Progressief bezuinigingsplan
van
m
teken
van
VVD ziet nog steeds noodzaak vierde wethouder
naar
vrede en veiligheid
Partij van de Arbeid
discussieert over
Raad voortaan op dinsdag
„Zet 5e mei ’75 ook
bezinning”
Progressieven willen ombuiging
beleid voor beter welzij nsklimaat
„Ernstig teleurgesteld over ontbreken ruimtelijke visie”
„Drukke wethouders schoven posten
wethouder met de meeste tijd”
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 12 DECEMBER ’74
Pagina15
Financiën
6.000,—
40.000
159.300,—
Totaal f 254.300,—
Vier wethouders
Derde Wereld
Nieuwe burgemeester
taa
Dit geld zouden de Progressieven op deze manier aan welzijnsver-
beteringen willen besteden:
Doorstroming
R. H. HOLL
Progressieven
Merkwaardig
WADDINXVEEN Mevrouw L. M. Oosterbroek-Waagmeester heeft
als fractievoorzitster van de WD als eerste de gelegenheid gekregen de
algemene beschouwingen van de plaatselijke liberalen uit te spreken. Uit
8 velletjes tekst met 16 onderwerpen lichten we de volgende passages:
Verstrekken van fluortabletten aan schoolkinderen
op facultatieve basis:
geschat 2000 leerlingen d f 10,
af bijdrage ziekenfonds 70%
Oprichting kinderdagverblijf medio 1975
Salarislasten
Huur op kap. lasten ruimte
V erwarming! verlichting
Materi alen fspeelgoed
Inkomsten niet geraamd
Adoptie Derde Werelland project
(eventueel subsidie aan een stichting)
Verhoging post onvoorzien in afwachting van nadere
prioriteitenstelilng in de welzijnsfeer
M. BOERE
fractievoorzitter Progressieven”
WADDINXVEEN De Waddinxveense Progressieven willen in
1975 ruim een kwart miljoen gulden uit de gemeentekas vrijmaken
voor een beleidsombuiging in de welzijnssector. Het geld moet op de
nieuwe begroting worden afgestaan door de dienst openbare werken
en bedrijven. Deze dienst zou minder onderhoud moeten plegen aan
gebouwen, plantsoenen en straten. Maar volgens de Progressieven
kan er ook op andere plaatsen nog wat worden bezuinigd, zoals ho
gere terugontvangst telefoongelden en een korting op de wachtgeld-
vergoeding van ex-wethouder Ph. Kroes (lib.) van f 5.850,Op die
manier zou in totaal f 254.300,bij elkaar gehaald kunnen worden.
f 20.000,—
14.000,—
- f
Vlaggen
30.000,—
7.500,—
1.500,—
10.000,—
- 49.000,—
L. M. OOSTERBROEK-
WAAGMEESTER
-VVD
ven
j
O De openstelling van het gemeente
huis gedurende een avond per week
heeft reeds onderwerp van gesprek uit
gemaakt in de commissie voor alge
meen bestuurlijke zaken. Wij verwach
ten dat deze openstelling met ingang
van het komende jaar zal worden ge
realiseerd. Een ander punt is de rela
tie college-raad. Hoewel wij van me
ning zijn dat deze de afgelopen jaren
is verbeterd, hebben wij op dit punt nog
mag ons niet onbewogen laten. Ook
op gemeentelijk niveau kan veel goed
werk worden verricht. Vele gemeen
ten zijn ons daarin voorgegaan, door
een gemeente in een ontwikkelingsland
te adopteren.
We hebben te maken met een door-
stromingsprobleem en dat los je niet op
door maar eindeloos woningwetwonin
gen te blijven bouwen. Doorstroming
zou je kunnen stimuleren door minder
woningwetwoningen te bouwen en aan
J
in de gelukkige omstandigheid verke
ren dat een onzer, lid is van het colle
ge en ons periodiek informeert om
trent de belangrijkste ontwikkelingen,
achten wij de informatie van raadsle
den zonder meer onvoldoende. Niet al
leen wordt het voorschrift, dat de stuk
ken tenminste 8 dagen voor de verga
dering dienen te worden toegezonden
voortdurend verontachtzaamd, ook de
redactie van deze voorstellen laat vaak
te wensen over.
Het is een merkwaardige zaak dat de
mens zijn aandacht vermindert voor dat
wat hij bezit, zo ook met ons zwembad.
Wij vinden het dan ook juist dat de in
komsten zijn aangepast aan deze reali
teit. Wij zullen deze tendens daar waar
ongeorganiseerde activiteiten plaatsvin
den wel meer tegen komen.
Wij herhalen ook dit jaar dat vele
zaken die te maken hebben met het
milieu mentaliteitskwesties zijn. Daar
door zal men bij werkelijk milieu-aan-
tastende zaken alleen met verbodspalin-
gen iets kunnen bereiken. De vraag is:
wanneer is iets zo urgent dat men daar
WADDINXVEEN Het ziet er naar uit dat de Waddinxveense gemeenteraad in 1975 niet meer op de gebruikelijke eerste
donderdagavond in de maand zal vergaderen maar op de dinsdagavond daaropvolgend. Op die manier zouden de raadsleden
meer tijd beschikbaar krijgen om de raadsvoorstellen te bestuderen. Volgens de Progressieven werd het voorschrift dat de raad-
stukken tenminste acht dagen voor de vergadering dienden te worden toegezonden voortdurend door het college van B. en W.
veronachtzaamd.
Een zaak die mij persoonlijk toch
zwaar op de maag ligt, heeft te maken
met het feit dit ik hier als enige vrouw
in deze raad zit. Op de kieslijsten van
de andere partijen stond niet één vrouw
op een verkiesbare plaats. Daarbij vielen
de Waddinxveense vrouwen mij bar te
gen dat zij niet door middel van een
voorkeurstem één van de vrouwen uit
hun partij naar voren geschoven hebben.
9 De voornemens neergelegd in de
beleidsnota begroting 1975 op het punt
ruimtelijke ordening hebben ons ern
stig teleurgesteld. Veel meer dan een
opsomming van een aantal bestem
mingsplannen, waarvoor ons herziening
zullen bereiken, valt daarin niet te ont
dekken. Een visie ten aanzien van het
ruimtelijk te voeren beleid ontbreekt.
Zoals u weet waren wij voorstanders
van vier wethouders, een standpunt dat
door de „Progressieven” en het CDA
niet werd gedeeld. De achter ons liggen
de drie maanden hebben geleerd dat het
idee toch zo gek nog niet was. Herhaal
de malen hebben wij gehoord hoe druk
de wethouders het hadden doordat zij
hun eigen werk met dat van het wet
houderschap moesten combineren. Dat
had tot gevolg dat de wethouder met de
meeste tijd posten toegeschoven kreeg
die in feite niet tot zijn portefeuille be
hoorden. Dat is niemand ontgaan, ook
niet buiten onze gemeente en dat heeft
duidelijke consequenties gehad. Wij zijn
uitgeschakeld binnen het dagelijks be
stuur van het waterleidingbedrijf „De
Rijnstreek” en het energiebedrijf „Gou
da en Omstreken”. Het college heeft wel
boze brieven hierover geschreven maar
kan naar onze mening de hand in eigen
boezem steken. De houding tussen het
college en de fracties van juist die par
tijen, die een wethouder in het college
hebben, verontrust ons. Wij hebben de
indruk dat er aan kennis van zaken een'
grote inbreng te verwachten valt maar
de vraag is of dat moet gebeuren op de
manier van de laatste tijd. Een te tech
nische behandeling van vragen in de
raad, maakt een vergadering voor de
belangstellende burger noch duidelijk,
noch aantrekkelijk. Ook de informatie
van de fracties aan hun wethouder leek
wat te wensen over te laten. Wij hopen
dat de fracties aan hun wethouders deze
zaken nog eens willen bezien. Tenslotte
is het college een deel van de raad en
niet onze tegenstander. Wij zouden het
ook op prijs stellen als er op een beheer
ste manier vergaderd wordt, hoe getergd
iemand zich ook mag voelen. Het is ons
aller taak het gemeentelijk bestuur zo
optimaal te doen werken.
In de Nota Begroting 1975 wordt het
vraagstuk van de al dan niet sluitende
begroting aan de orde gesteld. Naar de
mening van onze fractie werd een juiste
keus gedaan: een sluitende begroting.
Het is voor de daadkracht van een ge
meente een slechte zaak als zij onder
„curatele” wordt gesteld.
WADDINXVEEN De afdeling Wad-
dinxveen van de Partij van de Arbeid
vergadert volgende week woensdag 18
december vanaf kwart over acht in één
van de zalen van de Ontmoetingskerk.
Centraal onderwerp van deze bijeen
komst is het vrede- en veiligheidsbeleid
van de PvdA. In april 1975 zal over dit
belahgrijke onderwerp een landelijk con
gres worden gehouden. De avond van 18
december biedt de gelegenheid om de
nu reeds verschenen voorstellen voor
het congres uitvoerig te bespreken en
eventuele resoluties en amendementen
een groot aantal wensen. Hoewel wij 1 op te stellen.
WADDINXVEEN De algemene beschouwingen van de Progressieven
(PvdA/D’66/PPR/PSP) zijn uitgesproken door fractievoorzitter M. Boere
en vice-fractievoorzitter mr. R. H. Holl. Zij stelden in totaal 50 concrete
vragen en baarden opzien met hun bezuinigingsplan 254.300.- op open
bare werken. Uit de 16 pagina’s tellende algemene beschouwingen van
de Progressieven lichten we volgende passages.
Een belangrijk punt vormt uiteraard
de openbaarheid van het bestuur. Hoe
wel wij met vreugde hebben geconsta
teerd dat in het afgelopen jaar meer
commissies in het openbaar zijn gaan
vergaderen, menen wij dat deze lijn in
de toekomst dient te worden doorge
trokken: ook de financiële commissie
en de commissie algemene bestuur
lijke zaken - welke wij graag regle
mentair geregeld zouden zien - zouden
in beginsel openbaar kunnen zijn.
Een punt waar wij eveneens sterk aan
hechten, is ook de publieke tribune
aan het debat te laten deelnemen. Ze
ker bij de rondvraag - en dat zou naar
onze mening zowel in commissie - als
in raadsvergaderingen dienen te wor
den gerealiseerd - lijkt het gewenst al
le aanwezigen in de gelegenheid te
stellen datgene naar voren te brengen
wat hen - voor zover ter zake - op het
hart ligt. Opnieuw willen wij aan
dacht vragen voor de mogelijkheid
openbare hoorzittingen onder de be
volking te houden wanneer het gaat
om aangelegenheden die voor de bur
ger van groot belang zijn. Initiatieven,
het afgelopen jaar op dit punt onder
nomen door Openbare Werken - zoals
t.a.v. een speelplaats in Groenswaard
I - hebben wij toegejuicht. Wij ver
wachten dergelijke initiatieven zeker
Onze fractie wil nogmaals bena
drukken, dat zij 't sportbeleid in Wad-
dinxveen zeer waardeert en niet aarzelt
dit beleid progressief te noemen. Voor
al de zwembaden hebben echter onze
grote zorg, maar wij denken daarbij
niet in de eerste plaats aan verhoging
van de tarieven. Veeleer denken wij
aan maatregelen welke het bezoek aan
sportpark „De Sniep” stimuleren, daar
om is onze fractie blij met de spoedig
realisatie van de sporthal. Ook de sug
gestie om het te maken zoetwaterka-
naai in de recreatieve sfeer aan te pas
sen spreekt ons aan, gaarne willen wij
een suggestie onzerzijds doen en vra
gen wij aan het college van burge
meester en wethouders wat zij denken
van een camping ter plaatse en of de-
Na de verkiezingen van 29 mei 1974
is op basis van de verkiezingsuitslag
een beleidsprogramma opgesteld in sa
menwerking met het C.D.A. en de S.G.
P./Herv. Kiesvereniging. Het aanvaar
den van het beleidsprogramma door
de drie groeperingen resulteerde in de
samenstelling van het huidige college
van burgemeester en wethouders. Het
zal duidelijk zijn dat de Progressieven
het overeengekomen beleidsprogram
ma in de komende jaren willen uitvoe
ren. Daarom kon onze fractie een ge
voel van teleurstelling niet onderdruk
ken toen zij de begroting voor 1975
ontving, omdat daarin te weinig aan
zetten tot realisering van het beleids
programma aanwezig waren.
ze camping niet de aantrekkingskracht
naar het sporpark kan vergroten. In de
recreatieve sfeer denken wij aan het
„Gouwebos” en hopen in de toekomst
op mogelijkheden om tot een zo snel
mogelijke realisering van het gehele
bos te komen.
9 Op de 5e mei van het komende jaar
zullen wij het feit gedenken dat ons
land 30 jaar geleden van de Duitse be
zetting werd bevrijd. Vanzelfsprekend
dient zo'n dag een feestelijk karakter
te dragen, waarvoor op de begroting
5.000.is uitgetrokken. Onze fractie
is echter van mening dat in een wereld
waar verdrukking van menselijke vrij
heid helaas op grote schaal voorkomt,
een werkelijk vrijheidsfeest zich mede
moet richten op die gebieden waar
overheersing en verdrukking een da
gelijks verschijnsel is. Voor een der
gelijke bezinning in het programma
voor die dag, moet ruimte worden ge
reserveerd. Sprekend over de noden
in de wereld, willen we in dit verband
kwijt dat de solidariteitsgedachte niet
bij gemeente- of landsgrenzen mag op
houden. Het jaar 1975 zal meer dan
ooit in het teken staan van een verder
gaande verarming van de derde we
reldlanden. Een gigantische voedsel-
crisis lijkt onafwendbaar. Dit kan en
De in de beleidsnota uiteengezette
voornemens ten aanzien van het wel
zijn zijn vrij summier. Volgens ons
vormt juist een goed opgezet welzijns
beleid een belangrijke hoeksteen van
gemeentelijk bestuur. Uit het welzijns
beleid zoals onze fractie dat voorstaat,
spreekt onder meer de solidariteitsge
dachte ten aanzien van minderheids
groepen, zoals bejaarden en buiten
landse werknemers.
in zaken als de realisering van
Groenswaard III, waarbij toekomstige
bewoners de gelegenheid wordt gege
ven zich uit te spreken over de invul
ling van dit plan en de verkeerssituatie
in deze gemeente.
dat de hoeveelheid vrije tijd zal toene
men. Wij dienen dan ook te beseffen dat
„het voorzien in vrije-tijdvoorziening”
wel eens één van de belangrijkste taken
van de gemeentelijke overheid zou kun
nen worden. Vanuit deze visie dienen
wij dan ook naar onze mening de ex
ploitatiekosten van het zwembad te be
naderen evenals de kosten voor de
streekmuziekschool. Deze school moet
ook naar onze mening blijven bestaan.
De school is bovendien in moeilijk
heden die niet voortkomen uit een slecht
beheer van de school maar ook door de
sterk gestegen loonkosten.
Mijnheer de voorzitter, het komen
de jaar zal het laatste zijn waarin u
uw krachten zult kunnen geven aan
het bestuur van deze gemeente. Ten
einde een burgemeesterloze periode
zoveel mogelijk te voorkomen, zouden
wij reeds in het eerste kwartaal van
1975 in deze raad willen spreken over
de kwaliteiten en de politieke kleur
waaraan de nieuw te benoemen bur
gemeester zou moeten voldoen. In het
daarop volgende kwartaal zou een ge
sprek daarover met de commissaris
der koningin moeten plaatsvinden.
De post vlaggen is aanzienlijk geste
gen door o.a. het duurder worden van
de benzine, die nodig is om de vlaggen
rond te brengen en weer op te halen.
Wij vinden dat er inderdaad gevlagd
moet worden, in ieder geval vanuit de
openbare gebouwen. Dit zou echter met
wat meer burgerzin op veel groter vrij
willige basis moeten geschieden. Van
onze kant stellen zich beschikbaar: de
heer De Vogel voor de kleuter- en basis
school aan de Essengaarde, de heer Van
der Houwen voor de openbare Mavo-
school, mejuffrouw Blonk voor haar ei
gen kleuterschool ’t Hazeveld, de heer
Oosterbroek voor de scholen: Pinkelotje,
Klaas de Vries en de houten noodschool
aan de Staringlaan. Het werk komt neer
op 6 maal per jaar vijf minuten ’s mor
gens en vijf minuten *s avonds met een
enkele keer op zaterdag; af en toe eens
even controleren of de mast nog in orde
is en éénmaal per jaar zo mogelijk was
sen van de vlag. Als daar 2.000,
mee gespaard kan worden, lijkt ons dit
de moeite waard.
Het gemeentelijk beleid dient er ook
van uit te gaan dat bij stimulering en
uitbreiding van de werkgelegenheid de
bestaande industrie niet wordt bedreigd.
Het aantrekken van de juiste vestigingen
zal ongetwijfeld in deze raad nog wel
eens onderwerp van boeiende discussies
zijn.
Het sociaal beleid verloopt over het
algemeen langs bestaande regels, dat
wordt actief gevoerd en vooral het be
jaardenbeleid is een goed voorbeeld. Een
doorn in het oog van dit beleid blijft de
weigering van de hogere overheid om
hier een voorziening toe te laten voor
minder-valide bejaarden. De gemiddelde
leeftijd in het Anne Frankhuis ih mo
menteel 75,3 jaar en de kans op grotere
toename in het aantal minder-valide be
jaarden neemt dan ook toe. Het ver
plaatsen van mensen op die leeftijd, al
is het naar Gouda, valt niet mee. Zij
raken uit hun vertrouwde omgeving,
verliezen hun bekenden en vereenzamen
in hun nieuwe omgeving. Wij hopen
voor hen dat in de toekomst hier nog
eens verandering in komt.
toe over moet gaan. Een aanlijnverbod
voor honden geeft geen oplossing voor
de straatbevuiling. Wij vinden het wel
een schande dat zovele hondenbezitters
niet de minste moeite doen deze over
last te verminderen. Waarom direct een
voorziening van de overheid eisen, een
schepje en een krant of een plastic zakje
zijn heus zo belachelijk niet. Wij zou
den willen aandringen om van de inza
meling van oude geneesmiddelen een ge
meentelijke taak te maken. Men moet
de mens er weer van afbrengen hun me
dicijnen via het toilet te verwijderen.
Een centraal depot zou via de infor
matiekrant bekendheid kunnen krijgen.
Ook zouden wij willen aandringen om
enige zuinigheid te betrachten in het
gebruik van papier. De gemeente kan
hier een goed voorbeeld geven. Druk
werk en stencilwerk kan makkelijk aan
twee kanten gebruikt worden. Wij zul
len moeten leren weer wat eenvoudiger
te leven.
In de nieuwe bouwplannen is een
verdeling gepland van 70% woningwet-
bouw en 30% overige. Wij dienen ons
hierbij te realiseren dat als wij spreken
over woningwetbouw, we het in feite
hebben over woningen met een op
kunstmatige wijze met behulp van over
heidssubsidie, laag gehouden huur. Nu
wordt door ons volledig toegegeven dat
nagenoeg elk jong gezin, ongeacht maat
schappelijke status en beroep, behoefte
heeft aan een woning met een lage huur.
Voor een aantal hunner is deze behoefte
slechts van tijdelijke aard. Na verloop
van tijd zijn één of meer stappen op de
maatschappelijke ladder gemaakt en het
gezinsinkomen is verbeterd, waardoor
in feite een hogere huur zou kunnen
worden betaald. Zij wonen dan nog
steeds in hun kunstmatig goedkoop ge
houden woning en profiteren dankbaar
van de goedheid van een royale over
heid. Het meest droeve is, dat gelijktijdig
weer een aantal mensen zal staan te
wachten op een voor hen op dat mo
ment noodzakelijke goedkope woning.
Als dan bovendien weer zou worden
beslist om woningwetwoningen te bou
wen, woont na verloop van tijd 30% van
de Nederlandse bevolking in een woning
met een feitelijk te lage huur, hiertoe in
staat gesteld door subsidies die door an
dere Nederlanders mede worden betaald.
Over sociaal gesproken!
een aantal gezinnen die dan (tijdelijk)
in een te duur huis wonen een subsidie
te verlenen voor zolang als die periode
duurt. Daarna is men in staat een meer
reële huur te betalen. Doorstroming kun
je ook stimuleren door een aantrekke
lijke premie en een redelijk aanbod aan
andersoortige huizen, waardoor er keuze
-mogelijkheden bestaan in het eigen
dorp. Uiteraard zullen er groepen zijn
die voorshands behoefte houden aan
woningwetwoningen. Wij pleiten dan
ook niet voor een totale verandering,
doch slechts voor een verandering in de
verdeling van de contingenten. Slechts
op deze wijze kunnen we wellicht door-
stromingsproblemen in de toekomst
voorkomen en daarmee een halt toeroe
pen aan het sociale kwaad van het ten
onrechte wonen in een met behulp van
gemeenschapsgelden goedkoop gehouden
woning. Een tweede en zeer effectieve
wijze om zowel de kwalitatieve woning
nood alsmede de doorstroming te lijf te
gaan is het bevorderen van het eigen
woningbezit. Naar onze mening is dat
zelfs de meest effectieve wijze.
Wij willen niet nalaten in te gaan op
de eventueel te realiseren school voor
lager beroepsonderwijs. Wij achten het
onjuist, daar onze gemeente te klein is
voor twee scholen van één soort, dat er
een school zou komen die tweederde
van de voor dit onderwijs geschikte
kinderen buiten spel zou zetten. Terwijl
anderzijds de mogelijkheid zou bestaan
een school te vormen waar alle kinderen
een volkomen gewaarborgd onderwijs
zouden kunnen krijgen. Nochtans zijn
wij benieuwd naar de mening van het
college.
We dienen ons te realiseren dat één
van de grote problemen in de toekomst
het vraagstuk van de vrije-tijdbesteding
zal zijn. Verwacht mag immers worden
Uitgangspunt voor ons is dat de
gemeente zich in haar financieel beleid
meer richt op de middellange termijn
dan op de korte termijn. Dit maakt plan
ning per beleidssector noodzakelijk.
Wij zijn daarbij van mening dat de ge
meenteraad zich op korte termijn dient
te buigen over het opstellen van prio
riteiten. We willen er geen twijfel over
laten bestaan dat voor ons de uitga-
in de welzijnssfeer nimmer het
kind van de rekening mogen vormen.
Sterker nog, naar de mening van on
ze fractie dient reeds in 1975 een be
leidsombuiging in de richting van be
ter welzijnsklimaat plaats te vinden.