de
hefbrug
I
I
I
I
I
I
j
I
I
I
I
reisprogramma's!
i
I Rondom
Vakantie
I
I
I
Familieberichten
Teleac (1)
Teleac (2)
Crematie
Woningen
Diversen
I
Auto’s en
motoren
Personeel
gevraagd
I
i
boekhandel1
veldwijk
i
I
I
I
llllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllm
t
Vakantie-Verlangers: kom Voorsorteren
en kies uit één van onze nieuwe reis
programma’s. Alles staat er weer '’ge
kleurd” op. Voor veel vakantievreugde
straks.
IllllllilllllllUllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllim
PASSAGE 53 - TEL. 2620
^j/reis en passageburo s
ECHTPAAR gevraagd
voor schoonhouden van
kantoorpand. Tel. 7994.
Gevraagd: WERKSTER
voor ma.- en di.-ochtend,
totaal 6 uur. De Bonke-
laar, Beukenhof 5,
tel. 7272.
Te koop aangeb.: BROM
FIETS, merk Yamaha, bj.
1976. Vr.prijs 600,—
Tel. 2689.
Voor onze steeds groeien
de relatiekring met spoed
te koop gevraagd WÖ-
”Het Boetiekje” voor
bruidsboeketten, corsa
ges, bloemstukken en
grafbloemwerk. Bloem-
bouwweg 4 (zijweg 2e
Bloksweg) tel. 2855.
Gevraagd: HULP IN DE
HUISHOUDING, voor I
ochtend in de week van
9 tot 12 uur, bij voor
keur woensdag. Mevr.
Limvers, Da Costaweg 21,
Waddinxveen, tel. 3406.
Tevens kantoren te
GOUDA.DEN HAAG,
ZEIST en ZOETERMEER
2 Nette WERKSTERS
gevraagd voor school
tje. Tel. 7994.
Voor VAKANT1EVER-
VOER naar de Waddinx-
veense Taxi Centrale, tel.
01828-2828.
WONINGRU1L. Bergen
op Zoom. Ruime 2-ka-
merflat, 1 hoog, met lift,
uitzicht op Schelde,
woonk. 580 x 500, sik.
450 x 280, douche 180 x
180, met 2 bergruimten.
Gevraagd: 2- of 3-kamer
woning omgeving Wad
dinxveen. Tel. 01828-
4247.
WINTERSTALLING
voor uw bagagewagen of
vouwcaravan. Tel. 01828-
3444.
Te koop gevraagd: BAS
KLARINET, tel. 5436.
STATIONWAGEN Mit
subishi Lancer, mei 1977.
Probleemloos 81.000 km
gelopen. Geel, 4 gor
dels, radio, blusser. Par
ticulier 4.800,.Tel.
na 7 uur: 4995.
GLASSERVICE... HO
GENDOORN bellen om
snel glas te herstellen.
Bel 2520.
Voor BEGRAFENIS
SEN: C. H. de Vries,
Tesselschadelaan 20,
W’veen, tel. 4719.
Alle TIMMER- EN TE
GELWERKEN deskun
dig en netjes door Aan
nemer C. v. d. Meer,
Kleikade 13, Waddinx
veen, tel. 7332.
Te koop: 4 VERWAR-
MINGSRADIATOREN
2-2 plaats 1 mtr. lang,
2-2 plaats 2 mtr. lang.
Tel. 01828-3444.
Te koop aangeboden:
BANKSTEL en SALON
TAFEL. leplaan 22, tel.
7051.
Hun dankbare kinderen IH
en kleinkinderen
2 Nette WEKSTERS
gevraagd voor school
tje en ECHTPAAR voor
schoonhouden van kan
toorpand. Tel. 7994.
Gevraagd: WERKSTER
voor I of 2 ochtenden
p.w. (liefst 2). Mevr, van
Vuuren, J. v. Bijnenpad
45, tel. 2157.
Vanaf woensdag 12 uur
v.m. is er weer iets LEK
KER HARTIGS ver
krijgbaar bij CAFE
TARIA ,,’t KLEINTJE”,
Zuidkade 166.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1979
Het wordt weer winter en
dan is echt dubbel glas
o.a. THERMOPANE en
POLY aangenaam indien
dit voortijdig door uw
vakman-glashandel is ge
plaatst. Vraag ons een
advies en prijs en u krijgt
bij aanvraag nog steeds
30% subsidie. Bel. 2520.
Bel Hogendoorn even. A.
v. Solmsstraat 31
Nieuw voor Waddinx
veen e.o. ’’HARWA
TAP1JTSERVICE”.
Wij reinigen uw tapijt,
bankstel, autobekleding-
en losse kleden tegen
l billijke prijzen. Neem
geen RISICO door het zelf
te doen. Laat het doen
door HARWA, uw vak
man, ook voor WO-
NINGSTOFFEREN.
Tel. 01828-6119.
Te koop: D1EPVRIES-
KIST, Bauknecht, 350 li
ter. A. J. van Dijk, Nic.
Beetslaan 212, Waddinx
veen, tel. 01828-6410.
LEEF VANDAAG en
BETAAL MAAR LA
TER: Door een persoon
lijke lening te sluiten
krijgt u contant geld in
handen. Voor het kopen
van uw droomwens, zo als
een auto, bromfiets, meu
belen etc. Vraagt inl. bij
Ass. kantoor D. Verwey,
Kon. Wilhelminasingel 83,
tel. 2539.
SNEL GELD NODIG?
Bel 01820-22222. Bemid-
delingskantoor J. Leef-
lang, Joubertstraat 219,
Gouda. Overname goelo-
pende leningen. Aflos-
singstermijn 96maan-
den. B.v. 10.000 96 x
173,63, 15.000 96x254,13,
25.000 96x431,23.
past bij misdaden. Begraving achtte men
blijkbaar zo vanzelfsprekend in Israël,
wat betreft de Oud Testamentische tijd,
dat we in het O. T. niet eens een verbod te
gen crematie tegenkomen.
Des te duidelijker blijkt de voorkeur voor
begraving in het Nieuwe Testament, als
het volle licht is doorgebroken over de ver
wachting van het geloof voor het leven na
de dood.
Het lichaam wordt niet gezien als omhul
sel van de ziel, dat je gerust aan de vernie
tiging mag prijsgeven, als de ziel maar ge
red wordt.
Integendeel, het gaat om lichaam én ziel,
en dat beide gered worden en dat we met
beide het eigendom mogen zijn van de
Heere Jezus Christus. Het lichaam is niet
maar iets bijkomstigs, maar het is een
tempel van de Heilige Geest.
Het graf is de plaats der vertering. Na de
dood vergaat het vlees. Maar het graf is
ook de plaats waar het gebeente bewaard
wordt.
Prof. Van Niftrik schreef in zijn boek:
"Waar zijn de doden" het volgende:
"Vanzelfsprekend bedoelen wij niet, dat
de opstanding gebonden zou zijn aan het
voorhanden zijn van het gebeente. Maar
het bewaren der beenderen heeft toch wel
een grote, meer dan symbolische waarde.
De mens is maar niet eenvoudig wèg.
Daar of daar rust zijn gebeente. En zijn
gebeente, dat was hij zelf. Ik ben ech
ter van mening, dat in de bijbelse anth
ropologic (mensbeschouwing) zo nadruk
kelijk over het gebeente wordt gesproken,
dat ik voor mij zelf met geen mogelijkheid
tot crematie zou kunnen besluiten", aldus
Van Niftrik.
Bij de crematie gaat het om moedwillige
vernietiging van het lichaam. De begrafe
nis geschiedt in het perspectief van de li
chamelijke opstanding.
"Wie gelooft mag weten, dat Christus bij
Zijn wederkomst ons vernederd lichaam
aan Zijn verheerlijkt lichaam gelijkvor
mig maken zal".
De belijdenis ten aanzien van Jezus Chri
stus is bepalend voor onze visie ten op
zichte van begraven of cremeren. Wij be
lijden van de Heere Jezus Christus dat Hij
gestorven is én begraven is. Ja wat meer
is: Hij is ten derde dage opgestaan. Het
graf is leeg!
Zijn opstanding is voor de gelovige een
pand en garantie van de opstanding ten
eeuwige leven.
Christus is ook begraven geweest. In de
navolging van Hem wordt óns lichaam be
graven, in de vaste en stellige hoop der op
standing.
In 1 Cor. 15 spreekt Paulus over het be
graven worden onder het beeld van het
zaad, dat gezaaid wordt, in de aarde valt
en sterft en zo vrucht draagt. Begraven be
tekent dus niet aan de vernietiging prijsge
ven. maar zaaien met het oog op de grote
Opstandingsdag.
Wanneer we op grond van de Schrift belij
den, dat Christus overwonnen heeft over
dood en graf en dat wie gelooft éénmaal
door Zijn kracht wordt gewekt en een ver
heerlijkt lichaam ontvangt, zullen we als
gevolgtrekking uit dit belijden de crematie
hebben af te wijzen en te kiezen voor de
Christelijke zede van de begrafenis. Wij
denken aan hen. die in concentratiekam
pen gecremeerd zijn, aan noodsituaties.
Maar het gaat niet om uitzonderingen of
noodsituaties. Het gaat er wel om of de
chtistelijke gemeente mag toestemmen in
een stijl en zede, die zegt: begraven of cre
meren is om het even". Zo is 't niet! Wie
kiest voor de crematie gaat in tegen de
door het bijbels getuigenis inzake dood,
begrafenis en opstanding gestempelde
zede.
Wij spreken hiermee geen oordeel uit over
het eeuwig lot van hen die zich laten cre
meren. Wij worden immers behouden
door genade.
Maar wél is het zo, dat we als kerk een
krachtig NEEN moeten laten horen als
het om de vraag gaat of lijkverbranding
overeenkomt met de bijbelse gegevens. In
het kiezen voor de begrafenis en het na
drukkelijk afwijzen van de lijkverbranding
willen wij accentueren, dat we ook in dit
opzicht navolgers mogen zijn van Hem,
Die gestorven is en begraven is, Jezus Ch
ristus, de opgestane HEERE".
IN PLAATS VAN KAARTEN
Op D.V. woensdag 22 augustus hopen onze
geliefde ouders en grootouders
S. KERVER
en
J.G. KERVER-BAAS
de dag te herdenken dat zij 50 jaar geleden
op 31 juli in het huwelijk traden.
Ieder die hen wil gelukwensen is 22 augustus
van harte welkom in Party-Home, Passage, van
19.30-21.00 uur.
Bijdragen: Telefoon (01828) 5594
-j
een artikel in het Hervormd Kerkblad
maar weer eens op gewezen dat een chri
sten zich niet laat cremeren. Aanleiding
tot het publiceren van het betreffende arti
kel vormt het feit dat ook steeds meer
Waddinxveense hervormden "afzien van
een normale begrafenis en in plaats daar
van het lichaam laten cremeren".
"Hierover is de centrale kerkeraad in zijn
geheel zeer verontrust", aldus het Her
vormd Kerkblad. Het werd zeer gewenst
geacht dat de lezers van ons kerkblad wat
informatie kregen aangaande de motieven
en de betekenis van een crematie en wat
de Bijbel hiervan ons zegt".
Daartoe kregen de Waddinxveense lidma
ten van de Centrale Hervormde Gemeente
de volgende gegevens voor gelegd:
"Als we spreken van een crematie dan
wordt daarmee bedoeld, dat het lichaam
van een overledene onder zeer hoge tem
peratuur wordt verast. Oorspronkelijk
kwam de crematie alleen maar voor in
niet christelijke of zelfs anti-christelijke
kringen. Omdat men niet geloofde aan
een leven na dit leven, paste de crematie in
dit denkschema als een verhaasting van de
ontbinding en opheffing daarvan. Tegen
woordig worden ook andere motieven er
bij betrokken, zoals hygiëne, omdat de bo
dem en het grondwater niet zouden wor
den besmet, zoals dat bij de begraving wel
zou geschieden-. Ook geldt het motief van
de besparing van kostbare grond.
Crematie is niet iets van de laatste tijd.
Reeds in de Oudheid kwam dit voor. In de
Griekse oudheid vond dit plaats in de op
enlucht. Het lichaam was van geen
waarde. Het ging immers om de ziel, die
door de dood uit de kerker van het li
chaam verlost zou zijn. Ook de Romeinen
kenden de crematie, maar alleen voor de
zeer rijken, omdat het te kostbaar was
voor de gewone man. Omstreeks het jaar
1000 voor Christus kwam de crematie ook
al voor bij de Germanen.
Toen echter het Christendom in Europa
zijn intrede deed, is steeds meer de be
graving in de plaats gekomen van de cre
matie. Zelfs werd de crematie onder kei
zer Constantijn de Grote verboden. Het
Christendom was toen staatsgodsdienst
geworden. Karei de Grote stelde zelfs de
doodstraf op de toepassing van crematie in
785 na Christus. Ook de Rooms Katho
lieke kerk heeft zich zeer lang tegen de
crematie verzet. In 1963 is nog eens de
voorkeur voor de begraving gehandhaafd,
al werd daarbij bepaald, dat crematie toe
gestaan werd, mits men dit niet verkoos
uit verachting van het Rooms Katholieke
geloof.
In de Reformatorische kerken sprak de
begraving zozeer als een Bijbels-
Christelijke zede, dat er geen uitspraak
van enige synode nodig was in deze kwe
stie. Algemeen vanzelfsprekend is dit te
genwoordig ook al niet meer. Met name
de Protestants .Orthodoxe kringen heb
ben zich steeds tegen crematie verzet, ter
wijl daarentegen in Vrijzinnig-
Protestantse kringen de crematie onder
tussen volledig werd geaccepteerd.
In 1961 heeft de Generale Synode van de
Gereformeerde Kerken uitgesproken, dat
begraving de wijze moet zijn, maar dat
kerkeraden enz. vrij tegenwoordig mogen
zijn bij de crematieplechtigheden.
Als we ons nu rekenschap gaan geven van
de Bijbelse gegevens, dan merken wij op,
dat verbranding van gestorven lichamen
nergens plaats vindt. Alleen wanneer er
sprake was van voltrokken doodstraf dan
werd de lijkverbranding toegepast.
Begraving was de gebruikelijke gewoonte
in Israël. Men achtte het een eer begraven
te worden. Lijkverbranding vond men ver
schrikkelijk en werd dan ook alleen toege-
KOEL- EN DIEPVRIE
ZERS serie 1979, o.a.
Esta, Marijnen, Zanussi,
Linde, A.E.G. Ook weer
volop 2e keus tegen lage
prijzen. Diepvriezers 5
jaar garantie en 5 jaar
i inhoudsverzekering.
Keuze uit 200 a 300 stuks
van 50 tot 600 liter.
J. Spruit, Dorpstraat 53,
Bleiswijk, tel. 01892-2563,
b.g.g. 6054.
NINGEN in diverse prijs- 1 sierkunst Littooy, Tuin
klassen. De Pater make- hnnwwe»4(7iiwe»fe
laardij b.v., Waddinx
veen, tel. 01828-3822.
We kunnen zo al een paar Waddinxveners
noemen die ten volle betrokken zijn bij de
cursussen van Teleac, die in het komende
winterseizoen in volle glorie op het beeld
scherm zullen verschijnen. Dat zijn Wim
van Baarle, Marianne Krauwer en Matt-
hijs van Heijst. Houdt de tweede zich be
zig met een programmaserie over peuters
en kleuters, de eerste heeft bemoeienis
met acht televisielessen, die willen helpen
bij sexuele moeilijkheden. De cursus-met-
die-naam geeft een inzicht in de manier
waarop mensen sexualiteit en intimiteit
beleven.
Waartoe het regie- en produktiewerk van
Wim van Baarle - hij is de man die vorige
winter voor de Teleac-cursus over de Bij
bel onder meer tijdens een kerkdienst in
de hervormde Immanuëlkerk aan de Prin
ses Beatrixlaan filmde - heeft geleid, is te
zien vanaf woensdag 5 september. Dan
wordt de eerste les uitgezonden. De uit
zendingen zijn steeds op woensdagavond
om 23.00 uur en worden op zaterdagoch
tend om 11.30 uur herhaald.
De eerste twee lessen gaan over praten
over sex. Vervolgens komen sex bij jonge
ren en bij bejaarden aan de orde. Daarna
onderwerpen als lichamelijk onderzoek,
opwinding en orgasme bij de vrouw, po-
lentiestoornissen. De laatste les gaat over
sex en liefde. De cursus, die wordt gepre
senteerd door de arts Peter Lens, is mede
samengesteld door het Nederlands hui
sartsen instituut in Utrecht.
Teleac begon in 1970 met na- en bijscho-
lingscursussen voor huisartsen. Toen
bleek dat bij onderwerpen als anti
conceptie en depressies meer niet-
huisdrtsen dan artsen keken zocht de cur
susleiding naar een medische cursus waar
voor meer mensen zich konden inschrij
ven.
Over de Teleac-serie verklaarde Teleac-
voorlichter Matthijs van Heijst: "Behalve
huisartsen en maatschappelijke werkers
komen ook de patiënten zelf aan het
woord. Bloot wordt in de programma's
niet geschuwd, zij het zo klinisch moge
lijk. Dus geen verkapte soft-porno
De Teleac-serie waarvoor de Wad
dinxveense Marianne Krauwer als
regisseur-producer tekent gaat over peu
ters en kleuters en is tot stand gekomen in
nauwe samenwerking met de stichting K
OlOpvoedingsvoorlichting en geldt als
bijdrage aan het Jaar van het Kind. In de
televisiecursus, waarvoor ook in Wad
dinxveen is gefilmd, komen onderwerpen
aan de orde die met name ouders van peu
ters en kleuters zullen aanspreken, maar
ook andere opvoeders, zoals peuter- en
kleuterleidsters en werkers in de jeugdge
zondheidszorg zullen interesseren.
7o komen onder meer ter sprake het spe
len, speelgelegenheid, eet- en slaapproble
men, gevoelens bij kinderen, samen of al
leen opvoeden, de overgang
peuterspeelzaal-kleuterschool-lagere
school, taalontwikkeling, straffen en belo
nen, kind en ziekenhuis, enz.
De cursus gaat ervan uit dat het opvoeden
van kinderen niet meer een vanzelfspre
kende zaak is, iets wat iedereen van na
ture goed moet kunnen. De opvoeding van
kinderen plaatst de ouders geregeld voor
vragen, spanningen en twijfels. Hierop wil
de serie speciaal ingaan.
De Centrale Hervormde Gemeente van
Waddinxveen heeft de lidmaten er middels
Samenstelling: Bert J. Woudenberg