Schoolhoofd
St. Jozef koopt
125 vulpennen
[’Geen balpen
in de klas’
Vernietigend oordeel in tien concrete punten
Wat heeft de meester
nu tegen de balpen?
-Jk.
In Boskoop
Boom-
kweekerijdag
1
SSÏBSSzS’S -
1 f
1
'1
Vulpen in ere hersteld
Met balpen
schrijf je
Balpen
in de ban
’MMP
ogenblik probeert de Unesco bij het
St. Jozef, is eind vorige week de lande-
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 5 JULI 1978
VEEL AANDACHT
Na het artikel in onze krant, dat was ge
baseerd op het verhaal dat de Wad-
Onderwijzer Boer
Een verkleinde weergave van de in
een prachtig handschrift
geschreven brief van de voorzitter
Gerrit Noordzij van de Working
Seminar 3 van het Committee for
Education an Research in Letterforms
Association Typographique
Internationale.
wil balpen
ÏJSÏÏ/Ï uit de klas
Twintig bedrijven stellen de kwekeri
open voor het publiek. Van nabij kar
men zien hoe er gestekt, geënt en gek
weekt wordt volgens verschillende met
hoden.
De excursie over de bedrijven duur!
twee uur. Bij regen zijn er bedrijven die
ook in het overdekte deel veel interes
santé zaken kunnen laten zien.
De vertrekpost voor deze dag is in d<
beurshal achter hotel Florida aan de
A.P. van Neslaan in Boskoop. Van
morgens 9 uur tot ’s middags half vie;
vertrekken vandaar regelmatig busser
naarde diverse bedrijven.
Na afloop van de excursie krijgen de
deelnemers een levend souvenir, een
kwaliteitsprodukt van de Boskoopse
boomkwekerij. Kosten voor deelname
4 gulden per persoon, kinderen t/m 12
jaar 2,50 (zonder souvenir). Nadere in
lichtingen bij de plaatselijke VVV. Tele
foon 01727-4644.
F*
WADDINXVEEN/BOSKOOP Op
zaterdag 19 augustus wordt een open
huis boomkwekerijdag in Boskoop ge
houden. De organisatie is in handen
van de plaatselijke VVV en de kring
Boskoop van de Nederlandse Bond var
Boomkwekers.
KOORDSCHRIFT
In het begin van de zestiger jaren kwam
het koordschrift in zwang. Hiervoor
was de kroontjespen ongeschikt. De
pen, die toen het meest geschikt was
voor deze schrijfmethode, was de sta
len, rechte pen met de iridinoid punt en
hierbij werd weer de losse inkt in de in
ktpotjes gebruikt. Alle letters of onder
delen van letters kwamen even dik op
het papier, met als resultaat een
lopend, goed leesbaar en toch wel mooi
schrift. Deze methode had echter de
zelfde nadelen als de methode met de
De onderwijzer AL. M. Boer van de wijkschool St. Jozef aan de Kanaalweg temidden van zijn leerlingen in de derde
klas. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom
peninkt, zijn beslist moeilijker te
verwijderen dan die van uitwisbare
vulpeninkt.
OEFENINGEN
Om de schoolkinderen goed te leren
schrijven en zich een leesbaar hand
schrift eigen te laten maken acht de
heer Boer het van belang dat op de
kleuterschool vele en veelsoortige oe
feningen worden gedaan om de moto
riek van de vingers en de hand te leren
beheersen en de schrijfgevoeligheid ei
gen te maken. In de eerste helft van het
eerste leerjaar van de basisschool zou
den de kinderen kunnen leren schrijven
met een fijnschrijvende viltstift (fine-
liner), waarbij vooral gelet dient te wor
den op de bewegingen en natuurlijke
schrijfhouding. Voor de rest van de ba
sisschoolperiode kan dan met eer
goede vulpen met patroonvullingen ge
schreven worden.
Volgens de heer Boer zijn er ook in ons
land na veel onderzoek vulpennen op
de markt gekomen, die wat vorm, ge
wicht en technische eigenschappen be
treft geschikt zijn voor het schoolkind
Grijpribbels met profiel verhinderen
dat de vingers tijdens het schrijven ver
stijven of op het pennetje glijden. Voo;
de eerste leerjaren is de fijne pen he
meest geschikt, in de hogere klasser
kan overgegaan worden op de medium
pen. ”De kosten kunnen en moger
geen beletsel vormen om tot uitvoering
van de vulpen op school over te gaan”
aldus de heer Boer, die op zijn St. Jo
zefschool zijn zin krijgt, gezien de 125
vulpennen die schoolhoofd J. M. Zand
bergen intussen al heeft besteld.
- Jdsnxveen De «xfer
w A L M. Boer is in
jen O-t. m hc' rsefew»
oljtfcü df- balpee, van
igeret schooi te -wren.
«I dat de tenderer op
nj voortstel met een
.15 mei psTróöuvrJün
gaas schrijve® Vour
streven heeft de heer
de bul» van ouders
■jn coJJegas van de
tctsööS St. tegte
m.
.«HieaNMjzw vindt het
tanker ve^twoord
kroontjes. Als voornaamste voordelen
van deze methode werden genoemd:
een sneller en moderner schrift. ’’Maar
wat is modern en is al het moderne
goed?” vraagr de heer Boer zich af.
Tegen de (goedkope) balpen heeft de
Waddinxveense onderwijzer tien bez
waren geformuleerd, die een vernieti
gend oordeel uitspreken over dit schrij-
fapparaat in handen van kinderen. Dit
zijn ze:
ieder geval de meisjes en jongens in de tweede, derde en vierde klas
schrijven en i
vijfde en
bliceerde ”De Telegraaf’ gisteren nog
een tweegesprek tussen de St.
en de oud-
onderwijzer en schrijfpedagoog P. Lin-
In Waddinxveen kan de heer Boere
1De pasta (inkt) van de balpen is erg
gevoelig voor temperatuurverschil
len: bij warm weer loopt de inkt te
overvloedig en geeft daardoor meer
kans op vlekken en bij koud weer
loopt de inkt te traag, waardoor de
schrijflijn onderbroken wordt. Om
dit te voorkomen gaan de kinderen
harder op de pen drukken;
2. Bij de eerste aanzet ontstaat ge
makkelijk, zeker bij de goedkopere
balpennen, een uitvloeiing, die een
lelijke klad veroorzaakt en vaak
langdurig blijft plakken;
3. De inkt hecht zich onregelmatig
aan het papier, waardoor het
schriftspoor talrijke onderbrekin
gen vertoont. Dit is slecht te verhel
pen want dit ligt aan het systeem
van inktgeving door een rond, rol
lend kogeltje;
4. Bij slechtvloeiende inkt gaan de
leerlingen harder drukken, waar
door afdrukken aan de andere kant
van de bladzijde en zelfs op de vol
gende bladzijde zichtbaar worden;
5. Door het draaiende kogeltje is de
balpen erg labiel. Dit veroorzaakt
kleine uitschietertjes, waardoor het
schrift vaak een beverige indruk
maakt;
6. De balpen schrijft alleen maar als je
hem behoorlijk rechtop houdt. De
pen moet met het schrijfvlak min
stens een hoek van 50 graden ma
ken. Dit leidt tot een foute schrijf
houding;
7. Doordat de balpen gemakkelijk alle
kanten uitrolt, wisselen de gevoel
servaringen bij het schrijven steeds.
Dit is niet bevorderlijk voor het va
stleggen van een bewegingspa
troon;
8. Wanneer eerste-klassertjes met een
balpen schrijven, moeten ze, voor
hun doen, hierop behoorlijk druk
uitoefenen, vooral de eerste maan
den van het aanvankelijk schrijfon
derwijs. Dit veroorzaakt een kram
pachtige schrijfhouding en leidt ge
makkelijk tot spierverstijving, die
later moeilijk te herstellen en op te
heffen is. Nauwkeurige metingen
van de schrijfdruk hebben uitgewe
zen, dat de druk op de balpen zes
maal zo groot is als bij de vulpen.
Dit is zonder meer ongunstig voor
de vingerspieren van de eerste
klassertjes. Hierbij komt nog dat
het, na enige tijd met een balpen te
hebben geschreven, veel moeilijker
is met een vulpen te schrijven dan
omgekeerd.
9. De schrijflijn van de balpen is veel
minder genuanceerd dan die van
een vulpen; het totaalbeeld van het
schrift is bij de balpen beslist veel
minder. Doordat er bij de balpen
druk uitgeoefend dient te worden,
is ritmisch schrijven haast niet mo
gelijk.
10. Vlekken op papier, op meubilair en
in de kleren, ontstaan door de bal-
aan deze methode vast zaten: verbogen
en verroestende pennen, inktvlekken in
het schrift, op de bank en in de kleren,
inktpotjes met haar, potloodslijpsel,
gumresten enz. Desondanks kregen de
meeste kinderen toch wel een goede
schrijfhand en leerden zij de spieren
van hun hand beheersen”.
i|K||
ven over de veel aandacht trekkende De reacties uit heel het land op het
balpen-zaak. De telefoon in huize Boer streven van de heer Boer om school-
journalisten, kinderen, die nog moeten leren schrij
ven en zich nog een handschrift eigen
moeten maken, met een balpen te laten
WADDINXVEEN De balpen is ge
ruisloos zeer veel scholen in ons land
binnengedrongen met alle gevolgen
van dien. Dat is de mening van de Wad
dinxveense onderwijzer van de wijk
school St. Jozef, A. L. M. Boer. De bal
pen veroverde - overgewaaid uit Ame
rika - in de zestiger jaren de scholen.
"De fabrikanten slaagden erin goed
kopere balpennen op de markt te bren
gen, zelfs 3 a 4 stuks voor één gulden.
Of hiermee het schrijven werd verbe
terd was niet van belang; als hij maar
schreef en werd verkocht”, aldus de
heer Boer.
Aan de balpen ging op de lagere school
leren schrijven met de welbekende sta
len kroontjespen en de losse inkt in de
inktpotjes in de bank vooraf. U weet
het misschien nog wel: ophalen dun,
neerhalen dik. Het resultaat was een
lopend, prettig leesbaar en toch wel
sierlijk schrift.
De heer Boer: ”Dat dit achteraf beke
ken niet zo’n handige methode was,
Oe feser Bow waal «at «s® öeter feari-
schrift o» de Ideateraehooi reeds volger- en
basisschool sou hes kind irast een hjnsehrawn.
<fe vdMft moren schrijven. torwijl voor
resi van de rehooSpenade een goede wJfjen met
zou moeten worifcit gebruikt
Een collage van kranteknipsel, die het resultaat waren van het bekend
stond roodgloeiend van j
die alles en nog wat wilden weten, en
van wildvreemde mensen, die de man
die de balpen uit school wil weren ad- schrijven heeft hem beduusd. Maar het
hesie betuigden en succes wensten. doet de Waddinxveense onderwijzer
Ook de radio had belangstelling voor ook genoegen dat in het land (opnieuw)
de ervaringen en visie van de heer een discussie is losgemaakt over het ge
roer- Zaterdag zond de VARA in het bruik van de balpen op school. Zo pu-
radioprogramma ’’Zomerkwartaal”
rechtstreeks een lang telefoongesprek
met de Waddinxveense onderwijzer uit. JozefschooMeraar
Deze week kwam er in een schitterend
handschrift geschreven brief binnen deman uit Amsterdam'.
van de in het Betuwse Tuil wonende
Gerrit Noordzij. Hij is voorzitter van de bijna nergens komen of men steekt de
Working Seminar 3 van het Committe vulperr omhoog. Brieven worden door
for Education and Research in Letter- de PTT voortreffelijk bezorgd, ook al
forms Association Typographique In- staat er alleen maar op: ”Aan de heer
ternationale. A. L. M. Boer van de wijkschool St. Jo-
Aan de heer Boer schrift hij in het dag- zef te Waddinxveen”. Voorlopig houdt
blad Trouw" gelezen te hebben dat hij het gebruik van de balpen op school ve-
tegen de balpen van leer wil trekken, len in ons land bezig. En dat dank zij
Als dat kan helpen, dan mag u vertel- het landelijk bekendheid gekregen heb-
len dat u de adhesie heeft van onze in- bende verhaal van een Waddinxveense
ternationale werkgroep van deskundi- meester in het schoolblad
gen op het gebied van handschrift, dru- "Babbelbode”.
Onderwijzer Boer in de derde fclss.
otet «nilwut2e Wisten
Ue balpen uH de niet dat het om ren prerf
KI» et vulpen er u-e;
«n Dat met geringe nar»;
In Waddinxveen
1431 op zijn schouders g
Onderwijzer
gc’T. HiS tweft grdtetete
de aïette-ïïten vijf
venten Irerisfigen vóö
derde Ki» mM een wip
laten whniven- -We Ki
g*ns en meisjes senrijv!
nu tjwr bel aJgeswn
ui, netter en dutdeUfte i
stride hi) na afLteip van i
WADLMN.VegSN - Wad-
dinxrrense ofldrrwijaer A. L. M,
Boer i» een atite begosm n om sn
hel nieuwe seiMflljaar dr balpen
van de «dHMd te weren, ®.i wd
dat «te kiBdfrtB whwd vsK*rt-
jan met een vulpen mei pa-
gaan schrijve®.
deren «te neiging m» heel
bard dï*w te drttfcir®. Drie
veilen verder te de indrak
twe ie zien. Net ah vroeger
jsci tte isroonttr-spen eeten je g
mei er« vetpen je vingee-
spieren meer zegt de onder
wijzer
Tm* wil b«j tsiet terug
naar «te fcea-rnf tr-spen- te
krijg je dat geklom mrt dte
mklpoiten weer Zon per.-
gaat bovendien brem sU»n
en mesten.
'Op school vulpen’
Onderwijzer
begint actie
krampachtig tegen balpen
ITSST1!»
dersdwr ik ten desèusj- Gïiderwij^r A. M Boe> 18 tn
gsjte wna®
uüed". Basre» zuiréa de kia- Voor jtreves (weit de heer
derea is eees» en met Boer a, huiB vinl oa<iers en am
u-nSe kte ia nreuwe euiirja s ran de wiiltsciieol Si.
8 mgeraeSMa a
nes gaan sé&rSees. hst
ter. neiier heter voor ae isinderet, tManennen hanteren
OTtaikteiini van tam taai ïli moeten nog ieren schrijven
««Seanogeenteanraarscw-
ïss Sjsashïwxna oadsswaw «s 8.88 Se hee ëtosf
A. L M- Boer i«, van ae 2221
jcBrftehool beeft tó w
iann-en hij term tot
tXitpen ad» isr nu»®- M
fst teötirte te’ö
over AH Waddinxveen - De onderwar A. L M Bóer (‘hldprwtizer Wil
beveaigG in Waddsnxveen is «n 8fl» begrinr^-n o» JfiUt-I WM
een da hst nieuwe seteocuaar de Ixdpsn van ös iitgete
januan te* jum m te weren. wJ dat tte kinderen op Rulrwin lilt rL*
Vijftien wdtekews vullingen gaan schrijven. Voer streven
sen jonitens en raess? heeft de hèer Boer de hulp van oudtis en ajn
vsn hsn een psteoï coh^a’s van de wykschocl St Joaeï ingemc-
«i hun wsk bfeek. atjse©.
ieïidter es
schreven dan dai van De Waddinxveense enderwijser vurit hel mei
gcfioopes, die nog langer verantwoord dat kinderen baipennen
balpen hun lesjes mui hanteren. Zij moeten nog leren schrijven en
peratwiT^voelig. was 3ie dat deze nxssjes en jongens over het alge
wsan sseerez teveel e»sees beter, netter-, en ritarfebjaer
te wtemg teki teögs
worden van het streven van de Waddinxveense leraar AL. M. Boer om
voortaan de balpen uit de school te weren en de kinderen met een vulpen te
laten schrijven.
t ia~"“
seditei voortaan
WADDINXVEEN De heer J. M. Zandbergen, hoofd van de wijk
school St. Jozef aan de Kanaalweg, heeft voor het nieuwe schooljaar 125
vulpennen met patroonvullingen besteld. Met deze vulpennen gaan in
misschien ook nog wel eersteklassers. De jongelui uit de See* onmiddellijk toe. Ae kennen
zesde klas zullen voorlopig nog met de balpen aan het werk n0« maar al te ®oed de Pr°bleemjes, dte
blijven, tenzij de ouders voor hun kroost een vulpen kopen.
Dat de leerlingen van de wijkschool St. kletters en schriftgeschiedenis”, aldus
Jozef met een vulpen gaan schrijven is voorzitter Gerrit Noordzij, die de door
een direct gevolg van de ervaringen die hem gegeven steun als volgt motiveert;
onderwijzer A. L. M. Boer heeft opge- ”De schrijftechniek veronderstelt een
daan. Zoals het Weekblad voor Wad- volledige beheersing van een subtiel
dinxveen vorige week op de voorpagina stuurmechanisme. Sterke weerstanden
meldde heeft deze leerkracht 15 van in materiaal en gereedschap roepen
zijn leerlingen uit de derde klas bijna krachten op die de stuurkrachten over-
vijf maanden lang met een vulpen laten stemmen. Daarom mag het kind niet in
schrijven. Met als resultaat dat de jon- de pen knijpen. Als wij aan de pen van
gelui in het algemeen beter, netter en het schrijvende kind trekken, dan moet
duidelijker zijn gaan schrijven. Vandaar de pen uit de hand glijden zonder dat
dat de heer Boer ervoor is gaan pleiten de hand zelf mee omhoog komt”,
om met ingang van het nieuwe school- ”Als een balpen hapert dan wordt het
jaar de balpen volledig uit de school te kind voor een sterke druk op de pén
weren en over te gaan tot het gebruik beloond: de pen schrijft dan dikwijls
van een goede vulpen met ’’beter”. Maar de beheersing van de
patroonvullingen. hand wordt vernield. Daarom hoort
een balpen niet in de handen van kin
deren, die leren schrijven. Anders ge
zegd: ik kan met een balpen schrijven,
maar ik kan er niet mee leren schrij
ven”, schrijft Gerrit Noordzij, die de
dinxveense onderwijzer had geschre- heer Boer nog vertelt dat men op het
ven in het schoolblad Babbelbode ogenblik probeert de Unesco bij het
van de wijkscholen Klein Duimpje en "schrijfprobleem” te betrekken.
St. Jozef, is eind vorige week de lande
lijk dagbladpers uitvoerig gaan schrij- BEDUUSD
De reacties uit heel het land op het
"Ha, ’WK
f^-