concurrent
geen
Bouwcentrum
Rotterdam
Diploma-
zwemmen
V oorlichting
Midden-Holland
Brugwachter L. M. Dekker
wordt niet zenuwachtig
De Sperwer
Oefenen
by WSE
lp:
MOERKAPELLE-WSE
j
Onafhankelijk Nieuwsblad
KLEUREN TV
HENGELAARS
VEROORZAKEN
SCHADE AAN
DIJKLICHAAM
Doktersdiensten
M. HEEMSKERK N.V.
dan naar
EEN BOEKENBON
IS ALTIJD RAAK!!
SNOEK - WADDINXVEEN
Henegouwerweg 89 (hoek Ruvterstr.)
telefoon 3167
- -
-
Hit
Weekblad voor Waddinxveen
ZONDAG, 14.30 uur
28e JAARGANG - Nr. 1298
DONDERDAG 3 AUGUSTUS ’72
’t Blijft altijd schipperen.
Advertentie)
A
BB
xr
Htiura
IJ
De vraag of Bouwvoorlichting Midden-Holland een filiaal danwel een
concurrent is van het Rotterdams Bouwcentrum is me vaker gesteld
aldus voorzitter C. A. van der Hooft, burgemeester van Waddinxveen. De
stichting is een volkomen onafhankelijke instelling, die niets met het Bouw
centrum te doen heeft.
Door de recente publikaties hierover is
de zaak weer eens extra in de belang
stelling gekomen en aangezien wij als
Waddinxveners er dagelijks aan herin
nerd worden dat we een beweegbare
brug hebben, zijn we een kijkje gaan
nemen bij ons aller hefbrug en hebben
we de brugwachter gevraagd, hoe het in
de praktijk allemaal verloopt.
De heer Dekker kan zich best voorstel
len, dat er over bruggen en brugwach
ters geschreven wordt. Hij vindt echter
dat men zich wel goed moet laten infor-
ZATERDAG
E. M. L. Hemminga, Dorpstraat 66, telefoon 2078
Apotheek dienstdoende arts
ZONDAG
P. van der Linde, Souburghlaan 15, telefoon 4100
Boskoopse Apotheek, Burg. Colijnstraat 71,
telefoon (01727) 2834
POLITIE 3000 BRANDWEER 2222
Dorpstraat 33 Telefoon 2218
Vakkundig advies en service.
Waar weg en waterverkeersstromen elkaar kruisen zit meestal een brug
wachter, die de ondankbare taak heeft, het beide stromen naar de zin te
maken. Wat Veilig Verkeer Nederland, ANWB, de brugwachters zelf hier
allemaal over schrijven is natuurlijk wel aardig, maar het lost de kern van
het probleem niet op: Zolang er een beweegbare brug in een weg ligt met
een beperkte doorvaarhoogte is het onmogelijk weg en waterverkeer volle
dig naar wens te bedienen.
De schade aan het dijklichaam langs de
Ringvaart die de grens vormt tussen de
industrieën langs de Noordkade en de
Vondel- en Oranjewijk is vermoedelijk
veroorzaakt door hengelaars die diepe
gaten hebben gemaakt in het dijk
lichaam om wormen te zoeken.
Het bestuur van de HSW, hiervan in
kennis gesteld door de dienst van open
bare werken, stelt er prijs op de henge
laars te doen weten dat het streng op
deze praktijken zal toezien. In het ande
re geval is er het gevaar dat volgend
seizoen in het geheel niet meer in de
Ringvaart zal mogen worden gevist.
Een gat ontstond deze week ook in de
beschoeiing van de Gouwe ter hoogte
van houthandel Alblas. Provinciale
Waterstaat heeft het probleem in be
handeling genomen.
Uitslag P.V. De Sperwer van de wed
vlucht St. Quentin. Afstand 263 km. In
concours 502 duiven. Gelost om 10.20
uur met matige westen wind. Aankomst
eerste duif 14.21.31 uur, laatste 15.09.40
uur. Snelheid eerste duif 1089,03 m. per
min., laatste 908,16 m. per min.
T. H. Twigt 1 2 24 35 52 66; I. C. Koren
3 25 68 83 84 107; I. C. den Riet 4 8
29 54 55 79 122; W. Breedijk 5 39 117;
L. Verkade 6 40; I. Versloot 7 74 102;
P. Bonefaas 9 11 20 58 59 73 91 111
112; D. Heeren 10 16 28; I. Pellekooren
12 15 45 47 51 61 124; P. Vink en Zn
13 26 33 76 78 98 109 118 125; C. Hof
man en Zn 14; de Kok-Bijmans 17 43
57 82 97 123; N. van Vliet 18 70 86 87
126; P. Metselaar 19 115; Verkade-de
Wit 21 60; F. Rip 22 23 46 77 99 101
105; C. Toor en Zn 27 37 81; Gebr. van
Kempen 30 69 94; B. Vermeulen 31 119
121; K. Verkley 32 41 56 75 90 92; S.
Groenendijk 34 80 89; L. Slootjes 36 48
64; P. Loendersloot 38; M. Twigt 42 53
88; L. de Bruyn 44; A. Bonefaas 49 62
114; Gebr. Metselaar 50 63 65 95 96
110 116; A. Rietveld 67 108 120; Hel-
sloot-van Gent 71; D. Degenhardt 72;
H. van Dijk 85 93; Jac. de Wit 100 103;
H. van Haren 104; W. Heuvelman 106;
C. van Dijk 113.
Het oefenprogramma van WSE ziet er
als volgt uit:
6/8 Moerkapelle 1-WSE 1, 14.30 uur;
Moerkapelle 2-WSE 2 13 uur. 12/8 Ve-
teranentoemooi bij Floreant (zat.). 13/8
WSE 1-Concordia (Hillegom) 1 14.45 u.,
WSE 2-Concordia 2 12 u., ONA 6-WSE
3 10.30 u„ ONA 8-WSE 5 10.30 u. 20/8
Dirk v.d. Starrentoumooi 10.30 u. Vete-
ranentoumooi bij Floreant (zondag).
27/8 WSE 1-Stompwijkse Boys 1 14.45
u., WSE 2-Stompwijkse Boys 2, 12 uur,
Stompwijkse Boys 3-WSE 3, 14.30 uur,
Stompwijkse Boys 5-WSE 5 14.30 uur.
van het begin af naar openheid en posi
tieve samenwerking gestreefd. Dit is ge
resulteerd in het besluit tot oprichting
van een „Vereniging van Standhouders”,
waartoe alle tachtig exposerende onder
nemingen zullen toetreden. Deze vereni
ging zal vertegenwoordigd zijn in het
bestuur; in de vergadering van stand
houders werd de heer P. van Dam, di-
rekteur van Timmerfabriek „De Rijn
streek” te Woerden, tot voorzitter van
de voorbereidingscommissie benoemd.
Alle activiteiten worden gepland met de
standhouders in een bijzonder goede sa
menwerking.
„Er is” - aldus de heer Van der Hooft -
„een zeer grote belangstelling, ook bij de
overheid voor dit project en dat zal
blijken bij de opening, maar nu zeg ik
niets meer!”
In het zwembad "De Sniep’ werd ge
zwommen voor de K.N.Z.B.-diploma’s
B en C. Voor diploma B slaagden 25
kandidaten en werden er twee afgewe
zen. Voor diploma C slaagden alle 10 de
kandidaten. De examencommissie be
stond uit de heren K. Rem, L. C. Ter-
louw en A. I. Troost.
Voor diploma B slaagden: Caroline El
len Schildt, Ronald Vreeswijk, Leo Ver-
hey, Tom Borst, Jolanda Zweislia, Bert
Borst, E. Anders-Weerdhuizen, H. Wa-
melink, Annelies Mulleman, Wilma
Kersbergen, Immy Paul, Jolanda van
Hemert, Anneke Oudshoom, Irene Tie-
le, Stenneke Brinkhorst, Eonka Meeng,
Jorientje den Oudsten, Ady Hofman,
Conny Reym, Trudy Lugthart, Antoi
nette v.d. Graaf, Janneke van Wagenin-
gen, Ronny Versluis, Arie Lugthart, G.
A. M. Uittenbroek-Kappers.
Voor diploma C slaagden: Hans v.d.
Tol, Adinke de Willigen, Amaud Bus-
kens, Marja Sluys, Reuse Pieter Duurs-
ma, Clari Verbeek, Jacqueline de Bruin,
Jan Willem Hasselaar, Peter de Groot,
Yvonne Timmer.
(Advertentie)
T.V. 61 cm BEELD
model ’73 in houten kast lichtnoten
492,—.
T.V. 61 cm BEELD
model 73. Wit, luxe uitvoering met
schuifpotmeters voor beeld en geluid
542,Dit is werkelijk de moeite
waard en nog goed ook; deze worden
geleverd met PHILIPS garantie
bewijzen.
■Hm
meren voordat meningen in de open
baarheid worden gebracht.
De last, die pleziervaartuigen veroor
zaken voor het wegverkeer, probeert hij
tot een minimum te beperken, door zo’n
vaartuigje even te laten wachten tot er
een groot schip aankomt. Dat kun je
natuurlijk geen uur volhouden en hij
verwacht, dat bestuurders van motor
voertuigen daar ook begrip voor kunnen
opbrengen.
Zo’n reeks beslissingen, die er op ge
richt was het zo goed mogelijk te rege
len, hebben wij van nabij meegemaakt
en op de foto vastgelegd.
Vanuit het Noorden naderde een zeil
bootje en aangezien er weinig scheep
vaart was, besloot de heer Dekker het
scheepje door te laten. Toen de bomen
reeds waren gesloten, kwam er, eveneens
vanuit Boskoop, een grote binnenvaar
der om de bocht van de Gouwe. Geheel
ten gerieve van het wegverkeer gingen
de bomen weer open en het zeilscheepje
moest wachten tot zijn grote kollega
dichtbij was gekomen.
Op de foto ziet u het vrachtschip dat
juist de brug is gepasseerd terwijl daar
voor over stuurboord het zeilscheepje
te zien is. Van de Goudse zijde nadert
dan reeds een volgende vrachtvaarder,
maar die heeft toch even moeten wach
ten, om eerst de autofile weg te werken.
Brugwachter L. M. Dekker blijft de rust
zelve, hij heeft alleen een hekel aan in-
timidatiepogingen. Automobilisten wil
len nog we leens doorrijden, terwijl de
bomen al worden gesloten en schippers
van grote schepen hebben er een handje
van tot het laatste moment door te va
ren en dan volle kracht achteruit te gaan
slaan. Stel je voor, zegt de brugwachter,
dat er bij mijn apparatuur een paar
stoppen doorslaan als zo’n reus op de
brug af drijft.
Ondanks zijn leeftijd is onze hefbrug
beslist niet langzaam en sinds de laatste
wijzigingen is de bediening zeer vereen
voudigd en zo geautomatiseerd, dat
menselijke vergissingen vrijwel onmoge
lijk zijn geworden.
We zitten nou eenmaal met het obstakel
van de hefbrug opgescheept en we zul
len moeten aksepteren, dat de beslissin
gen van onze brugwachters altijd kom-
promissen zijn.
Een concurrent zijn wij zeker niet. Dit
zou ook moeilijk kunnen, want zowel
de heer Aantjes, de onder-voorzitter, als
ik hebben banden met het Bouwcentrum:
zelf leid ik een scholenbouwteam, waar
in ook zitting heeft de Stichting Ratio-
bouw van het Bouwcentrum. Het is nog
sterker: wij hebben veel profijt gehad
van de adviezen van de onlangs afge
treden direkteur van het Bouwcentrum,
Ir. Ettinger, waarmee het bestuur tijdig
contact heeft verkregen.
Het grote verschil is, dat wij er niet
naar hebben gestreefd een mammoet te
.maken. Het palet van de bouw en de
inrichting, dat hier gebracht wordt is
niet omvangrijk zoals in Rotterdam. Wij
hebben zeer sterk selectief moeten wer
ken, omdat de doelstellingen waren:
persoonlijk, prima, compact en gezellig.
Zo kwamen we tot een nieuwe formule
in de bouwvoorlichting. Velen in de
bouwwereld wachten dan ook met onge
duld op de opening eind augustus.
Op onze vraag of het aan de voorzitter
te danken was, dat het gebouw in Wad
dinxveen is verrezen, antwoordt de heer
Van der Hooft ontkennend: „ik was zelf
tegen, omdat ik meende dat Gouda een
gunstiger punt ervoor zou zijn.” Mijn
mede-bestuurders hebben me evenwel
overtuigd, dat Waddinxveen in dit geval
een zeer goede vestigingsplaats was.
Waddinxveen is een zeer belangrijke
bouwplaats met drie grote en drie klei
nere architectenkantoren, drie grote aan
nemingsbedrijven, een groot betimme-
rings- en een zonweringsbedrijf, een
grote verffabriek, enkele timmerfabrie
ken en een grote bouwmaterialenhandel,
daarnaast dan nog een uitgebreide meu-
belnijverheid. Het ligt centraal in het
middengebied van Zuid-Holland, waar
vele bedrijven gevestigd zijn, die hetzij
toeleveren aan de bouw hetzij daar
rechtstreeks in werken. Het is dan ook
geen wonder, dat de schilders hun op-
leidings- en exameninstituut gevestigd
hebben vlak naast het gebouw van de
voorlichting. Het gebouw van de voor
lichting is zeer gemakkelijk te bereiken
met het openbaar vervoer; de bus stopt
er en op 1 mei 1973 komt er een spoor
wegstation in de onmiddellijke nabij
heid.
„Is er een democratisch bestuur te ver
wachten” zo vroegen wij tenslotte de
voorzitter. Inderdaad. De stichting heeft
Bijpa)
p