half september officieel geopend rum Dit zijn enkele punten Margret tekende zich naar Rome HA VO/Atheneum Ondergronds lozen van afvalstoffen nu verboden Over drie weken bezit Waddinxveen een school voor hoger onderwijs Voorbereidingstijd nam dar in beslag 1 5 STREEKVERVOERBEDRIJF NAM ER IN 1972 13,7 MILJ. MEE NV Westnederland: minder mensen minder reizigers en kleine winst ■fflif OUD£ KINDERBOEKEN BEKIJKEN IN DE RABOBANK ■■Jij HL WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1973 Pagina 7 Noodlokalen teruggebracht tot De winst over 1972 Efficiency WADDINXVEEN De Waddinxveensche brug, zoals op de hefbrug staat, wordt geschilderd. Deze week is men begonnen, na de brug eerst in de menie te hebben gezet, de Gouwe-overgang weer in het gebruikelijke en ons zo bekende grijs te verven. Met het hele karwei is ongeveer twee maan den gemoeid. WADDINXVEEN De rijksbijdrage die vorig jaar honderd procent be droeg, drastische inkrimping van het personeelsbestand met 22 mensen en de beperkte stijging van de exploitatiekosten hebben in 1972 volgens het jaarverslag bij NV Verenigd Streekvervoer Westnederland in Waddinxveen een aanzienlijke resultaatverbetering te weeg gebracht. De vervoersonder neming kon het boekjaar zelfs met een kleine winst van 10.500,- afsluiten, zoals wij u reeds eerder in het Weekblad voor Waddinxveen konden be richten. wordt in mindering gebracht op het verliessaldo van de voorgaande ja ren. Daarmee wordt uiteindelijk een tekort van 473.500,- overgebracht naar de volgende rekening. Talenpraktikum WADDINXVEEN De samenwerkingsschool voor HAVO/Atheneum gaat dinsdagmorgen 21 augustus om negen uur in vijf lokalen van de chris telijke De Savomin Lohmanschool voor basisonderwijs aan de Linden- gaarde van start Daarmee komt dan over drie weken een einde aan een voorbereidingstijd van ruim drie en een half jaar, sinds op 30 januari 1970 door een groep van 18 Waddinxveners een eerste bespreking werd gehou den om de mogelijkheden te onderzoeken tot het stichten van een samen werkingsschool voor HAVO/Atheneum in Waddinxveen. De officiële opening van de school is omstreeks half september. Op dit moment schommelt het aan tal leerlingen rond de 135. Men had gerekend op 125. De samenwer kingsschool voor HAVO/Atheneum zal in 1977 vermoedelijk rond 650 leerlingen tellen. De bouw van deze school op een stuk grond aan de Sniepweg en de Kanaaldijk zal in eerste instantie door de gemeente Waddinxveen gefinancierd moeten worden. De ingebruikname wordt verwacht in 1975/1976. Het verlies over 1970 296.000,- en 1971 942.000,- werd door de na gekomen rijksbijdrage voor het te kort op de uitvoering van de door de overheid goedgekeurde inter- locale dienstregeling van 945.000,- over deze beide jaren - na belasting- correctie - teruggebracht 484.000,-. D_ "Eet c.“ „Gemengde” klassen Minder reizigers Voorlopig hebben zich 36 ouders beschikbaar gesteld ovor medewer king aan verschillende activiteiten in de school. Naast de commissie, die al vanuit de verenigingen voor voortgezet onderwijs in samenwer kingsverband is opgericht kunnen zij een stevige ruggesteun vormen voor het opbouwen van de school gemeenschap, zo wordt in het laatst verschenen Informatie Bulletin op gemerkt. V; X KJ Zoals vrij vorige week in onze artikelen over de nota „Woningbouwbeleid” van burgemeester C. A. van der Hooft al konden berichten heeft „Den Haag” bij monde van de staatssecretaris al laten weten de eerste drie jaar de bouw van het HAVO/Atheneum niet te zullen fi nancieren. Deze zaak is al in de (raads)- commissie voor de financiën, in een ver gadering met de senioren van de gemeen teraad en de bestuurscommissie van de samenwerkingsschool ter sprake geweest. Foto: het Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom WADDINXVEEN „Een greep uit de rijkdom van oude kinderboeken en prenten" is het motto van de tentoon stelling, die nog tot volgende week donderdag in de Oudheidskamer van de Rabobank aan de Kerkweg wordt gehouden. De expositie is eind juni door burgemeester C. A. van der Hooft geopend. Het materiaal voor de ten toonstelling werd in bruikleen afgestaan door de heer J. de Koning uit Leiden en bestaat onder andere uit een klok- en hamers pel, (beweegbare) prentenboeken, houtsnedecliché's uit de zeventiende en achttiende eeuw, prenten en steendrukken vanaf 1850. De heer De Koning is een verwoed verzamelaar van deze bezienswaardige zaken. Er dient een integratie plaats te vin den tussen verkeers- en vervoersstelsels en de ruimtelijke structuur. Bij het ont werpen van ruimtelijke plannen dient dus rekening te worden gehouden met de bestaande en in voorbereiding zijnde verkeers- en vervoersinfrastructuur; bij het ontwerpen van verkeers- en vervoers infrastructuur dient rekening te worden gehouden met de ruimtelijke conceptie. In die delen van het land waar een subsitutie van het gebruik van de auto door het openbaar vervoer dient te wor den bevorderd, zal het beleid t.a.v. de tarieven voor het openbaar vervoer en t.a.v. het belasten van de auto op dit doeleinde worden gericht. Uit maatschappelijk oogpunt nood zakelijk geoordeelde openbare vervoers voorzieningen dienen te worden gehand haafd c.q. tot stand gebracht. De beslissingen m.b.t. de verkeers- en vervoersvoorzieningen worden genomen in één beleidskader en gebaseerd op één geheel van doelstellingen, welke zijn ge richt op een maatschappelijk optimale afwikkeling van het verkeer en vervoer. Over de efficiency in de bedrijfsvoering meldt het verslag de intensieve samen werking die in november 1972 tot stand is gebracht met de NV Stoomboot Ree- derij op de Lek te Sliedrecht waarvan de heer Kuilman ook tot directeur werd benoemd. „Wij stellen ons ten doel om met deze onderneming, met de NV Ra- gom te Ridderkerk en met Van Gog’s Autobusdiensten te Capelle aan den IJs- sel waarmee reeds eerder een samenwer king was aangegaan, één productie-een- heid te vormen, waardoor een hoog ni veau van efficiency kan worden bereikt”. Foto: het Weekblad voor Waddinxveen/Gijs Kooren Werk in uitvoering aan de hefbrug. Geleidelijke invoering van een gedif ferentieerd stelsel van heffingen voor het weggebruik door stilstaande voertuigen. Nader onderzoek naar de mogelijkheden van een gedifferentieerd stelsel van hef fingen voor het weggebruik door rijden de voertuigen. Bevordering van de tot standkoming van autovrije zones in be paalde delen van binnensteden. In het kader van de uitvoering van het Rijkswegenplan 1968 zal prioriteit worden gegeven aan verbreding van sterk belaste wegen in het westen, de ontslui ting van de grootschalige woningbouw projecten en de verkorting van de af stand tussen het westen en de regio’s. In de grote stedelijke agglomeraties wordt een integratie van de verkeers- en vervoersvoorzieningen nagestreefd. Voor het streekvervoer zal een stelsel van normen worden ontwikkeld waar door voor het vaststellen van het voor- zieningsniveau gelijke uitgangspunten zullen gelden. In bepaalde delen van het land welke sterk onder verkeerscongestie te lijden hebben, zullen een selectief autogebruik en bevordering van het openbaar ver voer uitgangspunten van het beleid zijn. De directeur van Westnederland, mr. W. Kuilman, opent het jaarverslag met het aanhalen van de integrale tekst van de twaalf punten van oud-minister drs. B. I. Udink, die inmiddels zijn overgenomen door de huidige minister drs. T. E. Wes- terterp van verkeer en waterstaat „Die bepalen het kader waarbinnen onze on derneming zich ten doel stelt een zo rationeel mogelijke productie-eenheid te zijn van een kwalitatief aantrekkelijk openbaar vervoer, dat ten opzichte van menig knelpunt in de verkeersafwikke ling uitkomst kan brengen.” Het aantal personeelsleden van West nederland werd gedurende het vorige jaar ingekrompen van 458 naar 436. Hiervan zijn 358 man exploitatieperso- neel; 54 zijn er werkzaam in de tech nische sector; de directie, de administra tie en de afdeling personeelszaken tellen tezamen 24 personeelsleden. De onder nemingsraad van dit Waddinxveense streekvervoersbedrijf behandelde in 1972 onder meer de financiële positie van de vennootschap, de invoering van arbeids- verkorting voor 60-jarigen, het openbaar -vervoer-uniform en de vorming van een centraal overlegorgaan binnen de auto bussector. WADDINXVEEN/DEN HAAG Het ondergronds lozen van afvalstoffen is in de provincie Zuid-Holland nu definitief verboden. Dit is het gevolg van de met ingang van 25 juli in werking getreden „Verordening op de ondergrondse lozin gen van afvalstoffen Zuid-Holland”, die door Provinciale Staten op 15 juni 1973 is vastgesteld. Deze methode van afval verwijdering, die al enige jaren in de Verenigde Staten en Canada (en sinds kort ook in Nederland) wordt toegepast, geschiedt door middel van een in de grond gedreven, onderaan geperforeerde buis, waardoor vloeibare afvalstoffen al dan niet onder druk in de onder grond worden geloosd. Aan deze metho de van afvalverwijdering kleven vele be zwaren. De minister van volksgezondheid en milieuhygiëne overweegt dan ook deze lozingen bij wijze van noodmaatregel onder de werking van de Hinderwet te brengen. Een definitieve regeling zal plaatsvinden in de (nieuwe) Wet Chemi sche Afvalstoffen. Een ontwerp hiervoor wordt op het ministerie voorbereid. Het provinciaal bestuur van Zuid-Holland is van oordeel, dat op de rijksregeling niet gewacht dient te worden en heeft daar om deze verordening vastgesteld. Dit vooral ter voorkoming van verontreini ging van het grondwater, het behoeden van de aanwezige delfstoffen (aardolie, aardgas, zout) tegen vervuiling en on- bruikbaarmaking, en het vermijden van aantasting van het natuurlijk milieu in het algemeen. In bijzondere gevallen kunnen gedepu teerde staten op verzoek ontheffing van het lozingsverbod verlenen. Deze ont heffing kan alleen gevraagd worden, in dien de afvalstoffen op een grotere diep te dan 500 meter in de ondergrond ge bracht worden. Afvallozingen, die reeds op 1 juni 1973 plaatsvonden, dienen vóór 25 september a.s. bij gedeputeerde staten aangemeld te worden. Zij zijn dan tot 1 januari 1975 vrijgesteld van de verbodsbepalin gen in de verordening. De vrijstelling geldt niet, indien de methode van afval- lozing wordt gewijzigd; de lozing ver plaatst, veranderd of uitgebreid wordt en eveneens niet indien andere stoffen ge loosd gaan worden. van een klas met uitsluitend meisjes hebben de gymnastiekleraren aangebo den een aantal uren „gemengd” gymnas tiek te geven. Daarmee zijn de rooster- technische problemen opgelost en kun nen in alle klassen jongens en meisjes worden geplaatst. De samenwerkings school maakt straks gebruik van het gymnastieklokaal bij de Jan Ligthart- school en het lokaal aan de Staringlaan totdat in het sportpark „De Sniep” een sporthal is neergezet. Voorlopig zal er vier dagen in de week worden gegymd van twaalf uur tot half twee (16 lessen). De gymnastiekuitrusting bestaat uit een bruin shirtje met oranje bies en een oranje broek en natuurlijk een paar gym nastiekschoenen met witte zolen. De school beschikt straks ook over een eenvoudig talenpraktikum (kosten 1650,—). In het derde Informatie Bul letin voor de ouders van de leerlingen van de samenwerkingsschool wordt er op gewezen dat vast staat dat bij een ver standig gebruik van dit technische hulp middel en de daarop geënte vakmetho- Daamaast kan een eventuele vertraging van de woningbouw in Groenswaard 3 de bouw van de openbare mr. A. de Roosschool voor basisonderwijs afrem men, zodat de huisvesting van HAVO/ Atheneum-leerlingen in een aantal loka len van deze school dan ook geen door gang kan vinden. Er zullen dan houten noodlokalen moeten worden gebouwd, zolang de nieuwe samenwerkingsschool nog niet klaar is. Inmiddels is het uit elf leraren en twee leraressen bestaande dosententeam com pleet nu mejuffrouw E. Bijvoet uit Woerden als muzieklerares kon worden benoemd, de heer F. A. M. Kolb uit Waddinxveen voor het vak kennis van het geestelijk leven (katholieke sector) en ds. H. I. Voors uit Waddinxveen, eveneens voor het vak kennis van het geestelijke leven (protestants-christelijke sector). De tien andere docenten konden eerder worden benoemd. In de De Savomin Lohmanschool in Groenswaard 2 wordt druk gewerkt om alles op tijd klaar te krijgen. De samen werkingsschool voor HAVO/Atheneum is volledig gescheiden van de basisschool hetgeen nogal wat werkzaamheden met zich bracht, evenals het maken van een aparte toegangsdeur en een eigen kamer voor de rector drs. M. Verhoog. Per klas zullen 27 leerlingen ondergebracht wor den. De meeste van hen komen uit Wad dinxveen. WADDINXVEEN De dertienjarige Margret Jaspers uit de Anna Paulownastraat is vanmorgen met het vliegtuig naar Rome vertrokken. Zij komt zaterdag weer terug. Margret, die op stap is gegaan met de twaalfjarige Frederike de Jong uit Amstelveen, heeft deze driedaagse reis gewonnen door mee te doen aan de tekeningen- en opstel wedstrijd, die de Nederlandse Organisatie voor Internationale Ontwikkelingssamen werking (NOVIB) vanwege het tienjarig bestaan van de actie „Gast aan tafel” had georganiseerd. Margret stuurde een tekening in en Frederike een opstel. Onderwerp van deze tekeningen- en opstelwedstrijd was de honger in de wereld. Eind juni werden in het VARA-televisieprogramma voor kinderen „Kijk naar je eige” door Mies Bouwman de prijswinnaars bekend gemaakt. En daaronder bevond zich ook Margret Jaspers. Zij kon niet aan de uitnodiging gevolg geven bij de prijs uitreiking in de televisiestudio aanwezig te zijn, omdat ze op vakantie was. Aan de NOVIB-tekeningen- en opstelwedstrijd hebben enkele duizenden jongens en meisjes uit het hele land meegedaan. Beide meisjes, die ook nog een bezoek zullen brengen aan de FAO (de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties) in Rome, worden op hun reis vergezeld door mejuffrouw H. J. M. Nuijens, administratice van de Nederlandse Organisatie voor Internationale Ontwikkelingssamenwerking. In het NOVIB-communicatieblad „Onze Wereld” wordt het opstel van Frederike de Jong uit Amstelveen geïllustreerd met de tekening van Margret Jaspers uit Waddinxveen. Het Waddinxveense meisje maakt al tekenend een reisje door haar wereld en die van de ontwikkelingslanden. Haar wereld is rijk, weldoorvoed, gezellig en plezierig. „Hun wereld” wordt gekenmerkt door gebrek en nog eens gebrek. „Wij hebben het beter dan zij,” concludeert Margret na op één van de twee halve wereldbollen alles wat men in de ontwikkelingslanden in vergelijking met ons missen met bruin kleurpot lood te hebben weggestreept. WADDINXVEEN De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft onlangs het door hem gevoerde geïntegreerde ver keers- en vervoersbeleid geformuleerd in twaalf punten. Wij laten deze punten hieronder volgen, omdat zij volgens de directeur van Westnederland het kader bepalen waarbinnen zijn onderneming zich ten doel stelt een zo rationeel mo gelijke productie-eenheid te zijn van een kwalitatief aantrekkelijk openbaar ver voer, dat ten opzichte van menig knel punt in de verkeersafwikkeling uitkomst kan brengen: dieken vooral de mondelinge taalvaar digheid van de leerlingen op efficiënte manier aangeleerd en verbeterd kan wor den. Niettemin heeft men sinds het mo ment dat talenpraktika voor de eerste keer gebruikt werden op de Nederlandse middelbare scholen nog niet kunnen be wijzen dat dit dè methode tot het aan leren van vreemde talen zou zijn. Het feit dat leerlingen een zoveel grotere gevarieerdheid in presentatie van taal lesstof vaak beter gemotiveerd worden en meer spelenderwijs in die taal thuis- raken wordt reeds van niet gering ge wicht gevonden. In Waddinxveen zag het er aanvankelijk naar uit dat om financiële redenen voorlopig afgezien zou moeten worden van de aanschaf van een talenpraktikum. „Dan zullen we maar werken met een al dan niet aange paste bandrecorder,” zo werd reeds ver zucht omdat iedereen wel wist dat het realiseren van een talenpraktikum al gauw achttienduizend gulden kost. Een artikel over goedkope talenpraktika in het lerarenvakblad attendeerde de men sen van de samenwerkingsschool op de mogelijkheid om via zelfbouw met zo goedkoop mogelijk materiaal toch tot een talenpraktikum te komen. En met succes. Men heeft de beschikking over een speciale les-recorder met een daar aan gekoppeld talenpraktikum met der tig koptelefoons. Er zijn zes mogelijk heden denkbaar. Omdat sommige ouders op een in juni gehouden ouderavond nogal wat bezwa ren bleken te hebben tegen de vorming Op grond van een intensief doelmatig heidsonderzoek werden na overleg met de betrokken gemeenten en de rijks- hoofdinspecteur van het verkeer wijzi gingen en verbeteringen in de dienst regeling aangebracht. De routewijziging in Zoetermeer en de frequentieverhoging Zoetermeer-Den Haag v.v. springen daarbij in het oog. Het vervoer op de interlocale lijnen daalde met 767.000 reizigers naar 13.742.000. Maar ook het groeps- en toervervoer liep terug. Het locale ver voer daarentegen nam toe. De stadsdien sten in de gemeenten Delft en Gouda kwamen daardoor met 55.000 reizigers meer op een totaal van 2.209.000 passa giers. Het aantal vervoerde reizigers in de Haagse agglomeratie daalde echter en kwam met een vermindering van 73.000 op 1.527.000 reizigers. De ouders die niet van het boekenfonds gebruik maken hebben via de boekhan del voor hun kinderen zo’n kleine drie honderd gulden aan boeken moeten ko pen. Zij die van het boekenfonds gebruik maken zijn voor het eerste jaar 55, aan huur kwijt. Omdat niet alle boeken via het boekenfonds kunnen worden ge huurd moest deze groep een kleine tach tig gulden uitgeven voor boeken. 1M 1 1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1973 | | pagina 7