woonwijken nemen in aantal toe
Cl
s
Gemeente moe- en uitgepraat met
de bewoners van het Distelveld
Lezers schrijven
Plagerijen met vrachtwagens in
Bovag Dienstencentrum ook
Alleen op woensdag met
voor Waddinxveense garages
de bus naar Reeuwijk-Dorp
Handtekeningen
voor raadsleden
Gemeentelijke
bekendmaking
een publikatie van
Gemeente Waddinxveen
Gehandicapten komen niet
gemakkelijk RABO binnen
Bijna drie
miljoen voor
bouwrijpmaken
Gemeente bereidtparkeerexcessenverordening voor
40 premiekoophuizen
bij het station Noord
1
we verordening krijgt de politie een been om op te staan.
Ml
zier
RK
IËN
LS
ier»
OPENBARE VERGADERINGEN
I
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Week-
WADDINXVEEN/GOUDA In
Gouda opent komende zaterdag de
burgemeester van onze buur
gemeente, Chr. van Hofwegen, of
ficieel het Bovag Dienstencentrum
Gouda. Daarmee zal een voor
Gouda en de regio belangrijk initia
tief, waarover de eerste besprekin
gen ruim een jaar geleden hebben
plaats gevonden, gerealiseerd zijn.
Met het Bovag Dienstencentrum
doen ook aangesloten Wad
dinxveense garagebedrijven hun
voordeel.
het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brie
ven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel
geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent.
kentekenplaat
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■I
WADDINXVEEN Her wordt in Waddinxveen steeds moeilijker
vrachtwagenchauffeurs goedschiks te bewegen hun wegreuzen op een
niet hinderlijke manier te parkeren. Onder het motto ”de weg is vrij”
menen de bestuurders soms hun wagens te kunnen neerzetten op plaat
sen die anderen het uitzicht ontnemen. Vaak genoeg worden met deze
wijze van pakeren van vrachtwagens in de woonwijken plagerijen be
gonnen of voortgezet. Om die reden bereidt men op het gemeentehuis,
zo heeft wethouder P. F. J. van Schie (CDA) in de vorige week donder
dagavond gehouden raadscommissie voor openbare werken en -bedrij
ven meegedeeld, een oarkeerexcessenverordening voor om straks in
voorkomende gevallen handelend te kunnen optreden. Met deze nieu-
WADDINXVEEN Ook NV Verenigd Streekvervoer Westnederland
in Waddinxveen heeft naar aanleiding van de door minister drs. T. E.
Westerterp van Verkeer en Waterstaat voorgeschreven bezuinigings
maatregelen ter beteugeling van de tekorten op het openbaar vervoer
aan de hand van de bezettingscijfers op verschillende lijnen of traject-
gedeelten veranderingen moeten doorvoeren.
wonTnlelt vm "loto^en dl|chtbl-i blad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van Tiet fatsoen of van
woningen door omwonenden als bij-
WADDINXVEEN Het Wad
dinxveense gemeentebestuur is
moe- en tevens uitgepraat met de
bewoners van het Distelveld, die
maar blijven denken dat ten noor
den van hun huizen een weg zal
worden aangelegd (doortrekking
van het nieuwe gedeelte van de
Weidezoom) of woningbouwbouw
zal worden gepleegd. Uitvoerige
briefwisselingen en op 28 april, 1 en
28 juni op het gemeentehuis ge
voerde besprekingen hebben de op
dit punt bestaande vrees niet
kunnen wegnemen.
De heer J. de Boer, directeur van
het Bovag Dienstcentrum, waarmee
ook de aangesloten Waddinxveense
garagebedrijven hun voordeel mee
kunnen doen.
(Foto: Weekblad voor
Waddinxveen/Focko van Dantzig).
-
dl
De aan verandering onderhevig zijnde
3
800.000,-
1.205.000,-
Totaal
ƒ2.835.000,-
een
aar.
VERGADERING COMMISSIE VOOR DE BEROEP
SCHRIFTEN' maandag 9 augustus a.s., aanvang 19.30 uur in het
gemeentehuis.
VERGADERING GEMEENTERAAD: woensdag 11 augustus
a.s., aanvang 19.30 uur in het gemeentehuis.
VERGADERING COMMISSIE VOOR DE ONDERWIJS
ZAKEN: donderdag 12 augustus a.s., aanvang 19.30 uur in het
gemeentehuis.
I
I
Lange tijd heeft het er op geleken
dat er nauwelijks sprake van parkeer-
excessen behoefde te zijn. Een telling
op een viertal dagen vorig voorjaar
toonde aan dat het aantal geparkeerde
vrachtwagens gemiddeld neerkomt op
rond de twintig en dat de chauffeurs,
althans in de woonwijken Oranjewijk,
Vondelwijk en Groenswaard er zicht;
baar alles aan deden hun voertuigen
niet dichtbij woningen te parkeren.
Maar het aantal onwillige chauffuers
neemt echter toe, vandaar dat het
Waddinxveense gemeentebestuur een
parkeerexcessenverordening aan het
voorbereiden is om in gevallen dat er
goedschiks niets meer valt te bereiken
in ieder geval handelend te kunnen
optreden om het leef- en woonmilieu
in de woonwijken te kunnen hand
haven en verbeteren.
Dat betekent dat Burgemeester en
Wethouders en het provinciaal bestuur
van Zuid-Holland blijven zitten met
bezwaarschriften die tegen onder an
dere de derde herziening van het bes
temmingsplan Groenswaard 3 zijn inge
diend door de heer G. de Jong van de
Weidezoom 56 en door de heren S. C.
Hooimeijer, W. H. J. M. Wientjes, J.
H. van der Hart, J. C. Viergever en L. J.
J. Verhagen van het Distelveld 16 tot en
met 24.
dinxveense publiek zal zeer zeker gun
stig zijn.
S. VAN DER BOON,
Zuidkade 138
(Naschrift redactie: Het is een goede
zaak dat in het openbaar aandacht wordt
gevraagd voor wensen en verlangens, die
de onder ons levende gehandicapte me
demensen zoal hebben en waaraan valide
mensen weleens onbedoeld voorbijgaan.
In bovenstaande brief snijdt de heer S. v.d
Boon het probleem aan, toegespitst op de
situatie van het RABO-bankgebouw aan
de Kerkweg-oost. Wij zijn benieuwd naar
het antwoord van het bestuur van de Coö
peratieve Raiffeisenbank (RABO) in
Waddinxveen op bovenstaande ’’harte-
kreet”. Aan het door de heer S. v.d. Boon
geschrevene kunnen wij nog toevoegen
dat de Waddinxveense gemeenteraad in
zijn vergadering van volgende week
woensdagavond de gemeentelijke bouw
verordening zodanig gaat wijzigen, dat
Burgemeester en Wethouders voortaan in
staat zijn in concrete gevallen nadere ei
sen te stellen inzake de bereikbaarheid en
de toegankelijkheid voor rolstoelgebrui
kers van voor publiek bestemde gebou
wen).
De vijf bewoners van het Distelveld ko
men op de proppeji met de onzeker
heid die zou ontstaan over de bestem
ming van het stuk grond tegenover hun
huizen, dat niet in het bestemmingsplan
Groenswaard 3 ligt, maar in het nog
vast te stellen bestemmingsplan Re-
creatieplan Gouwebos. En om die re
den hebben de bezwaarschriften van de
heren S. C. Hooimeijer, W. H. J. M.
Wientjes, J. H. van der Hart, J. C. Vier
gever en L. J. J. Verhagen niets te ma
ken met de derde herziening van het
bestemmingsplan Groenswaard 3 en
zijn dus eveneens ongegrond. Overi
gens zeggen Burgemeester en Wethou
ders de bewoners van het Distelveld
voldoende te hebben aangetoond dat
ter plaatse geen bebouwing zal/kan
worden gerealiseerd en merken gelijk
maar op dat de aan het raadsbesluit
voorafgegane procedure geheel regel
matig is geweest en overeenkomstig het
bepaalde in de wet op de ruimtelijke
ordening.
BEZWAAR ONGEGROND
De heer G. de Jong ging aan de
schrijftafel zitten om tegen het in het
noorden gedeeltelijk opschuiven van
de Weidezoom te protesteren, omdat
er mede daardoor vrachtwagens zou
den kunnen worden geparkeerd op de
Weidezoom en omdat een straks niet
meer doodlopende Weidezoom dan
nog beter gebruikt zal kunnen gaan
worden als snelweg. De Waddinxvener
heeft verder nog bezwaren tegen het
niet onderbreken van de Weidezoom,
maar Burgemeester en Wethouders
hechten geen waarde aan dit protest,
vanwege het feit dat de gemaakte bez
waren met van planologische, maar van
verkeerstechnische aard zijn en dus zijn
ze ongegrond.
Verkeer in het district Zuid-Holland,
overeengekomen dat deze maatregelen
in gedeelten op het lijnennet van West-
nederland zullen worden ingevoerd. De
eerste aanpassingen zullen met ingang
van zondag 15 augustus 1976 op de
lijnen 1 t/m 14 worden ingevoerd. In
bijlage treft u lijnsgewijs een omschrij
ving aan van de genomen maatregelen.
”Wij betreuren het ten zeerste dat wij
genoodzaakt zijn genoemde maat
regelen te moeten nemen. Wij zijn ech
ter van mening, dat wij onze uiterste
best hebben gedaan om, waar mogelijk,
het vborzieningsniveau zoveel moge
lijk onaangetast te laten”, aldus de
directie van Westnederland.
WADDINXVEEN De
Waddinxveense gemeenteraadsleden
zijn door Burgemeester en Wethouders
gevraagd met 2.835.000,- over de
brug te komen om dit jaar verder te
kunnen gaan met het bouwrijpmaken
van het noordelijke deel van het bes
temmingsplan Groenswaard 3 en het
terrein bij het station Waddinxveen-
Noord. Met dit geld kan niet alleen het
bouwrijpmaken worden betaald, maar
ook de aanleg van wegen, groenstro
ken, singels, bruggen en de openbare
verlichting in Waddinxveens-
woonwijk-in-wording, waar de bouw
van 90 woningwetwoningen en 35 vrije-
sectorwoningen voor de deur staat,
evenals de eind van dit jaar beginnende
Het dienstencentrum, dat in twee
ruime bedrijfshallen van tesamen 840
m2 vloeroppervlak aan de Goudkade is
gevestigd, is gesticht door zestig samen
werkende automobiel- en garagebedrij
ven uit het gebied dat ligt tussen Krim
pen a.d. IJssel, Schoonhoven, Woer
den, Bodegraven, Waddinxveen en
Boskoop. Deze zestig ondernemingen
zijn allen aandeelhouder van de beslo
ten vennootschap, die als onder
nemingsvorm voor het centrum is ge
kozen. Het is de bedoeling de nog on
geveer zestig andere bij de Bovag aan
gesloten garagisten uit de regio
eveneens aan te zoeken als aandeel
houders.
Het Bovag Dienstencentrum, waarvan
er in ons land ruim twintig bestaan, zal
voor alle aandeelhouders optreden als
groothandel. De behoefte aan een der
gelijke instelling vindt een oorzaak in
het feit dat steeds meer particulieren en
bedrijven uitsluitend onderhouds- en
reparatiewerkzaamheden in een ga-
ragiebedrijf laten uitvoeren. Daarente
gen koopt men steeds vaker banden,
onderdelen en accessoires bij andere
concurrerende, gespecialiseerde bed
rijven, die gezien een grote specifieke
omzet de modernste apparatuur heb
ben kunnen aanschaffen.
Een vraag aan het bestuur van onze
RABO-bank: Waarom heeft uw mo
dern bankgebouw geen gerieflijke toe
gangswegen naar de loketten voor hart
en reumapatiënten, voor invaliden in
hun rolstoel, enz.? Zelfs is er op geen
enkele muur langs de trappen een hou
vast of een leuning aangebracht. (Het
postkantoor heeft op beide posten
naast de ingangsdeur wel een stevig
handvast). Als de stenen traptreden wat
minder hoog waren, zouden mensen
met reumatische aandoeningen en met
gevoelige voeten u zeer dankbaar zijn.
Ten laatste: Wat kost het oudere men
sen, astma-lijders, mensen met een
zwakke gezondheid, pas herstellenden,
niet een enorme krachtsinspanning die
zware glasdeuren te trekken en te du
wen. Uw architecten hebben destijds
waaschijnlijk alleen maar gedacht aan
de robuuste generatie van tegenwoor
dig. Zoals het nu is, is een groot aantal
gehandicapten niet in de gelegenheid
zelf hun bankzaken te regelen, terwijl
zij, wat hun verstand betreft, van
niemand afhankelijk behoefden te zijn.
Een gunstige verbetering zal in onze
tijd geen technische bezwaren ople
veren en de reactie van het Wad-
de hoogte gebracht van dergelijke
klachten dan bleek in de praktijk dat
de bedrijven en hun chauffeurs de no
dige medewerking doorgaans wel wil
len verlenen om de overlast tot een
minimum te beperken of zelfs helemaal
weg te nemen. Op die manier leek het
maken van dwingende voorschriften
voor het parkeren van vrachtwagens
binnen de bebouwde kom in Waddinx
veen voorkomen te kunnen worden,
want gemeente en politie geven toe dat
klachten van bewoners over het hinder
lijk parkeren van vrachtwagens veelal
terecht zijn. Vandaar dat nog altijd de
betrokken bedrijven en hun chauf
feurs worden gevraagd de vrachtwa
gens op het eigen bedrijfsterrein te par
keren of - als dat niet kan - het voer
tuig ner te zetten op een door het ge
meentebestuur aanbevolen plaats.
Lange tijd bestond in onze gemeente
de indruk dat het gemeentebestuur er
steeds in overleg met de betrokken
bedrijven en hun chauffeurs in zou
slagen paal en perk te stellen aan het
eventueel hinderlijk parkeren van de
mee naar huis genomen wegreuzen. Te
meer omdat er in het sportpark De
Sniep (parkeerterrein) en aan de Al-
berdingk Thijmlaan de nodige voorzie
ningen werden gemaakt en verkeers-
maatrgelen getroffen om vrachtwagens
te kunnen neerzetten, zonder last op te
leveren voor de bewoners in de woon
wijken, waar in vele gevallen moei
lijke situaties kunnen ontstaan.
Natuurlijk was het ook op het gemeen
tehuis niet ontgaan dat er bedrijven
bleven, die bij het parkeren van hun
per dag. Op de behandeling wordt vijf dinxveense gemeenteraad op 9 juni
jaar garantie gegeven. Elk jaar'wordt dit jaar het terrein ten zuidwesten
een controle uitgevoerd. Uitgebreid is llz:--
de sortering banden, die het centrum
biedt. Daaronder valt één exclusief
merk, Ze Bovim' “IviwaJop driejaar
g J PW [o/Zt .[geven. In de ban
denafdeling staat elektronische uitlij-
napparatuur opgesteld, door middel
waarvan ook zogenaamde ”set-back”-
metingen kunnen worden verricht.
Dergelijke metingen tonen ondermeer
aan of een auto al dan niet bij een aan
rijding is betrokken geweest.
Een andere voor de regio geheel
niüi LC. ri ‘1
oplevering van de vrije sector-,
premiekoop- en woningwetwoningen
aan de Weidezoom, Spireaweide en
Dotterweide.
Het door de raadsleden beschikbaar te
stellen krediet wordt zo gebruikt:
1. Bouwrijpmaken noord-
oosthoek en terrein
nabij station
Waddinxveen-Noord,
riolering en nood-
straten
2. Singel graven,
aanleg bruggen,
speelterreinen en
aanleg groenstroken
en beplanting 580.000,-
3. Asfalteren van
Weidezoom en
Groensvoorde en
bestraten overige
straten
4. Openbare verlichting
en brandkranen 250.000,-
BOL'WVERGUNNTNG
De burgemeester van Waddinxveen maakt bekend, dat met
ingang van vrijdag 6 augustus 1976, gedurende een periode van
14 dagen ter gemeentesecretarie, bureau ruimtelijke ordening
c.a., voor een ieder ter inzage is gelegd het bouwplan van de
heer ir. J. de Baare. Het plan behelst de verbouw van het
woonhuis Diederik van Schagenplantsoen, nr. 7, alhier.
Burgemeester en wethouders zijn voornemens bouwvergun
ning te verlenen voor genoemde verbouw door toepassing
te geven aan de artikelen 19 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening en 50, lid 8, van de Woningwet.
Gedurende de bovengenoemde termijn van 14 dagen kunnen
belanghebbenden bezwaren indienen bij het college van burge
meester en wethouders, adres: Zuidkade 8, te Waddinxveen.
Waddinxveen, 5 augustus 1976.
De burgemeester voornoemd,
H. HUIZER, l.b.
De volgende week woensdagavond ver
gaderende gemeenteraad wordt voor
gesteld in te stemmen met de onderha
vige wijziging van het al vier jaar oude
bestemmingsplan, die betreft het over
een afstand van ongeveer 300 meter
verschuiven in noordelijke richting
(gemiddeld 25 meter) van de noordg
rens van het bestemmingsplangebied
en het veranderen van de bestemming
van het braak liggende terrein bij het
NS-station Waddinxveen-Noord, waar
nu geen bejaardenflats, maar premie-
koopwoningen zullen worden neerge
zet.
In verband met de daaraan verbonden
werkzaamheden werd, in nauw overleg De aan verandering onderhevig zijnde
met de Rijkshoofdinspecteur van het buslijnen waar Waddinxveen mee te
maken heeft zijn:
Lijn 2: Waddinxveen-Zevenhuizen-
Bergschenhoek-Rotterdam. Geen wij
zigingen.
Lijn 8: Leiden-Hazerswoude-Bos-
koop-Waddinxveen-Gouda. De ver
trektijden uit Leiden en Gouda zijn 3
tot 5 minuten verschoven.
Lijn lO-. Waddinxveen-Reeuwijk-
Dorp. De ritten op dit traject worden
allen opgeheven. Op woensdagen zul
len nog twee ritten worden uitge
voerd: vertrek 13.30 uur uit Reeuwijk
en 18.15 uur uit Waddinxveen. Deze
twee ritten zullen worden uitgevoerd
onderlijnnummer 14.
WADDINXVEEN Pas nu krijgt de
volgende week woensdagavond ver
gaderende gemeenteraad de 392 hand
tekeningen op tafel, die het actiecomité
met de Waddinxveners W. van Es, J.
van Kesteren, C. L. Staring, mevrouw
A. Vermeij en D. E. vander Weide in
juni verzamelde voor het behoud van
het nu tijdelijke speelveld aan de Win
gerd. Zoals bekend besloot de Wad-
i van
i van
de Wingerdflat (waarvoor een op
brengst is geraamd van 325.000,-) te
handhaven voor scholenbouw en indien
daaraan geen behoefte bestaat dit te
bestemmen voor woningbouw.
Burgemeester en Wethouders stellen
de raadsleden voor de gezette hand
tekeningen, die zich met name richten
tegen de eventuele bestemming van het
terrein voor woningbouw, in de over
wegingen te betrekken indien tot wijzi
ging van het bestemmingsplan Groens
waard 3 met betrekking tot het onder
havige terrein zal worden overgegaan.
oDe betrokkenen zullen over dit stand-
nieuwe aktiviteit vormt de fabnkage punt worden geïnformeerd.
BUNDELING
Daarom hbben de Bovag-leden
besloten hun krachten op de diverse
specialistische gebieden te bundelen en
het BDC op te zetten als een omvang
rijke toeleverancier van een aantal i
kwaliteits- en merkprodukten, die de
beschikking heeft over de nieuwste
technische apparatuur en gereedschap
pen. De praktische opzet van het BDC
was en is in handen van de heer J. de
Boer (39) uit Woerden, die in mei is
benoemd tot direkteur. De heer De
Boer vervulde na zijn werkzaamheden
voor een grote oliemaatschappij een
belangrijke rol in de opbouw van een
keten van anti-
roestbehandelingstations in ons land.
Zijn eerste aktiviteiten voor de BDC
bestonden uit het laten verbouwen en
inrichten van de twee hallen aan de
Goudkade en het inkopen van de diver
se artikelen.
In het BDC is ondergebracht het anti-
roestbehandelingstation, dat voorheen
aan de Hoge Gouwe te Gouda was ge
vestigd. Dit station heeft in de nieuwe
ruimte een kapaciteit van 16 wagens
vrachtwagens niet de zorgvuldigheid in
acht namen (door hun chauffeurs wel
te verstaan), die nu eenmaal nodig is
voor een goed samenspel in de ver
schillende in het geding zijnde belan
gen. Met name valt dan te denken aan
het parkeren van kolossen - zelfs tij
dens lange weekeinden - voor of tegen
over woningen, waardoor het uitzicht
wordt beperkt, dan wel het aanzien van
de woonwijk ernstig wordt geschaad.
In sommige gevallen werd ook te wei
nig aandacht geschonken aan het feit,
dat de geparkeerde vrachtwagens ern-
verkeersveiligheid. Daarnaast werd het twj r>i
zonder hinderlijk ervaren. Werd het
Waddinxveense gemeentebestuur oo
WADDINXVEEN Burgemeester en Wethouders hebben de gemeenteraad j
toestemming gevraagd een plan te mogen gaan uitwerken voor het braak lig- j
gend stuk grond tussen de haakflat Wilgenhorst en het NS-station F
Waddinxveen-Noord. Op die plek zijn eerst bejaardenflats, later terraswonin- M
gen en nu 40 premiekoopwoningen van de Stichting Bevordering Eigen Wo-
J ningbezit Groenswaard gedacht. De huizen die daar komen en waarvoor al een j
vL uitgewerkte suggestie is van de gemeentelijke stedebouwkundige Stad en Land- j
J schap B V in Rotterdam zullen worden aangevuld met garageboxen, bergplaat- j
J sen, 40 parkeerplaatsen I waarvan een gedeelte zal worden afgehaald van het j
stationsparkeerterrein) en tenminste 200 m1 speelterrein. Daarnaast komen er
wegen, voetgangers- en rijwielpaden, waterpartijen, tuinen en groenvoorzienin-
B gen. De mogelijkheid bestaat dat ten hoogste een kwart van de te bouwen
J premie-koopwoningen als meergezinshuis wordt gebouwd. Maar de bouwhoog- 5
J te van alle huizen zal de negen meter niet te boven gaan. J
van blauwe en gele, retroflecterende
kentekenplaten. Hiervoor is appara
tuur aangeschaft, die evenals de elekt
ronische uitlijninstallatie en de
schokbreker-testbank te kostbaar is
voor afzonderlijke garagebedrijven.
Het leveringsprogramma bestaat voorts
uit accu’s onder eigen merknaam en
bougies.
Bij het BDC werken op dit ogenblik zes
mensen. Nu al laat het zich aanzien, dat
uitbreiding van het personeelsbestand
noodzakelijk zal zijn. Temeer daar de
buitendienst van het BDC zeer regel
matig de garagisten in het gebied zullen
bezoeken. Ook particulieren kunnen
direkt bij het centrum terecht. Voor
anti-roestbehandelingen moet tevoren
telefonisch een afspraak worden
gemaakt (tel. 01820-19962). De
openingstijden van het BDC zijn op
maandag t/m vrijdag van 8.00-17.3Q
uur.