Stad Weekblad en wordt niet duurder R-606 IS over WIJZIGING KANTOORUREN OP VRIJDAGAVOND VRIJDAGAVOND VAN 6.30 TOT 8.30 UUR Landschap analyseerde verkeerstellingen Heemskerk B.V. labobu s I W oningbouwvereniging gebelgd over open brief E e vooraluw buitenlands gelden reisverzekeringen Dinar, Peseta, Pound, Wvia Escudo, Lire, Mark,/ T Franc, Dollar, Kroner, Forint, Dirham, Schilling; Leva, Lei, Drachme J Met een verkeersvrije Passage is t gedaan met rust in Stationsstraat I i (GRUnDIO) i I Nieuwsblad Onafhankelijk Kleurentelevisie i 1 s 4 rustiger? 9i !S SH Waar wordt het in het centrum druk ker en waar I HOOFDREDACTEUR B. J. WOUDENBERG EXPLOITATIE F. VAN KEMPEN verkeer doorheen gaan Zie pagina 2 ii Vrachtverkeer 70 C’ ‘I met en zonder draadloze af standbediening r Sluiproutes WADDINXVEEN In deze tijd met zijn vele prijsverho gingen worden de abonnees van het Weekblad voor Wad dinxveen verrast met een gun stig bericht: de kosten van een abonnement op dit veel gele zen blad 4,- per drie maan den) zullen halverwege dit jaar niet worden verhoogd. Een blij bericht dus voor de vaste lezers. Daarentegen is het voor de advertentie-afdeling van het Weekblad voor Waddinx veen in verband met de vele prijsverhogingen van de voor het maken van een krant be nodigde grondstoffen (papier tot 50 procent) en de steeds stijgende loonkosten onont koombaar gebleken de adver tentietarieven met ingang van leze maand wel te verhogen. Op advies van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) be draagt deze verhoging 12 pro cent. WADDINXVEEN De woningbouwvereniging ’’Waddinxveen” heeft het stilzwijgen over de zaak H. F. Bautz - de man die op last van de Goud se kantonrechter met zijn gezin zijn Peppelhorst-flat moet verlaten omdat ze categorisch weigeren hun hond Charlie de deur uit te doen - deze week verbroken door het Weekblad voor Waddinxveen een reactie aan te bie den op de ’’open brief” van de Progressieven (PvdA/D’66/PPR/PSP), die vorige week in ons blad stond afgedrukt. WADDINXVEEN Het zal gedaan zijn met de weldadig aandoende rust in de Stationsstraat als de plannen om een verkeersvrije Passage te maken doorgaan. Ook andere (woon)straten in het dorpscentrum zullen bij een afsluiting van de Kerkweg tussen de Prinses Beatrixlaan en de Juliana van Stolberglaan met nog meer verkeer opgescheept worden. Maar het extra verkeer dat de tot nu toe rustig gebleven Stationsstraat te verwerken zal krijgen snijdt het diepst: Er zal drie keer zoveel razen. i I Ita -J Weekblad voor Waddinxveen DONDERDAG 25 JULI 1974 30e JAARGANG Nr. 1368 ADVERTENTIE (ADVERTENTIE) Waddinxveen01828'23011 Met ingang van 2 augustus a.s. worden de kantooruren van ALLE plaat selijke banken gewijzigd in: Algemene bank Nederland, Kerkweg 224 Amsterdam Rotterdam bank, Kerkweg 151 Nederlandse Middenstandsbank, Kerkweg 216 Nutsspaarbank, Kanaalstraat 9, Groensvoorde 74 Rabobank, Kerkweg 161, Kon. Wilhelminaplein 38, Groensvoorde 14. ZATERDAG Arts: dr C. A. de Geus, Mozartlaan 4, tel. 2676 Apotheek: Van Doom, tel. 4162 ZONDAG Arts: G. Siemons, Mozartlaan 2, tel. 2676 Apotheek: Boskoopse Apotheek, tel. 01727 - 2834 POLITIE 3000 BRANDWEER 2222 Uw adviseur Dorpstraat 33, Waddinxveen Bel nu 2218 Zo noemen zich Raiffeisenbanken en Boerenleenbanken. 1 Foto Sjaak Noteboom welke overigens DOOR ANDEREN aan deze zaak werd gegeven, zich thans buiten alle proporties heeft begeven en op zeer eenzijdige wijze en derhalve tendentieus in de persberichten werd belicht. Vermeld dient hierbij te worden dat deze ’’open brief” op aandrang van de zijde van het bestuur van de Woning bouwvereniging, bij monde van de heer Stegesman, Voorzitter van de plaatselijke Afdeling van de Partij v. d. Arbeid, werd ingetrokken, aangezien de voor deze brief verantwoordelijke bestuurs leden bij nader inzien kennelijk even eens van mening waren dat het zinde- lijker ware geweest eerst over deze ma- In het stuk wordt geconcludeerd dat een verkeersvrije Passage het verkeer zal doen toenemen op verschillende ver vangende routes, die in de meeste ge vallen nu reeds een belangrijke verkeers functie blijken te hebben. Naast de al genoemde Stationsstraat vormt ook de Kanaalstraat op die belangrijke verkeers functie een uitzondering. ”De Stations straat is een woonstraat en heeft mo menteel slechts een geringe verkeers functie”, wordt door ir. Franken vast gesteld. Hij voegt er evenwel aan toe, dat de aanmerkelijke verkeerstoename in deze straat geen problemen behoeft op te leveren, omdat de weg breed ge noeg is. ”Wel kunnen er van de bewo ners bezwaren rijzen tegen het aantasten van het woonstraatkarakter van de Sta tionsstraat, dit ondanks het feit dat de absolute hoeveelheid verkeer in deze straat beperkt blijft in vergelijking met andere wegen in Waddinxveen waaraan gewoond wordt”, staat er in het rapport. Met andere woorden: Ook al rijden er Straks in de Stationsstraat gemiddeld 1800 voertuigen op een doordeweekse- dag in plaats van de 680 van nu, dan nog hebben de bewoners geen klagen als we zien woonstaateni centrum is. De drukker wordende Kanaalstraat (van 5850 voertuigen naar gemiddeld 7800) is een andere zaak. ’’Hier speelt niet zo- In het rapport staat dat men eigenlijk met de door de dienst Openbare Wer ken en Bedrijven gehouden verkeers tellingen om het hand heeft gezeten, omdat men zich bij de opzet van het onderzoek onvoldoende gerealiseerd had waarvoor die tellingen nodig waren. An ders gezegd: je moet eerst vaststellen wat je wilt weten voordat je gaat tel len. Stad en Landschap had graag in dit opzicht willen adviseren. Maar hoe dan ook: De verzamelde gegevens kon den toch worden samengevat en geana lyseerd. De cijfers tonen aan dat elke werkdag 3810 voertuigen van de Kerk- terie met de tegenpartij van gedachten te wisselen alvorens tot publicatie over te gaan. Om technische redenen (de betreffende pagina was inmiddels afgedrukt) kon de publicatie van deze ’’open brief” helaas niet meer door de drukker worden op gehouden. Het bestuur van de woningbouwvereni ging acht het weinig zinvol de ware toedracht van deze ”honden-zaak” in het huidige stadium publiekelijk, als reactie op de ’’open brief” van de Pro gressieve combinatie, kenbaar te maken en wacht in dit verband eerst de resul taten af van het in de naaste toekomst met vertegenwoordigers van bedoelde combinatie over deze zaak te voeren gesprek.” Het dagelijks bestuur van de Woningbouwvereniging ’"WADDINXVEEN”, P. de Bruin, Voorzitter C. M. P .v. Vuuren, secretaris T. Ververs Sr, Penningmeester Klein maar erg dapper. MG be reik met klokafstemming. Afm. 11x6.4x3.2 mm. nu 12.95 De besturen van de gezamenlijke pro gressieve partijen gaven in die brief als hun mening, dat de werkelijke belan gen van flatbewoners niet zijn gediend met verbodsbepalingen in huurregle- menten op het houden van huisdieren. Zij lieten zich overigens niet uit over de juridische aspecten van de zaak- Bautz. De woningbouwvereniging "Waddinx veen” noemt die progressieve brief in een openbare reactie ’’ondoordacht” en ningcoporatie - tenslotte toch ook een partij in deze zaak. Uit de brief blijkt dat de besturen van de gezamenlijke progressieve partijen met het bestuur van de woningbouwvereniging "Wad dinxveen” om de tafel gaan zitten voor een gesprek. De inhoud van de brief van het bestuur van de woningbouwvereniging ’’Wad dinxveen” draagt als kop: "Honden perikelen op "hondse wijze” benaderd!” en luidt volledig: "De Progressieve combinatie in Wad dinxveen, bestaande uit de Partij v. d. Arbeid, D’66, P.S.P. en P.P.R., heeft het bestaan ZONDER de andere partij ook maar in de gelegenheid te stellen tot het kenbaar maken van de werkelijke achter gronden en/of kennis te nemen van de aldaar ingenomen standpunten, terzake, in het Weekblad voor Waddinxveen van 18 juli jl. haar visie en mening in een zg. "open brief” over de toepassing van het huurreglement van de woningbouw vereniging "Waddinxveen”, inzake de huisvesting van honden in flatwoningen, publiekelijk kenbaar te maken. Het bestuur van de Woningbouwvereni ging "WADDINXVEEN” betreurt deze ondoordachte en weinig elegante wijze van publiekelijke stellingname ten zeer ste en is van mening dat de grote pu- "weinig elegant”, omdat er vooraf geen overleg zou zijn gepleegd met de wo- bliciteit - ook in de landelijke pers - hoe druk het in andere in het Waddinxveense Een heerlijk rustige Stationsstraat. zeer het woonkarakter een rol, omdat I dit door het verkeer al sterk is aange tast, maar de verkeerscapaciteit”. De Kanaalstraat is dus te klein om straks al dat verkeer te verwerken als de Pas sage wordt afgesloten. Uit het rapport van Stad en Landschap blijkt dat daar weinig aan te doen is, maar vast staat natuurlijk wel dat een in de toekomst nog drukker wordende Kanaalstraat (verkeer naar de Beijerincklaan, straks naar de Gouwebrug via de Kanaaldijk en zeker ook als er gebouwd gaat wor den in de Zuidplaspolder) minder aan trekkelijker wordt voor automobilisten die van doorgaan houden en dus zullen er sluiproutes gaan ontstaan, zoals: Ka- naaldijk-Starionsstraat-Prinses Beatrix- laan, Kerkweg-Oranjelaan-Willem de Zwijgeriaan en Eikenlaan-Puttelaan. ’’Dergelijke sluiproutes zijn onaanvaard baar”, stelt ir. Franken, hoewel deze sluiproutes volgens hem wel aantonen dat er meer structurele oplossingen moe ten worden aangedragen om het ver keer in goede banen te blijven leiden. Een pleister op de wonde is misschien dat het in de Kanaalstraat toch al druk ker zou zijn geworden, zij het in min dere mate, als de Kerkweg niet zou worden afgesloten. Dit beeld wordt ons geschetst door ir. A. P. M. Franken van Stad en Land schap in Rotterdam, het adviesbureau voor ruimtelijke ordening en vormge ving dat het Waddinxveense gemeente bestuur steeds stedebouwkundig advi seert. Het heeft in februari en maart van dit jaar gehouden verkeerstellingen op verzoek van B. en W. samengevat en geanalyseerd en neergelegd in een nota, die dezer dagen openbaar is gemaakt. weg ter hoogte van de Passage gebruik maken. Op vrijdag meer, omdat dan de Juliana van Stolberglaan wegens de weekmarkt is afgesloten. Driekwart (77 procent) van die voertuigen passeert al tussen ’s morgens zeven en ’s avonds zeven. En dan gaat het in 84 procent van de gevallen om personenauto’s. Een ander belangrijk resultaat is de geringe hoeveelheid doorgaand verkeer, die ge constateerd is: maximaal 16 procent van het totale verkeer. Het grootste aandeel wordt gevonnd door het externe ver keer met als herkomst of bestemming Waddinxveen. De cijfers tonen, aan dat het zwaardere vrachtwagenverkeer slechts een klein deel uitmaakt van de totale verkeers belasting van de Kerkweg: 137 vracht auto’s tussen ’s morgens zeven en savonds zeven, ofwel een kleine 5 pro cent van de totale hoeveelheid motor voertuigen (3810 ter hoogte van de Pas sage). Stad en Landschap: ’’Bij afslui ting van de Kerkweg zullen behalve de Stationsstraat vrijwel geen woonstraten extra worden belast. De grootste toe name van het vrachtverkeer zal waar schijnlijk op de Kanaalstraat te zien zijn. Dit beïnvloedt de capaciteit on gunstig en stelt eisen aan het ontwerp van de kruispunten met de Kerkweg en de Stationsstraat”. He® is natuurlijk een logische zaak dat de weekmarkt uit de Juliana van Stol berglaan zal moeten verdwijnen als er een verkeersvrije Kerkweg komt Ir. Franken wijst er op dat er voor ge waakt moet worden dat van een ten noorden van de Kerkweg geprojecteerd ontsluitingsstraatje in het (ook nog ver- keersaantrekkend) nieuwe Passageplan geen sluiproute wordt gemaakt. ”Wil men een volledige vervangende route di rect ten noorden van Kerkweg creëren, dan vereist dit een ander plan en kan men in feite niet meer spreken van af sluiting van de Kerkweg, maar van het verleggen van de Kerkweg naar het noorden”. I i I I I I I I I I I I I I I I j uw officiële Grundigdealer: I Radio DOOL Kerkweg T71 I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1974 | | pagina 1