half september officieel geopend
rum
Dit zijn enkele punten
Margret tekende
zich naar Rome
HA VO/Atheneum
Ondergronds
lozen van
afvalstoffen
nu verboden
Over drie weken bezit Waddinxveen
een school voor hoger onderwijs
Voorbereidingstijd nam
dar in beslag
1
5
STREEKVERVOERBEDRIJF NAM ER IN 1972 13,7 MILJ. MEE
NV Westnederland: minder mensen
minder reizigers en kleine winst
■fflif
OUD£ KINDERBOEKEN BEKIJKEN IN DE RABOBANK
■■Jij
HL
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1973
Pagina 7
Noodlokalen
teruggebracht tot
De winst over 1972
Efficiency
WADDINXVEEN De Waddinxveensche brug, zoals op de hefbrug
staat, wordt geschilderd. Deze week is men begonnen, na de brug eerst in
de menie te hebben gezet, de Gouwe-overgang weer in het gebruikelijke en
ons zo bekende grijs te verven. Met het hele karwei is ongeveer twee maan
den gemoeid.
WADDINXVEEN De rijksbijdrage die vorig jaar honderd procent be
droeg, drastische inkrimping van het personeelsbestand met 22 mensen en
de beperkte stijging van de exploitatiekosten hebben in 1972 volgens het
jaarverslag bij NV Verenigd Streekvervoer Westnederland in Waddinxveen
een aanzienlijke resultaatverbetering te weeg gebracht. De vervoersonder
neming kon het boekjaar zelfs met een kleine winst van 10.500,- afsluiten,
zoals wij u reeds eerder in het Weekblad voor Waddinxveen konden be
richten.
wordt in mindering gebracht op het
verliessaldo van de voorgaande ja
ren. Daarmee wordt uiteindelijk een
tekort van 473.500,- overgebracht
naar de volgende rekening.
Talenpraktikum
WADDINXVEEN De samenwerkingsschool voor HAVO/Atheneum
gaat dinsdagmorgen 21 augustus om negen uur in vijf lokalen van de chris
telijke De Savomin Lohmanschool voor basisonderwijs aan de Linden-
gaarde van start Daarmee komt dan over drie weken een einde aan een
voorbereidingstijd van ruim drie en een half jaar, sinds op 30 januari 1970
door een groep van 18 Waddinxveners een eerste bespreking werd gehou
den om de mogelijkheden te onderzoeken tot het stichten van een samen
werkingsschool voor HAVO/Atheneum in Waddinxveen. De officiële
opening van de school is omstreeks half september.
Op dit moment schommelt het aan
tal leerlingen rond de 135. Men had
gerekend op 125. De samenwer
kingsschool voor HAVO/Atheneum
zal in 1977 vermoedelijk rond 650
leerlingen tellen. De bouw van deze
school op een stuk grond aan de
Sniepweg en de Kanaaldijk zal in
eerste instantie door de gemeente
Waddinxveen gefinancierd moeten
worden. De ingebruikname wordt
verwacht in 1975/1976.
Het verlies over 1970 296.000,- en
1971 942.000,- werd door de na
gekomen rijksbijdrage voor het te
kort op de uitvoering van de door
de overheid goedgekeurde inter-
locale dienstregeling van 945.000,-
over deze beide jaren - na belasting-
correctie - teruggebracht
484.000,-. D_ "Eet c.“
„Gemengde” klassen
Minder reizigers
Voorlopig hebben zich 36 ouders
beschikbaar gesteld ovor medewer
king aan verschillende activiteiten in
de school. Naast de commissie, die
al vanuit de verenigingen voor
voortgezet onderwijs in samenwer
kingsverband is opgericht kunnen
zij een stevige ruggesteun vormen
voor het opbouwen van de school
gemeenschap, zo wordt in het laatst
verschenen Informatie Bulletin op
gemerkt.
V;
X
KJ
Zoals vrij vorige week in onze artikelen
over de nota „Woningbouwbeleid” van
burgemeester C. A. van der Hooft al
konden berichten heeft „Den Haag” bij
monde van de staatssecretaris al laten
weten de eerste drie jaar de bouw van
het HAVO/Atheneum niet te zullen fi
nancieren. Deze zaak is al in de (raads)-
commissie voor de financiën, in een ver
gadering met de senioren van de gemeen
teraad en de bestuurscommissie van de
samenwerkingsschool ter sprake geweest.
Foto: het Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom
WADDINXVEEN „Een greep uit de rijkdom van oude kinderboeken en prenten" is het motto van de tentoon
stelling, die nog tot volgende week donderdag in de Oudheidskamer van de Rabobank aan de Kerkweg wordt
gehouden. De expositie is eind juni door burgemeester C. A. van der Hooft geopend. Het materiaal voor de ten
toonstelling werd in bruikleen afgestaan door de heer J. de Koning uit Leiden en bestaat onder andere uit een
klok- en hamers pel, (beweegbare) prentenboeken, houtsnedecliché's uit de zeventiende en achttiende eeuw,
prenten en steendrukken vanaf 1850. De heer De Koning is een verwoed verzamelaar van deze bezienswaardige
zaken.
Er dient een integratie plaats te vin
den tussen verkeers- en vervoersstelsels
en de ruimtelijke structuur. Bij het ont
werpen van ruimtelijke plannen dient
dus rekening te worden gehouden met
de bestaande en in voorbereiding zijnde
verkeers- en vervoersinfrastructuur; bij
het ontwerpen van verkeers- en vervoers
infrastructuur dient rekening te worden
gehouden met de ruimtelijke conceptie.
In die delen van het land waar een
subsitutie van het gebruik van de auto
door het openbaar vervoer dient te wor
den bevorderd, zal het beleid t.a.v. de
tarieven voor het openbaar vervoer en
t.a.v. het belasten van de auto op dit
doeleinde worden gericht.
Uit maatschappelijk oogpunt nood
zakelijk geoordeelde openbare vervoers
voorzieningen dienen te worden gehand
haafd c.q. tot stand gebracht.
De beslissingen m.b.t. de verkeers- en
vervoersvoorzieningen worden genomen
in één beleidskader en gebaseerd op één
geheel van doelstellingen, welke zijn ge
richt op een maatschappelijk optimale
afwikkeling van het verkeer en vervoer.
Over de efficiency in de bedrijfsvoering
meldt het verslag de intensieve samen
werking die in november 1972 tot stand
is gebracht met de NV Stoomboot Ree-
derij op de Lek te Sliedrecht waarvan de
heer Kuilman ook tot directeur werd
benoemd. „Wij stellen ons ten doel om
met deze onderneming, met de NV Ra-
gom te Ridderkerk en met Van Gog’s
Autobusdiensten te Capelle aan den IJs-
sel waarmee reeds eerder een samenwer
king was aangegaan, één productie-een-
heid te vormen, waardoor een hoog ni
veau van efficiency kan worden bereikt”.
Foto: het Weekblad voor Waddinxveen/Gijs Kooren
Werk in uitvoering aan de hefbrug.
Geleidelijke invoering van een gedif
ferentieerd stelsel van heffingen voor het
weggebruik door stilstaande voertuigen.
Nader onderzoek naar de mogelijkheden
van een gedifferentieerd stelsel van hef
fingen voor het weggebruik door rijden
de voertuigen. Bevordering van de tot
standkoming van autovrije zones in be
paalde delen van binnensteden.
In het kader van de uitvoering van
het Rijkswegenplan 1968 zal prioriteit
worden gegeven aan verbreding van sterk
belaste wegen in het westen, de ontslui
ting van de grootschalige woningbouw
projecten en de verkorting van de af
stand tussen het westen en de regio’s.
In de grote stedelijke agglomeraties
wordt een integratie van de verkeers- en
vervoersvoorzieningen nagestreefd.
Voor het streekvervoer zal een stelsel
van normen worden ontwikkeld waar
door voor het vaststellen van het voor-
zieningsniveau gelijke uitgangspunten
zullen gelden.
In bepaalde delen van het land welke
sterk onder verkeerscongestie te lijden
hebben, zullen een selectief autogebruik
en bevordering van het openbaar ver
voer uitgangspunten van het beleid zijn.
De directeur van Westnederland, mr. W.
Kuilman, opent het jaarverslag met het
aanhalen van de integrale tekst van de
twaalf punten van oud-minister drs. B. I.
Udink, die inmiddels zijn overgenomen
door de huidige minister drs. T. E. Wes-
terterp van verkeer en waterstaat „Die
bepalen het kader waarbinnen onze on
derneming zich ten doel stelt een zo
rationeel mogelijke productie-eenheid te
zijn van een kwalitatief aantrekkelijk
openbaar vervoer, dat ten opzichte van
menig knelpunt in de verkeersafwikke
ling uitkomst kan brengen.”
Het aantal personeelsleden van West
nederland werd gedurende het vorige
jaar ingekrompen van 458 naar 436.
Hiervan zijn 358 man exploitatieperso-
neel; 54 zijn er werkzaam in de tech
nische sector; de directie, de administra
tie en de afdeling personeelszaken tellen
tezamen 24 personeelsleden. De onder
nemingsraad van dit Waddinxveense
streekvervoersbedrijf behandelde in 1972
onder meer de financiële positie van de
vennootschap, de invoering van arbeids-
verkorting voor 60-jarigen, het openbaar
-vervoer-uniform en de vorming van een
centraal overlegorgaan binnen de auto
bussector.
WADDINXVEEN/DEN HAAG Het
ondergronds lozen van afvalstoffen is in
de provincie Zuid-Holland nu definitief
verboden. Dit is het gevolg van de met
ingang van 25 juli in werking getreden
„Verordening op de ondergrondse lozin
gen van afvalstoffen Zuid-Holland”, die
door Provinciale Staten op 15 juni 1973
is vastgesteld. Deze methode van afval
verwijdering, die al enige jaren in de
Verenigde Staten en Canada (en sinds
kort ook in Nederland) wordt toegepast,
geschiedt door middel van een in de
grond gedreven, onderaan geperforeerde
buis, waardoor vloeibare afvalstoffen
al dan niet onder druk in de onder
grond worden geloosd. Aan deze metho
de van afvalverwijdering kleven vele be
zwaren.
De minister van volksgezondheid en
milieuhygiëne overweegt dan ook deze
lozingen bij wijze van noodmaatregel
onder de werking van de Hinderwet
te brengen. Een definitieve regeling zal
plaatsvinden in de (nieuwe) Wet Chemi
sche Afvalstoffen. Een ontwerp hiervoor
wordt op het ministerie voorbereid. Het
provinciaal bestuur van Zuid-Holland is
van oordeel, dat op de rijksregeling niet
gewacht dient te worden en heeft daar
om deze verordening vastgesteld. Dit
vooral ter voorkoming van verontreini
ging van het grondwater, het behoeden
van de aanwezige delfstoffen (aardolie,
aardgas, zout) tegen vervuiling en on-
bruikbaarmaking, en het vermijden van
aantasting van het natuurlijk milieu in
het algemeen.
In bijzondere gevallen kunnen gedepu
teerde staten op verzoek ontheffing van
het lozingsverbod verlenen. Deze ont
heffing kan alleen gevraagd worden, in
dien de afvalstoffen op een grotere diep
te dan 500 meter in de ondergrond ge
bracht worden.
Afvallozingen, die reeds op 1 juni 1973
plaatsvonden, dienen vóór 25 september
a.s. bij gedeputeerde staten aangemeld
te worden. Zij zijn dan tot 1 januari
1975 vrijgesteld van de verbodsbepalin
gen in de verordening. De vrijstelling
geldt niet, indien de methode van afval-
lozing wordt gewijzigd; de lozing ver
plaatst, veranderd of uitgebreid wordt en
eveneens niet indien andere stoffen ge
loosd gaan worden.
van een klas met uitsluitend meisjes
hebben de gymnastiekleraren aangebo
den een aantal uren „gemengd” gymnas
tiek te geven. Daarmee zijn de rooster-
technische problemen opgelost en kun
nen in alle klassen jongens en meisjes
worden geplaatst. De samenwerkings
school maakt straks gebruik van het
gymnastieklokaal bij de Jan Ligthart-
school en het lokaal aan de Staringlaan
totdat in het sportpark „De Sniep” een
sporthal is neergezet. Voorlopig zal er
vier dagen in de week worden gegymd
van twaalf uur tot half twee (16 lessen).
De gymnastiekuitrusting bestaat uit een
bruin shirtje met oranje bies en een
oranje broek en natuurlijk een paar gym
nastiekschoenen met witte zolen.
De school beschikt straks ook over een
eenvoudig talenpraktikum (kosten
1650,—). In het derde Informatie Bul
letin voor de ouders van de leerlingen
van de samenwerkingsschool wordt er op
gewezen dat vast staat dat bij een ver
standig gebruik van dit technische hulp
middel en de daarop geënte vakmetho-
Daamaast kan een eventuele vertraging
van de woningbouw in Groenswaard 3
de bouw van de openbare mr. A. de
Roosschool voor basisonderwijs afrem
men, zodat de huisvesting van HAVO/
Atheneum-leerlingen in een aantal loka
len van deze school dan ook geen door
gang kan vinden. Er zullen dan houten
noodlokalen moeten worden gebouwd,
zolang de nieuwe samenwerkingsschool
nog niet klaar is.
Inmiddels is het uit elf leraren en twee
leraressen bestaande dosententeam com
pleet nu mejuffrouw E. Bijvoet uit
Woerden als muzieklerares kon worden
benoemd, de heer F. A. M. Kolb uit
Waddinxveen voor het vak kennis van
het geestelijk leven (katholieke sector)
en ds. H. I. Voors uit Waddinxveen,
eveneens voor het vak kennis van het
geestelijke leven (protestants-christelijke
sector). De tien andere docenten konden
eerder worden benoemd.
In de De Savomin Lohmanschool in
Groenswaard 2 wordt druk gewerkt om
alles op tijd klaar te krijgen. De samen
werkingsschool voor HAVO/Atheneum
is volledig gescheiden van de basisschool
hetgeen nogal wat werkzaamheden met
zich bracht, evenals het maken van een
aparte toegangsdeur en een eigen kamer
voor de rector drs. M. Verhoog. Per klas
zullen 27 leerlingen ondergebracht wor
den. De meeste van hen komen uit Wad
dinxveen.
WADDINXVEEN De dertienjarige Margret Jaspers uit de Anna Paulownastraat
is vanmorgen met het vliegtuig naar Rome vertrokken. Zij komt zaterdag weer terug.
Margret, die op stap is gegaan met de twaalfjarige Frederike de Jong uit Amstelveen,
heeft deze driedaagse reis gewonnen door mee te doen aan de tekeningen- en opstel
wedstrijd, die de Nederlandse Organisatie voor Internationale Ontwikkelingssamen
werking (NOVIB) vanwege het tienjarig bestaan van de actie „Gast aan tafel” had
georganiseerd. Margret stuurde een tekening in en Frederike een opstel. Onderwerp
van deze tekeningen- en opstelwedstrijd was de honger in de wereld.
Eind juni werden in het VARA-televisieprogramma voor kinderen „Kijk naar je
eige” door Mies Bouwman de prijswinnaars bekend gemaakt. En daaronder bevond
zich ook Margret Jaspers. Zij kon niet aan de uitnodiging gevolg geven bij de prijs
uitreiking in de televisiestudio aanwezig te zijn, omdat ze op vakantie was. Aan de
NOVIB-tekeningen- en opstelwedstrijd hebben enkele duizenden jongens en meisjes
uit het hele land meegedaan. Beide meisjes, die ook nog een bezoek zullen brengen
aan de FAO (de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties) in Rome,
worden op hun reis vergezeld door mejuffrouw H. J. M. Nuijens, administratice van
de Nederlandse Organisatie voor Internationale Ontwikkelingssamenwerking. In het
NOVIB-communicatieblad „Onze Wereld” wordt het opstel van Frederike de Jong
uit Amstelveen geïllustreerd met de tekening van Margret Jaspers uit Waddinxveen.
Het Waddinxveense meisje maakt al tekenend een reisje door haar wereld en die van
de ontwikkelingslanden. Haar wereld is rijk, weldoorvoed, gezellig en plezierig. „Hun
wereld” wordt gekenmerkt door gebrek en nog eens gebrek. „Wij hebben het beter
dan zij,” concludeert Margret na op één van de twee halve wereldbollen alles wat
men in de ontwikkelingslanden in vergelijking met ons missen met bruin kleurpot
lood te hebben weggestreept.
WADDINXVEEN De Minister van
Verkeer en Waterstaat heeft onlangs het
door hem gevoerde geïntegreerde ver
keers- en vervoersbeleid geformuleerd in
twaalf punten. Wij laten deze punten
hieronder volgen, omdat zij volgens de
directeur van Westnederland het kader
bepalen waarbinnen zijn onderneming
zich ten doel stelt een zo rationeel mo
gelijke productie-eenheid te zijn van een
kwalitatief aantrekkelijk openbaar ver
voer, dat ten opzichte van menig knel
punt in de verkeersafwikkeling uitkomst
kan brengen:
dieken vooral de mondelinge taalvaar
digheid van de leerlingen op efficiënte
manier aangeleerd en verbeterd kan wor
den. Niettemin heeft men sinds het mo
ment dat talenpraktika voor de eerste
keer gebruikt werden op de Nederlandse
middelbare scholen nog niet kunnen be
wijzen dat dit dè methode tot het aan
leren van vreemde talen zou zijn.
Het feit dat leerlingen een zoveel grotere
gevarieerdheid in presentatie van taal
lesstof vaak beter gemotiveerd worden
en meer spelenderwijs in die taal thuis-
raken wordt reeds van niet gering ge
wicht gevonden. In Waddinxveen zag
het er aanvankelijk naar uit dat om
financiële redenen voorlopig afgezien
zou moeten worden van de aanschaf van
een talenpraktikum. „Dan zullen we
maar werken met een al dan niet aange
paste bandrecorder,” zo werd reeds ver
zucht omdat iedereen wel wist dat het
realiseren van een talenpraktikum al
gauw achttienduizend gulden kost. Een
artikel over goedkope talenpraktika in
het lerarenvakblad attendeerde de men
sen van de samenwerkingsschool op de
mogelijkheid om via zelfbouw met zo
goedkoop mogelijk materiaal toch tot
een talenpraktikum te komen. En met
succes. Men heeft de beschikking over
een speciale les-recorder met een daar
aan gekoppeld talenpraktikum met der
tig koptelefoons. Er zijn zes mogelijk
heden denkbaar.
Omdat sommige ouders op een in juni
gehouden ouderavond nogal wat bezwa
ren bleken te hebben tegen de vorming
Op grond van een intensief doelmatig
heidsonderzoek werden na overleg met
de betrokken gemeenten en de rijks-
hoofdinspecteur van het verkeer wijzi
gingen en verbeteringen in de dienst
regeling aangebracht. De routewijziging
in Zoetermeer en de frequentieverhoging
Zoetermeer-Den Haag v.v. springen
daarbij in het oog.
Het vervoer op de interlocale lijnen
daalde met 767.000 reizigers naar
13.742.000. Maar ook het groeps- en
toervervoer liep terug. Het locale ver
voer daarentegen nam toe. De stadsdien
sten in de gemeenten Delft en Gouda
kwamen daardoor met 55.000 reizigers
meer op een totaal van 2.209.000 passa
giers. Het aantal vervoerde reizigers in
de Haagse agglomeratie daalde echter
en kwam met een vermindering van
73.000 op 1.527.000 reizigers.
De ouders die niet van het boekenfonds
gebruik maken hebben via de boekhan
del voor hun kinderen zo’n kleine drie
honderd gulden aan boeken moeten ko
pen. Zij die van het boekenfonds gebruik
maken zijn voor het eerste jaar 55,
aan huur kwijt. Omdat niet alle boeken
via het boekenfonds kunnen worden ge
huurd moest deze groep een kleine tach
tig gulden uitgeven voor boeken.
1M
1
1