van Commissie belast zich over ZO WORDT EEN BURGEMEESTER HIER BENOEMD DEZE KETTING GAAT OOK NIEUWE BURGE MEESTER DRAGEN Progressieven schetsen profiel opvolger burgemeester Van der Hooft met profielschets van nieuwe burgemeester Nieuwe burgemeester moet geen machtsfiguur zijn Hij moet beschikken veel goede eigenschappen WADDINXVEEN De volgend jaar in Waddinxveen te benoemen nieuwe burgemeester, als opvolger van de in december van dit jaar 65 jaar wordende en met pensioen gaande burgemeester C. A. van der Hooft, moet beschikken over tal van goede eigenschappen op zowel het mense lijke- als het bestuurlijke vlak. Hij of zij mag niet ouder zijn dan 53 jaar, telkens het goede voor Waddinxveen willen zoeken en in de verste verten niet op een „machtsfiguur” lijken. Woonruimtecom- missie van start NIET BURGEMEESTER, MAAR RAAD HET HOOFD PRATEN OVER EERSTE BURGER Burgemeesters 1920 - heden Rode haan in deel Gouwebos Weer stemmen over motie FRACTIEBERAAD PROGRESSIEVEN WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 6 MAART 1975 Opsomming Progressieven zeggen het nog maar eens: Inspraak Landspolirick Provincie Portefeuilles Geringe inspraak WADDINXVEEN/DEN HAAG De laatste tijd pleegt het be noemen van burgemeesters (vooral in grote steden) met rumoer ge paard te gaan. Eindhoven, Utrecht en Rotterdam zijn daarvan spre kende voorbeelden. De vraag is hoe zo’n burgemeestersbenoeming tot stand komt, vooral nu na het vertrek van burgemeester C. A. van der Hooft eind dit jaar Waddinxveen op zoek gaat naar een nieuwe eerste burger. Wie hebben inspraak en wie dragen de verantwoorde lijkheid voor de beslissing? WADDINXVEEN Een tijdelijke commissie uit de Waddinxveense gemeenteraad moet zich gaan bezighouden met het schetsen van een profiel van de opvolger van bu rgemeester C. A. van der Hooft, die in december van dit jaar 65 jaar wordt en met pensioen zal gaan. Van die commissie zouden lid moeten zijn de wethouders H. Huizer (SGP/Hervormde Kiesvereniging), A. H. van Gent (Progressieven) en P. F. J. van Schie (CDA) en de fractievoor zitters M. Boere (Progressieven), drs. T. J. Bowers (CDA), mevrouw L. M. Oosterbroek-Waagmeester (lib.) en D. l itbeijerse (SGP/Hervormde Kiesvereniging). In dit gezelschap is loco-burgeineester H. Huizer geknipt als voor zitter van deze tijdelijke commissie. Zo luidt althans het voorstel van Burgemeester en Wethouders, dat in de volgende week donderdagavond te houden gemeenteraadsvergadering zal worden behandeld. Bij het praten over de nieuw te benoemen burgemeester van Waddinxveen is de heer Van der Hooft op voorstel van het college niet betrokken. Vandaar ook dat er een tijdelijke commissie moet komen, omdat de raadscommissie bestuurlijke zaken - waarvan de burgemeester voorzitter is - niet hiermee kan worden belast. De gemeenteraad moet zelf uit maken of de „commissie ad hoe ter voorbereiding van een profielschets van de te benoemen burgemeester als opvolger van de vertrekkende burgemeester” in het openbaar gaat vergaderen. waddinxveen Het dragen \an een burgemeestersketting is al in 1852, de tijd van koning Willem III, geregeld. Zo’n ketting, die ook bij een optreden in het openbaar door burgemeester C. A. van der Hooft wordt gedragen, bestaat uit een zilveren penning (vergroot in bet midden van de foto), met aan de ene kant het wapen van Neder land en aan de andere kant het ge meentewapen. Deze penning zit aan een zilveren ketting bevestigd. Het deze burgemeestersketting die na bet afscheid van burgemeester Van der Hooft door de nieuw te benoe men eerste burger van Waddinxveen zal worden gedragen. Overigens moeten de Progressieven wel De commissaris van de Koningin in de provincie waarin een vacature is ont staan, bespreekt met de leden van de gemeenteraad vaak een profiel van de nieuwe burgemeester. De raadsleden kunnen hun wensen kenbaar maken. Bij de benoeming van de nieuwe bur gemeester treedt de commissaris van de Koningin op als adviseur van de minister van binnenlandse zaken. De aanbevelingen van de gemeenteraad hoeven niet door de minister en het kabinet te worden opgevolgd. In België benoemt formeel de regering de burgemeester, maar zij volgt bijna altijd de aanbeveling van de gemeente raad. Het gevolg is dat de nieuwe bur gemeester dikwijls uit de raad zelf naar voren komt. De Grondwet van 1848 bepaalde dat in Nederland bij uitzon dering werd toegestaan dat de burge meester niet uit de gemeenteraadsleden werd benoemd. De gemeentewet van drie jaar later bepaalde dat als burge meester in principe een ingezetene van de gemeente benoembaar was. Slechts in het belang van de gemeente kon van dit beginsel worden afgeweken. In 1931 Burgemeesters worden in Nederland benoemd door de Kroon, d.w.z. door de Koningin en de ministers. Bij een burgemeestersvacature in een gemeen te van minder dan 50.000 inwoners valt de benoeming onder verantwoor delijkheid van de minister van binnen landse zaken. Bij plaatsen met meer dan 50.000 inwoners is de benoeming een kabinetsbesluit. werd de wet aangepast aan de praktijk. De Kroon kreeg de volledige vrijheid om iemand tot burgemeester te benoe men. Om in aanmerking te komen voor het burgemeestersambt moet men ouder dan 25 jaar zijn, de Nederlandse natio naliteit bezitten, door de rechter niet als krankzinnig worden beschouwd en niet ontzet zijn uit het recht om ge kozen te worden. De benoeming ge schiedt voor zes jaar. De praktijk is, dat vrijwel altijd automatische herbe noeming volgt. Alleen bij ernstig falen van de burgemeester kan van herbe noeming worden afgezien. P. A. Troost, 3 juli 1920-15 juli 1941 0 H. B. N. Mumsen, 1 augustus 1941 - 1 juni 1947 0 A. Warnaar, 1 december 1947- 1 december 1958 0 C. A. van der Hooft, 1 december 1958 - heden. kwijt het schetsen van een profiel als vorm van inspraak op zich slechts van geringe betekenis te achten. „Van meer wezenlijk belang zou het naar onze me ning zijn indien de raad tevens in de gelegenheid zou worden gesteld in alle beslotenheid te spreken met de voor naamste kandidaten alvorens de com missaris der Koningin zijn aanbeveling aan de minister van Binnenlandse Zaken doet”. De minister van binnenlandse zaken en het kabinet hanteren zeker selectie- eisen bij de benoeming. Van belang is of de burgemeester past in de sfeer van de gemeente. Ook wordt rekening gehouden met de politieke verhoudin gen in een bepaalde gemeente. Het zou absurd zijn om in Den Haag een com munist te benoemen en in Finsterwol- de, waar 80 procent van de bevolking CPN stemt, een VVD-er. Van veel be lang is ook hoe landelijk de politieke verhoudingen liggen. Omdat de laatste jaren vooral de VVD en PvdA Kamer zetels hebben gewonnen ten koste van bijvoorbeeld de confessionelen, eisen de groter wordende partijen meer bur gemeesters uit hun eigen regionen. In Eindhoven heeft dit de benoeming ten gevolge gehad van de socialist Van der Lee en in Utrecht van de liberaal Von- hoff. WADDINXVEEN Sinds 1920 heeft Waddinxveen nog maar drie burgemees ters gehad: WADDINXVEEN De raadsfractie van de Progressieven (PvdA-D’66-PPR- PSP) houdt vanavond (donderdag) open baar fractieberaad in het Anne Frank- centrum. Er wordt om acht uur begon nen met het bespreken van de voorstel len van de volgende week donderdag avond vergaderende gemeenteraad. WADDINXVEEN/BOSKOOP Een deel van de aanplant in het Gouwebos is afgebrand. De brand is vermoedelijk aangestoken door enkele baldadige jon gens. Het vuur vernietigde al de jonge aanplant op een gebiedje van honderd vierkante meter. Twee Boskoopse jon gens konden erger voorkomen door de brand te doven en de politie te waar schuwen. De daders zijn nog niet door de politie gepakt. de Raad van Beroep. De Progressieven bezinnen zich in hun notitie op de positie die een burgemees ter in ons gemeentelijk bestel inneemt om tot de conclusie te komen voorstan der te zijn van een rechtstreekse verkie zing van de burgemeester. Zij onder- scheiden meerdere functies die de burge meester heeft te vervullen, waardoor zijn positie enigszins gecompliceerd is. Zo als gezegd is hij, evenals de gelijknamige autoriteit op provinciaal niveau, „Com missaris des Koning”, de door de Kroon benoemde ambtenaar, belast met het toezicht op het gemeentelijk functio neren. Daarnaast is hij voorzitter van zowel de gemeenteraad als het college van Burgemeester en Wethouders. Een en ander zou zeer duidelijk naar voren komen wanneer de burgemeester tevens een of meer portefeuilles beheert, hetgeen in vele gemeenten, waar hij de enige full-time bestuurder is, het geval is. En zo ook in Waddinxveen waar bur gemeester C. A. van der Hooft sinds september van het vorig jaar de porte feuille algemene bestuurlijke zaken, fi nanciën, personeelsaangelegenheden en intergemeentelijke zaken beheert. Voorts is de burgemeester van rechtswege de zorg voor de handhaving van de open bare orde opgedragen; hij is hoofd van de plaatselijke rijkspolitie, heeft het op perbevel bij brand en waakt voor de openbare zedelijkheid. Tenslotte heeft hij de wettelijke opdracht om de ge meente in en buiten rechte te vertegen woordigen en onderhoudt hij als zoda nig vele contacten met andere overheden en particuliere instanties. „Voor velen uit de bevolking is hij dé representant van de plaatselijke gemeenschap, het geen soms zo sterk wordt ervaren dat vergeten wordt, dat niet hij doch de raad het hoogste bestuursorgaan van de ge meente is”, aldus de Progressieven. van Burgemeester en Wethouders zo’n commissie benoemen. WADDINXVEEN In de notitie van de Progressieven wordt nog maar eens dui delijk gesteld dat de burgemeester niet het hoofd van de gemeente is. De gekozen gemeenteraad is het hoofd en de burgemeester moet in samenwerking met de even eens gekozen wethouders, het beleid uitvoeren dat door de raad wordt bepaald. De progressieve raadsfractie begint de notitie met het uitspreken van een voor keur voor een rechtstreekse verkiezing van de burgemeester. Gemeend wordt dat in een volwassen democratie een ge meente in staat moet worden geacht zelf te bepalen wie zij tot voorzitter van haar bestuursorganen wenst te hebben. „Nu kunnen wij niet anders dan af wachten of de commissaris der Konin gin en de minister v ,n Binnenlandse Za ken bereid zijn de mensen, uitgesproken door de (vertegenwoordigers van de) be langhebbende be? olking te honoreren; een bereidheid die blijkens persberichten lang niet altijd i’ alle gevallen aanwezig is”, aldus de Progressieven die zich voor het opsommen van de „kwaliteitseisen” waaraan naar hun mening de nieuwe burgemeester moet voldoen niet in het minst hebben laten leiden door het re presentatieve karakter van de functie van de burgemeester. WADDINXVEEN In de gemeente raadsvergadering van volgende week donderdagavond zal opnieuw gestemd worden over het door de heer P. de Lijs ter (CDA) gedane voorstel toch adhesie te betuigen aan de motie van de ge meenteraad van Leek over uitkering la ger onderwijs 1975. In de laatste raads vergadering staakten hierover de stem men (88). Aan deze stemming werd toen bij afwezigheid niet deelgenomen door wethouder A. H. van Gent (Pro gressieven), Ph. Kroes (lib.) en drs. W. G. de Meer (Progressieven). B. en W. raden het betuigen van adhesie aan der gelijke moties af, omdat wensen en ver langens van gemeenten effectiever, goed koper en op de juiste plaats zouden worden behandeld door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarom werd eerder al geen adhesie be tuigd aan een motie van de gemeente Ooststellingwerf over verhoging aard- gasprijzen en wordt de raad voorgesteld ook niet in te stemmen met de recent binnengekomen motie tot het treffen van wettelijke maatregelen ten behoeve van schoolpedagogische diensten ter begeleiding van het basisonderwijs van de gemeente Gendt. WADDINXVEEN In alle stilte is bijna drie en een half jaar geleden de gemeentelijke woonruimte-adviescom- missie opgehouden te bestaan. Omdat Burgemeester en Wethouders een derge lijke commissie, die geraadpleegd dient te worden als een huiseigenaar aan een kandidaat-huurder geen woning wenst te verhuren en dus tot vordering moet wor den overgegaan, toch niet willen missen wordt de volgende week donderdag ver gaderende gemeenteraad gevraagd een nieuwe woonruimte-adviescommissie in te stellen. Leden daarvan zouden moeten zijn mevrouw A. P. Noorlander-Jan- knegt (Zuidkade 224) en de heren B. P. Berloth (Nic. Beetslaan 176), M. N. Boer (Bloemendaalseweg 12), W. J. Moons (Kromme Esse 2b) en M. Zoete- weij (De Genestetlaan 13). De commis sie wordt jaarlijks benoemd. WADDINXVEEN De Progressieven kondigden tijdens de in december ge houden begrotingsdebatten in de Wad dinxveense gemeenteraad al aan in het eerste kwartaal van dit jaar over de burgemeestersopvolging te willen spre ken, „teneinde een burgemeesterlijke pe riode zoveel mogelijk te voorkomen.” In het tweede kwartaal zou over deze zaak volgens de progressieve visie ge sproken dienen te worden met Zuidhol- lands commissaris der Koningin mr. M. Vrolijk. Over de nieuw te benoemen burgemeester maakten de overige raads fracties tijdens de begrotingsdebatten geen opmerkingen. De progressieve no titie over de opvolging van burgemees ter C. A. van der Hooft sluit aan bij datgene wat tijdens de begrotingsdebat ten en tijdens de campagne voor een nieuwe gemeenteraad vorig jaar is ge zegd. De VVD kwam toen met de mede deling dat de politieke kleur van de nieuwe burgemeester niet maatgevend zou mogen zijn. „Het enige belangrijke is of hij in staat moet worden geacht onze gemeente goed te leiden en te sti muleren, met inachtneming en eerbie diging van het eigen karakter van Wad dinxveen”, aldus de liberalen. Van de SGP/Hervormde Kiesvereniging en het Christen-Democratisch Appel zijn over de komende burgemeestersopvolging (nog) geen uitspraken bekend. Dat profiel schetsen de Progressieven in een vorige week aan het college van Burgemeester en Wethouders gezonden notitie over de burgemeestersopvolging. Het is hun wens dat door en uit de ge meenteraad een „profielcommissie” in gesteld wordt, die belast kan worden met de inventarisatie van de wensen die bij bepaalde belangengroeperingen (be drijfsleven, ambtenarij) leven, de opstel ling van een concept-profielschets van de nieuwe eerste burger en de voorbe reiding van een gesprek over dit alles met Zuidhollands commissaris der Ko ningin mr. M. Vrolijk. De raad kan vol gende week donderdagavond op voorstel De Progressieven hebben in het kort op- gesomd over welke kwaliteiten naar hun oordeel de nieuwe burgemeester zou moeten beschikken. Ze hebben er van afgezien de politieke kleur van de op volger van burgemeester C. A. van der Hooft als „kwaliteit” op te voeren. Uiteraard wordt het wel op prijs gesteld, zo staat het in de notitie, dat hij van progressieve signatuur is en wat politie ke achtergrond betreft aansluit bij die van de Progressieven (PvdA-D’66-PPR- PSP). „Wij zouden het daarbij tevens waarderen indien de te benoemen bur gemeester qua leeftijd tenminste twee volledige bestuursperioden (12 jaar) als burgemeester van Waddinxveen kan functioneren”, aldus de progressieve raadsfractie, die met dit rijtje van „kwa liteitseisen” komt: 0 hij moet een democratisch bestuurder zijn, hetgeen onder meer betekent dat hij moet openstaan voor de wensen en pro blemen welke onder de bevolking leven; 0 hij moet voldoende flexibel zijn om de gewijzigde omstandigheden die voortvloeien uit de zich snel verande rende samenleving te onderkennen; hij zal daarbij in zijn stellingname blijk moeten geven van bewogenheid met sociaal zwakkeren; daarbij de sociale rechtvaardigheid centraal stellend; 0 hij moet accepteren dat de raad aan het hoofd der gemeente staat; 0 hij moet openstaan voor overleg en steeds bereid en in staat zijn uiteenlo pende meningen tot elkaar te brengen; binnen het college van burgemeester en wethouders dient hij zoveel mogelijk coördinerend op te treden; 0 hij moet meer hechten aan (een ver groting van) de kwaliteit van de Wad dinxveense leefgemeenschap dan aan een verdere groei van het inwonertal; 0 hij moet oog hebben voor de soms conflicterende rollen die hij als gevolg van zijn verschillende functies (zie hier boven) heeft te vervullen; 0 hij moet inventief en kreatief genoeg zijn om ondanks de ingewikkelde en on doorzichtige verhoudingen met hogere overheden de Waddinxveense belangen te doen doorklinken en gehonoreerd te doen worden; 0 hij moet voorstander zijn van gewest- vorming en bereid zijn de regionale be langen waar en wanneer nodig te ver dedigen; 0 hij moet beschikken over bestuurlijke ervaring, bijvoorbeeld blijkend uit een geslaagd optreden als burgemeester of wethouder. De burgemeester is voorzitter van de raad, maar hij heeft daarin geen stem recht. Hij heeft wel stemrecht in het da gelijks bestuur van de gemeente, het col lege van Burgemeester en Wethouders (B. en W.). Meent de burgemeester dat de raad of de wethouders een besluit nemen dat „in strijd is met de wet of het algemeen belang”, dan kan hij zo’n besluit ter vernietiging voordragen aan de Kroon (minister van Binnenlandse Zaken, na advies van de Raad van State). De Progressieven: „Het is vooral deze functie die voor de gemeente van essen tieel belang is. De burgemeester mag dan geacht worden boven de partijen fe staan, in de praktijk blijkt dit veelal niet mogelijk. Door aan de beraadslagingen in de gemeenteraad deel te nemen, door medeverantwoordelijkheid te dragen voor de voorstellen en besluiten van B. en W. ontkomt de burgemeester niet aan een politieke stellingname en draagt hij daarvoor politieke verantwoordelijk heid”. De besluiten van de raad die financiële gevolgen hebben moeten worden goed gekeurd door het dagelijks bestuur van de provincie, het college van Gedepu teerde Staten (GS). De burgemeester wordt wel de „hoogste ambtenaar in de gemeente” genoemd, maar daarover be staat verschil van mening. Men gebruikt liever de titel „agent van het centrale gezag”, dus van de rijksoverheid. Hij heeft wel dezelfde rechten als een amb tenaar, alleen moet hij eens in de zes jaar herbenoemd worden. Gebeurt dit niet, dan heeft hij geen beroepsrecht bij

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1975 | | pagina 9