Lezers schrijven
Iedereen kan zijn
steentje bijdragen”
Nog drie vrijdagen hulp
van belastinginspectie
Mr. Opticien J.Grit
Wat is eigenlijk lager
technisch onderwijs?
Waddinxveen en de Derde Wereld
poule-winnaar
in Moordrecht
Sporthuis
De Bron
350.000,-
over in 1973
Van Schie, de bevolking
is slim genoeg hoor!
L’ETOILE
IN GOUDA
CULINAIR
J
EMMA-
BLOEM
COLLECTE
Examen
Cursusduur
BRIU’IMM"
Individueel technisch
onderwijs (i.t.o.)
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Week
blad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van
het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brie
ven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel
geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent.
veense onderwijsstam heeft zoals
bekend gezorgd de Stichting voor 4
Protestants Christelijk Voortgezet R
Onderwijs te Waddinxveen, wat E
per 1 augustus aanstaande start
met een school voor lager beroeps- j
onderwijs. Wat deze vorm van J
voortgezet onderwijs precies in
houd vertelt u bijgaand artikel. 'f
r HUISWERKSTUOIO 31
dagelijkse huiswerkbegeleiding
k studiecentrum gouda
F
ng
n
I.
geving merken
elektrotechniek
motorvoertuigentechniek
f
mingsinstituut gaan bezoeken.
Ongeveer 35% van de jongens die van de lagere school komen, gaat
jaarljjks door naar het lager beroepsonderwijs. Daartoe hoort ook de
lagere technische school, de meest verbreide school van deze onder
wijstak.
bouwtechniek (met eventueel accenten
op timmeren, metselen, schilderen of
meubelmaken)
cursusduur. Dat is nu veranderd omdat
het lager beroepsonderwijs sinds enkele
jaren over de hele linie vierjarig is
geworden, verdeeld in een tweejarige
onderbouw en een tweejarige boven
bouw. Tegelijk met die omzetting in
vierjarige cursussen is in de boven
bouw, die een beroepsvoorbereiding
over een breed veld beoogt, begonnen
met de opzet van zeven breed gerichte
afdelingen, die de oorspronkelijk ge
groeide 27 eng gerichte vakafdelingen
zullen vervangen. Die zeven breed
gerichte, afdelingen zijn
mechanische techniek (met eventueel
accenten op verspanende techniek en
constructiebankwerken)
grafische techniek (boekdrukken, let
terzetten, enz.)
consumptieve techniek (met eventuele
accenten op brood/banketbakken, ban
ketbakken of horeca-opleidingen)
installatietechniek (sanitair of centrale
verwarming).
HET WEEKBLAD
VOOR WADDINXVEEN
IS EEN ABONNEMENT
WAARD!
Vermeldenswaard is tenslotte nog dat
enkele jaren geleden aan ongeveer 40
l.t.s’en, bij wijze van experiment, is
begonnen met een opleiding theore
tisch technische opleiding (I.t.o.). De
ze opleiding, die ook wel de algemeen
technische opleiding wordt genoemd,
heeft een zodanig eindniveau dat de
afgestudeerde leerlingen niet alleen
toelaatbaar zijn tot de m.t.s. maar ook
tot andere vormen van middelbaar
beroepsonderwijs.
Contactlensspecialist ANVC -
Optometrist OV Korte Tiendeweg 1 2.
Gouda, tel. 01820 - 13033
Kleiweg 108, Gouda, tel. 01820 - 16033 j
Winkelcentrum Bloemendaal 41. Gouda, j
tel. 01820 18492
Winkelcentrum de Passage 220,
Waddinxveen, tel. 01828 - 4303
tegen een dergelijk bouwwerk ’’onge
nuanceerd, suggestief, gekleurd en ten
dentieus” is.
DE BEGELEIDINGSKOMMISSIE
’WELZIJNSZAKEN” VAN DE
PROGRESSIEVE FRAKTIE IN
WADDINXVEEN,
Secretariaat: J. van Lennepstraat 7
WADDINXVEEN Over 1973 houdt
de gemeente Waddinxveen waarschijn
lijk rond f 350.000,- over. Dat blijkt
uit een aantal begrotingswijzigingen
over dat jaar waartoe de gemeenteraad
dient te besluiten. Het batig saldo is
voornamelijk het gevolg van een hogere
uitkering uit het gemeentefonds (bijna
driekwart miljoen extra).
tie in de wereld. Een wereld die er be
paald niet rooskleurig uitziet. Een
wereld waarin je als individu weinig
kunt bereiken. Maar mensen kunnen
samenwerken en samen kunnen we wel
Volgens een artikel in het ’’Weekblad
voor Waddinxveen” van vorige week,
ergert de heer P. F. J. van Schie zich
aan onze ’onvolledige’ informatie. Het
is zijn goed recht het met ons oneens te
zijn, maar dat recht eisen wij ook voor
onszelf op. Zowel progressieve frac
tie, als de begeleidingscommissie vin
den het nog steeds een onaanvaard
bare zaak, om een 25 meter hoge flat op
deze plaats te bouwen. Het enige argu
ment hiervoor is de f 270.000,-
Wij zijn nooit om het financiële as-
pekt heengegaan. Wanneer t.z.t. deze
grondverkoop in de raad aan de orde
komt, zal onze fractie zeker met voor
stellen komen, om dit ”gat” te dich
ten. Dat hebben wij wel degelijk ook
in onze informatiestencil opgenomen.
Verder vinden wij, dat de bevolking van
Waddinxveen slim genoeg is, om zelf
ter plaatse te gaan kijken of ons protest
Volgens de oude examenregeling voor
het I.t.o. omvat het eindexamen voor
leerlingen van de theoretische richting
in een van de zeven afdelingen zes
vakken. Daarvan zijn er vier verplicht:
GOUDA/WADD1NXVEEN Exploi-
tant-eigenaar R. Jorna, bekend in Gou
da en omgeving als exploitant van de
"Beursklok”, opende gistermiddag na
een algehele verbouwing in het pand
v/h Ter Gouw/een-voor Gouda geheel
nieuw culinair centrum op een uniek
gelegen punt, waar de wegen als een
ster bij elkaar komen, vandaar de naam
l'Etoile. Rotisserie l’Etoile biedt plaats
aan 80 gasten, verdeeld over het
exquise restaurant en de gezellige bistro
met uitzicht op de open keuken. De
keuken en de open keuken hebben sa
men de capaciteit om voor ongeveer
200 fijnproevers de meest speciale
gerechten te bereiden. Een intieme bar
en een open haard verhogen de reeds
zo sfeervolle inrichting. De heer en
mevrouw Jorna, die beiden kunnen
terugzien op een rijke ervaring op culi
nair gebied sinds 1947 in binnen en
buitenland, willen met hun Rotisserie
l’Etoile bereiken dat de meest verwen
de gasten hun keuze kunnen doen op
het gebied van diners in het restaurant
en spécialiteiten van het open houts
koolvuur. Vanzelfsprekend is er zelfs
voor kenners een uitgebreide mogelijk
heid een keuze te doen uit een groot
assortiment wijnen. Voor grote ont
vangsten tot ca. 100 pers, is er een
aparte zaal beschikbaar met o.a. eigen
bar en scheidingswand. De verbouwing
is uitgevoerd onder leiding van de
architect Sjard Smit te Gouda. Aanne
mer is aannemersbedrijf H vu Straa-
ten te Haastrecht.
Die l.t.s. is in de tweede helft van de
vorige eeuw haar bestaan begonnen als
ambachtsschool. Deze ambachtsschool
sloot zich aan bij de indeling van de
arbeid in de toenmalige maatschappij.
De school probeerde dus haar leerlin
gen voor allerlei beroepen een pakket
kennis en vaardigheden mee te geven
waarmee zij aan de slag konden. Dit is
zo doorgegaan tot na de Tweede We
reldoorlog. Naarmate er meer beroepen
kwamen, kreeg de ambachtsschool ook
meer afdelingen.-De laatste jaren is men
hier van teruggekomen. De snelle tech
nische ontwikkelingen in onze maat
schappij, met een voortdurende uitbrei
ding van technische uitrusting, geven
een moeilijk te voorspellen antwoord op
de vraag aan welke vakmensen ons land
op den duur meer of minder behoefte
zal hebben. Men moet er immers reke
ning mee houden dat het proces van
veranderingen in de industrie nog in
volle gang is. Er is bijvoorbeeld een
verschuiving waar te nemen van het
‘maken en doen’ naar het ‘bewaken en
regelen van processen’. Een ander feit is
dat wij niet weten, welke veranderingen
ons nog te wachten staan. Wel is
duidelijk dat het niet de taak van de l.t.s.
meer is om volleerde vakmensen af te
leveren.
De l.t.s.’en zouden dat - gezien de
huidige en komende ontwikkelingen -
ook niet meer kunnen en het zou
bovendien geen zin meer hebben. Van
daar dat de l.t.s. meer en meer het
karakter verliest van opleidingen, ge
richt op bepaalde beroepen. Nu wordt er
gewerkt met beroepenvelden. Uitgaan
de van wat leerlingen willen en kunnen,
wil de l.t.s. van vandaag een aanloop
zijn voor de eigenlijke vakopleiding die
later volgt, in het kader van het leerling
wezen dan wel in het middelbaar tech
nisch onderwijs. Dat karakter van voor
bereiding houdt in dat ook de algemene
vakken in het technisch onderwijs meer
aandacht krijgen en dat de techniek in
het onderwijs veel meer middel tot
vorming is gewordendoor praktisch en
systematisch handelen, komen tot
(technisch) denken.
De groei die de ambachtsschool - de
huidige l.t.s. - sinds haar bestaan heeft
doorgemaakt, heeft ertoe geleid dat aan
de lagere technische scholen 27 afdelin
gen konden zijn verbonden. Met opzet
wordt gesproken van ‘konden verbon
den zijn’ omdat geen enkele l.t.s. al die
27 richtingen kende. Bepaalde afdelin-
gen treft men slechts op enkele l.t.s.’en
aan.
demenselijkheid komt dan bij veel
mensen tot uiting in gulle giften bij gro
te en kleine acties. Alleen hulp ver-
I 1 I *1
voldoende. Nee, er moeten fundamen
tele zaken worden aangepakt. De Der
de Wereld moet leren hoe ze zelf hun
problemen op kunnen lessen.
Daarbij hebben wij hier in het rijke
westen de plicht om ze daarbij te hel
pen. Op alle mogelijkhe manieren en
door allerlei mensen. Van het allerg
rootste belang daarbij is dat juist de
armste mensen in de ontwikkelingslan
den kans krijgen hun armoedig bestaan
te verbeteren. Daartoe wil ook de
gemeente Waddinxveen wat doen.
dagmiddag. Dat het echter moet ge
beuren staat vast. Ook vanuit onze
gemeente. De gemeente staat als over
heidsinstantie, het dichtst bij de burger.
En om dié burger gaat het.
Ook u kunt uw steentje bijdragen.
Door er over te denken waarom er zo
veel armoede, waarom er zoveel ellen
de en waarom er zoveel honger is, wor
den we bewust(er) van de ontwik
kelingsproblematiek. Maar met denken
alleen zijn we er nog niet. We zullen
wel degelijk daadwerkelijk iets moeten
doen. De kerngroep belegt daarom op
woensdagavond 24 maart a.s. een
informatie-avond over ontwikkelings
samenwerking. Al diegenen die belang
stelling hebben voor ontwikkelingssa
menwerking, zijn van harte welkom.
Het programma voor die avond ziet er
als volgt uit: Voor de pauze zal er een
film worden gedraaid over de Sahel,
een gebied ten zuiden van de Sahara,
waar in voorgaande jaren een ver
schrikkelijke hongersnood heeft ge
woed. Ad Brugman, Saheldeskundige
van de Nederlandse Organisatie Voor
Internationale Ontwikkelingssamenwer
king zal hierbij een toelichting geven.
Ook zal hij iets vertellen over het pro
ject waar wij ons voor in gaan zetten en
waarbij hij zelf is geweest. Na de pauze
zal de heer W. J. de Vos van de kerng
roep een toelichting geven op doel en
functie van de kerngroep ontwik
kelingssamenwerking Waddinxveen.
Daarna discussie en het eventueel vor
men van werkgroepen en bespreken
wat er verder gaat gebeuren. Een ieder
die iets wil doen - en wie zou dat niet -
op het gebied van ontwikkelingssamen
werking is van harte welkom om 20.00
uur in het Gereformeerd Verenigings
gebouw aan de Stationsstraat.
een die daarvoor in aanmerking komt 12 uur belastingmensen klaar om uw
de brievenbus zal zijn ingegleden. In vragen te beantwoorden. Het belas-
het gemeentehuis aan de Zuidkade tingkantoor in Gouda is dagelijks
zitten nog op vrijdag 12, vrijdag 19 en voor het verkrijgen van inlichtingen
vrijdag 26 maart 's morgens van 9 tot geopend van 9.00-16-00 uur.
ke school, de twee jaar geleden
gestarte samenwerkingsschool
voor Havo/Atheneum houdt veel
Waddinxveense kinderen binnen
eigen gemeente en de meisjes kun
nen al jaren terecht voor LHNO-
onderwijs (lager huishoudkundig
nijverheids onderwijs) bij "De
Rank" aan de Esdoornlaan. Voor
de nieuwste lood aan de Waddinx-
WADD1NXVEEN Bij de maandag
avond 8 maart jl. gehouden zaalvoet-
balwedstrijden in Sporthal ”de Zuid-
plas” te Moordrecht moest koploper
Sporthuis de Bron het opnemen tegen
het op de tweede plaats staande
Zuid Flora uit Zevenhuizen. Zuid Flora
vertastte, door zóneverdediging voor
het eigen doel toe te passen,en wisten
zelfs een 0-1 voorsprong te nemen,
hierdoor kon de ploeg van Sporthuis
de Bron niet in zijn normale ritme ko
men. Maar in het verdere verloop van
de wedstrijd trok Sporthuis de Bron
het spel naar zich toe, controleerde de
wedstrijd, en versloeg Zuid-Flora met
6-2. Uitblinker bij deze wedstrijd Cees
Bonefaas.
Opstelling: Kees Verhoef, Bram Bone
faas, Frans Schwiebbe, Floor van Tol,
Jan van Rijn, Wim Bron en Teun Bron.
De afdelingen mechanische techniek en
bouwtechniek zijn op vrijwel alle
l.t.s.'en aanwezig. Bij een aantal scho
len treft men nog andere afdelingen aan,
zoals edelmetaalbewerken en scheeps
bouw.
De splitsing van de verschillende leer-
lingengroepen in de zeven genoemde
afdelingen naar praktische of theoreti
sche richting (in het kader van de
nieuwe examenregeling naar verschil
lend niveau per vak of groepen van
vakken) begint in het derde jaar. In dat
derde en vierde jaar kan men zich
binnen de gekozen afdeling nog in het
bijzonder aan een bepaald onderdeel
van de vakrichting wijden.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 11 MAART 1976
Daarnaast bestaan er speciale i.t.o.-
scholen of i.t.o.-afdelingen, verbonden
aan l.t.s.’en. Ook die i.t.o.-opleidingen
duren vier jaar. Het gaat hier om
leerlingen die door de een of andere
oorzaak op de l.t.s. niet tot die leerpres
taties komen die ze toch eigenlijk
zouden kunnen bereiken. De ervaringen
met het i.t.o. hebben wel geleerd dat
sommige leerlingen door die individue
le benadering toch kunnen komen tot
dezelfde resultaten als die van de leer
lingen van de gewone l.t.s.
Als vakrichtingen kent het i.t.o. bouw
techniek. consumptieve techniek en
mechanische techniek. De eerste en de
laatste afdelingen komen in het i.t.o. het
meest voor.
De opleiding wordt afgesloten met het 5|
behalen van een diploma dat afhanke-
lijk is van de resultatenhet kan dus een
i.t.o.-diploma zijn dan wel een l.t.s.-
diploma. A
Afhankelijk van dat eindniveau hebben A
de leerlingen de mogelijkheid door te A
stromen naar een opleiding in een van
de leerlingstelsels voor de vakrichting
waarvoor ze zijn opgeleid. De school
bekijkt samen met de organisaties voor
de leerlingstelsels wat de beste oplos-
sing voor elke leerling afzonderlijk is.
Een tweede mogelijkheid is dat i.t.o.-
leerlingen geen opleiding van een leer-
lingstelsel gaan volgen, maar een vor-
mingsinstituut gaan bezoeken.
Het bedrijfsleven heeft, zo is gebleken,
grote waardering voor leerlingen van 4
het i.t.o., vooral door hun praktisch-
technische opleiding en hun werkhou- 4
ding.
WADDINXVEEN De Derde Wereld, zoals de ontwikkelingslanden
worden genoemd, is ver weg. Heel ver weg zelfs. In onze dagelijkse om-
i we er weinig of helemaal niets van. Alleen via de com
municatiemiddelen komt er informatie over die derde wereld naar ons
toe. Af en toe schokkende informatie. Over honger, overstromingen,
aardbevingen, armoede enz., enz.
Je kunt dan met een schouderophalen
zeggen: Nou ja, ik geef wat geld en
en daarmee is de kous af. Of je kunt er
over nadenken en je afvragen waarom
er zoveel ontstellende armoede en el- king in Waddinxveen ziet als haar taak
lende is op de planeet die aarde heet.
Hoe komt het toch, dat meer dan de
helft van alle mensen onvoldoende te
eten heeft. En hoe komt het dat er op
korte termijn weinig verandering in
deze situatie kan komen. Vragen waa
rop zo één twee drie moeilijk een ant
woord is te geven.
Wel weten we dat er iets aan moet ge-
WADD1NXVEEN Dit jaar op
nieuw komt de Inspectie der directe
belastingen in Gouda de Waddinx-
veners te hulp bij het invullen van het
aangiftebiljet inkomstenbelasting
1975, dat inmiddels wel bij ieder-
Sommige van die opleidingen hadden
een driejarige, andere een vierjarige
WA DDINXVEEN Er zijn weinig
mensen die nog nooit dieet hebben
hoeven te houden. Zo 'n dieet geeft
soins allerlei problemen: wat mag
wel en wat niet? - hoe verdeel je de
toegestane voedingsmiddelen over
dag of week? - hoe maak je er
smakelijke maaltijden van? etc.
Voor leden van de kruisverenigingen
is dat geen punt: zij stappen naar de
diëtiste, die regelmatig in het wijk-
gebouw spreekuur houdt. Over het
hele land werken er zo 'n 70 diëtisten
in dienst van de kruisverenigingen.
Maar daarnaast zijn er duizenden
wijkverpleegsters, wijkziekenver-
zorgsters, artsen, districtsverpleeg
sters, fysiotherapeuten, kraamver
zorgsters, gezondheidsvoorlich-
ters, etc. bij de kruisverenigingen
werkzaam. "Daar betaal ik contri
butie voor' zult u misschien zeggen.
Dat is wel waar, maar uw contribu
tie dekt slechts een kwart van de
werkelijke onkosten van het kruis
werk. De rest komt voor een deel
uit subsidies. Er blijft echter steeds
een ongedekte rest onkosten. Boven
dien moet de kruisvereniging steeds
opnieuw aan geld zien te komen als
zij iets nieuws in uw belang wil
opzetten. Daarnaast is er nog de
tuberculosebestrijding, in vele plaat
sen óók het werk van de kruisvereni
ging, maar soms ook van een aparte
stichting of een consultatiebureau.
Om in deze tekorten een beetje te
voorzien is er elk jaar Emmabloem-
collecte: voor kruiswerk en tuber
culosebestrijding. Volgende week is
het weer zo ver.
Woensdag 17 maart kunt u er op'
Nederland 2 om 20.25 uur een kort
filmpje over zien. Dat fimpje gaat
vooral over de diëtiste en wat zij voor
u kan betekenen. Misschien krijgt u
volgende week ook een collectebus
voorgehouden of een intekenlijst.
Misschien vindt u een girokaart in
uw brievenbus. Denk dan even aan
het vele werk dat de kruisverenigin
gen voor de gezondheid van u en
uw gezin doet en wees royaal.
r Als leveranciers van
“gezichtshulpmiddelen
leggen wij grote nadruk /-z
op een “goede bril”. ff
Omdat dit voor ons, als
gespecialiseerd opticien-
optometrist het belangrijkste
is. In onze eigen werkplaatsen zorgen wij voor een nauwkeurige
verwerking van de glazen in het door u gekozen montuur.
De waarde van uw bril wordt immers niet bepaald door de
prijs, maar door het vakmanschap, de service en de nazorg.
Dat zijn dingen waar u op moet letten als het om uw
gezichtsvermogen gaat.
WADDINXVEEN De stroom
van jongelui die dagelijks naar
Gouda heen en weer fietst om daar
een van de vormen van ïoortgezet
onderwijs te volgen wordt steeds
kleiner. Waddinxveen kan name
lijk in deze behoefte steeds meer
zelf voorzien. Voor mavo-onder-
wijs kan men terecht op een open
bare en een protestants-christelij-
Nederlands, een moderne vreemde taal
(Engels), natuurkunde/mechanica en
wiskunde. Als vijfde en zesde vak moet
gekozen worden uit vaktheorie, vakte-
kenen en praktijk.
Voor de praktische richting zijn Neder
lands, vaktheorie en praktijk verplicht.
Als vierde en vijfde vak moet gekozen
worden uit: een moderne vreemde taal, f
wiskunde, natuurkunde/mechanica en f
vaktekenen.
Het is mogelijk dat kandidaten voor de
praktische richting in een of meer
vakken mogen meedoen aan de exa-
mens voor de theoretische richting. Het 4
diploma geeft aan welke opleiding op 0
welk niveau is gevolgd. r
De nieuwe examenregeling voor het R
lager en individueel technisch onder- f
wijs bepaalt dat het eindexamen zes R
vakken omvat: Nederlands, een van de R
exacte vakken (wiskunde, natuurkun-
de/mechanica, scheikunde, kennis der r
natuur), een van de vakken uit geschie- R
denis/aardrijkskunde, veiligheid/hygië- R
ne, moderne talen, maatschappijleer, R
een van de expressievakken (handvaat- R
digheid, muziek, tekenen, lichamelijke E
oefening, algemene technieken), een 4
van de beroepsgerichte vakken (vak- R
theorie/vaktekenen) en twee vakken uit R
de hierbovengenoemde reeksen van
vakken.
De keus van een examenvak bestaat
overigens slechts voor zover de school
deze biedt.
Daarom is er een kerngroep gevormd
die ook een steentje wil bijdragen om
iets van die armoede terug te dringen.
De kerngroep ontwikkelingssamenwer-
de bevolking bewust(er) te maken voor
de ontwikkelingsproblematiek van de
Derde Wereld.
Dat is voor iedereen bedoeld. Ja, ook-
voor diegenen die denken dat zij er
niets mee te maken hebben. Bewust
wording van ontwikkelingssamenwer
king is tevens een bewustwording van
jezelf in eigen situatie. Belangrijk is
beuren. Niets doen lost niets op. Vele begrip te krijgen voor de huidige situa-
mensen in Nederland en ook in Wad- J-IJ r?—-,J J:-
dinxveen zijn op de hoogte van de ar
moede en willen er ook wel iets aan
doen. Het wordt als een plicht van me
demenselijkheid gezien de ander te ver
heffen uit zijn armoede. De nadruk ligt wat doen. Ook in Waddinxven.
dan op leniging van directe nood. Me- De kerngroep ontwikkelingssamenwer-
-i-:: i king heeft in Opper-Volta een project
geadopteerd. Eén van de honderden,
misschien wel duizenden projecten in
lenen bij rampen e.d. is natuurlijk niet de wereld die gaande zijn. Zo’n project
heeft niets anders tot doel dan de men
sen in een bepaald gebied sit hun vici
euze cirkel van armoede, ziekte, onwe
tendheid, maar zeker ook machteloos
heid te halen.
Een wanneer er een ontwikkeling in
een dorp, een streek of provincie be
gint te komen, kunnen we zeggen dat
we op de goede weg zijn. Mensen ont
wikkelen, motiveren, doen inzien dat
ze hun eigen lot kunnen verbeteren, is
een proces van lange adem. Dat ge
beurt niet op een regenachtige woens-