1
de pater - makelaardij b.v. waddinxveen
De nieuwe
Peugeot304
een wonder op wielen
K
f Radio - T.V.
Immanuëlkerk wil de jeugd laten
deelnemen aan Heilig Avondmaal
Bon-apart feestelijk open
Onafhankelijk
Nieuwsblad
Boekhandel Veldwijk
1
Kijk voor een goed
boek
Ds.R.Wurmbrand
spreekt in
Waddinxveen
Fa. v. d. Linde
defekt
Bel dan
01828-5890
Verboom Makelaardij B.V.
01828-2309
julianastraat 6, waddinxveen
na 6 uur nm. 01828-2723 of 01821-2268
I
PERZEN
I
Kerkeraad nam het principe-besluit daartoe
Jongeren aan
Avondmaal:
Discussie
zal blijven
************4
in onroerend goed - brugweg 99 - telefoon 01828-3581
±L1
Nu ook als
diesel...
En wat vooreen...
OwIMBP-
onroerend goed
kopen en
verkopen
taxaties en
adviezen
Ijl
g
L
mi
r
m.
I
I
U rijdt kwaliteit
Hij staat klaar
voor 'n proefrit bij
(LidNBMj
Eindeloze
kollektie jeans- en
spijkerkleding
I helemaal voor jouuuu
TORRAS
y~
Weekblad voor Waddinxveen
is
I
HOOFDREDACTEUR B. J. WOUDENBERG, PEULEYEN 144, TEL. (01828) 5594 EXPLOITATIE F. VAN KEMPEN
DONDERDAG 3 FEBRUARI 1977
32e JAARGANG - Nr. 1497
S's
snackbar-petitrestaurant kan worden opgebouwd. De naam Bona-part is zo gekozen dat er straks ook met party-
i
AUTOMOr,. ..BIDRIJF
BOONSTOPPEL B.V.
tel. 2344 - 2350
Zuidkade 6 Waddinxveen
Naast Verbakel
Hoe
onze
HET WEEKBLAD
VOOR WADDINXVEEN
IS EEN ABONNEMENT
WAARD!
SERVICE CENTRUM
voor Radio en T.V.
Dorpstraat 49, Waddinxveen
Tel. 5890
Waddinxveen:
Dorpstraat 38 - tel. 2373
Boskoop: Zijde 3
tel. 01727-2544
lUdNBMj
Met spoed vragen wij woonhuizen te koop
Onze vaste relaties kopen graag op vlotte wijze een voor hen pas-
send pand.
i
T.V. service tot ’s avonds 8
uur.
Reparatie aan alle voorko
mende merken!
neem daarom...v
service gewerkt kan gaan worden in deze zaak waar 80 procent van de snacks zelf wordt gemaakt.
in diverse maten en kwali
teit
>4
het najaar van 1975
gemeente-avond werden
stappen daarvoor gezet.
Intussen gaf de praktijk van de Avond
maalsvieringen in de kerk aan de
Prinses Beatrixlaan het volgende beeld
te zien: er waren ouders, die met hun
kinderen aan de vieringen bleven
deelnemen; er waren ook ouders, die -
mede op verzoek van ds. N. J. Flink -
de ontwikkelingen voorlopig wilden
afwachten; en er waren
gemeenteleden, die de ontwikkelingen
met gemengde gevoelens aanzagen en
zich afvroegen of de kerk hiermee wel
op de goede weg was.
DOKTERSDIENST ZATERDAG
I Arts: P. van der Linde, Souburghlaan 15,tel. 4100
Apotheek: Boskoopse apotheek, Burg. Colijnstraat 71tel. 01727-2834
DOKTERSDIENST ZONDAG
Arts: P. van der Linde, Souburghlaan 15, tel. 4100
Apotheek: Boskoopse apotheek, Burg. Colijnstraat 71, tel. 01727-2834
I Verloskundige: A. Voss-Becks, Peuleyen 60, tel. 6801
I MEDEDELING: De medische dienst is uitsluitend bedoeld voor dringende
I gevallen, waarvan de behandeling niet tot de eerstvolgende werkdag kan
I wachten. Spreekuren: 's morgens van 10 tot 11 u., 's middags van 4 tot 5 uur.
POLITIE 3000 BRANDWEER 2222
belijdenis van het geloof’. Zowel in het
Nieuwe Testament (Markus 10:13-16;
Galaten 3:27 vv; Efeziërs 4:5; 1
Corinthiërs 12:13) als ook bij de
Reformatoren (Luther, Calvijn) wordt
juist de visie ontmoet, dat men door de
Heilige Doop lid is van de kerk, dat in
de Heilige Doop het recht is gegeven
tot het deelnemen aan de maaltijd van
de Heer. Met andere woorden: als we
praten over de vraag wie toegang
hebben tot het Heilig Avondmaal, dan
mag hier niet de openbare belijdenis als
voorwaarde (als criterium) worden
gehanteerd, maar zal de Doop als
criterium moeten gelden!”
’’Voor veel mensen is het nog altijd een
complete verrassing te vernemen dat
Calvijn de cathechisanten van
ongeveer 10 jaar toeliet tot het Heilig
Avondmaal (Luther stelde de leeftijd
nog lager: ongeveer 7 jaar!). Dat is na
het bovenstaande niet zo verrassend
meer. Des te meer verbazing wekt het
te zien hoe men in de kerk - met name
in de negentiende eeuw - déze lijn
Dat gezamenlijke overleg wordt
gehouden op maandagavond 7 februari
en maandagavond 7 maart in de Im-
manuëlkerk aan de Prinses Beatrix
laan. Op de eerste avond krijgen de
gemeenteleden van de kerkeraad en de
’’werkgroep van acht” twee
voorgelegd. Die vragen zijn:
ervaart r J
gemeente kinderen en jongeren aan de
viering van het Heilig Avondmaal
deelnemen?” en ’’Kunt u instemmen
met de gedachtengang van de
kerkeraad om kinderen en jongeren in
principe toe te laten tot de maaltijd van
de Heer?”. De antwoorden op deze
vragen zullen op de tweede avond
nader worden uitgewerkt.
De ’’werkgroep van acht” bestaat sinds
het najaar van 1975 toen op een niet tijd werd dat kerkeraad
gemeente-avond van de hervormde lm- gemeente het overleg over i
manuëlkerkgemeente xvoor het eerst ontwikkeling begonnen. En op de in
werd gesproken over de deelneming het najaar van 1975 gehouden
van kinderen en jongeren aan de. vier- gemeente-avond werden de eerste
ing van het Avondmaal. Omdat er
nogal wat los kwam, dat om nadere
bestudering vroeg, verklaarden acht
gemeenteleden zich bereid zitting te
nemen in een werkgroep, die zou
moeten proberen een rapport over
deze materie samen te stellen. In het
voorjaar van 1976 legde de ’’werkgroep
van acht” dat rapport mét advies op
tafel, waarna de kerkeraad van de Im-
manuëlkerkgemeente zich zeer
intensief bezig hield met deze kwestie,
waarbij het rapport van de werkgroep
steeds als uitgangspunt diende.
volgende overwegingen, welke staan in
het stencil dat afgelopen zondag aan de
kerkgangers is uitgereikt:
”De Kerkorde van de Nederlandse
Hervormde Kerk bepaalt, dat alléén zij
toegang hebben tot het Heilig Avond
maal, die horen tot de lidmaten
belijdende leden) der kerk. Voor de
volledigheid: het gaat hier om
diegenen, die openbare belijdenis
hebben afgelegd; kinderen en jongeren
die geen openbare belijdenis heb
ben afgelegd, hebben dus géén
toegang tot het Heilig Avondmaal.
Deze bepaling nu ontmoet een steeds
groeiend onbehagen. Men vraagt zich
namelijk af of het wel juist is ”de
toelating tot het Heilig Avondmaal” te
koppelen aan ”het doen van openbare
Grote kollektie
steeds meer heeft losgelaten en
gekozen heeft voor een andere. Niet de
eenvoudige catechetische
voorbereiding en begeleiding, maar de
persoonlijke beslissing werd
doorslaggevend voor de toelating tot de
maaltijd van de Heer. Het accent is
zodoende meer komen te liggen op de
persoonlijke beslissing van degene die.
belijdenis doet dan op het aanvaard-
zijn door de Heer, krachtens de Heilige
Doop, en ook meer op het beamen van
het verlossingswerk van Christus dan
op de dienst, waartoe de Heer het
gedoopte volk roept. Wil men het
anders zeggen: de invloed van het
rationalisme èn het piëtisme is on
miskenbaar! Het is echter geheel in de
lijn van de Bijbel en van de
Reformatoren te kiezen voor déze
volgorde: Doop - Avondmaal - Beli
jdenis. Dit dan tegenover de volgorde,
zoals die tot uitdrukking komt in de
Kerkorde: Doop - Belijdenis - Avond
maal”.
WADDINXVEEN De kerkeraadsleden van de hervormde
Immanuëlkerkgemeente staan in principe positief ten opzichte van het
deelnemen van gedoopte kinderen en jongeren aan de viering van het
Heilig Avondmaal. Met dit besluit hebben de sinds het najaar van 1975
gehouden besprekingen over deze brandende kwestie in de kerkeraad
een voorlopige afsluiting gekregen. Deze en volgende maand zal met de
gemeenteleden van deze kerk in Waddinxveen het overleg worden
voortgezet om nog voor de zomer tot een afronding en definitieve stand
puntbepaling te kunnen komen voor wat betreft de toelating van
kinderen en jongeren tot de maaltijd van de Heer.
gezamenlijke overleg wordt migheid bestaat. In de ochtenddienst
van zondag 25 mei 1975 nam namelijk
een Waddinxveens gezin in zijn geheel -
vader, moeder èn kinderen - deel aan
de maaltijd van de Heer. Bij die ene
u vu mv keer bleef het niet, óók niet bij dat ene
vragen gezin. Bijna twee jaar lang nemen nu
”Hoe kinderen en jongeren regelmatig deel
u persoonlijk, dat in onze aan de vieringen van het Heilig Avond
maal.
Een en ander werd in het begin wel
geconstateerd, men sprak er ook wel
buiten de kerk over, mar tot een of
ficiéél aankaarten van deze voor de
hervormde Immanuëlkerkgemeente
nieuwe ontwikkeling kwam het
vooralsnog niet. Daarin t kwam
verandering nadat een kerkeraadslid’
op een vergadering had gevraagd of het
niet tijd werd dat kerkeraad èn
gemeente het overleg over deze
OVERWEGINGEN
Dat de kerkeraad van de hervormde
Immnauëlkerkgemeente in principe
positief staat ten opzichte van het
deelnemen van gedoopte kinderen en
jongeren aan de viering van het Heilig
Avondmaal is gebaseerd op de
WADDINXVEEN Zich verbonden
wetend met de vele duizenden
verdrukte en in concentratiekampen
ondergebrachte christenen in
communistische landen, hebben twee
Waddinxveners - de heren J. Baaijens
en N. Bakker, beiden wonend aan de
Vijverlaan - het initiatief genomen op
donderdag 24 februari in Waddinxveen
een bijzondere gebeds- en appélavond
te houden in de Hervormde Brugkerk.
Spreker tijdens deze bijeenkomst zal
zijn de bekende en nu in Amerika
woonachtige Roemeense predikant ds.
R. Wurmbrand, die zelf vele jaren om
zijn geloof in gevangenissen en con
centratiekampen heeft gezeten en nu
leiding geeft aan een wereldom
vattende organisatie welke middels il
legale kanalen zending bedrijft in
communistische landen en materiele
steun verleent aan de leden van de
Ondergrondse Kerk. De in het engels
uitgesproken toespraak zal worden ver
taald door de Christelijk
Gereformeerde ds. J. C. Maris te De
Bilt. De hervormde Veenendaalse
predikant ds. Joh. Verweiius - die in
middels een beroep naar Waddinxveen
heeft aangenomen - zal een open
ingswoord spreken. De avond die vrij
voor iedereen toegankelijk zal zijn
begint om acht uur.
ALLE REDEN
Binnen de buitengewone wijkgemeente
in wording van de Hervormde
Gemeente van Waddinxveen was alle
reden zich te verdiepen over de
toelating van kinderen en jongeren aan
het Avondmaal, een zaak waarover
binnen de kerken allerminst eenstem-
WADDINXVEENSnackbar-petitrestaurant Bon-apart aan de Dorpstraat is zaterdag feestelijk geopend. De zaak
van Sandrina (24) en Gert Jan van der Loo werd in gebruik genomen door de heer C. Kool, voorzitter van de
Dorpstraat-winkeliers, die zich voor deze gelegenheid speciaal in het kostuum van Napoleon had gestoken. Sandrina
en Gert Jan van der Loo hebben de afgelopen week vele gelukwensen gehad van familieleden, vrienden en bekenden.
Voor het jonge paar breekt nu een tijd aan waarin zal blijken dat met hard werken en goede kwaliteit een goedlopend
I; WADDINXVEEN Nu bij de
1 hervormde Immanuëlkerkgemeente
1 de discussie over kinderen en
jongeren aan het Heilig Avondmaal
f in een laatste fase lijkt te zijn
S gekomen is het wel aardig er op te
wijzen dat de Bijbel en de vroege
f christelijke schrijvers weinig of
niets melden over het meedoen ja-
f of-nee van jongeren aan aé
Maaltijd des Heren. Hoe het toen
ging is niet bekend: het was bli-
jkbaar zo vanzelfsprekend dat er
geen melding van wordt gemaakt.
In het rapport over de "kindercom-
f mune" dat laatst op de
k gereformeerde synode wordt
k behandeld concludeert de
k meerderheid van de mensen die op
het probleem hebben gestudeerd:
L' dat er niet over gesproken wordt
k (terwijl het avondmaal in het
k verlengde ligt van de joodse
L' pesachmaaltijd, waaraan wèl
k kinderen deelnemen) bewijst dat
het gewoon gebeurde in die tijd.
Een bewijs-uit-zwijgen, dat ook wel
wordt gehanteerd als het gaat over
de kinderdoop, die ook nergens met
zoveel woorden in het Nieuwe
Testament voorkomt.
De minderheid erkent ook wel dat
in de joodse en Griekse leefwereld
van het Nieuwe Testament het
vanzelfsprekend was, dat kinderen
aan godsdienstige plechtigheden
deelnemen. Maar dat behoeft niet
in te houden, dat in de vroege
christelijke kerk de kinderen aan de
viering van het avondmaal moeten
hebben deelgenomen. Paulus heeft
geschreven over "waaidig”
deelnemen aan deze maaltijd. Dat
houdt in: de deelnemers moeten
zich bewust zijn van de ethische im
plicaties - de ingebakken eisen voor
christelijk leven, zullen we maar
vertalen. De vraag of kinderen
voldoende gelovig en bewust van die
eisen kunnen meevieren, wordt
verschillend beantwoord.
Als men de kerkelijke discus
siestukken overziet, gooit de zgn.
gezinscommune (ouders] en
kinderen gezamenlijk aan het
avondmaal) hogere ogen dan de
zgn. jongerencommune. Die
gezinscommune zou kunnen bi
jdragen tot de godsdienstige op
voeding. Het deelnemen van
jongere doopleden (ouder dus dan
kinderen) roept veel meer vragen
op. Kleine kinderen nemen deel op
verantwoordelijkheid van hun vader
en moeder. Maar jongeren zullen
bewuster gaan, niet op
verantwoordelijkheid van de
ouders. Op wiens verantwoordeli
jkheid dan wél? Die van de
kerkeraad? En hoe mag dat dan
wel werken? Veel vroeger beginnen
met de catechese, zoals Calvijn
deed, en aan het eind daarvan een
soort onderzoek, dat de toegang tot
het avondmaal opent? En als je dat
doet, wat voor zin heeft dan die
latere openbare geloofsbelijdenis
nog? Het is bekend dat door
oudere jongeren” nogal tegen die
plechtigheid wordt aangehikt. Als
je nu toch al aan het avondmaal
mag, waarom zou je dan nog
belijdenis doen!