Waarom een
kerngroep ontwikkelings
samenwerking
schoolbegelei
dingsdienst?
Drs. W. G. de Meer pleit
voor meer aandacht
Waddinxveen ’s groen
Puzzelen met W’veense
r
ra».
Ook alle Waddinxveense
scholen doen mee
Gemeente wil
woning aan
J.D.Kade oost
108 aankopen
midden-holland
rijnstreek
f
-R
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlH
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■I
- Ss*
c. het kunnen kiezen van geschikte
materiële
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 14 JUNI 1978
leerpsychologi- den drie prijsjes verloot. Prijswinnaars
sche criteria zijn ontwikkeld (hierbij aanstaande bekend gemaakt.
WADDINXVEENDe Kerngroep Ontwikkelingssamenwerking Waddinxveen is van mening dat best wat meer Wad-
een verandering van didactisch
handelen bij het gehele team, een
noodzakelijke voorwaarde kan zijn om
tot oplossing van de problemen te
komen.
VISIE OP ONDERWIJS
Het zal duidelijk zijn, dat medewerkers
van S.B.D. bij de benadering van de
concrete onderwijssituatie in de scho-
len, met de daarin aangetroffen proble
men en bij het zoeken van oplossing
smogelijkheden voor deze problemen
zich laten leiden door een door die me
dewerkers gezamenlijk ontwikkelde vi
sie op onderwijs. Deze visie zou glo-
”een flexibel schoolmodel, waarbinnen
individualisering van onderwijs moge
lijk wordt”. Dit klinkt wellicht wat vaag
en vrijblijvend maar ’t wordt al wat con
creter als we aangeven wat we daarbij
veronderstellen. De S.B.D. meent, dat
binnen een dergelijk schoolrnodel de
leerkracht in staat moet zijn en/of over
middelen zal moeten kunnen beschik
ken om bij elk vak en ten behoeve van
gaande haar/zijn didactisch handelen, elke les of lessenreeks de volgende
terwijl ook verandering en vernieuwing
van een bepaald systeem van onder-
WADDINXVEEN Op 25 oktober
1977 besloot de gemeenteraad een
grondtransactie aan te gaan met meu
belfabriek Bruwa B.V. aan de Jan Dor-
rekenskade Oost 106 te Waddinxveen.
Wat tot gevolg had dat aan Bruwa in
ruil werd overgedragen een stukje
grond met opstallen aan de Henegou-
werweg (voormalig kantoor van de
dienst openbare werken en bedrijven).
De gemeente krijgt daarvoor terug
twee stukken grond met opstallen aan
de Schielandstraat en de Jan Dorre-
kenskade Oost 106. In een voorstel aan
de volgende week woensdag vergade
rende gemeenteraad zeggen B. en W.
dat zich thans de gelegenheid voordoet
het aangrenzende woonhuis Jan Dorre-
kenskade Oost 108 te kopen van de er
ven r - --
met de erven P. de Bruin overeenstem
ming is bereikt over de aankoop van dit
woonhuis en wel voor de prijs van
205.000,inclusief de verhuisko
sten.
WADDINXVEEN De Schoolbe-
geleidingsdienst. Tien tegen één dat
iedereen er wel eens' van géhoort
i1 heeft, maar nauwelijks weet wat deze
d dienstverlenende instantie nu eigen-
lijk voor taak verricht. Ook ouders
i van leerlingen zijn vaak slecht op de
hoogte. In een tweetal artikelen
ihopen we de lezer wat meer inzicht te
'i geven over de Schoolbegeleidings-
h dienst Midden Holland en Rijns-
i' treek, waarop ook alle Wad-
d dinxveense scholen een beroep kun-
i nen doen. Het gemeentebestuur sub-
i1 sidieert dit jaar deze dienst met een
ibedrag van f 2,95 per inwoner.
j Deze week: Doel en taakstelling van
deS.B.D.
d Volgende week: De wijze waarop de
h S.B.D. haar doel tracht te bereiken.
dii moment kan volgens B. en W. nog
aan de reeds verworven gronden en aan
gegeven. Men hoopt daarover de raad gerealiseerd kan worden en het zo in
meer duidelijkheid te geven in de
deelplannota ’’kern Brugcentrum”.
Waartoe is de S.B.D. nu uiteindelijk
opgericht? Het is goed in dit verband
de discussienota ’’Schoolbegeleiding”
van het Ministerie van Onderwijs en
Wetenschappen, 1975, te citeren, waar
het de functie-omschrijving van een
S.B.D. betreft:
"Schoolbegeleidingsdiensten verlenen
in regelmatig en direct contact met de
school een geïntegreerde ondersteu
ning bij: ontwikkeling en vernieuwing
van het onderwijs-leerproces in de
school; bevordering van een optimale
schoolloopbaan van alle leerlingen; het
functioneren van de school in z’n so
ciale omgeving”.
Wat is nu het doel van de S.B.D.
"Midden-Holland en Rijnstreek”? De
doelstellingen zijn aan de hand van een
handelingsmodel in de openbare verga
dering van het Algemeen Bestuur op 19
januari 1977 door de medewerkers aan
de orde gesteld en zijn als volgt te om
schrijven: Evenals dat bij de school het
I geval is, zal de S.B.D. bij haar werk
zaamheden uit moeten gaan van een
handelingsplan; voor de school is dit
het schoolwerkplan, voor de S.B.D. is
dat het begeleidingsplan. Als belan
grijkste doel ziet men dan: ”De scholen
I helpen bij het zo goed mogelijk vol
brengen van haar doelstellingen”. Die
doelstellingen van de school zijn er op
gericht het kind op weg te helpen naar
volwassenwording. Hierbij is het tot
ontplooiing brengen van individuele WÜS»
begaafdheden van de kinderen een ba
langrijke deeltaak.
De taken van de school bevinden zich
dan vooral op het gebied van: het ont
wikkelen van psychische toerusting en
voorwaarden, zoals dit o.a. op de kleu
terschool plaatsvindt, t.b.v. het later
kunnen deelnemen aan allerlei leerpro
cessen als reken- en taalleesonderwijs.
Voorts het wereldoriënterend,
verkennend bezig zijn, waartoe ook al
lerlei deelvaardigheden ontwikkeld
moeten worden zoals b.v. het kunnen
hanteren van naslagwerken, maar ook
b.v. het kunnen rubriceren, zoals dit op
de kleuterschool al geoefend wordt.
Tenslotte het ontwikkelen van de crea
tiviteit in al haar uitingsvormen.
Bij het volvoeren van deze en nog vele
andere ’vormingstaken’ ondervindt de
school kleine en grotere problemen. Bij
het oplossen van dergelijke problemen
zal in sommige gevallen met het indivi
duele kind iets moeten gebeuren, in an
dere gevallen zal een individuele leer
kracht gebaat zijn bij adviezen aan-
Zomaar een foto van een stukje Waddinxveen 's groen inzet Drs. W. G. de Meerwaarvoor het progressieve raadslid
de duizend gulden van de Coöperatieve Tuiniersvereniging wil besteden. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak
Noteboom].
WADDINXVEEN Drs. W. G. de Meer (Progressieven) heeft in de vorige week woensdagavond gehouden gemeente
raadsvergadering een pleidooi gehouden voor wat meer aandacht voor het behoud van Waddinxveen’s groengebiede. Dit
naar aanleiding van het voorstel van B. en W. om een schenking van f 1.000,te aanvaarden van de Coöperatieve
Tuiniersvereniging Gouda e.o. vanwege het 75-jarig bestaan van deze vereniging op 27 februari j.l. In dit raadsvoorstel ga
ven burgemeester en wethouders te kennen dit bedrag in dank te willen aanvaarden en te bestemmen voor een nog nader
te bepalen cultureel doel. Drs. De Meer zei dat hij meer voelde voor een bestemming ten goede van Waddinxveen’s
groene gebieden, mede omdat dit ook meer in de lijn van de schenker lag. Aanvankelijk ontlokte het humoristisch getinte
betoog van het progressieve raadslid hij had het ondermeer over de aanschaf van ’’witte harken voor groene gebieden”
alleen maar een glimlach op de gezichten van het college. Toch maakte Drs. De Meer duidelijk dat zijn betoog wel dui
delijk een toon van ernst inhield, wel degelijk serieus genomen moest worden en dat hij een bestemming in deze geest zou
toejuichen. Burgemeester mr. A. G. Smallenbroek zegde toe de duizend gulden in ieder geval een nuttige bestemming te
zullen geven en dat de suggestie van het raadslid mede in de overwegingen zal worden betrokken.
3 baal omschreven kunnen worden als llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllh
wordt vooral gedacht aan het reken
en taal-leesonderwijs);
d. het vanuit uitgebreide handleidingen
kunnen kiezen van de meest ge
schikte didactische werkvormen
(aanbieding van de leerstof) en lee
ractiviteiten (inoefen- en verwer-
kingsopdrachten);
e. het kunnen organiseren van gediffe
rentieerde onderwijsleersituaties
waarbinnen met behulp van goede
gedifferentieerde onderwijsleerpak
ketten van werkelijke individualise
ring sprake kan zijn;
f. het op effectieve en tevens eenvou
dige wijze kunnen vaststellen van de
leerresultaten waardoor continuïteit
van het onderwijsleerproces gewaar
borgd is.
MIDDELEN
De middelen waarmee de S.B.D. deze
voorbereidende en uitvoerende didac
tische handelingen te kunnen verrich
ten:
a. het vaststellen van de z.g. beginsitua
tie per kind;
b. het op grond daarvan kunnen kiezen
en formuleren van lesdoelen ofwel
deelleerdoelen;
c. het kur.r.cr.
leerstof om die doelen te bereiken, dinxveners meer interesse konden hebben voor haar doelstellingen. Wie bovenstaande rebus oplost is in ieder geval be-
vanuit methoden die op basis van ter op de hoogte. Oplossingen vóór 21 juni sturen naar Da Costaweg 13Waddinxveen. Onder de goede oplossers wor-
ontwikkelings- en leerpsychologi- den drie prijsjes verloot. Prijswinnaars en de goede oplossingen worden in het Weekblad voor Waddinxveen van 28 juni
rende gemeenteraad zeggen B. en W.
het aangrenzende woonhuis Jan Dorre-
P. de Bruin. Het college zegt dat doelen in het kleuter/basisonderwijs
- - tracht te bereiken, zijn o.a.: introductie
van onderwijsleerpakketten die vol
doen aan eisen betreffende leerstofop-
bouw, didactische begeleiding, leert
heoretische principes, ontwikkelings-
psychologische koppeling, materiële
Op 25 oktober 1977 besloot de gemeen- kwaliteit, gegeven leeractiviteiten, tus-
teraad ook tot aankoop van een perceel sentijdse evaluatietoetsen; het aange-
?rond met opstallen gelegen aan de Jan ven, maar dat beantwoording nu niet
Dorrekenskade Oost 110 van de heer begeleiding van de leerlingen binnen de
9' H. Hoogendoorn, Zuidkade 30. Op onderwijs-leersituatie het best plaats
dn moment kan volgens B. en W. nog kan vinden; het ontwikkelen van
niet gezegd worden welke bestemming organisatie-modellen t.b.v. de leer-
aan de reeds verworven gronden en aan kracht zodat differentiatie door middel
het aan te kopen woonhuis zal worden van werken in groepen ook werkelijk
tensief mogelijk begeleiden van derge
lijke veranderingsprocessen.
ff» Nd**
f W