de hefbrug I I I I I I j I I I I reisprogramma's! i I Rondom Vakantie I I I Familieberichten Teleac (1) Teleac (2) Crematie Woningen Diversen I Auto’s en motoren Personeel gevraagd I i boekhandel1 veldwijk i I I I llllllllllllllll lllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllm t Vakantie-Verlangers: kom Voorsorteren en kies uit één van onze nieuwe reis programma’s. Alles staat er weer '’ge kleurd” op. Voor veel vakantievreugde straks. IllllllilllllllUllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllim PASSAGE 53 - TEL. 2620 ^j/reis en passageburo s ECHTPAAR gevraagd voor schoonhouden van kantoorpand. Tel. 7994. Gevraagd: WERKSTER voor ma.- en di.-ochtend, totaal 6 uur. De Bonke- laar, Beukenhof 5, tel. 7272. Te koop aangeb.: BROM FIETS, merk Yamaha, bj. 1976. Vr.prijs 600,— Tel. 2689. Voor onze steeds groeien de relatiekring met spoed te koop gevraagd WÖ- ”Het Boetiekje” voor bruidsboeketten, corsa ges, bloemstukken en grafbloemwerk. Bloem- bouwweg 4 (zijweg 2e Bloksweg) tel. 2855. Gevraagd: HULP IN DE HUISHOUDING, voor I ochtend in de week van 9 tot 12 uur, bij voor keur woensdag. Mevr. Limvers, Da Costaweg 21, Waddinxveen, tel. 3406. Tevens kantoren te GOUDA.DEN HAAG, ZEIST en ZOETERMEER 2 Nette WERKSTERS gevraagd voor school tje. Tel. 7994. Voor VAKANT1EVER- VOER naar de Waddinx- veense Taxi Centrale, tel. 01828-2828. WONINGRU1L. Bergen op Zoom. Ruime 2-ka- merflat, 1 hoog, met lift, uitzicht op Schelde, woonk. 580 x 500, sik. 450 x 280, douche 180 x 180, met 2 bergruimten. Gevraagd: 2- of 3-kamer woning omgeving Wad dinxveen. Tel. 01828- 4247. WINTERSTALLING voor uw bagagewagen of vouwcaravan. Tel. 01828- 3444. Te koop gevraagd: BAS KLARINET, tel. 5436. STATIONWAGEN Mit subishi Lancer, mei 1977. Probleemloos 81.000 km gelopen. Geel, 4 gor dels, radio, blusser. Par ticulier 4.800,.Tel. na 7 uur: 4995. GLASSERVICE... HO GENDOORN bellen om snel glas te herstellen. Bel 2520. Voor BEGRAFENIS SEN: C. H. de Vries, Tesselschadelaan 20, W’veen, tel. 4719. Alle TIMMER- EN TE GELWERKEN deskun dig en netjes door Aan nemer C. v. d. Meer, Kleikade 13, Waddinx veen, tel. 7332. Te koop: 4 VERWAR- MINGSRADIATOREN 2-2 plaats 1 mtr. lang, 2-2 plaats 2 mtr. lang. Tel. 01828-3444. Te koop aangeboden: BANKSTEL en SALON TAFEL. leplaan 22, tel. 7051. Hun dankbare kinderen IH en kleinkinderen 2 Nette WEKSTERS gevraagd voor school tje en ECHTPAAR voor schoonhouden van kan toorpand. Tel. 7994. Gevraagd: WERKSTER voor I of 2 ochtenden p.w. (liefst 2). Mevr, van Vuuren, J. v. Bijnenpad 45, tel. 2157. Vanaf woensdag 12 uur v.m. is er weer iets LEK KER HARTIGS ver krijgbaar bij CAFE TARIA ,,’t KLEINTJE”, Zuidkade 166. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1979 Het wordt weer winter en dan is echt dubbel glas o.a. THERMOPANE en POLY aangenaam indien dit voortijdig door uw vakman-glashandel is ge plaatst. Vraag ons een advies en prijs en u krijgt bij aanvraag nog steeds 30% subsidie. Bel. 2520. Bel Hogendoorn even. A. v. Solmsstraat 31 Nieuw voor Waddinx veen e.o. ’’HARWA TAP1JTSERVICE”. Wij reinigen uw tapijt, bankstel, autobekleding- en losse kleden tegen l billijke prijzen. Neem geen RISICO door het zelf te doen. Laat het doen door HARWA, uw vak man, ook voor WO- NINGSTOFFEREN. Tel. 01828-6119. Te koop: D1EPVRIES- KIST, Bauknecht, 350 li ter. A. J. van Dijk, Nic. Beetslaan 212, Waddinx veen, tel. 01828-6410. LEEF VANDAAG en BETAAL MAAR LA TER: Door een persoon lijke lening te sluiten krijgt u contant geld in handen. Voor het kopen van uw droomwens, zo als een auto, bromfiets, meu belen etc. Vraagt inl. bij Ass. kantoor D. Verwey, Kon. Wilhelminasingel 83, tel. 2539. SNEL GELD NODIG? Bel 01820-22222. Bemid- delingskantoor J. Leef- lang, Joubertstraat 219, Gouda. Overname goelo- pende leningen. Aflos- singstermijn 96maan- den. B.v. 10.000 96 x 173,63, 15.000 96x254,13, 25.000 96x431,23. past bij misdaden. Begraving achtte men blijkbaar zo vanzelfsprekend in Israël, wat betreft de Oud Testamentische tijd, dat we in het O. T. niet eens een verbod te gen crematie tegenkomen. Des te duidelijker blijkt de voorkeur voor begraving in het Nieuwe Testament, als het volle licht is doorgebroken over de ver wachting van het geloof voor het leven na de dood. Het lichaam wordt niet gezien als omhul sel van de ziel, dat je gerust aan de vernie tiging mag prijsgeven, als de ziel maar ge red wordt. Integendeel, het gaat om lichaam én ziel, en dat beide gered worden en dat we met beide het eigendom mogen zijn van de Heere Jezus Christus. Het lichaam is niet maar iets bijkomstigs, maar het is een tempel van de Heilige Geest. Het graf is de plaats der vertering. Na de dood vergaat het vlees. Maar het graf is ook de plaats waar het gebeente bewaard wordt. Prof. Van Niftrik schreef in zijn boek: "Waar zijn de doden" het volgende: "Vanzelfsprekend bedoelen wij niet, dat de opstanding gebonden zou zijn aan het voorhanden zijn van het gebeente. Maar het bewaren der beenderen heeft toch wel een grote, meer dan symbolische waarde. De mens is maar niet eenvoudig wèg. Daar of daar rust zijn gebeente. En zijn gebeente, dat was hij zelf. Ik ben ech ter van mening, dat in de bijbelse anth ropologic (mensbeschouwing) zo nadruk kelijk over het gebeente wordt gesproken, dat ik voor mij zelf met geen mogelijkheid tot crematie zou kunnen besluiten", aldus Van Niftrik. Bij de crematie gaat het om moedwillige vernietiging van het lichaam. De begrafe nis geschiedt in het perspectief van de li chamelijke opstanding. "Wie gelooft mag weten, dat Christus bij Zijn wederkomst ons vernederd lichaam aan Zijn verheerlijkt lichaam gelijkvor mig maken zal". De belijdenis ten aanzien van Jezus Chri stus is bepalend voor onze visie ten op zichte van begraven of cremeren. Wij be lijden van de Heere Jezus Christus dat Hij gestorven is én begraven is. Ja wat meer is: Hij is ten derde dage opgestaan. Het graf is leeg! Zijn opstanding is voor de gelovige een pand en garantie van de opstanding ten eeuwige leven. Christus is ook begraven geweest. In de navolging van Hem wordt óns lichaam be graven, in de vaste en stellige hoop der op standing. In 1 Cor. 15 spreekt Paulus over het be graven worden onder het beeld van het zaad, dat gezaaid wordt, in de aarde valt en sterft en zo vrucht draagt. Begraven be tekent dus niet aan de vernietiging prijsge ven. maar zaaien met het oog op de grote Opstandingsdag. Wanneer we op grond van de Schrift belij den, dat Christus overwonnen heeft over dood en graf en dat wie gelooft éénmaal door Zijn kracht wordt gewekt en een ver heerlijkt lichaam ontvangt, zullen we als gevolgtrekking uit dit belijden de crematie hebben af te wijzen en te kiezen voor de Christelijke zede van de begrafenis. Wij denken aan hen. die in concentratiekam pen gecremeerd zijn, aan noodsituaties. Maar het gaat niet om uitzonderingen of noodsituaties. Het gaat er wel om of de chtistelijke gemeente mag toestemmen in een stijl en zede, die zegt: begraven of cre meren is om het even". Zo is 't niet! Wie kiest voor de crematie gaat in tegen de door het bijbels getuigenis inzake dood, begrafenis en opstanding gestempelde zede. Wij spreken hiermee geen oordeel uit over het eeuwig lot van hen die zich laten cre meren. Wij worden immers behouden door genade. Maar wél is het zo, dat we als kerk een krachtig NEEN moeten laten horen als het om de vraag gaat of lijkverbranding overeenkomt met de bijbelse gegevens. In het kiezen voor de begrafenis en het na drukkelijk afwijzen van de lijkverbranding willen wij accentueren, dat we ook in dit opzicht navolgers mogen zijn van Hem, Die gestorven is en begraven is, Jezus Ch ristus, de opgestane HEERE". IN PLAATS VAN KAARTEN Op D.V. woensdag 22 augustus hopen onze geliefde ouders en grootouders S. KERVER en J.G. KERVER-BAAS de dag te herdenken dat zij 50 jaar geleden op 31 juli in het huwelijk traden. Ieder die hen wil gelukwensen is 22 augustus van harte welkom in Party-Home, Passage, van 19.30-21.00 uur. Bijdragen: Telefoon (01828) 5594 -j een artikel in het Hervormd Kerkblad maar weer eens op gewezen dat een chri sten zich niet laat cremeren. Aanleiding tot het publiceren van het betreffende arti kel vormt het feit dat ook steeds meer Waddinxveense hervormden "afzien van een normale begrafenis en in plaats daar van het lichaam laten cremeren". "Hierover is de centrale kerkeraad in zijn geheel zeer verontrust", aldus het Her vormd Kerkblad. Het werd zeer gewenst geacht dat de lezers van ons kerkblad wat informatie kregen aangaande de motieven en de betekenis van een crematie en wat de Bijbel hiervan ons zegt". Daartoe kregen de Waddinxveense lidma ten van de Centrale Hervormde Gemeente de volgende gegevens voor gelegd: "Als we spreken van een crematie dan wordt daarmee bedoeld, dat het lichaam van een overledene onder zeer hoge tem peratuur wordt verast. Oorspronkelijk kwam de crematie alleen maar voor in niet christelijke of zelfs anti-christelijke kringen. Omdat men niet geloofde aan een leven na dit leven, paste de crematie in dit denkschema als een verhaasting van de ontbinding en opheffing daarvan. Tegen woordig worden ook andere motieven er bij betrokken, zoals hygiëne, omdat de bo dem en het grondwater niet zouden wor den besmet, zoals dat bij de begraving wel zou geschieden-. Ook geldt het motief van de besparing van kostbare grond. Crematie is niet iets van de laatste tijd. Reeds in de Oudheid kwam dit voor. In de Griekse oudheid vond dit plaats in de op enlucht. Het lichaam was van geen waarde. Het ging immers om de ziel, die door de dood uit de kerker van het li chaam verlost zou zijn. Ook de Romeinen kenden de crematie, maar alleen voor de zeer rijken, omdat het te kostbaar was voor de gewone man. Omstreeks het jaar 1000 voor Christus kwam de crematie ook al voor bij de Germanen. Toen echter het Christendom in Europa zijn intrede deed, is steeds meer de be graving in de plaats gekomen van de cre matie. Zelfs werd de crematie onder kei zer Constantijn de Grote verboden. Het Christendom was toen staatsgodsdienst geworden. Karei de Grote stelde zelfs de doodstraf op de toepassing van crematie in 785 na Christus. Ook de Rooms Katho lieke kerk heeft zich zeer lang tegen de crematie verzet. In 1963 is nog eens de voorkeur voor de begraving gehandhaafd, al werd daarbij bepaald, dat crematie toe gestaan werd, mits men dit niet verkoos uit verachting van het Rooms Katholieke geloof. In de Reformatorische kerken sprak de begraving zozeer als een Bijbels- Christelijke zede, dat er geen uitspraak van enige synode nodig was in deze kwe stie. Algemeen vanzelfsprekend is dit te genwoordig ook al niet meer. Met name de Protestants .Orthodoxe kringen heb ben zich steeds tegen crematie verzet, ter wijl daarentegen in Vrijzinnig- Protestantse kringen de crematie onder tussen volledig werd geaccepteerd. In 1961 heeft de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken uitgesproken, dat begraving de wijze moet zijn, maar dat kerkeraden enz. vrij tegenwoordig mogen zijn bij de crematieplechtigheden. Als we ons nu rekenschap gaan geven van de Bijbelse gegevens, dan merken wij op, dat verbranding van gestorven lichamen nergens plaats vindt. Alleen wanneer er sprake was van voltrokken doodstraf dan werd de lijkverbranding toegepast. Begraving was de gebruikelijke gewoonte in Israël. Men achtte het een eer begraven te worden. Lijkverbranding vond men ver schrikkelijk en werd dan ook alleen toege- KOEL- EN DIEPVRIE ZERS serie 1979, o.a. Esta, Marijnen, Zanussi, Linde, A.E.G. Ook weer volop 2e keus tegen lage prijzen. Diepvriezers 5 jaar garantie en 5 jaar i inhoudsverzekering. Keuze uit 200 a 300 stuks van 50 tot 600 liter. J. Spruit, Dorpstraat 53, Bleiswijk, tel. 01892-2563, b.g.g. 6054. NINGEN in diverse prijs- 1 sierkunst Littooy, Tuin klassen. De Pater make- hnnwwe»4(7iiwe»fe laardij b.v., Waddinx veen, tel. 01828-3822. We kunnen zo al een paar Waddinxveners noemen die ten volle betrokken zijn bij de cursussen van Teleac, die in het komende winterseizoen in volle glorie op het beeld scherm zullen verschijnen. Dat zijn Wim van Baarle, Marianne Krauwer en Matt- hijs van Heijst. Houdt de tweede zich be zig met een programmaserie over peuters en kleuters, de eerste heeft bemoeienis met acht televisielessen, die willen helpen bij sexuele moeilijkheden. De cursus-met- die-naam geeft een inzicht in de manier waarop mensen sexualiteit en intimiteit beleven. Waartoe het regie- en produktiewerk van Wim van Baarle - hij is de man die vorige winter voor de Teleac-cursus over de Bij bel onder meer tijdens een kerkdienst in de hervormde Immanuëlkerk aan de Prin ses Beatrixlaan filmde - heeft geleid, is te zien vanaf woensdag 5 september. Dan wordt de eerste les uitgezonden. De uit zendingen zijn steeds op woensdagavond om 23.00 uur en worden op zaterdagoch tend om 11.30 uur herhaald. De eerste twee lessen gaan over praten over sex. Vervolgens komen sex bij jonge ren en bij bejaarden aan de orde. Daarna onderwerpen als lichamelijk onderzoek, opwinding en orgasme bij de vrouw, po- lentiestoornissen. De laatste les gaat over sex en liefde. De cursus, die wordt gepre senteerd door de arts Peter Lens, is mede samengesteld door het Nederlands hui sartsen instituut in Utrecht. Teleac begon in 1970 met na- en bijscho- lingscursussen voor huisartsen. Toen bleek dat bij onderwerpen als anti conceptie en depressies meer niet- huisdrtsen dan artsen keken zocht de cur susleiding naar een medische cursus waar voor meer mensen zich konden inschrij ven. Over de Teleac-serie verklaarde Teleac- voorlichter Matthijs van Heijst: "Behalve huisartsen en maatschappelijke werkers komen ook de patiënten zelf aan het woord. Bloot wordt in de programma's niet geschuwd, zij het zo klinisch moge lijk. Dus geen verkapte soft-porno De Teleac-serie waarvoor de Wad dinxveense Marianne Krauwer als regisseur-producer tekent gaat over peu ters en kleuters en is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de stichting K OlOpvoedingsvoorlichting en geldt als bijdrage aan het Jaar van het Kind. In de televisiecursus, waarvoor ook in Wad dinxveen is gefilmd, komen onderwerpen aan de orde die met name ouders van peu ters en kleuters zullen aanspreken, maar ook andere opvoeders, zoals peuter- en kleuterleidsters en werkers in de jeugdge zondheidszorg zullen interesseren. 7o komen onder meer ter sprake het spe len, speelgelegenheid, eet- en slaapproble men, gevoelens bij kinderen, samen of al leen opvoeden, de overgang peuterspeelzaal-kleuterschool-lagere school, taalontwikkeling, straffen en belo nen, kind en ziekenhuis, enz. De cursus gaat ervan uit dat het opvoeden van kinderen niet meer een vanzelfspre kende zaak is, iets wat iedereen van na ture goed moet kunnen. De opvoeding van kinderen plaatst de ouders geregeld voor vragen, spanningen en twijfels. Hierop wil de serie speciaal ingaan. De Centrale Hervormde Gemeente van Waddinxveen heeft de lidmaten er middels Samenstelling: Bert J. Woudenberg

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1979 | | pagina 14