DE PVDA EN DE JEUGD aan ambtenaren DE PVDA EN ONDERWIJS Wij projekteren Intelligentie quotiënt zegt niet alles! Tuinbouwschool- leerlingen zijn actief in het Gouwebos PvdA: Neem onderwijskundige beleidsambtenaar in dienst Foto Sjaak Noteboom „Geef inspraak” PvdA-fractie doet voorstel: Belast wethouder Van Gent ook met jeugd en vorming WADDINXVEEN Burgemees ter en Wethouders hebben van PvdA-fractievoorzitter M. Boere het voorstel gekregen wethouder A. PVDA VRAAGT NAAR RESULTATEN VORMINGSWERK onze prijzen op het scherm van Vakmanschap, Service en Garantie OBJEKTIEF BEZIEN IS ER VOOR U GEEN SCHERPERE KOOP MOGEUJK DAN BIJ WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 13 DECEMBER 1973 Pagina 7 M. BOERE Beleidsmedewerker Middenschool van 3S1,voor 269, ROLLEI DIA PROJECTOR vanaf 299,en goed SUPER 8 FILMPROJEKTOREN ELEKTRONEN FLITSERS vanaf 49,onmisbaar FILMZON, VOOR STRALEND LICHT vanaf 39,75 FILMSPOELEN, 60 meter 2,85 - 5 voor 11,75 WADDINXVEEN De viermans fractie van de Partij van de Arbeid iji de Waddinxveense gemeenteraad wil een onderwijskundige beleids ambtenaar aantrekken om de veel zijdige onderwijszaken in ons dorp optimaal te kunnen begeleiden. zijn eigen fractie. WADDINXVEEN Begin bij de dienst Openbare Werken en Bedrij ven een experiment in het geven van inspraak aan gemeente-ambte- naren. Die overweging gaf PvdA- fractievoorzitter M. Boere het col lege van Burgemeester en Wethou ders tijdens de jaarlijkse algemene beschouwingen. Hij voegde er wel aan toe niet in de eerste plaats aan „werkbesprekin gen” te denken, omdat „overleg over de kleur van het poetskatoen” wezenlijk iets anders is dan inspraak (medezeggenschap). Daarmee heeft de PvdA-fractie er geen misverstand over laten bestaan het huidige ge organiseerd overleg niet het juiste kader te vinden. Statussymbolen WADDINXVEEN De fractievoorzitter van de PvdA, de heer M. Boere, heeft in de Waddinxveense gemeenteraad vooruitlopend op een nota van „zijn” wethouder A. H. van Gent een aantal principes op een rijtje gezet waaraan volgens hem het onderwijsbeleid van het gemeentebestuur zou moeten voldoen. Het feit dat de heer Boere nogal diep in de onderwijs zaken is gedoken deed KVP-fractievoorzitter P. F. J. van Schie later vast stellen, dat de PvdA-wethouder kan leren van de (onderwijs)kennis van WADDINXVEEN Om het jeugd- en welzijnswerk in Waddinxveen juist te kunnen beoordelen heeft de viermansfractie van de Partij van de Arbeid in de gemeenteraad getracht het gedragspatroon van de heden daagse jeugd te analyseren. Fractievoorzitter M. Boere kweet zich van die taak. „Grootmoederstijd” H. van Gent (soc.) van onderwijs voortaan ook te belasten met alles wat in Waddinxveen te maken heeft met jeugdzaken en vormingswerk. De portefeuille van zijn partijgenoot, die in het najaar de vertrokken P. Lips (soc.) is opgevolgd, zou dan moeten gaan omvatten onderwijs, jeugdzaken, vor. mingswerk, cultuur, sport en recreatie. 9 ADVERTENTIE EEBS Volgens de viermansfractie van de PvdA is het maar schijn, dat er in Waddinx. Fractievoorzitter M. Boere (soc.) heeft deze „dringende” wens bij Burgemeester en Wethouders op tafel gelegd tijdens de jaarlijkse algemene beschouwingen over de gemeentebegroting 1974. Het geld voor die aan te stellen beleidsambtenaar zou op een andere begroting dan die van onderwijs gevonden moeten worden. De PvdA meent, dat ten aanzien van het geïntegreerde kleuter- en basisonderwijs op korte termijn een schematisch leer plan moet worden ontworpen, dat als leidraad kan dienen bij het overleg met de leerkrachten van het kleuter- en ba sisonderwijs. Sprekende over de midden school vroeg de heer Boere de betrok kenen zich alvast op de problematiek te bezinnen en niet slechts af te wach ten wat er op landelijk niveau gebeurt. Teleurgesteld zijn de socialisten over het feit dat de schooladviesdienst er nog steeds niet is. In het algemeen is de viermansfractie van de PvdA in de Waddinxveense ge meenteraad van mening, dat in de kwan- Ook in die richting zouden volgens hem initiatieven ontwikkeld moeten worden. Omdat ,,De Bonkelaar” zich niet zal richten op het jongere kind zullen in de wijken voorzieningen moeten worden getroffen. De PvdA-fractie denkt in dit verband aan een ruimte inde Groens- waarden. Een aan te trekken beleids medewerker voor het jeugdwerk in het algemeen zou aan dit alles vorm moeten geven. Zo’n medewerker geschoold in het buurthuiswerk en jeugdzaken zou subsidiabel zijn (voor 77J procent). Zij heeft meer ontdekt; dat de prestatie drang (met zijn schadelijke competitie- effekt) het maatschappelijk leven te na drukkelijk beheerst en vaak niets meer van doen heeft met reële en vooral men selijke behoeften. Een rampzalige ver zakelijking, waardoor het leven auto matisch verkilt. borgenheid en eenvoud. Dingen, die door de erosie van de welvaart verdord leken te zijn. De „goeie ouwe tijd” is slechts symbool. Deze jeugd wil niet meer leven tussen statussymbolen, maar tussen mensen onder elkaar. Aan de rest hebben zij maling, al valt het te betreu ren dat de commercie ook van deze hausse onmiddellijk profiteert en in de jeugd opnieuw een afzetgebied gevonden heeft. Dat schaadt en brengt het op nieuw in een dilemma; sommigen zelfs tot nieuw wantrouwen in de medemens. Wie dit alles onderkent en begrijpt is in feite al bezig met wat jeugdwerk in onze tijd moet zijn; met wat het raderwerk in een jeugdwerk op gang moet houden- de gewoon menselijke relatie, zonder bij bedoelingen. Opvoeding tot democratie is een op. dracht in een samenleving, die in een democratiseringsproces is opgenomen. Het gaat daarbij niet alleen om het bij brengen van de spelregels van de staat kundige democratie, maar vooral om chaam en intellect Zijn musische en ludieke potenties, maar ook eigenschap pen als flair, teamgeest en durf, moeten tot ontplooiing gebracht worden en moeten bovendien gevormd worden. De gedachte dat in ieder mens reeds alles aanwezig is, dat slechts op ontplooiing wacht is een naieve gedachte. De lichamelijke opvoeding is een wezenlijk onderdeel van het totale op- voedingsproces. Daarom moet in ons onderwijs de motorische aanleg tot ont wikkeling worden gebracht Bij opvoeding hoort ook gewetens, vorming. Het gaat daarbij niet om het opleggen van bepaalde regels van goed en kwaad, maar wel om het leren wegen van goed en kwaad, om het leren be seffen dat goed en kwaad ook tijd, en plaatsgebonden zijn, om te leren dat er een evenwicht bestaat tussen het eigen belang en het gemeenschappelijk belang, om te leren dat men tot gewetensvolle beslissingen moet komen, waarbij overi gens de beslissing niet wordt opgelegd, maar zelf wordt genomen. de moeilijkheid van de test, moment en manier van afname. Uit ervaring bleek, dat bij een monde linge afname de intelligentiequotiënt wel 10 punten hoger kan liggen, dan bij een schriftelijke afname. Belangrijk is niet alleen binnen hoeveel tijd, maar ook op welke manier een probleem wordt opgelost. Aan het einde van zijn betoog wees de inleider erop, dat de intelligen tiequotiënt positief kan worden beïn vloed door kinderen de 4 I’s bij te bren gen: leren lezen en leren luisteren. Na de koffie werden door de ouders nog enkele vragen gesteld, die op een des kundige wijze beantwoord werden. Ten slotte werd Drs. v.d. Zwet namens de aanwezigen hartelijk bedankt voor de geslaagde en leerzame avond. Dit zijn de „tien geboden” van de socia listen voor goed (openbaar) onderwijs: De leerling staat in het onderwijs centraal, niet de leerkracht en evenmin de leerstof. Het gaat om het leveren van „maatwerk” in plaats van „confectie”. Het gaat niet om overdragen van kennis alleen. Encyclopedisch onderwijs bederft het onderwijs dat gericht moet zijn op het zelf leren denken, het zelf Ieren studeren. Kinderen moeten reeds vroeg een open en kritische houding leren krijgen. Kennis is onontbeerlijk daarbij, maar zij moet wel in gedoseerde mate worden overgedragen. Een democratische opvoeding brengt met zich het leren dragen van verant woordelijkheid en het Ieren nemen van eigen beslissingen. Verder brengt zij met zich het besef te leven in een plurifor me maatschappij, waarin verdraagzaam heid de plaats inneemt van fanatisme. Verdraagzaamheid veronderstelt tegen stellingen tussen de verschillende mens en maatschappijvisies. Het kind heeft er recht op reeds vroeg te weten dat ver draagzaamheid nodig is, indien er spra ke is van tegenstellingen. Deze behoren niet verdoezeld te worden. Het gaat bij de opvoeding niet alleen om kennis maar o.a. ook om gevoels- ontplooiing. De mens is meer dan li- WADDINXVEEN De fractie van de Partij Arbeid heeft in de Waddinxveen se gemeenteraad Burgemeester en Wet houders gevraagd naar mogelijke resul taten van het vormingswerk voor wer kende (leerplichtige) jongeren, voor zo ver het college natuurlijk op de hoogte kan zijn in hoeverre deze jeugd door de Waddinxveense bedrijven in staat wordt gesteld aan dit vormingswerk deel te nemen. Vandaar ook de vraag van de socialisten of op het gemeentebestuur de taak rust dit te controleren. De heer Boere verheelde niet de onder- wijsparagraaf in de beleidsnota van het college met gemengde gevoelens te heb ben gelezen. Verheugd toonde hij zich met het rondkomen van de financiering van de gecombineerde (openbare) Mr. A. de Roos kleuter- en basisschool. Be langstellend informeerde de socialist wanneer de eerste paal voor deze school geheid zou kunnen worden. WADDINXVEEN/BOSKOOP Onge veer honderd leerlingen van de Rijks Middelbare Tuinbouwschool zijn inge schakeld bij het inplanten van bomen in het Gouwebos tussen Waddinxveen en Boskoop. De leerlingen voeren deze werkzaamheden uit in het kader van hun praktijklessen voor het hoveniers- diploma. Vakleerkrachten begeleiden het beplantingswerk. Ook de mensen van de plantsoenendienst in Boskoop houden een oogje in het zeil. Er moeten in het Gouwebos honderden bomen geplant worden van velerlei soorten. Deze we ken zullen de leerlingen, steeds in ande re groepjes, nog wel werk hebben. „Het patroon van de huidige jeugd is genoegzaam bekend, in grote trekken ook gestabiliseerd,” meende de socialist. „Wij zijn er van overtuigd al raken nog altijd ouders er door geïrriteerd dat lange haren, spijkerbroeken en aller lei slobberige toestanden, nauwelijks iets zeggen over de werkelijke aard en de behoeften van deze jeugd. Het is juist één van de meest opvallende karakteris tieken van onze jeugd, dat zij andere en vooral hoge eisen stelt aan de geloof waardigheid in het algemeen. Zij heeft de maatstaven van functie, bezit en der gelijke verlegd naar de mens zelf, zijn persoonlijkheid, zijn gedragingen binnen de samenleving en de betrouwbaarheid er van. Deze jeugd houdt niet van ca mouflage: noch in de politiek, noch in het kerkelijk leven; noch binnen het eigen gezin of in andere gezagsverhou dingen. Zij doorziet ook het farizeïsme van ouderen, die b.v. het consumptief gedrag van de jeugd in alle toonaarden verfoeien, maar zelf ten koste van alles en iedereen een super consumptieve maatschappij in stand proberen te hou den. Dat alles is niet alleen een boeiend aspect, maar vooral een koppelingspunt tussen jeugd en ouderen. Deze jeugd heeft het meest wezenlijke: de menselijke relatie, herontdekt. tische intelligentie; deze begrippen wer den aan de hand van voorbeelden op een geestige wijze toegelicht. Spreker is altijd wat huiverig als er van intelli gentie sprake is, omdat men intelligentie als het einde van alles gaat beschouwen. De intelligentiequotiënt hang o.a. af van veen voor de jeugd voldoende uitings mogelijkheden aanwezig zijn. Verheu gend wordt het dan ook gevonden, dat door duidelijke structurele financiële verbeteringen bij het ministerie van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, het jeugd- en jongerencentrum „De Bonkelaar” van de grond kan ko men. Wil dit centrum optimaal functio neren, dan zal volgens de heer Boere de bestuurssamenstelling een afspiegeling moeten zijn van de jeugd in het alge- men. Vast staat het voor hem wel dat nog een gedeelte van de jeugd zich wil len afzonderen in aparte onderkomens. Hier ligt, en dat is inmiddels we] duide lijk, ook het meest kritieke punt, waar veelal de communicatie stoornissen be ginnen en soms uitgroeien tot een le vensgroot konflikt. Het is niet zozeer een kwestie van anders willen. De jeugd was altijd al revolutionair ging er al tijd a-priori vanuit dat de wereld veran derd diende te worden. Het is nu een maal aantrekkelijker iets nieuws op te bouwen, dan terecht te komen in een confectiemaatschappij. Elke jeugd ont werpt een wereld naar eigen snit en smaak. Onze jeugd doet dat overigens wel heel nadrukkelijk, met een eigen cultuur, eigen media (pop- en under- groundspers, Veronica) enz. Maar zelfs dat hoeft niet de oorzaak te zijn van de enorme vervreemding die wij nu kon- stateren. De oorzaak ligt ergens anders. Opvoeding was altijd een soort over dracht. De ideale wereld was de verbete ring en perfektie van het resultaat dat door een vorige generatie bereikt was. Dat gaf ouderen voldoening, de jonge ren een uitgangspunt en zekerheid. Die versie klopt niet meer. Deze jeugd heeft niet alleen lak aan vaak ingewik kelde structuren en kaders; aan wat ou ders en opvoeders aan bod brengen. Zij willen helemaal opnieuw, au fond, be ginnen en dat betekent in veel gevallen, afbraak en negeren. Hét gaat bij hen niet meer om een structuur- maar om een mentaliteitsverandering. Dat steekt, geeft ouderen een gevoel van onmacht en overbodigheid. Zij voelen zich nutte loos en soms zelfs voor schut staan. Het valt ook niet mee te erkennen, dat de jeugd op dit stuk het grootste gelijk heeft Of zij er zelf naar leeft is een heel andere zaak. Ook zij zitten op de wip, schommelen tussen principes en de Ten aanzien van de dienst Openbare Werken en Bedrijven merkte de heer Boere op, dat er in het algemeen ge streefd zal moeten worden naar het ont wikkelen van arbeidsbesparende metho den en samenwerking met andere ge meenten bij het gebruik van eikaars materiaal. „Bij arbeidsbesparende me thoden denken wij bijvoorbeeld bij de onkruidbestrijding zeker niet aan het meer hanteren van vergiften. De opge voerde bedragen ten aanzien daarvan maken ons nu al huiverig genoeg,” vul de de heer Boere aan. Dat de natuur geen onkruiden kent „We moeten ons van een netheidscomplex bevrijden” zei hij in commissieverband duidelijk te willen maken. PASSAGE 143 TELEFOON 2477 Ook de jeugd heeft haar statussymbolen, hecht aan bezit en probeert zo veel mo gelijk geld te verdienen. Maar zelfs daarin bespeuren wij soms een onder toon, die laat vermoeden dat zij hier toch iets anders gemotiveerd zijn. Geld betekent dan: Onahankelijkheid; de mo gelijkheid dingen te doen in vrijheid en naar eigen keus. Anderen maskeren daarmee een zekere anmacht door o.a. onvoldoende scholing; gebrek aan woordkracht, aan kennis. Dan wordt geld een compensatie. Er zijn in onze maatschappij, ook onder jonge mensen, achtergebleven en kwetsbare groepen, waaraan b.v. een toenemende werke loosheid, of gebrek aan vormings-facili- teiten debet zijn. Of doordat men het veranderende maatschappijbeeld niet kan bijbenen. Of een wereld vol onrecht onverdragelijk vindt. Dingen, waarop men dan geen vat heeft. Daar ontstaan de kansen, én voor ouders én voor het jeugdwerk. Wij kunnen met die jeugd samen op weg gaan zonder te proberen het eigen leef- en denkpatroon op te dringen. Wel door met hen te zoeken naar bevredigende oplossingen. Door hen bewust te maken dat andere wegen beter en veiliger leiden tot een menselijk gevoel van zelfwaarde. Het is de moed, die wij hen geven tot zelfontdekking en de kans op zelfontplooiing. Dat is, wat de jeugd bepleit, dat wij samen een be vredigende samenleving opbouwen. De jeugd heeft ervaren, dat het doorbreken van oude structuren veel moeizamer ver loopt dan werd verondersteld. Het ver leden is taai! aanlokkelijke voordelen van de wel vaart. Ook zij komen vaak niet toe aan wat zij zo ijverig propageren. En dat is, laten we eerlijk zijn, al even kwalijk, als de inconsequenties der ouderen. De heer Boere kon direct vier redenen noemen, die zijn voorstel rechtvaardi gen. De belangrijkste zou zijn, dat wet houder Van Gent die overigens niet met name werd genoemd formeel ge rechtigd is een beleid te voeren ten aan zien van jeugdzaken en vormingswerk (ook na de leerplichtige leeftijd). Iets anders is het natuurlijk, dat door deze wijziging voorkomen wordt dat deze (jeugd)zaken tussen wal en schip raken en dat daardoor het college tot een dui delijker taakafbakening kan komen. „Voor alle zaken buiten het onderwijs, maar die wel de vorming van jongeren betreffen, vindt de gemeenteraad een aanspreekbare en verantwoordelijke fi guur in de persoon van de wethouder,” aldus de heer Boere. titatieve sector van het onderwijs een zekere stabilisering tot stand is geko men. „De huisvestingsproblemen zijn niet onze grootste zorgen meer,” aldus de heer Boere, die eerder zei te denken aan kwalitatieve zaken als het bevorde ren en het realiseren van een aantal za ken op onderwijsgebied. De nu functio nerende samenwerkingsschool voor HAVO/Atheneum had hij een „prach tig voorbeeld” genoemd van een initia tief dat aan de basis is ontstaan en mo gelijk is geworden door het delegeren van bestuursbevoegdheden van het ge meentebestuur. De PvdA hoopt dat een zogenaamde drempelvrees voor deze vorm van voortgezet onderwijs in be paalde milieus in Waddinxveen niet zal bestaan. Zij komen er op allerlei manieren tegen in opstand en het is b.v. ook helemaal niet zo vreemd, dat op de markt weer allerlei dingen verschijnen die al lang uit de tijd schenen te zijn - snuisterijen en tierlantijnen; opsmuk en franje, an tiek; zelfs de „snoepjes uit grootmoe derstijd”, en andere zaken, die in ere worden hersteld. Voeg daarbij het groei end aantal boetieks; de stijl van posters en de lay-out van popbladen e.a. Het ademt allemaal een sfeer van romantiek en van nostalgie. Het zijn beslist niet alleen jeugdsentimenten, waarop produ centen overigens handig inspelen. Het gaat vooral om behoeften, die bij de jeugd worden gesignaleerd. In wezen lijkt ons dit allemaal een kreet naar meer huiselijkheid, naar intimiteit, ge- WADDINXVEEN Zeer onlangs hield in de Groen van Prinstererschool Drs. C. v.d. Zwet uit Voorburg, oud algemeen direkteur van het Chr. Paedo- gogisch Studiecentrum, een causerie over intelligentie. Ieder jaar worden de kinderen van de 6e klassen intelligentietesten afgeno men, teneinde de ouders een advies te geven welke voortgezette opleiding hun kind het beste kan volgen. Drs. v.d. Zwet heeft deze test o.a. afgenomen op de Groen van Prinstererschool. Hoewel er zeer veel definities zijn van het begrip intelligentie, was volgens de inleider de ze het beste te definiëren als „het den kend ordenen van de situatie”. Er be staan verschillende soorten o.a. techni sche, commerciële, theoretische en prak- In zekere mate heeft zij het opgegeven zich daartegen te verzetten. Toch zou het een ramp zijn en er zijn symp tomen als de jeugd zich isoleert, bin nen een eigen wereldje, waar zij dat gene, wat zij bij ons niet kwijt kunnen, naar eigen inzicht, desnoods gebrekkig, gestalte geven. W ijhebben dat risico al eens eerder gesignaleerd. Meer dan ooit hebben de generaties elkaar nodig om het verdronken land weer in te polderen. Tot diegenen die t.a.v. het jeugdwerk en welzijnswerk de nodige bezwaren ontwikkelen, zouden wij willen zeggen: „gezien de leeftijd van ons is het wel zo dat wij niet de direkte vertegenwoordi gers van de jeugd in Waddinxveen zijn, maar wij zijn als bestuurders wel verant woordelijk voor hun welzijn,” aldus de Waddinxveense socialisten. een aankweken van een democratisch besef. Dan denken we aan participatie en medezeggenschap van de burger niet alleen in de staat, maar ook in het gezin, de school, de kerk en andere sociale ver banden. De sociale, geeestelijke en politieke vorming die op dit moment nog maar al te vaak verwaarloosd wordt, dient een duidelijk profiel te krijgen. Reeds het jonge kind moet het gevoel krijgen voor de veranderingen die zich in onze maat schappij voltrekken en moet leren actief te participeren in de samenleving. De koudwatervrees voor opvoeding op dit gebied, met name in het openbaar onderwijs, moet plaats maken voor een veel vrijere benadering van deze pro blematiek. Esthetische vorming is maar al te veel als iets bijkomstigs beschouwd. Toch heeft ieder mens er ook recht op naar eigen opvatting onderscheid te le ren maken tussen mooi en lelijk. Men zal dan tenminste enkele wegen moeten aanwijzen op basis waarvan men zulk een onderscheid zou kunnen maken, daarbij ook weer in een houding van respect tegenover de eigen keuze van de opgroeiende mens. Opvoeding moet ook omvatten het leren besteden van de vrije tijd. Nu de arbeidstijd langzaam wordt teruggedron gen en ook het overdreven accent op het waardevolle van de arbeid vermindert is het goed een zwaar accent te laten val len op het leren besteden van de vrije tijd, waarbij zelfwerkzaamheid, ontwik keling van allerlei vaardigheden (o.a. motorische - ludieke en technische) on ontbeerlijke voorwaarden zijn.”

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1973 | | pagina 7