Er worden duizenden belangstellende Waddinxveners verwacht VIJF DAGEN LANG sportpark De Sniep het luchtruim ZOMER KERMIS HOEVEEL KILOMETERS LEGGEN DE BALLONNEN OVERMORGEN SAMEN AF Wat is bridgen precies? Twee hetelucht-ballonnen kiezen zaterdag middag Aan bridge-drive kunnen precies 48 paren meedoen BON Dansfestijnen Mooie prijzen voor goede inzendingen I»' DONDERDAG 29 MEI 1975 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN Constructie 4. Historie Dit is de Charlière watterstof-ballon. Aanmelden 1! Deze door het Sportweekcomité in samenwerking met de Netherlands Hot Air Balloon Club op touw ge zette ballonvaart zal ongetwijfeld de aandacht trekken van duizenden Waddinxveners. Aan deze ballon vaart is voor de bezoekers een prijs vraag verbonden. Zij kunnen de to-, taal afgelegde afstand raden. Een mand van een hetelucht-ballon met brandersysteem ziet er zo uit. 1. Verdampingsringen van de vloeistof brander, 2. Brander van waakvlam, 3. Gasregelkraan, 4. Gasslang voorde waakvlam, 5. Vloeistof toevoer brander, 6. Propaangas. zaterdagmiddag tussen twee uur en balvereniging Waddinxveen in het ballonnen opstijgen. WADDINXVEEN Kort na de officiële opening van de 30e Sportweek Waddinxveen door burgemeester C. A. van der Hooft zuilen komende half vier van de terreinen van de voet- sportpark De Sniep twee hetelucht- Her varen WADDINXVEEN Inde eerste week van de 30e Sport week Waddinxveen is er in het sportpark De Sniep vijf dagen lang een lunapark, dat het Sportweekcomité heeft opge zet met medewerking van de heer J. S. Hermans van het in Delft gevestigde advies- en organisatiebureau voor luna parken en festiviteiten. X hetelucht-ballon geïntroduceerd Naam: Adres: kilometer af. De twee heteluchtballonnen leggen in totaal Op een avond toen zij bij het open haardvuur zaten, vroeg Joseph zich af, wat het was wat de rook en de vonken omhoog dreef en of deze „kracht” niet gebruikt zou kunnen worden voor het opheffen van bepaalde voorwerpen. Zij Het aanmelden kan gebeuren bij de he ren H. Jenné, Kanaalstraat 16 (tel 2292, maar het kan zijn dat u hem met va kantie treft), W. J. Moons, Kromme Esse 2b (tel. 2398) en D. J. Schutte, Sou- burghlaan 2 (tel. 3005). De inschrijvings- termijn sluit zaterdag 31 mei ’s mid dags om twaalf uur. Het inschrijfgeld bedraagt 8,50 per paar. „Wij verwach ten een uitverkocht huis”, aldus de heer Jenné. Om een indruk te krijgen van de sterkte WADDINXVEEN Het bridgen is een vast onderdeel geworden van de Sport week Waddinxveen. Zo ook op maan dagavond 2 juni als de schijnwerper op nieuw op deze denksport zal worden ge richt. Die avond wordt in het Gerefor meerd Verenigingsgebouw aan de Sta tionsstraat een bridge-drive voor paren georganiseerd. Vanaf acht uur kunnen 48 paren de (bridge)strijd met elkaar aanbinden. „Er kunnen beslist niet meer dan 48 paren aan deze bridge-drive deelnemen”, ver telt ons de secretaris van de bridgeclub Gouda/Waddinxveen, de heer H. Jenné. Het is dus zaak voor een spoedige aan melding te zorgen. Om met nog meer plezier naar het zich in het sportpark De Sniep voltrekkende spektakel te kunnen kijken is het ge wenst een inzicht te krijgen in het hoe en het waarom van de ballonvaart. De historie gaat terug naar de achttiende eeuw en brengt ons op de gebroeders Joseph en Etienne Montgolfier, twee Franse papierfabrikanten die woonden in Annonay (bij Lyon). WADDINXVEEN Het bridgen zoals dat tijdens de bridge-drive in het Gere formeerd Verenigingsgebouw op maandagavond 2 juni wordt gedaan is een spel dat gespeeld wordt met 52 kaarten en vier personen, die twee paren vormen. Zoals in alle kaartspelen gaat het er om zoveel mogelijk slagen te maken in een bepaald spelsoort (troef en geen troef). Een briger tracht dit te bereiken door opbiedend de tegenstander te vertellen waar de kracht van het spel ligt en hoe sterk men nu wel precies is. De waardering blijkt uit de hoogte van het aanbod en wat men ’’maakt” als er geboden is, hoe hoger de negatieve waardering; al of niet gedou bleerd. Via een bepaalde puntenwaardering kan het voor een paar bijvoorbeeld soms gunstiger zijn om in de ene richting twee slagen te kort te komen en door de tegenpartij in een andere spelsoort slagen te laten maken. Op een drive als die in het kader van de 30e Sportweek Waddinxveen wordt een spel een aantal keer ge speeld. van de paren, die voor de onderlinge competitie van de bridgeclub Gouda/ Waddinxveen spelen, deze eindstand: 1. Echtpaar Kuypers (12 gespeelde wed strijden), 2. v.d. Eeckhout-Proper (9), 3. Haspels-Scutte (15), 4. v.d. Weijden-den Braber (9), 5. Echtpaar Jenné (11), 6. Echtpaar Ensing (7), 7. Dames Van Hatuum-Slager (14), 8. Echtpaar Moons andere krachtbron^ die meer stijgkracht zou hebben dan het vuurtje van stro en wol. Hij wilde hiervoor waterstofgas ge bruiken en enige tijd later maakte hij de eerste vlucht in een waterstofballon. Bij deze vaart werd zeven en twintig mijl afgelegd en ook deze keer was het een geweldig succes. Sinds die tijd noemt men hetelucht-ballonnen: ’Montgolfiers’ en waterstof-ballonnen’Charlières’. In 1955 echter begon de U.S. Navy met een research programma van de hete-lucht- ballon voor inspectie- en registratie- doeleinden. Zij stopte dit onderzoek weer, maar in 1963 werd e door de U.S. Navy verkregen ervaring gebruikt voor het maken van hetelucht-ballonnen door „Raven Industrie” en daarmee was een nieuwe vorm van luchtsport geboren. begonnen te experimenteren met linnen zakken, gevoerd met papier en hun krachtbron werd gemaakt van een vuur tje van stro en wol. Zij dachten dat zij hiermee een bepaald soort gas ontwik kelden. In werkelijkheid berust het hete lucht-ballon varen op het principe, dat warme lucht stijgt, omdat die lichter is dan koude lucht. In 1783 begonnen zij met deze onderzoekingen en op 21 no vember van datzelfde jaar vloog voor de eerste maal in de geschiedenis een mens door het luchtruim. Aanvankelijk wilden ze voor deze eerste vlucht ter dood veroordeelde gevangenen nemen, vanwege het gevaar maar deze „eer” was te groot om hen te beurt te mogen vallen. Het waren de natuurkundige Pilatre de Rozier en Markies d’Arlandes die de eerste vaart maakten met een hetelucht ballon, volgens het principe van de ge broeders Montgolfier. De ballon was van linnen gemaakt en gevoerd met pa pier; het vuur bestond uit stro en wol. De tocht duurde vijf en twintig minuten en was een geweldig evenement. Een droom was werkelijkheid geworden. De natuurkundige J. Charles zocht naar een Als aan alle voorschriften zijn voldaan beginnen we met het uitspreiden van het ballon-omhulsel op de grond en gaan alle elementen nauwkeurig inspekteren. Kabels worden bevestigd, de scheurbaan wordt dichtgeplakt (klittenband) en de brander wordt getest op goede werking. Daarna begint het vullen van de ballon. Door te wapperen met de mondopening van de ballon komt wat koude lucht in het plat op de grond liggende omhulsel. Twee helpers houden nu aan weerszij den de ballonmond open, terwijl een derde helper vaak nog de ballon in loopt om de opening zo groot mogelijk te maken. De piloot verwarmt door korte vuur stoten de aanwezige koude lucht, die gaat uitzetten en op deze wijze de bal lon doet opzwellen. De „kroon” van de ballon wordt inmiddels door twee of Autoscooter 9 Schuifspel Zweefmolen S Suikerspin Fotoschiettent 9 Rotariospel 9 Boksbal 9 Vliegtuigmolen Mini-go-cars (kinderskelters) Nougatverkoop Babymolen Grabbelton Klokkenspel Mini-golfspel Balco Brievensport Lijntrek Golfbaan 9 Paratrooper Emotiebaan (spookhuis) 9 Rolbalspel American Sporting (bokstent) Dierenshow Lachspiegels Fotografie WADDINXVEEN Een disco-avond op woensdagavond 11 juni en een bin- godansant op vrijdagavond 13 juni zijn twee evenementen tijdens de 30e Sport week Waddinxveen, die er voor zorgen dragen dat jong en oud in deze weken ook de beentjes van de vloer mogen halen. Deze bon uitknippen en zaterdag 31 mei voor 14.00 uur inleveren op de daarvoor aangegeven plaats in het clubhuis van de voetbalvereni ging Waddinxveen in het sportpark De Sniep tegen betaling van één gulden. (13), 9. v.d. Roovaard-Slob (10), 10. Echtpaar Blaauw (14), 11. Altorf-van Reeck (13), 12. Hoomweg-van Leeuwen (13), 13. Echtpaar Van Delft (12), 14. Dames v.d. Roovaard-Slob (10), 15. Crasbom-van der Hart (11), 16. Dames de Lange-Ras (14), 17. Dames Bangert- van der Sprong (11), 18. Echtpaar Des- sing (15), 19. Echtpaar Ebens (18). WADDINXVEEN Het Sportweekcomité heeft samen met het Weekblad voor Waddinxveen een prijsvraag verbonden aan de balloonvaart van komen de zaterdagmiddag. De bedoeling is dat geraden wordt welke afstand de twee hetelucht-ballonnen gezamenlijk zullen afleggen. Dus het aantal kilometers van de twee ballonnen bij elkaar. Zij die mee willen doen moeten onder staande bon uitknippen, invullen en vóór zaterdagmiddag twee uur inleveren op de daarvoor aangegeven plaats in het clubhuis van de voetbalvereniging Waddinxveen in het sportpark De Sniep. Voor meerdere inzendingen kan gebruik gemaakt worden van een kaartje waar dezelfde gegevens op staan als vermeldt op onderstaande bon. De deelnamekosten bedragen één gulden, maar de goede afstandschatters hebben dan ook de kans een draagbare tele visie, een fiets of een draagbare radio te winnen. Doe mee en vul onder staande bon in: De piloot geeft 100% vlam om de lucht bel boven zijn hoofd, die nu evenveel inhoud heeft als 5 komplete woonhui zen, op een hogere temperatuur te bren gen. Dit gevecht tegen de natuurkrach ten moet gewonnen worden! U kunt het zien, de zwaarte-kracht van de aarde vermindert, eerst aarzelend, allengs vast beslotener gaat de ballonmand bewegen om zich tenslotte definitief van moeder aarde los te maken. Het meest trotse moment voor de ballonvaarders en alle helpers is aangebroken. Koninklijk neemt het 25 meter hoge standbeeld af stand van de aarde. Wat je voelt, wanneer je op enkele hon- Momenteel zijn er in de V.S. enkele Engeland reeds meer dan vijftig. Ook in Duitsland is deze soort sterk in op komst. In Nederland werd in 1970 de eerste onder auspiciën van de heer J. IJzer- mans, publiciteitsman uit Rotterdam en door genoemde gas maatschappij als reklamestunt gebruikt. Na enkele jaren reklame varen voor „Benegas” werd door enkele enthou siastelingen in 1973 de eerste Neder landse hete-lucht ballon club opgericht: „The Netherlands Hot Air Balloon Club”. Spoedig hierna werd door „Thun derballoons” de eerste ballon afgeleverd, in de nationale driekleur, rood, wit en blauw. De afmetingen van deze ballon zijn: hoogte 25 meter, omtrek 50 meter en de inhoud is 2180 m3. Deze ballon kreeg als doopnaam „Taurus”. Eind 1973 werd een tweede ballon aangeschaft - een Cameron balloon - waarvan de afmetingen zijn: hoogte 18 meter, in houd 1600 m3 in de kleuren oranje wit. Deze vaart onder de naam ’Benjamin’. Beide ballonnen worden gevaren door de piloot van de Netherlands Hot Air Balloon Club, Dr. S. Faithfull. Ook de instructievaarten worden door hem ge geven. Alles samen maakte hij voor de club al meer dan 100 vaarten. Er werden al meteen publiciteitsvaarten Dc zomerkermis gaat dinsdag middag 3 juni om vier uur open en blijft dat tot en met zaterdag 7 juni. Er zullen een grote ver scheidenheid een attracties voor groot en klein aanwezig zijn. Zo’n 25 exploitanten zullen met hun inrichtingen voor vermaak zor gen. Dit lunapark tijdens de Sportweek is het eerste van de twee die dit jaar op poten zullen worden gezet in Waddinxveen. Het vermaakcentrum bestaat uit: De moderne hetelucht-ballon bestaat in tegenstelling tot de eerste papieren ex emplaren van de gebroeders Montgol fier, uit parachutennylon. Om de druk zo goed mogelijk te verdelen, zijn twaalf vertikale banden en acht horizontale banden aangebracht (genaaid) op de enveloppe. Men noemt ze vertikale en horizontale „load-tapes”. Bovenaan ko men de vertikale banden bijeen in een metalen ring. Dit wordt genoemd de kroon van de ballon. Onderaan zijn staalkabels bevestigd aan de vertikale banden. Deze kabels gaan naar de bran der. Onder de brander zijn weer staal kabels vastgemaakt die naar de mand lopen, waardoor de mand aan de ballon vastzit. In de ballon zit een ventiel dat via een touw vanuit de mand bediend wordt. Het kan geopend worden om warme lucht te laten ontsnappen, waar door men snel hoogte kan verliezen of een te sterke stijging afremmen. Daar naast kan een volledig paneel van tien tallen meters doek vanuit de ballon mand opengetrokken worden. Dit ge beurt tijdens de landing of in eventuele noodsituaties. Dit paneel heet de ’scheurbaan’. De brander bevindt zich tussen de enveloppe en de mand. Vier gasflessen die in de mand worden mee gevoerd zorgen voor de brandstof (pro paangas), die nodig is om de brander te ontsteken. De vlam die geproduceerd wordt, heeft een warmteafgifte van 1.000.000 kilocaloriën. Vergelijkbaar met gasfornuizen komt dit neer op 150-200 gasfornuizen waarvan alle 4 pitten tege lijkertijd branden. De lucht in de ballon wordt verwarmd door de vlam. De werk- temperatuur varieert van 80 tot 95 gra den Celsius. De maximale temperatuur om het ballonweefsel niet te beschadi gen is 100° C. Het opheffend vermogen of de „lift” is afhankelijk van het tem pera uurverschil tussen buitenlucht en lucht in de ballon. mee gemaakt en binnen enkele maan den werd deelgenomen aan internatio nale wedstrijden. Bovendien werd een officiële opstijging gemaakt ter gelegen heid van het 25-jarig regeringsjubileum van Harte Majesteit Koningin Juliana in Tilburg en voor het voltallige konin klijke gezin. Een onvergetelijke gebeur tenis voor de club. Aan deze vaart werd door de PTT een officiële postvlucht verbonden. Een zeldzaamheid in de Nederlandse luchtvaart-historie. drie helpers zo laag mogelijk bij de grond gehouden om te voorkomen dat de half gevulde ballon een speelbal van de wind wordt, waardoor verder vullen (verwarmen) erg moeilijk zou worden. Op een signaal van de piloot vieren de helpers aan de kroon het touw dat zij vasthebben, om tenslotte snel naar de mand te lopen en deze vast te houden tot de overige bemanningsleden zijn in gestapt. Majestueus richt de ballon zich op. Direkt daarna breekt een spannend moment aan, want de temperatuur in de ballon is nog niet hoog genoeg om di rekt „air born” te zijn. De wind blaast tegen de ballon aan en probeert enerzijds hem te dwingen naar zijn platte grond toestand trug te keren, anderzijds wordt de warme lucht gedeeltelijk weer uit het inwendige van de ballon geperst. derden meters hoogte voortglijdt over huizen, mensen, dieren, bossen, prach tige landschappen en vergezichten, ste^ den en dorpen (én je hebt in twee vin gers de kracht van deze gigant) is niet te beschrijven. Eén beweging en een steekvlam van meer dan miljoen kilo- calorieën schiet in de opening van de ballon, waardoor enkele duizenden ku bieke meters lucht tot het kookpunt worden Verhit. Met de inhoud van vier gasflessen (propaan) kan men ca. 2 uur in de lucht blijven en kan men afhan kelijk van de windsnelheid ongeveer 20 tot 60 kilometer afleggen. Er komt een moment dat de ballonvaarder moet be sluiten te landen. Hij heeft dan al een tijdje laag gevaren om een geschikt landingsterrein te zoeken. Hij moet hier bij rekening houden met steden, hoog spanningskabels, bebouwde velden, ze nuwachtige koeien en varkens, enz. Ver der moet het landingsterrein geschikt zijn wat betreft afstand, snelheid, hoogte en andere faktoren gezien vanuit het standpunt van de ballon. Al deze fak toren moeten in enkele seconden ver werkt worden in het brein van de bal loncommandant tot een goede landing. Dan komen de ballonvaarders letterlijk weer met beide benen op de grond. Het opentrekken van de scheurbaan tij dens de landing doet de ballon, die ge durende enige uren honderden kilo’s in de lucht gehouden heeft i neenzijgen. Op een vreemde akker ligt hij het laatste restje warme lucht kwijt te raken. van „Benegas”

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1975 | | pagina 7