otale reconstructiekosten bedragen ongeveer 350 miljoen gulden
Gouwetunnel met 8 rijstroken
10 meter onder waterspiegel
Diplomazwemmen
NIEUWE
BEDRIJVEN
SPIN-CURSUS
AALTJE DONKER
Afscheid en welkom
oudercommissie-
leden Leon v. Gelder
VERDUBBELDE RIJKSWEG MET DERTIG
KUNSTWERKEN LIGT ER ROND 1980
Kleinverbruikerstarief
tuinders vanaf 30.000 m3
^3
o
I
RW 18
'L
GOU
RINGVAART
Praatpalen
i
<DEN
HAAG
O
Va
e»
-
UTRECHT
--
^DDINXVEEN Omstreeks 1980 zal het verkeer tussen Utrecht en
louda vlotter en veiliger zijn weg kunnen vinden dan nu het geval is. Tus-
n het klaverblad Oudenrijn en de Gouwe is Rijkswaterstaat namelijk be-
tnet een aantal grote werken, waardoor dit deel van Rijksweg 12 er heel
ders uit zal komen te zien. De weg krijgt tweemaal vier rijstroken en be
de diverse andere kunstwerken komt er bij Waddinxveen een tunnel
der de Gouwe.
•t de voorbereidingen voor de
nleg van de huidige rijksweg 12
rd al in 1927 begonnen. In de
Igende jaren - met een onderbre-
rg tijdens de oorlog - is er steeds
n doorgewerkt tot in 1962 de ver
ging werd voltooid. De 137 kilo-
;ter lange weg tussen Voorburg
de Duitse grens kreeg bij de aan-
tweemaal twee rijstroken en is
n zeer belangrijke west-oeverver-
nding in ons land.
Tweemaal vier rijstroken
Derrig kunstwerken
l
en
i
I
il
i
A: Ingrid van Leeuwen, Sigrid van Dijk,
Linda Amesz, Ron van Vliet, Kees van
Eist, Marjolein Uiterwijk, Marcel van de
Bosch, Etienne van Heffen, Geert Kemp-
kes, Karin Koemans, Michel Nieuwerf,
Paul Weimekes, Caroline Koetsier, Mar
jan van de Berg, Helmar Verhaar, Bert
Smorenburg, Corina de Bruin, Marloes
van de Bas, Hans van Eek, Henk Sen-
néker, Trea Sahetapy, Jan Erik Kulik,
Moniek de Jong, Anita de Boer, Wian-
da Hofman, Michel de Reus, Rudy Os
kam, Evert Jan Oskam, Boby Minnes,
Carl Verkade, Eddie Schonfel, Willem
Perridon, Marry Kreuk, Johnny Tol,
Jose van Leeuwen, Michel Marten, Ma
rian Kerver, Ina Tamerus, Peter de Joo-
de, Willie Captein, Edgar Snel, Nanda
Vermeulen, Jaco van Wijk, Jacqueline
VMS-Venture Management Services
BV, dat zich bezighoudt met de dienst
verlening aan management in de ruimste
zin van het woord. Het maatschappelijk
kapitaal bedraagt 50.000,waarvan
15.000,is geplaatst. Van VMS is de
Waddinxvener W. Waterreus directeur.
350 miljoen. Rijkswaterstaat verwacht
dat het hele werk tegen 1980 klaar zal
zijn. In dat jaar kunnen er op werk
dagen verkeersintensiteiten voorkomen
DE SITUATIE BIJ DE GOUWE.
RECHTS DE BRUG IN DE BESTAANDE
V1ERSTROOKSWEG, DAARNAAST DE
TUNNEL IN DE NIEUWE ACHTSTROOKSWEG
die een verklaring zal af geven waarmede
zij zich bij het gasdistributiebedrijf kun
nen vervoegen voor de toepassing van
het juiste tarief.
WADDINXVEEN/GOUDA De Ka
mer van Koophandel en Fabrieken voor
Gouda en omstreken heeft de volgende
nieuwe bedrijven uit Waddinxveen in
het handelsregister ingeschreven:
afritten
meter
De tunnel is het grootste kunstwerk dat
bij de verbreding van de rijksweg wordt
gemaakt. De bouw van deze tunnel is 'n
moeilijk karwei, mede door de slechte
WADDINXVEEN Aan het einde van
de eerste lesperiode, is er weer diploma
gezwommen in het overdekte zwembad
De Sniep. Er waren 54 kandidaten voor
het zwemdiploma B van de KNZB,
waarvan er 5 3 slaagden. Eén van deze 5 3
geslaagde kinderen was Inge de Man,
die het met vlag en wimpel haalde. Het
opmerkelijke daarvan is, dat Inge nog
maar 4 jaar jong is. Dat is geen alle
daagse gebeurtenis! Ook voor het At
diploma waren er weer veel kandidaten
en wel 56, waarvan het resultaat: alles
geslaagd. De beoordelingscommissie bij
dit diplomazwemmen bestond uit Me
vrouw M. Regeer-Huisman en de heren
A. Troost en W. van Minnen, terwijl na
mens de KNZB de heer Koch en Me
vrouw Elléri aanwezig waren.
f
DEN HAAG WADDINXVEEN
Voor het jaar 1974 heeft de minister
van landbouw en visserij, mr. A. van der
Stee, voor de categorie van grotere klein
verbruikers in de tuinbouw met een jaar
verbruik tot 170.000 m3 een compen
satie op de aardgasprijs gegeven van 2
cent per kubieke meter over het ver
bruik boven 30.000 m3 per jaar. In de
praktijk is gebleken dat een aantal tuin
ders in deze categorie kleinverbruikers
de compensatie niet hebben ontvangen.
Die tuinders wordt geadviseerd zich te
wenden tot de districtsbureauhouder
(DBH) van de Stichting tot Uitvoering
van Landbouwmaatregelen in hun ge
bied. Indien op grond van registratie
gegevens blijkt dat zij daarvoor wel in
aanmerking komen zal de DBH voor
het jaar 1974 een verklaring afgeven
waarmede zij zich tot het gasdistributie
bedrijf kunnen wenden ter verkrijging
van die compensatie.
Ook bij alle andere kruisende wegen en
waterwegen moeten voor de nieuwe
baan van rijksweg 12 viaducten of brug
gen worden gemaakt. In veel gevallen
krijgen de kruisende wegen zowel onder
de oude als onder de nieuwe baan een
ruimere doorgang.
bekend knelpunt is de brug over de
Jouwe. Het is een beweegbare brug die
ak open moet voor de scheepvaart en
atom niet meer past in een zo druk
deelte van ons autosnelwegennet. Bo-
ndien komen pal ten westen van deze
>rug de verkeersstromen uit Den Haag
en Rotterdam samen, terwijl ten oosten
jvan het verkeer uit Gouda en Wad
dinxveen moet invoegen. Ook het weg
rak tussen Bodegraven en Oudenrijn
vormt een knelpunt. In de komende ja-
Iren zal rijksweg 12 daarom tussen
Utrecht en Gouda worden verbreed.
an Gouda tot voorbij Woerden wordt
i nieuwe rijbaan op ongeveer 25 meter
stand van de bestaande weg gelegd,
ot acht 4 negen meter diep liet hier
n slappe veen- en kleilaag. Voor de
Van Hemert Co. BV, zaadteelt in
land- en tuinbouwzaden enz. Het maat
schappelijk kapitaal van deze onderne
ming bedraagt 50.000,waarvan
15.000,is geplaatst. Directeur van
Van Hemert Co. BV is de Waddinx
vener E. J. van Beek jr.
van 75.000 auto’s per etmaal. De nieu
we weg zal deze intensiteiten goed kun
nen verwerken en vele jaren voldoende
capaciteit hebben voor het verkeer.
aanleg van de nieuwe weg moet deze
zachte onderlaag voor een groot gedeel
te worden weggegraven en vervangen
door zand. Ten oosten van Linschoten
wordt de ondergrond beter. Hier kan de
nieuwe baan dichter bij de bestaande
worden gelegd en hoeft ook geen bag-
gerwerk te worden verricht.
In 1978 zal de nieuwe baan klaar zijn.
Daarna begint Rijkswaterstaat met de
reconstructie van de oude baan. Het ver
keer zal in die tijd al gebruik moeten
maken van de nieuwe baan.
WADDINXVEEN Rond 1980 hoeft
het verkeer op rijksweg 12 bij Waddinx
veen niet meer de brug over de Gouwe
te gebruiken. De brug blijft wel in ge
bruik voor het langzame en regionale
verkeer, maar de beide rijbanen van de
autosnelweg zullen samen door een tun
nel gaan. Ten westen van de Gouwe
sluiten de acht uit de tunnel komende
rijstroken aan op de wegen naar Den
Haag en Rotterdam, die elk tweemaal
twee rijstroken hebben.
B: Inge de Man, Saskia Rutten, Steven
Groenendijk, Jan Boer, Annelies Hoos,
Peter van Tilburg, Bas Boonstoppel,
Martin van Zanten, Egbert Schroten,
Edward Huidink, Disiree Lagrouw, Mar
tin Heus, Anita van Vliet, Jolanda
Klomp, Mirjam v.d. Weide, Mireille
Kruger, Norman Severien, Karin Bos
ma, Jacqueline v.d. Kant, Jolanda van
Dijk, Hans Bekker, Daphne de Ruiter,
Margot Gerritsen, Johnny v.d. Berg,
Jeanet Mekenkamp, Ingrid Veenman,
Gebke Smitskamp, Conny van Kooten,
Addy de Heer, Conny Captein, Hans van
den Boomen, Mariska Oosterom, Mir
jam Ponsioen, Carina Blokzijl, Alice
Modderaar, Karin Veldwijk, Marc van
Heyst, Astrid Russcher, Helmine v.d.
Flier, Fijke Burger, Marco de Bruin,
Lia van der Schee, Sjoerd Kooistra, Bart
Kleyer, Peter Pille, Ira van Lugten, Mi
randa Beekhuizen, Eveline Jobse, Els
Sonneveld, Cora Riemens, Jan van der
Spek, Henk van Gelooven, Andy Lucar-
die.
maakt, moet om de scheepvaart vol
doende vaarruimte te laten houden - de
andere oever in oostelijke richting wor
den verlegd. Na de tunnelbouw blijft het
vaarwater deze grotere breedte houden.
Ook wanneer de tunnel klaar is, blijft er
een waterprobleem bestaan, namelijk de
opvang en afvoer van het hemelwater.
Daarom wordt onder de tunnel een
pompenkelder gebouwd. Het is een soort
regenput die buien kan verwerken welke
volgens de statistieken maar eenmaal in
de 250 jaar voorkomen. In de kelder ko
men grote pompen die zorgen voor de
afvoer van het water.
Met inbegrip van de toe- en
wordt de tunnel zevenhonderd
Voor het kalenderjaar 1975 is het tarief
voor de categorie kleinverbruikers in de'
tuinbouw voor de jaarafname tussen
30.000 en 170.000 m3 vastgesteld op 9,8
cent per m3. Gebleken is dat bij een aan
tal gasdistributiebedrijven niet in alle
gevallen bekend is welke tuinbouwbedrij
ven voor deze gasprijs in aanmerking
komen. Tuinders die menen te behoren
tot deze categorie en een hogere gasprijs
in rekening wordt gebracht, kunnen zich
wenden tot de districtsbureauhouder,
benzinestation.
De totale kosten van de reconstructie
van de weg en van de ermee samenhan
gende werken zijn begroot op ongeveer
WADDINXVEEN De kunst-
hobby-academie en muziekschool
Groenswaard van Aaltje Donker
aan de Peter Zuidlaan 8 heeft dit
seizoen een cursus spinnen en ver
werken vn wol (eenvoudig weven,
haken enz.) op het programma
gezet. Het spinnen zal niet alleen
geleerd worden op het spinnewiel,
maar ook om een stokje en om
een tal, zodat men thuis kan spin
nen zonder in het bezit te zijn
van een spinnewiel. Het weven
zal met zeer eenvoudige middelen
als een plankje, kaartjes enz. ge
leerd worden, zodat men dit ook
thuis zonder weefgetouw kan
doen. Bij voldoende deelname zal
de eerste cursus gegeven worden
op 5 dinsdagen vanaf 4 november.
De kosten zijn 50,-, vooruit te
voldoen, materiaal inbegrepen. De
les duurt van 20.00-21.30 uur.
lang; het overdekte deel krijgt een lengte
van 45 meter. De tunnel wordt 48 meter
breed en zal bestaan uit twee kokers van
circa 22,50 meter. In elke koker krijgt de
rijbaan vier rijstroken van 3,5Ö meter,
een vluchtstrook van 3,00 meter aan de
rechterkant en een vluchtstrook van 2,50
meter aan de linkerkant.
Het rijdek komt in de tunnel ongeveer
tien meter lager te liggen dan de water
spiegel in de Gouwe. Voor het verkeer
uit westelijke richting is de daling zeven
meter, voor dat uit oostelijke richting
zelfs twaalf meter. De helling bedraagt
in beide gevallen 1:40. Over het open
gedeelte van de tunnel komen drie via
ducten voor kruisende wegen.
tor het tegenwoordige verkeer is de
jpaciteit van rijksweg 12 op verschil-
»de plaatsen te klein geworden. Er zijn
terse knelpunten ontstaan en verkeers-
■stoppingen, met niet alleen vertragin-
en maar ook gevaarlijke situaties ko
en meer en meer voor. Op het ongeveer
kilometer lange gedeelte tussen Gou-
I en Oudenrijn worden nu op werk-
igen verkeersintensiteiten gemeten van
5.000 auto’s per etmaal.
van Kempen, Alex de Jong, Xander E-
vers, Marco Pels, Peter Noordam, Johan
Snélleman, Ingmar Tamse, Jittie Perri
don, Pieter de Wit, Gerben van Driel,
Dik Verweij, Dik van de Dool, Fred
Neale.
Verboom Makelaardij BV (uitoefe
ning van de makelaradij in onroerende
goederen enz.). De directie van dit be
drijf wordt gevormd door W. Verboom
uit Haastrecht en I. C. Verboom uit
Waddinxveen. Verboom Makelaardij
BV beschikt over een filiaal/bijkantoor
aan de Linnaeusweg 96 in Boskoop. Het
maatschappelijk kapitaal bedraagt
50.000,waarvan 15.000,is ge
plaatst.
w
bodemgesteldheid. Ook hier ligt een ruim
tien meter dikke zachte laag. Om ver
zakken van de omgeving als gevolg van
bemaling te voorkomen, moet een groot
deel van het werk beneden de grond
waterspiegel worden uitgevoerd. Eerst
worden damwanden aangebracht en
daarbinnen worden de slappe lagen uit
gebaggerd. Hierna zal het heien van pa
len en het storten van beton onder wa
ter gebeuren.
De Gouwe wordt bij de tunnelbouw in
twee fasen gepasseerd. De eerste tunnel-
helft wordt vanaf de oostelijke oever ge
maakt. De schepen kunnen dan langs de
westelijke oever blijven varen. Voordat
de westelijke tunnelhelft kan worden ge-
oosten van Reeuwijk langs de noord-
baan. Bij Harmelen komt aan de noord
en aan de zuidzijde een ruime parkeer
plaats met de mogelijkheid voor een
-*■’ B-.s .n.i— wwi ia lik Kf
de pauze hield mevrouw M. de
Jtaaf, medewerkster van de Nederland-
e Vereniging Muzikaal Rhytmische Op
ging te Rotterdam een inleiding over
let onderwerp muziekonderwijs. Zij ver-
ede van haar werk en hoe een kind
totziek kan beleven, zich helemaal los
ün maken en z’n gevoelens beter tot
‘ddrukking kan brengen.
Van de Gouwe tot het klaverblad Ou-
dénrijn wordt de weg uitgebreid tot
tweemaal vier rijstroken. In verband met
de stabiliteit van de bestaande weg zullen
de nieuwe rijstroken hier over een grote
lengte niet vlak naast worden gelegd. Op
een ’veilige’ afstand komt er een geheel
vfijliggende nieuwe baan ten noorden
van de tegenwoordige weg. Over deze
vlerstrooks rijbaan wordt straks het
o istwestverkeer geleid. De bestaande
:g, die nu tweemaal twee rijstroken
eft, wordt zo veranderd dat deze in z’n
heel beschikbaar komt voor het west-
istverkeer. Alleen bij Bodegraven komt
voor het verkeer in beide richtingen
n nieuw tracé. De twee banen komen
ten zuiden van het bestaande tracé
ndat men de hier liggende bocht in
iksweg 12 een flauwer verloop wil ge
in. In verband met het grotere aantal
Stroken krijgen de oost-west- en de
est-oostrijbaan aan beide zijden een
uchtstrook, dus ook aan de kant van
middenberm.
Behalve de tunnel onder de Gouwe wordt
in verband met de aanleg van de nieuwe
weg een dertigtal andere kunstwerken
gebouwd. De voornaamste hiervan zijn
de volgende:
Nieuwe viaducten over de spoorbanen
Gouda-Den Haag en Gouda-Alphen
aan den Rijn.
Een koker onder de weg naar Den
Haag voor de uit de tunnel komende
rijbaan naar Rotterdam.
Een viaduct ten behoeve van de
nieuwe aansluitingen voor de weg
Gouda-Waddinxveen.
Een 120 meter lang viaduct bij Reeu
wijk, dat het bestaande boogviaduel
gaat vervangen.
Een 250 meter lange onderdoorgang
voor de weg uit Bodegraven in de
richting Utrecht, die nu over de snel
weg heengaat.
Onder de nieuwe rijbaan een tweede
koker voor de weg van Waarder naar
Nieuwebrug.
Een tweede viaduct over de spoorlijn
Woerden-Gouda.
Eveneens een tweede viaduct over de
weg Woerden-Linschoten en het ri
viertje de Linschoten.
Viaducten in de Cattenbroekerdijk bij
Woerden en de Kerkweg bij Harme
len, die voortaan over de rijksweg
heen zullen gaan; rijksweg 12 wordt
hier namelijk lager gelegd.
Twee nieuwe viaducten over de
Meerndijk bij De Meem; het bestaan
de viaduct wordt na omlegging van
het verkeer afgebroken.
Verbreding van het viaduct over de
weg uit Strijkviertcl.
■ADDINXVEEN Op de vorige week
maandagavond gehouden ouderavond
fcn de openbare Leon van Gelderschool
»ssengaarde) is afscheid genomen van de
Pdercommissieleden mevrouw A. A.
Botn-v.d. Heuvel, die sinds de oprich-
ln? van de school secretaresse was en
Be heer Z. M. v.d. Hoef, terwijl me-
■rouw H. Teyema-Blaauw herkozen
■erd. Als nieuwe leden werden gekozen
■levrouw W. Uiterwijk-Nelissen en de
■e«n B. M. Muller en E. Lodema.
,en voorstel tot wijziging van het huis-
oudelijk reglement om de zittingsperio-
e van de leden van de oudercommissie
E verlengen van 2 tot 3 jaar en om twee
'hatsvervangende leden toe te voegen,
ehozen uit ouders, voogden en verzor-
7s van kinderen, die als leerling der
mooi zijn ingeschreven (deze hebben
een stemrecht) werd met algemene
^tnmen aangenomen.
De nieuwe weg wordt over de hele leng
te uitgerust met praatpalen. Benzine
stations met parkeerplaatsen komen er
bij Gouda langs de zuidbaan en ten