Stad
Weekblad
en
wordt niet
duurder
R-606
IS
over
WIJZIGING KANTOORUREN
OP VRIJDAGAVOND
VRIJDAGAVOND VAN
6.30 TOT 8.30 UUR
Landschap analyseerde verkeerstellingen
Heemskerk B.V.
labobu
s
I
W oningbouwvereniging
gebelgd over open brief
E
e vooraluw
buitenlands gelden
reisverzekeringen
Dinar, Peseta,
Pound, Wvia
Escudo,
Lire, Mark,/ T
Franc, Dollar,
Kroner, Forint,
Dirham, Schilling;
Leva, Lei, Drachme
J
Met een verkeersvrije Passage is t
gedaan met rust in Stationsstraat
I
i (GRUnDIO) i
I
Nieuwsblad
Onafhankelijk
Kleurentelevisie
i
1
s
4
rustiger?
9i !S SH
Waar wordt het in
het centrum druk
ker en waar
I
HOOFDREDACTEUR B. J. WOUDENBERG
EXPLOITATIE F. VAN KEMPEN
verkeer doorheen gaan
Zie pagina 2
ii
Vrachtverkeer
70
C’
‘I
met en zonder
draadloze af
standbediening
r
Sluiproutes
WADDINXVEEN In deze
tijd met zijn vele prijsverho
gingen worden de abonnees
van het Weekblad voor Wad
dinxveen verrast met een gun
stig bericht: de kosten van een
abonnement op dit veel gele
zen blad 4,- per drie maan
den) zullen halverwege dit jaar
niet worden verhoogd. Een
blij bericht dus voor de vaste
lezers. Daarentegen is het voor
de advertentie-afdeling van
het Weekblad voor Waddinx
veen in verband met de vele
prijsverhogingen van de voor
het maken van een krant be
nodigde grondstoffen (papier
tot 50 procent) en de steeds
stijgende loonkosten onont
koombaar gebleken de adver
tentietarieven met ingang van
leze maand wel te verhogen.
Op advies van de Nederlandse
Nieuwsblad Pers (NNP) be
draagt deze verhoging 12 pro
cent.
WADDINXVEEN De woningbouwvereniging ’’Waddinxveen” heeft
het stilzwijgen over de zaak H. F. Bautz - de man die op last van de Goud
se kantonrechter met zijn gezin zijn Peppelhorst-flat moet verlaten omdat
ze categorisch weigeren hun hond Charlie de deur uit te doen - deze week
verbroken door het Weekblad voor Waddinxveen een reactie aan te bie
den op de ’’open brief” van de Progressieven (PvdA/D’66/PPR/PSP), die
vorige week in ons blad stond afgedrukt.
WADDINXVEEN Het zal gedaan zijn met de weldadig aandoende rust
in de Stationsstraat als de plannen om een verkeersvrije Passage te maken
doorgaan. Ook andere (woon)straten in het dorpscentrum zullen bij een
afsluiting van de Kerkweg tussen de Prinses Beatrixlaan en de Juliana van
Stolberglaan met nog meer verkeer opgescheept worden. Maar het extra
verkeer dat de tot nu toe rustig gebleven Stationsstraat te verwerken zal
krijgen snijdt het diepst: Er zal drie keer zoveel
razen.
i
I
Ita -J
Weekblad voor Waddinxveen
DONDERDAG 25 JULI 1974
30e JAARGANG Nr. 1368
ADVERTENTIE
(ADVERTENTIE)
Waddinxveen01828'23011
Met ingang van 2 augustus a.s. worden de kantooruren van ALLE plaat
selijke banken gewijzigd in:
Algemene bank Nederland, Kerkweg 224
Amsterdam Rotterdam bank, Kerkweg 151
Nederlandse Middenstandsbank, Kerkweg 216
Nutsspaarbank, Kanaalstraat 9, Groensvoorde 74
Rabobank, Kerkweg 161, Kon. Wilhelminaplein 38, Groensvoorde 14.
ZATERDAG
Arts: dr C. A. de Geus, Mozartlaan 4, tel. 2676
Apotheek: Van Doom, tel. 4162
ZONDAG
Arts: G. Siemons, Mozartlaan 2, tel. 2676
Apotheek: Boskoopse Apotheek, tel. 01727 - 2834
POLITIE 3000 BRANDWEER 2222
Uw adviseur
Dorpstraat 33, Waddinxveen
Bel nu 2218
Zo noemen zich Raiffeisenbanken en Boerenleenbanken.
1
Foto Sjaak Noteboom
welke overigens DOOR ANDEREN
aan deze zaak werd gegeven, zich thans
buiten alle proporties heeft begeven en
op zeer eenzijdige wijze en derhalve
tendentieus in de persberichten werd
belicht.
Vermeld dient hierbij te worden dat
deze ’’open brief” op aandrang van de
zijde van het bestuur van de Woning
bouwvereniging, bij monde van de heer
Stegesman, Voorzitter van de plaatselijke
Afdeling van de Partij v. d. Arbeid,
werd ingetrokken, aangezien de voor
deze brief verantwoordelijke bestuurs
leden bij nader inzien kennelijk even
eens van mening waren dat het zinde-
lijker ware geweest eerst over deze ma-
In het stuk wordt geconcludeerd dat een
verkeersvrije Passage het verkeer zal
doen toenemen op verschillende ver
vangende routes, die in de meeste ge
vallen nu reeds een belangrijke verkeers
functie blijken te hebben. Naast de al
genoemde Stationsstraat vormt ook de
Kanaalstraat op die belangrijke verkeers
functie een uitzondering. ”De Stations
straat is een woonstraat en heeft mo
menteel slechts een geringe verkeers
functie”, wordt door ir. Franken vast
gesteld. Hij voegt er evenwel aan toe,
dat de aanmerkelijke verkeerstoename
in deze straat geen problemen behoeft
op te leveren, omdat de weg breed ge
noeg is. ”Wel kunnen er van de bewo
ners bezwaren rijzen tegen het aantasten
van het woonstraatkarakter van de Sta
tionsstraat, dit ondanks het feit dat de
absolute hoeveelheid verkeer in deze
straat beperkt blijft in vergelijking met
andere wegen in Waddinxveen waaraan
gewoond wordt”, staat er in het rapport.
Met andere woorden: Ook al rijden er
Straks in de Stationsstraat gemiddeld
1800 voertuigen op een doordeweekse-
dag in plaats van de 680 van nu, dan
nog hebben de bewoners geen klagen
als we zien
woonstaateni
centrum is.
De drukker wordende Kanaalstraat (van
5850 voertuigen naar gemiddeld 7800)
is een andere zaak. ’’Hier speelt niet zo-
In het rapport staat dat men eigenlijk
met de door de dienst Openbare Wer
ken en Bedrijven gehouden verkeers
tellingen om het hand heeft gezeten,
omdat men zich bij de opzet van het
onderzoek onvoldoende gerealiseerd had
waarvoor die tellingen nodig waren. An
ders gezegd: je moet eerst vaststellen
wat je wilt weten voordat je gaat tel
len. Stad en Landschap had graag in
dit opzicht willen adviseren. Maar hoe
dan ook: De verzamelde gegevens kon
den toch worden samengevat en geana
lyseerd. De cijfers tonen aan dat elke
werkdag 3810 voertuigen van de Kerk-
terie met de tegenpartij van gedachten
te wisselen alvorens tot publicatie over
te gaan.
Om technische redenen (de betreffende
pagina was inmiddels afgedrukt) kon de
publicatie van deze ’’open brief” helaas
niet meer door de drukker worden op
gehouden.
Het bestuur van de woningbouwvereni
ging acht het weinig zinvol de ware
toedracht van deze ”honden-zaak” in
het huidige stadium publiekelijk, als
reactie op de ’’open brief” van de Pro
gressieve combinatie, kenbaar te maken
en wacht in dit verband eerst de resul
taten af van het in de naaste toekomst
met vertegenwoordigers van bedoelde
combinatie over deze zaak te voeren
gesprek.”
Het dagelijks bestuur van de
Woningbouwvereniging
’"WADDINXVEEN”,
P. de Bruin, Voorzitter
C. M. P .v. Vuuren, secretaris
T. Ververs Sr, Penningmeester
Klein maar erg dapper. MG be
reik met klokafstemming.
Afm. 11x6.4x3.2 mm. nu 12.95
De besturen van de gezamenlijke pro
gressieve partijen gaven in die brief als
hun mening, dat de werkelijke belan
gen van flatbewoners niet zijn gediend
met verbodsbepalingen in huurregle-
menten op het houden van huisdieren.
Zij lieten zich overigens niet uit over
de juridische aspecten van de zaak-
Bautz.
De woningbouwvereniging "Waddinx
veen” noemt die progressieve brief in
een openbare reactie ’’ondoordacht” en
ningcoporatie - tenslotte toch ook een
partij in deze zaak. Uit de brief blijkt
dat de besturen van de gezamenlijke
progressieve partijen met het bestuur
van de woningbouwvereniging "Wad
dinxveen” om de tafel gaan zitten voor
een gesprek.
De inhoud van de brief van het bestuur
van de woningbouwvereniging ’’Wad
dinxveen” draagt als kop: "Honden
perikelen op "hondse wijze” benaderd!”
en luidt volledig:
"De Progressieve combinatie in Wad
dinxveen, bestaande uit de Partij v. d.
Arbeid, D’66, P.S.P. en P.P.R., heeft het
bestaan ZONDER de andere partij ook
maar in de gelegenheid te stellen tot het
kenbaar maken van de werkelijke achter
gronden en/of kennis te nemen van de
aldaar ingenomen standpunten, terzake,
in het Weekblad voor Waddinxveen van
18 juli jl. haar visie en mening in een
zg. "open brief” over de toepassing van
het huurreglement van de woningbouw
vereniging "Waddinxveen”, inzake de
huisvesting van honden in flatwoningen,
publiekelijk kenbaar te maken.
Het bestuur van de Woningbouwvereni
ging "WADDINXVEEN” betreurt deze
ondoordachte en weinig elegante wijze
van publiekelijke stellingname ten zeer
ste en is van mening dat de grote pu-
"weinig elegant”, omdat er vooraf geen
overleg zou zijn gepleegd met de wo-
bliciteit - ook in de landelijke pers -
hoe druk het in andere
in het Waddinxveense
Een heerlijk rustige Stationsstraat.
zeer het woonkarakter een rol, omdat I
dit door het verkeer al sterk is aange
tast, maar de verkeerscapaciteit”. De
Kanaalstraat is dus te klein om straks
al dat verkeer te verwerken als de Pas
sage wordt afgesloten. Uit het rapport
van Stad en Landschap blijkt dat daar
weinig aan te doen is, maar vast staat
natuurlijk wel dat een in de toekomst
nog drukker wordende Kanaalstraat
(verkeer naar de Beijerincklaan, straks
naar de Gouwebrug via de Kanaaldijk
en zeker ook als er gebouwd gaat wor
den in de Zuidplaspolder) minder aan
trekkelijker wordt voor automobilisten
die van doorgaan houden en dus zullen
er sluiproutes gaan ontstaan, zoals: Ka-
naaldijk-Starionsstraat-Prinses Beatrix-
laan, Kerkweg-Oranjelaan-Willem de
Zwijgeriaan en Eikenlaan-Puttelaan.
’’Dergelijke sluiproutes zijn onaanvaard
baar”, stelt ir. Franken, hoewel deze
sluiproutes volgens hem wel aantonen
dat er meer structurele oplossingen moe
ten worden aangedragen om het ver
keer in goede banen te blijven leiden.
Een pleister op de wonde is misschien
dat het in de Kanaalstraat toch al druk
ker zou zijn geworden, zij het in min
dere mate, als de Kerkweg niet zou
worden afgesloten.
Dit beeld wordt ons geschetst door ir.
A. P. M. Franken van Stad en Land
schap in Rotterdam, het adviesbureau
voor ruimtelijke ordening en vormge
ving dat het Waddinxveense gemeente
bestuur steeds stedebouwkundig advi
seert. Het heeft in februari en maart van
dit jaar gehouden verkeerstellingen op
verzoek van B. en W. samengevat en
geanalyseerd en neergelegd in een nota,
die dezer dagen openbaar is gemaakt.
weg ter hoogte van de Passage gebruik
maken. Op vrijdag meer, omdat dan de
Juliana van Stolberglaan wegens de
weekmarkt is afgesloten. Driekwart (77
procent) van die voertuigen passeert al
tussen ’s morgens zeven en ’s avonds
zeven. En dan gaat het in 84 procent
van de gevallen om personenauto’s. Een
ander belangrijk resultaat is de geringe
hoeveelheid doorgaand verkeer, die ge
constateerd is: maximaal 16 procent van
het totale verkeer. Het grootste aandeel
wordt gevonnd door het externe ver
keer met als herkomst of bestemming
Waddinxveen.
De cijfers tonen, aan dat het zwaardere
vrachtwagenverkeer slechts een klein
deel uitmaakt van de totale verkeers
belasting van de Kerkweg: 137 vracht
auto’s tussen ’s morgens zeven en
savonds zeven, ofwel een kleine 5 pro
cent van de totale hoeveelheid motor
voertuigen (3810 ter hoogte van de Pas
sage). Stad en Landschap: ’’Bij afslui
ting van de Kerkweg zullen behalve de
Stationsstraat vrijwel geen woonstraten
extra worden belast. De grootste toe
name van het vrachtverkeer zal waar
schijnlijk op de Kanaalstraat te zien
zijn. Dit beïnvloedt de capaciteit on
gunstig en stelt eisen aan het ontwerp
van de kruispunten met de Kerkweg en
de Stationsstraat”.
He® is natuurlijk een logische zaak dat
de weekmarkt uit de Juliana van Stol
berglaan zal moeten verdwijnen als er
een verkeersvrije Kerkweg komt Ir.
Franken wijst er op dat er voor ge
waakt moet worden dat van een ten
noorden van de Kerkweg geprojecteerd
ontsluitingsstraatje in het (ook nog ver-
keersaantrekkend) nieuwe Passageplan
geen sluiproute wordt gemaakt. ”Wil
men een volledige vervangende route di
rect ten noorden van Kerkweg creëren,
dan vereist dit een ander plan en kan
men in feite niet meer spreken van af
sluiting van de Kerkweg, maar van het
verleggen van de Kerkweg naar het
noorden”.
I
i
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
j uw officiële Grundigdealer:
I Radio DOOL Kerkweg T71 I