tot stand kwam Brugwachters moeten meer op wegverkeer gaan letten De Sperwer EEN JAAR AMERIKA voor buitenlands geld en relscheques De Zwaluw L natuurlijk de Samenwerkingsschool Bondsspaarbank Gouda Oosthaven 12 - tel. 01820-15244 Bijkantoren te: Waddinxveen» Boskoop, Moordrecht, Bodegraven. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN Pagina 2 DONDERDAG 27 JULI 1972 Bouw s Kontakten Statuten Prioriteit Speciale verslaggevers vervolg van pag. 1 Didaktiek en levensbe schouwelijke vorming Ook hier trekken ouders lijnen voor de vormgeving van het onderwijs aan onze kinderen. Wij prijzen ons gelukkig tus sen deze ouders een aantal deskundigen te hebben, dat een goed samenspel waarborgt. Een samenspel dat ook ge stalte gaat krijgen tussen de twee werk groepen zelf. Wij zien de levensbe schouwelijke vorming van onze kinde ren in deze school als een net zo essen tieel onderdeel als welk ander vak dan ook. De kommissie van bestuur zal elke keuze van de ouders, binnen het kader van de mogelijkheden, respekteren en ernaar streven dat deze keuze wordt waargemaakt. Ook hier zal het eigen karakter, waar mogelijk en nodig, be waard worden. Ongenuanceerd De Nederlandse brugwachter moet zich „omtumen”. Niet langer zal zijn aandacht in hoofdzaak gericht moeten zijn op het dienstbetoon aan het verkeer te water, maar het wégverkeer zal zijn voornaamste klant moeten worden. De heer B. J. Woudenberg van Veilig Verkeer Nederland heeft maandagmorgen in het radioprogramma Spitsuur Amsterdam een ferme uitval gedaan in de richting van de Nederlandse brugwachter. Hij verweet hen dat ze er in hun werk maar een beetje met de pet naar gooien. W erkgroepen Enquête Inleiding over de stand van zaken van de Samenwerkingsschool I toen (Advertentie) ONNO DICKER nabij meemaken” I I I I I 1 I I I I I Uitslag P.V. de Sperwer van de wed vlucht St. Ghislain. Afstand 187 km. In konkours 567 duiven. Gelost om 10.30 uur met kalme Z.W. wind. Aankomst eerste duif 13.01.06 uur, laatste 13.20.05 uur. Snelheid eerste duif 1232.89 m. per min., laatste 1102.88 m. per minuut. ter goedkeuring kan worden voorgelegd. Daarna zullen zij zich buigen over het huishoudelijk reglement van de school. i I Onno Dicker heeft ons beloofd, van tijd tot tijd een verslag op te zenden om onze lezers op de hoogte te houden, ter- vervangende leden van de kommissie van bestuur. Die bereidheid tot samenspel vindt in stijgende mate weerklank op allerlei ge bied. In de kommissie van bestuur is daarom ook met veel instemming het beschikbaar zijn van de Ontmoetings- kerk op deze avond ontvangen. „Het wordt tijd” aldus de heer Wouden berg, „dat een bestaande afspraak eens van stof wordt ontdaan. Vijf jaar gele den heeft Rijkswaterstaat een regeling aanvaard, waarbij het wegvervoer dui delijke prioriteit kreeg. Een brugwach ter zal alvorens hij een boot doorlaat, zich er eerst van moeten vergewissen of dat voor het wegverkeer geen hinder lijk oponthoud geeft”. Aan die regel wordt echter zelden de I i i i i ,JZe openen en sluiten de bruggen naar eigen believen en ze trekken zich niets aan van de auto’s, die vaak onnodig lang staan te wachten”, zo zei de heer Woudenberg. Hij vindt het psychologisch verklaar baar dat de brugwachter zich meer met het water verbonden voelt dan met de weg. „Maar hij is er echter in de eerste plaats voor om het wegverkeer vlot te laten verlopen”. „Hij gedraagt zich echter anders: als er een of ander plezierbootje aankomt, moet het wegverkeer buigen. Dan gaat de brug omhoog ten behoeve van parti culiere pret, terwijl mensen, die be roepshalve onderweg zijn moeten wach ten.” „Dan gaat de brug omhoog, ten behoeve van de particuliere pret” auto besturen en ook niet zonder een lid van het pleeggezin uitgaan. Om te voorkomen dat jongelui, die zo een jaar in de Verenigde Staten hebben doorgebracht, daar blijven hangen, mo gen ze na dat jaar gedurende twee jaar niet voor werk of studie in Amerika terugkomen. Aan het eind van het stu diejaar komen alle deelnemers uit de verschillende landen bij elkaar, om een bustocht van vier weken door de Vere nigde Staten te maken. wijl Marjolein de Rouw na afloop van de reis ons haar indrukken zal vertellen. Sinds 1947 zijn reeds 800 Nederlandse scholieren tussen 16 en 18 jaar op die manier naar Amerika gereisd en het is plezierig dat er dit jaar weer Waddinx- veners bij zijn. Amerika, zoals we dat kennen uit kranten- en TV reportages, verschilt natuurlijk van het land van de doorsnee burgers. Misschien dat we met behulp van onze speciale verslaggevers wat van die verschillen gaan ontdekken. Het volgende artikel is gebaseerd op de inleiding van de heer M. E. M. Aalsma, gehouden tijdens de informatie- en diskussieavond over de samenwerkingsschool voor havo-atheneum in Waddinx- veen in april jl. in de Ontmoe- tingskerk. Uiteraard hebben wij bij het dagelijks bestuur van deze gemeente een kennis makingsbezoek afgelegd. Wij gaan er- vn uit dat deze school niet alleen door kinderen uit deze gemeente zal worden bezocht. Dus zijn wij gaan kennismaken met het bestuur van onze buurgemeen ten: Boskoop, Reeuwijk, Zevenhuizen en Moerkapelle. Intussen zijn er ook ai kontakten gelegd met buren in ander opzicht. Wij zochten kontakt met scho len in de regio en met scholen die gelijk getint zijn: de samenwerkingsschool in Zoetermeer en de Open School in de Bijlmer. Met name met Zoetermeer zijn de kon takten ook van grote praktische waarde, naar wij hopen. Aan beide zijden heeft men zich duidelijk uitgesproken om, waar mogelijk, samen te overleggen en te helpen. Wij verwachten hiervan veel voor de toekomst. Diezelfde bereidheid ondervinden wij echter ook en gelukkig op andere fronten, zoals het bestuur van het Anthonius College in Gouda, dat hulp toezegt, mits het maar niet het be sturen van de school wordt. Deze in hoge mate deskundige ouders hebben reeds enkele zeer praktische ad viezen kunnen uitbrengen. Er is nauw samenspel geweest met het bestuur der gemeente bij de keuze van de situering van de school. De plaats is aan alle kanten gewikt en gewogen. De beslis sing, die hier thans ligt, kunnen wij van harte onderschrijven. Het terrein ligt Zuidelijk van de Sniepweg, tussen de spoorlijn en Kanaaldijk. Deze plek biedt ons goede mogelijkheden, zowel wat openbaar vervoer betreft als wel met betrekking tot sportfaciliteiten. Uitslag wedvlucht P.V. De Zwaluij van af Bergerac. Afstand 858 km. Gelost zondag 14.00 uur. Aantal duiven 20. Aankomst le duif 16.35.13 maandag. Aankomst laatste duif 17.24.29. Snel heid le duif 731,29 mtr/min., snelheid laatste duif 702,86 mtr/min. Troost-Tamerus 1; C. van Eek 2; Gebr. Anders 3 4; W. Slagboom 5. Over de raadsverordening sprak ik u reeds. De verenigingsstatuten zijn in middels door de drie ledenvergaderin gen aanvaard. 'De samenwerkingsover eenkomst is vrijwel in het stadium waar in dit aan de leden van de verenigingen Bij de afdeling waterrecreatie van de ANWB is men van mening dat Veilig Verkeer Nederland wel wat „ongenuan ceerd” is. „Wij zouden wel graag exacte klachten „Presidentsverkiezingen van N. van Vliet 1 32 41 71 123; P. Bone- faas 2 3 24 30 35 38 49 52 56 66 78 96 116 142; P. Metselaar 4 8 20 33 114 137; Gebr. van Kempen 5 18 31 44 135 136; A. Bonefaas 6 14 15 61 91 119; J. C. den Riet 7 10 19 77 85 86 111 115 133; K. Verkley 9 43 51 65 108 140; Gebr. Metselaar 11; M. Twigt 12 13 22 48 110; S. Groenendijk 16 23 58 59 98 126; T. H. Twigt 17 21 29 118 124; W. Heu velman 25 50 99; B. Vermeulen 26 102; Helsloot-van Gent 27 69; de Kok-Bij- mans 28 36 45 46 75 101 104; Verkade- de Wit 34 129 131; J. C. Koren 37 47 67 139; L. de Bruyn 39 70 121 132; D. M. Degenhardt 40 73 80 100; P. Vink en Zn 42 53 54 68 82 84 113 120 127 134; P. Loendersloot 55 57; H. van Dijk 60; L. Verkade 62 90 141; C. Toor en Zn 63 81 89 94 130; Jac. de Wit 64; A. Groenendijk 72; F. Rip 74 88 93; D. Heeren 76 125; H. van Haren 79 83 112; W. Berkensteyn 87; W. Breedijk 92 105 117; L. Slootjes 95 106; J. Versloot 97 103 128; J. Pellekooren 107; A. Rietveld 109; C. Hofman en Zn 122 138. Nutsspaarbank Zoals ik reeds memoreerde heeft de kommissie van bestuur de werkgroepen overgenomen. Elke werkgroep bestaat uit zes of negen personen en worden paritair samengesteld uit de drie vereni gingen. Zoals de leden van de kommis sie van betuur worden benoemd door de raad der gemeente Waddinxveen op voordracht van één der verenigingen, zo worden de leden van de werkgroepen door de kommissie van bestuur op voordracht van een vereniging benoemd. Wij menen dat op deze wijze op nage noeg alle fronten de invloed van de ouders het best tot gelding komt. Op de keper beschouwd zijn er slechts, maar dan op formele gronden, twee uit zonderingen, t.w.: de heer P. Lips, die als wethouder van onderwijs voorzitter van onze kommissie van bestuur is; en de heer L. B. Wiersum, die ons bestuur bijstaat en ons thuis laat ge raken in ambtelijke voorschriften. De kommissie van bestuur is blij met het initiatief dat door de koördinatie- kommissie destijds is genomen. Wij zijn dan ook erg gelukkig en ons enthousias me wordt erdoor gevoed, wanneer u zo veel ouders aan het werk ziet voor hun eigen kinderen. Steeds weer laat de kommissie van be stuur zich leiden door twee belangrijke uitgangspunten: een zo goed mogelijke sfeer, waarin onze kinderen zullen opgroeien naar hun volwassenheid en een zo hoog mogelijke kwaliteit van het onderwijs. De werkgroepen, die ons thans ter be schikking staan, zijn: didaktiek, levens beschouwelijke vorming, bouw, regio en statuten. De werkgroep regio heeft een zeer grote hoeveelheid werk verzet in de achter ons liggende periode als het erom gaat namen en adressen te verza melen en kontakten te leggen. willen hebben en dte dan onderzoeken. Zoals het nu gesteld wordt, kunnen we Veilig Verkeer niet erg volgen. Wij hebben zelden van automobilisten klachten gekregen over wachttijden bij bruggen”. „Wij adviseren onze watersporters altijd nadrukkelijk om zich aan bepaalde ope ningstijden te houden. En daarbij: ieder scheepje op het water is een auto min der op de weg Aan dit bericht uit de landelijke pers van vorige week hebben wij Waddinx- veners, bijna dagelijks slachtoffer van de hefbrug-misère, weinig toe te voegen - red. W.v.W. Kort daarop, in augustus 1971, werd er een grootscheepse enquête gehouden onder de bevolking van Waddinxveen, onder auspiciën van de koördinatie- kommissie. Naast een belangrijke aanwas van het ledental van de drie verenigingen ’’oogstte” de koördinatiekommissie een bijval van bijna 80% bij de Waddinx- veense bevolking. Reden temeer om op de ingeslagen weg voort te gaan. Nadat de kommissie, de leden en hun plaats vervangers van de kommissie van be stuur door de burgemeester van Wad dinxveen op 8 november 1971 waren geïnstalleerd, zijn deze 18 enthousiaste lingen onder de voortvarende leiding van wethouder P. Lips van start gegaan. Ik zal u niet vermoeien met vele kleine technische details. Enkele belangrijke punten kunnen wellicht van belang zijn. De werkgroepen werden overgenomen van de koördinatiekommissie en werken nu als adviseurs voor de kommissie van bestuur. Het bleek nuttig om met onze buren kontakten te leggen. Er moesten denklijnen worden uitgestippeld. U kunt zich voorstellen dat in het ijselijk hoge tempo, hetwelk wij ons voor ogen hebben gesteld, alleen met deze enthou siaste inzet van zoveel ouders, zoveel tot stand kon komen. of, en zo ja in hoeverre, hun idealisme en hun pragmatische benadering gedra gen werd door de betrokken ouders in Waddinxveen en omstreken. In eerste aanleg werd er toen een opinie-onderzoek gehouden onder de ouders van de leerlingen, welke de vijf de en zesde klas van de Waddinxveense basisscholen bezochten. Een zeer hoog percentage (80,1%) bleek voorstander van de ideeën, die door deze groep van 18 waren ontwikkeld en spraken zich uit voor het verder denken en akties nemen om een samenwerkingsschool te gaan realiseren. Kort daarop werd een grote voorlichtingsavond gehouden in het verenigingsgebouw aan de Stations straat. Daar sprak men zich toen wel duidelijk uit om te komen tot oprich ting van drie verenigingen, welke een driehoeksverhouding zouden aangaan middels een samenwerkingsovereen komst, teneinde de school te kunnen realiseren. De drie verenigingen zijn opgericht en hebben een samenwerkingsorgaan, de koördinatiekommissie, in het leven ge roepen. Tussen deze aktiviteiten door speelde de plaatselijke overheid uiter aard ook een rol. Een stroom van in formatie bijv, was op het huis de ge meente beschikbaar. Met vreugde mag hier worden gekonstateerd, dat van de zijde van het bestuur deze gemeente toch een zekere mate van bereidheid en ontvankelijkheid bleek te bestaan. Dit samenspel ging uiteraard gepaard met een zekere nuchterheid, nu eens van deze, dan weer van gene zijde. Het is verklaarbaar dat ook dit wel eens bot ste. Tenslotte moesten wij samen de weg zien te vinden, welke leidde tot de raadsvergadering van 29 juli 1971, waar in de raad twee voor ons belangrijke besluiten nam: a. De raad stelde een verordening vast, regelende de bevoegdheden van de kommissie van bestuur. Deze veror dening nu was ontworpen door een werkgroep, welke door de koördina tiekommissie was ingesteld. Ook hierin was de invloed van onze ver tegenwoordigers in de raad en het overleg met ambtenaren der sekreta- rie niet vreemd. Het ontwerp van deze verordening kon, behoudens een enkele kleine tekstwijziging, dan ook zonder meer door de raad worden overgenomen. b. In aansluiting op het voorgaande be noemde de raad de leden en plaats- hand gehouden. De heer Woudenberg merkt ook nog op dat brugwachters ook om der wille van de fooi zo gedienstig zijn jegens de scheepvaart. „Het kwalijke dat er nog bij komt is, dat de brugwachter en zijn brug betaald worden uit de opbrengst van de wégen belasting. Een plezierjacht betaalt geen cent véérbelasting. Het is dan toch lo gisch dat het wegverkeer voorrang heeft?” Veilig Verkeer Nederland gaat zich thans tot het ministerie van Verkeer en Waterstaat wenden met een verzoek de brugwachters duidelijk te instrueren over hun taak. Overigens vindt men in kringen van het beroepsvervoer dat Veilig Verkeer Ne derland de zaak overdrijft. „Men kan overal wel problemen van maken”, zei men, klachten over lange wachttijden bij bruggen zijn bij ons nooit binnen gekomen Velen van u zullen enkele van de feiten die nu volgen herkennen. Ik meen er goed aan te doen volledigheidshalve toch melding hiervan te maken. Er was een onderzoek, uitgevoerd op verzoek van het bestuur van deze gemeente, naar de mogelijkheden van vestiging van nieuwe schooltypen in deze ge meente. Bij het advies hebben de onder zoekers zich gebaseerd op wat gangbaar was, n.l. dat er een traditioneel gedrags patroon was dat gekenmerkt werd door het kiezen voor hetzij een katholieke, een prot. christelijke dan wel een open bare school voor voortgezet onderwijs, aansluitend op soortgelijk basisonder wijs. Uit dit onderzoek kon worden gekonkludeerd, dat een school van wel ke zuil dan ook in Waddinxveen nooit zou kunnen voldoen aan de gestelde wettelijke stichtingsnormen. Toen werden er kontakten gelegd met de diverse zuilen op strikt informele basis en 4 titre personnel. Deze groep groeide spoedig tot achttien ouders uit Waddixveen en omgeving. Uit de vele diskussies, die in deze groep zijn gehouden, bleek dat aan de wette lijke normen kon worden voldaan in dien een vierde zuil zou kunnen wor den opgericht: een samenwerkings school. Deze groep bestond uit zes ver tegenwoordigers van elk van de drie zuilen. Dat ook dit zoeken naar een oplossing niet zonder spanning is ver lopen, is begrijpelijk. Er waren oor zaken te over door. Met vreugde kun nen wij echter konstateren dat wellicht juist deze spanning en het overwinnen daarvan mede bepalend is geworden voor de sfeer waarin de kommissie van bestuur nu kan werken. Belangrijk is te vermelden, dat al pra tende de achttien niet alleen beseften dat samengewerkt moest worden, maar dat ze de samenwerking ook principieel voorstonden. Al denkende en pratende wilde deze groep enthousiastelingen toch wel weten - “U 'l hi

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1972 | | pagina 2