Waddinxveen
WAT WADDINXVEEN EN GOUDA
AAN ELKAAR HEBBEN GESCHREVEN
I
I
Gemeente
hanteert
11 uitgangs
punten
Commentaren rond Ontwikkelingsnota Sructuurplan Gouda
I
I
I
publikatie gemeente
van de
Dit een
s
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 26 MEI 1977
WE
/Advertentie)
Vervolg van vorige pagina
termijn-reactie
Vervolg volgende pagina
I
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
Wij constateren slechts dat bestem
mingsplanprocedures voor gebieden
gelegen in de gemeente Moordrecht
de medewerking van de gemeente
Moordrecht veronderstellen. De eerste
commentaren van die zijde wijzen niet
op een bereidheid tot medewerking.
3. BELEIDSINSTRUMENTEN
Eerste commentaar Waddinxveen:
In de Ontwikkelingsnota wordt erkend
dat de Gouda’s toekomstige ontwik
kelingen gebaseerd zijn op de veron
derstelling dat er beleidsinstrumenten
op korte termijn voor handen zijn om
de overloop te keren.
Het college van Burgemeester en Wet
houders van Waddinxveen gaat van de
realiteit uit dat deze instrumenten zul
len ontbreken.
dient een regionaal onderzoek te wor
den opgezet.
in e.
Dit
523}
heid
Om
eers
beot
te g<
van de Randstad zal mede afhangen van
het in de direct betrokken gemeenten te
voeren beleid.
4. INVLOED OP
WERKGELEGENHEID
Eerste commentaar Waddinxveen:
Het college van Waddinxveen heeft
kritiek op de stellingname, overgeno
men uit de inventarisatienota Gouda,
t.a.v. de werkgelegenheid. Daar wordt
gesteld dat de overheidsinvloed op het
aantal arbeidsplaatsen slechts gering
kan zijn. Het college van Waddinxveen
dringt aan op een actieve werkgelegen-
heidspolitiek d.m.v. aanbod hoogwaar
dig industrieterrein en kantoorbouw.
Het alleen beschouwen van Goudse ar
beidsplaatsen heeft weinig zin. Hier
De gehanteerde terreinquotiënten voor
het bepalen van de benodigde indus-
triegrond per arbeidsplaats zijn niet
voor controle vatbaar. De gehanteerde
coëfficiënten komen B. en W. als ac
ceptabel voor, maar de doorberekening
van werkgelegenheid tot benodigde ha.
industriegrond ontgaat het college. De
conclusie dat Boskoop, Moerkapelle
en Waddinxveen in de periode 1975 tot
1990 voldoende zou hebben aan 5 ha.
nieuw industrieterrein meent het colle
ge te moeten betwijfelen. De daarvoor
gesuggereerde situering, direct ten zui
den van de scholencomplexen aan de
Sniepweg acht B. en W. onjuist.
Behalve het reeds eerder genoemde
veilinggebied meent het college voor
industrievestiging te moeten reserveren
de zuidrand van het zuidelijk deel van
de Zuidplaspolder en het thans voor
rijksweg 3A gereserveerde gebied tus
sen Kanaaldijk en Gouwe.
De onjuiste weergave van het Wad-
dinxveense niveau van onderwijs en
sportvoorzieningen zullen B. en W. ter
bestemde plaatse doen weten. Dat
1980:2,83
1990:2,50
De Ontwikkelingsnota raamt deze als
volgt:
1975: 2,89
1985:2,66
Reactie Gouda:
In de nota is de ontwikkeling van Gouda
geschetst zoals ons voor ogen staat. Die
stellingen t.b.v. het structuurplan bestond lingen voor het structuurplan en mede af
gestemd op het rijks- en provinciaal
beleid. Het welslagen van het rijks-
2. TIJD PROCEDURE
Eerste commentaar Waddinxveen:
In de eerste regels van de inleiding van
de Ontwikkelingsnota blijkt dat een
grenswijziging van 1965 (waarvoor
reeds vooraf door Waddinxveen, be
stemmingsplannen waren ontwikkeld
t.b.v. Gouda) pas in 1970-1974 tot wo
ningbouw van omvang leidde.
Wat worden hieruit voor consequenties
getrokken voor de bouwlokaties in
Moordrecht of in Reeuwijk-dorp?
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
In het voor-ontwerp streekplan Zuid-
Holland Oost wordt geconstateerd dat
het provinciaal bestuur slechts zeer
geringe invloed op de stimulering van
de werkgelegenheid heeft en zal krij
gen. Met het gemeentebestuur van
Gouda onderschrijven wij de gemeen
telijke verantwoordelijkheid voor het
bepalen van de ruimtebehoefte aan in
dustrieterrein en het stimuleren van
nieuwe vestigingen. Een goede regiona-
Reactie Gouda
Wij zijn het met het dagelijks bestuur van
de gemeente Waddinxveen eens. dat de
werkgelegenheid regionaal moet worden
aangepakt en moet worden teruggekop
peld op de arbeidsmarkt in de regio.
Dit neemt evenwel niet weg, dat ieder
gemeentebestuur binnen het regionale
beleid een eigen verantwoordelijkheid
heeft t.a.v. het bepalen van de ruimtebe
hoefte voor de werkgelegenheid en de si
tuering daarvan. Dit laatste kan in regio
naal overleg worden bezien.
Uit het feit, dat het gemeentebestuur van
Gouda rekening houdt met externe facto
ren - economische conjunctuur, ruim
telijke ordening en milieubeheer - mag
niet worden afgeleid, dat het Goudse
gemeentebestuur een passief werkgelegen
heidsbeleid voert.
1. DOELSTELLINGEN
Eerste commentaar Waddinxveen:
Het moet de opstellers van de
doelstellingen t.b.v. het structuurplan
voor de gemeente Gouda duidelijk ge
weest zijn dat die doelstellingen nooit
binnen de eigen gemeentegrenzen rea
liseerbaar zijn.
Derhalve had reeds een uitspraak kun
nen plaatsvinden of realisering d.m.v.
grenswijziging of d.m.v. bouw in nabu
rige gemeenten door die gemeenten zal
moeten geschieden.
omvang van de gewenste toekomstige stadsuitbreidingen en de plaatsen
waar deze bij voorkeur moeten worden gerealiseerd.
Het voorlopige standpunt van de
Goudse gemeenteraad houdt in dat de
nieuwe stadsuitbreiding, voor zover
niet gelegen binnen de eigen gemeen
tegrenzen, gezocht moet worden in de
Zuidplaspolder tussen Gouda en
Moordrecht. Aldus sprak een meerder
heid van de raad zich uit. Een minder
heid van die raad sprak zich uit voor
een nader onderzoek van de gemeente
Waddinxveen als alternatieve bouw
plaats voor de gemeente Gouda, maar
het college van Burgemeester en Wet
houders stelde in die gemeenteraads
vergadering dat dit alternatief niet door
hem aan de orde werd gesteld.
Op 24 maart heeft het college van Gou
da schriftelijk gereageerd op het eerste
commentaar van Waddinxveen. Het
college van Waddinxveen is van
mening dat de Goudse ’’Reactie op het
commentaar van de gemeente Wad
dinxveen” ten aanzien van diverse op
geworpen vragen een verhelderend
antwoord geeft. Een aantal antwoorden
zijn voor het Waddinxveense college
echter aanleiding om ”in tweede ter
mijn” te reageren.
Deze reactie zal kunnen worden ver
zonden nadat de gemeenteraad van
Waddinxveen op woensdag 15 juni ero
ver zal hebben gesproken. In die raads
vergadering zal het door het college
van Burgemeester en Wethouders van
Waddinxveen tot heden gevoerde be
leid inzake de Goudse ’’Ontwikkelings
nota ten behoeve van het Structuur
plan” aan een oordeel kunnen worden
onderworpen. Op die manier zal dan
deze fase van de gedachtenwisseling
met de gemeente Gouda kunnen wor
den afgerond.
Inmiddels kreeg Waddinxveen van het
provinciaal bestuur van Zuid-Holland
het voorontwerp streekplan Zuid-
Holland Oost om commentaar toege
zonden. De toekomstige ontwikkeling
van de gemeente Gouda, zoals die door
de provincie wordt gezien, wijkt blij
kens dit voor-ontwerp op een aantal
essentiële punten af van de Goudse vi
sie, zoals neergelegd in de Ontwik
kelingsnota.
Om de schriftelijke discussie tussen de
dagelijkse besturen van Gouda en
Waddinxveen goed te kunnen volgen,
volgt hier puntsgewijs het eerste com
mentaar van Waddinxveen, de reactie
daarop van Gouda en de ’’tweede
termijn”-reactie van Waddinxveen,
welke reactie rekening houdt met wat
er staat in het voorontwerp streekplan.
Voor de leesbaarheid zijn de technische
verwijzingen naar de Ontwikkelingsno
ta van Gouda weggelaten, terwijl voor
de Waddinxveense bevolking de oor
spronkelijke tekst hier en daar is ver
duidelijkt.
Tweede
Waddinxveen:
Het voor-ontwerp streekplan Zuid-
Holland Oost bevat naar de mening van
de gemeente Waddinxveen geen nieu
we gezichtspunten inzake de instru
menten welke het lokale beleid ten
dienste zullen staan bij het weren van
de overloop in de sectoren ’’duurdere
huurwoningen” en ’’bestaande koop
woningen”. Met de huidige instrumen
ten is door de gemeentebesturen in het
middengebied van de Randstad geen
wezenlijk gewijzigd beleid te voeren
voor dit belangrijke deel van de wo
ningvoorraad.
Het college van Burgemeester en Wethouders van Waddinxveen heeft
op 21 maart in een gesprek met het college van B. en W. van Gouda
voor de eerste maal gereageerd op de aan onze gemeente om commen
taar toegezonden Goudse ’’Ontwikkelingsnota ten behoeve van het
Structuurplan”. Aan de hand van deze nota heeft de gemeenteraad van
onze buurgemeente op 28 maart een principe-uitspraak gedaan over de
Reactie Gouda:
Ten tijde van het opstellen van de doel- ontwikkeling is gebaseerd op de doelstel-
er geenszins zekerheid dat die doelstel
lingen aanleiding zouden zijn om een
stadsuitbreiding buiten de huidige ge
meentegrenzen te projecteren.
Pas nadat de Inventarisatienota, de be-
volkingsvooruitberekening en de vooruit-
berekening van de gemiddelde woning-
bezetting waren afgerond, kon met zeker
heid worden gezegd, dat binnen de Goud
se gemeentegrenzen niet voldoende ruim
te beschikbaar zal zijn om het volledige
programma te kunnen realiseren.
De gemeenteraad van Gouda zal in eerste
instantie een uitspraak moeten doen oj
voor de verdere realisering van het pro
gramma de procedure van grenswijziging
aanhangig moet worden gemaakt danwel
dat met het betrokken gemeentebestuur
een andere regeling moet worden nage
streefd.
Aan dezeprincipe-uitspraak dient bestuur
lijk overleg - waartoe wij gaarne bereid
zijn - vooraf te gaan.
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
Het voor-ontwerp streekplan Zuid-
Holland Oost beperkt o.m. door het
aanwijzen van veel aanwaskernen, de
opvangfunctie van Gouda aanmer
kelijk en komt daardoor op een derma
te lager aantal in Gouda te bouwen
nieuwe woningen, dat de aanwezige
ruimte binnen de Goudse gemeente
grenzen daarvoor voldoende wordt
geacht. Wanneer de berekeningen van
het streekplan reëel zijn kan de uit
spraak over grenscorrecties achterwe
ge blijven. Wanneer Gouda aan zijn ei
gen visie vasthoudt zal een uitspraak
over grenscorrecties ja of nee, zo be
grijpen wij, spoedig van de Goudse
gemeenteraad gevraagd worden, om de
voorbereidingstermijn zo beperkt mo
gelijk te houden.
niet voor 1990 zal vallen.
In het plan wordt Waddinxveen inge
deeld in het B-milieu t.a.v. de gewenste
woningdichtheid. De ruimtebehoefte
per persoon leidt voor het B-milieu tot
30 woningen per ha. In een schema
wordt voor Waddinxveen evenwel een
aantrekkelijker dichtheid van 25 wo-
ier ha. aangehouden. Mits fi-
haalbaar heeft het college
vallend is dat geen enkel gezichtspunt
voor dit gebied negatief gewaardeerd
wordt. De 11 criteria zijn 7 x positief en
4 x indifferent gekwalificeerd.
Het college kan met de voorkeur voor
het gebied in het noorden van de
Zuidplaspolder instemmen, hoewel het
beleidsprogramma het zuiden van de
Zuidplaspolder als eerste woningbouw
gebied aanwijst. Dit gebied is zeker
eveneens geschikt voor woningbouw,
maar het definitief afvoeren van het al
daar geplande tracé van de rijksweg
Rotterdam-Amsterdam zal te lang du
ren om daar tijdig te kunnen starten.
Dat de rijksweg 3A voor het deel dat
ten westen van de Gouwe op Wad-
dinxveens grondgebied was geprojec
teerd van de rijkswegenplannen zal
worden afgevoerd is thans zeer waar
schijnlijk. Het voor-ontwerp streekplan
tekent de weg overigens helemaal niet
op het plan, ook niet voor het deel
Amsterdam-Gouda, naar B. en W. aan
nemen omdat de beslissing daarover
ningen pi
nancieel
hiertegen voorshands geen bezwaar.
WERK EN VERZORGING
In het streekplan worden nog een
aantal specifieke zaken met betrekking
tot Waddinxveen behandeld. Zo wordt
vermeldt dat geen afzonderlijke ramin
gen zijn gemaakt voor veihnguitbrei-
ding en waterzuiveringsinstallaties. Het
college stelt voor hierop alsnog aan te
dringen. Met name gezien de nu reeds
acute ruimtenood van de Goudse Vei
ling in gebied aan de Bredeweg en de
fout op de kaart waarbij de nieuwe
rioolwaterzuiveringsinstallatie ten wes
ten i.pv. ten oosten van de Gouwe is
gepland.
Waddinxveen weinig achterland heeft
wordt niet door onderzoekingen ge
staafd. Het plan vermeldt overigens de
stichting van 2 scholen voor LTO in
Waddinxveen. De verzorgingselemen-
ten in Waddinxveen zijn in elk geval
alle uitstekend bereikbaar en voorzien
van voldoende parkeercapaciteit.
De aanwezige hoeveelheid binnenste
delijk gebruiksgroen bedraagt in Wad
dinxveen thans 19 m2/inwoner (norm.
20 a 22 m2/inw.). Desondanks vermeldt
het plan een tekort van 10 a 15 ha. voor
Waddinxveen, zonodig aan te leggen in
het Gouwebos.
GLASOPSTANDEN
Geconstateerd moet worden dat in de
toekomst ook in de ’’Boskoopse kwe
kerijen” forse kassen zullen worden
toegelaten (tot max. */4 ha. per bedrijf).
Voor opvang van verdreven tuinders uit
Wateringen behoeft minder gevreesd te
worden. Rond Nieuwerkerk is nog 50
ha. in bestaande plannen beschikbaar
voor glastuinbouw.
De op de kaart aangegeven ontwik-
zich op het standpunt dat voor
de Goudse regio geen lokatie-
subsidie zal worden verstrekt
door het rijk. Derhalve zal bij
de keuze terdege moeten
worden gekeken naar de fi
nanciële consequenties van
het bouwrijpmaken en naar de
mogelijKneaen om van reeds
aanwezige voorzieningen ge
bruik te maken. De Zuidplas
polder in Waddinxveen vol
doet aan die criteria.
8. Naast Gouda, het regionale
centrum, dient het aantal sub-
centra beperkt te blijven tot
Waddinxveen en Bodegraven
en op iets grotere afstand
Woerden en Schoonhoven.
Het ontstaan van een nieuw
subcentrum Moordrecht van
15 a 20.000 inwoners wordt
verworpen.
9. Doordat de ontwikkeling van
buiten de stedenring gelegen
groeikernen ten zuiden van de
randstad is mislukt is de uit
loop van de stedelijke agglo
meratie in Zuid-Holland al tot
Nieuwerkerk gevorderd. Het
verdient geen aanbeveling de
ze uitloop tot Gouda te laten
doorlopen via een lokatie
Moordrecht.
10. Het ligt voort de hand, dat
wanneer een deel van de re
gionale bouwbehoefte niet in
Gouda maar elders wordt ge
bouwd er een financieel sta
tuut wordt opgesteld waar
door óf egalisatie van grond
prijzen in gebieden met hoge
en lage bouwrijpmaakkosten
plaatsvindt óf ook vanuit de
subcentra welke voor de regio
bouwen een financiële bijdra
ge wordt geleverd aan de cen-
trumvoorzieningen van de ge
meente Gouda.
11De eventueel in Waddinxveen
boven de eigen behoefte te
bouwen woningaantallen
moeten qua type en financie
ringswijze passen in de regio
nale behoefte. De toewijzing
aan de bewoners moet door
de regio (of gemeente Cjouda)
geschieden.
kelingszone’s voor tuinbouw onder glas
ten zuid-westen van de gemeente
dienen naar de mening van college be
perkt te blijven tot een gebied ten wes
ten van het complex aan de Abr.
Kroesweg alsmede ten zuiden van de
Bredeweg om aldus t.b.v. de woning
bouw in de Zuidplaspolder enige open
heid te garanderen. De concentraties
van kassen en voorgeschreven groene
dooradering tussen de complexen heeft
de instemming van het college evenals
de constatering dat deze gebieden bes
temd zijn voor reeds gevestigde bedrij
ven in deze regio. Door aanwijzing van
deze specifieke glastuinbouwgebieden
ontstaat overigens de mogelijkheid kas
sen in andere bestemmingsplannen vol
ledig te weren.
VERKEER EN VERVOER
Het plan vermeldt het streven naar
directe lijnvoering voor openbaar ver
voer. Het bevreemdt het college dan
ook dat de in het Streekplan Rijn en
Gouwe voorkomende rechtstreekse
railverbinding Waddinxveen-
vo Is trekt onvoldoende is voor de eigen op- 8
vang van C.
baar.
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
De kern van de discussie is gelegen in I
de benadering van de verwachte be
hoefte aan woningen i.v.m. de ontwik
keling van de gemiddelde woningbezet- I Sere
ting (g.w.b.).
Het voor-ontwerp streekplan Zuid-
Holland Oost raamt de g.w.b. voor
Gouda als volgt:
1975:2,89
1985: 2,65
Rotterdam en Waddinxveen-Den Haag
thans niet meer wordt nagestreefd. Wel
wordt voor de lijn Alphen aan den
Riin-Leiden een gedeeltelijke verdub
beling van het enkel spoor in het voor
uitzicht gesteld om daarmee de ver
binding Alphen/Leiden tot een kwar-
tierdienst te kunnen opvoeren.
Ten aanzien van de aan te leggen rij
wielpaden ontbreekt het plan voor een
rijwielpad Waddinxveen-Reeuwijk.
Rijksweg 3A (Amsterdam-Rotterdam)
is niet meer in het plan opgenomen; se
cundaire weg 26 door de Bloemendaal-
se Polder evenmin. Naar de mening van
het college zal de openstelling van de
huidige Gouwebrug in de rijksweg voor
regionaal verkeer een zodanige druk op
het Waddinxveense wegenstelsel leg
gen (i.v.m. Gouda-Leiden) dat de uit
voering van de weg achter de Dorps
traat en een rondweg rond de uitbrei
dingen in de Zuidplaspolder die aan
sluit op de Zuidelijke Dwarsweg in de
toekomst noodzakelijk wordt, Hier
voor dient ruimte gereserveerd te wor
den.
1980: 2,78
1990: 2,48
Beide ramingen lopen nagenoeg paral
lel, reden voor Waddinxveen om thans
hierover niet nader in discussie te tre
den.
8. OVERIGE OPMERKINGEN
Eerste commentaar Waddinxveen:
Gemiddelde woningbezetting
Het verdient aanbeveling om ook
andersom te rekenen. Er bestaan com
puterprogramma’s waarin uitdraaien
mogelijk zijn; gabaseerd op huidige be
volkingssamenstelling en variabele
groeipercentages.
Deze leiden tot gemiddelde woningbe
zetting als resultante, i.pv. als input-
gegeven en daarna tot kwantitatieve
behoeftenberekening.
rein
pale
en a
won
den
prijt
Het
lana
drec
veer
geel
Wat
gen
derl
Wat
tech
gem
vlak
nisti
telij
waa
won
trok
Reactie Gouda
Indien er van grenswijziging sprake zou
zijn behoeft dit niet te betekenen, dat de
voorbereiding van bestemmings- en
bouwplannen op de uitspraak van die pro
cedure moet wachten.
Zoals de ervaring leert is voor planvor
ming (bestemmingsplan, woningbouw-
plannen) en planuitvoering (grondverwer
ving, bouwrijpmaken en uitvoering
woningbouwplannen) afhankelijk van de
gehanteerde technieken een periode van 3
tot 5 jaar minimaal te achten.
rijksweg 3 ten westen van de
Gouwe.
3. Aangenomen dat Waddinx
veen over de periode 1975-
1994 0,7% per jaar in bevol
king toeneemt zal de eigen
bouwbehoefte in dat gebied
bedragen 2200 woningen
(computeruitdraai Stad en
Landschap Rotterdam). Voor
het opvangen van regionale
behoeften is dus ruimte voor
3300 woningen.
4. Het college is bereid de raad
voor ter stellen om voor de
periode 1978-1989 per jaar
t.b.v. de regio (Gouda) een
extra contingent van 300
woningen te bouwen.
5. De consequenties van boven
genoemde standpunten van
het college zijn t.a.v. bevol
king Waddinxveen:
a. bij jaarlijkse bevolkingstoe
name van 0,7%:
Waddinxveen 1995: 23.400
inwoners in 9200 woningen;
b. bij extra bouw van 3300 wo
ningen:
Waddinxveen 1995: 32.000
inwoners in 12.500 wonin
gen.
6. Er dient te worden gestreefd
naar:
- vergroting werkgelegenheid
in de industriële- en kantoor-
sector in de Goudse regio;
- vermindering van het aantal
werkforensen;
deze beide doeleinden om de
woon- werkpendel te vermin
deren en de volgende genera
tie werk dichter bij huis te
verschaffen.
7. T.a.v. de keuze van nieuwe
bouwlokaties stelt het college
beleid. Het welslagen van het rijks- en
provinciaal beleid t.a.v. het middengebied [ffl|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||lllllllllllllllllllllllllllim
Verv
Werk
- De
sectc
ruim
wore
nauv
nem
- D<
arbe
optii
in ka
- C
gemi
dien
”uit]
bedr
stree
- W;
baar
nen'
- D
slecl
lijkt
Wac
bere
Wac
nodi
Rea
Ook
gemi
tanti
Wer
Voor
tiairt
50%
ruim
lingt
gein
ruim
bebc
omvi
cons
afne
gen,
- Di
plaa
bant
aant
lene,
Gou
deze
- Di
van
zal i
grot
vena
groc
moe
bedt
Izijn
zove
andi
-De
bevi
tert'
1 De
model dat ook regio-opvang veronder- 1 mini
stelt. Het verschil moet zitten in de ja- F
ren 1977 t/m 1979.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat
hier duidelijk spreekt dat het door
Gouda vastgestelde woningbouwpro- I
gramma voor 1977 t/m 1979 van 1740 j
woningen in drie jaar, volstrekt onvol- I
doende is voor de eigen opvang. Hier
mee verzwaart Gouda de druk op de
le coördinatie vraagt met spoed om
initiatieven van de regio.
5. INFRASTRUCTUUR
Eerste commentaar Waddinxveen:
Opgemerkt dient te worden dat
blijkbaar de Inventarisatienota signa
leert dat thans reeds overbelasting van
de verkeerswegen leidend naar het
centrum aanwezig is. Is het dan denk
baar dat de centrumfunctie van Gouda
zonder zeer hoge infrastructurele kos
ten te versterken valt?
Reactie Gouda:
De huidige situatie m.b.t. de
verkeersbelasting van de toevoerwegen
naar het centrum maken inderdaad be
paalde infrastructurele werken gewenst.
Ongeacht de lokatie van een stadsuitleg
zal gezien de regionale centrumfunctie
van Gouda, verbetering van de infrastruc
tuur nodig zijn.
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
De vraag van Waddinxveen blijft
onbeantwoord en valt omdat het finan
ciële aspecten betreft, ook enigszins
buiten het kader van het ruimtelijk as
pect.
6. RUIMTE VOOR 2000 HUIZEN
Eerste commentaar Waddinxveen:
Uit de nota blijkt dat delen van de
huidige stad (oost, centrum en west) to
taal 100 ha vragen t.b.v. op peil bren
gen van stadsgroen, wijkgroen, scho
len, volkstuinen, sportvelden etc. Het is
de bedoeling voor deze 100 hectare,
naast de 27 hectare bij Stolwijkersluis
ongeveer 70 hectare te reserveren in
Gouda-Oost en in de Oostpolder in
Schieland (ten westen van Gouda).
Dan blijft, na aftrek van het gebied
voor de bouw van een gevangenis (-
Rijks Penitentiair Centrum), in Gouda-
Oost en in de Oostpolder van Schieland
maximaal ruimte voor 2.000 woningen
over.
Reactie Gouda
Het genoemde aantal van 2000 woningen
zou ongeveer overeenkomen met de in de
Ontwikkelingsnota genoemde uitgangs
punten. Een beslissing over de lokatie
van de door Waddinxveen genoemde voor
zieningen is echter nog niet genomen; dit
komt dan de orde in het structuurplan.
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen
Het structuurplan zelf dient voor de
beantwoording van de vragen van
Waddinxveen over situering van nog j
ontbrekende wijkvoorzieningen derhal-
ve te worden afgewacht.
7. GEMIDDELDE WONING
BEZETTING
Eerste commentaar Waddinxveen:
Hoe is het te verklaren dat het bevol- I
kingsmodel dat uitgaat van alleen na-
tuurlijke groei en opvang van de daling I
van gemiddelde woningbezitting voor
Gouda zelf, ultimo 1984 voor Gouda
1500 inwoners meer oplevert dan het
Ontwikkelingsnota getrokken door het 1
college van Burgemeester en Wethou- 1
ders van Waddinxveen: Er bestaat, af- I
gezien van de vraag waar en in welke I
hoeveelheden Gouda op lange termijn j
(na grenscorrectie) zal bouwen, op
korte termijn behoefte aan aanvullen
de bouwcapacteit op de capaciteit I
van Gouda binnen haar gemeente
grenzen.
Reactie Gouda:
Het door Waddinxveen gesignaleerde
verschil is aanwezig. Voor de onderlinge
vergelijkbaarheid van de bevolkingsmo-
dellen is uit gegaan van dezelfde basisge-
gevens. Bij deze basisgegevens behoort de
vooruitberekening van de gemiddelde wo- I
ningbezetting volgens een bijlage van de
nota. De daar uitgevoerde extra-polatie I
naar de toekomst is slechts geoorloofd in-
dien ongelimiteerd in de woningbehoefte 1
kan worden voorzien. Daar dit niet het ge-
val zal kunnen zijn, zal de gemiddelde wo- s
ningbezetting ook minder dalen, nl. niet
naar 2,65 maar naar slechts 2,78 per ulti
mo 1979, hetgeen geleid heeft tot bijge
stelde gegevens.
Uitgaande van een hogere gemiddelde wo
ningbezetting ultimo 1979 (2,78) zal het
verschil niet 1100 woningen bedragen
maar slechts 127. De conclusie van Wad
dinxveen, dat een aantal te bouwen wonin
gen van 1740 in de periode 1977 t/m 1979
'ttruiuuciiuc. ri/<zr «v v/ |j|L
Gouda, is derhalve niet houd- I
I tuur
gen
real
I forn
met
Gou
.1 ciah
aan
I ons
regio. Een tabel laat zien dat de bouw T
in 1977, 1978 en 1979 1100 woningen I AT
totaal meer zou moeten bedragen. vva
Conclusie uit de eerste 11 blz. van de De
stre
pen
in p
nen
l.naa:
kam
stre
pro'
idej
Daj
daa
het
ren.
gerr
9.y
Eer
Voc
ha
did
did
leid
dit
met
bek
Voc
Pen
mer
dre<
doo
Wa,
teld
Ret
Er
brut
I Indi
"j won
men
J velp‘
I wint
i
Bij de bestudering van de Goudse
’’Ontwikkelingsnota ten behoeve
van het Structuurplan” ging het
college van Burgemeester en
Wethouders van Waddinxveen
uit van 11 uitgangspunten. Die
uitgangspunten zijn de volgende:
1. Het stoppen van de ’’over
loop” van west naar oost
d.m.v. adequate woningbouw
in west m.i.v. 1980 is een uto
pie. Het stoppen van deze
overloop d.m.v. ’’bouwstop”
in oost is een onaanvaardbaar
middel t.a.v. de woningzoe
kenden, het ontwricht de wo
ningmarkt in oost en stimu
leert de trek naar Utrecht en
Brabant. De pendelafstanden
nemen toe. Het omgekeerde
van het beoogde doel wordt
bereikt. Het zal zeker tot na
1985 duren alvorens nieuwe
bouwlokaties en de stadsver
nieuwing in Zuid-Holland
west effect sorteren. Zeker tot
die termijn dient Zuid-Hol
land oost ook te bouwen voor
de overloop, althans hiermede
bij de planning nu rekening te
houden, omdat de beleids
middelen niet aanwezig zijn.
2. Het woningbouwbeleid in de
regio Gouda is een zaak van
gezamenlijke verantwoorde
lijkheid der gemeenten. Wad
dinxveen zal de bereidheid
moeten bezitten om zonodig
voor de regio extra woningen
te bouwen. Het ontwerp-
structuurplan voor Waddinx
veen wijst daarvoor de gebie
den ten zuid-westen van de
huidige bebouwde kom aan.
Dit gebied van 200 ha. biedt,
bij een bouwdichtheid van
30 woningen per bruto ha.,
plaats aan 5500 woningen,
aangenomen dat rijksweg 3
(Amsterdam-Rotterdam) ten
oosten van de Gouwe wordt
aangesloten op rijksweg 12,
zodat deze weg een deel van
de Zuidplaspolder niet meer
doorsnijdt, uvengens ngt
120 ha. meer dan 500 meter
van het eventuele tracé van