Vorst eist veel oplettendheid
PREVENTIEFAGINA VAN HET WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN
LATEN WE PROBEREN ZONDER SCHADE EN SCHANDE WIJS TE WORDEN
Autogas:
eist strikte
naleving van
voorschriften
Bij elke gasvlam
genoeg frisse lucht
Brandgevaar bij
verbouwing
Opgepast voor
zakkenrollers
Watersport
is geen
spelevaren
Een afzuigkap
gaat zomaar niet
Veiligheid
bij fietsen
in het donker
Geen gevaarlijke
vloeistof ir de
limonadefles!
Waardepapieren
in een koffertje
Ken de vluchtwegen
van uw hotel
De hoedenplank:
een gevaarlijke
broeikas
VEILIGHEID
EN BEVEILIGING
I
I
In winkels, bussen, trams en op
straat, overal slaan zakkenrollers
nog elke dag hun slag. Wat moet u
doen om te voorkomen dat ook uw
zakken of uw tas worden gerold?
- Houd in een volle tram, trein of
bus de sluiting van uw tas naar u toe.
Hang desnoods een jas over uw tas.
- Laat u niet afleiden. Voordat u
het weet is uw tas leeg.
- Zakkenrollers opereren vaak in
groepjes. Ze zijn te vinden op plaat
sen waar veel mensen bij.elkaar zijn.
De een leidt het slachoffer af en de
ander slaat zijn slag.
- Bent u gerold, wacht dan tot het
groepje mensen vertrokken is. Vaak
vindt u dan uw lege portemonnee op
straat terug.
- In veel zaken zijn zogenaamde
an ti-zakkenrollers portemonnees
verkrijgbaar.
1. Terugtraprem
2. Knijpremmen
3. Achterlicht
4. Achter reflector, rood (per 1-11-'79 verplicht)
5. Gele reflectors op de pedalen
6. Gele reflectors op de spaken of reflekterende
banden
7. Koplamp
8. Bel
Het is van groot belang dat
men in geval van brand zijn
waardpapieren zo snel mo
gelijk in veiligheid kan bren
gen. Daarom is het verstan
dig deze paperassen, zoals
hypotheekaktes, polissen en
kontrakten, bijeen te hebben
in een koffertje dat op een
gemakkelijk bereikbare
plaats staat. Als de ruimte het
toelaat kunnen daar natuur
lijk ook nog wat sieradeh in
worden opgeborgen. Nog
beter is het vanzelfsprekend
een brandvrij kluisje aan te
schaffen of een safe te huren
bij de bank.
Wie zelf een afzuigkap boven het
gasfornuis wil installeren, moet
weten dat daarbij flink wat eisen en
problemen om de hoek komen kij
ken. De kap mag bijvoorbeeld niet
worden aangesloten op het ene
ventilatiekanaal, dat zich boven het
gas bevindt. Evenmin mag men het
aansluiten op een kanaal van een
ander gasapparaat, de gaskachel of
de geiser bijvoorbeeld. Doet men dit
wel, dan worden de verbrandings
gassen van die apparaten niet goed
meer afgevoerd. Ook kunnen de
luchtjes, die worden afgezogen, dan
in andere vertrekken terecht komen.
Kortom: wie zelf een afzuigkap wil
aanbrengen, doet er het beste aan
een erkend vakman om advies te
vragen. En vergeet niet regelmatig
de vetfilters te reinigen of te vervan
gen.
Denk bij vorst ook eens aan:
DE AUTO. Zit er wel antivries in de
radiateur? Doe wat speciale rui-
tenvloeistof bij het water van de
ruitensproeier. Zit er nog wel profiel
op de banden? Maak ’s morgens alle
ramen goed schoon, dan is er vol
doende zicht. Bij strenge vorst kan
uw accu bevriezen, pak deze
's avonds in voor die gelegenheid.
Zet uw auto niet op de handrem,
maar in de laagste versnelling; uw
remmen kunnen vastvriezen. Zorg
In elk huis zijn doorgaans heel wat ge
vaarlijke stoffen te vinden. Dat kunnen
medicijnen zijn, die bij een onjuist ge
bruik zeer ongezond, zelfs dodelijk kun
nen zijn. Ze moeten daarom worden op
geborgen in een afgesloten kast op een
plaats waar kinderen niet bij kunnen.
Verder moeten de flesjes en doosjes dui
delijke etiketten hebben, zodat iedereen
kan zien wat er in zit. Medicijnen die niet
meer nodig zijn moeten vernietigd of bij
de apotheker inveleverd worden. Na
verloop van tijd kan de werking er van
veranderen. Pilletjes en drankjes kunnen
dan een heel andere uitwerking krijgen
dan oorspronkelijk was bedoeld.
Ook schoonmaakmiddelen zoals afwas-
concentraat, ammonia, aceton of benzi
ne zijn gevaarlijk voor de gezondheid.
Zorg er daarom voor dat niemand ze per
ongeluk binnen krijgt doordat ze worden
bewaard in oude limonadeflessen of je
neverkruiken. Dat kan levensgevaarlijk
zijn. Zorg weer voor een duidelijk etiket.
Ook deze gevaarlijke stoffen behoren
niet rond te slingeren. Ze moeten netjes
worden opgeborgen in een kast, waar ze
voor kinderen niet bereikbaar zijn.
Sommige afbijt- en onvettingsmiddelen,
zoals ammonia, kunnen ook de huid en
de ogen aantasten. Wees hier dus altijd
voorzichtig mee.
Bij een brand in het hotel vallen niet
zelden dodelijke slachtoffers. Oorzaak
daarvan is voor een niet onbelangrijk
deel het feit dat hotelgasten de neiging
hebben geen rekening te houden met de
mogelijkheid van brand. Zij lezen dan
ook niet de instructies, die in de kamers
en op de gangen zijn opgeplakt en stellen
zich niet op de hoogte van de vluchtwe
gen die zij moeten kiezen in geval van
nood. En dat terwijl zij zich in een onbe
kend gebouw bevinden.
Voor iedereen die zijn intrek neemt in
een hotel - ook al is dat maar voor één
dag of één nacht - kan het van levensbe
lang zijn dat hij zich op de hoogte stelt
van de vluchtwegen, van de manier
waarop die zijn aangegeven, van de
aanwezigheid van blusmiddelen in de
buurt van de kamer. En natuurlijk van de
voorschriften, die duidelijk moeten zijn
aangegeven.
Een paar belangrijke punten bij brand
alarm:
- Blijf kalm en voorkom paniek. Trek
snel wat kleren aan, doe ramen en deu
ren dicht, verlaat de kamer, sluit de deur
en neem de sleutel mee, verlaat het ge
bouw langs de aangegeven vluchtweg.
- Ga in geen geval in een lift.
- Waarschuw zoveel mogelijk het per
soneel en de andere gasten.
Onverwacht optredende vorst kan heel wat narigheid opleveren door het
bevriezen en springen van waterleidingen. Daarom is het verstandig tijdig in
de herfst de buitenleidingen af te tappen of vorstvrij te isoleren. Ruimten waar
waterleidingen doorheen lopen, moeten vorstvrij gehouden worden. Voor
ruimten waar de vorst toegang beeft geldt de algemene regel dat men de
hoofdkraan moet afsluiten, de waterleidingen aftappen, de leidingen doorbla
zen en de watermeter beschermen tegen de koude.
Er zijn echter nog meer belangrijke
punten. Ook in huizen met centrale
verwarming moet men oplettend
zijn bij vriezend weer. De volgende
regels zijn daar van belang.
- Loop het hele leidingenstelsel in
huis eens na en controleer of er ner
gens koude of tocht bij de leidingen
kan komen.
- Isoleer koude plaatsen (hij ramen,
deuren en langs buitengevels) met
isolatiemateriaal, kranten, textiel of
karton.
- Als u het huis voor enige tijd ver
laat, sluit dan de hoofdkraan af en
tap de leidingen af.
- Let ook op plaatsen waar stil
staand water voorkomt, zoals in
wasmachines, toiletten en putjes.
Laat dit water weglopen of zorg dat
het niet kan bevriezen. In putjes en
toiletten kan men zout strooien en
het deksel sluiten.
- Brandblusvoorzieningen zijn bij
vorst erg kwetsbaar. Vooral slang
haspels moeten worden beschermd
tegen bevriezing.
Steeds meer automobilisten gaan
over op LPG, afkorting van Lique
fied Petroleum Gas, een mengsel
van de vloeibaar gemaakte gassen
butaan en propaan. De besparing op
de brandstofkosten die hiermee
wordt bereikt, weegt duidelijk op
tegen de aanschafkosten van de
gasinstallatie en de hogere wegen
belasting en verzekeringspremie.
Door de toename van het aantal
auto's op LPG groeit vanzelfspre
kend ook het aantal tankstations
waar dit gas verkrijgbaar is en ook
het aantal tankwagens om deze sta
tions te bevoorraden. Aangezien
vloeibaar gas een gevaarlijke, ex
plosieve en licht brandbare stof is, is
het absoluut noodzakelijk dat ieder
een de veiligheidsvoorschriften
strikt naleeft. Gaat u over tot de
aanschaf van een gasinstallatie, laat
die dan inbouwen door een erkend
bedrijf, dat garant kan staan voor
deugdelijke apparatuur en betrouw
bare montage.
En laat nooit de tank helemaal vul
len (een veel bedreven zonde!). Een
LPG-tank mag slechts voor 80 pro
cent worden gevuld, zodat de vloei
stof zonder gevaar uit kan zetten bij
een hogere temperatuur.
De ruimte onder de achterruit van een
auto heet van oudsher hoedenplank. Zij
wordt in onze tijd voor totaal andere din
gen gebruikt dan voor hoofddeksels.
Men kan er immers van alles zo handig
op kwijt. Waarbij gemakkelijk wordt
vergeten dat die ruimte een broeikas is
wanneer de zon er op staat te branden.
Zo hoog kan de temperatuur onder dat
stukje glas oplopen, dat smeermiddelen
uit foto-apparatuur naar buiten komen,
films onherstelbaar worden beschadigd
en plastic voorwerpen worden ver
vormd. En dat zijn nog ongevaarlijke
dingen. Echt ernstig wordt het pas wan
neer spuitbussen en autoblussers op die
hoedenplank worden gelegd. Deze kun
nen bij zo’n hoge temperatuur gemakke
lijk ontploffen. Bij de explosie van een
spuitbus kan een vuurbal ontstaan met
een doorsnee van een paar meter. De
stukken blik vliegen tot over een afstand
van veertig meter in het rond.
Het is duidelijk wat voor effekt zo’n ont
ploffing heeft in een auto. Je moet er niet
aan denken.
dat uw portieren vorstvrij blijven.
DE CARAVAN. Die staat in de
winterstalling. Is alles goed afge
sloten? Zit er geen water meer in
tanks en leidingen? Is dat wel het
geval, dan moet men zout in de lei
dingen doen en de tanks schoonma
ken. Staat de caravan beschut tegen
sterke windstoten, en is hij vol
doende verankerd?
DE BOOT. Is de ligplaats ook bij
strenge vorst voldoende veilig? Is
het schip tegen de druk van het ijs
bestand? Een houten boot kan men
beter niet in het water laten over
winteren. Breng de buitenboord
motor naar de dèaler voor de win-
terbeurt. Neem accu’s mee naar
huis en berg ze vorstvrij op. Ze kun
nen stukvriezen. Maak toiletten,
leidingen, pompen en reservoirs
leeg.
De verlichting van de fiets wil nogal
eens problemen opleveren. Als er al
geen draadje gebroken is gaat de
dynamo wel slippen bij nat weer of
sneeuw. Als er één lampje stuk is,
volgt het andere al gauw.
Reflektoren worden niet getroffen
door al dit soort storingen. Voor de
achterkant van de fiets is zo’n rode
reflektor dan ook inmiddels bij de
wet verplicht gesteld. Hij moet ter
hoogte van de bagagedrager zijn
aangebracht.
Het is overigens geen overbodige
luxe ook reflekterende pedalen en
zijreflektoren in de spaken te laten
monteren. Ook daarbij blijft opval
lende, licht gekleurde kleding in het
donker aanbevelenswaardig.
Vooral in verband met het risico van
brand is het belangrijk bij een ver
bouwing te letten op het gebruik en
de toepassing van materialen. Door
een juiste keuze van het materiaal
en een deskundige uitvoering kan
dat risico aanzienlijk worden be
perkt.
In elke ruimte waar zich een gastoe
stel bevindt, moet gezorgd worden
voor goede ventilatie. Het doet er
niet toe of dat nu een gasfornuis, een
geiser of een kachel van de centrale
verwarming is. Frisse lucht is van zo
groot belang voor dergelijke appa
raten, omdat er zuurstof nodig is
voor een goede verbranding. Krijgt
een gasvlam niet voldoende zuur
stof, dan verbrandt het uitstromen
de gas niet volledig en ontstaat er
koolmonoxydegas, in de volksmond
(ten onrechte) kolendamp genoemd.
Dit gas is de oorzaak van vele ver-
stikkingsgevallen in ruimten als
badkamers en douchecellen met een
geiser.
Zorg dus altijd dat er voldoende fris
se lucht kan doorstromen in een
ruimte met een gastoestel. Plak dus
geen tochtstrip onder de deur, want
daar is expres ruimte onder gelaten
voor een goede toevoer van frisse
lucht. En stop geen roosters of
luchtgaten dicht. Geef uw cv-ketel
lucht en bedelf hem niet onder al
lerlei spullen.
De gedachte dat een (raam)ventila-
tor de aanvoer van frisse lucht re
gelt, is foutief. Zo’n apparaat neemt
alleen de luchtjes maar weg.
De ongelukken - soms met
dodelijke afloop - die elk jaar
opnieuw in de watersport ge
beuren, zijn vaak het gevolg
van onoplettendheid, ondes
kundigheid, wangedrag en
roekeloosheid. Er zijn zelfs
nog steeds mensen die met
een autokaart het Ijsselmeer
oversteken in plaats van een
goede vaarwaterkaart aan te
schaffen.
Geboden voor een veilige
vaart zijn:
- Luister geregeld naar het
weerbericht.
- Vaar bij slecht weer niet
uit.
- Gebruik niet teveel sterke
drank.
- Stel u op de hoogte van
plaatselijks omstandigheden
en getijstormen.
- Mijd zo mogelijk drukke
scheepvaartwegen. Moet u
per se gebruik van maken,
doe dat dan overdag. Maar
nooit 's nachts of bij mist of
slecht zicht.
- Gaat u het grote water op,
geef dan bij uw pleisterplaats
of thuishaven op waar u
heengaat en wanneer u denkt
terug te komen.
- Zoekakties brengen veel
moeite, kosten en ongerust
heid met zich mee. Meld u
daarom vanuit uw bestem
mingshaven of vluchthaven.
- Raak bij pech nooit in pa
niek. Probeer aandacht te
trekken door middel van sig
nalen. Overdag: spiegel- en
rooksignalen, 's Nachts:
zaklamp. Bij mist: radar-
reflektor en misthoorn.
- Zorg dat u de volgende
hulp- en signaal middelen
aan boord hebt: waterkaart,
kompas, zaklamp, radar-
reflektor, misthoorn en zak-
spiegel. Voorzover er de mo
gelijkheid toe bestaat twee
roeiriemen, een anker of dreg
met een lijn van tenminste 30
meter, een hoosvat of lens-
pomp, een verbanddoos en
reddingsmateriaal.
- Vanzelfsprekend moet er
voor iedereen een zwemvest
aan boord zijn en zo mogelijk
een reddingsboei met lijn.
- Iedereen die niet kan
zwemmen moet een zwem
vest om hebben.