Lezers schrijven
Hefbrugmisère
Vakanties
bij slagers
TiP
LP.
GOUDA 700
voor een hypotheek
Wim Derendorp
naar Zweden
WILLEM^
DEJONGX
w
Spreekuren
natuurlijk de
Hl
Weekmarkt verplaatst
Jeugdcabaret bij
„De Overkant”
Geslaagd
H /i
a: -
Vakantie bij
groentenhandel
Taalgidsen
voor alle bekende vaKu=He.
oorden
Autokaarten
rm
BI
deze week
VOOR WADDINXVEEN
t
van de week
Bondsspaarbank Gouda
Oosthaven 12 - tel. 01820-15244
Bijkantoren te: Waddinxveen, Boskoop,
Moordrecht, Bodegraven.
Oiii
i vn.cr?
Pagina 3
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1972
(Advertentie)
i
Kindercircus Rens, op de Nieuwe Markt.
Boekhandel Veldwijk nv
Donderdag 3 augustus
20.00 uur
Vrijdag 4 t/m
maandag 7 augustus
Vrijdag 4 t/m
zondag 13 augustus
maandag t/m vrijdag
20-22 uur,
zaterdag 10-22 uur,
zondag 10-17 uur
Zaterdag 5 augustus
Orgelconcert in de St. Janskerk door Wim
van der Panne, met medewerking van
California State University Choirs, uit Long
Beach, Amerika.
Open luchtbukswedstrijden op basis van de
reglementen van de Koninklijke Schutters
Associatie en georganiseerd door de Schiet
vereniging „De Gouwe Schutters”, in het
verenigingslokaal aan de Peperstraat 18.
Tentoonstelling van hobbyisten uit Gouda
en omgeving in de Kleine Veemarkthal.
Behalve een expositie van al de vele en uit
eenlopende produkten die de inzenders in
hun vrije tijd wisten te maken, zullen
verschillende hobbyisten hier ook demon
straties van hun kunnen geven.
Voetbaltournooi tussen alle Goudse voetbal
verenigingen, een streekelftal, geselekteerd
uit voetbalverenigingen uit de Goudse
omgeving, en een stedelijk elftal uit de
zusterstad Solingen.
Olympia- en G.S.V. terreinen.
Zaterdag 5 augustus
10.00-16.30 uur
voor heel Europa
BI
L 'V
rband met de binnenkort beginnende asfalteringswerkzaamheden aan
ofdrijbaan van de Juliana van Stolberglaan zal de weekmarkt op de
i rx'a .’.F’ 18 en augustus a.s. tijdelijk worden verplaatst naar de ooste-
rijbaan van de Juliana van Stolberglaan alsmede naar het gedeelte
pn de Willem de Zwijgerlaan gelegen tussen de Mauritslhan en de Juliana
Stolberglaan. De uren waarop de markt gedurende deze verplaatsing
'di worden gehouden zijn van 13 tot 20 uur
j
s
- i
WW-?'
Advertentie
I
Maandag t/m vrijdag
14-22 uur,
zaterdag 10.30-17.30 uur.
zondag 14.00-17.00 uur
met
pony
deze
Van 24 juli tot en met 7 augustus:
J. Tol, leplaan 75.
Van 24 juli tot en met 14 augustus:
C. A. Zwijgers, Kon. Wilhelminapl. 3-4.
Van 24 juli tot en met 10 augustus:
T. de Vos, Stationsstraat 57.
Van 7 augustus tot en met 26 augustus:
K. Sekeris, Kerkweg 203.
Kerver - Dorpstraat: van maandag 24
juli tot en met zaterdag 12 augustus.
Van Beest - Luifelbaan: van maandag
24 juli tot en met zaterdag 12 augustus.
De slagerijen zijn ’s woensdags na 12.30
uur ’s zaterdags na 16 uur gesloten.
top
tien
JOS LOSS PLAYS:
The big band greats, o.a. Begin the
beguine, Take the T train, Stompin at
the Savoy, Skyliner, Trompet blues e.v.a.
Stereo l.p. voor 3,95
Getipt door Veronica en ver
krijgbaar bij:
Ondertrouwd: D. G. van Vliet en H. A.
Hardendood.
Geboren: Jeroen Sebastiaan, zv. A. E.
M. van den Hatert en M. Twilt; Mar-
tijntje Margrietha, dv. J. L. van Klave
ren en A. Schep; Leone Corine, dv. L.
Blonk en A. C. Oskam; Michel Alexan
der, zv. K. G. Vrolijk en L. J. Schou
ten; Henry, zv. C. T. van Wageningen
en M. J. van der Zeeuw; Freddy, zv. J.
Tekelenburg en M. D. van Wijk; Marga,
dv. C. J. Strooband en D. Koster; Ma
scha, dv. P. J. Scharloo en C. Stout;
Pjotr Jeroen, zv. P. A. H. Vreeswijk en
C. K. Hendriks.
Overleden: van den Berg, ev. W. Bijls-
ma, oud 64 jaar; Verweij, Simon Anto
nie, oud 75 jaar; Hoogerbrug ev. Tiele,
Pleuntje, oud 41 jaar.
Gehuwd: F. P. de Jonge en W. Schnell;
D. A. P. van Offeren en Y. de Jong;
H. Rijnsburger en M. J. van der Plaat;
G. Berghoef en J. M. K. Piets; G. Dek
ker en W. G. Geluk.
1 COMME JE SUIS - Vicky Leandros
2 MAN WITHOUT A HEART -
The Hollies
GEVONDEN EN VERLOREN
VOORWERPEN
Gevonden: zwart étui met sleutels, d.
bruine halsband.
Verloren: groen betaalpasje, gouden
kinderarmbandje met naamplaatje, huis
sleutel, rieten poppenwagen, blauw plas
tic wandelwagen, sleutelring met sleu
tels, 3 sleutels van Taunus, goudfazant,
poppenfietsbakje met popje.
Dez» rubriek staat ter vrije beschikking van elke abonnee van het Weekblad voor Waddlnxveen.
Brieven die de grenzen van het fatsoen of -an het recht op privacy te bulten gaar worden geweigerd.
°P belangrijke kruisingen van
economische schade daarvan
meer
ANNE FRANKCENTRUM
Maatschappelijk werkster:
donderdag 16.30-17.30 uur.
Pedicure/Schoonheid««r““",,CTlci
eerst® dinsdag van de maand, 9 tot 12 u.
Dames- en herenkapper:
donderdag 9-12 uur.
Hand- en spandiensten (noodhulp voor
bejaarden en jonge gezinnen): elke werk
dag van 8.30-9.30 uur, telefoon 5555.
PROT. CHR. STICHTING VOOR
MAATSCHAPPELIJKE DIENST
VERLENING:
afdeling Gezinsverzorging en
Bejaardenzorg:
spreekuren:
iedere ochtend van 8.30-9.30 uur in het
Anne Frankcentrum (3e etage), Jan van
Bijnenpad, tel. 4896.
afdeling Maatschappelijk Werk:
spreekuren-:
maandag- en dinsdagmorgen van 9-10
uur in het Wijkgebouw Het Anker
(ingang achterom via Noordkade),
Kerkweg 234, te Waddinxveen, tel. 4522.
Daarnaast iedere eerste woensdag van
de maand van 7-8 uur ’s avonds;
woensdagmorgen van 9-10 uur in het
Anne Frankcentrum, tel. 5555.
ONTMOETINGEKERK
Maatschappelijk Werkster Geref. Kerk
woensdag van 10 tot 11 uur.
GROENE KRUIS (Stationsstraat 12)
op werkdagen open van 13.15 tot 14 urn
en van 18 tot 19 uur, o.a. voor het af
halen van verplegingsartikelen.
Vanaf 7 tot en met 21 augustus met
vakantie: mevrouw J. van Harten-van
der Meent (Prot. Chr. Stichting Maat
schappelijke dienstverlening).
1 UN CANTO A GALICIA -
Julio Iglesias
2 POPCORN - diverse uitvoeringen
3 A WHITER SHADE OF PALE
(maxi single) Procol Harum
4 SING ALONG - Mac
Katie Kissoon
5 SEALED WITH A KISS -
Bobby Vinton
6 OH BABE, WHAT WOULD YOU
SAY - Hurricane Smith
7 ROCK AND ROLL PART I -
Gary Glitter
8 SMOKE GETS IN YOUR EYES -
Blue Haze
9 MARIO - Hanny en de Rekels
10 ZOMERZON - De Makkers
Nutsspaarbank
Brugkerk (NH): 9.30 uur ds T. van ’t
Veld; 18.30 uur ds J. Kooien, W’kendam
Herv. Wijkgebouw: 9.30 ds H. Stolk,
Scheveningen; 18.30 uur ds J. van den
Heuvel
Bethelkerk (NH): 9.30 uur eerw. heer C.
B. van Gils, Waddinxveen; 17 uur ds T.
van ’t Veld
Immanuëlkerk (NH): 9.30 uur ds N. J.
Flink; 19 uur ds W. Radstake, R’dam
Kruiskerk(Geref.): 10 uur ds D. J. Mod
deraar; 17 uur ds A. M. Brouwer, R’dam
Ontmoetingskerk(Geref.): 10 uur ds A.
M. Brouwer; 17 uur ds D. J. Modderaar
Remonstr. Gem.: 10.30 uur streekdienst
te Alphen aan den Rijn
Oud-Geref. Gem.: 10 en 18.30 leesdienst
Geref.Gem.Boskoop: 9.30 uur leesdienst
en 19 uur ds R. Bogaard, Leiden
Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 17 uur ds A.
P. Verloop.
Volle Ev. Gem. Bethel Boskoop: 9.30 u
samenkomst; dinsdag 20 u. samenkomst
St. Victorkerk (RK): 8 en 10 uur, ma. en
za. 19 uur, di., do. en vr. 7.45 uur, wo.
7.45 en 19 uur: H. Mis.
Ontmoetingskerk (RK): 8.30, 11.45 en
18.30 uur, di. 9 uur, do. 19 uur, za. 9 en
19 uur: H. Mis.
Jehovah’s Getuigen: za. 20 uur toe
spraak hr. E. A. Broerse. zo. 15.30 uur
openb. toespraak, 16.30 uur Wachttoren
bespreking.
.U/l
De jeugd van de speeltuinvereniging ’De
Overkant’ voerde zaterdagavond een ca
baretavond op voor haar leden.
De schetsjes werden goed gebracht en
er werd veel gelachen, een teken dat het
in de smaak viel. Tussen de schetsjes in,
trad het jeugdlid Kees Verlooy op als
André van Duyn, wat er in ging als
koek, vooral Angelique en het Wonder
kind. Zelfs het monster van Franken
stein ontbrak niet, die van achter in de
zaal plotseling naar voren kwam en het
bloed sneller door de aderen deed stro
men.
Dit hele cabaret is door de jeugd zelf in
elkaar gezet en het plan is om ermee
door te gaan.
In het zwembad ’De Sniep’ werd ge
zwommen voor het diploma A van de
K.N.Z.B. Alle 42 kandidaten slaagden.
De examenkommissie bestond uit mej.
M. Rietveld en de heren A. J. Troost en
A. C. v.d. Bosch.
Geslaagd: Michael Sip, Peter Ruissen,
Paul Karreman, Dorenda Nieuwenhuy-
zen, Tanja Liem, Robert Schoneveld,
Willem Bloem, Petra van Ligten, Wendy
Thunissen, Menno de Bruyn, Monique
van Kapel, Arja Verhagen, Linda de
Winkel, Coen Bakker, Eddy Langerak,
Antonio Jose Duarte Lorenco, Marjo
van Erk, Dineke Oudshoom, Ineke
Prins, Marian Vermaak, Corine Taal,
Evert Hermans, Kees van Vliet, Anne-
mieke Boere, Manic Ryen, Nancy No-
codem, Jacqus Doomenbal, Stenneke
Brinkhorst, Jose Janssen, Debora Piets,
Nicole de Bruin, Rene Zanen, Paul de
Ridder, Heleen Reym, Fr. Reym, Nico-
van Eeuwen, Vincent Verborg,
Jean tw Copie, Norbert r^ Rua
Smeenk, Jolanda Mac Daniel, Marleen
Hofman.
Het lijkt Veilig Verkeer Nederland (WN) in Hilversum voor het in goede banen
leiden van de discussie zinvol, dat wij wat dieper ingaan op de ook in de gemeente
Waddinxveen zowel voor de automobilist als voor de schipper problematischer wor
dende verhouding wegverkeer-scheepvaartverkeer. peze problematiek blijkt ook uit
uw eenregelig commentaar op de wat u noemt „hefbrug-misère” naar aan
leiding van het door u in de landelijke dagbladpers gesignaleerde en in het Week
blad voor Waddinxveen van donderdag 27 juli 1972 geplaatste artikel „Brugwachters
moeten meer op wegverkeer gaan letten.”
De Waddinxveense hefbrug-perikelen waren
Dinsdagmorgen half acht vertrok Wim
Derendorp uit Waddinxveen met zijn
pony Bimbo op weg naar Zweden, om
daar het komende weekeinde 4, 5 en 6
augustus in Landskrona deel te nemen
aan de eerste officiële open Europese
Pony Kampioenschappen.
Deze afvaardiging is representatief voor
de gehele Nederlandse pony-sport, daar
zowel de N.K.B., N.P.C. als de Kon.
Federatie van Landelijke Rijverenigin-
gen hiervoor hun kandidaten via selec
tiewedstrijden hebben gesteld. Totaal 16
Nederlandse pony-ruiters zijn afgevaar
digd, waarvan acht in dressuur uitko
men en acht in springen. Uiteraard start
Wim Derendorp in het springen grote
maat.
Voor Wim, die dit jaar in verband
zijn leeftijd zijn laatste seizoen
rijdt, een waardig afscheid van
voor hem zo succesvolle sport.
O’ M
^ZZZZZZZZzjill
ons bekend. VVN kwam onder meer
dank zij de medewerking van de gemeentesecretarie in de gemeente waarin uw onaf
hankelijk weekblad verschijnt in het bezit van de correspondentie, die sinds 1967
tussen het college van Burgemeester en Wethouders en de hoofddirectie van de
Provinciale Waterstaat in Zuid-Holland is gevoerd om een voor alle partijen be
vredigende oplossing die overigens nog steeds niet gevonden lijkt te zijn voor
het hefbrug-probleem te bewerkstelligen.
Onze zienswijze met betrekking tot de verhouding wegverkeer-scheepvaartverkeer is
in veel Nederlandse kranten verschenen, nadat Veilig Verkeer Nederland (B. J.
Woudenberg, medewerker van de sectie Voorlichting) desgevraagd maandagmorgen
17 juli 1972 in het radioprogramma „Spitsuur Amsterdam” via de VARA-microfoon
heeft gezegd, dat het ons voorkomt dat met name brugwachters van beweegbare
bruggen in de traditionele watersportgebieden in ons land gedurende de zomer
maanden het merkbaar moeilijker beginnen te krijgen om tot een juiste afweging
van belangen te komen. De kranten hebben in hun berichtgeving voornamelijk op
deze vroege radio-uitzending ingehaakt door vaak kortheidshalve te melden, dat
WN heeft gezegd dat „brugwachters er maar met de pet naar gooien.”
Tengevolge van de grote toename van het wegverkeer komen de belangen van het
weg- en het scheepvaartverkeer steeds vaker met elkaar in botsing. Dat betekent dat
de brugwachters in ons bruggenrijke land zich vrijwel dagelijks bezig moeten hou
den met het juist oplossen van conflictsituaties. Ook de Waddinxveense brugwach
ters zullen daarvoor deskundigheid, flexibiliteit en tact nodig hebben.
Brugwachters zijn vanouds in het waterrijke Nedeland zeer belangrijke mensen.
Vroeger hadden ze voornamelijk met de beroepsvaart te maken. Van veel schepen,
die passeerden, kenden ze het wel en wee van de opvarende gezinnen en vaak waren
ze voor deze mensen zowel raadgever als informatiebron. Tegenwoordig zouden we
zeggen, dat ze naast hun gewone werk het bedienen van de bruggen een be
langrijke sociale taak hadden.
Bij het opkomen van de recreatievaart kregen de brugwachters een nog meer ge
varieerde relatiekring, die hoge eisen aan hun tact stelde. Sommige watersporters
zijn vriendelijk en geduldig, andere opvliegend en ongeduldig als de brug niet snel
genoeg naar hun zin voor hen wordt opengedraaid of de brugwachter zich zeer
strikt aan de openstellingstijden houdt.
Buiten de brugwachters om is er verder nog meermalen een felle strijd gevoerd over
het wel of niet op zondag openstellen van bruggen voor de watersport. Maar in
onze drukke vakantieweken maken zowel het weg- als het scheepvaartverkeer veel
vuldig gebruik van de bruggen; het ene om er over te rijden en het andere om er
door te varen. Hun belangen zijn, met betrekking tot het open en dicht zijn van de
bruggen, uiteraard volkomen tegengesteld.
Als een brugwachter een te warm hart heeft voor de watersport en een naderend
jachtje nog nét even laat passeren legt hij beslag op het geduld en een groot aantal
man-uren van de in een file wachtende automobilisten. Geeft hij daarentegen te
veel voorrang aan het wegverkeer dan haalt hij zich de verontwaardiging van tien
tallen vakantiegangers, die wel eens iets anders willen dan voor een gesloten brug
liggen wachten, op de hals. Bovendien is er dan ook nog de beroepsvaart, die zich
met de snelgroeiende recreatievaart (10.000 jachten per jaar) nog steeds behoorlijk
verdraagt, maar bij een vlotte vaart financieel gebaat is en daarom als het op wach
ten aankomt niet altijd stalen zenuwen heeft.
Veilig Verkeer Nederland nu een vereniging van en vóór alle weggebruikers
heeft zich dus over de steeds belangrijker wordende kwestie van het openen van de
bruggen uitgesproken en er daarbij op gewezen dat veel Nederlandse brugwachters
de belangen onjuist tegen elkaar afwegen; zeker als het gaat om te bepalen of het
wegverkeer dient te prevaleren boven het recreatie vaarverkeer.
Voor de veiligheid van het wegverkeer, dat voor een deel ook zakelijk onderweg is,
I is het volgens WN zaak dat dat wegverkeer zoveel mogelijk dient te prevaleren
I boven de recreatievaart. Constaterende dat ook het aantal auto’s op onze wegen
I toeneemt, is Veilig Verkeer Nederland van mening dat de bruggenbeheerders (Rijks-
I waterstaat, Waterschappen, Provinciale Waterstaat, Gemeenten, Hoogheemraden en
I Polderbesturen) het bedienend personeel opnieuw zou moeten instrueren, waar het
I er om gaat tot een juiste en vooral ok eigentijdse afweging van belangen te komen.
I Het zo geplaagde volksdeel van brugwachters beschikt niet over vastomlijnde in-
I structies. De mondelinge opdracht, die men krijgt is vaak deze: Laat alles zo vlug
I mogelijk door. Zie opstoppingen op de weg en op het water te voorkomen.
I En toch bestaat er een bijzonder handzame regellnS, waarvan wij vinden dat die
I hoog nodig weer eens van het stof ontdaan dient te worden. Die r»gs-iing is afkom-
I stig van de hoofd-directeur van de Provinciale Waterstaat in Zuid-Holland en wit
I (aldus de 7 mei gedateerde brief aan het gemeentebestuur van Waddinxveen) dat
J „brugwachters een brug niet mogen openen op een moment, dat het landverkeer
I dientengevolge zou kunnen vastlopen”. Dat staat er zwart op wit. Praktischer kan
I het volgens ons niet, omdat deze regeling het invoeren van spertijden overbodig
I maakt.
I In scheepvaartkringen blijkt men nogal wat bezwaren te hebben tegen onze ziens-
I wijze het wegverkeer (in 1971 waren er in ons land 2.800.000 auto’s) zo weinig mo-
I gelijk in de weg te leggen, omdat juist dat wegverkeer zich gemakkelijker zou laten
I ophouden dan het scheepvaartverkeer. Veilig Verkeer Nederland wijst erop, dat de
E afmeermogelijkheden bij een brug voor het wegverkeer even royaal en dat zijn
I ze vaak ook dienen te zijn als bij de honderden spoorbruggen van de Nederland-
I se Spoorbruggen het geval is. Schepen kunnen daar kennelijk wel worden opgehou-
II den voor het railverkeer. Wij van onze kant willen er natuurlijk ook voor pleiten,
I dat bij het overwegen van welke maatregel dan ook rekening wordt gehouden met
I et ongemak zowel voor de automobilist (waaronder het beroepsgoederenvervoer en
I het openbaar vervoer) als voor de schippers (de beroepsvaart in het bijzonder).
Dezerzijds is ook het balletje opgeworpen, dat mogelijke betere oplossingen getrof-
I d \Unnen worden daar waar het wegverkeer het scheepvaartverkeer kruist indien
e scheepvaart gaat bijdragen in de kosten van deze voorzieningen bijvoorbeeld
I W^ze z°als de automobilist dat voor zijn voorzieningen doet (wegenbelasting).
I n Duitsland worden kanaalrechten gevraagd.
Aan het euvel dat niet al te ver vooruitziende bestuurders destijds nieuwe bruggen
weg- en waterverkeer te laag hebben gebouwd (de
-zou te berekenen zijn, maar het heeft weinig zin) valt
wo a jternujn met veel meer te veranderen. Aangemerkt moet natuurlijk ook
W a J" de ïachten steeds kolossaler en luxueuzer worden, zodat de hefbrug in
a mxveen (doorvaarhoogte 2.40 meter) steeds vaker omhoog moet.
In Waddinxveen zou best eens nagegaan kunnen worden hoeveel schepen zich bij de
iDrug over de Gouwe verzameld moeten hebben (en in welke tijdsduur) eer het
antwoord is het wegverkeer voor de doorvaart te stremmen.
VEILIG VERKEER NEDERLAND,
B. I. Woudenberg.