WAT IS
LAGER
TECHNISCH
ONDERWIJS
I
FOTO
STRIP.
VER
HAAL
praktische tips
voor fotografen
in de vorm van
eenfoto-drieluik
I
I
rv
I
Progressieven en WD zijn hevig
verontwaardigd over handelwijze
i
jTekst van het
initiatief
voorstel raad
M. Boere: ’’Zeer bedenkelijk”
L. M. Oosterbroek: ’’Onbeschoft
Met versturen van LBO-brief jaagt het college van Burgemeester
en Wethouders meerderheid raad in de gordijnen
59
N
Os
a.
bezuinigingsmaat-
technisch
onderwijs
jaar op het idee om Oma een kado te geven in de vorm van een uitvoerig
gggglggggg
De groei die de ambachtsschool - de
huidige l.t.s. - sinds haar bestaan
heeft doorgemaakt, heeft ertoe geleid
dat aan de lagere technische scholen
27 afdelingen konden zijn verbonden.
Met opzet wordt gesproken van ..kon
den verbonden zijn" omdat geen en
kele l.t.s. al die 27 richtingen kende.
Bepaalde afdelingen treft men slechts
op enkele l.t.s.'en aan.
Cursusduur
Sommige van die opleidingen hadden
een driejarige, andere een vierjarige
cursusduur. Dat is nu veranderd om
dat het lager beroepsonderwijs sinds
enkelejaren overde hele linie vierjarig
is geworden, verdeeld in een tweejari
ge onderbouw en een tweejarige bo
venbouw. Tegelijk met die omzetting
in vierjarige cursussen is in de boven
bouw, die een beroepsvoorbereiding
over een breed veld beoogt, begon
nen met de opzet van zeven breed
gerichte afdelingen, die de oorspron
kelijk gegroeide 27 eng gerichte vakaf-
delingen zullen vervangen. Die zeven
breed gerichte afdelingen zijn:
mechanische techniek (met eventueel
accenten op machinetechniek en con-
structiebankwerken)
bouwtechniek (met eventueel accen
ten op timmeren, metselen, schilde
ren of meubelmaken)
grafische techniek (boekdrukken, let
terzetten, enz.)
consumptieve techniek (met eventu
eel accenten op brood/banketbakken,
banketbakken of horeca-opleidingen)
elektrotechniek
motorvoertuigentechniek
installatietechnniek (sanitair of cen
trale verwarmingh^^i^h^
Individueel
(i.t.o.)
Daarnaast bestaan er speciale i.t.o.-
scholen of i.t.o.-afdelingen verbonden
aan l.t.s.'en. Ook die i.t.o.-opleidingen
duren vier jaar. Het gaat hier om
leerlingen die door de een of andere
oorzaak op de l.t.s. niet tot die leer
prestaties komen die ze toch eigenlijk
zouden kunnen bereiken. De ervarin
gen met het i.t.o. hebben wel geleerd
dat sommige leerlingen door die indi
viduele benadering toch kunnen ko
men tot dezelfde resultaten als die van
de leerlingen van de gewone l.t.s.
Als vakrichtingen kent het i.t.o. bouw
techniek, consumptieve techniek en
mechanische techniek. De eerste en
de laatste afdeling komen in het i.t.o.
het meest voor.
De opleiding wordt afgesloten met het
behalen van een diploma dat afhanke
lijk is van de resultaten: het kan dus
een diploma zijn met vakken op A- of
B-niveau.
Afhankelijk van dat eindniveau heb
ben de leerlingen de mogelijkheid
door te stromen naar een opleiding in
een van de leerlingstelsels voor de
vakrichting waarvoor ze zijn voorbe
reid. De school bekijkt samen met de
organisaties voor de leerlingstelsels
wat de beste oplossing voor elke
leerling afzonderlijk is. Een tweede
mogelijkheid is dat i.t.o.-leerlingen
geen opleiding van een leerlingstelsel
gaan volgen, maareen vormingsinsti
tuut gaan bezoeken.
Het bedrijfsleven heeft, zo is gebleken,
grote waardering voor leerlingen van
het i.t.o., vooral door hun praktisch-
technische opleiding en hun werkhou
ding.
sterke Progressieven. ”Dit is een ern
stig politiek feit”, aldus het progressie
ve raadslid. ”Ik til er bijzonder zwaar
aan dat B. en W. in weerwil van de
raadsuitspraak een ander besluit heb
ben genomen. Het is onvoorstelbaar en
uitermate bedenkelijk dat dit college,
met aan het hoofd burgemeester mr. A.
G. Smallenbroek, op deze manier de
De splitsing van de verschillende leer-
lingengroepen in de zeven genoemde
afdelingen naar verschillend niveau
(A, B of C) per vak of groepen van
vakken begint in het derde jaar. In dat
derde en vierde jaar kan men zich
binnen de gekozen afdeling nog in het
bijzonder aan een bepaald onderdeel
van de vakrichting wijden.
Vermeldenswaard is tenslotte nog dat
enkele jaren geleden aan ongeveer 40
l.t.s.'en bij wijze van experiment, is
begonnen met een opleiding theore
tisch technische opleiding (t.t.o.). De
ze opleiding, die ook wel dealgemeen
technische opleiding wordt genoemd,
heeft een zodanig eindniveau dat de
afgestudeerde leerlingen niet alleen
toelaatbaar zijn tot de m t s. maar ook
tot andere vormen van middelbaar
beroepsonderwijs.
E®
De afdelingen mechanische techniek
en bouwtechniek zijn op vrijwel alle
l.t.s.'en aanwezig. Bij een aantal scho
len treft men nog andere afdelingen
aan, zoals edelmetaalbewerken en
scheepsbouw.
Mevrouw L. M. Oosterbroek-
Waagmeester VVD
Waagmeester, fractievoorzitster van de
4 raadsleden tellende VVD, op het
bericht dat de veelbesproken LBO-
brief dan toch naar het Haagse Binnen
hof is verstuurd, terwijl de raadsleden
door de krant moeten worden geïnfor
meerd. ’’Eerlijk, ik sta er wel van te
kijken dat B. en W. naar uw zeggen dit
besluit hebben genomen. Dat is lijn
recht in tegenspraak met de door de
meerderheid van de raad in een
initiatief-voorstel gedane uitspraak. U
zult kunnen begrijpen dat wij over deze
zaak ons eerst zullen beraden alvorens
met een definitieve reactie naar buiten
te komen. Maar dat het zeer ernstig is
wat is gebeurd laat zich natuurlijk ra
den”.
ERNSTIG FEIT
Het felst in zijn afkeuring over de
handelwijze van het college van Bur
gemeester en Wethouders toonde zich
gisteravond tegenover ons de heer M.
Boere, fractievoorzitter van de 6 man
Wie kent niet de problemen van kadogevers, die mensen willen ver
rassen, maar daarin niet slagen omdat die ander ’’alles al heeft”? Nou,
met zo’n probleem zaten we vorig jaar voor Moederdag. Want met het
klimmen der jaren wordt het verlanglijstje van een mens meestal korter.
Gelukkig is er één ding, waarvan onze Oma niet genoeg kan krijgen.
Beter gezegd: er zijn twee dingendie in haar leven een erg belangrijke rol
blijven spelen. Dat zijn haar beide kleinkinderen. En zo kwamen we vorig
Ongeveer 35% van de jongens die van
de lagere school komen, gaat jaarlijks
v door naar het lager beroepsonder-
S wijs. Daartoe hoort ook de lagere
V technische school, de schoolsoort
8 met het grootste aantal leerlingen bij
S het lager beroepsonderwijs.
8 Die l.t.s. is in de tweede helft van de
vorige eeuw haar bestaan begonnen
a als ambachtsschool. Deze ambachts-
S school sloot zich aan bij de indeling
van de arbeid in de toenmalige maat-
schappij. De school probeerde dus
haar leerlingen voor allerlei beroepen
een pakket kennis en vaardigheden
w mee te geven waarmee zij aan de slag
konden. Dit is zo doorgegaan tot na de
Tweede Wereldoorlog. Naarmate er
meer beroepen kwamen, kreeg de
ffl ambachtsschool ook meer afdelin-
gen. De laatste jaren is men hier van
teruggekomen. De snelle technische
ontwikkelingen in onze maatschappij,
T met een voortdurende uitbreiding van
technische uitrusting, geven een
moeilijk te voorspellen antwoord op
w de vraag aan welke vakmensen ons
land op den duur meer of minder
Y behoefte zal hebben. Men moet er r
immers rekening mee houden dat het
m proces van veranderingen in de indus-
trie nog in volle gang is. Er is bijvoor-
beeld een verschuiving waar te ne-
men van het „maken en doen" naar
het „bewaken en regelen van proces-
sen". Een ander feit is dat wij niet
weten, welke veranderingen ons nog
te wachten staan. Wel is duidelijk dat
het niet de taak van de l.t.s. meer is om
volleerde vakmensen af te leveren.
De l.t.s.'en zouden dat - gezien de
huidige en komende ontwikkelingen -
ook niet meer kunnen en het zou
bovendien geen zin meer hebben.
Vandaar dat de l.t.s. meer en meer het
karakter verliest van opleiding, gericht
op bepaalde beroepen. Nu wordt er
gewerkt met beroepenvelden. Uit- x
gaande van wat leerlingen willen en
kunnen, wil de l.t.s. van vandaag een
aanloop zijn voor de eigenlijke vakop
leiding die later volgt, in het kader van
het leerlingwezen dan wel in het mid-
delbaar technisch onderwijs. Dat ka
rakter van voorbereiding houdt in dat
ook de algemene vakken in het tech
nisch onderwijs meer aandacht krij
gen en dat de techniek in het onder
wijs veel meer middel tot vorming is
geworden: door praktisch en syste
matisch handelen, komen tot (tech
nisch) denken.
M. Boere, fractievoorzitter van
de Progressieven.
WADDINXVEEN Voor de
goede orde laten wij hier nogmaals
de tekst volgen van het initiatief
voorstel, zoals dat vijf weken gele
den door de Waddinxveense
gemeenteraad met 10 tegen 8
stemmen is aangenomen. Tot de
voorstemmers behoorden de frac
ties van de Progressieven en de
VVD (welke fractie het voorstel
had ingediend) en het CDA-
raadslid W. L. M. Kruijk. De tekst
luidt:
”De raad van de gemeente Wad-
dinxveen; In vergadering bijeen op
27 oktober 1976: In overweging
nemende dat:
door een vleugelschool voldaan
wordt aan de wens van het
Ministerie tot op. concentraties
gerichte
regelen;
b. twee aparte scholen voor
l.b.o. in deze gemeente niet tot
de reële mogelijkheden be
horen;
c. de raad het een belangrijk goed
vindt dat iedere ouder zijn/haar
invloed moet kunnen hebben
op het schoolgebeuren;
d. de zelfstandigheid van de Chr.
Scholengemeenschap en die van
de Stichting LBO in samenwer
kingsverband bij een- vleugel
school volkomen gehandhaafd
blijft:
besluit:
Het college van Burgemeester en
Wethouders op te dragen al het
mogelijke te doen de twee stich
tingsbesturen er van te overtuigen
dat een vleugelschool in het belang
van de gehele gemeente de beste
oplossing is; En verzoekt het col
lege de brief van 5 oktober gericht
aan de Staatssecretaris van Onder
wijs en Wetenschappen, niet te
versturen”.
Examen
De nieuwe examenregeling voor het
lager en individueel technisch onder
wijs bepaalt dat het eindexamen zes
vakken omvat: Nederlands, een van
de exacte vakken (wiskunde, natuur-
kunde/mechanica, scheikunde, kennis
der natuur), een van de vakken uit
geschiedenis/aardrijkskunde, veil ig-
heid/hygiëne, moderne talen, maat
schappijleer, een van de expressie
vakken (handvaardigheid, muziek, te
kenen, lichamelijke oefening, algeme
ne technieken), een van de beroeps
gerichte vakken (praktijk, vaktheorie,
vaktekenen) en twee vakken uit de
hierbovengenoemde reeksen van
vakken.
De keus van een examenvak bestaat
overigens slechts voor zover de
school deze biedt.
Wethouder A. H. van Gent
Progressieven
ressieven) zich tot het laatst is blijven
verzetten tegen het versturen van dit
schrijven. ’’Daarover kan ik u niets ver
tellen, want het is niet onze gewoonte
de aard van de beraadslagingen en
eventuele meningsvorming binnen het
college op deze manier naar buiten te
brengen”, aldus burgemeester mr.
Smallenbroek.
De meerderheid van de raad is diepon
gelukkig over deze gang van zaken, die
’’onvoorstelbaar”, ’’ondemocratisch”,
’’bedenkelijk”, ’’ernstig” en wat dies
meer zij wordt genoemd. Te meer daar
de ontevreden gemeenteraadsleden
nauwelijks meer lijken te kunnen doen
dan nakaarten. Dat dit nakaarten onge
hoord fel zal gebeuren laat zich raden,
want zowel de progressieven als de li
beralen (de eigenlijke indieners van het
initiatief-voorstel) voelen zich verraden
nu ”hun” college van Burgemeester en
Wethouders besluiten van de raads-
meerderheid naast zich neer legt. Dat
moet tot afkeuring leiden.
Hoe maak je zoiets? Je begint met in je fotoverzame- Met behulp van gekleurd papier en lijm plakt hij het
ling te zoeken naar foto’s uit de verschillende levens- boek in elkaar. De twee kinderen maken eendrachtig
perioden van de kinderen. Baby-foto’s, peuterplaat- een tekening ’’Voor Oma”, die een ereplaats krijgt
jes, kleuterbeelden de eerste vooral in zwart/wit, voorin het het boek. Bij elke foto schrijven we een
later worden ze steeds mooier en kleuriger. Dan schiet kort tekstje op zo’n manier, dat er een aaneengesloten
je nog een fiimpje vol om te laten zien hoe ze nu zijn, geheel ontstaat. Als je het af hebt, ben je ineens een
Van enkele foto’s, waar je de negatieven van hebt, beetje jaloers. Je kunt het boek met moeite afstaan,
laat je een vergroting maken. En dan kan het boek maar dat gaat over als je ziet hoe gelukkig die groot-
worden klaargemaakt.Op dat moment wordt ook de moeder is met dit geschenk van en over haar klein
heer des huizes ingeschakeld. kinderen.
Democratische Appèl (CDA) zei ons:
”Het is een goede zaak dat deze brief,
met een juiste inhoud, is verstuurd.
Daaruit blijkt een stuk verantwoor
delijkheidsbesef van het college van B.
en W.. wiens verantwoordelijkheid het
overigens ook is een dergelijk schrijven
wel of niet te versturen. Ik beschouw
het initiatief-voorstel of motie dan ook
als uitgevoerd. Niet voor niets is door
onze fractiegenoot de heer W. M. L.
Kruijk deze uitspraak van de gemeen
teraad afgezwakt in die zin, dat de raad
het college verzoekt de brief aan de
staatssecretaris niet te versturen”. De
heer D. Uitbeijerse, fractievoorzitter
van de SGP/Hervormde Kiesvereni
ging, konden wij gisteravond niet berei
ken voor een - ongetwijfeld - blije reac
tie.
Burgemeester mr. A. G. Smallenbroek
wilde ons gisteravond geen nadere bij
zonderheden verstrekken overde even
tuele discussie binnen het college van
Burgemeester en Wethouders afgelo
pen dinsdagmorgen naar aanleiding
van de al op 5 oktober gedateerde brief
aan de onderminister, waarin wordt ge
wezen op de plaatselijke lokalennood
en het beschikbaar hebben van bouwg
rond voor de scholengemeenschap
MAVO/LTO aan de (korte) Sniepweg.
Het staat voor ons vast dat hierover in
het dagelijks bestuur maar kort is ge
sproken. Aangenomen moet worden
dat wethouder A. H. van Gent (Prog-
OOK BLIJE REACTIES
Zowel de heer Boere (van hem nog de
uitspraak - betrekking hebbend op oud-
ARP-radicaal mr. Smallenbroek - dat
”de radicaal van het eerste uur is losge
slagen”) als mevrouw Oosterbroek-
Waagmeester zeggen niet gevoelig te
zijn voor opmerkingen, zoals ook ge
daan door wethouder P. F. J. van Schie
(CDA), dat aan de LBO-brief niet te
veel waarde zou moeten worden ge
hecht. ”Aan brieven zonder enkele
waarde heeft niemand behoefte. Die
zijn een postzegel nog niet waard”,
reageerde het progressieve en het li
berale aadslid eensgezind.
Vanzelfsprekend zijn in kringen van het
CDA en de SGP/Hervormde Kies
vereniging andere geluiden over het
versturen van de veelbesproken brief te
horen. Ing. C. van ’t Hoog, de onder
wijsman van het Christen-
GESPREKKEN
B. en W. vinden dat wat in het
initiatief-voorstel (’’motie”, zegt de
burgemeester hardnekkig) wordt ge
zegd volledig is uitgevoerd. Er zijn weer
de nodige gesprekken geweest met de
protestants-christelijke stichting voor
LBO en de stichting voor een
samenwerkings-LBO om wellicht - als
een laatste poging - te komen tot de
oprichting van een vleugelschool. De
raad achtte het namelijk een belangrijk
goed dat ieder ouder zijn/haar invloed
moet kunnen hebben op het schoolge
beuren en dat zou met een vleugel
school, waarbinnen de zelfstandigheid
van de protestants-christelijke scholen
gemeenschap en die van de stichting
voor een samenwerkings-LBO, ge
handhaafd zou kunnen blijven, te
bereiken zijn geweest. Op het door de
stichting voor een samenwerkings-LBO
gedane ”minimum-bod” is maandag
negatief gereageerd door de
protestants-christelijke stichting voor
LBO. In reactie daarop namen Bur
gemeester en Wethouders dinsdag het
felbekritiseerde besluit de brief aan
staatssecretaris drs. K. de Jong Ozn. op
de post te doen, hetgeen die dag ook
gebeurde.
fotoboek over de ’’zonnetjes van haar oude dag”, zoals ze Natasja en
Michel vaak noemt. Een kleinkinderfotoboek dus.
Burgemeester
mr. A. G. Smallenbroek
tegenstellingen op de spits drijft. De
voorzitter van de gemeenteraad, die
mee heeft geholpen deze brief te ver
sturen door te kiezen voor het minder
heidsstandpunt van de gemeenteraad,
dient te beseffen dat de gemeenteraad
een afspiegeling is van de bevolking.
Daarom is het niet niks dat hij en een
paar wethouders uiteindelijk een door
de meerderheid van de gemeenteraad
gedane uitspraak naast zich neer leg
gen. Dat is ondemocratisch. Nu blijkt
dat ik de heer Smallenbroek destijds bij
zijn komst naar Waddinxveen terecht
het voordeel van de twijfel heb gegeven.
Kennelijk zoekt de burgemeester de
confrontatie. Uiteraard laten wij het
hier niet bij zitten. Onze plaatselijke
democratie heeft een optater gehad.
Dat doet ons zeer veel pijn. Want het
eind is zoek als je zo door blijft gaan”,-
reageert de heer Boere, fractievoorzit
ter van de Progressieven. Hij zegt ver
der bijzonder teleurgesteld te zijn over
her feit dat de gemeenteraad niet direct
op de hoogte is gebracht van de dins
dag door het college van Burgemeester
en Wethouders genomen beslissing.
”Ook daar heb ik geen goed woord
voor over”.
’’Ik vind het ronduit onbeschoft”, zegt
mevrouw L. M. Oosterbroek-
WADDINXVEEN Hevig verontwaardigd en ernstig gegriefd hebben
gisteravond de fracties van de Progressieven (PvdA/D’66/PPR/PSP) en
van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) in de Waddinx
veense gemeenteraad gereageerd toen het Weekblad voor Waddinxveen
hen ervan in kennis stelde dat het college van Burgemeester en
Wethouders dinsdag tóch de brief aan staatssecretaris drs. K. de Jong
Ozn. van Onderwijs en Wetenschappen over het nieuw te bouwen
complex voor de protestants-christelijke scholengemeenschap
MAVO/LTO ’’Koningin Wilhelmina” op de post heeft gedaan.
Deze handeling is volgens de
Waddinxveense progressieve en libera
le raadsleden volstrekt in strijd met de
op woensdagavond 27 oktober gedane
uitspraak van de meerderheid van de
gemeenteraad dat dit schrijven niet zou
dienen te worden verstuurd, omdat
meehelpen aan de totstandkoming van
de protestants-christelijke school voor
Lager Beroepsonderwijs niet overeen
komstig de wens en de wil zou zijn van
de Waddinxveense bevolking. Ómdat
er maar één LBO-school in dit Gouwe-
dorp zal kunnen worden neergezet
moet er volgens de raadsmeerderheid
hier een school komen waar alle bevol
kingsgroepen gelijkelijk aan hun trek
ken komen.
1
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 2 DECEMBER 1976