woonwijken nemen in aantal toe Cl s Gemeente moe- en uitgepraat met de bewoners van het Distelveld Lezers schrijven Plagerijen met vrachtwagens in Bovag Dienstencentrum ook Alleen op woensdag met voor Waddinxveense garages de bus naar Reeuwijk-Dorp Handtekeningen voor raadsleden Gemeentelijke bekendmaking een publikatie van Gemeente Waddinxveen Gehandicapten komen niet gemakkelijk RABO binnen Bijna drie miljoen voor bouwrijpmaken Gemeente bereidtparkeerexcessenverordening voor 40 premiekoophuizen bij het station Noord 1 we verordening krijgt de politie een been om op te staan. Ml zier RK IËN LS ier» OPENBARE VERGADERINGEN I Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Week- WADDINXVEEN/GOUDA In Gouda opent komende zaterdag de burgemeester van onze buur gemeente, Chr. van Hofwegen, of ficieel het Bovag Dienstencentrum Gouda. Daarmee zal een voor Gouda en de regio belangrijk initia tief, waarover de eerste besprekin gen ruim een jaar geleden hebben plaats gevonden, gerealiseerd zijn. Met het Bovag Dienstencentrum doen ook aangesloten Wad dinxveense garagebedrijven hun voordeel. het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brie ven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. kentekenplaat ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■I WADDINXVEEN Her wordt in Waddinxveen steeds moeilijker vrachtwagenchauffeurs goedschiks te bewegen hun wegreuzen op een niet hinderlijke manier te parkeren. Onder het motto ”de weg is vrij” menen de bestuurders soms hun wagens te kunnen neerzetten op plaat sen die anderen het uitzicht ontnemen. Vaak genoeg worden met deze wijze van pakeren van vrachtwagens in de woonwijken plagerijen be gonnen of voortgezet. Om die reden bereidt men op het gemeentehuis, zo heeft wethouder P. F. J. van Schie (CDA) in de vorige week donder dagavond gehouden raadscommissie voor openbare werken en -bedrij ven meegedeeld, een oarkeerexcessenverordening voor om straks in voorkomende gevallen handelend te kunnen optreden. Met deze nieu- WADDINXVEEN Ook NV Verenigd Streekvervoer Westnederland in Waddinxveen heeft naar aanleiding van de door minister drs. T. E. Westerterp van Verkeer en Waterstaat voorgeschreven bezuinigings maatregelen ter beteugeling van de tekorten op het openbaar vervoer aan de hand van de bezettingscijfers op verschillende lijnen of traject- gedeelten veranderingen moeten doorvoeren. wonTnlelt vm "loto^en dl|chtbl-i blad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van Tiet fatsoen of van woningen door omwonenden als bij- WADDINXVEEN Het Wad dinxveense gemeentebestuur is moe- en tevens uitgepraat met de bewoners van het Distelveld, die maar blijven denken dat ten noor den van hun huizen een weg zal worden aangelegd (doortrekking van het nieuwe gedeelte van de Weidezoom) of woningbouwbouw zal worden gepleegd. Uitvoerige briefwisselingen en op 28 april, 1 en 28 juni op het gemeentehuis ge voerde besprekingen hebben de op dit punt bestaande vrees niet kunnen wegnemen. De heer J. de Boer, directeur van het Bovag Dienstcentrum, waarmee ook de aangesloten Waddinxveense garagebedrijven hun voordeel mee kunnen doen. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Focko van Dantzig). - dl De aan verandering onderhevig zijnde 3 800.000,- 1.205.000,- Totaal ƒ2.835.000,- een aar. VERGADERING COMMISSIE VOOR DE BEROEP SCHRIFTEN' maandag 9 augustus a.s., aanvang 19.30 uur in het gemeentehuis. VERGADERING GEMEENTERAAD: woensdag 11 augustus a.s., aanvang 19.30 uur in het gemeentehuis. VERGADERING COMMISSIE VOOR DE ONDERWIJS ZAKEN: donderdag 12 augustus a.s., aanvang 19.30 uur in het gemeentehuis. I I Lange tijd heeft het er op geleken dat er nauwelijks sprake van parkeer- excessen behoefde te zijn. Een telling op een viertal dagen vorig voorjaar toonde aan dat het aantal geparkeerde vrachtwagens gemiddeld neerkomt op rond de twintig en dat de chauffeurs, althans in de woonwijken Oranjewijk, Vondelwijk en Groenswaard er zicht; baar alles aan deden hun voertuigen niet dichtbij woningen te parkeren. Maar het aantal onwillige chauffuers neemt echter toe, vandaar dat het Waddinxveense gemeentebestuur een parkeerexcessenverordening aan het voorbereiden is om in gevallen dat er goedschiks niets meer valt te bereiken in ieder geval handelend te kunnen optreden om het leef- en woonmilieu in de woonwijken te kunnen hand haven en verbeteren. Dat betekent dat Burgemeester en Wethouders en het provinciaal bestuur van Zuid-Holland blijven zitten met bezwaarschriften die tegen onder an dere de derde herziening van het bes temmingsplan Groenswaard 3 zijn inge diend door de heer G. de Jong van de Weidezoom 56 en door de heren S. C. Hooimeijer, W. H. J. M. Wientjes, J. H. van der Hart, J. C. Viergever en L. J. J. Verhagen van het Distelveld 16 tot en met 24. dinxveense publiek zal zeer zeker gun stig zijn. S. VAN DER BOON, Zuidkade 138 (Naschrift redactie: Het is een goede zaak dat in het openbaar aandacht wordt gevraagd voor wensen en verlangens, die de onder ons levende gehandicapte me demensen zoal hebben en waaraan valide mensen weleens onbedoeld voorbijgaan. In bovenstaande brief snijdt de heer S. v.d Boon het probleem aan, toegespitst op de situatie van het RABO-bankgebouw aan de Kerkweg-oost. Wij zijn benieuwd naar het antwoord van het bestuur van de Coö peratieve Raiffeisenbank (RABO) in Waddinxveen op bovenstaande ’’harte- kreet”. Aan het door de heer S. v.d. Boon geschrevene kunnen wij nog toevoegen dat de Waddinxveense gemeenteraad in zijn vergadering van volgende week woensdagavond de gemeentelijke bouw verordening zodanig gaat wijzigen, dat Burgemeester en Wethouders voortaan in staat zijn in concrete gevallen nadere ei sen te stellen inzake de bereikbaarheid en de toegankelijkheid voor rolstoelgebrui kers van voor publiek bestemde gebou wen). De vijf bewoners van het Distelveld ko men op de proppeji met de onzeker heid die zou ontstaan over de bestem ming van het stuk grond tegenover hun huizen, dat niet in het bestemmingsplan Groenswaard 3 ligt, maar in het nog vast te stellen bestemmingsplan Re- creatieplan Gouwebos. En om die re den hebben de bezwaarschriften van de heren S. C. Hooimeijer, W. H. J. M. Wientjes, J. H. van der Hart, J. C. Vier gever en L. J. J. Verhagen niets te ma ken met de derde herziening van het bestemmingsplan Groenswaard 3 en zijn dus eveneens ongegrond. Overi gens zeggen Burgemeester en Wethou ders de bewoners van het Distelveld voldoende te hebben aangetoond dat ter plaatse geen bebouwing zal/kan worden gerealiseerd en merken gelijk maar op dat de aan het raadsbesluit voorafgegane procedure geheel regel matig is geweest en overeenkomstig het bepaalde in de wet op de ruimtelijke ordening. BEZWAAR ONGEGROND De heer G. de Jong ging aan de schrijftafel zitten om tegen het in het noorden gedeeltelijk opschuiven van de Weidezoom te protesteren, omdat er mede daardoor vrachtwagens zou den kunnen worden geparkeerd op de Weidezoom en omdat een straks niet meer doodlopende Weidezoom dan nog beter gebruikt zal kunnen gaan worden als snelweg. De Waddinxvener heeft verder nog bezwaren tegen het niet onderbreken van de Weidezoom, maar Burgemeester en Wethouders hechten geen waarde aan dit protest, vanwege het feit dat de gemaakte bez waren met van planologische, maar van verkeerstechnische aard zijn en dus zijn ze ongegrond. Verkeer in het district Zuid-Holland, overeengekomen dat deze maatregelen in gedeelten op het lijnennet van West- nederland zullen worden ingevoerd. De eerste aanpassingen zullen met ingang van zondag 15 augustus 1976 op de lijnen 1 t/m 14 worden ingevoerd. In bijlage treft u lijnsgewijs een omschrij ving aan van de genomen maatregelen. ”Wij betreuren het ten zeerste dat wij genoodzaakt zijn genoemde maat regelen te moeten nemen. Wij zijn ech ter van mening, dat wij onze uiterste best hebben gedaan om, waar mogelijk, het vborzieningsniveau zoveel moge lijk onaangetast te laten”, aldus de directie van Westnederland. WADDINXVEEN De Waddinxveense gemeenteraadsleden zijn door Burgemeester en Wethouders gevraagd met 2.835.000,- over de brug te komen om dit jaar verder te kunnen gaan met het bouwrijpmaken van het noordelijke deel van het bes temmingsplan Groenswaard 3 en het terrein bij het station Waddinxveen- Noord. Met dit geld kan niet alleen het bouwrijpmaken worden betaald, maar ook de aanleg van wegen, groenstro ken, singels, bruggen en de openbare verlichting in Waddinxveens- woonwijk-in-wording, waar de bouw van 90 woningwetwoningen en 35 vrije- sectorwoningen voor de deur staat, evenals de eind van dit jaar beginnende Het dienstencentrum, dat in twee ruime bedrijfshallen van tesamen 840 m2 vloeroppervlak aan de Goudkade is gevestigd, is gesticht door zestig samen werkende automobiel- en garagebedrij ven uit het gebied dat ligt tussen Krim pen a.d. IJssel, Schoonhoven, Woer den, Bodegraven, Waddinxveen en Boskoop. Deze zestig ondernemingen zijn allen aandeelhouder van de beslo ten vennootschap, die als onder nemingsvorm voor het centrum is ge kozen. Het is de bedoeling de nog on geveer zestig andere bij de Bovag aan gesloten garagisten uit de regio eveneens aan te zoeken als aandeel houders. Het Bovag Dienstencentrum, waarvan er in ons land ruim twintig bestaan, zal voor alle aandeelhouders optreden als groothandel. De behoefte aan een der gelijke instelling vindt een oorzaak in het feit dat steeds meer particulieren en bedrijven uitsluitend onderhouds- en reparatiewerkzaamheden in een ga- ragiebedrijf laten uitvoeren. Daarente gen koopt men steeds vaker banden, onderdelen en accessoires bij andere concurrerende, gespecialiseerde bed rijven, die gezien een grote specifieke omzet de modernste apparatuur heb ben kunnen aanschaffen. Een vraag aan het bestuur van onze RABO-bank: Waarom heeft uw mo dern bankgebouw geen gerieflijke toe gangswegen naar de loketten voor hart en reumapatiënten, voor invaliden in hun rolstoel, enz.? Zelfs is er op geen enkele muur langs de trappen een hou vast of een leuning aangebracht. (Het postkantoor heeft op beide posten naast de ingangsdeur wel een stevig handvast). Als de stenen traptreden wat minder hoog waren, zouden mensen met reumatische aandoeningen en met gevoelige voeten u zeer dankbaar zijn. Ten laatste: Wat kost het oudere men sen, astma-lijders, mensen met een zwakke gezondheid, pas herstellenden, niet een enorme krachtsinspanning die zware glasdeuren te trekken en te du wen. Uw architecten hebben destijds waaschijnlijk alleen maar gedacht aan de robuuste generatie van tegenwoor dig. Zoals het nu is, is een groot aantal gehandicapten niet in de gelegenheid zelf hun bankzaken te regelen, terwijl zij, wat hun verstand betreft, van niemand afhankelijk behoefden te zijn. Een gunstige verbetering zal in onze tijd geen technische bezwaren ople veren en de reactie van het Wad- de hoogte gebracht van dergelijke klachten dan bleek in de praktijk dat de bedrijven en hun chauffeurs de no dige medewerking doorgaans wel wil len verlenen om de overlast tot een minimum te beperken of zelfs helemaal weg te nemen. Op die manier leek het maken van dwingende voorschriften voor het parkeren van vrachtwagens binnen de bebouwde kom in Waddinx veen voorkomen te kunnen worden, want gemeente en politie geven toe dat klachten van bewoners over het hinder lijk parkeren van vrachtwagens veelal terecht zijn. Vandaar dat nog altijd de betrokken bedrijven en hun chauf feurs worden gevraagd de vrachtwa gens op het eigen bedrijfsterrein te par keren of - als dat niet kan - het voer tuig ner te zetten op een door het ge meentebestuur aanbevolen plaats. Lange tijd bestond in onze gemeente de indruk dat het gemeentebestuur er steeds in overleg met de betrokken bedrijven en hun chauffeurs in zou slagen paal en perk te stellen aan het eventueel hinderlijk parkeren van de mee naar huis genomen wegreuzen. Te meer omdat er in het sportpark De Sniep (parkeerterrein) en aan de Al- berdingk Thijmlaan de nodige voorzie ningen werden gemaakt en verkeers- maatrgelen getroffen om vrachtwagens te kunnen neerzetten, zonder last op te leveren voor de bewoners in de woon wijken, waar in vele gevallen moei lijke situaties kunnen ontstaan. Natuurlijk was het ook op het gemeen tehuis niet ontgaan dat er bedrijven bleven, die bij het parkeren van hun per dag. Op de behandeling wordt vijf dinxveense gemeenteraad op 9 juni jaar garantie gegeven. Elk jaar'wordt dit jaar het terrein ten zuidwesten een controle uitgevoerd. Uitgebreid is llz:-- de sortering banden, die het centrum biedt. Daaronder valt één exclusief merk, Ze Bovim' “IviwaJop driejaar g J PW [o/Zt .[geven. In de ban denafdeling staat elektronische uitlij- napparatuur opgesteld, door middel waarvan ook zogenaamde ”set-back”- metingen kunnen worden verricht. Dergelijke metingen tonen ondermeer aan of een auto al dan niet bij een aan rijding is betrokken geweest. Een andere voor de regio geheel niüi LC. ri ‘1 oplevering van de vrije sector-, premiekoop- en woningwetwoningen aan de Weidezoom, Spireaweide en Dotterweide. Het door de raadsleden beschikbaar te stellen krediet wordt zo gebruikt: 1. Bouwrijpmaken noord- oosthoek en terrein nabij station Waddinxveen-Noord, riolering en nood- straten 2. Singel graven, aanleg bruggen, speelterreinen en aanleg groenstroken en beplanting 580.000,- 3. Asfalteren van Weidezoom en Groensvoorde en bestraten overige straten 4. Openbare verlichting en brandkranen 250.000,- BOL'WVERGUNNTNG De burgemeester van Waddinxveen maakt bekend, dat met ingang van vrijdag 6 augustus 1976, gedurende een periode van 14 dagen ter gemeentesecretarie, bureau ruimtelijke ordening c.a., voor een ieder ter inzage is gelegd het bouwplan van de heer ir. J. de Baare. Het plan behelst de verbouw van het woonhuis Diederik van Schagenplantsoen, nr. 7, alhier. Burgemeester en wethouders zijn voornemens bouwvergun ning te verlenen voor genoemde verbouw door toepassing te geven aan de artikelen 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en 50, lid 8, van de Woningwet. Gedurende de bovengenoemde termijn van 14 dagen kunnen belanghebbenden bezwaren indienen bij het college van burge meester en wethouders, adres: Zuidkade 8, te Waddinxveen. Waddinxveen, 5 augustus 1976. De burgemeester voornoemd, H. HUIZER, l.b. De volgende week woensdagavond ver gaderende gemeenteraad wordt voor gesteld in te stemmen met de onderha vige wijziging van het al vier jaar oude bestemmingsplan, die betreft het over een afstand van ongeveer 300 meter verschuiven in noordelijke richting (gemiddeld 25 meter) van de noordg rens van het bestemmingsplangebied en het veranderen van de bestemming van het braak liggende terrein bij het NS-station Waddinxveen-Noord, waar nu geen bejaardenflats, maar premie- koopwoningen zullen worden neerge zet. In verband met de daaraan verbonden werkzaamheden werd, in nauw overleg De aan verandering onderhevig zijnde met de Rijkshoofdinspecteur van het buslijnen waar Waddinxveen mee te maken heeft zijn: Lijn 2: Waddinxveen-Zevenhuizen- Bergschenhoek-Rotterdam. Geen wij zigingen. Lijn 8: Leiden-Hazerswoude-Bos- koop-Waddinxveen-Gouda. De ver trektijden uit Leiden en Gouda zijn 3 tot 5 minuten verschoven. Lijn lO-. Waddinxveen-Reeuwijk- Dorp. De ritten op dit traject worden allen opgeheven. Op woensdagen zul len nog twee ritten worden uitge voerd: vertrek 13.30 uur uit Reeuwijk en 18.15 uur uit Waddinxveen. Deze twee ritten zullen worden uitgevoerd onderlijnnummer 14. WADDINXVEEN Pas nu krijgt de volgende week woensdagavond ver gaderende gemeenteraad de 392 hand tekeningen op tafel, die het actiecomité met de Waddinxveners W. van Es, J. van Kesteren, C. L. Staring, mevrouw A. Vermeij en D. E. vander Weide in juni verzamelde voor het behoud van het nu tijdelijke speelveld aan de Win gerd. Zoals bekend besloot de Wad- i van i van de Wingerdflat (waarvoor een op brengst is geraamd van 325.000,-) te handhaven voor scholenbouw en indien daaraan geen behoefte bestaat dit te bestemmen voor woningbouw. Burgemeester en Wethouders stellen de raadsleden voor de gezette hand tekeningen, die zich met name richten tegen de eventuele bestemming van het terrein voor woningbouw, in de over wegingen te betrekken indien tot wijzi ging van het bestemmingsplan Groens waard 3 met betrekking tot het onder havige terrein zal worden overgegaan. oDe betrokkenen zullen over dit stand- nieuwe aktiviteit vormt de fabnkage punt worden geïnformeerd. BUNDELING Daarom hbben de Bovag-leden besloten hun krachten op de diverse specialistische gebieden te bundelen en het BDC op te zetten als een omvang rijke toeleverancier van een aantal i kwaliteits- en merkprodukten, die de beschikking heeft over de nieuwste technische apparatuur en gereedschap pen. De praktische opzet van het BDC was en is in handen van de heer J. de Boer (39) uit Woerden, die in mei is benoemd tot direkteur. De heer De Boer vervulde na zijn werkzaamheden voor een grote oliemaatschappij een belangrijke rol in de opbouw van een keten van anti- roestbehandelingstations in ons land. Zijn eerste aktiviteiten voor de BDC bestonden uit het laten verbouwen en inrichten van de twee hallen aan de Goudkade en het inkopen van de diver se artikelen. In het BDC is ondergebracht het anti- roestbehandelingstation, dat voorheen aan de Hoge Gouwe te Gouda was ge vestigd. Dit station heeft in de nieuwe ruimte een kapaciteit van 16 wagens vrachtwagens niet de zorgvuldigheid in acht namen (door hun chauffeurs wel te verstaan), die nu eenmaal nodig is voor een goed samenspel in de ver schillende in het geding zijnde belan gen. Met name valt dan te denken aan het parkeren van kolossen - zelfs tij dens lange weekeinden - voor of tegen over woningen, waardoor het uitzicht wordt beperkt, dan wel het aanzien van de woonwijk ernstig wordt geschaad. In sommige gevallen werd ook te wei nig aandacht geschonken aan het feit, dat de geparkeerde vrachtwagens ern- verkeersveiligheid. Daarnaast werd het twj r>i zonder hinderlijk ervaren. Werd het Waddinxveense gemeentebestuur oo WADDINXVEEN Burgemeester en Wethouders hebben de gemeenteraad j toestemming gevraagd een plan te mogen gaan uitwerken voor het braak lig- j gend stuk grond tussen de haakflat Wilgenhorst en het NS-station F Waddinxveen-Noord. Op die plek zijn eerst bejaardenflats, later terraswonin- M gen en nu 40 premiekoopwoningen van de Stichting Bevordering Eigen Wo- J ningbezit Groenswaard gedacht. De huizen die daar komen en waarvoor al een j vL uitgewerkte suggestie is van de gemeentelijke stedebouwkundige Stad en Land- j J schap B V in Rotterdam zullen worden aangevuld met garageboxen, bergplaat- j J sen, 40 parkeerplaatsen I waarvan een gedeelte zal worden afgehaald van het j stationsparkeerterrein) en tenminste 200 m1 speelterrein. Daarnaast komen er wegen, voetgangers- en rijwielpaden, waterpartijen, tuinen en groenvoorzienin- B gen. De mogelijkheid bestaat dat ten hoogste een kwart van de te bouwen J premie-koopwoningen als meergezinshuis wordt gebouwd. Maar de bouwhoog- 5 J te van alle huizen zal de negen meter niet te boven gaan. J van blauwe en gele, retroflecterende kentekenplaten. Hiervoor is appara tuur aangeschaft, die evenals de elekt ronische uitlijninstallatie en de schokbreker-testbank te kostbaar is voor afzonderlijke garagebedrijven. Het leveringsprogramma bestaat voorts uit accu’s onder eigen merknaam en bougies. Bij het BDC werken op dit ogenblik zes mensen. Nu al laat het zich aanzien, dat uitbreiding van het personeelsbestand noodzakelijk zal zijn. Temeer daar de buitendienst van het BDC zeer regel matig de garagisten in het gebied zullen bezoeken. Ook particulieren kunnen direkt bij het centrum terecht. Voor anti-roestbehandelingen moet tevoren telefonisch een afspraak worden gemaakt (tel. 01820-19962). De openingstijden van het BDC zijn op maandag t/m vrijdag van 8.00-17.3Q uur.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1976 | | pagina 3