t de hefbrug Rondom |X Waddinxveen ’synodeplaats’ voor de Remonstrantse Broederschap Ghana Politie Molen Theo Mensen Kort CONCERT MUZIEKSCHOOL WAT WEEKBLAD- ADVERTEERDERS I MOETEN WETEN! In woord Zaterdag 12 juni in Godshuis aan de Zuidkade OPENBARE COMMISSIE VERGADERING i ww8' TALEIXIPRAKTICUM doorlopend talenopleidingen op elk niveau studiecentrum gouda Bijdragen: Telefoon (01828) 5594 J r j li de de dat de kerk het moet heb- Naam: Adres: Leerlingen van de streekmuziekschool tijdens het concert in de Woonplaats: i i i i i i i i i i dat aardig wat Waddinxveners hebben naar de pres'taties luisteren. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 10 JUNI 1976 F1 3 j Ontnioetingskerk. Er komen steeds meer conflicten en Uytenbogaert en met hem vele anderen moeten vluchten. In 1619 sticht de hof prediker Uytenbogaert in Antwerpen de Remonstrantse Sosieteyt. Het ken merkende van deze geloofsgemeen- Over enkele dagen is hét dan zover dat de rollen omgedraaid zijn. De Remons trantse Broederschap in Waddinxveen had geen vermaanbrieven van node (zoals ds. v.d Pot) om de uitnodiging voor de jaarlijkse vergadering te accep teren. De gemeente Waddinxveen acht zich dankbaar gastvrouwe te mogen zijn voor de "Groote Vergadering” van de Remonstrantse Broederschap in Ne derland. Zij zal trachten als kleinste tot heden groot zijn en haar gasten waardig te ontvangen. Ik abonneer mij op het WEEKBLAD VOOR WADDINX VEEN en wens een kwartaal-abonnement a 4.75. INLEVERING Advertenties voor het Weekblad voor Waddinxveen die vóór dinsdag- ochtend 12.00 uur in ons bezit zijn zullen dezelfde week nog geplaatst wor- den. Van advertenties die later worden ingeleverd kan plaatsing in dezelfde week echter niet gegarandeerd worden: zij zullen in het algemeen - zonder tegenbericht van de opdrachtgever - worden opgenomen in het nummer van de daarop volgende week. I LIEFST SC HRIFTELIJK Voor de juistheid van de tekst van advertenties kunnen wij slechts instaan, indien deze schriftelijk bij onze advertentieafdeling, Oranjelaan 9, Waddinx- veen, worden ingediend. Hiermee kan worden voorkomen dat in telefonisch opgegeven advertenties, buiten onze schuld, fouten sluipen. KABOUTERS De rubrieksadvertenties in het Weekblad voor Waddinxveen. Kabouters, Moeten vóór dinsdagmiddag 15.00 uur bij onze advertentieafdeling zijn op- gegeven. Plaatsingen uitsluitend a contant. Advertentieafdeling Weekblad voor Waddinxveen. Oranjelaan 9 postbus 66). Waddinxveen. Telefoon 101828)4788 Betaling: overschrijving op giro 47062 Bank: Rabobank Waddinxveen Doorhalen wat niet gewenst wordt 'Geef thuis aan mensen met een missie” is de naam van de Pinkstercol- lecte die in de Week Ne derlandse Missionaris (gi ro 676, Den Haag) ook in de kerken van de rooms katholieke St. Victorparo- chie is gehouden. Tenslotte komen dit jaar 1200 missionarissen weer voor 5 maanden thuis. Om na 5 jaar hard werken daar, rust en herstel te vinden hier. Naar lichaam en geest. Om bij te praten en bij te leren. Om weer even thuis te zijn. Om ze onbezorgd thuis te laten zijn is geld nodig. En daarvoor is in de rooms katholieke kerken nou die Pinkstercollecte. In ’’Victorientje” schroomt pastoor P. Olst- hoorn niet er weer eens openhartig op te wijzen WEL EN WEE IN WADDINXVEEN Als nu na de stichting van de Broederschap der Remonstranten het wel en wee in Waddinxveen van de pro testantse kerkgenootschappen belicht wordt, dan blijkt reeds in 1624 de eerste dienst in een schuilhut te hebben plaats gevonden. Voorgangers waren Boom en Wallenburg. De eerste werd in 1628 gearresteerd te Schoonhoven en ge vankelijk naar Loevesteyn gebracht waar hij in 1631 ontvluchtte. De predi kant Christophorus van Langerak, woonachtig in Gouda en aldaar predi kant, was ook voorganger voor de Remonstranten in een woonhuis nabij de Gouwebrug. In 1662 werd de eerste echte kerk in ons dorp gebouwd. Het ontwerp om vatte een mooi leien dak en boogvormi ge vensters. De kerk werd hoger en fraaier dan de Gereformeerde Staats kerk. Dat kon niet, dus rechthoekige vensters en een pannedak. De inwij ding werd verricht door ds. Samuel Tijkmaker. Een goede 100 jaar later diende ds. Gijsbert van Leeuwen de De voorzijde van het kerkgebouw van de Remonstrantse Gemeente aan de Zuidkade. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom). Remonstranten hier van 1778 tot 1787. Hij was een bekend figuur in ons dorp en werd dank zij het pannedak van de kerk "Gijs van het Pannedak” genoemd. In 1814 was de kerk een bouwval ge worden en werd gesloopt door zijn op volger Pieter Lorié. De nieuwe kerk werd dermate slecht geconstrueerd dat deze in’ 1828 reeds afgebroken moest worden. De vierde kerk daterend uit 1834 (de eerste steen werd gelegd door een Van Vollenhoven uit Rotterdam) staat nu nog aan de Zuidkade en is nog steeds in gebruik. Uit de beginperiode is te noemen de bekende predikant Gerrit van de Pot (vaaf 1865 tot 1906). Hij was streng rechtzinnig hetgeen hem en zijn gemeente wel wat isoleerde in de Broederschap. Hij ging zelfs zo ver dat hij in 1880 bedankte als lid van de jaarlijkse "Groote Vergadering”. Hij kon zich niet verenigen met de verrui ming van het denken dat in de Broeder schap plaats vond. Toch werd deze per soon ook door anders denkenden door zijn grote vertoon van liefdadigheid en liefde die hij-betoonde aan allen wier nood hem bekend was. TEKST Veel is de bezoekers van het kerkje gelegen aan de tekst boven de toegang, wellicht wat verscholen achter de ka rakteristieke olmen. Daar staat te le zen: "Eén is Uw Meester, namelijk Christus, en gij zijt allen broeders”. In dit toch bijna 150-jarig kerkgebouw aan de voortglijdende Gouwe heerst een stille vrede. Vele oude dingen zijn nog bewaard gebleven en het bezichtigen waard, zoals de preekstoel (uit de twee de kerk; c.a. 1780) en het orgel (onge veer 1800; komt elders vandaan). Dit laatste is enkele jaren geleden grondig gerestaureerd. Het avondmaalszilver is eveneens van ongeveer 1800. Het doopvont is geschonken door J. D. Bloemendaal in 1849. Vaststelling verslag van de vergadering van 18 mei 1976. Vaststelling verslagen besprekingen Dagelijks Bestuur d.d. 4 mei 1976 en 8 juni 1976. Ingekomen en uitgegane stukken. Mededelingen. Bouw van de 2e fase van de school. Beheersverordening. Benoemingen. Advies werkgroep Levens beschouwelijke Vorming inzake de inrichting van het vak K.G.L. in het schooljaar 1976/1977. Structuur van de organisaties. Vaststelling vergaderrooster 2e halfjaar 1976. Uitbreiding aantal leden ouder- commissie tot negen. Rondvraag. Sluiting. toe een ouderwetse lan taarn of fototoestel, insec ten, skeletten van vogel tjes, een vlinder, een zep pelin of een toverlan taarn, een gansje op wielen. Hij is onuitput telijk in het verzinnen van zulke attributen. Al die prentjes zijn zorgvuldig getekend, altijd op een persoonlijke manier, of met gouacheverf geschil derd in ietwat donkere to nen die het geheimzinnige effect verhogen”. WADDINXVEENDe leerlingen van de streekmuziekschool Waddinxveen hebben in de Ontnioetingskerk een geslaagd concert achter de rug. Gelukkig i van de geboden gelegenheid gebruik gemaakt van de streekmuziekschool-leerlingen te gaan Omdat er wellicht Waddinxveners kunnen zijn die behoefte hebben aan lectuurvoorziening in gesproken vorm geven wij op verzoek van het gemeentebestuur gaarne door dat de Vereniging Het Gesproken Woord (Rogstraat 17-19, Grave, tel. 08860-3451) uitgeef ster is van gesproken periodieken bestemd voor mensen die het gewone schrift niet kunnen lezen of hanteren. Dat zijn meestal blinden en slecht zienden, maar het kunnen evenzeer anderszins ge handicapten zijn. Het aan tal en de verscheidenheid in periodieken is groot omdat de vereniging tracht re voldoen aan de behoefte. Zo wordt veel aandacht besteedt aan studie- en vaklectuur met als gevolg een aantal periodieken met een zeer kleine oplage en daardoor relatief zeer hoge kosten. Vandaar dat voor de Vereniging Het Gespro ken Woord subsidies hard nodig zijn. Indien er Wad dinxveners zijn die be hoefte hebben aan der gelijke lectuurvoorziening in gesproken vorm of er mogelijkerwijs al gebruik van maken dan doen zij er goed aan contact te zoe ken met de gemeentelijke sociale dienst. Samenstelling: Bert J. Woudenberg JAC. ARMINIUS In een later stadium zou dit kerkelijk gezag steeds strakker worden. Door de weigering van het ondertekenen van de beide stukken door sommige personen liep dit uit in een kerkelijke gezagscri sis. In 1586 werd in een grote verga dering in Den Haag besloten dat schor sing uit de kerk plaats zou vinden bij niet ondertekening. Intussen had zich merkende van een in Oudewater geboren veelbelo- schap was in wezen niets nieuws; het vend theologisch student op de Univer- siteit van Amsterdan laten inschrijven. Het was Jac. Arminius. Hij was mee gaand met de Calvinistische theologie, maar wenste later toch de geloofsbelij denis en de Heidelbergse Catechismus niet te onderschrijven. Dankzij de gro te invloed van zijn beschermer Johan nes Uytenbogaert, vriend van Van Ol- debarnevelt en andere grote mannen alsmede door de weinige ernst die met de genoemde schorsing gemaakt werd, werd hij in 1588 beroepen als predi kant. Hij had zich door examinering kunnen bevrijden van geruchten en las terpraat. Zijn "gesontheii in die ware christelicke leere" werd vastgesteld. De onderlinge geschillen schijnen bij gelegd te zijn. Allengs ontstaat grotere tegenstand. In 1603 wordt een samenspraak gearran geerd tussen Arminius en zijn grote op ponent Gomarus. Uiteindelijk krijgt hij toestemming het hoogleraarschap van de Universiteit van Amsterdam op zich te nemen. Tijdens een dispuut bij een van zijn colleges (1604) behandelt hij de praedestinatie (voorbeschikking) en woelt daarmede ongewild wederom de strijdige gevoelens bij de aanhangers weer op. Na veel strijd overleed hij in 1609. Het jaar 1610 wordt gekenmerkt door spanning, liefdeloosheid en on verdraagzaamheid. Onder leiding van de voorvechter van het respect voor anderen, Johannes Uytenbogaert, stel len 44 mannen, uit noodweer hun pro test op tegen het confessionalisme en de kerkelijke dwang. Dit geschrift (Remonstrantie werd dat in die tijd genoemd verweerschrift) doet een beroep op de overheid tegen de partij- overheersing. Dit uit 5 punten bestaan de stuk is daarnaast op te vatten als een eigen geloofsbelijdenis. Aan deze Remonstrantie ontlenen de Remons tranten hun naam. De overheid, ofwel de Staten van Hol land, wordt als hoogste gezagsorgaan erkend (het zou als zesde punt toege voegd kunnen worden). Van Oldebar- nevelt beval het van harte bij de Staten aan. Het was een hartekreet voor meer geloofsvrijheid en plaats voor overtui ging op basis van zelfstandig onder zoek. De kerk zet zich echter schrap. Al het geld dat de hervormde Immanuël- kerkgemeente en de Gereformeerde Kerken in de in maart gehouden zendingsweek bij elkaar hebben gebracht voor een financiële actie ten bate van het werk van de zen ding in het Noord- Ghanese Baaku is nu ge teld. Er blijkt een bedrag te zijn binnengekomen van ƒ7.155,20. Mede hierdoor kan het medisch zendingswerk in dit Afri kaanse land worden uitge breid, aldus de secretaris van de zendingscommis- sie van de hervormde Im- manuëlkerkgemeente, de heer G. de Man. Nu we het toch over een finan ciële actie binnen de kerk hebben kunnen wij nog aan u kwijt dat voor de woningbouwactie in het Israëlische Nes Ammim voor ongeveer 2.500,- aan handdoeken, T-shirts en "bouwstenen” door de jeugdclub Together is ver kocht aan leden van de hervormde Immanuël- kerkgemeente. Soms verspreidt Waddinxveense rijkspoli tie zelf ook berichten. In RP-Magazine, het blad van de landelijke rijkspo litie, viel ons oog op het volgende lezenswaardige bericht: "De wachtmees ter Scheepens en Kuiper werden naar de familie Mourits geroepen, omdat men daar acht kippen was kwijtgeraakt. Toen zij daar aankwamen, hoor den zij een geit angstig mekkeren. "Hetty” (zo heet de geit) verkeerde in barensnood. De poli tiemensen assisteerden bij de bevalling en kregen als dank een geboortekaartje van Hetty’s baby’s, Maai ke, Marinus en Maximi- liaan, plus dit gedicht: Heden werd Hetty onze geit verblijd met twee bokjes en een geit. Bijgestaan door twee agenten, daarvoor onze complimenten. Verliep de bevalling vlot en goed. Je staat er van te kijken wat de politie doet. U komt gerust nog maar eens kijken hoe moedergeit met haar kleintjes ligt te prijken". "Mourits Hoeve” Waddinxveen. WADDINXVEEN De commissie van bestuur voor de samenwerkings school voor HAVO/Aheneum komt dinsdagavond 15 juni om acht uur in het Waddinxveense gemeentehuis in vergadering bijeen voor de afhandeling van deze agenda: Opening. Het werk van Waddinxveense schilder/- dichter Theo den Boon staat op een hoog kunst zinnig niveau. Dat is de mening van de Sijthoff- kunstcriticus Wieland, die wordt uitgesproken in het kader van in het Goudse atelier van Josche Ro- verts geëxposeerde te keningen en gouaches (van f 125,- tot 450,-) van de Passage-winkelier, die kortgeleden in het nieuws kwam met zijn voor de vierde maal vero verde Geert Bouwmees ter Kunstprijs. Wieland: "Ik krijg steeds het gevoel dat ik bij Den Boon in de verleden tijd terechtkom. Misschien komt het door de kinderen, die bijna al tijd aanwezig zijn, kin deren in de kleding, van een halve eeuw geleden, met boezelaar en matro zenmuts, maar ook door de attributen die hij kwis tig in zijn tekeningen ver werkt, meestal in prentjes die in verschillende kleine of grotere vakjes zijn verdeeld, samen een soort beeldverhaal vor mend. Hij gebruikt daar- Eerste Pinksterdag is in De Hoeksteen de heer P. hardendood bevestigd tot jeugdouderling van de Centrale Hervormde Gemeente. Hoewel hij verbonden is met wijk West van deze kerk strekt zijn werk zich over de ge hele kerkelijke gemeente uit. In Poeldijk is oyerle- den de oud-pastoor van de St. Victorparochie G. J. W. van Dijk. De met emeritaat gegane priester werkte in Waddinxveen van 1950-1958. Hij is 75 jaar geworden. WADDINXVEEN De Remonstrantse Broederschap in Nederland houdt komende zater dag 12 juni haar jaarlijkse Al gemene Vergadering in Wad dinxveen. Dit zal gebeuren in het bijna 150 jaar oude Godshuis van dit kerkgenootschap aan de Zuid kade. Voor zover bekend werd nog niet eerder in onze gemeente een ”- synode” als deze gehouden. Voor de ’’Groote Vergadering” komen remonstranten uit alle delen van ons land overmorgen naar dit Gouwe-dorp. Wie en wat zijn deze Remonstranten? Het Remonstrantisme is een stroming in ons volk die uit oude en diepe bron nen gevoed werd, lang voor de grote strijd en de scheuring in de kerken plaats vond. Laat ons eens ruim 400 jaar teruggaan in onze vaderlandse ge schiedenis. Toendertijd (zo omstreeks 1540) vormde de Gerformeerde Kerk een hecht bolwerk tegen Spanje. Oms treeks 1550 werd door deze kerk de eerste geloofsbelijdenis opgesteld. Wie "erbij” wilde horen behoefde in die tijd deze belijdenis nog niet te onderte kenen In 1568 werd op het Convent in Wesel deze belijdenis samengevoegd met de Heidelbergse Catechismus. Men wenste echter nog steeds een gematigd, praktisch geloof op basis van het Evangelie. De directrice van Huize Souburgh, mejuffrouw M. Tijmes, meldt ons dat vo rige Week donderdaga vond uit de tuin van dit huis voor onze ouderen een siermolentje is wegge haald. Mejuffrouw Tij mes: "Deze molen was een privé- bezit van één onzer inwoon sters. mevrouw Teeuwen. Zij had deze molen met de verhuizing uit haar vroe gere woning in Friesland meegebracht. Zij is er erg teleurgesteld onder en zag graag haar molen weer terug in de tuin van "Sou burgh". Met de Souburgh- directrice hopen we dat mevrouw Teeuwen haar siermolentje weer gauw terugbezorgd krijgt, want dit lijkt natuurlijk nergens naar. was in het relgieuze leven in ons vader land van vóór 1619 reeds lang aanwe zig. Het wordt gekenschetst door hun ondogmatische, praktische vroomheid: "Het Geloof door de Liefde werkend” (Galaten 5:6). In vele plaatsen in de Ne derlanden werd een "Remonstrantse Sociëteit" gesticht. Dit zet zich door de eeuwen heen voort. De scherpe tegen stellingen vervlakken. In 1814 ontvangt de Remonstrantse Broederschap zelfs financiële staatshulp voor het stichten van een Semenarie en wordt als kerk erkend. Omstreeks 1850 zijn er 5000 le den. Velen noemden zich Remonstrants-Gereformeerd, omdat zij noch zich ondanks hun andere to lerante denkrichting toch niet los wil den maken van de Gereformeerde Kerk. Heden ten dage is ongeveer0,l% van de Nederlandse bevolking als Remonstrant geregistreerd. Zoals u ziet kan hier gezegd worden dat als echte kerken uit nood geboren worden dit ze ker opgaat voor de Remonstrantse Broederschap; de nood der ziel, de nood waarin Evangelie en Christendom verkeerden. ben van mensen die daar, maar ook hier de handen uit de mouwen steken. Leest u met ons mee wat hij er over heeft geschrei ven? Hier volgt zijn ver haal: ’Tedere pastoor en elk parochiebestuur smé- ’ékt om meer actieve le den. Nu komt er soms te veel werk neer op de nek van weinig mensen, en veel andere suggesties blijven onuitgewerkt lig gen wegens gebrek aan mankracht/vrouwkracht. Om iets te noemen: Wie zal namens de parochie de zieken in de ziekenhui zen bezoeken? En wie helpt er mee de Victor- kerk schoon te houden? En met het oog op de toe komst van de parochies wordt het een indringen de vraag: Wie kan zijn zoon aanmoedigen om priester te worden? Want het is natuurlijk wel fijn voorde hier dienstdoende priesters als u hen ge schikte mensen vindt, maar geen van de mij be kende jonge mannen heeft ooit aan de pater of aan mij gezegd, dat hij graag onze opvolger zou worden. Waddinxveen heeft wel een aantal pries ters ’’verbruikt”, als ik dat woord even mag gebrui ken, maar zelf hebben we er niet veel geleverd; de laatste die ’’voor het bis dom” heeft gewerkt was pastoor Steenland, en die is al op rust. (Er was nog één wijdeling daarna, maar diens situatie is vast gelopen, helaas op ker kelijke structuren). En hoe moet het dan straks verder? Ik wil maar even kwijt: Het is zo goedkoop om op je parochie te kankeren in de trant van: Je ziet nooit iemand, je hoort nooit wat, er ge beurt nooit wat; we zullen beter vooruit komen als ieder zijn talent of talen ten ook gebruikt voor het levendig maken van onze gemeente, want vele han den maken licht werk. Een parochie zou kun- nen/moeten zijn: Een groep mensen die vanuit de gezindheid van Jezus Christus een weldoende actie-radius zou uitstra len, in eigen straat en dorp, en tot aan de gren zen der aarde. Kerk is een soort werkgemeenschap van de Liefde.”

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1976 | | pagina 5