Pastoor wil fietsroutes!
PPR heeft
nog geen
mening
KVP-VOORZITTER WIL
DORP EEN HART GEVEN
Schoolraad
wacht nog
met reactie
Boomkwekerij heeft hier
wel degelijk een toekomst
Vakbeweging: Groei moet
beperkt blijven (22.500)
WADDINXVEEN De Waddinxveense afdelingen van het Nederlands
Verbond van Vakverenigingen (NW) en het Nederlands Katholiek Vak
verbond (NKV) willen dat ons dorp beperkt blijft (ongeveer 22.500 inwo
ners in 1995) en het landschap open. In die visie past het bouwen van een
gering aantal huizen. Volgens de discussienota treedt bij het kiezen van de
ze groeimogelijkheid vergrijzing van de bevolking op, waardoor bijvoor
beeld opvang als gevolg van uitbreiding van de werkgelegenheid niet moge
lijk is.
„Eerst wegen, dan uit brei den”
WADDINXVEEN Volgens de heer H. J. Munnike van de Chopinlaan is het nu
al noodzakelijk te beginnen met de aanleg van het wegtracé ten westen van de Dorp
straat met een aansluiting zal eerst het wegennet moeten worden uitgebreid.” In zijn
brief aan het gemeentebestuur schrijft de heer Munnike de voorkeur te geven aan
25.500 inwoners in 1995 en wat te zien in bebouwing van het gebied tussen spoorlijn
en de Kanaaldijk. De snelle realisering van die westelijk gelegen uitvalsweg vermin
dert volgens hem het verkeer dat nu gebruik maakt van de Chopinlaan. Beethoven
laan en Dorpstraat. Zowel een tweede als een derde vaste oeververbinding wordt
door de heer Munnike noodzakelijk geacht, evenals de noodzakelijkheid van een
rechtstreekse spoorwegverbinding met Rotterdam en Den Haag. Ook staat deze Wad-
dinxvener achter de in „Waddinxveen Waarheen” genoemde milieu-beschermende
maatregelen.
Oplossing voor veel verkeersproblemen:
Aquaduct in 't verlengde van Sniepweg
NKV: „Nieuw industrieterrein”
VAN D. P. DELISSEN
A. BIJL:
Verkeersaders
in woonwijken:
kapitale blunder
„GROENKRINGEN”
Bouw goedkope huizen in Waddinxveen-Zuid
PSP wil snel 515 ’’slechte
woningen gaan opknappen
WADDINXVEEN De werkgroep Waddinxveen van de Pacifistisch
Socialistische Partij (PSP) wil hoge prioriteit geven aan hét herstel van 515
’’slechte” woningen in ons dorp. Voorts moeten voornamelijk goedkope een
gezinswoningen worden gebouwd in het gebied ten zuiden van de Jan Dor-
rekenskade en tussen de spoorlijn en de Kanaaldijk. Hard groeien is er
evenwel voor Waddinxveen niet meer bij, omdat de bevolkingsgroei minder
wordt en men gaat inzien dat renovatie van oude woonwijken in grote ste
den steeds belangrijker wordt.
Hollandsche Maatschappij
H. MUNNIKE:
W. H. DIJKGRAAF:
van Landbouw:
FILIAAL VAN
BIBLIOTHEEK
IN T NOORDEN
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 20 SEPTEMBER ’73
Pagina 1 1
Volkstuinen
Piasweg
Uniek
Mevrouw Burlage:
NKV
WADDINXVEEN Een gematigde bevolkingsgroei (ongeveer 22.500 inwoners in 1980, „over de jaren daarna
kan ik niets zinnigs zeggen”) staat ook de voorzitter van de afdeling Waddinxveen van de Katholieke Volks Partij
(KVP), de heer Th. B. Mourits, duidelijk voor ogen. Hij zei dat vorige week op de hoorzitting, maar voegde
aan zijn woorden wel toe dat dit een persoonlijke mening was, die niet bindend is voor de tweemansfractie van de
KVP in de gemeenteraad. „Zij hebben dan de volledige vrijheid van handelen en ik wil hun het gras niet voor de
voeten wegmaaien. Of met ze in conflict komen.” Een vraag voor hem is waar nieuwbouw zou moeten komen, om
de bevolkingsaanwas op te vangen. De heer Mourits meende dat er eerst maar eens langs de Noordkade en langs
de Zuidkade gebouwd moet worden, omdat je vanaf de Henegouwerweg Waddinxveen bekijkende nu niet direct
een goede indruk van de „Parel aan de Gouwe” krijgt. „Alleen rond de hefbrug gaat het nog.” Ook vond hij het
gebied Burgemeester Trooststraat/Jan Dorrekenskade/Kanaaldijk/Zuidkade allerminst fraai. „Geef Waddinxveen
een mooi hart!” Reconstructie van de Kanaaldijk, tweede vaste oeververbinding, stimulering van het openbaar ver
voer en het niet te snel tegengaan van de vestiging van bijvoorbeeld dierveredelingsbedrijven („Een agrariër moet
agrariër kunnen zijn”) waren een aantal andere opmerkingen die de KVP-voorzitter plaatste.
WADDINXVEEN Pastoor J. A. M. Saulenn heeft in zijn brief aan het
gemeentebestuur gepleit voor de aanleg van échte fietsroutes in Waddinx
veen. „Het dorp groeit dicht,” is zijn mening.
WADDINXVEEN Voor de afdeling Zuidplas van de Hollandsche
Maatschappij van Landbouw is het allerminst een uitgemaakte zaak, dat
boomkwekerijen nauwelijks meer een beroep zullen doen op binnen Wad
dinxveen gelegen gronden. In een aan het gemeentebestuur verzonden reac
tie op de discussienota over het structuurplan wordt er op gewezen dat bo
demstructuren zich in het algemeen bij gemeentegrenzen niet wijzigen en
dat zowel op Reeuwijks- als op Waddinxveens grondgebied de boomkweke
rij de laatste jaren dan ook niet onaanzienlijk is uitgebreid.
WADDINXVEEN Sticht een filiaal van de Openbare Christelijke Uit-
leenbibliotheek en Leeszaal in Waddinxveen-Noord. Die suggestie doet
gediplomeerd bibliothecaresse mevrouw M. M. Th. Burlage-van der Lucht
van de Tollenslaan in haar brief aan het gemeentebestuur over „Waddinx
veen Waarheen”. Uit vele gesprekken weet zij dat de „leeshonger” in deze
kinderrijke woonwijken (Vondelwijk en straks Groenswaard 3) zeer hoog
ligt. „Maar ook vernam ik, dat de vele moeders in deze wijken hun kin
deren in de winter niet graag naar de Juliana van Stolberglaan zenden.
De afstand is te groot.” Mevrouw Burlage-van der Lucht, die filialen Juli
ana van Stolberglaan en Anne Frank te dicht bij elkaar gesitueerd vindt,
wijst er op dat een goede bilbliotheek en leeszaal van onschatbare waarde
is voor elke gemeente. „En laten we dankbaar zijn, dat we zo’n bibliotheek
bezitten.”
Wonen en werken
Openbaar vervoer
ia
Volgens deze Waddinxveners zal het
werkgelegenheidsbeleid in Waddinxveen
gericht moeten zijn op vergroting van
het percentage aan de eigen woonplaats
gebonden beroepsbevolking. Gezocht zal
moeten worden naar mogelijkheden om
werk en wonen weer dichter bij elkaar
te brengen. Aan kleine ambachtelijke en
kleine agrarische bedrijven zal de voor
keur moeten worden gegeven, boven
grote industriële bedrijven of grote kan
toorruimten.
Over de samenstellers van de discussie
nota zeggen de PSP’ers: „Wanneer zul
len we eens leren dat het bij structuur
plannen uiteindelijk om de mensen gaat
en dat je daarbij in de eerste plaats des
kundigen nodig hebt op het gebied van
desociale wetenschappen. Een team sa
mengesteld uit deskundigen met verschil
lende opleidingen, die de problemen sa
men op kunnen lossen. Een team van
zes personen, zoals de auteurs van de
nota, waarbij vijf ingenieurs, is voor ons
wel wat te eenzijdig samengesteld.’
Hij meent dat er nu reeds maatregelen
genomen moeten worden om het fiets-
verkeer in de toekomst aanlokkelijk en
mogelijk te maken. „Er moeten ook bin
nen de bebouwde kom liefst kruisings-
vrije fietsroutes komen, allereerst voor
de verbinding van woning met stations
De leden van de werkgroep Waddinx
veen pleiten er in hun stuk herhaaldelijk
voor de bewoners van gebieden waar
veranderingen op til zijn daarbij te be
trekken. Het bespreken van wijkproble-
men met de inwoners van de wijk zelf
is daar een goed voorbeeld van. De be
langstelling voor het individu komt op
een andere manier om de hoek kijken
als er gevraagd wordt om kleine stuk
ken landbouwgrond aan belangstellende
inwoners te verpachten om daar (onbe
spoten) groenten en/of fruit te verbou
wen.
WADDINXVEEN De afdeling
Waddinxveen van de niet in de
gemeenteraad vertegenwordigende
Politieke Partij Radikalen (PPR)
is nog niet in staat commentaar
te leveren op de discussienota
over de structuurplan. Drs. C. P.
A. C. Crasborn wijt dit aan de in-
werktijd, die nodig is voor het
opzetten van een bescheiden or
ganisatie en het elkaar leren ken
nen binnen een nieuwe partij-
afdeling. In de al een poosje ge
leden aan het gemeentebestuur
verzonden PPR-brief staat dat er
getracht zal worden tijdens de in
spraakprocedure voor de bevol
king hun mening kenbaar te ma
ken. De PPR heeft overigens tij
dens één van de twee vorige week
gehouden hoorzittingen niet om
het woord gevraagd. Vertegen
woordigers van de afdeling Wad
dinxveen waren wel aanwezig.
dat bewezen is dat die geen bestaans
recht meer hebben. „Kijk maar naar de
meubelindustrie,” voegde hij er veelbe
tekenend aan toe. Hij pleitte voor een
nieuw industrieterrein, omdat de huidige
bedrijfsterreinen her en der in de ge
meente verspreid liggen. Wel gaf hij het
gemeentebestuur het advies het Gouwe-
bos zo snel mogelijk van de grond te
krijgen. Of al die rondom Waddinxveen
geplande rijkswegen ook worden aange
legd kon hij natuurlijk niet zeggen, maar
daar zullen hogere overheden wel de
grootste stem in hebben, zo vreesde de
vertegenwoordiger van het NKV.
Dit staat in een beschouwing van deze
niet in de gemeenteraad vertegenwoor
digde partij naar aanleiding van de dis
cussienota over de toekomst van Wad
dinxveen. Daarin wordt er allerminst een
geheim van gemaakt dat de voorkeur
van de PSP-werkgroep, zoals Wim van
Breemen op de hearing meedeelde, sterk
uitgaat naar een inwonertal in 2000 van
maximaal 25.000 inwoners. „Voorkom
in ieder geval dat er een uitbreidings
plan voor Waddinxveen ontstaat,” was
de eerste gedachte die de PSP’ers kregen
bij het lezen van de discussienota.
om het autoverkeer minder noodzakelijk
te maken. Verder zullen de leerlingen
van de hogere klassen van het basison
derwijs en van het vervolgonderwijs zon
der veel gevaar per fiets naar school
gaan, dus fietspaden van dé woonwijken
langs HAVO, MAVO, enzovoorts en
Dat de nieuwbouw, die nodig is voor de
uitbreiding van de bevolking en het klei
ner worden van de gemiddelde woning-
bezetting, het best kan komen tussen de
spoorlijn en de Kanaaldijk is voor de
PSP-werkgroep een welhaast vanzelf
sprekende zaak. „Het verbaast ons dat
in de nota nauwelijks gesproken wordt
over de nogal geïsoleerde ligging van de
Ten 'aanzien van de bebouwing van
Waddinxveen meent het bestuur van de
HML-afdeling Zuidplas dat er gebouwd
moet worden om de plaatselijke bevol
kingsaanwas op te vangen. „Het ligt niet
op onze weg u te adviseren waar dat
moet gebeuren. Wel willen wij een drin
gend beroep doen hiervoor vooral niet
dat gedeelte van de Zuidplaspolder te
bestemmen dat begrensd wordt door de
Tweede Bloksweg-Bredeweg-Plasweg en
in een later stadium het zoetwaterkanaal.
Deze zeer goede gronden met een uit
stekende verkaveling zijn namelijk bij
zonder waardevol zowel voor land- als
tuinbouw.” Voorts wordt nog opgeiherkt
nieuwe tuinbouwgebieden in te richten
analoog aan de nederzettingen aan de
Abraham Kroesweg en de G. W. C. van
Dordt-Kroonweg en dat de bomenrijke
Piasweg in zijn huidige vorm gehand
haafd dient te blijven.
als ’t Weegje de beheersovereenkomst
genoemd. „Alhoewel de ervaringen met
deze overeenkomsten van betrekkelijk
recente datum zijn, kan nu reeds worden
vastgesteld dat het bijna altijd een slecht
alternatief is,” oordeelt de HML-afdeling
Zuidplas. De beperkingen van de moge
lijkheden voor moderne aanpassingen
enerzijds en het niet geïndexeerd zijn van
het inkomen van de beheerder (in casu
de boer) anderzijds zouden daarvan be
langrijke oorzaken zijn. De voorkeur
moet dan ook duidelijk uitgaan naar een
volledige aankoop van de betreffende
gronden en een beheer door de instantie
die de bescherming van het betreffende
gebied op zich heeft genomen.
De heer Heller van het NKV waar
schuwde er voor te proberen kleine am
bachtelijke bedrijven aan t« trekken, om
vergroot. Zijn collega H. Heller van het
NKV zei het met deze zienswijze eens
te kunnen zijn en voegde er aan toe de
nog te plegen nieuwbouw tot de eeuw
wisseling tussen de spoorlijn en de Ka
naaldijk te willen realiseren.
Sprekende over de werkgelegenheid is
het volgens de heer De Bruijn gebleken
dat het zeer moeilijk is om arbeidsinten
sieve industrieën naar Waddinxveen te
krijgen. Hij verwacht wel enige uitbrei
ding van dienstensector, waardoor een
grotere binding van de beroepsbevolking
kan worden verkregen. „Daarom zal met
een verdere groei van het inwonertal het
forensisme verder doen toenemen, het
geen weer van invloed zal zijn op de
verkeersintensiteit, uitbreiding van par
keergelegenheid, die dan weer ten koste
gaat van groenstroken of ander openbaar
groen,” is de conclusie waar het NW
zijn keuze baseert om stabilisering van
de bevolkingsgroei op het niveau van
1980 na te streven.
weg 25 („nieuwe” Henegouwerweg door
de polder Bloemendaal).
Als bezwaar tegen de in de structuur
nota genoemde nog te realiseren voor
zieningen wordt genoemd dat te veel
vanuit de huidige situatie is geredeneerd
en dat te weinig rekening is gehouden
met toekomstige ontwikkelingen. Grote
re behoeften aan recreatieve mogelijk
heden, nieuwe onderwijsvormen (mid
denschool) en het pluriform gebruik van
openbare gebouwen zoals kerken en
scholen. „Het allerbelangrijkste is wel
er voor te zorgen dat zo weinig mogelijk
nieuwe ontwikkelingen worden geblok
keerd.” „Het spreekt vanzelf” dat de
PSP achter alle in de structuurnota ge
noemde mogelijkheden ter bevordering
van de recreatiemogelijkheden staat en
bescherming van de natuurgebieden.
„Hieraan zal een hoge prioriteit gegeven
moeten worden.”
De heer P. de Bruijn van het NW
acht deze keuze van zijn bond juist, om
dat het voorzieningenpakket niet binnen
korte tijd noemenswaardig zal worden
Victorwijk en het feit dat deze wijk te
klein is voor een aantal eigen voorzie
ningen,” wordt opgemerkt. Bouwen van
goedkope eengezinswoningen in het
voorgestelde gebied betekent het ophef
fen van de isolatie van de Victorwijk,
het treffen van een redelijk aantal voor
zieningen en de bouw van een derde
station, terwijl geen grote nieuwe ver-
keersvoorzieningen nodig zijn.
Ten aanzien van de polder Bloemendaal
is men het er volledig mee eens, dat in
grijpende cultuurtechnische werken hier
moeten worden tegengegaan, omdat deze
polder toch wel uniek is voor de om
geving en inderdaad van historisch be
lang. Aan een ruilverkaveling valt niet
meer te denken, nadat deze destijds is
aangenomen voor dit (kleine) gebied en
om diverse redenen overigens niet tot
uitvoering is gebracht. De afdeling Zuid
plas van de Hollandsche Maatschappij
van Landbouw noemt het een onherstel-
baarverlies indien besloten wordt diago-
naalsgewijs door deze polder twee wegen
(rijksweg 3 (Amsterdam-Rotterdam) en
een nieuw stuk Henegouwerweg) zouden
worden aangelegd. Gesuggereerd wordt
een tracé buiten de polder Bloemendaal
of langs de randen ervan vast te stellen,
indien van hogerhand wordt besloten de
ze wegen toch aan te leggen.
In de discussienota wordt als mogelijk
heid voor de bescherming van gebieden
van Boskoop, Zevenhuizen en Moerka-
pelle naar die scholen. Ook de sport
terreinen, het zwembad, enzovoorts moe
ten per fiets makkelijk bereikbaar zijn.”
Pastoor Saulenn noemt de Jan Dorre-
kenskade een goede fietsroute, misschien
ook de Noordkade, Zuidkade, Bloemen-
daalseweg en „diverse andere wegen die
toch binnen vijf jaar verstopt raken wan
neer u ze niet vervangt door andere en
betere autowegen.”
WADDINXVEEN Je moet in Wad
dinxveen kunnen wandelen zonder direct
met het verkeer geconfronteerd te wor
den. Vandaar dat de heer D. P. Delissen
van de Mauritslaan in zijn brief aan het
gemeentebestuur vragenderwijs een aan
tal suggesties doet „groenkringen” te ma
ken. De vragen die hij stelt zijn onder
meer deze: Waarom zo’n hoge begroei
ing tussen het wandelpad langs de Julia
na van Stolberglaan en de ringvaartdijk?
Waarom wel drie bungalows aan de vij
ver in het Diederik van Schagenplant-
soen en geen hoge beplanting? Waarom
loopt er ter hoogte van de Noordkade
geen groenzoom langs de Gouwe? Waar
om wordt het wandelpad tussen Kanaal
dijk en het Wamaarplantsoen niet af
geschermd? Waarom geen volkstuinen op
de plaats waar het HAVO/Atheneum
zal gaan verrijzen? Waarom in dat ge
bied geen wandel- en fietspaden naar ’t
Weegje? Komt er een wandelpad langs
de Petteplas? Op één vraag geeft de heer
Delissen zelf antwoord: „Moet Wad
dinxveen uitbreiden? Neen!” Uitbrei
ding van kassencomplexen ziet hij ook
niet zitten gezien de grote hoeveelheden
groente die jaarlijks wordt doorgedraaid.
WADDINXVEEN De schoolraad
voor het openbaar onderwijs zal in een
later stadium reageren op de discussie
nota over het structuurplan. Het late
verschijnen van de populaire brochure
„Waddinxveen Waarheen” is daarvan de
oorzaak. In de brief van de schoolraad,
waarin dit wordt geschreven, staat nog
wel dat het onderwijsaspect van de nota
veel meer een consequentie is van het
kiezen en uit te voeren ontwikkelings
plan. De leden van de schoolraad zullen
uiteindelijk beslissen of er wel op de dis
cussienota zal worden gereageerd.
De HML-afdeling Zuidplas, waarvan
tuinbouwlieden uit Waddinxveen, Zeven
huizen, Moerkapelle, Nieuwerkerk aan
den IJssel, Gouda en Stolwijk lid zijn,
ziet zeker voor de boomkwekerijen in
onze gemeente een toekomst weggelegd,
hoewel in de discussienota op diverse
plaatsen zou worden gesuggereerd dat
door de betrekkelijk geringe geschiktheid
van de bodem de boomkwekerijen voor
Waddinxveens grondgebied nauwelijks
interesse zouden hebben.
Geconstateerd wordt dat zowel aan de
oost- als aan de westzijde van de Gouwe
de bodemstructuur niet plotseling bij de
gemeentegrens van Boskoop verandert.
In verband met het tot waarde brengen
van gronden, waarop soms te kleine, on
rendabele groentebedrijven zijn gevestigd
wordt dit aspect voor onze gemeente
door de HML-afdeling Zuidplas niet on
belangrijk geacht. Ongeschikt vindt men
wel de gronden van de polder Bloemen
daal „Een uitstekend gebied voor de
boomkwekerij!” voor bebouwing.
Ook het landschap hier legt zodanige
beperkingen op dat voor eventuele uit
breiding van Waddinxveen niet aan de
oostzijde, maar aan de westzijde van de
Gouwe gedacht moet worden.
WADDINXVEEN De heer A. Bijl
van de Beethovenlaan is de schrik om
het hart geslagen bij het lezen van „Wad
dinxveen Waarheen”, waarin Sniepweg,
Kerkweg, Beethovenlaan en Staringlaan
in de wat verdere toekomst belangrijke
verkeersaders blijken te worden. Hij
noemt het een kapitale blunder dergelij
ke wegen door dichtbevolkte woonwijken
te plannen, „waardoor iedere ouder bij
ieder remgeknars het klamme zweet in
de handen komt te staan.” Volgens de
heer Bijl in zijn brief aan het gemeente
bestuur moeten hoofdverkeersaders bui
ten Waddinxveen en hoofdverbindings
wegen door of langs industrieterreinen
lopen. Omdat deze Waddinxvener aan de
lijve heeft kunnen ondervinden hoe ui
terst druk en zeer gevaarlijk de Beet
hovenlaan werd tijdens de afsluiting van
een deel van de Kerkweg dringt hij met
klem aan op een beperking van het
(doorgaande) verkeer door woonwijken
voor het te laat is.
De PSP-werkgroep vindt dat in de dis
cussienota nogal halfslachtig over de
vervoersproblematiek wordt gepraat.
„Van de ene kant staat er dat het open
baar vervoer bevorderd moet worden,
van de andere kant pleit men voor het
aanleggen van nieuwe, helaas vaak ge
plande, wegen. Wij zijn van mening dat
er duidelijk gekozen moet worden, en
wel voor een sterke bevordering van het
openbaar vervoer. De situering van de
nieuwe woonwijk is daar een duidelijk
voorbeeld van.” Hiermee is het aanleg
gen van nieuwe autowegen natuurlijk in
strijd. Wanneer alle wegen die gepland
zijn ook aangelegd zullen worden zal
Waddinxveen ingeklemd raken tussen
een aantal grote verkeerswegen. „We
zullen daartegen met kracht moeten pro
testeren. Je kunt niet én openbaar ver
voer willen bevorderen én tegelijk niéu
we grote verkeerswegen willen aanleg
gen. De nadelen van verkeerswegen zijn
duidelijk en zullen een steeds grotere rol
gaan spelen,” aldus de PSP-werkgroep,
die van mening is dat de grootste priori
teit heeft het tegenhouden van rijksweg 3
(Amsterdam-Rotterdam) en secundaire
„Waddinxveen Waarheen”
wordt geschetst. In feite gaat
het om een nieuw stuk rand
weg, dat het verkeer mogelijk
moet maken vooral ook als
de westelijke randweg er is
om Waddinxveen te rijden en
naar believen af te slaan naar
zijn of haar woonwijk. Daar
door worden de Kerkweg en
de Brugweg een stuk minder
belast, omdat de door te trek
ken Sniepweg in wezen weer
aansluit op de „nieuwe” He-
WADDINXVEEN Een
Gouwe-aquaduct in het ver
lengde van de Sniepweg met
aansluitende wegen. Dat wordt
door de heer W. H. Dijkgraaf
van de Brugweg een oplossing
genoemd voor heel wat toe
komstige verkeersproblemen.
In een brief met bijlagen aan
het gemeentebestuur zegt deze
Waddinxvener gaarne een an
dere afhandeling van het ver
keer in en om de bebouwde
kom voor te staan dan in
Deze werknemersorganisatie meent ove
rigens dat de industrie zoveel mogelijk
geconcentreerd moet worden op door
groengordels omgeven industrieterreinen.
In het agrarische gebied Tweede Bloks-
weg-Bredeweg-Rijksweg 12 (Utrecht-Den
Haag) zou een nieuw regionaal industrie
terrein aangelegd kunnen worden. In een
uitbreiding van het bestaande areaal
glastuinbouw ziet het NW een aantas
ting van het landschap. Stedelijke uit
breidingen aan de Onderweg en de
Sniepweg ziet men allerminst zitten.
negouwerweg of rijksweg 3 graaf boven alles het eerst
(Amsterdam-Rotterdam), van moet worden gebouwd, er is
welke laatste twee wegen ove- dan zou men zich zelfs kunnen
rigens de tracé’s gewijzigd afvragen of de hefbrug niet
zouden moeten worden. Het gesloopt zou kunnen worden,
voorstel van de heer Dijkgraaf zodat op de westelijke oever
komt er op neer rijksweg 3 ge- een aantrekkelijke ontwikke-
bruik te laten maken van het ling van een winkelcentrum/
Gouwe-aquaduct in rijksweg ontmoetingsplaats mogelijk
12 (Den Haag-Utrecht), zodat wordt, terwijl ook op de oos-
de afslag naar de hoofdstad telijke oever een ruimere ont-
wat oostelijker kan komen te plooiing mogelijk wordt door
liggen. Als het Gouwe-aqua- het wegvallen van een aantal
duet, dat volgens de heer Dijk- beperkingen.