WAT IS LAGER TECHNISCH ONDERWIJS I FOTO STRIP. VER HAAL praktische tips voor fotografen in de vorm van eenfoto-drieluik I I rv I Progressieven en WD zijn hevig verontwaardigd over handelwijze i jTekst van het initiatief voorstel raad M. Boere: ’’Zeer bedenkelijk” L. M. Oosterbroek: ’’Onbeschoft Met versturen van LBO-brief jaagt het college van Burgemeester en Wethouders meerderheid raad in de gordijnen 59 N Os a. bezuinigingsmaat- technisch onderwijs jaar op het idee om Oma een kado te geven in de vorm van een uitvoerig gggglggggg De groei die de ambachtsschool - de huidige l.t.s. - sinds haar bestaan heeft doorgemaakt, heeft ertoe geleid dat aan de lagere technische scholen 27 afdelingen konden zijn verbonden. Met opzet wordt gesproken van ..kon den verbonden zijn" omdat geen en kele l.t.s. al die 27 richtingen kende. Bepaalde afdelingen treft men slechts op enkele l.t.s.'en aan. Cursusduur Sommige van die opleidingen hadden een driejarige, andere een vierjarige cursusduur. Dat is nu veranderd om dat het lager beroepsonderwijs sinds enkelejaren overde hele linie vierjarig is geworden, verdeeld in een tweejari ge onderbouw en een tweejarige bo venbouw. Tegelijk met die omzetting in vierjarige cursussen is in de boven bouw, die een beroepsvoorbereiding over een breed veld beoogt, begon nen met de opzet van zeven breed gerichte afdelingen, die de oorspron kelijk gegroeide 27 eng gerichte vakaf- delingen zullen vervangen. Die zeven breed gerichte afdelingen zijn: mechanische techniek (met eventueel accenten op machinetechniek en con- structiebankwerken) bouwtechniek (met eventueel accen ten op timmeren, metselen, schilde ren of meubelmaken) grafische techniek (boekdrukken, let terzetten, enz.) consumptieve techniek (met eventu eel accenten op brood/banketbakken, banketbakken of horeca-opleidingen) elektrotechniek motorvoertuigentechniek installatietechnniek (sanitair of cen trale verwarmingh^^i^h^ Individueel (i.t.o.) Daarnaast bestaan er speciale i.t.o.- scholen of i.t.o.-afdelingen verbonden aan l.t.s.'en. Ook die i.t.o.-opleidingen duren vier jaar. Het gaat hier om leerlingen die door de een of andere oorzaak op de l.t.s. niet tot die leer prestaties komen die ze toch eigenlijk zouden kunnen bereiken. De ervarin gen met het i.t.o. hebben wel geleerd dat sommige leerlingen door die indi viduele benadering toch kunnen ko men tot dezelfde resultaten als die van de leerlingen van de gewone l.t.s. Als vakrichtingen kent het i.t.o. bouw techniek, consumptieve techniek en mechanische techniek. De eerste en de laatste afdeling komen in het i.t.o. het meest voor. De opleiding wordt afgesloten met het behalen van een diploma dat afhanke lijk is van de resultaten: het kan dus een diploma zijn met vakken op A- of B-niveau. Afhankelijk van dat eindniveau heb ben de leerlingen de mogelijkheid door te stromen naar een opleiding in een van de leerlingstelsels voor de vakrichting waarvoor ze zijn voorbe reid. De school bekijkt samen met de organisaties voor de leerlingstelsels wat de beste oplossing voor elke leerling afzonderlijk is. Een tweede mogelijkheid is dat i.t.o.-leerlingen geen opleiding van een leerlingstelsel gaan volgen, maareen vormingsinsti tuut gaan bezoeken. Het bedrijfsleven heeft, zo is gebleken, grote waardering voor leerlingen van het i.t.o., vooral door hun praktisch- technische opleiding en hun werkhou ding. sterke Progressieven. ”Dit is een ern stig politiek feit”, aldus het progressie ve raadslid. ”Ik til er bijzonder zwaar aan dat B. en W. in weerwil van de raadsuitspraak een ander besluit heb ben genomen. Het is onvoorstelbaar en uitermate bedenkelijk dat dit college, met aan het hoofd burgemeester mr. A. G. Smallenbroek, op deze manier de De splitsing van de verschillende leer- lingengroepen in de zeven genoemde afdelingen naar verschillend niveau (A, B of C) per vak of groepen van vakken begint in het derde jaar. In dat derde en vierde jaar kan men zich binnen de gekozen afdeling nog in het bijzonder aan een bepaald onderdeel van de vakrichting wijden. Vermeldenswaard is tenslotte nog dat enkele jaren geleden aan ongeveer 40 l.t.s.'en bij wijze van experiment, is begonnen met een opleiding theore tisch technische opleiding (t.t.o.). De ze opleiding, die ook wel dealgemeen technische opleiding wordt genoemd, heeft een zodanig eindniveau dat de afgestudeerde leerlingen niet alleen toelaatbaar zijn tot de m t s. maar ook tot andere vormen van middelbaar beroepsonderwijs. E® De afdelingen mechanische techniek en bouwtechniek zijn op vrijwel alle l.t.s.'en aanwezig. Bij een aantal scho len treft men nog andere afdelingen aan, zoals edelmetaalbewerken en scheepsbouw. Mevrouw L. M. Oosterbroek- Waagmeester VVD Waagmeester, fractievoorzitster van de 4 raadsleden tellende VVD, op het bericht dat de veelbesproken LBO- brief dan toch naar het Haagse Binnen hof is verstuurd, terwijl de raadsleden door de krant moeten worden geïnfor meerd. ’’Eerlijk, ik sta er wel van te kijken dat B. en W. naar uw zeggen dit besluit hebben genomen. Dat is lijn recht in tegenspraak met de door de meerderheid van de raad in een initiatief-voorstel gedane uitspraak. U zult kunnen begrijpen dat wij over deze zaak ons eerst zullen beraden alvorens met een definitieve reactie naar buiten te komen. Maar dat het zeer ernstig is wat is gebeurd laat zich natuurlijk ra den”. ERNSTIG FEIT Het felst in zijn afkeuring over de handelwijze van het college van Bur gemeester en Wethouders toonde zich gisteravond tegenover ons de heer M. Boere, fractievoorzitter van de 6 man Wie kent niet de problemen van kadogevers, die mensen willen ver rassen, maar daarin niet slagen omdat die ander ’’alles al heeft”? Nou, met zo’n probleem zaten we vorig jaar voor Moederdag. Want met het klimmen der jaren wordt het verlanglijstje van een mens meestal korter. Gelukkig is er één ding, waarvan onze Oma niet genoeg kan krijgen. Beter gezegd: er zijn twee dingendie in haar leven een erg belangrijke rol blijven spelen. Dat zijn haar beide kleinkinderen. En zo kwamen we vorig Ongeveer 35% van de jongens die van de lagere school komen, gaat jaarlijks v door naar het lager beroepsonder- S wijs. Daartoe hoort ook de lagere V technische school, de schoolsoort 8 met het grootste aantal leerlingen bij S het lager beroepsonderwijs. 8 Die l.t.s. is in de tweede helft van de vorige eeuw haar bestaan begonnen a als ambachtsschool. Deze ambachts- S school sloot zich aan bij de indeling van de arbeid in de toenmalige maat- schappij. De school probeerde dus haar leerlingen voor allerlei beroepen een pakket kennis en vaardigheden w mee te geven waarmee zij aan de slag konden. Dit is zo doorgegaan tot na de Tweede Wereldoorlog. Naarmate er meer beroepen kwamen, kreeg de ffl ambachtsschool ook meer afdelin- gen. De laatste jaren is men hier van teruggekomen. De snelle technische ontwikkelingen in onze maatschappij, T met een voortdurende uitbreiding van technische uitrusting, geven een moeilijk te voorspellen antwoord op w de vraag aan welke vakmensen ons land op den duur meer of minder Y behoefte zal hebben. Men moet er r immers rekening mee houden dat het m proces van veranderingen in de indus- trie nog in volle gang is. Er is bijvoor- beeld een verschuiving waar te ne- men van het „maken en doen" naar het „bewaken en regelen van proces- sen". Een ander feit is dat wij niet weten, welke veranderingen ons nog te wachten staan. Wel is duidelijk dat het niet de taak van de l.t.s. meer is om volleerde vakmensen af te leveren. De l.t.s.'en zouden dat - gezien de huidige en komende ontwikkelingen - ook niet meer kunnen en het zou bovendien geen zin meer hebben. Vandaar dat de l.t.s. meer en meer het karakter verliest van opleiding, gericht op bepaalde beroepen. Nu wordt er gewerkt met beroepenvelden. Uit- x gaande van wat leerlingen willen en kunnen, wil de l.t.s. van vandaag een aanloop zijn voor de eigenlijke vakop leiding die later volgt, in het kader van het leerlingwezen dan wel in het mid- delbaar technisch onderwijs. Dat ka rakter van voorbereiding houdt in dat ook de algemene vakken in het tech nisch onderwijs meer aandacht krij gen en dat de techniek in het onder wijs veel meer middel tot vorming is geworden: door praktisch en syste matisch handelen, komen tot (tech nisch) denken. M. Boere, fractievoorzitter van de Progressieven. WADDINXVEEN Voor de goede orde laten wij hier nogmaals de tekst volgen van het initiatief voorstel, zoals dat vijf weken gele den door de Waddinxveense gemeenteraad met 10 tegen 8 stemmen is aangenomen. Tot de voorstemmers behoorden de frac ties van de Progressieven en de VVD (welke fractie het voorstel had ingediend) en het CDA- raadslid W. L. M. Kruijk. De tekst luidt: ”De raad van de gemeente Wad- dinxveen; In vergadering bijeen op 27 oktober 1976: In overweging nemende dat: door een vleugelschool voldaan wordt aan de wens van het Ministerie tot op. concentraties gerichte regelen; b. twee aparte scholen voor l.b.o. in deze gemeente niet tot de reële mogelijkheden be horen; c. de raad het een belangrijk goed vindt dat iedere ouder zijn/haar invloed moet kunnen hebben op het schoolgebeuren; d. de zelfstandigheid van de Chr. Scholengemeenschap en die van de Stichting LBO in samenwer kingsverband bij een- vleugel school volkomen gehandhaafd blijft: besluit: Het college van Burgemeester en Wethouders op te dragen al het mogelijke te doen de twee stich tingsbesturen er van te overtuigen dat een vleugelschool in het belang van de gehele gemeente de beste oplossing is; En verzoekt het col lege de brief van 5 oktober gericht aan de Staatssecretaris van Onder wijs en Wetenschappen, niet te versturen”. Examen De nieuwe examenregeling voor het lager en individueel technisch onder wijs bepaalt dat het eindexamen zes vakken omvat: Nederlands, een van de exacte vakken (wiskunde, natuur- kunde/mechanica, scheikunde, kennis der natuur), een van de vakken uit geschiedenis/aardrijkskunde, veil ig- heid/hygiëne, moderne talen, maat schappijleer, een van de expressie vakken (handvaardigheid, muziek, te kenen, lichamelijke oefening, algeme ne technieken), een van de beroeps gerichte vakken (praktijk, vaktheorie, vaktekenen) en twee vakken uit de hierbovengenoemde reeksen van vakken. De keus van een examenvak bestaat overigens slechts voor zover de school deze biedt. Wethouder A. H. van Gent Progressieven ressieven) zich tot het laatst is blijven verzetten tegen het versturen van dit schrijven. ’’Daarover kan ik u niets ver tellen, want het is niet onze gewoonte de aard van de beraadslagingen en eventuele meningsvorming binnen het college op deze manier naar buiten te brengen”, aldus burgemeester mr. Smallenbroek. De meerderheid van de raad is diepon gelukkig over deze gang van zaken, die ’’onvoorstelbaar”, ’’ondemocratisch”, ’’bedenkelijk”, ’’ernstig” en wat dies meer zij wordt genoemd. Te meer daar de ontevreden gemeenteraadsleden nauwelijks meer lijken te kunnen doen dan nakaarten. Dat dit nakaarten onge hoord fel zal gebeuren laat zich raden, want zowel de progressieven als de li beralen (de eigenlijke indieners van het initiatief-voorstel) voelen zich verraden nu ”hun” college van Burgemeester en Wethouders besluiten van de raads- meerderheid naast zich neer legt. Dat moet tot afkeuring leiden. Hoe maak je zoiets? Je begint met in je fotoverzame- Met behulp van gekleurd papier en lijm plakt hij het ling te zoeken naar foto’s uit de verschillende levens- boek in elkaar. De twee kinderen maken eendrachtig perioden van de kinderen. Baby-foto’s, peuterplaat- een tekening ’’Voor Oma”, die een ereplaats krijgt jes, kleuterbeelden de eerste vooral in zwart/wit, voorin het het boek. Bij elke foto schrijven we een later worden ze steeds mooier en kleuriger. Dan schiet kort tekstje op zo’n manier, dat er een aaneengesloten je nog een fiimpje vol om te laten zien hoe ze nu zijn, geheel ontstaat. Als je het af hebt, ben je ineens een Van enkele foto’s, waar je de negatieven van hebt, beetje jaloers. Je kunt het boek met moeite afstaan, laat je een vergroting maken. En dan kan het boek maar dat gaat over als je ziet hoe gelukkig die groot- worden klaargemaakt.Op dat moment wordt ook de moeder is met dit geschenk van en over haar klein heer des huizes ingeschakeld. kinderen. Democratische Appèl (CDA) zei ons: ”Het is een goede zaak dat deze brief, met een juiste inhoud, is verstuurd. Daaruit blijkt een stuk verantwoor delijkheidsbesef van het college van B. en W.. wiens verantwoordelijkheid het overigens ook is een dergelijk schrijven wel of niet te versturen. Ik beschouw het initiatief-voorstel of motie dan ook als uitgevoerd. Niet voor niets is door onze fractiegenoot de heer W. M. L. Kruijk deze uitspraak van de gemeen teraad afgezwakt in die zin, dat de raad het college verzoekt de brief aan de staatssecretaris niet te versturen”. De heer D. Uitbeijerse, fractievoorzitter van de SGP/Hervormde Kiesvereni ging, konden wij gisteravond niet berei ken voor een - ongetwijfeld - blije reac tie. Burgemeester mr. A. G. Smallenbroek wilde ons gisteravond geen nadere bij zonderheden verstrekken overde even tuele discussie binnen het college van Burgemeester en Wethouders afgelo pen dinsdagmorgen naar aanleiding van de al op 5 oktober gedateerde brief aan de onderminister, waarin wordt ge wezen op de plaatselijke lokalennood en het beschikbaar hebben van bouwg rond voor de scholengemeenschap MAVO/LTO aan de (korte) Sniepweg. Het staat voor ons vast dat hierover in het dagelijks bestuur maar kort is ge sproken. Aangenomen moet worden dat wethouder A. H. van Gent (Prog- OOK BLIJE REACTIES Zowel de heer Boere (van hem nog de uitspraak - betrekking hebbend op oud- ARP-radicaal mr. Smallenbroek - dat ”de radicaal van het eerste uur is losge slagen”) als mevrouw Oosterbroek- Waagmeester zeggen niet gevoelig te zijn voor opmerkingen, zoals ook ge daan door wethouder P. F. J. van Schie (CDA), dat aan de LBO-brief niet te veel waarde zou moeten worden ge hecht. ”Aan brieven zonder enkele waarde heeft niemand behoefte. Die zijn een postzegel nog niet waard”, reageerde het progressieve en het li berale aadslid eensgezind. Vanzelfsprekend zijn in kringen van het CDA en de SGP/Hervormde Kies vereniging andere geluiden over het versturen van de veelbesproken brief te horen. Ing. C. van ’t Hoog, de onder wijsman van het Christen- GESPREKKEN B. en W. vinden dat wat in het initiatief-voorstel (’’motie”, zegt de burgemeester hardnekkig) wordt ge zegd volledig is uitgevoerd. Er zijn weer de nodige gesprekken geweest met de protestants-christelijke stichting voor LBO en de stichting voor een samenwerkings-LBO om wellicht - als een laatste poging - te komen tot de oprichting van een vleugelschool. De raad achtte het namelijk een belangrijk goed dat ieder ouder zijn/haar invloed moet kunnen hebben op het schoolge beuren en dat zou met een vleugel school, waarbinnen de zelfstandigheid van de protestants-christelijke scholen gemeenschap en die van de stichting voor een samenwerkings-LBO, ge handhaafd zou kunnen blijven, te bereiken zijn geweest. Op het door de stichting voor een samenwerkings-LBO gedane ”minimum-bod” is maandag negatief gereageerd door de protestants-christelijke stichting voor LBO. In reactie daarop namen Bur gemeester en Wethouders dinsdag het felbekritiseerde besluit de brief aan staatssecretaris drs. K. de Jong Ozn. op de post te doen, hetgeen die dag ook gebeurde. fotoboek over de ’’zonnetjes van haar oude dag”, zoals ze Natasja en Michel vaak noemt. Een kleinkinderfotoboek dus. Burgemeester mr. A. G. Smallenbroek tegenstellingen op de spits drijft. De voorzitter van de gemeenteraad, die mee heeft geholpen deze brief te ver sturen door te kiezen voor het minder heidsstandpunt van de gemeenteraad, dient te beseffen dat de gemeenteraad een afspiegeling is van de bevolking. Daarom is het niet niks dat hij en een paar wethouders uiteindelijk een door de meerderheid van de gemeenteraad gedane uitspraak naast zich neer leg gen. Dat is ondemocratisch. Nu blijkt dat ik de heer Smallenbroek destijds bij zijn komst naar Waddinxveen terecht het voordeel van de twijfel heb gegeven. Kennelijk zoekt de burgemeester de confrontatie. Uiteraard laten wij het hier niet bij zitten. Onze plaatselijke democratie heeft een optater gehad. Dat doet ons zeer veel pijn. Want het eind is zoek als je zo door blijft gaan”,- reageert de heer Boere, fractievoorzit ter van de Progressieven. Hij zegt ver der bijzonder teleurgesteld te zijn over her feit dat de gemeenteraad niet direct op de hoogte is gebracht van de dins dag door het college van Burgemeester en Wethouders genomen beslissing. ”Ook daar heb ik geen goed woord voor over”. ’’Ik vind het ronduit onbeschoft”, zegt mevrouw L. M. Oosterbroek- WADDINXVEEN Hevig verontwaardigd en ernstig gegriefd hebben gisteravond de fracties van de Progressieven (PvdA/D’66/PPR/PSP) en van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) in de Waddinx veense gemeenteraad gereageerd toen het Weekblad voor Waddinxveen hen ervan in kennis stelde dat het college van Burgemeester en Wethouders dinsdag tóch de brief aan staatssecretaris drs. K. de Jong Ozn. van Onderwijs en Wetenschappen over het nieuw te bouwen complex voor de protestants-christelijke scholengemeenschap MAVO/LTO ’’Koningin Wilhelmina” op de post heeft gedaan. Deze handeling is volgens de Waddinxveense progressieve en libera le raadsleden volstrekt in strijd met de op woensdagavond 27 oktober gedane uitspraak van de meerderheid van de gemeenteraad dat dit schrijven niet zou dienen te worden verstuurd, omdat meehelpen aan de totstandkoming van de protestants-christelijke school voor Lager Beroepsonderwijs niet overeen komstig de wens en de wil zou zijn van de Waddinxveense bevolking. Ómdat er maar één LBO-school in dit Gouwe- dorp zal kunnen worden neergezet moet er volgens de raadsmeerderheid hier een school komen waar alle bevol kingsgroepen gelijkelijk aan hun trek ken komen. 1 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 2 DECEMBER 1976

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1976 | | pagina 3