Lezers schrijven
en
Hervormde scholen
Dakkapellen
moeten bij
en
samenwerkingsschool (3)
Boere B V komt met groot hlHS paSSCn
aantal orders van Messe
Hervormde scholen
samenwerkingsschool (4)
Vacature op korte termijn niet te vervullen
Het werk ligt stil na vertrek van de
maatschappelij k werkster J. van Harten
Scholieren op bezoek bij banketbakker
IN DE VEILINGHAL
Morgenavond de
afscheidsreceptie
HERVORMDE JEUGDDAG
Op zaterdag 26 mei
DONDERDAG 24 MEI 1973
WEEKBLAD VOOR VADDINXVEEN
Pagina 9
per 1 juni verlaten. Zij is vijf jaar in
OGEM
Het bestuur van de Protestants
Christelijke Stichting voor Maat-
Nieuwe leidsters
A. BIJL,
Beethovenlaan 20
A. KALKMAN,
Mozartlaan 109
H. J. VAN DER STEEN,
Fortunalaan 11
BESTUUR VAN DE
VERENIGING TOT STICHTING
EN INSTANDHOUDING VAN
HERVORMDE SCHOLEN
TE WADDINXVEEN
p/a Zuidkade 215, Waddinxveen
WADDINXVEEN Mevrouw J. van Harten-van de Meent, maatschap
pelijk werkster van de Protestants Christelijke Stichting voor Maatschap
pelijke Dienstverlening in Waddinxveen, gaat deze stichting wegens het
aanvaarden van een functie elders
onze gemeente werkzaam geweest.
’t Gaat goed met Van Schaik en Berghuis
WADDINXVEEN Het gaat goed met het Waddinxveense bedrijfsleven.
De machinefabriek J. Boere BV van de Brugweg is met een zeer groot aan
tal orders uit Duitsland gekomen; de tot de OGEM-groep behorende on
dernemingen Van Schaik Berghuis en Berghuis BV draaien bijzonder
goed.
schappelijke Dienstverlening ver
wacht niet op korte termijn in de
ontstane vacature te kunnen voor
zien. Dat betekent dat het spreek
uur voorlopig komt te vervallen en
dat nieuwe aanvragen niet in be
handeling kunnen worden genomen.
Nadere informatie
Per jeugddag zullen 200 a 300 meisjes en jongens in de leeftijdsgroep
van 8 tot 16 jaar deelnemen aan een programma wat als volgt is sa
mengesteld: Stemmenspel ”lk en de ander”, schriftlezing, zang en
muziek en een groots ZESKAMPSPEL (buiten!) met o.a.: skippy
ballenwedloop, waterballet, fietsenralley, zaklopen, evenwichtskom-
petitie, (6-persoons)autopedracing en kinderwagenestafette. Een
prachtige hoofdprijs zal aan de beste groep worden uitgereikt terwijl
diverse andere prijzen individueel te verdienen zijn. Niet alleen van
de zijde van de jeugd wordt grote belangstelling verwacht, maar ook
van de ouderen, die als ’aanmoedigend publiek’ vooral het Zeskamp
spel kunnen bijwonen.
WADDINXVEEN Komende zaterdag wordt vanuit het Provin
ciaal Centrum van de Hervormd-Gereformeerde Jeugdbonden in
Zuid-Holland in de veilinghal aan de Bredeweg in Waddinxveen een
jeugddag gehouden. In deze maand zijn of worden dergelijke jeugd-
dagen ook gehouden in Lexmond, Papendrecht en Dirksland.
Zomaar wat vragen
z
te komen. De leerkrachten en de ouder-
Hoewel de Waddinxveense ondememin-
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad
voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het
recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven
worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst,
mits de redactie de schrijver van naam kent.
Daarvoor zal een beroep moeten worden
gedaan op instellingen in naburige ge
meenten. Indien gewenst kunt u op het
telefoonnummer 4896 tijdelijk nadere in
formatie ontvangen. Voor een aantal van
de lopende „gevallen", ten aanzien waar
van een onderbreking van de behande
ling niet verantwoord zou zijn, konden
voorzieningen worden getroffen. Zodra
de vacature is vervuld zullen wij u daar
van mededeling doen.
Ook in de leiding van de sector gezins-
en bejaardenverzorging zijn enkele wij-
De personeelssterkte was 2701 mede
werkers. OGEM met 150 bedrijven blijkt
een expansief bedrijf te zijn. De totale
omzet vorig paar bedroeg 1,7 miljard,
een stijging van ruim 64 procent ten op
zichte van 1971. De industriële groep
OGEM gaat, volgens het jaarverslag, een
financieringsmaatschappij stichten voor
onroerend goed.
WADDINXVEEN Er wordt
streng op toegezien, dat dakka
pellen die op Waddinxveense hui
zen worden gezet het architecto
nisch evenwicht niet verstoren.
gen Van Schaik Berghuis en Berghuis
in het jaarverslag van OGEM niet met
name worden genoemd is het toch een
duidelijke zaak dat de industriedivisie
waartoe zij behoren in 1972 goed heeft
gedraaid. De uitbreiding van de activi
teiten op dit terrein wordt wel geillu-
streerd door de stijging van de jaarom
zet van 123 miljoen naar 155 miljoen.
zigingen gekomen. Mevrouw P. Kiel-van
Muiswinkel heeft wegens haar huwelijk
de stichting vaarwel moeten zeggen, ter
wijl twee nieuwe leidsters in dienst zijn
getreden. Het leidsterskorps bestaat nu
uit mevrouw R. de Ridder-Bakker, leid
ster van de gezinsverzorging, en mejuf
frouw B. M. Klop en mejuffrouw E. C.
Til, leidster bejaardenzorg. Tezamen met
de verzorgsters en de helpers staan zij
in voorkomende gevallen met raad en
daad voor u klaar. Aanvragen om hulp,
zoals gebruikelijk tussen half negen en
half tien op het bureau Jan van Bijnen-
pad 1, derde etage, telefoon 4896.
Hoewel geen der schrijvers ons van het
tegendeel van de twee door ons geponeer
de stellingen heeft kunnen overtuigen,
op verzoek van de redactie een korte
reactie op de brieven van de heren
Kalkman, Van der Steen en Bijl. Twee
eerstgenoemden hebben publiekelijk ge
vraagd naar de redenen van ons ’nee’ te
gen de samenwerkingschool. Publiekelijk
hebben wij aan dat verzoek voldaan. Dat
u onze argumenten niet zou onderschrij
ven was te voorzien. Dat u doorgaat pu
bliekelijk onze afzijdigheid twijfelachtig
te maken zonder een redelijke argumen
tatie zouden we willen honoreren met
’hoogst merkwaardig’. Dat onze stelling-
name te theologisch getint is waren we
ons niet bewust. Ter verduidelijking:
woordvoerder dezer is geen theoloog. Dat
u en wij desniettegenstaande in onze ar
gumentatie verschillende uitgangspunten
gebruiken komt hoogstwaarschijnlijk om
dat principiële (theologische) en opvoed
kundige problemen voor ons onlosmake
lijk aan elkaar verbonden zijn. Het spijt
ons dat we in onze uitleg Groen van
Prinsterer hebben geciteerd. Recentere
gegevens voor het door ons onderkende
gevaar zijn er immers legio. We hebben
alleen willen illustreren dat het toen en
nu om dezelfde gevaren gaat, ook al
vaart de lading dan nu onder een andere
vlag. Een gesprek buiten deze kolommen
om stuit onzerzijds op geen enkel be
zwaar.
Wat betreft de heer Bijl: Men moet zich
in een discussie nooit laten verleiden tot
spitsvondigheden. Het heeft o.i. wei
nig zin om te twisten over de vraag wie
het meeste vertrouwen in het Evangelie
stelt. Dat de christen geen taak hier op
aarde heeft is een conclusie die hij zelf
uit ons schrijven heeft getrokken maar
door ons niet is geponeerd. Dat hij zich
nu op een mestvaalt geworpen weet is een
martelaarskleed welke hij zichzelf heeft
aangemeten; niet wij. We dachten duide
lijk benadrukt te hebben dat we over
tuigd zijn van de goede bedoelingen van
alle partijen in de samenwerkingsschool.
Zoals we ook geloven in de serieuze po
gingen van onze drie opponenten om
met name het Evangelie op de christe
lijke school met vallen en opstaan ge
stalte te geven. Men moet niet meer wil
len lezen dan er in werkelijkheid staat.
Dit verzekerde loco-burgemeester
/wethouder P. Lips (soc.) het
D’66-raadslid R. Gaykema, omdat
de laatste meende te hebben op
gemerkt dat een tweetal dakka
pellen in de Van Mecklenburg
Schwerinlaan van elkaar verschil
len. Dat is ook zo: het dakkapel
van het pand Van Mecklenburg
Schwerinlaan 34 is niet zo breed,
heeft weinig glas en maar één te
openen raam, terwijl het pand
Van Mecklenburg Schwerinlaan
21 aan de overkant een breder
dakkapel heeft, met meer glas en
twee te openen ramen. Het ver
schil is ontstaan, omdat de tegen
over elkaar staande huizen in de
ze laan wel op elkaar lijken, maar
wat betreft de dakhoogte van el
kaar verschillen. Vandaar het ver
schil in vormgeving, zo werd de
heer Gaykema in de laatste ge
meenteraadsvergadering uitgelegd.
schrijvers in. Wij hebben van de gele
genheid gebruik gemaakt het bestuur
van de Herv. scholen ter beantwoording
deze vraag voor te leggen: Voeren wij
ons principe niet onverantwoord ver
door als we tenslotte besluiten als inwo
ners van Waddinxveen onze kinderen
naar een qua onderwijssysteem te verge
lijke school buiten de gemeentegrenzen
te sturen, zodat onze kinderen het soci
ale contact met scholieren uit de eigen
woonplaats verliezen, ze jarenlang op
zeer jonge leeftijd niet langer meer tus
sen de middag thuis komen eten, ja zelfs
„werkdagen-lang” de deur uit zijn en
dagelijks ongeveer 20 a 25 kilometer
fietsend (trein en bus lopen nogal in de
Het bestuur van de Protestants Christe
lijke Stichting voor Maatschappelijke
Dienstverlening, die voor een belangrijk
deel de gezins- en bejaardenverzorging
en het algemeen maatschappelijk werk
ter plaatse verzorgt, neemt morgenavond
(vrijdag) officieel afscheid van haar
maatschappelijk werkster mevrouw Van
Harten-van der Meent. De afscheids
receptie wordt morgen gehouden op de
derde etage van het Anne Frank-centrum
tussen half acht en half negen.
weer de
”om van
maar te
waarde aan ons bestaan op dit onder
maanse, want waarom zou Hij ons an
ders laten bestaan. Als je als christen al
leen maar zingt: ’t Oog omhoog en ’t
hart naar boven, hier beneden is het
niet, dan vereng je m.i. het Evangelie op
ontoelaatbare wijze.
e. In een voortdurende omgang met
God en Zijn woord moeten we onder
zoeken wat uit Hem is en wat niet. U
geeft toe dat u daar als ouderen de
grootste moeite mee hebt, maar als de
kinderen nu maar niet geconfronteerd
worden met andere levensbeschouwin
gen, dan ziet u toch wel kans om hen
heelhuids aan de kant te krijgen. Ik
moet u bekennen dat ik ook altijd twij
fel bij het vaststellen van wat uit God is
en wat niet en dat ik steeds blijf twijfe
len. (Gelukkig twijfelde Johannes de
Doper in de gevangenis ook en sommi
gen van zijn discipelen twijfelden zelfs
toen ze Jezus zagen na zijn opstanding).
Ik ben dan ook niet in staat om kinde
ren zonder twijfel en heelhuids naar de
kant te brengen, maar wel mag ik hopen
dat God zijn belofte aan onze kinderen
en aan ons trouw blijft.
f. Bovenstaande is geschreven door een
leek die van oud- of nieuw-theologisch
denken niets afweet, die alleen in zijn
bijbel leest en naar de kerk gaat (voor
alle duidelijkheid: de Immanuëlkerk) en
op school op uiterst gebrekkige wijze de
boodschap van het boek der boeken
probeert door te geven. „Wie het vatten
kan, die vatte het”.
g. U mag mij naar aanleiding van dit
stukje onbijbels denken verwijten en op
de mestvaalt van humanisme en marxis
me werpen. Het zij zo. Er zaten en zit
ten meer mensen op de afval-”hoop”.
die het bestuur aandraagt ter verdediging
van haar standpunt lijken ons onhoud
baar. Wij willen niet zover gaan om
daarvoor eveneens de kwalificatie ’’on
bijbels” te gebruiken, omdat een te ge
makkelijk gebruik van dergelijke woor
den iedere poging om serieus naar el
kaar te luisteren verhindert. Bovendien
hebben wij met onze concrete vragen -
Wat zijn uw argumenten?, Mag u treden
in de verantwoordelijkheid der ouders?
en Werkt u samen als het om het belang
Naschrift redactie: Terwille van de tijd
hebben wij in deze laatste ronde (twee
brievenschrijvers tonen zich bereid tot
een gesprek buiten de kolommen van het
Weekblad voor Waddinxveen om) de de
ze week binnengekomen brieven over de
Hervormde scholen en de samenwer
kingsschool om commentaar in handen
gesteld van het bestuur van de Stich
ting en Instandhouding van Hervormde
scholen te Waddinxveen. De woordvoer
der van dit bestuur gaat in het commen
taar dat wij binnen kregen kort op een
aantal opmerkingen van de brieven-
Op de eind april - begin mei bij onze
oosterburen gehouden wereldexpositie
Hannover-Messe met ongeveer 3700 ex
posanten was ook machinefabriek J.
Boere BV als exposant aanwezig. Ge
steund door haar jarenlange export-
contacten kon zij uit tientallen landen
een groot aantal orders noteren. Zeer
voor onder meer Japan, Engeland, Span
grote opdrachten werden genoteeerd
je en Nieuw-Zeeland. „Het is voor Wad
dinxveen een stukje public-relations, als
een plaatselijke industrie er in slaagt
door haar speciaal-machines onze plaats
naam over de gehele wereld uit te dra
gen”, aldus de heer Boere.
van leerlingen gaat? - niet direct de be
doeling gehad een bijbelse kritiek te le
veren. Omdat het Weekblad voor Wad
dinxveen (nog) geen theologisch tijd
schrift is, kunnen wij niet uitputtend in
gaan op al het gestelde.
Enkele opmerkingen: Het door het be.
stuur geconstateerde feit dat wij beiden
werkzaam zijn in het Christelijk onder
wijs betekent, dat wij - met vallen en op
staan - op deze plaats ernst willen ma
ken met het Evangelie met en voor onze
leerlingen. Het heeft voor de kwaliteit
van de geleverde kritiek geen directe be
tekenis. Wij vinden het jammer dat in
de kwestie samenwerkingsschool verwe
zen wordt naar de schoolstrijd in de 19e
eeuw. Hierin ging het om het bestaan
van bijzonder onderwijs naast het open
bare. Dat de samenwerkingsschool een
openbare school zou zijn, mag formeel-
juridisch juist zijn, maar die constatering
doet tekort aan de nuances van dit ex
periment in de 20e eeuw. Het is overi
gens merkwardig hoe in de loop van een
eeuw de oppositie zich kan wijzigen.
Waren het voor Groen van Prinsterer
nog de Israëlieten!I) waarmee je niet ge
confronteerd mocht worden in de school,
tegenwoordig zijn het (juist bij het
Christelijk onderwijs) altijd
Marxisten en de humanisten
andere levensbeschouwingen
zwijgen”. Wij vinden dit een onjuiste
manier van redeneren en denken. Ten
eerste omdat concrete mensen met aller
lei nuances in leven en denken geabsta-
heerd worden tot anonieme „objecten”
met een etiket: Marxisten en humanis
ten. Tegen die abstracties verweren we
De nogal uitvoerige reactie van het be
stuur der Hervormde scholen op ons
stukje in het Weekblad voor Waddinx-
veen van 3 mei j.l. heeft verhelderend
gewerkt. Er terecht vanuit gaande dat
wij de afwijzing van de samenwerkings
school niet kónden begrijpen, heeft het
bestuur haar principiële (theologische)
en opvoedkundige argumenten op een rij
gezet, waaruit logischerwijze haar bui-
tenspelpositie voortvloeit.
Maar juist de principiële argumenten.
ons dan vaak op een inhumane manier.
Ten tweede menen we dat uit de ge
schiedenis te leren valt dat het Christe
lijk geloof juist in de confrontatie met
en onder de kritiek van b.v. het Marxis
me zich bewust geworden is van haar
wezenlijke opdracht in de wereld en
voor de mens. De dialoog van sommige
Christenen (Hromadka) met Marxisten
(Machovec) b.v. in de Praagse vredes
conferentie, achten wij niet uitzichtloos.
Het lijkt ons niet doenlijk om op deze
plaats in te gaan op de theologische ar
gumenten, waarmee wij ons niet kunnen
verenigen. Wij menen dat er vanuit de
bijbel vraagtekens te zetten zijn achter
„weet de Christen zich juist uit deze we
reld geroepen en apart gezet met een
hemelse roeping en een hemelse toe
komstverwachting”. Maar zonder dat we
eikaars taal en woorden beter kennen,
kunnen we elkaar gemakkelijk verkeerd
verstaan en onrecht doen.
De argumenten van het Bestuur der her
vormde scholen zijn ons duidelijk gewor
den; haar afwijzend standpunt begrijpen
we nu. Graag zijn we bereid - buiten de
kolommen van het weekblad - daarover
verder te spreken. Wij vertrouwen dat de
structuur en de sfeer van de samenwer
kingsschool de werfkracht van het Evan
gelie niet zal aantasten. Naast de school
staan het gezin waarin het voorgeleefd
wordt en de kerk, waarin het verkondigd
wordt.
"papieren” en rijden op tijd) moeten
overbruggen? Wat dat laatste betreft is
het goed om er bij stil te staan dat jaar
lijks een kleine 500 meisjes en jongens in
het verkeer om het leven komen en er
10.000 gewond raken. De meesten van
hen onderweg tussen school en huis. Tot
hoe ver gaat onze „ouderlijke plicht”
eigenlijk onze kinderen te laten opdraai
en (door weer en wind fietsen door het
drukke verkeer is misschien nog niet
eens de belangrijkste consequentie) voor
onze gerespecteerde principes? Dit wa
ren zo maar wat praktische vragen van
onze kant. Hier volgt de reactie van het
bestuur van de Hervormde scholen:
Naar aanleiding van de brief in het
Weekblad voor Waddinxveen van 10
mei 1973 van het Bestuur van de Vereni
ging tot Stichting en Instandhouding van
de Hervormde Scholen te Waddinxveen
wil ik slechts een paar kanttekeningen
I maken.
a. Dat de heren Kalkman en Van der
I Steen, dagelijks bezig in het christelijk
j onderwijs, anders denken dan de steller
I van het artikel van de Hervormde
I Schoolvereniging is de lezer spoedig
J duidelijk, maar om hen onbijbelse en on-
gefundeerde kritiek in de schoenen te
I schuiven vind ik nog al wat.
I b. „In de samenwerkingsschool krijgt
I het protestantisme een plaats naast het
I rooms-katholicisme en het humanisme
I om van mogelijke andere levensbeschou-
I wingen maar te zwijgen.” Dat is voor u
I het breekpunt en vanuit uw - wat starre
- standpunt volkomen begrijpelijk, wat
I niet wegneemt dat ik uw opmerkingen
I over mensen met een andere levensbe-
I schouwing tamelijk tendentieus vind.
I c. Het Evangelie verliest haar kracht in
I de samenwerkingsschool als het een
plaats krijgt naast het humanisme en wie
i weet ook het marxisme. (Het rooms-
I katholicisme noemt u hier niet). Vol-
I gens mij verliest het Evangelie nooit zijn
I kracht temidden van welke overtuiging
I ook. Ik heb hier blijkbaar meer ver-
I trouwen in het Evangelie dan u.
I d. Als een christen alleen maar leeft
I voor een hemelse toekomstverwachting
I dan moet hij inderdaad het onderspit
I delven in de dialoog met humanist en
I marxist, immers deze levensbeschouwin-
I gen hechten waarde aan het bestaan van
de mens op deze aarde. Aangezien wij
op aarde leven, spreekt dat ons allemaal
aan, maar gelukkig hecht God m.i. ook
We zijn overigens dankbaar dat de we
zenlijke bedoeling van onze buitenspel-
positie, gezien ook de vele andere reac
ties, duidelijk is overgekomen.
Tenslotte nog een korte reactie op de
vragen van redacteurszijde. Allereerst
dit: het valt ons op dat deze argumen
tatie in heel veel gevallen ook naar vo
ren wordt gebracht door die ouders wel
ke voorstander zijn van een moderne op
voedingsmethode en hun kinderen bijna
grenzeloos him eigen gang laten gaan.
Wanneer er echter ten behoeve van de
schoolgang een fietstocht in het geding
komt en het tussen de middag thuis eten
in het gedrang, dan openbaart zich plot
seling een merkwaardige bezorgdheid.
Deze tegenstelling echter terzijde. Er zijn
inderdaad ouders voor wie deze vragen
werkelijke problemen zijn. Wat betreft
het verlies van sociaal contact met scho
lieren uit de eigen woonplaats, ligt voor
ons althans niet zo moeilijk. Dergelijk
contact kan buiten schooltijd op velerlei
ander gebied plaatshebben. De omgang
met scholieren uit het eigen gezinskli
maat, juist op de weg naar de volwassen
heid, is o.i. meer te prefereren.
Veel wezenlijker is het probleem van de
gevaarvolle dagelijkse afstand welke hoe
dan ook afgelegd moet worden en de
vaak niet geringe tijd die de kinderen
daarvoor van huis zijn. Wij menen ech
ter dat er in déze probleemstelling spra
ke is van het kiezen uit twee kwaden.
Enerzijds zal men moeten beseffen dat
het kiezen voor in dit geval de samen
werkingsschool meebrengt dat we als
ouders nog al wat „extra avondwerk”
krijgen. Men zal met name op het ge
bied van het godsdienst- en vormings
onderwijs in een gesprek met de leerling
er weer uit moeten praten wat er door
de leraar is ingepraat. We gaan dan uit
van de optimistische gedachte dat de
kinderen ons alles en zuiver overbren
gen. Wie calculeert hier de schade? An
derzijds zullen we bij een radicale prin
cipiële stellingname en schoolbezoek
buiten de gemeente moeten beseffen dat
dit niet te onderschatten konsekwenties
met zich brengt. Men zal voor God en
samen met de kinderen tot een ver
antwoord besluit moeten komen In deze
besluitvorming houdt de verantwoor
delijkheid van een s choolbestuur op
en ligt de beslissing geheel op de schou
ders van de ouders. Dit graag heel dui
delijk onderstreept, want we krijgen de
indruk dat er ons op dit punt een te
grote rol wordt toebedacht. In deze dis
cussie hebben we slechts een gevraagde
bijdrage willen leveren aan een naar on
ze mening te eenzijdige pro-stelling. Er
is ook een contra-zijde. De ouders zelf
zullen nu hun conclusie moeten trekken.
WADDINXVEEN Leerlingen van de openbare Klaas de Vriesschool hebben onlangs een bezoek ge
bracht aan de banktbakkerij A. R. van den Berg in de Passage. De "visite" was een onderdeel van het pro
ject, dat er op is gericht de meisjes en jongens vertro uwd te maken met het wonen, leven, werken en ont
spannen in Waddinxveen. Door middel van excursies, vraaggesprekken en informatievragen proberen de leer
lingen van deze school om tot een goed inzicht van "het leven" t~ Dz ‘.zzz'.zzz'.C.z... zz dz zzz'z:
commissie van de Klaas de Vriesschool zijn er van uitgegaan, dat de leerlingen zoveel mogelijk op hun
eigen wijze en niveau dit project zullen uitvoeren en krijgen daarbij alle medewerking van de Waddinxveners
de middenstand en het bedrijfsleven. De resultaten van deze verkenning zullen op maandag 28, dinsdag 29 en
woensdag 30 mei te zien zijn in de vorm van muurkranten, maquettes, tentoonstellingen en enquete-uitsla-
gen. Voorlopig gaan de jongelui nog bijna dagelijks op pad. Onlangs werd ook een bezoek gebracht aan de
gemeenteraad. Ook de hoofdredacteur van het Weekb lad werd ondervraagd.
Foto: het Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom