Bedrijf tegen ontwerp-bestemmingsplan Gezamenlijke profielschets nieuwe burgemeester bioscopen Agenda Goudse Fors wensenpakket voor max. 53 jarige WOUDENBERG’S VASTE KOLOM WADDINXVENER MET DE WADDINXVENERS Gemeentebestuur praat met Eminent over uitbreiding Wethouder P. F. J. van Schie stelt actie ter discussie Zal er punt worden gezet achter glasinzameling? Afremming afzetgroei GEB Gouda lijkt voorbij Gemeentebestuur straks een farce? J. DE GRAAF A DJ. DIRECTEUR HOUTINDUSTRIE DE GOUWE BV r HUISWERKSTUOIO 31 dagelijkse huiswerkbegeleiding WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1975 Niet zinvol P. F. J. VAN SCHIE Christen Democratisch Appèl D. UITBEIJERSE fractievoorzitter SGP! Hervormde Kiesvereniging 3.30 uur THE INFERNO. THALIA Iedere avond (behalve Maa) 7.30 uur, bovendien Za. en Zo.middag 3.2 TOWERING Kleur, 14 jaar. Za. en Zo. half twee, Wo. half drie Laurel Hardy in NIETS DAN PECH. Toeg. 2.50. Za. 11.30 uur (nachtvoorst.) en maandagcyclus 8 uur THUNDERBOLT LIGHT FOOT. 18 jaar. REUNIE Do. en Vr. 8.15 uur, Za. 7 en 9.15 uur, Zo. 5 en 7 uur BOM ALARM OP DE S.S. BRITANNIC. Kleur, 18 jaar. Zo.middag 3 uur MACISTE TEGEN DE HELLEMON STERS. 14 jaar. Vr. en Za. 11.30 uur (nacht- voorstl) Zo. 9.15 uur, Ma. t.m. Wo. 8.15 uur BLOND EN BLOOT IN BEIEREN. 18 jaar. SCHOUWBURG Do. en Vr. 8.15 uur, Za. 3, 7 en 9.15 uur, Zo. 3, 5, 7 en 9.15 uur, Ma. Lm. Wo. 8.15 uur DE ZEEDUIVELS VAN KAU-LUN. In kleur, 18 jaar. Zaterdagavond Nachtvoorst. 11.30 uur JOHNNY GOT HIS GUN. In kleur, 18 jaar. WADDINXVEEN Het Waddinxveense gemeentebestuur gaat met de directie van de in Bodegraven en Waddinxveen gevestigde fabriek van electronische orgels Eminent BV om de tafel te zitten om te kijken op welke wijze toch tot een eventuele uitbreiding van het fabriekscomplex aan de Schielandstraat in onze gemeente kan worden gekomen. In het ontwerp- bestemmingsplan Zuidkade 1 wordt daar een stokje voor gestoken. Toezegging k studiecentrum gouda WADDINXVEEN Wethouder P. F. J. van Schie (CDA) van openbare werken heeft in de vorige week donderdagavond gehouden vergadering van de raadscommissie voor openbare werken en -bedrijven gezegd dat de in zameling van wegwerpglas in ons dorp ter discussie staat. Er moet namelijk rekening mee worden gehouden dat de op 24 november 1972 met veel en thousiasme gestarte Waddinxveense glasactie moet worden stopgezet. ’’Woudenberg’s vaste kolom” is een vanaf vandaag nagenoeg weke lijks in het Weekblad voor Waddinx- veen verschijnende rubriek, waarin uw hoofdredacteur zijn persoonlijke kijk geeft op kwesties die Waddinx- veen en de Waddinxveners aangaan. Daarnaast ligt het in de bedoeling voortaan de bestaande commentaar- kolom ”Het Weekblad is van mening” frequenter te laten verschijnen dan tot nu toe het geval is geweest. In de rubriek ’’Rondom de hefbrug” zal aandacht besteed blijven worden aan kleine Waddinxveense zaken, dingen en mensen die best het lezen waard zijn. Wij wensen u veel leesplezier. En mocht u willen reageren? Onze lezersrubriek ’’Lezers Schrijven” staat voor alle lezers van het Weekblad voor Waddinxveen open. is bekend gewor- niet heeft willen ge- WADDINXVEEN De heer J. de Graaf, die sinds eind 1973 de dagelijk se leiding heeft gehad van Houtindus trie De Gouwe Waddinxveen B.V. is thans officieel benoemd tot adjunct di recteur van deze vennootschap. De benoeming volgt op het jubileum, dat de heer De Graaf kortgeleden vier de. Hij herdacht toen dat hij zijn capa citeiten een kwart eeuw in dienst van de Rehorst-bedrijven had gesteld, eerst bij Bouw- en Aannemingsmaatschappij P. Rehorst B.V/ en vervolgens bij het bedrijf waarvan hij nu adjunct-direc- teur is geworden en dat een dochter onderneming is van Beheersmaatschap- pij Rehorst B.V. WADDINXVEEN/GOUD A Uit het pas verschenen jaarverslag over 1974 van het Gemeenschappelijk Energiebe drijf Gouda en omstreken blijkt, dat de in 1973 opgetreden energiecrisis en de daarmee samenhangende energiebeper- king ook vorig jaar (zij het in mindere mate dan voorheen) tot een afremming van de afzetgroei heeft geleid. Boven dien zijn in 1974, vooral op de afzet van gas, dé zachte wintermaanden van invloed geweest. B-fabriek wordt nu alleen nog maar gebruikt voor opslag van electronische orgels. Het bedrijf overweegt nog altijd de ex peditie en orderverwerking naar Wad dinxveen over te brengen. Een andere zaak is, zo bleek uit de vergadering van de raadscommissie voor de ruim telijke ordening en de woningbouw van dinsdagmiddag waar deze zaak ter spra ke kwam, dat Eminent in Waddinxveen meer leven in de brouwerij wil gaan brengen, omdat het toch de voorkeur zou verdienen - alleen al ten aanzien van de verzekering - in Bodegraven te blijven produceren en in Waddinxveen in het verlengde daarvan liggende werkzaamheden te verrichten. Verwacht mag worden, zo stelt de di recteur dat de afzetgroei zich in de loop van 1975 weer op het normale niveau zal bevinden. De afzet van gas is nage noeg gelijk gebleven doch dit is duide lijk het gevolg van de zeer zachte winter. Het aantal aansluitingen steeg in ’74 van 51.026 tot 53.503. Er kwamen 2758 nieuwe aansluitingen, 281 vervielen. Gouda nam daarbij het leeuwedeel voor haar rekening: 1568 nieuwe aansluitin- werken en -bedrijven zei de heer M. Boere (Progressieven) het met wethou der Van Schie (CDA) eens te kunnen zijn, dat ook door zo’n glasactie de men sen met hun neus worden gedrukt op milieuproblemen, schaarste aan grond stoffen, afvalproblemen, vuilverwerking en wat dies meer zij, maar dat dezelfde glasactie ten onrechte ook suggereert dat je het milieu op deze wijze beter zou kunnen maken. Dat is niet zo. Het (ziet er dus naar uit dat tijdens de be grotingsbehandelingen de Waddinx veense glasactie punt van discussie zal zijn. Er wel of niet mee doorgaan is de dan te beantwoorden vraag. financiële kraan dicht te draaien de provincies nieuwe-stijl altijd weer naar haar hand zetten. Kijk maar naar de gebieden waar de herindeling al heeft gewoed. Die nieuwe gemeenten zouden niet alleen groter, maar ook sterker worden. Maar als de provincie, en met name het college van ged. staten niet wil kan zo’n heringedeelde gemeenten hoog of laag springen, de provincie heeft steeds het laatste woord. De praktijk zal dan ook wel uitwij zen, dat de nieuwe provincies - om toch ook iets te doen te hebben - vooral de gemeentelijke autonomie zullen gaan uithollen. De gemeente raden zullen zich dan voornamelijk kunnen /gaan bezig houden met het al of niet laten snoeien van een heg en voor de rest vlk de rondvraag nog kunnen proberen de indruk te wek ken, dat zij een bestuurlijk orgaan zijn. Maar de grotere zaken zullen wel door de provincie-nieuwe stijl be disseld worden. En juist om dit laat- WADDINXVEEN In de gisteravond gehouden gemeenteraadsvergadering heeft de 57-jarige nestor van de Wad dinxveense raad, de heer D. Uitbeijerse (SGP/Hervormde Kiesvereniging) een gezamenlijke profielschets van de nieuw te benoemen burgemeester gegeven. Het betreft hier een fors wensenpakket. Van de opvolger van burgemeester C. A. van der Hooft wordt nogal wat ver langd en verwacht In ieder geval moet hij, zo is onze totaalindruk van deze gezamenlijke profielschets, in alle op zichten Waddinxvener met de Waddinx veners zijn. Voordat gisteravond de vier raadsfracties van de Progressieven, CDA, SGP/Hervormde Kiesvereniging en VVD met hun afzonderlijke aanvul lende beschouwingen kwamen stak de heer Uitbeijerse het volgende verhaal af: ”In verband met de te vervullen vaca ture van burgemeester is op voorstel van de gemeenteraad een ieder in de gelegenheid gesteld, daarover schrifte lijk zijn visie te geven. Naar aanleiding van deze schriftelijke inspraak-procedure werden reacties ont vangen van de in de raad dezer gemeen te vertegenwoordigde politieke groepe ringen, van bedrijfs- en verenigingsle ven en van enige inwoners van Wad dinxveen. Uit de reacties kan het vol gende beeld gedistilleerd worden: Waddinxveen anno 1975 is een plaats van ongeveer 20.000 inwoners en heeft een bijzonder heterogeen milieu, waar schijnlijk een gevolg van de bijzonder snelle groei, die Waddinxveen in het afgelopen decennium heeft doorge maakt. De grote verscheidenheid in de bevolkingsgroepen met elk zijn speci fieke belangen stelt hoge eisen aan de Waddinxveense bestuurder en met na me aan de voorzitter van Waddinx- veens’ belangrijkste bestuursorgaan, de gemeenteraad. Deze man, onze nieuw te benoemen burgemeester, zal aan al deze voor noemde belangen zoveel mogelijk recht moeten doen wedervaren. De nieuw te benoemen burgemeester zal, om in Waddinxveen zijn taak naar be horen te kunnen vervullen, over een behoorlijke bestuurlijke ervaring dienen te beschikken. Dit dient te blijken uit reeds beklede, dan wel nog steeds be klede bestuurlijke functies, waarbij de voorkeur uitgaat naar functies als: wethouder of raadslid en dan nog wel In de laatste weken den dat Bodegraven be i uiten de glasinzameling in die rwente op poten te zetten, omdat het doel van een dergelijke actie zou zijn achterhaald. Gouda’s chef van de rei nigingsdienst heeft becijferd dat de glas inzamelingsactie in die stad dit jaar een verliespost van 12.500,gaat ople- wren. Derhalve heeft hij het college vat Burgemeester en Wethouders van de kaas- en kaarsenstad geadviseerd een punt achter deze glasactie te zetten. H 'gebruik van glas is een aantal jaren gleden vooral in zwang gekomen uit hv’ oogpunt van goed milieubeheer en w,i zuiniger omspringen met grondstof fen De Vereniging van Nederlandse G.meenten (VNG) heeft echter dit voor jaar al betoogd het niet langer zinvol te achten dat gemeenten nog geld be- si en aan glasacties. Immers, glas is r- ct schadelijk voor het milieu, de S idstoffen voor het vervaardigen er van (zand en soda) zijn niet schaars en bzt hergebruik van glas vraagt veel er orgie. Er zijn nu mensen die vinden bat het inzamelen van glas zoals dat in Waddinxveen gebeurt een verkeerd orbeeld van hergebruik van grond- s ffen is. E de raadscommissie voor openbare De gemeente is met de Eminent-direc- tie in gesprek geraakt, omdat het be drijf een bezwaarschrift heeft ingediend tegen dat plan en heeft laten blijken zich tot het einde toe tegen de defini tieve vaststelling van Zuidkade 1 te zul len blijven verzetten. Tegen hetzelfde ontwerpbestemmingsplan zijn ook pro testen binnengekomen van rijschoolhou der A. Lagrouw en Horeca Service BV. De eerste omdat er een voetpad over zijn grond is gepland, de tweede omdat een stukje industriegrond van hem in het plan een woon/groenbestemming heeft gekregen. die facet acht ik het voorstel van de regering een kwalijke zaak. Het plaat selijk bestuur gaat een farce worden en daar ligt naar mijn smaak tot op heden toch nog steeds de basis van onze democratie. Het idee herindeling heeft Neder land nooit aangesproken. Waar ge meenten zijn samengevoegd is dat pas gebeurd na felle protesten en waar het voornemen tot herindeling werd kenbaar gemaakt was maar een en kele gemeente er gelukkig mee. Met de plannen, welke de regering onlangs in de openbaarheid heeft gebracht worden al die plaatselijke protesten ineens van de tafel geveegd want in feite wordt - als dit voorstel door de Kamers komt - heel Neder land ineens heringedeeld. Je kunt er van zeggen wat je wilt, maar ’t is na tuurlijk wel handig bedacht. Al dat moeizame gehannes om een paar ge meenten op één hoop te geven kan achterwege blijven. De plaatselijke protesten verstommen en de overheid kan gaan besturen zonder zich van de bestuurden weinig meer aan te trekken. De gemeenteraden worden immers ontkracht en dat bestuur van die provincies-nieuwe-stijl zit toch te ver weg om van plaatselijke bezwa ren veel hinder te ondervinden. En dat is in een tijd waarin de inspraak doorgebroken heet te zijn een bijzon der kwalijke zaak. Het zal duidelijk zijn, dat het func tioneren van 26 in plaats van 11 pro vincies een zaak is die geld gaat kos ten. Er zullen 26 provinciale staten komen. 26 huizen der provincie, 26 commissarissen der koningin en noem maar op. Het geheel wordt een be stuurslaag die enorm veel geld gaat kosten en voor wie wil weten van waar dat geld moet komen wil ik wel even wijzen op de zinsnede in de re- geringsplannen waar o.a. te lezen staat, dat de provincie-nieuwe-stijl geld gaan verkrijgen via oa. eigen belas tingen! Het plan voor de nieuwe provincies is voorlopig nog niet meer dan ’n plan. De huidige provincies hebben vier maanden de tijd gekregen om er op te reageren en dan komt de Twee de Kamer aan bod. Dat alles zal on getwijfeld enorme discussies tot ge volg hebben. Zowel in de provinciale staten als in de Kamer. En al dat ge palaver zal doen plaats vfnden op een moment, dat Nederland zich veel en veel beter met alle kracht op de bestaande problemen (werkgelegen heid, prijzenspiraal, geldontwaarde- ring enz.) zou kunnen werpen. De invloed van de energiecrisis op het electriciteitsverbruik blijkt inmiddels nog Slechts van weinig betekenis te zijn, zo meldt directeur ir. F- H. Plas in het verslag. De afzet van elektrische ener gie is sinds de tweede helft van 1974 weer in sterk stijgende lijn, zodanig zelfs dat de afzetgroei sindsdien groter is dan ooit tevoren. Hierbij is echter duide lijk sprake van een zogenaamd inhaal effect. Reeds eind 1973, begin 1974 heeft de Eminent-directie via het jaarverslag van de Kamer van Koophandel en Bedrij ven voor Gouda en omstreken laten we ten er ernstig over teleurgesteld te zijn, dat het niet mogelijk zou blijken het fabriekscomplex in Waddinxveen uit te breiden. Het bedrijf herinnerde er toen aan in 1970 een brief van het college van Burgemeester en Wethouders te hebben gekregen, waarin stond dat Eminent tenminste tien jaar aan en in het complex zou kunnen investeren. Een vroeger toegezegde uitbreiding zou dus op die manier van tafel zijn ge veegd. De Eminent-directie, die de gemeente heeft toegegeven een te summier con tact met het plaatselijk bestuur over deze zaken te hebben gehad, moet er van uitgaan dat alleen naar uitbreidings mogelijkheden zullen worden gezocht voor de aan de Schielandstraat geves tigde A-fabriek (de oude meubelfabriek van Kempkes, welke naam overigens nog altijd bestaat want de Eminent-di rectie heeft als Kempkes Meubelfabrie ken BV een bezwaarschrift tegen het antwerp-bestemmingsplan Zuidkade 1 ingediend). Aan een uitbreiding van de B-fabriek (dat is het voormalig bedrijf van Modderkolk Dijs) valt niet meer te denken, hoewel er eerder wel een ge dachte in die richting is geweest. De WADDINXVEEN Jaren en jaren is in Nederland de schaalvergroting gepredikt. Alleen al het woord is mij om zijn gekunstelde samenstelling en neiging naar germanisme een gruw, maar het is helaas ingeburgerd ge raakt en als je het begrip, dat onder deze noemer is gebracht wilt aandui den kom je niet om het gebruik van dat lelijke woord heen. Schaalvergro ting dus. Het werd gebruikt als de overheid allerlei historisch gegroeide kernen op een hoop wilde gooien (herindeling) of als zij een uitbrei ding wilde geven aan de vierde be stuurslaag (gewestvorming). Bij de sa menvoeging van nutsbedrijven of openbare diensten (vuilnisophaal diensten b.v.) en ook van ziekenhui zen kwam steeds die schaalvergroting om, de hoek kijken. Door alles en al les groter te maken zou het allemaal veel beter gaan werken. Er konden dan meer specialisten, meer hoger ge kwalificeerde werkkrachten en mo derne apparaten worden aangetrok ken. Het zou ook allemaal veel goed koper functioneren en al is dan van dit laatste in de praktijk geen zier te recht gekomen - kijk maar naar de zuiveringsschappen - het werd toch allemaal gepresenteerd onder het motto dat de schaalvergroting toch zoveel voordelen met zich bracht. En wat gebeurd er nu? Nu komt de regering plotseling met het idee om de 11 Nederlandse provincies te gaan splitsen in 26 kleinere eenheden. De schaal wordt dus niet groter, maar kleiner! Het is de bedoeling - zegt de regering - de provincies-nieuwe- stijl een deel van de macht in han den te geven die nu nog bij de rijks overheid berust. De nieuwe provin cies zouden ook taken toebedeeld krij gen die „voor de gemeenten te zwaar of te omvangrijk geworden zijn”. Als het de rijksregering werkelijk ernst zou zijn om een deel van de macht, welke zij in handen heeft naar de provincies toe te spelen dan be hoeft zij waarlijk die provincies niet eerst in kleinere hompjes te splitsen. Want die kleinere eenheden zullen veel meer gqvoelig blijken te zijn voor belangen, die een puur regionaal ka rakter dragen dan een provincie die een veel groter gebied bestrijkt en dus ook wat genuanceerder denkt. En dan is er ook nog het feit, dat de rijksoverheid best kan zeggen, dat zij ten aanzien van (noem maar iets op) de openbare diensten (huisvuil, riole ring, hulpverlening bij brand en ca lamiteiten) haar macht wil spreiden, aan de andere kant kan zij door de De redenen hiervoor zijn, dat de glas inzameling via een elftal stategisch bij winkelcentra in onze gemeente geplaat ste containers jaarlijks een verliespost oplevert van een dikke tien mille en dat over het nut en de noodzaak van de gl-.sinzameling thans anders wordt ge dacht. In Waddinxveen wordt nu ieder jaar rond de 120 ton glaswerk ingeza meld, dat de glasindustrie voor her gebruik aanwendt. het liefst in een gemeente van middel bare grootte of als burgemeester van een kleinere gemeente welke al een be hoorlijke ontwikkeling heeft meege maakt; sterk vergelijkbaar dus met Waddinxveen. Hij moet de bereidheid hebben en in staat zijn minimaal ge durende twee ambtstermijnen zijn beste krachten aan de gemeente Waddinxveen te wijden, dient van middelbare leeftijd te zijn, doch vooral niet ouder dan 53 jaar. Tijdrovende nevenfuncties, die niet di rect voortvloeien uit het burgemeesters ambt, dienen noch vervuld, noch aan vaard te worden! De nieuw te benoemen burgemeester moet een democratisch bestuurder zijn. Dit dient zijn weerspiegeling te vinden in zijn houding tegenover de wethou ders, de raadsleden, de ambtenaren en last, but not least, de bevolking. Zo be tekent het bijvoorbeeld dat hij een warm voorstander moet zijn van inschakeling van functionele en territoriale commis sies (commissie ex art. 61 en volgend van de gemeentewet) in het besluitvor mingsproces, waarin zowel raadsleden als niet raadsleden zitting kunnen heb ben. Het betekent, dat hij steeds moet proberen via onderling overleg met alle bij de besluitvorming betrokken groe pen tot voor iedereen aanvaardbare be slissingen te komen. Hij dient er aan bij te dragen, dat de besluitvorming op een voor allen doorzichtige wijze tot stand komt, zodat er niet een kloof ont staat tussen bestuur en bestuurder, de vervreemding van de bestuurde van het bestuur moet worden tegengegaan. De nieuw té benoemen burgemeester moet in staat zijn zich snel een beeld te vormen van de uitgangspunten van het huidige beleid van de Waddinxveense bestuurderen en de consequenties daar van ten aanzien van de toekomstige ont wikkeling van Waddinxveen. Enige zwaarwegende uitgangspunten dient hij zonder meer te onderschrij ven. Hij zal bijzondere aandacht moeten besteden aan het algemeen welzijn en bewogenheid moeten tonen voor de so ciaal zwakkeren en derhalve de sociale rechtvaardigheid centraal moeten stel len. Verder valt met name te denken aan Waddinxveens’ groei-filosofie: groei in zeer beperkte mate. Niet in de eer ste plaats dient dus zijn aandacht er naar uit te gaan Waddinxveen te doen uitgroeien naar een grote stad, nee, veel eer zal het zijn taak zijn de functies van wonen en werken optimale kansen te geven binnen de bestaande mogelijkhe den. Daar de groei van Waddinxveen in de toekomst slechts gering zal zijn, zal hij stimulerend moeten optreden om een verdergaande verbetering van het leefmilieu in de gemeente te bereiken. Hij dient een actieve rol te vervullen in het aantrekken van nieuwe industrieën, mede ter bevordering van de werkge legenheid en in het bevorderen van de ontwikkelingsmogelijkheden voor be staande bedrijven. Waddinxveen als woongemeenschap is gebaat bij een flo rerend bedrijfsleven. Het gemeentelijk bestuursapparaat is een nog steeds verder uitdeiend geheel. De veelvormigheid van de door de hui dige gemeenten te behartigen belangen is hiervan de oorzaak. Daarnaast spe len mee de steeds in aantal toenemende relaties met andere overheidslichamen, die tot gevolg hebben dat van de nieuw te benoemen burgemeester bijzondere organisatorische kwaliteiten worden ge ëist. Hij dient te zorgen voor een goede coördinatie van de gemeentelijke be leidsterreinen. Voorts moet hij een open oog hebben voor moderne personeels- verhoudingen. De nieuw te benoemen burgemeester dient een flexibel bestuurder te zijn. Hij moet zich snel weten aan te passen aan veranderende omstandigheden om hier op zinvol te kunnen inspelen. Zo dient hij zich positief op te stellen tegenover de bestuurlijke hervormingen, waarbij het niét van belang is of deze zullen uitmonden in mini-provincies dan wel gewesten. Ook hier is van belang, dat hij het Waddinxveense standpunt terza ke volledig kan ondersteunen, bij an dere overheden zal overbrengen en be pleiten,” aldus deze door de heer Uit beijerse voorgelezen gezamenlijke pro fielschets. H$r,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1975 | | pagina 3