Bedrijf tegen ontwerp-bestemmingsplan
Gezamenlijke profielschets nieuwe burgemeester
bioscopen
Agenda
Goudse
Fors wensenpakket
voor max. 53 jarige
WOUDENBERG’S
VASTE KOLOM
WADDINXVENER MET DE WADDINXVENERS Gemeentebestuur praat met
Eminent over uitbreiding
Wethouder P. F. J. van Schie stelt actie ter discussie
Zal er punt worden gezet
achter glasinzameling?
Afremming
afzetgroei
GEB Gouda
lijkt voorbij
Gemeentebestuur
straks een farce?
J. DE GRAAF
A DJ. DIRECTEUR
HOUTINDUSTRIE
DE GOUWE BV
r HUISWERKSTUOIO 31
dagelijkse huiswerkbegeleiding
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1975
Niet zinvol
P. F. J. VAN SCHIE
Christen Democratisch Appèl
D. UITBEIJERSE
fractievoorzitter SGP!
Hervormde Kiesvereniging
3.30 uur THE
INFERNO.
THALIA
Iedere avond (behalve Maa)
7.30 uur, bovendien Za. en
Zo.middag 3.2
TOWERING
Kleur, 14 jaar.
Za. en Zo. half twee, Wo.
half drie Laurel Hardy in
NIETS DAN PECH. Toeg.
2.50.
Za. 11.30 uur (nachtvoorst.)
en maandagcyclus 8 uur
THUNDERBOLT LIGHT
FOOT. 18 jaar.
REUNIE
Do. en Vr. 8.15 uur, Za. 7 en
9.15 uur, Zo. 5 en 7 uur
BOM ALARM OP DE S.S.
BRITANNIC. Kleur, 18 jaar.
Zo.middag 3 uur MACISTE
TEGEN DE HELLEMON
STERS. 14 jaar.
Vr. en Za. 11.30 uur (nacht-
voorstl) Zo. 9.15 uur, Ma.
t.m. Wo. 8.15 uur BLOND
EN BLOOT IN BEIEREN.
18 jaar.
SCHOUWBURG
Do. en Vr. 8.15 uur, Za. 3, 7
en 9.15 uur, Zo. 3, 5, 7 en
9.15 uur, Ma. Lm. Wo. 8.15
uur DE ZEEDUIVELS VAN
KAU-LUN. In kleur, 18 jaar.
Zaterdagavond Nachtvoorst.
11.30 uur JOHNNY GOT
HIS GUN. In kleur, 18 jaar.
WADDINXVEEN Het Waddinxveense gemeentebestuur gaat met de
directie van de in Bodegraven en Waddinxveen gevestigde fabriek van
electronische orgels Eminent BV om de tafel te zitten om te kijken op
welke wijze toch tot een eventuele uitbreiding van het fabriekscomplex aan
de Schielandstraat in onze gemeente kan worden gekomen. In het ontwerp-
bestemmingsplan Zuidkade 1 wordt daar een stokje voor gestoken.
Toezegging
k studiecentrum gouda
WADDINXVEEN Wethouder P. F. J. van Schie (CDA) van openbare
werken heeft in de vorige week donderdagavond gehouden vergadering van
de raadscommissie voor openbare werken en -bedrijven gezegd dat de in
zameling van wegwerpglas in ons dorp ter discussie staat. Er moet namelijk
rekening mee worden gehouden dat de op 24 november 1972 met veel en
thousiasme gestarte Waddinxveense glasactie moet worden stopgezet.
’’Woudenberg’s vaste kolom” is
een vanaf vandaag nagenoeg weke
lijks in het Weekblad voor Waddinx-
veen verschijnende rubriek, waarin
uw hoofdredacteur zijn persoonlijke
kijk geeft op kwesties die Waddinx-
veen en de Waddinxveners aangaan.
Daarnaast ligt het in de bedoeling
voortaan de bestaande commentaar-
kolom ”Het Weekblad is van mening”
frequenter te laten verschijnen dan
tot nu toe het geval is geweest. In de
rubriek ’’Rondom de hefbrug” zal
aandacht besteed blijven worden aan
kleine Waddinxveense zaken, dingen
en mensen die best het lezen waard
zijn. Wij wensen u veel leesplezier.
En mocht u willen reageren? Onze
lezersrubriek ’’Lezers Schrijven” staat
voor alle lezers van het Weekblad
voor Waddinxveen open.
is bekend gewor-
niet heeft willen
ge-
WADDINXVEEN De heer J. de
Graaf, die sinds eind 1973 de dagelijk
se leiding heeft gehad van Houtindus
trie De Gouwe Waddinxveen B.V. is
thans officieel benoemd tot adjunct di
recteur van deze vennootschap.
De benoeming volgt op het jubileum,
dat de heer De Graaf kortgeleden vier
de. Hij herdacht toen dat hij zijn capa
citeiten een kwart eeuw in dienst van
de Rehorst-bedrijven had gesteld, eerst
bij Bouw- en Aannemingsmaatschappij
P. Rehorst B.V/ en vervolgens bij het
bedrijf waarvan hij nu adjunct-direc-
teur is geworden en dat een dochter
onderneming is van Beheersmaatschap-
pij Rehorst B.V.
WADDINXVEEN/GOUD A Uit het
pas verschenen jaarverslag over 1974
van het Gemeenschappelijk Energiebe
drijf Gouda en omstreken blijkt, dat de
in 1973 opgetreden energiecrisis en de
daarmee samenhangende energiebeper-
king ook vorig jaar (zij het in mindere
mate dan voorheen) tot een afremming
van de afzetgroei heeft geleid. Boven
dien zijn in 1974, vooral op de afzet
van gas, dé zachte wintermaanden van
invloed geweest.
B-fabriek wordt nu alleen nog maar
gebruikt voor opslag van electronische
orgels.
Het bedrijf overweegt nog altijd de ex
peditie en orderverwerking naar Wad
dinxveen over te brengen. Een andere
zaak is, zo bleek uit de vergadering
van de raadscommissie voor de ruim
telijke ordening en de woningbouw van
dinsdagmiddag waar deze zaak ter spra
ke kwam, dat Eminent in Waddinxveen
meer leven in de brouwerij wil gaan
brengen, omdat het toch de voorkeur
zou verdienen - alleen al ten aanzien
van de verzekering - in Bodegraven te
blijven produceren en in Waddinxveen
in het verlengde daarvan liggende
werkzaamheden te verrichten.
Verwacht mag worden, zo stelt de di
recteur dat de afzetgroei zich in de loop
van 1975 weer op het normale niveau
zal bevinden. De afzet van gas is nage
noeg gelijk gebleven doch dit is duide
lijk het gevolg van de zeer zachte winter.
Het aantal aansluitingen steeg in ’74
van 51.026 tot 53.503. Er kwamen 2758
nieuwe aansluitingen, 281 vervielen.
Gouda nam daarbij het leeuwedeel voor
haar rekening: 1568 nieuwe aansluitin-
werken en -bedrijven zei de heer M.
Boere (Progressieven) het met wethou
der Van Schie (CDA) eens te kunnen
zijn, dat ook door zo’n glasactie de men
sen met hun neus worden gedrukt op
milieuproblemen, schaarste aan grond
stoffen, afvalproblemen, vuilverwerking
en wat dies meer zij, maar dat dezelfde
glasactie ten onrechte ook suggereert
dat je het milieu op deze wijze beter
zou kunnen maken. Dat is niet zo. Het
(ziet er dus naar uit dat tijdens de be
grotingsbehandelingen de Waddinx
veense glasactie punt van discussie zal
zijn. Er wel of niet mee doorgaan is
de dan te beantwoorden vraag.
financiële kraan dicht te draaien de
provincies nieuwe-stijl altijd weer
naar haar hand zetten.
Kijk maar naar de gebieden waar de
herindeling al heeft gewoed. Die
nieuwe gemeenten zouden niet alleen
groter, maar ook sterker worden.
Maar als de provincie, en met name
het college van ged. staten niet wil
kan zo’n heringedeelde gemeenten
hoog of laag springen, de provincie
heeft steeds het laatste woord.
De praktijk zal dan ook wel uitwij
zen, dat de nieuwe provincies - om
toch ook iets te doen te hebben -
vooral de gemeentelijke autonomie
zullen gaan uithollen. De gemeente
raden zullen zich dan voornamelijk
kunnen /gaan bezig houden met het al
of niet laten snoeien van een heg en
voor de rest vlk de rondvraag nog
kunnen proberen de indruk te wek
ken, dat zij een bestuurlijk orgaan
zijn. Maar de grotere zaken zullen
wel door de provincie-nieuwe stijl be
disseld worden. En juist om dit laat-
WADDINXVEEN In de gisteravond
gehouden gemeenteraadsvergadering
heeft de 57-jarige nestor van de Wad
dinxveense raad, de heer D. Uitbeijerse
(SGP/Hervormde Kiesvereniging) een
gezamenlijke profielschets van de nieuw
te benoemen burgemeester gegeven. Het
betreft hier een fors wensenpakket. Van
de opvolger van burgemeester C. A.
van der Hooft wordt nogal wat ver
langd en verwacht In ieder geval moet
hij, zo is onze totaalindruk van deze
gezamenlijke profielschets, in alle op
zichten Waddinxvener met de Waddinx
veners zijn. Voordat gisteravond de vier
raadsfracties van de Progressieven,
CDA, SGP/Hervormde Kiesvereniging
en VVD met hun afzonderlijke aanvul
lende beschouwingen kwamen stak de
heer Uitbeijerse het volgende verhaal
af:
”In verband met de te vervullen vaca
ture van burgemeester is op voorstel
van de gemeenteraad een ieder in de
gelegenheid gesteld, daarover schrifte
lijk zijn visie te geven.
Naar aanleiding van deze schriftelijke
inspraak-procedure werden reacties ont
vangen van de in de raad dezer gemeen
te vertegenwoordigde politieke groepe
ringen, van bedrijfs- en verenigingsle
ven en van enige inwoners van Wad
dinxveen. Uit de reacties kan het vol
gende beeld gedistilleerd worden:
Waddinxveen anno 1975 is een plaats
van ongeveer 20.000 inwoners en heeft
een bijzonder heterogeen milieu, waar
schijnlijk een gevolg van de bijzonder
snelle groei, die Waddinxveen in het
afgelopen decennium heeft doorge
maakt. De grote verscheidenheid in de
bevolkingsgroepen met elk zijn speci
fieke belangen stelt hoge eisen aan de
Waddinxveense bestuurder en met na
me aan de voorzitter van Waddinx-
veens’ belangrijkste bestuursorgaan, de
gemeenteraad.
Deze man, onze nieuw te benoemen
burgemeester, zal aan al deze voor
noemde belangen zoveel mogelijk recht
moeten doen wedervaren.
De nieuw te benoemen burgemeester zal,
om in Waddinxveen zijn taak naar be
horen te kunnen vervullen, over een
behoorlijke bestuurlijke ervaring dienen
te beschikken. Dit dient te blijken uit
reeds beklede, dan wel nog steeds be
klede bestuurlijke functies, waarbij de
voorkeur uitgaat naar functies als:
wethouder of raadslid en dan nog wel
In de laatste weken
den dat Bodegraven
be i uiten de glasinzameling in die
rwente op poten te zetten, omdat het
doel van een dergelijke actie zou zijn
achterhaald. Gouda’s chef van de rei
nigingsdienst heeft becijferd dat de glas
inzamelingsactie in die stad dit jaar een
verliespost van 12.500,gaat ople-
wren. Derhalve heeft hij het college
vat Burgemeester en Wethouders van de
kaas- en kaarsenstad geadviseerd een
punt achter deze glasactie te zetten.
H 'gebruik van glas is een aantal jaren
gleden vooral in zwang gekomen uit
hv’ oogpunt van goed milieubeheer en
w,i zuiniger omspringen met grondstof
fen De Vereniging van Nederlandse
G.meenten (VNG) heeft echter dit voor
jaar al betoogd het niet langer zinvol
te achten dat gemeenten nog geld be-
si en aan glasacties. Immers, glas is
r- ct schadelijk voor het milieu, de
S idstoffen voor het vervaardigen er
van (zand en soda) zijn niet schaars en
bzt hergebruik van glas vraagt veel
er orgie. Er zijn nu mensen die vinden
bat het inzamelen van glas zoals dat
in Waddinxveen gebeurt een verkeerd
orbeeld van hergebruik van grond-
s ffen is.
E de raadscommissie voor openbare
De gemeente is met de Eminent-direc-
tie in gesprek geraakt, omdat het be
drijf een bezwaarschrift heeft ingediend
tegen dat plan en heeft laten blijken
zich tot het einde toe tegen de defini
tieve vaststelling van Zuidkade 1 te zul
len blijven verzetten. Tegen hetzelfde
ontwerpbestemmingsplan zijn ook pro
testen binnengekomen van rijschoolhou
der A. Lagrouw en Horeca Service BV.
De eerste omdat er een voetpad over
zijn grond is gepland, de tweede omdat
een stukje industriegrond van hem in
het plan een woon/groenbestemming
heeft gekregen.
die facet acht ik het voorstel van de
regering een kwalijke zaak. Het plaat
selijk bestuur gaat een farce worden
en daar ligt naar mijn smaak tot op
heden toch nog steeds de basis van
onze democratie.
Het idee herindeling heeft Neder
land nooit aangesproken. Waar ge
meenten zijn samengevoegd is dat pas
gebeurd na felle protesten en waar
het voornemen tot herindeling werd
kenbaar gemaakt was maar een en
kele gemeente er gelukkig mee.
Met de plannen, welke de regering
onlangs in de openbaarheid heeft
gebracht worden al die plaatselijke
protesten ineens van de tafel geveegd
want in feite wordt - als dit voorstel
door de Kamers komt - heel Neder
land ineens heringedeeld. Je kunt er
van zeggen wat je wilt, maar ’t is na
tuurlijk wel handig bedacht. Al dat
moeizame gehannes om een paar ge
meenten op één hoop te geven kan
achterwege blijven. De plaatselijke
protesten verstommen en de overheid
kan gaan besturen zonder zich van
de bestuurden weinig meer aan te
trekken. De gemeenteraden worden
immers ontkracht en dat bestuur van
die provincies-nieuwe-stijl zit toch te
ver weg om van plaatselijke bezwa
ren veel hinder te ondervinden. En
dat is in een tijd waarin de inspraak
doorgebroken heet te zijn een bijzon
der kwalijke zaak.
Het zal duidelijk zijn, dat het func
tioneren van 26 in plaats van 11 pro
vincies een zaak is die geld gaat kos
ten. Er zullen 26 provinciale staten
komen. 26 huizen der provincie, 26
commissarissen der koningin en noem
maar op. Het geheel wordt een be
stuurslaag die enorm veel geld gaat
kosten en voor wie wil weten van
waar dat geld moet komen wil ik wel
even wijzen op de zinsnede in de re-
geringsplannen waar o.a. te lezen
staat, dat de provincie-nieuwe-stijl geld
gaan verkrijgen via oa. eigen belas
tingen!
Het plan voor de nieuwe provincies
is voorlopig nog niet meer dan ’n
plan. De huidige provincies hebben
vier maanden de tijd gekregen om er
op te reageren en dan komt de Twee
de Kamer aan bod. Dat alles zal on
getwijfeld enorme discussies tot ge
volg hebben. Zowel in de provinciale
staten als in de Kamer. En al dat ge
palaver zal doen plaats vfnden op
een moment, dat Nederland zich veel
en veel beter met alle kracht op de
bestaande problemen (werkgelegen
heid, prijzenspiraal, geldontwaarde-
ring enz.) zou kunnen werpen.
De invloed van de energiecrisis op het
electriciteitsverbruik blijkt inmiddels
nog Slechts van weinig betekenis te zijn,
zo meldt directeur ir. F- H. Plas in het
verslag. De afzet van elektrische ener
gie is sinds de tweede helft van 1974
weer in sterk stijgende lijn, zodanig zelfs
dat de afzetgroei sindsdien groter is dan
ooit tevoren. Hierbij is echter duide
lijk sprake van een zogenaamd inhaal
effect.
Reeds eind 1973, begin 1974 heeft de
Eminent-directie via het jaarverslag van
de Kamer van Koophandel en Bedrij
ven voor Gouda en omstreken laten we
ten er ernstig over teleurgesteld te zijn,
dat het niet mogelijk zou blijken het
fabriekscomplex in Waddinxveen uit te
breiden. Het bedrijf herinnerde er toen
aan in 1970 een brief van het college
van Burgemeester en Wethouders te
hebben gekregen, waarin stond dat
Eminent tenminste tien jaar aan en in
het complex zou kunnen investeren.
Een vroeger toegezegde uitbreiding zou
dus op die manier van tafel zijn ge
veegd.
De Eminent-directie, die de gemeente
heeft toegegeven een te summier con
tact met het plaatselijk bestuur over
deze zaken te hebben gehad, moet er
van uitgaan dat alleen naar uitbreidings
mogelijkheden zullen worden gezocht
voor de aan de Schielandstraat geves
tigde A-fabriek (de oude meubelfabriek
van Kempkes, welke naam overigens
nog altijd bestaat want de Eminent-di
rectie heeft als Kempkes Meubelfabrie
ken BV een bezwaarschrift tegen het
antwerp-bestemmingsplan Zuidkade 1
ingediend). Aan een uitbreiding van de
B-fabriek (dat is het voormalig bedrijf
van Modderkolk Dijs) valt niet meer
te denken, hoewel er eerder wel een ge
dachte in die richting is geweest. De
WADDINXVEEN Jaren en jaren
is in Nederland de schaalvergroting
gepredikt. Alleen al het woord is mij
om zijn gekunstelde samenstelling en
neiging naar germanisme een gruw,
maar het is helaas ingeburgerd ge
raakt en als je het begrip, dat onder
deze noemer is gebracht wilt aandui
den kom je niet om het gebruik van
dat lelijke woord heen. Schaalvergro
ting dus. Het werd gebruikt als de
overheid allerlei historisch gegroeide
kernen op een hoop wilde gooien
(herindeling) of als zij een uitbrei
ding wilde geven aan de vierde be
stuurslaag (gewestvorming). Bij de sa
menvoeging van nutsbedrijven of
openbare diensten (vuilnisophaal
diensten b.v.) en ook van ziekenhui
zen kwam steeds die schaalvergroting
om, de hoek kijken. Door alles en al
les groter te maken zou het allemaal
veel beter gaan werken. Er konden
dan meer specialisten, meer hoger ge
kwalificeerde werkkrachten en mo
derne apparaten worden aangetrok
ken. Het zou ook allemaal veel goed
koper functioneren en al is dan van
dit laatste in de praktijk geen zier te
recht gekomen - kijk maar naar de
zuiveringsschappen - het werd toch
allemaal gepresenteerd onder het
motto dat de schaalvergroting toch
zoveel voordelen met zich bracht.
En wat gebeurd er nu? Nu komt de
regering plotseling met het idee om
de 11 Nederlandse provincies te gaan
splitsen in 26 kleinere eenheden. De
schaal wordt dus niet groter, maar
kleiner! Het is de bedoeling - zegt
de regering - de provincies-nieuwe-
stijl een deel van de macht in han
den te geven die nu nog bij de rijks
overheid berust. De nieuwe provin
cies zouden ook taken toebedeeld krij
gen die „voor de gemeenten te zwaar
of te omvangrijk geworden zijn”.
Als het de rijksregering werkelijk
ernst zou zijn om een deel van de
macht, welke zij in handen heeft naar
de provincies toe te spelen dan be
hoeft zij waarlijk die provincies niet
eerst in kleinere hompjes te splitsen.
Want die kleinere eenheden zullen
veel meer gqvoelig blijken te zijn voor
belangen, die een puur regionaal ka
rakter dragen dan een provincie die
een veel groter gebied bestrijkt en
dus ook wat genuanceerder denkt.
En dan is er ook nog het feit, dat de
rijksoverheid best kan zeggen, dat zij
ten aanzien van (noem maar iets op)
de openbare diensten (huisvuil, riole
ring, hulpverlening bij brand en ca
lamiteiten) haar macht wil spreiden,
aan de andere kant kan zij door de
De redenen hiervoor zijn, dat de glas
inzameling via een elftal stategisch bij
winkelcentra in onze gemeente geplaat
ste containers jaarlijks een verliespost
oplevert van een dikke tien mille en
dat over het nut en de noodzaak van de
gl-.sinzameling thans anders wordt ge
dacht. In Waddinxveen wordt nu ieder
jaar rond de 120 ton glaswerk ingeza
meld, dat de glasindustrie voor her
gebruik aanwendt.
het liefst in een gemeente van middel
bare grootte of als burgemeester van
een kleinere gemeente welke al een be
hoorlijke ontwikkeling heeft meege
maakt; sterk vergelijkbaar dus met
Waddinxveen. Hij moet de bereidheid
hebben en in staat zijn minimaal ge
durende twee ambtstermijnen zijn beste
krachten aan de gemeente Waddinxveen
te wijden, dient van middelbare leeftijd
te zijn, doch vooral niet ouder dan 53
jaar.
Tijdrovende nevenfuncties, die niet di
rect voortvloeien uit het burgemeesters
ambt, dienen noch vervuld, noch aan
vaard te worden!
De nieuw te benoemen burgemeester
moet een democratisch bestuurder zijn.
Dit dient zijn weerspiegeling te vinden
in zijn houding tegenover de wethou
ders, de raadsleden, de ambtenaren en
last, but not least, de bevolking. Zo be
tekent het bijvoorbeeld dat hij een warm
voorstander moet zijn van inschakeling
van functionele en territoriale commis
sies (commissie ex art. 61 en volgend
van de gemeentewet) in het besluitvor
mingsproces, waarin zowel raadsleden
als niet raadsleden zitting kunnen heb
ben. Het betekent, dat hij steeds moet
proberen via onderling overleg met alle
bij de besluitvorming betrokken groe
pen tot voor iedereen aanvaardbare be
slissingen te komen. Hij dient er aan
bij te dragen, dat de besluitvorming op
een voor allen doorzichtige wijze tot
stand komt, zodat er niet een kloof ont
staat tussen bestuur en bestuurder, de
vervreemding van de bestuurde van het
bestuur moet worden tegengegaan.
De nieuw té benoemen burgemeester
moet in staat zijn zich snel een beeld te
vormen van de uitgangspunten van het
huidige beleid van de Waddinxveense
bestuurderen en de consequenties daar
van ten aanzien van de toekomstige ont
wikkeling van Waddinxveen.
Enige zwaarwegende uitgangspunten
dient hij zonder meer te onderschrij
ven. Hij zal bijzondere aandacht moeten
besteden aan het algemeen welzijn en
bewogenheid moeten tonen voor de so
ciaal zwakkeren en derhalve de sociale
rechtvaardigheid centraal moeten stel
len. Verder valt met name te denken
aan Waddinxveens’ groei-filosofie: groei
in zeer beperkte mate. Niet in de eer
ste plaats dient dus zijn aandacht er
naar uit te gaan Waddinxveen te doen
uitgroeien naar een grote stad, nee, veel
eer zal het zijn taak zijn de functies van
wonen en werken optimale kansen te
geven binnen de bestaande mogelijkhe
den. Daar de groei van Waddinxveen in
de toekomst slechts gering zal zijn, zal
hij stimulerend moeten optreden om
een verdergaande verbetering van het
leefmilieu in de gemeente te bereiken.
Hij dient een actieve rol te vervullen in
het aantrekken van nieuwe industrieën,
mede ter bevordering van de werkge
legenheid en in het bevorderen van de
ontwikkelingsmogelijkheden voor be
staande bedrijven. Waddinxveen als
woongemeenschap is gebaat bij een flo
rerend bedrijfsleven.
Het gemeentelijk bestuursapparaat is
een nog steeds verder uitdeiend geheel.
De veelvormigheid van de door de hui
dige gemeenten te behartigen belangen
is hiervan de oorzaak. Daarnaast spe
len mee de steeds in aantal toenemende
relaties met andere overheidslichamen,
die tot gevolg hebben dat van de nieuw
te benoemen burgemeester bijzondere
organisatorische kwaliteiten worden ge
ëist. Hij dient te zorgen voor een goede
coördinatie van de gemeentelijke be
leidsterreinen. Voorts moet hij een open
oog hebben voor moderne personeels-
verhoudingen.
De nieuw te benoemen burgemeester
dient een flexibel bestuurder te zijn. Hij
moet zich snel weten aan te passen aan
veranderende omstandigheden om hier
op zinvol te kunnen inspelen. Zo dient
hij zich positief op te stellen tegenover
de bestuurlijke hervormingen, waarbij
het niét van belang is of deze zullen
uitmonden in mini-provincies dan wel
gewesten. Ook hier is van belang, dat
hij het Waddinxveense standpunt terza
ke volledig kan ondersteunen, bij an
dere overheden zal overbrengen en be
pleiten,” aldus deze door de heer Uit
beijerse voorgelezen gezamenlijke pro
fielschets.
H$r,