Waddinxveen Hoorzitting streekplan op 1 juni pubnkatie gemeente van de Vergelijking gemaakt tussen bouwen in Moordrecht en in Waddinxveen Anne Frank-centrum In Anne Frank-centrum I Dit is een Hoorzitting op 1 juni in AF-centrum woensdag 1 juni om 8 uur OPENBARE COMMISSIE VERGADERING ij WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN DONDERDAG 26 MEI 1977 ir- n) lit Waddinxveen Moordrecht Zuid- Holland Zuid Zuid-Holland West - Bestuurlijk Matig Geen Goed Goed - Railvervoer Zeer matig I een hoorzitting voor alle Waddinxveners in het als en/of ingekomen Subsidiever- Het college van Burgemeester en Wethouders de secretaris, de burgemeester, J. Meuleman mr. A. G. Smallenbroek - Landschappelijke waarde - Dure infrastructu rele werken - Faserings- mogelijkheid Waddinxveen bouwt zelf ie in >g il- ;eno- bor- - Leefbaarheid tij dens de 10-jarige bouwfase - Gerichtheid op overig Zuid-Holland - Verbinding stads centrum Gouda - Aansluiting op Rijkswegen Grenswijziging nodig plaatsen glastuinbouw voor. Overigens be tekent het Waddinxveense voorstel een grotere aantasting van de centrale open ruimte van de randstad. Direct de huidige voorzieningen Wad dinxveen beschik baar Goed, via overstap te Gouda Goed (rechthoekige delen) 840/jaar) Reactie Gouda: Deze opmerkingen kunnen naar onze mening voor kennisgeving worden aan genomen. ie et u- if- ke jn 3P n- :it in >e- ik- et- id- >or be- ut- sve - Aansluiting op rijkswegen. De drukte op S. W. 26 valt mee. De capa citeit van de Beyerincklaan om verkeer te 'verwerken is aanzienlijk lager aan de S. W. 26. ’.n ie s- ie al ms re- >ok m- ien be de de ge 10- T,e- de ro de tie in- fte r.e- >o- iet 'ti- ?e- ij- ;n 10- iet en id- in- 79 >p- id- I' ag 'el en b- ir- il- in ie ar >P g- it- s- :i- n- le >1- a- ag or da et :r- a- at or o- 40 ai de iw en is e, lis in in O. :d (- a- id :n Zeker nodig o.a. kruising drukke scheepvaart Goed Via drukke S.W. 26 (Rotterdamseweg) en Bredeweg Via drukke sluis en drukke weg Via rustige Beije- rincklaan en Brede weg Via vrijkomende Rijksbrug over de Gouwe - Railvervoer. Nieuw station: Indien er een wordt ge sticht ligt het Goudse model aan een hoofdspoorlijn. finitie over wat verstaan dient te den onder netto en bruto ha. Ook het voor-ontwerp streekplan Zuid- Holland Oost is vaag in z’n definities ter zake. Geconstateerd kan worden dat in het voor-ontwerp streekplan als ’’benodigde oppervlak” voor 4528 wo ningen in Gouda wordt berekend 130 ha. Derhalve een dichtheid van 35 wo ningen per ’’benodigde ha.”. Hier is een se rekenmodel aanwezig waar t.b.v. 5238 woningen 15% meer) een ”- benodigd oppervlak” wordt berekend van 265 ha. 104% meer). Duidelijk heid over de te hanteren bruto en netto normen is zeer gewenst. 10. KRIMPENERWAARD NIET? Eerste commentaar Waddinxveen: - Het college van Waddinxveen is verwonderd dat de meest voor de hand liggende stadsuitbreiding voor Gouda door de planologen niet is voorgesteld. Wie Gouda op de kaart beziet en daar bij opmerkt dat de stedelijke kern te gen de zuidrand aanligt concludeert in eerste instantie dat de stad in zuidelijke richting (Krimpenerwaard) dient te worden uitgebreid zodat het ’centrum’ ook centraal komt te liggen. De Hollandsche IJssel is immers ten zuiden van de stad veel minder een bar rière dan het stroomkanaal in west. De 2e brug over de IJssel wordt toch al noodzakelijk geacht. Hier lijkt de poli tiek aan de planoloog grenzen te heb ben gesteld. - Het college van Waddinxveen vraagt zich af of dit ook is gebeurd t.a.v. de eerder door Waddinxveen gesuggereer de mogelijkheid om een bouwlokatie te plannen ten zuid-westen (Zuidplaspol- der) van Waddinxveen. Deze lokatie verdient het duidelijk om te worden af gewogen tegen de lokaties Moordrecht en Waddinxveen/Reeuwijk-Dorp van de Goudse Ontwikkelingsnota. Wad dinxveen heeft gepoogd dit te doen. - Voor Waddinxveen staat vast dat ont wikkeling van het gebied ten westen van Gouda in Oostpolder in Schieland alleen maar haalbaar is in samenhang met het gebied ten westen van Gouda in de Zuidplaspolder, in de gemeente Moordrecht. Zolang niet vaststaat dat de Zuidplaspolder bij Moordrecht doorgaat lijkt investeren t.b.v. de Oost polder in Schieland niet verantwoord. De lokaties Oostpolder in Schieland en Reactie Gouda: Gerichtheid op overig Zuid-Holland. Een afstand van enkele kilometers tussen de twee lokaties kan niet betekenen dat de ene lokatie op Zuid-Holland-zuid en de andere op Zuid-Holland-west is gericht. Wel kan gesteld worden, dat de door Gou da voorgestelde uitbreiding een betere aansluiting op rijksweg 20 (Rotterdam- Gouda) en gelijkwaardige op rijksweg 12 Den Haag-Utrecht) zal hebben. Bestuurlijk. Voor de Goudse stadsuitbreiding is een grenswijziging of een andere regeling no dig. - Landschappelijke waarde. Het verschil in landschappelijke waarde is naar onze mening niet aanwezig. In het door Waddinxveen voorgestelde gebied voor-stadsuitbreiding komt op enkele Zuidplaspolder dienen dus als eenheid te worden gezien. Reactie Gouda: Wel degelijk is een stadsuitbreiding in de Krimpenerwaard overwogen. Hoewel er kend moet worden dat de situatie uit pla nologisch oogpunt gunstig is te noemen, is vanwege de natuurwetenschappelijke èn van het gebied Tweede termijn-reactie Waddinxveen: Enkele opmerkingen onzerzijds: - De Beijerincklaan heeft twee parallel wegen voor auto en fietsverkeer. S.W. 26 heeft aan één zijde een dubbel fietspad. Welke heeft de beste capaci teit? - Een verkeersbelasting van 11.000 mo torvoertuigen (m.v.t. per etmaal op S.W. 26 komt in orde van grootte overeen met de belasting van de Hene- gouwerweg tussen Waddinxveen en Boskoop. Een belasting die door Wad dinxveen als hoog wordt ervaren. De belasting van de Beijerincklaan ligt thans rond de 5.000 m.v.t./per etmaal, de reserve-capaciteit is dus groter. - Ons is niet bekend waarop de slechte beoordeling van de Zuidplaspolder als bouwpolder berust. De Beijerincklaan aanleg 3 km) door deze polder heeft geen extra maatregelen vereist. De weg geeft geen aanleiding tot meer dan nor maal onderhoud. - Het staat vast dat Waddinxveen t.b.v. eigen uitbreiding moet beginnen met bouw in de Waddinxveense Zuidplas polder. Deze wordt derhalve in elk ge val gedeeltelijk aan het landbouwareaal onttrokken. Gouda zal door bouw in de Moordrechtse Zuidplaspolder een tot nu toe onaangetast polderdeel bin nentrekken. Aantasting van één polder lijkt te verkiezen boven gedeeltelijke aantasting van twee polders. - De leefbaarheidsfactor voor de nieu we wijk acht ons college een zwaar ar gument. Primaire levensbehoefte is een dagelijkse zaak. De ’’hogere orde voor zieningen” zijn meer incidenteel nood zakelijk Dan speelt een enkele km. ver schil in afstand nauwelijks een rol. Tot slot kan worden opgemerkt dat het voor-ontwerp streekplan Zuid-Holland Oost de Zuidplaspolder tussen Gouda en Moordrecht toch als nieuwe bouw lokatie acceptabel acht wanneer de lo katie Oost van Gouda onuitvoerbaar blijkt. De discussie hierover blijft der halve van belang. - Leefbaarheid tijdens 10-jarige bouwfa se. Het voorzieningenniveau zal in de nieuwe Goudse stadswijk bijzondere aandacht be hoeven. De nabijheid van het Wad dinxveense centrum is voor een nieuwe Waddinxveense uitbreiding een voordeel voor voorzieningen in de primaire levens behoeften. In beide uitbreidingsmodellen Vergelijking uitbreiding van Waddinxveense Zuidplaspolder t.o.v. ontwik kelingsmodel I Moordrecht. ven, daar hij niet ten laste van een nieuwe stadsuitbreiding mag worden gebracht. Voor zowel het Goudse als het Wad dinxveense uitbreidingsplan zal een rond weg nodig zijn. - Faseringsmogelijkheden. Geen commentaar. In deze vergelijking is het aspect "bebou- wingsdichtheid" niet meegenomen. De door Gouda gehanteerde bruto- woningdichtheid van 20 won./ha. levert een netto-woningdichtheid op van 38,5 won./ha. bij een verdeling van 75% eenge- zinsrijenhuizen en 25% etagewoningen in 4 lagen. Bij de door Gouda gehanteerde normen ten aanzien van het voorzieningen-niveau levert de door Wad dinxveen gehanteerde bruto-dichtheid van 30 won./ha. een netto-dichtheid op van 80 won./ha. die alleen maar haalbaar is bij 100% gestapelde woonvormen van gemid deld 4 woonlagen. - Verbinding met stadscentrum Gouda. De Julianasluis vormt tot op heden geen knelpunt in de verkeersvoorzieningen van Gouda. De vrijkomende rijksbrug over de Gouwe kan zowel door inwoners van de nieuwe Goudse stadswijk als door inwo ners van Waddinxveen worden gebruikt. De doelstellingen t.a.v. de bevordering van wonen en clzzztcr. :r. dz zijn de centrale voorzieningen van hogere orde in Gouda gesitueerd. - Bouwrijpmaakkosten. De vraag is of Waddinxveen, indien geen zandophoging plaats vindt, bouwterrein van gelijke kwaliteit vergelijkt. Ons is gebleken bij informatie bij de Rijkwater- staat dat de grondgesteldheid in net Wad dinxveense deel van de Zuidplaspolder zo slecht is, dat bouwrijpmaken in dat deel van de polder zeer grote problemen zal opleveren. De bodemstruktuur blijkt zeer labiel te zijn waardoor bij belasting van de bovenlaag in geval van partieel ophogen zeer onverwachte verschuivingen kunnen optreden. Hierdoor zullen de kosten van bouwrijpmaken daar moeilijk voorspel baar zijn. - Infrastructurele werken. Een tweede brug over de IJssel is zeker nodig en kan hier buiten beschouwing blij- Eenvoudige rond weg ten zuiden en westen van plan - Ligging t.o.v. be drijfsterrein van Gouda en Veiling Bredeweg Bij nieuw station: Prima naar R’dam Den Haag via over stap - Ligging t.o.v. bedrijfsterrein aan Gouda en ’’Veiling” (huidige Goudse veiling). Naar onze mening ligt de door Gouda voorgestelde stadsuitbreiding t.o.v. beide bedrijfsterreinen beter dan het Wad dinxveense voorstel. Ten opzichte van de overige werkgelegenheid in Gouda is de door Gouda voorgestelde uitbreiding aan zienlijk beter. aan het Jan van Bijnenpad 1 Tijdens deze bijeenkomst komen aan de orde het voorstel van het col lege van Burgemeester en Wethouders inzake reactie op de ''Ontwik kelingsnota Structuurplan voor de gemeente Gouda" en het voorstel van B. en W. betreffende de reactie op voorontwerp streekplan Zuid- Holland Oost. /Advertentie) WADDINXVEEN De raadscom missie voor openbare werken en - bedrijven vergadert vanavond (donder dag) in het gemeentehuis om half acht in het openbaar over deze agenda: 1. Verslag van de vergadering van 27 april 1977. 2. Het beschikbaarstellen van een kre diet voor de aanschaf van vuilcon tainers. 3. Het beschikbaarstellen van een aan vullend krediet voor het baggeren van de Petteplas in verband met een wijziging in de bijdrage van het Mi- sterie van Landbouw en Visserij. 4. Het beschikbaarstellen van een kre diet voor verbetering van de open bare verlichting langs de oprit van de hefbrug vanaf de Brugweg. 5. Mededelingen en nader ingekomen stukken. 6. Rondvraag. SPORTZAKEN De gemeentelijke commissie voor sportzaken komt dinsdagavond 31 mei om acht uur in het gemeentehuis in openbare vergadering bijeen voor de afhandeling van deze agenda: 1. Opening. 2. Verslag vorige veragdering dd. 18-4- 1977. 3. Mededelingen stukken. 4. Tennisnota. 5. Concept Algemene ordening. 6. Wat verder ter tafel komt. I 7. Sluiting. Het gemeentebestuur van Waddinxveen nodigt alle Waddinxveners uit mee te spreken over de toekomst van deze gemeente. Dit in ver band met het feit dat de gemeente is gevraagd binnenkort te reageren op het onlangs verschenen voorontwerp streekplan Zuid-Holland Oost. Voordat de gemeenteraad van Waddinxveen woensdagavond 15 juni gaat bepalen hoe de definitieve reactie op dit voorontwerp streekplan zal gaan luiden, zal een ieder in de gelegenheid worden gesteld zijn mening over de toekomst van onze gemeente te laten horen. Voor het meespreken over de toekomst van de gemeente houdt het gemeentebestuur van Waddinxveen op Tweede termijn-reactie Waddinxveen: Terecht merkt Gouda op dat de werkelijke kavelprijzen pas bekend zijn, wanneer de uitgaven-zijde van de exploitatie-opzet bekend of geraamd is. Het ligt echter in de verwachting dat bij ^■orbou.'i„ de pLnen Is opgei,- men. Kennelijk is er geen standaard de- van de ontwikkelingsnota esen --wor bouwlokatie op grondgebied van de gemeente Waddinxveen ten westen van de Gouwe overwogen. Mede vanwege de al te grote afstand tot het Goudse stadscentrum is deze mogelijkheid buiten beschouwing gelaten. De wenselijkheid van de combinatie van de gebieden wordt door ons onderschre ven. zeer grote afwijking van het Goud- Tweede termijn-reactie Waddinxveen: Ook het voor-ontwerp streekplan sluit woningbouw in de Krimpenerwaard uit. (Natuurwaarden overwegingen). De motivering door Gouda en Wad dinxveen als mogelijk ontwikkelings model voor Gouda niet verder uit te werken is niet relevant, omdat de af stand bij het ingebruiknemen van de huidige rijkswegbrug nauwelijks meer als wezenlijk belangrijk argument kan worden aangevoerd, zeker niet wan neer als alternatieve route voor de ver binding Zuidplaspolder Moordrecht en Gouda, deze brug als oplossing wordt gesuggeerd. 11. GEKOZEN STADSUITLEG Eerste commentaar Waddinxveen: Het college van Waddinxveen acht ont wikkelingsmodel I beter dan ontwikke lingsmodel II (Reeuwijk-dorp). Op mo del I (Oostpolder in Schieland plus Zuidplaspolder Moordrecht) heeft het overigens de volgende kritische vragen: a. Realiseert Gouda zich dat de secun daire weg 26 (Rotterdamseweg) thans reeds een zeer hoge verkeers belasting heeft (volgens inlichtingen 20.000 voertuigen per etmaal). b. Reeds nu wordt erkend dat de loka ties Oostpolder in Schieland en de Zuidplaspolder bij Moordrecht op ”één poot lopen” t.a.v. de verbindin gen met Gouda en dat betere verbin dingen onbetaalbaar zijn. Heeft dit geen consequenties wanneer nadere studies uitwijzen dat een en ander niet betaalbaar is? c. Wat is de reactie geweest van het ge meentebestuur Moordrecht? d. Zal deze lokatie niet tot gevolg heb ben dat de bevolking Moordrecht gericht wordt? Er is immers ook in het zuiden van de polder al Moor drechtse woningbouw gepland. e. Kosten ophogen worden geraamd op f 71,-/m2 excl. BTW. Is dit zonder 13. WAT OPMERKINGEN Eerste commentaar Waddinxveen: - eerder is betoogd dat bij de beperkte toegestane bouw in Waddinxveen en Bodegraven Gouda tot 1980 meer moet bouwen dan 600 woningen per jaar. - gestreefd moet worden naar dalend werkforensisme. - voortgaande daling van gemiddelde woningbezetting met 0,5 per jaar is als ’’wens” zeker mogelijk. De conclusie lijkt gewettigd dat in de regio Gouda tussen 1980 en 1989 zeker 9.000 woningen gebouwd moeten wor den. Vergelijk overigens de productie van de afgelopen 12 jaar 1965 t/m 1976: Gouda 7226 won. Waddinxveen 2850 won. samen 10076 won. straataanleg, groen etc.? Zo ja, dan ontstaan extreem hoge kavelprijzen. f. De kosten in Oostpolder in Schie land zijn nog veel hoger. Reactie Gouda: a. Het genoemde aantal van 20.000 voer tuigen per etmaal voor de S. W. 26 is te hoog (in 1976 was dit aantal 11.00 voertuigen). Overigens heeft Gouda ter ontlasting van S.W. 26 een rondweg rond de nieuwe stadsuitleg geprojec teerd. b. Als autoverbindingen met het stads centrum worden voor model I de Ju lianasluis en de rijksbrug over de Gou we genoemd. Verder zal via de 2e Moordrechtse Tiendweg een verbinding voor voetgangers en (bromfietsers ontstaan. Of verdere verbindingen noodzakelijk zijn staat nog niet vast, nadere studies zullen dit moeten uit wijzen. c. De definitieve reactie van Moordrecht is nog niet bekend; het overleg is gaan de. d. Het ligt in de bedoeling in de Zuid plaspolder een Goudse stadswijk met een eigen wijkcentrum te bouwen. Evenals de wijk Bloemendaal niet "Reeuwijk-gericht" is zal de nieuwe stadswijk in de Zuidplaspolder niet "Moordrecht-gericht" te zijn. e. en f. Onder de kosten van bouwrijp maken in de Ontwikkelingsnota wor den verstaan alle infrastructurele wer ken die noodzakelijk zijn om het onder havige gebied bewoonbaar te maken. D.w.z. alle werkzaamheden die verricht moeten worden vanaf het ophogen tot en met het aankleden van het gebied d.m.v. groenvoorzieningen, openbare verlichting enz. Tweede termijn-reactie Waddinxveen; Van de antwoorden van Gouda hebben wij gaarne kennisgenomen. Eerdere in formatie bij de dienst van openbare werken in Gouda leidde bij ons tot de conclusie dat de geraamde f 800.000,- /ha voor zandophoging alleen de zand ophoging en niet het totale bouwrijp maken betroffen. 12. VERGELIJKING Eerste commentaar Waddinxveen: Vervolg van vorige pagina Werkgelegenheid De aanname dat 50% in de tertiaire sector kantoren tot stand komt zonder ruimtebehoefte dient gerelativeerd te worden als de bevolking in omvang nauwelijks groeit. Wie zijn dan de af nemers? De veronderstelling van 60 tot 100 arbeidsplaatsen per ha is buitengewoon optimistisch. Dat wordt alleen gehaald in kantoren. Gezien de doelstelling van de gemeente t.a.v. de oude stad (wonen diensten) zal een zo groot mogelijke ’’uitplaatsing” uit de binnenstad van bedrijven dienen te worden nage streefd. - Waar bevindt zich de 27,5 ha beschik baar industrieterrein in bestaande plan nen? - De getrokken conclusie om nog slechts 0 tot 20 ha elders te plannen lijkt zeer bescheiden. Het college van Waddinxveen zou gaarne een regionale berekening tegemoet zien en heeft voor Waddinxveense bedrijven al 40 ha nodig. Reactie Gouda Ook de Ontwikkelingsnota heeft de gemiddelde woningbezetting als resul tante van een berekening gehanteerd. Werkgelegenheid Voor de werkgelegenheid welke in de ter tiaire sector tot stand komt (naar schatting 50% van het totaal) is geen afzonderlijke ruimte gereserveerd. Volgens de doelstel lingen zal deze werkgelegenheid worden geïntegreerd in de wijken. Hiervoor is ruimte opgenomen in de bruto- bebouwingsdichtheid. De tertiaire sector omvat overigens meer dan direct op de consument gerichte activiteiten. Andere afnemers kunnen zijn bedrijven, instellin gen overheid e.d. De bezetting van 60 tot 100 arbeids plaatsen per ha. is verondersteld in ver band met de gewenste toename van het aantal arbeidsplaatsen in de dienstver lenende sector. Mede in verband met de in Gouda en elders bestaande ervaringen is deze bezetting gekozen. J -'-‘-',:ngen t.a.v. de bevordering diensten in de binnenstad zal niet inhouden dat de "uitplaatsing" zo groot mogelijk dient te zijn. Voor een le vendig binnenstadsmilieu zullen ook een groot aantal bedrijven daar gevestigd moeten zijn. Slechts bepaalde soorten bedrijven welke moeilijk te combineren zijn met wonen en dienstverlening'zullen zoveel mogelijk worden gestimuleerd een andere vestigingsplaats te zoeken. - De 27,5 ha industrie- en kantorengebied bevinden zich in hoofdzaak in "Den Ui ten". De 0 tot 20 ha is gepland in overeenstem ming met de doelstellingen t.b.v. het struc tuurplan slechts werkgelegenheid voor ei gen bevolking en bevolking uit de regio te realiseren. Het is mogelijk, dat onze in- formatie over de regio niet overeenstemt met de Waddinxveense gegevens (De Goudse informatie komt van de Provin- dale Planologische Dienst). De behoefte aan een regionale berekening wordt door ons onderschreven. Tweede termijn-reactie Waddinxveen: De conclusie in het voor-ontwerp streekplan Zuid-Holland Oost dat de pendel de komende jaren zal toenemen 1 in plaats van afnemen, zou er toe kun- I nen leiden dat toch in de regio Gouda I naar ruimere lokaties voor industrie en 3 kantoorvestiging dient te worden ge- streefd. Waddinxveen wil de visie van de f provincie onderstrepen dat deze regio ideaal gelegen is als vestigingsplaats. Daarbij wordt tevens de suggestie ge daan de relatief hoge grondkosten in 1 het Goudse industriegebied te subsidië- i ren. Deze gedachte onderschrijft de gemeente Waddinxveen. 9. WONINGDICHTHEID Eerste commentaar Waddinxveen: Voor 5238 woningen wordt bruto 265 ha geclaimd, derhalve een woning dichtheid van 20 per bruto ha. Deze dichtheid is uitermate laag en derhalve leidt ze tot hoge kavelprijzen. Strookt _dit met de wens vooral de lagere inko- I b d?6 '3etre^'<en ’’O het n*euwbouw- Voor zover ons bekend is het Rijks Penitentiair Centrum (RPC) ook opg( .men in het bestemmingsplan Mc„. drecht nanij de sluizen (vastgesteld door Moordrecht in 1974). Waarom is waterberging niet meege teld als wijkgroen? Reactie Gouda: yEr bestaat geen directe relatie tussen b,rty.0'w,n‘ngdichtheden en kavelprijzen. Indien men een relatie wil zoeken tussen U woningdichtheid en kavelprijzen dient men uitsluitend die gebieden die op de ka- velprijzen van invloed zijn in de beschou- Mhg te betrekken namelijk die gebieden die tot t exploitatiegebied kunnen worden gerekend. In het onderhavige geval is het exploitatie te nemen gebied 169,4 ha Oit levert een woningdichtheid on van U 5238/169,4 30,92 won./ha, een dicht- heid die beslist niet laag te noemen is. i Om inzicht in kavelprijzen te krijgen is 1 eerst van belang het grondgebruik te 1 beoordelen naar de verhouding tussen uit I te geven terreinen, verharde openbare ter- 1 reinen en openbaar groen. Pas na het he ipalen van de aankoop en inrichtingskosten cm de verkavelingsvorm kan een kavelprijs U worden bepaald en een vergelijking wor- II ^en getrokken tussen dichtheid en kavel- ■pri/s. Het is juist, dat in het bestemmingsplan 11 landelijk gebied van de gemeente Moor- II drecht ruimte voor het RPC is gereser- I veerd. Ook in Gouda is een reservering H geclaimd door het ministerie van Justitie. I Waar het RPC uiteindelijk zal worden gerealiseerd vormt nog een punt van on- II derhandeling. I Waterberging is in eerste instantie als technisch noodzakeliik oppervlak mee- ?e,tomen in de opstelling; net wateropper- ra vlak is, gezien de richtlijnen van het Mi- 1 nisterie van Volkshuisvesting en Ruim- I I telijke Ordening voor het grondgebruik, i waarin deze waterberging niet nader I genoemd, in ae beschouwing be- g trokken onder groenvoorziening.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1977 | | pagina 7