Het onderwijs op de samenwerkingsschool Een voorlopige balans (2) LENW Avond-mavo voor Gouda Boskoop en Alphen a/d Rijn Anno 1884 voetbalt voor peuterspeelzalen Schaaknieuws MUSEUM MEMO Drs De Reuver bevestigd Sportweek 72 t/m 17 juni V Door de Bruin l VOOR WADDINXVEEN agenda Van Eeuwen Vaderdag Tips! I Omzetting van M handelsavondscholen in avond-mavo Pagina 3 T - In de Nederlands hervormde kerk van Tholen is gistermiddag drs A. de Reuver uit Waddinxveen bevestigd tot predikant door ds G. Boer uit Zoe- termeer. Drs De Reuver was hier leervikaris. Dominee T. van ’t Veld en enige leden van de Waddinxveense kerkeraad woonden de intrede van ds De Reuver in zijn nieuwe gemeente bij. Volgende week is er weer diploina-zwemmen. Onder leiding van badmeester A. Troost wordt er stevig geoefend. Zo te zien is de eer ste sprong van de duikplank voor sommigen een hachelijk avontuur. Wat is mavo? Schema schoolsituatie in Waddinxveen als de Samenwerkingsschool voor Havo-Atheneum funktioneert (uitgezonderd het Lager Beroeps onderwijs). Ter afsluiting van het seizoen zal een elftal van de Jeugdsociëteit Anno 1884 op zaterdag 24 juni een voetbalwedstrijd spelen tegen de winnaar van het bedrijfsvoetbaltournooi. De opbrengst van deze wedstrijd komt ten goede van de plaatselijke peuterspeelzalen. Het treffen vindt plaats op het terrein van de voetbalvereniging Wad dinxveen. De voetbalvereniging stelt het terrein kosteloos ter be schikking voor deze wedstrijd. De wedstrijd begint om tien uur. Direkt na afloop van de wedstrijd gaat de sociëteit aan de Dorps straat open en zullen er non-stop platen worden gedraaid tot des avonds half twaalf. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 15 JUNI 1972 (Advertentie) 18 6 17 5 16 4 4 15 H.A.V.O. 3 14 2 2 13 BRUGPERIODE 1 1 weer- 12 SAMENWERKINGSSCHOOL M.A.V.O.’s 11 B ASIS-SCHOLEN 6 in ij- lt 5 B. 35 C. 1 (Advertentie) 1 Brederolaan 4 Zuidkade 3 Van oudsher waren er in Waddinx veen houtverwerkende industrieën. Dat Hoger Beroeps onderwijs (H.B.O.) een de Getipt door Veronica en ver krijgbaar bij: Standen (groep A): 1 M. DegeHng (Overschie) 8 pnt uit 9 2 W. v. Vuuren (W’veen) 7 pnt uit 9 3 P. Broer (W’veen) 6J pnt uit 9 4 L. Jongsma (W’veen) 6 pnt uit 9 5 I. D. Moedt (Gouda) 6 pnt uit 9 Groep B: 1 L. Wolfs (W’veen) 10 pnt uit 10 2 T. I. Doesema (W’veen) 9 pnt uit 10 3 H. Borst (W’veen) 7 pnt uit 10 Groep C: 1 A. Versluis (W’veen) 9 pnt uit 10 2 C. v.d. Ree (W’veen) 8 pnt uit 10 3 A. van Amerongen (W’veen) 8 uit 10 Donderdag 24 augustus begint de WSV het schaakseizoen 1972/1973 met een kloksnelschaakwedstrijd. CHR. OPENBARE BIBLIOTHEEK JsH. v. Stolberglaan: ma wo en vr 14.30 tot 17.30 u en 18.30 tot 20.30 uur; di 10 tot 12 uur. St Victorstraat: di en vr 19 tot 21 uur, do 15.30 tot 17.30 uur. Anpe Frank-centrum: di en vr 14.30 tot 17 uur en 18.30 tot 20. uur, wo 18.30 tot 20.30 uur. Donderdag 15 juni Gemeenteraad, 20 uur Orgelconcert Arie I. Keyzer, St. lanskerk Gouda, 20 uur Dinsdag 20 juni Bejaardensociëteit, Anne Frankcentrum, 14.30 uur Donderdag 22 juni Dia-lezing (Rusland en Israël) voor bejaarden, Anne Frankcentrum, 20 uur Vrijdag 23 juni Midzomemachtfeest Stuif-es-uit, Anno 1884, Dorpstraat, 22 uur Zaterdag 24 juni Voetbalwedstrijd Jeugdsoos Anno 1884- winnaar bedrijfsvoetbal, voetbalveld Oranjewijk, 10 uur Slijterij Wijnhandel Jonge Jenever Oude Genever Brandewijn Citroen Jenever Citroen Brandewijn Vieux Cognac Dry Gin Rum Whisky Port Sherry Alles leuk verpakt Wetenschappelijk Onderwijs (W.O.) Middelbaar Beroeps onderwijs (M.B.O.) r t©F? tien Mavo betekent middelbaar algemeen voortgezet onderwijs (vroeger u.l.o.) en biedt mogelijkheden zich te bekwamen voor velerlei funkties in het bedrijfs leven. De studie voor het mavo-4 diplo ma omvat zes vakken. De keuze van de vakken wordt aan de leerlingen over gelaten, uiteraard in overleg met de direkteur van de school. Hoe kan men het diploma halen? Er zijn twee mogelijkheden: 1Men volgt alle vakken. doen. Daartoe dient men ten minste 3 avonden per week de school te be- Men kan dan na drie jaar examen Zoeken. 2. Men volgt gedurende drie jaren bijv, drie vakken. Voor elk vak wordt ex amen gedaan en de leerling ontvangt bij voldoende resultaat voor deze vak ken zgn. deelcertificaten. Na deze 3 jaren volgen nog 2 jaren, waarin men de overige vakken volgt. Heeft men op deze wijze binnen 5 jaren zes deel certificaten verkregen, dan kunnen deze worden omgewisseld tegen een volledig mavo-4 diploma. V akkenpakketten A. Handelspakket Nederlands, Engels, Duits, Handels- kennis, Geschiedenis en staats inrichting, Aardrijkskunde. In het onderwijs in de moderne talen heeft de klassieke methodiek - gramma tica leren, woorden ’’stampen” en the ma’s maken, waarin de grammaticale problemen ”n alle standen” aan de orde kwamen - plaats gemaakt voor meer direkte methoden, waarbij gebruik wordt gemaakt van de moderne hulpmiddelen, soms een talenpracticum, en de taal op een meer natuurlijke en bevattelijker wijze gepresenteerd wordt. Uitgegaan wordt van een verhaal dat begrijpelijk is voor de kinderen en dat direkt door de leraar wordt gesproken of door mid del van een bandrecorder wordt gegeven. Hierna wordt ’’spelenderwijs” fend, Waarbij de kinderen steeds 1 WITH A LITTLE HELP (Maxl-single) Joe Cocker 2 SUMMERTIME 'The Zombies 1 HELLO-A - Mouth and MacNeal 2 LET’S DANCE - The Cats 3 MEISJES MET RODE HAREN - Arne Jansen 4 MATRIMONY - Gilbert O’Sullivan 5 TAKE ME BAK ’OME - Slade 6 MEMORIES - Earth and Fire 7 SONG SUNG BLUE - Neil Diamond 8 LITTLE WILLY - The Sweet 9 GIVE UP YOUR GUNS (Maxl-single) The Buoys 10 LOCO POR TI - Chris Montez Donderdag jl. had het bestuur van de Waddinxveense schaakvereniging ter af sluiting van het seizoen 1971/1972 een gongsnelschaaktoernooi georganiseerd. Liefst 32 spelers verdeelt in drie groe pen (2x 11 en lx 10) schaakten deze avond nu eens niet met de klok maar op de maat van de gong (10 seconden bedenktijd per zet). Ik sprak over een keuzepakket. Onder een keuzepakket verstaan we het totaal van eindexamenvakken. De h.a.v.o.- kandidaat kiest zijn pakket van zes vak ken na het derde jaar, de atheneumleer ling zijn uit zeven vakken bestaande pakket na het vierde jaar. Zoals u weet duurt de h.a.v.o. vijf en het atheneum zes jaar. Teneinde te voorkomen dat leerlingen benadeeld worden door de keuze van een vak dat hun later minder goed blijkt te liggen en de h.a.v.o.-kan- didaat de gelegenheid te bieden door te stromen van het h.a.v.o. naar het athe neum, wordt aan h.a.v.o.-kandidaten de laatste tijd dikwijls geadviseerd een ze vende vak te kiezen. Wij stellen ons voor dit ook te doen. In het voorgaande zijn voldoende ar gumenten gegeven om zo spoedig mo gelijk besprekingen te openen met het bevoegd gezag, het personeel en de ou- derkomissies van de basis- en de mavo- scholen, teneinde te komen tot het meest juiste samenspel. Een argument van gro te betekenis voor de samenwerking met de m.a.v.o.-scholen achten wij, dat blijkens gegevens van het Centraal Bu reau voor de Statistiek in 1970 niet minder dan 37% van de m.a.v.o.-leer lingen doorstroomde naar het h.a.v.o. en het atheneum. De samenwerkingsschool zal in deze besprekingen veel kunnen leren van de ervaringen van deze scho len. In de praktijk van het onderwijs blijkt hoe belangrijk het is wanneer het onderwijs aan tien- tot vijftien-jarigen goed doordacht, geprogrammeerd en goed begeleid gegeven wordt. Wij ver keren in Waddinxveen en omstreken in een bevoorrechte positie vergeleken met bijv, een gemeente als Rotterdam, waar over deze materie zojuist een diskussie- ALLE 13 GOED I I o.a. Après Tol - Vic ky Leandros - Beg, Steal or borrow - New Seekers - Hello-A - Mouth and Macneal - Les Enfants - Lenny Kuhr e.v.a. 10,00. De stichtingsnorm voor een avondschool voor mavo is door het minis terie gesteld op tachtig leerlingen. Deze norm dient gevonden te worden in de bezetting van de klassen 1 tot en met 3 van de handelsavondscholen. Aangezien de zelfstandige handelsavondscholen te Alphen aan den Rijn, Boskoop en Gouda deze norm niet bereiken, is van de zijde van het minis terie de mogelijkheid geopend tot samenvoeging van die klassen over te gaan. Men gaat er dan van uit, dat de „hoofdschool” in de verschillende gemeenten lessen doet geven. Deze wijze van handelen duidt men aan als het zgn. filiaal-systeem. Als uitvloeisel van genoemde samen werking is overgegaan tot de vorming van een stichting Avondschool voor voortgezet onderwijs, waarin partici peren: a. de gemeente Gouda; b. de R.K. Middenstandsbond, afdeling Bos koop, c. de Stichting voor Christelijk Handelsonderwijs te Alphen a.d. Rijn; d. de Stichting Avond Algemeen Voort gezet Onderwijs Gouda e.o. Behalve deze deelnemers in het alge meen bestuur der stichting worden op genomen twee leden van de vereniging voor openbaar onderwijs. Voorts kun nen door het bestuur drie leden worden aangetrokken. Het bestuur bestaat uit ten minste tien en ten hoogste dertien leden. Om deze school te kunnen doen starten is het noodzakelijk dat hij ge plaatst is op een zgn. scholenplan. Deze plaatsing geschiedt - na onderzoek naar de behoefte aan zodanig onderwijs - door de minister van onderwijs en we tenschappen. Deze plaatsing is voor de onderwerpelijke avond-mavo geschiedt op het plan van scholen 1972/1974. Hier bij werd tevens de mededeling ontvan gen dat rijkssubsidie kan worden ont vangen met ingang van 1 augustus 1972. 1 Op grond van artikel 23 van de overgangswet op de wet op het voortgezet onderwijs kunnen de op 31 juli 1968 uit ’s rijks kas be kostigde handelsavondscholen tot 1 augustus in stand worden ge houden. De behoefte aan voort zetting van dit type onderwijs zal o.m. voortkomen uit twee groe pen leerlingen, namelijk a. leerlingen, die aanvulling wen sen van algemene kennis die zij zich om welke reden dan ook in het dagonderwijs niet eigen hebben kunnen maken; b. leerlingen, die voldoende alge mene ontwikkeling hebben ge had, doch die aanvullend of herscholend beroepsgericht on derwijs wensen. Bij deze laatste groep kan ook gedacht worden aan ouderen, die na- of bijscholing behoeven, of bezitters van het mavo-diploma die hun vakkenpakket willen uit breiden. Gezien de snelle veran deringen in de maatschappij en de algemene noodzaak tot educa tion permanente, zal deze catego rie leerlingen in de loop der jaren zeker toenemen. Gezien deze behoefte is de rijks overheid er toe overgegaan de mogelijkheid te openen het han delsonderwijs om te bouwen naar avond-mavo en avond-meao. Het avond-mavo zal ontstaan uit een omzetting van de leerjaren 1 tot en met 3, het avond-meao uit de hogere leerjaren van de handels avondscholen. Naast een volledig vakkenpakket in het avond-mavo is de mogelijkheid geopend deel studies te volgen. Heeft men met gunstig gevolg een zgn. deelexa- men afgelegd, dan ontvangt de leerling een deelcertificaat. Bezit men binnen vijf jaar voldoende certificaten, dan komt men in aanmerking voor een volledig mavo- 4 diploma. Het behoort niet tot de onmogelijkheden ook beroepsgerichte vakken te volgen, zoals machineschrijven en kennis van kantoormachines. M J2 geoe- in de vreemde taal hun - eenvoudige - ant woorden geven. In meer aantrekkelijke oefeningen worden eenvoudige gramma ticale problemen in het praktische taal gebruik eigen gemaakt. Te zijner tijd zullen we onze leraren en leraressen vra gen u enigszins vertrouwd te maken met de nieuwe methodieken. Opvallend is dat de leerboeken steeds meer het karakter van ’’werkboek” krij gen. Dit hangt samen met de onderwijs kundige opvatting dat het onderwijs, waar mogelijk, gekenmerkt moet wor den door de zelfwerkzaamheid van de leerling. Het Zou te ver voeren op alle vakken in te gaan. Wat ik hierover ge schreven heb moet gezien worden als een bescheiden bijdrage uw gedachten te richten op zaken, waarmee kinderen bij het Algemeen Voortgezet Onderwijs, en dus op onze samenwerkingsschool, in aanraking komen. Na de twee-jarige brugperiode wor den de leerlingen gesplitst in degenen, die naar alle waarschijnlijkheid beter eerst een m.a.v.o.-diploma kunnen be halen en de leerlingen die hun studie voortzetten in een h.a.v.o:- of een atheneumklas gedurende het derde jaar. Dit geschiedt in overleg met de ouders. Vanaf het begin van het derde jaar wordt de schooldecaan bijzonder be langrijk. Een schooldecan is te vergelij ken met een brugleider. Hij volgt de prestaties van de leerlingen met grote aandacht, bespreekt leer- en opvoedings moeilijkheden met de leerlingen en de ouders en stelt tenslotte, in onderling overleg met de leerlingen en de ouders het keuzepakket vast, waarbij uiteraard rekening gehouden moet worden met de beroepswensen van de leerling. Als fo rumlid fungeerde destijds o.a. de heer HoUebrand, conrector en schooldecaan aan een Rotterdamse scholengemeen schap, die zich zeer verdienstelijk heeft ingezet voor de organisatie van het schooldecanaat in Nederland. r W iskundepakket Nederlands, Engels, Duits, Wiskun de, Natuurkunde/Scheikunde, Aardrijkskunde. Andere samenstelling van vakken pakketten na overleg met de directeur. Lesgeld voor alle leerjaren bedraagt het wettelijk schoolgeld thans 75,per leerling. Er kan nog een extra bijdrage worden ge vraagd voor het bekostigen van niet- subsidiabele kosten. Boekengeld Voor het eerste leerjaar ongeveer 100. Leeftijdsgrens Minimumleeftijd: 16 jaar (voor 1 janu ari 1973). Aanvang Afhankelijk van het aantal inschrijvin gen, die zo veel mogelijk voor eind juni ’72 dienen te geschieden, zal na de grote vakantie gestart worden in de drie ge noemde plaatsen met het eerste leerjaar. Inschrijvingsadressen Gouda: Afdeling onderwijs, Markt 31, telefoon (01820)13800, 1st. 263; Insti tuut De Jong, Regentesseplantsoen 30, telefoon (01820) 14061. Boskoop: de heer J. H. Mens, Goudse Rijweg 102, telefoon (01727) 2070. nota is gepubliceerd en waarin stuurgroep wordt aanbevolen om werkzaamheden te koördineren. De problömen waarvoor wij en u ge plaatst zijn, zijn oplosbaar. Een bijzon der gunstig voorteken is het feit dat voor deze regio gewerkt wordt aan een schoolbegeleidingsdienst, eveneens samenwerkingsverband. vindt zijn oorsprong in de gunstige lig ging van het dorp. Al het hout dat hier werd verwerkt, werd aangevoerd door de Gouwe. De oudste bedrijven vindt u dan ook alle aan de Noord- en de Zuid kade (en natuurlijk aan het gedeelte dat nu Wilhelminakade heet). Het hout kwam via de grote water wegen uit Duitsland en Frankrijk, werd hier lang de kant gemeerd en in de hout zaagmolens verder verwerkt tot bruik bare afmetingen. Scheepsbouw werd hier vroeger ook bedreven. Het scheeps model dat wij op 18 mei afbeeldden, werd in werkelijkheid hier gebouwd. De gereedschappen op de foto dateren uit de tijd, dat handwerk nog niet door me chanisatie was verdrongen. In museum oud-Waddinxveen kunt u over deze be drijfstak veel interessante bijzonderhe den vinden. 3 ATHENEUM

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1972 | | pagina 3