ZO IS HET GEKOMEN: WADDINXVEEN Weekblad voor Waddinxveen WADDINXVEEN „GEEN PLANOLOGISCH SLAGVAARDIG BURGERLIJKE STAND [BELEID ZONDER FLEXIBEL STREEKPLAN Spreekuren CHR. OPENB. BIBLIOTHEEK ACTIE MOEDERS VOOR MOEDERS WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 30 MEI 1974 Pagina 13 door J. MEULEMAN Groei sneller Milieu GEN E KERKE EEN BOEKENBON IS ALTIJD RAAK!! WADDINXVEEN Het Gouwedorp Waddinxveen bestaat als zodanig pas sedert 1870 toen de gemeenten Noord-Waddinxveen, Zuid-Waddinxveen en Broek, ’t Weegje en Broekhuizen werden samengevoegd. Toch weten de geschiedschrijvers nog terug te gaan tot plm. 1300. Van een moerasland met grote veenpiassen is er als gevolg van rigoureuse inpolderingen in de tweede helft van de vorige eeuw een vruchtbaar polderland letterlijk boven water gekomen, waarbij zich sedert 1900 een niet onbelangrijke industrie heeft ontwikkeld. Het raadhuis aan de Zuidkade dateert van 1910 toen het als herenhuis tot gemeentehuis werd dmgebouwd. Uit dat jaar dateert ook het tapijt op de vloer. Waddinxveen telde in 1930 7000 inwoners, in 1944 - 8.000, in 1958 -10.000 en in 1971 - 20.000. Een zeer snelle ontwikkeling als gevolg van het feit, dat de bestemmings plannen tijdig gereed waren en over bouwrijpe gronden kon worden beschikt. Tot 1970 is er van hogerhand betrekkelijk weinig, misschien te weinig aandacht geschonken aan de verstedelijking van het platte land. De regering wilde graag bouwcontingenten kwijt, die Waddinxveen min of meer dankbaar heeft geaccep teerd. Er is naast andere voorzieningen grote aandacht besteed aan natuurbehoud, sport en recreatie. Stuk voor stuk zaken waarover u jarenlang bent geïnformeerd via het Weekblad voor Waddinxveen. Van ge meentewege worden bezoekers steeds opnieuw ingelicht „hoe het wat Waddinxveen betreft allemaal geko men is”. Onlangs deed waarnemend gemeentesecretaris 1. Meuleman daartoe weer eens een poging toen studenten van het Geografisch- en Planologisch Instituut van de Vrije Universiteit in Amsterdam de „parel aan de Gouwe” kwamen bekijken. Omdat het overzicht wat hij toen hield de nieuwe inwoners zeker zal interesseren en bovendien de gisteren gekozen (nieuwe) raadsleden hun hart er aan kunnen ophalen publice ren wij het hierbij. Samenwerking EERSTE PINKSTERDAG TWEEDE PINKSTERDAG Uitgave Druk. Veldwijk B.V. Direktie J. B. Veldwijk Redactie B. J. Woudenberg Exploitatie F. van Kempen Redaktie-adres: SERVICE-RUBRIEK VAN HET WEEKBLAD VOOR DE ABONNEES Structuurplan Ondertrouwd: J. H. Wieser en H. M. Biesheuvel; H. Hekman en A. C. G. Walhain; A. Gelderblom en H. A. Stuurman; C. van Triet en A. Engelie; H. Kelder en M. G. Starreveld; J. M. van Wijk en L. J. Uitman. Gehuwd: H. Lugthart en J. M. Emster; A. A. Bostelaar en H. C. Geluk; H. C. Groen en A. M. van den Dol; F. M. Wehrmeijer en H. J. van den Roovaart. Geboren: Helen, dv. G. J. van den Berg en F. H. Verweys; Jan Ed ward Alexander, zv. C. Los en A. A. de Koning; Comelis Hendrikus Antonius, zv. D. Frontino enM. C. C. Toor; Sander August, zv. W. J. Fickweiler en J. Versluis; Valerie Jeanice, dv. C. J. Zuidam en A. S. Cowan; Lars, zv. L. Smit en O. J. A. Uythoven; Esther Margareta Agatha, dv. N. A. den Edel en E. H. N. van der Ende; Cindy, dv. W. Vink en M. C. Groeneweg; Vincent, zv. J. C. Anneveldt en A. M. Nijman; Tamira Ruth, dv. J. Breedijk en B. de Haan. Overleden: van Eijk ev H. Koster, Anna Trijntje oud 73 jaar; Hertog wv S. Marchand, Maartje oud 80 jaar; den Elzen wv M. de Heer, Maria oud 97 jaar; Brand wv J. den Haan, Elisabeth Christina. (waarnemend gemeentesecretaris van de gemeente Waddinxveen) Deze vorm van intergemeentelijke sa menwerking heeft zeker nut en is zeker vruchtbaar als zij van onderen uit groeit op basis van vrijwilligheid en gericht op NEDERLANDS HERVORMDE KERK Brugkerk: 9.30 uur ds. D. van Vliet 18.30 uur ds. W. Verboom Bethelkcrk: 9.30 uur ds. W. Verboom 17.00 uur ds. J. van Malenstein, Veenendaal De Hoeksteen: 9.30 uur ds. J. van Malenstein, Veenendaal 18.30 uur ds. D. van Vliet Immanuëlkerk: 9.30 uur ds. H. J. Voors 19.00 uur ds. N. J. Flink GEREFORMEERDE KERKEN Ontmoetingskerk: 10.00 uur ds. D. J. Modderaar 17.00 uur ds. B. Koekkoek Kruiskerk: 9.30 uur ds. B. Koekkoek 17.00 uur ds. D. J. Modderaar REMONSTRANTSE GEMEENTE (in samenwerking met de Vrijzinnig Hervormden) Kerkgebouw Zuidkade 59: 10.00 uur ds. G. A. Hooykaas leesdiensten OUD-GEREFORM. GEMEENTE IN NEDERLAND Kerkgebouw Zuidkade 159: 10.00 en 18.30 uur: leesdienst Woensdag 29 mei 19.00 uur ds. J. Schinkelshoek, Kampen NEDERLANDS HERVORMDE KERK Brugkerk: 9.30 uur ds. D. van Vliet CHR. AFGESCH. GEMEENTE Kerkgebouw Dorpstraat 3: 10.00 uur ds. A. P. Verloop CHR. AFGESCH. GEMEENTE Kerkgebouw Dorpstraat 3: 9.30 uur ds. A. P. Verloop 17.00 uur dis. A. P. Verloop GEREFORMEERDE GEMEENTE BOSKOOP Kerkgebouw Mendelweg: 9.30 en 18.00 uur ds. A. Bac VOLLE EVANGELISCHE GEMEENTE BOSKOOP Bethelkerk: 9.30 en 18.30 uur samenkomst; dinsdag 20.00 uur samenkomst VOLLE EVANGELIE GEMEENTE „S1ON”- Gemeenschapsruimte Chr. Basisschool ’De Savomin Lohmansch.’ Lindengaarde 17a (Groenswaard 2) 10 uur samenkomst Dinsdag, 20 uur, bijbelstudie: Tesselschadelaan 28 JEHOVA’S GETUIGEN Koninkrijkszaal Burg. Trooststraat 4: 15.30 uur openbare toespraak over „Respect voor autoriteit is een be scherming voor u”; 16.30 uur wacht torenstudie over „Zijn uw kinderen discipelen van Christus?” ROOMS-KATHOLIEKE KERK St. Victorkerk: eucharistieviering 10.00 uur Ontmoetingskerk: eucharistieviering 8.30 en 11.45 uur. In de week is er in de St. Victorkerk een eucharistieviering op woensdag en zaterdag om 19.00 uur en op vrijdag om 7.45 uur. In de week is er in de Ontmoetingskerk een eucharistieviering op dinsdag en zaterda gom 9.00 uur en op donderdag en zaterdag om 19.00 uur. ANNE FRANKCENTRUM Maatschappelijk werkster: donderdag 16.30-17.30 uur. Pedicure/Schoonheidsspecialiste: eerste dinsdag van de maand, 9 tot 12 u. Dames- en herenkapper: donderdag 9-12 uur STICHTING MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING ZUIDPLAS Afd. Gezins- en bejaardenverzorging: Kantoor: Jan van Bijnenpad 14e etage, tel. 4896 Aanvragen om hulp uitsluitend maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 9.30 uur. Afd. Maatschappelijk werk: Kantoor: Jan van Bijnenpad 1, 7e etage, tel. 6044. Spreekuren: maandag t/m donderdag van 9.00 tot 10.00 uur. GROENE KRUIS (Stationsstraat 12) op maandag en donderdag open van 13.15-14.00 uur en van 18.30-19.00 uur, o.a. voor het afhalen van verplegings- artikelen. Hand- en spandiensten (noodhulp voor bejaarden en jonge gezinnen): elke werk dag van 8.30-9.30 uur, telefoon 5555. OPPASCENTRALE (tel. 6347) Te bereiken maandag t/m vrijdag van 16.30-17.30 uur. De groei van Waddinxveen is sneller ge gaan dan was aangegeven in het door Provinciale Staten van Zuid-Holland in 1967 vastgestelde streekplan „Rijn en Gouwe”. Dit plan kent een inwonertal van 18.000 in het jaar 1980. Hoewel de uitbreiding is gebleven binnen de be stemming: „stads- of dorpsbebouwing” van dit streekplan, betekende het berei ken van de 18.000 inwoners in 1970 een strijdigheid met dit plan. Ook ons thans in uitvoering zijnde be stemmingsplan heeft geleden onder het strikte vasthouden aan het inwoneraan tal van het streekplan, er mag thans slechts in fasen worden gebouwd en. wel een fase, lopende van 1972 tot 1978. en een fase vanaf 1978, voor in totaal 735 woningen! Hoewel over de opzet van dit geschreven gepopulariseerde discussie nota huis aan huis is verspreid. Alzo wordt getracht de gehele bevolking bij de toekomstige ontwikkeling te betrek ken. Juist in verband met de beleidsvisie van de hogere overheden over de positie van Waddinxveen na 1980 (lange termijn) zijn er in het kader van het structuur plan geen concrete uitspraken gedaan. Slechts toekomtsige mogelijkheden zijn geschetst, met* name de kwantificering van de taak welke Waddinxveen zal krij gen te vervullen met betrekking tot het opvangen van de overloop van de grote steden. Indien de daartoe aangewezen groeikernen rond de Haagse agglomera tie (Zoetermeer, Gouda, Alphen aan den Rijn) in staat zullen zijn voldoende op vangmogelijkheden te bieden, kan de toekomstige taak van Waddinxveen be perkt blijven tot het bieden van woon gelegenheid aan een inwonertal overeen komstig hetgeen op grond van natuur lijke groei te verwachten is. Zullen daar entegen op lange termijn de groeikernen er niet in slagen aan de overloop in vol doende mate huisvesting te bieden, dan zal opnieuw moeten worden bezien wel ke gemeenten binnen Rijn en Gouwe een opvangfunctie zullen moeten ver vullen. Er zijn zowel argumenten pro als contra aan te voeren op grond waarvan het betrekken van Waddinxveen bij een dergelijke ontwikkeling beoordeeld zou kunnen worden. In recente publikaties van de Neder landse Spoorwegen wordt uiteengezet, dat de afstand tot het spoorwegstation een belangrijke factor blijkt te zijn bij de keuze van vervoermiddel, onder andere bij het woon-werkverkeer. Gebleken is, dat men binnen globaal weg één kilometer van een station meer geneigd is per trein te reizen, dan buiten die af stand. Indien gekozen moet worden voor een verdere groei van Waddinxveen, is de spoorligging van belang en dienen mijns inziens uitbreidingen of mogelijk andere gebruiksintensiveringen (bijv, be- drijfsgronden) binnen het zogenaamde spoorwoongebied te worden gebruikt. Als gegeven dient te worden vermeld de opening van een tweede N.S. halte per 1 juni 1973. Aan de discussienota is een tweetal openbare hoorzittingen gewijd, te weten op 10 en 13 september 1973 respectievelijk voor de georganiseerde en de ongeorganiseerde bevolking. Voorts heeft de raadscommissie voor de Ruim telijke Ordening en de Woningbouw zich op 25 september 1973 eveneens over die nota uitgesproken. Tijdens deze hoorzit tingen is nagenoeg unaniem de voorkeur Plaatselijk vertegenwordigsters is me vrouw J. J. Rietveld-Bus, Justus van Ef- fenlaan 5, telefoon (01828)4138. Moe ders Voor Moeders beijvert zich urine van zwangere vrouwen in te zamelen voor strikt medische doeleinden. Peppelhorst 109, Waddinxveen telefoon (01828) 5594 Advertentie-af deling: Oranjelaan 9, Waddinxveen postbus 66, telefoon (01828) 4788 Klachten bezorging: Nassaulaan 20, Waddinxveen postbus 66, telefoon 2604 Abonnementsprijs: 4,per kwartaal bij vooruit betaling; postabonnementen 10,50 per half jaar binnen ver spreidingsgebied en 16,75 per half jaar voor overig Nederland. Alle prijzen exclusief incasso kosten. Advertendetarieven Losse mm-prijs 0,24 (exclusief btw); contract-tarieven en tekst advertenties op aanvraag. Kleine advertenties: zie Kabouters. Giro: 47062 tnv Drukkerij Veldwijk BV Bank: Rabobank Waddinxveen. Van het provinciale wegenplan is in middels voor plm. 10 jaar af gevoerd de weg nr. 23, welke zou lopen van Den Haag via Zoetermeer naar Gouda en het recreatiegebied Rêeuwijk, met een Gouwe-kruising tussen Waddinxveen en Boskoop. Al deze al dan niet onzekere factoren beïnvloeden onder meer het ruimtelijk beleid van onze gemeente en maken het het gemeentebestuur deels moeilijk een slagvaardig ruimtelijk be- zaken van streekbelang in een sfeer van vertrouwen, overleg en hulp. Formeel draagt het gemeentebestuur geen verant woordelijkheid voor andere gemeenten, maar er zijn zo veel samenwerkingsver banden, dat over de grenzen denken noodzakelijk is. De gemeentebestuurders dienen bij de behartiging van de belan gen van de gemeente niet te vergeten dat de zelfstandige en slechts zelfstandig werkende gemeenten niet doel in zich zelf mogen zijn. De gemeenten is ef om het welzijn van een aantal mensen te be vorderen en daarvoor de nodige voor zieningen te treffen. Daarom kan de gemeente nimmer in de vorm, waarin zij op een bepaald tijdstip reilt en zeilt, een absolute waarde hebben. Wij zijn onher roepelijk op weg naar grotere gemeenten en de vorming van* gewesten. De vele honderden gemeenschappelijke regelin gen, die in de loop der jaren tot stand zijn gekomen, blijken geen antwoord te geven op de roep om een doelmatige be stuurlijke organisatie. Enige bestuurlijke samenhang tussen de regelingen onder ling bestaat vrijwel niet. Zij vormen te zamen een bont geheel, dat allerlei la cunes vertoont. Ik zie deze regelingen dan ook slechts als een overgangsfase naar een andere vorm van samenwer king, het stadsgewest of streekgewest. Ten aanzien van het ruimtelijk beleid van Waddinxveen is nog van belang het al genoemde feit, dat Waddinxveen door een aantal rijks- en/of provinciale we gen is omgeven of in de toekomst zal worden omgeven. Wat dit laatste betreft noem ik u de in verband met de capa- citeitsopvoering noodzakelijke recon structie van Rijksweg 12 (de weg Den Haag-Utrecht, hier komt een aquaduct onder de Gouwe); De rijksweg 3 (deze tussen Amsterdam en Rotterdam aan te leggen weg is om redenen van land- schaps- en milieu-zorg opnieuw in studie genomen) en dé provinciale weg nr. 25 (tussen Alphen en Gouda, een verschui ving in oostelijke richting van de be staande weg langs de Gouwe). Doch de nodige flexibiliteit kan en mag mijns inziens de gemeentelijke overheid niet worden onthouden. De toekomstige ontwikkeling van de gemeente, wordt aangegeven in een structuurplan, dat, net als het streekplan*, geen tot de burger ge richte voorschriften bevat, doch slechts een leidraad is voor de gemeente poli tiek inzake de ruimtelijke ordening. In een dergelijk structuurplan worden de genoemde „hogere” visies verwerkt. Zo is Waddinxveen thans opnieuw bezig met het maken van een structuurplan. Het heeft op dit moment de gestalte van een diScussienoa, die in drie hoofdstuk ken is onderverdeeld, te weten: 1. Waddinxveen, als deel van een groter geheel; 2. Waddinxveen tot 1980; 3. Waddinxveen op langere termijn. De nota is toegezonden aan de georgani seerde en de ongeorganiseerde bevolking en nadat men kennis heeft kunnen ne men van de inhoud, zijn er hearings ge houden, terwijl een door een journalist uitgesproken voor een uiteindelijke groei van Waddinxveen tot 25.000 inwoners te bereiken in 1995, terwijl als plaats waar de voor de daartoe noodzakelijke woningbouw en de daarmede verband houdende voorzieningen beschikbare riumte moet worden gevonden, een strook grond gelegen aan de zuid-west- zijde van de bebouwde kom van deze ge meente is aangewezen. Ook het intengemeentelijk overlegorgaan Midden-Holland, waarvan Waddinxveen deel uitmaakt, deelt deze keuze, al heeft dit overlegorgaan zich wel af gevraagd of het zinvol is dat in de huidige structuren en samenhangen van gemeenten een door één gemeente te maken structuur plan nog wel zinvol is. De Provinciale Planologische Commissie Zuid-Holland werd de discussienota eveneens ter be oordeling toegezonden. De Provinciale Planologische Commissie acht het blij kens haar commentaar niet wel mogelijk de planologische ontwikkeling van Wad dinxveen te beoordelen zonder daarbij de ontwikkelingen en ontwikkelings mogelijkheden in ruimer verband te be zien en merkt daarbij vervolgens op, dat het de hoogste tijd wordt' dat een inter gemeentelijke structuurstudie voor de regio Gouda ter hand genomen wordt. Het college van burgemeester en wet houders in Waddinxveen kan zich hier mede in principe verenigen, maar heeft gemeend daarop niet te kunnen wachten. De Provinciale Planologische Commissie zegt vervolgens te betwijfelen of het in- tergemeentelijk overlegorgaan Midden- Holland wel het meest geëigende orgaan is voor het opzetten van een interge meentelijke structuurstudie voor de Goudse regio en of het daarvoor niet te groot is. De Provinciale Planologische Commissie denkt veeleer aan vijf of zes min of meer tot de agglomeratie Gouda behorende gemeenten. Vermoedelijk, maar de Provinciale Planologische Com missie laat zich daarover niet uit, wor den hier bedoeld de gemeenten Gouda, Gouderak, Moordrecht, Zevenhuizen, Waddinxveen, Reeuwijk en Haastrecht. Naar mijn oordeel speelt hierbij een rol, dat de Provinciale Planologische Com missie vreest, dat als het overlegorgaan een structuurplan maakt dit in de plaats zal komen van een nog op te stellen streekplan Zuid-Holland-Oost. leid te voeren. Kenmerkend voor de ont wikkeling op planologisch gebied, is, dat zij een beroep doen op de ruimte. Daar deze ruimte van nature beperkt is en - vooral in het westen van Nederland volledig in functionele bestemmingen is vastgelegd, roept elk beroep op deze ruimte spanningen op. Het landschap en de recreatie zullen in de komende de cennia ongetwijfeld sterk in de belang stelling staan.. Door de voortgaande schaalvergroting in de landbouw worden de daarvoor vrijkomende agrarische be drijfsgebouwen en woningen gebruikt voor zogenaamde burgerbewoning. Wat het landschap betreft zal dan ook de aandacht vooral gericht dienen te zijn op het herstellen en camoufleren van de schade die het landschap is toegebracht en op het voorkómen van een verder gaande devaluering van het gebied. De bijdrage van een gemeente aan de zorg voor het milieu kan naast een strikte toepassing van de milieuwetten onder andere bestaan uit: het beschermen ais stiltegebied van een strook grasland waar velerlei weidevogels plegen te broeden; het treffen van voorzieningen ter be perking van o.a. geluidshinder van wegen en spoorwegen nabij woonwij ken en recreatiegebieden en het nauwlettend toezien op een zorgvul dige ruimteoccupatie door deze wegen (wat betreft profielbreedte en omvang van kruispunten); het tegengaan van ingrijpende cul tuurtechnische werken, al of niet in het kader van een ruilverkaveling, in de voor het milieu onvervangbaar ge worden polders; het tegengaan van onnodige (pseudo- agrasiche) bebouwing en van allerlei „bedrijven” in het landelijk gebied, en liefst door bepaalde goed ingeplante arealen voor dit soort bedrijven te be stemmen, indien deze bedrijven „so- ciaal gezien” beslist plaatselijk nodig zijn; het aanleggen van recreatiegebieden, zoals ’t Weegje in het zuid-westen van de gemeente en het Gouwebos aan de noordzijde van de bebouwde kom van Waddinxveen, beide in het kader van een daarvoor aangegane gemeen schappelijke regeling. Ook de inwoners der gemeente zullen moeten meehelpen aan de zorg voor het milieu. De positie van Waddinxveen in het open -midden gebied van de Randstad, als mede de ontwikkeling in de toekomst, heb ik in het vorenstaande in grote lij nen geschetst. Buiten beschouwing heb ik daarbij gelaten of Waddinxveen in de toekomst in de grotere verbanden, waar naar toegewerkt wordt gewesten als zelfstandige gemeente zal blijven be staan dan wel met één of meer andere gemeenten tot een nieuwe gemeente om gebouwd zal worden. Ik heb mij af ge vraagd of de Provinciale Planologische Commissie daarop reeds gedoeld kan hebben bij het aanstippen van de wense lijkheid dat een aantal gemeenten, tot de agglomeratie Gouda behorend, gezamen lijk een structuurplan gaat opzetten. Ook heb ik buiten beschouwing gelaten, dat Waddinxveen in de toekomst als groei kern zou kunnen worden aangewezen, wanneer elders haperingen optreden in de woningbouw. Wat daarvan ook zij het streven van het huidige gemeentebestuur is Waddinx veen binnen het kader van het Groene Hart zo leefbaar mogelijk te houden en de daarvoor noodzakelijke voorzieningen zo hoog mogelijk op te voeren. Jul. v. Stolberglaan: ma. wo. en. vr. 14.30 tot 17.30 u en 18.30 tot 20.30 uur; di 10 tot 12 uur. St Victorstraat: di. en vr. 19 tot 21 uur, do- 15.30 tot 17.30 uur. Anne F rank-centrum: di en vr 14.30 tot 17uur en 18.30 tot 20.30 uur, wo. 18.30 tot 20.30 uur. plan en de gevolgde werkmethodiek (het instellen van een bouwteam-werkgroep, bestaande uit stedebouwkundigen, archi tecten financieel deskundigen, direc teur Openbare Werken administra teur grondbedrijf en zelfs een aannemer, daarnaast de inspraak van de bevolking, door middel van gehouden hoorzittin gen) van de zijde van de provinciale diensten steeds grote waardering is uit gesproken, Prof, de Boer zei eens: maak dit nu eens waar!, heeft men, na aan vankelijk zelfs de realisering van dit plan tot 1980 te willen opschorten, later besloten tot fasering van dit plan. De betreffende grondaankopen en pacht- ontbindingen voor het 'totale plan wer den in 1969 tot een bedrag van rond één miljoen gulden wél door Gedeputeerde Staten goedgekeurd. Hoewel het streek plan slechts een program is, dat zich niet met bindende voorschriften tot de gemeenten richt, en formeel juridisch al leen strekt tot grondslag voor het geven van aanwijzingen aan de gemeentebestu ren omtrent de inhoud1 van gemeentelijke bestemmingsplannen, wordt het, doordat Gedeputeerde Staten het gebruiken als basis voor de onthouding van goedkeu ring, mijns inziens al te zéér overge waardeerd. Naast de wettelijke plicht tot herziening van tenminste éénmaal in de tien jaar dient naar mijn mening een streekplan flexibeler te zijn. Het wordt voor de gemeentebesturen, zonder deze flexibiliteit, wel erg moeilijk om een planologisch slagvaardig beleid te voe ren. Natuurlijk dient een gemeente haar planologisch beleid gestalte te geven binnen een bepaald kader, dat, behalve door het streekplan, gevormd wordt door andere beleidsnota’s van het Rijk, de provinciale overheid en het inter gemeentelijk overlegorgaan „Midden- Holland”, bijvoorbeeld: De Tweede No ta over de Ruimtelijke Ordening in Nederland, De nota Ruimtelijke Structuren voor Zuid-Holland uitgebracht door Gede puteerde Staten op 11 maart 1970 en de nota Zuidhollands Groene Hart, een kaderplan voor openluchtrecre atie en landschapsontwikkeling door een commissie van voorbereiding uit gebracht in augustus 1971, De nota Provinciaal Woningbouw beleid Zuid-Holland uitgebracht door Gedeputeerde Staten op 23 mei 1973, de nota Plandoelen Streekplan Zuid- Holland-West, uitgebracht door dé provinciale planologische dienst Zuid- Holland in november 1973, Rapport inventarisatie natuurgebie den en landschappen d.d. augutsus 1973 van het in tergemeentelijk over legorgaan. WADDINXVEEN Uitstekende ver bindingslijnen (zowel auto- als spoor-en waterwegen) met ringgemeenten hebben mede geleid tot de ontwikkeling, die Waddinxveen in de achterliggende jaren heeft kunnen doormaken. Vanzelfspre kend was daarvoor mede de aanwezig heid van een daadkrachtig gemeente bestuur en een goed geoutilleerd en effi ciënt werkend ambtelijk apparaat nood zakelijk. De verdubbeling van het in wonertal sinds 1958 heeft uiteraard con sequenties gehad voor het karakter van Waddinxveen. Kon de gemeente eeuwen lang worden gekenschetst als ambachte- lijk-industrieel aanvankelijk gericht op de papierfabricage, later met het accent op de houtbewerking en meubelindustrie en thans ook metaalindustrie en kabels, met een beperkte agrarische functie, thans dient deze karakterisering aange- vuld niet herzien te worden met de aanduiding forensengemeente. Daar naast heeft Waddinxveen een zeker niet te verwaarlozen eigen werkgelegenheid. Alhoewel de karakterwijziging in Wad dinxveen waarschijnlijk ten koste is ge gaan van de typische oorspronkelijke dorpssamenleving is in dat opzicht het imago naar buiten toe sterk verbeterd. In 1971 gehouden enquetes hebben on dermeer uitspraken opgeleverd als: „men wil graag in Waddinxveen wonen”, „het is een actieve gemeente, waar veel kan” en „het woonklimaat, is een gunstige factor, het is een moderne gemeente”. Deze verandering in waardering hangt deels samen met de „jonge” leeftijdsop bouw, deels met de aanwezigheid van een voor een gemeente van déze grootte volwaardig voorzieningen pakket. Zo kan, samenvattend, het hui dige Waddinxveen worden gekenschetst als een jonge moderne woongemeente met een niet te verwaarlozen werkgelegen heid, voornamelijk in de industriële sector, een hoger percentage woonforensen dan gemiddeld in de Zuidhollandse gemeenten, hoofdzakelijk gericht op Gouda, Den Haag en Rotterdam, een adequaaat voorzieningenapparaat, dat enigermate een streekfunctie be zit (Zevenhuizen, Moerkapelle, Reeu- wijk-Dorp, Boskoop en deel van Moordrecht), relaties voor wat betreft de meer ste delijke voorzieningen met Gouda, Den Haag en Rotterdam en een zodanige situering aan de verbin dingslijnen dat het moeilijk zal zijn afzijdig te blijven van ontwikkelingen op het gebied van de randstedelijke woonvoorziening en werkgelegenheid.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1974 | | pagina 13