ALGEMENE BESCHOUWINGEN Pagina 4 vervolg van pag. 1 vervolg op pag. 7 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 7 DECEMBER 1972 ne- ALGEMENE BESCHOUWINGEN voor de S.G.P./Hervonnde Kiesvereniging, uitgesproken door de heer D. Uitbeijerse. voorgaande jaren reeds hadden aange drongen, is een feit geworden. Dit stemt tot voldoening. Wij vertrouwen erop, dat op deze weg zal worden voortgegaan. Niettemin zijn wij van mening, dat het overleg in september en oktober jl., be houdens de hoofdlijnen, zijn weerslag in de ontewerp-begroting nog niet heeft ge vonden, terwijl toch het vergaderschema zo was opgesteld, dat de suggesties van de commissie zeker in de begroting had den kunnen zijn verwerkt. Zo missen wij b.v. een post voor uitgaven ten behoeve van voorlichting alleen onze mening. Niet voor niets zijn de progressieve drie deze verkiezingen, die noodzakelijk bleken, juist door de gebreken van die oude structuur, inge gaan (verkiezingen waarom wij niet heb ben gevraagd). Niet voor niets zijn wij die verkiezingen ingegaan met een in houdsvol regeerakkoord getiteld ’’Keer punt 72”. Het zal u niet verbazen, mijnheer de Voorzitter, dat ik na deze algemene in leiding eerst iets zal zeggen over de de mocratisering van het bestuur. In deze tijd, waarin de roep om democratisering van de samenleving steeds sterker wordt, kunnen wij constateren dat in Waddinx- veen enige hoopvolle aanzetten zijn ge geven. Ik noem als voorbeeld de commissie ’’Groen”, die voor de totstandkoming van het Gouwebos spontaan enige waar devolle activiteiten heeft ontwikkeld. Omdat wij menen dat inspraak wezenlijk moet zijn en niet moet bestaan uit het beleefd aanhoren van allerlei wensen en verlangens, terwijl men ondertussen vast van plan is zijn eigen denkbeelden door te zetten. Omdat die inspraak wezenlijk moet zijn, zouden wij het college van burgemeester en wethouders willen vra gen of het bereid is voor deze werkgroep in de zgn. recreatieraad enige plaatsen in te ruimen. Naar onze mening verzet geen enkele wet zich hiertegen. Overi gens zijn wij van mening, dat de sugges ties die de fractie van D’66 hierover heeft gedaan ook zeker het overwegen waard zijn. Als hoopvolle aanzet zien wij ook de bestuurscommissie voor de samenwer kingsschool voor Havo-Atheneum. Wat een werkkracht is daarin niet onder lei ding van de wethouder voor onderwijs gebundeld! Ook wijs ik in dit verband op de com missie, waarin een afvaardiging van de voltallige vakbeweging is opgenomen, een commissie die zal kunen meedenken en meepraten over werkgelegenheidspro blemen in onze gemeente. Kan het col lege al iets mededelen over de voortgang van de werkzaamheden in deze commis sie. Hoe staat het college tegenover de adviezen die deze commissie zal gaan geven? Tussen haakjes: Wij zouden graag willen weten welk lid van het college de porte feuille van economische zaken beheert; wij begrepen dat hierover bij de instal latie van deze commissie enig misver stand bestond. Zoals het college ongetwijfeld bekend is, geniet het onderwerp democratisering een hoge prioriteit bij ons. Wij zouden dan ook gaarne en concreet vernemen, welke initiatieven het college op dit ter rein in de komende tijd zal ontplooien. Juist op het gebied van de democratise ring is de autonomie van de gemeenten nog praktisch volledig. Er is in feite niet meer vor nodig dat het zich ontdoen van de latste resten regentenmentaliteit. Het zijn niet de slechtste bestuurders die bevoegdheden durven delegeren! Wij krijgen in het komende jaar een unieke kans om de gehele Waddinxveen- se samenleving te betrekken bij de ruim telijke vormgeving van de eigen woon- en werkgemeente. Ik bedoel uiteraard de totstandkoming van het structuurplan, warover ik nu enige opmerkingen zou willen maken. Ik ben mij ervan bewust een open deur in te trappen wanneer ik zeg, dat in onze gemeente de laatste jaren grote verande ringen hebben plaats gevonden. Die ver anderingen kunnen wij het duidelijkst waarnemen in de bebouwing: nieuwe woonwijken, nieuwe wegen, nieuwe be drijvigheid. Minder duidelijk zichtbaar zijn de grote veranderingen in de sociale opbouw van onze samenleving. Ik wil bij deze veranderingen, hoe interessant ze ook zijn, vanavond niet te lang stil staan; bij de behandeling van de discus sienota en het concept-structeuurplan kunnen wij er nog uitgebreid op terug komen. Omdat er naar onze mening op dit gebied sprake is van een veelsoortige problematiek, die niet altijd aan de op pervlakte komt, vinden wij het jammer dat hierop in de discussienota zo sum mier is ingegaan. Mijnheer de Voorzitter. Zicht op de toe komstige ontwikkeling krijgt men eerst goed wanneer men een duidelijk inzicht heeft in de problemen van vandaag, die hun wortels vaak weer in het verleden gevoerde beleid hebben. De bekende futuroloog Fred Polak heeft eens gezegd, dat de tijdnood de grootste nood van onze tijd wordt. Hij bedoelde daarmee, dat het zaak is te proberen in een zo vroeg mogelijk stadium de problemen van de samenleving te zien, opdat men er zo snel mogelijk op kan reageren. Hoe eerder voorzieningen worden ge troffen of voorbereid, des te groter wordt de kans, dat de werking van die voorzieningen het bedoelde effect zal hebben. Wie tijdig intervenieert, ver hoogt zijn potentiële kracht. Dit geldt niet in het minst voor het gemeentelijk handelen. Onze fractie ziet een structuurplan dan ook niet alleen als een kaart met wat lijnen, wat arceringen en wat vlakken; het zou naar ons oordeel moeten zijn een stuk dat de richting aangeeft van de ruimtelijke ontwikkeling van de Wad- dinxveense samenleving. Hoewel het lokale bestuur in dit richting geven een belangrijke taak heeft, kan het die taak nooit vervullen buiten de be volking om. Het vraagt niet alleen om kennis van de samenleving, maar ook om een concretere inbreng en betrokken-zijn van de bevolking zelf bij de bepaling van de toekomstige ruimtelijke ontewik- keling van deze gemeente. Twee kanttekeningen bij de discussie nota, die nu bij ons aanwezig is. Ten eerste: ik heb al gezegd, dat wij het jam mer vinden, dat in het analyse-gedeelte van de nota geen beeld wordt geschetst van de huidige Waddinxveense samen leving. De nota is dan ook nogal traditi oneel van opzet, vooral een stedebouw- kundig plan. Wij zouden het op prijs hebben gesteld als meer aandacht was geschonken aan de sociale problemen waarop ik zojuist doelde. Nu is men te- Mijnheer de Voorzitter, dames en heren leden van de raad, Als er op 28 september 1972 een bericht in de dagbladpers verschijnt, dat het overlegorgaan Midden-Holland van het ministerie van Binnenlandse Zaken geen rijkssubsidie zal krijgen, is dat niet zo maar een bericht. Immers, hier valt min of meer de eventuele erkenning van dit overlegorgaan mee, terwijl het ook voor de financiële gevolgen van de deelne mende gemeenten van groot belang is, want nu immers zullen zij het geheel zelf moeten bekostigen, hetgeen toch jaarlijks al een regelmatige stijging met zich brengt, zodat het momenteel voor onze gemeente al een bedrag wordt van plm. 24.000,—. En dit is nog maar het begin - zo heeft onze fractie steeds betoogd - want het instellen van commissies en werkgroepen is niet van de lucht, terwijl ook al deskundigen zijn aangetrokken, mar er is nog weinig of niets positiefs te voorschijn gekomen. Verder zullen de kosten zeker nog toe nemen als er verder wordt gewerkt in de richting van gewestvorming met de daaraan verbonden 4e bestuurslaag; dan worden de lasten voro diverse gemeenten niet meer te dragen en zal er wel een andere regeling getroffen moeten wor den. Maar ondanks alles is en blijft onze fractie hiervan een tegenstander. Dit houdt beslist niet in, dat wij niet met andere gemeenten willen samenwerken, maar dan op basis van een gemeen schappelijke regeling. Hierbij gaan onze gedachten dan zeker uit naar Moerka- pelle, waar zelfs een groep is die wel aansluiting bij Waddinxveen wil; tegen hen zouden wij wel willen zeggen „van harte welkom”. Ook met Boskoop zijn er al goede banden, getuige het uitwisse len van materiaal en dan zeker de sa menwerking betreffende het bosplan (vermoedelijk „Gouwebos”, een naam, die zeker beide gemeenten zal aanspre ken)1. Gelukkig heeft onze gemeente in het af gelopen jaar toch nog een crediet hier voor ter beschikking kunnen stellen en ook in de nieuwe begroting is weer een bedrag geramad. Mijnheer de Voorzitter, deze vorm van recreatie ligt ons zeer nauw aan het hart, zijnde een rustige vorm van recreatie voor iedereen en wij willen hieraan zeker een grote prioriteit verlenen, zo ook aan het Weegje, dat wij graag weer in eigen handen zouden hebben voor onze burgers. Wat betreft het Recreatieschap Reeu- wijkse Plassen: dit dreigt dermate uit de hand te lopen met diverse voorzienin gen, die min of meer de gehele streek aangaan, dat zelfs in de gemeente Reeu- wijk stemmen opgaan om de bijdragen aan dit schap te bevriezen. Mijnheer de Voorzitter, onze fractie wil nog verder gaan, wij willen in de eerstvolgende raadsvergadering, gesteund door andere fracties, een voorstel indienen om met ingang van 1 januari 1973 uit het schap te treden. Direct hieropvolgend 'willen wij een en kel woord wijden aan de onlangs uitge komen discussienota voor het structuur plan. Dat is een flink stuk werk, waarin de gehele gemeente de revue passeert, zoals woningbouw, industrie, winkels, wegen en verkeer en mogelijke uitbrei- dingsrichtingen, enz. De bedoeling is dat iedereen zich eens over deze nota buigt, zowel de commis sie ruimtelijke ordening, de gemeente raad, middenstand, vakbonden en diver se organisaties, alsook iedere inwoner van Waddinxveen, die daaraan behoefte heeft, in een hoorzitting, om met elkaar tot een zo goed mogelijke indeling van onze gemeente te komen. Eén van de hoofdpunten is wel of Waddinxveen in de toekomst nog verder zal groeien of alleen maar de natuurlijke aanwas zal opvangen. Ook een punt, dat hierin nara uitgaven ten behoeve van voorlichting aan inwoners. Wij her inneren ons nog de voortreffelijke voor lichting, die is gegeven toen in onze ge meente is overgeschakeld op plastic zak ken voor de huisvuilverwerking. Het heeft ons altijd gespeten dat dit niet meer navolging heeft gevonden. Wij willen onze algemeene beschouwing niet eindigen zonder onze dank uit te spreken aan het adres van alle ambtena ren in dienst van de gemeente, die ons als gemeentebestuur het werken mogelijk maken en die de besluiten, die wij men, onder leiding van het college moe ten uitvoeren. Mijnheer de Voorzitter. Dat het anders kan, is een stelling die wij wat onze ge meente betreft vooral hebben willen toe spitsen op de inspraak en de democrati sering op plaatselijk niveau. Tegenover het recht van inspraak, staat de plicht van meedenken en meewerken. Onze fractie acht het een door vele voorbeel den in het land bewezen stelling, dat de bevolking, wanneer haar werkelijk in spraak en werkelijke mogelijkheden tot beleidsbeïnvloeding worden gegeven, de ze met beide handen zal aangrijpen om een constructieve bijdrage te leveren aan het bestuur van deze gemeente. Met een goed uitgedacht en voorbereid inspraak- plan voor het structuurplan kan 1973 het jaar van de toekomst worden. Onze frac tie ziet dit als een begin. Moge dit begin geen half werk worden! wikkeling van de laatste jaren is geble ken, in de industriële sector niet bereikt. In die sector is zelfs de werkgelegenheid in absolute zin afgenomen. In de discussienota voor de toekomstige structuur van Waddinxveen is een bij lage opgenomen over de plaatselijke werkgelegenheid. Onze fractie acht deze niet voldoende om inzicht te verkrijgen in de problematiek. Met name zou ook dieper moeten zijn ingegaan op de kwa liteit van de werkgelegenheid hier ter plaatse. Bijzonder verheugd is onze frac tie over de inbreng van de voltallige Waddinxveense vakbeweging door mid del van het rapport „Werkgelegenheid in Waddinxveen”. Daaruit blijkt, dat de belangstelling voor het plaatselijk gebeu ren ook in die kring groot is. In het ka der van het tot stand komen van het structuurplan moet naar onze mening meer aandacht aan dit aspect worden besteed. Is het college eventueel bereid in samenwerking met de door mij eerder in mijn algemene beschouwing genoemde werkgelegenheidscommissie een aparte nota aan het werkgelegenheidsaspect te wijden? Bij het hoofdstuk verkeer verijzen wij gaarne naar het verkeersplan, dat door de fractie van D’66 is voorgesteld. Zélf wil onze fractie een voorstel doen voor een integraal plan in financieel en technisch opzicht voor een antenne- system, dat de gehele gemeente omvat. De ontwikkelingen in technisch opzicht voor de transmissie van beeld- en ge luidssignalen zijn van dien aard, dat te verwachten valt, dat binnen afzienbare tijd de ontvangstmogelijkheden zodanig zijn geëvolueerd, dat b.v. ook uitzendin gen van regionale programma’s mogelijk worden. Hierop zou het gemeentebestuur moeten inspelen. Wij vragen concreet of deze kwestie in de commissie openbare werken kan worden besproken. Wij be naderen deze zaak niet met de uitslui tend negatieve instelling, dat de antennes van het dak af moeten; wij zien dit als een stuk dienstverlening aan de burgers. Gaarne vernemen wij de mening van burgemeester en wethouders over onze suggestie. Ten aanzien van het hofdstuk sportzaken kan ik weer volstaan met een verwijzing naar het betoog van de heer Barth. Een sporthal zien wij niet als prestige-object, maar als een zaak van wezenlijk belang mede voor het gymnastiekonderwijs, dus voor onze jeugd. In het algemeen trou wens stellen wij ons op het standpunt, dat in het verband van de sportvereni gingen onnoemelijk nuttig werk ten be hoeve van de jeugd wordt gedaan. Tenslotte een algemene opmerking over de financiën. Wij hebben ons ernstig af- gevragd of dit jaar een sluitende begro ting acceptabel kon worden geacht. De veelheid van plannen, die nog realisering behoeven, is zo groot en de urgentie van een aantal daarvan zo hoog, dat een ge raamd tekort alleszins begrijpelijk zou zijn geweest. Onze fractie heeft zich ech ter in een eerder stadium, toen een ge sprek tussen uw college en financiële commissie plaats vond, uitgesproken voor het streven naar een sluitende be groting, omdat het verkrijgen van een aanvullende uitekering uit het gemeente fonds een welhaast uitzicht-loze aange legenheid is. Wij hadden dus geen alter natief! De financiële positie van de gemeente op langere termijn vervult ons met zorg, tenzij de rijksoverheid principieel een ander beleid kiest, waardoor de gemeen ten in staat zouden worden gesteld die voorzieningen te treffen, die voor een goed leefmilieu onontbeerlijk zijn. Op het ogenblik is daar geen sprake van. Integendeel! In het dekkingsplan, dat het tweede kabinet-Biesheuvel nog zo nodig door de Kamer moest jagen, is het ac cres voor de uitkeringen uit het gemeen tefonds voor 1973 zelfs lager dan in voorgaande jaren. De begroting 1973 is in feite een geflat teerde begroting, niet omdat er inkomens posten op zouden staan die niet reëel kunnen worden genoemd, maar omdat als gevolg van een wijziging in de ver goeding van de kosten van sociale zorg met ingang van 1 januari 1973 een mee valler valt te verwachten. Kan het col lege al iets mededelen over de hoogte van die meevaller? Wij zijn van mening dat, als het ten op zichte van de gemeente gevoerde beleid door de rijksoverheid op deze wijze wordt doorgetrokken, dit ons zal dwin gen tot herwaardering van de gemeente lijke uitgaven, temeer omdat in de ko mende jaren aan de aanpak van geheel nieuwe taken niet kan worden voorbij gegaan. In dit verband dringen wij er bij uw college met klem op aan de efficien cy in de administratie van de gemeente en bij de dienst van openbare werken, zijnde twee zeer vorname onderdelen der gemeentelijke uitgavenkant, tot het maximum op te voeren en nu reeds personeelsuitbreiding en personeelsbe leid in het algemeen uiterst kritisch te bezien. Vanzelfsprekend kunnen in principe ook de gemeentelijke inkomsten, voorzover wij daarop zelf invloed kunen uitoefe nen, worden verhoogd. Terecht is echter naar onze mening in het overleg in de financiële commissie afgesproken, dat voor 1973 geen belasting- en rechten ver hogingen zullen worden voorgesteld. Door de besluiten van december 1970 liggen onze gemeentelijke belastingen en retributies nog ver boven de minimum normen van het ministerie van financiën. Het is vooralsnog onnodig deze discre pantie te vergroten. Op het terrein van de gemeentelijke be lastingen doet zich over niet al te lange termijn het probleem voor, dat wij een grondclag zullen moeten kiezen voor de nieuwe onroerend-goed-belasting. Wij dringen erop aan, dat het college tracht binnen het Overlegorgaan Midden-Hol land te komen tot de keuze van dezelfde grondslag in het gehele gebied van het overlegorgaan. Dit zal met name de administratie- en inningskosten aanmer kelijk kunen drukken. Wij vragen uw college hierover spoedig de financiële commissie te raadplegen. Mijnheer de Voorzitter. Het al eerder I door mij genoemde vooroverleg met de i financiële commissie, waarop wij in voren komt is wel, dat aangeraden wordt een eventuele afsluiting van de Kerkweg nog eens critisch te bezien, omdat dit een doorgaande verbinding is. Dit is iets waar onze fractie steeds voor is geweest; de Kerkweg niet afsluiten, een zeker aantal winkels met bovenwo ningen bouwen, mogelijk aangevuld met kantoren en zo een winkelcentrum vor men van behoorlijke omvang. Mijnheer de Voorzitter, wat wij niet kunnen begrijpen is dat plm. een jaar na het afwijzen van het toenmalige plan Kerkweg vanwege uw college nog nim mer een voorstel is gedaan om de hui dige situatie aan de Kerkweg op te los sen. Het heeft er alle schijn van, dat hier sprake is van een zekere onwil, waarbij uw college niet voorbij moet zien, dat door rentebijschrijving de grondprijs als maar duurder wordt. Dan willen wij ook nog aandacht vragen voor de trieste gang van zaken bij de bouw van de 101 woningen aan de Kerk weg. Toen hiervoor na diverse moeilijk heden een meerderheid in de raad was verkregen, met bepaalde afspraken over de huurprijs en de belofte van uw col lege, dat meerwerk niet voor zou komen, is met de bouw begonnen. Maar wat blijkt thans; nu moet dit nog uitgevoerd worden en dan is dat niet in het bestek opgenomen en dan zaken, die in Wad dinxveen zijn voorgeschreven. Mijnheer de Voorzitter, wat is hiervan de oorzaak? Zijn deze zaken met opzet niet in het bestek opgenomen om met een lagere huurprijs uit de bus te komen en dan later als merwerk uit te voeren, of is de conterole op de bestekken niet voldoende geweest, of is er reden aan de bekwaamheid van het desbetreffende architectenbureau te gaan twijfelen? Het gevolg is evenwel, dat de toekomstige huurders met een huurprijs zitten, die 25% hoger uitvalt dan de afspraak (van 310,- naar f 390,per maand). Van dit punt uit willen wij direct over stappen naar Groenswaard II. Als daar binnenkort gebouwd wordt zal het zaak zijn hier nauwkeurig op te letten en onze fractie is beslist niet bereid mede werking te verlenen als de daar geplande goedkope woningen voor de doorstro ming een hogere huurprijs zouden krij gen dan 250,per maand op basis van 1 januari 1974. Zou deze huurprijs hoger komen dan is het voor de Waddinxveen se inwoners niet op te brengen en onze fractie voelt er niets voor om dan zoveel mensen van buiten de gemeente aan te trekken en gaan we ons afvragen of er wel zo snel gebouwd moet worden; voor ons behoeft dat dan niet meer. Mijnheer de Voorzitter, dan vragen wij uw college ook toch vooral zuinig te zijn op de bestaande huizen en voral niet tot afbraak van nog bewoonbare woningen in de diverse bestemmingsplannen over te gaan. Persoonlijk ben ik nog steeds blij, dat mijn fractiegenoot zo duidelijk zijn stem heeft verheven tegen de af braak van de woningen aan de Hene- gouwerweg van de Woningbouwvereni ging. Dat de aanwezige industriegronden toch nog regelmatig verminderen is een ver heugend verschijnsel, maar wel wil onze fractie u verzoeken zeker op het aantal beschikbaarkomende arbeidsplaatsen te willen letten, daar dit zeer belangrijk is voor de werkgelegenheid in onze ge meente. Van de al zo vaak naar voren gebrachte wens tot het vestigen van kantoren komt ook nog mar steeds niets. Wat is hier toch de oorzaak van? Zoiets moet zeker mogelijk zijn, omdat dit weer een heel andere groep van werknemers is. Nog een vraag is, of er al wat nader be kend is over het te voerèn beleid om trent de standplaatsen voor woonwagens. Komt het regionale kamp in Alphen aan den Rijn nog of zijn er andere voor zieningen op komst? Gaarne vernemen wij hier eens iets over. Dan willen we verder met voldoening constateren, dat het onderwijs in onze gemeente goede voortgang maakt en dat bijna alle scholen redelijk tot goed ge huisvest zijn en dat behalve de nog te bouwen 5e openbare school er geen aan wijsbaar tekort aan lokalen is. Alleen als de bouw in Groenswaard III goed op gang komt zullen er wel nadere voor zieningen moeten worden getroffen. Ook zal binenkort de Havo-Atheneum wel van start gaan en dat is een welkome uitbreiding van het middelbaar onder wijs; ik spreek nu als gemeentebestuur der en daarom heeft de meerderheid van onze fractie ook voor gestemd op wet telijke gronden, hoewel er in onze krin gen ernstige bezwar enzijn tegen de sig natuur van deze school. Ook mijnheer de Voorzitter, willen wij uw college vragen wanneer met de uit voering van de diverse rioleringen wordt begonnen, waartoe indertijd is besloten. Zover ons bekend is, is hier nog steeds geen aanvang mee gemakt en hoewel dit gelijktijdig was gepland, is wel met de uitvoering van verschillende sportvelden begonnen, die daardoor in Waddinxveen op een zeer goed peil komen te liggen, terwijl ook het overdekte zwembad zeker in een behoefte zal voorzien. In dit verband willen wij er ook op wij zen, dat zich op veel plaasen in onze ge meente speeltuinen en speelvelden be vinden, die zeer goed gebruikt worden, maar ook willen wij nogmaals dé aan dacht van uw college vragen om te zor gen dat ook bij de Burgemeester Troost- straat voor de jeugd eens een trapveldje beschikbaar wordt gesteld. Zeer zeker is daar nog wel een terreintje aanwezig, zodat de kinderen dan geen gebruik meer behoeven te maken van de thans zeer druk bereden straat voor hun spel. Verder willen wij er ook niet aan voor bij gaan, mijnheer de Voorzitter, dat het afgelopen jaar in onze gemeente ver schillende positieve dingen heeft ge bracht, als we denken aan de werkzaam heden aan de 2e spoorwegtunnel in Groenswaard III en het bouwnjpmaken van dit gebied, het gereedkomen en openen van het hofdkantoor der Coöpe ratieve Raiffeisenbank, het Bouwvoor- lichtingscentrum en de Vakschool voor schildersopleidingen en enkele indu strieën. Minder positief zijn de geregelde contro verses, die zich voorgedaan hebben tus sen de leden van de gemeenteraad en hun voorzitter. Onze fractie betreurt het ten werkkracht en de inventiteit, die zijn ten toon gespreid in de bestuurscommissie. Een en ander vonnt voor ons het leven de bewijs voor onze stelling, dat de be volking bereid is om, als men haar wer kelijk een reële kans geeft, vorm te geven aan een deel van het maatschappelijk leven, daaraan met inzet van al zijn krachten te werken. De totstandkoming van de samenwer kingsschool voor Havo-Atheneum zal het probleem van de scholenplanning en gebouwenbezetting wederom vergroten. Wij constateren dat wij door de samen werking met de Vereniging voor Open baar Onderwijs in deze gemeente een duidelijker zicht hebben gekregen op hetgeen ons op dit gebied te wachten staat. Hiermee zijn wij naar onze mening op de goede weg. Met de realisering van deze nieuwe vorm van voortgezet onder wijs zijn wij naar onze mening op een punt gekomen, waarop het gehele pro bleem van scholenplanning en gebou wenbezetting eens diepgaand onder de loep zou moeten worden genomen. Wij dringen er daarom bij het college op aan hieromtrent binenkort een korte nota uit te brengen, opdat onze raad aan een duidelijke beleidspepaling op dit punt kan toekomen. Over het hoofdstuk cultuur en recreatie wil onze fractie ook enige opmerkingen maken. Wij achten, met name voor de jeugd, het deelnemen aan en het kennis nemen van cultuuruitingen van allerlei soort en kwaliteit van groot belang. Wij willen niet de principiële vraag aan de orde stellen of de gemeente zelfstandig een stuk cultuurbeleid moet voeren. Hier komt je nooit uit zolang het rijk de ge meenten financieel zo kortwiekt als het thans doet. Wel willen wij het volgende vaststellen. De gemeente geeft een aantal subsidies aan verschillende organisaties en vereni gingen op cultureel gebied. Daarnaast is in onze gemeente een tijdlang de zo ge heten „Culturele Kring” werkzaam ge weest. Wij begrijpen, dat deze op het ogenblik een slapend bestaan lijdt. Het zou misschien het beste zijn als deze slaap overging in een eeuwige, zodat wij niet behoeven stil te staan bij de vraag of de Culturele Kring haar taak de laat ste jaren verwaarloosd heeft, danwel of het werkelijk waar is, wat men van som mige kranten zo graag poneert, n.l.: je kunt hier wel iets organiseren, maar er komt toch geen hond opdagen! Naar de mening van onze fractie zou het Waddinxveense culturele leven niet een slap aftreksel moeten zijn van wat grote steden in de onmidellijke omgeving al in ruime mate hebben te bieden. Het be leid op dit gebied zou moeten bestaan uit het coördineren en stimuleren van hetgeen Waddinxveen en de Waddinx- veners zelf op het culturele vlak pres teren. Meer nadruk op het eigene dus. Aandacht voor vooral ook voor de kunst beoefening door amateurs en voor kunst zinnige vorming buiten schoolverband van de jeugd. Als voornaamste taak voor de gemeente lijke overheid zien wij dan ook niet het subsidiëren van een of andere stichting of kring, die zelfstandig als mini-theater- bureau optreedt, maar het activeren, stimuleren en coördineren van de bevol king, verenigingen en organisaties. Van onderop, van de basis uit, kan veel tot stand komen. Wij zeggen het nog maar eens een keer. Wij zien dit immers tel kens weer. Een geschikte vorm zou b.v. kunen zijn het samenbrengen van actieve burgers op dit gebied in een functionele commissie ex artikel 61 van de Gemeen tewet. De vraag hoe een en ander het beste kan worden uitgewerkt, kan het beste worden beantewoord in commissieverband. Wij dringen er bij het college dan ook op aan de desbetreffende commissie van ad vies en bijstand uit onze raad in het be gin van 1973 bijeen te roepen om het hiervóór geschetste probleem eens te be spreken. Uw college kan dan op concrete suggesties onzerzijds rekenen! Ten aanzien van de volkshuisvesting spreekt onze fractie har diepe teleurstel ling uite over de ontwikkeling van de huurprijzen van de 125 goedkope wonin gen in Groenswaard III. Wil het college exact aangeven welke huurprijs deze woningen nu zullen gaan doen? Bij Groenswaard III dringen wij er ver der op aan dat de overeengekomen fase ring in de bouw gehandhaafd blijft. Onze fractie ziet de 125 goedkope woningen als doorstromingswoningen voor inwo ners van Waddinxveen en uitsluitend voor Waddinxveners. Zijn er nog geen mogelijkheden om alsnog de exploitatie- opzet van Groenswaard III zodanig aan te passen, dat zo dicht mogelijk bij de streefhuur van deze woningen kan wor den gebleven? „Het kan anders!”, een mogelijkheid waarop door de progressieve drie in de afgelopen maanden terecht is gewezen. Ik wijs erop, dat recentelijk door minis ter Udink in Nijmegen de 10.000ste wo ning is geopend in een categorie die huurprijzen doen van 160,- tot 190,- (afhankelijk van de plaatselijke grond prijs). Wil het college, teneinde zo laag mogelijke huren in de sociale woning bouw te realiseren, niet eens overwegen openbare aanbestedingen te houden? Wij zijn meestal nogal somber gestemd over het vrije spel der maatschappelijke krachten, maar gelet op de afnemende werkgelegenheid in de bouw, zouden hier zekere kansen kunnen liggen. Wat de mensen met de laagste inkomens be treft, mensen die op allerlei gebied echt in de verdrukking komen, heiligt naar onze mening het doel vele middelen. Ook over de ontwikkeling van de huur prijzen aan de Kerkweg zijn wij somber gestemd. Hoe wil het college deze zaken tot een goed einde brengen? Het is nog steeds niet duidelijk, waarom in Wad dinxveen geen woningen kunnen worden gebouwd .zoals de door mij zoëven ge noemde 10.000. Wil het college hierover eens duidelijkheid verschaffen? Gezien de structurele moeilijkheden in sommige Waddinxveense industrietakken wil ik nog eens wijzen op het E.T.I.- rapport van 1964, waarin als beleidsrich ting voor Waddinxveen werd aanbevolen een stabiliserend beleid te voeren. He- veel blijven staan bij het aangeven van woningen, gebouwen en vooral wegen. Ten tweede: De bevolking is nauwelijks bij de opstelling van het stuk betrokken geweest. Naar onze mening kan men niet volstaan met te wijzen op de plaats van de gemeenteraad in de totstandko ming van het plan. Wij hebben natuur lijk on politieke verantwoordelijkheid, maar het gaat te ver om te stellen dat deze raad de bevolking zou kunnen ver tegenwoordigen als het gaat om het leren kennen van de aanwezige problemen en bij de bevolking levende wensen en ver langens. Concreet verlangen wij van het college op zo kort mogelijke termijn duidelijk heid over het betrekken van de bevol king bij de verdere gang van zaken rond deze nota. Er moet een heldere en plan matige opzet komen voor de activering van de bevolking en de belanghebbende organisaties. Vele voorbeelden in ons land bewijzen, dat de bevolking bereid en in staat is een reële inbreng bij dit soort werk te leveren, maar een derge lijk „inspraakplan” moet tijdig bekend worden, opdat men een goede voorbe reidingstijd heeft. Dat hierdoor wellicht weer enige maanden vertraging ontstaat, vinden wij niet zo’n probleem, gezien tegen de achtergrond van de lange tijd, die Stad en Landschap nodig heeft ge had. Van onze kant zien wij 1973 als het jaar, waarin de gehele gemeente, raad en be volking gezamenlijk, gaat denken over haar toekomst. Wij willen daarom het jaar 1973 nu al uitroepen tot het jaar van de toekomst! Vele problemen zijn op korte termijn van groot belang. Echter, de oplossing van het merendeel daarvan moet toch gezien worden op wat langere termijn en in het brede verband van de ontwikkeling van de gehele gemeente. Zo zullen wij nooit mogen vergeten, als wij het hebben over de toekomst van Waddinxveen, dat onze gemeente is gelegen in het „groene hart” van Holland, een hart dat moet blijven kloppen, niet zozeer dankzij de vele wo ningen, wegen en andere bouwwerken die wij er zouden kunnen realiseren, maar vooral door de bijdrage die dit ge bied kan leveren voor de leefbaarheid van de randstad als geheel. Naar onze mening zou dit dan ook best eens kun nen betekenen het ophouden en niet be bouwen van dit groene hart. Mijnheer de Voorzitter. Wij hebben nog al lang stilgestaan bij de toekomst van onze gemeente. Wij hebben dit mede ge daan, omdat de jeugd van vandaag daar bij zo’n enorm belang heeft. Juist daar om achten wij goed onderwijs, dat de jeugd op die moeilijke toekomstige maatschappij voorbereidt, van zo groot belang. Ook onze opmerkingen over het hoofd stuk onderwijs dienen te worden gezien in het licht van de grote problemen, waarmee het onderwijs in den lande momenteel te maken heeft. Ook op dit terrein zullen wij op lokaal niveau in zekere zin corrigerend moeten optreden. Omdat het onderwijsbeleid in deze gemeente ons evenmin als de heer Van Schie nauwelijks aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen - met uitzondering van de Havo-Atheneum en de daarmee samenhangende scholen planning - willen wij volstaan met het maken van een enkele kanttekening. Ten aanzien van het kleuteronderwijs vinden wij voor uw college een taak lig gen in het bevorderen van de samen spraak tussen de leidsters van de open bare kleuterscholen. Niet minder wezen lijk vinden wij het bevorderen van een goede samenspraak tussen de leidsters van kleuterscholen van alle richtingen. Deze samenspraak zou b.v. kunnen gaan over de zgn. speel-werk-plannen, waarbij vooral voor de oudere kleutergroepen, het werken van groot belang is, deels omdat het gericht is op de eigen ont wikkeling van het kind en deels omdat het een verbinding tracht te leggen met de basisschool. Voorts zijn we van me ning, dat de ouders óók bij het kleuter onderwijs een belangrijke plaats dienen in te nemen. Wij vragen het college hier stimulerend en activerend werkzaam te zijn; gewoontevorming is op dit gebied heel belangrijk. Bij het basisonderwijs dient de samen werking met het kleuteronderwijs veel duidelijker te worden. Men kan immers veel van elkaar leren. Het gaat hier om meer dan het afleggen van bezoekjes over en weer om de problemen rond de overgang van kleuter- naar basisonder wijs te bespreken. Echte integratie is ons uiteindelijk doel. Wij weten dat er op dit gebied vele problemen liggen, maar uw college kan er verzekerd van.zijn, dat onze fractie u met raad en daad terzijde zal willen staan. En niet alleen wat be treft het openbaar onderwijs. Bij het basisonderwijs kampt men ook met het probleem van de overgangs- procedure naar het voortgezet onderwijs. Uw college zal straks een beslissing moeten nemen over het wel of niet door gaan met de huidige procedure. Heeft het zich hierover al een voorlopige me ning gevormd? Wij zouden het op prijs stellen in de onderwijscommissie een in breng in deze meningsvoiroing te kun nen leveren. Wij hebben hier te maken - dit zijn wij ons bewust - met een lande lijk, structureel probleem, dat wordt ver oorzaakt door het feit, dat wij in ons onderwijsssysteem geen leerstofaanslui- ting kennen. Met betrekking tot de samenwerkings school voor Havo-Atheneum merk ik op, dat onze fractie er gaarne aan zal mede werken post 8.4.36 met een bedrag van 25.000,- te verhogen. Wij spreken onze bereidheid uite om, indien dit noodza kelijk mocht blijken, nog een aanvullend crediet te voteren. De financiële commis sie heeft naar ons oordeel terecht ge vraagd om een raming van de financiële consequenties voor de komende jaren van het tot stand komen van deze sa menwerkingsschool, inclusief de lasten als gevolg van het vóór-financieren van, een nieuw schoolgebouw. Wat dit be treft verwijzen wij voorts naar de op merking, die de heer Van Schie hierover zal maken. Tenslotte spreekt onze fractie nogmaals haar dank en waardering uit voor de ]aas -s jeze stabilisatie, zoals uit de ont-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1972 | | pagina 4