ALGEMENE BESCHOUWINGEN
Pagina 4
vervolg van pag. 1
vervolg op pag. 7
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 7 DECEMBER 1972
ne-
ALGEMENE BESCHOUWINGEN voor
de S.G.P./Hervonnde Kiesvereniging,
uitgesproken door de heer D. Uitbeijerse.
voorgaande jaren reeds hadden aange
drongen, is een feit geworden. Dit stemt
tot voldoening. Wij vertrouwen erop, dat
op deze weg zal worden voortgegaan.
Niettemin zijn wij van mening, dat het
overleg in september en oktober jl., be
houdens de hoofdlijnen, zijn weerslag in
de ontewerp-begroting nog niet heeft ge
vonden, terwijl toch het vergaderschema
zo was opgesteld, dat de suggesties van
de commissie zeker in de begroting had
den kunnen zijn verwerkt. Zo missen wij
b.v. een post voor uitgaven ten behoeve
van voorlichting
alleen onze mening. Niet voor niets zijn
de progressieve drie deze verkiezingen,
die noodzakelijk bleken, juist door de
gebreken van die oude structuur, inge
gaan (verkiezingen waarom wij niet heb
ben gevraagd). Niet voor niets zijn wij
die verkiezingen ingegaan met een in
houdsvol regeerakkoord getiteld ’’Keer
punt 72”.
Het zal u niet verbazen, mijnheer de
Voorzitter, dat ik na deze algemene in
leiding eerst iets zal zeggen over de de
mocratisering van het bestuur. In deze
tijd, waarin de roep om democratisering
van de samenleving steeds sterker wordt,
kunnen wij constateren dat in Waddinx-
veen enige hoopvolle aanzetten zijn ge
geven.
Ik noem als voorbeeld de commissie
’’Groen”, die voor de totstandkoming
van het Gouwebos spontaan enige waar
devolle activiteiten heeft ontwikkeld.
Omdat wij menen dat inspraak wezenlijk
moet zijn en niet moet bestaan uit het
beleefd aanhoren van allerlei wensen en
verlangens, terwijl men ondertussen vast
van plan is zijn eigen denkbeelden door
te zetten. Omdat die inspraak wezenlijk
moet zijn, zouden wij het college van
burgemeester en wethouders willen vra
gen of het bereid is voor deze werkgroep
in de zgn. recreatieraad enige plaatsen
in te ruimen. Naar onze mening verzet
geen enkele wet zich hiertegen. Overi
gens zijn wij van mening, dat de sugges
ties die de fractie van D’66 hierover
heeft gedaan ook zeker het overwegen
waard zijn.
Als hoopvolle aanzet zien wij ook de
bestuurscommissie voor de samenwer
kingsschool voor Havo-Atheneum. Wat
een werkkracht is daarin niet onder lei
ding van de wethouder voor onderwijs
gebundeld!
Ook wijs ik in dit verband op de com
missie, waarin een afvaardiging van de
voltallige vakbeweging is opgenomen,
een commissie die zal kunen meedenken
en meepraten over werkgelegenheidspro
blemen in onze gemeente. Kan het col
lege al iets mededelen over de voortgang
van de werkzaamheden in deze commis
sie. Hoe staat het college tegenover de
adviezen die deze commissie zal gaan
geven?
Tussen haakjes: Wij zouden graag willen
weten welk lid van het college de porte
feuille van economische zaken beheert;
wij begrepen dat hierover bij de instal
latie van deze commissie enig misver
stand bestond.
Zoals het college ongetwijfeld bekend is,
geniet het onderwerp democratisering
een hoge prioriteit bij ons. Wij zouden
dan ook gaarne en concreet vernemen,
welke initiatieven het college op dit ter
rein in de komende tijd zal ontplooien.
Juist op het gebied van de democratise
ring is de autonomie van de gemeenten
nog praktisch volledig. Er is in feite niet
meer vor nodig dat het zich ontdoen
van de latste resten regentenmentaliteit.
Het zijn niet de slechtste bestuurders die
bevoegdheden durven delegeren!
Wij krijgen in het komende jaar een
unieke kans om de gehele Waddinxveen-
se samenleving te betrekken bij de ruim
telijke vormgeving van de eigen woon-
en werkgemeente. Ik bedoel uiteraard de
totstandkoming van het structuurplan,
warover ik nu enige opmerkingen zou
willen maken.
Ik ben mij ervan bewust een open deur
in te trappen wanneer ik zeg, dat in onze
gemeente de laatste jaren grote verande
ringen hebben plaats gevonden. Die ver
anderingen kunnen wij het duidelijkst
waarnemen in de bebouwing: nieuwe
woonwijken, nieuwe wegen, nieuwe be
drijvigheid. Minder duidelijk zichtbaar
zijn de grote veranderingen in de sociale
opbouw van onze samenleving. Ik wil
bij deze veranderingen, hoe interessant
ze ook zijn, vanavond niet te lang stil
staan; bij de behandeling van de discus
sienota en het concept-structeuurplan
kunnen wij er nog uitgebreid op terug
komen. Omdat er naar onze mening op
dit gebied sprake is van een veelsoortige
problematiek, die niet altijd aan de op
pervlakte komt, vinden wij het jammer
dat hierop in de discussienota zo sum
mier is ingegaan.
Mijnheer de Voorzitter. Zicht op de toe
komstige ontwikkeling krijgt men eerst
goed wanneer men een duidelijk inzicht
heeft in de problemen van vandaag, die
hun wortels vaak weer in het verleden
gevoerde beleid hebben. De bekende
futuroloog Fred Polak heeft eens gezegd,
dat de tijdnood de grootste nood van
onze tijd wordt. Hij bedoelde daarmee,
dat het zaak is te proberen in een zo
vroeg mogelijk stadium de problemen
van de samenleving te zien, opdat men
er zo snel mogelijk op kan reageren.
Hoe eerder voorzieningen worden ge
troffen of voorbereid, des te groter
wordt de kans, dat de werking van die
voorzieningen het bedoelde effect zal
hebben. Wie tijdig intervenieert, ver
hoogt zijn potentiële kracht. Dit geldt
niet in het minst voor het gemeentelijk
handelen.
Onze fractie ziet een structuurplan dan
ook niet alleen als een kaart met wat
lijnen, wat arceringen en wat vlakken;
het zou naar ons oordeel moeten zijn
een stuk dat de richting aangeeft van de
ruimtelijke ontwikkeling van de Wad-
dinxveense samenleving.
Hoewel het lokale bestuur in dit richting
geven een belangrijke taak heeft, kan het
die taak nooit vervullen buiten de be
volking om. Het vraagt niet alleen om
kennis van de samenleving, maar ook om
een concretere inbreng en betrokken-zijn
van de bevolking zelf bij de bepaling
van de toekomstige ruimtelijke ontewik-
keling van deze gemeente.
Twee kanttekeningen bij de discussie
nota, die nu bij ons aanwezig is. Ten
eerste: ik heb al gezegd, dat wij het jam
mer vinden, dat in het analyse-gedeelte
van de nota geen beeld wordt geschetst
van de huidige Waddinxveense samen
leving. De nota is dan ook nogal traditi
oneel van opzet, vooral een stedebouw-
kundig plan. Wij zouden het op prijs
hebben gesteld als meer aandacht was
geschonken aan de sociale problemen
waarop ik zojuist doelde. Nu is men te-
Mijnheer de Voorzitter,
dames en heren leden van de raad,
Als er op 28 september 1972 een bericht
in de dagbladpers verschijnt, dat het
overlegorgaan Midden-Holland van het
ministerie van Binnenlandse Zaken geen
rijkssubsidie zal krijgen, is dat niet zo
maar een bericht. Immers, hier valt min
of meer de eventuele erkenning van dit
overlegorgaan mee, terwijl het ook voor
de financiële gevolgen van de deelne
mende gemeenten van groot belang is,
want nu immers zullen zij het geheel zelf
moeten bekostigen, hetgeen toch jaarlijks
al een regelmatige stijging met zich
brengt, zodat het momenteel voor onze
gemeente al een bedrag wordt van plm.
24.000,—. En dit is nog maar het begin
- zo heeft onze fractie steeds betoogd -
want het instellen van commissies en
werkgroepen is niet van de lucht, terwijl
ook al deskundigen zijn aangetrokken,
mar er is nog weinig of niets positiefs te
voorschijn gekomen.
Verder zullen de kosten zeker nog toe
nemen als er verder wordt gewerkt in de
richting van gewestvorming met de
daaraan verbonden 4e bestuurslaag; dan
worden de lasten voro diverse gemeenten
niet meer te dragen en zal er wel een
andere regeling getroffen moeten wor
den. Maar ondanks alles is en blijft onze
fractie hiervan een tegenstander. Dit
houdt beslist niet in, dat wij niet met
andere gemeenten willen samenwerken,
maar dan op basis van een gemeen
schappelijke regeling. Hierbij gaan onze
gedachten dan zeker uit naar Moerka-
pelle, waar zelfs een groep is die wel
aansluiting bij Waddinxveen wil; tegen
hen zouden wij wel willen zeggen „van
harte welkom”. Ook met Boskoop zijn
er al goede banden, getuige het uitwisse
len van materiaal en dan zeker de sa
menwerking betreffende het bosplan
(vermoedelijk „Gouwebos”, een naam,
die zeker beide gemeenten zal aanspre
ken)1.
Gelukkig heeft onze gemeente in het af
gelopen jaar toch nog een crediet hier
voor ter beschikking kunnen stellen en
ook in de nieuwe begroting is weer een
bedrag geramad. Mijnheer de Voorzitter,
deze vorm van recreatie ligt ons zeer
nauw aan het hart, zijnde een rustige
vorm van recreatie voor iedereen en wij
willen hieraan zeker een grote prioriteit
verlenen, zo ook aan het Weegje, dat wij
graag weer in eigen handen zouden
hebben voor onze burgers.
Wat betreft het Recreatieschap Reeu-
wijkse Plassen: dit dreigt dermate uit de
hand te lopen met diverse voorzienin
gen, die min of meer de gehele streek
aangaan, dat zelfs in de gemeente Reeu-
wijk stemmen opgaan om de bijdragen
aan dit schap te bevriezen. Mijnheer de
Voorzitter, onze fractie wil nog verder
gaan, wij willen in de eerstvolgende
raadsvergadering, gesteund door andere
fracties, een voorstel indienen om met
ingang van 1 januari 1973 uit het schap
te treden.
Direct hieropvolgend 'willen wij een en
kel woord wijden aan de onlangs uitge
komen discussienota voor het structuur
plan. Dat is een flink stuk werk, waarin
de gehele gemeente de revue passeert,
zoals woningbouw, industrie, winkels,
wegen en verkeer en mogelijke uitbrei-
dingsrichtingen, enz.
De bedoeling is dat iedereen zich eens
over deze nota buigt, zowel de commis
sie ruimtelijke ordening, de gemeente
raad, middenstand, vakbonden en diver
se organisaties, alsook iedere inwoner
van Waddinxveen, die daaraan behoefte
heeft, in een hoorzitting, om met elkaar
tot een zo goed mogelijke indeling van
onze gemeente te komen. Eén van de
hoofdpunten is wel of Waddinxveen in
de toekomst nog verder zal groeien of
alleen maar de natuurlijke aanwas zal
opvangen. Ook een punt, dat hierin nara
uitgaven ten behoeve
van voorlichting aan inwoners. Wij her
inneren ons nog de voortreffelijke voor
lichting, die is gegeven toen in onze ge
meente is overgeschakeld op plastic zak
ken voor de huisvuilverwerking. Het
heeft ons altijd gespeten dat dit niet
meer navolging heeft gevonden.
Wij willen onze algemeene beschouwing
niet eindigen zonder onze dank uit te
spreken aan het adres van alle ambtena
ren in dienst van de gemeente, die ons
als gemeentebestuur het werken mogelijk
maken en die de besluiten, die wij
men, onder leiding van het college moe
ten uitvoeren.
Mijnheer de Voorzitter. Dat het anders
kan, is een stelling die wij wat onze ge
meente betreft vooral hebben willen toe
spitsen op de inspraak en de democrati
sering op plaatselijk niveau. Tegenover
het recht van inspraak, staat de plicht
van meedenken en meewerken. Onze
fractie acht het een door vele voorbeel
den in het land bewezen stelling, dat de
bevolking, wanneer haar werkelijk in
spraak en werkelijke mogelijkheden tot
beleidsbeïnvloeding worden gegeven, de
ze met beide handen zal aangrijpen om
een constructieve bijdrage te leveren aan
het bestuur van deze gemeente. Met een
goed uitgedacht en voorbereid inspraak-
plan voor het structuurplan kan 1973 het
jaar van de toekomst worden. Onze frac
tie ziet dit als een begin. Moge dit begin
geen half werk worden!
wikkeling van de laatste jaren is geble
ken, in de industriële sector niet bereikt.
In die sector is zelfs de werkgelegenheid
in absolute zin afgenomen.
In de discussienota voor de toekomstige
structuur van Waddinxveen is een bij
lage opgenomen over de plaatselijke
werkgelegenheid. Onze fractie acht deze
niet voldoende om inzicht te verkrijgen
in de problematiek. Met name zou ook
dieper moeten zijn ingegaan op de kwa
liteit van de werkgelegenheid hier ter
plaatse. Bijzonder verheugd is onze frac
tie over de inbreng van de voltallige
Waddinxveense vakbeweging door mid
del van het rapport „Werkgelegenheid
in Waddinxveen”. Daaruit blijkt, dat de
belangstelling voor het plaatselijk gebeu
ren ook in die kring groot is. In het ka
der van het tot stand komen van het
structuurplan moet naar onze mening
meer aandacht aan dit aspect worden
besteed. Is het college eventueel bereid
in samenwerking met de door mij eerder
in mijn algemene beschouwing genoemde
werkgelegenheidscommissie een aparte
nota aan het werkgelegenheidsaspect te
wijden?
Bij het hoofdstuk verkeer verijzen wij
gaarne naar het verkeersplan, dat door
de fractie van D’66 is voorgesteld.
Zélf wil onze fractie een voorstel doen
voor een integraal plan in financieel en
technisch opzicht voor een antenne-
system, dat de gehele gemeente omvat.
De ontwikkelingen in technisch opzicht
voor de transmissie van beeld- en ge
luidssignalen zijn van dien aard, dat te
verwachten valt, dat binnen afzienbare
tijd de ontvangstmogelijkheden zodanig
zijn geëvolueerd, dat b.v. ook uitzendin
gen van regionale programma’s mogelijk
worden. Hierop zou het gemeentebestuur
moeten inspelen. Wij vragen concreet of
deze kwestie in de commissie openbare
werken kan worden besproken. Wij be
naderen deze zaak niet met de uitslui
tend negatieve instelling, dat de antennes
van het dak af moeten; wij zien dit als
een stuk dienstverlening aan de burgers.
Gaarne vernemen wij de mening van
burgemeester en wethouders over onze
suggestie.
Ten aanzien van het hofdstuk sportzaken
kan ik weer volstaan met een verwijzing
naar het betoog van de heer Barth. Een
sporthal zien wij niet als prestige-object,
maar als een zaak van wezenlijk belang
mede voor het gymnastiekonderwijs, dus
voor onze jeugd. In het algemeen trou
wens stellen wij ons op het standpunt,
dat in het verband van de sportvereni
gingen onnoemelijk nuttig werk ten be
hoeve van de jeugd wordt gedaan.
Tenslotte een algemene opmerking over
de financiën. Wij hebben ons ernstig af-
gevragd of dit jaar een sluitende begro
ting acceptabel kon worden geacht. De
veelheid van plannen, die nog realisering
behoeven, is zo groot en de urgentie van
een aantal daarvan zo hoog, dat een ge
raamd tekort alleszins begrijpelijk zou
zijn geweest. Onze fractie heeft zich ech
ter in een eerder stadium, toen een ge
sprek tussen uw college en financiële
commissie plaats vond, uitgesproken
voor het streven naar een sluitende be
groting, omdat het verkrijgen van een
aanvullende uitekering uit het gemeente
fonds een welhaast uitzicht-loze aange
legenheid is. Wij hadden dus geen alter
natief!
De financiële positie van de gemeente
op langere termijn vervult ons met zorg,
tenzij de rijksoverheid principieel een
ander beleid kiest, waardoor de gemeen
ten in staat zouden worden gesteld die
voorzieningen te treffen, die voor een
goed leefmilieu onontbeerlijk zijn. Op
het ogenblik is daar geen sprake van.
Integendeel! In het dekkingsplan, dat het
tweede kabinet-Biesheuvel nog zo nodig
door de Kamer moest jagen, is het ac
cres voor de uitkeringen uit het gemeen
tefonds voor 1973 zelfs lager dan in
voorgaande jaren.
De begroting 1973 is in feite een geflat
teerde begroting, niet omdat er inkomens
posten op zouden staan die niet reëel
kunnen worden genoemd, maar omdat
als gevolg van een wijziging in de ver
goeding van de kosten van sociale zorg
met ingang van 1 januari 1973 een mee
valler valt te verwachten. Kan het col
lege al iets mededelen over de hoogte
van die meevaller?
Wij zijn van mening dat, als het ten op
zichte van de gemeente gevoerde beleid
door de rijksoverheid op deze wijze
wordt doorgetrokken, dit ons zal dwin
gen tot herwaardering van de gemeente
lijke uitgaven, temeer omdat in de ko
mende jaren aan de aanpak van geheel
nieuwe taken niet kan worden voorbij
gegaan. In dit verband dringen wij er bij
uw college met klem op aan de efficien
cy in de administratie van de gemeente
en bij de dienst van openbare werken,
zijnde twee zeer vorname onderdelen
der gemeentelijke uitgavenkant, tot het
maximum op te voeren en nu reeds
personeelsuitbreiding en personeelsbe
leid in het algemeen uiterst kritisch te
bezien.
Vanzelfsprekend kunnen in principe ook
de gemeentelijke inkomsten, voorzover
wij daarop zelf invloed kunen uitoefe
nen, worden verhoogd. Terecht is echter
naar onze mening in het overleg in de
financiële commissie afgesproken, dat
voor 1973 geen belasting- en rechten ver
hogingen zullen worden voorgesteld.
Door de besluiten van december 1970
liggen onze gemeentelijke belastingen en
retributies nog ver boven de minimum
normen van het ministerie van financiën.
Het is vooralsnog onnodig deze discre
pantie te vergroten.
Op het terrein van de gemeentelijke be
lastingen doet zich over niet al te lange
termijn het probleem voor, dat wij een
grondclag zullen moeten kiezen voor de
nieuwe onroerend-goed-belasting. Wij
dringen erop aan, dat het college tracht
binnen het Overlegorgaan Midden-Hol
land te komen tot de keuze van dezelfde
grondslag in het gehele gebied van het
overlegorgaan. Dit zal met name de
administratie- en inningskosten aanmer
kelijk kunen drukken. Wij vragen uw
college hierover spoedig de financiële
commissie te raadplegen.
Mijnheer de Voorzitter. Het al eerder
I door mij genoemde vooroverleg met de
i financiële commissie, waarop wij in
voren komt is wel, dat aangeraden wordt
een eventuele afsluiting van de Kerkweg
nog eens critisch te bezien, omdat dit een
doorgaande verbinding is.
Dit is iets waar onze fractie steeds voor
is geweest; de Kerkweg niet afsluiten,
een zeker aantal winkels met bovenwo
ningen bouwen, mogelijk aangevuld met
kantoren en zo een winkelcentrum vor
men van behoorlijke omvang.
Mijnheer de Voorzitter, wat wij niet
kunnen begrijpen is dat plm. een jaar na
het afwijzen van het toenmalige plan
Kerkweg vanwege uw college nog nim
mer een voorstel is gedaan om de hui
dige situatie aan de Kerkweg op te los
sen. Het heeft er alle schijn van, dat hier
sprake is van een zekere onwil, waarbij
uw college niet voorbij moet zien, dat
door rentebijschrijving de grondprijs als
maar duurder wordt.
Dan willen wij ook nog aandacht vragen
voor de trieste gang van zaken bij de
bouw van de 101 woningen aan de Kerk
weg. Toen hiervoor na diverse moeilijk
heden een meerderheid in de raad was
verkregen, met bepaalde afspraken over
de huurprijs en de belofte van uw col
lege, dat meerwerk niet voor zou komen,
is met de bouw begonnen. Maar wat
blijkt thans; nu moet dit nog uitgevoerd
worden en dan is dat niet in het bestek
opgenomen en dan zaken, die in Wad
dinxveen zijn voorgeschreven.
Mijnheer de Voorzitter, wat is hiervan
de oorzaak? Zijn deze zaken met opzet
niet in het bestek opgenomen om met
een lagere huurprijs uit de bus te komen
en dan later als merwerk uit te voeren,
of is de conterole op de bestekken niet
voldoende geweest, of is er reden aan de
bekwaamheid van het desbetreffende
architectenbureau te gaan twijfelen? Het
gevolg is evenwel, dat de toekomstige
huurders met een huurprijs zitten, die
25% hoger uitvalt dan de afspraak (van
310,- naar f 390,per maand).
Van dit punt uit willen wij direct over
stappen naar Groenswaard II. Als daar
binnenkort gebouwd wordt zal het zaak
zijn hier nauwkeurig op te letten en
onze fractie is beslist niet bereid mede
werking te verlenen als de daar geplande
goedkope woningen voor de doorstro
ming een hogere huurprijs zouden krij
gen dan 250,per maand op basis van
1 januari 1974. Zou deze huurprijs hoger
komen dan is het voor de Waddinxveen
se inwoners niet op te brengen en onze
fractie voelt er niets voor om dan zoveel
mensen van buiten de gemeente aan te
trekken en gaan we ons afvragen of er
wel zo snel gebouwd moet worden; voor
ons behoeft dat dan niet meer.
Mijnheer de Voorzitter, dan vragen wij
uw college ook toch vooral zuinig te zijn
op de bestaande huizen en voral niet tot
afbraak van nog bewoonbare woningen
in de diverse bestemmingsplannen over
te gaan. Persoonlijk ben ik nog steeds
blij, dat mijn fractiegenoot zo duidelijk
zijn stem heeft verheven tegen de af
braak van de woningen aan de Hene-
gouwerweg van de Woningbouwvereni
ging.
Dat de aanwezige industriegronden toch
nog regelmatig verminderen is een ver
heugend verschijnsel, maar wel wil onze
fractie u verzoeken zeker op het aantal
beschikbaarkomende arbeidsplaatsen te
willen letten, daar dit zeer belangrijk is
voor de werkgelegenheid in onze ge
meente.
Van de al zo vaak naar voren gebrachte
wens tot het vestigen van kantoren komt
ook nog mar steeds niets. Wat is hier
toch de oorzaak van? Zoiets moet zeker
mogelijk zijn, omdat dit weer een heel
andere groep van werknemers is.
Nog een vraag is, of er al wat nader be
kend is over het te voerèn beleid om
trent de standplaatsen voor woonwagens.
Komt het regionale kamp in Alphen
aan den Rijn nog of zijn er andere voor
zieningen op komst? Gaarne vernemen
wij hier eens iets over.
Dan willen we verder met voldoening
constateren, dat het onderwijs in onze
gemeente goede voortgang maakt en dat
bijna alle scholen redelijk tot goed ge
huisvest zijn en dat behalve de nog te
bouwen 5e openbare school er geen aan
wijsbaar tekort aan lokalen is. Alleen
als de bouw in Groenswaard III goed op
gang komt zullen er wel nadere voor
zieningen moeten worden getroffen. Ook
zal binenkort de Havo-Atheneum wel
van start gaan en dat is een welkome
uitbreiding van het middelbaar onder
wijs; ik spreek nu als gemeentebestuur
der en daarom heeft de meerderheid van
onze fractie ook voor gestemd op wet
telijke gronden, hoewel er in onze krin
gen ernstige bezwar enzijn tegen de sig
natuur van deze school.
Ook mijnheer de Voorzitter, willen wij
uw college vragen wanneer met de uit
voering van de diverse rioleringen wordt
begonnen, waartoe indertijd is besloten.
Zover ons bekend is, is hier nog steeds
geen aanvang mee gemakt en hoewel dit
gelijktijdig was gepland, is wel met de
uitvoering van verschillende sportvelden
begonnen, die daardoor in Waddinxveen
op een zeer goed peil komen te liggen,
terwijl ook het overdekte zwembad zeker
in een behoefte zal voorzien.
In dit verband willen wij er ook op wij
zen, dat zich op veel plaasen in onze ge
meente speeltuinen en speelvelden be
vinden, die zeer goed gebruikt worden,
maar ook willen wij nogmaals dé aan
dacht van uw college vragen om te zor
gen dat ook bij de Burgemeester Troost-
straat voor de jeugd eens een trapveldje
beschikbaar wordt gesteld. Zeer zeker is
daar nog wel een terreintje aanwezig,
zodat de kinderen dan geen gebruik
meer behoeven te maken van de thans
zeer druk bereden straat voor hun spel.
Verder willen wij er ook niet aan voor
bij gaan, mijnheer de Voorzitter, dat het
afgelopen jaar in onze gemeente ver
schillende positieve dingen heeft ge
bracht, als we denken aan de werkzaam
heden aan de 2e spoorwegtunnel in
Groenswaard III en het bouwnjpmaken
van dit gebied, het gereedkomen en
openen van het hofdkantoor der Coöpe
ratieve Raiffeisenbank, het Bouwvoor-
lichtingscentrum en de Vakschool voor
schildersopleidingen en enkele indu
strieën.
Minder positief zijn de geregelde contro
verses, die zich voorgedaan hebben tus
sen de leden van de gemeenteraad en hun
voorzitter. Onze fractie betreurt het ten
werkkracht en de inventiteit, die zijn ten
toon gespreid in de bestuurscommissie.
Een en ander vonnt voor ons het leven
de bewijs voor onze stelling, dat de be
volking bereid is om, als men haar wer
kelijk een reële kans geeft, vorm te geven
aan een deel van het maatschappelijk
leven, daaraan met inzet van al zijn
krachten te werken.
De totstandkoming van de samenwer
kingsschool voor Havo-Atheneum zal
het probleem van de scholenplanning en
gebouwenbezetting wederom vergroten.
Wij constateren dat wij door de samen
werking met de Vereniging voor Open
baar Onderwijs in deze gemeente een
duidelijker zicht hebben gekregen op
hetgeen ons op dit gebied te wachten
staat. Hiermee zijn wij naar onze mening
op de goede weg. Met de realisering van
deze nieuwe vorm van voortgezet onder
wijs zijn wij naar onze mening op een
punt gekomen, waarop het gehele pro
bleem van scholenplanning en gebou
wenbezetting eens diepgaand onder de
loep zou moeten worden genomen. Wij
dringen er daarom bij het college op aan
hieromtrent binenkort een korte nota uit
te brengen, opdat onze raad aan een
duidelijke beleidspepaling op dit punt
kan toekomen.
Over het hoofdstuk cultuur en recreatie
wil onze fractie ook enige opmerkingen
maken. Wij achten, met name voor de
jeugd, het deelnemen aan en het kennis
nemen van cultuuruitingen van allerlei
soort en kwaliteit van groot belang. Wij
willen niet de principiële vraag aan de
orde stellen of de gemeente zelfstandig
een stuk cultuurbeleid moet voeren. Hier
komt je nooit uit zolang het rijk de ge
meenten financieel zo kortwiekt als het
thans doet. Wel willen wij het volgende
vaststellen.
De gemeente geeft een aantal subsidies
aan verschillende organisaties en vereni
gingen op cultureel gebied. Daarnaast is
in onze gemeente een tijdlang de zo ge
heten „Culturele Kring” werkzaam ge
weest. Wij begrijpen, dat deze op het
ogenblik een slapend bestaan lijdt. Het
zou misschien het beste zijn als deze
slaap overging in een eeuwige, zodat wij
niet behoeven stil te staan bij de vraag
of de Culturele Kring haar taak de laat
ste jaren verwaarloosd heeft, danwel of
het werkelijk waar is, wat men van som
mige kranten zo graag poneert, n.l.: je
kunt hier wel iets organiseren, maar er
komt toch geen hond opdagen!
Naar de mening van onze fractie zou het
Waddinxveense culturele leven niet een
slap aftreksel moeten zijn van wat grote
steden in de onmidellijke omgeving al
in ruime mate hebben te bieden. Het be
leid op dit gebied zou moeten bestaan
uit het coördineren en stimuleren van
hetgeen Waddinxveen en de Waddinx-
veners zelf op het culturele vlak pres
teren. Meer nadruk op het eigene dus.
Aandacht voor vooral ook voor de kunst
beoefening door amateurs en voor kunst
zinnige vorming buiten schoolverband
van de jeugd.
Als voornaamste taak voor de gemeente
lijke overheid zien wij dan ook niet het
subsidiëren van een of andere stichting
of kring, die zelfstandig als mini-theater-
bureau optreedt, maar het activeren,
stimuleren en coördineren van de bevol
king, verenigingen en organisaties. Van
onderop, van de basis uit, kan veel tot
stand komen. Wij zeggen het nog maar
eens een keer. Wij zien dit immers tel
kens weer. Een geschikte vorm zou b.v.
kunen zijn het samenbrengen van actieve
burgers op dit gebied in een functionele
commissie ex artikel 61 van de Gemeen
tewet.
De vraag hoe een en ander het beste kan
worden uitgewerkt, kan het beste worden
beantewoord in commissieverband. Wij
dringen er bij het college dan ook op
aan de desbetreffende commissie van ad
vies en bijstand uit onze raad in het be
gin van 1973 bijeen te roepen om het
hiervóór geschetste probleem eens te be
spreken. Uw college kan dan op concrete
suggesties onzerzijds rekenen!
Ten aanzien van de volkshuisvesting
spreekt onze fractie har diepe teleurstel
ling uite over de ontwikkeling van de
huurprijzen van de 125 goedkope wonin
gen in Groenswaard III. Wil het college
exact aangeven welke huurprijs deze
woningen nu zullen gaan doen?
Bij Groenswaard III dringen wij er ver
der op aan dat de overeengekomen fase
ring in de bouw gehandhaafd blijft. Onze
fractie ziet de 125 goedkope woningen
als doorstromingswoningen voor inwo
ners van Waddinxveen en uitsluitend
voor Waddinxveners. Zijn er nog geen
mogelijkheden om alsnog de exploitatie-
opzet van Groenswaard III zodanig aan
te passen, dat zo dicht mogelijk bij de
streefhuur van deze woningen kan wor
den gebleven?
„Het kan anders!”, een mogelijkheid
waarop door de progressieve drie in de
afgelopen maanden terecht is gewezen.
Ik wijs erop, dat recentelijk door minis
ter Udink in Nijmegen de 10.000ste wo
ning is geopend in een categorie die
huurprijzen doen van 160,- tot 190,-
(afhankelijk van de plaatselijke grond
prijs). Wil het college, teneinde zo laag
mogelijke huren in de sociale woning
bouw te realiseren, niet eens overwegen
openbare aanbestedingen te houden? Wij
zijn meestal nogal somber gestemd over
het vrije spel der maatschappelijke
krachten, maar gelet op de afnemende
werkgelegenheid in de bouw, zouden
hier zekere kansen kunnen liggen. Wat
de mensen met de laagste inkomens be
treft, mensen die op allerlei gebied echt
in de verdrukking komen, heiligt naar
onze mening het doel vele middelen.
Ook over de ontwikkeling van de huur
prijzen aan de Kerkweg zijn wij somber
gestemd. Hoe wil het college deze zaken
tot een goed einde brengen? Het is nog
steeds niet duidelijk, waarom in Wad
dinxveen geen woningen kunnen worden
gebouwd .zoals de door mij zoëven ge
noemde 10.000. Wil het college hierover
eens duidelijkheid verschaffen?
Gezien de structurele moeilijkheden in
sommige Waddinxveense industrietakken
wil ik nog eens wijzen op het E.T.I.-
rapport van 1964, waarin als beleidsrich
ting voor Waddinxveen werd aanbevolen
een stabiliserend beleid te voeren. He-
veel blijven staan bij het aangeven van
woningen, gebouwen en vooral wegen.
Ten tweede: De bevolking is nauwelijks
bij de opstelling van het stuk betrokken
geweest. Naar onze mening kan men
niet volstaan met te wijzen op de plaats
van de gemeenteraad in de totstandko
ming van het plan. Wij hebben natuur
lijk on politieke verantwoordelijkheid,
maar het gaat te ver om te stellen dat
deze raad de bevolking zou kunnen ver
tegenwoordigen als het gaat om het leren
kennen van de aanwezige problemen en
bij de bevolking levende wensen en ver
langens.
Concreet verlangen wij van het college
op zo kort mogelijke termijn duidelijk
heid over het betrekken van de bevol
king bij de verdere gang van zaken rond
deze nota. Er moet een heldere en plan
matige opzet komen voor de activering
van de bevolking en de belanghebbende
organisaties. Vele voorbeelden in ons
land bewijzen, dat de bevolking bereid
en in staat is een reële inbreng bij dit
soort werk te leveren, maar een derge
lijk „inspraakplan” moet tijdig bekend
worden, opdat men een goede voorbe
reidingstijd heeft. Dat hierdoor wellicht
weer enige maanden vertraging ontstaat,
vinden wij niet zo’n probleem, gezien
tegen de achtergrond van de lange tijd,
die Stad en Landschap nodig heeft ge
had.
Van onze kant zien wij 1973 als het jaar,
waarin de gehele gemeente, raad en be
volking gezamenlijk, gaat denken over
haar toekomst. Wij willen daarom het
jaar 1973 nu al uitroepen tot het jaar
van de toekomst!
Vele problemen zijn op korte termijn van
groot belang. Echter, de oplossing van
het merendeel daarvan moet toch gezien
worden op wat langere termijn en in het
brede verband van de ontwikkeling van
de gehele gemeente. Zo zullen wij nooit
mogen vergeten, als wij het hebben over
de toekomst van Waddinxveen, dat onze
gemeente is gelegen in het „groene hart”
van Holland, een hart dat moet blijven
kloppen, niet zozeer dankzij de vele wo
ningen, wegen en andere bouwwerken
die wij er zouden kunnen realiseren,
maar vooral door de bijdrage die dit ge
bied kan leveren voor de leefbaarheid
van de randstad als geheel. Naar onze
mening zou dit dan ook best eens kun
nen betekenen het ophouden en niet be
bouwen van dit groene hart.
Mijnheer de Voorzitter. Wij hebben nog
al lang stilgestaan bij de toekomst van
onze gemeente. Wij hebben dit mede ge
daan, omdat de jeugd van vandaag daar
bij zo’n enorm belang heeft. Juist daar
om achten wij goed onderwijs, dat de
jeugd op die moeilijke toekomstige
maatschappij voorbereidt, van zo groot
belang.
Ook onze opmerkingen over het hoofd
stuk onderwijs dienen te worden gezien
in het licht van de grote problemen,
waarmee het onderwijs in den lande
momenteel te maken heeft.
Ook op dit terrein zullen wij op lokaal
niveau in zekere zin corrigerend moeten
optreden. Omdat het onderwijsbeleid in
deze gemeente ons evenmin als de heer
Van Schie nauwelijks aanleiding geeft
tot het maken van opmerkingen - met
uitzondering van de Havo-Atheneum en
de daarmee samenhangende scholen
planning - willen wij volstaan met het
maken van een enkele kanttekening.
Ten aanzien van het kleuteronderwijs
vinden wij voor uw college een taak lig
gen in het bevorderen van de samen
spraak tussen de leidsters van de open
bare kleuterscholen. Niet minder wezen
lijk vinden wij het bevorderen van een
goede samenspraak tussen de leidsters
van kleuterscholen van alle richtingen.
Deze samenspraak zou b.v. kunnen gaan
over de zgn. speel-werk-plannen, waarbij
vooral voor de oudere kleutergroepen,
het werken van groot belang is, deels
omdat het gericht is op de eigen ont
wikkeling van het kind en deels omdat
het een verbinding tracht te leggen met
de basisschool. Voorts zijn we van me
ning, dat de ouders óók bij het kleuter
onderwijs een belangrijke plaats dienen
in te nemen. Wij vragen het college hier
stimulerend en activerend werkzaam te
zijn; gewoontevorming is op dit gebied
heel belangrijk.
Bij het basisonderwijs dient de samen
werking met het kleuteronderwijs veel
duidelijker te worden. Men kan immers
veel van elkaar leren. Het gaat hier om
meer dan het afleggen van bezoekjes
over en weer om de problemen rond de
overgang van kleuter- naar basisonder
wijs te bespreken. Echte integratie is ons
uiteindelijk doel. Wij weten dat er op dit
gebied vele problemen liggen, maar uw
college kan er verzekerd van.zijn, dat
onze fractie u met raad en daad terzijde
zal willen staan. En niet alleen wat be
treft het openbaar onderwijs.
Bij het basisonderwijs kampt men ook
met het probleem van de overgangs-
procedure naar het voortgezet onderwijs.
Uw college zal straks een beslissing
moeten nemen over het wel of niet door
gaan met de huidige procedure. Heeft
het zich hierover al een voorlopige me
ning gevormd? Wij zouden het op prijs
stellen in de onderwijscommissie een in
breng in deze meningsvoiroing te kun
nen leveren. Wij hebben hier te maken -
dit zijn wij ons bewust - met een lande
lijk, structureel probleem, dat wordt ver
oorzaakt door het feit, dat wij in ons
onderwijsssysteem geen leerstofaanslui-
ting kennen.
Met betrekking tot de samenwerkings
school voor Havo-Atheneum merk ik op,
dat onze fractie er gaarne aan zal mede
werken post 8.4.36 met een bedrag van
25.000,- te verhogen. Wij spreken onze
bereidheid uite om, indien dit noodza
kelijk mocht blijken, nog een aanvullend
crediet te voteren. De financiële commis
sie heeft naar ons oordeel terecht ge
vraagd om een raming van de financiële
consequenties voor de komende jaren
van het tot stand komen van deze sa
menwerkingsschool, inclusief de lasten
als gevolg van het vóór-financieren van,
een nieuw schoolgebouw. Wat dit be
treft verwijzen wij voorts naar de op
merking, die de heer Van Schie hierover
zal maken.
Tenslotte spreekt onze fractie nogmaals
haar dank en waardering uit voor de ]aas -s jeze stabilisatie, zoals uit de ont-