Progressief bezuinigingsplan van m teken van VVD ziet nog steeds noodzaak vierde wethouder naar vrede en veiligheid Partij van de Arbeid discussieert over Raad voortaan op dinsdag „Zet 5e mei ’75 ook bezinning” Progressieven willen ombuiging beleid voor beter welzij nsklimaat „Ernstig teleurgesteld over ontbreken ruimtelijke visie” „Drukke wethouders schoven posten wethouder met de meeste tijd” WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 12 DECEMBER ’74 Pagina15 Financiën 6.000,— 40.000 159.300,— Totaal f 254.300,— Vier wethouders Derde Wereld Nieuwe burgemeester taa Dit geld zouden de Progressieven op deze manier aan welzijnsver- beteringen willen besteden: Doorstroming R. H. HOLL Progressieven Merkwaardig WADDINXVEEN Mevrouw L. M. Oosterbroek-Waagmeester heeft als fractievoorzitster van de WD als eerste de gelegenheid gekregen de algemene beschouwingen van de plaatselijke liberalen uit te spreken. Uit 8 velletjes tekst met 16 onderwerpen lichten we de volgende passages: Verstrekken van fluortabletten aan schoolkinderen op facultatieve basis: geschat 2000 leerlingen d f 10, af bijdrage ziekenfonds 70% Oprichting kinderdagverblijf medio 1975 Salarislasten Huur op kap. lasten ruimte V erwarming! verlichting Materi alen fspeelgoed Inkomsten niet geraamd Adoptie Derde Werelland project (eventueel subsidie aan een stichting) Verhoging post onvoorzien in afwachting van nadere prioriteitenstelilng in de welzijnsfeer M. BOERE fractievoorzitter Progressieven” WADDINXVEEN De Waddinxveense Progressieven willen in 1975 ruim een kwart miljoen gulden uit de gemeentekas vrijmaken voor een beleidsombuiging in de welzijnssector. Het geld moet op de nieuwe begroting worden afgestaan door de dienst openbare werken en bedrijven. Deze dienst zou minder onderhoud moeten plegen aan gebouwen, plantsoenen en straten. Maar volgens de Progressieven kan er ook op andere plaatsen nog wat worden bezuinigd, zoals ho gere terugontvangst telefoongelden en een korting op de wachtgeld- vergoeding van ex-wethouder Ph. Kroes (lib.) van f 5.850,Op die manier zou in totaal f 254.300,bij elkaar gehaald kunnen worden. f 20.000,— 14.000,— - f Vlaggen 30.000,— 7.500,— 1.500,— 10.000,— - 49.000,— L. M. OOSTERBROEK- WAAGMEESTER -VVD ven j O De openstelling van het gemeente huis gedurende een avond per week heeft reeds onderwerp van gesprek uit gemaakt in de commissie voor alge meen bestuurlijke zaken. Wij verwach ten dat deze openstelling met ingang van het komende jaar zal worden ge realiseerd. Een ander punt is de rela tie college-raad. Hoewel wij van me ning zijn dat deze de afgelopen jaren is verbeterd, hebben wij op dit punt nog mag ons niet onbewogen laten. Ook op gemeentelijk niveau kan veel goed werk worden verricht. Vele gemeen ten zijn ons daarin voorgegaan, door een gemeente in een ontwikkelingsland te adopteren. We hebben te maken met een door- stromingsprobleem en dat los je niet op door maar eindeloos woningwetwonin gen te blijven bouwen. Doorstroming zou je kunnen stimuleren door minder woningwetwoningen te bouwen en aan J in de gelukkige omstandigheid verke ren dat een onzer, lid is van het colle ge en ons periodiek informeert om trent de belangrijkste ontwikkelingen, achten wij de informatie van raadsle den zonder meer onvoldoende. Niet al leen wordt het voorschrift, dat de stuk ken tenminste 8 dagen voor de verga dering dienen te worden toegezonden voortdurend verontachtzaamd, ook de redactie van deze voorstellen laat vaak te wensen over. Het is een merkwaardige zaak dat de mens zijn aandacht vermindert voor dat wat hij bezit, zo ook met ons zwembad. Wij vinden het dan ook juist dat de in komsten zijn aangepast aan deze reali teit. Wij zullen deze tendens daar waar ongeorganiseerde activiteiten plaatsvin den wel meer tegen komen. Wij herhalen ook dit jaar dat vele zaken die te maken hebben met het milieu mentaliteitskwesties zijn. Daar door zal men bij werkelijk milieu-aan- tastende zaken alleen met verbodspalin- gen iets kunnen bereiken. De vraag is: wanneer is iets zo urgent dat men daar WADDINXVEEN Het ziet er naar uit dat de Waddinxveense gemeenteraad in 1975 niet meer op de gebruikelijke eerste donderdagavond in de maand zal vergaderen maar op de dinsdagavond daaropvolgend. Op die manier zouden de raadsleden meer tijd beschikbaar krijgen om de raadsvoorstellen te bestuderen. Volgens de Progressieven werd het voorschrift dat de raad- stukken tenminste acht dagen voor de vergadering dienden te worden toegezonden voortdurend door het college van B. en W. veronachtzaamd. Een zaak die mij persoonlijk toch zwaar op de maag ligt, heeft te maken met het feit dit ik hier als enige vrouw in deze raad zit. Op de kieslijsten van de andere partijen stond niet één vrouw op een verkiesbare plaats. Daarbij vielen de Waddinxveense vrouwen mij bar te gen dat zij niet door middel van een voorkeurstem één van de vrouwen uit hun partij naar voren geschoven hebben. 9 De voornemens neergelegd in de beleidsnota begroting 1975 op het punt ruimtelijke ordening hebben ons ern stig teleurgesteld. Veel meer dan een opsomming van een aantal bestem mingsplannen, waarvoor ons herziening zullen bereiken, valt daarin niet te ont dekken. Een visie ten aanzien van het ruimtelijk te voeren beleid ontbreekt. Zoals u weet waren wij voorstanders van vier wethouders, een standpunt dat door de „Progressieven” en het CDA niet werd gedeeld. De achter ons liggen de drie maanden hebben geleerd dat het idee toch zo gek nog niet was. Herhaal de malen hebben wij gehoord hoe druk de wethouders het hadden doordat zij hun eigen werk met dat van het wet houderschap moesten combineren. Dat had tot gevolg dat de wethouder met de meeste tijd posten toegeschoven kreeg die in feite niet tot zijn portefeuille be hoorden. Dat is niemand ontgaan, ook niet buiten onze gemeente en dat heeft duidelijke consequenties gehad. Wij zijn uitgeschakeld binnen het dagelijks be stuur van het waterleidingbedrijf „De Rijnstreek” en het energiebedrijf „Gou da en Omstreken”. Het college heeft wel boze brieven hierover geschreven maar kan naar onze mening de hand in eigen boezem steken. De houding tussen het college en de fracties van juist die par tijen, die een wethouder in het college hebben, verontrust ons. Wij hebben de indruk dat er aan kennis van zaken een' grote inbreng te verwachten valt maar de vraag is of dat moet gebeuren op de manier van de laatste tijd. Een te tech nische behandeling van vragen in de raad, maakt een vergadering voor de belangstellende burger noch duidelijk, noch aantrekkelijk. Ook de informatie van de fracties aan hun wethouder leek wat te wensen over te laten. Wij hopen dat de fracties aan hun wethouders deze zaken nog eens willen bezien. Tenslotte is het college een deel van de raad en niet onze tegenstander. Wij zouden het ook op prijs stellen als er op een beheer ste manier vergaderd wordt, hoe getergd iemand zich ook mag voelen. Het is ons aller taak het gemeentelijk bestuur zo optimaal te doen werken. In de Nota Begroting 1975 wordt het vraagstuk van de al dan niet sluitende begroting aan de orde gesteld. Naar de mening van onze fractie werd een juiste keus gedaan: een sluitende begroting. Het is voor de daadkracht van een ge meente een slechte zaak als zij onder „curatele” wordt gesteld. WADDINXVEEN De afdeling Wad- dinxveen van de Partij van de Arbeid vergadert volgende week woensdag 18 december vanaf kwart over acht in één van de zalen van de Ontmoetingskerk. Centraal onderwerp van deze bijeen komst is het vrede- en veiligheidsbeleid van de PvdA. In april 1975 zal over dit belahgrijke onderwerp een landelijk con gres worden gehouden. De avond van 18 december biedt de gelegenheid om de nu reeds verschenen voorstellen voor het congres uitvoerig te bespreken en eventuele resoluties en amendementen een groot aantal wensen. Hoewel wij 1 op te stellen. WADDINXVEEN De algemene beschouwingen van de Progressieven (PvdA/D’66/PPR/PSP) zijn uitgesproken door fractievoorzitter M. Boere en vice-fractievoorzitter mr. R. H. Holl. Zij stelden in totaal 50 concrete vragen en baarden opzien met hun bezuinigingsplan 254.300.- op open bare werken. Uit de 16 pagina’s tellende algemene beschouwingen van de Progressieven lichten we volgende passages. Een belangrijk punt vormt uiteraard de openbaarheid van het bestuur. Hoe wel wij met vreugde hebben geconsta teerd dat in het afgelopen jaar meer commissies in het openbaar zijn gaan vergaderen, menen wij dat deze lijn in de toekomst dient te worden doorge trokken: ook de financiële commissie en de commissie algemene bestuur lijke zaken - welke wij graag regle mentair geregeld zouden zien - zouden in beginsel openbaar kunnen zijn. Een punt waar wij eveneens sterk aan hechten, is ook de publieke tribune aan het debat te laten deelnemen. Ze ker bij de rondvraag - en dat zou naar onze mening zowel in commissie - als in raadsvergaderingen dienen te wor den gerealiseerd - lijkt het gewenst al le aanwezigen in de gelegenheid te stellen datgene naar voren te brengen wat hen - voor zover ter zake - op het hart ligt. Opnieuw willen wij aan dacht vragen voor de mogelijkheid openbare hoorzittingen onder de be volking te houden wanneer het gaat om aangelegenheden die voor de bur ger van groot belang zijn. Initiatieven, het afgelopen jaar op dit punt onder nomen door Openbare Werken - zoals t.a.v. een speelplaats in Groenswaard I - hebben wij toegejuicht. Wij ver wachten dergelijke initiatieven zeker Onze fractie wil nogmaals bena drukken, dat zij 't sportbeleid in Wad- dinxveen zeer waardeert en niet aarzelt dit beleid progressief te noemen. Voor al de zwembaden hebben echter onze grote zorg, maar wij denken daarbij niet in de eerste plaats aan verhoging van de tarieven. Veeleer denken wij aan maatregelen welke het bezoek aan sportpark „De Sniep” stimuleren, daar om is onze fractie blij met de spoedig realisatie van de sporthal. Ook de sug gestie om het te maken zoetwaterka- naai in de recreatieve sfeer aan te pas sen spreekt ons aan, gaarne willen wij een suggestie onzerzijds doen en vra gen wij aan het college van burge meester en wethouders wat zij denken van een camping ter plaatse en of de- Na de verkiezingen van 29 mei 1974 is op basis van de verkiezingsuitslag een beleidsprogramma opgesteld in sa menwerking met het C.D.A. en de S.G. P./Herv. Kiesvereniging. Het aanvaar den van het beleidsprogramma door de drie groeperingen resulteerde in de samenstelling van het huidige college van burgemeester en wethouders. Het zal duidelijk zijn dat de Progressieven het overeengekomen beleidsprogram ma in de komende jaren willen uitvoe ren. Daarom kon onze fractie een ge voel van teleurstelling niet onderdruk ken toen zij de begroting voor 1975 ontving, omdat daarin te weinig aan zetten tot realisering van het beleids programma aanwezig waren. ze camping niet de aantrekkingskracht naar het sporpark kan vergroten. In de recreatieve sfeer denken wij aan het „Gouwebos” en hopen in de toekomst op mogelijkheden om tot een zo snel mogelijke realisering van het gehele bos te komen. 9 Op de 5e mei van het komende jaar zullen wij het feit gedenken dat ons land 30 jaar geleden van de Duitse be zetting werd bevrijd. Vanzelfsprekend dient zo'n dag een feestelijk karakter te dragen, waarvoor op de begroting 5.000.is uitgetrokken. Onze fractie is echter van mening dat in een wereld waar verdrukking van menselijke vrij heid helaas op grote schaal voorkomt, een werkelijk vrijheidsfeest zich mede moet richten op die gebieden waar overheersing en verdrukking een da gelijks verschijnsel is. Voor een der gelijke bezinning in het programma voor die dag, moet ruimte worden ge reserveerd. Sprekend over de noden in de wereld, willen we in dit verband kwijt dat de solidariteitsgedachte niet bij gemeente- of landsgrenzen mag op houden. Het jaar 1975 zal meer dan ooit in het teken staan van een verder gaande verarming van de derde we reldlanden. Een gigantische voedsel- crisis lijkt onafwendbaar. Dit kan en De in de beleidsnota uiteengezette voornemens ten aanzien van het wel zijn zijn vrij summier. Volgens ons vormt juist een goed opgezet welzijns beleid een belangrijke hoeksteen van gemeentelijk bestuur. Uit het welzijns beleid zoals onze fractie dat voorstaat, spreekt onder meer de solidariteitsge dachte ten aanzien van minderheids groepen, zoals bejaarden en buiten landse werknemers. in zaken als de realisering van Groenswaard III, waarbij toekomstige bewoners de gelegenheid wordt gege ven zich uit te spreken over de invul ling van dit plan en de verkeerssituatie in deze gemeente. dat de hoeveelheid vrije tijd zal toene men. Wij dienen dan ook te beseffen dat „het voorzien in vrije-tijdvoorziening” wel eens één van de belangrijkste taken van de gemeentelijke overheid zou kun nen worden. Vanuit deze visie dienen wij dan ook naar onze mening de ex ploitatiekosten van het zwembad te be naderen evenals de kosten voor de streekmuziekschool. Deze school moet ook naar onze mening blijven bestaan. De school is bovendien in moeilijk heden die niet voortkomen uit een slecht beheer van de school maar ook door de sterk gestegen loonkosten. Mijnheer de voorzitter, het komen de jaar zal het laatste zijn waarin u uw krachten zult kunnen geven aan het bestuur van deze gemeente. Ten einde een burgemeesterloze periode zoveel mogelijk te voorkomen, zouden wij reeds in het eerste kwartaal van 1975 in deze raad willen spreken over de kwaliteiten en de politieke kleur waaraan de nieuw te benoemen bur gemeester zou moeten voldoen. In het daarop volgende kwartaal zou een ge sprek daarover met de commissaris der koningin moeten plaatsvinden. De post vlaggen is aanzienlijk geste gen door o.a. het duurder worden van de benzine, die nodig is om de vlaggen rond te brengen en weer op te halen. Wij vinden dat er inderdaad gevlagd moet worden, in ieder geval vanuit de openbare gebouwen. Dit zou echter met wat meer burgerzin op veel groter vrij willige basis moeten geschieden. Van onze kant stellen zich beschikbaar: de heer De Vogel voor de kleuter- en basis school aan de Essengaarde, de heer Van der Houwen voor de openbare Mavo- school, mejuffrouw Blonk voor haar ei gen kleuterschool ’t Hazeveld, de heer Oosterbroek voor de scholen: Pinkelotje, Klaas de Vries en de houten noodschool aan de Staringlaan. Het werk komt neer op 6 maal per jaar vijf minuten ’s mor gens en vijf minuten *s avonds met een enkele keer op zaterdag; af en toe eens even controleren of de mast nog in orde is en éénmaal per jaar zo mogelijk was sen van de vlag. Als daar 2.000, mee gespaard kan worden, lijkt ons dit de moeite waard. Het gemeentelijk beleid dient er ook van uit te gaan dat bij stimulering en uitbreiding van de werkgelegenheid de bestaande industrie niet wordt bedreigd. Het aantrekken van de juiste vestigingen zal ongetwijfeld in deze raad nog wel eens onderwerp van boeiende discussies zijn. Het sociaal beleid verloopt over het algemeen langs bestaande regels, dat wordt actief gevoerd en vooral het be jaardenbeleid is een goed voorbeeld. Een doorn in het oog van dit beleid blijft de weigering van de hogere overheid om hier een voorziening toe te laten voor minder-valide bejaarden. De gemiddelde leeftijd in het Anne Frankhuis ih mo menteel 75,3 jaar en de kans op grotere toename in het aantal minder-valide be jaarden neemt dan ook toe. Het ver plaatsen van mensen op die leeftijd, al is het naar Gouda, valt niet mee. Zij raken uit hun vertrouwde omgeving, verliezen hun bekenden en vereenzamen in hun nieuwe omgeving. Wij hopen voor hen dat in de toekomst hier nog eens verandering in komt. toe over moet gaan. Een aanlijnverbod voor honden geeft geen oplossing voor de straatbevuiling. Wij vinden het wel een schande dat zovele hondenbezitters niet de minste moeite doen deze over last te verminderen. Waarom direct een voorziening van de overheid eisen, een schepje en een krant of een plastic zakje zijn heus zo belachelijk niet. Wij zou den willen aandringen om van de inza meling van oude geneesmiddelen een ge meentelijke taak te maken. Men moet de mens er weer van afbrengen hun me dicijnen via het toilet te verwijderen. Een centraal depot zou via de infor matiekrant bekendheid kunnen krijgen. Ook zouden wij willen aandringen om enige zuinigheid te betrachten in het gebruik van papier. De gemeente kan hier een goed voorbeeld geven. Druk werk en stencilwerk kan makkelijk aan twee kanten gebruikt worden. Wij zul len moeten leren weer wat eenvoudiger te leven. In de nieuwe bouwplannen is een verdeling gepland van 70% woningwet- bouw en 30% overige. Wij dienen ons hierbij te realiseren dat als wij spreken over woningwetbouw, we het in feite hebben over woningen met een op kunstmatige wijze met behulp van over heidssubsidie, laag gehouden huur. Nu wordt door ons volledig toegegeven dat nagenoeg elk jong gezin, ongeacht maat schappelijke status en beroep, behoefte heeft aan een woning met een lage huur. Voor een aantal hunner is deze behoefte slechts van tijdelijke aard. Na verloop van tijd zijn één of meer stappen op de maatschappelijke ladder gemaakt en het gezinsinkomen is verbeterd, waardoor in feite een hogere huur zou kunnen worden betaald. Zij wonen dan nog steeds in hun kunstmatig goedkoop ge houden woning en profiteren dankbaar van de goedheid van een royale over heid. Het meest droeve is, dat gelijktijdig weer een aantal mensen zal staan te wachten op een voor hen op dat mo ment noodzakelijke goedkope woning. Als dan bovendien weer zou worden beslist om woningwetwoningen te bou wen, woont na verloop van tijd 30% van de Nederlandse bevolking in een woning met een feitelijk te lage huur, hiertoe in staat gesteld door subsidies die door an dere Nederlanders mede worden betaald. Over sociaal gesproken! een aantal gezinnen die dan (tijdelijk) in een te duur huis wonen een subsidie te verlenen voor zolang als die periode duurt. Daarna is men in staat een meer reële huur te betalen. Doorstroming kun je ook stimuleren door een aantrekke lijke premie en een redelijk aanbod aan andersoortige huizen, waardoor er keuze -mogelijkheden bestaan in het eigen dorp. Uiteraard zullen er groepen zijn die voorshands behoefte houden aan woningwetwoningen. Wij pleiten dan ook niet voor een totale verandering, doch slechts voor een verandering in de verdeling van de contingenten. Slechts op deze wijze kunnen we wellicht door- stromingsproblemen in de toekomst voorkomen en daarmee een halt toeroe pen aan het sociale kwaad van het ten onrechte wonen in een met behulp van gemeenschapsgelden goedkoop gehouden woning. Een tweede en zeer effectieve wijze om zowel de kwalitatieve woning nood alsmede de doorstroming te lijf te gaan is het bevorderen van het eigen woningbezit. Naar onze mening is dat zelfs de meest effectieve wijze. Wij willen niet nalaten in te gaan op de eventueel te realiseren school voor lager beroepsonderwijs. Wij achten het onjuist, daar onze gemeente te klein is voor twee scholen van één soort, dat er een school zou komen die tweederde van de voor dit onderwijs geschikte kinderen buiten spel zou zetten. Terwijl anderzijds de mogelijkheid zou bestaan een school te vormen waar alle kinderen een volkomen gewaarborgd onderwijs zouden kunnen krijgen. Nochtans zijn wij benieuwd naar de mening van het college. We dienen ons te realiseren dat één van de grote problemen in de toekomst het vraagstuk van de vrije-tijdbesteding zal zijn. Verwacht mag immers worden Uitgangspunt voor ons is dat de gemeente zich in haar financieel beleid meer richt op de middellange termijn dan op de korte termijn. Dit maakt plan ning per beleidssector noodzakelijk. Wij zijn daarbij van mening dat de ge meenteraad zich op korte termijn dient te buigen over het opstellen van prio riteiten. We willen er geen twijfel over laten bestaan dat voor ons de uitga- in de welzijnssfeer nimmer het kind van de rekening mogen vormen. Sterker nog, naar de mening van on ze fractie dient reeds in 1975 een be leidsombuiging in de richting van be ter welzijnsklimaat plaats te vinden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1974 | | pagina 15