IS
hefbrug
de
Rondom
Regioplan
nu van de baan
I
s
Lezers schrijven
Juf slaat „eerste paal
nieuwbouwKleinDuimpje
Mag Koninklijke Marine
zich nu zorgen maken?
(Bromfietsen maken de
„wandelpaden” onveilig
KWART EEUW TROUWE
DIENST BIJ GLASBEEK
Waddinxveen bleef weigeren
Twee lokalen in maart klaar
JOZEF? EEN TIMMERMAN UIT HET JAAR NUL
PVDA, PARTIJ VAN DE ARBEID(ERS)?
Vox Jubilans
in St. Jan
De Kouwe Hoek
ook in Gouda
KL B.AJ:
r alg. ontwikkeling
Bijdragen: Telefoon (01828) 5594
Samenstelling: Bert J. Woudenberg
(Advertentie)
g I
Ruim half miljoen
WADDINXVEEN/GOUDA Er komt geen intergemeentelijk structuur
plan voor Gouda en omgeving. De pogingen van Gedeputeerde Staten om
Gouda en zes omliggende gemeenten (waaronder Waddinxveen) gezamen
lijk aan de planologische arbeid te krijgen is mislukt. Gouda zal nu een
eigen structuurplan moeten opstellen.
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad
voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht
op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden
niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de
redactie de schrijver van naam kent.
t. affl
Sint Jozef is een Bijbel-
figuur, een timmerman uit
het jaar nul. Hij was de
man van maria en de va
der van Jezus Christus,
onze Heer.
De paal werd vakkundig de grond in
geheid door hoofdleidster mejuffrouw
J. L. Cramer. Zij zorgde tegelijkertijd
voor het neerdwarrelen van een grote
hoeveelheid confetti, waarna de kleuters
onder het uitroepen van een gescandeer
de yell ongeveer zestig miniatuurpaal-
tjes met evenveel miniatuurhamertjes de
grond indreven. Voor dit feest bestond
overigens ook van de zijde van de ou
ders, de oudercommissie en de Stichting
voor Katholiek Onderwijs „St. Victor”
ruime belangstelling.
TH. L. C. DOMEN,
luitenant ter zee der tweede klasse oc.
a/b Hr. Ms. Zeven Provinciën,
Peuleyen 38, Waddinxveen
WADDINXVEEN/GOUDA Het
Waddinxveense garagebedrijf De Kouwe
Hoek BV heeft een filiaal aan de Raam
in Gouda geopend. Het garagebedrijf is
in 1973 ontstaan uit Baas aannemers
bedrijf. De nieuwe B.V. werd op een
terrein aan de Zuidelijke Dwarsweg ge
vestigd, naast het aannemersbedrijf. In
juni van dit jaar kocht men Garage Mid
dag aan de Raam. Na een intensieve
verbouwing kon vorige week het bedrijf
geopend worden.
vooral ’t mooie wandelpad langs de
sportvelden van de Juliana van Stol-
berglaan naar de Prins Willem Alexan-
dertunnel. Daar moet je voor en achter
ogen hebben, zodat je gedwongen bent
je peuter nog in ’n straal van 10 meter
bij je te houden. Zodat ’t balkon dan
al niet veel beter meer is.
Ik begrijp best dat de politie niet zo
veel tijd heeft, om daar te gaan pos
ten, met het tekort aan mankracht.
Daarom wilde ik via het Weekblad
voor Waddinxveen de Waddinxveners
vragen rekening te houden met onze
peuters. MEVROUW G. VINK.
den:
hoor dan denk ik dat het
een meneer Jozef is. Ik
denk dat die Jozef deze
school heeft opgericht. En
er een Katholieke school
van gemaakt heeft. Omdat
hij misschien zelf aan St.
Jozef heeft gedacht. En hij
gezegd heeft ik noem deze
school naar mijn naam.
WADDINXVEEN Vorige week vrijdagavond is de Gouwenaar W. van Loon,
medewerker van Glasbeek BV Autoschadereparatiebedrijf aan de Noordkade, in
het zonnetje gezet wegens een kwart eeuw trouwe dienst. Dat gebeurde op de
zelfde dag waarop 25 jaar geleden de toen 29-jarige Gouwenaar als spuiter bij
het Waddinxveense bedrijf, dat in november 30 jaar bestaat, in dienst trad. In die
beginjaren bouwden de heren Van Loon en Glasbeek samen het thans goed flore
rende bedrijf op. De jubilaris klom op tot chef en is verantwoordelijk voor het
vele reclame-schiiderwerk op de door Glasbeek BV onder handen genomen auto’s.
'Op het jubileumfeest kwam ook burgemeester C. A. van der Hooft nog geluk
wensen aanbieden. Hij deed dat met een geestige toespraak, waarin hij diverse ge
beurtenissen van het bedrijf in zijn ambtsperiode naar voren haalde en de grote
werklust van het personeel prees. Het echtpaar Van Loon kreeg van directie en
medewerkers diverse fraaie geschenken aangeboden. Daarna is er een avond lang
feest gevierd.
Jongeren uit de buurt ontvouwden een
spandoek om daarmee te protesteren te
gen het feit dat de kleuterschoolbouw
hen een trapveldje had ontnomen. Span
doeken droegen ook de leerlingen van
de lagere St. Jozefschool met zich mee,
zij het met positievere opschriften. Op ’t
linnen werd duidelijk gemaakt dat Klein
Duimpje straks kan beschikken over een
eigen gebouw, zodat niet langer meer
beslag behoeft te worden gelegd op de
toch al in lokalennood verkerende St.
Jozefschool.
De rooms-katholieke Sint
Jozefschool aan de Kanaal-
weg heeft aan de leerlingen
van de zesde klas gevraagd
wie nu eigenlijk die Jozef
was en waarom deze school
naar deze Bijbelse figuur
werd genoemd. In „Bab-
belbode”, de schoolkrant
van de St. Jozefschool en
de rooms-katholieke kleu
terschool Klein Duimpje
(eveneens aan de Kanaal--
weg), lezen we wat voor
antwoorden van voorname
lijk van huis uit niet gods
dienstig opgevoerde kinde
ren deze vragen oplever-
Foto WvW/Sjaak Noteboom
De nieuwe rooms-katholieke kleuter
school, naar een ontwerp van architec
tenbureau Stuurman BV en neer te zet
ten door het aannemersbedrijf Van der
Speld uit Gouda, zal naar wordt ver
wacht medio maart 1976 in gebruik ge
nomen kunnen worden. Er zullen in de
twee lokalen rond de 65 meisjes en jon
gens gehuisvest kunnen worden. De
bouwkosten lopen tegen de vijf en een
halve ton. Het dan weer verlaagde en
dan weer verhoogde krediet voor de
kleuterschoolbouw werd al in maart ’74
beschikbaar gesteld door de Waddinx
veense gemeenteraad. Rond de jaarwis
seling is nog lang en breed gediscussi
eerd over mogelijk drie lokalen voor
Klein Duimpje, maar daar is dan toch
op grond van gemeentelijke prognoses
van afgezien. Wethouder A. H. van
Gent (Progressieven) zegde toen toe dat
alle eventuele problemen met de opvang
van de voor een bepaalde tijd teveel aan
kleuters naar tevredenheid zou worden
opgelost. En dat is ook gebeurd. Naast
de lagere St Jozefschool wordt nu een
Het is nog niet eens zo
lang geleden, dat Den Uyl
in vervoering uitriep: „Ik
gun iedere arbeider z’n
eigen auto. Ik heb er zelf
al jaren een en ik vind
het heerlijk.” Maar als de
regering doorgaat het au
tobezit steeds zwaarder te
belasten, zal binnenkort de
gewone man financieel ge
dwongen worden z’n au
tootje op te ruimen. Dan
is het autorijden inderdaad
„een privilege geworden,
dat alleen aan zeer welge-
stelden is voorbehouden.”
Ik begrijp best, dat een
dergelijk massaal autobezit
milieuhygiënische en ruim
telijk grote problemen op
roept, maar dat is een heel
andere zaak en heeft wei
nig te maken met het op
zichzelf rechtvaardig ver
langen van de arbeider om
er met zijn eigen auto op
uit te trekken. Dat arbei
ders tegen gastarbeiders
zijn, bestrijd ik. Wel pro
testeren zij tegen het feit,
dat zij eenzijdig de lasten
krijgen opgedrongen, die
grote concentraties buiten
landse werknemers nu een
maal onvermijdelijk met
zich meebrengen. Het is
erg gemakkelijk beschuldi
gend het vingertje te hef
fen, maar men zou zich
toch eens moeten afvragen
of men zelf zo gelukkig
was, als in het naastgele
gen huis 20 of meer bui
tenlandse werknemers
woonden met heel andere
leefgewoonten.”
„Natuurlijk heeft Slinger
voor een deel gelijk als hij
zegt, dat veel arbeiders zo
materialistisch zijn inge
steld. Al vraag ik me wel
af of dit alleen arbeiders te
verwijten valt. Wie naar de
vaak verbeten gevechten in
hogere regionen om de
vette kluiven burgemees
tersposten, NOS-voorzitter)
kijkt, zal daar ook weinig
GOUDA/WADDINXVEEN Zater
dag kunnen de liefhebbers van koorzang
in de Goudse St. Janskerkweer luisteren
naar de Hervormde Gemengde Zang
vereniging „Vox lubilans”. Onder lei
ding van dirigent lan Bonefaas verleent
het koor medewerking aan het jaarlijks
jeugdappèl, dat wordt gehouden ter ge
legenheid van de opening van het
jeugdwerk.
Het koor wordt begeleid op het nieuwe
koororgel en op het hoofdorgel en het
ligt in de bedoeling dat Feike Asma de
begeleiding voor zijn rekening neemt.
Deze medewerking heeft enige tijd aan
een zijden draad gehangen omdat Asma
herstellende is van een vrij zware ope
ratie die hij overigens goed heeft door
staan. Het jeugdappèl begint om half
acht. Als spreker is uitgenodigd de be
kende predikant ds. Jac. Poort.
Na een drietal besprekingen tussen de
portefeuillehouders van ruimtelijke or
dening van Gouda, Gouderak, Stolwijk,
Haastrecht, Reeuwijk, Waddinxveen en
Moordrecht onder leiding van een lid
van het college van gedeputeerde staten
werd besloten af te zien van het tot-
standbrengen van een gezamenlijk struc
tuurplan, waarop Gedeputeerde Staten
hadden aangedrongen sinds 1974, toen
Waddinxveen zijn structuurplanstudie
aan de provinciale planologische com
missie voorlegde. Gedeputeerde Staten
gingen er evenals de Provinciale Plano
logische Commissie en de Provinciale
Planologische Dienst van uit dat met
name Gouda en Waddinxveen grens
overschrijdende functies hebben waar
door een Structuurplan voor elk dier
gemeenten ook een zaak van aangren
zende gemeenten zou zijn.
Met name dachten Gedeputeerde Staten
hierbij aan de centrumfunctie van Gou
da, de recreatieproblematiek en het we
genprobleem. Ook Gouda werd later,
toen daar werd gesproken over de be
hoefte aan een nieuw structuurplan ter
vervanging van de schets „Gouda 2000”,
geadviseerd met de omliggende gemeen
ten te komen tot een intergemeentelijk
structuurplan.
Op initiatief van de gedeputeerde ir. N.
Buijsert en drs. J. Borgman zijn de be
sturen van de zeven betrokken gemeen
ten aan tafel gaan zitten. Gouda toonde
zich voorstander van de totstandkoming
van een dergelijk plan, maar Waddinx
veen, dat al ver met zijn studie was
gevorderd, voelde er niet veel voor na
de kosten, die het al aan het eigen plan
De Sint Jozefschool is
afgeleid. Sint komt van
Sinterklaas. Jozef uit Pales
tina. En Jozef erbij is Sint
Jozef. En ze waren allebei
kateliek.
Sint Jozef was timmer
man van Nazareth, hij was
verliefd op Maria die in
Bethlehem Jezus ter aarde
bracht. Jozef en Maria
mpesten naar Bethlehem
voor inschrijven van hun
naam, want Koning David
was zijn voorouder, want
Augustus wou wel eens we
ten hoeveel mensen waar
hij over regeerde.
verheffends in ontdekken.
Bovendien vind ik het niet
helemaal eerlijk om nu ar
beiders het bezit van duur
zame consumptiegoederen
te verwijten, terwijl men
hen vroeger juist heeft
voorgehouden dat zij daar
ook recht op hadden. In de
jaren ’50 zei de zeer con
servatieve heer De Wilde,
lid van de Tweede Kamer
voor de A.R.P. op een of
andere vergadering, dat het
maar eens afgelopen moest
zijn met dat steeds terug
kerende gezeur over loons
verhoging door de vakbon
den. Hij kende arbeiders,
die er niets beters mee
wisten te doen dan er ge
bak voor te halen. Grote
verontwaardiging over dit
gezegde, vooral in socialis
tische kring. Vrije Volk
hoofdredakteur K. Voskuil
vroeg zich in zijn Socialis
tisch Commentaar dan ook
af of het eten van gebak
soms een privilege was, dat
alleen aan zeer welgestel-
den was voorbehouden.
Het gebak van toen is de
kleuren-TV, de 4 sterren
koelkast, de auto, de tele
foon en noem maar op,
van nu geworden, maar
weer wordt de arbeider om
het bezit hiervan becriti-
seerd. Of, wat erger is,
door jonge linkse intellec
tuelen (of wat daar voor
wil doorgaan) met hau
taine minachting belache
lijk gemaakt. Luister maar
eens naar Robert Long op
zijn LP „Vroeger of later”.
„Uw veiligheid? Vergeet het maar.” Dat
staat op de sticker die op de dag na
Prinsjesdag werd uitgegeven door de
personeelsverenigingen van de Konink
lijke Marine. Dit feit viel samen met de
vlucht boven Den Haag door een for
matie Neptunes van squadron 320. Za
ken die er beiden toe leidden dat kran
ten volstonden met voor- en tegenstan
ders van de bezuinigingen. Zelfs werden
er kreten gehoord als „Portugese toe
standen”.
Het geheel van gebeurtenissen heeft mij
doen besluiten om dan eens te trachten
duidelijk te maken waarom de Konink
lijke Marine nu op dit ogenblik zo dui
delijk naar voren moet komen en een
stemmig de plannen af keurt die de mi
nisterraad in petto heeft.
Het is noodzakelijk twee zaken van el
kander gescheiden te houden. Ten eerste,
het belang van een goede krijgsmacht in
het algemeen en ten tweede het afvoe
ren van Hr. Ms. Zeven Provinciën en
het Squadron 320 bestaande uit het Long
Range Maritime Patrol vliegtuig type
Neptune.
1. Belang van de krijgsmacht.
Hierover wens ik op dit moment niet
veel te zeggen afgezien van het feit dat
men over het algemeen de defensie kop
pelt aan „wishful thinking”. Met andere
woorden. Men projecteert de Neder
landse samenleving in het land wat men
op het oog heeft en doet dan uitspraken
die gebaseerd zijn op het Nederlandse
belevingspatroon. Dit betrokken op de
fensie levert de volgende uitspraak op:
„Wij willen geen oorlog, zij willen dus
geen oorlog. Zij willen geen oorlog, wij
kunnen dan wel de krijgsmacht opdoe
ken”.
2. I/idaseren van Squadron 320.
Waarom nu zo’n paniek bij het perso
neel van de Koninklijke Marine? Het
antwoord voor dit algemeen afwijzen
moet men zoeken in de diepsten van de
zeeën en de oceanen. Het wezenlijke ge
vaar in crisistijd en oorlogstijd is de
onderzeeboot. De huidige onderzeeboot
doet zich in twee vormen voor en wel als
1 conventionele boot en als nucleaire boot.
De conventionele boot vaart onder wa
ter op batterijen die worden opgeladen
met generatoren gekoppeld aan diesel
motoren waarbij de boot vlak onder de
oppervlakte moet varen om de benodig
de lucht via een snuiversysteem toe te
laten. Dit type boot moet dus tot vlakbij
de oppervlakte komen en heeft dus meer
kans om zijn posiie vrij te geven dan de
nucleaire die ongestoord in de diepte
kan blijven. Beide typen boten zijn uit
gerust met torpedo’s en raketten tegen
oppervlakte doelen (schepen).
Het gaat in eerste instantie dus niet om
ballistische boten. De onderzeeboot en
dus zijn torpedo en raket heeft geen vi
sitekaartje anders dan een inferno indien
een schip geraakt wordt. Sinds de 2e
Wereld Oorlog is het ozbt. wapen sterk
gemoderniseerd. De boten gaan dieper.
De boot is geruislozer. Voor conventio
nele boten geldt dan nog dat de batte-
rijcapaciteit is verhoogd waardoor de
boot langer diep kan blijven. De opspo-
ringsapparatuur is verbeterd. Het wapen,
de aloude torpedo, is zeer trefzeker ge
worden en sinds geruime tijd is de raket
geintroduceerd als wapen wat onder wa
ter wordt gelanceerd en ingezet tegen
vlootverbanden. In tegenstelling met de
ozbt. is de opsporingsapparatuur in be
duidend mindere mate verbeterd. Op
sporing geschiedt zowel actief als pas
sief. Actief wil zeggen door middel van
het uitzenden van geluid in het water.
Passief in het uitluisteren naar geluid
onder water. Met zijn sonarapparatuur
stuurt het schip akoestisch gerichte bun
dels in het water. Men hoopt nu echo’s
te verkrijgen van de evt. ozbt. Een en
ander is ruw te vergelijken met radar.
Een van de oorzaken echter dat de
akoestische bundel niet ver komt is de
grote verzwakking van de energie in wa
ter en de afbuiging van de stralenbun
del onder invloed van temperatuur, diep'
te en zoutgehalte. De grootste factor is
temperatuur. He gebied rond het schip
waarbij een ozbt. dan ook werkelijk her-
In het pasverschenen ze
vende nummer van het
door de plaatselijke Partij
van de Arbeid uitgegeven
blaadje „Prikbord” duurt
de discussie, die in april
van dit jaar onder het
motto: „PvdA: Denk eens
aan een arbeider op zijn
tijd” was begonnen, voort.
Socialist R. J. Jenner
schreef toen dat het hem
aantoonbaar was gebleken
dat de arbeiders het in hun
eigen partij moeten afleg
gen bij het vervullen van
allerlei functies op plaatse
lijk of provinciaal niveau
tegen intellectuelen of
mensen uit de midden
groepen. Daarop reageerde
in juni weer de socialist A.
Slinger door te spreken
over het conservatisme van
de meeste arbeiders. Ze
zouden klassebewust-zijn
en solidariteit vaak in de
driesterren-koelkast zetten.
Dit en nog veel meer gaf
Jenner aanleiding nog een
keer achter de schrijftafel
te gaan zitten en het vol
gende aan het papier toe
te vertrouwen:
aan alle eisen van deze tijd voldoende
kleuterschool neergezet naar een ont
werp van hetzelfde architectenbureau
dat ook de St. Jozefschool aan dezelfde
Kanaalweg ontwierp.
had besteed 250.000,-) ook bij te dra
gen in de kosten van een gezamenlijk
structuurplan.
Andere gemeenten toonden geen be
hoefte aan een dergelijk plan, omdat zij
„hun gehele grondgebied al met be
stemmingsplannen hadden belegd”.
Reeuwijk wilde wel meewerken, als het
de gemeente niets zou kosten. Weer an
dere gemeenten vreesden een doublure
in de planologische arbeid, nu het inter
gemeentelijk overlegorgaan „Midden
Holland” bezig is aan de voorbereiding
van een algemeen maatschappelijk ont
wikkelingsplan. Het plan van „Midden-
Holland” heeft echter een veel ruimere
opzet, ook al omdat het op tweeëntwin
tig gemeenten betrekking heeft en zal
dan ook veel later gereed zijn dan een
intergemeentelijk structuurplan van ze
ven jaar klaar had kunnen zijn. Het mis
lukken van een gezamenlijke aanpak be
tekent, dat Gouda en Waddinxveen (de
gemeenteraad had wethouder P. F. J.
van Schie (CDA) geen duimbreed ge
geven om toch nog te proberen iets van
de grond te krijgen) hun structuurplan
nen. Zij zullen daarbij uiteraard ook
aandacht moeten schenken aan hun
grensoverschrijdende functies.
Gedeputeerde drs. Borgman: „Al komt
er geen in tergemeentelijk structuurplan,
toch heb ik het volste vertrouwen dat
Gouda en ook Waddinxveen bij hun
werk op de medewerking van de andere
gemeenten, vooral ten aanzien van die
grensoverschrijdende taken, mogen re
kenen. Verheugend is namelijk, dat de
besturen van de zeven gemeenten be
reid zijn elkaar gegevens toe te spelen”.
WADDINXVEEN Vrijdag tegen het eind van de middag is vlak voordat het
heiwerk zou zijn gedaan nog officieel de „eerste paal” geslagen voor de bouw
van de tweeklassige rooms-katholieke kleuterschool Klein Duimpje. Van dit
feestelijke moment aan de Kanaalweg in de St. Victorwijk - naast de lagere St.
Jozefschool - waren namens het gemeentebestuur getuige de wethouders A. H.
van Gent (Progressieven) van onderwijs en P. F. J. van Schie (CDA) van open
bare werken en -bedrijven.
kend zal worden als ozbt. wordt dan erg
kléin waarbij dan tevens het feit mee
speelt dat de bedienaar van de sonar-
installatie de echo moet herkennen als
ozbt. buiten alle andere echo’s om zoals
echo’s van bodem, visgeruis, plankton,
vissers, oppervlakte geruis enz. Met dit
in zijn mogelijkheden beperkte platform
moet nu in ons geval' een konvooi be
schermd worden tegen onderzeeboten.
Dit konvooi zal samengesteld zijn uit
schepen van diverse pluimage zoals tan
kers met olie, carriers met graan, vracht
schepen met allerhande stukgoederen en
oorlogsschepen specifiek voor andere ta
ken bestemd zoals luchtverdediging,
vliegkampschepen enz. In dit verband
is het van belang te bedenken dat min
stens 80% van onze aanvoer over zee
komt.
Daar nu het eigen detectiegebied van
het schip zo geminiseerd is en zijn taak
primair is het verdedigen van het ver
band tegen vijandelijke onderzeeboten
zal zijn detektiegebied moeten worden
uitgebreid. Dit gebeurt dan door de
schepen uit te rusten met helicopters.
Deze helicopters kunnen dan op hun
beurt worden uitgerust met passieve so
narapparatuur en wapens tegen de ozbt.
zoals torpedo’s. De mogelijkheden van
de helicopters worden echter begrensd
door het soort platform waarop het
thuishoort, in ons geval het fregat. De
„endurance”, zijn tijd op post, is dan
over het algemeen niet zo groot en zijn
vermogen om apparauur en wapens me
de te nemen is dan ook zeer klein. Niet
tegenstaande is de helicopter een zeer
welkome aanvulling in de onderzeeboot-
bestrijdingscapaciteit van het fregat.
Ondertussen vaart het konvooi afhanke
lijk van de afzonderlijke mogelijkheden
van de schepen een vaart van laten we
zeggen 18 mijl 30 km/uur). Alle
schepen in het midden gegroepeerd met
de fregatten er rondom heen. Op dit
moment blind voor wat er gebeurt buiten
de detectiecapaciteit van ieder fregat af
zonderlijk. De onderzeeboot is op dit
moment in het voordeel. Hij kan plaats
en tijd bepalen van het inslaan van tor
pedo danwel raket. De fregatten hebben
geen tijd. Zij moeten zorgen dat de op-
marsridhting van het konvooi vrij blijft
van onderzeeboten. Gevolg: met hoge
vaart doorzoeken van het gebied voor
het konvooi uit. Door verhoging van
eigen ruis (verhoging van de vaart)
wordt de detectiecapaciteit nog meer
verminderd.
Om nu dit blind-zijn te onderdrukken of
te wel de informatie over de aanwezig
heid van eventuele onderzeeboten te ver
beteren werkt men met langeafstands
vliegtuigen die ver voor het konvooi uit
de oceanen afzoeken met zeer gevoelige
apparatuur. Hebben zij een onderzee
boot gevonden dan wordt dit doorgege
ven aan het verband en kunnen acties
worden genomen zoals een koers/vaart
verandering van het verband danwel een
actie met fregatten en helicopters tegen
de onderzeeboot ondernemen.
Het nu weghalen van deze voor de on-
derzeebootbestrijding zo belangrijke poot
is van levensbelang zoals ik heb trachten
duidelijk te maken in het voorafgaande.
De ogen van de vloot worden wegge
haald en voor vervanging wordt niet
zorggedragen. De Koninklijke Marine
wil en moet maar mag nu dus niet meer
indien het plan tot uitfasering door gaat.
Op dit moment heeft de Russische Ma
rine meer dan 200 onderzeeboten in de
Noordelijke Vloot ter inzet in de Atlan
tische Oceaan op de voor het Westen zo
belangrijke aanvoerlijnen. Ter vergelij
king, de Duitse Marine had bij het uit
breken van de Tweede Wereldoorlog 35
operationele boten tot zijn beschikking.
Mag de Koninklijke Marine zich in de
ze dagen zorgen maken. Zij heeft haar
informatie niet van TV, radio of krant.
Zij ziet haar eventuele tegenstander met
eigen ogen. Om zo te zeggen dagelijks.
Dit is nu eens geen „wishful thinking”.
Sinds enkele maanden ben ik inwoon
ster van Waddinxveen.
Een prachtig dorp met veel groen en
wandelpaden, ’n goed onderhouden Bur
gemeester Warnaarplantsoen met aller
lei dieren, zodat onze peuters er naar
hartelust kunnen rennen. Vooral die
peuters die niet het geluk kennen ’n ei
gen tuin te hebben.
Alleen één ding is jammer, dat zelfs
volwassenen op brommers en fietsen
ook gebruik maken van dit plantsoen
en dan niet zo zachtjes.
Om over de „wandel”paden maar niet
te spreken. Dit lijkt eerder ’n fietspad,