Pastoor wil fietsroutes! PPR heeft nog geen mening KVP-VOORZITTER WIL DORP EEN HART GEVEN Schoolraad wacht nog met reactie Boomkwekerij heeft hier wel degelijk een toekomst Vakbeweging: Groei moet beperkt blijven (22.500) WADDINXVEEN De Waddinxveense afdelingen van het Nederlands Verbond van Vakverenigingen (NW) en het Nederlands Katholiek Vak verbond (NKV) willen dat ons dorp beperkt blijft (ongeveer 22.500 inwo ners in 1995) en het landschap open. In die visie past het bouwen van een gering aantal huizen. Volgens de discussienota treedt bij het kiezen van de ze groeimogelijkheid vergrijzing van de bevolking op, waardoor bijvoor beeld opvang als gevolg van uitbreiding van de werkgelegenheid niet moge lijk is. „Eerst wegen, dan uit brei den” WADDINXVEEN Volgens de heer H. J. Munnike van de Chopinlaan is het nu al noodzakelijk te beginnen met de aanleg van het wegtracé ten westen van de Dorp straat met een aansluiting zal eerst het wegennet moeten worden uitgebreid.” In zijn brief aan het gemeentebestuur schrijft de heer Munnike de voorkeur te geven aan 25.500 inwoners in 1995 en wat te zien in bebouwing van het gebied tussen spoorlijn en de Kanaaldijk. De snelle realisering van die westelijk gelegen uitvalsweg vermin dert volgens hem het verkeer dat nu gebruik maakt van de Chopinlaan. Beethoven laan en Dorpstraat. Zowel een tweede als een derde vaste oeververbinding wordt door de heer Munnike noodzakelijk geacht, evenals de noodzakelijkheid van een rechtstreekse spoorwegverbinding met Rotterdam en Den Haag. Ook staat deze Wad- dinxvener achter de in „Waddinxveen Waarheen” genoemde milieu-beschermende maatregelen. Oplossing voor veel verkeersproblemen: Aquaduct in 't verlengde van Sniepweg NKV: „Nieuw industrieterrein” VAN D. P. DELISSEN A. BIJL: Verkeersaders in woonwijken: kapitale blunder „GROENKRINGEN” Bouw goedkope huizen in Waddinxveen-Zuid PSP wil snel 515 ’’slechte woningen gaan opknappen WADDINXVEEN De werkgroep Waddinxveen van de Pacifistisch Socialistische Partij (PSP) wil hoge prioriteit geven aan hét herstel van 515 ’’slechte” woningen in ons dorp. Voorts moeten voornamelijk goedkope een gezinswoningen worden gebouwd in het gebied ten zuiden van de Jan Dor- rekenskade en tussen de spoorlijn en de Kanaaldijk. Hard groeien is er evenwel voor Waddinxveen niet meer bij, omdat de bevolkingsgroei minder wordt en men gaat inzien dat renovatie van oude woonwijken in grote ste den steeds belangrijker wordt. Hollandsche Maatschappij H. MUNNIKE: W. H. DIJKGRAAF: van Landbouw: FILIAAL VAN BIBLIOTHEEK IN T NOORDEN WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 20 SEPTEMBER ’73 Pagina 1 1 Volkstuinen Piasweg Uniek Mevrouw Burlage: NKV WADDINXVEEN Een gematigde bevolkingsgroei (ongeveer 22.500 inwoners in 1980, „over de jaren daarna kan ik niets zinnigs zeggen”) staat ook de voorzitter van de afdeling Waddinxveen van de Katholieke Volks Partij (KVP), de heer Th. B. Mourits, duidelijk voor ogen. Hij zei dat vorige week op de hoorzitting, maar voegde aan zijn woorden wel toe dat dit een persoonlijke mening was, die niet bindend is voor de tweemansfractie van de KVP in de gemeenteraad. „Zij hebben dan de volledige vrijheid van handelen en ik wil hun het gras niet voor de voeten wegmaaien. Of met ze in conflict komen.” Een vraag voor hem is waar nieuwbouw zou moeten komen, om de bevolkingsaanwas op te vangen. De heer Mourits meende dat er eerst maar eens langs de Noordkade en langs de Zuidkade gebouwd moet worden, omdat je vanaf de Henegouwerweg Waddinxveen bekijkende nu niet direct een goede indruk van de „Parel aan de Gouwe” krijgt. „Alleen rond de hefbrug gaat het nog.” Ook vond hij het gebied Burgemeester Trooststraat/Jan Dorrekenskade/Kanaaldijk/Zuidkade allerminst fraai. „Geef Waddinxveen een mooi hart!” Reconstructie van de Kanaaldijk, tweede vaste oeververbinding, stimulering van het openbaar ver voer en het niet te snel tegengaan van de vestiging van bijvoorbeeld dierveredelingsbedrijven („Een agrariër moet agrariër kunnen zijn”) waren een aantal andere opmerkingen die de KVP-voorzitter plaatste. WADDINXVEEN Pastoor J. A. M. Saulenn heeft in zijn brief aan het gemeentebestuur gepleit voor de aanleg van échte fietsroutes in Waddinx veen. „Het dorp groeit dicht,” is zijn mening. WADDINXVEEN Voor de afdeling Zuidplas van de Hollandsche Maatschappij van Landbouw is het allerminst een uitgemaakte zaak, dat boomkwekerijen nauwelijks meer een beroep zullen doen op binnen Wad dinxveen gelegen gronden. In een aan het gemeentebestuur verzonden reac tie op de discussienota over het structuurplan wordt er op gewezen dat bo demstructuren zich in het algemeen bij gemeentegrenzen niet wijzigen en dat zowel op Reeuwijks- als op Waddinxveens grondgebied de boomkweke rij de laatste jaren dan ook niet onaanzienlijk is uitgebreid. WADDINXVEEN Sticht een filiaal van de Openbare Christelijke Uit- leenbibliotheek en Leeszaal in Waddinxveen-Noord. Die suggestie doet gediplomeerd bibliothecaresse mevrouw M. M. Th. Burlage-van der Lucht van de Tollenslaan in haar brief aan het gemeentebestuur over „Waddinx veen Waarheen”. Uit vele gesprekken weet zij dat de „leeshonger” in deze kinderrijke woonwijken (Vondelwijk en straks Groenswaard 3) zeer hoog ligt. „Maar ook vernam ik, dat de vele moeders in deze wijken hun kin deren in de winter niet graag naar de Juliana van Stolberglaan zenden. De afstand is te groot.” Mevrouw Burlage-van der Lucht, die filialen Juli ana van Stolberglaan en Anne Frank te dicht bij elkaar gesitueerd vindt, wijst er op dat een goede bilbliotheek en leeszaal van onschatbare waarde is voor elke gemeente. „En laten we dankbaar zijn, dat we zo’n bibliotheek bezitten.” Wonen en werken Openbaar vervoer ia Volgens deze Waddinxveners zal het werkgelegenheidsbeleid in Waddinxveen gericht moeten zijn op vergroting van het percentage aan de eigen woonplaats gebonden beroepsbevolking. Gezocht zal moeten worden naar mogelijkheden om werk en wonen weer dichter bij elkaar te brengen. Aan kleine ambachtelijke en kleine agrarische bedrijven zal de voor keur moeten worden gegeven, boven grote industriële bedrijven of grote kan toorruimten. Over de samenstellers van de discussie nota zeggen de PSP’ers: „Wanneer zul len we eens leren dat het bij structuur plannen uiteindelijk om de mensen gaat en dat je daarbij in de eerste plaats des kundigen nodig hebt op het gebied van desociale wetenschappen. Een team sa mengesteld uit deskundigen met verschil lende opleidingen, die de problemen sa men op kunnen lossen. Een team van zes personen, zoals de auteurs van de nota, waarbij vijf ingenieurs, is voor ons wel wat te eenzijdig samengesteld.’ Hij meent dat er nu reeds maatregelen genomen moeten worden om het fiets- verkeer in de toekomst aanlokkelijk en mogelijk te maken. „Er moeten ook bin nen de bebouwde kom liefst kruisings- vrije fietsroutes komen, allereerst voor de verbinding van woning met stations De leden van de werkgroep Waddinx veen pleiten er in hun stuk herhaaldelijk voor de bewoners van gebieden waar veranderingen op til zijn daarbij te be trekken. Het bespreken van wijkproble- men met de inwoners van de wijk zelf is daar een goed voorbeeld van. De be langstelling voor het individu komt op een andere manier om de hoek kijken als er gevraagd wordt om kleine stuk ken landbouwgrond aan belangstellende inwoners te verpachten om daar (onbe spoten) groenten en/of fruit te verbou wen. WADDINXVEEN De afdeling Waddinxveen van de niet in de gemeenteraad vertegenwordigende Politieke Partij Radikalen (PPR) is nog niet in staat commentaar te leveren op de discussienota over de structuurplan. Drs. C. P. A. C. Crasborn wijt dit aan de in- werktijd, die nodig is voor het opzetten van een bescheiden or ganisatie en het elkaar leren ken nen binnen een nieuwe partij- afdeling. In de al een poosje ge leden aan het gemeentebestuur verzonden PPR-brief staat dat er getracht zal worden tijdens de in spraakprocedure voor de bevol king hun mening kenbaar te ma ken. De PPR heeft overigens tij dens één van de twee vorige week gehouden hoorzittingen niet om het woord gevraagd. Vertegen woordigers van de afdeling Wad dinxveen waren wel aanwezig. dat bewezen is dat die geen bestaans recht meer hebben. „Kijk maar naar de meubelindustrie,” voegde hij er veelbe tekenend aan toe. Hij pleitte voor een nieuw industrieterrein, omdat de huidige bedrijfsterreinen her en der in de ge meente verspreid liggen. Wel gaf hij het gemeentebestuur het advies het Gouwe- bos zo snel mogelijk van de grond te krijgen. Of al die rondom Waddinxveen geplande rijkswegen ook worden aange legd kon hij natuurlijk niet zeggen, maar daar zullen hogere overheden wel de grootste stem in hebben, zo vreesde de vertegenwoordiger van het NKV. Dit staat in een beschouwing van deze niet in de gemeenteraad vertegenwoor digde partij naar aanleiding van de dis cussienota over de toekomst van Wad dinxveen. Daarin wordt er allerminst een geheim van gemaakt dat de voorkeur van de PSP-werkgroep, zoals Wim van Breemen op de hearing meedeelde, sterk uitgaat naar een inwonertal in 2000 van maximaal 25.000 inwoners. „Voorkom in ieder geval dat er een uitbreidings plan voor Waddinxveen ontstaat,” was de eerste gedachte die de PSP’ers kregen bij het lezen van de discussienota. om het autoverkeer minder noodzakelijk te maken. Verder zullen de leerlingen van de hogere klassen van het basison derwijs en van het vervolgonderwijs zon der veel gevaar per fiets naar school gaan, dus fietspaden van dé woonwijken langs HAVO, MAVO, enzovoorts en Dat de nieuwbouw, die nodig is voor de uitbreiding van de bevolking en het klei ner worden van de gemiddelde woning- bezetting, het best kan komen tussen de spoorlijn en de Kanaaldijk is voor de PSP-werkgroep een welhaast vanzelf sprekende zaak. „Het verbaast ons dat in de nota nauwelijks gesproken wordt over de nogal geïsoleerde ligging van de Ten 'aanzien van de bebouwing van Waddinxveen meent het bestuur van de HML-afdeling Zuidplas dat er gebouwd moet worden om de plaatselijke bevol kingsaanwas op te vangen. „Het ligt niet op onze weg u te adviseren waar dat moet gebeuren. Wel willen wij een drin gend beroep doen hiervoor vooral niet dat gedeelte van de Zuidplaspolder te bestemmen dat begrensd wordt door de Tweede Bloksweg-Bredeweg-Plasweg en in een later stadium het zoetwaterkanaal. Deze zeer goede gronden met een uit stekende verkaveling zijn namelijk bij zonder waardevol zowel voor land- als tuinbouw.” Voorts wordt nog opgeiherkt nieuwe tuinbouwgebieden in te richten analoog aan de nederzettingen aan de Abraham Kroesweg en de G. W. C. van Dordt-Kroonweg en dat de bomenrijke Piasweg in zijn huidige vorm gehand haafd dient te blijven. als ’t Weegje de beheersovereenkomst genoemd. „Alhoewel de ervaringen met deze overeenkomsten van betrekkelijk recente datum zijn, kan nu reeds worden vastgesteld dat het bijna altijd een slecht alternatief is,” oordeelt de HML-afdeling Zuidplas. De beperkingen van de moge lijkheden voor moderne aanpassingen enerzijds en het niet geïndexeerd zijn van het inkomen van de beheerder (in casu de boer) anderzijds zouden daarvan be langrijke oorzaken zijn. De voorkeur moet dan ook duidelijk uitgaan naar een volledige aankoop van de betreffende gronden en een beheer door de instantie die de bescherming van het betreffende gebied op zich heeft genomen. De heer Heller van het NKV waar schuwde er voor te proberen kleine am bachtelijke bedrijven aan t« trekken, om vergroot. Zijn collega H. Heller van het NKV zei het met deze zienswijze eens te kunnen zijn en voegde er aan toe de nog te plegen nieuwbouw tot de eeuw wisseling tussen de spoorlijn en de Ka naaldijk te willen realiseren. Sprekende over de werkgelegenheid is het volgens de heer De Bruijn gebleken dat het zeer moeilijk is om arbeidsinten sieve industrieën naar Waddinxveen te krijgen. Hij verwacht wel enige uitbrei ding van dienstensector, waardoor een grotere binding van de beroepsbevolking kan worden verkregen. „Daarom zal met een verdere groei van het inwonertal het forensisme verder doen toenemen, het geen weer van invloed zal zijn op de verkeersintensiteit, uitbreiding van par keergelegenheid, die dan weer ten koste gaat van groenstroken of ander openbaar groen,” is de conclusie waar het NW zijn keuze baseert om stabilisering van de bevolkingsgroei op het niveau van 1980 na te streven. weg 25 („nieuwe” Henegouwerweg door de polder Bloemendaal). Als bezwaar tegen de in de structuur nota genoemde nog te realiseren voor zieningen wordt genoemd dat te veel vanuit de huidige situatie is geredeneerd en dat te weinig rekening is gehouden met toekomstige ontwikkelingen. Grote re behoeften aan recreatieve mogelijk heden, nieuwe onderwijsvormen (mid denschool) en het pluriform gebruik van openbare gebouwen zoals kerken en scholen. „Het allerbelangrijkste is wel er voor te zorgen dat zo weinig mogelijk nieuwe ontwikkelingen worden geblok keerd.” „Het spreekt vanzelf” dat de PSP achter alle in de structuurnota ge noemde mogelijkheden ter bevordering van de recreatiemogelijkheden staat en bescherming van de natuurgebieden. „Hieraan zal een hoge prioriteit gegeven moeten worden.” De heer P. de Bruijn van het NW acht deze keuze van zijn bond juist, om dat het voorzieningenpakket niet binnen korte tijd noemenswaardig zal worden Victorwijk en het feit dat deze wijk te klein is voor een aantal eigen voorzie ningen,” wordt opgemerkt. Bouwen van goedkope eengezinswoningen in het voorgestelde gebied betekent het ophef fen van de isolatie van de Victorwijk, het treffen van een redelijk aantal voor zieningen en de bouw van een derde station, terwijl geen grote nieuwe ver- keersvoorzieningen nodig zijn. Ten aanzien van de polder Bloemendaal is men het er volledig mee eens, dat in grijpende cultuurtechnische werken hier moeten worden tegengegaan, omdat deze polder toch wel uniek is voor de om geving en inderdaad van historisch be lang. Aan een ruilverkaveling valt niet meer te denken, nadat deze destijds is aangenomen voor dit (kleine) gebied en om diverse redenen overigens niet tot uitvoering is gebracht. De afdeling Zuid plas van de Hollandsche Maatschappij van Landbouw noemt het een onherstel- baarverlies indien besloten wordt diago- naalsgewijs door deze polder twee wegen (rijksweg 3 (Amsterdam-Rotterdam) en een nieuw stuk Henegouwerweg) zouden worden aangelegd. Gesuggereerd wordt een tracé buiten de polder Bloemendaal of langs de randen ervan vast te stellen, indien van hogerhand wordt besloten de ze wegen toch aan te leggen. In de discussienota wordt als mogelijk heid voor de bescherming van gebieden van Boskoop, Zevenhuizen en Moerka- pelle naar die scholen. Ook de sport terreinen, het zwembad, enzovoorts moe ten per fiets makkelijk bereikbaar zijn.” Pastoor Saulenn noemt de Jan Dorre- kenskade een goede fietsroute, misschien ook de Noordkade, Zuidkade, Bloemen- daalseweg en „diverse andere wegen die toch binnen vijf jaar verstopt raken wan neer u ze niet vervangt door andere en betere autowegen.” WADDINXVEEN Je moet in Wad dinxveen kunnen wandelen zonder direct met het verkeer geconfronteerd te wor den. Vandaar dat de heer D. P. Delissen van de Mauritslaan in zijn brief aan het gemeentebestuur vragenderwijs een aan tal suggesties doet „groenkringen” te ma ken. De vragen die hij stelt zijn onder meer deze: Waarom zo’n hoge begroei ing tussen het wandelpad langs de Julia na van Stolberglaan en de ringvaartdijk? Waarom wel drie bungalows aan de vij ver in het Diederik van Schagenplant- soen en geen hoge beplanting? Waarom loopt er ter hoogte van de Noordkade geen groenzoom langs de Gouwe? Waar om wordt het wandelpad tussen Kanaal dijk en het Wamaarplantsoen niet af geschermd? Waarom geen volkstuinen op de plaats waar het HAVO/Atheneum zal gaan verrijzen? Waarom in dat ge bied geen wandel- en fietspaden naar ’t Weegje? Komt er een wandelpad langs de Petteplas? Op één vraag geeft de heer Delissen zelf antwoord: „Moet Wad dinxveen uitbreiden? Neen!” Uitbrei ding van kassencomplexen ziet hij ook niet zitten gezien de grote hoeveelheden groente die jaarlijks wordt doorgedraaid. WADDINXVEEN De schoolraad voor het openbaar onderwijs zal in een later stadium reageren op de discussie nota over het structuurplan. Het late verschijnen van de populaire brochure „Waddinxveen Waarheen” is daarvan de oorzaak. In de brief van de schoolraad, waarin dit wordt geschreven, staat nog wel dat het onderwijsaspect van de nota veel meer een consequentie is van het kiezen en uit te voeren ontwikkelings plan. De leden van de schoolraad zullen uiteindelijk beslissen of er wel op de dis cussienota zal worden gereageerd. De HML-afdeling Zuidplas, waarvan tuinbouwlieden uit Waddinxveen, Zeven huizen, Moerkapelle, Nieuwerkerk aan den IJssel, Gouda en Stolwijk lid zijn, ziet zeker voor de boomkwekerijen in onze gemeente een toekomst weggelegd, hoewel in de discussienota op diverse plaatsen zou worden gesuggereerd dat door de betrekkelijk geringe geschiktheid van de bodem de boomkwekerijen voor Waddinxveens grondgebied nauwelijks interesse zouden hebben. Geconstateerd wordt dat zowel aan de oost- als aan de westzijde van de Gouwe de bodemstructuur niet plotseling bij de gemeentegrens van Boskoop verandert. In verband met het tot waarde brengen van gronden, waarop soms te kleine, on rendabele groentebedrijven zijn gevestigd wordt dit aspect voor onze gemeente door de HML-afdeling Zuidplas niet on belangrijk geacht. Ongeschikt vindt men wel de gronden van de polder Bloemen daal „Een uitstekend gebied voor de boomkwekerij!” voor bebouwing. Ook het landschap hier legt zodanige beperkingen op dat voor eventuele uit breiding van Waddinxveen niet aan de oostzijde, maar aan de westzijde van de Gouwe gedacht moet worden. WADDINXVEEN De heer A. Bijl van de Beethovenlaan is de schrik om het hart geslagen bij het lezen van „Wad dinxveen Waarheen”, waarin Sniepweg, Kerkweg, Beethovenlaan en Staringlaan in de wat verdere toekomst belangrijke verkeersaders blijken te worden. Hij noemt het een kapitale blunder dergelij ke wegen door dichtbevolkte woonwijken te plannen, „waardoor iedere ouder bij ieder remgeknars het klamme zweet in de handen komt te staan.” Volgens de heer Bijl in zijn brief aan het gemeente bestuur moeten hoofdverkeersaders bui ten Waddinxveen en hoofdverbindings wegen door of langs industrieterreinen lopen. Omdat deze Waddinxvener aan de lijve heeft kunnen ondervinden hoe ui terst druk en zeer gevaarlijk de Beet hovenlaan werd tijdens de afsluiting van een deel van de Kerkweg dringt hij met klem aan op een beperking van het (doorgaande) verkeer door woonwijken voor het te laat is. De PSP-werkgroep vindt dat in de dis cussienota nogal halfslachtig over de vervoersproblematiek wordt gepraat. „Van de ene kant staat er dat het open baar vervoer bevorderd moet worden, van de andere kant pleit men voor het aanleggen van nieuwe, helaas vaak ge plande, wegen. Wij zijn van mening dat er duidelijk gekozen moet worden, en wel voor een sterke bevordering van het openbaar vervoer. De situering van de nieuwe woonwijk is daar een duidelijk voorbeeld van.” Hiermee is het aanleg gen van nieuwe autowegen natuurlijk in strijd. Wanneer alle wegen die gepland zijn ook aangelegd zullen worden zal Waddinxveen ingeklemd raken tussen een aantal grote verkeerswegen. „We zullen daartegen met kracht moeten pro testeren. Je kunt niet én openbaar ver voer willen bevorderen én tegelijk niéu we grote verkeerswegen willen aanleg gen. De nadelen van verkeerswegen zijn duidelijk en zullen een steeds grotere rol gaan spelen,” aldus de PSP-werkgroep, die van mening is dat de grootste priori teit heeft het tegenhouden van rijksweg 3 (Amsterdam-Rotterdam) en secundaire „Waddinxveen Waarheen” wordt geschetst. In feite gaat het om een nieuw stuk rand weg, dat het verkeer mogelijk moet maken vooral ook als de westelijke randweg er is om Waddinxveen te rijden en naar believen af te slaan naar zijn of haar woonwijk. Daar door worden de Kerkweg en de Brugweg een stuk minder belast, omdat de door te trek ken Sniepweg in wezen weer aansluit op de „nieuwe” He- WADDINXVEEN Een Gouwe-aquaduct in het ver lengde van de Sniepweg met aansluitende wegen. Dat wordt door de heer W. H. Dijkgraaf van de Brugweg een oplossing genoemd voor heel wat toe komstige verkeersproblemen. In een brief met bijlagen aan het gemeentebestuur zegt deze Waddinxvener gaarne een an dere afhandeling van het ver keer in en om de bebouwde kom voor te staan dan in Deze werknemersorganisatie meent ove rigens dat de industrie zoveel mogelijk geconcentreerd moet worden op door groengordels omgeven industrieterreinen. In het agrarische gebied Tweede Bloks- weg-Bredeweg-Rijksweg 12 (Utrecht-Den Haag) zou een nieuw regionaal industrie terrein aangelegd kunnen worden. In een uitbreiding van het bestaande areaal glastuinbouw ziet het NW een aantas ting van het landschap. Stedelijke uit breidingen aan de Onderweg en de Sniepweg ziet men allerminst zitten. negouwerweg of rijksweg 3 graaf boven alles het eerst (Amsterdam-Rotterdam), van moet worden gebouwd, er is welke laatste twee wegen ove- dan zou men zich zelfs kunnen rigens de tracé’s gewijzigd afvragen of de hefbrug niet zouden moeten worden. Het gesloopt zou kunnen worden, voorstel van de heer Dijkgraaf zodat op de westelijke oever komt er op neer rijksweg 3 ge- een aantrekkelijke ontwikke- bruik te laten maken van het ling van een winkelcentrum/ Gouwe-aquaduct in rijksweg ontmoetingsplaats mogelijk 12 (Den Haag-Utrecht), zodat wordt, terwijl ook op de oos- de afslag naar de hoofdstad telijke oever een ruimere ont- wat oostelijker kan komen te plooiing mogelijk wordt door liggen. Als het Gouwe-aqua- het wegvallen van een aantal duet, dat volgens de heer Dijk- beperkingen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1973 | | pagina 11