Schoolhoofd St. Jozef koopt 125 vulpennen [’Geen balpen in de klas’ Vernietigend oordeel in tien concrete punten Wat heeft de meester nu tegen de balpen? -Jk. In Boskoop Boom- kweekerijdag 1 SSÏBSSzS’S - 1 f 1 '1 Vulpen in ere hersteld Met balpen schrijf je Balpen in de ban ’MMP ogenblik probeert de Unesco bij het St. Jozef, is eind vorige week de lande- WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 5 JULI 1978 VEEL AANDACHT Na het artikel in onze krant, dat was ge baseerd op het verhaal dat de Wad- Onderwijzer Boer Een verkleinde weergave van de in een prachtig handschrift geschreven brief van de voorzitter Gerrit Noordzij van de Working Seminar 3 van het Committee for Education an Research in Letterforms Association Typographique Internationale. wil balpen ÏJSÏÏ/Ï uit de klas Twintig bedrijven stellen de kwekeri open voor het publiek. Van nabij kar men zien hoe er gestekt, geënt en gek weekt wordt volgens verschillende met hoden. De excursie over de bedrijven duur! twee uur. Bij regen zijn er bedrijven die ook in het overdekte deel veel interes santé zaken kunnen laten zien. De vertrekpost voor deze dag is in d< beurshal achter hotel Florida aan de A.P. van Neslaan in Boskoop. Van morgens 9 uur tot ’s middags half vie; vertrekken vandaar regelmatig busser naarde diverse bedrijven. Na afloop van de excursie krijgen de deelnemers een levend souvenir, een kwaliteitsprodukt van de Boskoopse boomkwekerij. Kosten voor deelname 4 gulden per persoon, kinderen t/m 12 jaar 2,50 (zonder souvenir). Nadere in lichtingen bij de plaatselijke VVV. Tele foon 01727-4644. F* WADDINXVEEN/BOSKOOP Op zaterdag 19 augustus wordt een open huis boomkwekerijdag in Boskoop ge houden. De organisatie is in handen van de plaatselijke VVV en de kring Boskoop van de Nederlandse Bond var Boomkwekers. KOORDSCHRIFT In het begin van de zestiger jaren kwam het koordschrift in zwang. Hiervoor was de kroontjespen ongeschikt. De pen, die toen het meest geschikt was voor deze schrijfmethode, was de sta len, rechte pen met de iridinoid punt en hierbij werd weer de losse inkt in de in ktpotjes gebruikt. Alle letters of onder delen van letters kwamen even dik op het papier, met als resultaat een lopend, goed leesbaar en toch wel mooi schrift. Deze methode had echter de zelfde nadelen als de methode met de De onderwijzer AL. M. Boer van de wijkschool St. Jozef aan de Kanaalweg temidden van zijn leerlingen in de derde klas. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom peninkt, zijn beslist moeilijker te verwijderen dan die van uitwisbare vulpeninkt. OEFENINGEN Om de schoolkinderen goed te leren schrijven en zich een leesbaar hand schrift eigen te laten maken acht de heer Boer het van belang dat op de kleuterschool vele en veelsoortige oe feningen worden gedaan om de moto riek van de vingers en de hand te leren beheersen en de schrijfgevoeligheid ei gen te maken. In de eerste helft van het eerste leerjaar van de basisschool zou den de kinderen kunnen leren schrijven met een fijnschrijvende viltstift (fine- liner), waarbij vooral gelet dient te wor den op de bewegingen en natuurlijke schrijfhouding. Voor de rest van de ba sisschoolperiode kan dan met eer goede vulpen met patroonvullingen ge schreven worden. Volgens de heer Boer zijn er ook in ons land na veel onderzoek vulpennen op de markt gekomen, die wat vorm, ge wicht en technische eigenschappen be treft geschikt zijn voor het schoolkind Grijpribbels met profiel verhinderen dat de vingers tijdens het schrijven ver stijven of op het pennetje glijden. Voo; de eerste leerjaren is de fijne pen he meest geschikt, in de hogere klasser kan overgegaan worden op de medium pen. ”De kosten kunnen en moger geen beletsel vormen om tot uitvoering van de vulpen op school over te gaan” aldus de heer Boer, die op zijn St. Jo zefschool zijn zin krijgt, gezien de 125 vulpennen die schoolhoofd J. M. Zand bergen intussen al heeft besteld. - Jdsnxveen De «xfer w A L M. Boer is in jen O-t. m hc' rsefew» oljtfcü df- balpee, van igeret schooi te -wren. «I dat de tenderer op nj voortstel met een .15 mei psTróöuvrJün gaas schrijve® Vour streven heeft de heer de bul» van ouders ■jn coJJegas van de tctsööS St. tegte m. .«HieaNMjzw vindt het tanker ve^twoord kroontjes. Als voornaamste voordelen van deze methode werden genoemd: een sneller en moderner schrift. ’’Maar wat is modern en is al het moderne goed?” vraagr de heer Boer zich af. Tegen de (goedkope) balpen heeft de Waddinxveense onderwijzer tien bez waren geformuleerd, die een vernieti gend oordeel uitspreken over dit schrij- fapparaat in handen van kinderen. Dit zijn ze: ieder geval de meisjes en jongens in de tweede, derde en vierde klas schrijven en i vijfde en bliceerde ”De Telegraaf’ gisteren nog een tweegesprek tussen de St. en de oud- onderwijzer en schrijfpedagoog P. Lin- In Waddinxveen kan de heer Boere 1De pasta (inkt) van de balpen is erg gevoelig voor temperatuurverschil len: bij warm weer loopt de inkt te overvloedig en geeft daardoor meer kans op vlekken en bij koud weer loopt de inkt te traag, waardoor de schrijflijn onderbroken wordt. Om dit te voorkomen gaan de kinderen harder op de pen drukken; 2. Bij de eerste aanzet ontstaat ge makkelijk, zeker bij de goedkopere balpennen, een uitvloeiing, die een lelijke klad veroorzaakt en vaak langdurig blijft plakken; 3. De inkt hecht zich onregelmatig aan het papier, waardoor het schriftspoor talrijke onderbrekin gen vertoont. Dit is slecht te verhel pen want dit ligt aan het systeem van inktgeving door een rond, rol lend kogeltje; 4. Bij slechtvloeiende inkt gaan de leerlingen harder drukken, waar door afdrukken aan de andere kant van de bladzijde en zelfs op de vol gende bladzijde zichtbaar worden; 5. Door het draaiende kogeltje is de balpen erg labiel. Dit veroorzaakt kleine uitschietertjes, waardoor het schrift vaak een beverige indruk maakt; 6. De balpen schrijft alleen maar als je hem behoorlijk rechtop houdt. De pen moet met het schrijfvlak min stens een hoek van 50 graden ma ken. Dit leidt tot een foute schrijf houding; 7. Doordat de balpen gemakkelijk alle kanten uitrolt, wisselen de gevoel servaringen bij het schrijven steeds. Dit is niet bevorderlijk voor het va stleggen van een bewegingspa troon; 8. Wanneer eerste-klassertjes met een balpen schrijven, moeten ze, voor hun doen, hierop behoorlijk druk uitoefenen, vooral de eerste maan den van het aanvankelijk schrijfon derwijs. Dit veroorzaakt een kram pachtige schrijfhouding en leidt ge makkelijk tot spierverstijving, die later moeilijk te herstellen en op te heffen is. Nauwkeurige metingen van de schrijfdruk hebben uitgewe zen, dat de druk op de balpen zes maal zo groot is als bij de vulpen. Dit is zonder meer ongunstig voor de vingerspieren van de eerste klassertjes. Hierbij komt nog dat het, na enige tijd met een balpen te hebben geschreven, veel moeilijker is met een vulpen te schrijven dan omgekeerd. 9. De schrijflijn van de balpen is veel minder genuanceerd dan die van een vulpen; het totaalbeeld van het schrift is bij de balpen beslist veel minder. Doordat er bij de balpen druk uitgeoefend dient te worden, is ritmisch schrijven haast niet mo gelijk. 10. Vlekken op papier, op meubilair en in de kleren, ontstaan door de bal- aan deze methode vast zaten: verbogen en verroestende pennen, inktvlekken in het schrift, op de bank en in de kleren, inktpotjes met haar, potloodslijpsel, gumresten enz. Desondanks kregen de meeste kinderen toch wel een goede schrijfhand en leerden zij de spieren van hun hand beheersen”. i|K|| ven over de veel aandacht trekkende De reacties uit heel het land op het balpen-zaak. De telefoon in huize Boer streven van de heer Boer om school- journalisten, kinderen, die nog moeten leren schrij ven en zich nog een handschrift eigen moeten maken, met een balpen te laten WADDINXVEEN De balpen is ge ruisloos zeer veel scholen in ons land binnengedrongen met alle gevolgen van dien. Dat is de mening van de Wad dinxveense onderwijzer van de wijk school St. Jozef, A. L. M. Boer. De bal pen veroverde - overgewaaid uit Ame rika - in de zestiger jaren de scholen. "De fabrikanten slaagden erin goed kopere balpennen op de markt te bren gen, zelfs 3 a 4 stuks voor één gulden. Of hiermee het schrijven werd verbe terd was niet van belang; als hij maar schreef en werd verkocht”, aldus de heer Boer. Aan de balpen ging op de lagere school leren schrijven met de welbekende sta len kroontjespen en de losse inkt in de inktpotjes in de bank vooraf. U weet het misschien nog wel: ophalen dun, neerhalen dik. Het resultaat was een lopend, prettig leesbaar en toch wel sierlijk schrift. De heer Boer: ”Dat dit achteraf beke ken niet zo’n handige methode was, Oe feser Bow waal «at «s® öeter feari- schrift o» de Ideateraehooi reeds volger- en basisschool sou hes kind irast een hjnsehrawn. <fe vdMft moren schrijven. torwijl voor resi van de rehooSpenade een goede wJfjen met zou moeten worifcit gebruikt Een collage van kranteknipsel, die het resultaat waren van het bekend stond roodgloeiend van j die alles en nog wat wilden weten, en van wildvreemde mensen, die de man die de balpen uit school wil weren ad- schrijven heeft hem beduusd. Maar het hesie betuigden en succes wensten. doet de Waddinxveense onderwijzer Ook de radio had belangstelling voor ook genoegen dat in het land (opnieuw) de ervaringen en visie van de heer een discussie is losgemaakt over het ge roer- Zaterdag zond de VARA in het bruik van de balpen op school. Zo pu- radioprogramma ’’Zomerkwartaal” rechtstreeks een lang telefoongesprek met de Waddinxveense onderwijzer uit. JozefschooMeraar Deze week kwam er in een schitterend handschrift geschreven brief binnen deman uit Amsterdam'. van de in het Betuwse Tuil wonende Gerrit Noordzij. Hij is voorzitter van de bijna nergens komen of men steekt de Working Seminar 3 van het Committe vulperr omhoog. Brieven worden door for Education and Research in Letter- de PTT voortreffelijk bezorgd, ook al forms Association Typographique In- staat er alleen maar op: ”Aan de heer ternationale. A. L. M. Boer van de wijkschool St. Jo- Aan de heer Boer schrift hij in het dag- zef te Waddinxveen”. Voorlopig houdt blad Trouw" gelezen te hebben dat hij het gebruik van de balpen op school ve- tegen de balpen van leer wil trekken, len in ons land bezig. En dat dank zij Als dat kan helpen, dan mag u vertel- het landelijk bekendheid gekregen heb- len dat u de adhesie heeft van onze in- bende verhaal van een Waddinxveense ternationale werkgroep van deskundi- meester in het schoolblad gen op het gebied van handschrift, dru- "Babbelbode”. Onderwijzer Boer in de derde fclss. otet «nilwut2e Wisten Ue balpen uH de niet dat het om ren prerf KI» et vulpen er u-e; «n Dat met geringe nar»; In Waddinxveen 1431 op zijn schouders g Onderwijzer gc’T. HiS tweft grdtetete de aïette-ïïten vijf venten Irerisfigen vóö derde Ki» mM een wip laten whniven- -We Ki g*ns en meisjes senrijv! nu tjwr bel aJgeswn ui, netter en dutdeUfte i stride hi) na afLteip van i WADLMN.VegSN - Wad- dinxrrense ofldrrwijaer A. L. M, Boer i» een atite begosm n om sn hel nieuwe seiMflljaar dr balpen van de «dHMd te weren, ®.i wd dat «te kiBdfrtB whwd vsK*rt- jan met een vulpen mei pa- gaan schrijve®. deren «te neiging m» heel bard dï*w te drttfcir®. Drie veilen verder te de indrak twe ie zien. Net ah vroeger jsci tte isroonttr-spen eeten je g mei er« vetpen je vingee- spieren meer zegt de onder wijzer Tm* wil b«j tsiet terug naar «te fcea-rnf tr-spen- te krijg je dat geklom mrt dte mklpoiten weer Zon per.- gaat bovendien brem sU»n en mesten. 'Op school vulpen’ Onderwijzer begint actie krampachtig tegen balpen ITSST1!» dersdwr ik ten desèusj- Gïiderwij^r A. M Boe> 18 tn gsjte wna® uüed". Basre» zuiréa de kia- Voor jtreves (weit de heer derea is eees» en met Boer a, huiB vinl oa<iers en am u-nSe kte ia nreuwe euiirja s ran de wiiltsciieol Si. 8 mgeraeSMa a nes gaan sé&rSees. hst ter. neiier heter voor ae isinderet, tManennen hanteren OTtaikteiini van tam taai ïli moeten nog ieren schrijven ««Seanogeenteanraarscw- ïss Sjsashïwxna oadsswaw «s 8.88 Se hee ëtosf A. L M- Boer i«, van ae 2221 jcBrftehool beeft tó w iann-en hij term tot tXitpen ad» isr nu»®- M fst teötirte te’ö over AH Waddinxveen - De onderwar A. L M Bóer (‘hldprwtizer Wil beveaigG in Waddsnxveen is «n 8fl» begrinr^-n o» JfiUt-I WM een da hst nieuwe seteocuaar de Ixdpsn van ös iitgete januan te* jum m te weren. wJ dat tte kinderen op Rulrwin lilt rL* Vijftien wdtekews vullingen gaan schrijven. Voer streven sen jonitens en raess? heeft de hèer Boer de hulp van oudtis en ajn vsn hsn een psteoï coh^a’s van de wykschocl St Joaeï ingemc- «i hun wsk bfeek. atjse©. ieïidter es schreven dan dai van De Waddinxveense enderwijser vurit hel mei gcfioopes, die nog langer verantwoord dat kinderen baipennen balpen hun lesjes mui hanteren. Zij moeten nog leren schrijven en peratwiT^voelig. was 3ie dat deze nxssjes en jongens over het alge wsan sseerez teveel e»sees beter, netter-, en ritarfebjaer te wtemg teki teögs worden van het streven van de Waddinxveense leraar AL. M. Boer om voortaan de balpen uit de school te weren en de kinderen met een vulpen te laten schrijven. t ia~"“ seditei voortaan WADDINXVEEN De heer J. M. Zandbergen, hoofd van de wijk school St. Jozef aan de Kanaalweg, heeft voor het nieuwe schooljaar 125 vulpennen met patroonvullingen besteld. Met deze vulpennen gaan in misschien ook nog wel eersteklassers. De jongelui uit de See* onmiddellijk toe. Ae kennen zesde klas zullen voorlopig nog met de balpen aan het werk n0« maar al te ®oed de Pr°bleemjes, dte blijven, tenzij de ouders voor hun kroost een vulpen kopen. Dat de leerlingen van de wijkschool St. kletters en schriftgeschiedenis”, aldus Jozef met een vulpen gaan schrijven is voorzitter Gerrit Noordzij, die de door een direct gevolg van de ervaringen die hem gegeven steun als volgt motiveert; onderwijzer A. L. M. Boer heeft opge- ”De schrijftechniek veronderstelt een daan. Zoals het Weekblad voor Wad- volledige beheersing van een subtiel dinxveen vorige week op de voorpagina stuurmechanisme. Sterke weerstanden meldde heeft deze leerkracht 15 van in materiaal en gereedschap roepen zijn leerlingen uit de derde klas bijna krachten op die de stuurkrachten over- vijf maanden lang met een vulpen laten stemmen. Daarom mag het kind niet in schrijven. Met als resultaat dat de jon- de pen knijpen. Als wij aan de pen van gelui in het algemeen beter, netter en het schrijvende kind trekken, dan moet duidelijker zijn gaan schrijven. Vandaar de pen uit de hand glijden zonder dat dat de heer Boer ervoor is gaan pleiten de hand zelf mee omhoog komt”, om met ingang van het nieuwe school- ”Als een balpen hapert dan wordt het jaar de balpen volledig uit de school te kind voor een sterke druk op de pén weren en over te gaan tot het gebruik beloond: de pen schrijft dan dikwijls van een goede vulpen met ’’beter”. Maar de beheersing van de patroonvullingen. hand wordt vernield. Daarom hoort een balpen niet in de handen van kin deren, die leren schrijven. Anders ge zegd: ik kan met een balpen schrijven, maar ik kan er niet mee leren schrij ven”, schrijft Gerrit Noordzij, die de dinxveense onderwijzer had geschre- heer Boer nog vertelt dat men op het ven in het schoolblad Babbelbode ogenblik probeert de Unesco bij het van de wijkscholen Klein Duimpje en "schrijfprobleem” te betrekken. St. Jozef, is eind vorige week de lande lijk dagbladpers uitvoerig gaan schrij- BEDUUSD De reacties uit heel het land op het "Ha, ’WK f^-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1978 | | pagina 9