WORDT ER LES GEGEVEN
VAN 137 NAAR 1315
hi j komt
1977/1978: 905 leerlingen
1978/1979: 1070 leerlingen
1979/1980: 1190 leerlingen
1980/1981: 1260 leerlingen
1981/1982: 1315 leerlingen
137 leerlingen
285 leerlingen
425 leerlingen
677 leerlingen
Functie en
werkterrein
van notaris
1973/1974:
1974/1975:
1975/1976:
1976/1977:
Het Weekblad
feliciteert
Overdracht onroerend goed
Voedingsbodem van de
samenwerkingsschool
wordt groter en groter
Onderwijssituatie leidt tot opeenstapeling van ergenissen
IN HOEKJES EN GAATJES
1
ten in gangen, open ruimten en dergelijke om iedereen te kunnen ’’ber
gen”. Een zonder meer hoogst ongelukkige zaak natuurlijk.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 11 NOVEMBER 1976
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
HAVO/Atheneum luidt de noodklok
|||||||||||||||||||||||||||HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIW
r
I
week vrijdag zijn examen voor de mid-
overlopen.
De samenwerkingsschool is ontworpen
als een gebouw met toekomstmo-
wanden,
veel open ruimten, een bibliotheek- en
mediatheekruimte om langzamerhand
flexibel onderwijs met veel zelfstandig
werken van leerlingen en een goede
WADDINXVEEN De wijze waarop in dit schooljaar (1976/1977) les
moet worden gegeven op de samenwerkingsschool voor HAVO/At-
heneum is ronduit kritiek. De 677 meisjes en jongens, verspreid over 25
klassen, krijgen onderwijs in 13 lokalen, 5 noodlokalen en 7 noodruim-
Waddinxveen een hopeloze situatie
dreigt te ontstaan. Half vorige
maand werd nog, zoals vorige week
bericht, een brief gestuurd naar het
huisadres van staatssecretaris drs.
K. de Jong Ozn. van Onderwijs en
geven van goed ondewijs verantwoord Wetenschappen, omdat naar verluidt
school aan de (korte) Sniepweg niet
zou kunnen gebeuren door een finan-
WADD1NXVEEN De samenwerkingsschool voor HA VO/Atheneum
aan de Ikorte) Sniepweg groeit bijzonder snel en harder dan kon wor
den verwacht. De cijfers laten dat zonneklaar zien:
het recht om een eigen "notaris in te
schakelen. Als u van dat recht gebruik
wilt maken, moet u het wel tijdig doen.
Eind 1974 is uit een samenwerking tus
sen het Bouwfonds Nederlandse
Gemeenten, de Consumentenbond, de
Koninklijke Notariële Broederschap,
de Nederlandse Federatie van Ma
kelaars in Onroerende Goederen, de
Nederlandse Vereniging van Bouwon
dernemers en de Vereniging Eigen Huis
een Model Koop-
/Aannemingsovereenkomst met daarbij
behorende Algmene Voorwaarden tot
stand gekomen. In dit model is getracht
de rechten en verplichtingen van de ko
per van een nog (af) te bouwen huis en
de aannemer zo goed mogelijk op el
kaar af te stemmen. Hierdoor kunnen
veel geschillen over de nakoming van
de overeenkomst worden voorkomen.
De Koop-/Aannemingsovereenkomst
bevat de regelen die op het specifieke
huis van toepassing zijn, zoals het tijd
stip van de eigendomsoverdracht van
•grond en huis, hoe verschillen tussen
werkelijke en opgegeven maten wor
den verrekend, de grootte van de waar
borgsom, de wijze van betaling, het mo
ment van oplevering en de regeling van
een eventuele subsidie.
In de Algemene Voorwaarden voor de
koop en bouw van woningen worden
onderwerpen geregeld, die op elke
nieuwbouw van toepassing zijn. Dit
geldt bijvoorbeeld voor de gevolgen
van wijzigingen in de bouw, de aanleg
van leidingen, de controle op de uit
voering, de onderhoudstermijn en de
aansprakelijkheid van de aannemer.
De notaris zal u graag informeren over
de vele voordelen van deze modelo-
vereenkomst en de zekerheid (ook fi
nancieel), die het toepassen van de Al
gemene Voorwaarden voor u betekent.
SCHOOLLEIDING
De schoolleiding is vrijwel dagelijks
bezig met het oplossen van ruimteprob
lemen. Als de vermoeidheidsfactor een
rol gaat spelen, zoals eind vorige cursus
bleek, stapelen de moeilijkheden zich
op. Daarbij komt dat de samenwer
kingsschool beslist niet stil ligt na het
laatste lesuur. Al dit enthousiasme is
nog steeds ondersteund door de ge
dachte dat binnen niet al te lange tijd
gewerkt zal kunnen worden in een goed
geoutilleerd schoolgebouw. Als deze
hoop de bodem ingeslagen wordt,
wacht de samenwerkingsschool een
ontgoocheling, die de school jaren in
ontwikkeling van het onderwijsprog
ramma terugzet, een groot aantal jonge
docenten een illusie armer maakt en
het schoolbedrijf verandert in een ver
zameling redelijk betaalde lesboeren die
suren g
of te werken en er staat ook nooit een
lokaal leeg.
Een kleine prakticumruimte. Deze
plek is geschikt voor groepen van maxi
maal 20 leerlingen, bestemd voor een
’’staand” prakticum en wordt toch ge
bruikt voor ’’gewone” instructie. Het
’’hangwerk” op de krukken wordt door
de leerlingen als uitermate onplezierig
ervaren.
Twee van de vijf noodlokalen staan
Op dit moment zijn naast de gwone les- sen)
en vaklokalen in het schoolgebouw aan
de (korte) Sniepweg (vrijwel) doorlo
pend in gebruik:
De bibliotheek-mediatheek en stu
dieruimte. Dat zijn twee open ruimten,
in eikaars zicht en dus met de nodige
geluidoverlast. De bibliotheekruimte
kan niet worden gebruikt tijdens de les
sen zonder stoornis voor de beide klas
sen. Staffunctionarissen kunnen niet
’’oversteken” zonder tenminste één
van beide open lokalen af te leiden.
De gemeenschapsruimte. Van het
zelfde laken en pak, met bovendien de
overloop vanuit de garderobe, werk-
afstand allerlei bezwaren op.
Het gymnastiekonderwijs is verdeeld
over 6 lokalen in Waddinxveen en het
zwembad, dus zeer vespreid. Hierbij
zijn 3 oudere lagere schoolzalen die
minder geschikt zijn voor leerlingen
van 12-18 jaar. Bij twee van de drie zijn
ook de afmetingen te klein zodat er
geen volledige klassen in kunnen wer
ken. Het aantal beschikbare uren in de
diverse lokalen is te gering, zodat niet
alle verplichte uren gegeven kunnen
worden. Als er een gymnastiekles uit
valt is er in het schoolgebouw geen
ruimte en moeten de leerlingen ruimte
zien te vinden in de garderobe.
WADDINXVEEN Hel Hoofd van
de aan de Jacob Catslaan liggende
•rooms-katholieke St. Paulusschool. de
heer J. C. M. van de Zijden, heeft met
goed goed gevolg te Arnhem vorige
door één notaris te laten behandelen, delbare akte Pedagogiek A afgelegd,
aangezien op het kantoor van die nota-
ris ook het bouwplan, het ’bestek’ en de
verdere voorwaarden liggen. Overigens
heeft iedereen die een huis of ander on
roerend goed koopt - en dat geldt even
zeer voor een huis in aanbouw - steeds
De titel van zijn werkstuk luidde: "-
Bent u het hoofd van de school?" met
als ondertitel: "Een verkennend onder
zoek naar het minder goed functio
neren van de onderwijskundige taak
van het hoofd van de school”.
sen aanwzig zijn en één minuut na
afloop van de lessen in hun auto stap
pen.
De schoolleiding, die de afgelopen ja
ren regelmatig werkweken van 55 a 60
uur of meer heeft moeten realiseren, is
ook niet in staat om dit vol te houden.
De eerste conrector zal o.m. om deze
reden zich weer ’’terugtrekken” in het
leraarsvak, waardoor de school zijn
dat zagen eh boren geluidoverlast ople- eerste gevoelige verlies lijdt en een
veren in F*‘-- -
lokaal.
Mentoren van de eerste en tweede
klassen en van HAVO-4 werken in een
hoekje van de gang achter een kast of
hebben helemaal geen ruimte voor
zichzelf. Vooral bij gesprekken met
leerlingen en nog meer met ouders
werkt dit erg remmend, aangezien al
lerlei leerlingen in pauzes en na school
tijd daar zomaar langs lopen. Groeps
gesprekken, een bij de samenwerkings
school uitstekend functionerend be-
geleidingsmiddel, moeten al zonder
meer in lokalen gehouden worden, al
lemaal extra zware belastingen voor en
begeleidingssystemen dat in de afgelopen
jaren onder soortgelijke omstandighe
den is opgebouwd en toch bijzonder
goed werkt (zeer lage drempel voor ou
ders en leerlingen) en door de ouders
unaniem geprezen wordt. Zelfs de
dekaan (volgend jaar twee) werkt in een
toekomstige gang, maar heeft dan nog
het geluk dat zijn ’’gang” door een deur
kan worden afgesloten. Blijft echter dat
zijn ruimte toch te klein is om bij vak
kenpakketten en beroepskeuzelessen
een groep van 15 leerlingen te bergen,
terwijl voor het uitstallen van voorlich
tingsmateriaal geen leestafels geplaatst
kunnen worden.
DOCENTEN
Docenten hebben geen eigen
werkruim j. Vaksecties vergaderen in
lokalen, in (con)rectorskamers, als daar
WADDINXVEEN Van oudsher is
onroerend goed altijd de steunpilaar
van een vermogen geweest. Wellicht
niet het grootste, maar wel het belang
rijkste bestanddeel van dat onroerend
goed werd dan gevormd door het huis,
dat men als eigenaar bewoonde.
Aan de eigenaar verschaft het eigen
woonhuis een gevoel van zekerheid,
zelfstandigheid en onafhankelijkheid.
Voor een geldschieter betekent on
roerend goed een veilig object tot
waarborg voor het door hem te ver
lenen krediet. In voor een ieder toe
gankelijke registers kan hij nagaan of
de man, die zich als eigenaar voordoet,
ook inderdaad eigenaar is en of zijn
onroerend goed niet met hypotheek of
beslag is belast. Het is dan ook alleszins
verklaarbaar, dat de wetgever terwille
van de rechtszekerheid voor de overd
racht van onroerend goed (behoudens
een enkele uitzondering) de notariële
akte heeft voorgeschreven. Welke no
taris de akte moet opmaken, heeft de
koper te vertellen; hij heeft de keus!
Aan het opmaken van die akte gaat
heel wat vooraf. Wanneer u een huis wilt
kopen, dient u zich eerst af te vragen,
hoever uw financiële polsstok reikt.
Contact met een notaris is zeer wen
selijk in dit eerste stadium van de koo-
poverwegingen. Hij zal u over de belas
tingvoordelen van een eigen woning en
over de diverse mogelijkheden tot fi
nanciering daarvan kunnen voorlich
ten.
Dit geldt ook voor bijvoorbeeld prob
lemen die zich kunnen voordoen bij de
koop van een reeds verhuurd huis en
rond bezwarende bepalingen, zoals bij
voorbeeld erfdienstbaarheden.
In overleg met hem kunt u dan de
prijsklasse bepalen, waarbinnen u kunt
kopen. Een dergelijk advies wordt door
uw notaris in de regel gratis verstrekt,
terwijl er veel narigheid door voorko
men wordt.
Het is onbegrijpelijk waarom van deze
adviezen niet méér gebruik wordt
gemaakt. Niet zelden gebeurt het, dat
iemand onvoorwaardelijk een huis
koopt zonder dat hij de financiering
daarvan geregeld heeft. Het gevolg is
dan, dat hij aan de koop vastzit on
danks het feit, dat hij - hetzij door te wei
nig geld, hetzij door een te laag inko
men in verhouding tot het te lenen bed
rag - de financiering niet ’rond’ krijgt.
Indien de verkoper dan in alle ges
trengheid zijn rechten uitoefent, raakt
de koper op z’n minst tien procent van
de koopsom als boete kwijt.
Het koopcontract zelf (in de praktijk
vaak ten onrechte ’voorlopige koopak
te’ genoemd) behoeft niet door een no
taris te worden opgemaakt. Dat kan
door iedereen gebeuren. In Amsterdam
is het al jaren de gewoonte, dat de koo
pakte wel door bemiddeling van een
notaris tot stand komt. Die gewoonte is
toe te juichen. In de koopakte immers
wordt de mondeling reeds gesloten
koop schriftelijk vastgelegd. Met die
akte kan de verkoper de verplichtin
gen, die de koper op zich heeft geno
men, bewijzen. Daaruit blijkt de
belangrijke functie van die akte.
Het zal duidelijk zijn hoe onjuist het is
die koopakte ’voorlopige koopakte’ te
noemen. Die aanduiding wekt namelijk
ten onrechte de indruk, dat de akte
slechts ’voorlopig’ is en men er nog va
naf kan. Niets is minder waar! Formeel
bent u zelfs al door uw mondeling ’ja’
tegenover de verkoper gebonden. Uit
het voorgaande volgt, dat u niet te
voorbarig tot het tekenen van een koo
pakte of zogenaamde ’voorlopige koo
pakte’ van een huis moet overg’aan en
ook niet te voorbarig ‘ja’ moet zeggen
in het stadium vóór het ondertekenen
van een dergelijke akte.
Dit geldtniet alleen voor bestaande hui
zen, maar nog sterker vobr huizen in
aanbouw. Het tekenen van een koo
pakte in een directiekeet van het des
betreffende bouwproject valt absoluut
te ontraden; U bezichtigt het bouwpro
ject, raakt er enthousiast over, u krijgt
te horen dat de huizen als broodjes
worden verkocht en u tekent, waardoor
u de verplichting op zich neemt om
80.000 of 100.000 gulden te betalen of
misschien wel 20.000 gulden. Als u dan
pas naar de notaris gaat, kan de door u
getekende koopakte niet meer onge
daan worden gemaakt.
Bij bouwprojecten is het de gewoonte
van de bouwer om het gehele project
en de conciërgeloge en gardero
beruimte anderzijds en is afgescheiden
door een symbolisch wandje van ar
chiefkasten en schuimplastic platen.
Alle stencilactiviteiten zijn hoorbaar,
de telefoon bezorgt overlast, tegen het
einde van de lessen komen leerlingen
uit gymnastieklessen en noodlokalen
binnen in de garderobe en veroorzaken
weer extra geluidoverlast. Tot over
maat van ramp is er in dat lokaal geen
ventilatie, zodat men genoodzaakt is
deuren naar de gang open te zetten tij
dens het lesgeven.
Een toekomstige gang. Dit is een
ruimte met te kleine afmetingen voor
zaamheden van concierge en helpende normale klassen, geen ventilatie, du
ouders in de open keuken. Steeds op- open deuren, veel passerende leerlin-
gen en functionarissen met de nodige
zichtbare overlast en dergelijke.
De docentenkamer. Dat is een afge
schermde hoek in
WADDINXVEEN De vol
gend, jaar tien jaar in Waddinx
veen werkzame notaris J. in t
Ho! kennen de meesten van ons
voor het op laten maken van een
testament of het kopen van een
huis. Maar voor veel meer zaken
is een gang naar de notaris aan
de Prinses Bealri.xlaan gewenst.
Soms zelfs stelt de wel inscha
keling van een notaris verplicht.
Bijvoorbeeld voor het maken van
huwelijksvoorwaarden oj voor
het oprichten van een besloten
vennootschap (BV) of een stich
ting. Vaak ook kan de notaris
nuttige adviezen geven voordat
men een bepaalde beslissing
neemt. Denk- maar ecus aan het
kopen van een huis en wat daar
allemaal bij komt kijken, vooral
ook op financieel terrein. Om
hei werkterrein van de notaris
wat meer toegankelijk te maken
voor de Waddinxveners plaatst
het Weekblad voor Waddinxveen,
daarbij gesteund door de Ko
ninklijke Notariële Broeder
schap (de vereniging van nota
rissen en kandidaat-notarissen
een serie over de functie en het
werkterrein van de notaris.
Vandaag: Overdracht van onroe
rend goed.
Volgende week: Huurkoop van on
roerend goed.
WADDINXVEEN De
samenwerkingsschool voor HA-
VO/Atheneum gaat steeds luider de
noodklok luiden nu het er naar uitziet
dat de bouw van de tweede fase lan
ger op zich laat wachten dan voor het
k-
is. Intussen zijn er talloze besprekin- het afbouwen van de samenwerkings-
gen gevoerd, brieven geschreven en school aan de (korte) Sniepweg niet
reizen naar Den Haag gemaakt om
de verantwoordelijke mensen van het cieringsstop. Het HAVO/Atheneum
ministerie van Onderwijs en Weten- telt op dit moment 677 leerlingen. In
schappen duidelijk te maken dat er het eigen schoolgebouw zijn 20 klas-
WADDINXVEEN De samenwerkingsschool voor HAVO/Atheneum is
al jarenlang in het nieuws sinds op 30 januari 1970 door een groep van 18
Waddinveners, protestanten, ”openbaren”en katholieken, de eerste be
spreking werd gehouden om de mogelijkheden te onderzoeken tot het
stichten van een dergelijke school. Na lang praten werd overeenstemming
bereikt over de levensbeschouwelijke aspecten van een samenwerkings
school. Er is sprake van een structuur met de grootst mogelijke openheid
naar de overheid, de ouders, het personeel en de leerlingen. Alle ’’par
tijen” hebben een volkomen gelijkwaardige positie met de nodige zeker
heden. De aanvraag tot het stichten van een samenwerkingsschool werd
op 27 oktober 1972 door de toenmalige onderwijsminister gehonoreerd
met de beslissing dat de school in augustus 1973 mocht starten..
Eind augustus 1973 werd een begin gemaakt met het geven van ondewijs.
Er waren toen 137 leerlingen. De vijf eerste klassen konden worden ge
huisvest in een gedeelte van de De Savornin Lohmanschool, de 12-
klassige basisschool van de Vereniging voor Protestants-Christelijk On
derwijs Groen van Prinsterer aan de Lindengaarde, gebouwd in een toen
nog slechts ten dele gebouwde woonwijk. In ’t Ketelhuis konden enkele
vakken als handvaardigheid, muziek en dergelijke worden gegeven. Intus
sen werd met voortvarendheid gewerkt aan de bouw van een eigen
schoolgebouw.
sen ondergebracht, waarvan 6 in Wethouders heeft de staatssecretaris
noodlokalen, gesitueerd in gangen, een tussenoplossing aan de hand ge-
mediatheek en docentenruimte. Ver- daan om uit de moeilijkheden te gera-
wacht wordt dat het aantal leerlingen ken. In het kort komt het er op neer
bij de aanvang van het cursusjaar dat de bouw van de tweede fase van
1977/1978 tot 905 zal zijn gestegen, de samenwerkingsschool wordt ges-
Dat betekent dat dan buiten de eigen plitst in een A- en B-fase. In totaal is
huisvesting in totaal 16 klassen (er met het afbouwen van het HA-
zijn er nu al zeven) elders gehuisvest VO/Atheneum 3.452.750,-
zullen moeten worden, indien ook gemoeid. Op deze pagina geven wij
nog eens de 6 noodlokalen binnen het meer informatie over de problemen
gebouw kunnen blijven gehandhaafd, waarin de samenwerkingsschool door
Het college van Burgemeester en. ”Den Haag” verzeild is geraakt.
geen ruimte om rustig tc praten plaats is. In de (halve) docentenkamer
kan niet gepraat worden, omdat achter
de kasten les gegeven wordt. Een en
ander leidt onherroepelijk tot een
opeenstapeling van ergernissen, die
men in een groeiende school met veel
jonge docenten natuurlijk nu net niet
kan gebruiken. Alhoewel bij de jonge
docenten een enorme inzet (veel idea
lisme) aanwezig is, hebben zij door hun
gebrek aan ervaring toch veel moeite in
de gewone onderwijsleersituaties, zo
dat iedere vorm van overlast uitermate
achtep het nieuwe schoolgebouw. De irriterend is, de klas afleidt, de docent
andere drie zijn ruim een kilometer uit zijn concentratie haalt en bij elkaar
verderop gelegen, wat natuurlijk roos- voor de bekende druppel kan zorgen,
terproblemen en tijdverlies opleverti die dan de even bekende emmer doet
De kwaliteit van de lokalen is zeer ma
tig (zeer gehorig).
Als de HAVO-klassen in groepen zijn als een g
gesplitst moet gebruik gemaakt worden gelijkheden: verplaatsbare
van twee lokalen in De Bonkelaar. De
ruimten zijn te klein voor de gewone
klas, het meubilair is ongeschikt. De lo
kalen kunnen alleen in de ochtenduren
gebruikt worden. En ook hier levert de studiebegeleiding mogelijk te maken.
Er wordt gewerkt aan de opbouw van
een programma met taaklessen en her-
halingslessen. Volgende stappen zijn in
voorbereiding. Echter, het zelfstandig
gebruik van de bibliotheek (waarvoor
ouderhulp beschikbaar was) is nu niet
te realiseren. Zo wordt de hele
onderwijs-leersituatie teruggeduwd in
een klassikaal-frontaal systeem, waa
ronder ook vakken gaan lijden die al
een vrij ver ontwikkeld programma van
sociale vaardigheden hebben opge
bouwd en het zelfstandig zoeken in na
slagwerken al in ruime mate hebben
geintrodueerd. Het project-onderwijs
dat in de afgelopen jaren op gang is ge
komen en dit jaar veel ruimer opgezet
wordt, dreigt op het punt van de orga
nisatie in grote moeilijkheden te ko
men. Werkruimte, tentoonstellings
ruimte, speelruimte en dergelijke ont
breken tenenenmale.
nieuw opstellen van tafels en banken
voor de overblijvers in de pauze.
Een gedeelte van de garderobe. Deze
ruimte is ingeklemd tussen tekenen en schermde hoek in open-geluid-
handvaardigheid enerzijds (vakken verbinding met het restant docentenka-
waarbij men onmogelijk stilte kan ei- mer. Voor docenten is er tijdens de le-
TWEEDE SCHOOLJAAR
Bij het begin van het tweede schooljaar (1974/1975) waren er 285
leerlingen, die konden worden, ondergebracht in 5 lokalen van de De Sa
vornin Lohmanschool en voorts in een 4-klassige noodschool en in enkele
noodvaklokalen. Dat verspreid lesgeven beperkte natuurlijk de mogelijk
heden van de schoolleiding en de docenten, terwijl ook het onderwij
sprogramma eronder te lijden had. De hoop dat reeds in 1974 een aanvang
zou kunnen worden gemaakt met de bouw van het eigen schoolgebouw
ging niet in vervulling. Wel verleende het ministerie van Onderwijs en
Werenschappen op 15 april 1975 toestemming voor de bouw van de eerste
fase. In dat schooljaar waren er 425 leerlingen. De reeds in gebruik zijnde
lokalen bleven beschikbaar voor het HAVO/Atheneum (in dat derde
schooljaar vond de keuze HAVO respectievelijk Atheneum plaats) en
konden nog worden uitgebreid met een 3-klassige noodschool en een
bouwkeet met 2 lokalen. In april 1976 kwam de eerste fase van het nieuwe
schoolgebouw gereed en konden alle leerlingen nog tot het einde van het
schooljaar 1975/1976 in het nieuwe gebouw aan de (korte) Sniepweg wor
den ondergebracht. Op 12 september 1975 was van het ministerie het
bericht ontvangen dat men in principe goedkeuring verleende tot de bouw
van de tweede fase van het schoolgebouw. Hoewel zeven maanden gele
den de Rijksgebouwendienst en het ministerie de verklaringen van verre
keningen betreffende het bouwterrein van de tweede fase kregen toe
gestuurd, werd de definitieve goedkeuring tot de bouw daarvan tot nu
toe nog niet ontvangen.
Dit schooljaar (1976/1977) zijn er op de samenwerkingsschool voor HA
VO/Atheneum 250 nieuwe leerlingen bijgekomen, zodat er nu 677 meisjes
en jongens zijn, afkomstig uit Boskoop, Moerkapelle, Reeuwijk, Wad
dinxveen, Zevenhuizen en Hazerwoude-Dorp. Het aantal lesruimten dat
nodig is bedraagt tenminste 27. Aangezien in de eerste fase van de nieuw
bouw 13 lokalen beschikbaar zijn, moesten 14 noodlokalen worden ge-
vonden. Dat betekent lesgeven in gangen en mediatheek van het nieuwe
schoolgebouw aan de (korte) Sniepweg (6 ruimten), in een noodschool
aan de Mozartiaan (3) en in enkele ruimten in het jeugd- en vrijetijdscent
rum De Bonkelaar (die als lesruimten echter totaal ongeschikt zijn). De
aard van de noodlokalen waren voor de docenten deze zomer aanleiding
een alarmerende waarschuwing te geven voor het gevaar van daling van
kwaliteit van het onderwijs, waarna nog een noodgebouw met twee loka
len achter de school werd neergezet.
HOPELOZE SITUATIE
Een vrijwel hopeloze situatie zal ontstaan als de tweede fase van het
schoolgebouw niet gereed zal zijn bij de aanvang van het schooljaar
1977/1978 (waar het naar uit ziet), wanneer de totale schoolbevolking zal
toenemen tot ruim 900 leerlingen, waarvoor geen passende huisvesting
I meer gevonden zal kunnen worden. En dat zijn er meer dan het ministerie
van Onderwijs en Wetenschappen begin 1974 wist te voorspellen. Dat
I komt omdat Waddinxveen bijna voor 100 procent "in” is voor de samen-
1 ^erkingsschool. er nu ook meisjes en jongens uit Hazerswoude-Dorp en
I Reeuwijk-Dorp komen en de doorstroom MAVO 4 naar HAVO 4 veel ho-
ger is dan verwacht. Lage schattingen willen dat de samenwerkingsschool
I voOr HAVO/Atheneum in het schooljaar 1981/1982 1315 leerlingen zal tel-
PRAKTICUMLESSEN
Bij volledig gebruik van alle
(on)mogelijkheden, dus bij gesplitste
HAVO-groepen (volgend jaar ook
Atheneum-groepen) is er dus eigenlijk
geen gelegenheid voor leerlingen om
naslagwerken te raadplegen in de bib
liotheek, voor ouders om op het spree
kuur te komen, voor schoolleiding en
staf om door het gebouw te lopen, ten
zij men voortdurend genoegen neemt
met onderbrekingen van de lessen. Alle
prakticumlessen zouden gegeven moe
ten worden in 2 biologielokalen met be
perkte accommodatie en de reeds
genoemde prakticumruimte geschikt
voor maximum'20 leerlingen. Voor de
bovenbouw HAVO en Atheneum wordt
voor de vakken natuur-, scheikunde en
biologie een ruimte prakticumervaring
gevraagd, die onder andere bestand
deel uitmaakt van het schoolonder
zoek. Het valt te begrijpen welke prob
lemen zich hier voordoen om de leer
lingen de nodige prakticumervaring te
kunnen laten opdoen: zeer onoverzich
telijk in de huidige lokalensituatie, di- -
dactisch niet verantwoord omdat aller- een mlnuut. voor de aanvang van de les
lei praktica buiten hun lesverband ge
geven moeten worden en het liefst in
één lesuur er doorgejaagd moeten zijn.
De tijdelijke werkplaats van de ama
nuenses is nu tevens bergplaats voor al
lerlei materialen met het gevolg dat
men nu af en toe balancerend op bui
zen en planken, precisiewerk moet ver
richten aan de draaibank en tevens be
perkt wordt in zijn mogelijkheden om-
het ernaast gelegen prakticum- voortreffelijk ingespeelde medewerker
in de schoolleiding moet worden ver
vangen. Dat dit ten koste gaat van een
stuk zekerheid in het te voeren beleid is
zonder meer duideljk, ook al komt er
nog zo’n goede collega voor in de
plaats; het elkaar opvangen op bepaal
de punten, het aan elkaar kunnen toe
vertrouwen van een aantal zaken moet
opnieuw uitgebalanceerd worden en
kost tijd en energie, temeer omdat er
door de groei van de school twee
schoolleiders tegelijk ingewerkt moe
ten worden in het volgende cursusjaar.
”Er zijn nog altijd in deze school een
groot aantal mensen bereid om veel
meer uren te maken dan van hen ver
wacht kan worden. Ouders zijn tevre
den en willen in grote getalen meewer
ken bij allerlei schoolactiviteiten. Kor
tom de betrokkenheid van allen bij de
school is zeer groot. Wie maakt het mo
gelijk om dit vol te houden? Er moet
zicht komen op verbetering van de wer
komstandigheden, anders loopt alles
uit op een enorme teleurstelling", aldus
de samenwerkingsschool voor HA
VO/Atheneum aan de (korte) Sniep
weg.