IS hefbrug de Rondom Regioplan nu van de baan I s Lezers schrijven Juf slaat „eerste paal nieuwbouwKleinDuimpje Mag Koninklijke Marine zich nu zorgen maken? (Bromfietsen maken de „wandelpaden” onveilig KWART EEUW TROUWE DIENST BIJ GLASBEEK Waddinxveen bleef weigeren Twee lokalen in maart klaar JOZEF? EEN TIMMERMAN UIT HET JAAR NUL PVDA, PARTIJ VAN DE ARBEID(ERS)? Vox Jubilans in St. Jan De Kouwe Hoek ook in Gouda KL B.AJ: r alg. ontwikkeling Bijdragen: Telefoon (01828) 5594 Samenstelling: Bert J. Woudenberg (Advertentie) g I Ruim half miljoen WADDINXVEEN/GOUDA Er komt geen intergemeentelijk structuur plan voor Gouda en omgeving. De pogingen van Gedeputeerde Staten om Gouda en zes omliggende gemeenten (waaronder Waddinxveen) gezamen lijk aan de planologische arbeid te krijgen is mislukt. Gouda zal nu een eigen structuurplan moeten opstellen. Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. t. affl Sint Jozef is een Bijbel- figuur, een timmerman uit het jaar nul. Hij was de man van maria en de va der van Jezus Christus, onze Heer. De paal werd vakkundig de grond in geheid door hoofdleidster mejuffrouw J. L. Cramer. Zij zorgde tegelijkertijd voor het neerdwarrelen van een grote hoeveelheid confetti, waarna de kleuters onder het uitroepen van een gescandeer de yell ongeveer zestig miniatuurpaal- tjes met evenveel miniatuurhamertjes de grond indreven. Voor dit feest bestond overigens ook van de zijde van de ou ders, de oudercommissie en de Stichting voor Katholiek Onderwijs „St. Victor” ruime belangstelling. TH. L. C. DOMEN, luitenant ter zee der tweede klasse oc. a/b Hr. Ms. Zeven Provinciën, Peuleyen 38, Waddinxveen WADDINXVEEN/GOUDA Het Waddinxveense garagebedrijf De Kouwe Hoek BV heeft een filiaal aan de Raam in Gouda geopend. Het garagebedrijf is in 1973 ontstaan uit Baas aannemers bedrijf. De nieuwe B.V. werd op een terrein aan de Zuidelijke Dwarsweg ge vestigd, naast het aannemersbedrijf. In juni van dit jaar kocht men Garage Mid dag aan de Raam. Na een intensieve verbouwing kon vorige week het bedrijf geopend worden. vooral ’t mooie wandelpad langs de sportvelden van de Juliana van Stol- berglaan naar de Prins Willem Alexan- dertunnel. Daar moet je voor en achter ogen hebben, zodat je gedwongen bent je peuter nog in ’n straal van 10 meter bij je te houden. Zodat ’t balkon dan al niet veel beter meer is. Ik begrijp best dat de politie niet zo veel tijd heeft, om daar te gaan pos ten, met het tekort aan mankracht. Daarom wilde ik via het Weekblad voor Waddinxveen de Waddinxveners vragen rekening te houden met onze peuters. MEVROUW G. VINK. den: hoor dan denk ik dat het een meneer Jozef is. Ik denk dat die Jozef deze school heeft opgericht. En er een Katholieke school van gemaakt heeft. Omdat hij misschien zelf aan St. Jozef heeft gedacht. En hij gezegd heeft ik noem deze school naar mijn naam. WADDINXVEEN Vorige week vrijdagavond is de Gouwenaar W. van Loon, medewerker van Glasbeek BV Autoschadereparatiebedrijf aan de Noordkade, in het zonnetje gezet wegens een kwart eeuw trouwe dienst. Dat gebeurde op de zelfde dag waarop 25 jaar geleden de toen 29-jarige Gouwenaar als spuiter bij het Waddinxveense bedrijf, dat in november 30 jaar bestaat, in dienst trad. In die beginjaren bouwden de heren Van Loon en Glasbeek samen het thans goed flore rende bedrijf op. De jubilaris klom op tot chef en is verantwoordelijk voor het vele reclame-schiiderwerk op de door Glasbeek BV onder handen genomen auto’s. 'Op het jubileumfeest kwam ook burgemeester C. A. van der Hooft nog geluk wensen aanbieden. Hij deed dat met een geestige toespraak, waarin hij diverse ge beurtenissen van het bedrijf in zijn ambtsperiode naar voren haalde en de grote werklust van het personeel prees. Het echtpaar Van Loon kreeg van directie en medewerkers diverse fraaie geschenken aangeboden. Daarna is er een avond lang feest gevierd. Jongeren uit de buurt ontvouwden een spandoek om daarmee te protesteren te gen het feit dat de kleuterschoolbouw hen een trapveldje had ontnomen. Span doeken droegen ook de leerlingen van de lagere St. Jozefschool met zich mee, zij het met positievere opschriften. Op ’t linnen werd duidelijk gemaakt dat Klein Duimpje straks kan beschikken over een eigen gebouw, zodat niet langer meer beslag behoeft te worden gelegd op de toch al in lokalennood verkerende St. Jozefschool. De rooms-katholieke Sint Jozefschool aan de Kanaal- weg heeft aan de leerlingen van de zesde klas gevraagd wie nu eigenlijk die Jozef was en waarom deze school naar deze Bijbelse figuur werd genoemd. In „Bab- belbode”, de schoolkrant van de St. Jozefschool en de rooms-katholieke kleu terschool Klein Duimpje (eveneens aan de Kanaal-- weg), lezen we wat voor antwoorden van voorname lijk van huis uit niet gods dienstig opgevoerde kinde ren deze vragen oplever- Foto WvW/Sjaak Noteboom De nieuwe rooms-katholieke kleuter school, naar een ontwerp van architec tenbureau Stuurman BV en neer te zet ten door het aannemersbedrijf Van der Speld uit Gouda, zal naar wordt ver wacht medio maart 1976 in gebruik ge nomen kunnen worden. Er zullen in de twee lokalen rond de 65 meisjes en jon gens gehuisvest kunnen worden. De bouwkosten lopen tegen de vijf en een halve ton. Het dan weer verlaagde en dan weer verhoogde krediet voor de kleuterschoolbouw werd al in maart ’74 beschikbaar gesteld door de Waddinx veense gemeenteraad. Rond de jaarwis seling is nog lang en breed gediscussi eerd over mogelijk drie lokalen voor Klein Duimpje, maar daar is dan toch op grond van gemeentelijke prognoses van afgezien. Wethouder A. H. van Gent (Progressieven) zegde toen toe dat alle eventuele problemen met de opvang van de voor een bepaalde tijd teveel aan kleuters naar tevredenheid zou worden opgelost. En dat is ook gebeurd. Naast de lagere St Jozefschool wordt nu een Het is nog niet eens zo lang geleden, dat Den Uyl in vervoering uitriep: „Ik gun iedere arbeider z’n eigen auto. Ik heb er zelf al jaren een en ik vind het heerlijk.” Maar als de regering doorgaat het au tobezit steeds zwaarder te belasten, zal binnenkort de gewone man financieel ge dwongen worden z’n au tootje op te ruimen. Dan is het autorijden inderdaad „een privilege geworden, dat alleen aan zeer welge- stelden is voorbehouden.” Ik begrijp best, dat een dergelijk massaal autobezit milieuhygiënische en ruim telijk grote problemen op roept, maar dat is een heel andere zaak en heeft wei nig te maken met het op zichzelf rechtvaardig ver langen van de arbeider om er met zijn eigen auto op uit te trekken. Dat arbei ders tegen gastarbeiders zijn, bestrijd ik. Wel pro testeren zij tegen het feit, dat zij eenzijdig de lasten krijgen opgedrongen, die grote concentraties buiten landse werknemers nu een maal onvermijdelijk met zich meebrengen. Het is erg gemakkelijk beschuldi gend het vingertje te hef fen, maar men zou zich toch eens moeten afvragen of men zelf zo gelukkig was, als in het naastgele gen huis 20 of meer bui tenlandse werknemers woonden met heel andere leefgewoonten.” „Natuurlijk heeft Slinger voor een deel gelijk als hij zegt, dat veel arbeiders zo materialistisch zijn inge steld. Al vraag ik me wel af of dit alleen arbeiders te verwijten valt. Wie naar de vaak verbeten gevechten in hogere regionen om de vette kluiven burgemees tersposten, NOS-voorzitter) kijkt, zal daar ook weinig GOUDA/WADDINXVEEN Zater dag kunnen de liefhebbers van koorzang in de Goudse St. Janskerkweer luisteren naar de Hervormde Gemengde Zang vereniging „Vox lubilans”. Onder lei ding van dirigent lan Bonefaas verleent het koor medewerking aan het jaarlijks jeugdappèl, dat wordt gehouden ter ge legenheid van de opening van het jeugdwerk. Het koor wordt begeleid op het nieuwe koororgel en op het hoofdorgel en het ligt in de bedoeling dat Feike Asma de begeleiding voor zijn rekening neemt. Deze medewerking heeft enige tijd aan een zijden draad gehangen omdat Asma herstellende is van een vrij zware ope ratie die hij overigens goed heeft door staan. Het jeugdappèl begint om half acht. Als spreker is uitgenodigd de be kende predikant ds. Jac. Poort. Na een drietal besprekingen tussen de portefeuillehouders van ruimtelijke or dening van Gouda, Gouderak, Stolwijk, Haastrecht, Reeuwijk, Waddinxveen en Moordrecht onder leiding van een lid van het college van gedeputeerde staten werd besloten af te zien van het tot- standbrengen van een gezamenlijk struc tuurplan, waarop Gedeputeerde Staten hadden aangedrongen sinds 1974, toen Waddinxveen zijn structuurplanstudie aan de provinciale planologische com missie voorlegde. Gedeputeerde Staten gingen er evenals de Provinciale Plano logische Commissie en de Provinciale Planologische Dienst van uit dat met name Gouda en Waddinxveen grens overschrijdende functies hebben waar door een Structuurplan voor elk dier gemeenten ook een zaak van aangren zende gemeenten zou zijn. Met name dachten Gedeputeerde Staten hierbij aan de centrumfunctie van Gou da, de recreatieproblematiek en het we genprobleem. Ook Gouda werd later, toen daar werd gesproken over de be hoefte aan een nieuw structuurplan ter vervanging van de schets „Gouda 2000”, geadviseerd met de omliggende gemeen ten te komen tot een intergemeentelijk structuurplan. Op initiatief van de gedeputeerde ir. N. Buijsert en drs. J. Borgman zijn de be sturen van de zeven betrokken gemeen ten aan tafel gaan zitten. Gouda toonde zich voorstander van de totstandkoming van een dergelijk plan, maar Waddinx veen, dat al ver met zijn studie was gevorderd, voelde er niet veel voor na de kosten, die het al aan het eigen plan De Sint Jozefschool is afgeleid. Sint komt van Sinterklaas. Jozef uit Pales tina. En Jozef erbij is Sint Jozef. En ze waren allebei kateliek. Sint Jozef was timmer man van Nazareth, hij was verliefd op Maria die in Bethlehem Jezus ter aarde bracht. Jozef en Maria mpesten naar Bethlehem voor inschrijven van hun naam, want Koning David was zijn voorouder, want Augustus wou wel eens we ten hoeveel mensen waar hij over regeerde. verheffends in ontdekken. Bovendien vind ik het niet helemaal eerlijk om nu ar beiders het bezit van duur zame consumptiegoederen te verwijten, terwijl men hen vroeger juist heeft voorgehouden dat zij daar ook recht op hadden. In de jaren ’50 zei de zeer con servatieve heer De Wilde, lid van de Tweede Kamer voor de A.R.P. op een of andere vergadering, dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat steeds terug kerende gezeur over loons verhoging door de vakbon den. Hij kende arbeiders, die er niets beters mee wisten te doen dan er ge bak voor te halen. Grote verontwaardiging over dit gezegde, vooral in socialis tische kring. Vrije Volk hoofdredakteur K. Voskuil vroeg zich in zijn Socialis tisch Commentaar dan ook af of het eten van gebak soms een privilege was, dat alleen aan zeer welgestel- den was voorbehouden. Het gebak van toen is de kleuren-TV, de 4 sterren koelkast, de auto, de tele foon en noem maar op, van nu geworden, maar weer wordt de arbeider om het bezit hiervan becriti- seerd. Of, wat erger is, door jonge linkse intellec tuelen (of wat daar voor wil doorgaan) met hau taine minachting belache lijk gemaakt. Luister maar eens naar Robert Long op zijn LP „Vroeger of later”. „Uw veiligheid? Vergeet het maar.” Dat staat op de sticker die op de dag na Prinsjesdag werd uitgegeven door de personeelsverenigingen van de Konink lijke Marine. Dit feit viel samen met de vlucht boven Den Haag door een for matie Neptunes van squadron 320. Za ken die er beiden toe leidden dat kran ten volstonden met voor- en tegenstan ders van de bezuinigingen. Zelfs werden er kreten gehoord als „Portugese toe standen”. Het geheel van gebeurtenissen heeft mij doen besluiten om dan eens te trachten duidelijk te maken waarom de Konink lijke Marine nu op dit ogenblik zo dui delijk naar voren moet komen en een stemmig de plannen af keurt die de mi nisterraad in petto heeft. Het is noodzakelijk twee zaken van el kander gescheiden te houden. Ten eerste, het belang van een goede krijgsmacht in het algemeen en ten tweede het afvoe ren van Hr. Ms. Zeven Provinciën en het Squadron 320 bestaande uit het Long Range Maritime Patrol vliegtuig type Neptune. 1. Belang van de krijgsmacht. Hierover wens ik op dit moment niet veel te zeggen afgezien van het feit dat men over het algemeen de defensie kop pelt aan „wishful thinking”. Met andere woorden. Men projecteert de Neder landse samenleving in het land wat men op het oog heeft en doet dan uitspraken die gebaseerd zijn op het Nederlandse belevingspatroon. Dit betrokken op de fensie levert de volgende uitspraak op: „Wij willen geen oorlog, zij willen dus geen oorlog. Zij willen geen oorlog, wij kunnen dan wel de krijgsmacht opdoe ken”. 2. I/idaseren van Squadron 320. Waarom nu zo’n paniek bij het perso neel van de Koninklijke Marine? Het antwoord voor dit algemeen afwijzen moet men zoeken in de diepsten van de zeeën en de oceanen. Het wezenlijke ge vaar in crisistijd en oorlogstijd is de onderzeeboot. De huidige onderzeeboot doet zich in twee vormen voor en wel als 1 conventionele boot en als nucleaire boot. De conventionele boot vaart onder wa ter op batterijen die worden opgeladen met generatoren gekoppeld aan diesel motoren waarbij de boot vlak onder de oppervlakte moet varen om de benodig de lucht via een snuiversysteem toe te laten. Dit type boot moet dus tot vlakbij de oppervlakte komen en heeft dus meer kans om zijn posiie vrij te geven dan de nucleaire die ongestoord in de diepte kan blijven. Beide typen boten zijn uit gerust met torpedo’s en raketten tegen oppervlakte doelen (schepen). Het gaat in eerste instantie dus niet om ballistische boten. De onderzeeboot en dus zijn torpedo en raket heeft geen vi sitekaartje anders dan een inferno indien een schip geraakt wordt. Sinds de 2e Wereld Oorlog is het ozbt. wapen sterk gemoderniseerd. De boten gaan dieper. De boot is geruislozer. Voor conventio nele boten geldt dan nog dat de batte- rijcapaciteit is verhoogd waardoor de boot langer diep kan blijven. De opspo- ringsapparatuur is verbeterd. Het wapen, de aloude torpedo, is zeer trefzeker ge worden en sinds geruime tijd is de raket geintroduceerd als wapen wat onder wa ter wordt gelanceerd en ingezet tegen vlootverbanden. In tegenstelling met de ozbt. is de opsporingsapparatuur in be duidend mindere mate verbeterd. Op sporing geschiedt zowel actief als pas sief. Actief wil zeggen door middel van het uitzenden van geluid in het water. Passief in het uitluisteren naar geluid onder water. Met zijn sonarapparatuur stuurt het schip akoestisch gerichte bun dels in het water. Men hoopt nu echo’s te verkrijgen van de evt. ozbt. Een en ander is ruw te vergelijken met radar. Een van de oorzaken echter dat de akoestische bundel niet ver komt is de grote verzwakking van de energie in wa ter en de afbuiging van de stralenbun del onder invloed van temperatuur, diep' te en zoutgehalte. De grootste factor is temperatuur. He gebied rond het schip waarbij een ozbt. dan ook werkelijk her- In het pasverschenen ze vende nummer van het door de plaatselijke Partij van de Arbeid uitgegeven blaadje „Prikbord” duurt de discussie, die in april van dit jaar onder het motto: „PvdA: Denk eens aan een arbeider op zijn tijd” was begonnen, voort. Socialist R. J. Jenner schreef toen dat het hem aantoonbaar was gebleken dat de arbeiders het in hun eigen partij moeten afleg gen bij het vervullen van allerlei functies op plaatse lijk of provinciaal niveau tegen intellectuelen of mensen uit de midden groepen. Daarop reageerde in juni weer de socialist A. Slinger door te spreken over het conservatisme van de meeste arbeiders. Ze zouden klassebewust-zijn en solidariteit vaak in de driesterren-koelkast zetten. Dit en nog veel meer gaf Jenner aanleiding nog een keer achter de schrijftafel te gaan zitten en het vol gende aan het papier toe te vertrouwen: aan alle eisen van deze tijd voldoende kleuterschool neergezet naar een ont werp van hetzelfde architectenbureau dat ook de St. Jozefschool aan dezelfde Kanaalweg ontwierp. had besteed 250.000,-) ook bij te dra gen in de kosten van een gezamenlijk structuurplan. Andere gemeenten toonden geen be hoefte aan een dergelijk plan, omdat zij „hun gehele grondgebied al met be stemmingsplannen hadden belegd”. Reeuwijk wilde wel meewerken, als het de gemeente niets zou kosten. Weer an dere gemeenten vreesden een doublure in de planologische arbeid, nu het inter gemeentelijk overlegorgaan „Midden Holland” bezig is aan de voorbereiding van een algemeen maatschappelijk ont wikkelingsplan. Het plan van „Midden- Holland” heeft echter een veel ruimere opzet, ook al omdat het op tweeëntwin tig gemeenten betrekking heeft en zal dan ook veel later gereed zijn dan een intergemeentelijk structuurplan van ze ven jaar klaar had kunnen zijn. Het mis lukken van een gezamenlijke aanpak be tekent, dat Gouda en Waddinxveen (de gemeenteraad had wethouder P. F. J. van Schie (CDA) geen duimbreed ge geven om toch nog te proberen iets van de grond te krijgen) hun structuurplan nen. Zij zullen daarbij uiteraard ook aandacht moeten schenken aan hun grensoverschrijdende functies. Gedeputeerde drs. Borgman: „Al komt er geen in tergemeentelijk structuurplan, toch heb ik het volste vertrouwen dat Gouda en ook Waddinxveen bij hun werk op de medewerking van de andere gemeenten, vooral ten aanzien van die grensoverschrijdende taken, mogen re kenen. Verheugend is namelijk, dat de besturen van de zeven gemeenten be reid zijn elkaar gegevens toe te spelen”. WADDINXVEEN Vrijdag tegen het eind van de middag is vlak voordat het heiwerk zou zijn gedaan nog officieel de „eerste paal” geslagen voor de bouw van de tweeklassige rooms-katholieke kleuterschool Klein Duimpje. Van dit feestelijke moment aan de Kanaalweg in de St. Victorwijk - naast de lagere St. Jozefschool - waren namens het gemeentebestuur getuige de wethouders A. H. van Gent (Progressieven) van onderwijs en P. F. J. van Schie (CDA) van open bare werken en -bedrijven. kend zal worden als ozbt. wordt dan erg kléin waarbij dan tevens het feit mee speelt dat de bedienaar van de sonar- installatie de echo moet herkennen als ozbt. buiten alle andere echo’s om zoals echo’s van bodem, visgeruis, plankton, vissers, oppervlakte geruis enz. Met dit in zijn mogelijkheden beperkte platform moet nu in ons geval' een konvooi be schermd worden tegen onderzeeboten. Dit konvooi zal samengesteld zijn uit schepen van diverse pluimage zoals tan kers met olie, carriers met graan, vracht schepen met allerhande stukgoederen en oorlogsschepen specifiek voor andere ta ken bestemd zoals luchtverdediging, vliegkampschepen enz. In dit verband is het van belang te bedenken dat min stens 80% van onze aanvoer over zee komt. Daar nu het eigen detectiegebied van het schip zo geminiseerd is en zijn taak primair is het verdedigen van het ver band tegen vijandelijke onderzeeboten zal zijn detektiegebied moeten worden uitgebreid. Dit gebeurt dan door de schepen uit te rusten met helicopters. Deze helicopters kunnen dan op hun beurt worden uitgerust met passieve so narapparatuur en wapens tegen de ozbt. zoals torpedo’s. De mogelijkheden van de helicopters worden echter begrensd door het soort platform waarop het thuishoort, in ons geval het fregat. De „endurance”, zijn tijd op post, is dan over het algemeen niet zo groot en zijn vermogen om apparauur en wapens me de te nemen is dan ook zeer klein. Niet tegenstaande is de helicopter een zeer welkome aanvulling in de onderzeeboot- bestrijdingscapaciteit van het fregat. Ondertussen vaart het konvooi afhanke lijk van de afzonderlijke mogelijkheden van de schepen een vaart van laten we zeggen 18 mijl 30 km/uur). Alle schepen in het midden gegroepeerd met de fregatten er rondom heen. Op dit moment blind voor wat er gebeurt buiten de detectiecapaciteit van ieder fregat af zonderlijk. De onderzeeboot is op dit moment in het voordeel. Hij kan plaats en tijd bepalen van het inslaan van tor pedo danwel raket. De fregatten hebben geen tijd. Zij moeten zorgen dat de op- marsridhting van het konvooi vrij blijft van onderzeeboten. Gevolg: met hoge vaart doorzoeken van het gebied voor het konvooi uit. Door verhoging van eigen ruis (verhoging van de vaart) wordt de detectiecapaciteit nog meer verminderd. Om nu dit blind-zijn te onderdrukken of te wel de informatie over de aanwezig heid van eventuele onderzeeboten te ver beteren werkt men met langeafstands vliegtuigen die ver voor het konvooi uit de oceanen afzoeken met zeer gevoelige apparatuur. Hebben zij een onderzee boot gevonden dan wordt dit doorgege ven aan het verband en kunnen acties worden genomen zoals een koers/vaart verandering van het verband danwel een actie met fregatten en helicopters tegen de onderzeeboot ondernemen. Het nu weghalen van deze voor de on- derzeebootbestrijding zo belangrijke poot is van levensbelang zoals ik heb trachten duidelijk te maken in het voorafgaande. De ogen van de vloot worden wegge haald en voor vervanging wordt niet zorggedragen. De Koninklijke Marine wil en moet maar mag nu dus niet meer indien het plan tot uitfasering door gaat. Op dit moment heeft de Russische Ma rine meer dan 200 onderzeeboten in de Noordelijke Vloot ter inzet in de Atlan tische Oceaan op de voor het Westen zo belangrijke aanvoerlijnen. Ter vergelij king, de Duitse Marine had bij het uit breken van de Tweede Wereldoorlog 35 operationele boten tot zijn beschikking. Mag de Koninklijke Marine zich in de ze dagen zorgen maken. Zij heeft haar informatie niet van TV, radio of krant. Zij ziet haar eventuele tegenstander met eigen ogen. Om zo te zeggen dagelijks. Dit is nu eens geen „wishful thinking”. Sinds enkele maanden ben ik inwoon ster van Waddinxveen. Een prachtig dorp met veel groen en wandelpaden, ’n goed onderhouden Bur gemeester Warnaarplantsoen met aller lei dieren, zodat onze peuters er naar hartelust kunnen rennen. Vooral die peuters die niet het geluk kennen ’n ei gen tuin te hebben. Alleen één ding is jammer, dat zelfs volwassenen op brommers en fietsen ook gebruik maken van dit plantsoen en dan niet zo zachtjes. Om over de „wandel”paden maar niet te spreken. Dit lijkt eerder ’n fietspad,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1975 | | pagina 5