otale reconstructiekosten bedragen ongeveer 350 miljoen gulden Gouwetunnel met 8 rijstroken 10 meter onder waterspiegel Diplomazwemmen NIEUWE BEDRIJVEN SPIN-CURSUS AALTJE DONKER Afscheid en welkom oudercommissie- leden Leon v. Gelder VERDUBBELDE RIJKSWEG MET DERTIG KUNSTWERKEN LIGT ER ROND 1980 Kleinverbruikerstarief tuinders vanaf 30.000 m3 ^3 o I RW 18 'L GOU RINGVAART Praatpalen i <DEN HAAG O Va e» - UTRECHT -- ^DDINXVEEN Omstreeks 1980 zal het verkeer tussen Utrecht en louda vlotter en veiliger zijn weg kunnen vinden dan nu het geval is. Tus- n het klaverblad Oudenrijn en de Gouwe is Rijkswaterstaat namelijk be- tnet een aantal grote werken, waardoor dit deel van Rijksweg 12 er heel ders uit zal komen te zien. De weg krijgt tweemaal vier rijstroken en be de diverse andere kunstwerken komt er bij Waddinxveen een tunnel der de Gouwe. •t de voorbereidingen voor de nleg van de huidige rijksweg 12 rd al in 1927 begonnen. In de Igende jaren - met een onderbre- rg tijdens de oorlog - is er steeds n doorgewerkt tot in 1962 de ver ging werd voltooid. De 137 kilo- ;ter lange weg tussen Voorburg de Duitse grens kreeg bij de aan- tweemaal twee rijstroken en is n zeer belangrijke west-oeverver- nding in ons land. Tweemaal vier rijstroken Derrig kunstwerken l en i I il i A: Ingrid van Leeuwen, Sigrid van Dijk, Linda Amesz, Ron van Vliet, Kees van Eist, Marjolein Uiterwijk, Marcel van de Bosch, Etienne van Heffen, Geert Kemp- kes, Karin Koemans, Michel Nieuwerf, Paul Weimekes, Caroline Koetsier, Mar jan van de Berg, Helmar Verhaar, Bert Smorenburg, Corina de Bruin, Marloes van de Bas, Hans van Eek, Henk Sen- néker, Trea Sahetapy, Jan Erik Kulik, Moniek de Jong, Anita de Boer, Wian- da Hofman, Michel de Reus, Rudy Os kam, Evert Jan Oskam, Boby Minnes, Carl Verkade, Eddie Schonfel, Willem Perridon, Marry Kreuk, Johnny Tol, Jose van Leeuwen, Michel Marten, Ma rian Kerver, Ina Tamerus, Peter de Joo- de, Willie Captein, Edgar Snel, Nanda Vermeulen, Jaco van Wijk, Jacqueline VMS-Venture Management Services BV, dat zich bezighoudt met de dienst verlening aan management in de ruimste zin van het woord. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt 50.000,waarvan 15.000,is geplaatst. Van VMS is de Waddinxvener W. Waterreus directeur. 350 miljoen. Rijkswaterstaat verwacht dat het hele werk tegen 1980 klaar zal zijn. In dat jaar kunnen er op werk dagen verkeersintensiteiten voorkomen DE SITUATIE BIJ DE GOUWE. RECHTS DE BRUG IN DE BESTAANDE V1ERSTROOKSWEG, DAARNAAST DE TUNNEL IN DE NIEUWE ACHTSTROOKSWEG die een verklaring zal af geven waarmede zij zich bij het gasdistributiebedrijf kun nen vervoegen voor de toepassing van het juiste tarief. WADDINXVEEN/GOUDA De Ka mer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en omstreken heeft de volgende nieuwe bedrijven uit Waddinxveen in het handelsregister ingeschreven: afritten meter De tunnel is het grootste kunstwerk dat bij de verbreding van de rijksweg wordt gemaakt. De bouw van deze tunnel is 'n moeilijk karwei, mede door de slechte WADDINXVEEN Aan het einde van de eerste lesperiode, is er weer diploma gezwommen in het overdekte zwembad De Sniep. Er waren 54 kandidaten voor het zwemdiploma B van de KNZB, waarvan er 5 3 slaagden. Eén van deze 5 3 geslaagde kinderen was Inge de Man, die het met vlag en wimpel haalde. Het opmerkelijke daarvan is, dat Inge nog maar 4 jaar jong is. Dat is geen alle daagse gebeurtenis! Ook voor het At diploma waren er weer veel kandidaten en wel 56, waarvan het resultaat: alles geslaagd. De beoordelingscommissie bij dit diplomazwemmen bestond uit Me vrouw M. Regeer-Huisman en de heren A. Troost en W. van Minnen, terwijl na mens de KNZB de heer Koch en Me vrouw Elléri aanwezig waren. f DEN HAAG WADDINXVEEN Voor het jaar 1974 heeft de minister van landbouw en visserij, mr. A. van der Stee, voor de categorie van grotere klein verbruikers in de tuinbouw met een jaar verbruik tot 170.000 m3 een compen satie op de aardgasprijs gegeven van 2 cent per kubieke meter over het ver bruik boven 30.000 m3 per jaar. In de praktijk is gebleken dat een aantal tuin ders in deze categorie kleinverbruikers de compensatie niet hebben ontvangen. Die tuinders wordt geadviseerd zich te wenden tot de districtsbureauhouder (DBH) van de Stichting tot Uitvoering van Landbouwmaatregelen in hun ge bied. Indien op grond van registratie gegevens blijkt dat zij daarvoor wel in aanmerking komen zal de DBH voor het jaar 1974 een verklaring afgeven waarmede zij zich tot het gasdistributie bedrijf kunnen wenden ter verkrijging van die compensatie. Ook bij alle andere kruisende wegen en waterwegen moeten voor de nieuwe baan van rijksweg 12 viaducten of brug gen worden gemaakt. In veel gevallen krijgen de kruisende wegen zowel onder de oude als onder de nieuwe baan een ruimere doorgang. bekend knelpunt is de brug over de Jouwe. Het is een beweegbare brug die ak open moet voor de scheepvaart en atom niet meer past in een zo druk deelte van ons autosnelwegennet. Bo- ndien komen pal ten westen van deze >rug de verkeersstromen uit Den Haag en Rotterdam samen, terwijl ten oosten jvan het verkeer uit Gouda en Wad dinxveen moet invoegen. Ook het weg rak tussen Bodegraven en Oudenrijn vormt een knelpunt. In de komende ja- Iren zal rijksweg 12 daarom tussen Utrecht en Gouda worden verbreed. an Gouda tot voorbij Woerden wordt i nieuwe rijbaan op ongeveer 25 meter stand van de bestaande weg gelegd, ot acht 4 negen meter diep liet hier n slappe veen- en kleilaag. Voor de Van Hemert Co. BV, zaadteelt in land- en tuinbouwzaden enz. Het maat schappelijk kapitaal van deze onderne ming bedraagt 50.000,waarvan 15.000,is geplaatst. Directeur van Van Hemert Co. BV is de Waddinx vener E. J. van Beek jr. van 75.000 auto’s per etmaal. De nieu we weg zal deze intensiteiten goed kun nen verwerken en vele jaren voldoende capaciteit hebben voor het verkeer. aanleg van de nieuwe weg moet deze zachte onderlaag voor een groot gedeel te worden weggegraven en vervangen door zand. Ten oosten van Linschoten wordt de ondergrond beter. Hier kan de nieuwe baan dichter bij de bestaande worden gelegd en hoeft ook geen bag- gerwerk te worden verricht. In 1978 zal de nieuwe baan klaar zijn. Daarna begint Rijkswaterstaat met de reconstructie van de oude baan. Het ver keer zal in die tijd al gebruik moeten maken van de nieuwe baan. WADDINXVEEN Rond 1980 hoeft het verkeer op rijksweg 12 bij Waddinx veen niet meer de brug over de Gouwe te gebruiken. De brug blijft wel in ge bruik voor het langzame en regionale verkeer, maar de beide rijbanen van de autosnelweg zullen samen door een tun nel gaan. Ten westen van de Gouwe sluiten de acht uit de tunnel komende rijstroken aan op de wegen naar Den Haag en Rotterdam, die elk tweemaal twee rijstroken hebben. B: Inge de Man, Saskia Rutten, Steven Groenendijk, Jan Boer, Annelies Hoos, Peter van Tilburg, Bas Boonstoppel, Martin van Zanten, Egbert Schroten, Edward Huidink, Disiree Lagrouw, Mar tin Heus, Anita van Vliet, Jolanda Klomp, Mirjam v.d. Weide, Mireille Kruger, Norman Severien, Karin Bos ma, Jacqueline v.d. Kant, Jolanda van Dijk, Hans Bekker, Daphne de Ruiter, Margot Gerritsen, Johnny v.d. Berg, Jeanet Mekenkamp, Ingrid Veenman, Gebke Smitskamp, Conny van Kooten, Addy de Heer, Conny Captein, Hans van den Boomen, Mariska Oosterom, Mir jam Ponsioen, Carina Blokzijl, Alice Modderaar, Karin Veldwijk, Marc van Heyst, Astrid Russcher, Helmine v.d. Flier, Fijke Burger, Marco de Bruin, Lia van der Schee, Sjoerd Kooistra, Bart Kleyer, Peter Pille, Ira van Lugten, Mi randa Beekhuizen, Eveline Jobse, Els Sonneveld, Cora Riemens, Jan van der Spek, Henk van Gelooven, Andy Lucar- die. maakt, moet om de scheepvaart vol doende vaarruimte te laten houden - de andere oever in oostelijke richting wor den verlegd. Na de tunnelbouw blijft het vaarwater deze grotere breedte houden. Ook wanneer de tunnel klaar is, blijft er een waterprobleem bestaan, namelijk de opvang en afvoer van het hemelwater. Daarom wordt onder de tunnel een pompenkelder gebouwd. Het is een soort regenput die buien kan verwerken welke volgens de statistieken maar eenmaal in de 250 jaar voorkomen. In de kelder ko men grote pompen die zorgen voor de afvoer van het water. Met inbegrip van de toe- en wordt de tunnel zevenhonderd Voor het kalenderjaar 1975 is het tarief voor de categorie kleinverbruikers in de' tuinbouw voor de jaarafname tussen 30.000 en 170.000 m3 vastgesteld op 9,8 cent per m3. Gebleken is dat bij een aan tal gasdistributiebedrijven niet in alle gevallen bekend is welke tuinbouwbedrij ven voor deze gasprijs in aanmerking komen. Tuinders die menen te behoren tot deze categorie en een hogere gasprijs in rekening wordt gebracht, kunnen zich wenden tot de districtsbureauhouder, benzinestation. De totale kosten van de reconstructie van de weg en van de ermee samenhan gende werken zijn begroot op ongeveer WADDINXVEEN De kunst- hobby-academie en muziekschool Groenswaard van Aaltje Donker aan de Peter Zuidlaan 8 heeft dit seizoen een cursus spinnen en ver werken vn wol (eenvoudig weven, haken enz.) op het programma gezet. Het spinnen zal niet alleen geleerd worden op het spinnewiel, maar ook om een stokje en om een tal, zodat men thuis kan spin nen zonder in het bezit te zijn van een spinnewiel. Het weven zal met zeer eenvoudige middelen als een plankje, kaartjes enz. ge leerd worden, zodat men dit ook thuis zonder weefgetouw kan doen. Bij voldoende deelname zal de eerste cursus gegeven worden op 5 dinsdagen vanaf 4 november. De kosten zijn 50,-, vooruit te voldoen, materiaal inbegrepen. De les duurt van 20.00-21.30 uur. lang; het overdekte deel krijgt een lengte van 45 meter. De tunnel wordt 48 meter breed en zal bestaan uit twee kokers van circa 22,50 meter. In elke koker krijgt de rijbaan vier rijstroken van 3,5Ö meter, een vluchtstrook van 3,00 meter aan de rechterkant en een vluchtstrook van 2,50 meter aan de linkerkant. Het rijdek komt in de tunnel ongeveer tien meter lager te liggen dan de water spiegel in de Gouwe. Voor het verkeer uit westelijke richting is de daling zeven meter, voor dat uit oostelijke richting zelfs twaalf meter. De helling bedraagt in beide gevallen 1:40. Over het open gedeelte van de tunnel komen drie via ducten voor kruisende wegen. tor het tegenwoordige verkeer is de jpaciteit van rijksweg 12 op verschil- »de plaatsen te klein geworden. Er zijn terse knelpunten ontstaan en verkeers- ■stoppingen, met niet alleen vertragin- en maar ook gevaarlijke situaties ko en meer en meer voor. Op het ongeveer kilometer lange gedeelte tussen Gou- I en Oudenrijn worden nu op werk- igen verkeersintensiteiten gemeten van 5.000 auto’s per etmaal. van Kempen, Alex de Jong, Xander E- vers, Marco Pels, Peter Noordam, Johan Snélleman, Ingmar Tamse, Jittie Perri don, Pieter de Wit, Gerben van Driel, Dik Verweij, Dik van de Dool, Fred Neale. Verboom Makelaardij BV (uitoefe ning van de makelaradij in onroerende goederen enz.). De directie van dit be drijf wordt gevormd door W. Verboom uit Haastrecht en I. C. Verboom uit Waddinxveen. Verboom Makelaardij BV beschikt over een filiaal/bijkantoor aan de Linnaeusweg 96 in Boskoop. Het maatschappelijk kapitaal bedraagt 50.000,waarvan 15.000,is ge plaatst. w bodemgesteldheid. Ook hier ligt een ruim tien meter dikke zachte laag. Om ver zakken van de omgeving als gevolg van bemaling te voorkomen, moet een groot deel van het werk beneden de grond waterspiegel worden uitgevoerd. Eerst worden damwanden aangebracht en daarbinnen worden de slappe lagen uit gebaggerd. Hierna zal het heien van pa len en het storten van beton onder wa ter gebeuren. De Gouwe wordt bij de tunnelbouw in twee fasen gepasseerd. De eerste tunnel- helft wordt vanaf de oostelijke oever ge maakt. De schepen kunnen dan langs de westelijke oever blijven varen. Voordat de westelijke tunnelhelft kan worden ge- oosten van Reeuwijk langs de noord- baan. Bij Harmelen komt aan de noord en aan de zuidzijde een ruime parkeer plaats met de mogelijkheid voor een -*■’ B-.s .n.i— wwi ia lik Kf de pauze hield mevrouw M. de Jtaaf, medewerkster van de Nederland- e Vereniging Muzikaal Rhytmische Op ging te Rotterdam een inleiding over let onderwerp muziekonderwijs. Zij ver- ede van haar werk en hoe een kind totziek kan beleven, zich helemaal los ün maken en z’n gevoelens beter tot ‘ddrukking kan brengen. Van de Gouwe tot het klaverblad Ou- dénrijn wordt de weg uitgebreid tot tweemaal vier rijstroken. In verband met de stabiliteit van de bestaande weg zullen de nieuwe rijstroken hier over een grote lengte niet vlak naast worden gelegd. Op een ’veilige’ afstand komt er een geheel vfijliggende nieuwe baan ten noorden van de tegenwoordige weg. Over deze vlerstrooks rijbaan wordt straks het o istwestverkeer geleid. De bestaande :g, die nu tweemaal twee rijstroken eft, wordt zo veranderd dat deze in z’n heel beschikbaar komt voor het west- istverkeer. Alleen bij Bodegraven komt voor het verkeer in beide richtingen n nieuw tracé. De twee banen komen ten zuiden van het bestaande tracé ndat men de hier liggende bocht in iksweg 12 een flauwer verloop wil ge in. In verband met het grotere aantal Stroken krijgen de oost-west- en de est-oostrijbaan aan beide zijden een uchtstrook, dus ook aan de kant van middenberm. Behalve de tunnel onder de Gouwe wordt in verband met de aanleg van de nieuwe weg een dertigtal andere kunstwerken gebouwd. De voornaamste hiervan zijn de volgende: Nieuwe viaducten over de spoorbanen Gouda-Den Haag en Gouda-Alphen aan den Rijn. Een koker onder de weg naar Den Haag voor de uit de tunnel komende rijbaan naar Rotterdam. Een viaduct ten behoeve van de nieuwe aansluitingen voor de weg Gouda-Waddinxveen. Een 120 meter lang viaduct bij Reeu wijk, dat het bestaande boogviaduel gaat vervangen. Een 250 meter lange onderdoorgang voor de weg uit Bodegraven in de richting Utrecht, die nu over de snel weg heengaat. Onder de nieuwe rijbaan een tweede koker voor de weg van Waarder naar Nieuwebrug. Een tweede viaduct over de spoorlijn Woerden-Gouda. Eveneens een tweede viaduct over de weg Woerden-Linschoten en het ri viertje de Linschoten. Viaducten in de Cattenbroekerdijk bij Woerden en de Kerkweg bij Harme len, die voortaan over de rijksweg heen zullen gaan; rijksweg 12 wordt hier namelijk lager gelegd. Twee nieuwe viaducten over de Meerndijk bij De Meem; het bestaan de viaduct wordt na omlegging van het verkeer afgebroken. Verbreding van het viaduct over de weg uit Strijkviertcl. ■ADDINXVEEN Op de vorige week maandagavond gehouden ouderavond fcn de openbare Leon van Gelderschool »ssengaarde) is afscheid genomen van de Pdercommissieleden mevrouw A. A. Botn-v.d. Heuvel, die sinds de oprich- ln? van de school secretaresse was en Be heer Z. M. v.d. Hoef, terwijl me- ■rouw H. Teyema-Blaauw herkozen ■erd. Als nieuwe leden werden gekozen ■levrouw W. Uiterwijk-Nelissen en de ■e«n B. M. Muller en E. Lodema. ,en voorstel tot wijziging van het huis- oudelijk reglement om de zittingsperio- e van de leden van de oudercommissie E verlengen van 2 tot 3 jaar en om twee 'hatsvervangende leden toe te voegen, ehozen uit ouders, voogden en verzor- 7s van kinderen, die als leerling der mooi zijn ingeschreven (deze hebben een stemrecht) werd met algemene ^tnmen aangenomen. De nieuwe weg wordt over de hele leng te uitgerust met praatpalen. Benzine stations met parkeerplaatsen komen er bij Gouda langs de zuidbaan en ten

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1975 | | pagina 13