concurrent geen Bouwcentrum Rotterdam Diploma- zwemmen V oorlichting Midden-Holland Brugwachter L. M. Dekker wordt niet zenuwachtig De Sperwer Oefenen by WSE lp: MOERKAPELLE-WSE j Onafhankelijk Nieuwsblad KLEUREN TV HENGELAARS VEROORZAKEN SCHADE AAN DIJKLICHAAM Doktersdiensten M. HEEMSKERK N.V. dan naar EEN BOEKENBON IS ALTIJD RAAK!! SNOEK - WADDINXVEEN Henegouwerweg 89 (hoek Ruvterstr.) telefoon 3167 - - - Hit Weekblad voor Waddinxveen ZONDAG, 14.30 uur 28e JAARGANG - Nr. 1298 DONDERDAG 3 AUGUSTUS ’72 ’t Blijft altijd schipperen. Advertentie) A BB xr Htiura IJ De vraag of Bouwvoorlichting Midden-Holland een filiaal danwel een concurrent is van het Rotterdams Bouwcentrum is me vaker gesteld aldus voorzitter C. A. van der Hooft, burgemeester van Waddinxveen. De stichting is een volkomen onafhankelijke instelling, die niets met het Bouw centrum te doen heeft. Door de recente publikaties hierover is de zaak weer eens extra in de belang stelling gekomen en aangezien wij als Waddinxveners er dagelijks aan herin nerd worden dat we een beweegbare brug hebben, zijn we een kijkje gaan nemen bij ons aller hefbrug en hebben we de brugwachter gevraagd, hoe het in de praktijk allemaal verloopt. De heer Dekker kan zich best voorstel len, dat er over bruggen en brugwach ters geschreven wordt. Hij vindt echter dat men zich wel goed moet laten infor- ZATERDAG E. M. L. Hemminga, Dorpstraat 66, telefoon 2078 Apotheek dienstdoende arts ZONDAG P. van der Linde, Souburghlaan 15, telefoon 4100 Boskoopse Apotheek, Burg. Colijnstraat 71, telefoon (01727) 2834 POLITIE 3000 BRANDWEER 2222 Dorpstraat 33 Telefoon 2218 Vakkundig advies en service. Waar weg en waterverkeersstromen elkaar kruisen zit meestal een brug wachter, die de ondankbare taak heeft, het beide stromen naar de zin te maken. Wat Veilig Verkeer Nederland, ANWB, de brugwachters zelf hier allemaal over schrijven is natuurlijk wel aardig, maar het lost de kern van het probleem niet op: Zolang er een beweegbare brug in een weg ligt met een beperkte doorvaarhoogte is het onmogelijk weg en waterverkeer volle dig naar wens te bedienen. De schade aan het dijklichaam langs de Ringvaart die de grens vormt tussen de industrieën langs de Noordkade en de Vondel- en Oranjewijk is vermoedelijk veroorzaakt door hengelaars die diepe gaten hebben gemaakt in het dijk lichaam om wormen te zoeken. Het bestuur van de HSW, hiervan in kennis gesteld door de dienst van open bare werken, stelt er prijs op de henge laars te doen weten dat het streng op deze praktijken zal toezien. In het ande re geval is er het gevaar dat volgend seizoen in het geheel niet meer in de Ringvaart zal mogen worden gevist. Een gat ontstond deze week ook in de beschoeiing van de Gouwe ter hoogte van houthandel Alblas. Provinciale Waterstaat heeft het probleem in be handeling genomen. Uitslag P.V. De Sperwer van de wed vlucht St. Quentin. Afstand 263 km. In concours 502 duiven. Gelost om 10.20 uur met matige westen wind. Aankomst eerste duif 14.21.31 uur, laatste 15.09.40 uur. Snelheid eerste duif 1089,03 m. per min., laatste 908,16 m. per min. T. H. Twigt 1 2 24 35 52 66; I. C. Koren 3 25 68 83 84 107; I. C. den Riet 4 8 29 54 55 79 122; W. Breedijk 5 39 117; L. Verkade 6 40; I. Versloot 7 74 102; P. Bonefaas 9 11 20 58 59 73 91 111 112; D. Heeren 10 16 28; I. Pellekooren 12 15 45 47 51 61 124; P. Vink en Zn 13 26 33 76 78 98 109 118 125; C. Hof man en Zn 14; de Kok-Bijmans 17 43 57 82 97 123; N. van Vliet 18 70 86 87 126; P. Metselaar 19 115; Verkade-de Wit 21 60; F. Rip 22 23 46 77 99 101 105; C. Toor en Zn 27 37 81; Gebr. van Kempen 30 69 94; B. Vermeulen 31 119 121; K. Verkley 32 41 56 75 90 92; S. Groenendijk 34 80 89; L. Slootjes 36 48 64; P. Loendersloot 38; M. Twigt 42 53 88; L. de Bruyn 44; A. Bonefaas 49 62 114; Gebr. Metselaar 50 63 65 95 96 110 116; A. Rietveld 67 108 120; Hel- sloot-van Gent 71; D. Degenhardt 72; H. van Dijk 85 93; Jac. de Wit 100 103; H. van Haren 104; W. Heuvelman 106; C. van Dijk 113. Het oefenprogramma van WSE ziet er als volgt uit: 6/8 Moerkapelle 1-WSE 1, 14.30 uur; Moerkapelle 2-WSE 2 13 uur. 12/8 Ve- teranentoemooi bij Floreant (zat.). 13/8 WSE 1-Concordia (Hillegom) 1 14.45 u., WSE 2-Concordia 2 12 u., ONA 6-WSE 3 10.30 u„ ONA 8-WSE 5 10.30 u. 20/8 Dirk v.d. Starrentoumooi 10.30 u. Vete- ranentoumooi bij Floreant (zondag). 27/8 WSE 1-Stompwijkse Boys 1 14.45 u., WSE 2-Stompwijkse Boys 2, 12 uur, Stompwijkse Boys 3-WSE 3, 14.30 uur, Stompwijkse Boys 5-WSE 5 14.30 uur. van het begin af naar openheid en posi tieve samenwerking gestreefd. Dit is ge resulteerd in het besluit tot oprichting van een „Vereniging van Standhouders”, waartoe alle tachtig exposerende onder nemingen zullen toetreden. Deze vereni ging zal vertegenwoordigd zijn in het bestuur; in de vergadering van stand houders werd de heer P. van Dam, di- rekteur van Timmerfabriek „De Rijn streek” te Woerden, tot voorzitter van de voorbereidingscommissie benoemd. Alle activiteiten worden gepland met de standhouders in een bijzonder goede sa menwerking. „Er is” - aldus de heer Van der Hooft - „een zeer grote belangstelling, ook bij de overheid voor dit project en dat zal blijken bij de opening, maar nu zeg ik niets meer!” In het zwembad "De Sniep’ werd ge zwommen voor de K.N.Z.B.-diploma’s B en C. Voor diploma B slaagden 25 kandidaten en werden er twee afgewe zen. Voor diploma C slaagden alle 10 de kandidaten. De examencommissie be stond uit de heren K. Rem, L. C. Ter- louw en A. I. Troost. Voor diploma B slaagden: Caroline El len Schildt, Ronald Vreeswijk, Leo Ver- hey, Tom Borst, Jolanda Zweislia, Bert Borst, E. Anders-Weerdhuizen, H. Wa- melink, Annelies Mulleman, Wilma Kersbergen, Immy Paul, Jolanda van Hemert, Anneke Oudshoom, Irene Tie- le, Stenneke Brinkhorst, Eonka Meeng, Jorientje den Oudsten, Ady Hofman, Conny Reym, Trudy Lugthart, Antoi nette v.d. Graaf, Janneke van Wagenin- gen, Ronny Versluis, Arie Lugthart, G. A. M. Uittenbroek-Kappers. Voor diploma C slaagden: Hans v.d. Tol, Adinke de Willigen, Amaud Bus- kens, Marja Sluys, Reuse Pieter Duurs- ma, Clari Verbeek, Jacqueline de Bruin, Jan Willem Hasselaar, Peter de Groot, Yvonne Timmer. (Advertentie) T.V. 61 cm BEELD model ’73 in houten kast lichtnoten 492,—. T.V. 61 cm BEELD model 73. Wit, luxe uitvoering met schuifpotmeters voor beeld en geluid 542,Dit is werkelijk de moeite waard en nog goed ook; deze worden geleverd met PHILIPS garantie bewijzen. ■Hm meren voordat meningen in de open baarheid worden gebracht. De last, die pleziervaartuigen veroor zaken voor het wegverkeer, probeert hij tot een minimum te beperken, door zo’n vaartuigje even te laten wachten tot er een groot schip aankomt. Dat kun je natuurlijk geen uur volhouden en hij verwacht, dat bestuurders van motor voertuigen daar ook begrip voor kunnen opbrengen. Zo’n reeks beslissingen, die er op ge richt was het zo goed mogelijk te rege len, hebben wij van nabij meegemaakt en op de foto vastgelegd. Vanuit het Noorden naderde een zeil bootje en aangezien er weinig scheep vaart was, besloot de heer Dekker het scheepje door te laten. Toen de bomen reeds waren gesloten, kwam er, eveneens vanuit Boskoop, een grote binnenvaar der om de bocht van de Gouwe. Geheel ten gerieve van het wegverkeer gingen de bomen weer open en het zeilscheepje moest wachten tot zijn grote kollega dichtbij was gekomen. Op de foto ziet u het vrachtschip dat juist de brug is gepasseerd terwijl daar voor over stuurboord het zeilscheepje te zien is. Van de Goudse zijde nadert dan reeds een volgende vrachtvaarder, maar die heeft toch even moeten wach ten, om eerst de autofile weg te werken. Brugwachter L. M. Dekker blijft de rust zelve, hij heeft alleen een hekel aan in- timidatiepogingen. Automobilisten wil len nog we leens doorrijden, terwijl de bomen al worden gesloten en schippers van grote schepen hebben er een handje van tot het laatste moment door te va ren en dan volle kracht achteruit te gaan slaan. Stel je voor, zegt de brugwachter, dat er bij mijn apparatuur een paar stoppen doorslaan als zo’n reus op de brug af drijft. Ondanks zijn leeftijd is onze hefbrug beslist niet langzaam en sinds de laatste wijzigingen is de bediening zeer vereen voudigd en zo geautomatiseerd, dat menselijke vergissingen vrijwel onmoge lijk zijn geworden. We zitten nou eenmaal met het obstakel van de hefbrug opgescheept en we zul len moeten aksepteren, dat de beslissin gen van onze brugwachters altijd kom- promissen zijn. Een concurrent zijn wij zeker niet. Dit zou ook moeilijk kunnen, want zowel de heer Aantjes, de onder-voorzitter, als ik hebben banden met het Bouwcentrum: zelf leid ik een scholenbouwteam, waar in ook zitting heeft de Stichting Ratio- bouw van het Bouwcentrum. Het is nog sterker: wij hebben veel profijt gehad van de adviezen van de onlangs afge treden direkteur van het Bouwcentrum, Ir. Ettinger, waarmee het bestuur tijdig contact heeft verkregen. Het grote verschil is, dat wij er niet naar hebben gestreefd een mammoet te .maken. Het palet van de bouw en de inrichting, dat hier gebracht wordt is niet omvangrijk zoals in Rotterdam. Wij hebben zeer sterk selectief moeten wer ken, omdat de doelstellingen waren: persoonlijk, prima, compact en gezellig. Zo kwamen we tot een nieuwe formule in de bouwvoorlichting. Velen in de bouwwereld wachten dan ook met onge duld op de opening eind augustus. Op onze vraag of het aan de voorzitter te danken was, dat het gebouw in Wad dinxveen is verrezen, antwoordt de heer Van der Hooft ontkennend: „ik was zelf tegen, omdat ik meende dat Gouda een gunstiger punt ervoor zou zijn.” Mijn mede-bestuurders hebben me evenwel overtuigd, dat Waddinxveen in dit geval een zeer goede vestigingsplaats was. Waddinxveen is een zeer belangrijke bouwplaats met drie grote en drie klei nere architectenkantoren, drie grote aan nemingsbedrijven, een groot betimme- rings- en een zonweringsbedrijf, een grote verffabriek, enkele timmerfabrie ken en een grote bouwmaterialenhandel, daarnaast dan nog een uitgebreide meu- belnijverheid. Het ligt centraal in het middengebied van Zuid-Holland, waar vele bedrijven gevestigd zijn, die hetzij toeleveren aan de bouw hetzij daar rechtstreeks in werken. Het is dan ook geen wonder, dat de schilders hun op- leidings- en exameninstituut gevestigd hebben vlak naast het gebouw van de voorlichting. Het gebouw van de voor lichting is zeer gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer; de bus stopt er en op 1 mei 1973 komt er een spoor wegstation in de onmiddellijke nabij heid. „Is er een democratisch bestuur te ver wachten” zo vroegen wij tenslotte de voorzitter. Inderdaad. De stichting heeft Bijpa) p

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1972 | | pagina 1