Het onderwijs op de
samenwerkingsschool
Een voorlopige balans (2)
LENW
Avond-mavo voor Gouda
Boskoop en Alphen a/d Rijn
Anno 1884 voetbalt
voor peuterspeelzalen
Schaaknieuws
MUSEUM MEMO
Drs De Reuver bevestigd
Sportweek 72
t/m 17 juni
V
Door
de Bruin
l
VOOR WADDINXVEEN
agenda
Van Eeuwen
Vaderdag
Tips!
I
Omzetting van M
handelsavondscholen
in avond-mavo
Pagina 3
T
-
In de Nederlands hervormde kerk van Tholen is gistermiddag drs A. de
Reuver uit Waddinxveen bevestigd tot predikant door ds G. Boer uit Zoe-
termeer. Drs De Reuver was hier leervikaris. Dominee T. van ’t Veld en
enige leden van de Waddinxveense kerkeraad woonden de intrede van ds
De Reuver in zijn nieuwe gemeente bij.
Volgende week is er weer diploina-zwemmen. Onder leiding van
badmeester A. Troost wordt er stevig geoefend. Zo te zien is de eer
ste sprong van de duikplank voor sommigen een hachelijk avontuur.
Wat is mavo?
Schema schoolsituatie in Waddinxveen als de Samenwerkingsschool
voor Havo-Atheneum funktioneert (uitgezonderd het Lager Beroeps
onderwijs).
Ter afsluiting van het seizoen zal een elftal van de Jeugdsociëteit
Anno 1884 op zaterdag 24 juni een voetbalwedstrijd spelen tegen de
winnaar van het bedrijfsvoetbaltournooi. De opbrengst van deze
wedstrijd komt ten goede van de plaatselijke peuterspeelzalen. Het
treffen vindt plaats op het terrein van de voetbalvereniging Wad
dinxveen. De voetbalvereniging stelt het terrein kosteloos ter be
schikking voor deze wedstrijd. De wedstrijd begint om tien uur.
Direkt na afloop van de wedstrijd gaat de sociëteit aan de Dorps
straat open en zullen er non-stop platen worden gedraaid tot des
avonds half twaalf.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - DONDERDAG 15 JUNI 1972
(Advertentie)
18
6
17
5
16
4
4
15
H.A.V.O.
3
14
2
2
13
BRUGPERIODE
1
1
weer-
12
SAMENWERKINGSSCHOOL
M.A.V.O.’s
11
B ASIS-SCHOLEN
6
in
ij-
lt
5
B.
35
C.
1
(Advertentie)
1
Brederolaan 4
Zuidkade 3
Van oudsher waren er in Waddinx
veen houtverwerkende industrieën. Dat
Hoger Beroeps
onderwijs (H.B.O.)
een
de
Getipt door Veronica en ver
krijgbaar bij:
Standen (groep A):
1 M. DegeHng (Overschie) 8 pnt uit 9
2 W. v. Vuuren (W’veen) 7 pnt uit 9
3 P. Broer (W’veen) 6J pnt uit 9
4 L. Jongsma (W’veen) 6 pnt uit 9
5 I. D. Moedt (Gouda) 6 pnt uit 9
Groep B:
1 L. Wolfs (W’veen) 10 pnt uit 10
2 T. I. Doesema (W’veen) 9 pnt uit 10
3 H. Borst (W’veen) 7 pnt uit 10
Groep C:
1 A. Versluis (W’veen) 9 pnt uit 10
2 C. v.d. Ree (W’veen) 8 pnt uit 10
3 A. van Amerongen (W’veen) 8 uit 10
Donderdag 24 augustus begint de
WSV het schaakseizoen 1972/1973 met
een kloksnelschaakwedstrijd.
CHR. OPENBARE BIBLIOTHEEK
JsH. v. Stolberglaan: ma wo en vr 14.30
tot 17.30 u en 18.30 tot 20.30 uur; di 10
tot 12 uur.
St Victorstraat: di en vr 19 tot 21 uur,
do 15.30 tot 17.30 uur.
Anpe Frank-centrum: di en vr 14.30 tot
17 uur en 18.30 tot 20. uur, wo 18.30 tot
20.30 uur.
Donderdag 15 juni
Gemeenteraad, 20 uur
Orgelconcert Arie I. Keyzer,
St. lanskerk Gouda, 20 uur
Dinsdag 20 juni
Bejaardensociëteit, Anne Frankcentrum,
14.30 uur
Donderdag 22 juni
Dia-lezing (Rusland en Israël) voor
bejaarden, Anne Frankcentrum, 20 uur
Vrijdag 23 juni
Midzomemachtfeest Stuif-es-uit,
Anno 1884, Dorpstraat, 22 uur
Zaterdag 24 juni
Voetbalwedstrijd Jeugdsoos Anno 1884-
winnaar bedrijfsvoetbal, voetbalveld
Oranjewijk, 10 uur
Slijterij Wijnhandel
Jonge Jenever
Oude Genever
Brandewijn
Citroen Jenever
Citroen Brandewijn
Vieux
Cognac
Dry Gin
Rum
Whisky
Port
Sherry
Alles leuk verpakt
Wetenschappelijk
Onderwijs (W.O.)
Middelbaar Beroeps
onderwijs (M.B.O.)
r
t©F?
tien
Mavo betekent middelbaar algemeen
voortgezet onderwijs (vroeger u.l.o.) en
biedt mogelijkheden zich te bekwamen
voor velerlei funkties in het bedrijfs
leven. De studie voor het mavo-4 diplo
ma omvat zes vakken. De keuze van de
vakken wordt aan de leerlingen over
gelaten, uiteraard in overleg met de
direkteur van de school.
Hoe kan men het diploma halen?
Er zijn twee mogelijkheden:
1Men volgt alle vakken.
doen. Daartoe dient men ten minste
3 avonden per week de school te be-
Men kan dan na drie jaar examen
Zoeken.
2. Men volgt gedurende drie jaren bijv,
drie vakken. Voor elk vak wordt ex
amen gedaan en de leerling ontvangt
bij voldoende resultaat voor deze vak
ken zgn. deelcertificaten. Na deze 3
jaren volgen nog 2 jaren, waarin men
de overige vakken volgt. Heeft men
op deze wijze binnen 5 jaren zes deel
certificaten verkregen, dan kunnen
deze worden omgewisseld tegen een
volledig mavo-4 diploma.
V akkenpakketten
A. Handelspakket
Nederlands, Engels, Duits, Handels-
kennis, Geschiedenis en staats
inrichting, Aardrijkskunde.
In het onderwijs in de moderne talen
heeft de klassieke methodiek - gramma
tica leren, woorden ’’stampen” en the
ma’s maken, waarin de grammaticale
problemen ”n alle standen” aan de orde
kwamen - plaats gemaakt voor meer
direkte methoden, waarbij gebruik wordt
gemaakt van de moderne hulpmiddelen,
soms een talenpracticum, en de taal op
een meer natuurlijke en bevattelijker
wijze gepresenteerd wordt. Uitgegaan
wordt van een verhaal dat begrijpelijk
is voor de kinderen en dat direkt door
de leraar wordt gesproken of door mid
del van een bandrecorder wordt
gegeven.
Hierna wordt ’’spelenderwijs”
fend, Waarbij de kinderen steeds
1 WITH A LITTLE HELP (Maxl-single)
Joe Cocker
2 SUMMERTIME 'The Zombies
1 HELLO-A - Mouth and MacNeal
2 LET’S DANCE - The Cats
3 MEISJES MET RODE HAREN -
Arne Jansen
4 MATRIMONY - Gilbert O’Sullivan
5 TAKE ME BAK ’OME - Slade
6 MEMORIES - Earth and Fire
7 SONG SUNG BLUE - Neil Diamond
8 LITTLE WILLY - The Sweet
9 GIVE UP YOUR GUNS (Maxl-single)
The Buoys
10 LOCO POR TI - Chris Montez
Donderdag jl. had het bestuur van de
Waddinxveense schaakvereniging ter af
sluiting van het seizoen 1971/1972 een
gongsnelschaaktoernooi georganiseerd.
Liefst 32 spelers verdeelt in drie groe
pen (2x 11 en lx 10) schaakten deze
avond nu eens niet met de klok maar
op de maat van de gong (10 seconden
bedenktijd per zet).
Ik sprak over een keuzepakket. Onder
een keuzepakket verstaan we het totaal
van eindexamenvakken. De h.a.v.o.-
kandidaat kiest zijn pakket van zes vak
ken na het derde jaar, de atheneumleer
ling zijn uit zeven vakken bestaande
pakket na het vierde jaar. Zoals u weet
duurt de h.a.v.o. vijf en het atheneum
zes jaar. Teneinde te voorkomen dat
leerlingen benadeeld worden door de
keuze van een vak dat hun later minder
goed blijkt te liggen en de h.a.v.o.-kan-
didaat de gelegenheid te bieden door te
stromen van het h.a.v.o. naar het athe
neum, wordt aan h.a.v.o.-kandidaten de
laatste tijd dikwijls geadviseerd een ze
vende vak te kiezen. Wij stellen ons
voor dit ook te doen.
In het voorgaande zijn voldoende ar
gumenten gegeven om zo spoedig mo
gelijk besprekingen te openen met het
bevoegd gezag, het personeel en de ou-
derkomissies van de basis- en de mavo-
scholen, teneinde te komen tot het meest
juiste samenspel. Een argument van gro
te betekenis voor de samenwerking met
de m.a.v.o.-scholen achten wij, dat
blijkens gegevens van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek in 1970 niet
minder dan 37% van de m.a.v.o.-leer
lingen doorstroomde naar het h.a.v.o. en
het atheneum. De samenwerkingsschool
zal in deze besprekingen veel kunnen
leren van de ervaringen van deze scho
len. In de praktijk van het onderwijs
blijkt hoe belangrijk het is wanneer het
onderwijs aan tien- tot vijftien-jarigen
goed doordacht, geprogrammeerd en
goed begeleid gegeven wordt. Wij ver
keren in Waddinxveen en omstreken in
een bevoorrechte positie vergeleken met
bijv, een gemeente als Rotterdam, waar
over deze materie zojuist een diskussie-
ALLE 13 GOED I I o.a. Après Tol - Vic
ky Leandros - Beg, Steal or borrow -
New Seekers - Hello-A - Mouth and
Macneal - Les Enfants - Lenny Kuhr
e.v.a. 10,00.
De stichtingsnorm voor een avondschool voor mavo is door het minis
terie gesteld op tachtig leerlingen. Deze norm dient gevonden te worden
in de bezetting van de klassen 1 tot en met 3 van de handelsavondscholen.
Aangezien de zelfstandige handelsavondscholen te Alphen aan den Rijn,
Boskoop en Gouda deze norm niet bereiken, is van de zijde van het minis
terie de mogelijkheid geopend tot samenvoeging van die klassen over te
gaan. Men gaat er dan van uit, dat de „hoofdschool” in de verschillende
gemeenten lessen doet geven. Deze wijze van handelen duidt men aan als
het zgn. filiaal-systeem.
Als uitvloeisel van genoemde samen
werking is overgegaan tot de vorming
van een stichting Avondschool voor
voortgezet onderwijs, waarin partici
peren: a. de gemeente Gouda; b. de
R.K. Middenstandsbond, afdeling Bos
koop, c. de Stichting voor Christelijk
Handelsonderwijs te Alphen a.d. Rijn;
d. de Stichting Avond Algemeen Voort
gezet Onderwijs Gouda e.o.
Behalve deze deelnemers in het alge
meen bestuur der stichting worden op
genomen twee leden van de vereniging
voor openbaar onderwijs. Voorts kun
nen door het bestuur drie leden worden
aangetrokken. Het bestuur bestaat uit
ten minste tien en ten hoogste dertien
leden.
Om deze school te kunnen doen
starten is het noodzakelijk dat hij ge
plaatst is op een zgn. scholenplan. Deze
plaatsing geschiedt - na onderzoek naar
de behoefte aan zodanig onderwijs -
door de minister van onderwijs en we
tenschappen. Deze plaatsing is voor de
onderwerpelijke avond-mavo geschiedt
op het plan van scholen 1972/1974. Hier
bij werd tevens de mededeling ontvan
gen dat rijkssubsidie kan worden ont
vangen met ingang van 1 augustus 1972.
1
Op grond van artikel 23 van de
overgangswet op de wet op het
voortgezet onderwijs kunnen de
op 31 juli 1968 uit ’s rijks kas be
kostigde handelsavondscholen tot
1 augustus in stand worden ge
houden. De behoefte aan voort
zetting van dit type onderwijs zal
o.m. voortkomen uit twee groe
pen leerlingen, namelijk
a. leerlingen, die aanvulling wen
sen van algemene kennis die
zij zich om welke reden dan
ook in het dagonderwijs niet
eigen hebben kunnen maken;
b. leerlingen, die voldoende alge
mene ontwikkeling hebben ge
had, doch die aanvullend of
herscholend beroepsgericht on
derwijs wensen.
Bij deze laatste groep kan ook
gedacht worden aan ouderen, die
na- of bijscholing behoeven, of
bezitters van het mavo-diploma
die hun vakkenpakket willen uit
breiden. Gezien de snelle veran
deringen in de maatschappij en
de algemene noodzaak tot educa
tion permanente, zal deze catego
rie leerlingen in de loop der jaren
zeker toenemen.
Gezien deze behoefte is de rijks
overheid er toe overgegaan de
mogelijkheid te openen het han
delsonderwijs om te bouwen naar
avond-mavo en avond-meao. Het
avond-mavo zal ontstaan uit een
omzetting van de leerjaren 1 tot
en met 3, het avond-meao uit de
hogere leerjaren van de handels
avondscholen. Naast een volledig
vakkenpakket in het avond-mavo
is de mogelijkheid geopend deel
studies te volgen. Heeft men met
gunstig gevolg een zgn. deelexa-
men afgelegd, dan ontvangt de
leerling een deelcertificaat. Bezit
men binnen vijf jaar voldoende
certificaten, dan komt men in
aanmerking voor een volledig
mavo- 4 diploma. Het behoort
niet tot de onmogelijkheden ook
beroepsgerichte vakken te volgen,
zoals machineschrijven en kennis
van kantoormachines.
M J2
geoe-
in de
vreemde taal hun - eenvoudige - ant
woorden geven. In meer aantrekkelijke
oefeningen worden eenvoudige gramma
ticale problemen in het praktische taal
gebruik eigen gemaakt. Te zijner tijd
zullen we onze leraren en leraressen vra
gen u enigszins vertrouwd te maken met
de nieuwe methodieken.
Opvallend is dat de leerboeken steeds
meer het karakter van ’’werkboek” krij
gen. Dit hangt samen met de onderwijs
kundige opvatting dat het onderwijs,
waar mogelijk, gekenmerkt moet wor
den door de zelfwerkzaamheid van de
leerling. Het Zou te ver voeren op alle
vakken in te gaan. Wat ik hierover ge
schreven heb moet gezien worden als
een bescheiden bijdrage uw gedachten te
richten op zaken, waarmee kinderen bij
het Algemeen Voortgezet Onderwijs, en
dus op onze samenwerkingsschool, in
aanraking komen.
Na de twee-jarige brugperiode wor
den de leerlingen gesplitst in degenen,
die naar alle waarschijnlijkheid beter
eerst een m.a.v.o.-diploma kunnen be
halen en de leerlingen die hun studie
voortzetten in een h.a.v.o:- of een
atheneumklas gedurende het derde jaar.
Dit geschiedt in overleg met de ouders.
Vanaf het begin van het derde jaar
wordt de schooldecaan bijzonder be
langrijk. Een schooldecan is te vergelij
ken met een brugleider. Hij volgt de
prestaties van de leerlingen met grote
aandacht, bespreekt leer- en opvoedings
moeilijkheden met de leerlingen en de
ouders en stelt tenslotte, in onderling
overleg met de leerlingen en de ouders
het keuzepakket vast, waarbij uiteraard
rekening gehouden moet worden met de
beroepswensen van de leerling. Als fo
rumlid fungeerde destijds o.a. de heer
HoUebrand, conrector en schooldecaan
aan een Rotterdamse scholengemeen
schap, die zich zeer verdienstelijk heeft
ingezet voor de organisatie van het
schooldecanaat in Nederland.
r
W iskundepakket
Nederlands, Engels, Duits, Wiskun
de, Natuurkunde/Scheikunde,
Aardrijkskunde.
Andere samenstelling van vakken
pakketten na overleg met de
directeur.
Lesgeld
voor alle leerjaren bedraagt het wettelijk
schoolgeld thans 75,per leerling. Er
kan nog een extra bijdrage worden ge
vraagd voor het bekostigen van niet-
subsidiabele kosten.
Boekengeld
Voor het eerste leerjaar ongeveer 100.
Leeftijdsgrens
Minimumleeftijd: 16 jaar (voor 1 janu
ari 1973).
Aanvang
Afhankelijk van het aantal inschrijvin
gen, die zo veel mogelijk voor eind juni
’72 dienen te geschieden, zal na de grote
vakantie gestart worden in de drie ge
noemde plaatsen met het eerste leerjaar.
Inschrijvingsadressen
Gouda: Afdeling onderwijs, Markt 31,
telefoon (01820)13800, 1st. 263; Insti
tuut De Jong, Regentesseplantsoen 30,
telefoon (01820) 14061. Boskoop: de
heer J. H. Mens, Goudse Rijweg 102,
telefoon (01727) 2070.
nota is gepubliceerd en waarin
stuurgroep wordt aanbevolen om
werkzaamheden te koördineren.
De problömen waarvoor wij en u ge
plaatst zijn, zijn oplosbaar. Een bijzon
der gunstig voorteken is het feit dat
voor deze regio gewerkt wordt aan een
schoolbegeleidingsdienst, eveneens
samenwerkingsverband.
vindt zijn oorsprong in de gunstige lig
ging van het dorp. Al het hout dat hier
werd verwerkt, werd aangevoerd door
de Gouwe. De oudste bedrijven vindt u
dan ook alle aan de Noord- en de Zuid
kade (en natuurlijk aan het gedeelte dat
nu Wilhelminakade heet).
Het hout kwam via de grote water
wegen uit Duitsland en Frankrijk, werd
hier lang de kant gemeerd en in de hout
zaagmolens verder verwerkt tot bruik
bare afmetingen. Scheepsbouw werd
hier vroeger ook bedreven. Het scheeps
model dat wij op 18 mei afbeeldden,
werd in werkelijkheid hier gebouwd. De
gereedschappen op de foto dateren uit
de tijd, dat handwerk nog niet door me
chanisatie was verdrongen. In museum
oud-Waddinxveen kunt u over deze be
drijfstak veel interessante bijzonderhe
den vinden.
3 ATHENEUM