Vorst eist veel oplettendheid PREVENTIEFAGINA VAN HET WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN LATEN WE PROBEREN ZONDER SCHADE EN SCHANDE WIJS TE WORDEN Autogas: eist strikte naleving van voorschriften Bij elke gasvlam genoeg frisse lucht Brandgevaar bij verbouwing Opgepast voor zakkenrollers Watersport is geen spelevaren Een afzuigkap gaat zomaar niet Veiligheid bij fietsen in het donker Geen gevaarlijke vloeistof ir de limonadefles! Waardepapieren in een koffertje Ken de vluchtwegen van uw hotel De hoedenplank: een gevaarlijke broeikas VEILIGHEID EN BEVEILIGING I I In winkels, bussen, trams en op straat, overal slaan zakkenrollers nog elke dag hun slag. Wat moet u doen om te voorkomen dat ook uw zakken of uw tas worden gerold? - Houd in een volle tram, trein of bus de sluiting van uw tas naar u toe. Hang desnoods een jas over uw tas. - Laat u niet afleiden. Voordat u het weet is uw tas leeg. - Zakkenrollers opereren vaak in groepjes. Ze zijn te vinden op plaat sen waar veel mensen bij.elkaar zijn. De een leidt het slachoffer af en de ander slaat zijn slag. - Bent u gerold, wacht dan tot het groepje mensen vertrokken is. Vaak vindt u dan uw lege portemonnee op straat terug. - In veel zaken zijn zogenaamde an ti-zakkenrollers portemonnees verkrijgbaar. 1. Terugtraprem 2. Knijpremmen 3. Achterlicht 4. Achter reflector, rood (per 1-11-'79 verplicht) 5. Gele reflectors op de pedalen 6. Gele reflectors op de spaken of reflekterende banden 7. Koplamp 8. Bel Het is van groot belang dat men in geval van brand zijn waardpapieren zo snel mo gelijk in veiligheid kan bren gen. Daarom is het verstan dig deze paperassen, zoals hypotheekaktes, polissen en kontrakten, bijeen te hebben in een koffertje dat op een gemakkelijk bereikbare plaats staat. Als de ruimte het toelaat kunnen daar natuur lijk ook nog wat sieradeh in worden opgeborgen. Nog beter is het vanzelfsprekend een brandvrij kluisje aan te schaffen of een safe te huren bij de bank. Wie zelf een afzuigkap boven het gasfornuis wil installeren, moet weten dat daarbij flink wat eisen en problemen om de hoek komen kij ken. De kap mag bijvoorbeeld niet worden aangesloten op het ene ventilatiekanaal, dat zich boven het gas bevindt. Evenmin mag men het aansluiten op een kanaal van een ander gasapparaat, de gaskachel of de geiser bijvoorbeeld. Doet men dit wel, dan worden de verbrandings gassen van die apparaten niet goed meer afgevoerd. Ook kunnen de luchtjes, die worden afgezogen, dan in andere vertrekken terecht komen. Kortom: wie zelf een afzuigkap wil aanbrengen, doet er het beste aan een erkend vakman om advies te vragen. En vergeet niet regelmatig de vetfilters te reinigen of te vervan gen. Denk bij vorst ook eens aan: DE AUTO. Zit er wel antivries in de radiateur? Doe wat speciale rui- tenvloeistof bij het water van de ruitensproeier. Zit er nog wel profiel op de banden? Maak ’s morgens alle ramen goed schoon, dan is er vol doende zicht. Bij strenge vorst kan uw accu bevriezen, pak deze 's avonds in voor die gelegenheid. Zet uw auto niet op de handrem, maar in de laagste versnelling; uw remmen kunnen vastvriezen. Zorg In elk huis zijn doorgaans heel wat ge vaarlijke stoffen te vinden. Dat kunnen medicijnen zijn, die bij een onjuist ge bruik zeer ongezond, zelfs dodelijk kun nen zijn. Ze moeten daarom worden op geborgen in een afgesloten kast op een plaats waar kinderen niet bij kunnen. Verder moeten de flesjes en doosjes dui delijke etiketten hebben, zodat iedereen kan zien wat er in zit. Medicijnen die niet meer nodig zijn moeten vernietigd of bij de apotheker inveleverd worden. Na verloop van tijd kan de werking er van veranderen. Pilletjes en drankjes kunnen dan een heel andere uitwerking krijgen dan oorspronkelijk was bedoeld. Ook schoonmaakmiddelen zoals afwas- concentraat, ammonia, aceton of benzi ne zijn gevaarlijk voor de gezondheid. Zorg er daarom voor dat niemand ze per ongeluk binnen krijgt doordat ze worden bewaard in oude limonadeflessen of je neverkruiken. Dat kan levensgevaarlijk zijn. Zorg weer voor een duidelijk etiket. Ook deze gevaarlijke stoffen behoren niet rond te slingeren. Ze moeten netjes worden opgeborgen in een kast, waar ze voor kinderen niet bereikbaar zijn. Sommige afbijt- en onvettingsmiddelen, zoals ammonia, kunnen ook de huid en de ogen aantasten. Wees hier dus altijd voorzichtig mee. Bij een brand in het hotel vallen niet zelden dodelijke slachtoffers. Oorzaak daarvan is voor een niet onbelangrijk deel het feit dat hotelgasten de neiging hebben geen rekening te houden met de mogelijkheid van brand. Zij lezen dan ook niet de instructies, die in de kamers en op de gangen zijn opgeplakt en stellen zich niet op de hoogte van de vluchtwe gen die zij moeten kiezen in geval van nood. En dat terwijl zij zich in een onbe kend gebouw bevinden. Voor iedereen die zijn intrek neemt in een hotel - ook al is dat maar voor één dag of één nacht - kan het van levensbe lang zijn dat hij zich op de hoogte stelt van de vluchtwegen, van de manier waarop die zijn aangegeven, van de aanwezigheid van blusmiddelen in de buurt van de kamer. En natuurlijk van de voorschriften, die duidelijk moeten zijn aangegeven. Een paar belangrijke punten bij brand alarm: - Blijf kalm en voorkom paniek. Trek snel wat kleren aan, doe ramen en deu ren dicht, verlaat de kamer, sluit de deur en neem de sleutel mee, verlaat het ge bouw langs de aangegeven vluchtweg. - Ga in geen geval in een lift. - Waarschuw zoveel mogelijk het per soneel en de andere gasten. Onverwacht optredende vorst kan heel wat narigheid opleveren door het bevriezen en springen van waterleidingen. Daarom is het verstandig tijdig in de herfst de buitenleidingen af te tappen of vorstvrij te isoleren. Ruimten waar waterleidingen doorheen lopen, moeten vorstvrij gehouden worden. Voor ruimten waar de vorst toegang beeft geldt de algemene regel dat men de hoofdkraan moet afsluiten, de waterleidingen aftappen, de leidingen doorbla zen en de watermeter beschermen tegen de koude. Er zijn echter nog meer belangrijke punten. Ook in huizen met centrale verwarming moet men oplettend zijn bij vriezend weer. De volgende regels zijn daar van belang. - Loop het hele leidingenstelsel in huis eens na en controleer of er ner gens koude of tocht bij de leidingen kan komen. - Isoleer koude plaatsen (hij ramen, deuren en langs buitengevels) met isolatiemateriaal, kranten, textiel of karton. - Als u het huis voor enige tijd ver laat, sluit dan de hoofdkraan af en tap de leidingen af. - Let ook op plaatsen waar stil staand water voorkomt, zoals in wasmachines, toiletten en putjes. Laat dit water weglopen of zorg dat het niet kan bevriezen. In putjes en toiletten kan men zout strooien en het deksel sluiten. - Brandblusvoorzieningen zijn bij vorst erg kwetsbaar. Vooral slang haspels moeten worden beschermd tegen bevriezing. Steeds meer automobilisten gaan over op LPG, afkorting van Lique fied Petroleum Gas, een mengsel van de vloeibaar gemaakte gassen butaan en propaan. De besparing op de brandstofkosten die hiermee wordt bereikt, weegt duidelijk op tegen de aanschafkosten van de gasinstallatie en de hogere wegen belasting en verzekeringspremie. Door de toename van het aantal auto's op LPG groeit vanzelfspre kend ook het aantal tankstations waar dit gas verkrijgbaar is en ook het aantal tankwagens om deze sta tions te bevoorraden. Aangezien vloeibaar gas een gevaarlijke, ex plosieve en licht brandbare stof is, is het absoluut noodzakelijk dat ieder een de veiligheidsvoorschriften strikt naleeft. Gaat u over tot de aanschaf van een gasinstallatie, laat die dan inbouwen door een erkend bedrijf, dat garant kan staan voor deugdelijke apparatuur en betrouw bare montage. En laat nooit de tank helemaal vul len (een veel bedreven zonde!). Een LPG-tank mag slechts voor 80 pro cent worden gevuld, zodat de vloei stof zonder gevaar uit kan zetten bij een hogere temperatuur. De ruimte onder de achterruit van een auto heet van oudsher hoedenplank. Zij wordt in onze tijd voor totaal andere din gen gebruikt dan voor hoofddeksels. Men kan er immers van alles zo handig op kwijt. Waarbij gemakkelijk wordt vergeten dat die ruimte een broeikas is wanneer de zon er op staat te branden. Zo hoog kan de temperatuur onder dat stukje glas oplopen, dat smeermiddelen uit foto-apparatuur naar buiten komen, films onherstelbaar worden beschadigd en plastic voorwerpen worden ver vormd. En dat zijn nog ongevaarlijke dingen. Echt ernstig wordt het pas wan neer spuitbussen en autoblussers op die hoedenplank worden gelegd. Deze kun nen bij zo’n hoge temperatuur gemakke lijk ontploffen. Bij de explosie van een spuitbus kan een vuurbal ontstaan met een doorsnee van een paar meter. De stukken blik vliegen tot over een afstand van veertig meter in het rond. Het is duidelijk wat voor effekt zo’n ont ploffing heeft in een auto. Je moet er niet aan denken. dat uw portieren vorstvrij blijven. DE CARAVAN. Die staat in de winterstalling. Is alles goed afge sloten? Zit er geen water meer in tanks en leidingen? Is dat wel het geval, dan moet men zout in de lei dingen doen en de tanks schoonma ken. Staat de caravan beschut tegen sterke windstoten, en is hij vol doende verankerd? DE BOOT. Is de ligplaats ook bij strenge vorst voldoende veilig? Is het schip tegen de druk van het ijs bestand? Een houten boot kan men beter niet in het water laten over winteren. Breng de buitenboord motor naar de dèaler voor de win- terbeurt. Neem accu’s mee naar huis en berg ze vorstvrij op. Ze kun nen stukvriezen. Maak toiletten, leidingen, pompen en reservoirs leeg. De verlichting van de fiets wil nogal eens problemen opleveren. Als er al geen draadje gebroken is gaat de dynamo wel slippen bij nat weer of sneeuw. Als er één lampje stuk is, volgt het andere al gauw. Reflektoren worden niet getroffen door al dit soort storingen. Voor de achterkant van de fiets is zo’n rode reflektor dan ook inmiddels bij de wet verplicht gesteld. Hij moet ter hoogte van de bagagedrager zijn aangebracht. Het is overigens geen overbodige luxe ook reflekterende pedalen en zijreflektoren in de spaken te laten monteren. Ook daarbij blijft opval lende, licht gekleurde kleding in het donker aanbevelenswaardig. Vooral in verband met het risico van brand is het belangrijk bij een ver bouwing te letten op het gebruik en de toepassing van materialen. Door een juiste keuze van het materiaal en een deskundige uitvoering kan dat risico aanzienlijk worden be perkt. In elke ruimte waar zich een gastoe stel bevindt, moet gezorgd worden voor goede ventilatie. Het doet er niet toe of dat nu een gasfornuis, een geiser of een kachel van de centrale verwarming is. Frisse lucht is van zo groot belang voor dergelijke appa raten, omdat er zuurstof nodig is voor een goede verbranding. Krijgt een gasvlam niet voldoende zuur stof, dan verbrandt het uitstromen de gas niet volledig en ontstaat er koolmonoxydegas, in de volksmond (ten onrechte) kolendamp genoemd. Dit gas is de oorzaak van vele ver- stikkingsgevallen in ruimten als badkamers en douchecellen met een geiser. Zorg dus altijd dat er voldoende fris se lucht kan doorstromen in een ruimte met een gastoestel. Plak dus geen tochtstrip onder de deur, want daar is expres ruimte onder gelaten voor een goede toevoer van frisse lucht. En stop geen roosters of luchtgaten dicht. Geef uw cv-ketel lucht en bedelf hem niet onder al lerlei spullen. De gedachte dat een (raam)ventila- tor de aanvoer van frisse lucht re gelt, is foutief. Zo’n apparaat neemt alleen de luchtjes maar weg. De ongelukken - soms met dodelijke afloop - die elk jaar opnieuw in de watersport ge beuren, zijn vaak het gevolg van onoplettendheid, ondes kundigheid, wangedrag en roekeloosheid. Er zijn zelfs nog steeds mensen die met een autokaart het Ijsselmeer oversteken in plaats van een goede vaarwaterkaart aan te schaffen. Geboden voor een veilige vaart zijn: - Luister geregeld naar het weerbericht. - Vaar bij slecht weer niet uit. - Gebruik niet teveel sterke drank. - Stel u op de hoogte van plaatselijks omstandigheden en getijstormen. - Mijd zo mogelijk drukke scheepvaartwegen. Moet u per se gebruik van maken, doe dat dan overdag. Maar nooit 's nachts of bij mist of slecht zicht. - Gaat u het grote water op, geef dan bij uw pleisterplaats of thuishaven op waar u heengaat en wanneer u denkt terug te komen. - Zoekakties brengen veel moeite, kosten en ongerust heid met zich mee. Meld u daarom vanuit uw bestem mingshaven of vluchthaven. - Raak bij pech nooit in pa niek. Probeer aandacht te trekken door middel van sig nalen. Overdag: spiegel- en rooksignalen, 's Nachts: zaklamp. Bij mist: radar- reflektor en misthoorn. - Zorg dat u de volgende hulp- en signaal middelen aan boord hebt: waterkaart, kompas, zaklamp, radar- reflektor, misthoorn en zak- spiegel. Voorzover er de mo gelijkheid toe bestaat twee roeiriemen, een anker of dreg met een lijn van tenminste 30 meter, een hoosvat of lens- pomp, een verbanddoos en reddingsmateriaal. - Vanzelfsprekend moet er voor iedereen een zwemvest aan boord zijn en zo mogelijk een reddingsboei met lijn. - Iedereen die niet kan zwemmen moet een zwem vest om hebben.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1980 | | pagina 21