ongeveer 350 miljoen gulden Gouwetunnel met 8 rijstroken 10 meter onder waterspiegel Circus Toni Boltini met Vader Abraham naar Waddinxveen Totale reconstructiekosten bedragen VERDUBBELDE RIJKSWEG MET DERTIG KUNSTWERKEN LIGT ER ROND 1980 Eigenlijk wordt Sniep te bouwen sporthal alleen maar verplaatst Spoedig sportzaal op hoek Wingerd-Groensvoorde-Wadde? TALENTENJACHT IN DE PISTE WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 20 MAART 1975 AW12 QOU UTRECHT Praatpalen ^□EN HAAG Veel overleg A. H. VAN GENT Progressieven WADDINXVEEN Sportwethouder A. H. van Gent (Progressieven) heeft de gemeentelijke sportcommissie uitdrukkelijk gezegd dat er in zijn opvatting sprake is van een verplaatsing van de in het sportpark ’De Sniep’ te bouwen sporthal naar het te bouwen onderwijscomplex van de samen werkingsschool voor HAVO/Atheneum aan de Sniepweg tussen de Kanaal dijk en de spoorlijn Alphen aan den Rijn-Gouda. A Met de voorbereidingen voor de aanleg van de huidige rijksweg 12 werd al in 1927 begonnen. In de volgende jaren - met een onderbre king tijdens de oorlog - is er steeds aan doorgewerkt tot in 1962 de ver binding werd voltooid. De 137 kilo meter lange weg tussen Voorburg en de Duitse grens kreeg bij de aan leg tweemaal twee rijstroken en is een zeer belangrijke west-oeverver- binding in ons land. WADDINXVEEN Omstreeks 1980 zal het verkeer tussen Utrecht en Gouda vlotter en veiliger zijn weg kunnen vinden dan nu het geval is. Tus sen het klaverblad Oudenrijn en de Gouwe is Rijkswaterstaat namelijk be zig met een aantal grote werken, waardoor dit deel van Rijksweg 12 er heel anders uit zal komen te zien. De weg krijgt tweemaal vier rijstroken en be- havle diverse andere kunstwerken komt er bij Waddinxveen een tunnel onder de Gouwe. Tweemaal vier rijstroken Derrig kunstwerken .jMi ,5 I t Van Gouda tot voorbij Woerden wordt de nieuwe rijbaan op ongeveer 25 meter afstand van de bestaande weg gelegd. Tot acht a negen meter diep liet hier een slappe veen- en kleilaag. Voor de Voor het tegenwoordige verkeer is de capaciteit van rijksweg 12 op verschil lende plaatsen te klein geworden. Er zijn diverse knelpunten ontstaan en verkeers opstoppingen, met niet alleen vertragin gen maar ook gevaarlijke situaties ko men meer en meer voor. Op het ongeveer 32 kilometer lange gedeelte tussen Gou da en Oudenrijn worden nu op werk dagen verkeersintensiteiten gemeten van 55.000 auto's per etmaal. Daarnaast zijn er nog vele prijzen te winnen. De sporthal zal dan overdag voor het onderwijs benut kunnen worden en ’s avonds ten dienste van de zaalsportver- enigingen kunnen staan. Er komt daar voor een aparte ingang en er zullen par keerplaatsen voor zo’n 160 auto’s wor den gecreëerd. Met de financiering is het zo dat de gemeente Waddinxveen het De tunnel is het grootste kunstwerk dat bij de verbreding van de rijksweg wordt gemaakt. De bouw van deze tunnel is ’n moeilijk karwei, mede door de slechte Nu met de sporthalbouw minder geld is gemoeid dan voorzien behoort het tot de mogelijkheden in Groenswaard 3 ver sneld een sportzaal neer te zetten. Die benzinestation. De totale kosten van de reconstructie van de weg en van de ermee samenhan gende werken zijn begroot op ongeveer zaal zou een plaats kunnen krijgen op de kop van de Wingerdflat en wel op de hoek Wingerd-Groensvoorde-Wadde. 350 miljoen. Rijkswaterstaat verwacht dat het hele werk tegen 1980 klaar zal zijn. In dat jaar kunnen er op werk dagen verkeersintensiteiten voorkomen DE SITUATIE BIJ DE GOUWE. RECHTS DE BRUG IN DE BESTAANDE V1ERSTROOKSWEG, DAARNAAST DE TUIMEL IN DE NIEUWE ACHTSTROOKSWEG. lang; het overdekte deel krijgt een lengte van 45 meter. De tunnel wordt 48 meter breed en zal bestaan uit twee kokers van circa 22,50 meter. In elke koker krijgt de rijbaan vier rijstroken van 3,50 meter, een vluchtstrook van 3,00 meter aan de rechterkant en een vluchtstrook van 2,50 meter aan de linkerkant. Het rijdek komt in de tunnel ongeveer tien meter lager te liggen dan de water spiegel in de Gouwe. Voor het verkeer uit westelijke richting is de daling zeven meter, voor dat uit oostelijke richting zelfs twaalf meter. De helling bedraagt in beide gevallen 1:40. Over'het open gedeelte van de tunnel komen drie via ducten voor kruisende wegen. van 75.000 auto’s per etmaal. De nieu we weg zal deze intensiteiten goed kun nen verwerken en vele jaren voldoende capaciteit hebben voor het verkeer. ‘X Ook bij alle andere kruisende wegen en waterwegen moeten voor de nieuwe baan van rijksweg 12 viaducten of brug gen worden gemaakt. In veel gevallen krijgen de kruisende wegen zowel onder de oude als onder de nieuwe baan een ruimere doorgang. Het programma waarmee Circus Toni Boltini dit jaar naar Waddinxveen komt is sensationeler dan ooit, zo wordt gezegd. Om u een idee te geven: het beste berennummer van Europa. Uniek gedresseerde adelaars. Doldwaze chimpansees en elegante zeeleeuwen. Voetballende honden en vertederende babyolifanten. Adembenemende vlie gende trapeze. Nog nooit vertoonde schommelact. Hogeschool en dressuur. Onweerstaanbare clowns. Het Neder landse circus zal over vier weken in Waddinxveen met open armen worden ontvangen, zo is uit de gemeenteraads vergadering van vorige week donder dagavond nog eens gebleken. Op ver zoek van de raadsleden W. L. M. Kruijk (CDA) en drs. W. C. Verbaan (Progressieven) zal de Vereniging voor de Belangen van Nederlandse Circus sen in Amersfoort, die de gemeente een brief had geschreven, worden geschre ven dat circussen die Waddinxveen bezoeken het aan niets ontbreekt. maakt, moet om de scheepvaart vol doende vaarruimte te laten houden - de andere oever in oostelijke richting wor den verlegd. Na de tunnelbouw blijft het vaarwater deze grotere breedte houden. Ook wanneer de tunnel klaar is, blijft er een waterprobleem bestaan, namelijk de opvang en afvoer van het hemelwater. Daarom wordt onder de tunnel een pompenkelder gebouwd. Het is een soort regenput die buien kan verwerken welke volgens de statistieken maar eenmaal in de 250 jaar voorkomen. In de kelder ko men grote pompen die zorgen voor de afvoer van het water. Met inbegrip van de toe- en afritten wordt de tunnel zevenhonderd meter bedrag betaalt dat nodig is om van de door het rijk bekostigde gymnasfiek- accommodatie een sporthal te maken. Het gaat hier om een aanvullend bedrag van zeven ton 700.000,Met de oorspronkelijke sporthalbouw zou 1,7 miljoen gulden gemoeid zijn geweest. Op het stuk grond aan de Sniepweg tus sen de Kanaaldijk en de spoorlijn komt ook nog een christelijke MAVO-school en waarschijnlijk een school voor Lager Beroeps Onderwijs (LBO) te staan die de beschikking zullen krijgen over eigen gymnastiekaccommodatie. aanleg van de nieuwe weg moet deze zachte onderlaag voor een groot gedeel te worden weggegraven en vervangen door zand. Ten oosten van Linschoten wordt de ondergrond beter. Hier kan de nieuwe baan dichter bij de bestaande worden gelegd en hoeft ook geen bag- gerwerk te worden verricht. In 1978 zal de nieuwe baan klaar zijn. Daarna begint Rijkswaterstaat met de reconstructie van de oude baan. Het ver keer zal in die tijd al gebruik moeten maken van de nieuwe baan. Hij verzekerde dat de commissieleden, omdat de gedachte zou kunnen postvat ten dat de sporthalbouw van de baan zou zijn, terwijl juist bij het HAVO/ Atheneum een zodanige gynmastiek- accommodatie wordt neergezet, als ge volg van een eis van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, dat in fei te nog steeds gesproken kan worden van een volwaardige sportlialaccommodatie, die weliswaar op te delen is in drie gym nastieklokalen. WADDINXVEEN Rond 1980 hoeft het verkeer op rijksweg 12 bij Waddinx veen niet meer de brug over de Gouwe te gebruiken. De brug blijft wel in ge bruik voor het langzame en regionale verkeer, maar de beide rijbanen van de autosnelweg zullen samen door een tun nel gaan. Ten westen van de Gouwe sluiten de acht uit de tunnel komende rijstroken aan op de wegen naar Den Haag en Rotterdam, die elk tweemaal twee rijstroken hebben. oosten van Reeuwijk langs de noord- baan. Bij Harmelen komt aan de noord en aan de zuidzijde een ruime parkeer plaats met de mogelijkheid voor een Dit plannetje werd in de vergadering van de gemeentelijke sportcommissie toegelicht door wethouder P. F. J. van Schie (CDA). Maar zowel over dit plan, dat mogelijk in het kader van de werk loosheidsbestrijding zou kunnen worden uitgevoerd, als over de bij het HAVO/ Atheneum neerzetten van een sporthal is nog veel overleg in „Den Haag” no dig. Gesteld wordt nog dit jaar met de sporthalbouw te beginnen en over een jaar of drie te kunnen starten met de sportzaalbouw. Een bekend knelpunt is de brug over de Gouwe. Het is een beweegbare brug die vaak open moet voor de scheepvaart en daarom niet meer past in een zo druk gedeelte van ons autosnelwegennet. Bo vendien komen pal ten westen van deze brug de verkeersstromen uit Den Haag en Rotterdam samen, terwijl ten oosten ervan het verkeer uit Gouda en Wad dinxveen moet invoegen. Ook het weg- vak tussen Bodegraven en Oudenrijn vormt een knelpunt. In de komende ja ren zal rijksweg 12 daarom tussen Utrecht en Gouda worden verbreed. WADDINXVEEN Circus Toni Boltini komt woensdag 16 april naar Waddinxveen voor het geven van twee voorstellingen. De tent zal zoals ge- bruikelijk worden opgezet op het par keerterrein in het sportpark „De Sniep”. Tijdens de om half acht begin nende avondvoorstelling zal Vader Abraham (Pierre Kartner) zijn nieuw ste succesnummers zingen. De Neder landse zanger heeft zoals bekend voor dit seizoen het schouwburgtoneel voor de circuspiste verwisseld om bij Circus Toni Boltini eens als artiest temidden van het hooggeëerd publiek applaus in ontvangst te nemen. Vader Abraham ?al tijdens de voorstelling ook nog de grote Nationale Talentenjacht „Tussen Hoop en Trapeze” presenteren, waar aan ook Waddinxveners kunnen deel nemen. Jong en oud, iedereen die denkt iets te presteren in de kunst met een kleine k, dus zang, muziek, caba ret, goochelen, variété, noem maar op, wordt uitgenodigd zich aan te melden “ij SoKro Produkties, Postbus 6, Eem- nes- Voor musicerende finalisten ligt een plaatopname binnen handbereik. bodemgesteldheid. Ook hier ligt een ruim tien meter dikke zachte laag. Om ver zakken van de omgeving als gevolg van bemaling te voorkomen, moet een groot deel van het werk beneden de grond waterspiegel worden uitgevoerd. Eerst worden damwanden aangebracht en daarbinnen worden de slappe lagen uit gebaggerd. Hierna zal het heien van pa len en het storten van beton onder wa ter gebeuren. De Gouwe wordt bij de tunnelbouw in twee fasen gepasseerd. De eerste tunnel- helft wordt vanaf de oostelijke oever ge maakt. De schepen kunnen dan langs de westelijke oever blijven varen. Voordat de westelijke tunnelhelft kan worden ge- 8 Van de Gouwe tot het klaverblad Ou denrijn wordt de weg uitgebreid tot tweemaal vier rijstroken. In verband met de stabiliteit van de bestaande weg zullen de nieuwe rijstroken hier over een grote lengte niet vlak naast worden gelegd. Op een ’veilige’ afstand komt er een geheel vrijliggende nieuwe baan ten noorden van de tegenwoordige weg. Over deze vierstrooks rijbaan wordt straks het oostwestverkeer geleid. De bestaande weg, die nu tweemaal twee rijstroken heeft, wordt zo veranderd dat deze in z’n geheel beschikbaar komt voor het west- oostverkeer. Alleen bij Bodegraven komt er voor het verkeer in beide richtingen een nieuw tracé. De twee banen komen er ten zuiden van het bestaande tracé omdat men de hier liggende bocht in rijksweg 12 een flauwer verloop wil ge ven. In verband met het grotere aantal rijstroken krijgen de oost-west- en de west-oostrijbaan aan beide zijden een vluchtstrook, dus ook aan de kant van de middenberm. Behalve de tunnel onder de Gouwe wordt in verband met de aanleg van de nieuwe weg een dertigtal andere kunstwerken gebouwd. De voornaamste hiervan zijn de volgende: Nieuwe viaducten over de spoorbanen Gouda-Den Haag en Gouda-Alphen aan den Rijn. Een koker onder de weg naar Den Haag voor de uit de tunnel komende rijbaan naar Rotterdam. M Een viaduct ten behoeve van de nieuwe aansluitingen voor de weg Gouda-Waddinxveen. Een 120 meter lang viaduct bij Reeu wijk, dat het bestaande boogviaduct gaat vervangen. Een 250 meter lange onderdoorgang voor de weg uit Bodegraven in de richting Utrecht, die nu over de snel weg heengaat. Onder de nieuwe rijbaan een tweede koker voor de weg van Waarder naar Nieuwebrug. Een tweede viaduct over de spoorlijn Woerden-Gouda. Eveneens een tweede viaduct over de weg Woerden-Linschoten en het ri viertje de Linschoten. Viaducten in de Cattenbroekerdijk bij Woerden en de Kerkweg bij Harme len, die voortaan over de rijksweg heen zullen gaan; rijksweg 12 wordt hier namelijk lager gelegd. Twee nieuwe viaducten over de Meerndijk bij De Meem; het bestaan de viaduct wordt na omlegging van het verkeer afgebroken. Verbreding van het viaduct over de weg uit Strijkviertel. De nieuwe weg wordt over de hele leng te uitgerust met praatpalen. Benzine stations met parkeerplaatsen komen er bij Gouda langs de zuidbaan en ten i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1975 | | pagina 11