1 de pater - makelaardij b.v. waddinxveen De nieuwe Peugeot304 een wonder op wielen K f Radio - T.V. Immanuëlkerk wil de jeugd laten deelnemen aan Heilig Avondmaal Bon-apart feestelijk open Onafhankelijk Nieuwsblad Boekhandel Veldwijk 1 Kijk voor een goed boek Ds.R.Wurmbrand spreekt in Waddinxveen Fa. v. d. Linde defekt Bel dan 01828-5890 Verboom Makelaardij B.V. 01828-2309 julianastraat 6, waddinxveen na 6 uur nm. 01828-2723 of 01821-2268 I PERZEN I Kerkeraad nam het principe-besluit daartoe Jongeren aan Avondmaal: Discussie zal blijven ************4 in onroerend goed - brugweg 99 - telefoon 01828-3581 ±L1 Nu ook als diesel... En wat vooreen... OwIMBP- onroerend goed kopen en verkopen taxaties en adviezen Ijl g L mi r m. I I U rijdt kwaliteit Hij staat klaar voor 'n proefrit bij (LidNBMj Eindeloze kollektie jeans- en spijkerkleding I helemaal voor jouuuu TORRAS y~ Weekblad voor Waddinxveen is I HOOFDREDACTEUR B. J. WOUDENBERG, PEULEYEN 144, TEL. (01828) 5594 EXPLOITATIE F. VAN KEMPEN DONDERDAG 3 FEBRUARI 1977 32e JAARGANG - Nr. 1497 S's snackbar-petitrestaurant kan worden opgebouwd. De naam Bona-part is zo gekozen dat er straks ook met party- i AUTOMOr,. ..BIDRIJF BOONSTOPPEL B.V. tel. 2344 - 2350 Zuidkade 6 Waddinxveen Naast Verbakel Hoe onze HET WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN IS EEN ABONNEMENT WAARD! SERVICE CENTRUM voor Radio en T.V. Dorpstraat 49, Waddinxveen Tel. 5890 Waddinxveen: Dorpstraat 38 - tel. 2373 Boskoop: Zijde 3 tel. 01727-2544 lUdNBMj Met spoed vragen wij woonhuizen te koop Onze vaste relaties kopen graag op vlotte wijze een voor hen pas- send pand. i T.V. service tot ’s avonds 8 uur. Reparatie aan alle voorko mende merken! neem daarom...v service gewerkt kan gaan worden in deze zaak waar 80 procent van de snacks zelf wordt gemaakt. in diverse maten en kwali teit >4 het najaar van 1975 gemeente-avond werden stappen daarvoor gezet. Intussen gaf de praktijk van de Avond maalsvieringen in de kerk aan de Prinses Beatrixlaan het volgende beeld te zien: er waren ouders, die met hun kinderen aan de vieringen bleven deelnemen; er waren ook ouders, die - mede op verzoek van ds. N. J. Flink - de ontwikkelingen voorlopig wilden afwachten; en er waren gemeenteleden, die de ontwikkelingen met gemengde gevoelens aanzagen en zich afvroegen of de kerk hiermee wel op de goede weg was. DOKTERSDIENST ZATERDAG I Arts: P. van der Linde, Souburghlaan 15,tel. 4100 Apotheek: Boskoopse apotheek, Burg. Colijnstraat 71tel. 01727-2834 DOKTERSDIENST ZONDAG Arts: P. van der Linde, Souburghlaan 15, tel. 4100 Apotheek: Boskoopse apotheek, Burg. Colijnstraat 71, tel. 01727-2834 I Verloskundige: A. Voss-Becks, Peuleyen 60, tel. 6801 I MEDEDELING: De medische dienst is uitsluitend bedoeld voor dringende I gevallen, waarvan de behandeling niet tot de eerstvolgende werkdag kan I wachten. Spreekuren: 's morgens van 10 tot 11 u., 's middags van 4 tot 5 uur. POLITIE 3000 BRANDWEER 2222 belijdenis van het geloof’. Zowel in het Nieuwe Testament (Markus 10:13-16; Galaten 3:27 vv; Efeziërs 4:5; 1 Corinthiërs 12:13) als ook bij de Reformatoren (Luther, Calvijn) wordt juist de visie ontmoet, dat men door de Heilige Doop lid is van de kerk, dat in de Heilige Doop het recht is gegeven tot het deelnemen aan de maaltijd van de Heer. Met andere woorden: als we praten over de vraag wie toegang hebben tot het Heilig Avondmaal, dan mag hier niet de openbare belijdenis als voorwaarde (als criterium) worden gehanteerd, maar zal de Doop als criterium moeten gelden!” ’’Voor veel mensen is het nog altijd een complete verrassing te vernemen dat Calvijn de cathechisanten van ongeveer 10 jaar toeliet tot het Heilig Avondmaal (Luther stelde de leeftijd nog lager: ongeveer 7 jaar!). Dat is na het bovenstaande niet zo verrassend meer. Des te meer verbazing wekt het te zien hoe men in de kerk - met name in de negentiende eeuw - déze lijn Dat gezamenlijke overleg wordt gehouden op maandagavond 7 februari en maandagavond 7 maart in de Im- manuëlkerk aan de Prinses Beatrix laan. Op de eerste avond krijgen de gemeenteleden van de kerkeraad en de ’’werkgroep van acht” twee voorgelegd. Die vragen zijn: ervaart r J gemeente kinderen en jongeren aan de viering van het Heilig Avondmaal deelnemen?” en ’’Kunt u instemmen met de gedachtengang van de kerkeraad om kinderen en jongeren in principe toe te laten tot de maaltijd van de Heer?”. De antwoorden op deze vragen zullen op de tweede avond nader worden uitgewerkt. De ’’werkgroep van acht” bestaat sinds het najaar van 1975 toen op een niet tijd werd dat kerkeraad gemeente-avond van de hervormde lm- gemeente het overleg over i manuëlkerkgemeente xvoor het eerst ontwikkeling begonnen. En op de in werd gesproken over de deelneming het najaar van 1975 gehouden van kinderen en jongeren aan de. vier- gemeente-avond werden de eerste ing van het Avondmaal. Omdat er nogal wat los kwam, dat om nadere bestudering vroeg, verklaarden acht gemeenteleden zich bereid zitting te nemen in een werkgroep, die zou moeten proberen een rapport over deze materie samen te stellen. In het voorjaar van 1976 legde de ’’werkgroep van acht” dat rapport mét advies op tafel, waarna de kerkeraad van de Im- manuëlkerkgemeente zich zeer intensief bezig hield met deze kwestie, waarbij het rapport van de werkgroep steeds als uitgangspunt diende. volgende overwegingen, welke staan in het stencil dat afgelopen zondag aan de kerkgangers is uitgereikt: ”De Kerkorde van de Nederlandse Hervormde Kerk bepaalt, dat alléén zij toegang hebben tot het Heilig Avond maal, die horen tot de lidmaten belijdende leden) der kerk. Voor de volledigheid: het gaat hier om diegenen, die openbare belijdenis hebben afgelegd; kinderen en jongeren die geen openbare belijdenis heb ben afgelegd, hebben dus géén toegang tot het Heilig Avondmaal. Deze bepaling nu ontmoet een steeds groeiend onbehagen. Men vraagt zich namelijk af of het wel juist is ”de toelating tot het Heilig Avondmaal” te koppelen aan ”het doen van openbare Grote kollektie steeds meer heeft losgelaten en gekozen heeft voor een andere. Niet de eenvoudige catechetische voorbereiding en begeleiding, maar de persoonlijke beslissing werd doorslaggevend voor de toelating tot de maaltijd van de Heer. Het accent is zodoende meer komen te liggen op de persoonlijke beslissing van degene die. belijdenis doet dan op het aanvaard- zijn door de Heer, krachtens de Heilige Doop, en ook meer op het beamen van het verlossingswerk van Christus dan op de dienst, waartoe de Heer het gedoopte volk roept. Wil men het anders zeggen: de invloed van het rationalisme èn het piëtisme is on miskenbaar! Het is echter geheel in de lijn van de Bijbel en van de Reformatoren te kiezen voor déze volgorde: Doop - Avondmaal - Beli jdenis. Dit dan tegenover de volgorde, zoals die tot uitdrukking komt in de Kerkorde: Doop - Belijdenis - Avond maal”. WADDINXVEEN De kerkeraadsleden van de hervormde Immanuëlkerkgemeente staan in principe positief ten opzichte van het deelnemen van gedoopte kinderen en jongeren aan de viering van het Heilig Avondmaal. Met dit besluit hebben de sinds het najaar van 1975 gehouden besprekingen over deze brandende kwestie in de kerkeraad een voorlopige afsluiting gekregen. Deze en volgende maand zal met de gemeenteleden van deze kerk in Waddinxveen het overleg worden voortgezet om nog voor de zomer tot een afronding en definitieve stand puntbepaling te kunnen komen voor wat betreft de toelating van kinderen en jongeren tot de maaltijd van de Heer. gezamenlijke overleg wordt migheid bestaat. In de ochtenddienst van zondag 25 mei 1975 nam namelijk een Waddinxveens gezin in zijn geheel - vader, moeder èn kinderen - deel aan de maaltijd van de Heer. Bij die ene u vu mv keer bleef het niet, óók niet bij dat ene vragen gezin. Bijna twee jaar lang nemen nu ”Hoe kinderen en jongeren regelmatig deel u persoonlijk, dat in onze aan de vieringen van het Heilig Avond maal. Een en ander werd in het begin wel geconstateerd, men sprak er ook wel buiten de kerk over, mar tot een of ficiéél aankaarten van deze voor de hervormde Immanuëlkerkgemeente nieuwe ontwikkeling kwam het vooralsnog niet. Daarin t kwam verandering nadat een kerkeraadslid’ op een vergadering had gevraagd of het niet tijd werd dat kerkeraad èn gemeente het overleg over deze OVERWEGINGEN Dat de kerkeraad van de hervormde Immnauëlkerkgemeente in principe positief staat ten opzichte van het deelnemen van gedoopte kinderen en jongeren aan de viering van het Heilig Avondmaal is gebaseerd op de WADDINXVEEN Zich verbonden wetend met de vele duizenden verdrukte en in concentratiekampen ondergebrachte christenen in communistische landen, hebben twee Waddinxveners - de heren J. Baaijens en N. Bakker, beiden wonend aan de Vijverlaan - het initiatief genomen op donderdag 24 februari in Waddinxveen een bijzondere gebeds- en appélavond te houden in de Hervormde Brugkerk. Spreker tijdens deze bijeenkomst zal zijn de bekende en nu in Amerika woonachtige Roemeense predikant ds. R. Wurmbrand, die zelf vele jaren om zijn geloof in gevangenissen en con centratiekampen heeft gezeten en nu leiding geeft aan een wereldom vattende organisatie welke middels il legale kanalen zending bedrijft in communistische landen en materiele steun verleent aan de leden van de Ondergrondse Kerk. De in het engels uitgesproken toespraak zal worden ver taald door de Christelijk Gereformeerde ds. J. C. Maris te De Bilt. De hervormde Veenendaalse predikant ds. Joh. Verweiius - die in middels een beroep naar Waddinxveen heeft aangenomen - zal een open ingswoord spreken. De avond die vrij voor iedereen toegankelijk zal zijn begint om acht uur. ALLE REDEN Binnen de buitengewone wijkgemeente in wording van de Hervormde Gemeente van Waddinxveen was alle reden zich te verdiepen over de toelating van kinderen en jongeren aan het Avondmaal, een zaak waarover binnen de kerken allerminst eenstem- WADDINXVEENSnackbar-petitrestaurant Bon-apart aan de Dorpstraat is zaterdag feestelijk geopend. De zaak van Sandrina (24) en Gert Jan van der Loo werd in gebruik genomen door de heer C. Kool, voorzitter van de Dorpstraat-winkeliers, die zich voor deze gelegenheid speciaal in het kostuum van Napoleon had gestoken. Sandrina en Gert Jan van der Loo hebben de afgelopen week vele gelukwensen gehad van familieleden, vrienden en bekenden. Voor het jonge paar breekt nu een tijd aan waarin zal blijken dat met hard werken en goede kwaliteit een goedlopend I; WADDINXVEEN Nu bij de 1 hervormde Immanuëlkerkgemeente 1 de discussie over kinderen en jongeren aan het Heilig Avondmaal f in een laatste fase lijkt te zijn S gekomen is het wel aardig er op te wijzen dat de Bijbel en de vroege f christelijke schrijvers weinig of niets melden over het meedoen ja- f of-nee van jongeren aan aé Maaltijd des Heren. Hoe het toen ging is niet bekend: het was bli- jkbaar zo vanzelfsprekend dat er geen melding van wordt gemaakt. In het rapport over de "kindercom- f mune" dat laatst op de k gereformeerde synode wordt k behandeld concludeert de k meerderheid van de mensen die op het probleem hebben gestudeerd: L' dat er niet over gesproken wordt k (terwijl het avondmaal in het k verlengde ligt van de joodse L' pesachmaaltijd, waaraan wèl k kinderen deelnemen) bewijst dat het gewoon gebeurde in die tijd. Een bewijs-uit-zwijgen, dat ook wel wordt gehanteerd als het gaat over de kinderdoop, die ook nergens met zoveel woorden in het Nieuwe Testament voorkomt. De minderheid erkent ook wel dat in de joodse en Griekse leefwereld van het Nieuwe Testament het vanzelfsprekend was, dat kinderen aan godsdienstige plechtigheden deelnemen. Maar dat behoeft niet in te houden, dat in de vroege christelijke kerk de kinderen aan de viering van het avondmaal moeten hebben deelgenomen. Paulus heeft geschreven over "waaidig” deelnemen aan deze maaltijd. Dat houdt in: de deelnemers moeten zich bewust zijn van de ethische im plicaties - de ingebakken eisen voor christelijk leven, zullen we maar vertalen. De vraag of kinderen voldoende gelovig en bewust van die eisen kunnen meevieren, wordt verschillend beantwoord. Als men de kerkelijke discus siestukken overziet, gooit de zgn. gezinscommune (ouders] en kinderen gezamenlijk aan het avondmaal) hogere ogen dan de zgn. jongerencommune. Die gezinscommune zou kunnen bi jdragen tot de godsdienstige op voeding. Het deelnemen van jongere doopleden (ouder dus dan kinderen) roept veel meer vragen op. Kleine kinderen nemen deel op verantwoordelijkheid van hun vader en moeder. Maar jongeren zullen bewuster gaan, niet op verantwoordelijkheid van de ouders. Op wiens verantwoordeli jkheid dan wél? Die van de kerkeraad? En hoe mag dat dan wel werken? Veel vroeger beginnen met de catechese, zoals Calvijn deed, en aan het eind daarvan een soort onderzoek, dat de toegang tot het avondmaal opent? En als je dat doet, wat voor zin heeft dan die latere openbare geloofsbelijdenis nog? Het is bekend dat door oudere jongeren” nogal tegen die plechtigheid wordt aangehikt. Als je nu toch al aan het avondmaal mag, waarom zou je dan nog belijdenis doen!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1977 | | pagina 1