Waarom een kerngroep ontwikkelings samenwerking schoolbegelei dingsdienst? Drs. W. G. de Meer pleit voor meer aandacht Waddinxveen ’s groen Puzzelen met W’veense r ra». Ook alle Waddinxveense scholen doen mee Gemeente wil woning aan J.D.Kade oost 108 aankopen midden-holland rijnstreek f -R IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlH ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■I - Ss* c. het kunnen kiezen van geschikte materiële WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 14 JUNI 1978 leerpsychologi- den drie prijsjes verloot. Prijswinnaars sche criteria zijn ontwikkeld (hierbij aanstaande bekend gemaakt. WADDINXVEENDe Kerngroep Ontwikkelingssamenwerking Waddinxveen is van mening dat best wat meer Wad- een verandering van didactisch handelen bij het gehele team, een noodzakelijke voorwaarde kan zijn om tot oplossing van de problemen te komen. VISIE OP ONDERWIJS Het zal duidelijk zijn, dat medewerkers van S.B.D. bij de benadering van de concrete onderwijssituatie in de scho- len, met de daarin aangetroffen proble men en bij het zoeken van oplossing smogelijkheden voor deze problemen zich laten leiden door een door die me dewerkers gezamenlijk ontwikkelde vi sie op onderwijs. Deze visie zou glo- ”een flexibel schoolmodel, waarbinnen individualisering van onderwijs moge lijk wordt”. Dit klinkt wellicht wat vaag en vrijblijvend maar ’t wordt al wat con creter als we aangeven wat we daarbij veronderstellen. De S.B.D. meent, dat binnen een dergelijk schoolrnodel de leerkracht in staat moet zijn en/of over middelen zal moeten kunnen beschik ken om bij elk vak en ten behoeve van gaande haar/zijn didactisch handelen, elke les of lessenreeks de volgende terwijl ook verandering en vernieuwing van een bepaald systeem van onder- WADDINXVEEN Op 25 oktober 1977 besloot de gemeenteraad een grondtransactie aan te gaan met meu belfabriek Bruwa B.V. aan de Jan Dor- rekenskade Oost 106 te Waddinxveen. Wat tot gevolg had dat aan Bruwa in ruil werd overgedragen een stukje grond met opstallen aan de Henegou- werweg (voormalig kantoor van de dienst openbare werken en bedrijven). De gemeente krijgt daarvoor terug twee stukken grond met opstallen aan de Schielandstraat en de Jan Dorre- kenskade Oost 106. In een voorstel aan de volgende week woensdag vergade rende gemeenteraad zeggen B. en W. dat zich thans de gelegenheid voordoet het aangrenzende woonhuis Jan Dorre- kenskade Oost 108 te kopen van de er ven r - -- met de erven P. de Bruin overeenstem ming is bereikt over de aankoop van dit woonhuis en wel voor de prijs van 205.000,inclusief de verhuisko sten. WADDINXVEEN De Schoolbe- geleidingsdienst. Tien tegen één dat iedereen er wel eens' van géhoort i1 heeft, maar nauwelijks weet wat deze d dienstverlenende instantie nu eigen- lijk voor taak verricht. Ook ouders i van leerlingen zijn vaak slecht op de hoogte. In een tweetal artikelen ihopen we de lezer wat meer inzicht te 'i geven over de Schoolbegeleidings- h dienst Midden Holland en Rijns- i' treek, waarop ook alle Wad- d dinxveense scholen een beroep kun- i nen doen. Het gemeentebestuur sub- i1 sidieert dit jaar deze dienst met een ibedrag van f 2,95 per inwoner. j Deze week: Doel en taakstelling van deS.B.D. d Volgende week: De wijze waarop de h S.B.D. haar doel tracht te bereiken. dii moment kan volgens B. en W. nog aan de reeds verworven gronden en aan gegeven. Men hoopt daarover de raad gerealiseerd kan worden en het zo in meer duidelijkheid te geven in de deelplannota ’’kern Brugcentrum”. Waartoe is de S.B.D. nu uiteindelijk opgericht? Het is goed in dit verband de discussienota ’’Schoolbegeleiding” van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, 1975, te citeren, waar het de functie-omschrijving van een S.B.D. betreft: "Schoolbegeleidingsdiensten verlenen in regelmatig en direct contact met de school een geïntegreerde ondersteu ning bij: ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs-leerproces in de school; bevordering van een optimale schoolloopbaan van alle leerlingen; het functioneren van de school in z’n so ciale omgeving”. Wat is nu het doel van de S.B.D. "Midden-Holland en Rijnstreek”? De doelstellingen zijn aan de hand van een handelingsmodel in de openbare verga dering van het Algemeen Bestuur op 19 januari 1977 door de medewerkers aan de orde gesteld en zijn als volgt te om schrijven: Evenals dat bij de school het I geval is, zal de S.B.D. bij haar werk zaamheden uit moeten gaan van een handelingsplan; voor de school is dit het schoolwerkplan, voor de S.B.D. is dat het begeleidingsplan. Als belan grijkste doel ziet men dan: ”De scholen I helpen bij het zo goed mogelijk vol brengen van haar doelstellingen”. Die doelstellingen van de school zijn er op gericht het kind op weg te helpen naar volwassenwording. Hierbij is het tot ontplooiing brengen van individuele WÜS» begaafdheden van de kinderen een ba langrijke deeltaak. De taken van de school bevinden zich dan vooral op het gebied van: het ont wikkelen van psychische toerusting en voorwaarden, zoals dit o.a. op de kleu terschool plaatsvindt, t.b.v. het later kunnen deelnemen aan allerlei leerpro cessen als reken- en taalleesonderwijs. Voorts het wereldoriënterend, verkennend bezig zijn, waartoe ook al lerlei deelvaardigheden ontwikkeld moeten worden zoals b.v. het kunnen hanteren van naslagwerken, maar ook b.v. het kunnen rubriceren, zoals dit op de kleuterschool al geoefend wordt. Tenslotte het ontwikkelen van de crea tiviteit in al haar uitingsvormen. Bij het volvoeren van deze en nog vele andere ’vormingstaken’ ondervindt de school kleine en grotere problemen. Bij het oplossen van dergelijke problemen zal in sommige gevallen met het indivi duele kind iets moeten gebeuren, in an dere gevallen zal een individuele leer kracht gebaat zijn bij adviezen aan- Zomaar een foto van een stukje Waddinxveen 's groen inzet Drs. W. G. de Meerwaarvoor het progressieve raadslid de duizend gulden van de Coöperatieve Tuiniersvereniging wil besteden. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom]. WADDINXVEEN Drs. W. G. de Meer (Progressieven) heeft in de vorige week woensdagavond gehouden gemeente raadsvergadering een pleidooi gehouden voor wat meer aandacht voor het behoud van Waddinxveen’s groengebiede. Dit naar aanleiding van het voorstel van B. en W. om een schenking van f 1.000,te aanvaarden van de Coöperatieve Tuiniersvereniging Gouda e.o. vanwege het 75-jarig bestaan van deze vereniging op 27 februari j.l. In dit raadsvoorstel ga ven burgemeester en wethouders te kennen dit bedrag in dank te willen aanvaarden en te bestemmen voor een nog nader te bepalen cultureel doel. Drs. De Meer zei dat hij meer voelde voor een bestemming ten goede van Waddinxveen’s groene gebieden, mede omdat dit ook meer in de lijn van de schenker lag. Aanvankelijk ontlokte het humoristisch getinte betoog van het progressieve raadslid hij had het ondermeer over de aanschaf van ’’witte harken voor groene gebieden” alleen maar een glimlach op de gezichten van het college. Toch maakte Drs. De Meer duidelijk dat zijn betoog wel dui delijk een toon van ernst inhield, wel degelijk serieus genomen moest worden en dat hij een bestemming in deze geest zou toejuichen. Burgemeester mr. A. G. Smallenbroek zegde toe de duizend gulden in ieder geval een nuttige bestemming te zullen geven en dat de suggestie van het raadslid mede in de overwegingen zal worden betrokken. 3 baal omschreven kunnen worden als llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllh wordt vooral gedacht aan het reken en taal-leesonderwijs); d. het vanuit uitgebreide handleidingen kunnen kiezen van de meest ge schikte didactische werkvormen (aanbieding van de leerstof) en lee ractiviteiten (inoefen- en verwer- kingsopdrachten); e. het kunnen organiseren van gediffe rentieerde onderwijsleersituaties waarbinnen met behulp van goede gedifferentieerde onderwijsleerpak ketten van werkelijke individualise ring sprake kan zijn; f. het op effectieve en tevens eenvou dige wijze kunnen vaststellen van de leerresultaten waardoor continuïteit van het onderwijsleerproces gewaar borgd is. MIDDELEN De middelen waarmee de S.B.D. deze voorbereidende en uitvoerende didac tische handelingen te kunnen verrich ten: a. het vaststellen van de z.g. beginsitua tie per kind; b. het op grond daarvan kunnen kiezen en formuleren van lesdoelen ofwel deelleerdoelen; c. het kur.r.cr. leerstof om die doelen te bereiken, dinxveners meer interesse konden hebben voor haar doelstellingen. Wie bovenstaande rebus oplost is in ieder geval be- vanuit methoden die op basis van ter op de hoogte. Oplossingen vóór 21 juni sturen naar Da Costaweg 13Waddinxveen. Onder de goede oplossers wor- ontwikkelings- en leerpsychologi- den drie prijsjes verloot. Prijswinnaars en de goede oplossingen worden in het Weekblad voor Waddinxveen van 28 juni rende gemeenteraad zeggen B. en W. het aangrenzende woonhuis Jan Dorre- P. de Bruin. Het college zegt dat doelen in het kleuter/basisonderwijs - - tracht te bereiken, zijn o.a.: introductie van onderwijsleerpakketten die vol doen aan eisen betreffende leerstofop- bouw, didactische begeleiding, leert heoretische principes, ontwikkelings- psychologische koppeling, materiële Op 25 oktober 1977 besloot de gemeen- kwaliteit, gegeven leeractiviteiten, tus- teraad ook tot aankoop van een perceel sentijdse evaluatietoetsen; het aange- ?rond met opstallen gelegen aan de Jan ven, maar dat beantwoording nu niet Dorrekenskade Oost 110 van de heer begeleiding van de leerlingen binnen de 9' H. Hoogendoorn, Zuidkade 30. Op onderwijs-leersituatie het best plaats dn moment kan volgens B. en W. nog kan vinden; het ontwikkelen van niet gezegd worden welke bestemming organisatie-modellen t.b.v. de leer- aan de reeds verworven gronden en aan kracht zodat differentiatie door middel het aan te kopen woonhuis zal worden van werken in groepen ook werkelijk tensief mogelijk begeleiden van derge lijke veranderingsprocessen. ff» Nd** f W

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1978 | | pagina 17