ZO IS HET GEKOMEN: WADDINXVEEN
Weekblad voor
Waddinxveen
WADDINXVEEN
„GEEN PLANOLOGISCH SLAGVAARDIG
BURGERLIJKE STAND
[BELEID ZONDER FLEXIBEL STREEKPLAN
Spreekuren
CHR. OPENB. BIBLIOTHEEK
ACTIE MOEDERS
VOOR MOEDERS
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
DONDERDAG 30 MEI 1974
Pagina 13
door J. MEULEMAN
Groei sneller
Milieu
GEN
E KERKE
EEN BOEKENBON
IS ALTIJD RAAK!!
WADDINXVEEN Het Gouwedorp Waddinxveen bestaat als zodanig pas sedert 1870 toen de gemeenten
Noord-Waddinxveen, Zuid-Waddinxveen en Broek, ’t Weegje en Broekhuizen werden samengevoegd. Toch
weten de geschiedschrijvers nog terug te gaan tot plm. 1300. Van een moerasland met grote veenpiassen is er
als gevolg van rigoureuse inpolderingen in de tweede helft van de vorige eeuw een vruchtbaar polderland
letterlijk boven water gekomen, waarbij zich sedert 1900 een niet onbelangrijke industrie heeft ontwikkeld.
Het raadhuis aan de Zuidkade dateert van 1910 toen het als herenhuis tot gemeentehuis werd dmgebouwd.
Uit dat jaar dateert ook het tapijt op de vloer. Waddinxveen telde in 1930 7000 inwoners, in 1944 - 8.000,
in 1958 -10.000 en in 1971 - 20.000. Een zeer snelle ontwikkeling als gevolg van het feit, dat de bestemmings
plannen tijdig gereed waren en over bouwrijpe gronden kon worden beschikt. Tot 1970 is er van hogerhand
betrekkelijk weinig, misschien te weinig aandacht geschonken aan de verstedelijking van het platte land.
De regering wilde graag bouwcontingenten kwijt, die Waddinxveen min of meer dankbaar heeft geaccep
teerd. Er is naast andere voorzieningen grote aandacht besteed aan natuurbehoud, sport en recreatie. Stuk
voor stuk zaken waarover u jarenlang bent geïnformeerd via het Weekblad voor Waddinxveen. Van ge
meentewege worden bezoekers steeds opnieuw ingelicht „hoe het wat Waddinxveen betreft allemaal geko
men is”. Onlangs deed waarnemend gemeentesecretaris 1. Meuleman daartoe weer eens een poging toen
studenten van het Geografisch- en Planologisch Instituut van de Vrije Universiteit in Amsterdam de „parel
aan de Gouwe” kwamen bekijken. Omdat het overzicht wat hij toen hield de nieuwe inwoners zeker zal
interesseren en bovendien de gisteren gekozen (nieuwe) raadsleden hun hart er aan kunnen ophalen publice
ren wij het hierbij.
Samenwerking
EERSTE PINKSTERDAG
TWEEDE PINKSTERDAG
Uitgave Druk. Veldwijk B.V.
Direktie J. B. Veldwijk
Redactie B. J. Woudenberg
Exploitatie F. van Kempen
Redaktie-adres:
SERVICE-RUBRIEK VAN HET WEEKBLAD VOOR DE ABONNEES
Structuurplan
Ondertrouwd: J. H. Wieser en H. M. Biesheuvel; H. Hekman en A.
C. G. Walhain; A. Gelderblom en H. A. Stuurman; C. van Triet en
A. Engelie; H. Kelder en M. G. Starreveld; J. M. van Wijk en L. J.
Uitman.
Gehuwd: H. Lugthart en J. M. Emster; A. A. Bostelaar en H. C.
Geluk; H. C. Groen en A. M. van den Dol; F. M. Wehrmeijer en H.
J. van den Roovaart.
Geboren: Helen, dv. G. J. van den Berg en F. H. Verweys; Jan Ed
ward Alexander, zv. C. Los en A. A. de Koning; Comelis Hendrikus
Antonius, zv. D. Frontino enM. C. C. Toor; Sander August, zv. W.
J. Fickweiler en J. Versluis; Valerie Jeanice, dv. C. J. Zuidam en A.
S. Cowan; Lars, zv. L. Smit en O. J. A. Uythoven; Esther Margareta
Agatha, dv. N. A. den Edel en E. H. N. van der Ende; Cindy, dv. W.
Vink en M. C. Groeneweg; Vincent, zv. J. C. Anneveldt en A. M.
Nijman; Tamira Ruth, dv. J. Breedijk en B. de Haan.
Overleden: van Eijk ev H. Koster, Anna Trijntje oud 73 jaar; Hertog
wv S. Marchand, Maartje oud 80 jaar; den Elzen wv M. de Heer,
Maria oud 97 jaar; Brand wv J. den Haan, Elisabeth Christina.
(waarnemend gemeentesecretaris van
de gemeente Waddinxveen)
Deze vorm van intergemeentelijke sa
menwerking heeft zeker nut en is zeker
vruchtbaar als zij van onderen uit groeit
op basis van vrijwilligheid en gericht op
NEDERLANDS HERVORMDE KERK
Brugkerk:
9.30 uur ds. D. van Vliet
18.30 uur ds. W. Verboom
Bethelkcrk:
9.30 uur ds. W. Verboom
17.00 uur ds. J. van Malenstein,
Veenendaal
De Hoeksteen:
9.30 uur ds. J. van Malenstein,
Veenendaal
18.30 uur ds. D. van Vliet
Immanuëlkerk:
9.30 uur ds. H. J. Voors
19.00 uur ds. N. J. Flink
GEREFORMEERDE KERKEN
Ontmoetingskerk:
10.00 uur ds. D. J. Modderaar
17.00 uur ds. B. Koekkoek
Kruiskerk:
9.30 uur ds. B. Koekkoek
17.00 uur ds. D. J. Modderaar
REMONSTRANTSE GEMEENTE
(in samenwerking met de Vrijzinnig
Hervormden)
Kerkgebouw Zuidkade 59:
10.00 uur ds. G. A. Hooykaas
leesdiensten
OUD-GEREFORM. GEMEENTE
IN NEDERLAND
Kerkgebouw Zuidkade 159:
10.00 en 18.30 uur: leesdienst
Woensdag 29 mei
19.00 uur ds. J. Schinkelshoek, Kampen
NEDERLANDS HERVORMDE KERK
Brugkerk:
9.30 uur ds. D. van Vliet
CHR. AFGESCH. GEMEENTE
Kerkgebouw Dorpstraat 3:
10.00 uur ds. A. P. Verloop
CHR. AFGESCH. GEMEENTE
Kerkgebouw Dorpstraat 3:
9.30 uur ds. A. P. Verloop
17.00 uur dis. A. P. Verloop
GEREFORMEERDE GEMEENTE
BOSKOOP
Kerkgebouw Mendelweg:
9.30 en 18.00 uur ds. A. Bac
VOLLE EVANGELISCHE
GEMEENTE BOSKOOP
Bethelkerk:
9.30 en 18.30 uur samenkomst;
dinsdag 20.00 uur samenkomst
VOLLE EVANGELIE GEMEENTE
„S1ON”- Gemeenschapsruimte Chr.
Basisschool ’De Savomin Lohmansch.’
Lindengaarde 17a (Groenswaard 2)
10 uur samenkomst
Dinsdag, 20 uur, bijbelstudie:
Tesselschadelaan 28
JEHOVA’S GETUIGEN
Koninkrijkszaal Burg. Trooststraat 4:
15.30 uur openbare toespraak over
„Respect voor autoriteit is een be
scherming voor u”; 16.30 uur wacht
torenstudie over „Zijn uw kinderen
discipelen van Christus?”
ROOMS-KATHOLIEKE KERK
St. Victorkerk: eucharistieviering 10.00
uur
Ontmoetingskerk: eucharistieviering 8.30
en 11.45 uur.
In de week is er in de St. Victorkerk een
eucharistieviering op woensdag en
zaterdag om 19.00 uur en op vrijdag om
7.45 uur.
In de week is er in de Ontmoetingskerk
een eucharistieviering op dinsdag en
zaterda gom 9.00 uur en op donderdag
en zaterdag om 19.00 uur.
ANNE FRANKCENTRUM
Maatschappelijk werkster:
donderdag 16.30-17.30 uur.
Pedicure/Schoonheidsspecialiste:
eerste dinsdag van de maand, 9 tot 12 u.
Dames- en herenkapper:
donderdag 9-12 uur
STICHTING MAATSCHAPPELIJKE
DIENSTVERLENING ZUIDPLAS
Afd. Gezins- en bejaardenverzorging:
Kantoor: Jan van Bijnenpad 14e etage,
tel. 4896
Aanvragen om hulp uitsluitend maandag
t/m vrijdag van 8.30 tot 9.30 uur.
Afd. Maatschappelijk werk:
Kantoor: Jan van Bijnenpad 1, 7e etage,
tel. 6044.
Spreekuren: maandag t/m donderdag van
9.00 tot 10.00 uur.
GROENE KRUIS (Stationsstraat 12)
op maandag en donderdag open van
13.15-14.00 uur en van 18.30-19.00 uur,
o.a. voor het afhalen van verplegings-
artikelen.
Hand- en spandiensten (noodhulp voor
bejaarden en jonge gezinnen): elke werk
dag van 8.30-9.30 uur, telefoon 5555.
OPPASCENTRALE (tel. 6347)
Te bereiken maandag t/m vrijdag van
16.30-17.30 uur.
De groei van Waddinxveen is sneller ge
gaan dan was aangegeven in het door
Provinciale Staten van Zuid-Holland in
1967 vastgestelde streekplan „Rijn en
Gouwe”. Dit plan kent een inwonertal
van 18.000 in het jaar 1980. Hoewel de
uitbreiding is gebleven binnen de be
stemming: „stads- of dorpsbebouwing”
van dit streekplan, betekende het berei
ken van de 18.000 inwoners in 1970 een
strijdigheid met dit plan.
Ook ons thans in uitvoering zijnde be
stemmingsplan heeft geleden onder het
strikte vasthouden aan het inwoneraan
tal van het streekplan, er mag thans
slechts in fasen worden gebouwd en. wel
een fase, lopende van 1972 tot 1978. en
een fase vanaf 1978, voor in totaal 735
woningen! Hoewel over de opzet van dit
geschreven gepopulariseerde discussie
nota huis aan huis is verspreid. Alzo
wordt getracht de gehele bevolking bij
de toekomstige ontwikkeling te betrek
ken.
Juist in verband met de beleidsvisie van
de hogere overheden over de positie van
Waddinxveen na 1980 (lange termijn)
zijn er in het kader van het structuur
plan geen concrete uitspraken gedaan.
Slechts toekomtsige mogelijkheden zijn
geschetst, met* name de kwantificering
van de taak welke Waddinxveen zal krij
gen te vervullen met betrekking tot het
opvangen van de overloop van de grote
steden. Indien de daartoe aangewezen
groeikernen rond de Haagse agglomera
tie (Zoetermeer, Gouda, Alphen aan den
Rijn) in staat zullen zijn voldoende op
vangmogelijkheden te bieden, kan de
toekomstige taak van Waddinxveen be
perkt blijven tot het bieden van woon
gelegenheid aan een inwonertal overeen
komstig hetgeen op grond van natuur
lijke groei te verwachten is. Zullen daar
entegen op lange termijn de groeikernen
er niet in slagen aan de overloop in vol
doende mate huisvesting te bieden, dan
zal opnieuw moeten worden bezien wel
ke gemeenten binnen Rijn en Gouwe
een opvangfunctie zullen moeten ver
vullen. Er zijn zowel argumenten pro als
contra aan te voeren op grond waarvan
het betrekken van Waddinxveen bij een
dergelijke ontwikkeling beoordeeld zou
kunnen worden.
In recente publikaties van de Neder
landse Spoorwegen wordt uiteengezet,
dat de afstand tot het spoorwegstation
een belangrijke factor blijkt te zijn bij de
keuze van vervoermiddel, onder andere
bij het woon-werkverkeer. Gebleken is,
dat men binnen globaal weg één
kilometer van een station meer geneigd
is per trein te reizen, dan buiten die af
stand. Indien gekozen moet worden voor
een verdere groei van Waddinxveen, is
de spoorligging van belang en dienen
mijns inziens uitbreidingen of mogelijk
andere gebruiksintensiveringen (bijv, be-
drijfsgronden) binnen het zogenaamde
spoorwoongebied te worden gebruikt.
Als gegeven dient te worden vermeld de
opening van een tweede N.S. halte per 1
juni 1973. Aan de discussienota is een
tweetal openbare hoorzittingen gewijd,
te weten op 10 en 13 september 1973
respectievelijk voor de georganiseerde en
de ongeorganiseerde bevolking. Voorts
heeft de raadscommissie voor de Ruim
telijke Ordening en de Woningbouw zich
op 25 september 1973 eveneens over die
nota uitgesproken. Tijdens deze hoorzit
tingen is nagenoeg unaniem de voorkeur
Plaatselijk vertegenwordigsters is me
vrouw J. J. Rietveld-Bus, Justus van Ef-
fenlaan 5, telefoon (01828)4138. Moe
ders Voor Moeders beijvert zich urine
van zwangere vrouwen in te zamelen
voor strikt medische doeleinden.
Peppelhorst 109, Waddinxveen
telefoon (01828) 5594
Advertentie-af deling:
Oranjelaan 9, Waddinxveen
postbus 66, telefoon (01828) 4788
Klachten bezorging:
Nassaulaan 20, Waddinxveen
postbus 66, telefoon 2604
Abonnementsprijs:
4,per kwartaal bij vooruit
betaling; postabonnementen
10,50 per half jaar binnen ver
spreidingsgebied en 16,75 per
half jaar voor overig Nederland.
Alle prijzen exclusief incasso
kosten.
Advertendetarieven
Losse mm-prijs 0,24 (exclusief
btw); contract-tarieven en tekst
advertenties op aanvraag.
Kleine advertenties:
zie Kabouters.
Giro:
47062 tnv Drukkerij Veldwijk BV
Bank:
Rabobank Waddinxveen.
Van het provinciale wegenplan is in
middels voor plm. 10 jaar af gevoerd de
weg nr. 23, welke zou lopen van Den
Haag via Zoetermeer naar Gouda en het
recreatiegebied Rêeuwijk, met een
Gouwe-kruising tussen Waddinxveen en
Boskoop. Al deze al dan niet onzekere
factoren beïnvloeden onder meer het
ruimtelijk beleid van onze gemeente en
maken het het gemeentebestuur deels
moeilijk een slagvaardig ruimtelijk be-
zaken van streekbelang in een sfeer van
vertrouwen, overleg en hulp. Formeel
draagt het gemeentebestuur geen verant
woordelijkheid voor andere gemeenten,
maar er zijn zo veel samenwerkingsver
banden, dat over de grenzen denken
noodzakelijk is. De gemeentebestuurders
dienen bij de behartiging van de belan
gen van de gemeente niet te vergeten dat
de zelfstandige en slechts zelfstandig
werkende gemeenten niet doel in zich
zelf mogen zijn. De gemeenten is ef om
het welzijn van een aantal mensen te be
vorderen en daarvoor de nodige voor
zieningen te treffen. Daarom kan de
gemeente nimmer in de vorm, waarin zij
op een bepaald tijdstip reilt en zeilt, een
absolute waarde hebben. Wij zijn onher
roepelijk op weg naar grotere gemeenten
en de vorming van* gewesten. De vele
honderden gemeenschappelijke regelin
gen, die in de loop der jaren tot stand
zijn gekomen, blijken geen antwoord te
geven op de roep om een doelmatige be
stuurlijke organisatie. Enige bestuurlijke
samenhang tussen de regelingen onder
ling bestaat vrijwel niet. Zij vormen te
zamen een bont geheel, dat allerlei la
cunes vertoont. Ik zie deze regelingen
dan ook slechts als een overgangsfase
naar een andere vorm van samenwer
king, het stadsgewest of streekgewest.
Ten aanzien van het ruimtelijk beleid
van Waddinxveen is nog van belang het
al genoemde feit, dat Waddinxveen door
een aantal rijks- en/of provinciale we
gen is omgeven of in de toekomst zal
worden omgeven. Wat dit laatste betreft
noem ik u de in verband met de capa-
citeitsopvoering noodzakelijke recon
structie van Rijksweg 12 (de weg Den
Haag-Utrecht, hier komt een aquaduct
onder de Gouwe); De rijksweg 3 (deze
tussen Amsterdam en Rotterdam aan te
leggen weg is om redenen van land-
schaps- en milieu-zorg opnieuw in studie
genomen) en dé provinciale weg nr. 25
(tussen Alphen en Gouda, een verschui
ving in oostelijke richting van de be
staande weg langs de Gouwe).
Doch de nodige flexibiliteit kan en mag
mijns inziens de gemeentelijke overheid
niet worden onthouden. De toekomstige
ontwikkeling van de gemeente, wordt
aangegeven in een structuurplan, dat, net
als het streekplan*, geen tot de burger ge
richte voorschriften bevat, doch slechts
een leidraad is voor de gemeente poli
tiek inzake de ruimtelijke ordening. In
een dergelijk structuurplan worden de
genoemde „hogere” visies verwerkt. Zo
is Waddinxveen thans opnieuw bezig
met het maken van een structuurplan.
Het heeft op dit moment de gestalte van
een diScussienoa, die in drie hoofdstuk
ken is onderverdeeld, te weten:
1. Waddinxveen, als deel van een groter
geheel;
2. Waddinxveen tot 1980;
3. Waddinxveen op langere termijn.
De nota is toegezonden aan de georgani
seerde en de ongeorganiseerde bevolking
en nadat men kennis heeft kunnen ne
men van de inhoud, zijn er hearings ge
houden, terwijl een door een journalist
uitgesproken voor een uiteindelijke groei
van Waddinxveen tot 25.000 inwoners
te bereiken in 1995, terwijl als plaats
waar de voor de daartoe noodzakelijke
woningbouw en de daarmede verband
houdende voorzieningen beschikbare
riumte moet worden gevonden, een
strook grond gelegen aan de zuid-west-
zijde van de bebouwde kom van deze ge
meente is aangewezen.
Ook het intengemeentelijk overlegorgaan
Midden-Holland, waarvan Waddinxveen
deel uitmaakt, deelt deze keuze, al heeft
dit overlegorgaan zich wel af gevraagd of
het zinvol is dat in de huidige structuren
en samenhangen van gemeenten een
door één gemeente te maken structuur
plan nog wel zinvol is. De Provinciale
Planologische Commissie Zuid-Holland
werd de discussienota eveneens ter be
oordeling toegezonden. De Provinciale
Planologische Commissie acht het blij
kens haar commentaar niet wel mogelijk
de planologische ontwikkeling van Wad
dinxveen te beoordelen zonder daarbij
de ontwikkelingen en ontwikkelings
mogelijkheden in ruimer verband te be
zien en merkt daarbij vervolgens op, dat
het de hoogste tijd wordt' dat een inter
gemeentelijke structuurstudie voor de
regio Gouda ter hand genomen wordt.
Het college van burgemeester en wet
houders in Waddinxveen kan zich hier
mede in principe verenigen, maar heeft
gemeend daarop niet te kunnen wachten.
De Provinciale Planologische Commissie
zegt vervolgens te betwijfelen of het in-
tergemeentelijk overlegorgaan Midden-
Holland wel het meest geëigende orgaan
is voor het opzetten van een interge
meentelijke structuurstudie voor de
Goudse regio en of het daarvoor niet te
groot is. De Provinciale Planologische
Commissie denkt veeleer aan vijf of zes
min of meer tot de agglomeratie Gouda
behorende gemeenten. Vermoedelijk,
maar de Provinciale Planologische Com
missie laat zich daarover niet uit, wor
den hier bedoeld de gemeenten Gouda,
Gouderak, Moordrecht, Zevenhuizen,
Waddinxveen, Reeuwijk en Haastrecht.
Naar mijn oordeel speelt hierbij een rol,
dat de Provinciale Planologische Com
missie vreest, dat als het overlegorgaan
een structuurplan maakt dit in de plaats
zal komen van een nog op te stellen
streekplan Zuid-Holland-Oost.
leid te voeren. Kenmerkend voor de ont
wikkeling op planologisch gebied, is, dat
zij een beroep doen op de ruimte. Daar
deze ruimte van nature beperkt is en -
vooral in het westen van Nederland
volledig in functionele bestemmingen is
vastgelegd, roept elk beroep op deze
ruimte spanningen op. Het landschap en
de recreatie zullen in de komende de
cennia ongetwijfeld sterk in de belang
stelling staan.. Door de voortgaande
schaalvergroting in de landbouw worden
de daarvoor vrijkomende agrarische be
drijfsgebouwen en woningen gebruikt
voor zogenaamde burgerbewoning. Wat
het landschap betreft zal dan ook de
aandacht vooral gericht dienen te zijn
op het herstellen en camoufleren van de
schade die het landschap is toegebracht
en op het voorkómen van een verder
gaande devaluering van het gebied. De
bijdrage van een gemeente aan de zorg
voor het milieu kan naast een strikte
toepassing van de milieuwetten onder
andere bestaan uit:
het beschermen ais stiltegebied van
een strook grasland waar velerlei
weidevogels plegen te broeden;
het treffen van voorzieningen ter be
perking van o.a. geluidshinder van
wegen en spoorwegen nabij woonwij
ken en recreatiegebieden en het
nauwlettend toezien op een zorgvul
dige ruimteoccupatie door deze wegen
(wat betreft profielbreedte en omvang
van kruispunten);
het tegengaan van ingrijpende cul
tuurtechnische werken, al of niet in
het kader van een ruilverkaveling, in
de voor het milieu onvervangbaar ge
worden polders;
het tegengaan van onnodige (pseudo-
agrasiche) bebouwing en van allerlei
„bedrijven” in het landelijk gebied, en
liefst door bepaalde goed ingeplante
arealen voor dit soort bedrijven te be
stemmen, indien deze bedrijven „so-
ciaal gezien” beslist plaatselijk nodig
zijn;
het aanleggen van recreatiegebieden,
zoals ’t Weegje in het zuid-westen van
de gemeente en het Gouwebos aan de
noordzijde van de bebouwde kom van
Waddinxveen, beide in het kader van
een daarvoor aangegane gemeen
schappelijke regeling.
Ook de inwoners der gemeente zullen
moeten meehelpen aan de zorg voor het
milieu.
De positie van Waddinxveen in het open
-midden gebied van de Randstad, als
mede de ontwikkeling in de toekomst,
heb ik in het vorenstaande in grote lij
nen geschetst. Buiten beschouwing heb
ik daarbij gelaten of Waddinxveen in de
toekomst in de grotere verbanden, waar
naar toegewerkt wordt gewesten
als zelfstandige gemeente zal blijven be
staan dan wel met één of meer andere
gemeenten tot een nieuwe gemeente om
gebouwd zal worden. Ik heb mij af ge
vraagd of de Provinciale Planologische
Commissie daarop reeds gedoeld kan
hebben bij het aanstippen van de wense
lijkheid dat een aantal gemeenten, tot de
agglomeratie Gouda behorend, gezamen
lijk een structuurplan gaat opzetten. Ook
heb ik buiten beschouwing gelaten, dat
Waddinxveen in de toekomst als groei
kern zou kunnen worden aangewezen,
wanneer elders haperingen optreden in
de woningbouw.
Wat daarvan ook zij het streven van het
huidige gemeentebestuur is Waddinx
veen binnen het kader van het Groene
Hart zo leefbaar mogelijk te houden en
de daarvoor noodzakelijke voorzieningen
zo hoog mogelijk op te voeren.
Jul. v. Stolberglaan: ma. wo. en. vr. 14.30
tot 17.30 u en 18.30 tot 20.30 uur; di 10
tot 12 uur.
St Victorstraat: di. en vr. 19 tot 21 uur,
do- 15.30 tot 17.30 uur.
Anne F rank-centrum: di en vr 14.30 tot
17uur en 18.30 tot 20.30 uur, wo. 18.30
tot 20.30 uur.
plan en de gevolgde werkmethodiek (het
instellen van een bouwteam-werkgroep,
bestaande uit stedebouwkundigen, archi
tecten financieel deskundigen, direc
teur Openbare Werken administra
teur grondbedrijf en zelfs een aannemer,
daarnaast de inspraak van de bevolking,
door middel van gehouden hoorzittin
gen) van de zijde van de provinciale
diensten steeds grote waardering is uit
gesproken, Prof, de Boer zei eens: maak
dit nu eens waar!, heeft men, na aan
vankelijk zelfs de realisering van dit
plan tot 1980 te willen opschorten, later
besloten tot fasering van dit plan.
De betreffende grondaankopen en pacht-
ontbindingen voor het 'totale plan wer
den in 1969 tot een bedrag van rond één
miljoen gulden wél door Gedeputeerde
Staten goedgekeurd. Hoewel het streek
plan slechts een program is, dat zich
niet met bindende voorschriften tot de
gemeenten richt, en formeel juridisch al
leen strekt tot grondslag voor het geven
van aanwijzingen aan de gemeentebestu
ren omtrent de inhoud1 van gemeentelijke
bestemmingsplannen, wordt het, doordat
Gedeputeerde Staten het gebruiken als
basis voor de onthouding van goedkeu
ring, mijns inziens al te zéér overge
waardeerd. Naast de wettelijke plicht tot
herziening van tenminste éénmaal in de
tien jaar dient naar mijn mening een
streekplan flexibeler te zijn. Het wordt
voor de gemeentebesturen, zonder deze
flexibiliteit, wel erg moeilijk om een
planologisch slagvaardig beleid te voe
ren. Natuurlijk dient een gemeente haar
planologisch beleid gestalte te geven
binnen een bepaald kader, dat, behalve
door het streekplan, gevormd wordt
door andere beleidsnota’s van het Rijk,
de provinciale overheid en het inter
gemeentelijk overlegorgaan „Midden-
Holland”, bijvoorbeeld: De Tweede No
ta over de Ruimtelijke Ordening in
Nederland,
De nota Ruimtelijke Structuren voor
Zuid-Holland uitgebracht door Gede
puteerde Staten op 11 maart 1970 en
de nota Zuidhollands Groene Hart,
een kaderplan voor openluchtrecre
atie en landschapsontwikkeling door
een commissie van voorbereiding uit
gebracht in augustus 1971,
De nota Provinciaal Woningbouw
beleid Zuid-Holland uitgebracht door
Gedeputeerde Staten op 23 mei 1973,
de nota Plandoelen Streekplan Zuid-
Holland-West, uitgebracht door dé
provinciale planologische dienst Zuid-
Holland in november 1973,
Rapport inventarisatie natuurgebie
den en landschappen d.d. augutsus
1973 van het in tergemeentelijk over
legorgaan.
WADDINXVEEN Uitstekende ver
bindingslijnen (zowel auto- als spoor-en
waterwegen) met ringgemeenten hebben
mede geleid tot de ontwikkeling, die
Waddinxveen in de achterliggende jaren
heeft kunnen doormaken. Vanzelfspre
kend was daarvoor mede de aanwezig
heid van een daadkrachtig gemeente
bestuur en een goed geoutilleerd en effi
ciënt werkend ambtelijk apparaat nood
zakelijk. De verdubbeling van het in
wonertal sinds 1958 heeft uiteraard con
sequenties gehad voor het karakter van
Waddinxveen. Kon de gemeente eeuwen
lang worden gekenschetst als ambachte-
lijk-industrieel aanvankelijk gericht op
de papierfabricage, later met het accent
op de houtbewerking en meubelindustrie
en thans ook metaalindustrie en kabels,
met een beperkte agrarische functie,
thans dient deze karakterisering aange-
vuld niet herzien te worden met
de aanduiding forensengemeente. Daar
naast heeft Waddinxveen een zeker niet
te verwaarlozen eigen werkgelegenheid.
Alhoewel de karakterwijziging in Wad
dinxveen waarschijnlijk ten koste is ge
gaan van de typische oorspronkelijke
dorpssamenleving is in dat opzicht het
imago naar buiten toe sterk verbeterd.
In 1971 gehouden enquetes hebben on
dermeer uitspraken opgeleverd als: „men
wil graag in Waddinxveen wonen”, „het
is een actieve gemeente, waar veel kan”
en „het woonklimaat, is een gunstige
factor, het is een moderne gemeente”.
Deze verandering in waardering hangt
deels samen met de „jonge” leeftijdsop
bouw, deels met de aanwezigheid van
een voor een gemeente van déze
grootte volwaardig voorzieningen
pakket. Zo kan, samenvattend, het hui
dige Waddinxveen worden gekenschetst
als een jonge moderne woongemeente
met
een niet te verwaarlozen werkgelegen
heid, voornamelijk in de industriële
sector,
een hoger percentage woonforensen
dan gemiddeld in de Zuidhollandse
gemeenten, hoofdzakelijk gericht op
Gouda, Den Haag en Rotterdam,
een adequaaat voorzieningenapparaat,
dat enigermate een streekfunctie be
zit (Zevenhuizen, Moerkapelle, Reeu-
wijk-Dorp, Boskoop en deel van
Moordrecht),
relaties voor wat betreft de meer ste
delijke voorzieningen met Gouda,
Den Haag en Rotterdam en
een zodanige situering aan de verbin
dingslijnen dat het moeilijk zal zijn
afzijdig te blijven van ontwikkelingen
op het gebied van de randstedelijke
woonvoorziening en werkgelegenheid.