is, dat omvang en aanbieding van de leerstof zoveel mogelijk aangepast moe ten worden aan het kind. De overgang van de basisschool naar voortgezet on derwijs zal zo verantwoord, d.w.z. zo geleidelijk mogelijk dienen te geschie den. En indien aan de keuze van de leerstof en het lesmateriaal grote zorg wordt besteed, zal het tevens mogelijk worden bepaalde leerlingen, die na de basisschool tot een m.a.v.o. toegelaten zijn, na overleg met de m.a.v.o.-school en de ouders, op te nemen in het twee de leerjaar. Wanneer we pleiten voor een flexibel toelatingsbeleid, dan doen we dit omdat gebleken is dat leerlingen met een ’twij- Donderdag 8 juni Open tafel voor bejaarden, Anne Frank- centrum, 12.30 uur CHK. OPENBARE BIBLIOTHEEK Jul. v. Stolberg laan: ma wo en vr 14.30 tot 17.30 u en 18.30 tot 20.30 uur; di 10 tot 12 uur. St Victorstraat: di en vr 19 tot 21 uur, do 15.30 tot 17.30 uur. 4nne Frank-centrum: di en vr 14.30 tot 17 uur en 18.30 tot 20.3° uur, wo 18.30 tot 20.30 uur. Uitslag P.V. De Sperwer van de wed vlucht St. Quentin. Afstand 263 km. In concours 230 duiven. Gelost om 6 uur met matige zuidwesten wind. Aankomst eerste duif 8.53.51 uur, laatste 9.09.05 uur. Snelheid eerste duif 1506,29 m. per minuut, laatste 1384,96 per minuut. N. van Vliet 1 4 19 32 33 58; C. Tooi en Zn 2 8 47; T. H. Twigt 3 10 15; A. Bonefaas 5 7,; L. Slootjes 6 24; Gebr. Metselaar 9 25 28 31 35 38 45 50 57; J. C. den Riét 11 13 14 23; J. C. Koren 12; Gebr. van Kempen 16 27; T. den Ouden 17; J. A. Versloot 18 22 39 51; H. van Dijk 20 42; W. van Berkensteyr 21 34; C. van Dijk 26 53 55; P. Vink en Zn 29 46 49; de Kok-Bijmans 30; F Rip 36; W. Heuvelman 37 40 41; L. d< Bruyn 43; P. Bonefaas 44 56; Jac. d< Wit 48; P. Metselaar 52; H. van Harer; 54. Tanja en Roel zaten alleen in de kamer. Henk van Duren was, beschermd door de duisternis, naar het doktershuis geslipt om met dokter Kollerie een potje te schaken. Buiten ruiste de regen, woei de wind bij vlagen om het huis. „Geen weer om er een hond met een stok uit te sturen” zei Roel. „Wat moet nou een hond met een stok?” vroeg Tanja lachend. „Drink je koffie.” Ze genoten beiden een ogenblik zwijgend. Het was wel niet helemaal echte koffie, maar Tanja wist ze goed klaar te maken. „Zou jijjoden in huis nemen?” vroeg ze opeens. „Je bedoeltzoals Lies?” „Ja.” „Nee dat is me te gewaagd. Net zoals neergestorte vliegers en zo. Onze éigen mensen, dat ’s wat anders.” „Zijn Joden niet onze eigen mensenje hoort er zoveel over. Ze schijnen nogal lastig te zijn, en heel veel noten op hun zang hebben.” „Als ze nergens heen kunnen?” „Ochze vinden wel onderdak” zei hij gemelijk. Dit gesprek beviel hem niet. Roel was een man, die altijd ver vooruitzag. Tanja had hem overrompeld met die onderduiker, en hij had haar be wonderd en liefgehad om haar moed. Geen haar op z’n hoofd die er aan dacht, die beslissing ongedaan te maken. Hij maakte er een filosofische draai aanals ik voor een vol dongen feit werd gesteld, zo redeneerde hij, dan weet ik wat ik moet doen, maar ik ga er niet om vragen. En hij wist te veel, van gezinnen waar onderduikers waren gevonden, de mannen wegge voerd, alle ellende die daarmee gepaard ging. Hij moest er niet aan denken dat Tanja straks zonder hem in Zoetermeer hij is een vurig pleit bezorger voor de brugperiode kan dat eveneens met frappante staaltjes on derschrijven. Van bijzonder positieve betekenis is een klassesamenstelling van leerlingen met verschillende denk- en werkgewoon- ten, vooral wanneer de leerstofkeuze en -aanbieding, alsmede de coaching door de brugleiding goed geschiedt. Men sig naleert dat de leerlingen elkaar in posi tieve zin beïnvloeden. Daarbij wil ik naar voren brengen dat onderzoekingen in het buitenland en ervaringen in Ne derland geleerd hebben dat klassen, sa mengesteld uit alleen maar ’’goede” leerlingen niet de verwachte excellente resultaten gaven en dat klassen van alleen ’’minder goede” leerlingen zich vaak „afgeschreven” voelden. In beide situaties bleek de klassegeest, het sociale klimaat, minder stimulerend voor de prestatiedrang. Tevens viel op dat taal achterstanden in de gevarieerd samen gestelde klassen minder groot werden5). Een kwestie waarover in de werk groep didaktiek nogal lang gesproken is en waarover tal van adviezen zijn in gewonnen, betreft de tijdsduur van de brugperiode. Tenslotte besloten we deze niet langer dan 2 jaar te doen zijn, ten einde de leerlingen voor wie het beter lijkt eerst een m.a.v.o.-diploma te halen in de gelegenheid te stellen dit op één der m.a.v.o.-scholen te doen. felachtige’ beoordeling zich toch gun stiger ontwikkelden dan het oordeel van de basisschool en de uitslag van de schoolvorderingentest oorspronkelijk de den verwachten. Hiermee willen we niets ten nadele van de schoolhoofden zeggen. Het bewijst eens te meer hoe moeilijk het is zélfs voor hen een prognose te geven van kinderen, mensen in wording, in ontwikkeling. En ge lukkig maar. Eén der deskundigen op het gebied van de brugklas-problematiek, de heer Jacobs, heeft geschreven: „De positieve en negatieve verwachtingen die de school t.a.v. de leerling heeft, zijn vaak van groter invloed op de prestaties dan de aanleg.” „Positieve verwachtingen stimuleren, negatieve bevorderen de weg omlaag”4). Ons forumlid, de heer Hui- zer, rector van de samenwerkingsschool Vanavond (Oranjewijk): Derde ronde bedrijfsvoetbal. Vrijdag (terrein Be Fair-WSE): wandelen. Zaterdag: Gymnastiek, Wielrennen, Jeugdvoetbal w Waddinxveen, Veronica Drive-in Show (in de veilinghal aan de Bredeweg). Maandag: Klaverjassen, Bridgen. Woensdag: Puzzelrit. Donderdag: Bromfietscross, Atletiek. en doe niet open, hè?” „Nee tante Lies. Gaat u maar gerust.” „Wat ’n schat” zei Tanja, buiten. „Vader en moeder opgepakt, broer doodgeslagen tijdens een zo genaamd verhoor”. Lies zei het bijna achteloos. „Ben jij nou nooit es bang?” vroeg Tanja. „Als je niet anders kan en mag” antwoordde Lies ernstig „dan speelt angst geen rol meer.” „Je lijkt Nardus wel” zei Tanja. „Nardus is een reus” vond Lies. En in Tanja was een wondere blijheid, dat deze mensen thans werkelijk haar vrienden waren. Ik bewonder uw opmerkingsgave” zei de student. En toen lach ten ze alle drie. Roel’s reactie was karakteristiek. „Gezellig, een manskerel in huis” zei hij. „Tanja, meid ik knoers van de honger. Jij zeker ook?” met een blik naar Henk wiens ma gere gedaante verried dat hij een ontzaglijke eter was. „Ik heb nog nooit geknoerst van de honger” zei de student, „maar ik rammel wel, als dat hetzelfde is.” En te middernacht zaten ze nog aan de boterhammen, mét spek. De volgende morgen haastte Tanja zich naar Lies. ,Jk sta voor je neus” zei ze veelbetekenend. „Dat zie ik” zei Lies verwonderd. „Dat had je toch voorspeld?” glimlachte Tanja. Ze zag Lies peinzen toen, opeens kwam er leven in die zwarte ogen. „Je bedoelt „Ja, dat bedoel ik kom een bakje drinken en maak kennis met m’n onderduiker.” „Moet je dat overal vertellen?” bestrafte Lies. „Ben jij overal? Eén bondgenoot mag ik toch wel hebben?” „Meid” opeens sloeg Lies de armen om haar heen. ,Jk wist wel dat jij uit 't goeie hout was, al werkte je een beetje met na-ontste- king. Ik wil dat produkt van jou wel es zien. Wacht even. Roos!” Een meisje van een jaar of vijftien, wier afstamming onmiddel- lijk te constateren viel als men maar naar haar gitzwarte ogen en zwarte krullen keek, kwam aarzelend binnen. „Roos, dit is mevrouw Meerman, en je mag wel tante Tanja zeg gen tegen haar, want ze is m’n beste vriendin. Ja, Roos is hier al ’n paar maanden, maar daar loop ik niet mee te koop, weet je. Nu jij in 't zelfde schuitje zit als ik, mag je het wel weten, misschien komt het nog es te pas. Roos, ik loop even met tante Tanja mee, wil jij dan intussen op de rijst letten? Laat de telefoon maar bellen Het is hier uiteraard de plaats om u van dit weekeinde. Ons onderwijs kent, in aansluiting op de basisschool, 3 vormen: het Algemeen Voortgezet Onderwijs, waartoe o.a. het m.a.v.o. en het h.a.v.o. behoren; het Voorbereidend Wetenschappelijk Onder wijs, we denken hierbij aan het athene um en het gymnasium; en het Lager Beroepsonderwijs, hiertoe rekenen we o.a. de lagere technische school en de huishoudschool1). Eind april had in een van de za len van de Ontmoetingskerk een massaal bezochte informatie- en diskussieavond plaats over de Samenwerkingsschool voor Havo- Atheneum. Aan de verschillende inleidingen die daar werden uit gesproken geven wij in het bij gaande artikel en in enkele vol gende edities van het Weekblad uitgebreid aandacht. Dit artikel is het eerste van een reeks van drie, geschreven door de heer A. A. de Bruin, lid van de kommissie Van bestuur van de op te richten school. Tevens blijken er tengevolge van het ontbreken van dïdaktische midde len vertragingen te kunnen ontstaan in het intellectuele ontwikkelingsproces van de leerling, die duidelijk geschikt lijkt voor het atheneum, het Voorberei dend Wetenschappelijk Onderwijs. De h.a.v.o.-leerling kan, na het behalen van zijn diploma, altijd nog doorstromen naar het atheneum. Zeker als h.a.v.o. en atheneum zich onder één dak bevinden. In de brugperiode wordt, gedurende het eerste jaar, lesgegeven in de vakken Nederlands, Frans, Engels, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, handenarbeid, gymnastiek en tekenen. Het levensbeschouwelijk onderwijs is, zoals u weet, ook opgenomen in de les rooster, maar wat betreft de richting, ter keuze. In het tweede leerjaar wordt het aantal vakken uitgebereid met na tuurkunde en Duits. In bepaalde scho len voor Algemeen Voortgezet Onder wijs kan Latijn of Russisch worden ge kozen. Deze keuzevakken kunnen later de waarde krijgen van een examenvak. In het onderwijs in de moderne talen en in het wiskunde-ondérwijs hebben zich misschien wel de grootste verande ringen voltrokken. In het moderne wis- kunde-onderwijs leren de kinderen in de brugperiode één en ander over eenvou dige verzamelingen, vergelijkingen, gra fieken, algebraïsche bewerkingen etc., waar de ouders in het begin wat vreemd tegen aankijken, omdat de gebruikte symbolen hun vaak volstrekt onbekend zijn. Zij zijn in hun schoolcarrière zó vertrouwd geraakt met de klassieke denktrant van ’’Gegeven Te Bewijzen Bewijs”, dat de intuïtieve en wat speelse benadering die van hun kinderen gevraagd wordt hun nogal vreemd aan doen. Maar alles went, ook het moderne wiskunde-onderwijs. Zil» 4».”! Demonstratie bij: In tal van gemeenten zien we dat een aantal van deze scholen zijn onderge bracht in zgn. scholengemeenschappen. In Waddinxveen zal de samenwerkings school, wanneer hij naar wij hopen in 1973 van start gaat, een scholen gemeenschap zijn van h.a.v.o. en athe neum, waarvan alle eerstejaars leerlin gen zullen beginnen in een brugperiode. De leerlingen die hun basisopleiding voltooid hebben, komen zeker in het Algemeen Voortgezet Onderwijs het zij in een zgn. brugklas, die 1 jaar duurt, of in een brugperiode, die 2 of 3 jaar omvat. Hierna worden ze geplaatst in een m.a.v.o., h.a.v.o. en/of atheneum, dan wel een gymnasium. De functies van een brugklas of brug periode zijn2): 1. Het wegwijs maken van de leerling in de nieuwe schoolsituatie, de andere lesmethode, de andere studiemethode. 2. Het waarnemen van de leerling om aldus gegevens te verkrijgen over zijn begaafdheid en belangstelling. 3. Het adviseren van de leerling en diens ouders aan het eind van het brugjaar of de brugperiode omtrent de verder te volgen studierichting. U begrijpt dat daarom aan de organisa tie van het brugjaar of de brugperiode speciale eisen moeten worden gesteld. Zo is er een brugleidér, een leraar, belast met de algemene leiding, die voort durend het contact moet onderhouden met leraren, leerlingen en ouders. Hij bespreekt met de leraren de specifieke leer- en opvoedingsproblemen van de 12- tot 14-jarigen. Studielessen worden ingevoerd om de leerling te leren studeren, d.w.z. de denk- en werkgewoonten te verbeteren en de benodigde extra hulp te geven. De geleverde prestaties moeten regel matig worden geregistreerd op een rap port, dat de leerling steeds bij zich houdt, zodat de ouders van week tot week op de hoogte blijven van de pres taties van hun zoon of dochter. Bij te ruglopende prestaties zijn de ouders dan op het juiste moment gewaarschuwd. Ik sprak zoeven over brugklas en brugperiode. Wanneer u mij toestaat, zal ik dit onderscheid verduidelijken. In tal van scholengemeenschappen heeft men gedurende een aantal jaren gewerkt met een brugperiode, die langer dan één cursusjaar (brugklas) duurt.3). Ook wij Stellen ons voor dit te doen. De redénen om aan een brugperiode de voorkeur te verlenen komen voort uit psychologi sche overwegingen. Het kind tussen 11 en 14 jaar bevindt zich in een labiele fase, waarbij allerlei ontwikkelingen op verstandelijk en gevoelsmatig gebied zich schoksgewijze aan ons voordoen. Het kind is dan vaak onzeker. Verant woordelijkheidsbesef voor de maat schappij van morgen, om het eens met grote woorden te zeggen, is niet of nau welijks aanwezig. Voor de school, het voortgezet onder wijs, vloeit hieruit voort dat de grootste voorzichtigheid moet worden betracht met oordelen, „vonissen”, als: „Dit kind is volkomen ongeschikt. Het heeft niet de juiste studie-instelling, onvoldoende taakbesef”. Deze bepleite voorzichtig heid wil uiteraard niet zeggen, dat de school geen bijzondere aandacht moet besteden aan de ontwikkeling van dat taakbesef, de ordening in denken en werken. Uitslagen: Gouwe 1-OZV 1 (dames) 10 Gouwe 2-DZV 4 (heren) 22 AZC b-Gouwe b (jongens) 11 Gouwe a-Kouderkerk a (meisjes) 11 Boskoop 2-de Gouwe 5 (heren) 24 Gouwe 3-Zwemlusit/de Hommel 4 (heren) 46 Gouwe c-OZV c (jongens) 12 Kouderkerk 1-Gouwe 4 (heren) 91 OZV a-Gouwe a (jongens) 12 Gouwe 1-DWR 1 (heren) 3—2 ZPS b-Gouwe c (meisjes) 40 Programma: 9 juni 19.45 u. TZV 1-Gouwe 1 (heren) i 10 juni 17 u. Toumooi Donk (meisjes en jongens! 11 juni 11.45 u. Toumooi LZ’86 (heren) 13 juni 19.45 u. AZC a-Gouwe a(meisj.) I 20.10 u. BZPC b-Gouwe b (jongens) 19.50 u Gouwe l-Kon.A.Z./H.D.Z. 1 I (dames)l 20.30 u. Gouwe 2-Kon.A.Z./H.D.Z. 2 (heren) 20.40 u. B.Z.C. 3-Gouwe 4 (heren) 14 juni 20 u. Barracuda a-Gouwe c (meisjes) 15 juni 20.10 u. Gouwe a-BZPC a (jon.) 20.40 u. Gouwe 5-De Zijl/L.G.B. 5 (heren I 20.45 u. De Zijl/L.G.B. b-Gouwe b (meisjesl Er werd gebeld. „Wie is daar nu, in dat weer?” vroeg Tanja ontsteld. „Ik denk dat Henk al weer terug is.” „Die komt achterom.” Roel liep naar de deur, draaide het licht uitde verduisti ringsbepalingen waren scherp. Toen hij de voordeur opende, w« een regenvlaag hem in het gezicht. Op de stoep stonden twee zwad schimmen, in een ervan herkende hij de reuzengestalte van Nardu Achter hem stond een verregend, verfomfaaid figuurtje, ’n vrow „Kom d’r in” zei Roel zonder omhaal, en Nardus en de vrou stapten naar binnen, druipend waar ze hun voeten zetten. Roel keek nieuwsgierig naar de vrouw, maar haar gezicht gin bijna geheel verborgen in een doek die ze stijf om haar hoofd ha gewikkeld. Slierten nat haar hingen voor haar ogen, ze leek wel ee landloopster. Ze droeg een kort bontjasje dat er armetierig uitza druipnat als het was. „Loop even verder” noodde Roel verwonderd, maar met gevoel van beduchtheid. „Nee” zei Nardus „dat kan niet. Ik wou je alleen maar vrage of je voor een nacht, voor één nacht maar, dezedeze dame zo kunnen herbergen.” Roel keek naar de vrouw, die hem aanstaarde als wilde ze iede trek van zijn gezicht in zich opnemen. En hij wist het meteen. 2 was een Jodin Daar had je het! Welk voorgevoel had hen vanavond tot dat wonderlijke gespn gedreven? „Kijk es Roel” zei Nardus „mevrouw Jansen, zullen we ma zeggen, moest vanavond opeens de benen nemen. Razzia. Nu mo ten we op zoek naar een ander adres. Ik wist zo gauw niks. Bij n kan ze niet, je weet hoe het bij mij thuis is met zeven jongens, die andere rommel die ik thuis heb. Te heet. Als ze nou voor d ene nacht hier slapen kan, zien we morgen wel verder. Als het ui kan, zeg je het maar, dan gaan we verderop.” „Jij schoft” zei Roel en stompte Nardus tegen z’n schouder „d is doogewoon chantage, vader. Je denkt toch niet dat ik wie-da ook in dit hondenweer naar buiten zal jagen? Maar inmiddels ,,’t Is maar voor één nacht” grinnikte Nardus „morgen kom haar weer halen.” Roel keek nog eens naar de vrouw. En in zijn herinnering daa de een beeld uit z’n jeugd. Op een avond hadden ze aan de keuke deur klaaglijk horen miauwen. Hij had opengedaan, en in de reg stond daar, kletsnat, een poesje. Deze vrouw deed hem aan d poesje denken een verzopen katje, dacht hij. Locoburgeineester P. Lips deed vorige week de aftrap voor de Waddinv veense Sportweek 1972 op het drukbezette Waddinxveen-complex in d( Oranjewijk. Daarmee ging ook de eerste ronde van het bedrijfsvoetbal vat start, dat dit jaar weer meer deelnemers kent dan ooit tevoren. Driehon derd voetballers van meer in mindere klasse trokken fel ten strijde. Een strijd die overigens, ook na twee ronden bedrijfsvoetbal, nog lang niet be slist is. Volgende week hoort u er meer over. En ook over de resultaten bij het schoolvoetbal en schoolzwemmen, dat deze week werd afgewerkt. F

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1972 | | pagina 4