WIL 'Recuw/jk. GOUWETUNNEL EN EEN DUBBEL ZO BR AUTO’S PER ETMAAL WEG VOOR 55 «I l.l.l ZtënTïaaq ('jOHUtë' ajzdwïn - 30 Kunstwerken z7 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1976 Voor het tegenwoordige verkeer is de ca paciteit van rijksweg 12 op verschillende plaatsen te klein geworden. Er zijn diver se knelpunten ontstaan en verkeersop stoppingen, met niet alleen vertragingen maar ook gevaarlijke situaties, komen meer en meer voor. Op het ongeveer 32 kilometer lange gedeelte tussen Gouda en Oudenrijn worden nu op werkdagen ver keersintensiteiten gemeten van 55.000 auto’s per etmaal. Een bekend knelpunt is de brug over de Gouwe. Het is een be weegbare brug die vaak open moet voor de scheepvaart en daarom niet meer past in een zo druk gedeelte van ons autosnel wegennet. Bovendien komen pal ten wes ten van deze brug de verkeersstromen uit Den Haag en Rotterdam samen, terwijl ten oosten ervan het verkeer uit Gouda en Waddinxveen moet invoegen. Ook het wegvak tussen Bodegraven en Oudenrijn vormt een knelpunt. In de komende jaren zal rijksweg 12 daarom tussen Utrecht en Gouda worden verbreed In 1978 zal de nieuwe baan klaar zijn. Daarna begint Rijkswaterstaat met de re constructie van de oude baan. Het ver keer zal in die tijd al gebruik moeten ma. ken van de nieuwe baan Tunnel onder de Gouwe In de nieuwe situatie hoeft het verkeer op rijksweg 12 bij Gouda niet meer de brug over de Gouwe te gebruiken. De brug blijft wel in gebruik voor het lang zame en regionale verkeer, maar de beide rijbanen van de autosnelweg zullen samen door een tunnel gaan. Ten westen van de Gouwe sluiten de acht uit de tunnel ko mende rijstroken aan op de wegen naar Den Haag en Rotterdam, die elk twee maal twee rijstroken hebben. De tunnel is het grootste kunstwerk dat bij de verbreding van de rijksweg wordt gemaakt. De bouw van deze tunnel is een moeilijk karwei, mede door de slechte bodemgesteldheid. Ook hier ligt een ruim tien meter dikke zachte laag. Om verzak ken van de omgeving als gevolg van bema ling te voorkomen, moet een groot deel van het werk beneden de grondwater spiegel worden uitgevoerd. Eerst worden damwanden aangebracht en daarbinnen worden de slappe lagen uitgebaggerd. Met inbegrip van de toe- en afritten wordt de tunnel zevenhonderd meter lang; het overdekte deel krijgt een lengte van 45 meter. De tunnel wordt 48 meter breed en zal bestaan uit twee kokers van circa 22,50 meter. In elke koker krijgt de rijbaan vier rijstroken van 3,50 meter, een vluchtstrook van 3,00 meter aan de Ook wanneer de tunnel klaar is, blijft er een waterprobleem bestaan, namelijk de opvang en afvoer van het hemelwater. Daarom wordt onder de tunnel een pompenkelder gebouwd. Het is een soort regenput die buien kan verwerken welke volgens de statistieken maar eenmaal in de 250 jaar voorkomen. In de kelder ko men grote pompen die zorgen voor de afvoer van het water. De Gouwe wordt bij de tunnelbouw in twee fasen gepasseerd. De eerste tunnel- helft wordt vanaf de oostelijke oever ge maakt. De schepen kunnen dan langs de westelijke oever blijven varen. Voordat de westelijke tunnelhelft kan worden ge maakt, moet - om de scheepvaart vol doende vaarruimte te laten houden de andere oever in oostelijke richting wor den verlegd. Na de tunnelbouw blijft het vaarwater deze grotere breedte houden. Hierna zal het heien van palen en het storten van beton onder water gebeuren. rechterkant en een vluchtstrook van 2,50 meter aan de linkerkant. Het rijdek Komt in de tunnel ongeveer tien meter lager te liggen dan de water spiegel in de Gouwe. Voor het verkeer uit westelijke richting is de daling zeven me ter, voor dat uit oostelijke richting zelfs twaalf meter. De helling bedraagt in bei de gevallen 1:40. Over het open gedeelte van de tunnel komen drie viaducten voor kruisende wegen. Praatpalen De nieuwe weg wordt over de hele lengte uitgerust met praatpalen. Benzinestations met parkeerplaatsen komen er bij Gouda langs de zuidbaan en ten oosten van Reeuwijk langs de noordbaan. Bij Harme- len komt aan de noord- en aan de zuidzij de een ruime parkeerplaats met de moge lijkheid voor een benzinestation. De totale kosten van de reconstructie van de weg en van de ermee samenhangende werken zijn begroot op ongeveer f350 miljoen. Rijkswaterstaat verwacht dat het hele werk tegen 1980 klaar zal zijn. In dat jaar kunnen er op werkdagen verkeersintensi teiten voorkomen van 75.000 auto’s per etmaal. De nieuwe weg zal deze intensi teiten goed kunnen verwerken en vele ja ren voldoende capaciteit hebben voor het verkeer. WADDINXVEEN Behalve de tunnel onder de Gouwe wordt in verband met de aanleg van de nieuwe weg een dertig tal andere kunstwerken gebouwd. De voornaamste hiervan zijn de volgende: Nieuwe viaducten over de spoorbanen Gouda-Den Haag en Gouda-Alphen aan den Rijn. Een koker onder de weg naar Den Haag voor de uit de tunnel komende rijbaan naar Rotterdam. Een 120 meter lang viaduct bij Reeu wijk, dat het bestaande boogviaduct gaat vervangen. Een 250 meter lange onderdoorgang voor de weg uit Bodegraven in de rich ting Utrecht, die nu over de snelweg heengaat. Onder de nieuwe rijbaan een tweede koker voor de weg van Waarder naar Nieuwerbrug. Een tweede viaduct over de spoorlijn Woerden-Gouda. Weg met knelpunten Met de voorbereidingen voor de aanleg van de huidige rijksweg 12 werd al in 1927 begonnen.In de volgende jaren - met een onderbreking tijdens de oorlog is er steeds aan doorgewerkt tot in 1962 de verbinding werd voltooid. De 137 ki lometer lange weg tussen Voorburg en de Duitse grens kreeg bij de aanleg tweemaal twee rijstroken en is een zeer belangrijke west-oostverbinding in ons land. strooks rijbaan wordt straks het oost- westverkeer geleid. De bestaande weg, die nu tweemaal twee rijstroken heeft, wordt zo veranderd dat deze in z’n geheel be schikbaar komt voor het west-oostver- keer. Alleen bij Bodegraven komt er voor het verkeer in beide richtingen een nieuw tracé. De twee banen komen er ten zui den van het bestaande tracé omdat men de hier liggende bocht in rijksweg 12 een flauwer verloop wil geven. In verband met het grotere aantal rijstroken krijgen de oost-west- en de west-oostrijbaan aan beide zijden een vluchtstrook, dus ook aan de kant van de middenberm. Van Gouda tot voorbij Woerden wordt de nieuwe rijbaan op ongeveer 25 meter afstand van de bestaande weg gelegd. Tot acht a negen meter diep ligt hier een slap pe veen- en kleilaag. Voor de aanleg van de nieuwe weg moet deze zachte onder laag voor een groot gedeelte worden weg gegraven en vervangen door zand. Ten oosten van Linschoten wordt de onder grond beter. Hier kan de nieuwe baan dichter bij de bestaande worden gelegd en hoeft ook geen baggerwerk te worden verricht. Tweemaal vier rijstroken Van de Gouwe tot het klaverblad Ouden rijn wordt de weg uitgebreid tot tweemaal vier rijstroken. In verband met de stabiliteit van de bestaande weg zullen de nieuwe rijstroken hier over een grote lengte niet vlak naast worden gelegd. Op een ‘veilige’ afstand komt er een geheel vrijliggende nieuwe baan ten noorden van de tegenwoordige weg. Over deze vier- Eveneens een tweede viaduct over de weg Woerden-Linschoten en het rivier tje de Linschoten. Viaducten in de Cattenbroekerdijk bij Woerden en de Kerkweg bij Harmelen, die voortaan over de rijksweg heen zullen gaan; rijksweg 12 wordt hier na melijk lager gelegd. Twee nieuwe viaducten over de Meemdijk bij De Meem; het bestaande viaduct wordt na omlegging van het verkeer afgebroken. Verbreding van het viaduct over de weg uit Strijkviertel. Ook bij alle andere kruisende wegen en waterwegen moeten voor de nieuwe baan van rijksweg 12 viaducten of bruggen worden gemaakt. In veel gevallen krijgen de kruisende wegen zowel onder de oude als onder de nieuwe baan een ruimere doorgang Een viaduct ten behoeve van de nieuwe aansluitingen voor de weg Gouda-Waddinxveen. WADDINXVEEN Omstreeks 1980 zal het verkeer tussen Utrecht en Wad dinxveen/ Gouda vlotter en veiliger zijn weg kunnen vinden dan nu het gaval is. Tussen het klaverblad Oudenrijn en de Gouwe is Rijkswaterstaat namelijk bezig met een aantal grote werken, waardoor dit deel van rijksweg 12 er heel anders uit zal komen te zien. De weg krijgt tweemaal vier rijstroken en behalve di verse andere kunstwerken komt er bij Waddinxveen een tunnel onder de Gou we. utrecht I zeer belangrijke west-oostverbinding het verkeer uit Gouda en Waddinxveen moet bekend knelpunt is de brug over de Gouwe bq Gouda een tunnel onder de Gouwe een beweegbare brug die vaak open moet voor de scheepvaart. de beide rijbanen van de autosnelweg zullen samen door een tunnel gaan RW TB Dc SITUATIE BIJ DE GOUWE. RECHTS DE BRUG IN DE BESTAANDE VIERSTROOKSWEG, DAARNAAST DE TUTMEL IN DE N1ELME ACHTSTROOKSWEG

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1976 | | pagina 9