tot stand
kwam
Brugwachters moeten
meer
op wegverkeer gaan letten
De Sperwer
EEN JAAR AMERIKA
voor buitenlands geld
en relscheques
De Zwaluw
L
natuurlijk de
Samenwerkingsschool
Bondsspaarbank Gouda
Oosthaven 12 - tel. 01820-15244
Bijkantoren te: Waddinxveen» Boskoop,
Moordrecht, Bodegraven.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
Pagina 2
DONDERDAG 27 JULI 1972
Bouw
s
Kontakten
Statuten
Prioriteit
Speciale verslaggevers
vervolg van pag. 1
Didaktiek en levensbe
schouwelijke vorming
Ook hier trekken ouders lijnen voor de
vormgeving van het onderwijs aan onze
kinderen. Wij prijzen ons gelukkig tus
sen deze ouders een aantal deskundigen
te hebben, dat een goed samenspel
waarborgt. Een samenspel dat ook ge
stalte gaat krijgen tussen de twee werk
groepen zelf. Wij zien de levensbe
schouwelijke vorming van onze kinde
ren in deze school als een net zo essen
tieel onderdeel als welk ander vak dan
ook. De kommissie van bestuur zal elke
keuze van de ouders, binnen het kader
van de mogelijkheden, respekteren en
ernaar streven dat deze keuze wordt
waargemaakt. Ook hier zal het eigen
karakter, waar mogelijk en nodig, be
waard worden.
Ongenuanceerd
De Nederlandse brugwachter moet zich „omtumen”. Niet langer zal zijn
aandacht in hoofdzaak gericht moeten zijn op het dienstbetoon aan het
verkeer te water, maar het wégverkeer zal zijn voornaamste klant moeten
worden. De heer B. J. Woudenberg van Veilig Verkeer Nederland heeft
maandagmorgen in het radioprogramma Spitsuur Amsterdam een ferme
uitval gedaan in de richting van de Nederlandse brugwachter. Hij verweet
hen dat ze er in hun werk maar een beetje met de pet naar gooien.
W erkgroepen
Enquête
Inleiding over de stand van zaken van de Samenwerkingsschool
I
toen
(Advertentie)
ONNO DICKER
nabij meemaken”
I
I
I
I
I
1
I
I
I
I
I
Uitslag P.V. de Sperwer van de wed
vlucht St. Ghislain. Afstand 187 km. In
konkours 567 duiven. Gelost om 10.30
uur met kalme Z.W. wind. Aankomst
eerste duif 13.01.06 uur, laatste 13.20.05
uur. Snelheid eerste duif 1232.89 m. per
min., laatste 1102.88 m. per minuut.
ter goedkeuring kan worden voorgelegd.
Daarna zullen zij zich buigen over het
huishoudelijk reglement van de school.
i
I
Onno Dicker heeft ons beloofd, van tijd
tot tijd een verslag op te zenden om
onze lezers op de hoogte te houden, ter-
vervangende leden van de kommissie
van bestuur.
Die bereidheid tot samenspel vindt in
stijgende mate weerklank op allerlei ge
bied. In de kommissie van bestuur is
daarom ook met veel instemming het
beschikbaar zijn van de Ontmoetings-
kerk op deze avond ontvangen.
„Het wordt tijd” aldus de heer Wouden
berg, „dat een bestaande afspraak eens
van stof wordt ontdaan. Vijf jaar gele
den heeft Rijkswaterstaat een regeling
aanvaard, waarbij het wegvervoer dui
delijke prioriteit kreeg. Een brugwach
ter zal alvorens hij een boot doorlaat,
zich er eerst van moeten vergewissen of
dat voor het wegverkeer geen hinder
lijk oponthoud geeft”.
Aan die regel wordt echter zelden de
I
i
i
i
i
,JZe openen en sluiten de bruggen naar
eigen believen en ze trekken zich niets
aan van de auto’s, die vaak onnodig
lang staan te wachten”, zo zei de heer
Woudenberg.
Hij vindt het psychologisch verklaar
baar dat de brugwachter zich meer met
het water verbonden voelt dan met de
weg. „Maar hij is er echter in de eerste
plaats voor om het wegverkeer vlot te
laten verlopen”.
„Hij gedraagt zich echter anders: als er
een of ander plezierbootje aankomt,
moet het wegverkeer buigen. Dan gaat
de brug omhoog ten behoeve van parti
culiere pret, terwijl mensen, die be
roepshalve onderweg zijn moeten wach
ten.”
„Dan gaat de brug omhoog,
ten behoeve van de particuliere
pret”
auto besturen en ook niet zonder een
lid van het pleeggezin uitgaan.
Om te voorkomen dat jongelui, die zo
een jaar in de Verenigde Staten hebben
doorgebracht, daar blijven hangen, mo
gen ze na dat jaar gedurende twee jaar
niet voor werk of studie in Amerika
terugkomen. Aan het eind van het stu
diejaar komen alle deelnemers uit de
verschillende landen bij elkaar, om een
bustocht van vier weken door de Vere
nigde Staten te maken.
wijl Marjolein de Rouw na afloop van
de reis ons haar indrukken zal vertellen.
Sinds 1947 zijn reeds 800 Nederlandse
scholieren tussen 16 en 18 jaar op die
manier naar Amerika gereisd en het is
plezierig dat er dit jaar weer Waddinx-
veners bij zijn. Amerika, zoals we dat
kennen uit kranten- en TV reportages,
verschilt natuurlijk van het land van de
doorsnee burgers. Misschien dat we met
behulp van onze speciale verslaggevers
wat van die verschillen gaan ontdekken.
Het volgende artikel is gebaseerd
op de inleiding van de heer M.
E. M. Aalsma, gehouden tijdens
de informatie- en diskussieavond
over de samenwerkingsschool
voor havo-atheneum in Waddinx-
veen in april jl. in de Ontmoe-
tingskerk.
Uiteraard hebben wij bij het dagelijks
bestuur van deze gemeente een kennis
makingsbezoek afgelegd. Wij gaan er-
vn uit dat deze school niet alleen door
kinderen uit deze gemeente zal worden
bezocht. Dus zijn wij gaan kennismaken
met het bestuur van onze buurgemeen
ten: Boskoop, Reeuwijk, Zevenhuizen
en Moerkapelle. Intussen zijn er ook ai
kontakten gelegd met buren in ander
opzicht. Wij zochten kontakt met scho
len in de regio en met scholen die gelijk
getint zijn: de samenwerkingsschool in
Zoetermeer en de Open School in de
Bijlmer.
Met name met Zoetermeer zijn de kon
takten ook van grote praktische waarde,
naar wij hopen. Aan beide zijden heeft
men zich duidelijk uitgesproken om,
waar mogelijk, samen te overleggen en
te helpen. Wij verwachten hiervan veel
voor de toekomst. Diezelfde bereidheid
ondervinden wij echter ook en gelukkig
op andere fronten, zoals het bestuur van
het Anthonius College in Gouda, dat
hulp toezegt, mits het maar niet het be
sturen van de school wordt.
Deze in hoge mate deskundige ouders
hebben reeds enkele zeer praktische ad
viezen kunnen uitbrengen. Er is nauw
samenspel geweest met het bestuur der
gemeente bij de keuze van de situering
van de school. De plaats is aan alle
kanten gewikt en gewogen. De beslis
sing, die hier thans ligt, kunnen wij van
harte onderschrijven. Het terrein ligt
Zuidelijk van de Sniepweg, tussen de
spoorlijn en Kanaaldijk. Deze plek
biedt ons goede mogelijkheden, zowel
wat openbaar vervoer betreft als wel
met betrekking tot sportfaciliteiten.
Uitslag wedvlucht P.V. De Zwaluij van
af Bergerac. Afstand 858 km. Gelost
zondag 14.00 uur. Aantal duiven 20.
Aankomst le duif 16.35.13 maandag.
Aankomst laatste duif 17.24.29. Snel
heid le duif 731,29 mtr/min., snelheid
laatste duif 702,86 mtr/min.
Troost-Tamerus 1; C. van Eek 2; Gebr.
Anders 3 4; W. Slagboom 5.
Over de raadsverordening sprak ik u
reeds. De verenigingsstatuten zijn in
middels door de drie ledenvergaderin
gen aanvaard. 'De samenwerkingsover
eenkomst is vrijwel in het stadium waar
in dit aan de leden van de verenigingen
Bij de afdeling waterrecreatie van de
ANWB is men van mening dat Veilig
Verkeer Nederland wel wat „ongenuan
ceerd” is.
„Wij zouden wel graag exacte klachten
„Presidentsverkiezingen van
N. van Vliet 1 32 41 71 123; P. Bone-
faas 2 3 24 30 35 38 49 52 56 66 78 96
116 142; P. Metselaar 4 8 20 33 114 137;
Gebr. van Kempen 5 18 31 44 135 136;
A. Bonefaas 6 14 15 61 91 119; J. C.
den Riet 7 10 19 77 85 86 111 115 133;
K. Verkley 9 43 51 65 108 140; Gebr.
Metselaar 11; M. Twigt 12 13 22 48
110; S. Groenendijk 16 23 58 59 98 126;
T. H. Twigt 17 21 29 118 124; W. Heu
velman 25 50 99; B. Vermeulen 26 102;
Helsloot-van Gent 27 69; de Kok-Bij-
mans 28 36 45 46 75 101 104; Verkade-
de Wit 34 129 131; J. C. Koren 37 47
67 139; L. de Bruyn 39 70 121 132; D.
M. Degenhardt 40 73 80 100; P. Vink
en Zn 42 53 54 68 82 84 113 120 127
134; P. Loendersloot 55 57; H. van Dijk
60; L. Verkade 62 90 141; C. Toor en
Zn 63 81 89 94 130; Jac. de Wit 64; A.
Groenendijk 72; F. Rip 74 88 93; D.
Heeren 76 125; H. van Haren 79 83 112;
W. Berkensteyn 87; W. Breedijk 92 105
117; L. Slootjes 95 106; J. Versloot 97
103 128; J. Pellekooren 107; A. Rietveld
109; C. Hofman en Zn 122 138.
Nutsspaarbank
Zoals ik reeds memoreerde heeft de
kommissie van bestuur de werkgroepen
overgenomen. Elke werkgroep bestaat
uit zes of negen personen en worden
paritair samengesteld uit de drie vereni
gingen. Zoals de leden van de kommis
sie van betuur worden benoemd door
de raad der gemeente Waddinxveen op
voordracht van één der verenigingen, zo
worden de leden van de werkgroepen
door de kommissie van bestuur op
voordracht van een vereniging benoemd.
Wij menen dat op deze wijze op nage
noeg alle fronten de invloed van de
ouders het best tot gelding komt. Op
de keper beschouwd zijn er slechts,
maar dan op formele gronden, twee uit
zonderingen, t.w.:
de heer P. Lips, die als wethouder
van onderwijs voorzitter van onze
kommissie van bestuur is;
en de heer L. B. Wiersum, die ons
bestuur bijstaat en ons thuis laat ge
raken in ambtelijke voorschriften.
De kommissie van bestuur is blij met
het initiatief dat door de koördinatie-
kommissie destijds is genomen. Wij zijn
dan ook erg gelukkig en ons enthousias
me wordt erdoor gevoed, wanneer u zo
veel ouders aan het werk ziet voor hun
eigen kinderen.
Steeds weer laat de kommissie van be
stuur zich leiden door twee belangrijke
uitgangspunten:
een zo goed mogelijke sfeer, waarin
onze kinderen zullen opgroeien naar
hun volwassenheid en
een zo hoog mogelijke kwaliteit van
het onderwijs.
De werkgroepen, die ons thans ter be
schikking staan, zijn: didaktiek, levens
beschouwelijke vorming, bouw, regio en
statuten. De werkgroep regio heeft een
zeer grote hoeveelheid werk verzet in
de achter ons liggende periode als het
erom gaat namen en adressen te verza
melen en kontakten te leggen.
willen hebben en dte dan onderzoeken.
Zoals het nu gesteld wordt, kunnen we
Veilig Verkeer niet erg volgen. Wij
hebben zelden van automobilisten
klachten gekregen over wachttijden bij
bruggen”.
„Wij adviseren onze watersporters altijd
nadrukkelijk om zich aan bepaalde ope
ningstijden te houden. En daarbij: ieder
scheepje op het water is een auto min
der op de weg
Aan dit bericht uit de landelijke pers
van vorige week hebben wij Waddinx-
veners, bijna dagelijks slachtoffer van
de hefbrug-misère, weinig toe te voegen
- red. W.v.W.
Kort daarop, in augustus 1971, werd er
een grootscheepse enquête gehouden
onder de bevolking van Waddinxveen,
onder auspiciën van de koördinatie-
kommissie.
Naast een belangrijke aanwas van het
ledental van de drie verenigingen
’’oogstte” de koördinatiekommissie een
bijval van bijna 80% bij de Waddinx-
veense bevolking. Reden temeer om op
de ingeslagen weg voort te gaan. Nadat
de kommissie, de leden en hun plaats
vervangers van de kommissie van be
stuur door de burgemeester van Wad
dinxveen op 8 november 1971 waren
geïnstalleerd, zijn deze 18 enthousiaste
lingen onder de voortvarende leiding
van wethouder P. Lips van start gegaan.
Ik zal u niet vermoeien met vele kleine
technische details. Enkele belangrijke
punten kunnen wellicht van belang zijn.
De werkgroepen werden overgenomen
van de koördinatiekommissie en werken
nu als adviseurs voor de kommissie van
bestuur. Het bleek nuttig om met onze
buren kontakten te leggen. Er moesten
denklijnen worden uitgestippeld. U
kunt zich voorstellen dat in het ijselijk
hoge tempo, hetwelk wij ons voor ogen
hebben gesteld, alleen met deze enthou
siaste inzet van zoveel ouders, zoveel
tot stand kon komen.
of, en zo ja in hoeverre, hun idealisme
en hun pragmatische benadering gedra
gen werd door de betrokken ouders in
Waddinxveen en omstreken.
In eerste aanleg werd er toen een
opinie-onderzoek gehouden onder de
ouders van de leerlingen, welke de vijf
de en zesde klas van de Waddinxveense
basisscholen bezochten. Een zeer hoog
percentage (80,1%) bleek voorstander
van de ideeën, die door deze groep van
18 waren ontwikkeld en spraken zich
uit voor het verder denken en akties
nemen om een samenwerkingsschool te
gaan realiseren. Kort daarop werd een
grote voorlichtingsavond gehouden in
het verenigingsgebouw aan de Stations
straat. Daar sprak men zich toen wel
duidelijk uit om te komen tot oprich
ting van drie verenigingen, welke een
driehoeksverhouding zouden aangaan
middels een samenwerkingsovereen
komst, teneinde de school te kunnen
realiseren.
De drie verenigingen zijn opgericht en
hebben een samenwerkingsorgaan, de
koördinatiekommissie, in het leven ge
roepen. Tussen deze aktiviteiten door
speelde de plaatselijke overheid uiter
aard ook een rol. Een stroom van in
formatie bijv, was op het huis de ge
meente beschikbaar. Met vreugde mag
hier worden gekonstateerd, dat van de
zijde van het bestuur deze gemeente
toch een zekere mate van bereidheid en
ontvankelijkheid bleek te bestaan. Dit
samenspel ging uiteraard gepaard met
een zekere nuchterheid, nu eens van
deze, dan weer van gene zijde. Het is
verklaarbaar dat ook dit wel eens bot
ste. Tenslotte moesten wij samen de weg
zien te vinden, welke leidde tot de
raadsvergadering van 29 juli 1971, waar
in de raad twee voor ons belangrijke
besluiten nam:
a. De raad stelde een verordening vast,
regelende de bevoegdheden van de
kommissie van bestuur. Deze veror
dening nu was ontworpen door een
werkgroep, welke door de koördina
tiekommissie was ingesteld. Ook
hierin was de invloed van onze ver
tegenwoordigers in de raad en het
overleg met ambtenaren der sekreta-
rie niet vreemd. Het ontwerp van
deze verordening kon, behoudens een
enkele kleine tekstwijziging, dan ook
zonder meer door de raad worden
overgenomen.
b. In aansluiting op het voorgaande be
noemde de raad de leden en plaats-
hand gehouden. De heer Woudenberg
merkt ook nog op dat brugwachters ook
om der wille van de fooi zo gedienstig
zijn jegens de scheepvaart.
„Het kwalijke dat er nog bij komt is,
dat de brugwachter en zijn brug betaald
worden uit de opbrengst van de wégen
belasting. Een plezierjacht betaalt geen
cent véérbelasting. Het is dan toch lo
gisch dat het wegverkeer voorrang
heeft?”
Veilig Verkeer Nederland gaat zich
thans tot het ministerie van Verkeer en
Waterstaat wenden met een verzoek de
brugwachters duidelijk te instrueren
over hun taak.
Overigens vindt men in kringen van het
beroepsvervoer dat Veilig Verkeer Ne
derland de zaak overdrijft. „Men kan
overal wel problemen van maken”, zei
men, klachten over lange wachttijden bij
bruggen zijn bij ons nooit binnen
gekomen
Velen van u zullen enkele van de feiten
die nu volgen herkennen. Ik meen er
goed aan te doen volledigheidshalve
toch melding hiervan te maken. Er was
een onderzoek, uitgevoerd op verzoek
van het bestuur van deze gemeente,
naar de mogelijkheden van vestiging
van nieuwe schooltypen in deze ge
meente. Bij het advies hebben de onder
zoekers zich gebaseerd op wat gangbaar
was, n.l. dat er een traditioneel gedrags
patroon was dat gekenmerkt werd door
het kiezen voor hetzij een katholieke,
een prot. christelijke dan wel een open
bare school voor voortgezet onderwijs,
aansluitend op soortgelijk basisonder
wijs. Uit dit onderzoek kon worden
gekonkludeerd, dat een school van wel
ke zuil dan ook in Waddinxveen nooit
zou kunnen voldoen aan de gestelde
wettelijke stichtingsnormen.
Toen werden er kontakten gelegd met
de diverse zuilen op strikt informele
basis en 4 titre personnel. Deze groep
groeide spoedig tot achttien ouders uit
Waddixveen en omgeving.
Uit de vele diskussies, die in deze groep
zijn gehouden, bleek dat aan de wette
lijke normen kon worden voldaan in
dien een vierde zuil zou kunnen wor
den opgericht: een samenwerkings
school. Deze groep bestond uit zes ver
tegenwoordigers van elk van de drie
zuilen. Dat ook dit zoeken naar een
oplossing niet zonder spanning is ver
lopen, is begrijpelijk. Er waren oor
zaken te over door. Met vreugde kun
nen wij echter konstateren dat wellicht
juist deze spanning en het overwinnen
daarvan mede bepalend is geworden
voor de sfeer waarin de kommissie van
bestuur nu kan werken.
Belangrijk is te vermelden, dat al pra
tende de achttien niet alleen beseften
dat samengewerkt moest worden, maar
dat ze de samenwerking ook principieel
voorstonden.
Al denkende en pratende wilde deze
groep enthousiastelingen toch wel weten
-
“U
'l hi