GEDICHTEN MAKEN HEIDEN OF HEILIGE? Drie - in - een puzzel - kleurplaat Hervorming deed bisschop in de ban 8^7 M in R/'V' d/ Ir \/\5J v\ vb y°^uPneltZih g VI y Hl! WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 16 NOVEMBER *72 roept hij de heilige Nicolaas aan om Europa. Utrecht krijgt dan zijnWther, Zwingli en Calvijn. Zij trach- ■9 u de mooiste woorden inflansen en zelf naar verkiezing meer regels toe voegen: De zak van een lieve meid, lieve meid, lieve meid, daarin kan ze van alles kwijt, kan ze kwijt en raakt ze kwijt: haar rommel, getrommel, gefrunnik, gepunnik, wat is die zak toch wijd! Blijft het b.v. bij een lippenstift, be gin dan eens met het volksliedje: O schitterende kleuren van miss-Hollands mond, wat kunt gij weer geuren wat kijkt gij fier in ’t rond En dan loopt de rest vanzelf! Ha ndschoenen DE ZOON of man met bromfiets kan bij een paar stevige handschoe nen worden bedacht met een gedicht in deze geest: In een natte overjas reed een net figuurtje: motorhelm en aktentas en dédrin zijn 12-uurtje. En de regen ging van tik-tak-tik de brommer bromde slip-slak-slik, maar één ding zit er fout: zijn handen worden koud! Bij die nieuwe overjas, valhelm, stofbril, krantje, regenpijpen, aktentas, hoort ook iets voor ’t handje. Want de regen gaat van (drip-drup-drap, je zakdoek is geen zemelap, een handschoen moet er zijn, een motorkap is fijn! En u ziet, dat we langzamerhand al overgeschakeld zijn naar de andere liedjes uit onze kinderjaren. Maar waarom geen aktueel lied, een echte hit bij de kop gevat? Ook zo’n nieu we song, waar uw grote kinderen de hele dag van zingen, is prachtig bruikbaar voor uw doel. En het sukses zal groot zijn, omdat ze juist zo leuk aansluiten bij hun eigen be langstelling en inhaken op de huise lijke sfeer. Luister eens naar de radio als de ”top-hits” worden gedraaid en kies daar een liedje uit om zelf woorden op te maken. U zult er geweldig ple zier bij hebben! weinig bijgedragen tot de verbrei ding van Bari’s roem. In de loop van de 12de en 13de eeuw wordt het kerkelijk feest van Sint Nicolaas steeds algemener gevierd in west- DIT IS een echte Sinterklaaspuzzel. Er staan maar liefst drie puzzels in en als je alles opgelost hebt, kun je de tekening ook nog zelf kleuren. Doe je mee? De eerste puzzel kun je oplossen door in de rondjes van de jas van Sinterklaas letters te schrijven, van dingen die je door de hele tekening moet opzoeken. In het rondje met ken van sinterklaaskoekjes gingen verbieden. Zoek eerst het pakje met een 1 er op. Daarop staat een stuk van een naam, maar er staat een fout in. Die foute letter vul je in in hokje 1 op de zak. Zo ga je verder met pakje 2, 3, 4, 5, 6 en 7 tot alle foute letters in gevuld zijn op de zak. De eerste en laatste letter van de lekkernij, dat de oplossing is, staan er al. Óp de pakjes staat: Sinterklaas en zwarte Piet. Wat is de lekkernij? De derde puzzel vind je in de ster ren. Zoek eerst de ster met de mees te punten op en schrijf de letter, die daarin staat op. Dan de ster met de één na de meeste punten, en zo ver der tot de laatste ster. Ook daar komt weer een fijn woord uit. de 1 komt de eerste letter van het ding, waar een kaartje met een 1 aan hangt. Zo doe je het ook met de andere rondjes en kaartjes aan de dingen, die in de tekening te vinden zijn. Als je het goed gedaan hebt, staat er iets over het feest in de rondjes van 1 tot 19. De tweede puzzel vind je in de pak jes en op de zak van zwarte Piet. ZIET U er ook zo tegen op als u sinterklaasgedichten moet maken? Hebt u de neiging alle gekochte ca deautjes voor de kinderen dan maar roef-roef in papier te wikkelen en er alleen de naam op te schrijven? Kunt u zelfs voor uw man de juiste woorden niet vinden en - als u toe passelijke woorden bij de hand hebt - kunt u er dan geen passend rijm woord bij vinden? Of lukt het wel met de rijm, maar worden het dan van die ongelukkig gekonstrueerde zinnen met de woor den in een verkeerde volgorde, om het rijmwoord maar achteraan de regel te krijgen? Ik zal u vandaag eens helpen. Keus genoeg NEE, ik ga geen les geven in dicht vormen en versvoeten. We stappen meteen de praktijk in. U kent na tuurlijk onze bekendste sinterklaas liedjes. Het is niet nodig dat u er alle woorden van kent, want u hebt al genoeg aan het wijsje en enkele regels. We nemen het eerste het beste liedje dat ons maar te binnen schiet. Schrijf daar een of twee re gels van op en ga dan zelf eens ver der op de wijs van dat liedje, maar met eigen woorden. Het is de ge makkelijkste methode om op dreef te komen. Een héél eenvoudig voor beeld om te beginnen: u kocht een das voor uw man en u kunt dan op schrijven: Zie ginds komt de stoomboot met dassen weer aan. Sint doet je de das om, hij zal je goed staan. Het suikerhart MAAR het kan ook veel moeilijken U hebt iets goed te maken bij man lief en u besloot hem een suikerhart aan te bieden. Dan kunt u beginnen op de wijs van Hoort wie klopt daar, kinderen en meteen de regels aan passen: Hoor, wat klopt daar, liefje? hoor, wat bonkt daar, befje? ’t Is ’n hart, dat harder tikt voor jou. Wiens hart is dat, wiens hart is dat? Wiens hartje doet al wekenlang pijn? En een ongehuwde, die een oogje heeft laten vallen op een aardige, maar vooralsnog ongenaakbare of onbereikbare jongen is misschien ge baat met deze regelen: Och wat fijn zou ’t zijn te spelen met jou in de maneschijn Eerlijk zouden we alles delen, huw’lijksvreugd en ouderpijn. Maar o wee, wat bitt’re smart: ’k Krijg van jou geen enkel hart! Kerk een beeld van de heilige op van klinkklaar zilver, ter waarde van bijna duizend Carolusguldens, een enorme som voor die dagen. Maar niet meer dan een halve eeuw heeft de zilveren Klaas hier stand gehouden. Reaktie van de Reformatie DAN KOMT het optreden van Lu- bijstand. Het grote jaar voor Bari en het wes ten is echter 1087. Dan landt een vloot van drie schepen uit Bari op j kleinaziatische kust. De bewo ners van het pelgrimsstadje Myra zijn de bergen in gevlucht uit vrees voor de Turken, die toen het lyri sche landschap teisterden. Dat nu geeft de schepelingen van Bari de gelegenheid, het gebeente van de heilige bisschop te roven uit het graf van de verwoeste Nikolaos- kerk in Myra. In triomf worden de kostbare relikwieën in Bari binnen gebracht. De heilige krijgt een praal graf in een speciaal gebouwde kerk en Bari wordt een beroemd pel grimsoord en een centrum van gods dienstig leven. Een Klaas van klasse DE KRUISTOCHTEN hebben niet WALICH SIEUWERTS was geen vriend van Sinterklaas, evenmin als de meeste strenge Calvinisten van de reformatietijd. ,,’t Is een sotte ende onghefondeerde maniere van de kinderen haere schoenen met al- lerley snoeperie ende slickerdemick te vullen”, zo zei Walich. „Wat is dit anders gedaen, als op de hooch- ten geoffert ende geroockt? Die sulcx doen en verstaen noch niet wat van de waere Religie is!” En op de zondag, die aan de 6de december voorafging, werden er heel wat anti-Sinterklaaspreken ge houden van de gereformeerde kan sels af. Maar dat niet alleen; ook stedelijke keuren bevatten menig verbod. Zo werd bij een Arnhemse keur van 3 dec. 1622 zelfs het zetten van de schoen en het bakken van sinterklaaskoekjes verboden. En dat er in de kramen van de sinterklaas- markt „vercoft werden verscheyde goederen, die men den cleynen kin deren dyets maeckte dat Nicolaas hunluyden gaf”, was „een saecke, nyet alleen strijdende teghens alle goede ordre ende polityc”, maar die ook de mensen afleidde van „de ware Godesdyenst” en strekte tot .superstitie ende afgoderije”. Was dit alles alleen maar benepen kerkisme of veeleer te billijken ver zet, was het niet anders dan het zie lig protest van een stelletje bekrom pen dompers of brandde hier het heilig vuur van welgefundeerde in nerlijke overtuiging? Sint Nicolaas is een tweeling DE GESTALTE van Nicolaas, die de kerkelijke overlevering ons biedt, is een samensmelting van twee Klaaskerk en een dokument uit die stad van het jaar 1163 vermeldt de 6de december als officiële feestdag. Het koncilie van Oxford besluit in 1222, dat voortaan het feest van Sint Nikolaas zal worden gerekend tot de officiële ’’eerste klasse” feest dagen. Zo gaat de roem van de le gendarische bisschop allerwege steeds meer de „normale” propor ties verre te boven. Ook in de Nederlanden verrijzen tientallen Klaaskerken. Amsterdam en Utrecht hebben beslist het mono polie niet. Dordrecht, Delft, Leiden, Groningen, Zutphen, Venlo, Vlie land, Kampen, Stavoren, Harder wijk en een hele serie andere plaat sen rondom de oude Zuiderzee, zij alle hebben hun bedehuis gewijd aan de heilige bisschop. De Amsterdammers richtten in het begin van de 16de eeuw in de Oude "^nPdardjQ Os dier VaQ^de vb kee[ vooral bekend werd door zijn gene zingen en uitdrijving van demonen. Hij was eerst abt van het klooster Sioon, later bisschop van Pinora en hij overleed op 10 december 564. Wonderdoener van Myra AANVANKELIJK vrij onbekend, neemt de gestalte van de wonder doener van Myra in de grieks-chris- telijke overlevering in de loop der eeuwen legendarische proporties aan. In de 9e eeuw steekt hij in de griekse kerk al boven alle heiligen uit; zijn kultus evenaart die van Maria, de moeder Gods. Kerken worden aan hem gewijd en hij wordt de schutspatroon van de gevange nen, van de huwbare maagden, van de kinderen en van de zeebeden. In deze eeuwen is er een druk kon- takt tussen Griekenland en Italië en zodoende valt het niet te verwonde- i«n, dat de Nicolaus-kultus ook naar dit laatste land wordt overgebracht Van Italië uit slaat de verering over naar het land der Franken en over al worden kerken gebouwd ter ere van de heilige Nicolaus, in Rome, Ravenna en Napels, in Lausanne, Keulen en Amiens. 1087: roem van Bari OVER ZEE is de faam van de zo zeer gevierde heilige vooral ver breid door de Noormannen, die de grote zeevaarderspatroon hadden leren kennen in de zuiditaliaanse havenstad Bari. Als Willem de Ver overaar in 1066 zijn beroemde tocht over het Kanaal maakt en zijn vloot wordt door storm geteisterd, dan ten de vervallen kerk terug te voe ren tot haar oude grondslagen. Ook in de Nederlanden breekt de hervor ming zich baan. Alle beeldendienst en heiligenverering worden gebrand merkt als een „vervloekte afgode rij”. Is het wonder dat, waar zo de zaken staan, ook de heilige Nico laas het moet ontgelden? Is het vreemd, dat Walich Sieuwert komt tot zijn in het begin vermelde uit spraak? Valt het niet te verstaan, dat de zilveren heilige uit de Oude Kerk in 1578 wordt verwijderd en tot geld geslagen, de vierkante nood munt, die bij verzamelaars nog wel te vinden is? Neen, het is ten volle te begrijpen en te billijken, dat de tot de bijbel te ruggekeerde gereformeerden van die dagen van Sint Nicolaas en zijn ver ering niets meer moesten hebben en dat zij uit pure reaktie zelfs het bak- naam. De oudste, een legendarische figuur, moet in de 4e eeuw na Chr.BB^ bisschop geweest zijn van Myra, ge- s legen aan de zuidkust van Klein- Azië. Vrijwel niets staat van hem historisch vast. Pas de fantasie van later eeuwen heeft zijn levensverhaal gekompo- neerd en opgesmukt, in hoofdzaak met feiten en legenden van zijn naamgenoot, die twee eeuwen later leefde in hetzelfde landschap Lycië. Deze tweede bisschop Nicolaos was een eenvoudige vrome monnik, die Huiselijk feest? MAAR DIT ALLES heeft niet ver hinderd, dat de reformator Maarten Luther met zijn Kathe en zijn kinde ren heel vrolijk en gezellig in de hui selijke kring het sinterklaasfeest heeft gevierd. Een dominee Nico laas Beets schrijft in zijn Camera Obscura heel genoeglijk over het verguldavondje bij bakker De Groot terwijl De Genestet zijn sinterklaas- avond-gedicht begint met de beken de woorden: „O bisschop, schoon ’k niet licht een heilige vertrouw, gij zijt een heilige, dien ’k haast aan bidden zou.” Vandaag dreigt de kultus van Sint Nicolaas over te slaan van de kerk naar het stadhuis, doordat burge meesters hun ambt misbruiken, wanneer zij, getooid met ambtsketen en al, een schertsfiguur officieel ten stadhuize gaan ontvangen. Maar waar Sint Nicolaas gevierd wordt als ’n gezellig huiselijk feest, als het feest van het gulle geven, van vro lijke grap en gezouten kritiek, daar kan toch niemand vandaag tegen zulk een viering gegronde bezwaren inbrengen. Sint Nicolaas, hij leve lang! gy Verban. hfmo,^ak. 'heldeP Nylons ALS uw dochters tobben met hun nylonkousen, kunt u bij een of meer nieuwe paren versregels voegen die geïnspireerd zijn op dat andere wel bekende liedje: Zie de maan schijnt door de bomen en het vel schijnt door je kous, Er zijn ladders ingekomen, en een spatje van de saus. Eén been is zo licht geraakt, een paar gaten gauw gemaakt. Jij kunt zó niet meer verschijnen met die rafels aan je been; die schande moet verdwijnen, daarom stuurt de Sint maar één naadloos nylonpaar voor ’t kind. Kan ze pronken, voor de sint. Scbeerapparaat IS EEN van uw zoons al zo groot, dat hij zich geregeld moet scheren, dan kunt u hem geen groter plezier doen dan hem een eigen scheerap- paraat te geven. En als hij neiging heeft zijn haren of zijn baard lang te laten groeien, spreken de volgende kleinaziatische bisschoppen van die regelen al vanzelf: O, kom er eens kijken, wat een baard die jongen daar teelt! Hij gaat over lijken als hij kusjes uitdeelt. Hij kriebelt met z’n kinnedons, zijn lippen lijken behaarde spons; de stompjes staan op élke wang zo’n struikgewas maakt me zo bang! Ofwel op een ander motief: Struiken snoei je, honden trim je, heggen knip je met een schaar; voor het gras bestaan machines, maar hoe maai jij ooit je haar? Sint verzint, ja, het bestaat: jij een snoei-trim-apparaat. Vriendin VOOR VRIENDINNEN is veel te verzinnen. Bij een nieuwe tas kunt anal*es o IS Ff/n, L/W 1 6 3 10 12 13 18 15 16 20 22 21 23 25 _S Wj «M

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1972 | | pagina 17