Waddinxveen
Hoorzitting
streekplan
op 1 juni
pubnkatie gemeente
van de
Vergelijking gemaakt tussen bouwen
in Moordrecht en in Waddinxveen
Anne Frank-centrum
In Anne Frank-centrum
I
Dit is een
Hoorzitting
op 1 juni
in AF-centrum
woensdag
1 juni om 8 uur
OPENBARE
COMMISSIE
VERGADERING
ij
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 26 MEI 1977
ir-
n)
lit
Waddinxveen
Moordrecht
Zuid- Holland Zuid
Zuid-Holland West
- Bestuurlijk
Matig
Geen
Goed
Goed
- Railvervoer
Zeer matig
I
een hoorzitting voor alle Waddinxveners in het
als
en/of
ingekomen
Subsidiever-
Het college van Burgemeester en Wethouders
de secretaris, de burgemeester,
J. Meuleman mr. A. G. Smallenbroek
- Landschappelijke
waarde
- Dure infrastructu
rele werken
- Faserings-
mogelijkheid
Waddinxveen bouwt
zelf
ie
in
>g
il-
;eno-
bor-
- Leefbaarheid tij
dens de 10-jarige
bouwfase
- Gerichtheid op
overig Zuid-Holland
- Verbinding stads
centrum Gouda
- Aansluiting op
Rijkswegen
Grenswijziging
nodig
plaatsen glastuinbouw voor. Overigens be
tekent het Waddinxveense voorstel een
grotere aantasting van de centrale open
ruimte van de randstad.
Direct de huidige
voorzieningen Wad
dinxveen beschik
baar
Goed, via overstap
te Gouda
Goed
(rechthoekige delen)
840/jaar)
Reactie Gouda:
Deze opmerkingen kunnen naar onze
mening voor kennisgeving worden aan
genomen.
ie
et
u-
if-
ke
jn
3P
n-
:it
in
>e-
ik-
et-
id-
>or
be-
ut-
sve
- Aansluiting op rijkswegen.
De drukte op S. W. 26 valt mee. De capa
citeit van de Beyerincklaan om verkeer te
'verwerken is aanzienlijk lager aan de
S. W. 26.
’.n
ie
s-
ie
al
ms
re-
>ok
m-
ien
be
de
de
ge
10-
T,e-
de
ro
de
tie
in-
fte
r.e-
>o-
iet
'ti-
?e-
ij-
;n
10-
iet
en
id-
in-
79
>p-
id-
I'
ag
'el
en
b-
ir-
il-
in
ie
ar
>P
g-
it-
s-
:i-
n-
le
>1-
a-
ag
or
da
et
:r-
a-
at
or
o-
40
ai
de
iw
en
is
e,
lis
in
in
O.
:d
(-
a-
id
:n
Zeker nodig o.a.
kruising drukke
scheepvaart
Goed
Via drukke S.W. 26
(Rotterdamseweg)
en Bredeweg
Via drukke sluis
en drukke weg
Via rustige Beije-
rincklaan en Brede
weg
Via vrijkomende
Rijksbrug over de
Gouwe
- Railvervoer.
Nieuw station: Indien er een wordt ge
sticht ligt het Goudse model aan een
hoofdspoorlijn.
finitie over wat verstaan dient te
den onder netto en bruto ha.
Ook het voor-ontwerp streekplan Zuid-
Holland Oost is vaag in z’n definities
ter zake. Geconstateerd kan worden
dat in het voor-ontwerp streekplan als
’’benodigde oppervlak” voor 4528 wo
ningen in Gouda wordt berekend 130
ha. Derhalve een dichtheid van 35 wo
ningen per ’’benodigde ha.”. Hier is
een
se rekenmodel aanwezig waar t.b.v.
5238 woningen 15% meer) een ”-
benodigd oppervlak” wordt berekend
van 265 ha. 104% meer). Duidelijk
heid over de te hanteren bruto en netto
normen is zeer gewenst.
10. KRIMPENERWAARD NIET?
Eerste commentaar Waddinxveen:
- Het college van Waddinxveen is
verwonderd dat de meest voor de hand
liggende stadsuitbreiding voor Gouda
door de planologen niet is voorgesteld.
Wie Gouda op de kaart beziet en daar
bij opmerkt dat de stedelijke kern te
gen de zuidrand aanligt concludeert in
eerste instantie dat de stad in zuidelijke
richting (Krimpenerwaard) dient te
worden uitgebreid zodat het ’centrum’
ook centraal komt te liggen.
De Hollandsche IJssel is immers ten
zuiden van de stad veel minder een bar
rière dan het stroomkanaal in west. De
2e brug over de IJssel wordt toch al
noodzakelijk geacht. Hier lijkt de poli
tiek aan de planoloog grenzen te heb
ben gesteld.
- Het college van Waddinxveen vraagt
zich af of dit ook is gebeurd t.a.v. de
eerder door Waddinxveen gesuggereer
de mogelijkheid om een bouwlokatie te
plannen ten zuid-westen (Zuidplaspol-
der) van Waddinxveen. Deze lokatie
verdient het duidelijk om te worden af
gewogen tegen de lokaties Moordrecht
en Waddinxveen/Reeuwijk-Dorp van
de Goudse Ontwikkelingsnota. Wad
dinxveen heeft gepoogd dit te doen.
- Voor Waddinxveen staat vast dat ont
wikkeling van het gebied ten westen
van Gouda in Oostpolder in Schieland
alleen maar haalbaar is in samenhang
met het gebied ten westen van Gouda
in de Zuidplaspolder, in de gemeente
Moordrecht. Zolang niet vaststaat dat
de Zuidplaspolder bij Moordrecht
doorgaat lijkt investeren t.b.v. de Oost
polder in Schieland niet verantwoord.
De lokaties Oostpolder in Schieland en
Reactie Gouda:
Gerichtheid op overig Zuid-Holland.
Een afstand van enkele kilometers tussen
de twee lokaties kan niet betekenen dat de
ene lokatie op Zuid-Holland-zuid en de
andere op Zuid-Holland-west is gericht.
Wel kan gesteld worden, dat de door Gou
da voorgestelde uitbreiding een betere
aansluiting op rijksweg 20 (Rotterdam-
Gouda) en gelijkwaardige op rijksweg 12
Den Haag-Utrecht) zal hebben.
Bestuurlijk.
Voor de Goudse stadsuitbreiding is een
grenswijziging of een andere regeling no
dig.
- Landschappelijke waarde.
Het verschil in landschappelijke waarde is
naar onze mening niet aanwezig. In het
door Waddinxveen voorgestelde gebied
voor-stadsuitbreiding komt op enkele
Zuidplaspolder dienen dus als eenheid
te worden gezien.
Reactie Gouda:
Wel degelijk is een stadsuitbreiding in de
Krimpenerwaard overwogen. Hoewel er
kend moet worden dat de situatie uit pla
nologisch oogpunt gunstig is te noemen, is
vanwege de natuurwetenschappelijke èn
van het gebied
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
Enkele opmerkingen onzerzijds:
- De Beijerincklaan heeft twee parallel
wegen voor auto en fietsverkeer. S.W.
26 heeft aan één zijde een dubbel
fietspad. Welke heeft de beste capaci
teit?
- Een verkeersbelasting van 11.000 mo
torvoertuigen (m.v.t. per etmaal op
S.W. 26 komt in orde van grootte
overeen met de belasting van de Hene-
gouwerweg tussen Waddinxveen en
Boskoop. Een belasting die door Wad
dinxveen als hoog wordt ervaren. De
belasting van de Beijerincklaan ligt
thans rond de 5.000 m.v.t./per etmaal,
de reserve-capaciteit is dus groter.
- Ons is niet bekend waarop de slechte
beoordeling van de Zuidplaspolder als
bouwpolder berust. De Beijerincklaan
aanleg 3 km) door deze polder heeft
geen extra maatregelen vereist. De weg
geeft geen aanleiding tot meer dan nor
maal onderhoud.
- Het staat vast dat Waddinxveen t.b.v.
eigen uitbreiding moet beginnen met
bouw in de Waddinxveense Zuidplas
polder. Deze wordt derhalve in elk ge
val gedeeltelijk aan het landbouwareaal
onttrokken. Gouda zal door bouw in
de Moordrechtse Zuidplaspolder een
tot nu toe onaangetast polderdeel bin
nentrekken. Aantasting van één polder
lijkt te verkiezen boven gedeeltelijke
aantasting van twee polders.
- De leefbaarheidsfactor voor de nieu
we wijk acht ons college een zwaar ar
gument. Primaire levensbehoefte is een
dagelijkse zaak. De ’’hogere orde voor
zieningen” zijn meer incidenteel nood
zakelijk Dan speelt een enkele km. ver
schil in afstand nauwelijks een rol.
Tot slot kan worden opgemerkt dat het
voor-ontwerp streekplan Zuid-Holland
Oost de Zuidplaspolder tussen Gouda
en Moordrecht toch als nieuwe bouw
lokatie acceptabel acht wanneer de lo
katie Oost van Gouda onuitvoerbaar
blijkt. De discussie hierover blijft der
halve van belang.
- Leefbaarheid tijdens 10-jarige bouwfa
se.
Het voorzieningenniveau zal in de nieuwe
Goudse stadswijk bijzondere aandacht be
hoeven. De nabijheid van het Wad
dinxveense centrum is voor een nieuwe
Waddinxveense uitbreiding een voordeel
voor voorzieningen in de primaire levens
behoeften. In beide uitbreidingsmodellen
Vergelijking uitbreiding van Waddinxveense Zuidplaspolder t.o.v. ontwik
kelingsmodel I Moordrecht.
ven, daar hij niet ten laste van een nieuwe
stadsuitbreiding mag worden gebracht.
Voor zowel het Goudse als het Wad
dinxveense uitbreidingsplan zal een rond
weg nodig zijn.
- Faseringsmogelijkheden.
Geen commentaar.
In deze vergelijking is het aspect "bebou-
wingsdichtheid" niet meegenomen. De
door Gouda gehanteerde bruto-
woningdichtheid van 20 won./ha. levert
een netto-woningdichtheid op van 38,5
won./ha. bij een verdeling van 75% eenge-
zinsrijenhuizen en 25% etagewoningen in
4 lagen. Bij de door Gouda gehanteerde
normen ten aanzien van het
voorzieningen-niveau levert de door Wad
dinxveen gehanteerde bruto-dichtheid van
30 won./ha. een netto-dichtheid op van 80
won./ha. die alleen maar haalbaar is bij
100% gestapelde woonvormen van gemid
deld 4 woonlagen.
- Verbinding met stadscentrum Gouda.
De Julianasluis vormt tot op heden geen
knelpunt in de verkeersvoorzieningen van
Gouda. De vrijkomende rijksbrug over de
Gouwe kan zowel door inwoners van de
nieuwe Goudse stadswijk als door inwo
ners van Waddinxveen worden gebruikt.
De doelstellingen t.a.v. de bevordering
van wonen en clzzztcr. :r. dz
zijn de centrale voorzieningen van hogere
orde in Gouda gesitueerd.
- Bouwrijpmaakkosten.
De vraag is of Waddinxveen, indien geen
zandophoging plaats vindt, bouwterrein
van gelijke kwaliteit vergelijkt. Ons is
gebleken bij informatie bij de Rijkwater-
staat dat de grondgesteldheid in net Wad
dinxveense deel van de Zuidplaspolder zo
slecht is, dat bouwrijpmaken in dat deel
van de polder zeer grote problemen zal
opleveren. De bodemstruktuur blijkt zeer
labiel te zijn waardoor bij belasting van de
bovenlaag in geval van partieel ophogen
zeer onverwachte verschuivingen kunnen
optreden. Hierdoor zullen de kosten van
bouwrijpmaken daar moeilijk voorspel
baar zijn.
- Infrastructurele werken.
Een tweede brug over de IJssel is zeker
nodig en kan hier buiten beschouwing blij-
Eenvoudige rond
weg ten zuiden en
westen van plan
- Ligging t.o.v. be
drijfsterrein van
Gouda en Veiling
Bredeweg
Bij nieuw station:
Prima naar R’dam
Den Haag via over
stap
- Ligging t.o.v. bedrijfsterrein aan Gouda
en ’’Veiling” (huidige Goudse veiling).
Naar onze mening ligt de door Gouda
voorgestelde stadsuitbreiding t.o.v. beide
bedrijfsterreinen beter dan het Wad
dinxveense voorstel. Ten opzichte van de
overige werkgelegenheid in Gouda is de
door Gouda voorgestelde uitbreiding aan
zienlijk beter.
aan het Jan van Bijnenpad 1
Tijdens deze bijeenkomst komen aan de orde het voorstel van het col
lege van Burgemeester en Wethouders inzake reactie op de ''Ontwik
kelingsnota Structuurplan voor de gemeente Gouda" en het voorstel
van B. en W. betreffende de reactie op voorontwerp streekplan Zuid-
Holland Oost.
/Advertentie)
WADDINXVEEN De raadscom
missie voor openbare werken en -
bedrijven vergadert vanavond (donder
dag) in het gemeentehuis om half acht
in het openbaar over deze agenda:
1. Verslag van de vergadering van 27
april 1977.
2. Het beschikbaarstellen van een kre
diet voor de aanschaf van vuilcon
tainers.
3. Het beschikbaarstellen van een aan
vullend krediet voor het baggeren
van de Petteplas in verband met een
wijziging in de bijdrage van het Mi-
sterie van Landbouw en Visserij.
4. Het beschikbaarstellen van een kre
diet voor verbetering van de open
bare verlichting langs de oprit van de
hefbrug vanaf de Brugweg.
5. Mededelingen en nader ingekomen
stukken.
6. Rondvraag.
SPORTZAKEN
De gemeentelijke commissie voor
sportzaken komt dinsdagavond 31 mei
om acht uur in het gemeentehuis in
openbare vergadering bijeen voor de
afhandeling van deze agenda:
1. Opening.
2. Verslag vorige veragdering dd. 18-4-
1977.
3. Mededelingen
stukken.
4. Tennisnota.
5. Concept Algemene
ordening.
6. Wat verder ter tafel komt.
I 7. Sluiting.
Het gemeentebestuur van Waddinxveen nodigt alle Waddinxveners
uit mee te spreken over de toekomst van deze gemeente. Dit in ver
band met het feit dat de gemeente is gevraagd binnenkort te reageren
op het onlangs verschenen voorontwerp streekplan Zuid-Holland
Oost.
Voordat de gemeenteraad van Waddinxveen woensdagavond 15 juni
gaat bepalen hoe de definitieve reactie op dit voorontwerp streekplan
zal gaan luiden, zal een ieder in de gelegenheid worden gesteld zijn
mening over de toekomst van onze gemeente te laten horen.
Voor het meespreken over de toekomst van de gemeente houdt het
gemeentebestuur van Waddinxveen op
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
Terecht merkt Gouda op dat de
werkelijke kavelprijzen pas bekend
zijn, wanneer de uitgaven-zijde van de
exploitatie-opzet bekend of geraamd is.
Het ligt echter in de verwachting dat bij
^■orbou.'i„ de pLnen Is opgei,-
men. Kennelijk is er geen standaard de- van de ontwikkelingsnota esen
--wor bouwlokatie op grondgebied van de
gemeente Waddinxveen ten westen van de
Gouwe overwogen. Mede vanwege de al te
grote afstand tot het Goudse stadscentrum
is deze mogelijkheid buiten beschouwing
gelaten.
De wenselijkheid van de combinatie van
de gebieden wordt door ons onderschre
ven.
zeer grote afwijking van het Goud- Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
Ook het voor-ontwerp streekplan sluit
woningbouw in de Krimpenerwaard
uit. (Natuurwaarden overwegingen).
De motivering door Gouda en Wad
dinxveen als mogelijk ontwikkelings
model voor Gouda niet verder uit te
werken is niet relevant, omdat de af
stand bij het ingebruiknemen van de
huidige rijkswegbrug nauwelijks meer
als wezenlijk belangrijk argument kan
worden aangevoerd, zeker niet wan
neer als alternatieve route voor de ver
binding Zuidplaspolder Moordrecht en
Gouda, deze brug als oplossing wordt
gesuggeerd.
11. GEKOZEN STADSUITLEG
Eerste commentaar Waddinxveen:
Het college van Waddinxveen acht ont
wikkelingsmodel I beter dan ontwikke
lingsmodel II (Reeuwijk-dorp). Op mo
del I (Oostpolder in Schieland plus
Zuidplaspolder Moordrecht) heeft het
overigens de volgende kritische vragen:
a. Realiseert Gouda zich dat de secun
daire weg 26 (Rotterdamseweg)
thans reeds een zeer hoge verkeers
belasting heeft (volgens inlichtingen
20.000 voertuigen per etmaal).
b. Reeds nu wordt erkend dat de loka
ties Oostpolder in Schieland en de
Zuidplaspolder bij Moordrecht op
”één poot lopen” t.a.v. de verbindin
gen met Gouda en dat betere verbin
dingen onbetaalbaar zijn. Heeft dit
geen consequenties wanneer nadere
studies uitwijzen dat een en ander
niet betaalbaar is?
c. Wat is de reactie geweest van het ge
meentebestuur Moordrecht?
d. Zal deze lokatie niet tot gevolg heb
ben dat de bevolking Moordrecht
gericht wordt? Er is immers ook in
het zuiden van de polder al Moor
drechtse woningbouw gepland.
e. Kosten ophogen worden geraamd op
f 71,-/m2 excl. BTW. Is dit zonder
13. WAT OPMERKINGEN
Eerste commentaar Waddinxveen:
- eerder is betoogd dat bij de beperkte
toegestane bouw in Waddinxveen en
Bodegraven Gouda tot 1980 meer moet
bouwen dan 600 woningen per jaar.
- gestreefd moet worden naar dalend
werkforensisme.
- voortgaande daling van gemiddelde
woningbezetting met 0,5 per jaar is als
’’wens” zeker mogelijk.
De conclusie lijkt gewettigd dat in de
regio Gouda tussen 1980 en 1989 zeker
9.000 woningen gebouwd moeten wor
den. Vergelijk overigens de productie
van de afgelopen 12 jaar 1965 t/m 1976:
Gouda 7226 won.
Waddinxveen 2850 won.
samen 10076 won.
straataanleg, groen etc.? Zo ja, dan
ontstaan extreem hoge kavelprijzen.
f. De kosten in Oostpolder in Schie
land zijn nog veel hoger.
Reactie Gouda:
a. Het genoemde aantal van 20.000 voer
tuigen per etmaal voor de S. W. 26 is te
hoog (in 1976 was dit aantal 11.00
voertuigen). Overigens heeft Gouda ter
ontlasting van S.W. 26 een rondweg
rond de nieuwe stadsuitleg geprojec
teerd.
b. Als autoverbindingen met het stads
centrum worden voor model I de Ju
lianasluis en de rijksbrug over de Gou
we genoemd. Verder zal via de 2e
Moordrechtse Tiendweg een verbinding
voor voetgangers en (bromfietsers
ontstaan. Of verdere verbindingen
noodzakelijk zijn staat nog niet vast,
nadere studies zullen dit moeten uit
wijzen.
c. De definitieve reactie van Moordrecht
is nog niet bekend; het overleg is gaan
de.
d. Het ligt in de bedoeling in de Zuid
plaspolder een Goudse stadswijk met
een eigen wijkcentrum te bouwen.
Evenals de wijk Bloemendaal niet
"Reeuwijk-gericht" is zal de nieuwe
stadswijk in de Zuidplaspolder niet
"Moordrecht-gericht" te zijn.
e. en f. Onder de kosten van bouwrijp
maken in de Ontwikkelingsnota wor
den verstaan alle infrastructurele wer
ken die noodzakelijk zijn om het onder
havige gebied bewoonbaar te maken.
D.w.z. alle werkzaamheden die verricht
moeten worden vanaf het ophogen tot
en met het aankleden van het gebied
d.m.v. groenvoorzieningen, openbare
verlichting enz.
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen;
Van de antwoorden van Gouda hebben
wij gaarne kennisgenomen. Eerdere in
formatie bij de dienst van openbare
werken in Gouda leidde bij ons tot de
conclusie dat de geraamde f 800.000,-
/ha voor zandophoging alleen de zand
ophoging en niet het totale bouwrijp
maken betroffen.
12. VERGELIJKING
Eerste commentaar Waddinxveen:
Vervolg van vorige pagina
Werkgelegenheid
De aanname dat 50% in de tertiaire
sector kantoren tot stand komt zonder
ruimtebehoefte dient gerelativeerd te
worden als de bevolking in omvang
nauwelijks groeit. Wie zijn dan de af
nemers?
De veronderstelling van 60 tot 100
arbeidsplaatsen per ha is buitengewoon
optimistisch. Dat wordt alleen gehaald
in kantoren.
Gezien de doelstelling van de
gemeente t.a.v. de oude stad (wonen
diensten) zal een zo groot mogelijke
’’uitplaatsing” uit de binnenstad van
bedrijven dienen te worden nage
streefd.
- Waar bevindt zich de 27,5 ha beschik
baar industrieterrein in bestaande plan
nen?
- De getrokken conclusie om nog
slechts 0 tot 20 ha elders te plannen
lijkt zeer bescheiden. Het college van
Waddinxveen zou gaarne een regionale
berekening tegemoet zien en heeft voor
Waddinxveense bedrijven al 40 ha
nodig.
Reactie Gouda
Ook de Ontwikkelingsnota heeft de
gemiddelde woningbezetting als resul
tante van een berekening gehanteerd.
Werkgelegenheid
Voor de werkgelegenheid welke in de ter
tiaire sector tot stand komt (naar schatting
50% van het totaal) is geen afzonderlijke
ruimte gereserveerd. Volgens de doelstel
lingen zal deze werkgelegenheid worden
geïntegreerd in de wijken. Hiervoor is
ruimte opgenomen in de bruto-
bebouwingsdichtheid. De tertiaire sector
omvat overigens meer dan direct op de
consument gerichte activiteiten. Andere
afnemers kunnen zijn bedrijven, instellin
gen overheid e.d.
De bezetting van 60 tot 100 arbeids
plaatsen per ha. is verondersteld in ver
band met de gewenste toename van het
aantal arbeidsplaatsen in de dienstver
lenende sector. Mede in verband met de in
Gouda en elders bestaande ervaringen is
deze bezetting gekozen.
J -'-‘-',:ngen t.a.v. de bevordering
diensten in de binnenstad
zal niet inhouden dat de "uitplaatsing" zo
groot mogelijk dient te zijn. Voor een le
vendig binnenstadsmilieu zullen ook een
groot aantal bedrijven daar gevestigd
moeten zijn. Slechts bepaalde soorten
bedrijven welke moeilijk te combineren
zijn met wonen en dienstverlening'zullen
zoveel mogelijk worden gestimuleerd een
andere vestigingsplaats te zoeken.
- De 27,5 ha industrie- en kantorengebied
bevinden zich in hoofdzaak in "Den Ui
ten".
De 0 tot 20 ha is gepland in overeenstem
ming met de doelstellingen t.b.v. het struc
tuurplan slechts werkgelegenheid voor ei
gen bevolking en bevolking uit de regio te
realiseren. Het is mogelijk, dat onze in-
formatie over de regio niet overeenstemt
met de Waddinxveense gegevens (De
Goudse informatie komt van de Provin-
dale Planologische Dienst). De behoefte
aan een regionale berekening wordt door
ons onderschreven.
Tweede termijn-reactie
Waddinxveen:
De conclusie in het voor-ontwerp
streekplan Zuid-Holland Oost dat de
pendel de komende jaren zal toenemen
1 in plaats van afnemen, zou er toe kun-
I nen leiden dat toch in de regio Gouda
I naar ruimere lokaties voor industrie en
3 kantoorvestiging dient te worden ge-
streefd. Waddinxveen wil de visie van de
f provincie onderstrepen dat deze regio
ideaal gelegen is als vestigingsplaats.
Daarbij wordt tevens de suggestie ge
daan de relatief hoge grondkosten in
1 het Goudse industriegebied te subsidië-
i ren. Deze gedachte onderschrijft de
gemeente Waddinxveen.
9. WONINGDICHTHEID
Eerste commentaar Waddinxveen:
Voor 5238 woningen wordt bruto 265
ha geclaimd, derhalve een woning
dichtheid van 20 per bruto ha. Deze
dichtheid is uitermate laag en derhalve
leidt ze tot hoge kavelprijzen. Strookt
_dit met de wens vooral de lagere inko-
I b d?6 '3etre^'<en ’’O het n*euwbouw-
Voor zover ons bekend is het Rijks
Penitentiair Centrum (RPC) ook opg(
.men in het bestemmingsplan Mc„.
drecht nanij de sluizen (vastgesteld
door Moordrecht in 1974).
Waarom is waterberging niet meege
teld als wijkgroen?
Reactie Gouda:
yEr bestaat geen directe relatie tussen
b,rty.0'w,n‘ngdichtheden en kavelprijzen.
Indien men een relatie wil zoeken tussen
U woningdichtheid en kavelprijzen dient
men uitsluitend die gebieden die op de ka-
velprijzen van invloed zijn in de beschou-
Mhg te betrekken namelijk die gebieden
die tot t exploitatiegebied kunnen worden
gerekend. In het onderhavige geval is het
exploitatie te nemen gebied 169,4 ha
Oit levert een woningdichtheid on van
U 5238/169,4 30,92 won./ha, een dicht-
heid die beslist niet laag te noemen is.
i Om inzicht in kavelprijzen te krijgen is
1 eerst van belang het grondgebruik te
1 beoordelen naar de verhouding tussen uit
I te geven terreinen, verharde openbare ter-
1 reinen en openbaar groen. Pas na het he
ipalen van de aankoop en inrichtingskosten
cm de verkavelingsvorm kan een kavelprijs
U worden bepaald en een vergelijking wor-
II ^en getrokken tussen dichtheid en kavel-
■pri/s.
Het is juist, dat in het bestemmingsplan
11 landelijk gebied van de gemeente Moor-
II drecht ruimte voor het RPC is gereser-
I veerd. Ook in Gouda is een reservering
H geclaimd door het ministerie van Justitie.
I Waar het RPC uiteindelijk zal worden
gerealiseerd vormt nog een punt van on-
II derhandeling.
I Waterberging is in eerste instantie als
technisch noodzakeliik oppervlak mee-
?e,tomen in de opstelling; net wateropper-
ra vlak is, gezien de richtlijnen van het Mi-
1 nisterie van Volkshuisvesting en Ruim-
I I telijke Ordening voor het grondgebruik,
i waarin deze waterberging niet nader
I genoemd, in ae beschouwing be-
g trokken onder groenvoorziening.