DE PVDA EN DE
JEUGD
aan
ambtenaren
DE PVDA EN ONDERWIJS
Wij projekteren
Intelligentie
quotiënt zegt
niet alles!
Tuinbouwschool-
leerlingen zijn
actief in het
Gouwebos
PvdA: Neem onderwijskundige
beleidsambtenaar in dienst
Foto Sjaak Noteboom
„Geef
inspraak”
PvdA-fractie doet voorstel:
Belast wethouder Van Gent
ook met jeugd en vorming
WADDINXVEEN Burgemees
ter en Wethouders hebben van
PvdA-fractievoorzitter M. Boere
het voorstel gekregen wethouder A.
PVDA VRAAGT
NAAR
RESULTATEN
VORMINGSWERK
onze prijzen op het scherm van Vakmanschap, Service en Garantie
OBJEKTIEF BEZIEN IS ER VOOR U
GEEN SCHERPERE KOOP MOGEUJK
DAN BIJ
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 13 DECEMBER 1973
Pagina 7
M. BOERE
Beleidsmedewerker
Middenschool
van 3S1,voor 269,
ROLLEI DIA PROJECTOR
vanaf 299,en goed
SUPER 8 FILMPROJEKTOREN
ELEKTRONEN FLITSERS
vanaf 49,onmisbaar
FILMZON, VOOR STRALEND LICHT
vanaf 39,75
FILMSPOELEN, 60 meter
2,85 - 5 voor 11,75
WADDINXVEEN De viermans
fractie van de Partij van de Arbeid
iji de Waddinxveense gemeenteraad
wil een onderwijskundige beleids
ambtenaar aantrekken om de veel
zijdige onderwijszaken in ons dorp
optimaal te kunnen begeleiden.
zijn eigen fractie.
WADDINXVEEN Begin bij de
dienst Openbare Werken en Bedrij
ven een experiment in het geven
van inspraak aan gemeente-ambte-
naren. Die overweging gaf PvdA-
fractievoorzitter M. Boere het col
lege van Burgemeester en Wethou
ders tijdens de jaarlijkse algemene
beschouwingen.
Hij voegde er wel aan toe niet in de
eerste plaats aan „werkbesprekin
gen” te denken, omdat „overleg
over de kleur van het poetskatoen”
wezenlijk iets anders is dan inspraak
(medezeggenschap). Daarmee heeft
de PvdA-fractie er geen misverstand
over laten bestaan het huidige ge
organiseerd overleg niet het juiste
kader te vinden.
Statussymbolen
WADDINXVEEN De fractievoorzitter van de PvdA, de heer M. Boere,
heeft in de Waddinxveense gemeenteraad vooruitlopend op een nota van
„zijn” wethouder A. H. van Gent een aantal principes op een rijtje gezet
waaraan volgens hem het onderwijsbeleid van het gemeentebestuur zou
moeten voldoen. Het feit dat de heer Boere nogal diep in de onderwijs
zaken is gedoken deed KVP-fractievoorzitter P. F. J. van Schie later vast
stellen, dat de PvdA-wethouder kan leren van de (onderwijs)kennis van
WADDINXVEEN Om het jeugd- en welzijnswerk in Waddinxveen
juist te kunnen beoordelen heeft de viermansfractie van de Partij van de
Arbeid in de gemeenteraad getracht het gedragspatroon van de heden
daagse jeugd te analyseren. Fractievoorzitter M. Boere kweet zich van die
taak.
„Grootmoederstijd”
H. van Gent (soc.) van onderwijs
voortaan ook te belasten met alles
wat in Waddinxveen te maken heeft
met jeugdzaken en vormingswerk.
De portefeuille van zijn partijgenoot, die
in het najaar de vertrokken P. Lips
(soc.) is opgevolgd, zou dan moeten gaan
omvatten onderwijs, jeugdzaken, vor.
mingswerk, cultuur, sport en recreatie.
9
ADVERTENTIE
EEBS
Volgens de viermansfractie van de PvdA
is het maar schijn, dat er in Waddinx.
Fractievoorzitter M. Boere (soc.) heeft
deze „dringende” wens bij Burgemeester
en Wethouders op tafel gelegd tijdens de
jaarlijkse algemene beschouwingen over
de gemeentebegroting 1974. Het geld
voor die aan te stellen beleidsambtenaar
zou op een andere begroting dan die
van onderwijs gevonden moeten worden.
De PvdA meent, dat ten aanzien van het
geïntegreerde kleuter- en basisonderwijs
op korte termijn een schematisch leer
plan moet worden ontworpen, dat als
leidraad kan dienen bij het overleg met
de leerkrachten van het kleuter- en ba
sisonderwijs. Sprekende over de midden
school vroeg de heer Boere de betrok
kenen zich alvast op de problematiek
te bezinnen en niet slechts af te wach
ten wat er op landelijk niveau gebeurt.
Teleurgesteld zijn de socialisten over het
feit dat de schooladviesdienst er nog
steeds niet is.
In het algemeen is de viermansfractie
van de PvdA in de Waddinxveense ge
meenteraad van mening, dat in de kwan-
Ook in die richting zouden volgens hem
initiatieven ontwikkeld moeten worden.
Omdat ,,De Bonkelaar” zich niet zal
richten op het jongere kind zullen in de
wijken voorzieningen moeten worden
getroffen. De PvdA-fractie denkt in dit
verband aan een ruimte inde Groens-
waarden. Een aan te trekken beleids
medewerker voor het jeugdwerk in het
algemeen zou aan dit alles vorm moeten
geven. Zo’n medewerker geschoold in
het buurthuiswerk en jeugdzaken zou
subsidiabel zijn (voor 77J procent).
Zij heeft meer ontdekt; dat de prestatie
drang (met zijn schadelijke competitie-
effekt) het maatschappelijk leven te na
drukkelijk beheerst en vaak niets meer
van doen heeft met reële en vooral men
selijke behoeften. Een rampzalige ver
zakelijking, waardoor het leven auto
matisch verkilt.
borgenheid en eenvoud. Dingen, die
door de erosie van de welvaart verdord
leken te zijn. De „goeie ouwe tijd” is
slechts symbool. Deze jeugd wil niet
meer leven tussen statussymbolen, maar
tussen mensen onder elkaar. Aan de rest
hebben zij maling, al valt het te betreu
ren dat de commercie ook van deze
hausse onmiddellijk profiteert en in de
jeugd opnieuw een afzetgebied gevonden
heeft. Dat schaadt en brengt het op
nieuw in een dilemma; sommigen zelfs
tot nieuw wantrouwen in de medemens.
Wie dit alles onderkent en begrijpt is in
feite al bezig met wat jeugdwerk in onze
tijd moet zijn; met wat het raderwerk in
een jeugdwerk op gang moet houden- de
gewoon menselijke relatie, zonder bij
bedoelingen.
Opvoeding tot democratie is een op.
dracht in een samenleving, die in een
democratiseringsproces is opgenomen.
Het gaat daarbij niet alleen om het bij
brengen van de spelregels van de staat
kundige democratie, maar vooral om
chaam en intellect Zijn musische en
ludieke potenties, maar ook eigenschap
pen als flair, teamgeest en durf, moeten
tot ontplooiing gebracht worden en
moeten bovendien gevormd worden. De
gedachte dat in ieder mens reeds alles
aanwezig is, dat slechts op ontplooiing
wacht is een naieve gedachte.
De lichamelijke opvoeding is een
wezenlijk onderdeel van het totale op-
voedingsproces. Daarom moet in ons
onderwijs de motorische aanleg tot ont
wikkeling worden gebracht
Bij opvoeding hoort ook gewetens,
vorming. Het gaat daarbij niet om het
opleggen van bepaalde regels van goed
en kwaad, maar wel om het leren wegen
van goed en kwaad, om het leren be
seffen dat goed en kwaad ook tijd, en
plaatsgebonden zijn, om te leren dat er
een evenwicht bestaat tussen het eigen
belang en het gemeenschappelijk belang,
om te leren dat men tot gewetensvolle
beslissingen moet komen, waarbij overi
gens de beslissing niet wordt opgelegd,
maar zelf wordt genomen.
de moeilijkheid van de test, moment en
manier van afname.
Uit ervaring bleek, dat bij een monde
linge afname de intelligentiequotiënt
wel 10 punten hoger kan liggen, dan bij
een schriftelijke afname. Belangrijk is
niet alleen binnen hoeveel tijd, maar ook
op welke manier een probleem wordt
opgelost. Aan het einde van zijn betoog
wees de inleider erop, dat de intelligen
tiequotiënt positief kan worden beïn
vloed door kinderen de 4 I’s bij te bren
gen: leren lezen en leren luisteren. Na
de koffie werden door de ouders nog
enkele vragen gesteld, die op een des
kundige wijze beantwoord werden. Ten
slotte werd Drs. v.d. Zwet namens de
aanwezigen hartelijk bedankt voor de
geslaagde en leerzame avond.
Dit zijn de „tien geboden” van de socia
listen voor goed (openbaar) onderwijs:
De leerling staat in het onderwijs
centraal, niet de leerkracht en evenmin
de leerstof. Het gaat om het leveren van
„maatwerk” in plaats van „confectie”.
Het gaat niet om overdragen van
kennis alleen. Encyclopedisch onderwijs
bederft het onderwijs dat gericht moet
zijn op het zelf leren denken, het zelf
Ieren studeren. Kinderen moeten reeds
vroeg een open en kritische houding
leren krijgen. Kennis is onontbeerlijk
daarbij, maar zij moet wel in gedoseerde
mate worden overgedragen.
Een democratische opvoeding brengt
met zich het leren dragen van verant
woordelijkheid en het Ieren nemen van
eigen beslissingen. Verder brengt zij met
zich het besef te leven in een plurifor
me maatschappij, waarin verdraagzaam
heid de plaats inneemt van fanatisme.
Verdraagzaamheid veronderstelt tegen
stellingen tussen de verschillende mens
en maatschappijvisies. Het kind heeft er
recht op reeds vroeg te weten dat ver
draagzaamheid nodig is, indien er spra
ke is van tegenstellingen. Deze behoren
niet verdoezeld te worden.
Het gaat bij de opvoeding niet alleen
om kennis maar o.a. ook om gevoels-
ontplooiing. De mens is meer dan li-
WADDINXVEEN De fractie van de
Partij Arbeid heeft in de Waddinxveen
se gemeenteraad Burgemeester en Wet
houders gevraagd naar mogelijke resul
taten van het vormingswerk voor wer
kende (leerplichtige) jongeren, voor zo
ver het college natuurlijk op de hoogte
kan zijn in hoeverre deze jeugd door de
Waddinxveense bedrijven in staat wordt
gesteld aan dit vormingswerk deel te
nemen. Vandaar ook de vraag van de
socialisten of op het gemeentebestuur
de taak rust dit te controleren.
De heer Boere verheelde niet de onder-
wijsparagraaf in de beleidsnota van het
college met gemengde gevoelens te heb
ben gelezen. Verheugd toonde hij zich
met het rondkomen van de financiering
van de gecombineerde (openbare) Mr.
A. de Roos kleuter- en basisschool. Be
langstellend informeerde de socialist
wanneer de eerste paal voor deze school
geheid zou kunnen worden.
WADDINXVEEN/BOSKOOP Onge
veer honderd leerlingen van de Rijks
Middelbare Tuinbouwschool zijn inge
schakeld bij het inplanten van bomen
in het Gouwebos tussen Waddinxveen
en Boskoop. De leerlingen voeren deze
werkzaamheden uit in het kader van
hun praktijklessen voor het hoveniers-
diploma. Vakleerkrachten begeleiden het
beplantingswerk. Ook de mensen van de
plantsoenendienst in Boskoop houden
een oogje in het zeil. Er moeten in het
Gouwebos honderden bomen geplant
worden van velerlei soorten. Deze we
ken zullen de leerlingen, steeds in ande
re groepjes, nog wel werk hebben.
„Het patroon van de huidige jeugd is
genoegzaam bekend, in grote trekken
ook gestabiliseerd,” meende de socialist.
„Wij zijn er van overtuigd al raken
nog altijd ouders er door geïrriteerd
dat lange haren, spijkerbroeken en aller
lei slobberige toestanden, nauwelijks iets
zeggen over de werkelijke aard en de
behoeften van deze jeugd. Het is juist
één van de meest opvallende karakteris
tieken van onze jeugd, dat zij andere en
vooral hoge eisen stelt aan de geloof
waardigheid in het algemeen. Zij heeft
de maatstaven van functie, bezit en der
gelijke verlegd naar de mens zelf, zijn
persoonlijkheid, zijn gedragingen binnen
de samenleving en de betrouwbaarheid
er van. Deze jeugd houdt niet van ca
mouflage: noch in de politiek, noch in
het kerkelijk leven; noch binnen het
eigen gezin of in andere gezagsverhou
dingen. Zij doorziet ook het farizeïsme
van ouderen, die b.v. het consumptief
gedrag van de jeugd in alle toonaarden
verfoeien, maar zelf ten koste van alles
en iedereen een super consumptieve
maatschappij in stand proberen te hou
den. Dat alles is niet alleen een boeiend
aspect, maar vooral een koppelingspunt
tussen jeugd en ouderen. Deze jeugd
heeft het meest wezenlijke: de menselijke
relatie, herontdekt.
tische intelligentie; deze begrippen wer
den aan de hand van voorbeelden op
een geestige wijze toegelicht. Spreker
is altijd wat huiverig als er van intelli
gentie sprake is, omdat men intelligentie
als het einde van alles gaat beschouwen.
De intelligentiequotiënt hang o.a. af van
veen voor de jeugd voldoende uitings
mogelijkheden aanwezig zijn. Verheu
gend wordt het dan ook gevonden, dat
door duidelijke structurele financiële
verbeteringen bij het ministerie van Cul
tuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk, het jeugd- en jongerencentrum
„De Bonkelaar” van de grond kan ko
men. Wil dit centrum optimaal functio
neren, dan zal volgens de heer Boere de
bestuurssamenstelling een afspiegeling
moeten zijn van de jeugd in het alge-
men. Vast staat het voor hem wel dat
nog een gedeelte van de jeugd zich wil
len afzonderen in aparte onderkomens.
Hier ligt, en dat is inmiddels we] duide
lijk, ook het meest kritieke punt, waar
veelal de communicatie stoornissen be
ginnen en soms uitgroeien tot een le
vensgroot konflikt. Het is niet zozeer
een kwestie van anders willen. De jeugd
was altijd al revolutionair ging er al
tijd a-priori vanuit dat de wereld veran
derd diende te worden. Het is nu een
maal aantrekkelijker iets nieuws op te
bouwen, dan terecht te komen in een
confectiemaatschappij. Elke jeugd ont
werpt een wereld naar eigen snit en
smaak. Onze jeugd doet dat overigens
wel heel nadrukkelijk, met een eigen
cultuur, eigen media (pop- en under-
groundspers, Veronica) enz. Maar zelfs
dat hoeft niet de oorzaak te zijn van de
enorme vervreemding die wij nu kon-
stateren. De oorzaak ligt ergens anders.
Opvoeding was altijd een soort over
dracht. De ideale wereld was de verbete
ring en perfektie van het resultaat dat
door een vorige generatie bereikt was.
Dat gaf ouderen voldoening, de jonge
ren een uitgangspunt en zekerheid.
Die versie klopt niet meer. Deze jeugd
heeft niet alleen lak aan vaak ingewik
kelde structuren en kaders; aan wat ou
ders en opvoeders aan bod brengen. Zij
willen helemaal opnieuw, au fond, be
ginnen en dat betekent in veel gevallen,
afbraak en negeren. Hét gaat bij hen
niet meer om een structuur- maar om
een mentaliteitsverandering. Dat steekt,
geeft ouderen een gevoel van onmacht
en overbodigheid. Zij voelen zich nutte
loos en soms zelfs voor schut staan. Het
valt ook niet mee te erkennen, dat de
jeugd op dit stuk het grootste gelijk
heeft Of zij er zelf naar leeft is een
heel andere zaak. Ook zij zitten op de
wip, schommelen tussen principes en de
Ten aanzien van de dienst Openbare
Werken en Bedrijven merkte de heer
Boere op, dat er in het algemeen ge
streefd zal moeten worden naar het ont
wikkelen van arbeidsbesparende metho
den en samenwerking met andere ge
meenten bij het gebruik van eikaars
materiaal. „Bij arbeidsbesparende me
thoden denken wij bijvoorbeeld bij de
onkruidbestrijding zeker niet aan het
meer hanteren van vergiften. De opge
voerde bedragen ten aanzien daarvan
maken ons nu al huiverig genoeg,” vul
de de heer Boere aan. Dat de natuur
geen onkruiden kent „We moeten ons
van een netheidscomplex bevrijden”
zei hij in commissieverband duidelijk te
willen maken.
PASSAGE 143 TELEFOON 2477
Ook de jeugd heeft haar statussymbolen,
hecht aan bezit en probeert zo veel mo
gelijk geld te verdienen. Maar zelfs
daarin bespeuren wij soms een onder
toon, die laat vermoeden dat zij hier
toch iets anders gemotiveerd zijn. Geld
betekent dan: Onahankelijkheid; de mo
gelijkheid dingen te doen in vrijheid en
naar eigen keus. Anderen maskeren
daarmee een zekere anmacht door
o.a. onvoldoende scholing; gebrek aan
woordkracht, aan kennis. Dan wordt
geld een compensatie. Er zijn in onze
maatschappij, ook onder jonge mensen,
achtergebleven en kwetsbare groepen,
waaraan b.v. een toenemende werke
loosheid, of gebrek aan vormings-facili-
teiten debet zijn. Of doordat men het
veranderende maatschappijbeeld niet
kan bijbenen. Of een wereld vol onrecht
onverdragelijk vindt. Dingen, waarop
men dan geen vat heeft. Daar ontstaan
de kansen, én voor ouders én voor het
jeugdwerk. Wij kunnen met die jeugd
samen op weg gaan zonder te proberen
het eigen leef- en denkpatroon op te
dringen. Wel door met hen te zoeken
naar bevredigende oplossingen. Door
hen bewust te maken dat andere wegen
beter en veiliger leiden tot een menselijk
gevoel van zelfwaarde. Het is de moed,
die wij hen geven tot zelfontdekking en
de kans op zelfontplooiing. Dat is, wat
de jeugd bepleit, dat wij samen een be
vredigende samenleving opbouwen. De
jeugd heeft ervaren, dat het doorbreken
van oude structuren veel moeizamer ver
loopt dan werd verondersteld. Het ver
leden is taai!
aanlokkelijke voordelen van de wel
vaart. Ook zij komen vaak niet toe aan
wat zij zo ijverig propageren. En dat is,
laten we eerlijk zijn, al even kwalijk,
als de inconsequenties der ouderen.
De heer Boere kon direct vier redenen
noemen, die zijn voorstel rechtvaardi
gen. De belangrijkste zou zijn, dat wet
houder Van Gent die overigens niet
met name werd genoemd formeel ge
rechtigd is een beleid te voeren ten aan
zien van jeugdzaken en vormingswerk
(ook na de leerplichtige leeftijd). Iets
anders is het natuurlijk, dat door deze
wijziging voorkomen wordt dat deze
(jeugd)zaken tussen wal en schip raken
en dat daardoor het college tot een dui
delijker taakafbakening kan komen.
„Voor alle zaken buiten het onderwijs,
maar die wel de vorming van jongeren
betreffen, vindt de gemeenteraad een
aanspreekbare en verantwoordelijke fi
guur in de persoon van de wethouder,”
aldus de heer Boere.
titatieve sector van het onderwijs een
zekere stabilisering tot stand is geko
men. „De huisvestingsproblemen zijn
niet onze grootste zorgen meer,” aldus
de heer Boere, die eerder zei te denken
aan kwalitatieve zaken als het bevorde
ren en het realiseren van een aantal za
ken op onderwijsgebied. De nu functio
nerende samenwerkingsschool voor
HAVO/Atheneum had hij een „prach
tig voorbeeld” genoemd van een initia
tief dat aan de basis is ontstaan en mo
gelijk is geworden door het delegeren
van bestuursbevoegdheden van het ge
meentebestuur. De PvdA hoopt dat een
zogenaamde drempelvrees voor deze
vorm van voortgezet onderwijs in be
paalde milieus in Waddinxveen niet zal
bestaan.
Zij komen er op allerlei manieren tegen
in opstand en het is b.v. ook helemaal
niet zo vreemd, dat op de markt weer
allerlei dingen verschijnen die al lang
uit de tijd schenen te zijn - snuisterijen
en tierlantijnen; opsmuk en franje, an
tiek; zelfs de „snoepjes uit grootmoe
derstijd”, en andere zaken, die in ere
worden hersteld. Voeg daarbij het groei
end aantal boetieks; de stijl van posters
en de lay-out van popbladen e.a. Het
ademt allemaal een sfeer van romantiek
en van nostalgie. Het zijn beslist niet
alleen jeugdsentimenten, waarop produ
centen overigens handig inspelen. Het
gaat vooral om behoeften, die bij de
jeugd worden gesignaleerd. In wezen
lijkt ons dit allemaal een kreet naar
meer huiselijkheid, naar intimiteit, ge-
WADDINXVEEN Zeer onlangs
hield in de Groen van Prinstererschool
Drs. C. v.d. Zwet uit Voorburg, oud
algemeen direkteur van het Chr. Paedo-
gogisch Studiecentrum, een causerie over
intelligentie.
Ieder jaar worden de kinderen van de
6e klassen intelligentietesten afgeno
men, teneinde de ouders een advies te
geven welke voortgezette opleiding hun
kind het beste kan volgen. Drs. v.d.
Zwet heeft deze test o.a. afgenomen op
de Groen van Prinstererschool. Hoewel
er zeer veel definities zijn van het begrip
intelligentie, was volgens de inleider de
ze het beste te definiëren als „het den
kend ordenen van de situatie”. Er be
staan verschillende soorten o.a. techni
sche, commerciële, theoretische en prak-
In zekere mate heeft zij het opgegeven
zich daartegen te verzetten. Toch zou
het een ramp zijn en er zijn symp
tomen als de jeugd zich isoleert, bin
nen een eigen wereldje, waar zij dat
gene, wat zij bij ons niet kwijt kunnen,
naar eigen inzicht, desnoods gebrekkig,
gestalte geven. W ijhebben dat risico al
eens eerder gesignaleerd. Meer dan ooit
hebben de generaties elkaar nodig om
het verdronken land weer in te polderen.
Tot diegenen die t.a.v. het jeugdwerk
en welzijnswerk de nodige bezwaren
ontwikkelen, zouden wij willen zeggen:
„gezien de leeftijd van ons is het wel zo
dat wij niet de direkte vertegenwoordi
gers van de jeugd in Waddinxveen zijn,
maar wij zijn als bestuurders wel verant
woordelijk voor hun welzijn,” aldus de
Waddinxveense socialisten.
een aankweken van een democratisch
besef. Dan denken we aan participatie
en medezeggenschap van de burger niet
alleen in de staat, maar ook in het gezin,
de school, de kerk en andere sociale ver
banden.
De sociale, geeestelijke en politieke
vorming die op dit moment nog maar al
te vaak verwaarloosd wordt, dient een
duidelijk profiel te krijgen. Reeds het
jonge kind moet het gevoel krijgen voor
de veranderingen die zich in onze maat
schappij voltrekken en moet leren actief
te participeren in de samenleving. De
koudwatervrees voor opvoeding op
dit gebied, met name in het openbaar
onderwijs, moet plaats maken voor een
veel vrijere benadering van deze pro
blematiek.
Esthetische vorming is maar al te
veel als iets bijkomstigs beschouwd.
Toch heeft ieder mens er ook recht op
naar eigen opvatting onderscheid te le
ren maken tussen mooi en lelijk. Men
zal dan tenminste enkele wegen moeten
aanwijzen op basis waarvan men zulk
een onderscheid zou kunnen maken,
daarbij ook weer in een houding van
respect tegenover de eigen keuze van de
opgroeiende mens.
Opvoeding moet ook omvatten het
leren besteden van de vrije tijd. Nu de
arbeidstijd langzaam wordt teruggedron
gen en ook het overdreven accent op het
waardevolle van de arbeid vermindert is
het goed een zwaar accent te laten val
len op het leren besteden van de vrije
tijd, waarbij zelfwerkzaamheid, ontwik
keling van allerlei vaardigheden (o.a.
motorische - ludieke en technische) on
ontbeerlijke voorwaarden zijn.”