Lezers schrijven Hefbrugmisère Vakanties bij slagers TiP LP. GOUDA 700 voor een hypotheek Wim Derendorp naar Zweden WILLEM^ DEJONGX w Spreekuren natuurlijk de Hl Weekmarkt verplaatst Jeugdcabaret bij „De Overkant” Geslaagd H /i a: - Vakantie bij groentenhandel Taalgidsen voor alle bekende vaKu=He. oorden Autokaarten rm BI deze week VOOR WADDINXVEEN t van de week Bondsspaarbank Gouda Oosthaven 12 - tel. 01820-15244 Bijkantoren te: Waddinxveen, Boskoop, Moordrecht, Bodegraven. Oiii i vn.cr? Pagina 3 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1972 (Advertentie) i Kindercircus Rens, op de Nieuwe Markt. Boekhandel Veldwijk nv Donderdag 3 augustus 20.00 uur Vrijdag 4 t/m maandag 7 augustus Vrijdag 4 t/m zondag 13 augustus maandag t/m vrijdag 20-22 uur, zaterdag 10-22 uur, zondag 10-17 uur Zaterdag 5 augustus Orgelconcert in de St. Janskerk door Wim van der Panne, met medewerking van California State University Choirs, uit Long Beach, Amerika. Open luchtbukswedstrijden op basis van de reglementen van de Koninklijke Schutters Associatie en georganiseerd door de Schiet vereniging „De Gouwe Schutters”, in het verenigingslokaal aan de Peperstraat 18. Tentoonstelling van hobbyisten uit Gouda en omgeving in de Kleine Veemarkthal. Behalve een expositie van al de vele en uit eenlopende produkten die de inzenders in hun vrije tijd wisten te maken, zullen verschillende hobbyisten hier ook demon straties van hun kunnen geven. Voetbaltournooi tussen alle Goudse voetbal verenigingen, een streekelftal, geselekteerd uit voetbalverenigingen uit de Goudse omgeving, en een stedelijk elftal uit de zusterstad Solingen. Olympia- en G.S.V. terreinen. Zaterdag 5 augustus 10.00-16.30 uur voor heel Europa BI L 'V rband met de binnenkort beginnende asfalteringswerkzaamheden aan ofdrijbaan van de Juliana van Stolberglaan zal de weekmarkt op de i rx'a .’.F’ 18 en augustus a.s. tijdelijk worden verplaatst naar de ooste- rijbaan van de Juliana van Stolberglaan alsmede naar het gedeelte pn de Willem de Zwijgerlaan gelegen tussen de Mauritslhan en de Juliana Stolberglaan. De uren waarop de markt gedurende deze verplaatsing 'di worden gehouden zijn van 13 tot 20 uur j s - i WW-?' Advertentie I Maandag t/m vrijdag 14-22 uur, zaterdag 10.30-17.30 uur. zondag 14.00-17.00 uur met pony deze Van 24 juli tot en met 7 augustus: J. Tol, leplaan 75. Van 24 juli tot en met 14 augustus: C. A. Zwijgers, Kon. Wilhelminapl. 3-4. Van 24 juli tot en met 10 augustus: T. de Vos, Stationsstraat 57. Van 7 augustus tot en met 26 augustus: K. Sekeris, Kerkweg 203. Kerver - Dorpstraat: van maandag 24 juli tot en met zaterdag 12 augustus. Van Beest - Luifelbaan: van maandag 24 juli tot en met zaterdag 12 augustus. De slagerijen zijn ’s woensdags na 12.30 uur ’s zaterdags na 16 uur gesloten. top tien JOS LOSS PLAYS: The big band greats, o.a. Begin the beguine, Take the T train, Stompin at the Savoy, Skyliner, Trompet blues e.v.a. Stereo l.p. voor 3,95 Getipt door Veronica en ver krijgbaar bij: Ondertrouwd: D. G. van Vliet en H. A. Hardendood. Geboren: Jeroen Sebastiaan, zv. A. E. M. van den Hatert en M. Twilt; Mar- tijntje Margrietha, dv. J. L. van Klave ren en A. Schep; Leone Corine, dv. L. Blonk en A. C. Oskam; Michel Alexan der, zv. K. G. Vrolijk en L. J. Schou ten; Henry, zv. C. T. van Wageningen en M. J. van der Zeeuw; Freddy, zv. J. Tekelenburg en M. D. van Wijk; Marga, dv. C. J. Strooband en D. Koster; Ma scha, dv. P. J. Scharloo en C. Stout; Pjotr Jeroen, zv. P. A. H. Vreeswijk en C. K. Hendriks. Overleden: van den Berg, ev. W. Bijls- ma, oud 64 jaar; Verweij, Simon Anto nie, oud 75 jaar; Hoogerbrug ev. Tiele, Pleuntje, oud 41 jaar. Gehuwd: F. P. de Jonge en W. Schnell; D. A. P. van Offeren en Y. de Jong; H. Rijnsburger en M. J. van der Plaat; G. Berghoef en J. M. K. Piets; G. Dek ker en W. G. Geluk. 1 COMME JE SUIS - Vicky Leandros 2 MAN WITHOUT A HEART - The Hollies GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN Gevonden: zwart étui met sleutels, d. bruine halsband. Verloren: groen betaalpasje, gouden kinderarmbandje met naamplaatje, huis sleutel, rieten poppenwagen, blauw plas tic wandelwagen, sleutelring met sleu tels, 3 sleutels van Taunus, goudfazant, poppenfietsbakje met popje. Dez» rubriek staat ter vrije beschikking van elke abonnee van het Weekblad voor Waddlnxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of -an het recht op privacy te bulten gaar worden geweigerd. °P belangrijke kruisingen van economische schade daarvan meer ANNE FRANKCENTRUM Maatschappelijk werkster: donderdag 16.30-17.30 uur. Pedicure/Schoonheid««r““",,CTlci eerst® dinsdag van de maand, 9 tot 12 u. Dames- en herenkapper: donderdag 9-12 uur. Hand- en spandiensten (noodhulp voor bejaarden en jonge gezinnen): elke werk dag van 8.30-9.30 uur, telefoon 5555. PROT. CHR. STICHTING VOOR MAATSCHAPPELIJKE DIENST VERLENING: afdeling Gezinsverzorging en Bejaardenzorg: spreekuren: iedere ochtend van 8.30-9.30 uur in het Anne Frankcentrum (3e etage), Jan van Bijnenpad, tel. 4896. afdeling Maatschappelijk Werk: spreekuren-: maandag- en dinsdagmorgen van 9-10 uur in het Wijkgebouw Het Anker (ingang achterom via Noordkade), Kerkweg 234, te Waddinxveen, tel. 4522. Daarnaast iedere eerste woensdag van de maand van 7-8 uur ’s avonds; woensdagmorgen van 9-10 uur in het Anne Frankcentrum, tel. 5555. ONTMOETINGEKERK Maatschappelijk Werkster Geref. Kerk woensdag van 10 tot 11 uur. GROENE KRUIS (Stationsstraat 12) op werkdagen open van 13.15 tot 14 urn en van 18 tot 19 uur, o.a. voor het af halen van verplegingsartikelen. Vanaf 7 tot en met 21 augustus met vakantie: mevrouw J. van Harten-van der Meent (Prot. Chr. Stichting Maat schappelijke dienstverlening). 1 UN CANTO A GALICIA - Julio Iglesias 2 POPCORN - diverse uitvoeringen 3 A WHITER SHADE OF PALE (maxi single) Procol Harum 4 SING ALONG - Mac Katie Kissoon 5 SEALED WITH A KISS - Bobby Vinton 6 OH BABE, WHAT WOULD YOU SAY - Hurricane Smith 7 ROCK AND ROLL PART I - Gary Glitter 8 SMOKE GETS IN YOUR EYES - Blue Haze 9 MARIO - Hanny en de Rekels 10 ZOMERZON - De Makkers Nutsspaarbank Brugkerk (NH): 9.30 uur ds T. van ’t Veld; 18.30 uur ds J. Kooien, W’kendam Herv. Wijkgebouw: 9.30 ds H. Stolk, Scheveningen; 18.30 uur ds J. van den Heuvel Bethelkerk (NH): 9.30 uur eerw. heer C. B. van Gils, Waddinxveen; 17 uur ds T. van ’t Veld Immanuëlkerk (NH): 9.30 uur ds N. J. Flink; 19 uur ds W. Radstake, R’dam Kruiskerk(Geref.): 10 uur ds D. J. Mod deraar; 17 uur ds A. M. Brouwer, R’dam Ontmoetingskerk(Geref.): 10 uur ds A. M. Brouwer; 17 uur ds D. J. Modderaar Remonstr. Gem.: 10.30 uur streekdienst te Alphen aan den Rijn Oud-Geref. Gem.: 10 en 18.30 leesdienst Geref.Gem.Boskoop: 9.30 uur leesdienst en 19 uur ds R. Bogaard, Leiden Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 17 uur ds A. P. Verloop. Volle Ev. Gem. Bethel Boskoop: 9.30 u samenkomst; dinsdag 20 u. samenkomst St. Victorkerk (RK): 8 en 10 uur, ma. en za. 19 uur, di., do. en vr. 7.45 uur, wo. 7.45 en 19 uur: H. Mis. Ontmoetingskerk (RK): 8.30, 11.45 en 18.30 uur, di. 9 uur, do. 19 uur, za. 9 en 19 uur: H. Mis. Jehovah’s Getuigen: za. 20 uur toe spraak hr. E. A. Broerse. zo. 15.30 uur openb. toespraak, 16.30 uur Wachttoren bespreking. .U/l De jeugd van de speeltuinvereniging ’De Overkant’ voerde zaterdagavond een ca baretavond op voor haar leden. De schetsjes werden goed gebracht en er werd veel gelachen, een teken dat het in de smaak viel. Tussen de schetsjes in, trad het jeugdlid Kees Verlooy op als André van Duyn, wat er in ging als koek, vooral Angelique en het Wonder kind. Zelfs het monster van Franken stein ontbrak niet, die van achter in de zaal plotseling naar voren kwam en het bloed sneller door de aderen deed stro men. Dit hele cabaret is door de jeugd zelf in elkaar gezet en het plan is om ermee door te gaan. In het zwembad ’De Sniep’ werd ge zwommen voor het diploma A van de K.N.Z.B. Alle 42 kandidaten slaagden. De examenkommissie bestond uit mej. M. Rietveld en de heren A. J. Troost en A. C. v.d. Bosch. Geslaagd: Michael Sip, Peter Ruissen, Paul Karreman, Dorenda Nieuwenhuy- zen, Tanja Liem, Robert Schoneveld, Willem Bloem, Petra van Ligten, Wendy Thunissen, Menno de Bruyn, Monique van Kapel, Arja Verhagen, Linda de Winkel, Coen Bakker, Eddy Langerak, Antonio Jose Duarte Lorenco, Marjo van Erk, Dineke Oudshoom, Ineke Prins, Marian Vermaak, Corine Taal, Evert Hermans, Kees van Vliet, Anne- mieke Boere, Manic Ryen, Nancy No- codem, Jacqus Doomenbal, Stenneke Brinkhorst, Jose Janssen, Debora Piets, Nicole de Bruin, Rene Zanen, Paul de Ridder, Heleen Reym, Fr. Reym, Nico- van Eeuwen, Vincent Verborg, Jean tw Copie, Norbert r^ Rua Smeenk, Jolanda Mac Daniel, Marleen Hofman. Het lijkt Veilig Verkeer Nederland (WN) in Hilversum voor het in goede banen leiden van de discussie zinvol, dat wij wat dieper ingaan op de ook in de gemeente Waddinxveen zowel voor de automobilist als voor de schipper problematischer wor dende verhouding wegverkeer-scheepvaartverkeer. peze problematiek blijkt ook uit uw eenregelig commentaar op de wat u noemt „hefbrug-misère” naar aan leiding van het door u in de landelijke dagbladpers gesignaleerde en in het Week blad voor Waddinxveen van donderdag 27 juli 1972 geplaatste artikel „Brugwachters moeten meer op wegverkeer gaan letten.” De Waddinxveense hefbrug-perikelen waren Dinsdagmorgen half acht vertrok Wim Derendorp uit Waddinxveen met zijn pony Bimbo op weg naar Zweden, om daar het komende weekeinde 4, 5 en 6 augustus in Landskrona deel te nemen aan de eerste officiële open Europese Pony Kampioenschappen. Deze afvaardiging is representatief voor de gehele Nederlandse pony-sport, daar zowel de N.K.B., N.P.C. als de Kon. Federatie van Landelijke Rijverenigin- gen hiervoor hun kandidaten via selec tiewedstrijden hebben gesteld. Totaal 16 Nederlandse pony-ruiters zijn afgevaar digd, waarvan acht in dressuur uitko men en acht in springen. Uiteraard start Wim Derendorp in het springen grote maat. Voor Wim, die dit jaar in verband zijn leeftijd zijn laatste seizoen rijdt, een waardig afscheid van voor hem zo succesvolle sport. O’ M ^ZZZZZZZZzjill ons bekend. VVN kwam onder meer dank zij de medewerking van de gemeentesecretarie in de gemeente waarin uw onaf hankelijk weekblad verschijnt in het bezit van de correspondentie, die sinds 1967 tussen het college van Burgemeester en Wethouders en de hoofddirectie van de Provinciale Waterstaat in Zuid-Holland is gevoerd om een voor alle partijen be vredigende oplossing die overigens nog steeds niet gevonden lijkt te zijn voor het hefbrug-probleem te bewerkstelligen. Onze zienswijze met betrekking tot de verhouding wegverkeer-scheepvaartverkeer is in veel Nederlandse kranten verschenen, nadat Veilig Verkeer Nederland (B. J. Woudenberg, medewerker van de sectie Voorlichting) desgevraagd maandagmorgen 17 juli 1972 in het radioprogramma „Spitsuur Amsterdam” via de VARA-microfoon heeft gezegd, dat het ons voorkomt dat met name brugwachters van beweegbare bruggen in de traditionele watersportgebieden in ons land gedurende de zomer maanden het merkbaar moeilijker beginnen te krijgen om tot een juiste afweging van belangen te komen. De kranten hebben in hun berichtgeving voornamelijk op deze vroege radio-uitzending ingehaakt door vaak kortheidshalve te melden, dat WN heeft gezegd dat „brugwachters er maar met de pet naar gooien.” Tengevolge van de grote toename van het wegverkeer komen de belangen van het weg- en het scheepvaartverkeer steeds vaker met elkaar in botsing. Dat betekent dat de brugwachters in ons bruggenrijke land zich vrijwel dagelijks bezig moeten hou den met het juist oplossen van conflictsituaties. Ook de Waddinxveense brugwach ters zullen daarvoor deskundigheid, flexibiliteit en tact nodig hebben. Brugwachters zijn vanouds in het waterrijke Nedeland zeer belangrijke mensen. Vroeger hadden ze voornamelijk met de beroepsvaart te maken. Van veel schepen, die passeerden, kenden ze het wel en wee van de opvarende gezinnen en vaak waren ze voor deze mensen zowel raadgever als informatiebron. Tegenwoordig zouden we zeggen, dat ze naast hun gewone werk het bedienen van de bruggen een be langrijke sociale taak hadden. Bij het opkomen van de recreatievaart kregen de brugwachters een nog meer ge varieerde relatiekring, die hoge eisen aan hun tact stelde. Sommige watersporters zijn vriendelijk en geduldig, andere opvliegend en ongeduldig als de brug niet snel genoeg naar hun zin voor hen wordt opengedraaid of de brugwachter zich zeer strikt aan de openstellingstijden houdt. Buiten de brugwachters om is er verder nog meermalen een felle strijd gevoerd over het wel of niet op zondag openstellen van bruggen voor de watersport. Maar in onze drukke vakantieweken maken zowel het weg- als het scheepvaartverkeer veel vuldig gebruik van de bruggen; het ene om er over te rijden en het andere om er door te varen. Hun belangen zijn, met betrekking tot het open en dicht zijn van de bruggen, uiteraard volkomen tegengesteld. Als een brugwachter een te warm hart heeft voor de watersport en een naderend jachtje nog nét even laat passeren legt hij beslag op het geduld en een groot aantal man-uren van de in een file wachtende automobilisten. Geeft hij daarentegen te veel voorrang aan het wegverkeer dan haalt hij zich de verontwaardiging van tien tallen vakantiegangers, die wel eens iets anders willen dan voor een gesloten brug liggen wachten, op de hals. Bovendien is er dan ook nog de beroepsvaart, die zich met de snelgroeiende recreatievaart (10.000 jachten per jaar) nog steeds behoorlijk verdraagt, maar bij een vlotte vaart financieel gebaat is en daarom als het op wach ten aankomt niet altijd stalen zenuwen heeft. Veilig Verkeer Nederland nu een vereniging van en vóór alle weggebruikers heeft zich dus over de steeds belangrijker wordende kwestie van het openen van de bruggen uitgesproken en er daarbij op gewezen dat veel Nederlandse brugwachters de belangen onjuist tegen elkaar afwegen; zeker als het gaat om te bepalen of het wegverkeer dient te prevaleren boven het recreatie vaarverkeer. Voor de veiligheid van het wegverkeer, dat voor een deel ook zakelijk onderweg is, I is het volgens WN zaak dat dat wegverkeer zoveel mogelijk dient te prevaleren I boven de recreatievaart. Constaterende dat ook het aantal auto’s op onze wegen I toeneemt, is Veilig Verkeer Nederland van mening dat de bruggenbeheerders (Rijks- I waterstaat, Waterschappen, Provinciale Waterstaat, Gemeenten, Hoogheemraden en I Polderbesturen) het bedienend personeel opnieuw zou moeten instrueren, waar het I er om gaat tot een juiste en vooral ok eigentijdse afweging van belangen te komen. I Het zo geplaagde volksdeel van brugwachters beschikt niet over vastomlijnde in- I structies. De mondelinge opdracht, die men krijgt is vaak deze: Laat alles zo vlug I mogelijk door. Zie opstoppingen op de weg en op het water te voorkomen. I En toch bestaat er een bijzonder handzame regellnS, waarvan wij vinden dat die I hoog nodig weer eens van het stof ontdaan dient te worden. Die r»gs-iing is afkom- I stig van de hoofd-directeur van de Provinciale Waterstaat in Zuid-Holland en wit I (aldus de 7 mei gedateerde brief aan het gemeentebestuur van Waddinxveen) dat J „brugwachters een brug niet mogen openen op een moment, dat het landverkeer I dientengevolge zou kunnen vastlopen”. Dat staat er zwart op wit. Praktischer kan I het volgens ons niet, omdat deze regeling het invoeren van spertijden overbodig I maakt. I In scheepvaartkringen blijkt men nogal wat bezwaren te hebben tegen onze ziens- I wijze het wegverkeer (in 1971 waren er in ons land 2.800.000 auto’s) zo weinig mo- I gelijk in de weg te leggen, omdat juist dat wegverkeer zich gemakkelijker zou laten I ophouden dan het scheepvaartverkeer. Veilig Verkeer Nederland wijst erop, dat de E afmeermogelijkheden bij een brug voor het wegverkeer even royaal en dat zijn I ze vaak ook dienen te zijn als bij de honderden spoorbruggen van de Nederland- I se Spoorbruggen het geval is. Schepen kunnen daar kennelijk wel worden opgehou- II den voor het railverkeer. Wij van onze kant willen er natuurlijk ook voor pleiten, I dat bij het overwegen van welke maatregel dan ook rekening wordt gehouden met I et ongemak zowel voor de automobilist (waaronder het beroepsgoederenvervoer en I het openbaar vervoer) als voor de schippers (de beroepsvaart in het bijzonder). Dezerzijds is ook het balletje opgeworpen, dat mogelijke betere oplossingen getrof- I d \Unnen worden daar waar het wegverkeer het scheepvaartverkeer kruist indien e scheepvaart gaat bijdragen in de kosten van deze voorzieningen bijvoorbeeld I W^ze z°als de automobilist dat voor zijn voorzieningen doet (wegenbelasting). I n Duitsland worden kanaalrechten gevraagd. Aan het euvel dat niet al te ver vooruitziende bestuurders destijds nieuwe bruggen weg- en waterverkeer te laag hebben gebouwd (de -zou te berekenen zijn, maar het heeft weinig zin) valt wo a jternujn met veel meer te veranderen. Aangemerkt moet natuurlijk ook W a J" de ïachten steeds kolossaler en luxueuzer worden, zodat de hefbrug in a mxveen (doorvaarhoogte 2.40 meter) steeds vaker omhoog moet. In Waddinxveen zou best eens nagegaan kunnen worden hoeveel schepen zich bij de iDrug over de Gouwe verzameld moeten hebben (en in welke tijdsduur) eer het antwoord is het wegverkeer voor de doorvaart te stremmen. VEILIG VERKEER NEDERLAND, B. I. Woudenberg.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1972 | | pagina 3