WIL
'Recuw/jk.
GOUWETUNNEL EN EEN DUBBEL ZO BR
AUTO’S PER ETMAAL
WEG VOOR 55
«I
l.l.l
ZtënTïaaq
('jOHUtë'
ajzdwïn -
30 Kunstwerken
z7
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1976
Voor het tegenwoordige verkeer is de ca
paciteit van rijksweg 12 op verschillende
plaatsen te klein geworden. Er zijn diver
se knelpunten ontstaan en verkeersop
stoppingen, met niet alleen vertragingen
maar ook gevaarlijke situaties, komen
meer en meer voor. Op het ongeveer 32
kilometer lange gedeelte tussen Gouda en
Oudenrijn worden nu op werkdagen ver
keersintensiteiten gemeten van 55.000
auto’s per etmaal. Een bekend knelpunt
is de brug over de Gouwe. Het is een be
weegbare brug die vaak open moet voor
de scheepvaart en daarom niet meer past
in een zo druk gedeelte van ons autosnel
wegennet. Bovendien komen pal ten wes
ten van deze brug de verkeersstromen uit
Den Haag en Rotterdam samen, terwijl
ten oosten ervan het verkeer uit Gouda
en Waddinxveen moet invoegen. Ook het
wegvak tussen Bodegraven en Oudenrijn
vormt een knelpunt. In de komende jaren
zal rijksweg 12 daarom tussen Utrecht en
Gouda worden verbreed
In 1978 zal de nieuwe baan klaar zijn.
Daarna begint Rijkswaterstaat met de re
constructie van de oude baan. Het ver
keer zal in die tijd al gebruik moeten ma.
ken van de nieuwe baan
Tunnel onder de Gouwe
In de nieuwe situatie hoeft het verkeer
op rijksweg 12 bij Gouda niet meer de
brug over de Gouwe te gebruiken. De
brug blijft wel in gebruik voor het lang
zame en regionale verkeer, maar de beide
rijbanen van de autosnelweg zullen samen
door een tunnel gaan. Ten westen van de
Gouwe sluiten de acht uit de tunnel ko
mende rijstroken aan op de wegen naar
Den Haag en Rotterdam, die elk twee
maal twee rijstroken hebben.
De tunnel is het grootste kunstwerk dat
bij de verbreding van de rijksweg wordt
gemaakt. De bouw van deze tunnel is een
moeilijk karwei, mede door de slechte
bodemgesteldheid. Ook hier ligt een ruim
tien meter dikke zachte laag. Om verzak
ken van de omgeving als gevolg van bema
ling te voorkomen, moet een groot deel
van het werk beneden de grondwater
spiegel worden uitgevoerd. Eerst worden
damwanden aangebracht en daarbinnen
worden de slappe lagen uitgebaggerd.
Met inbegrip van de toe- en afritten
wordt de tunnel zevenhonderd meter
lang; het overdekte deel krijgt een lengte
van 45 meter. De tunnel wordt 48 meter
breed en zal bestaan uit twee kokers van
circa 22,50 meter. In elke koker krijgt de
rijbaan vier rijstroken van 3,50 meter,
een vluchtstrook van 3,00 meter aan de
Ook wanneer de tunnel klaar is, blijft er
een waterprobleem bestaan, namelijk de
opvang en afvoer van het hemelwater.
Daarom wordt onder de tunnel een
pompenkelder gebouwd. Het is een soort
regenput die buien kan verwerken welke
volgens de statistieken maar eenmaal in
de 250 jaar voorkomen. In de kelder ko
men grote pompen die zorgen voor de
afvoer van het water.
De Gouwe wordt bij de tunnelbouw in
twee fasen gepasseerd. De eerste tunnel-
helft wordt vanaf de oostelijke oever ge
maakt. De schepen kunnen dan langs de
westelijke oever blijven varen. Voordat
de westelijke tunnelhelft kan worden ge
maakt, moet - om de scheepvaart vol
doende vaarruimte te laten houden de
andere oever in oostelijke richting wor
den verlegd. Na de tunnelbouw blijft het
vaarwater deze grotere breedte houden.
Hierna zal het heien van palen en het
storten van beton onder water gebeuren.
rechterkant en een vluchtstrook van 2,50
meter aan de linkerkant.
Het rijdek Komt in de tunnel ongeveer
tien meter lager te liggen dan de water
spiegel in de Gouwe. Voor het verkeer uit
westelijke richting is de daling zeven me
ter, voor dat uit oostelijke richting zelfs
twaalf meter. De helling bedraagt in bei
de gevallen 1:40. Over het open gedeelte
van de tunnel komen drie viaducten voor
kruisende wegen.
Praatpalen
De nieuwe weg wordt over de hele lengte
uitgerust met praatpalen. Benzinestations
met parkeerplaatsen komen er bij Gouda
langs de zuidbaan en ten oosten van
Reeuwijk langs de noordbaan. Bij Harme-
len komt aan de noord- en aan de zuidzij
de een ruime parkeerplaats met de moge
lijkheid voor een benzinestation.
De totale kosten van de reconstructie van
de weg en van de ermee samenhangende
werken zijn begroot op ongeveer f350
miljoen.
Rijkswaterstaat verwacht dat het hele
werk tegen 1980 klaar zal zijn. In dat jaar
kunnen er op werkdagen verkeersintensi
teiten voorkomen van 75.000 auto’s per
etmaal. De nieuwe weg zal deze intensi
teiten goed kunnen verwerken en vele ja
ren voldoende capaciteit hebben voor het
verkeer.
WADDINXVEEN Behalve de tunnel
onder de Gouwe wordt in verband met de
aanleg van de nieuwe weg een dertig
tal andere kunstwerken gebouwd. De
voornaamste hiervan zijn de volgende:
Nieuwe viaducten over de spoorbanen
Gouda-Den Haag en Gouda-Alphen
aan den Rijn.
Een koker onder de weg naar Den
Haag voor de uit de tunnel komende
rijbaan naar Rotterdam.
Een 120 meter lang viaduct bij Reeu
wijk, dat het bestaande boogviaduct
gaat vervangen.
Een 250 meter lange onderdoorgang
voor de weg uit Bodegraven in de rich
ting Utrecht, die nu over de snelweg
heengaat.
Onder de nieuwe rijbaan een tweede
koker voor de weg van Waarder naar
Nieuwerbrug.
Een tweede viaduct over de spoorlijn
Woerden-Gouda.
Weg met knelpunten
Met de voorbereidingen voor de aanleg
van de huidige rijksweg 12 werd al in
1927 begonnen.In de volgende jaren -
met een onderbreking tijdens de oorlog
is er steeds aan doorgewerkt tot in 1962
de verbinding werd voltooid. De 137 ki
lometer lange weg tussen Voorburg en de
Duitse grens kreeg bij de aanleg tweemaal
twee rijstroken en is een zeer belangrijke
west-oostverbinding in ons land.
strooks rijbaan wordt straks het oost-
westverkeer geleid. De bestaande weg, die
nu tweemaal twee rijstroken heeft, wordt
zo veranderd dat deze in z’n geheel be
schikbaar komt voor het west-oostver-
keer. Alleen bij Bodegraven komt er voor
het verkeer in beide richtingen een nieuw
tracé. De twee banen komen er ten zui
den van het bestaande tracé omdat men
de hier liggende bocht in rijksweg 12 een
flauwer verloop wil geven. In verband
met het grotere aantal rijstroken krijgen
de oost-west- en de west-oostrijbaan aan
beide zijden een vluchtstrook, dus ook
aan de kant van de middenberm.
Van Gouda tot voorbij Woerden wordt
de nieuwe rijbaan op ongeveer 25 meter
afstand van de bestaande weg gelegd. Tot
acht a negen meter diep ligt hier een slap
pe veen- en kleilaag. Voor de aanleg van
de nieuwe weg moet deze zachte onder
laag voor een groot gedeelte worden weg
gegraven en vervangen door zand. Ten
oosten van Linschoten wordt de onder
grond beter. Hier kan de nieuwe baan
dichter bij de bestaande worden gelegd
en hoeft ook geen baggerwerk te worden
verricht.
Tweemaal vier rijstroken
Van de Gouwe tot het klaverblad Ouden
rijn wordt de weg uitgebreid tot
tweemaal vier rijstroken. In verband met
de stabiliteit van de bestaande weg zullen
de nieuwe rijstroken hier over een grote
lengte niet vlak naast worden gelegd. Op
een ‘veilige’ afstand komt er een geheel
vrijliggende nieuwe baan ten noorden van
de tegenwoordige weg. Over deze vier-
Eveneens een tweede viaduct over de
weg Woerden-Linschoten en het rivier
tje de Linschoten.
Viaducten in de Cattenbroekerdijk bij
Woerden en de Kerkweg bij Harmelen,
die voortaan over de rijksweg heen
zullen gaan; rijksweg 12 wordt hier na
melijk lager gelegd.
Twee nieuwe viaducten over de
Meemdijk bij De Meem; het bestaande
viaduct wordt na omlegging van het
verkeer afgebroken.
Verbreding van het viaduct over de
weg uit Strijkviertel.
Ook bij alle andere kruisende wegen en
waterwegen moeten voor de nieuwe baan
van rijksweg 12 viaducten of bruggen
worden gemaakt. In veel gevallen krijgen
de kruisende wegen zowel onder de oude
als onder de nieuwe baan een ruimere
doorgang
Een viaduct ten behoeve van de
nieuwe aansluitingen voor de weg
Gouda-Waddinxveen.
WADDINXVEEN Omstreeks 1980
zal het verkeer tussen Utrecht en Wad
dinxveen/ Gouda vlotter en veiliger zijn
weg kunnen vinden dan nu het gaval is.
Tussen het klaverblad Oudenrijn en de
Gouwe is Rijkswaterstaat namelijk bezig
met een aantal grote werken, waardoor
dit deel van rijksweg 12 er heel anders
uit zal komen te zien. De weg krijgt
tweemaal vier rijstroken en behalve di
verse andere kunstwerken komt er bij
Waddinxveen een tunnel onder de Gou
we.
utrecht
I
zeer belangrijke west-oostverbinding
het verkeer uit Gouda en Waddinxveen moet
bekend knelpunt is de brug over de Gouwe
bq Gouda een tunnel onder de Gouwe
een beweegbare brug die vaak open moet
voor de scheepvaart.
de beide rijbanen van de autosnelweg zullen
samen door een tunnel gaan
RW TB
Dc SITUATIE BIJ DE GOUWE.
RECHTS DE BRUG IN DE BESTAANDE
VIERSTROOKSWEG, DAARNAAST DE
TUTMEL IN DE N1ELME ACHTSTROOKSWEG