WORDT ER LES GEGEVEN VAN 137 NAAR 1315 hi j komt 1977/1978: 905 leerlingen 1978/1979: 1070 leerlingen 1979/1980: 1190 leerlingen 1980/1981: 1260 leerlingen 1981/1982: 1315 leerlingen 137 leerlingen 285 leerlingen 425 leerlingen 677 leerlingen Functie en werkterrein van notaris 1973/1974: 1974/1975: 1975/1976: 1976/1977: Het Weekblad feliciteert Overdracht onroerend goed Voedingsbodem van de samenwerkingsschool wordt groter en groter Onderwijssituatie leidt tot opeenstapeling van ergenissen IN HOEKJES EN GAATJES 1 ten in gangen, open ruimten en dergelijke om iedereen te kunnen ’’ber gen”. Een zonder meer hoogst ongelukkige zaak natuurlijk. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 11 NOVEMBER 1976 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin HAVO/Atheneum luidt de noodklok |||||||||||||||||||||||||||HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIW r I week vrijdag zijn examen voor de mid- overlopen. De samenwerkingsschool is ontworpen als een gebouw met toekomstmo- wanden, veel open ruimten, een bibliotheek- en mediatheekruimte om langzamerhand flexibel onderwijs met veel zelfstandig werken van leerlingen en een goede WADDINXVEEN De wijze waarop in dit schooljaar (1976/1977) les moet worden gegeven op de samenwerkingsschool voor HAVO/At- heneum is ronduit kritiek. De 677 meisjes en jongens, verspreid over 25 klassen, krijgen onderwijs in 13 lokalen, 5 noodlokalen en 7 noodruim- Waddinxveen een hopeloze situatie dreigt te ontstaan. Half vorige maand werd nog, zoals vorige week bericht, een brief gestuurd naar het huisadres van staatssecretaris drs. K. de Jong Ozn. van Onderwijs en geven van goed ondewijs verantwoord Wetenschappen, omdat naar verluidt school aan de (korte) Sniepweg niet zou kunnen gebeuren door een finan- WADD1NXVEEN De samenwerkingsschool voor HA VO/Atheneum aan de Ikorte) Sniepweg groeit bijzonder snel en harder dan kon wor den verwacht. De cijfers laten dat zonneklaar zien: het recht om een eigen "notaris in te schakelen. Als u van dat recht gebruik wilt maken, moet u het wel tijdig doen. Eind 1974 is uit een samenwerking tus sen het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten, de Consumentenbond, de Koninklijke Notariële Broederschap, de Nederlandse Federatie van Ma kelaars in Onroerende Goederen, de Nederlandse Vereniging van Bouwon dernemers en de Vereniging Eigen Huis een Model Koop- /Aannemingsovereenkomst met daarbij behorende Algmene Voorwaarden tot stand gekomen. In dit model is getracht de rechten en verplichtingen van de ko per van een nog (af) te bouwen huis en de aannemer zo goed mogelijk op el kaar af te stemmen. Hierdoor kunnen veel geschillen over de nakoming van de overeenkomst worden voorkomen. De Koop-/Aannemingsovereenkomst bevat de regelen die op het specifieke huis van toepassing zijn, zoals het tijd stip van de eigendomsoverdracht van •grond en huis, hoe verschillen tussen werkelijke en opgegeven maten wor den verrekend, de grootte van de waar borgsom, de wijze van betaling, het mo ment van oplevering en de regeling van een eventuele subsidie. In de Algemene Voorwaarden voor de koop en bouw van woningen worden onderwerpen geregeld, die op elke nieuwbouw van toepassing zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de gevolgen van wijzigingen in de bouw, de aanleg van leidingen, de controle op de uit voering, de onderhoudstermijn en de aansprakelijkheid van de aannemer. De notaris zal u graag informeren over de vele voordelen van deze modelo- vereenkomst en de zekerheid (ook fi nancieel), die het toepassen van de Al gemene Voorwaarden voor u betekent. SCHOOLLEIDING De schoolleiding is vrijwel dagelijks bezig met het oplossen van ruimteprob lemen. Als de vermoeidheidsfactor een rol gaat spelen, zoals eind vorige cursus bleek, stapelen de moeilijkheden zich op. Daarbij komt dat de samenwer kingsschool beslist niet stil ligt na het laatste lesuur. Al dit enthousiasme is nog steeds ondersteund door de ge dachte dat binnen niet al te lange tijd gewerkt zal kunnen worden in een goed geoutilleerd schoolgebouw. Als deze hoop de bodem ingeslagen wordt, wacht de samenwerkingsschool een ontgoocheling, die de school jaren in ontwikkeling van het onderwijsprog ramma terugzet, een groot aantal jonge docenten een illusie armer maakt en het schoolbedrijf verandert in een ver zameling redelijk betaalde lesboeren die suren g of te werken en er staat ook nooit een lokaal leeg. Een kleine prakticumruimte. Deze plek is geschikt voor groepen van maxi maal 20 leerlingen, bestemd voor een ’’staand” prakticum en wordt toch ge bruikt voor ’’gewone” instructie. Het ’’hangwerk” op de krukken wordt door de leerlingen als uitermate onplezierig ervaren. Twee van de vijf noodlokalen staan Op dit moment zijn naast de gwone les- sen) en vaklokalen in het schoolgebouw aan de (korte) Sniepweg (vrijwel) doorlo pend in gebruik: De bibliotheek-mediatheek en stu dieruimte. Dat zijn twee open ruimten, in eikaars zicht en dus met de nodige geluidoverlast. De bibliotheekruimte kan niet worden gebruikt tijdens de les sen zonder stoornis voor de beide klas sen. Staffunctionarissen kunnen niet ’’oversteken” zonder tenminste één van beide open lokalen af te leiden. De gemeenschapsruimte. Van het zelfde laken en pak, met bovendien de overloop vanuit de garderobe, werk- afstand allerlei bezwaren op. Het gymnastiekonderwijs is verdeeld over 6 lokalen in Waddinxveen en het zwembad, dus zeer vespreid. Hierbij zijn 3 oudere lagere schoolzalen die minder geschikt zijn voor leerlingen van 12-18 jaar. Bij twee van de drie zijn ook de afmetingen te klein zodat er geen volledige klassen in kunnen wer ken. Het aantal beschikbare uren in de diverse lokalen is te gering, zodat niet alle verplichte uren gegeven kunnen worden. Als er een gymnastiekles uit valt is er in het schoolgebouw geen ruimte en moeten de leerlingen ruimte zien te vinden in de garderobe. WADDINXVEEN Hel Hoofd van de aan de Jacob Catslaan liggende •rooms-katholieke St. Paulusschool. de heer J. C. M. van de Zijden, heeft met goed goed gevolg te Arnhem vorige door één notaris te laten behandelen, delbare akte Pedagogiek A afgelegd, aangezien op het kantoor van die nota- ris ook het bouwplan, het ’bestek’ en de verdere voorwaarden liggen. Overigens heeft iedereen die een huis of ander on roerend goed koopt - en dat geldt even zeer voor een huis in aanbouw - steeds De titel van zijn werkstuk luidde: "- Bent u het hoofd van de school?" met als ondertitel: "Een verkennend onder zoek naar het minder goed functio neren van de onderwijskundige taak van het hoofd van de school”. sen aanwzig zijn en één minuut na afloop van de lessen in hun auto stap pen. De schoolleiding, die de afgelopen ja ren regelmatig werkweken van 55 a 60 uur of meer heeft moeten realiseren, is ook niet in staat om dit vol te houden. De eerste conrector zal o.m. om deze reden zich weer ’’terugtrekken” in het leraarsvak, waardoor de school zijn dat zagen eh boren geluidoverlast ople- eerste gevoelige verlies lijdt en een veren in F*‘-- - lokaal. Mentoren van de eerste en tweede klassen en van HAVO-4 werken in een hoekje van de gang achter een kast of hebben helemaal geen ruimte voor zichzelf. Vooral bij gesprekken met leerlingen en nog meer met ouders werkt dit erg remmend, aangezien al lerlei leerlingen in pauzes en na school tijd daar zomaar langs lopen. Groeps gesprekken, een bij de samenwerkings school uitstekend functionerend be- geleidingsmiddel, moeten al zonder meer in lokalen gehouden worden, al lemaal extra zware belastingen voor en begeleidingssystemen dat in de afgelopen jaren onder soortgelijke omstandighe den is opgebouwd en toch bijzonder goed werkt (zeer lage drempel voor ou ders en leerlingen) en door de ouders unaniem geprezen wordt. Zelfs de dekaan (volgend jaar twee) werkt in een toekomstige gang, maar heeft dan nog het geluk dat zijn ’’gang” door een deur kan worden afgesloten. Blijft echter dat zijn ruimte toch te klein is om bij vak kenpakketten en beroepskeuzelessen een groep van 15 leerlingen te bergen, terwijl voor het uitstallen van voorlich tingsmateriaal geen leestafels geplaatst kunnen worden. DOCENTEN Docenten hebben geen eigen werkruim j. Vaksecties vergaderen in lokalen, in (con)rectorskamers, als daar WADDINXVEEN Van oudsher is onroerend goed altijd de steunpilaar van een vermogen geweest. Wellicht niet het grootste, maar wel het belang rijkste bestanddeel van dat onroerend goed werd dan gevormd door het huis, dat men als eigenaar bewoonde. Aan de eigenaar verschaft het eigen woonhuis een gevoel van zekerheid, zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Voor een geldschieter betekent on roerend goed een veilig object tot waarborg voor het door hem te ver lenen krediet. In voor een ieder toe gankelijke registers kan hij nagaan of de man, die zich als eigenaar voordoet, ook inderdaad eigenaar is en of zijn onroerend goed niet met hypotheek of beslag is belast. Het is dan ook alleszins verklaarbaar, dat de wetgever terwille van de rechtszekerheid voor de overd racht van onroerend goed (behoudens een enkele uitzondering) de notariële akte heeft voorgeschreven. Welke no taris de akte moet opmaken, heeft de koper te vertellen; hij heeft de keus! Aan het opmaken van die akte gaat heel wat vooraf. Wanneer u een huis wilt kopen, dient u zich eerst af te vragen, hoever uw financiële polsstok reikt. Contact met een notaris is zeer wen selijk in dit eerste stadium van de koo- poverwegingen. Hij zal u over de belas tingvoordelen van een eigen woning en over de diverse mogelijkheden tot fi nanciering daarvan kunnen voorlich ten. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld prob lemen die zich kunnen voordoen bij de koop van een reeds verhuurd huis en rond bezwarende bepalingen, zoals bij voorbeeld erfdienstbaarheden. In overleg met hem kunt u dan de prijsklasse bepalen, waarbinnen u kunt kopen. Een dergelijk advies wordt door uw notaris in de regel gratis verstrekt, terwijl er veel narigheid door voorko men wordt. Het is onbegrijpelijk waarom van deze adviezen niet méér gebruik wordt gemaakt. Niet zelden gebeurt het, dat iemand onvoorwaardelijk een huis koopt zonder dat hij de financiering daarvan geregeld heeft. Het gevolg is dan, dat hij aan de koop vastzit on danks het feit, dat hij - hetzij door te wei nig geld, hetzij door een te laag inko men in verhouding tot het te lenen bed rag - de financiering niet ’rond’ krijgt. Indien de verkoper dan in alle ges trengheid zijn rechten uitoefent, raakt de koper op z’n minst tien procent van de koopsom als boete kwijt. Het koopcontract zelf (in de praktijk vaak ten onrechte ’voorlopige koopak te’ genoemd) behoeft niet door een no taris te worden opgemaakt. Dat kan door iedereen gebeuren. In Amsterdam is het al jaren de gewoonte, dat de koo pakte wel door bemiddeling van een notaris tot stand komt. Die gewoonte is toe te juichen. In de koopakte immers wordt de mondeling reeds gesloten koop schriftelijk vastgelegd. Met die akte kan de verkoper de verplichtin gen, die de koper op zich heeft geno men, bewijzen. Daaruit blijkt de belangrijke functie van die akte. Het zal duidelijk zijn hoe onjuist het is die koopakte ’voorlopige koopakte’ te noemen. Die aanduiding wekt namelijk ten onrechte de indruk, dat de akte slechts ’voorlopig’ is en men er nog va naf kan. Niets is minder waar! Formeel bent u zelfs al door uw mondeling ’ja’ tegenover de verkoper gebonden. Uit het voorgaande volgt, dat u niet te voorbarig tot het tekenen van een koo pakte of zogenaamde ’voorlopige koo pakte’ van een huis moet overg’aan en ook niet te voorbarig ‘ja’ moet zeggen in het stadium vóór het ondertekenen van een dergelijke akte. Dit geldtniet alleen voor bestaande hui zen, maar nog sterker vobr huizen in aanbouw. Het tekenen van een koo pakte in een directiekeet van het des betreffende bouwproject valt absoluut te ontraden; U bezichtigt het bouwpro ject, raakt er enthousiast over, u krijgt te horen dat de huizen als broodjes worden verkocht en u tekent, waardoor u de verplichting op zich neemt om 80.000 of 100.000 gulden te betalen of misschien wel 20.000 gulden. Als u dan pas naar de notaris gaat, kan de door u getekende koopakte niet meer onge daan worden gemaakt. Bij bouwprojecten is het de gewoonte van de bouwer om het gehele project en de conciërgeloge en gardero beruimte anderzijds en is afgescheiden door een symbolisch wandje van ar chiefkasten en schuimplastic platen. Alle stencilactiviteiten zijn hoorbaar, de telefoon bezorgt overlast, tegen het einde van de lessen komen leerlingen uit gymnastieklessen en noodlokalen binnen in de garderobe en veroorzaken weer extra geluidoverlast. Tot over maat van ramp is er in dat lokaal geen ventilatie, zodat men genoodzaakt is deuren naar de gang open te zetten tij dens het lesgeven. Een toekomstige gang. Dit is een ruimte met te kleine afmetingen voor zaamheden van concierge en helpende normale klassen, geen ventilatie, du ouders in de open keuken. Steeds op- open deuren, veel passerende leerlin- gen en functionarissen met de nodige zichtbare overlast en dergelijke. De docentenkamer. Dat is een afge schermde hoek in WADDINXVEEN De vol gend, jaar tien jaar in Waddinx veen werkzame notaris J. in t Ho! kennen de meesten van ons voor het op laten maken van een testament of het kopen van een huis. Maar voor veel meer zaken is een gang naar de notaris aan de Prinses Bealri.xlaan gewenst. Soms zelfs stelt de wel inscha keling van een notaris verplicht. Bijvoorbeeld voor het maken van huwelijksvoorwaarden oj voor het oprichten van een besloten vennootschap (BV) of een stich ting. Vaak ook kan de notaris nuttige adviezen geven voordat men een bepaalde beslissing neemt. Denk- maar ecus aan het kopen van een huis en wat daar allemaal bij komt kijken, vooral ook op financieel terrein. Om hei werkterrein van de notaris wat meer toegankelijk te maken voor de Waddinxveners plaatst het Weekblad voor Waddinxveen, daarbij gesteund door de Ko ninklijke Notariële Broeder schap (de vereniging van nota rissen en kandidaat-notarissen een serie over de functie en het werkterrein van de notaris. Vandaag: Overdracht van onroe rend goed. Volgende week: Huurkoop van on roerend goed. WADDINXVEEN De samenwerkingsschool voor HA- VO/Atheneum gaat steeds luider de noodklok luiden nu het er naar uitziet dat de bouw van de tweede fase lan ger op zich laat wachten dan voor het k- is. Intussen zijn er talloze besprekin- het afbouwen van de samenwerkings- gen gevoerd, brieven geschreven en school aan de (korte) Sniepweg niet reizen naar Den Haag gemaakt om de verantwoordelijke mensen van het cieringsstop. Het HAVO/Atheneum ministerie van Onderwijs en Weten- telt op dit moment 677 leerlingen. In schappen duidelijk te maken dat er het eigen schoolgebouw zijn 20 klas- WADDINXVEEN De samenwerkingsschool voor HAVO/Atheneum is al jarenlang in het nieuws sinds op 30 januari 1970 door een groep van 18 Waddinveners, protestanten, ”openbaren”en katholieken, de eerste be spreking werd gehouden om de mogelijkheden te onderzoeken tot het stichten van een dergelijke school. Na lang praten werd overeenstemming bereikt over de levensbeschouwelijke aspecten van een samenwerkings school. Er is sprake van een structuur met de grootst mogelijke openheid naar de overheid, de ouders, het personeel en de leerlingen. Alle ’’par tijen” hebben een volkomen gelijkwaardige positie met de nodige zeker heden. De aanvraag tot het stichten van een samenwerkingsschool werd op 27 oktober 1972 door de toenmalige onderwijsminister gehonoreerd met de beslissing dat de school in augustus 1973 mocht starten.. Eind augustus 1973 werd een begin gemaakt met het geven van ondewijs. Er waren toen 137 leerlingen. De vijf eerste klassen konden worden ge huisvest in een gedeelte van de De Savornin Lohmanschool, de 12- klassige basisschool van de Vereniging voor Protestants-Christelijk On derwijs Groen van Prinsterer aan de Lindengaarde, gebouwd in een toen nog slechts ten dele gebouwde woonwijk. In ’t Ketelhuis konden enkele vakken als handvaardigheid, muziek en dergelijke worden gegeven. Intus sen werd met voortvarendheid gewerkt aan de bouw van een eigen schoolgebouw. sen ondergebracht, waarvan 6 in Wethouders heeft de staatssecretaris noodlokalen, gesitueerd in gangen, een tussenoplossing aan de hand ge- mediatheek en docentenruimte. Ver- daan om uit de moeilijkheden te gera- wacht wordt dat het aantal leerlingen ken. In het kort komt het er op neer bij de aanvang van het cursusjaar dat de bouw van de tweede fase van 1977/1978 tot 905 zal zijn gestegen, de samenwerkingsschool wordt ges- Dat betekent dat dan buiten de eigen plitst in een A- en B-fase. In totaal is huisvesting in totaal 16 klassen (er met het afbouwen van het HA- zijn er nu al zeven) elders gehuisvest VO/Atheneum 3.452.750,- zullen moeten worden, indien ook gemoeid. Op deze pagina geven wij nog eens de 6 noodlokalen binnen het meer informatie over de problemen gebouw kunnen blijven gehandhaafd, waarin de samenwerkingsschool door Het college van Burgemeester en. ”Den Haag” verzeild is geraakt. geen ruimte om rustig tc praten plaats is. In de (halve) docentenkamer kan niet gepraat worden, omdat achter de kasten les gegeven wordt. Een en ander leidt onherroepelijk tot een opeenstapeling van ergernissen, die men in een groeiende school met veel jonge docenten natuurlijk nu net niet kan gebruiken. Alhoewel bij de jonge docenten een enorme inzet (veel idea lisme) aanwezig is, hebben zij door hun gebrek aan ervaring toch veel moeite in de gewone onderwijsleersituaties, zo dat iedere vorm van overlast uitermate achtep het nieuwe schoolgebouw. De irriterend is, de klas afleidt, de docent andere drie zijn ruim een kilometer uit zijn concentratie haalt en bij elkaar verderop gelegen, wat natuurlijk roos- voor de bekende druppel kan zorgen, terproblemen en tijdverlies opleverti die dan de even bekende emmer doet De kwaliteit van de lokalen is zeer ma tig (zeer gehorig). Als de HAVO-klassen in groepen zijn als een g gesplitst moet gebruik gemaakt worden gelijkheden: verplaatsbare van twee lokalen in De Bonkelaar. De ruimten zijn te klein voor de gewone klas, het meubilair is ongeschikt. De lo kalen kunnen alleen in de ochtenduren gebruikt worden. En ook hier levert de studiebegeleiding mogelijk te maken. Er wordt gewerkt aan de opbouw van een programma met taaklessen en her- halingslessen. Volgende stappen zijn in voorbereiding. Echter, het zelfstandig gebruik van de bibliotheek (waarvoor ouderhulp beschikbaar was) is nu niet te realiseren. Zo wordt de hele onderwijs-leersituatie teruggeduwd in een klassikaal-frontaal systeem, waa ronder ook vakken gaan lijden die al een vrij ver ontwikkeld programma van sociale vaardigheden hebben opge bouwd en het zelfstandig zoeken in na slagwerken al in ruime mate hebben geintrodueerd. Het project-onderwijs dat in de afgelopen jaren op gang is ge komen en dit jaar veel ruimer opgezet wordt, dreigt op het punt van de orga nisatie in grote moeilijkheden te ko men. Werkruimte, tentoonstellings ruimte, speelruimte en dergelijke ont breken tenenenmale. nieuw opstellen van tafels en banken voor de overblijvers in de pauze. Een gedeelte van de garderobe. Deze ruimte is ingeklemd tussen tekenen en schermde hoek in open-geluid- handvaardigheid enerzijds (vakken verbinding met het restant docentenka- waarbij men onmogelijk stilte kan ei- mer. Voor docenten is er tijdens de le- TWEEDE SCHOOLJAAR Bij het begin van het tweede schooljaar (1974/1975) waren er 285 leerlingen, die konden worden, ondergebracht in 5 lokalen van de De Sa vornin Lohmanschool en voorts in een 4-klassige noodschool en in enkele noodvaklokalen. Dat verspreid lesgeven beperkte natuurlijk de mogelijk heden van de schoolleiding en de docenten, terwijl ook het onderwij sprogramma eronder te lijden had. De hoop dat reeds in 1974 een aanvang zou kunnen worden gemaakt met de bouw van het eigen schoolgebouw ging niet in vervulling. Wel verleende het ministerie van Onderwijs en Werenschappen op 15 april 1975 toestemming voor de bouw van de eerste fase. In dat schooljaar waren er 425 leerlingen. De reeds in gebruik zijnde lokalen bleven beschikbaar voor het HAVO/Atheneum (in dat derde schooljaar vond de keuze HAVO respectievelijk Atheneum plaats) en konden nog worden uitgebreid met een 3-klassige noodschool en een bouwkeet met 2 lokalen. In april 1976 kwam de eerste fase van het nieuwe schoolgebouw gereed en konden alle leerlingen nog tot het einde van het schooljaar 1975/1976 in het nieuwe gebouw aan de (korte) Sniepweg wor den ondergebracht. Op 12 september 1975 was van het ministerie het bericht ontvangen dat men in principe goedkeuring verleende tot de bouw van de tweede fase van het schoolgebouw. Hoewel zeven maanden gele den de Rijksgebouwendienst en het ministerie de verklaringen van verre keningen betreffende het bouwterrein van de tweede fase kregen toe gestuurd, werd de definitieve goedkeuring tot de bouw daarvan tot nu toe nog niet ontvangen. Dit schooljaar (1976/1977) zijn er op de samenwerkingsschool voor HA VO/Atheneum 250 nieuwe leerlingen bijgekomen, zodat er nu 677 meisjes en jongens zijn, afkomstig uit Boskoop, Moerkapelle, Reeuwijk, Wad dinxveen, Zevenhuizen en Hazerwoude-Dorp. Het aantal lesruimten dat nodig is bedraagt tenminste 27. Aangezien in de eerste fase van de nieuw bouw 13 lokalen beschikbaar zijn, moesten 14 noodlokalen worden ge- vonden. Dat betekent lesgeven in gangen en mediatheek van het nieuwe schoolgebouw aan de (korte) Sniepweg (6 ruimten), in een noodschool aan de Mozartiaan (3) en in enkele ruimten in het jeugd- en vrijetijdscent rum De Bonkelaar (die als lesruimten echter totaal ongeschikt zijn). De aard van de noodlokalen waren voor de docenten deze zomer aanleiding een alarmerende waarschuwing te geven voor het gevaar van daling van kwaliteit van het onderwijs, waarna nog een noodgebouw met twee loka len achter de school werd neergezet. HOPELOZE SITUATIE Een vrijwel hopeloze situatie zal ontstaan als de tweede fase van het schoolgebouw niet gereed zal zijn bij de aanvang van het schooljaar 1977/1978 (waar het naar uit ziet), wanneer de totale schoolbevolking zal toenemen tot ruim 900 leerlingen, waarvoor geen passende huisvesting I meer gevonden zal kunnen worden. En dat zijn er meer dan het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen begin 1974 wist te voorspellen. Dat I komt omdat Waddinxveen bijna voor 100 procent "in” is voor de samen- 1 ^erkingsschool. er nu ook meisjes en jongens uit Hazerswoude-Dorp en I Reeuwijk-Dorp komen en de doorstroom MAVO 4 naar HAVO 4 veel ho- ger is dan verwacht. Lage schattingen willen dat de samenwerkingsschool I voOr HAVO/Atheneum in het schooljaar 1981/1982 1315 leerlingen zal tel- PRAKTICUMLESSEN Bij volledig gebruik van alle (on)mogelijkheden, dus bij gesplitste HAVO-groepen (volgend jaar ook Atheneum-groepen) is er dus eigenlijk geen gelegenheid voor leerlingen om naslagwerken te raadplegen in de bib liotheek, voor ouders om op het spree kuur te komen, voor schoolleiding en staf om door het gebouw te lopen, ten zij men voortdurend genoegen neemt met onderbrekingen van de lessen. Alle prakticumlessen zouden gegeven moe ten worden in 2 biologielokalen met be perkte accommodatie en de reeds genoemde prakticumruimte geschikt voor maximum'20 leerlingen. Voor de bovenbouw HAVO en Atheneum wordt voor de vakken natuur-, scheikunde en biologie een ruimte prakticumervaring gevraagd, die onder andere bestand deel uitmaakt van het schoolonder zoek. Het valt te begrijpen welke prob lemen zich hier voordoen om de leer lingen de nodige prakticumervaring te kunnen laten opdoen: zeer onoverzich telijk in de huidige lokalensituatie, di- - dactisch niet verantwoord omdat aller- een mlnuut. voor de aanvang van de les lei praktica buiten hun lesverband ge geven moeten worden en het liefst in één lesuur er doorgejaagd moeten zijn. De tijdelijke werkplaats van de ama nuenses is nu tevens bergplaats voor al lerlei materialen met het gevolg dat men nu af en toe balancerend op bui zen en planken, precisiewerk moet ver richten aan de draaibank en tevens be perkt wordt in zijn mogelijkheden om- het ernaast gelegen prakticum- voortreffelijk ingespeelde medewerker in de schoolleiding moet worden ver vangen. Dat dit ten koste gaat van een stuk zekerheid in het te voeren beleid is zonder meer duideljk, ook al komt er nog zo’n goede collega voor in de plaats; het elkaar opvangen op bepaal de punten, het aan elkaar kunnen toe vertrouwen van een aantal zaken moet opnieuw uitgebalanceerd worden en kost tijd en energie, temeer omdat er door de groei van de school twee schoolleiders tegelijk ingewerkt moe ten worden in het volgende cursusjaar. ”Er zijn nog altijd in deze school een groot aantal mensen bereid om veel meer uren te maken dan van hen ver wacht kan worden. Ouders zijn tevre den en willen in grote getalen meewer ken bij allerlei schoolactiviteiten. Kor tom de betrokkenheid van allen bij de school is zeer groot. Wie maakt het mo gelijk om dit vol te houden? Er moet zicht komen op verbetering van de wer komstandigheden, anders loopt alles uit op een enorme teleurstelling", aldus de samenwerkingsschool voor HA VO/Atheneum aan de (korte) Sniep weg.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1976 | | pagina 5