Kamerleden komen
het
hefbrug gemeentehuis praten
Rondom
de
samenwerkingsschool
I!
over
Reactie
LP
Werk
van
Brieven
Foto Sjaak Noteboom
Opbrengst VVH-bazar
overtreft alle vorige
WILLEM-
dejongX
Jan Duiker
Bouw-
voorlichting
in
Mevrouw Van der Hooft luidt bel
van
VOOR WADDINXVEEN
Als u een film laat ontwikkelen en afdrukken bij
Reprodukties
Posters
Gratis een vergroting
van één van uw foto’s
TUINDERS ZIJN TOCH OOK MENSEN
TIPS VAN HET WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
i 1
X
DONDERDAG 28 MAART 1974
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
Pagina 5
Bijdragen: Telefoon (01828) 5594
Samenstelling: Bert J. Woudenberg
P. NEELEMAN, Beatrixlaan 25
WADDINXMENS
Praktisch
(kieur en zwart*wit)
Passage 143
Telefoon 2477
Boekhandel Veldwijk BV
WADDINXVEEN Een aantal in het onderwijs geïnteresseerde en ge
specialiseerde Tweede Kamerleden komt vanavond naar het gemeentehuis
van Waddinxveen om een landelijk georiënteerde informatieavond over het
fenomeen samenwerkingsschool bij te wonen, De uitgenodigde onderwijs-
staatssecretaris dr. A. Veerman heeft de organisatoren laten weten helaas
verhinderd te zijn de avond, waarvoor 70 mensen worden verwacht, bij te
wonen.
Juridische kant
-
ADVERTENTIE
1
van
Zo al u wel weet, liggen er
langs de spoorbaan alle-
„Aan meneer Waddinxmens, p/a redactie Weekblad voor Waddinxveen” stond
er boven de brief die ik dezer dagen kreeg van meneer P. Neeleman van de
Beatrixlaan. Naar aanleiding van mijn stukje over het „kreng” (de Waddinx-
veense hefbrug) van twee weken geleden schrijft hij:
Nog nooit van mijn leven heb ik via dag- of weekbladen mijn instemming of
misnoegen met iets gespuid. Alhoewel mijn handen soms jeuken. U krijgt
geen mooi literair verantwoord stukje van mij, maar wel instemming met de
tendens van uw artikeltje over het KRENG. Bovendien houd ik het kort,
want ik heb op deze zondagachtemamiddag nog meer te doen. Iets grappigs
ga ik ook niet bedenken, want dan moet ik mijn hersenen inspannen. Van
start dus! Die burgemeester van ons is op sommige gebieden, dacht ik, wel
een voortvarende man. U neemt het woord „voortvarend” toch alstublieft niet
letterlijk, want dan was het KRENG nog vaker open. Als mijn zienswijze juist
is, namelijk wat ’s mans voortvarendheid betreft, dan vind ik dat u te pessi
mistisch bent door te stellen dat „alles bij het oude blijft”. Of u moet hem
beter kennen dan ik.
Wat die overijverige brugwachter betreft: als ik de functie van die man had,
ging het KRENG nog veel vaker open, ook als er eens geen schepen aan
kwamen. Zal die vent even gek zijn? vraagt u zich af. Nee, natuurlijk niet,
maar als ik niets te doen heb ga ik me vervelen en als ik me verveel vlij ik
mijn achterhoofd op de rugleuning van mijn stoel en snurk ik in! En als brug
wachter mag ik dat niet. Uw ergernis is schromelijk overdreven; hooguit 9
van de 12 rode-lampen-ziende automobilisten ergeren zich.
Een interessante suggestie heb ik niet te doen. Wel geloof ik dat ik wel eens
wat heb kunnen vaststellen. Zou het kunnen zijn dat er meerdere brugwach
ters zijn? Zouden er dan daaronder brugwachters zijn, die de pest aan auto
mobilisten hebben en dus volkomen legaal een beetje kunnen en mogen pes
ten? Zouden er bij zijn, die niet aan voornoemde afwijking lijden en de brug
precies op tijd openen en weer sluiten zodra dit mogelijk is? Dit zijn zoge
naamde vragen; het antwoord heb ik zelf voor de hand liggen. Ik heb name
lijk zo in de loop der jaren wat ervaringen opgedaan. M.a.w. de brug wordt
soms te vroeg geopend en te laat weer gesloten. Ander punt: de brug
wordt vaak hoger opgedraaid dan voor de hoogte van de schepen nodig is.
Nog een punt: de ene brugwachter wacht tot het betreffende schip een flink
eind onder de brug door is (gepasseerd is), de ander begint al met het laten
zakken als de kajuit nog onder de brug vaart. Punten die dan toch een sug
gestie inhouden, alhoewel niet interessant misschien. Weet u er wat mee te
doen? Praten misschien? Als uw pogingen slagen, kunnen u en ik misschien
nog eens naast de „koffieteut” van de Rijkspolitie een pilsje vatten om het te
vieren!
Hoe in de praktijk een samenwerkings
school werkt, vertelde de rector van
zo’n school in Zoetermeer, mr. M. Hui-
zer. Zijns inziens wordt samenwerkings
school vooral bepaald door de kinderen
die er komen. In zijn geval was de sa
menwerkingsschool opgericht omdat er
te weinig leerlingen waren om meer dan
één middelbare school te stichten. Van
die nood was een deugd gemaakt, de
school loopt voortreffelijk, ouders en
leerkrachten zijn zeer tevreden. Maar
nu door het uitbreidend aantal leerlin
gen meer middelbare scholen gesticht
kunnen worden en zowel het christelijk
als het katholiek onderwijs van plan zijn
middelbare scholen in Zoetenneer te
beginnen, vreest Huizer dat zijn samen
werkingsschool alleen nog ongodsdien
stige kinderen zal krijgen en daardoor
een gewone openbare school zal wor
den.
Uiteindelijk blijken de christelijke or
ganisaties de samenwerkingsschool dus
alleen te dulden als het praktisch niet
anders kan, zelfs al denken de ouders
daar anders over. Liever een christelijke
Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Gijs Kooren
Mevrouw J. v.d. Hooft-Lourens luidt de bel ten teken dat de bazar van
de WH is geopend.
dan een samenwerkingsschool. De goede
christelijke school is de samenwerkings
school bij uitstek, vond drs. Van den
Doel. De christenen zijn het spook van
de indoctrinatie wel kwijt, maar de so
cialisten hebben er nu last van en ma
ken door hun indoctrinatie van de open
bare een bijzondere school. Daardoor
wordt de samenwerkingsschool onmoge
lijk gemaakt, volgens de algemeen di
recteur van het CPS.
Wlm Sonneveld: "WILLEM DUY’S MU
ZIEK MOZAÏEK - 10 MAART 1974: O.a.
Het dorp; Daar Is de orgelman; Het
hondje van Dirkle; Spreekuur met Wlm;
Sonneveld fragment 1 - 2 - 3; Doe het
doek maar dicht e.v.a. stereo Lp slechts
12.50.
WADDINXVEEN De Vrijwillige Vrouwelijke Hulpverlening (WH) te Wad
dinxveen waarover u vorige week in het Weekblad voor Waddinxveen uit
voerig bent geïnformeerd hield zaterdag in het Anne Frank-centrum de
jaarlijkse bazar die tot doel heeft de kas van de bejaardensociëteit te
versterken. Mevrouw B. B. van der Linde-Bauer, presidente van de V.V.H.
heette de genodigden en bezoekers hartelijk welkom, waarna mevrouw
J. van der Hooft-Laurens werd verzocht de officiële opening te verrich
ten. In haar openingswoord sprak mevrouw van der Hooft haar verbazing
uit over de vele 'jonge bejaarden” die ze in het Anne Frank-centrum aan
trof en dat het bezig zijn en blijven deelnemen aan het sociale leven hier
blijkbaar toe bijdraagt. Zij uitte dan ook haar waardering voor het werk
van de V.V.H.die door het houden van de sociëteitsmiddagen de bejaar
den de gelegenheid geven elkaar te treffen en deel te nemen aan diverse
aktiviteiten. Met het luiden van de bel werd de bazar voor geopend ver
klaard. De vele stands met aantrekkelijke artikelen, met name speelgoed
beesten gemaakt door de hobby-club, tekeningen van oud-Waddinxveen,
vervaardigd door de heer Van Oort, levensmiddelen, huishoudelijke arti
kelen e.d., waren aan het einde van de middag vrijwel uitverkocht. Ook
met diverse verlotingen waren mooie prijzen te winnen en bij de jeugd
vonden de spelletjes en de grabbelton grote aftrek. De presidente dankte
in haar slotwoord vooral de Waddinxveense middenstand en de week
markt, die zoveel hebben bijgedragen de middag tot een succes te ma
ken. Ook het Anne Frank-personeel en alle medewerkenden werden in
haar dankwoord betrokken. Daarna kon de totale opbrengst f 4.248.15,
die alle vorige overtrof, worden bekend gemaakt.
Uitslag verloting bazar: Geel lot no. 92; Geel lot no. 40. Kralen raden -
vijfde prijs voor de heer v.d. Berg, Sweelinckhof. Biljarten - heer v.d. Bos,
adres onbekend. Prijzen kunnen worden afgehaald in het Anne Frank-
centrum.
Getipt door Veronica en ver
krijgbaar bij:
tuinders
doen) een oproep aan de
-a om
met rust
een
steen te
naam en
De juridische, praktische en inhoude
lijke aspecten van de samenwerkings
school, een schoolvorm waarbij open
baar en bijzonder onderwijs samenwer
ken en waarover overheid en particu
lieren samen het beheer voeren, kwa
men in het afgelopen weekeinde ook
aan de orde tijdens een congres over de
samenwerkingsschool, dat de vereni
ging van christelijke docenten bij het
VWO en AVO in Lochem organiseerde.
Daar zei mr. C. E. Schelfhout, de voor
ganger van de huidige staatssecretaris:
”Het christelijk onderwijs gaat mank aan
beide benen: er ontbreekt een goede
analyse van de situatie waarin we ver
keren en daarnaast blijft een fundamen
tele discussie uit over hoe het verder
moet en wat de taak en de roeping van
het christelijk onderwijs is. Er is een
erosieproces gaande, wat we niet in de
gaten hebben.”
WADDINXVEEN In de bouw-
voorlichting Midden-Holland aan
de Staringlaan wordt op dit mo
ment een kleine overzichtsten
toonstelling gehouden van het
werk van de in 1890 geboren en
in 1935 overleden architect Jan
Duiker. Deze tentoonstelling, tot
14 april dagelijks (ook vrijdag
avond en zaterdag) te bezichtigen,
is in het kader van de door de
gemeente Hilversum postuum toe
gekende cultuurprijs, samenge
steld door de architecten Jelles en
Alberts en heeft langs de Delftse
Technische Hogeschool en diverse
academies gerouleerd.
De helaas jong overleden Duiker
nam naast Rietveld niet alleen in
de nederlandse architectuur, maar
<x>k internationaal een voorname
plaats in. Zijn functionalisme en
toepassing van materialen die
thans gemeengoed zijn geworden
was uniek. Bekendheid kreeg hij
vooral door de bouw van het Sana
torium Zonnestraal in Hilversum.
Velen kennen ook zijn openlucht
school en Cineac Reguliers Bree-
straat in Amsterdam of het Grand
hotel Gooiland. Helaas zijn in de
loop der tijden diverse van zijn
werken ernstig verminkt. Zoals
gezegd heeft de gemeente Hilver
sum, die verschillende projecten
van Duiker op haar grondgebied
heeft staan, hem willen eren. Dit
geschiedt thans in de vorm van
een overzicht door middel van
tekst, tekeningen, foto’s en een
diaprojectie. Een catalogus ligt ter
inzage, die is samengesteld uit
twee nummers van ’t architectuur
tijdschift „Forum” en kan bij de
uitgever besteld worden.
1 TIGER FEET - Mud
2 DYNAMITE-Mud
3 LOVE'S THEME - Love unlimited
Orchestra
4 THE AIR THAT I BREATHE - The
Hollies
5 WHEN WILL I SEE YOU AGAIN -
The three Degrees
6 I’M A TRAIN -Albert Hammond
7 DEVIL GATE DRIVE - Suzle Quatro
8 DANCE WITH THE DEVIL - Cozy
Powell
9 IK ZIE EEN STER - Mouth Mac-
neal
10 REBEL REBEL - David Bowie
1 BE MY BABY - The Cats
2 LOVING YOU - Johnny Nash
De aan de Juliana van Het zijn in het algemeen de haverklap deze broei-
Stol’berglaan 54 wonende mensen met pensioen, men
sen met een groot gezin, of
Momenteel zijn gegooid.
De heer P. de J. zegt: „Uw artikeltjes zijn fijn van toon, openhartig en u
spaart noch de kool noch de geit. Ik ben het er niet altijd mee eens maar dat
hoeft ook niet. Uw rubriek is wel het eerste dat ik lees van het weekblad, dan
de advertenties en dan de doktersdiensten. Hierna blader ik terug naar de
voorpagina, maar daar vind ik nooit wat aan.”
Waddinxmens antwoordt: Dank u voor het compliment. Toch vind ik uw
volgorde van lezen hoogst eigenaardig. Het is natuurlijk niet waar dat die
voorpagina niet om te lezen is. De hoofdredacteur doet daar van alles aan.
Uw leesvolgorde moet u eens nader in beraad nemen.
Glimmende plekken in wollen stoffen kunt u verwijderen met geest van salmiak
in water verdund (1 op 10). De plekken hiermee nat maken.
Onrustige mieren zijn een voorteken van slecht weer. Konstateert u in de herfst
hoge mierenhopen of een hoge molshoop, dan kunt u rekenen op een koude winter.
Komen de eenden ’s winters vroeg naar hun hok, dan volgt daarop prompt een
koude nacht.
Blijven larven in de herfst vlak onder de aardbodem, dan kunt u een zachte winter
verwachten.
een aardig kookboek
Mevrouw G.B.: „Ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet zeggen, maar ik vind
uw stukjes zo hartverwarmend dat ik het zou betreuren indien u er meer op
hield.”
Waddinxmens antwoordt: uw brief beste mevrouw B. was voor, de hoofd
redacteur aanleiding mij één gulden opslag te verlenen. Daarom ook zal ik
het zo lang mogelijk volhouden.
Karel M.: „Uw geschrijf hangt me nou al mooi de keel uit. Kapsones hebt u
ook en dat met die hefbrug is alleen maar afgunst, omdat ik heus wel begrijp
dat u daar de hele dag zou zitten om met die knopjes ’naar boven’ en ’naar
beneden’ te spelen.”
Waddinxmens antwoordt: Nee, Karei ik heb geen kapsones maar ik denk dat
jij wel uit Den Haag komt. Dus ben jij import, en dus heb jij van hefbruggen
geen verstand, dus moet jij zwijgen. Vroeger heb ik wel kok willen worden
maar nooit brugwachter.
Mej. Karin A. schrijft openhartig: „Elke keer wanneer ik uw stukje gelezen
heb, denk ik ’wat is daar nu het nut van’. Waarom moet dat geschrijf zo no
dig? Ik zie liever een lekker receptje voor een appeltaart in het weekblad, dan
uw wekelijks geklets in de ruimte.”
Waddinxmens antwoordt: Jouw mams heeft toch wel
in huis
Sprekende over de juridische kant van
de samenwerkingsschool betoogde L. J.
Rousseau dat binnen de huidige wet
geving de samenwerkingsschool eigen
lijk niet mogelijk is, omdat uiteindelijk
de overheid altijd het laatste woord
heeft. Mr. Schelfhout vond dan ook dat
je er rond voor moest uitkomen dat de
wetten indertijd niet geschreven zijn
voor een schoolvorm die zich nu aan
het ontwikkelen is. Er is dan ook een
grondwetswijziging nodig om deze der
de schoolvorm, het tertium, mogelijk te
maken. Maar dat is op zichzelf geen
probleem: de samenwerkingsschool le
vert juridisch niet veel moeilijkheden
op, aldus mr. Schelfhout.
De inhoudelijke aspecten van de samen
werkingsschool leverden een reeks uit
eenlopende beschouwingen op tijdens de
conferentie. Dat ouders die welbewust
een pluriforme school willen voor hun
kinderen daarvoor ook de mogelijkheid
moeten krijgen, daar was men het wel
over eens. Dat is gewoon een kwestie
van rechtvaardigheid en tenslotte is de
schoolstrijd voor dat recht van de ou
ders gestreden, aldus Rousseau. Maar
of van de kant van het christelijk on
derwijs de samenwerkingsschool als
nieuwe schoolvorm toegejuicht moet
worden, daar was men het niet over
eens. De angst voor een te grote invloed
van de overheid speelde bij die aarze
ling mee. Er moet voorkomen worden
dat de overheid een rol gaat spelen bin
nen het christelijk onderwijs; de over
heid moet met z’n vingers van de in
houd van het onderwijs afblijven, al
dus drs. H. G. van den Doel, algemeen
directeur van het Christelijk Pedago
gisch Studiecentrum.
Een heel ander inhoudelijk bezwaar te
gen de samenwerkingsschool bracht dr.
A. La Fleur in. Hij vroeg zich af hoe
je als ouders en opvoeders je kind vrij
kon laten in de keuze voor een levens
beschouwing en een school kon uitkie
zen waar verschillende levensbeschou
wingen naast elkaar gepresenteerd wor
den, waar christenen en niet-christenen
naast elkaar lesgeven. Prof. dr. G. Wie-
lenga meende dat het bij de samenwer
kingsschool niet gaat om gelijkwaardige
levensbeschouwingen, maar om eerbied
voor eikaars levensbeschouwing. Het
christelijk getuigenis hoort juist thuis
op een samenwerkingsschool. Boven
dien blijft de keuze voor een levens
beschouwing altijd een persoonlijke keu
ze, waarin je een kind nooit kunt dwin
gen.
toP
fien
ramen sneuvelen door ste-
Waddinxvener W. J. Hen- sen met een groot gezin, of nen, die daar door heen
driks heeft het er maar W.A.O.-ers. Momenteel zijn gegooid. Waardoor
moeilijk mee. Waarmee wil staat bij de meeste mensen niet alleen de ruit (met veel
hij u persoonlijk vertellen: al wat groenten of uitge- moeite op de kop getikt en
„Langs deze weg wil ik strooid zaad onder het glas naar de tuin gebracht)
„Langs deze weg wil ik strooid zaad onder het glas
wat vragen. Ik schrijf niet (broeiramen). Om het te maar ook het daaronder
voor mij alleen, maar ook beschermen tegen de nog geplante goed, kapot is. Tk
namens de andere mensen, steeds terugkomende nacht- (of bever wij
vorst. Vele van deze men-
sen hebben deze broeira- jeugd van Waddinxveen
maal tuintjes, die wij heb- men met veel moeite op de onze broeiramen
ben kunnen huren van de kop getikt en op hun tuin te laten, of anders
Spoorwegen. Deze tuintjes gekregen. Soms één voor briefje aan de
worden bewerkt en be- één op de trapper van hun doen met hun
bouwd door mensen die er fiets naar de tuin gebracht adres, zodat zij voor de
hun liefhebberij in hebben. Nu wil het geval dat om schade kunnen opdraaien.