ALGEMENE BESCHOUWINGEN
Uitgavenpeil per inwoner
Beknopte samenvatting gemeente-begroting 1973
Begroting gemeenschappelijk antennesysteem-bedrijf
inkomsten Waddinxveen Uitgaven Waddinxveen
Pagina 7
vervolg van pag. 4
In verband niet plaatsruimte moesten de Algemene Beschouwingen van de overige fracties blijven overstaan.
UITGAVEN
H.1%
6.1%
9,6%
totaal 100%
totaal 100%
z
1.793.041,—)
verschil
88.909,—
4.628.181,—)
92,—
34,6%
16,2%
11,7%
20,4%
3.7%
24,4%
14,6%
8.5%
1.8%
16,9%
INKOMSTEN
53,02
5,67
13,36
19.676.682,60 981,38
25,32
25,01
2.865.249,26 142,90
11,37
1,85
1.037.000,—
110.498,92
169.753,48
17.501.032,57 19.676.682,60 981,38 17.501.032,57
280.806,99
32.595,83
1.162.870,76
227.824,24
472.256,—
6.643.213,99
1.044,601,51
96.152,—
62.200,67
296.049,78
237.160,72
601.100,18
40.561,42
330.343,19
54.535,83
2.293.540,75
220.498,94
560.328,—
6.809.678,47 339,63
1.067.291,99
99.710,—
173.540,70 8,66 1.411.165,06
18.251,— 0,91 332.100,26
336.061,86 16,76 571.617,93
3.181.178,12 158,66 3.033.051,90
2.509.700,39 125,17 3.578.278,90
644.576,82
23.000,—
51.566,48
344.156,88
246.926,55
698.084,10
40.712,23
53,23
4,97
32,15
1,15
2,57
17,16
12,32
34,82
2,03
458.268,85
433.934,03
2.421.188,53
311.502,60
31.736,84
1.063.000,—
113.643,28
267.940,97
228.032,75
37.003,19
507.587,95
501.540,11
9,86
20,23
17,19
58,21
56,54
0,02
0,01
35,49
1,62
OMSCHRIJVING
Algemeen beheer
Openbare veiligheid
Volksgezondheid
Volkshuisvesting
Openbare werken
Eigendommen, niet voor
de openbare dienst bestemd
Openbaar kleuteronderwijs
Bijzonder kleuteronderwijs
Openbaar basisonderwijs
Bijzonder basisonderwijs
Openb. buitengewoon onderwijs
Bijz. buitengewoon onderwijs
Openb. voortgezet onderwijs
Bijz. voortgezet onderwijs
Onderwijs, niet vallende
onder andere paragrafen
Cultuur en recreatie
Sociale zorg en maatsch. werk
Economische aangelegenheden
Belastingen
Algemene uitkeringen en bijdr.
Kasvoorzieningen
Overige inkomsten en uitgaven
Onvoorziene uitgaven
197.676,25
405,694,08
344.593,25
1.167.038,61
1.133.611,93
450,—
340,—
711.578,27
32.440,74
554.319,68
25.000,—
15,13
2,72
114,39
11
27,95
193.987,48
356.393,13
333.557,87
1.035.500,17
1.030.820,79
450,—
340,—
614.816,49
35.069,34
ƒ77.574.238,— (ƒ76.093.731,—)
Afschrijving op investeringen
1.704.132,— -
Te verdelen rente
4-.778.174,—
Hieronder enkele cijfers die aan de bijlagen behorende bij de begroting
van de algemene dienst voor 1973 zijn ontleend. De tussen haakjes ver
melde cijfers hebben betrekking op de oorspronkelijke begroting voor 1972.
Boekwaarde investeringen per 1 januari 1973 (1972)
verschil 1.480.507,
3. woningbouw
4. inkomsten soc. zorg incl. rijksuitkeringen
5. bijdragen van provincie e.d. in wegen
en rioolgemaal
6. uitkeringen van het rijk wegens onderwijs
(voorzover niet begrepen onder 3)
7. overige inkomsten (w.o. kasgeldvoorziening) 10,7%
1gemeentelijke belastingen en heffingen
2. uitkeringen uit gemeentefonds
a. algemeen 28,7
b. onderwijs 5,9
1bestuur en administratie
2. openbare veiligheid (brandweer e.d.)
3. woningbouw
4. openbare werken (straten plantsoenen,
gemeente reiniging)
5. volksgezondheid
6. onderwijs, cultuur en sport
7. sociale zorg en maatschappelijk werk
8. overige uitgaven w.o. kasgeldrente, onvoorziene
uitgaven e.d. 9,7%
verschil 149.993,
Schuldrestant geldleningen en rijksvoorschotten per 1 januari 1973 (1972)
67.406.537,— 64.844.798,—) verschil 2.561.739,
Rente van geldleningen en rijksvoorschotten
4.019.181,— 3.789.365,—) verschip 229.816,—
Aflossing van geldleningen en rijksvoorschotten
2.356.513,— 2.135.818,—) verschil 220.695,—
Schuldrestant geldleningen e.d. per 1 januari 1974 (1973)
65.050.024,— 62.708.980,—) verschil 2.341.044,—
Vaste schuld per inwoner op 1 januari 1973 (1972)
3.362,— 3.270,—) verschil
Begroting ’72 Begroting ’73 Per inw. Begroting ’72 Begroting ’73 Per inw.
151.695,15 173.540,70 8,66 1.411.165,06 1.666.138,79 83,10
18.158,50 18.251,— 0,91 332.100,26 358.866,53 17,90
306.848,51 336.061,86 16,76 571.617,93 726.821,89 36,25
2.890.998,03 3.181.178,12 158,66 3.033.051,90 3.329.020,73 166,04
2.356.618,61 2.509.700,39 125,17 3.578.278,90 4.018.414,02 200,42
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 7 DECEMBER 1972
Jaar
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
Bedrag der uitgaven
2.311.257,86
3.838.568,92
4.373.644,28
3.675.026,45
4.518.508,40
5.453.866,86
6.845.377,86
8.448.790,98
9.452.655,32
11.087.420,94
10.922.227,64
13.911.647,57
17.501.032,57
19.676.682,60
Aantal inwoners
10.832
11.149
11.677
12.485
13.253
13.254
14.440
15.091
16.106
16.741
17.500
19.009
19.830
±20.050
Bedrag der uitgaven
per inwoner
213,37
344,30
374,55
294,36
340,94
ƒ411,49
474,06
559,86
586,90
662,29
ƒ624,13
731,85
882,55
981,38
ALGEMENE BESCHOUWINGEN voor
de ARP/CHU, uitgesproken door de
heer J. van den Roovaart.
Mijnheer de Voorzitter, dames en heren,
Deze keer wil ik beginnen met mijn
dank uit te spreken aan de ambtenaren,
die, wetende dat hun werk kritisch ge
volgd wordt, dit in de afgelopen periode
toch naar tevredenheid en met grote in
zet hebben volbracht.
Binnen onze vereniging, mijnheer de
Voorzitter, zijn er elk jaar weer enige
twijfels, of de algemene beschouwingen
wel zoveel nut afwerpen als de samen
stellers ervan zich voorstellen. In de loop
van het jaar zijn er immers genoeg mo
gelijkheden om wensen uit te spreken,
respectievelijk om beschouwingen te
voeren. Het komt ons voor, dat wij hier
meer een voorstelling voor de buiten
wacht beleven, dan een uit innerlijke be
hoefte gedreven hartekreet. Het hand
haven van deze beschouwingen komt
waarschijnlijk meer voort uit traditie en
mijnheer de Voorzitter, zien wij heden
ten dage niet de ene traditie na de ande-
ALGEMENE BESCHOUWINGEN voor
de Vereniging Gemeentebelangen, uit
gesproken door de heer J. L. van Bete
ren.
re verdwijnen?
Om niet de indruk te wekken dat Ge
meentebelangen geen wensen meer zou
hebben, hebben wij toch onze verlangens
op een korte zakelijke wijze zonder fran
je opgesteld. Gaarne zouden wij deze op
dezelfde zakelijke manier gerealiseerd
zien, waardoor tijdverlies tot een mini
mum beperkt wordt. Onze wensen voor
het komende zittingsjaar zijn de volgen
de:
Het treffen van voorzieningen voor
een sporthal;
Met spoed de riolering van de Dorp
straat en de Burg. Trooststraat aan
pakken;
Hoogste prioriteit geven aan de bouw
van de vijfde openbare lagere school
en de Havo-Atheneum;
Vervanging van de kleuterschool aan
de Petteplas, die niet voldoet aan de
nieuwe uitgave van het boekje Waddinx-
veen van A tot Z te verzorgen, omdat er
in de toenmalige begroting geen ruimte
meer voor gevonden kon worden. De
eerlijkheid gebiedt mij, mijnheer de
Voorzitter, te bekennen, dat ik op het
moment van de toezegging niet ten vol
le besefte, dat het zo’n verschrikkelijke
hoeveelheid werk met zich bracht. Al
leen door de hechte samenwerking bin
nen onze vereniging en het bewonderens-
waardige doorzettingsvermogen van Me
vrouw De Groot, die ik hier in het open
baar wil noemen, werd de uitgave een
feit.
Daarnaast uw persoonlijke aanmoediging
om te adverteren en de steun van vele
anderen, wie dit niet politieke werk sym
pathiek voorkwam, droegen ertoe bij, dat
dit huzarenstukje volbracht kon worden.
Al deze medewerkers héél hartelijk dank
hiervoor.
Met enige trots mijnheer de Voorzitter,
bieden wij de bevolking van Waddinx-
veen nu deze informatie-gids aan. Als
symbolisch bewijs hiervan overhandig ik
u het eerste exemplaar.
UITBREIDINGSPLANNEN
EN WONINGBOUW
Het plan Stationsstraat (winkelcentrum
Kerkweg) is nog steeds een zwaar druk
kend probleem. Aan de ene kant de
mogelijkheid bij volledige uitvoering
van een te groot winkeloppervlakte
voor Waddinxveen met een ons inziens
te hoge verwachting van koopkracht uit
andere gemeenten, aan de andere kant
een dorpscentrum dat door zijn grote
open plekken niet alleen lelijk is, maar
zijn aantrekkelijkheid hoe langer hoe
meer verliest. Wij hopen echter dat in
1973 een voor ieder aanvaardbare op
lossing gevonden zal worden.
Na enkele jaren van betrekkelijke rust
lijkt de woningbouw gelukkig weer op
gang te komen. De laatste ontwikkelin
gen in deze sector wijzen erop, dat de
woningbouw in de ’’vrije sector” in
Waddinxveen nog vele mogelijkheden
ONDERWIJS
Evenals in beschouwingen van vorige
jaren zijn wij van mening, dat uw col
lege met recht zeer veel aandacht be
steedt aan verbetering van het onder-
wijspeil. De betreffende wethouder, de
heer Lips, zijn wij hiervoor zeer erken
telijk. Wel zouden wij een waarschu
wend geluid willen laten horen om bij
de hoofden der scholen niet de ver
wachting te wekken, dat aan al hun
aanvragen voldaan kan worden. Een
niet noodzakelijke luxe, een niet nood
zakelijke vernieuwing van leermetho
den zal niet alleen in de toekomst de
betreffende inspecteur van het onder
wijs op haar weg vinden, maar ook een
gemeenteraad, die uit financiële over
wegingen bezwaar zal gaan maken. De
daling van het geboorte-overschot, ook
in Waddinxveen, zal ten gevolge hebben
dat er kritisch zal moeten worden toe
gezien op het bouwen van nieuwe lo
kaliteiten. Met haar 135 schoollokalen
kan Waddinxveen een aantal van
4.500 leerlingen opvangen.
MILIEUBEHEER
Het is nog maar enkele jaren geleden,
dat dit onderwerp in politieke beschou
wingen betrokken werd. Waddinxveen
is hierin zonder nu direct dit woord al
te hebben gebruikt, zeker niet achter
gebleven. Wij hadden vrij vroeg al een
rioolwaterzuiveringsinstallatie en het
streven om de glastuinbouw door voor
lichting en het aandringen van over
heidssubsidies zo snel mogelijk op aard
gas te doen overschakelen is zeker met
succes bekroond. Er kan echter nog veel
meer bereikt worden als de bevolking
zelf hiertoe wil medewerken. Het depo
neren van afval in singels en op gras
velden geeft onnodig meer werk aan
het personeel van openbare werken. Het
ons inziens onnodig wegwerpen van al
lerlei afval en papier op en om de stra
ten, waar de weekmarkt gehouden
wordt, kan zeker beperkt worden. Een
aktie die hierin verbetering zal bren
gen zal onze steun zeker krijgen.
Wij willen het echter ook hebben over
een ander milieu, n.l. het geestelijk
mlieu. Als de geest van ons denken en
handelen niet op een geestelijk schone
grond is gebaseerd, zal de basis van
onze samenleving zonder meer in ge
drang komen. Het verlaten van de al
oude basis van huwelijkstrouw en gezin
is een even groot gevaar als het niet
willen erkennen van de noodzaak, dat
schone lucht, water en land voor ons
onontbeerlijk zijn. Het schoonhouden
van ons geestelijk milieu heeft niets te
maken met religie of politiek, maar is
zonder meer een morele noodzaak.
OPENBARE WERKEN
Ook dit jaar is er getracht in deze be
groting bezuinigingen te vinden, die
noodzakelijk waren om de gemeente
begroting zelf sluitend te krijgen. Een
helaas vrij veel voorkomende noodzaak.
Dit mag echter niet gaan ten koste van
verminderde veiligheid van straten en
wegen door te grote achterstand in het
onderhoud.
Eerder nog denken wij aan verlaging
van de post onderhoud groenvoorzie
ningen. De 51 ha groenvoorzieningen
die Waddinxveen binnen zijn gemeente
grenzen heeft kosten ruim 654.000,
ofwel 100.000,— meer dan in 1972.
Als wij dan bedenken met hoeveel
moeite wij voor 1973 20.000,heb
ben vrij kunen maken voor ons bos
plan, dan is het mogelijk, dat wij bin
nenkort voor de keus gesteld kunnen
worden van „minder aan onze plant
soenen en singels doen en meer voor
het Bosplan” of het Bosplan zo stief
moederlijk bedelen, dat deze generatie
er nog maar weinig in zal vertoeven.
meest elementaire eisen en een aan
fluiting is voor de naam die zij draagt;
De Christelijk Nationale- en de
Hervormde scholen dringend tot samen
werking te bewegen;
Te bewerkstelligen, dat er spoedig
fluor aan het drinkwater wordt
toegevoegd;
De impasse met betrekking tot het
winkelcentrum Brug-Kerkweg te door
breken;
Het voeren van aktie om kantoren
en/of showrooms aan te moedigen zich
in Waddinxveen te vestigen;
Een behoorlijke boterham voor onze
huidige tuinders veilig te stellen, door
verdere uitbreiding van tuinbouw onder
glas tegen te gaan.
Mijnheer de Voorzitter, Gemeentebelan
gen hecht er veel waarde aan, dat ge
meentelijke vraagstukken zo kort moge
lijk en zakelijk afgehandeld worden, zo
als wij al meerdere malen tot uitdruk
king brachten.
Tijdens de algemene beschouwingen van
vorig jaar werd door mij toegezegd een
biedt. Zonder de zo zeer noodzakelijke
woningbouw in de woningsector ook
maar enigszins te beperken menen wij
dat een uitbreiding van deze „vrije sec
torbouw” zeer aan te bevelen is.
zeerste, dat de voorzitter, ondanks af
spraken, zich verschillende malen heeft
laten verleiden tot uitspraken in de pers,
die niet alleen beledigend zijn voor de
leden van de raad, door hen steeds alle
schuld voor de vertragingen in de
schoenen te schuiven, maar ook de goe
de verstandhouding ondermijnen.
Immers, wij hebben elkander toch zo
hard nodig in deze tegenwoordige moei
lijke omstandigheden en financiële na
righeden, dat wij ons zoiets niet kunnen
veroorloven en het prestige zeker ook
schaadt.
Dan mijnheer de Voorzitter, willen wij
met een enkel woord op onze begroting
terecht komen, die gelukkig nog weer
sluitend is geworden, al mag niet ont
kend worden, dat dit te danken is aan
het feit, dat de gemeente juist boven de
20.000 inwoners is gekomen en daar
door ’n extra uitkering van 180.000
tegemoet kan zien. Verder zijn de meeste
posten vrij reëel geraamd, al zal onze
fractie bij de hoofdstuksgewijze behan
deling nog wel op enkele dingen terug
komen.
Belanstingverhoging is gelukkig niet
voorgesteld, want daaraan is onze frac
tie op geen enkele wijze bereid mede te
werken, omdat de belastingen in onze
gemeente meer dan hoog genoeg zijn en
op dit punt in de omgeving nog steeds
een koploper is. Dan nog maar verder
zien te bezuinigen. Wel is de post on
voorzien relatief laag en dit ontneemt
ons de gelegenheid om nog eventuele
wensen naar voren te brengen, daar deze
dan toch niet haalbaar zijn.
Wel willen wij namens onze fractie nog
een woord van dank richten tot de ver
schillende ambtenaren, die in de begro
tingstijd vaak onder hoogspanning moe
ten werken om een dergelijke taak tot
een goed einde te brengen. Ook willen
wij in dit verband de pers nog danken
voor haar vele publikaties over gemeen
tezaken ,al betwijfelen wij wel eens of
zij wel voldoende de zin door heeft als
onze fractie om principiële redenen
meent een afwijkend standpunt te moe
ten innemen.
Mijnheer de Voorzitter, rest mij nu nog
de taak om namens onze fractie te moe
ten wijzen op een zeze plek in onze ge
meente en dat is de sociëteit „Anno
1884”, die steeds in de omgeving de no
dige overlast bezorgt, zodat zelfs inge
zonden tsukken in de courant moeten
komen. Onze mening is, sluit deze gele
genheid of zorg tenminste dat de tap-
vergunning wordt ingetrokken, zodat
geen hinder meer veroorzaakt wordt, ze
ker niet op de zondag, want op dit punt
heeft de overheid zeer zeker een taak,
dat Gods dag niet ontheiligd wordt,
want dan staat er ons niet veel goeds te
wachten. Niet voor niets staat er in de
Bijbel, dat wie Gods gebod verlaat smart
op smart te vrezen heeft en nu er alge
meen een afval is op dit gebied heeft de
overheid er maar dubbel op toe te zien
dat alles in de rechte paden wordt ge
leid.
Daarom mijnheer de Voorzitter, betreu
ren wij het nog steeds, dat de door u
geplaatste opmerking bij de toenmaals
gehouden wethoudersverkiezing om in
het college met wethouder Huizer in
principiële zaken mee te stemmen nooit
is uitgekomen, maar eerder het tegen
overgestelde, dat van u als positief Gris
ten toch niet mocht worden verwacht.
Verder wensen wij u en uw college in
het nieuwe begrotingsjaar Gods kracht
en zegen toe om in biddend opzien tot
Hem onze gemeente verder te mogen
leiden.
t
SOCIALE DIENST
Gelukkig kunnen wij zeggen, dat tak
van dienst in Waddinxveen alle aan
dacht heef. Aan wethouder Huizer is
hiervoor veel dank verschuldigd. Wel
menen wij te moeten bemerken dat de
zorg van de huisvesting van onze be
jaarden niet de noodzaak inhoudt, dat
alleen luxe centra de enige juiste oplos
sing zijn. Onze gedachten gaan ook uit
naar kleine en gemakkelijk te onderhou
den woningen, waar onze bejaarden zo
lang mogelijk van hun zelfstandigheid
kunnen genieten. De woningen aan de
Prins Bemhardlaan zijn hiervan een
goed voorbeeld. Is het niet mogelijk
mijnheer de Voorzitter, dat hieraan nog
een uitbreiding elders in de gemeente
wordt gegeven?
Tenslotte mijnheer de Voorzitter, kan
ik u mededelen dat de beide fracties,
die achter deze beschouwing staan, de
begroting van 1973 aanvaarden, zonder
zich bij voorbaat aan kleine onderdelen
daaruit te binden.
Wij danken uw ambtenaren voor de
prettige wijze waarop zij in 1972 aan
dacht en uitvoering hebben gegeven aan
de vele vragen, die zo in de loop van
dit jaar gedaan zijn.'Tevens wensen wij
u, mijnheer de Voorzitter, met uw wet
houders en alle andere medewerkers
veel kracht en wijsheid toe bij de uit
voering van de begroting 1973.
Mijnheer de Voorzitter, dames en heren,
Gaarne willen de fracties van ARP en
CHU, waarvan ik de woordvoerder mag
zijn, naar aanleiding van de begroting
1973 enige opmerkingen maken en en
kele bescheiden wensen naar voren bren
gen.
Als laatste in de rij van sprekers weet
ik, dat reeds veel gezegd is wat ik nu
naar voren ga brengen. Helaas moet ge
constateerd worden dat van nadere sa
menwerking tussen de confessionele
partijen in deze gemeente nog niet ge
sproken kan worden. Alleen het feit dat
er in Waddinxveen vijf confessionele
partijen zijn geeft aan hoe groot de ver
deeldheid in een gemeente van amper
20.000 zielen kan zijn. Zelfs al is in lan
delijk verband tussen KVP, ARP en
CHU grote toenadering en een streven
tot gezamenlijk optreden aanwezig, in
een gemeenteraad zoals hier in Wad
dinxveen ziet men dat persoonlijke visie
een gezamenlijk optreden kan verhinde
ren. Toch hopen wij, dat ook hierin ver
betering mag komen. Dit zouden wij
ook willen suggereren aan de twee an
dere Hervormde partijen, de SGP en de
Hervormde Kiesvereniging. Een geza
menlijk optreden zou ons inziens zeer
wenselijk zijn. Gelukkig zijn er tussen de
ARP en de CHU geen problemen meer
en is deze beschouwing dan ook een
weergave van beider meningen.
Het aanbieden van een sluitende begro
ting geeft zeker aanleiding tot enige
voldoening. Deze voldoening wordt ech
ter direct getemperd als men ziet dat
een veranderde vorm van afrekening
van de steeds groter wordende post van
sociale voorzieningen voor 1973 een
hogere uitkering geeft, dan de oor
spronkelijke wijze van afrekening van
de rijksbijdrage.
Gelukkig heeft onze gemeente de grens
van de 20.000 inwoners overschreden en
zal daardoor de rijksbijdrage per inwo
ner hoger blijven. Wij achten het grote
verschil tussen de rijksbijdrage voor
kleine snelgroeiende gemeenten en be
staande grote gemeenten een rem op de
ontwikkeling van deze kleine gemeen
ten. Een nadere bestudering van deze
begroting brengt spoedig aan het licht,
dat het waarschuwend geluid van het
college van burgemeester en wethou
ders, dat in deze begroting vrijwel geen
ruimte te vinden zal zijn voor besparin
gen, maar al te zeer op waarheid be
rust. Meevallers zullen er niet uitko
men, tegenvallers zullen zeker te ver
wachten zijn. Daar door grote tegen
vallers de gemeente Waddinxveen over
geen reserves meer beschikt, zal een
constante waakzaamheid op het geheel
der financiën geboden zijn. De bespre
kingen, die de financiële commissie
reeds geruime tijd voor het aanbieden
der begroting met het college van bur
gemeester en wethouders mocht hebben,
hebben er veel toe bijgedragen dat di
verse problemen, die zonder deze be
sprekingen zeker gerezen zouden zijn,
nu reeds opgelost zijn of in een ander
daglicht zijn komen te liggen. Het door
werken in een betrekkelijk kleine groep
van de gehele begroting heeft ons in
ziens veel tijdsbeparing opgeleverd. Wij
hebben vertrouwen in deze werkwijze,
ook voor de toekomst.
Gelukkig was het niet nodig in deze
begroting tot belastingverhoging te ko
men. Wij achten dit, gezien de grote
prijsstijgingen van goederen en dien
sten, een moedige daad. Als in de strijd
tegen de inflatie geen voorbeeld ge
steld wordt door de overheid zelf, zal
een beroep van haar op het bedrijfs
leven om zonder dwang tot matiging te
komen, maar weinig resultaat opleveren.
Ons neen tegen gemeentelijke belasting
verhoging hoeft geen absoluut neen te
zijn. Wanneer bijvoorbeeld de finan
ciering van bepaalde projecten of voor
zieningen, die van een groot algemeen
belang zijn, op het spel zo ustaan, zou
den wij, indien er absoluut geen andere
mogelijkheden zijn, een belastingverho
ging in overweging willen nemen.
De verhoogde bijdrage van het rijk zal
in 1973 vrijwel geheel gebruikt moeten
worden ter besteding van de verhoogde
post salarissen en sociale lasten. De
enige manier, dat in de toekomst hierin
ten opzichte van het totale budget een
betere verhouding kan komen is gele
gen in een verdere mechanisatie en
efficiency.
Helaas hebben wij moeten constateren,
dat de achterstand in het klaar komen
van de gemeenterekeningen niet in die
mate kleiner geworden is als gehoopt en
voorgesteld was. Uit zakelijk oogpunt is
het werken met definitieve cijfers van 4
jaar geleden een zeer gevaralijk iets.
Onze gemeente is bijna geheel afhanke
lijk van het rijk. Ook nu weer is bij de-
ze begroting gebleken hoe moeilijk het
is met een sluitende begroting voor de
dag te komen. Belastingen en heffingen
nog hoger opvoerend, zullen voor velen
van ons een groot gevoel van onvrede
veroorzaken. Vooral daar de druk van
deze, belastingen niet altijd volgens
draagkracht verdeeld is.
De op 24 december 1970 tot stand ge
komen wet leidende tot wijziging van
de bepalingen inzake gemeentelijke en
provinciale belastingen, geeft de ge
meente de mogelijkheid van eigenaren
en gebruikers van onroerend goed, met
uitzondering van ten behoeve van land
en bosbouw bedrijfsmatig geëxploiteer
de cultuurgrond, belastingen te heffen,
die dan in de plaats komen van de op
centen op de hoofdsom van grondbe
lasting, personele belasting en straat-
belasting.
Hoewel iedere gemeente tot 1978 de tijd
heeft om zich hierover te beraden lijkt
het ons juist dat reeds in 1973 hierover
door het college van burgemeester en
wethouders een discussienota aangebo
den wordt. De raad kan zich dan bera
den op basis van welke van de twee
grondslagen deze nieuwe belastingwet
uitgevoerd zal gaan worden. Zover ons
bekend, hebben reeds twee gemeenten
in Nederland hierover beslissingen ge-
nomen.