Een voorlopige balans (3)
TiP
LP
MUSEUM MEMO
Sportweekrit
NKF-Anno
Spreekuren
Finale
tennis
Het onderwijs op de
samenwerkingsschool
Afkoopregeling
rentekaarten
WIT I FM M
/S
„De Gouwerijders”
i
Kollekte
EEN
BOEKENBOM
IS ALTIJD
RAAK
deze we
van de week
VOOR WADDINXVEEN
1
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 22 JUNI 1972
Pagina 3
(Advertentie)
i;T
Prins Bernhard zal op donderdag 29 juni
A G E N
EEN BOEKENBON
IS ALTIJD RAAK!!
111
i!
11
I
'l1
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
II
zijn 61e verjaardag vieren.
11
11
lil
T’
I
Achtennegentig equippes hebben deel
genomen aan de sportweekrit, die op 14
juni werd georganiseerd door „De Gou-
werijders”. De rit werd gereden binnen
de Waddinxveense dreven en was ten
gerieve van de minder ervarenen tradi
tiegetrouw eenvoudig gehouden. Eén van
de opgaven die de nodige attentie vroeg,
was: „Na Chevron eerste straat rechts.”
Veel deelnemers keken daarvoor naar
het Chevron Tankstation maar dat was
mis, want op de luifel bij restaurant
Royal stond ook een Chevron-merkje en
dat scheelt dan direkt een hele straat.
De voorzitter van het sportweekkomité,
de heer H. van Gelooven, reikte de prij
zen uit. De eerste plaatsen waren als
volgt verdeeld: 1. A. Jongejan, Waddinx-
veen, 10 straf punten, 2. A. I. Polder
vaart, Oegstgeest, 19 stp. 3. N. C. de
Rooy, Waddinxveen, 22 stp. 4. A.
Boonstoppel, Waddinxveen, 26 stp. 5. D.
A. Spek, Nieuwveen, 39 stp. 6. C. v.d.
Ende, Zoetermeer, 43 stp. en 7. J. G.
Oudijk, Waddinxveen, 44 stp.
Tot nu toe geeft de tentoonstelling in
het museum Oud-Waddinxveen een al
gemeen overzicht van een groot aantal
aspekten die samenhangen met de ont-
De kollekte voor het Rode Kruis die
begin juni plaats had bracht 8.594,84
op.
Donderdag 22 juni
Dia-lezing (Rusland en Israël) voor
bejaarden, Anne Frankcentrum, 20 uur
Vrijdag 23 juni
Midzomemachtfeest Stuif-es-uit,
Anno 1884 Dorpstraat 6, 22 uur
Zaterdag 24 juni
Voetbalwedstrijd Anno 1884-NKF,
terrein Oranjewijk, 10 uur
Tennis Wamaarplantsoen.
Opening speelplaats ’Vondelwijk’.
Zondag 25 juni
Tennis Wamaarplantsoen.
Woensdag 28 juni
Raadsvergadering (Gewestvorming),
gemeentehuis, 20 uur
Donderdag 29 juni
Afscheidsreceptie P. Willemstein,
Groen van Prinstererschool, 20.30
,tot 22 uur.
Vergadering algemeen bestuur De Rijn
streek, gemeentehuis Boskoop, 15.30 u.
ANNE FRANKCENTRUM
Maatschappelijk werkster:
donderdag 16.30-17.30 uur.
Maatschappelijk werkster (Prot. Chr.)
Afwezig van 16 t/m 24 juni
Pedicure/Schoonheidsspecialiste:
eerste dinsdag van de maand, 9 tot 12 u.
Dames- en herenkapper:
donderdag 9-12 uur
Hand- en spandiensten (noodhulp voor
bejaarden en jonge gezinnen): elke werk
dag van 8.30-9.30 uur, telefoon 5555.
HET ANKER (Kerkweg 234, tel. 4522)
Maatschappelijk Werkster (Prot. Chr.)
Afwezig van 16 t/m 24 juni
Gezins-Zbejaardenverzorging
Anne Frankcentr., tel. 4896). Aanvragen
om hulp: maandag tot en met vrijdag
van 8.30 tot 9.30 uur.
CHR. OPENBARE BIBLIOTHEEK
Jul. v. Stolberglaan: ma wo en vr 14.30
tot 17.30 u en 18.30 tot 20.30 uur; di 10
tot 12 uur.
•St Victorstraat: di en vr 19 tot 21 uur,
do 15.30 tot 17.30 uur.
Anne Frank-centrum: di en vr 14.30 tot
17 uur en 18.30 tot 20.30 uur, wo 18.30 tot
20.30 uur.
1 NIEMAND HEEFT JE OOIT
GEZIEN - Helga
2 WERKELOOS - Jaques Herb
GIVE MY LOVE TO ROSE -
Johnny Cash with June Carter
o.a. Jack Son
The Ballad of Ira Hoyes -
Danny Boy e.v.a.
GALA ’72 - tijdelijk 10,—
(MM*
Getipt door Veronica en ver
krijgbaar bij:
top
tien
ONTMOETINGSKERK
Maatschappelijk werkster Geref Kerk
woensdag van 10 tot 11 uur.
GROENE KRUIS (Stationsstraat 12)
op werkdagen open van 13.15 tot 14 uur
en van 18 tot 19 uur, o.a. voor het af
halen van verplegingsartikelen.
de vorige secretaris-generaal van de
U.N.O. Het dateert uit 1969 en is opge
nomen in de inleiding van het zgn. Rap
port van Rome. Hij zegt:
„Ik wil niet de schijn wekken te drama
tisch te zijn, maar uit de informatie
waar ik als sekretaris-generaal over be
schik, kan ik alleen maar konkluderen
dat de leden van de Verenigde Naties
nog maar tien jaar hebben om hun on
derlinge vetes op te lossen en te begin
nen aan een wereldwijd deelgenootschap,
om de bewapeningswedloop te beteuge
len, het milieu te verbeteren, de bevol
kingsexplosie in toom te houden en de
vereiste stuwkracht voor ontwikkelings
inspanningen te leveren. Als zo’n we
reldwijd deelgenootschap niet in de ko
mende tien jaar wordt gesmeed, dan
vrees ik zeer dat de genoemde proble
men zulke duizelingwekkende afmetin
gen zullen hebben aangenomen, dat zij
door ons niet meer beheerst kunnen
worden”.
wikkeling van onze gemeente en de nij
verheid die hier altijd gevestigd is ge
weest. Vandaar dat onze foto een werk
tekening toont van een molen, omdat
ook molenbouw een van die ambachten
was, die hier werden uitgeoefend. In de
nabijeen toekomst gaat het museum
meer gericht te werk, wanneer aandacht
zal worden besteed aan bepaalde perio
den uit de ontwikkeling of bepaalde
ambachten. Materiaal is er genoeg voor
handen.
Wat misschien nog niet iedereen weet,
is dat men voor het luttele bedrag van
10,contribuant van de stichting kan
worden, waarmee u tevens het recht
krijgt doorlopend de exposities te be
zoeken. De openingstijden zijn op dins
dag en donderdagmiddag alsmede op
vrijdagavond, steeds gedurende de tijd
dat de Raiffeisenbank aan de Kerkweg
voor het publiek is opengesteld. U kunt
zich als contribuant aanmelden bij de
heer A. Noorlander, Zuidkade 224, tel.
2666.
De Groen van Prinstererschool
heeft zich het lot van Chili aan
getrokken en hield afgelopen za
terdag een Fancy Fair op de
speelplaats om wat geld bijeen te
brengen. Voor een dubbeltje kon
den de bezoekers een plaat aan-
Brugkerk (NH): 9.30 uur ds T. van ’t
Veld, 18.30 uur ds D. van Vliet
Herv. wijkgebouw: 9.30 uur ds D. van
Vliet, 18.30 uur ds I. van den Heuvel
Bethelkerk (NH): 9.30 uur ds I. van den
Heuvel, 17 uur ds T. van ’t Veld
Innnanuëlkerk (NH): 9.30 uur ds S. v.d.
Bos, Rotterdam, 19 uur ds G. I. v.d.
Bogerd, Slikkerveer
Kruiskerk (Geref.): 10 uur ds M. I. van
Dijken, Amstelveen, 17 uur ds C. van
der Tas, Boskoop
Ontmoetingskerk (Geref.): 10 uur ds I.
Snoey, Katwijk aan Zee; 17 uur ds M.
I. van Dijken
Remonstr. Gem.: geen dienst
Oud-Geref. Gem.: 10 en 18.30 uur lees-
dienst
Geref. Gem. Boskoop: 9.30 en 18 uur
kandidaat A. Bac, Moerkapelle
Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 17 uur ds A.
P. Verloop.
Volle Ev. Gem. Bethel Boskoop: 9.30 uur
samenkomst; dinsdag 20 u. samenkomst.
St. Victorkerk (RK): 8 en 10 uur, ma. en
za. 19 aur, di., do. en vr. 7.45 uur, wo.
7.45 en 19 uur: H. Mis.
Ontmoetingskerk (RK): 8.30, 11.45 en
18.30 uur, di. 9 uur, do. 19 uur, za. 9 en
19 uur: H. Mis.
Jehova’s Getuigen: do. 19.30 uur bedie-
ningsschool, 20.3Ö uur dienstvergadering;
zo. 15.30 uur openbare toespraak, 16.30
uur Wachttorenstudie.
1 HELLO-A - Mouth and MacNeal
2 LET’S DANCE - The Cats
3 MEISJES MET RODE HAREN -
Arne Jansen
4 MATRIMONY - Gilbert O’Sullivan
5 TAKE ME BAK ’OME - Slade
6 GIVE UP YOURS GUNS (Maxi
single) The Buoys
7 LITTLE WELLY - The Sweet
8 LOCO POR IT - Chris Montez
9 SONG SUNG BLUE -
Neil Diamond
10 CONQUISTADOR - Procol Harum
Het open BCD-tennistoernooi op de ba
nen in het Wamaarplantsoen, waarin
zo’n tweehonderd partijen worden ge
speeld, wordt dit weekeinde (zaterdag en
zondag) beëindigd met de finales. Iedere
belangstellende is welkom.
1
I
I
I
I
Tegenover deze problematiek hebben on
ze vraagstukken kleine afmetingen. Te
genover de problemen van de mensheid
zijn onze problemen die van Waddinx-
veners, Boskopers, Zevenhuizenaren,
Moerkapellers en Reeuwijkers. Laten wij
ons van de betrekkelijkheid bewust zijn,
maar laten we óók beseffen dat we in
„het kleine” groot kunnen zijn.
Het elftal van de Nederlandse Kabelfa-
brieken, winnaar van het bedrijfsvoet-
baltoumooi, speelt zaterdag tegen het
elftal van Anno 1884. De spelers van de
NKF waren graag bereid deze wedstrijd
te spelen, waarvan de opbrengst ten
goede zal komen aan de plaatselijke
peuterspeelzalen. De aftrap zal worden
verricht door burgemeester C. A. van
der Hooft. De wedstrijd zal worden ge
leid door de heer G. Plaisier.
Direkt na afloop van de wedstrijd gaat
de sociëteit Anno 1884 aan de Dorp
straat open en zal geopend blijven tot
de normale sluitingstijd. Aanvang 10 u.
Terrein Waddinxveen in ,de Oranjewijk.
Op 1 juli begint een nieuwe periode van
de afkoopregeling voor de vroegere be
zitters van rentekaarten. Deze keer zijn
zij aan de beurt die in een der jaren
1915, 1916, 1917 of 1918 zijn geboren en
wier ouderdomsrente bij het bereiken
van de 65-jarige leeftijd minder dan
60 per jaar zou bedragen. In de prak
tijk wil dit zeggen dat in de meeste van
deze gevallen alleen dan afkoop plaats
vindt als in totaal minder dan voor 286
is geplakt. Tevens komen aan bod zij
die geboren zijn in 1932 of 1933, waarbij
het er niet toe doet hoeveel er is geplakt.
Om het aan rentezegels geplakte bedrag
(vermeerderd met interest) terug te krij
gen, kan men zich wenden tot de Raden
van Arbeid. Aanvraagformulieren met
toelichting zijn daar en op alle postkan
toren te verkrijgen.
De mogelijkheid tot aanvragen geldt ook
nog voor hen die in vorige uitbetalings-
perioden aan de beurt zijn geweest, maar
tot nu toe hebben verzuimd een aan
vraag in te dienen. Dit zijn zij, die zijn
geboren in een der jaren 1903 tot en met
1914 (mits er minder dan voor 286 is
geplakt) en zij die zijn geboren in een
der jaren 1934 tot en met 1950.
Zij die in andere dan genoemde jaren
zijn geboren, komen tussen 1 juli 1973
en 1 juli 1975 aan de beurt.
Voor de permanente begeleiding van het
gehele levensbeschouwelijke onderwijs
wordt een vormingsteam ingesteld, waar
in zitting hebben: de rektor, de betrok
ken gastdocenten en de vertegenwoor
digers der ouderverenigingen.
Gedurende de leerjaren 1 en 2 zal on
derricht worden gegeven in de godsdienst
of levensbeschouwing die de ouders ge
kozen hebben, gedurende het aantal les
uren dat hiervoor normaliter op scholen
voor voortgezet onderwijs wordt uitge
trokken. Leerlingen, wier ouders dit on
derricht niet wensen, zou maatschappij
leer kunnen worden onderwezen. Van
het derde jaar af zullen de ouders kun
nen kiezen uit twee alternatieven:
De helft van de beschikbare tijd wordt
besteed aan informatie over de verschil
lende godsdiensten en levensbeschouwin
gen, afwisselend te verzorgen door de
betrokken gastdocenten van he vormings
team en naar gelang van de leeftijd van
de leerlingen in een geleidelijk toene
mende onderlinge diskussie. De resteren
de tijd zou kunnen worden gesplitst naar
de onderscheiden groeperingen met hun
eigen docent en worden benut om de er
varingen tijdens voorgaande lessen te be
spreken. Een tweede mogelijkheid is dat
het onderricht wordt voortgezet in de
godsdienst of levensbeschouwing naar
keuze van de ouders.
Wij zijn bijzonder verheugd in ons mid
den te hebben Pater Pennock. Pater Pen
nock, rektor van de Open School Bijl
mer, die reeds een keer in Waddinxveen
was om voor bestuur en werkgroepen te
spreken over o.a. aspekten van het le
vensbeschouwelijk onderwijs.
Over de methodieken bij het levensbe
schouwelijk onderwijs zijn reeds talrijke
verhandelingen geschreven. Ook hier
geldt dat samenspraak met de basisscho
len gewenst is om te komen tot een
planning op langere termijn. Ook hier
geldt dat de leeftijd van het kind bepa
lend is voor het gebodene. Ook hier
geldt dat de zelfwerkzaamheid van grote
waarde kan zijn, dat spreekbeurten, ex-
kursies, projekten, van bijzondere bete
kenis kunnen worden. Ook hier gelden
de persoonlijkheid en de kwaliteit van
de leraar.
Ik ben aan het einde van mijn verhaal
gekomen. Niet aan het eind van ons La
tijn. Daarvoor zijn er in het Nederlandse
onderwijs nog te veel vragen. Mag ik
besluiten met een citaat van Oe Thant,
I
i
Thans wil ik u iets vertellen over de sa
menwerkingsschool als verschijnsel en
over de levensbeschouwelijke vorming
op onze school. Het feit dat er op dit
moment in den lande zeer positieve be
langstelling bestaat voor de samenwer
kingsschool kan misschien geplaatst
worden tegen de achtergrond van een
drietal onderling samenhangende fak-
toren.
Allereerst het konstateerbare en door
kelen vastgestelde feit dat onze samen
leving in levensbeschouwelijk, maat
schappelijk en politiek opzicht een veel-
pormig beeld vertoont. Onder de Neder
landers zijn allerlei verschillen en nuan-
jceringen te bespeuren in levensbeschou
wing, in opvattingen hoe onze samen
leving dient te worden ingericht en in
Iwelk politiek verband men zijn levens-
Ibeschouwelijke en maatschappelijke visie
zou moeten realiseren. „De scheidslijnen
zijn talrijk en gaan dwars door allerlei
bestaande levensbeschouwelijke organi
saties heen.”
Voorts heeft men zich in allerlei krin-
gen bezonnen op het ontstaan en de
Kunktie van wat men wel pleegt aan te
Iduiden met „verzuiling”. Men komt
daarbij tot de conklusie dat „de verzui-
Hing”, d.w.z. het ontstaan van maatschap-
Lelijke organisaties of instelling op le
vensbeschouwelijke grondslag, in het
■verleden een zeer belangrijke funktie
heeft vervuld.
[Tevens stelt men zich wel de vraag of
laan deze levensbeschouwelijke organisa
tievormen - die in het verleden alleszins
Luttig waren - in onze tijd nog in die
zelfde mate moet worden vastgehouden.
Tenslotte hebben velen ervaren, niet al
leen tijdens de Tweede Wereldoorlog,
.dat toenadering en samenwerking van
mensen, afkomstig uit verschillende le-
■vensbeschouwelijke groeperingen, zeer
.wel mogelijk is.
■Men kan konstateren dat de veelvormig-
heid van onze samenleving in ons onder-
Bwijs vooral tot uitdrukking komt in het
Algemeen Voortgezet Onderwijs, het
■Voorbereidend Wetenschappelijk Onder-
Vvijs, het Beroepsonderwijs en de Weten
schappelijke Onderwijsinstellingen, on-
afhankelijk van de statuair vastgestelde
■beginselen van het instituut. We signale
ren deze veelvormigheid bij het perso
neel, de leerlingen dan wel de studenten,
de gezinsleden.
I 'Jïen samenwerkingsschool van protestan-
■en, katholieken, humanisten en buiten-
kerkelijken is een afspiegeling van de
huidige maatschappij. Velen in onze ge-
meenschap ervaren dat, heel bewust.
■Wat ze daarbij bewust aanvaarden is de
-mensvormende waarde van de welover-
wogen en begeleidende ontmoeting met
Andersdenkenden.
Maar het is niet voor iedereen even ge-
inakkelijk deze konklusies te trekken,
omdat de school op een in statuten vast
gelegde levensbeschouwelijke beginsel
zó vertrouwd en vanzelfsprekend voor
komt, dat ze geneigd zijn een samen-
Sverkingsschool als de onze als iets on
geoorloofds te zien, als een taboe.
Wie eveneens gepoogd heeft zich te ver
diepen in de problemen van het Neder
landse onderwijs, zal misschien met ons
van mening zijn dat op een samenwer
kingsschool de veelvormigheid van onze
Samenleving net zo goed aanwezig is als
bp een openbare, een protestant-christe-
Jijke of een rooms-katholieke school en
dat het onderwijs op samenwerkings
scholen, openbare of konfessioneel-
bijzondere scholen overeenkomstige pro
blemen kent t.a.v. de kwaliteit van het
Onderwijs, de levensbeschouwelijke sfeer
n het schoolklimaat. Worden deze
feer, dit klimaat, deze kwaliteit niet op
dke school bepaald door:
- het besef te leven in een geschakeerde
schoolbevolking?
- de persoonlijkheid en de kwaliteit van
de schoolleiding, haar liefde tot de
opgroeiende mens en haar erkenning
van de ander?
- de persoonlijkheid en de vakbe
kwaamheid van de leraar, de liefde en
de oprechtheid tot zijn leerlingen en
zijn erkenning van de ander?
de mate waarin voor ieder binnen de
schoolbevolking de levensbeschouwe
lijke vorming kan funktioneren?
-de ernst waarmee de opvoeding tot
medemens wordt nagestreefd?
- de mate, waarin de school demokra-
tisch georganiseerd is, zowel ten op
zichte van de overheid, de ouders, de
leraren en de leerlingen?
Vaaneer u deze vragen en konstaterin-
«en overwogen hebt, zult u met ons van
fceaing zijn dat een samenwerkings
school als de onze niet meer vraagstuk-
Men zal kennen. Integendeel, juist de be-
“okkenheid en de geinteresseerdheid van
ovelen in onze gemeenschap zullen
Pze samenwerkingsschool tot een sukses
faken. Laten we hopen in 1973 te mo-
beginnen onze gedachten in praktijk
B brengen.
T5 het geven van levensbeschouwelijk
■nderwijs wordt ervan uitgegaan dat het
Mpensbeschouwelijk onderwijs ter keuze
■an de ouders moet zijn en dat gepro-
y animeerde ontmoeting der levensbe-
Iffnouwingen na en in overleg met de
■uders en de ouderverenigingen zal
ihatsvinden.
door
A. A. de Bruin
afa