Waddinxveen WAT WADDINXVEEN EN GOUDA AAN ELKAAR HEBBEN GESCHREVEN I I Gemeente hanteert 11 uitgangs punten Commentaren rond Ontwikkelingsnota Sructuurplan Gouda I I I publikatie gemeente van de Dit een s WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 26 MEI 1977 WE /Advertentie) Vervolg van vorige pagina termijn-reactie Vervolg volgende pagina I Tweede termijn-reactie Waddinxveen: Wij constateren slechts dat bestem mingsplanprocedures voor gebieden gelegen in de gemeente Moordrecht de medewerking van de gemeente Moordrecht veronderstellen. De eerste commentaren van die zijde wijzen niet op een bereidheid tot medewerking. 3. BELEIDSINSTRUMENTEN Eerste commentaar Waddinxveen: In de Ontwikkelingsnota wordt erkend dat de Gouda’s toekomstige ontwik kelingen gebaseerd zijn op de veron derstelling dat er beleidsinstrumenten op korte termijn voor handen zijn om de overloop te keren. Het college van Burgemeester en Wet houders van Waddinxveen gaat van de realiteit uit dat deze instrumenten zul len ontbreken. dient een regionaal onderzoek te wor den opgezet. in e. Dit 523} heid Om eers beot te g< van de Randstad zal mede afhangen van het in de direct betrokken gemeenten te voeren beleid. 4. INVLOED OP WERKGELEGENHEID Eerste commentaar Waddinxveen: Het college van Waddinxveen heeft kritiek op de stellingname, overgeno men uit de inventarisatienota Gouda, t.a.v. de werkgelegenheid. Daar wordt gesteld dat de overheidsinvloed op het aantal arbeidsplaatsen slechts gering kan zijn. Het college van Waddinxveen dringt aan op een actieve werkgelegen- heidspolitiek d.m.v. aanbod hoogwaar dig industrieterrein en kantoorbouw. Het alleen beschouwen van Goudse ar beidsplaatsen heeft weinig zin. Hier De gehanteerde terreinquotiënten voor het bepalen van de benodigde indus- triegrond per arbeidsplaats zijn niet voor controle vatbaar. De gehanteerde coëfficiënten komen B. en W. als ac ceptabel voor, maar de doorberekening van werkgelegenheid tot benodigde ha. industriegrond ontgaat het college. De conclusie dat Boskoop, Moerkapelle en Waddinxveen in de periode 1975 tot 1990 voldoende zou hebben aan 5 ha. nieuw industrieterrein meent het colle ge te moeten betwijfelen. De daarvoor gesuggereerde situering, direct ten zui den van de scholencomplexen aan de Sniepweg acht B. en W. onjuist. Behalve het reeds eerder genoemde veilinggebied meent het college voor industrievestiging te moeten reserveren de zuidrand van het zuidelijk deel van de Zuidplaspolder en het thans voor rijksweg 3A gereserveerde gebied tus sen Kanaaldijk en Gouwe. De onjuiste weergave van het Wad- dinxveense niveau van onderwijs en sportvoorzieningen zullen B. en W. ter bestemde plaatse doen weten. Dat 1980:2,83 1990:2,50 De Ontwikkelingsnota raamt deze als volgt: 1975: 2,89 1985:2,66 Reactie Gouda: In de nota is de ontwikkeling van Gouda geschetst zoals ons voor ogen staat. Die stellingen t.b.v. het structuurplan bestond lingen voor het structuurplan en mede af gestemd op het rijks- en provinciaal beleid. Het welslagen van het rijks- 2. TIJD PROCEDURE Eerste commentaar Waddinxveen: In de eerste regels van de inleiding van de Ontwikkelingsnota blijkt dat een grenswijziging van 1965 (waarvoor reeds vooraf door Waddinxveen, be stemmingsplannen waren ontwikkeld t.b.v. Gouda) pas in 1970-1974 tot wo ningbouw van omvang leidde. Wat worden hieruit voor consequenties getrokken voor de bouwlokaties in Moordrecht of in Reeuwijk-dorp? Tweede termijn-reactie Waddinxveen: In het voor-ontwerp streekplan Zuid- Holland Oost wordt geconstateerd dat het provinciaal bestuur slechts zeer geringe invloed op de stimulering van de werkgelegenheid heeft en zal krij gen. Met het gemeentebestuur van Gouda onderschrijven wij de gemeen telijke verantwoordelijkheid voor het bepalen van de ruimtebehoefte aan in dustrieterrein en het stimuleren van nieuwe vestigingen. Een goede regiona- Reactie Gouda Wij zijn het met het dagelijks bestuur van de gemeente Waddinxveen eens. dat de werkgelegenheid regionaal moet worden aangepakt en moet worden teruggekop peld op de arbeidsmarkt in de regio. Dit neemt evenwel niet weg, dat ieder gemeentebestuur binnen het regionale beleid een eigen verantwoordelijkheid heeft t.a.v. het bepalen van de ruimtebe hoefte voor de werkgelegenheid en de si tuering daarvan. Dit laatste kan in regio naal overleg worden bezien. Uit het feit, dat het gemeentebestuur van Gouda rekening houdt met externe facto ren - economische conjunctuur, ruim telijke ordening en milieubeheer - mag niet worden afgeleid, dat het Goudse gemeentebestuur een passief werkgelegen heidsbeleid voert. 1. DOELSTELLINGEN Eerste commentaar Waddinxveen: Het moet de opstellers van de doelstellingen t.b.v. het structuurplan voor de gemeente Gouda duidelijk ge weest zijn dat die doelstellingen nooit binnen de eigen gemeentegrenzen rea liseerbaar zijn. Derhalve had reeds een uitspraak kun nen plaatsvinden of realisering d.m.v. grenswijziging of d.m.v. bouw in nabu rige gemeenten door die gemeenten zal moeten geschieden. omvang van de gewenste toekomstige stadsuitbreidingen en de plaatsen waar deze bij voorkeur moeten worden gerealiseerd. Het voorlopige standpunt van de Goudse gemeenteraad houdt in dat de nieuwe stadsuitbreiding, voor zover niet gelegen binnen de eigen gemeen tegrenzen, gezocht moet worden in de Zuidplaspolder tussen Gouda en Moordrecht. Aldus sprak een meerder heid van de raad zich uit. Een minder heid van die raad sprak zich uit voor een nader onderzoek van de gemeente Waddinxveen als alternatieve bouw plaats voor de gemeente Gouda, maar het college van Burgemeester en Wet houders stelde in die gemeenteraads vergadering dat dit alternatief niet door hem aan de orde werd gesteld. Op 24 maart heeft het college van Gou da schriftelijk gereageerd op het eerste commentaar van Waddinxveen. Het college van Waddinxveen is van mening dat de Goudse ’’Reactie op het commentaar van de gemeente Wad dinxveen” ten aanzien van diverse op geworpen vragen een verhelderend antwoord geeft. Een aantal antwoorden zijn voor het Waddinxveense college echter aanleiding om ”in tweede ter mijn” te reageren. Deze reactie zal kunnen worden ver zonden nadat de gemeenteraad van Waddinxveen op woensdag 15 juni ero ver zal hebben gesproken. In die raads vergadering zal het door het college van Burgemeester en Wethouders van Waddinxveen tot heden gevoerde be leid inzake de Goudse ’’Ontwikkelings nota ten behoeve van het Structuur plan” aan een oordeel kunnen worden onderworpen. Op die manier zal dan deze fase van de gedachtenwisseling met de gemeente Gouda kunnen wor den afgerond. Inmiddels kreeg Waddinxveen van het provinciaal bestuur van Zuid-Holland het voorontwerp streekplan Zuid- Holland Oost om commentaar toege zonden. De toekomstige ontwikkeling van de gemeente Gouda, zoals die door de provincie wordt gezien, wijkt blij kens dit voor-ontwerp op een aantal essentiële punten af van de Goudse vi sie, zoals neergelegd in de Ontwik kelingsnota. Om de schriftelijke discussie tussen de dagelijkse besturen van Gouda en Waddinxveen goed te kunnen volgen, volgt hier puntsgewijs het eerste com mentaar van Waddinxveen, de reactie daarop van Gouda en de ’’tweede termijn”-reactie van Waddinxveen, welke reactie rekening houdt met wat er staat in het voorontwerp streekplan. Voor de leesbaarheid zijn de technische verwijzingen naar de Ontwikkelingsno ta van Gouda weggelaten, terwijl voor de Waddinxveense bevolking de oor spronkelijke tekst hier en daar is ver duidelijkt. Tweede Waddinxveen: Het voor-ontwerp streekplan Zuid- Holland Oost bevat naar de mening van de gemeente Waddinxveen geen nieu we gezichtspunten inzake de instru menten welke het lokale beleid ten dienste zullen staan bij het weren van de overloop in de sectoren ’’duurdere huurwoningen” en ’’bestaande koop woningen”. Met de huidige instrumen ten is door de gemeentebesturen in het middengebied van de Randstad geen wezenlijk gewijzigd beleid te voeren voor dit belangrijke deel van de wo ningvoorraad. Het college van Burgemeester en Wethouders van Waddinxveen heeft op 21 maart in een gesprek met het college van B. en W. van Gouda voor de eerste maal gereageerd op de aan onze gemeente om commen taar toegezonden Goudse ’’Ontwikkelingsnota ten behoeve van het Structuurplan”. Aan de hand van deze nota heeft de gemeenteraad van onze buurgemeente op 28 maart een principe-uitspraak gedaan over de Reactie Gouda: Ten tijde van het opstellen van de doel- ontwikkeling is gebaseerd op de doelstel- er geenszins zekerheid dat die doelstel lingen aanleiding zouden zijn om een stadsuitbreiding buiten de huidige ge meentegrenzen te projecteren. Pas nadat de Inventarisatienota, de be- volkingsvooruitberekening en de vooruit- berekening van de gemiddelde woning- bezetting waren afgerond, kon met zeker heid worden gezegd, dat binnen de Goud se gemeentegrenzen niet voldoende ruim te beschikbaar zal zijn om het volledige programma te kunnen realiseren. De gemeenteraad van Gouda zal in eerste instantie een uitspraak moeten doen oj voor de verdere realisering van het pro gramma de procedure van grenswijziging aanhangig moet worden gemaakt danwel dat met het betrokken gemeentebestuur een andere regeling moet worden nage streefd. Aan dezeprincipe-uitspraak dient bestuur lijk overleg - waartoe wij gaarne bereid zijn - vooraf te gaan. Tweede termijn-reactie Waddinxveen: Het voor-ontwerp streekplan Zuid- Holland Oost beperkt o.m. door het aanwijzen van veel aanwaskernen, de opvangfunctie van Gouda aanmer kelijk en komt daardoor op een derma te lager aantal in Gouda te bouwen nieuwe woningen, dat de aanwezige ruimte binnen de Goudse gemeente grenzen daarvoor voldoende wordt geacht. Wanneer de berekeningen van het streekplan reëel zijn kan de uit spraak over grenscorrecties achterwe ge blijven. Wanneer Gouda aan zijn ei gen visie vasthoudt zal een uitspraak over grenscorrecties ja of nee, zo be grijpen wij, spoedig van de Goudse gemeenteraad gevraagd worden, om de voorbereidingstermijn zo beperkt mo gelijk te houden. niet voor 1990 zal vallen. In het plan wordt Waddinxveen inge deeld in het B-milieu t.a.v. de gewenste woningdichtheid. De ruimtebehoefte per persoon leidt voor het B-milieu tot 30 woningen per ha. In een schema wordt voor Waddinxveen evenwel een aantrekkelijker dichtheid van 25 wo- ier ha. aangehouden. Mits fi- haalbaar heeft het college vallend is dat geen enkel gezichtspunt voor dit gebied negatief gewaardeerd wordt. De 11 criteria zijn 7 x positief en 4 x indifferent gekwalificeerd. Het college kan met de voorkeur voor het gebied in het noorden van de Zuidplaspolder instemmen, hoewel het beleidsprogramma het zuiden van de Zuidplaspolder als eerste woningbouw gebied aanwijst. Dit gebied is zeker eveneens geschikt voor woningbouw, maar het definitief afvoeren van het al daar geplande tracé van de rijksweg Rotterdam-Amsterdam zal te lang du ren om daar tijdig te kunnen starten. Dat de rijksweg 3A voor het deel dat ten westen van de Gouwe op Wad- dinxveens grondgebied was geprojec teerd van de rijkswegenplannen zal worden afgevoerd is thans zeer waar schijnlijk. Het voor-ontwerp streekplan tekent de weg overigens helemaal niet op het plan, ook niet voor het deel Amsterdam-Gouda, naar B. en W. aan nemen omdat de beslissing daarover ningen pi nancieel hiertegen voorshands geen bezwaar. WERK EN VERZORGING In het streekplan worden nog een aantal specifieke zaken met betrekking tot Waddinxveen behandeld. Zo wordt vermeldt dat geen afzonderlijke ramin gen zijn gemaakt voor veihnguitbrei- ding en waterzuiveringsinstallaties. Het college stelt voor hierop alsnog aan te dringen. Met name gezien de nu reeds acute ruimtenood van de Goudse Vei ling in gebied aan de Bredeweg en de fout op de kaart waarbij de nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie ten wes ten i.pv. ten oosten van de Gouwe is gepland. Waddinxveen weinig achterland heeft wordt niet door onderzoekingen ge staafd. Het plan vermeldt overigens de stichting van 2 scholen voor LTO in Waddinxveen. De verzorgingselemen- ten in Waddinxveen zijn in elk geval alle uitstekend bereikbaar en voorzien van voldoende parkeercapaciteit. De aanwezige hoeveelheid binnenste delijk gebruiksgroen bedraagt in Wad dinxveen thans 19 m2/inwoner (norm. 20 a 22 m2/inw.). Desondanks vermeldt het plan een tekort van 10 a 15 ha. voor Waddinxveen, zonodig aan te leggen in het Gouwebos. GLASOPSTANDEN Geconstateerd moet worden dat in de toekomst ook in de ’’Boskoopse kwe kerijen” forse kassen zullen worden toegelaten (tot max. */4 ha. per bedrijf). Voor opvang van verdreven tuinders uit Wateringen behoeft minder gevreesd te worden. Rond Nieuwerkerk is nog 50 ha. in bestaande plannen beschikbaar voor glastuinbouw. De op de kaart aangegeven ontwik- zich op het standpunt dat voor de Goudse regio geen lokatie- subsidie zal worden verstrekt door het rijk. Derhalve zal bij de keuze terdege moeten worden gekeken naar de fi nanciële consequenties van het bouwrijpmaken en naar de mogelijKneaen om van reeds aanwezige voorzieningen ge bruik te maken. De Zuidplas polder in Waddinxveen vol doet aan die criteria. 8. Naast Gouda, het regionale centrum, dient het aantal sub- centra beperkt te blijven tot Waddinxveen en Bodegraven en op iets grotere afstand Woerden en Schoonhoven. Het ontstaan van een nieuw subcentrum Moordrecht van 15 a 20.000 inwoners wordt verworpen. 9. Doordat de ontwikkeling van buiten de stedenring gelegen groeikernen ten zuiden van de randstad is mislukt is de uit loop van de stedelijke agglo meratie in Zuid-Holland al tot Nieuwerkerk gevorderd. Het verdient geen aanbeveling de ze uitloop tot Gouda te laten doorlopen via een lokatie Moordrecht. 10. Het ligt voort de hand, dat wanneer een deel van de re gionale bouwbehoefte niet in Gouda maar elders wordt ge bouwd er een financieel sta tuut wordt opgesteld waar door óf egalisatie van grond prijzen in gebieden met hoge en lage bouwrijpmaakkosten plaatsvindt óf ook vanuit de subcentra welke voor de regio bouwen een financiële bijdra ge wordt geleverd aan de cen- trumvoorzieningen van de ge meente Gouda. 11De eventueel in Waddinxveen boven de eigen behoefte te bouwen woningaantallen moeten qua type en financie ringswijze passen in de regio nale behoefte. De toewijzing aan de bewoners moet door de regio (of gemeente Cjouda) geschieden. kelingszone’s voor tuinbouw onder glas ten zuid-westen van de gemeente dienen naar de mening van college be perkt te blijven tot een gebied ten wes ten van het complex aan de Abr. Kroesweg alsmede ten zuiden van de Bredeweg om aldus t.b.v. de woning bouw in de Zuidplaspolder enige open heid te garanderen. De concentraties van kassen en voorgeschreven groene dooradering tussen de complexen heeft de instemming van het college evenals de constatering dat deze gebieden bes temd zijn voor reeds gevestigde bedrij ven in deze regio. Door aanwijzing van deze specifieke glastuinbouwgebieden ontstaat overigens de mogelijkheid kas sen in andere bestemmingsplannen vol ledig te weren. VERKEER EN VERVOER Het plan vermeldt het streven naar directe lijnvoering voor openbaar ver voer. Het bevreemdt het college dan ook dat de in het Streekplan Rijn en Gouwe voorkomende rechtstreekse railverbinding Waddinxveen- vo Is trekt onvoldoende is voor de eigen op- 8 vang van C. baar. Tweede termijn-reactie Waddinxveen: De kern van de discussie is gelegen in I de benadering van de verwachte be hoefte aan woningen i.v.m. de ontwik keling van de gemiddelde woningbezet- I Sere ting (g.w.b.). Het voor-ontwerp streekplan Zuid- Holland Oost raamt de g.w.b. voor Gouda als volgt: 1975:2,89 1985: 2,65 Rotterdam en Waddinxveen-Den Haag thans niet meer wordt nagestreefd. Wel wordt voor de lijn Alphen aan den Riin-Leiden een gedeeltelijke verdub beling van het enkel spoor in het voor uitzicht gesteld om daarmee de ver binding Alphen/Leiden tot een kwar- tierdienst te kunnen opvoeren. Ten aanzien van de aan te leggen rij wielpaden ontbreekt het plan voor een rijwielpad Waddinxveen-Reeuwijk. Rijksweg 3A (Amsterdam-Rotterdam) is niet meer in het plan opgenomen; se cundaire weg 26 door de Bloemendaal- se Polder evenmin. Naar de mening van het college zal de openstelling van de huidige Gouwebrug in de rijksweg voor regionaal verkeer een zodanige druk op het Waddinxveense wegenstelsel leg gen (i.v.m. Gouda-Leiden) dat de uit voering van de weg achter de Dorps traat en een rondweg rond de uitbrei dingen in de Zuidplaspolder die aan sluit op de Zuidelijke Dwarsweg in de toekomst noodzakelijk wordt, Hier voor dient ruimte gereserveerd te wor den. 1980: 2,78 1990: 2,48 Beide ramingen lopen nagenoeg paral lel, reden voor Waddinxveen om thans hierover niet nader in discussie te tre den. 8. OVERIGE OPMERKINGEN Eerste commentaar Waddinxveen: Gemiddelde woningbezetting Het verdient aanbeveling om ook andersom te rekenen. Er bestaan com puterprogramma’s waarin uitdraaien mogelijk zijn; gabaseerd op huidige be volkingssamenstelling en variabele groeipercentages. Deze leiden tot gemiddelde woningbe zetting als resultante, i.pv. als input- gegeven en daarna tot kwantitatieve behoeftenberekening. rein pale en a won den prijt Het lana drec veer geel Wat gen derl Wat tech gem vlak nisti telij waa won trok Reactie Gouda Indien er van grenswijziging sprake zou zijn behoeft dit niet te betekenen, dat de voorbereiding van bestemmings- en bouwplannen op de uitspraak van die pro cedure moet wachten. Zoals de ervaring leert is voor planvor ming (bestemmingsplan, woningbouw- plannen) en planuitvoering (grondverwer ving, bouwrijpmaken en uitvoering woningbouwplannen) afhankelijk van de gehanteerde technieken een periode van 3 tot 5 jaar minimaal te achten. rijksweg 3 ten westen van de Gouwe. 3. Aangenomen dat Waddinx veen over de periode 1975- 1994 0,7% per jaar in bevol king toeneemt zal de eigen bouwbehoefte in dat gebied bedragen 2200 woningen (computeruitdraai Stad en Landschap Rotterdam). Voor het opvangen van regionale behoeften is dus ruimte voor 3300 woningen. 4. Het college is bereid de raad voor ter stellen om voor de periode 1978-1989 per jaar t.b.v. de regio (Gouda) een extra contingent van 300 woningen te bouwen. 5. De consequenties van boven genoemde standpunten van het college zijn t.a.v. bevol king Waddinxveen: a. bij jaarlijkse bevolkingstoe name van 0,7%: Waddinxveen 1995: 23.400 inwoners in 9200 woningen; b. bij extra bouw van 3300 wo ningen: Waddinxveen 1995: 32.000 inwoners in 12.500 wonin gen. 6. Er dient te worden gestreefd naar: - vergroting werkgelegenheid in de industriële- en kantoor- sector in de Goudse regio; - vermindering van het aantal werkforensen; deze beide doeleinden om de woon- werkpendel te vermin deren en de volgende genera tie werk dichter bij huis te verschaffen. 7. T.a.v. de keuze van nieuwe bouwlokaties stelt het college beleid. Het welslagen van het rijks- en provinciaal beleid t.a.v. het middengebied [ffl|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||lllllllllllllllllllllllllllim Verv Werk - De sectc ruim wore nauv nem - D< arbe optii in ka - C gemi dien ”uit] bedr stree - W; baar nen' - D slecl lijkt Wac bere Wac nodi Rea Ook gemi tanti Wer Voor tiairt 50% ruim lingt gein ruim bebc omvi cons afne gen, - Di plaa bant aant lene, Gou deze - Di van zal i grot vena groc moe bedt Izijn zove andi -De bevi tert' 1 De model dat ook regio-opvang veronder- 1 mini stelt. Het verschil moet zitten in de ja- F ren 1977 t/m 1979. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat hier duidelijk spreekt dat het door Gouda vastgestelde woningbouwpro- I gramma voor 1977 t/m 1979 van 1740 j woningen in drie jaar, volstrekt onvol- I doende is voor de eigen opvang. Hier mee verzwaart Gouda de druk op de le coördinatie vraagt met spoed om initiatieven van de regio. 5. INFRASTRUCTUUR Eerste commentaar Waddinxveen: Opgemerkt dient te worden dat blijkbaar de Inventarisatienota signa leert dat thans reeds overbelasting van de verkeerswegen leidend naar het centrum aanwezig is. Is het dan denk baar dat de centrumfunctie van Gouda zonder zeer hoge infrastructurele kos ten te versterken valt? Reactie Gouda: De huidige situatie m.b.t. de verkeersbelasting van de toevoerwegen naar het centrum maken inderdaad be paalde infrastructurele werken gewenst. Ongeacht de lokatie van een stadsuitleg zal gezien de regionale centrumfunctie van Gouda, verbetering van de infrastruc tuur nodig zijn. Tweede termijn-reactie Waddinxveen: De vraag van Waddinxveen blijft onbeantwoord en valt omdat het finan ciële aspecten betreft, ook enigszins buiten het kader van het ruimtelijk as pect. 6. RUIMTE VOOR 2000 HUIZEN Eerste commentaar Waddinxveen: Uit de nota blijkt dat delen van de huidige stad (oost, centrum en west) to taal 100 ha vragen t.b.v. op peil bren gen van stadsgroen, wijkgroen, scho len, volkstuinen, sportvelden etc. Het is de bedoeling voor deze 100 hectare, naast de 27 hectare bij Stolwijkersluis ongeveer 70 hectare te reserveren in Gouda-Oost en in de Oostpolder in Schieland (ten westen van Gouda). Dan blijft, na aftrek van het gebied voor de bouw van een gevangenis (- Rijks Penitentiair Centrum), in Gouda- Oost en in de Oostpolder van Schieland maximaal ruimte voor 2.000 woningen over. Reactie Gouda Het genoemde aantal van 2000 woningen zou ongeveer overeenkomen met de in de Ontwikkelingsnota genoemde uitgangs punten. Een beslissing over de lokatie van de door Waddinxveen genoemde voor zieningen is echter nog niet genomen; dit komt dan de orde in het structuurplan. Tweede termijn-reactie Waddinxveen Het structuurplan zelf dient voor de beantwoording van de vragen van Waddinxveen over situering van nog j ontbrekende wijkvoorzieningen derhal- ve te worden afgewacht. 7. GEMIDDELDE WONING BEZETTING Eerste commentaar Waddinxveen: Hoe is het te verklaren dat het bevol- I kingsmodel dat uitgaat van alleen na- tuurlijke groei en opvang van de daling I van gemiddelde woningbezitting voor Gouda zelf, ultimo 1984 voor Gouda 1500 inwoners meer oplevert dan het Ontwikkelingsnota getrokken door het 1 college van Burgemeester en Wethou- 1 ders van Waddinxveen: Er bestaat, af- I gezien van de vraag waar en in welke I hoeveelheden Gouda op lange termijn j (na grenscorrectie) zal bouwen, op korte termijn behoefte aan aanvullen de bouwcapacteit op de capaciteit I van Gouda binnen haar gemeente grenzen. Reactie Gouda: Het door Waddinxveen gesignaleerde verschil is aanwezig. Voor de onderlinge vergelijkbaarheid van de bevolkingsmo- dellen is uit gegaan van dezelfde basisge- gevens. Bij deze basisgegevens behoort de vooruitberekening van de gemiddelde wo- I ningbezetting volgens een bijlage van de nota. De daar uitgevoerde extra-polatie I naar de toekomst is slechts geoorloofd in- dien ongelimiteerd in de woningbehoefte 1 kan worden voorzien. Daar dit niet het ge- val zal kunnen zijn, zal de gemiddelde wo- s ningbezetting ook minder dalen, nl. niet naar 2,65 maar naar slechts 2,78 per ulti mo 1979, hetgeen geleid heeft tot bijge stelde gegevens. Uitgaande van een hogere gemiddelde wo ningbezetting ultimo 1979 (2,78) zal het verschil niet 1100 woningen bedragen maar slechts 127. De conclusie van Wad dinxveen, dat een aantal te bouwen wonin gen van 1740 in de periode 1977 t/m 1979 'ttruiuuciiuc. ri/<zr «v v/ |j|L Gouda, is derhalve niet houd- I I tuur gen real I forn met Gou .1 ciah aan I ons regio. Een tabel laat zien dat de bouw T in 1977, 1978 en 1979 1100 woningen I AT totaal meer zou moeten bedragen. vva Conclusie uit de eerste 11 blz. van de De stre pen in p nen l.naa: kam stre pro' idej Daj daa het ren. gerr 9.y Eer Voc ha did did leid dit met bek Voc Pen mer dre< doo Wa, teld Ret Er brut I Indi "j won men J velp‘ I wint i Bij de bestudering van de Goudse ’’Ontwikkelingsnota ten behoeve van het Structuurplan” ging het college van Burgemeester en Wethouders van Waddinxveen uit van 11 uitgangspunten. Die uitgangspunten zijn de volgende: 1. Het stoppen van de ’’over loop” van west naar oost d.m.v. adequate woningbouw in west m.i.v. 1980 is een uto pie. Het stoppen van deze overloop d.m.v. ’’bouwstop” in oost is een onaanvaardbaar middel t.a.v. de woningzoe kenden, het ontwricht de wo ningmarkt in oost en stimu leert de trek naar Utrecht en Brabant. De pendelafstanden nemen toe. Het omgekeerde van het beoogde doel wordt bereikt. Het zal zeker tot na 1985 duren alvorens nieuwe bouwlokaties en de stadsver nieuwing in Zuid-Holland west effect sorteren. Zeker tot die termijn dient Zuid-Hol land oost ook te bouwen voor de overloop, althans hiermede bij de planning nu rekening te houden, omdat de beleids middelen niet aanwezig zijn. 2. Het woningbouwbeleid in de regio Gouda is een zaak van gezamenlijke verantwoorde lijkheid der gemeenten. Wad dinxveen zal de bereidheid moeten bezitten om zonodig voor de regio extra woningen te bouwen. Het ontwerp- structuurplan voor Waddinx veen wijst daarvoor de gebie den ten zuid-westen van de huidige bebouwde kom aan. Dit gebied van 200 ha. biedt, bij een bouwdichtheid van 30 woningen per bruto ha., plaats aan 5500 woningen, aangenomen dat rijksweg 3 (Amsterdam-Rotterdam) ten oosten van de Gouwe wordt aangesloten op rijksweg 12, zodat deze weg een deel van de Zuidplaspolder niet meer doorsnijdt, uvengens ngt 120 ha. meer dan 500 meter van het eventuele tracé van

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1977 | | pagina 6