t
de
hefbrug
Rondom
|X
Waddinxveen ’synodeplaats’ voor
de Remonstrantse Broederschap
Ghana
Politie
Molen
Theo
Mensen
Kort
CONCERT MUZIEKSCHOOL
WAT WEEKBLAD-
ADVERTEERDERS
I MOETEN WETEN!
In woord
Zaterdag 12 juni in Godshuis aan de Zuidkade
OPENBARE
COMMISSIE
VERGADERING
i
ww8'
TALEIXIPRAKTICUM
doorlopend talenopleidingen op elk niveau
studiecentrum gouda
Bijdragen: Telefoon (01828) 5594
J
r
j
li
de
de
dat de kerk het moet heb-
Naam:
Adres:
Leerlingen van de streekmuziekschool tijdens het concert in de
Woonplaats:
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
dat aardig wat Waddinxveners
hebben naar de pres'taties
luisteren.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 10 JUNI 1976
F1 3
j
Ontnioetingskerk.
Er komen steeds meer conflicten en
Uytenbogaert en met hem vele anderen
moeten vluchten. In 1619 sticht de hof
prediker Uytenbogaert in Antwerpen
de Remonstrantse Sosieteyt. Het ken
merkende van deze geloofsgemeen-
Over enkele dagen is hét dan zover dat
de rollen omgedraaid zijn. De Remons
trantse Broederschap in Waddinxveen
had geen vermaanbrieven van node
(zoals ds. v.d Pot) om de uitnodiging
voor de jaarlijkse vergadering te accep
teren. De gemeente Waddinxveen acht
zich dankbaar gastvrouwe te mogen
zijn voor de "Groote Vergadering” van
de Remonstrantse Broederschap in Ne
derland. Zij zal trachten als kleinste tot
heden groot zijn en haar gasten waardig
te ontvangen.
Ik abonneer mij op het WEEKBLAD VOOR WADDINX
VEEN en wens een kwartaal-abonnement a 4.75.
INLEVERING
Advertenties voor het Weekblad voor Waddinxveen die vóór dinsdag-
ochtend 12.00 uur in ons bezit zijn zullen dezelfde week nog geplaatst wor-
den. Van advertenties die later worden ingeleverd kan plaatsing in dezelfde
week echter niet gegarandeerd worden: zij zullen in het algemeen - zonder
tegenbericht van de opdrachtgever - worden opgenomen in het nummer van
de daarop volgende week.
I LIEFST SC HRIFTELIJK
Voor de juistheid van de tekst van advertenties kunnen wij slechts instaan,
indien deze schriftelijk bij onze advertentieafdeling, Oranjelaan 9, Waddinx-
veen, worden ingediend. Hiermee kan worden voorkomen dat in telefonisch
opgegeven advertenties, buiten onze schuld, fouten sluipen.
KABOUTERS
De rubrieksadvertenties in het Weekblad voor Waddinxveen. Kabouters,
Moeten vóór dinsdagmiddag 15.00 uur bij onze advertentieafdeling zijn op-
gegeven. Plaatsingen uitsluitend a contant.
Advertentieafdeling
Weekblad voor Waddinxveen.
Oranjelaan 9 postbus 66).
Waddinxveen. Telefoon 101828)4788
Betaling:
overschrijving op giro 47062
Bank: Rabobank Waddinxveen
Doorhalen wat niet gewenst wordt
'Geef thuis aan mensen
met een missie” is de
naam van de Pinkstercol-
lecte die in de Week Ne
derlandse Missionaris (gi
ro 676, Den Haag) ook in
de kerken van de rooms
katholieke St. Victorparo-
chie is gehouden.
Tenslotte komen dit jaar
1200 missionarissen weer
voor 5 maanden thuis.
Om na 5 jaar hard werken
daar, rust en herstel te
vinden hier. Naar lichaam
en geest. Om bij te praten
en bij te leren. Om weer
even thuis te zijn. Om ze
onbezorgd thuis te laten
zijn is geld nodig. En
daarvoor is in de rooms
katholieke kerken nou die
Pinkstercollecte.
In ’’Victorientje”
schroomt pastoor P. Olst-
hoorn niet er weer eens
openhartig op te wijzen
WEL EN WEE IN
WADDINXVEEN
Als nu na de stichting van de
Broederschap der Remonstranten het
wel en wee in Waddinxveen van de pro
testantse kerkgenootschappen belicht
wordt, dan blijkt reeds in 1624 de eerste
dienst in een schuilhut te hebben plaats
gevonden. Voorgangers waren Boom
en Wallenburg. De eerste werd in 1628
gearresteerd te Schoonhoven en ge
vankelijk naar Loevesteyn gebracht
waar hij in 1631 ontvluchtte. De predi
kant Christophorus van Langerak,
woonachtig in Gouda en aldaar predi
kant, was ook voorganger voor de
Remonstranten in een woonhuis nabij
de Gouwebrug.
In 1662 werd de eerste echte kerk in
ons dorp gebouwd. Het ontwerp om
vatte een mooi leien dak en boogvormi
ge vensters. De kerk werd hoger en
fraaier dan de Gereformeerde Staats
kerk. Dat kon niet, dus rechthoekige
vensters en een pannedak. De inwij
ding werd verricht door ds. Samuel
Tijkmaker. Een goede 100 jaar later
diende ds. Gijsbert van Leeuwen de
De voorzijde van het kerkgebouw van de Remonstrantse Gemeente aan de Zuidkade.
(Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom).
Remonstranten hier van 1778 tot 1787.
Hij was een bekend figuur in ons dorp
en werd dank zij het pannedak van de
kerk "Gijs van het Pannedak”
genoemd.
In 1814 was de kerk een bouwval ge
worden en werd gesloopt door zijn op
volger Pieter Lorié. De nieuwe kerk
werd dermate slecht geconstrueerd dat
deze in’ 1828 reeds afgebroken moest
worden. De vierde kerk daterend uit
1834 (de eerste steen werd gelegd door
een Van Vollenhoven uit Rotterdam)
staat nu nog aan de Zuidkade en is nog
steeds in gebruik. Uit de beginperiode
is te noemen de bekende predikant
Gerrit van de Pot (vaaf 1865 tot 1906).
Hij was streng rechtzinnig hetgeen hem
en zijn gemeente wel wat isoleerde in
de Broederschap. Hij ging zelfs zo ver
dat hij in 1880 bedankte als lid van de
jaarlijkse "Groote Vergadering”. Hij
kon zich niet verenigen met de verrui
ming van het denken dat in de Broeder
schap plaats vond. Toch werd deze per
soon ook door anders denkenden door
zijn grote vertoon van liefdadigheid en
liefde die hij-betoonde aan allen wier
nood hem bekend was.
TEKST
Veel is de bezoekers van het kerkje
gelegen aan de tekst boven de toegang,
wellicht wat verscholen achter de ka
rakteristieke olmen. Daar staat te le
zen: "Eén is Uw Meester, namelijk
Christus, en gij zijt allen broeders”. In
dit toch bijna 150-jarig kerkgebouw aan
de voortglijdende Gouwe heerst een
stille vrede. Vele oude dingen zijn nog
bewaard gebleven en het bezichtigen
waard, zoals de preekstoel (uit de twee
de kerk; c.a. 1780) en het orgel (onge
veer 1800; komt elders vandaan). Dit
laatste is enkele jaren geleden grondig
gerestaureerd. Het avondmaalszilver is
eveneens van ongeveer 1800. Het
doopvont is geschonken door J. D.
Bloemendaal in 1849.
Vaststelling verslag van de
vergadering van 18 mei 1976.
Vaststelling verslagen besprekingen
Dagelijks Bestuur d.d. 4 mei 1976 en
8 juni 1976.
Ingekomen en uitgegane stukken.
Mededelingen.
Bouw van de 2e fase van de school.
Beheersverordening.
Benoemingen.
Advies werkgroep Levens
beschouwelijke Vorming inzake de
inrichting van het vak K.G.L. in het
schooljaar 1976/1977.
Structuur van de organisaties.
Vaststelling vergaderrooster
2e halfjaar 1976.
Uitbreiding aantal leden ouder-
commissie tot negen.
Rondvraag.
Sluiting.
toe een ouderwetse lan
taarn of fototoestel, insec
ten, skeletten van vogel
tjes, een vlinder, een zep
pelin of een toverlan
taarn, een gansje op
wielen. Hij is onuitput
telijk in het verzinnen van
zulke attributen. Al die
prentjes zijn zorgvuldig
getekend, altijd op een
persoonlijke manier, of
met gouacheverf geschil
derd in ietwat donkere to
nen die het geheimzinnige
effect verhogen”.
WADDINXVEENDe leerlingen van de streekmuziekschool Waddinxveen
hebben in de Ontnioetingskerk een geslaagd concert achter de rug. Gelukkig
i van de geboden gelegenheid gebruik gemaakt
van de streekmuziekschool-leerlingen te gaan
Omdat er wellicht
Waddinxveners kunnen
zijn die behoefte hebben
aan lectuurvoorziening in
gesproken vorm geven wij
op verzoek van het
gemeentebestuur gaarne
door dat de Vereniging
Het Gesproken Woord
(Rogstraat 17-19, Grave,
tel. 08860-3451) uitgeef
ster is van gesproken
periodieken bestemd voor
mensen die het gewone
schrift niet kunnen lezen
of hanteren. Dat zijn
meestal blinden en slecht
zienden, maar het kunnen
evenzeer anderszins ge
handicapten zijn. Het aan
tal en de verscheidenheid
in periodieken is groot
omdat de vereniging
tracht re voldoen aan de
behoefte. Zo wordt veel
aandacht besteedt aan
studie- en vaklectuur met
als gevolg een aantal
periodieken met een zeer
kleine oplage en daardoor
relatief zeer hoge kosten.
Vandaar dat voor de
Vereniging Het Gespro
ken Woord subsidies hard
nodig zijn. Indien er Wad
dinxveners zijn die be
hoefte hebben aan der
gelijke lectuurvoorziening
in gesproken vorm of er
mogelijkerwijs al gebruik
van maken dan doen zij er
goed aan contact te zoe
ken met de gemeentelijke
sociale dienst.
Samenstelling: Bert J. Woudenberg
JAC. ARMINIUS
In een later stadium zou dit kerkelijk
gezag steeds strakker worden. Door de
weigering van het ondertekenen van de
beide stukken door sommige personen
liep dit uit in een kerkelijke gezagscri
sis. In 1586 werd in een grote verga
dering in Den Haag besloten dat schor
sing uit de kerk plaats zou vinden bij
niet ondertekening. Intussen had zich merkende van
een in Oudewater geboren veelbelo- schap was in wezen niets nieuws; het
vend theologisch student op de Univer-
siteit van Amsterdan laten inschrijven.
Het was Jac. Arminius. Hij was mee
gaand met de Calvinistische theologie,
maar wenste later toch de geloofsbelij
denis en de Heidelbergse Catechismus
niet te onderschrijven. Dankzij de gro
te invloed van zijn beschermer Johan
nes Uytenbogaert, vriend van Van Ol-
debarnevelt en andere grote mannen
alsmede door de weinige ernst die met
de genoemde schorsing gemaakt werd,
werd hij in 1588 beroepen als predi
kant. Hij had zich door examinering
kunnen bevrijden van geruchten en las
terpraat. Zijn "gesontheii in die ware
christelicke leere" werd vastgesteld.
De onderlinge geschillen schijnen bij
gelegd te zijn.
Allengs ontstaat grotere tegenstand. In
1603 wordt een samenspraak gearran
geerd tussen Arminius en zijn grote op
ponent Gomarus. Uiteindelijk krijgt hij
toestemming het hoogleraarschap van
de Universiteit van Amsterdam op zich
te nemen. Tijdens een dispuut bij een
van zijn colleges (1604) behandelt hij de
praedestinatie (voorbeschikking) en
woelt daarmede ongewild wederom de
strijdige gevoelens bij de aanhangers
weer op. Na veel strijd overleed hij in
1609. Het jaar 1610 wordt gekenmerkt
door spanning, liefdeloosheid en on
verdraagzaamheid. Onder leiding van
de voorvechter van het respect voor
anderen, Johannes Uytenbogaert, stel
len 44 mannen, uit noodweer hun pro
test op tegen het confessionalisme en
de kerkelijke dwang. Dit geschrift
(Remonstrantie werd dat in die tijd
genoemd verweerschrift) doet een
beroep op de overheid tegen de partij-
overheersing. Dit uit 5 punten bestaan
de stuk is daarnaast op te vatten als een
eigen geloofsbelijdenis. Aan deze
Remonstrantie ontlenen de Remons
tranten hun naam.
De overheid, ofwel de Staten van Hol
land, wordt als hoogste gezagsorgaan
erkend (het zou als zesde punt toege
voegd kunnen worden). Van Oldebar-
nevelt beval het van harte bij de Staten
aan. Het was een hartekreet voor meer
geloofsvrijheid en plaats voor overtui
ging op basis van zelfstandig onder
zoek. De kerk zet zich echter schrap.
Al het geld dat de
hervormde Immanuël-
kerkgemeente en de
Gereformeerde Kerken in
de in maart gehouden
zendingsweek bij elkaar
hebben gebracht voor een
financiële actie ten bate
van het werk van de zen
ding in het Noord-
Ghanese Baaku is nu ge
teld. Er blijkt een bedrag
te zijn binnengekomen
van ƒ7.155,20. Mede
hierdoor kan het medisch
zendingswerk in dit Afri
kaanse land worden uitge
breid, aldus de secretaris
van de zendingscommis-
sie van de hervormde Im-
manuëlkerkgemeente, de
heer G. de Man. Nu we
het toch over een finan
ciële actie binnen de kerk
hebben kunnen wij nog
aan u kwijt dat voor de
woningbouwactie in het
Israëlische Nes Ammim
voor ongeveer 2.500,-
aan handdoeken, T-shirts
en "bouwstenen” door de
jeugdclub Together is ver
kocht aan leden van de
hervormde Immanuël-
kerkgemeente.
Soms verspreidt
Waddinxveense rijkspoli
tie zelf ook berichten. In
RP-Magazine, het blad
van de landelijke rijkspo
litie, viel ons oog op het
volgende lezenswaardige
bericht: "De wachtmees
ter Scheepens en Kuiper
werden naar de familie
Mourits geroepen, omdat
men daar acht kippen was
kwijtgeraakt. Toen zij
daar aankwamen, hoor
den zij een geit angstig
mekkeren. "Hetty” (zo
heet de geit) verkeerde in
barensnood. De poli
tiemensen assisteerden bij
de bevalling en kregen als
dank een geboortekaartje
van Hetty’s baby’s, Maai
ke, Marinus en Maximi-
liaan, plus dit gedicht:
Heden werd Hetty onze
geit
verblijd met twee bokjes
en een geit.
Bijgestaan door twee
agenten,
daarvoor onze
complimenten.
Verliep de bevalling vlot
en goed.
Je staat er van te kijken
wat de politie doet.
U komt gerust nog maar
eens kijken
hoe moedergeit met haar
kleintjes ligt te prijken".
"Mourits Hoeve”
Waddinxveen.
WADDINXVEEN De commissie
van bestuur voor de samenwerkings
school voor HAVO/Aheneum komt
dinsdagavond 15 juni om acht uur in
het Waddinxveense gemeentehuis in
vergadering bijeen voor de afhandeling
van deze agenda:
Opening.
Het werk van
Waddinxveense schilder/-
dichter Theo den Boon
staat op een hoog kunst
zinnig niveau. Dat is de
mening van de Sijthoff-
kunstcriticus Wieland, die
wordt uitgesproken in het
kader van in het Goudse
atelier van Josche Ro-
verts geëxposeerde te
keningen en gouaches
(van f 125,- tot 450,-)
van de Passage-winkelier,
die kortgeleden in het
nieuws kwam met zijn
voor de vierde maal vero
verde Geert Bouwmees
ter Kunstprijs. Wieland:
"Ik krijg steeds het gevoel
dat ik bij Den Boon in de
verleden tijd terechtkom.
Misschien komt het door
de kinderen, die bijna al
tijd aanwezig zijn, kin
deren in de kleding, van
een halve eeuw geleden,
met boezelaar en matro
zenmuts, maar ook door
de attributen die hij kwis
tig in zijn tekeningen ver
werkt, meestal in prentjes
die in verschillende
kleine of grotere vakjes
zijn verdeeld, samen een
soort beeldverhaal vor
mend. Hij gebruikt daar-
Eerste Pinksterdag is in
De Hoeksteen de heer P.
hardendood bevestigd tot
jeugdouderling van de
Centrale Hervormde
Gemeente. Hoewel hij
verbonden is met wijk
West van deze kerk strekt
zijn werk zich over de ge
hele kerkelijke gemeente
uit. In Poeldijk is oyerle-
den de oud-pastoor van
de St. Victorparochie G.
J. W. van Dijk. De met
emeritaat gegane priester
werkte in Waddinxveen
van 1950-1958. Hij is 75
jaar geworden.
WADDINXVEEN De
Remonstrantse Broederschap in
Nederland houdt komende zater
dag 12 juni haar jaarlijkse Al
gemene Vergadering in Wad
dinxveen. Dit zal gebeuren in het
bijna 150 jaar oude Godshuis van
dit kerkgenootschap aan de Zuid
kade. Voor zover bekend werd nog
niet eerder in onze gemeente een ”-
synode” als deze gehouden. Voor
de ’’Groote Vergadering” komen
remonstranten uit alle delen van
ons land overmorgen naar dit
Gouwe-dorp.
Wie en wat zijn deze Remonstranten?
Het Remonstrantisme is een stroming
in ons volk die uit oude en diepe bron
nen gevoed werd, lang voor de grote
strijd en de scheuring in de kerken
plaats vond. Laat ons eens ruim 400
jaar teruggaan in onze vaderlandse ge
schiedenis. Toendertijd (zo omstreeks
1540) vormde de Gerformeerde Kerk
een hecht bolwerk tegen Spanje. Oms
treeks 1550 werd door deze kerk de
eerste geloofsbelijdenis opgesteld. Wie
"erbij” wilde horen behoefde in die tijd
deze belijdenis nog niet te onderte
kenen In 1568 werd op het Convent in
Wesel deze belijdenis samengevoegd
met de Heidelbergse Catechismus.
Men wenste echter nog steeds een
gematigd, praktisch geloof op basis van
het Evangelie.
De directrice van Huize
Souburgh, mejuffrouw M.
Tijmes, meldt ons dat vo
rige Week donderdaga
vond uit de tuin van dit
huis voor onze ouderen
een siermolentje is wegge
haald. Mejuffrouw Tij
mes:
"Deze molen was een privé-
bezit van één onzer inwoon
sters. mevrouw Teeuwen.
Zij had deze molen met de
verhuizing uit haar vroe
gere woning in Friesland
meegebracht. Zij is er erg
teleurgesteld onder en zag
graag haar molen weer
terug in de tuin van "Sou
burgh".
Met de Souburgh-
directrice hopen we dat
mevrouw Teeuwen haar
siermolentje weer gauw
terugbezorgd krijgt, want
dit lijkt natuurlijk nergens
naar.
was in het relgieuze leven in ons vader
land van vóór 1619 reeds lang aanwe
zig. Het wordt gekenschetst door hun
ondogmatische, praktische vroomheid:
"Het Geloof door de Liefde werkend”
(Galaten 5:6). In vele plaatsen in de Ne
derlanden werd een "Remonstrantse
Sociëteit" gesticht. Dit zet zich door de
eeuwen heen voort. De scherpe tegen
stellingen vervlakken. In 1814 ontvangt
de Remonstrantse Broederschap zelfs
financiële staatshulp voor het stichten
van een Semenarie en wordt als kerk
erkend. Omstreeks 1850 zijn er 5000 le
den. Velen noemden zich
Remonstrants-Gereformeerd, omdat
zij noch zich ondanks hun andere to
lerante denkrichting toch niet los wil
den maken van de Gereformeerde
Kerk. Heden ten dage is ongeveer0,l%
van de Nederlandse bevolking als
Remonstrant geregistreerd. Zoals u ziet
kan hier gezegd worden dat als echte
kerken uit nood geboren worden dit ze
ker opgaat voor de Remonstrantse
Broederschap; de nood der ziel, de
nood waarin Evangelie en Christendom
verkeerden.
ben van mensen die daar,
maar ook hier de handen
uit de mouwen steken.
Leest u met ons mee wat
hij er over heeft geschrei
ven? Hier volgt zijn ver
haal: ’Tedere pastoor en
elk parochiebestuur smé-
’ékt om meer actieve le
den. Nu komt er soms te
veel werk neer op de nek
van weinig mensen, en
veel andere suggesties
blijven onuitgewerkt lig
gen wegens gebrek aan
mankracht/vrouwkracht.
Om iets te noemen: Wie
zal namens de parochie
de zieken in de ziekenhui
zen bezoeken? En wie
helpt er mee de Victor-
kerk schoon te houden?
En met het oog op de toe
komst van de parochies
wordt het een indringen
de vraag: Wie kan zijn
zoon aanmoedigen om
priester te worden? Want
het is natuurlijk wel fijn
voorde hier dienstdoende
priesters als u hen ge
schikte mensen vindt,
maar geen van de mij be
kende jonge mannen
heeft ooit aan de pater of
aan mij gezegd, dat hij
graag onze opvolger zou
worden. Waddinxveen
heeft wel een aantal pries
ters ’’verbruikt”, als ik dat
woord even mag gebrui
ken, maar zelf hebben we
er niet veel geleverd; de
laatste die ’’voor het bis
dom” heeft gewerkt was
pastoor Steenland, en die
is al op rust. (Er was nog
één wijdeling daarna,
maar diens situatie is vast
gelopen, helaas op ker
kelijke structuren). En
hoe moet het dan straks
verder? Ik wil maar even
kwijt: Het is zo goedkoop
om op je parochie te
kankeren in de trant van:
Je ziet nooit iemand, je
hoort nooit wat, er ge
beurt nooit wat; we zullen
beter vooruit komen als
ieder zijn talent of talen
ten ook gebruikt voor het
levendig maken van onze
gemeente, want vele han
den maken licht werk.
Een parochie zou kun-
nen/moeten zijn: Een
groep mensen die vanuit
de gezindheid van Jezus
Christus een weldoende
actie-radius zou uitstra
len, in eigen straat en
dorp, en tot aan de gren
zen der aarde. Kerk is een
soort werkgemeenschap
van de Liefde.”