ALGEMENE BESCHOUWINGEN Uitgavenpeil per inwoner Beknopte samenvatting gemeente-begroting 1973 Begroting gemeenschappelijk antennesysteem-bedrijf inkomsten Waddinxveen Uitgaven Waddinxveen Pagina 7 vervolg van pag. 4 In verband niet plaatsruimte moesten de Algemene Beschouwingen van de overige fracties blijven overstaan. UITGAVEN H.1% 6.1% 9,6% totaal 100% totaal 100% z 1.793.041,—) verschil 88.909,— 4.628.181,—) 92,— 34,6% 16,2% 11,7% 20,4% 3.7% 24,4% 14,6% 8.5% 1.8% 16,9% INKOMSTEN 53,02 5,67 13,36 19.676.682,60 981,38 25,32 25,01 2.865.249,26 142,90 11,37 1,85 1.037.000,— 110.498,92 169.753,48 17.501.032,57 19.676.682,60 981,38 17.501.032,57 280.806,99 32.595,83 1.162.870,76 227.824,24 472.256,— 6.643.213,99 1.044,601,51 96.152,— 62.200,67 296.049,78 237.160,72 601.100,18 40.561,42 330.343,19 54.535,83 2.293.540,75 220.498,94 560.328,— 6.809.678,47 339,63 1.067.291,99 99.710,— 173.540,70 8,66 1.411.165,06 18.251,— 0,91 332.100,26 336.061,86 16,76 571.617,93 3.181.178,12 158,66 3.033.051,90 2.509.700,39 125,17 3.578.278,90 644.576,82 23.000,— 51.566,48 344.156,88 246.926,55 698.084,10 40.712,23 53,23 4,97 32,15 1,15 2,57 17,16 12,32 34,82 2,03 458.268,85 433.934,03 2.421.188,53 311.502,60 31.736,84 1.063.000,— 113.643,28 267.940,97 228.032,75 37.003,19 507.587,95 501.540,11 9,86 20,23 17,19 58,21 56,54 0,02 0,01 35,49 1,62 OMSCHRIJVING Algemeen beheer Openbare veiligheid Volksgezondheid Volkshuisvesting Openbare werken Eigendommen, niet voor de openbare dienst bestemd Openbaar kleuteronderwijs Bijzonder kleuteronderwijs Openbaar basisonderwijs Bijzonder basisonderwijs Openb. buitengewoon onderwijs Bijz. buitengewoon onderwijs Openb. voortgezet onderwijs Bijz. voortgezet onderwijs Onderwijs, niet vallende onder andere paragrafen Cultuur en recreatie Sociale zorg en maatsch. werk Economische aangelegenheden Belastingen Algemene uitkeringen en bijdr. Kasvoorzieningen Overige inkomsten en uitgaven Onvoorziene uitgaven 197.676,25 405,694,08 344.593,25 1.167.038,61 1.133.611,93 450,— 340,— 711.578,27 32.440,74 554.319,68 25.000,— 15,13 2,72 114,39 11 27,95 193.987,48 356.393,13 333.557,87 1.035.500,17 1.030.820,79 450,— 340,— 614.816,49 35.069,34 ƒ77.574.238,— (ƒ76.093.731,—) Afschrijving op investeringen 1.704.132,— - Te verdelen rente 4-.778.174,— Hieronder enkele cijfers die aan de bijlagen behorende bij de begroting van de algemene dienst voor 1973 zijn ontleend. De tussen haakjes ver melde cijfers hebben betrekking op de oorspronkelijke begroting voor 1972. Boekwaarde investeringen per 1 januari 1973 (1972) verschil 1.480.507, 3. woningbouw 4. inkomsten soc. zorg incl. rijksuitkeringen 5. bijdragen van provincie e.d. in wegen en rioolgemaal 6. uitkeringen van het rijk wegens onderwijs (voorzover niet begrepen onder 3) 7. overige inkomsten (w.o. kasgeldvoorziening) 10,7% 1gemeentelijke belastingen en heffingen 2. uitkeringen uit gemeentefonds a. algemeen 28,7 b. onderwijs 5,9 1bestuur en administratie 2. openbare veiligheid (brandweer e.d.) 3. woningbouw 4. openbare werken (straten plantsoenen, gemeente reiniging) 5. volksgezondheid 6. onderwijs, cultuur en sport 7. sociale zorg en maatschappelijk werk 8. overige uitgaven w.o. kasgeldrente, onvoorziene uitgaven e.d. 9,7% verschil 149.993, Schuldrestant geldleningen en rijksvoorschotten per 1 januari 1973 (1972) 67.406.537,— 64.844.798,—) verschil 2.561.739, Rente van geldleningen en rijksvoorschotten 4.019.181,— 3.789.365,—) verschip 229.816,— Aflossing van geldleningen en rijksvoorschotten 2.356.513,— 2.135.818,—) verschil 220.695,— Schuldrestant geldleningen e.d. per 1 januari 1974 (1973) 65.050.024,— 62.708.980,—) verschil 2.341.044,— Vaste schuld per inwoner op 1 januari 1973 (1972) 3.362,— 3.270,—) verschil Begroting ’72 Begroting ’73 Per inw. Begroting ’72 Begroting ’73 Per inw. 151.695,15 173.540,70 8,66 1.411.165,06 1.666.138,79 83,10 18.158,50 18.251,— 0,91 332.100,26 358.866,53 17,90 306.848,51 336.061,86 16,76 571.617,93 726.821,89 36,25 2.890.998,03 3.181.178,12 158,66 3.033.051,90 3.329.020,73 166,04 2.356.618,61 2.509.700,39 125,17 3.578.278,90 4.018.414,02 200,42 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 7 DECEMBER 1972 Jaar 1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973 Bedrag der uitgaven 2.311.257,86 3.838.568,92 4.373.644,28 3.675.026,45 4.518.508,40 5.453.866,86 6.845.377,86 8.448.790,98 9.452.655,32 11.087.420,94 10.922.227,64 13.911.647,57 17.501.032,57 19.676.682,60 Aantal inwoners 10.832 11.149 11.677 12.485 13.253 13.254 14.440 15.091 16.106 16.741 17.500 19.009 19.830 ±20.050 Bedrag der uitgaven per inwoner 213,37 344,30 374,55 294,36 340,94 ƒ411,49 474,06 559,86 586,90 662,29 ƒ624,13 731,85 882,55 981,38 ALGEMENE BESCHOUWINGEN voor de ARP/CHU, uitgesproken door de heer J. van den Roovaart. Mijnheer de Voorzitter, dames en heren, Deze keer wil ik beginnen met mijn dank uit te spreken aan de ambtenaren, die, wetende dat hun werk kritisch ge volgd wordt, dit in de afgelopen periode toch naar tevredenheid en met grote in zet hebben volbracht. Binnen onze vereniging, mijnheer de Voorzitter, zijn er elk jaar weer enige twijfels, of de algemene beschouwingen wel zoveel nut afwerpen als de samen stellers ervan zich voorstellen. In de loop van het jaar zijn er immers genoeg mo gelijkheden om wensen uit te spreken, respectievelijk om beschouwingen te voeren. Het komt ons voor, dat wij hier meer een voorstelling voor de buiten wacht beleven, dan een uit innerlijke be hoefte gedreven hartekreet. Het hand haven van deze beschouwingen komt waarschijnlijk meer voort uit traditie en mijnheer de Voorzitter, zien wij heden ten dage niet de ene traditie na de ande- ALGEMENE BESCHOUWINGEN voor de Vereniging Gemeentebelangen, uit gesproken door de heer J. L. van Bete ren. re verdwijnen? Om niet de indruk te wekken dat Ge meentebelangen geen wensen meer zou hebben, hebben wij toch onze verlangens op een korte zakelijke wijze zonder fran je opgesteld. Gaarne zouden wij deze op dezelfde zakelijke manier gerealiseerd zien, waardoor tijdverlies tot een mini mum beperkt wordt. Onze wensen voor het komende zittingsjaar zijn de volgen de: Het treffen van voorzieningen voor een sporthal; Met spoed de riolering van de Dorp straat en de Burg. Trooststraat aan pakken; Hoogste prioriteit geven aan de bouw van de vijfde openbare lagere school en de Havo-Atheneum; Vervanging van de kleuterschool aan de Petteplas, die niet voldoet aan de nieuwe uitgave van het boekje Waddinx- veen van A tot Z te verzorgen, omdat er in de toenmalige begroting geen ruimte meer voor gevonden kon worden. De eerlijkheid gebiedt mij, mijnheer de Voorzitter, te bekennen, dat ik op het moment van de toezegging niet ten vol le besefte, dat het zo’n verschrikkelijke hoeveelheid werk met zich bracht. Al leen door de hechte samenwerking bin nen onze vereniging en het bewonderens- waardige doorzettingsvermogen van Me vrouw De Groot, die ik hier in het open baar wil noemen, werd de uitgave een feit. Daarnaast uw persoonlijke aanmoediging om te adverteren en de steun van vele anderen, wie dit niet politieke werk sym pathiek voorkwam, droegen ertoe bij, dat dit huzarenstukje volbracht kon worden. Al deze medewerkers héél hartelijk dank hiervoor. Met enige trots mijnheer de Voorzitter, bieden wij de bevolking van Waddinx- veen nu deze informatie-gids aan. Als symbolisch bewijs hiervan overhandig ik u het eerste exemplaar. UITBREIDINGSPLANNEN EN WONINGBOUW Het plan Stationsstraat (winkelcentrum Kerkweg) is nog steeds een zwaar druk kend probleem. Aan de ene kant de mogelijkheid bij volledige uitvoering van een te groot winkeloppervlakte voor Waddinxveen met een ons inziens te hoge verwachting van koopkracht uit andere gemeenten, aan de andere kant een dorpscentrum dat door zijn grote open plekken niet alleen lelijk is, maar zijn aantrekkelijkheid hoe langer hoe meer verliest. Wij hopen echter dat in 1973 een voor ieder aanvaardbare op lossing gevonden zal worden. Na enkele jaren van betrekkelijke rust lijkt de woningbouw gelukkig weer op gang te komen. De laatste ontwikkelin gen in deze sector wijzen erop, dat de woningbouw in de ’’vrije sector” in Waddinxveen nog vele mogelijkheden ONDERWIJS Evenals in beschouwingen van vorige jaren zijn wij van mening, dat uw col lege met recht zeer veel aandacht be steedt aan verbetering van het onder- wijspeil. De betreffende wethouder, de heer Lips, zijn wij hiervoor zeer erken telijk. Wel zouden wij een waarschu wend geluid willen laten horen om bij de hoofden der scholen niet de ver wachting te wekken, dat aan al hun aanvragen voldaan kan worden. Een niet noodzakelijke luxe, een niet nood zakelijke vernieuwing van leermetho den zal niet alleen in de toekomst de betreffende inspecteur van het onder wijs op haar weg vinden, maar ook een gemeenteraad, die uit financiële over wegingen bezwaar zal gaan maken. De daling van het geboorte-overschot, ook in Waddinxveen, zal ten gevolge hebben dat er kritisch zal moeten worden toe gezien op het bouwen van nieuwe lo kaliteiten. Met haar 135 schoollokalen kan Waddinxveen een aantal van 4.500 leerlingen opvangen. MILIEUBEHEER Het is nog maar enkele jaren geleden, dat dit onderwerp in politieke beschou wingen betrokken werd. Waddinxveen is hierin zonder nu direct dit woord al te hebben gebruikt, zeker niet achter gebleven. Wij hadden vrij vroeg al een rioolwaterzuiveringsinstallatie en het streven om de glastuinbouw door voor lichting en het aandringen van over heidssubsidies zo snel mogelijk op aard gas te doen overschakelen is zeker met succes bekroond. Er kan echter nog veel meer bereikt worden als de bevolking zelf hiertoe wil medewerken. Het depo neren van afval in singels en op gras velden geeft onnodig meer werk aan het personeel van openbare werken. Het ons inziens onnodig wegwerpen van al lerlei afval en papier op en om de stra ten, waar de weekmarkt gehouden wordt, kan zeker beperkt worden. Een aktie die hierin verbetering zal bren gen zal onze steun zeker krijgen. Wij willen het echter ook hebben over een ander milieu, n.l. het geestelijk mlieu. Als de geest van ons denken en handelen niet op een geestelijk schone grond is gebaseerd, zal de basis van onze samenleving zonder meer in ge drang komen. Het verlaten van de al oude basis van huwelijkstrouw en gezin is een even groot gevaar als het niet willen erkennen van de noodzaak, dat schone lucht, water en land voor ons onontbeerlijk zijn. Het schoonhouden van ons geestelijk milieu heeft niets te maken met religie of politiek, maar is zonder meer een morele noodzaak. OPENBARE WERKEN Ook dit jaar is er getracht in deze be groting bezuinigingen te vinden, die noodzakelijk waren om de gemeente begroting zelf sluitend te krijgen. Een helaas vrij veel voorkomende noodzaak. Dit mag echter niet gaan ten koste van verminderde veiligheid van straten en wegen door te grote achterstand in het onderhoud. Eerder nog denken wij aan verlaging van de post onderhoud groenvoorzie ningen. De 51 ha groenvoorzieningen die Waddinxveen binnen zijn gemeente grenzen heeft kosten ruim 654.000, ofwel 100.000,— meer dan in 1972. Als wij dan bedenken met hoeveel moeite wij voor 1973 20.000,heb ben vrij kunen maken voor ons bos plan, dan is het mogelijk, dat wij bin nenkort voor de keus gesteld kunnen worden van „minder aan onze plant soenen en singels doen en meer voor het Bosplan” of het Bosplan zo stief moederlijk bedelen, dat deze generatie er nog maar weinig in zal vertoeven. meest elementaire eisen en een aan fluiting is voor de naam die zij draagt; De Christelijk Nationale- en de Hervormde scholen dringend tot samen werking te bewegen; Te bewerkstelligen, dat er spoedig fluor aan het drinkwater wordt toegevoegd; De impasse met betrekking tot het winkelcentrum Brug-Kerkweg te door breken; Het voeren van aktie om kantoren en/of showrooms aan te moedigen zich in Waddinxveen te vestigen; Een behoorlijke boterham voor onze huidige tuinders veilig te stellen, door verdere uitbreiding van tuinbouw onder glas tegen te gaan. Mijnheer de Voorzitter, Gemeentebelan gen hecht er veel waarde aan, dat ge meentelijke vraagstukken zo kort moge lijk en zakelijk afgehandeld worden, zo als wij al meerdere malen tot uitdruk king brachten. Tijdens de algemene beschouwingen van vorig jaar werd door mij toegezegd een biedt. Zonder de zo zeer noodzakelijke woningbouw in de woningsector ook maar enigszins te beperken menen wij dat een uitbreiding van deze „vrije sec torbouw” zeer aan te bevelen is. zeerste, dat de voorzitter, ondanks af spraken, zich verschillende malen heeft laten verleiden tot uitspraken in de pers, die niet alleen beledigend zijn voor de leden van de raad, door hen steeds alle schuld voor de vertragingen in de schoenen te schuiven, maar ook de goe de verstandhouding ondermijnen. Immers, wij hebben elkander toch zo hard nodig in deze tegenwoordige moei lijke omstandigheden en financiële na righeden, dat wij ons zoiets niet kunnen veroorloven en het prestige zeker ook schaadt. Dan mijnheer de Voorzitter, willen wij met een enkel woord op onze begroting terecht komen, die gelukkig nog weer sluitend is geworden, al mag niet ont kend worden, dat dit te danken is aan het feit, dat de gemeente juist boven de 20.000 inwoners is gekomen en daar door ’n extra uitkering van 180.000 tegemoet kan zien. Verder zijn de meeste posten vrij reëel geraamd, al zal onze fractie bij de hoofdstuksgewijze behan deling nog wel op enkele dingen terug komen. Belanstingverhoging is gelukkig niet voorgesteld, want daaraan is onze frac tie op geen enkele wijze bereid mede te werken, omdat de belastingen in onze gemeente meer dan hoog genoeg zijn en op dit punt in de omgeving nog steeds een koploper is. Dan nog maar verder zien te bezuinigen. Wel is de post on voorzien relatief laag en dit ontneemt ons de gelegenheid om nog eventuele wensen naar voren te brengen, daar deze dan toch niet haalbaar zijn. Wel willen wij namens onze fractie nog een woord van dank richten tot de ver schillende ambtenaren, die in de begro tingstijd vaak onder hoogspanning moe ten werken om een dergelijke taak tot een goed einde te brengen. Ook willen wij in dit verband de pers nog danken voor haar vele publikaties over gemeen tezaken ,al betwijfelen wij wel eens of zij wel voldoende de zin door heeft als onze fractie om principiële redenen meent een afwijkend standpunt te moe ten innemen. Mijnheer de Voorzitter, rest mij nu nog de taak om namens onze fractie te moe ten wijzen op een zeze plek in onze ge meente en dat is de sociëteit „Anno 1884”, die steeds in de omgeving de no dige overlast bezorgt, zodat zelfs inge zonden tsukken in de courant moeten komen. Onze mening is, sluit deze gele genheid of zorg tenminste dat de tap- vergunning wordt ingetrokken, zodat geen hinder meer veroorzaakt wordt, ze ker niet op de zondag, want op dit punt heeft de overheid zeer zeker een taak, dat Gods dag niet ontheiligd wordt, want dan staat er ons niet veel goeds te wachten. Niet voor niets staat er in de Bijbel, dat wie Gods gebod verlaat smart op smart te vrezen heeft en nu er alge meen een afval is op dit gebied heeft de overheid er maar dubbel op toe te zien dat alles in de rechte paden wordt ge leid. Daarom mijnheer de Voorzitter, betreu ren wij het nog steeds, dat de door u geplaatste opmerking bij de toenmaals gehouden wethoudersverkiezing om in het college met wethouder Huizer in principiële zaken mee te stemmen nooit is uitgekomen, maar eerder het tegen overgestelde, dat van u als positief Gris ten toch niet mocht worden verwacht. Verder wensen wij u en uw college in het nieuwe begrotingsjaar Gods kracht en zegen toe om in biddend opzien tot Hem onze gemeente verder te mogen leiden. t SOCIALE DIENST Gelukkig kunnen wij zeggen, dat tak van dienst in Waddinxveen alle aan dacht heef. Aan wethouder Huizer is hiervoor veel dank verschuldigd. Wel menen wij te moeten bemerken dat de zorg van de huisvesting van onze be jaarden niet de noodzaak inhoudt, dat alleen luxe centra de enige juiste oplos sing zijn. Onze gedachten gaan ook uit naar kleine en gemakkelijk te onderhou den woningen, waar onze bejaarden zo lang mogelijk van hun zelfstandigheid kunnen genieten. De woningen aan de Prins Bemhardlaan zijn hiervan een goed voorbeeld. Is het niet mogelijk mijnheer de Voorzitter, dat hieraan nog een uitbreiding elders in de gemeente wordt gegeven? Tenslotte mijnheer de Voorzitter, kan ik u mededelen dat de beide fracties, die achter deze beschouwing staan, de begroting van 1973 aanvaarden, zonder zich bij voorbaat aan kleine onderdelen daaruit te binden. Wij danken uw ambtenaren voor de prettige wijze waarop zij in 1972 aan dacht en uitvoering hebben gegeven aan de vele vragen, die zo in de loop van dit jaar gedaan zijn.'Tevens wensen wij u, mijnheer de Voorzitter, met uw wet houders en alle andere medewerkers veel kracht en wijsheid toe bij de uit voering van de begroting 1973. Mijnheer de Voorzitter, dames en heren, Gaarne willen de fracties van ARP en CHU, waarvan ik de woordvoerder mag zijn, naar aanleiding van de begroting 1973 enige opmerkingen maken en en kele bescheiden wensen naar voren bren gen. Als laatste in de rij van sprekers weet ik, dat reeds veel gezegd is wat ik nu naar voren ga brengen. Helaas moet ge constateerd worden dat van nadere sa menwerking tussen de confessionele partijen in deze gemeente nog niet ge sproken kan worden. Alleen het feit dat er in Waddinxveen vijf confessionele partijen zijn geeft aan hoe groot de ver deeldheid in een gemeente van amper 20.000 zielen kan zijn. Zelfs al is in lan delijk verband tussen KVP, ARP en CHU grote toenadering en een streven tot gezamenlijk optreden aanwezig, in een gemeenteraad zoals hier in Wad dinxveen ziet men dat persoonlijke visie een gezamenlijk optreden kan verhinde ren. Toch hopen wij, dat ook hierin ver betering mag komen. Dit zouden wij ook willen suggereren aan de twee an dere Hervormde partijen, de SGP en de Hervormde Kiesvereniging. Een geza menlijk optreden zou ons inziens zeer wenselijk zijn. Gelukkig zijn er tussen de ARP en de CHU geen problemen meer en is deze beschouwing dan ook een weergave van beider meningen. Het aanbieden van een sluitende begro ting geeft zeker aanleiding tot enige voldoening. Deze voldoening wordt ech ter direct getemperd als men ziet dat een veranderde vorm van afrekening van de steeds groter wordende post van sociale voorzieningen voor 1973 een hogere uitkering geeft, dan de oor spronkelijke wijze van afrekening van de rijksbijdrage. Gelukkig heeft onze gemeente de grens van de 20.000 inwoners overschreden en zal daardoor de rijksbijdrage per inwo ner hoger blijven. Wij achten het grote verschil tussen de rijksbijdrage voor kleine snelgroeiende gemeenten en be staande grote gemeenten een rem op de ontwikkeling van deze kleine gemeen ten. Een nadere bestudering van deze begroting brengt spoedig aan het licht, dat het waarschuwend geluid van het college van burgemeester en wethou ders, dat in deze begroting vrijwel geen ruimte te vinden zal zijn voor besparin gen, maar al te zeer op waarheid be rust. Meevallers zullen er niet uitko men, tegenvallers zullen zeker te ver wachten zijn. Daar door grote tegen vallers de gemeente Waddinxveen over geen reserves meer beschikt, zal een constante waakzaamheid op het geheel der financiën geboden zijn. De bespre kingen, die de financiële commissie reeds geruime tijd voor het aanbieden der begroting met het college van bur gemeester en wethouders mocht hebben, hebben er veel toe bijgedragen dat di verse problemen, die zonder deze be sprekingen zeker gerezen zouden zijn, nu reeds opgelost zijn of in een ander daglicht zijn komen te liggen. Het door werken in een betrekkelijk kleine groep van de gehele begroting heeft ons in ziens veel tijdsbeparing opgeleverd. Wij hebben vertrouwen in deze werkwijze, ook voor de toekomst. Gelukkig was het niet nodig in deze begroting tot belastingverhoging te ko men. Wij achten dit, gezien de grote prijsstijgingen van goederen en dien sten, een moedige daad. Als in de strijd tegen de inflatie geen voorbeeld ge steld wordt door de overheid zelf, zal een beroep van haar op het bedrijfs leven om zonder dwang tot matiging te komen, maar weinig resultaat opleveren. Ons neen tegen gemeentelijke belasting verhoging hoeft geen absoluut neen te zijn. Wanneer bijvoorbeeld de finan ciering van bepaalde projecten of voor zieningen, die van een groot algemeen belang zijn, op het spel zo ustaan, zou den wij, indien er absoluut geen andere mogelijkheden zijn, een belastingverho ging in overweging willen nemen. De verhoogde bijdrage van het rijk zal in 1973 vrijwel geheel gebruikt moeten worden ter besteding van de verhoogde post salarissen en sociale lasten. De enige manier, dat in de toekomst hierin ten opzichte van het totale budget een betere verhouding kan komen is gele gen in een verdere mechanisatie en efficiency. Helaas hebben wij moeten constateren, dat de achterstand in het klaar komen van de gemeenterekeningen niet in die mate kleiner geworden is als gehoopt en voorgesteld was. Uit zakelijk oogpunt is het werken met definitieve cijfers van 4 jaar geleden een zeer gevaralijk iets. Onze gemeente is bijna geheel afhanke lijk van het rijk. Ook nu weer is bij de- ze begroting gebleken hoe moeilijk het is met een sluitende begroting voor de dag te komen. Belastingen en heffingen nog hoger opvoerend, zullen voor velen van ons een groot gevoel van onvrede veroorzaken. Vooral daar de druk van deze, belastingen niet altijd volgens draagkracht verdeeld is. De op 24 december 1970 tot stand ge komen wet leidende tot wijziging van de bepalingen inzake gemeentelijke en provinciale belastingen, geeft de ge meente de mogelijkheid van eigenaren en gebruikers van onroerend goed, met uitzondering van ten behoeve van land en bosbouw bedrijfsmatig geëxploiteer de cultuurgrond, belastingen te heffen, die dan in de plaats komen van de op centen op de hoofdsom van grondbe lasting, personele belasting en straat- belasting. Hoewel iedere gemeente tot 1978 de tijd heeft om zich hierover te beraden lijkt het ons juist dat reeds in 1973 hierover door het college van burgemeester en wethouders een discussienota aangebo den wordt. De raad kan zich dan bera den op basis van welke van de twee grondslagen deze nieuwe belastingwet uitgevoerd zal gaan worden. Zover ons bekend, hebben reeds twee gemeenten in Nederland hierover beslissingen ge- nomen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1972 | | pagina 7