Over bet ongeluk met de
bond nog bet volgende
WADDINXVEEN
Burgemeester, u was met uw
vrouw ’n voortreffelijk stel
Lezers schrijven
Waarom rijden we ook te
hard door onze woonwijken?
Weekblad voor
Waddinxveen
Uitgave Druk. Veldwijk B.V.
Direktie J. B. Veldwijk
Redactie B. J. Woudenberg
Exploitatie F. van Kempen
Redaktie-adres:
BURGERLIJKE STAND
ver weg?
Advertenties voor het weekblad
2 uur rijden
1/4 uur rust
CHR. OPENB. BIBLIOTHEEK
ACTIE MOEDERS
VOOR MOEDERS
Spreekuren
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
donderdag n jutf
Pagire 11
SERVICE-RUBRIEK VAN HET WEEKBLAD VOOR DE ABONNEES
AGENDA
E KERKEI
J. A. VAN BERKEL
Noordeinde 100 (Huize Pi-Ja)
H. DE ROUW, Jan Campertlaan 2
(Naschrift redactie: De heer De Rouw
is een deskundige. Hij is als adviseur
verbonden aan de in Den Haag geves
tigde Nederlandse Vereniging Bescher
ming Voetgangers (NVBV), Buitenhof 5).
Zie ook de rubriek „Rondom de hef-
brug” en Waddinxmens).
J. G. WIJENBERG,
Nic. Beetslaan 106
gereformeerde kerken
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad
voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht
op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden
niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de
redactie de schrijver van naam kent.
Ondertrouwd: J. Noorlander en R. A. Hardendood; J. M. van Wij'k
en L. J. Uitman; C. A. Los en M. Bannink; C. E. Schook en A. M.
J. van den Berg.
Gehuwd: D. de Pater en C. J. van der Bas; C. Belt en M. van Velde;
J. B. Wattimurij en A. H. Manusama; M. G. A. Verboom en M.
Ververs; J. H. Wieser en H. M. Biesheuvel; H. Hekman en A. C. G.
Walhain; E. Brassinga en J. P. Severien.
Geboren: Tineke, dv. P. C. Arends en A. G. de Boer; Simon, zv. R.
Rop en J. van Asperen; Dimitri Johannes Antonius, zv. J. H. van
Hensbergen en V. Tjoelker; Marco, zv. A. A. Schoonackers en H.
Boere; Daniëlle, dv. L. A. Reorst en R. P. de Bas; Catherine Mari
anne, dv. J. A. Algera en J. W. V. van Strien; Mireille Antoinette,
dv. A. A. Raaphorst en L. J. Francken; Richard Michael, zv. G. J.
Molenaar en F. L. de Bruijn; Natasja Geertuida, dv. M. J. de Heer
en A. G. van Vliet; Robin Johan, zv. O. P. Wiersma en J. C. M.
van der Marei; Petra, dv. C. V. Berkhoudt en M. L. van Leeuwen;
Petra Mary Paulina, dv. F. M. P. Bouter en McWhinnie, Heather;
Petra Elske, dv. K. de Jong en A. Hovinga.
Overleden: Gaertner, Hendirkus Johannes, oud 46 jaar; Zoethout-
maar, Adrianus Theodorus, oud 60 jaar; Taihuttu, Johannes Toon
tje, oud 41 jaar; Steenkamer, Cornelis, oud 81 jaar; Oudijk, Gerrit,
oud 77 jaar.
i
M
In de oudheidkamer van de Rabo
bank aan de Kerkweg wordt de
expositie „Decoratie in vierkant”
gehouden. De tentoonstelling is
elke werkdag geopend van 14.00-
16.00 uur en alleen op vrijdag ook
nog van 19.00 uur.
Jul. v. Stolberglaan: ma. wo. en vr. 14.30
tot 17.30 u en 18.30 tot 20.30 uur; di 10
tot 12 uur.
St Victorstraat: di. en vr. 19 tot 21 uur,
do. 15.30 tot 17.30 uur.
Anne Frank-centrum: dl en vr 14.30 tot
17uur en 18.30 tot 20.30 uur, wo. 18.30
tot 20.30 uur.
Donderdag 13 juni
Vergadering gemeenteraad, raadzaal
gemeentehuis, 20.00 uur
Maandag 17 juni
Vergadering commissie openbare
werken en bedrijven, raadzaal gemeente
huis, 20.00 uur
Toen ik ons Weekblad, een paar weken terug, nam ter hand,
Las ik onder het nieuws van de burgerlijke stand.
Dat onze edelachtbare heer burgemeester, ja gewis,
Met 1 juli aanstaande een kwart eeuw eerste burger is.
Wij willen dit vieren met z’n allen, en dan spontaan,
Omdat we als Waddinxveners achter dit jubileum Staan.
Wij vinden het fijn dat Huizer, als loco, in ’t gelid,
Als leider van dit feest in het voorgestoelte zit.
Ik zou zeggen: Gij burgers geef mild voor dit feit,
Want met dit festijn zijn wij allen verblijd.
Te meer, omdat Van der Hooft veel voor de gemeente heeft gedaan,
Zodat zowel rijk als arm achter dit jubileum staan.
Wij zulten u missen, als u, edelachtbare heer,
Volgend jaar met pensioen gaat, en dan kunt u niets meer.
U hebt veel gepresteerd, gij uit Fries’ en Zeeuws geslacht,
Je hebt je leven lang gewerkt, zowel bij dag als bij nacht.
U bent „Duitser” geweest, maar Holland stond bovenaan,
Je had een goed inzicht, ja, waar haalde je ’t vandaan.
Slechts in Friesland de lagere school doorlopen,
En later als „Ober” een fijne borrel verkopen.
Ja, tot chef-kok klom u op, op de brandende zee,
En nu een jubileum vieren, ja, gij alle twee.
Want met uw vrouw Janny Lourens, uw medemetgezel,
Bent u in onze gemeente een voortreffelijk stel.
Je had ook eertijds een baan in de velddienst, actief,
En daarna bij de SD illegaal actief (alsjeblieft!).
Ook politiezaken en commissaris militair,
Ja, heer burgemeester, zij zochten u ver.
Tevens hulip onderduikers, en bij 't gerechtshof in Den Bosch,
Veel gepresteerd, zo laten wij je straks los.
Als politicus in ook maatschappelijke zaken,
Hebt u steeds alles in rechte banen willen maken.
Opadvies van Jan de Quay bent u naar Willemstad gegaan,
En begon daar als burgemeester je verdere loopbaan.
U solliciteerde naar Waddinxveen, en al moest dit zo zijn,
Je werd hier benoemd, en dat vonden we fijn.
U beloofde ons veel goeds, maar het overtrof alle hoop.
Al is er in Waddinxveen ook van alles te koop.
Je hebt nu zestien jaar als burgemeester ons dorp geregeerd,
Als eerste burger zijn wij allen met u vereerd.
U hebt ontzaglijk veel in ons dorp tot stand gebracht.
Wij zijn u heel dankbaar voor uw grote macht.
Zowel voor de politiek als ook mede voor de kerk,
Je deed alles onpartijdig, steeds maar je werk.
Wij hebben thans een dorp om trots op te zijn,
Dat is de conclusie van elke burger en van mij.
Wij willen heel gaarne onze gaven voor u schenken,
Zodat naar wij hopen u nog lang aan ons zult denken.
Liefst in papier, dus geen klinkend metaal,
Zodat het wordt één groot onthaal.
Een ieder burger met mij, die gelooft,
Het wordt een blijde dag voor burgemeester Van der Hooft.
God zij met u, en voor al het goede edelachtbare heer,
Als burgers tezamen, danken wij eenparig u zeer.
NEDERLANDS HERVORMDE KERK
Brugkerk:
9.30 uur ds. D. van Vliet
18.30 uur kand. Chr. v.d. Valk. Gouda
Bethelkerk:
9.30 uur ds. W. Verboom
17.00 uur ds. D. van Vliet
De Hoeksteen:
9.30 uur ds. J. van den Heuvel
18.30 uur ds. W. Verboom
Immanuëlkerk:
9.30 uur ds. H. J. Voors
19.00 uur ds. H. M. Cnossen
Ontmoctingskerk:
10.00 uur ds. D. J. Modderaar
17.00 uur ds. B. Koekkoek
Kruiskerk:
9.30 uur ds. B. Koekkoek
17.00 uur ds. D. J. Modderaar
REMONSTRANTSE GEMEENTE
(in samenwerking met de Vrijzinnig
Hervormden)
Kerkgebouw Zuidkade 59:
10.00 uur ds. L. van Os, Maassluis
OUD-GEREFORM. GEMEENTE
IN NEDERLAND
Kerkgebouw Zuidkade 159:
10.00 en 18.30 uur: leesdienst
Donderdag 20 juni
19.00 uur ds. M. A. Mieras
CHR. AFGESCH. GEMEENTE
Kerkgebouw Dorpstraat 3:
9.30 uur ds. A. P. Verloop
17,00 uur ds. A. P. Verloop
VOLLE EVANGELIE GEMEENTE
„SION”- Gemeenschapsruimte Chr.
Basisschool ’De Savomin Lohmansch.’
Lindengaarde 17a (Groenswaard 2)
10 uur samenkomst
Dinsdag, 20 uur, bijbelstudie:
Tesselschadelaan 28
JEHOVA’S GETUIGEN
Koninkrijkszaal Burg. Trooststraat 4:
15.30 uur openbare toespraak over
„Onze verantwoordelijkheid „de heer
lijkheid Gods” te weerspiegelen; 16.30
uur wachttorenstudie over „Christelijke
rijpheid - noodzakelijk ovor leven”
GEREFORMEERDE GEMEENTE
BOSKOOP
Kerkgebouw Mendelweg:
9.30 en 18.00 uur ds. A. Bac
Opgave van evenementen en verga,
deringen, die een algemeen of open
baar karakter hebben, ontvangen wij
graag tijdig. Plaatsing geschiedt kos
teloos.
Advertenties voor het Weekblad voor Waddinxveen die vóór dinsdagochtend
12 uur in ons bezit zijn zullen dezelfde week nog geplaatst worden.
Van advertenties die later worden ingeleverd kan plaatsing in dezelfde week
echter niet gegarandeerd worden; zij zullen over het algemeen - zonder tegen
bericht van de opdrachtgever - worden opgenomen in het nummer van de
daarop volgende week.
den had. Zijn reactie was: „Stom wijf,
je reed natuurlijk weer te hard!” Waar
na hij de hond opnam en in de richting
van zijn woning liep. Ik liep hem nog
na om een verklaring over het ongeluk
te geven, en heb inderdaad gezegd dat
een hond zo maar niet mag loslopen,
daar dit onverantwoord is. De heer Den
Baars nam zelfs niet eens de moeite om
nog één woord te zeggen. De omstanders
zeiden: U kunt maar beter doorrijden,
met zo iemand is niet te praten, en zelfs
geen redelijk gesprek te voeren.
En na het lezen van zijn ingezonden
brief, vraag ik mij af, waar de heer Den
Baars de euvele moed vandaan haalt het
openbaar gezag met name de politie,
Als de door de heer W. den Baars,
Groensvoorde 114, beschuldigde auto
mobiliste, zou ik na het lezen van zijn
ingezonden brief ook graag mijn mening
over het voorgevallen ongeluk met zijn
hond, en over de heer Den Baars naar
voren brengen.
Om uw lezers beter te informeren over
het ongeluk dan dat de heer Den Baars
deed en mij, zo ook de politie, direct
van wegpiraterij beschuldigd het volgen
de. Komende over de Groensvoorde van
uit de richting Ontmoetingskerk, rende
zijn hond (zijnde een tekkel!) komende
uit de begroeing aan de rechterzijde van
Plaatselijk vertegenwordigsters is me
vrouw J. J. Rietveld-Bus, Justus van Ef-
fenlaan 5, telefoon (01828)4138. Moe
ders Voor Moeders beijvert zich urine
van zwangere vrouwen in te zamelen
voor strikt medische doeleinden.
aan zulke wetsovertredingen als te hard
rijden durft blootstellen, terwijl hij zelf
de wet overtrad door z’n hond niet aan
de lijn te houden.
Schriftelijk te ageren in het Weekblad
voor Waddinxveen is een vorm van de
mocratie die iedereen kan en zal waar
deren, maar welopgevoedheid is een aan
geboren en nog meer een aangeleerde
eigenschap, die de heer Den Baars ge
heel ontbreekt. Probeert u, mijnheer Den
Baars, in het dagelijks leven ook heer in
het verkeer te zijn. Het zal u sieren.
De beschuldigde automibi liste:
Peppelhorst 109, Waddinxveen
telefoon (01828) 5594
Advertentie-af deling:
Oranjelaan 9, Waddinxveen
postbus 66, telefoon (01828) 4788
Klachten bezorging:
Nassaulaan 20, Waddinxveen
postbus 66, telefoon 2604
Abonnementsprijs:
4,per kwartaal bij vooruit
betaling; postabonnementen
10,50 per half jaar binnen ver.
spreidingsgebied en 16,75 per
half jaar voor overig Nederland.
Alle prijzen exclusief incasso
kosten.
Advertentietarieven
Losse mm-prijs 0,24 (exclusief
btw); contract-tarieven en tekst
advertenties op aanvraag.
Kleine advertenties:
zie Kabouters.
Giro:
47062 tnv Drukkerij Veldwijk BV
Bank:
Rabobank Waddinxveen.
ANNE FRANKCENTRUM
Maatschappelijk werkster:
donderdag 16.30-17.30 uur.
Pedicure/Schoonheidsspecialiste:
eerste dinsdag van de maand, 9 tot 12 u.
Dames- en herenkapper:
donderdag 9-12 uur
STICHTING MAATSCHAPPELIJKE
DIENSTVERLENING ZUIDPLAS
Afd. Gezins- en bejaardenverzorging:
Kantoor: Jan van Bijnenpad 1, 4e etage,
tel. 4896
Aanvragen om hulp uitsluitend maandag
t/m vrijdag van 8.30 tot 9.30 uur.
Afd. Maatschappelijk werk:
Kantoor: Jan van Bijnenpad 17e etage,
tel. 6044.
Spreekuren: maandag t/m donderdag van
9.00 tot 10.00 uur.
GROENE KRUIS (Stationsstraat 12)
op maandag en donderdag open van
13.15-14.00 uur en van 18.30-19.00 uur,
o.a. voor het afhaten van verplegings-
artiketen.
Hand- en spandiensten (noodhulp voor
bejaarden en jonge gezinnen): elke werk
dag van 8.30-9.30 uur, telefoon 5555.
OPPASCENTRALE (tel. 6347)
Te bereiken maandag t/m vrijdag van
16.30-17.30 uur.
gen, dat dit overigens comfortabele ge
bruiksvoorwerp geen gevaar meer vormt
voor onszelf, wanneer wij ons te voet
voortbewegen, voor onze spetende kin
deren, bejaarde ouders en de andere
kwetsbare groepen uit onze samenleving,
zal Waddinxveen voor ons een veilige
en aantrekkelijke woonplaats kunnen
zijn.
De reactie van Waddinxmens wie dat
ook moge zijn gaat volkomen voorbij
aan de ernst van het door de heer Den
Baars gestelde probleem en aan het feit,
dat in ons land, volgens de hierboven-
genoemde internationale statistieken,
(veel) meer kinderen te voet in het ver
keer worden gedood en gewond dan in
enig ander land in Europa. Dat pro
bleem kan niet worden afgedaan met de
kreet: „kinderen behoren op de stoep te
spelen!” Want daarmede eist Waddinx
mens van de kinderen immers een ver-
keersdiscipline, die hij zelf als volwas
sene niet kan opbrengen. Want ook hij
rijdt te onzer geruststelling! (of aan
moediging voor anderen?) wel eens te
hard. En wie niet? Ongetwijfeld! Onder
de 50% die zich tijdens de metingen van
de heer Den Baars wel aan de maxi
mumsnelheid hielden, zulten er nog ge
noeg zijn, die wel eens, of misschien wel
heel vaak, te hard rijden. Met de opwek
king: „Laten we het zoveel mogelijk,
met de nadruk op zoveel, voorkomen!”
wordt er geen hond (of kind) minder
doodgereden!
Ik ben benieuwd of Waddinxmens zelf
wel jonge kinderen heeft. Als één van
zijn Waddinxkinderen dan ook wel eens
tijdens zijn spel op de rijbaan komt en
daar door een te snel rijdende automo
bilist wordt aangereden, dan zulten wij
zijn verdriet ook kunnen begrijpen. En
dan slaan we de pagina van onze krant
om, om ons te gaan verdiepen in het
laatste nieuws over de wereldkampioen
schappen voetbal. Het kind behoorde
immers op de stoep! Ik hoop, dat u mijn
reactie geheel in uw blad zult willen op
nemen.
37%, in Europa gemiddeld met 27%.
Helaas wordt die ongedisciplineerdheid
door de overheid zelf in de hand ge
werkt, onder andere door:
een ministeriële verklaring in de
Tweede Kamer, dat overschrijdingen
van de maximumsnelheidslimieten in
het grensgebied van 50-60 km/u, 70-
80 km/u enz. moeilijk juridisch zijn
aan te tonen. De politie gaat dan ook
pas tot verbaliseren over, wanneer de
gemeten snelheid tenminste 10% of
daaromtrent boven de ter plaatse toe-
gestane maximumsnelheid ligt. Dat
weet iedere automobilist en dus inter
preteert men de voorgeschreven maxi
mumsnelheden als minimumsnelhe-
den. De metingen van de heer Den
Baars bevestigen dit: 50% hield zich
net aan de 50 km/u, de andere helft
reed (véél) harder.
de politie mist de mankracht om ook
maar op beperkte schaal snelheids
controles uit te voeren. In Waddinx
veen worden deze tegenwoordig al
leen sporadisch op de Henegouwer-
weg uitgevoerd en in het grijs verle
den ook incidenteel op de Juliana van
Stolberglaan. Dat weet iedere Wad-
dinxveense automobilist en dus geeft
hem dit een vrijbrief om overal elders
zijn snelheid naar believen te kiezen.
het aanleggen, althans het instand
houden in woonwijken van wegen, die
het karakter hebben van doorgaande
wegen, zoals in dit geval de Groens
voorde. De vormgeving van de
Groensvoorde - een lange, nagenoeg
rechte weg, die bovendien nog geas
falteerd is - verleidt bestuurders daar
te hard te rijden. Blijkens metingen
van de heer Den Baars was zelfs de
politie niet tegen deze verleiding be
stand.
Elk verkeersveiligheidsbeleid, ook dat in
onze gemeente dient, rekening houdend
met die ongedisciplineerdheid, gebaseerd
te zijn op artikel 1, lid 1 van het Regle
ment Verkeersregels en Verkeerstekens,
dat bepaalt: „Ieder heeft in gelijke, mate
recht op een veilig gebruik van de weg”.
Dus ook de zwakste en kwetstbaarste
weggebruikers: kleuters, bejaarden, voet
gangers, fietsers, moeders met kinder
wagens, enz. Dat betekent, dat overal
waar die kwetsbare groepen aanwezig
kunnen zijn, voorzieningen moeten zijn
getroffen om hun veiligheid tenminste
even groot te doen zijn als die van de
overige verkeersdeelnemers aldaar. In
woonwijken zal daarom de snelheid van
dat overige verkeer moeten worden aan
gepast aan de veiligheid van de daar
de weg, onder mijn rechterachterwiel.
De hond moet uit het struikgewas ge
komen zijn waar het beest vrij rond liep,
toen de voorzijde van mijn wagen die
plaats gepasseerd was. In mijn spiegel
zag ik het gewonde dier op het wegdek
liggen en ben direct gestopt en terug
gereden. Enige omstanders, twee dames
en een heer, hebben het ongeluk zien
gebeuren. De heer Den Baars kwam, na
door omwonenden gewaarschuwd te zijn,
zijn woning uitlopen. Terwijl ik over het
gewonde dier gebogen stond, bood ik
hem m’n excuses aan omdat dit ongeluk
geheel buiten mijn schuld plaats gevon-
aanwezige kleuters, wandelaars enz. En
- gelet op onze ongedisciplineerdheid -
kan dat alleen maar door er voor te zor
gen, dat dat overige verkeer daar niet
hard kan rijden. Door korte, rechte of
gebogen wegstukken, waardoor snel ac
celereren onmogelijk is. Door nauwe
doorgangen, waar slechts één auto tege
lijk doorheen kan, met drempels van
enige meters breed, die tevens als over
steekplaatsen van het kruisend langzaam
verkeer dienen. Dus niet moeder met
kinderwagen stoepje af, stoepje op, maar
auto, bromfiets drempel op en drempel
af. Voorbeelden van een dergelijke
vormgeving zijn er in Delft al veel en
ook in andere steden èn dorpen begint
men die voorbeelden steeds meer na te
volgen. Trouwens ook in Groenswaard
zijn er verschillende woonstraten al vrij
aardig volgens dit principe uitgevoerd.
Op wegen, die een onontbeerlijke func
tie hebben in de afwikkeling van het ge
motoriseerd verkeer, dient de vormge
ving zodanig te worden gekozen, dat ook
daar de veiligheid van de kwetstbaarste
verkeersdeelnemers afdoende is verze
kerd. In de eerste plaats door er voor te
zorgen dat zij daar zo min mogelijk ge
bruik van kunnen en behoeven te ma
ken. De rijbanen van dergelijke wegen
moeten daartoe worden afgeschermd
door bijvoorbeeld singels of heggen.
Oversteken moet alleen mogelijk zijn op
daarvoor aangewezen voetgangersover-
steékplaatsen. De bepaling uit het Regle
ment Verkeersregels en Verkeerstekens
dat bestuurders een voetgangersover-
steekplaats voorzichtig moeten naderen
(en de zich daarop bevindende voetgan
gers onbelemmerde doorgang moetên
verlenen) blijft een loze tetter als die
voorzichtigheid niet wordt afgedwongen
door op enige afstand voor de zebra één
of meer uithollingen of drempels in het
wegdek aan te brengen. Persoonlijk heb
ik deze drempels onder andere aange
troffen op de kilometers lange boulevard
in Fuengirola, waar zij consequent bij el
ke oversteekplaats zijn aangebracht. Een
andere mogelijkheid is bij ieder van die
oversteekplaatsen verkeerslichten aan te
brengen, die door voetgangers met een
drukknop zijn te bedienen, maar die zijn
aanzienlijk duurder dan drempels of uit
hollingen en daarom uit financieel oog
punt minder aantrekkelijk.
Alleen wanneer wij het gebruik van de
auto zodanig aan banden weten te leg-
Voornamelijk naar aanleiding van de
misplaatste reactie van Waddinxmens in
uw blad van 6 juni jl. op het ingezon
den stuk van de heer W. den Baars van
een week eerder, wil ik alsnog gaarne
op dit laatste reageren.
Laat ik voorop stelten, dat ik het artikel
van de heer Den Baars van harte wil
onderschrijven, zij het dat ik van mening
ben, dat er nog andere en betere oplos
singen zijn om de overmatige snelheid
van auto’s in onze woonwijken in te
tomen, zoals ik hierna zal uiteenzetten.
Veten zulten het met mij eens zijn, dat
met het uitgroeien van ons vroeger zo
rustige dorp en de daarmede gepaard
gaande uitbreiding van ons autopark, de
auto ons straatbeeld steeds meer is gaan
beheersen en dat daardoor de veiligheid
en de leefbaarheid in toenemende mate
wordt bedreigd.
De aanwezigheid van auto’s behoeft
evenwel niet noodzakelijk tot aantasting
van de leefbaarheid en de veiligheid te
leiden, mits het gemeentelijk verkeers-
veiligheidsbeleid de auto’s zowel figuur
lijk als letterlijk in goede banen weet te
leiden. De metingen van de heer Den
Baars bevestigen een gegeven, dat één
van de uitgangspunten moet zijn van dat
beleid, namelijk, dat wij Nederlanders in
het algemeen, en dus onze automobilis
ten evenzeer, van nature ongediscipli
neerd zijn. Wij wensen ons niet te on
derwerpen aan gebods- en verbods
bepalingen, die het bevoegde gezag in
het algemeen belang - hier dus de ver
keersveiligheid - heeft opgelegd. Wij vin
den dat een inbreuk op onze persoonlij
ke vrijheid. Wij vinden universele snel
heidsbeperkingen van 50 km/uur binnen
de bebouwde kom (overigens al veel te
hoog voor woonwijken), 80 km/uur daar
buiten op niet-autowegen en 100 km/uur
op autowegen een paskwil, omdat wij
menen zelf het best te kunnen beoorde
len hoe hard wij op bepaalde weggedeel
ten en onder bepaalde omstandigheden
kunnen rijdén.
Hoe onjuist' die mening is bewijzen de
vrij recente catestrofale kettingbotsingen
bij Prinseribeek en Schiphol en ook de
internationale verkeersstatistieken van de
Verenigde Naties. Die statistieken tonen
aan, dat het aantal verkeersslachtoffers
in ons land in tien jaar tijd veel sterker
is gestegen dan in de ons omringende
landen en dat deze stijging ook vèr bo
ven het gemiddelde van Europa ligt.
Het aantal in het verkeer gedode per
sonen steeg in die periode in ons land
met 63%, in Europa gemiddeld met 25%;
het aantal gewonden in ons land met
VOLLE EVANGELISCHE
GEMEENTE BOSKOOP
Bethelkerk:
9.30 en 18.30 uur samenkomst;
dinsdag 20.00 uur samenkomst
ROOMS-KATIIOLIEKE KERK
St. Victorkerk: eucharistieviering 10.00
uur
Ontmoetingskerk: eucharistieviering 8.30
en 11.45 uur.
In de week is er in de St. Victorkerk een
eucharistieviering op woensdag en
zaterdag om 19.00 uur en op vrijdag om
7.45 uur.
In de week is er in de Ontmoetingskerk
een eucharistieviering op dinsdag en
zaterda gom 9.00 uur en op donderdag
en zaterdag om 19.00 uur.