Lezers schrijven en Hervormde scholen Dakkapellen moeten bij en samenwerkingsschool (3) Boere B V komt met groot hlHS paSSCn aantal orders van Messe Hervormde scholen samenwerkingsschool (4) Vacature op korte termijn niet te vervullen Het werk ligt stil na vertrek van de maatschappelij k werkster J. van Harten Scholieren op bezoek bij banketbakker IN DE VEILINGHAL Morgenavond de afscheidsreceptie HERVORMDE JEUGDDAG Op zaterdag 26 mei DONDERDAG 24 MEI 1973 WEEKBLAD VOOR VADDINXVEEN Pagina 9 per 1 juni verlaten. Zij is vijf jaar in OGEM Het bestuur van de Protestants Christelijke Stichting voor Maat- Nieuwe leidsters A. BIJL, Beethovenlaan 20 A. KALKMAN, Mozartlaan 109 H. J. VAN DER STEEN, Fortunalaan 11 BESTUUR VAN DE VERENIGING TOT STICHTING EN INSTANDHOUDING VAN HERVORMDE SCHOLEN TE WADDINXVEEN p/a Zuidkade 215, Waddinxveen WADDINXVEEN Mevrouw J. van Harten-van de Meent, maatschap pelijk werkster van de Protestants Christelijke Stichting voor Maatschap pelijke Dienstverlening in Waddinxveen, gaat deze stichting wegens het aanvaarden van een functie elders onze gemeente werkzaam geweest. ’t Gaat goed met Van Schaik en Berghuis WADDINXVEEN Het gaat goed met het Waddinxveense bedrijfsleven. De machinefabriek J. Boere BV van de Brugweg is met een zeer groot aan tal orders uit Duitsland gekomen; de tot de OGEM-groep behorende on dernemingen Van Schaik Berghuis en Berghuis BV draaien bijzonder goed. schappelijke Dienstverlening ver wacht niet op korte termijn in de ontstane vacature te kunnen voor zien. Dat betekent dat het spreek uur voorlopig komt te vervallen en dat nieuwe aanvragen niet in be handeling kunnen worden genomen. Nadere informatie Per jeugddag zullen 200 a 300 meisjes en jongens in de leeftijdsgroep van 8 tot 16 jaar deelnemen aan een programma wat als volgt is sa mengesteld: Stemmenspel ”lk en de ander”, schriftlezing, zang en muziek en een groots ZESKAMPSPEL (buiten!) met o.a.: skippy ballenwedloop, waterballet, fietsenralley, zaklopen, evenwichtskom- petitie, (6-persoons)autopedracing en kinderwagenestafette. Een prachtige hoofdprijs zal aan de beste groep worden uitgereikt terwijl diverse andere prijzen individueel te verdienen zijn. Niet alleen van de zijde van de jeugd wordt grote belangstelling verwacht, maar ook van de ouderen, die als ’aanmoedigend publiek’ vooral het Zeskamp spel kunnen bijwonen. WADDINXVEEN Komende zaterdag wordt vanuit het Provin ciaal Centrum van de Hervormd-Gereformeerde Jeugdbonden in Zuid-Holland in de veilinghal aan de Bredeweg in Waddinxveen een jeugddag gehouden. In deze maand zijn of worden dergelijke jeugd- dagen ook gehouden in Lexmond, Papendrecht en Dirksland. Zomaar wat vragen z te komen. De leerkrachten en de ouder- Hoewel de Waddinxveense ondememin- Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. Daarvoor zal een beroep moeten worden gedaan op instellingen in naburige ge meenten. Indien gewenst kunt u op het telefoonnummer 4896 tijdelijk nadere in formatie ontvangen. Voor een aantal van de lopende „gevallen", ten aanzien waar van een onderbreking van de behande ling niet verantwoord zou zijn, konden voorzieningen worden getroffen. Zodra de vacature is vervuld zullen wij u daar van mededeling doen. Ook in de leiding van de sector gezins- en bejaardenverzorging zijn enkele wij- De personeelssterkte was 2701 mede werkers. OGEM met 150 bedrijven blijkt een expansief bedrijf te zijn. De totale omzet vorig paar bedroeg 1,7 miljard, een stijging van ruim 64 procent ten op zichte van 1971. De industriële groep OGEM gaat, volgens het jaarverslag, een financieringsmaatschappij stichten voor onroerend goed. WADDINXVEEN Er wordt streng op toegezien, dat dakka pellen die op Waddinxveense hui zen worden gezet het architecto nisch evenwicht niet verstoren. gen Van Schaik Berghuis en Berghuis in het jaarverslag van OGEM niet met name worden genoemd is het toch een duidelijke zaak dat de industriedivisie waartoe zij behoren in 1972 goed heeft gedraaid. De uitbreiding van de activi teiten op dit terrein wordt wel geillu- streerd door de stijging van de jaarom zet van 123 miljoen naar 155 miljoen. zigingen gekomen. Mevrouw P. Kiel-van Muiswinkel heeft wegens haar huwelijk de stichting vaarwel moeten zeggen, ter wijl twee nieuwe leidsters in dienst zijn getreden. Het leidsterskorps bestaat nu uit mevrouw R. de Ridder-Bakker, leid ster van de gezinsverzorging, en mejuf frouw B. M. Klop en mejuffrouw E. C. Til, leidster bejaardenzorg. Tezamen met de verzorgsters en de helpers staan zij in voorkomende gevallen met raad en daad voor u klaar. Aanvragen om hulp, zoals gebruikelijk tussen half negen en half tien op het bureau Jan van Bijnen- pad 1, derde etage, telefoon 4896. Hoewel geen der schrijvers ons van het tegendeel van de twee door ons geponeer de stellingen heeft kunnen overtuigen, op verzoek van de redactie een korte reactie op de brieven van de heren Kalkman, Van der Steen en Bijl. Twee eerstgenoemden hebben publiekelijk ge vraagd naar de redenen van ons ’nee’ te gen de samenwerkingschool. Publiekelijk hebben wij aan dat verzoek voldaan. Dat u onze argumenten niet zou onderschrij ven was te voorzien. Dat u doorgaat pu bliekelijk onze afzijdigheid twijfelachtig te maken zonder een redelijke argumen tatie zouden we willen honoreren met ’hoogst merkwaardig’. Dat onze stelling- name te theologisch getint is waren we ons niet bewust. Ter verduidelijking: woordvoerder dezer is geen theoloog. Dat u en wij desniettegenstaande in onze ar gumentatie verschillende uitgangspunten gebruiken komt hoogstwaarschijnlijk om dat principiële (theologische) en opvoed kundige problemen voor ons onlosmake lijk aan elkaar verbonden zijn. Het spijt ons dat we in onze uitleg Groen van Prinsterer hebben geciteerd. Recentere gegevens voor het door ons onderkende gevaar zijn er immers legio. We hebben alleen willen illustreren dat het toen en nu om dezelfde gevaren gaat, ook al vaart de lading dan nu onder een andere vlag. Een gesprek buiten deze kolommen om stuit onzerzijds op geen enkel be zwaar. Wat betreft de heer Bijl: Men moet zich in een discussie nooit laten verleiden tot spitsvondigheden. Het heeft o.i. wei nig zin om te twisten over de vraag wie het meeste vertrouwen in het Evangelie stelt. Dat de christen geen taak hier op aarde heeft is een conclusie die hij zelf uit ons schrijven heeft getrokken maar door ons niet is geponeerd. Dat hij zich nu op een mestvaalt geworpen weet is een martelaarskleed welke hij zichzelf heeft aangemeten; niet wij. We dachten duide lijk benadrukt te hebben dat we over tuigd zijn van de goede bedoelingen van alle partijen in de samenwerkingsschool. Zoals we ook geloven in de serieuze po gingen van onze drie opponenten om met name het Evangelie op de christe lijke school met vallen en opstaan ge stalte te geven. Men moet niet meer wil len lezen dan er in werkelijkheid staat. Dit verzekerde loco-burgemeester /wethouder P. Lips (soc.) het D’66-raadslid R. Gaykema, omdat de laatste meende te hebben op gemerkt dat een tweetal dakka pellen in de Van Mecklenburg Schwerinlaan van elkaar verschil len. Dat is ook zo: het dakkapel van het pand Van Mecklenburg Schwerinlaan 34 is niet zo breed, heeft weinig glas en maar één te openen raam, terwijl het pand Van Mecklenburg Schwerinlaan 21 aan de overkant een breder dakkapel heeft, met meer glas en twee te openen ramen. Het ver schil is ontstaan, omdat de tegen over elkaar staande huizen in de ze laan wel op elkaar lijken, maar wat betreft de dakhoogte van el kaar verschillen. Vandaar het ver schil in vormgeving, zo werd de heer Gaykema in de laatste ge meenteraadsvergadering uitgelegd. schrijvers in. Wij hebben van de gele genheid gebruik gemaakt het bestuur van de Herv. scholen ter beantwoording deze vraag voor te leggen: Voeren wij ons principe niet onverantwoord ver door als we tenslotte besluiten als inwo ners van Waddinxveen onze kinderen naar een qua onderwijssysteem te verge lijke school buiten de gemeentegrenzen te sturen, zodat onze kinderen het soci ale contact met scholieren uit de eigen woonplaats verliezen, ze jarenlang op zeer jonge leeftijd niet langer meer tus sen de middag thuis komen eten, ja zelfs „werkdagen-lang” de deur uit zijn en dagelijks ongeveer 20 a 25 kilometer fietsend (trein en bus lopen nogal in de Het bestuur van de Protestants Christe lijke Stichting voor Maatschappelijke Dienstverlening, die voor een belangrijk deel de gezins- en bejaardenverzorging en het algemeen maatschappelijk werk ter plaatse verzorgt, neemt morgenavond (vrijdag) officieel afscheid van haar maatschappelijk werkster mevrouw Van Harten-van der Meent. De afscheids receptie wordt morgen gehouden op de derde etage van het Anne Frank-centrum tussen half acht en half negen. weer de ”om van maar te waarde aan ons bestaan op dit onder maanse, want waarom zou Hij ons an ders laten bestaan. Als je als christen al leen maar zingt: ’t Oog omhoog en ’t hart naar boven, hier beneden is het niet, dan vereng je m.i. het Evangelie op ontoelaatbare wijze. e. In een voortdurende omgang met God en Zijn woord moeten we onder zoeken wat uit Hem is en wat niet. U geeft toe dat u daar als ouderen de grootste moeite mee hebt, maar als de kinderen nu maar niet geconfronteerd worden met andere levensbeschouwin gen, dan ziet u toch wel kans om hen heelhuids aan de kant te krijgen. Ik moet u bekennen dat ik ook altijd twij fel bij het vaststellen van wat uit God is en wat niet en dat ik steeds blijf twijfe len. (Gelukkig twijfelde Johannes de Doper in de gevangenis ook en sommi gen van zijn discipelen twijfelden zelfs toen ze Jezus zagen na zijn opstanding). Ik ben dan ook niet in staat om kinde ren zonder twijfel en heelhuids naar de kant te brengen, maar wel mag ik hopen dat God zijn belofte aan onze kinderen en aan ons trouw blijft. f. Bovenstaande is geschreven door een leek die van oud- of nieuw-theologisch denken niets afweet, die alleen in zijn bijbel leest en naar de kerk gaat (voor alle duidelijkheid: de Immanuëlkerk) en op school op uiterst gebrekkige wijze de boodschap van het boek der boeken probeert door te geven. „Wie het vatten kan, die vatte het”. g. U mag mij naar aanleiding van dit stukje onbijbels denken verwijten en op de mestvaalt van humanisme en marxis me werpen. Het zij zo. Er zaten en zit ten meer mensen op de afval-”hoop”. die het bestuur aandraagt ter verdediging van haar standpunt lijken ons onhoud baar. Wij willen niet zover gaan om daarvoor eveneens de kwalificatie ’’on bijbels” te gebruiken, omdat een te ge makkelijk gebruik van dergelijke woor den iedere poging om serieus naar el kaar te luisteren verhindert. Bovendien hebben wij met onze concrete vragen - Wat zijn uw argumenten?, Mag u treden in de verantwoordelijkheid der ouders? en Werkt u samen als het om het belang Naschrift redactie: Terwille van de tijd hebben wij in deze laatste ronde (twee brievenschrijvers tonen zich bereid tot een gesprek buiten de kolommen van het Weekblad voor Waddinxveen om) de de ze week binnengekomen brieven over de Hervormde scholen en de samenwer kingsschool om commentaar in handen gesteld van het bestuur van de Stich ting en Instandhouding van Hervormde scholen te Waddinxveen. De woordvoer der van dit bestuur gaat in het commen taar dat wij binnen kregen kort op een aantal opmerkingen van de brieven- Op de eind april - begin mei bij onze oosterburen gehouden wereldexpositie Hannover-Messe met ongeveer 3700 ex posanten was ook machinefabriek J. Boere BV als exposant aanwezig. Ge steund door haar jarenlange export- contacten kon zij uit tientallen landen een groot aantal orders noteren. Zeer voor onder meer Japan, Engeland, Span grote opdrachten werden genoteeerd je en Nieuw-Zeeland. „Het is voor Wad dinxveen een stukje public-relations, als een plaatselijke industrie er in slaagt door haar speciaal-machines onze plaats naam over de gehele wereld uit te dra gen”, aldus de heer Boere. van leerlingen gaat? - niet direct de be doeling gehad een bijbelse kritiek te le veren. Omdat het Weekblad voor Wad dinxveen (nog) geen theologisch tijd schrift is, kunnen wij niet uitputtend in gaan op al het gestelde. Enkele opmerkingen: Het door het be. stuur geconstateerde feit dat wij beiden werkzaam zijn in het Christelijk onder wijs betekent, dat wij - met vallen en op staan - op deze plaats ernst willen ma ken met het Evangelie met en voor onze leerlingen. Het heeft voor de kwaliteit van de geleverde kritiek geen directe be tekenis. Wij vinden het jammer dat in de kwestie samenwerkingsschool verwe zen wordt naar de schoolstrijd in de 19e eeuw. Hierin ging het om het bestaan van bijzonder onderwijs naast het open bare. Dat de samenwerkingsschool een openbare school zou zijn, mag formeel- juridisch juist zijn, maar die constatering doet tekort aan de nuances van dit ex periment in de 20e eeuw. Het is overi gens merkwardig hoe in de loop van een eeuw de oppositie zich kan wijzigen. Waren het voor Groen van Prinsterer nog de Israëlieten!I) waarmee je niet ge confronteerd mocht worden in de school, tegenwoordig zijn het (juist bij het Christelijk onderwijs) altijd Marxisten en de humanisten andere levensbeschouwingen zwijgen”. Wij vinden dit een onjuiste manier van redeneren en denken. Ten eerste omdat concrete mensen met aller lei nuances in leven en denken geabsta- heerd worden tot anonieme „objecten” met een etiket: Marxisten en humanis ten. Tegen die abstracties verweren we De nogal uitvoerige reactie van het be stuur der Hervormde scholen op ons stukje in het Weekblad voor Waddinx- veen van 3 mei j.l. heeft verhelderend gewerkt. Er terecht vanuit gaande dat wij de afwijzing van de samenwerkings school niet kónden begrijpen, heeft het bestuur haar principiële (theologische) en opvoedkundige argumenten op een rij gezet, waaruit logischerwijze haar bui- tenspelpositie voortvloeit. Maar juist de principiële argumenten. ons dan vaak op een inhumane manier. Ten tweede menen we dat uit de ge schiedenis te leren valt dat het Christe lijk geloof juist in de confrontatie met en onder de kritiek van b.v. het Marxis me zich bewust geworden is van haar wezenlijke opdracht in de wereld en voor de mens. De dialoog van sommige Christenen (Hromadka) met Marxisten (Machovec) b.v. in de Praagse vredes conferentie, achten wij niet uitzichtloos. Het lijkt ons niet doenlijk om op deze plaats in te gaan op de theologische ar gumenten, waarmee wij ons niet kunnen verenigen. Wij menen dat er vanuit de bijbel vraagtekens te zetten zijn achter „weet de Christen zich juist uit deze we reld geroepen en apart gezet met een hemelse roeping en een hemelse toe komstverwachting”. Maar zonder dat we eikaars taal en woorden beter kennen, kunnen we elkaar gemakkelijk verkeerd verstaan en onrecht doen. De argumenten van het Bestuur der her vormde scholen zijn ons duidelijk gewor den; haar afwijzend standpunt begrijpen we nu. Graag zijn we bereid - buiten de kolommen van het weekblad - daarover verder te spreken. Wij vertrouwen dat de structuur en de sfeer van de samenwer kingsschool de werfkracht van het Evan gelie niet zal aantasten. Naast de school staan het gezin waarin het voorgeleefd wordt en de kerk, waarin het verkondigd wordt. "papieren” en rijden op tijd) moeten overbruggen? Wat dat laatste betreft is het goed om er bij stil te staan dat jaar lijks een kleine 500 meisjes en jongens in het verkeer om het leven komen en er 10.000 gewond raken. De meesten van hen onderweg tussen school en huis. Tot hoe ver gaat onze „ouderlijke plicht” eigenlijk onze kinderen te laten opdraai en (door weer en wind fietsen door het drukke verkeer is misschien nog niet eens de belangrijkste consequentie) voor onze gerespecteerde principes? Dit wa ren zo maar wat praktische vragen van onze kant. Hier volgt de reactie van het bestuur van de Hervormde scholen: Naar aanleiding van de brief in het Weekblad voor Waddinxveen van 10 mei 1973 van het Bestuur van de Vereni ging tot Stichting en Instandhouding van de Hervormde Scholen te Waddinxveen wil ik slechts een paar kanttekeningen I maken. a. Dat de heren Kalkman en Van der I Steen, dagelijks bezig in het christelijk j onderwijs, anders denken dan de steller I van het artikel van de Hervormde I Schoolvereniging is de lezer spoedig J duidelijk, maar om hen onbijbelse en on- gefundeerde kritiek in de schoenen te I schuiven vind ik nog al wat. I b. „In de samenwerkingsschool krijgt I het protestantisme een plaats naast het I rooms-katholicisme en het humanisme I om van mogelijke andere levensbeschou- I wingen maar te zwijgen.” Dat is voor u I het breekpunt en vanuit uw - wat starre - standpunt volkomen begrijpelijk, wat I niet wegneemt dat ik uw opmerkingen I over mensen met een andere levensbe- I schouwing tamelijk tendentieus vind. I c. Het Evangelie verliest haar kracht in I de samenwerkingsschool als het een plaats krijgt naast het humanisme en wie i weet ook het marxisme. (Het rooms- I katholicisme noemt u hier niet). Vol- I gens mij verliest het Evangelie nooit zijn I kracht temidden van welke overtuiging I ook. Ik heb hier blijkbaar meer ver- I trouwen in het Evangelie dan u. I d. Als een christen alleen maar leeft I voor een hemelse toekomstverwachting I dan moet hij inderdaad het onderspit I delven in de dialoog met humanist en I marxist, immers deze levensbeschouwin- I gen hechten waarde aan het bestaan van de mens op deze aarde. Aangezien wij op aarde leven, spreekt dat ons allemaal aan, maar gelukkig hecht God m.i. ook We zijn overigens dankbaar dat de we zenlijke bedoeling van onze buitenspel- positie, gezien ook de vele andere reac ties, duidelijk is overgekomen. Tenslotte nog een korte reactie op de vragen van redacteurszijde. Allereerst dit: het valt ons op dat deze argumen tatie in heel veel gevallen ook naar vo ren wordt gebracht door die ouders wel ke voorstander zijn van een moderne op voedingsmethode en hun kinderen bijna grenzeloos him eigen gang laten gaan. Wanneer er echter ten behoeve van de schoolgang een fietstocht in het geding komt en het tussen de middag thuis eten in het gedrang, dan openbaart zich plot seling een merkwaardige bezorgdheid. Deze tegenstelling echter terzijde. Er zijn inderdaad ouders voor wie deze vragen werkelijke problemen zijn. Wat betreft het verlies van sociaal contact met scho lieren uit de eigen woonplaats, ligt voor ons althans niet zo moeilijk. Dergelijk contact kan buiten schooltijd op velerlei ander gebied plaatshebben. De omgang met scholieren uit het eigen gezinskli maat, juist op de weg naar de volwassen heid, is o.i. meer te prefereren. Veel wezenlijker is het probleem van de gevaarvolle dagelijkse afstand welke hoe dan ook afgelegd moet worden en de vaak niet geringe tijd die de kinderen daarvoor van huis zijn. Wij menen ech ter dat er in déze probleemstelling spra ke is van het kiezen uit twee kwaden. Enerzijds zal men moeten beseffen dat het kiezen voor in dit geval de samen werkingsschool meebrengt dat we als ouders nog al wat „extra avondwerk” krijgen. Men zal met name op het ge bied van het godsdienst- en vormings onderwijs in een gesprek met de leerling er weer uit moeten praten wat er door de leraar is ingepraat. We gaan dan uit van de optimistische gedachte dat de kinderen ons alles en zuiver overbren gen. Wie calculeert hier de schade? An derzijds zullen we bij een radicale prin cipiële stellingname en schoolbezoek buiten de gemeente moeten beseffen dat dit niet te onderschatten konsekwenties met zich brengt. Men zal voor God en samen met de kinderen tot een ver antwoord besluit moeten komen In deze besluitvorming houdt de verantwoor delijkheid van een s choolbestuur op en ligt de beslissing geheel op de schou ders van de ouders. Dit graag heel dui delijk onderstreept, want we krijgen de indruk dat er ons op dit punt een te grote rol wordt toebedacht. In deze dis cussie hebben we slechts een gevraagde bijdrage willen leveren aan een naar on ze mening te eenzijdige pro-stelling. Er is ook een contra-zijde. De ouders zelf zullen nu hun conclusie moeten trekken. WADDINXVEEN Leerlingen van de openbare Klaas de Vriesschool hebben onlangs een bezoek ge bracht aan de banktbakkerij A. R. van den Berg in de Passage. De "visite" was een onderdeel van het pro ject, dat er op is gericht de meisjes en jongens vertro uwd te maken met het wonen, leven, werken en ont spannen in Waddinxveen. Door middel van excursies, vraaggesprekken en informatievragen proberen de leer lingen van deze school om tot een goed inzicht van "het leven" t~ Dz ‘.zzz'.zzz'.C.z... zz dz zzz'z: commissie van de Klaas de Vriesschool zijn er van uitgegaan, dat de leerlingen zoveel mogelijk op hun eigen wijze en niveau dit project zullen uitvoeren en krijgen daarbij alle medewerking van de Waddinxveners de middenstand en het bedrijfsleven. De resultaten van deze verkenning zullen op maandag 28, dinsdag 29 en woensdag 30 mei te zien zijn in de vorm van muurkranten, maquettes, tentoonstellingen en enquete-uitsla- gen. Voorlopig gaan de jongelui nog bijna dagelijks op pad. Onlangs werd ook een bezoek gebracht aan de gemeenteraad. Ook de hoofdredacteur van het Weekb lad werd ondervraagd. Foto: het Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1973 | | pagina 9