Grenzen aan Lezers schrijven de groei in Waddinxveen? Groot aantal pinken gedood Zaak tegen Waddinxvener aangehouden HUISWERKSTUDIO 31 dagelijkse huiswerkbegeleiding studiecentrum gouda a ven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Week blad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brie ven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. 4 I Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Week- genheid, voorzieningen e.d. zijn. Een blad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van principe-uitspraak van de raad nu, op hel recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brie- basi,s van ,de huidige inzichten, zou - - slechts leiden tot politieke spanningen. 5 met meteen 3 „DE BONKELAAR” Beukenhof 5 WADDINXVEEN Een trekker met oplegger, geladen met zestig pinken is maandagochtend om kwart voor vijf gekanteld op rijksweg 12 tussen Wad dinxveen en Bodegraven. Een groot aantal dieren is daarbij om het leven gekomen, zo heeft de rijkspo litie meegedeeld. Door het ongeval is de rijbaan in de richting Den Haag ges tremd geweest. De toedracht van het ongeval is nog niet vastgesteld. De chauffeur is onge deerd. De nog levende dieren zijn over geladen in andere auto’s. De omgeko men dieren zijn door een destructie bedrijf opgehaald. denkbeeldig als gevolg van het te laat gereedkomen van plannen voor nieuwe uitbreidingen. Gezien de taak van bei de steden op korte termijn voor de overloop uit de stadsgewesten, op mid dellange termijn uit de regio zou dat kunnen leiden tot een ongewenste druk op de woningmarkt in de kleine kernen met alle gevolgen van dien”. Welnu, of schoon Waddinxveen volgens het voo rontwerp geen kleine kern is, worden we met de reaktie van B. en W, nu reeds gekonfronteerd met de gevolgen waarvoor Gedeputeerde Staten (die gelden als opstellers van het stuk) vre zen. NI. de wens van niet-groei kernen om toch te groeien. de woonomgeving gingen achteruit. Tegelijk hiermee ging de sterk groeien- WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 18 MEI 1977 De heer De Bruin vertelt niet helemaal de waarheid zijn beurt spreken. Even later was het werkelijk de beurt voor de heer De Bruin, deze hield toen een langdurende speech over het onderwijs met veel kri tiek op de staatssecretaris, waarin hij niet afgebroken werd. Eindelijk kreeg de spreker van de avond, de heer Wiegel, de gelegenheid wat terug te zeggen, en vroeg hem van welke partij hij was en verder of het dan niet wijzer was, zijn ontevreden heid te spuien bij de staatssecretaris of minister van Kemenade. Nu toen de heer De Bruin naar zijn plaats terugging werd er hier en daar wel wat gefloten, maar verder is er niets gebeurd. Als nu de heer De Bruin vindt dat hij wat afgegaan is, vind ik het niet eerlijk dat hij nu verhaaltjes vertelt over woord ontnomen enz. Dit laatste werkt wel polarisatie in de hand, maar de democratie wordt er allerminst mee gediend. P. GLASBEEK, Noordkade 24. WADDINXVEEN In het jeugd- en vrijetijdscentrum De Bonkelaar staat er het volgende te gebeuren: Donderdag 19 mei: l.v.m. hemelvaartdag gesloten. Maandag 23 mei: Afsluiting cursus spaans. Hier volgt de agenda van 't Ketelhuis voor de periode van donderdag 19 mei tot en met donderdag 26 mei. Donderdag 19 mei: Geen kinderclub. Wel de laatste dan sles voor beginners dit seizoen. Vanaf 19.30 tot 21.00 uur. Belangstellenden voor het volgende seizoen worden verzocht dit nu te laten weten: 01828-6860. Vrijdag 20 mei: De aangekondigde vrijwilligersverga- dering met het algemeen bestuur komt te vervallen. Zaterdag 21 mei: Bijeenkomst voor de leiding van het Paaskamp ’77. De leiding is vanaf 16.00 uur welkom op Peuleyen 162. Maandag 23 mei: Stagebijeenkomst voor K.V.J.V.’sters van 't Ketelhuis in De Bonkelaar om 20.00 uur. Ontmoetingsavond voor alleenstaan den en ouders van onvolledige gezin nen vanaf 21.00 uur. De organisatie is in handen van de werkgroep "Uniek”. Dinsdag 24 mei: Schuttersvereniging ’’Waddinxveen”, vanaf 20.00 uur. Woensdag 25 mei: Van 20.00 tot 22.00 uur cursus Volks dansen. Donderdag 26 mei: 20.30 uur Vrijwilligersvergadering. Va navond de uitgestelde vergadering van 19 mei. Vanavond staat op de agenda het programma voor het seizoen 1977- 1978. Het conceptprogramma zal ter goedkeuring aan de medewerkers van 't Ketelhuis worden voorgelegd. Ook het algemeen bestuur van de Stichting Jeugd- en Jongerencentrum "Wad dinxveen" zal voor deze vergadering worden uitgenodigd. WADDINXVEEN/DEN HAAG Een 29-jarige boomkweker uit Wad dinxveen heeft zich voor de Haagse rechtbank moeten verantwoorden, om dat hij met een auto zou hebben g- etracht een wachtmeester van de rijks politie omver te rijden. Tijdens een nachtelijke controle in Boskoop was aan de verdachte een ptopteken gegeven. Hij gaf hieraan gec^wn gevolg. Volgens de verdachte had hiuJrde politieman niet gezien, hoewel peze met een rood licht zwaaide en een rlichtgevend jack droeg. De verdachte was naar huis gegaan en volgens zijn verklaring had hij daar meteen drank gebruikt. Bij de achtervolging door de politie werd met een snelheid van 150 kilome-' ter per uur gereden. De man gaf wel toe, dat hij een café had bezocht, maar ontkende onder invloed van drank te hebben verkeerd. Tijdens de rit werden nog enkele scho ten gelost door de politie. De officier van justitie eiste een jaar ge vangenisstraf. De rechtbank heeft be sloten tot heropening van het onder zoek voor het uitbrengen van een voor lichtingsrapport en, indien nodig, een psychiatrisch rapport over de verdach te. De uitspraak werd aangehouden. sen als Waddinxveen waren in staat en bereid om tegemoet te komen aan een aantal wensen met betrekking tot wo ning en woonomgeving. Relatief goed koop, overheersend eengezinswonin gen, een rustige omgeving, en, zeker voor Waddinxveen, een goed verzor- gingsapparaat. Hetgeen hier voor één gemeente werd geschetst, kan gelden voor een groot aantal gemeenten in dit deel van Zuid-Holland. Het mag niet ontkend worden dat Waddinxveen door een in sommige delen aanwezige aantrekkelijke opzet van de wijk en door het reeds genoemde verzorging- sapparaat een extra aantrekkingskracht op personen van buiten uitoefende. Maar wat zijn nu de gevolgen van de hier in grove lijnen geschetste ontwik keling? GEVOLGEN SUBURBANISATIE Suburbanisatie noemt men deze snelle groei van voorheen kleine kernen. Zo wel naar bebouwing als naar bevol kingssamenstelling vinden grote veran deringen plaats. Niet alleen wordt het woningbestand van de kleine kernen aanzienlijk uitgebreid, het type wonin gen en de wijze waarop die woningen worden gegroepeerd verschillen sterk van hetgeen doorgaans in die kernen te vinden was. Daarnaast werd in veel ge vallen de noodzaak gevoeld het voorzieningen-apparaat uit te breiden: nieuwe winkelcentra verschenen, scho len, medische centra, sportvelden e.d. Die nieuwe voorzieningen waren niet alleen gebaseerd op meer mensen maar ook op andere mensen. Anders omdat zij vergeleken met de oorspronkelijke bevolking een andere levensstijl zoniet andere levensstijlen hadden. Dat hangt dan weer samen met een doorgaans ho ger opleidings- en inkomensniveau. Tenslotte mag niet vergeten worden dat politieke en godsdienstige samen stelling van de bevolking in veel geval len danig veranderde, hetgeen menig maal leidde tot spanningen (men denke aan de lagere technische school in Waddinxveen). Het mag daarom niet onvermeld blij ven dat zeker niet iedereen in die klei ne dorpen gelukkig was met al die verandereingen. Maar menig college Enige maanden geleden bracht de pro vincie Zuid-Holland het "Voorontwerp Streekplan Zuid-Holland Oost” in de openbaarheid. Bij aanneming van het geen in dit voorontwerp wordt voorges teld, zal dit streekplan de grondslag vormen voor het ruimtelijk beleid in dit deel van de provincie. Voor de gemeen te Waddinxveen geeft dit voorontwerp een taakstelling die aansluit bij het vo rig jaar in procedure gebrachte struc tuurplan Waddinxveen. Tussen nu en 1990 een toeneming tot 23.500 inwo ners (nu zijn het er ruim 21.000). Geen spektakulaire groei meer, maar een rustige toeneming bij een te handhaven relatief hoog verzorgingsniveau. De provincie voert in het voorontwerp een aantal argumenten aan die ten grond slag liggen aan die taakstelling. Geme ten in termen van bevolkingsomvang is er een opvallende eensgezindheid tus sen provincie en gemeente. Een goede basis voor samenwerking, en dus ook voor realisering van die taakstelling. Het is dan ook verbazingwekkend en minstens verwarrend om nu vanuit het college van B. en W. berichten te ont vangen die aan deze eensgezindheid een einde maken. Ofschoon niet ge zegd wordt dat Waddinxveen wil groeien nu heet het dat Wad dinxveen bereid is een deel van de re gionale taak over te nemen wordt naar voren gebracht dat een aanzienlijk groter aantal woningen in deze gemeente gebouwd kan, en, wat het college betreft, mag worden. Dit lijkt een belangrijke beslissing. Belangrijk genoeg om eens uitvoerig op een aantal aspekten van de ruimtelijke ontwik keling van Zuid-Holland in te gaan, en in het bijzonder op de plaats van Wad dinxveen. grote steden. Hoewel vaak de prijs van woningen in de suburbane kernen aant rekkelijk laag was, bleek slechts een beperkt deel van de bevolking toegang te hebben tot de woningmarkt in die kernen (samenhangend met inkomen en autobezit). Eerder signaleerden we al dat groe peringen met een hoger opleidings- en inkomensniveau zich vestigden in de kleine kernen. Zij zijn het die de grote steden verlieten of zich althans niet daar vestigden. Door veranderingen in onze ekonomische struktuur en door de stijging van ons eigen opleidingsni veau, waardoor we veel ongeschoolde goedkope arbeid konden gebruiken, vloeiden grote aantallen buitenlandse arbeidskrachten naar de grote steden. Hier ontstonden sociale en financieel- economische spanningen. Sociale, om dat de achterblijvende bevolkingsgroe pen niet alleen op hun werk maar ook op de woningmarkt concurrentie gin gen ondervinden van de buitenlandse groeperingen. Gevoegd bij de verschil len in kultuürpatroon, bepaald geen gunstige om probleemloos samen te le ven. Voor de gemeentebesturen groei den de problemen eveneens. De con centratie van lagere inkomenskatego- rieën, veelal woonachtig in zeer goed kope maar naar huidige maatstaven slechte woningen, maakte en maakt het nog steeds problematisch om betaalba re woongelegenheid te bieden die wel beantwoordt aan moderne wooneisen. Grond- en bouwkosten maken feitelijk alleen het verschaffen van duurdere woningen mogelijk. Echter, een belangrijk deel van de bevolking die dat zou kunnen betalen woont in de kleine kernen rondom de grote steden. Om toch die laaggeprijsde woningen te bouwen zijn hoge subsidies nodig die een zware aanslag plegen op de mid delen van de overheid. Ook de aanleg van nieuwe wegen vraagt grote inves teringen. Opnieuw worden deze inves teringen vooral gedaan ten behoeve van de bewoners van de kleine kernen die werkzaam zijn in de steden. Zij ma ken weinig of geen gebruik van het ste delijk openbaar vervoer, dat dan ook steeds grotere verliezen gaat leiden. Dit laatste wordt mede veroorzaakt door het feit dat de bevolkingsomvang van de grote steden snel terugloopt. Rotter dam en Den Haag, om er maar twee te noemen, hebben de laatste 10-15 jaar tienduizenden inwoners verloren. Toch moeten alle voorzieningen, zowel voor de eigen bevolking als die van elders, worden gehandhaafd, zoniet verbeterd. Tot overmaat van ramp tenslotte is ook de stedelijke ekonomie niet zo sterk gebleken. Tot verbazing en ontsteltenis van menige ekonomisch deskundige en bestuurder worden veel steden gekonf ronteerd met een werkloosheidscijfer dat boven het landelijk gemiddelde ligt. Ik realiseer mij dat hetgeen hier boven wordt vermeld niet volledig is. Er zijn punten toe te voegen en verfijningen aan te brengen. Ik besef eveneens dat dit geen origineel verhaal is. Het is in alle toonaarden reeds gezongen. Waa rom dan toch weer zoveel woorden ge wijd aan deze zaak? Omdat het deze achtergrond is die we in beschouwing moeten nemen wanneer we als gemeente en als Midden-Holland gaan praten over resp. het struktuurplan Waddinxveen en het voorontwerp Streekplan Zuid-Holland Oost. Ik krijg de indruk dat we van het recente verle den met alle gevolgen waarmee we nu gekonfronteerd worden niets of weinig geleerd hebben. Laten we het voor gaande eens betrekken op de ideeën omtrent de toekomstige ontwikkeling van de gemeente en omliggende ge bied, zoals aangegeven in het streekp lan. opstelling van het streekplan wei uitge gaan van de recente ontwikkelingen en de problematiek van de steden. Al lereerst stelt zij, in navolging van de re gering in de Verstedelijkingsnota, dat de stedelijke problematiek een hoge prioriteit geniet. De stedebouwkundi- ge, sociale en ekonomische problemen zijn hier het grootste. Een onderdeel van de aanpak in die steden wordt ge woonlijk aangeduid als "stadsvernieu wing”. Met een sterke nadruk op de woonmogelijkheden wordt middels een breed pakket maatregelen getracht de oudere delen van de steden aan te pas sen aan huidige wensen. Om verschil lende redenen zal het niet mogelijk zijn de bevolking in die stadsvernieuwings gebieden te huisvesten. Daarom zal el ders aanvullende woningbouw tot stand moeten komen. Bij de beantwoording van de vraag "waar dan elders?” wordt uitgegaan van de noodzaak onze mobi liteit te beperken en een verdere ver stedelijking van het zgn. open midden gebied, het Groene Hart, tegen te gaan. Die mobiliteitsbeperking hangt niet al leen samen met de toegenomen nood zaak minder energie te gebruiken. Het hangt ook samen met de veranderingen in onze economische struktuur. Eerder WENS EN WERKELIJKHEID Hoe groot is nu de kans dat hetgeen de provincie wil ook gerealiseerd zal wor den. Die kans is moeilijk vast te stellen, maar we kunnen wel een aantal zaken noemen die invloed hebben op het slagen. Allereerst is dat de stadsver nieuwing. Wanneer deze niet voldoen de van de grond komt kwalitatief en kwantitatief kan dat betekenen dat meer mensen dan voorzien de stad wil len verlaten, dan wel zich niet in de stad willen vestigen, waardoor een ext ra druk ontstaat op de randgebieden en de opvangkernen. Een tweede faktor betreft de woningbouw aan de randen van de steden. Binnen Rijnmond schijnt de laatste jaren een versnelling van de woningbouw op te treden, ter wijl voor Den Haag gedacht wordt aan de uitbouw van Leidschendam aan de Hofpleinspoorlijn van Den Haag via Pijnacker naar Rotterdam. Een derde faktor betreft de bereidheid en/of de eventuele mogelijkheid van de opvang kernen om de gestelde taak te volbren gen, en de bereidheid van de andere kernen om hun beperkte groei inder daad beperkt te houden. Ik heb bewust onder dit punt twee zaken bij elkaar genomen. Heel concreet moeten we met het col lege van B.en W. van Waddinxveen de vraag stellen of Gouda inderdaad in staat is op haar grondgebied de op gelegde taakstelling te volbrengen. Gouda zelf heeft die vraag reeds ont kennend beantwoord. De provincie zelf is zich overigens ook bewust van het feit dat er moeilijkheden dreigen. Op pagina 102 van het voorontwerp schrijft zij immers: ”In de streekcentra Gouda en Gorinchem is een terugval in de woningbouw over enkele jaren niet andersoortige ontwikkeling uitgespro ken. Of heeft dit college en deze raad daar geen rekening mee te houden? Tenslotte nog dit. Het voorgaande be toog is gebaseerd op planologische overwegingen. Ik ben niet tegen uit breiding van Waddinxveen omdat daar mee het karakter van het dorp zou veranderen. Wat ik heb willen betogen is dat een principe uitspraak omtrent een versnelde groei alleen dan kan plaatsvinden wanneer door alle belang hebbenden (provincie. Gouda, Moord recht, gemeentebestuur en bevolking van Waddinxveen) een afweging heeft kunnen plaatsvinden, gebaseerd op een zo groot mogelijke beschikbaarheid van gegevens en wensen. De huidige si tuatie met een briefwisseling tussen gemeentebesturen en een onvolledige brochure van de provincie staat die afweging niet toe. Daarom dient een principe-uitspraak ten aanzien van een verdere extra- groei van Waddinxveen minstens te worden uitgesteld. FRANS VONK Akkerwinde 3 VOORONTWERP- STREEKPLAN van B. en W., veel winkeliersverenigin- Zeer nadrukkehjk is de provincie bij de gen, aannemers en bankiers waren ster- ke krachten die eventueel verzet tegen suburbanisatie van de kleine kern in de kiem smoorden. We moeten daarbij be denken dat het nog niet zo lang geleden is dat groei als iets goeds werd be schouwd. Nu weten we beter, sommige althans, want er blijken nog altijd men sen te zijn die groei nastreven. Naast deze bewaren tegen suburbanisa tie zijn er nog andere te noemen. Bez waren die niet in de suburbane kernen zelf gevoeld worden maar elders. Al lereerst dan het aantasten van het land- schap. Vanuit de kernen merk je dat niet zo, maar wel wanneer je door het gebied rijdt. Vergeleken met de toes tand zo’n tien jaar geleden is het land- schap van Midden-Holland danig veranderd en dat is bepaald niet alleen door de hoogbouw in Zoetermeer of Alphen zoals het Waddinxveense colle ge van B. en W. wil doen voorkomen. Het is overigens niet alleen de hoog bouw die verstorend werkt, het is eveneens de aanleg van nieuwe wegen, nieuwe industrieterreintjes, waterzui veringsinstallaties, sportvelden e.d. waardoor het zgn. karakter van een ge bied zo sterk verandert. Een tweede gevolg is vooral ’s ochtends en ’s avonds merkbaar als de stromen automobilisten zich naar of van hun werk begeven. Zij hebben geleid tot de noodzaak van nieuwe wegen, zij zijn het vooral die in de steden tijdens spit suren de opstoppingen veroorzaken. Bij de richting van de suburbanisatie heeft het al dan niet liggen aan een spoorlijn nauwelijks of geen rol ge speeld. Vandaar onze crisis bij het openbaar vervoer (die crisis wordt er althans door vergroot), en vandaar (ook weer ten dele) de problemen van milieuverontreiniging. Een derde groep van problemen vinden we terug in de In het Weekblad voor Waddinxveen van vorige week donderdag komt in de rubriek Rondom de hefbrug een merk waardig verhaal voor, door u overgeno men uit het P.v.d.A-blad Prikbord. Een zekere heer De Bruin (drs. A. A. de Bruin - redactie) geeft daar zijn indruk ken weer, opgedaan op de WD verga dering te Boskoop. Nu wilde ik graag wat recht zetten, want de heer De Bruin vertelt hier niet helemaal de waarheid. Ik was nl. ook op die verga dering (ik ben lid van de AR-partij, of CDA als u wilt) en met mij diverse Waddinxveners met verschillende op vattingen, ook de heer De Bruin met wat P.v.d.A. leden. Dus het was geen familiefeestje maar een gewone open bare vergadering. Toen de tijd van vragenstellen aanbrak ging de heer De Bruin naar de micro foon. Er waren echter vragers vóór hem. Deze negeerde de heer De Bruin echter en hij nam het woord. De voor zitter greep terecht in en liet ieder op NADER BEZIEN Laten we de situatie eens nauwkeurig bekijken. In een recent rapport, ”Ont- wikkelingsnota Structuurplan” heeft de gemeente Gouda aangegeven in de na bije toekomst in zuidwestelijke richting te willen uitbreiden. In de argumen tering wordt gewezen op de relatie met de bestaande stad, de fasering van de uitvoerbaarheid, verkeer en vervoer, de kosten (van bouwrijp maken) en de bestuurlijke aspekten. Wat dit laatste betreft: uitbreiding in het zuidwesten betekent bouwen op het grondgebied van Moordrecht, uitbreiding naar het noorden betekent dat meerdere gemeenten (Waddinxveen en Reeu- wijk) hierbij betrokken zijn. Uitbreiding naar het zuiden betekent inderdaad een verdere aanzet tot het stedelijk dichtslibben van het gebied tussen Rotterdam en Gouda. Het zou hier immers om ruim 200 ha. gaan, met een bevolking van ongeveer 7.500. (Een groene bufferzone kan overigens de stedelijke bebouwing wel gescheiden houden). Daar staat echter tegenover dat deze uitbreiding wel aan de spoor lijn naar Rotterdam ligt. Tevens dat bij een verdere werkgelegenheidsgroei, die ook regionaal te konsentreren is in Gouda, de woon-werkafstand beperkt kan worden gehouden, althans beperk ter dan bij de lokatie van het nieuwe woongebied elders, bijv, in Wad dinxveen. Dat brengt ons vervolgens op Waddinxveen. Kan binnen deze gemeente een gebied gevonden worden dat aan een der gelijke uitbreiding ruimte biedt? Wan neer we met het Waddinxveense struk tuurplan en de provincie afzien van be bouwing aan de westzijde van het Noordeinde de groenstrook tussen Boskoop en Waddinxveen, en bebou wing aan de andere zijde van de Gou we, dan blijft niet veel anders over dan het gebied ten zuiden van de samen werkingsschool (struktuurplan gebied 7.3) en het gebied ten zuiden van het sportpark De Sniep (gebied 7.5). In het voorontwerp Streekplan, in te genstelling tot het Struktuurplan waa rin de gemeente voor gebied 7.3 kiest, heeft de provincie gekozen voor gebied t-f 7.5, groot 55 ha., derhalve goed voor r 1760 woningen (in het voorontwerp staat abusievelijk 25 woningen per ha. genoemd, maar dit moet zijn 32). Uit gaande van ongeveer 3 inwoners per woning (ik ga uit van een hoger aantal dan zowel provincie als gemeente han teren omdat hier waarschijnlijk jonge gezinnen met kinderen zullen komen) kom je dan tot ruim 5000 inwoners. Volgens de toegestane uitbreidingsmo gelijkheden in het streekplan zou Waddinxveen alleen al voor de eigen uitgroei in dit gebied zo’n 1500 wonin gen mogen bouwen. Dat zou dan weer inhouden dat er slechts ruimte is voor een paar honderd woningen voor ”- Gouwenaren”, personen die eigenlijk in Gouda zouden moeten wonen. Op lossingen? Ja. Je kunt dan alsnog ge bied 7.3 gaan bebouwen, en/of je kunt de dichtheid verhogen. Dat laatste be tekent wel dat je ook met je gebouwen in de hoogte zult moeten gaan. Het lijkt me dat dit gezien de wensen van de provincie ten aanzien van een verdere aantasting van de open ruimte niet haalbaar is. Uit de inhoud van de woensdagavond 18 mei te bespreken reaktie van Waddinxveen aan het adres van Gouda lijkt het mij dat de gemeen te Waddinxveen zelf ook niet wenst over te gaan tot hoogbouw. heb ik al gewezen op de hoge werkloos heid in de grote steden. Dat is een te ken van die verandering. Om die werkloosheid terug te dringen zal men moeten proberen in de steden meer werkgelegenheid tot stand te brengen, niet alleen ten dienste van de nu werkloze groep, maar ook om de nog aanwezige werkgelegenheid te onder steunen. Veel bedrijven zijn nu een maal aangewezen op de nabijheid van afzet- en toeleveringsmogelijkheden. Neem je deze twee punten nu bij el kaar, en voeg je daar aan toe dat aller lei voorzieningen reeds in de steden aanwezig zijn, en derhalve gebruikers vragen om te kunnen voortbestaan, dan kom je tot de konklusie dat je zo dicht mogelijk tegen de grote steden aan zult moeten bouwen. Bovendien onder steun je daarmee tevens een ander doel: het open houden van het midden gebied in de provincie. Nu is men rea listisch genoeg bij de provincie om te bedenken dat je bevolkingsgroei in dat middengebied niet helemaal kunt te genhouden. Een belangrijke oorzaak daartoe is de noodzaak ook op enige af stand van die steden ruimte te schep pen voor de noodzakelijke woning bouw omdat rondom de steden niet voldoende mogelijkheden voor handen zijn. En dan kom je in het gebied waar voor het streekplan Zuid-Holland Oost geldt. Het is voor mij een logische zaak dat je als volgende stap stelt dat zoveel mogelijk aansluiting-van de bebouwing bij aanwezige voorzieningen noodza kelijk is. Voorzieningen moeten we dan ruim opvatten: het omvat zowel de win kels, als de werkgelegenheid en de ver voersmogelijkheden. Bovendien moet het oog worden gericht op wat in de toekomst bij een bepaalde bevolking somvang mogelijk is, en wat dat dan gaat kosten. Wanneer je Gouda met 20.000 inwoners uitbreidt heb je een grotere kans om die kern als verzor- gingskern nog aantrekkelijker te ma ken dan wanneer je die 20.000 verdeelt over verschillende kernen en Gouda. Overal kun je dan de omvang van de voorzieningen wel wat verbeteren, maar het niveau van de regionale kern die Gouda is wordt er niet hoger door. Op deze wijze is in het voorontwerp een aantal typen kernen onderschei den. Opvangkernen, zoals Gouda en Alphen, krijgen tot taak naast hun natuurlijke aanwas een zeer aanzienlijk deel van de overloop uit de grootstedelijke gebie den op te vangen. Aanwaskernen, zoals Waddinxveen, Woerden en Boskoop, mogen zich ont wikkelen volgens het tempo van de na tuurlijke aanwas. Dat betekent een af nemende groei voor Waddinxveen, het geen overigens niet zo bizonder is om dat alom in Nederland de natuurlijke aanwas sterk afneemt door een dalend aantal geboorten en een toenemend aantal sterften (dat laatste is overigens niet zo verontrustend: het hangt samen met het ouder worden van onze bevol king). Daarnaast worden dan nog stabilisatie- en afrondingskernen onder scheiden, waarin weinig of niets meer kan veranderen. Op deze manier hoopt de provincie aan iedere inwoner een zo goed mogelijk pakket van voorzieningen te bieden, en tevens het nog steeds voortgaande pro ces van suburbanisatie tegen te gaan. KONKLUSIES Wat kun je hieruit nu konkluderen? Gesteld dat wat ik hierboven heb op gemerkt juist is, betekent het dat Wad dinxveen niet in staat is de volledige taak van Gouda-buiten-de-eigen- gemeentegrens over te nemen. Zelfs in dien Waddinxveen dus een deeltaak zou mogen overnemen zal buiten Gou da elders gebouwd moeten worden, hoogst waarschijnlijk toch in Moord recht. Het resultaat is dan dat die zgn. bandstedelijke ontwikkeling tussen Gouda en Rotterdam dan toch tot stand komt en in Waddinxveen een ver dere bijdrage wordt geleverd aan de su burbanisatie. Dit is dan precies hetgeen in het verleden heeft plaats gevonden. Toen immers hebben vrijwel alle gemeenten met succes geprobeerd hun stuk van de suburbane koek te verkrij gen. Nu de provincie probeert dit tegen te gaan door het voorgestelde streekplan lijkt het juist in principe te proberen hieraan uitvoering te geven. De pro- voncie heeft zeer wel in de gaten dat er moeilijkheden dreigen rondom Gouda. Terecht heeft zij hieraan geen konsek- wenties verbonden voor het omliggen de gebied. Het zou immers vragen om politieke moeilijkheden zijn. Die moei lijkheden liggen er nu toch dank zij de reaktie van het Waddinxveense college van B.enW. (en woensdag vandaag mogelijk van de raad?). Wanneer echter in latere instantie alsnog mocht blijken dat de ruimteproblemen van Gouda niet oplosbaar zijn middels Moordrecht, dan dient op een gedetail- leerde wijze onder ogen te worden ge- wJT If welke voorhanden II VV en wat de gevolgen voor land- V schap, vefkeersopwekking, werkgele- Immers, niet alleen heeft de provincie andere gedachten, ook de bevolking heeft zich niet zo lang geleden voor een GROEI VAN WADDINXVEEN Laten we maar Waddinxveen beginnen. Het zal vrijwel iedereen bekend zijn dat deze gemeente de afgelopen 16 jaar een spektaculaire groei heeft doorgemaakt. In 1950 immers telde de gemeente nog slechts 8500 inwoners. Tien jaar later waren er dat 10.800, nog altijd niet zo’n geweldige groei. Die kwam tot stand in de volgende tien jaar: in 1970 waren er 17.500 inwoners (een toeneming van 62 procent tegen 27 procent in de vorige periode). Momenteel telt Waddinxveen 21.000 mensen. Ofschoon opnieuw vrij wel iedereen dat weet, is het toch goed nog eens op te merken dat die groei in belangrijke mate tot stand is gekomen door in-migratie. Bevolking uit diverse delen van het land heeft zich hier kun nen vestigen (waaronder ook de schrij ver van dit artikel). Aanleiding hier naar toe te gaan was het woningaan bod. Na 1960 zijn bijna 4000 woningen gebouwd. Bij het vaststellen van die cij fers mogen we het natuurlijk niet laten. De vraag moet gesteld worden waarom al die mensen belangstelling hadden voor een woning in Waddinxveen. Die vraag wordt niet gesteld vanuit histori sche nieuwsgierigheid, doch om te we ten in hoeverre hetgeen gebeurd is ook in de nabije toekomst zal kunnen plaatsvinden. We moeten dan onderscheid maken tussen hetgeen in de grote steden ge beurde en elders, met narhe in Wad dinxveen. In de grote steden begon in de 60er jaren een duidelijk verval van de woonkwaliteit zich te manifesteren. Niet alleen de woningen zelf, maar ook de woonomgeving gingen achteruit. de Nederlandse bevolking steeds ho gere en andere eisen aan de woning en woonomgeving stellen. Dat laatste had m o.m. te maken met onze toenemende welvaart. Dit alles gevoegd bij een be perkte hoeveelheid bouwgrond in de steden, en een hoge prijs voor wonin gen van een bepaalde kwaliteit, leidden ertoe dat mensen naar woningen elders gingen uitzien. Een toenemend autobe zit maakte het mogelijk om binnen een beperkte straal rondom die steden toch snel weer naar die steden toe te gaan (voor werken, verzorging e.d.). Plaat-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1977 | | pagina 11