SAMENWERKING ALS EEN PDRACHT VAN DEZE TIJD Orthodox protestantse school onaanvaardbaar als enig LBO Wiertsema Weekblad voor Waddinxveen WADDINXVEEN Advertenties voor het weekblad BURGERLIJKE STAND I® emonstrant uit 1619 zou thans des zondags twee keer ter kerke gaan Lager beroepsonderwijs in Waddinxveen (2) Spreekuren ACTIE MOEDERS VOOR MOEDERS WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 2 JANUARI 1975 Pagina 7 door ANDRE DE BRUIN Bestuursvorm Vooroordelen Conclusies Historie Doopbelofte? A A G E N ■f „Ideale” samenwerkingsschool Uitgave Druk. Veldwijk B.V. Direktie J. B. Veldwijk Redactie B. J. Woudenberg Exploitatie F. van Kempen SERVICE-RUBRIEK VAN HET WEEKBLAD VOOR DE ABONNEES Schoolparlement [WADDINXVEEN In het Weekblad voor Waddinxveen van 19 decent- ber 1974 beweerde ik onder andere dat de orthodox-protestantse school voor Lager Beroeps Onderwijs (L.B.O.) met zijn anti-democratische struc tuur en indoctrinerend opvoedingsmodel, gedicteerd naar 16e eeuwse op vattingen, onaanvaardbaar is als enige school in onze gemeenschap. Ach teraf betreur ik het de lezers niet eerder te hebben geïnformeerd over deze belangrijke zaken. Steeds hoopte ik dat de „Stichting voor Protestants [Christelijk Voortgezet Onderwijs voor Waddinxveen „haar plannen volle dig op tafel zou leggen.” In het Weekblad zou daar ongetwijfeld alle ruimte voor zijn afgestaan. „Bedriegerij” Grondslag Ondertrouwd: H. Rehorst en C. J. Romijn. Gehuwd: H. van Loon en A. J. Bergsma; H. A. M. Stenger en A. R. Oosting; F. B. L. Berkel en J. Rijnsburger; C. H. de Vries en M. A. J. Kraan; M. T. M. Notenboom en G. J. Matze; P. C. Schoonackers en M. F. van Geffen; J. T. Bulder en M. J. C. Schouten; J. Sterk en D. C. van Driel; A. M. Verbree en K. Douma; K. A. Havelaar en W. W. van der Bas; B. Meijer en N. Korte; I. W. van der Keij en W. Stolp; D. Vermeulen en Y. H. de Prouw; J. de Wild en C. G. A. Kroes; A. H. Jongepier en A. E. Kiens. Geboren: Ingrid Maria, dv. A. J. Compeer en H. M. Faay; Diederik Gustel, zv. D. L. Smit en C. C. van Battum; Pieter Johannes Olivier, zv. J. Neele en C. J. Heijstek; Cecil Patty Patricia, dv. A. J. M. Wie- zer en G. C. A. van der Jagt; Bridget Mireille, dv. J. M. M. A. Ver- weij en M. Grasman; Fabian Alexander, zv. B. D. Bastiaans en R. Stephan; Franciscus Jacobus, zv. J. C. van Ewijk en A. C. J. M. Frederiks; Sabine, dv. Frederiks; Sabine, dv. F. Ververs en J. van Zwieten; Johanna Anna Debora, dv. A. P. van den Bosch en A. M. I. Houtman. Overleden: Visser, Klaas oud 55 jaar; Oosterom, Bastiaan oud 73 jaar; de Rooij wv Geluk, Hillegonda oud 88 jaar. aan de volgende kenmerken: 3. (ADVERTENTIE) BLOEMTIEK Eigen. H. J. Zeypveld ■MHSOB ■NE SONS JHItRFLORfl1 „Ideaal” is een gevaarlijk woord. Ik be doel er in verband met de samenwer kingsschool een school mee die voldoet groep van tenminste drie vormingslei- ders, die steeds samenwerkend een soe pel werkplan maken. De actualiteit dringt zich immers steeds aan de leer lingen op. Denk maar aan de T.V. Een grondslag van een dergelijke school wordt - gesteld dat men behoefte zou hebben om deze geheel en al onder woorden te brengen - gekenmerkt door hetgeen ik hierboven heb neergeschre ven. Protestanten en katholieken zouden juist in zo’n opzet een vervulling van hun doopbelofte kunnen zien. Men moet hierbij beseffen dat deze belofte geen Leyensbeschouwelijke vorming voor en door (tenminste) protestanten, ka tholieken, humanistisch georienteer- den/humanisten. In samenhang met de levensbeschouwelijke vorming een voortdurende bezinning en inzet voor mens en gemeenschap. De ouders kiezen het schoolbestuur. Vaak is dat een gezelschap van negen ouders, dat aangevuld wordt door de gemeenteraad met een deskundig lid uit haar midden en een ambtenaar van de afdeling onderwijs van de gemeente. De bestuurlijke beslissingen komen in han den van de ouders, dat spreekt vanzelf. Bij stemming over principiële zaken is het verstandig dan pas een voorstel te aanvaarden als 2/3 van elke groepering voor is. Natuurlijk moet dit officeel worden vastgelegd. Zaterdag 11 januari „The Old Classic”, Nieuwjaarsbal AF- centrum, 20.00 uur Opgaven van evenementen en verga deringen, die een algemeen of open baar karakter hebben, ontvangen wij graag tijdig. Plaatsing geschiedt kos teloos. In zijn tweede artikel plaatst de Wad- dinxvener drs. André de Bruin twee op voedingsmodellen naast elkaar. Daarna probeert hij een model te beschrijven van een samenwerkingsschool voor het Lager Beroeps Onderwijs (LBO) voor Waddinxveen. In het volgende week in het Weekblad voor Waddinxveen te plaatsen derde artikel gaat de schrijver in op de in ’t land gehoorde kritieken op de samenwerkingsschool. Hij stelt zich voor daar wat antwoorden op te geven. Het eerste artikel van De Bruin werd geplaatst in het Weekblad voor Wad dinxveen van 19 december 1974. Redaktie-adres: Peppelhorst 109, Waddinxveen telefoon (01828) 5594 Advertentie-af deling: Oranjclaan 9, Waddinxveen postbus 66, telefoon (01828) 4788 Klachten bezorging: Nassaulaan 20, Waddinxveen postbus 66, telefoon 2604 Abonnementsprijs: 4,per kwartaal bij vooruit betaling; postabonnementen 10,50 per half jaar binnen ver spreidingsgebied en 16,75 per half jaar voor overig Nederland. Alle prijzen exclusief incasso kosten. Advertentietarieven: Losse mm-prijs 0,24 (exclusief btw); contract-tarleven en tekst advertenties op aanvraag. Kleine advertenties: zie Kabouters. Giro: 47062 tnv Drukkerij Veldwijk BV Bank: Rabobank Waddinxveen. Plaatselijk vertegenwoordigster is me vrouw 1.1. Rietveld-Bus, lustus van Ef- fenlaan 5, telefoon (01828) 4138. Moe ders Voor Moeders beijvert zich urine van zwangere vrouwen in te zamelen voor strikt medische doeleinden. Ik heb vooroordelen. U heeft ze. Wie zonder vooroordelen is, werpe de eerste steen. Vooroordelen onder alle mensen. Dus vooroordelen in de opvoeding. Vooroordelen over het protestantse, het katholieke, het openbaar onderwijs. Wat wil je na zoveel jaren schoolstrijd. Moet dat zo doorgaan? Mag dat zo doorgaan? In wiens naam? De alom geachte Paus Johannes zei het in klare taal: „Als ech te gemeenschapswezens moeten de men sen met elkaar samenleven en eikaars welzijn bevorderen”. Hij wilde dan ook de vrede bevorderen. Onze Koningin herinnerde ons enkele jaren geleden aan andere woorden: Wees uw broeders hoe der. Ze bedoelden hetzelfde. Daarom is er behoefte aan een nieuw opvoedings model: De samenwerkingsschool. Kijk over deze mensen heeft de Prote stantse Stichting het nu in haar stich- tingsacte uit het jaar1974. De be trekkelijkheid van deze orthodoxe waar heid, waarop door vooraanstaande ken ners van kerkgeschiedenis reeds herhaai- delijk is gewezen, is populair te karak teriseren. Ik durf het aan dat als volgt te doen: De remonstrant uit 1619 zou thans des zondags twee keer te voet ter kerke gaan. NEDERLANDS HERVORMDE KERK Brugkerk: 9.30 uur ds. D. van Vliet 18.30 uur ds. J. van den Heuvel Bethelkerk: 9.30 uur ds. W. Verboom 17.00 uur ds. H. I. Smit, Utrecht De Hoeksteen: 9.30 uur ds. I. van den Heuvel 18.30 uur ds. W. Verboom Immanuëlkerk: 10.00 uur ds. I. H. Voors 19.00 uur ds. I. Haitsma, Woerden GEREFORMEERDE KERKEN Ontmoetingskerk: 10.00 uur dhr W. Barendrecht, A’dam 10.00 uur ds. B. Koekkoek Kruiskerk: 10.00 uur ds. B. Koekkoek 17.00 uur dhr W. Barendrecht, A’dam REMONSTRANTSE GEMEENTE (in samenwerking met de Vrijzinnig Hervormden) Kerkgebouw Zuidkade 59: Geen dienst OUD-GEREFORM. GEMEENTE IN NEDERLAND Kerkgebouw Zuidkade 159: 10.00 en 18.30 uur leesdienst CHR. AFGESCH. GEMEENTE Kerkgebouw Dorpstraat 3: 9.30 uur ds. A. P. Verloop 17.00 uur ds. A. P. Verloop GEREFORMEERDE GEMEENTE BOSKOOP Kerkgebouw Mendelweg: 9.30 en 18.00 uur ds. A. Bac JEHOVA’S GETUIGEN Koninkrijkszaal Burg. Trooststraat 4: 15.30 uur uur openbare toespraak over: „Hoe goed kent u God?”; 16.30 uur wachttorenstudie over „Door getrouw heid blijven leven”. VOLLE EVANGELIE GEMEENTE „SION” - Gemeenschapsruimte Chr. Basisschool ’De Savomin Lohmansch.’ Lindengaarde 17a (Groenswaard 2) 9.30 uur samenkomst Dinsdag 20 uur bijbelstudie: Tesselschadelaan 28 VOLLE EVANGELISCHE GEMEENTE BOSKOOP Bethelkerk: 9.30 en 18.30 uur samenkomst dinsdag 20.00 uur samenkomst BAPTISTENGEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN Triomfaterkapel, Molenwerfstraat: 10.00 uur ds. H. G. Koekkoek 18.30 uur ds. H. G. Koekkoek ROOMS-KATHOLIEKE KERK St. Victorkerk: eucharistieviering 10.00 uur Ontmoetingskerk: eucharistieviering 8.30 en 11.45 uur In de week is er in de St. Victorkerk een eucharistieviering op woensdag en zaterdag om 19.00 uur en op vrijdag om 7.45 uur. In de week is er in de Ontmoetingskerk een eucharistieviering op dinsdag en zaterdag om 9.00 uur en op donderdag en zaterdag om 19.00 uur. betrekking heeft op een oudtijds gefor muleerde organisatievorm van onderwijs en opvoeding. Maar wèl op een opvoe ding die de jonge mens de beste kans biedt om een gelukkig christen te doen worden. Daarom kan een doopbelofte nooit tegen de samenwerkingsschool worden aangevoerd, wel tegen een sa menwerkingsschool, n.l. wanneer niet serieus wordt gewerkt de samenwerkings- gedachte in de praktijk te brengen. Met dit laatste tekort (geen serieuze of te overdreven aandacht aan vorming) kan trouwens ook de zeer orthodoxe protes tant in de problemen komen op zijn orthodoxe-protestantse school. Vooral als hij door de anti-democratische opzet van zijn school geen verandering kan aanbrengen in de onderwijspractijk. Overigens bedenkte men dat de doop belofte een zeer persoonlijke uitleg kan hebben en zeer vaak ook heeft. Men zou zich kunnen voorstellen dat de op te richten samenwerkingsschool in haar definitieve vorm een drietal ouder verenigingen kent, een openbare, een protestantse en een katholieke. Ook is het mogelijk dat er één vereniging wordt opgericht met drie secties. Alle ouders moeten lid kunnen worden. Al naar hun voorkeur. Discriminatie moet onmoge lijk zijn. Een samenwerkingsschool zonder school parlement is als een volksvertegen woordiging, waarvan de leden niet het recht hebben voorstellen te doen en op heldering te vragen aan de regering. In dat schoolparlement zitten de vertegen woordigers van de Leerlingenraad, de Oudercommissie, de Lerarenraad en de Raad van niet-onderwijzend personeel. Dat is nogal wat, zult u denken. U dient echter wel te bedenken dat de samen leving ook steeds meer gedemocrati seerd wordt. En aangezien de school op leidt voor het leven, dien zij de leerlin gen daarop voor te bereiden. En het is vanzelfsprekend dat de overige „Raads leden” ook waardevolle meningen heb ben. Een bestuur heeft de wijsheid nu eenmaal niet in pacht. Daarom doet de school er verstandig aan zich zo’n mach tige „ideeënbus”, een schoolparlement, aan te schaffen. Kerkweg, Waddinxveen, tel. 2097 Advertenties voor het Weekblad voor Waddinxveen die vóór dinsdagochtend 12 uur in ons bezit zijn zullen dezelfde week nog geplaatst worden. Van advertenties die later worden ingeleverd kan plaatsing in dezelfde week echter niet gegarandeerd worden; zij zullen over het algemeen - zonder tegen bericht van de opdrachtgever - worden opgenomen in het nummer van de daarop volgende week. 2. Door een ontstellend geschiedkundig wanbegrip zien zij niet of nauwelijks dat zij met hun oude maatstaven de overgrote meerderheid van de (Ne derlandse) christenen en mogelijk ook zichzelf veroordelen. 1. Een bepaalde groep van orthodoxe protestanten zit zo aan kerkelijke ver oordelingen uit het verleden vastge ketend dat ze aan de totaliteit van het menszijn van katholieken, remon stranten, humanisten enz. geen recht kunnen doen. Het streven een dergelijke school in de praktijk te brengen heeft in Waddinx veen een bijzonder goede kans van sla gen. Het is een niet te grote gemeen schap, jong. Men toont belangstelling voor gemeenschapsbelangen en er be staat een grote interesse voor vraag stukken van onderwijs en opvoeding. 2. Er moet een volstrekt democratische bestuursvorm zijn, d.w.z. een vorm die volkomen open staat voor alle ouders en de totale (betalende) ge meenschap. Geen besluitvorming in achterafjes. 1. Er moeten tenminste protestanten, katholieken, humanistisch georiën- teerden/humanisten in samenwerken, op basis van volstrekte gelijkwaardig heid. ANNE FRANKCENTRUM Maatschappelijk werkster: donderdag 16.3017.30 uur. Pedicure/Schoonheidsspecialiste: eerste dinsdag van de maand, 9 tot 12 u. Dames- en herenkapper: donderdag 9-12 uur STICHTING MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING ZUIDPLAS Afd. Gezins- en bejaardenverzorging: Kantoor: Ian van Bijnenpad 1,4e etage, tel. 4896 Aanvragen om hulp uitsluitend maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 9.30 uur. Afd. Maatschappelijk werk: Kantoor: Jan van Bijnenpad 1, 7e etage, tel. 6044. Spreekuren: maandag t/m donderdag van 9.00 tot 10.00 uur. GROENE KRUIS (Stationsstraat 12) op maandag en donderdag open van 13.15-14.00 uur en van 18.30-19.00 uur, o.a. voor het afhalen van verplegings- artikelen. Hand- en spandiensten (noodhulp voor bejaarden en jonge gezinnen): elke werkdag van 8.30-9.30 uur, tel. 5555. OPPASCENTRALE (tel. 6347) Te bereiken maandag t/m vrijdag van 16.30-17.30 uur. worden aangetoond: De veroordeling door orthodoxe protestanten in 1619 van de toen enigszins minder orthodoxe ge loofsgenoten, de zogenaamde Remon stranten. Thans zijn die Remonstranten zeer vrijzinnige protestanten. In 1619, toen ze veroordeeld werden, was het wel anders. Toen waren ze iets minder or thodox dan de meerderheid, die hen uit de (toenmalige) Gereformeerde Kerk stootte. Wat hen onderscheidde was, dat ze meer het accent legden op het geloof dan op de leer. Daarom verwierpen ze het standpunt van de zeer orthodoxen, samengevat: God maakt alleen de uit verkorenen (voor het eeuwige leven) tot gelovigen. Wel ’n standpunt om ’s over na te denken, lijkt me. De remonstran ten waren van mening: God heeft de ge lovigen uitverkoren tot verkrijging der zaligheid in Christus. Om deze en soort gelijke persoonlijke accenten in geloofs beleving werden de remonstranten ver oordeeld door een Nationale Synode in Dordrecht (1619) en weggejaagd uit de vergaderzaal, terwijl de voorzitter hen betichtte van „loze streken, bedriegerij en halsstarrigheid”. veroordelen hebben zij in onze sa menleving, waar Kerk en Staat ge scheiden zijn, geen rechten om hun school als enige aan de Waddinx- veense bevolking aan te bieden. Mensen die in hun opvoedingsdoelein- ien, in de grondslag van hun school, het vooroordeel opzettelijk voedsel wil len doen geven, lijken niet te beseffen Jat ze daarmede gevaarlijk woekeringen kunnen doen ontstaan. Eerlijkheidshalve moet ik opmerken dat ook anderen wel sens een scheve schaats rijden. Soms heb ik de indruk dat in aller wetgeving staat geschreven dat het doel van opvoeding ïn onderwijs bestaat uit een opleiding tot ille maatschappelijke, christelijke en humanistische vooroordelen. Is het - op de keeper beschouwd - niet merkwaardig dat er anno 1974/1975 nog gepleit moet worden voor samenwerking in de opvoeding. Voor opvoeding tot democratisch handelen. Voor een breed georiënteerde levensbeschouwelijke en (maatschappelijke vorming in een school waarin alle ouders gelijkberechtigd zijn. Merkwaardig. Velen herkennen en ver oordelen de in het oog springende voor oordelen over de negers, de Surinamers, de Joden, de Mohammedanen. We ken nen de gevaren, de excessen. Maar de [Vooroordelen blijven. Dat komt volgens mij grotendeels, omdat we in de opvoe ding het wanbegrip niet principieel te lijf gaan. Het met wortel en al proberen te verwijderen. Daardoor blijken de vooroordelen over de katholieken, de humanisten, de protestanten - om er ’s wat te noemen - wel erg lange en taaie wortels te hebben gekregen. Even juist is het mijns inziens dat het gehele bestuur jaarlijks aan de ge meenteraad verantwoording aflegt. Want die gemeenteraad is door de hele bur gerij gekozen. Tot die burgerij behoren de toekomstige ouders van de school, die nog geen lid zijn van de ouderver- eniging(en), maar ook degenen die geen kinderen naar de school sturen, maar daar met hun belastinggeld wèl aan mee betalen. Daarom lijkt het me ook juist als de bestuursvergaderingen openbaar zijn, net als die van de gemeenteraad. Besturen moeten gezien mogen worden. Een groot praktisch voordeel van zo’n openbare bestuursvorm is ook dat een nuttig contact en overleg kan plaatsvin den over financiële en bouwkundige za ken met de gemeentelijke diensten. Vooral gedurende de eerste vijf jaren, wanneer de technische zaken niet alle ouders-bestuursleden even duidelijk zijn. Maar ook later is het van groot belang voor de school wanneer er „bijstand” kan worden gevraagd van „het gemeente huis”. Het gekke van de geschetste be stuursvorm van zo’n samenwerkings school is nu, dat hij officieel een open bare school heet te zijn. Het zou te ver gaan om hier verder op in te gaan, hoe wel de verklaring hiervoor eigenlijk erg simpel is: Er is geen andere naam voor. Met de praktijk van de van ouds beken de school voor openbaar onderwijs ver schilt zo’n samenwerkingsschool natuur lijk wel erg. Het wachten is dus totdat er door de regering en de volksvertegen woordiging een nieuwe naam bedacht is. U behoeft over de naam niet wakker te liggen, dan doen anderen wel. Belang rijk is, laten we zakelijk blijven, dat de school kan werken als de meest demo cratische. En daar gaat het toch om. Ik ontmoet steeds meer voorstanders van samenwerkingsscholen. Protestanten. Katholieken. Humanistisch georiënteer- den. Humanisten. Ouders, leerkrachten in en buiten het protestants christelijk en katholiek onderwijs. Vooral ook in Waddinxveen. Predikanten, priesters, humanistische vormingsleiders. Omdat ze opvoedkundige voordelen in de sa menwerkingsschool zien. Omdat ze de samenwerking als een opdracht zien van deze tijd. [Het tweede artikel is gewijd aan twee volkomen tegengestelde opvoedingsmo dellen. Het zeer orthodox-protestantse model van bovengenoemde stichting en het opvoedingsmodel van, wat ik ge noemd heb, de ideale samenwerkings school. Uitgebreide aandacht wordt be steed aan het ontstaan van vooroorde len. Tot slot wordt een model geschetst van een samenwerkingsschool voor LBO voor Waddinxveen. Een soort invuloefe ning voor plaatselijk gebruik. Service van de schrijver. betrekkelijkheid van dergelijke ver- •rdelingen kan reeds met één voorbeeld Door uitgebreid stil te staan bij de grondslag en het daardoor gedicteerde opvoedingsmodel van de Stichting voor Protestants Christelijk Voortgezet On derwijs, en de aandacht die gegeven werd aan het ontstaan van vooroordelen, is reeds een indruk gegeven van de rich ting waarin ik denk. Deze richting wordt bepaald door de opvatting dat deze tijd zeer grote behoefte heeft aan scholen waar de leerlingen allereerst vernemen wat mensen bindt. En uiteraard ook over dat wat mensen als scheidslijnen menen te zien en wat hen scheiden kan. Voor dit laatste is noodzakelijk een zo zuiver mogelijke informatie over levens beschouwingen. Daartoe is nodig een En in samenhang met de leeftijd van de leerlingen komt dan ook de vraag naar voren of mensen zich onderscheiden om dat ze deze of gene levensbeschouwing zeggen te hebben. Of omdat ze op aarde hun waarde bewijzen door hetgeen ze doen met die „theoriën”. Zo leren ze de betrekkelijkheid van vele dingen in te zien en andere „hogere” waarden juist beter te waarderen. Dat zo’n werkwijze niet alleen de jonge mens van nu acti veert, maar juist ook het eigen gezin, behoeft m.i. geen nadere toelichting. Juist daarom is het noodzakelijk dat er op zo’n school een werkgroep van ou ders is die meedenkt en meepraat. Zodat de werkgroep en de vormingsleiders el kaar wederzijds stimuleren. Daarbij moeten-allen open staan voor nieuwe werkvormen, die de leerlingen stimule ren. En daar waar mogelijk moet de hele school betrokken worden in dit proces, dat alleen mogelijk is als „iedereen” er aan deelneemt (zoals in een echte sa menwerkingsschool). 3. Door zich op te stellen voor een school tot behoud van een historisch ;In de geschiedenislessen, op school, Jvordt er over verteld: Over de onvrij heid van denken en geloven. Over lijsten met verboden boeken. Brandstapels. De JGorkumse martelaren. Godsdienstooor- Bogen. De leraar probeert begrip te wek- 1 !i voor de historische situatie, voor en ■egen te belichten. Eerlijk te zijn. Hij 'vijst er op dat men in die tijden heel ycherp geformuleerde geloofsregels ken- Regels die niet alleen voorschreven fzt men zelf diende te geloven. Maar die ook aangaven wat als een belediging 'jvan „God” moest worden gezien. Iedere kerk en ieder mens wilde voor zichzelf Bastgesteld hebben wat de voorwaarden Waren waaronder men de Hemelse zalig heid zou verwerven. Geplaagd diegenen die bovendien geloofden, dat de uitver kiezing hiertoe in het geheel niet afhan kelijk was van menselijke gedragingen, welk een felheid van leven, welk een ■ngst de eeuwige rust te moeten ontbe ren, beheerste die tijd. Een tijd waarin S>de ander” gold als de gevaarlijkste vij- Jnd omdat zijn ideeën de kans op die eeuwigheid in gevaar kon brengen. Hij moest „aangewezen” worden. Ook voor Zijn eigen bestwil. vooroordelen toen. Vooroordelen nu. ooms is het vooroordeel gegrondvest op ten erg hardnekkig vooroordeel. Zo Werden de Joden lange tijd beschouwd Bk de moordenaars van Christus. We jeggen daar nu van: „Historisch ver klaarbaar. Theologisch en menselijk ge- l'en een tragische zaak, maar zo iets frn voorkomen. Christenen zijn ook maar mensen”. Daarbij is voor velen de zaak afgedaan. Maar zo gemakkelijk wil f het de lezer niet maken. Omdat ik Bem vraag met mij te kijken in de Hei- wlbergse Catechismus (1563) en de Leer- B-gels van Synode van Dordrecht (1619). Want: Ook hier worden mensen veroor- |^eld: Katholieken, Remonstranten, om raar twee groepen van de vele te noe- fen- Omdat in 1563 en in 1619 is vast- psteld dat ze Gods toorn (woede) op lakken. Daarom mogen ze niet deel- Jenien aan het Avondmaal. „Want alzoo Bwdt het Verbond Gods ontheiligd en toorn over de gansche gemeente Wtwekt”, leert de Heidelberger. Daar- Tee zijn de „paapsen”, de remonstran- ■n enz. enz. aangewezen als het groot- Be gevaar van de samenleving.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1975 | | pagina 9