ongeveer 350 miljoen gulden
Gouwetunnel met 8 rijstroken
10 meter onder waterspiegel
Circus Toni Boltini
met Vader Abraham
naar Waddinxveen
Totale reconstructiekosten bedragen
VERDUBBELDE RIJKSWEG MET DERTIG
KUNSTWERKEN LIGT ER ROND 1980
Eigenlijk wordt Sniep te bouwen
sporthal alleen maar verplaatst
Spoedig sportzaal op hoek Wingerd-Groensvoorde-Wadde?
TALENTENJACHT IN DE PISTE
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
DONDERDAG 20 MAART 1975
AW12
QOU
UTRECHT
Praatpalen
^□EN
HAAG
Veel overleg
A. H. VAN GENT
Progressieven
WADDINXVEEN Sportwethouder A. H. van Gent (Progressieven)
heeft de gemeentelijke sportcommissie uitdrukkelijk gezegd dat er in zijn
opvatting sprake is van een verplaatsing van de in het sportpark ’De Sniep’
te bouwen sporthal naar het te bouwen onderwijscomplex van de samen
werkingsschool voor HAVO/Atheneum aan de Sniepweg tussen de Kanaal
dijk en de spoorlijn Alphen aan den Rijn-Gouda.
A
Met de voorbereidingen voor de
aanleg van de huidige rijksweg 12
werd al in 1927 begonnen. In de
volgende jaren - met een onderbre
king tijdens de oorlog - is er steeds
aan doorgewerkt tot in 1962 de ver
binding werd voltooid. De 137 kilo
meter lange weg tussen Voorburg
en de Duitse grens kreeg bij de aan
leg tweemaal twee rijstroken en is
een zeer belangrijke west-oeverver-
binding in ons land.
WADDINXVEEN Omstreeks 1980 zal het verkeer tussen Utrecht en
Gouda vlotter en veiliger zijn weg kunnen vinden dan nu het geval is. Tus
sen het klaverblad Oudenrijn en de Gouwe is Rijkswaterstaat namelijk be
zig met een aantal grote werken, waardoor dit deel van Rijksweg 12 er heel
anders uit zal komen te zien. De weg krijgt tweemaal vier rijstroken en be-
havle diverse andere kunstwerken komt er bij Waddinxveen een tunnel
onder de Gouwe.
Tweemaal vier rijstroken
Derrig kunstwerken
.jMi
,5
I
t
Van Gouda tot voorbij Woerden wordt
de nieuwe rijbaan op ongeveer 25 meter
afstand van de bestaande weg gelegd.
Tot acht a negen meter diep liet hier
een slappe veen- en kleilaag. Voor de
Voor het tegenwoordige verkeer is de
capaciteit van rijksweg 12 op verschil
lende plaatsen te klein geworden. Er zijn
diverse knelpunten ontstaan en verkeers
opstoppingen, met niet alleen vertragin
gen maar ook gevaarlijke situaties ko
men meer en meer voor. Op het ongeveer
32 kilometer lange gedeelte tussen Gou
da en Oudenrijn worden nu op werk
dagen verkeersintensiteiten gemeten van
55.000 auto's per etmaal.
Daarnaast zijn er nog vele prijzen te
winnen.
De sporthal zal dan overdag voor het
onderwijs benut kunnen worden en ’s
avonds ten dienste van de zaalsportver-
enigingen kunnen staan. Er komt daar
voor een aparte ingang en er zullen par
keerplaatsen voor zo’n 160 auto’s wor
den gecreëerd. Met de financiering is
het zo dat de gemeente Waddinxveen het
De tunnel is het grootste kunstwerk dat
bij de verbreding van de rijksweg wordt
gemaakt. De bouw van deze tunnel is ’n
moeilijk karwei, mede door de slechte
Nu met de sporthalbouw minder geld is
gemoeid dan voorzien behoort het tot de
mogelijkheden in Groenswaard 3 ver
sneld een sportzaal neer te zetten. Die
benzinestation.
De totale kosten van de reconstructie
van de weg en van de ermee samenhan
gende werken zijn begroot op ongeveer
zaal zou een plaats kunnen krijgen op
de kop van de Wingerdflat en wel op
de hoek Wingerd-Groensvoorde-Wadde.
350 miljoen. Rijkswaterstaat verwacht
dat het hele werk tegen 1980 klaar zal
zijn. In dat jaar kunnen er op werk
dagen verkeersintensiteiten voorkomen
DE SITUATIE BIJ DE GOUWE.
RECHTS DE BRUG IN DE BESTAANDE
V1ERSTROOKSWEG, DAARNAAST DE
TUIMEL IN DE NIEUWE ACHTSTROOKSWEG.
lang; het overdekte deel krijgt een lengte
van 45 meter. De tunnel wordt 48 meter
breed en zal bestaan uit twee kokers van
circa 22,50 meter. In elke koker krijgt de
rijbaan vier rijstroken van 3,50 meter,
een vluchtstrook van 3,00 meter aan de
rechterkant en een vluchtstrook van 2,50
meter aan de linkerkant.
Het rijdek komt in de tunnel ongeveer
tien meter lager te liggen dan de water
spiegel in de Gouwe. Voor het verkeer
uit westelijke richting is de daling zeven
meter, voor dat uit oostelijke richting
zelfs twaalf meter. De helling bedraagt
in beide gevallen 1:40. Over'het open
gedeelte van de tunnel komen drie via
ducten voor kruisende wegen.
van 75.000 auto’s per etmaal. De nieu
we weg zal deze intensiteiten goed kun
nen verwerken en vele jaren voldoende
capaciteit hebben voor het verkeer.
‘X
Ook bij alle andere kruisende wegen en
waterwegen moeten voor de nieuwe
baan van rijksweg 12 viaducten of brug
gen worden gemaakt. In veel gevallen
krijgen de kruisende wegen zowel onder
de oude als onder de nieuwe baan een
ruimere doorgang.
Het programma waarmee Circus Toni
Boltini dit jaar naar Waddinxveen
komt is sensationeler dan ooit, zo
wordt gezegd. Om u een idee te geven:
het beste berennummer van Europa.
Uniek gedresseerde adelaars. Doldwaze
chimpansees en elegante zeeleeuwen.
Voetballende honden en vertederende
babyolifanten. Adembenemende vlie
gende trapeze. Nog nooit vertoonde
schommelact. Hogeschool en dressuur.
Onweerstaanbare clowns. Het Neder
landse circus zal over vier weken in
Waddinxveen met open armen worden
ontvangen, zo is uit de gemeenteraads
vergadering van vorige week donder
dagavond nog eens gebleken. Op ver
zoek van de raadsleden W. L. M.
Kruijk (CDA) en drs. W. C. Verbaan
(Progressieven) zal de Vereniging voor
de Belangen van Nederlandse Circus
sen in Amersfoort, die de gemeente een
brief had geschreven, worden geschre
ven dat circussen die Waddinxveen
bezoeken het aan niets ontbreekt.
maakt, moet om de scheepvaart vol
doende vaarruimte te laten houden - de
andere oever in oostelijke richting wor
den verlegd. Na de tunnelbouw blijft het
vaarwater deze grotere breedte houden.
Ook wanneer de tunnel klaar is, blijft er
een waterprobleem bestaan, namelijk de
opvang en afvoer van het hemelwater.
Daarom wordt onder de tunnel een
pompenkelder gebouwd. Het is een soort
regenput die buien kan verwerken welke
volgens de statistieken maar eenmaal in
de 250 jaar voorkomen. In de kelder ko
men grote pompen die zorgen voor de
afvoer van het water.
Met inbegrip van de toe- en afritten
wordt de tunnel zevenhonderd meter
bedrag betaalt dat nodig is om van de
door het rijk bekostigde gymnasfiek-
accommodatie een sporthal te maken.
Het gaat hier om een aanvullend bedrag
van zeven ton 700.000,Met de
oorspronkelijke sporthalbouw zou 1,7
miljoen gulden gemoeid zijn geweest.
Op het stuk grond aan de Sniepweg tus
sen de Kanaaldijk en de spoorlijn komt
ook nog een christelijke MAVO-school
en waarschijnlijk een school voor Lager
Beroeps Onderwijs (LBO) te staan die
de beschikking zullen krijgen over eigen
gymnastiekaccommodatie.
aanleg van de nieuwe weg moet deze
zachte onderlaag voor een groot gedeel
te worden weggegraven en vervangen
door zand. Ten oosten van Linschoten
wordt de ondergrond beter. Hier kan de
nieuwe baan dichter bij de bestaande
worden gelegd en hoeft ook geen bag-
gerwerk te worden verricht.
In 1978 zal de nieuwe baan klaar zijn.
Daarna begint Rijkswaterstaat met de
reconstructie van de oude baan. Het ver
keer zal in die tijd al gebruik moeten
maken van de nieuwe baan.
Hij verzekerde dat de commissieleden,
omdat de gedachte zou kunnen postvat
ten dat de sporthalbouw van de baan
zou zijn, terwijl juist bij het HAVO/
Atheneum een zodanige gynmastiek-
accommodatie wordt neergezet, als ge
volg van een eis van het ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen, dat in fei
te nog steeds gesproken kan worden van
een volwaardige sportlialaccommodatie,
die weliswaar op te delen is in drie gym
nastieklokalen.
WADDINXVEEN Rond 1980 hoeft
het verkeer op rijksweg 12 bij Waddinx
veen niet meer de brug over de Gouwe
te gebruiken. De brug blijft wel in ge
bruik voor het langzame en regionale
verkeer, maar de beide rijbanen van de
autosnelweg zullen samen door een tun
nel gaan. Ten westen van de Gouwe
sluiten de acht uit de tunnel komende
rijstroken aan op de wegen naar Den
Haag en Rotterdam, die elk tweemaal
twee rijstroken hebben.
oosten van Reeuwijk langs de noord-
baan. Bij Harmelen komt aan de noord
en aan de zuidzijde een ruime parkeer
plaats met de mogelijkheid voor een
Dit plannetje werd in de vergadering
van de gemeentelijke sportcommissie
toegelicht door wethouder P. F. J. van
Schie (CDA). Maar zowel over dit plan,
dat mogelijk in het kader van de werk
loosheidsbestrijding zou kunnen worden
uitgevoerd, als over de bij het HAVO/
Atheneum neerzetten van een sporthal
is nog veel overleg in „Den Haag” no
dig. Gesteld wordt nog dit jaar met de
sporthalbouw te beginnen en over een
jaar of drie te kunnen starten met de
sportzaalbouw.
Een bekend knelpunt is de brug over de
Gouwe. Het is een beweegbare brug die
vaak open moet voor de scheepvaart en
daarom niet meer past in een zo druk
gedeelte van ons autosnelwegennet. Bo
vendien komen pal ten westen van deze
brug de verkeersstromen uit Den Haag
en Rotterdam samen, terwijl ten oosten
ervan het verkeer uit Gouda en Wad
dinxveen moet invoegen. Ook het weg-
vak tussen Bodegraven en Oudenrijn
vormt een knelpunt. In de komende ja
ren zal rijksweg 12 daarom tussen
Utrecht en Gouda worden verbreed.
WADDINXVEEN Circus Toni
Boltini komt woensdag 16 april naar
Waddinxveen voor het geven van twee
voorstellingen. De tent zal zoals ge-
bruikelijk worden opgezet op het par
keerterrein in het sportpark „De
Sniep”. Tijdens de om half acht begin
nende avondvoorstelling zal Vader
Abraham (Pierre Kartner) zijn nieuw
ste succesnummers zingen. De Neder
landse zanger heeft zoals bekend voor
dit seizoen het schouwburgtoneel voor
de circuspiste verwisseld om bij Circus
Toni Boltini eens als artiest temidden
van het hooggeëerd publiek applaus in
ontvangst te nemen. Vader Abraham
?al tijdens de voorstelling ook nog de
grote Nationale Talentenjacht „Tussen
Hoop en Trapeze” presenteren, waar
aan ook Waddinxveners kunnen deel
nemen. Jong en oud, iedereen die
denkt iets te presteren in de kunst met
een kleine k, dus zang, muziek, caba
ret, goochelen, variété, noem maar op,
wordt uitgenodigd zich aan te melden
“ij SoKro Produkties, Postbus 6, Eem-
nes- Voor musicerende finalisten ligt
een plaatopname binnen handbereik.
bodemgesteldheid. Ook hier ligt een ruim
tien meter dikke zachte laag. Om ver
zakken van de omgeving als gevolg van
bemaling te voorkomen, moet een groot
deel van het werk beneden de grond
waterspiegel worden uitgevoerd. Eerst
worden damwanden aangebracht en
daarbinnen worden de slappe lagen uit
gebaggerd. Hierna zal het heien van pa
len en het storten van beton onder wa
ter gebeuren.
De Gouwe wordt bij de tunnelbouw in
twee fasen gepasseerd. De eerste tunnel-
helft wordt vanaf de oostelijke oever ge
maakt. De schepen kunnen dan langs de
westelijke oever blijven varen. Voordat
de westelijke tunnelhelft kan worden ge-
8
Van de Gouwe tot het klaverblad Ou
denrijn wordt de weg uitgebreid tot
tweemaal vier rijstroken. In verband met
de stabiliteit van de bestaande weg zullen
de nieuwe rijstroken hier over een grote
lengte niet vlak naast worden gelegd. Op
een ’veilige’ afstand komt er een geheel
vrijliggende nieuwe baan ten noorden
van de tegenwoordige weg. Over deze
vierstrooks rijbaan wordt straks het
oostwestverkeer geleid. De bestaande
weg, die nu tweemaal twee rijstroken
heeft, wordt zo veranderd dat deze in z’n
geheel beschikbaar komt voor het west-
oostverkeer. Alleen bij Bodegraven komt
er voor het verkeer in beide richtingen
een nieuw tracé. De twee banen komen
er ten zuiden van het bestaande tracé
omdat men de hier liggende bocht in
rijksweg 12 een flauwer verloop wil ge
ven. In verband met het grotere aantal
rijstroken krijgen de oost-west- en de
west-oostrijbaan aan beide zijden een
vluchtstrook, dus ook aan de kant van
de middenberm.
Behalve de tunnel onder de Gouwe wordt
in verband met de aanleg van de nieuwe
weg een dertigtal andere kunstwerken
gebouwd. De voornaamste hiervan zijn
de volgende:
Nieuwe viaducten over de spoorbanen
Gouda-Den Haag en Gouda-Alphen
aan den Rijn.
Een koker onder de weg naar Den
Haag voor de uit de tunnel komende
rijbaan naar Rotterdam.
M Een viaduct ten behoeve van de
nieuwe aansluitingen voor de weg
Gouda-Waddinxveen.
Een 120 meter lang viaduct bij Reeu
wijk, dat het bestaande boogviaduct
gaat vervangen.
Een 250 meter lange onderdoorgang
voor de weg uit Bodegraven in de
richting Utrecht, die nu over de snel
weg heengaat.
Onder de nieuwe rijbaan een tweede
koker voor de weg van Waarder naar
Nieuwebrug.
Een tweede viaduct over de spoorlijn
Woerden-Gouda.
Eveneens een tweede viaduct over de
weg Woerden-Linschoten en het ri
viertje de Linschoten.
Viaducten in de Cattenbroekerdijk bij
Woerden en de Kerkweg bij Harme
len, die voortaan over de rijksweg
heen zullen gaan; rijksweg 12 wordt
hier namelijk lager gelegd.
Twee nieuwe viaducten over de
Meerndijk bij De Meem; het bestaan
de viaduct wordt na omlegging van
het verkeer afgebroken.
Verbreding van het viaduct over de
weg uit Strijkviertel.
De nieuwe weg wordt over de hele leng
te uitgerust met praatpalen. Benzine
stations met parkeerplaatsen komen er
bij Gouda langs de zuidbaan en ten
i