4 n ra 0 Hoe de raadsfractie Progressieven de PvdA in Waddinxveen blameerde Landelijke conferentie over ’’geestelijk leven” was bijzonder zinvol advertentie kunnen zijn Leerplan ’’Kennis van het geestelijk leven” In de zaak samenwerkingsschool voor LBO 0 Dit had uw a I zen. r 1 e r 3 Door didactische werkvormen (klasse- gesprek, discussievormen, groepswerk, dA/D’66/PPR/PSP) kregen I teraad. Deze raadsleden wisten wat er ig van func- ”Het roep o.l.v. Jaap Smit, zou door wethou der Anne van Gent, ais politieke onder wijsvisie in de gemeenteraad worden ingediend als beleidsnota. In het ontwerp stond nadrukkelijk dat er gestreefd zou moeten worden naar een samenwerkingsschool voor Lager (Beroeps Onderwijs te Waddinxveen. Uit een eerder gehouden enquete, er zou nóg één gehouden worden, bleek de belangstelling voor een dergelijke school overduidelijk. LIJDENSWEG De vaststelling van de onderwijs-nota door de gemeenteraad is een lijdens weg geworden, tijdens welke de ”- rollenspel enz.) probeert zij naast de kenniselementen ook de selementen te stimuleren. Een diavoor stelling met geluid, gemaakt tijdens een werkbezoek van Waddinxveense leer lingen aan de Heilige Land Stichting, il- Op 15 juni 1977 vond de raadsverga dering plaats, waarin besloten zou wor den over de grondverkoop aan de ort hodox prot. school. De VVD en de PSP waren tegen. Terecht. De PvdA voor, hoewel niet van harte; woordvoerder Wim de Meer sprak namens onze frac tie. Twee zinsneden uit het gemeenteraads- verslag (2) zijn hierbij vooral interes sant: l. "Als een school eenmaal draait dan gaat het allereerst om de kinderen die er op school gaan en dan is het ethisch niet kelen in het Weekblad voor Wad- veramwoord de zaak terug te draaien. dinxveen over geschreven. Verheugend was dat ook het NKV en het NW zich weerszijden. Dit keurt hij af. Fanatici overtrekken de zaken. Spreker veraf schuwt dat. Vaak zijn dergelijke fanatici mensen die met een dergelijke vorm van onderwijs geen enkele bemoeienis heb ben. De fractie van de PvdA had, indien ook Aangezien de aanvragers van politiek bondgenoot Willem Verbaan 2. "Zo hier en daar luisterend in Wad- ..uo dinxveen krijgt de spreker de indruk dat er uitspraken ‘'voor* een 'samenwerkings- ook fanatici aan het werk zijn en wel aan school. Een school van en voor de ge hele gemeenschap moest toch reali seerbaar zijn. Ook in de gemeenteraad werd gedis cussieerd. Een duidelijke meerderheid sprak zich uit voor de samenwerkings school voor LBO, zelfs een CDA-er was voor. invloed heeft kunnen uitoefenen. De passages over de samenwerkingsschool voor LBO werden geschrapt. Wel kwam in de inleiding van de onderwij snota een zin, die gepaste ontroering o- proept en daarom geheel wordt her haald: "Een democratische opvoeding brengt met zich het leren dragen van verantwoor delijkheid en het leren nemen van eigen beslissingen. Verder brengt zij met zich het besef te leven in een pluriforme maat schappij, waarin mensen moeten leren verdraagzaam met elkaar om te gaan. Verdraagzaamheid overbrugt tegenstel lingen tussen de verschillende maatschap pijvisies. Het kind moet leren dat verd raagzaamheid voorwaarde is om te ku nnen leven in een maatschappij, waarin te genstellingen aanwezig zijn De stichting van een school voor LBO was inmiddels zeer actueel geworden. WADDINXVEEN Het leer plan voor het vak ’’kennis van het geestelijk leven” op de samen werkingsschool voor HAVO/ Atheneum in Waddinxveen ziet er zo uit: A. UITGANGSPUNTEN Onze maatschappij vertoont in levensbeschouwelijk, politiek en maatschappelijk opzicht een veelkleurig beeld. Ook binnen de ’’eigen” groeperingen, de eigen vakbond, de eigen kerk, de eigen politieke organisatie, etc., bes taan verschillen van velerlei aard. Toch is samenwerken van men- k sen met verschillende overtuigin gen in maatschappelijke organisa ties, in politieke partijen, in ker kelijke structuren, in onderwijssi tuaties, enz., een algemeen ver breid verschijnsel. Er is nauwelijks meer een school denkbaar waarbinnen on der ouders, docenten en leerlin- gen een eensluidende opvatting 1 heerst over de aanpak van de di- verse maatsachappelijke vraags- tukken, zelfs als men uitgaat van een min of meer omschreven k grondslag. De Samenwerkingsschool voor k havo/atheneum te Waddinxveen onderscheidt zich van de meeste k andere scholen op het punt van de bestuurlijke structuur, omdat k daarin door alle deelnemende groeperingen een gelijkwaardige k positie wordt ingenomen, hetgeen garandeert dat de levensbeschou- k welijke vorming voor en door alle groeperingen geschiedt. Het ont- k vangen van levensbeschouwelijk onderwijs wordt niet verplicht gesteld, indien de ouders om ont heffing vragen. Het vak kennis van het gees telijk leven is niet bedoeld om meningen voor te schrijven, maar moet bijdragen tot het verkrijgen van een beter zicht op het eigen gedrag en de eigen rol van de k mens in de veelvormige maat- schappij, waarmee hij onherroe- k pelijk geconfronteerd zal worden. B. DOELSTELLING Het doel van het geven van het vak kennis van het geestelijk le- ven is het bieden van hulp aan de I opgröeiende mens om zicht te 1 krijgen op zijn eigen menselijk bestaan en zijn functioneren in de samenleving en öp de wereld waarin hij leeft; dit door hem te laten kennis maken met gees telijke stromingen in eigen kring en daarbuiten en met de prob lemen die voor zijn persoonlijk le ven en voor zijn plaats in de sa menleving van betekenis zijn. Nadere uitwerking van de doelen. De leerdoelen kunnen onderscheiden (niet gescheiden) I worden in affectieve en cognitie ve doelen. Het aanbrengen van attituden die noodzakelijke voorwaarden zijn voor het effectueren van de doelstellingen. Jonge mensen helpen zichzelf te ontdekken in relatie tot an deren (identificatie). Het ontwikkelen van het ver- mogen om normen en waarden in 1 de samenleving te herkennen en kritisch te beoordelen. Het leren respecteren van an- dermans meningen en levensb- k schouwing zonder daarbij de ei- gen overtuiging in twijfel te trek- k ken. Bouwstoffen aandragen van cultuurhistorische, maatschap- pelijke en anthropologische aard, k veelal in de vorm van hanteerbare modellen voor het realiseren van k de doelstelling. Kennis vermeerderen. k Leren ordenen, vergelijken en concluderen. k Verbanden leren zien, leren onderscheiden van oorzaken, ge- k volgen, redenen e.d. Inzicht verkrijgen in processen k en structuren in ruimte en tijd. Inzicht verkrijgen in groep- k sprocessen en andere menselijke interacties. k grote belangstelling rekenen. In zijn, deels theoretische, inleiding be handelde dr. J. A. van der Ven, pastoraal-theoloog, het geestelijk leven als het centrum van cultuur. Hij bracht naar voren dat ’’godsdiensten, levens- len wereldbeschouwingen een samen hangend geheel van visies, opvattingen, waarden en normen bevatten m.b.t. de zin van het leven, het doel van de sa menleving, de oorsprong en de toe komst van de kosmos”. In deze visie [onderscheidt hij zingevingssystemen, [waarvan het christendom er één is. Was het christendom in de Westerse cultuur |het zingevingssysteem bij uitstek, vast Istaat dat het christendom zijn Imonopolie-positie verloren heeft: ”De [invloed van de kerken neemt af, buiten [het christendom komen allerlei andere [bewegingen op die ieder voor zich er [aanspraak op maken een bron en een [perspectief van de mens van vandaag te pijn. [Alleen "kennis” van het geestelijk Ie pen acht Van der Ven ontoereikend om [zingevingssystemen” (Christendom, [Humanisme, Boedhisme etc.) te ver- ■staan. "Vorming”, opvoeding, bele- |ying> binnen de context van de levens beschouwelijke veelvormigheid vindt ■mj vooral belangrijk. Een doelstelling, Iflle in een samenwerkingsschool het meest realiseerbaar lijkt. ■Als theoloog en katholiek vindt hij voor i MV UU... VI. V. W V,, peun bij het Tweede Vaticaanse Conci- Je en wel waar gepleit wordt voor de ■^menspraak van christendom, de an- ere godsdiensten, levens- en wereld- ■beschouwingen. In dit verband stelt geestelijk leven van haar school. Jij als christen dat: ”Het niet- :Mcnnstelijke niet verstoten is van Gods WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 23 NOVEMBER 1977 de orthodox-protestantse school, in alle stilte, een aanvraag eerder dan de sa menwerkers hadden ingediend, werd - om mij nog steeds onbegrij pelijke redenen - door de (AR)- staatssecretaris K. de Jong Ozn een scneppende en bevrijdende krachten en van het goddelijk streven naar ver zoening en voltooiing. Het is niet alleen maar voorwerp van apostolaat en be kering. Het bevat rijkdommen in zich, waarden en kostbaarheden, die voor de christengelovige even zovele tekenen lustreerde op zeer duidelijke wijze hoe zijn van Goddelijke waarheid, goed- het rollenspel kan worden toegepast, heid en schoonheid”. Juist door haar grote ervaring en dui- Na aldus een theoretisch-theologisch delijke overdracht wist de inleidster uitgangspunt te hebben gegeven, deels duidelijk te maken hoe men leerlingen op basis van twee verklaringen van het u“~-t-- Tweede Vaticaanse Concilie (Nostra Aetate en Gaudium et spes), leverde hij r 7 vak kennis van het geestelijk leven op recht. Eén en ander mede in relatie tot WADDINXVEEN In het pasverschenen nummer van ’’Prikbord”, het blaadje van de plaatselijke Partij van de Arbeid, komt de Wad dinxveense onderwijshistoricus en -socioloog drs. André de Bruin met een oud zeer op de proppen: het niet doorgaan van een samenwerkings school voor lager beroepsonderwijs in Waddinxveen. Onder de kop Papier is geduldig U ook?” somt hij op wat er allemaal mis is gegaan orthodox-protestantse school toegewe- om het doel te bereiken en hoe zijn eigen PvdA daar de nodige steentjes aan heeft bijgedragen. Hier volgt zijn verhaal: Om de 4 jaar wordt, ook door de Partij werkgroep onderwijs-nota” nauwelijks van de Arbeid Waddinxveen, een r rs- gemeenteraadsprogramma geformu leerd. In het PvdA-program ’’Door zetten in 1974” kunnen we herlezen hoe we het ons allemaal voorstelden, 4 jaren terug. De Progressieven (Pv- dA/D’66/PPR/PSP) kregen met dit I program 6 raadsleden in de gemeen teraad. Deze raadsleden wisten wat er I van hen verlangd werd: Verkleining van i ongelijkheid, een democratisch tionerend gemeentebestuur. I groene hart” moest beschermd worden Het onderwijs zo goed mogelijk behar- I tigd enz., enz. I Ik wil me beperken tot het onderwijs. [Tal van doelstellingen zijn hier nages- I treefd en verwerkelijkt. Resultaten die I mogelijk werden door eigen inzet; me- I dewerking van andere politieke par- Itijen en instellingen; medewerking van de rijksoverheid. I Eén doelstelling, de belangrijkste, werd niet gerealiseerd. De bevordering van |een samenwerkingsschool voor Lager Beroeps Onderwijs (LBO). In het jgemeenteraadsprogramma werd hi- [eraan met name aandacht besteed als doelstelling op korte termijn (1); [evenals in de ’’ontwerp-onderwijsnota” [van de PvdA Waddinxveen. Deze i ontwerp-nota, die in overleg met de [fractie was geschreven door een werkg- voor LBO gróte belangstelling bestond. Omdat over de orthodoxe aard van de te stichten school en de ondemocrati sche opzet daarvan, geen aandacht was besteed in de pers, heb ik daar - helaas na de tweede enquete - enkele arti- WADDINXVEEN De splinternieuwe Vereniging t.b.v. samenwerkingsscholen (VSWS) hield zaterdag in de samenwerkingsschool voor HAVO/Atheneum aan de (korte) Sniepweg een conferentie over ’’kennis van het geestelijk leven”. De conferentiegangers kwamen uit alle delen van Nederland. De conferentie is de eerste in ertoe brengt zich meer bewust te ma ken van zichzelf, van vooroordelen, van mensenrechten, van levensbe- een bijdrage voor de praktijk van het schouwelijke aspecten bij recht en on vak kennis van het geestelijk leven op recht. Eén en ander mede in relatie tot de samenwerkingsschool van godsdien- de Bijbel. stige en humanistisch-georiénteerden. Van der Ven noemde met name thema tische vraagstukken zoals: man/vrouw, geschiedenis, arbeid, gerechtigheid, de ander, gebed, liturgie, liefde, vrijheid, sexualiteit, vergeving. Juist in een sa menwerkingsschool kunnen - zo bleek uit de discussie - dergelijke thema’s zin- ferentiegangers daarom gewaardeerd, vol zijn omdat - om met prof. dr. G. Wielinga (V.U.) te spreken - ”de leven de ander”, als gelijkberechtigde, aan wezig is. DIA-VOORSTELLING Mevrouw H. M. Hollebrand-van Munster, docente aan de samenwer- een cyclus. Gelet op de reacties van de conferentiegangers mag de VSWS op de volgende conferentie weer op Schap (zoals Waddinxveen) - ten be hoeve van deze gemeenschap een school krijgt opgedrongen, die in prin cipe een ”EO-school” is, dan protes- gevoel- teer jk ook los van <je vraag of mijn 1 kinderen op een dergelijke school zijn aangewezen. Dat de fractie dat niet deed is een blamage voor PvdA Wad dinxveen. En dat het ingenomen stand punt principieel en feitelijk afwijkt van de papieren beloften, is een zaak, die ons ook niet onverschillig kan laten. Mij althans niet. Ondanks alle kroko dillentranen van de fractieleden. NOTEN: 1. "Naar een spoedige totstandkoming van een samenwerkingsschool voor lager beroeps- en nijverheidsonderwijs voor jon gens en meisjes wordt gestreefd", uit: Doorzetten in 1974, blz. 5. 2. Notulen raadsvergadering 15 en 16 juni 1977, blz. 34 e.v. 3. Te weten de Reformatorische Belij- deskundige wijze geleid werd door denisgeschriften De Nederlandse i izi J- - J Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Cate chismus, De Leerregels van de Synode van Dordt - samen de 3 Formulieren van Enigheid genoemd). De laatste twee be vatten o.a. anti-katholiekefragmenten. Wie zich op de hoogte zou stellen van de opvattingen van de Evangelische Omroep en daarmee verwant zijnde tijdschriften, zoals de Waarheidsvriend aanwezig in de Christelijke Bibliotheek), zou zich ernstig ongerust moeten maken bij de gedachte dat deze eenzijdige en in wetenschappelijk opzicht vaak onjuiste opvattingen bij jonge mensen, die niet E.O.-georienteerd zijn, IJ kunnen worden ingeprent. Aangenomen moet worden, nu er een reserve aan onder wijskrachten gaat ontstaan, dat het mo gelijk zal zijn om personeel aan te trekken dat de E. O.-opvattingen gaat uitdragen. ANDRÉ DE BRUIN. (PPR), met de VVD en de PSP tegen hadden gestemd de verkoop met 10 stemmen kunnen tegenhouden. Dit had m.i. moeten gebeuren om de volgende redenen: 1De werkgroep samenwerkingsschool LBO was in overleg met de orthodox- protestantse groep geconfronteerd met een botte weigering. Zelfs een materië le samenwerking (gemeenschappelijk gebruik van apparatuur etc.) werd afge wezen! Een neen van de gemeenteraad had de halsstarrigen onder druk kun nen zetten. Zij wisten echter, toen de besprekingen met de samenwerkers plaats vonden, van de nieuwe politieke koers van onze fractie. Toegeven hoef de niet meer. 2. Aan de rijksoverheid en aan de Staten-Generaal had op deze wijze kenbaar gemaakt kunnen worden, dat het voor een levensbeschouwelijk ge schakeerde gemeenschap onaanvaard baar is als zij opgescheept wordt met een school op beginselen a la de Evan gelische Omroep (3). Beginselen, die in het gehele onderwijs zullen moeten worden uitgedragen. 3. De initiatiefnemers voor een samen werkingsschool hadden bij de Raad van State een beroepschrift ingediend te- De Waddinxveense onderwijshisto- gen de toekenning van een orthodox- ricus en socioloog, tevens PvdA-lid, protestantse school. De grondverkoop Een, vooral uit Gouda gevoede, werkg- drs. André de Bruin. ondermijnde de kracht van het protest, roep wilde een orthodox-protestantse 0 ,5 juni ,977 VQnd de raadsve school, hoewel de gemiddelde protes- dePn J,a waarm besJoten zou w«r. belang tant mets meer wist dan dat het om een d d dverko aan de ort. Jad de aandacht f gewone christelijke schoolging. hodox prot. school. De VVD en de PSP "X he stichten van sch^^^^^ I lit de apmppnscnAn was een werkt?- n re voor nel □tiuiiLcii vdii buiioicn van roeo voortgekomen die een samenwer- waren tegen. Terecht. De PvdA voor> voortgezet onderwijs planologisch on- kingsschool wilde Deze werkgroep ï1I?eWj van hartel woordvoerder jujst js en democratisch te vaak onaan- Suk een enqueu, gehouden m^ de Meer sPrak "amens onze frac' vaardbaar. dat voor een samenwerkingsschool Twee zinsneden nit het GEMAKKELIJKSTE WEG De fractie koos de gemakkelijkste weg. Zij verkreeg daardoor een pluimpje van de confessionele gemeenteraadsleden. De PSP-er Wim van Breemen formu leerde tegen argumenten, die door alle progressieven gebruikt hadden moeten worden. Nog een enkel woord en een vraag over de argumenten van de fractie, ver woord door Wim de Meer: 1. Verkoop van grond was alleen for meel nodig om nieuwbouw t.z.t. mo gelijk te maken. Het zal nog jaren du ren voordat hier sprake van is. De kin deren zijn gehuisvest. 2. Gaarne verneem ik op de jaarvergad ering een toelichting op de door hem gebruikte term fanatici. Welke kriteria heeft de fractie daarbij gehanteerd en wie werden daar met name mee be doeld? Wellicht kan De Meer dan na mens de fractie ook meedelen, waar op de conclusie gebaseerd is dat ’’der gelijke fanatici vaak mensen zijn die met een dergelijke vorm van onderwijs geen enkele bemoeienis hebben.” EO Tenslotte, om misverstanden te voor komen, de volgende vergelijking. Hoe wel ik de opvattingen van bijv, de Evangelische Omroep niet deel, zou ik deze organisatie niet graag het recht willen ontzeggen zich te uiten. Wan neer echter een overheid mij uitsluit end met hun visie zou willen confron teren, zou ik gaan steigeren. Wanneer een - in levensbeschouwelijk opzicht rijk geschakeerde gemeen- DESKUNDIG GELEID De conferentie, die op zeer spontane en dr. J. C. Klesser, docent aan de samen werkingsschool, werd door de con- omdat zij gekenmerkt werd door een evenwichtige opbouw. Algemeen was het gevoelen dat een vervolgconferen tie die uitsluitend de praktijk van het vak kennis van het geestelijk leven zal be treffen, niet gemist kan worden. Belangrijk was dat de deelnemers af komstig waren uit alle delen van het kingsschool voor Havo en Atheneum te land, zelfs uit Deventer, Emmen, Ven- Waddinxveen, die een grote ervaring lo, Den Helder en Middelburg. Dat aan ‘jn visie t.a°v. de samenwerkingsschool beeft in het onderwijs over geestelijk le- de conferentie ook door onderwijs- ven in het lager en voortgezet onderwijs, journalisten en enkele onderwijsspecia- besprak de uitgangspunten, de doelstel- listen uit de Tweede Kamer werd bijge- ling (zie kader) de inhoud en de mid- woond bewijst, dat de organisatoren delen van het leerplan kennis van het van de conferentie met het thema mid den in de roos hebben geschoten. De samenwerkingsschool is een feit gewor den in Nederland.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1977 | | pagina 13